Monday 8 January 2018

JANGAN BERLEBIH-LEBIHAN MENONJOLKAN AZMIN, PASTIKAN MENANG DI SELANGOR DULU SEBELUM MAHUKANNYA JADI PERDANA MENTERI


Tiga suara berbeza, tapi tujuannya adalah sama.


Ketua Wanita PKR, Zuraidah Kamaruddin melahirkan rasa sedih dan kecewa dengan keputusan Pakatan Harapan menamakan Tun Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri sekiranya gabungan itu menang pilihanraya akan datang.


Katanya, setelah 20 tahun berjuang, gabungan itu masih tidak mampu memilih calon sendiri sedangkan kemenangan pembangkang di Selangor dan Pulau Pinang sebelum ini dicapai tanpa bantuan daripada Bersatu.


Bekas Ketua Pemuda PKR dan bekas Senator, Ezam Mohd Nor menyifatkan keputusan Pakatan Harapan memilih Tun Mahathir sebagai calon Perdana Menterinya sebagai langkah tidak tepat dan mengundur ke belakang.


Sebaliknya kata beliau, Pakatan Harapan mempunyai ramai calon muda berwibawa  yang boleh diketengahkan bagi mengisi jawatan tersebut.

PKR Selangor melalui Ketua Biro Komunikasinya, Hizwan Ahmad pula menegaskan, zaman baru memerlukan tokoh segar untuk membawa keluar Malaysia daripada kepompong kerosakan oleh UMNO dan BN.


Sehubungan itu, PKR Selangor menarik kembali pendirian terhadap pencalonan Tun Mahathir dan Dr. Wan Azizah Wan Ismail sebagai Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri sebagaimana yang diumumkan oleh  Pakatan Harapan semalam.


Daripada ketiga-tiga suara itu, baik yag berterus-terang atau berselindung, yang nyatanya mereka lebih mahukan Azmin Ali dinobatkan sebagai calon Perdana Menteri Pakatan Harapan berbanding Tun Mahathir.


Memang tidak dinafikan bahawa Azmin ada kelayakan untuk menjadi Perdana Menteri, selain pemimpin yang sudah lama berjuang bersama PKR, tetapi harus diakui juga beliau belum cukup kekuatan untuk menumbangkan Najib Razak, UMNO dan BN.


Masanya untuk beliau menjadi Perdana Menteri bukanlah sekarang, tetapi mungkin dalam tempoh lima atau sepuluh tahun akan datang.


Itu pun, prasyarat untuk Azmin boleh diletakkan sebagai Perdana Menteri pada masa depan ialah Najib, UMNO dan BN mesti dikalahkan terlebih dahulu.

Di sinilah pentingnya peranan dan ketokohan Tun Mahathir sebagaimana yang sudah dipersetujui oleh Pakatan Harapan, bukan saja memilihnya sebagai pengerusi gabungan pembangkang, malah sebagai calon Perdana Menteri bagi membuah dan membuakkan keyakinan di kalangan pengundi pelbagai kaum.


Dalam keadaan sekarang, oleh kerana Anwar belum bebas daripada penjara, hanya Tun Mahathir watak yang sesuai dan digeruni oleh Najib.


Oleh kerana Pakatan Harapan benar-benar mahu melihat Najib ditumbangkan, itulah sebabnya mereka akhirnya membuat keputusan memilih Tun Mahathir dan kemudian semua parti sedia bertolak ansur dari segi pembahagian kerusi.


Kalau dikirakan, banyak pihak termasuk Anwar Ibrahim dan keluarganya juga tentu lebih tidak setuju dengan pencalonan Tun Mahathir itu, tetapi di sebalik bekas Timbalan Perdana Menteri itu terkesan dengan derita secara langsung selama hampir 20 tahun, beliau juga pastinya menyedari hanya Tun Mahathir yang sesuai dan mampu menumbangkan Najib.


Soalnya, kenapa suara-suara tidak setuju ini hanya dikeluarkan setelah Pakatan Harapan mengumumkan keputusannya memilih Tun Mahathir?


