Thursday 16 July 2015

Hari Raya Tahun Ini - Rakyat Tidak Gembira, Najib Pun Tidak Ceria


Hari ini hari terakhir Ramadan dan esok kita semua akan menyambut Hari Raya Aidil Fitri. Untuk itu, diucapkan Selamat Hari Raya, maaf zahir batin kepada semua umat Islam, khususnya pembaca dan penjenguk blog ini.

Bagaimana agaknya sambutan tahun ini? Lebih gembira berbanding tahun lalu dan tahun-tahun sebelumnya?

Atau lebih derita dan sengsara?

Apakah pula perbezaan menyambut hari kemenangan ini sejak negara dipimpin oleh Najib Razak berbanding Tun Abdullah Badawi dan Tun Mahathir sebelum ini?

Berdasarkan sungutan di media sosial dan perbualan seharian di kalangan pelbagai lapisan masyarakat, tidak dinafikan ramai yang menyambut Hari Raya tahun ini tidak semeriah seperti selalu. Selain peningkatan beban kehidupan, kos sara hidup dan kenaikan harga minyak yang diputuskan kerajaan kira-kira dua minggu lalu, Hari Raya tahun ini juga pertama kali disambut bersama dengan cukai GST.

Cukai pukat harimau ini akan memborong semua orang, tanpa pilih bulu dan tanpa rasa kasihan, masuk ke jaringnya. Kaya miskin, tua muda, orang berharta, golongan papa kedana, OKU, orang buta, kanak-kanak tadika dan bayi baru lahir - semuanya terpaksa membayar tambahan 6 peratus selagi mereka berbelanja.

Dengan demikian, bukan saja tahun ini perbelanjaan perlu dibuat dengan berhati-hati dan sekatan harus dibuat di sana sini, bahkan kerana beban GST ini juga mungkin menyebabkan kanak-kanak mendapat duit raya yang berkurangan berbanding selalu.

Namun jangan kita sangka, rakyat saja tidak gembira di Hari Raya tahun ini. Perdana Menteri pun sebenarnya tidak seceria seperti tahun-tahun sebelumnya pada sambutan kali ini.

Jika tahun-tahun sebelumnya Najib dan keluarganya mungkin orang paling gembira menyambut Hari Raya, manakala pada tahun lalu ia berkurangan kerana berlakunya tragedi MH17, tetapi pada tahun ini keceriaan itu mungkin tidak jauh berbeza dengan kita - ceria dalam terpaksa.

Kita gembira dalam terpaksa kerana beban tahun ini lebih berat berbanding tahun-tahun sebelumnya, tetapi Najib pula, ceria dalam terpaksa juga di Hari Raya ini kerana beban politik dan azab kepimpinan yang sedang ditanggungnya jauh lebih memeritkan jika dibandingkan sebelum ini.

Isu 1MDB dan pengaliran masuk wang RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadinya adalah musibah yang sedang membawa bencana kepada masa depannya. Sama ada namanya dapat dibersihkan atau sebaliknya, hakikatnya nama Najib telah terperosok ke kedudukan sudut paling tepi dalam hati rakyat ketika ini.

Ditambah dengan pengesahan isterinya Rosmah Mansor berkaitan deposit RM2 juta dalam tempoh tidak sampai tiga bulan, juga ke dalam akaun peribadinya, sebagaimana yang diedahkan oleh Sarawak Report,  menghenyak lagi kedudukan Najib sebagai pemimpin nombor satu negara yang senantiasa cuba membawa roh serta semangat perjuangan Tun Razak dalam setiap gerak langkah dan jalur pemikirannya.

Ketika ini bukan saja rakyat biasa, malah penyokong setia BN juga sudah ramai yang memutuskan untuk menjauhkan diri daripada kepimpinan Najib lantaran beliau bukan saja tidak lebih baik daripada Tun Mahathir dan Tun Abdullah, malah dengan isu  1MDB, RM2.6 bilion dan RM2 juta dalam akaun isterinya, beliau dilihat hampir tiada ciri langsung dengan kepimpinan ayahandanya yang sederhana dan disanjung tinggi itu.