Adakah mereka ini benar-benar mahu melihat Najib ditumbangkan dan Pakatan Harapan mengambil alih kerajaan?


Lagi pula, dalam persetujuan Pakatan Harapan semalam, selepas  Tun Mahathir memegang jawatan Perdana Menteri, jawatan itu akan diserahkan pula kepada Anwar untuk menggantikannya.


Apakah dengan timbulnya suara-suara menolak Tun Mahathir dan mahukan Azmin itu, ia bermakna Menteri Besar Selangor tidak lagi menghormati Anwar sebagai bossnya, malah mahu mencantasnya untuk lebih dulu meniadi Perdana Menteri?

Selain itu, ketidaksesuaian Azmin untuk menjadi calon Perdana Menteri juga adalah disebabkan beliau masih ada tugas lain yang lebih penting  iaitu untuk memastikan Pakatan Harapan kekal berkuasa di Selangor.


Sudah terjaminkah Pakatan Harapan dapat mengekalkan kuasanya di Selangor, di sebalik kempen agresif UMNO dan BN serta belakunya lakaran baru kawasan-kawasan pilihanraya?


Bagaimana jika Selangor terlepas ke tangan Noh Omar, UMNO dan BN dalam pilihanraya akan datang ini?


Adakah Azmin masih mahu diangkat menjadi Perdana Menteri, andai kata kalau Pakatan Harapan menang di Pusat berikutan kebencian rakyat kepada Najib, tetapi Selangor pula jatuh ke tangan UMNO dan BN?


Dengan yang demikian, selain masih muda dan tidak perlu terlalu gopoh-gapah, adalah lebih wajar Azmin menumpukan tenaga dan usahanya di Selangor terlebih dahulu, sebelum beliau sendiri dan penyokongnya memasang angan-angan yang berlebihan untuk menjadi Perdana Menteri.


Jatuhkan Najib, kekalkan kuasa di Selangor dan kenal pasti penggantinya sebagai Menteri Besar, dengan Tun Mahathir sudah berusia 93 tahun dan Anwar hampir 70 tahun, masa Azmin untuk menjadi Perdana Menteri pasti tiba suatu masa nanti.


Kepada yang menyokong, mengampu dan membodek atau cuba berbuat demikian, sedar-sedarlah juga bahawa kadangkala sokongan mereka lebih membawa rebah kepada masa depan Azmin. 


Tindakan mereka menimbulkan apa yang disebut “rumah siap pahat berbunyi” ini tidak saja memungkinkan Najib terus kekal berkuasa, malah dengan kekalnya lagi beliau akan menyebabkan Azmin tidak dapat langsung menjadi Perdana Menteri, selain kerajaan negeri Selangor mungkin terlepas ke tangan UMNO dan BN. (ShahbudinHusin 08/01/2018)

404 comments:

  1. Replies
    1. Jgn letak harapan tinggi. BN ttp menang PRU mcm biasa. PH mungkin boleh kurangkan majoriti BN, tapi kerusi tetap x sampai 100.

      Kerja SPR mudah ja, kecohkan undi. Ini kerja mudah bro. Mcm main puzzle tetris ja.

      PH terus melopong dan tak mungkin akan menang lagi.

      Kenapa BN menang? Sbb sistem simbiosis klepet ttp berjalan lancar. Pekerja gomen sudah selesa dgn dedak BN.

      Delete
    2. 18.24
      Rasa kali ni bn jatuh. Dulu boleh lagi tutup mata dan pangkah. Mak aku umur 84 tahun yang seumur hidup pangkah bn, sekarang dah cakap, pangkah lain ya.

      Delete
    3. KAHKAHKAH...

      BELUM APA-APA DAH BERTELAGAH...

      APA CITER NI AL BUDIN SONTOLOYO...

      MENJELANG PRU NIH...KUCAR KACIR PUAK-PUAK FUKATAN HAPRAK NIH...ELOK JUGAK PRU LAMBAT SIKIT...

      BEREBUT-REBUT MACAM BABUN DAPAT TANAH...

      NASIB KO LA CAI2 PH...

      Delete
    4. Aoa2 pun BN kena tabur dedak lebih dari biasa. Kalau boleh dalam dedak tu selitkan sekali nasi lebih semalam dgn dan jagung. Baru macai nak bekerja keras sampai terlupa soal 1MDB dan tanah Felda. Betul tak abang Babun 18:44?

      Delete
    5. Wak kojola kengkang pun terigin nak jadi PM kat chow kit ka?

      Delete
    6. Buat la bersabar wahai penyokong2 Azmin.. Masanya akan tiba juga. Tun M bukan lama pon. Selasai misi dia nk jatuh kan BN penceh la Tun buat selama lamanya.. Sabar yee..

      Delete
    7. Iyolah. Mcm xdo org lain lbh layak jd pee eemm.

      Delete
    8. Zack tokey babi pasar borong dah mampus ke belum? Payah betul tokey babi ni nak mampus.

      Delete
    9. Hahaha mamposs la najib dan penyokongnya ini kali

      Delete
    10. KAHKAHKAH....HARU...HARU....HARU....

      MAKI HAMUN LAH SESAMA SENDIRI....

      TU HAAA...DAPIGS TENGAH TEPUK TANGAN....

      Delete
    11. Orang yg tak tahu main politik mcm hanglah wak kojola kengkang oiiii..Hang bukan faham pun politik ni apa. Orang cakap lain hang pi faham kot lain.

      Hang ingat politik ni mcm hang dok pi hisap rokok john ka? Lepas hisap dapat lima duit. Lepas tu John pun balik...

      Delete
    12. Orang naik kuda tapi hang tu pi jadi kuda pulak..Munasabah ka orang nak pi naik kuda kengkang?

      Jockey pun tak mau naik kuda kengkang.

      Tapi hang pi jadi kot lain pulak. Hang jadi kuda John yg pi naik atas hang.

      Delete
    13. Sebab tu lah hang sakit pinggang. Buasir pun ada..

      Delete
    14. Z Tokey BABI pasar Borong...ko baru balik pasar Chow Kit ker...banyak untuk ke malam nih...kayo lah kau...duit berniaga BABI lagi....tu belum kira duit niaga mak ko menonggeng kat pasar Chow Kit...untung lah kau...mak kau tengah sarat mengengkang sebab bunting karabau...kau suruh niaga jugak...suka lah kau akan dapat adek kembau...nak harapkan bapak kau..sah harap lah...kote kecik...

      Delete
    15. Si Zuraidah ini mukanya macam Kakak gangster dan menyebalkan,,baru setahun jagong kenal dunia politik sudah banyak berbunyi,,nanti Jamal Jamban kacau kau lagi baru tahu....!!

      Delete
    16. Siapa pun jadi pm takda hal
      Jangan spesus najib lgi dah

      Undi pakatan
      Lawan tetap lawan

      Delete
    17. Maaf teman nak bagi personal opinion......buat masa ini.....Azmin bukan lawan Najib.

      Mesti kita ingat umno dan BN ialah satu nama yg sudah lama berakar umbi dalam kepala orang Melayu. Pemimpin2 umno amat sinonim dengan masyarakat negara ini.

      Untuk menumbangkan mereka satu mekanisma yg amat kukoh diperlukan.....

      Bukan setakat pengalaman untuk 1 atau 2 penggal saja......atau pengalaman mentadbir satu dua negeri saja sudah cukop untuk bagi tamparan hebat kepada BN.

      Untuk menumbangkan BN kita perlu ada orang yg paling besar pengaruhnya............bukan saja di lanskap politik Msia tapi jugak yg mempunyai pengaruh di arena politik antarabangsa.

      Ini bukan lawan gelanggang merebut "jaguh kampong" cap ayam..........tapi PRU ini adalah lebih jauh hebat jangkauannya dari yg terpikir oleh kita.

      Kita perlukan seseorang yg amat berpengarauh dalam minda masyarakat Msia kita.......yg sudah melakar sejarah.......yg dah terbukti jasa dan baktinya dalam pentadbiran SEBUAH NEGARA......bukan sebuah negeri.....