Bertali arusnya kritikan terbuka dan sindiran tajam daripada adiknya sendiri, Nazir Razak terhadap kepimpinannya, bukan saja seakan mengesahkan Najib berbeza dengan Tun Razak, tetapi telah menambahparahkan lagi kedudukannya di mata rakyat.

Tentunya yang paling meresah, merimaskan dan telah menjerut urat-urat senyumnya di Hari Raya kali ini ialah kerana serangan serta kritikan berterusan daripada Tun Mahathir belum ditemui lagi formula damainya.

Serangan Tun Mahathir ini sama ada membawa Najib ke penghujung karier atau menjadikan UMNO dan BN lebih sukar untuk mengekalkan kuasanya bersama kedegilannya untuk terus bertakhta di Seri Perdana.

Selepas menyambut Hari Raya sehari dua, Najib dilaporkan akan bercuti singkat bagi mencari ketenangan dan menghilangkan kepenatan dari segala beban yang ditanggungnya selama ini. 

Hakikatnya, kiranya kita tidak gembira dengan banyak tindakan Perdana Menteri sejak kebelakangan ini dan ia berlarutan sehingga Hari Raya, Najib yang membuatkan kita tidak gembira, sebenarnya turut juga tidak ceria.

Di sudut-sudut tertentu, beliau sebenarnya lebih derita daripada kita yang mungkin tidak memiliki berbilion-bilion atau berjuta-juta.

Namun, semoga kita akhirnya dapat bergembira seadanya di Hari Raya ini bersama anak isteri, kaum keluarga, jiran tetangga, rakan-rakan dan semua yang menghargai dan menyayangi kita. 

Sekali lagi, Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin untuk semua. (SH 16/07/2015)

29 comments:

  1. Mau Najib dan menteri2 lain tak gembira.
    Raya tahun ni sakan punya open house mereka buat.
    Duit siapa kalau bukan duit rakyat.Joli kataklah.

    ReplyDelete
  2. Komen sikit pasal Lester Melanyi bekas editor Sarawak Tribune punya confession tu.. Kononnya pendedahan sensasi tapi......????? Dunia dunia apa nak jadi.....

    ReplyDelete
  3. Pahlawan Bugis yg kena remote control dgn bini

    ReplyDelete
  4. Tahun ini saya hidang kan kepada tetamu yang berkunjung ke Rumah saya dengan hidangan nasi goreng kampung najib!!!samada tetamu suka atau tak terpulang!!!!

    ReplyDelete
  5. Salam raya semua semoga hidup akan diberkati selalu.hal najib tu semoga Tuhan akan memenangkan rakyat yg tak bersalah.

    ReplyDelete
  6. Mohonlah sungguh2, Dato Sri Najib letak jawatan untuk memulihkan imej negara. Malaysia memerlukan kepimpinan baru untuk bergerak ke arah 2020. Najib tidak berjiwa rakyat sebenarnya, walaupun pelbagai PR yang dibuatnya. Beliau tidak ada usaha bersungguh2 untuk memulihkan negara. Banyak skandal Najib ni.

    ReplyDelete
  7. Apa pasat tatak celia ,apa pasat tatak manyak gumbila ?.

    Halai laya mali ,Hali laya mali Laya mali lagi .

    Hali laya punya jam ,Wa betut jadi itu Malaysian Malaysia maa aa , Wa makan itu ketupat ,lemang lendang, atak itu kuah lodeh ,hoo manyak syok maa aa

    Wa mau uchap itu Selamat Halai Laya , Wa manyak syok bila laya mali maa aa .

    ReplyDelete
    Replies
    1. lu shiokla, hali laya lu selalu main mahjong.

      Delete
    2. Apa main majong. Si Lufang tu main punggong
      Celaka punya cina

      Delete
  8. Lagi syok ooo...main dgn nyonya

    ReplyDelete
  9. Wa puj byk syok..
    Lu pigi open house syok syok makan
    Wa pun pigi lu punya rumah
    Syok syok corncake dgn nyonya...
    Wa kasi dia ampau
    Dia kasi wa dia punya chee bye
    Dia pun syok syok makan wa punya lemang pendek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aii yaa ,Nyonya eaa aa., Wa bawak sama lor rr .

      Delete
    2. Lu punya nyonya cakap lu mati pucuk la lufang. Lu punya lancau sudah mampus. Lagi satu dia cakap Lu punya hati byk busuk serupa bangkai

      Delete
  10. Abdul Rahman Dahlan adalah orang paling gembira raya tahun ini kerana dapat menggembirakan bossnya...

    Sekadar menonton vedio besi, dia dah teruja.
    Dah siasat ke belum vedio tu palsu ke tidak sebelum percaya isi di dalamnya..

    Dia tak tahu beza ke Sarawak Tribune dengan Sarawak Report..

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa laaa ..... manusia...mata dibutakan duit dan buritoo untus......maka tak kenal botol kicap dan botol cuka.......welcome home kluangman...we love you., ...hope you rock steady forever

      Delete
    2. Kata org si RD tu dlm pandai2 dia kena kencing juga dgn Rao.. Si Rao lepas minum todi nak kencing si RD menganga mulut menadah terus telan. Tak check kencing tu masin ke payau ke terus declare rasa manis siap buat PC lagi.. Ghairah menjilat bontot Momok Puaka katakan.. ha ha..

      Delete
  11. "Cukai pukat harimau ini akan memborong semua orang, tanpa pilih bulu dan tanpa rasa kasihan, masuk ke jaringnya. Kaya miskin, tua muda, orang berharta, golongan papa kedana, OKU, orang buta, kanak-kanak tadika dan bayi baru lahir - semuanya terpaksa membayar tambahan 6 peratus selagi mereka berbelanja"

    Wow Tuan Budin.. ini perenggan yg paling win la gua pernah baca. Mohon tulis tajam2 lagi tuan. Kena ayat ni pun, rasa berbaloi la saya nak beraya tahun ni.

    Idea terbagus tuan curahkan. Mmg ketagih baca tulisan tuan.

    ReplyDelete
  12. Nazir tidak percaya kan Najib sebab tahu Najib, dicontrol olih Rosmah...perbuatan dan tindakan najib yang menjatuhkan nama baik Tun Razak & keluarganya....mereka malu..tu sebab Nazir cuba menjauhkan diri dari Najib....

    ReplyDelete
  13. Najib ni dia buat salah menuduh media sosial pula salah.kalau tak buat salah kenapa terkemut kemut nak saman wsj.kalau tak buat salah knpa hutang syarikat megah 1mdbnya tak mampu nak bayar.kalau tak buat salah kenapa byk sgt rasuah berlaku pd masa pemerintahannya.ini adalah isu rasuah terbesar abad ini.dilakukan oleh org besar n syarikat yg besar.lalu bagaimana menutup bangkai gajah ini.ant cara adalah menuduh tun m menjadi dalang.malangnya keadaan bagai tak menjadi n semakin parah.lalu memain kan isu perkauman yg menjadikan media sosial membuat kesalahan.namun org dpt meneka media sosial yg dpegang kumpnya yg dtangkap.sekarang terbaru pihak pembabgkang pula yg mendapat pertuduhan.dilihat bagai tak mampu berjalan dgn baik semuanya.nasib najib n kump umnonya akan mungkin lebih jelas kelihatan selepas raya nanti.harap ada perkembangan positif utk rakyat.namun utk mengharap kpd 4 penyiasat dilihat agak sukar dgn kehadiran org yg dsiasat menjadi ketua.jika org yg dsiasat dpt dcutikan.boleh jd keadaan akan sedikit berbeza.terpulang la kpd tuan punya bdn apakah bakal menjadi mentimun n rakyat menjadi durian.barangkali selamanya kah dpt menjadi singga n rakyat menjadi tikus.apa yg pasti kejahatan pasti menerima hukuman juga

    ReplyDelete
  14. Lama tak naik jet baru, paka beg birkin model baru, naik yatch Tatoosha di perairan Mediteranean musim panas dgn kroni Cina tembam dan Pak Arab semua akan joli sakan ...memang kena cutilah pasal lama sangat duduk berperap dengan imej wasatiyyah dan zuhud.. tu belum kira units yang terpelanting lagi

    ReplyDelete
  15. harga daging 1kilo rm28.00
    lemang 1 batang rm15.00
    petrol 1 liter rm2.05
    raya tahun ni ramai nangis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lain kali pangkah lagi UMNgOk.

      Delete
    2. Lemang satu batang RM15 sumbat punkoq shahrizatlah. Dia kaya raya. Boleh joli buat open house. Boleh raya sakan.
      RM15 satu batang lemang. RM28 sekilo daging sudah jagi RM43. Ini RM43 rakyat sudah boleh beli berapa gantang beras. Boleh makan lebih sebulan.

      Delete
    3. 23:58, RM43 tu kalo ikut Professor Timb. Menteri Kewangan 2, rakyat boleh makan selama 100 tahun tu.

      Sifir melayu mudah. 1x2 = 15. 4x6 = 890. 1mdb = 42 000 ratus. Akaun Najib = 2 600 ratus. Hmmm Baru rasuah 26 ringget, sebok la pembangkang ni. Kesian Najib.

      Mmg lu x leh ubah punyalah totok2 melayu ni.

      Delete
    4. Kesian najib kannnnn...nak jaga kesejahteraan rakyat sanggup dia ikat perut. Terpaksa makan nasi goreng kk saja.

      Najib is king. Cash is god.

      Delete
    5. Bakat kepimpinan Allahyarham Tun Razak. Kebijaksanaan Tun Razak turun kepada Nazir bukannya Najib.

      Najib adalah anak Allahyarham Tun Razak yg paling lembab dan yg paling lembik dalam sirah keluarga mereka. Cara bercakap pun langsung tak ada protokol.

      Najib adalah seorang manusia yg tidak ada keyakinan diri dan tidak tetap pendiriannya. Dalam erti kata yg lain budak ni adalah seorang manusia yg bodoh sombong.

      kejayaan yg paling besar yg Najib kecapi dlm career politiknya adalah melahirkan lebih byk product bodoh sombong sepertinya. Antaranya protegenya adalah ahmad maslan, hishamudin dan tengku adnan

      Delete
  16. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  17. Tuan Shahbudin,

    Minta buat kupasan sedikit strategi video TMY di keluarkan kpd umum?

    Khabar angin menyatan itu agenda zahit mahu menyinggirkan TYM dari kerusi TPM.
    Adakan ianya betul?

    ReplyDelete
  18. saya PAK SLEMET posisi sekarang di malaysia
    bekerja sebagai BURU BANGUNAN gaji tidak seberapa
    setiap gajian selalu mengirimkan orang tua
    sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang
    sempat saya putus asah dan secara kebetulan
    saya buka FB ada seseorng berkomentar
    tentang AKI NAWE katanya perna di bantu
    melalui jalan togel saya coba2 menghubungi
    karna di malaysia ada pemasangan
    jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun
    saya minta angka sama AKI NAWE
    angka yang di berikan 6D TOTO tembus 100%
    terima kasih banyak AKI
    kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang
    rencana bulan depan mau pulang untuk buka usaha
    bagi penggemar togel ingin merasakan kemenangan
    terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas
    jangan putus asah HUBUNGI AKI NAWE 085-218-379-259
    tak ada salahnya anda coba
    karna prediksi AKI tidak perna meleset
    saya jamin AKI NAWE tidak akan mengecewakan











    saya PAK SLEMET posisi sekarang di malaysia
    bekerja sebagai BURU BANGUNAN gaji tidak seberapa
    setiap gajian selalu mengirimkan orang tua
    sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang
    sempat saya putus asah dan secara kebetulan
    saya buka FB ada seseorng berkomentar
    tentang AKI NAWE katanya perna di bantu
    melalui jalan togel saya coba2 menghubungi
    karna di malaysia ada pemasangan
    jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun
    saya minta angka sama AKI NAWE
    angka yang di berikan 6D TOTO tembus 100%
    terima kasih banyak AKI
    kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang
    rencana bulan depan mau pulang untuk buka usaha
    bagi penggemar togel ingin merasakan kemenangan
    terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas
    jangan putus asah HUBUNGI AKI NAWE 085-218-379-259
    tak ada salahnya anda coba
    karna prediksi AKI tidak perna meleset
    saya jamin AKI NAWE tidak akan mengecewakan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...