      Tak lupa jugak orang yg sudah berjaya menanam pengaruh kepercayaan rakyat kepadanya.

      Saya nak ingatkan sikit pada orang2 Pakatan.......dengan skandal 1MDB, wang derma 2.6b........bayaran kepada Aabar BVI yg bukan subsidiary IPIC.......wang2 KWAP, Tabong Haji, KWSP........kegagalan FGV......tergadainya tanah hakmilik Felda.......daaaannnnn segala macam rasuah dan pecah amanah yg berlaku........sugguhpon negara terrrpalit dengan skandal2 mega........SOKONGAN PADU oleh hampir keselurohan ahli2 BN tetap diberi kepada pemimpin2 tertinggi mereka.

      Berdirinya BN adalah kerana MUAFAKAT DAN PENYATUAN mereka yg membuatkan mereka "nampak kukoh" walaupon terpalit dengan berbagai skandal wang.

      Kedudukan BN yg acah2 "nampak kukoh" itulah yg meraih kepercayaan rakyat.

      PKR harus belajar bagaimana umno menjaga hubungan antara parti2 komponen.

      Apabila terlalu mengejar matlamat parti maka matlamat perjuangan gagasan Harapan yg utama akan terketepi.

      PKR perlu TEGAS membuat keputusan dan sokongan............dan tidak perlu melayan setiap satu kehendak ahli-ahlinya.
      Amat mustahil bagi kita dapat memuaskan setiap orang.

      Manusia takkan berenti bagi pendapat itu dan ini...........tapi bila keputusan dah dibuat maka tetaplah dengan keputusan itu. Jangan tak sudah main sorong tarik yg hanya akan melemahkan gagasan Pakatan.

      PKR sepatutnya belajar dari kesilapan mereka yg lalu.......yg dikejar tak dapat yg dikendong berciciran. Ambik iktibar dari silap dulu.

      Kami rakyat sudah bersedia untuk buat perubahan..........maka kepada sumer parti2 komponen Pakatan..........sila ubah cara pemikiran, langkah dan tindakan anda demi satu matlamat.....untuk menumbangkan BN.

      Pepatah Melayu ada berkata.....orang yg tamak selalu RUGI.

      Bear in mind........if you keep doing the same thing.......you'll keep getting the same result.

      We have to move on. The time is very limited.

      It's going to be now or never...!!

      Delete
  2. Replies

    1. ucapan tahniah kpd AMANAH (PAN)

      SANGGUP BERKORBAN DEMI MASA DEPAN NEGARA

      BIARLAH BERSATU DAPAT P.M

      YANG PENTING PENGORBANAN AMANAH DAPAT MENYEMAI BENIH UNTUK MASA HADAPAN YG LEBIH CERAH SEHINGGA MENJADI POKOK YG MEMBUAHKAN BYK HASIL


      AMANAH BERKORBAN DEMI MALAYSIA


      TAPI PUAK CARTEL TAK NAK BERSYUKUR. KAK WAN JADI TPM PUN MASIH NAK KECOH


      CONTOHI LAH AMANAH

      MULUT DIAM TANDA PROTES BUKAN BUKAK MULUT MACAM PANTAT AYAM PKR


      AMANAH BIJAK BERPROTES DGN HANYA BOIKIT SIDANG

      TAPI PKR PANTAT AYAM BUAT SIDANG AKHBAR MCM CARTEL DADAH COLOMBIA


      PKR NI PUN KLUAR DARI BURIT UMNO 1999 MCM PAS PADA 1953. DAN BERSATU 2016.


      KALAU BURIT DAH BUSYUUUUK APA YG KLUAR PUN SEBIJI MCM BN


      BABI NEGALA

      Delete
  3. Replies
    1. Ala 3rd. Anyway memang pelik team azmin buat cara ni.

      Delete
    2. TAK PELIKLAH...TAK LAMA LAGI BERCAKARAN LAH ANTARA SATU SAMA LAIN....NAK MAMPOSS LAH TU...

      Delete
  4. konvensyen dah buat keputusan
    yang pompuan ni lain lak...

    macam-macam!!!!

    ezam pun sama

    dah kata Tun, pm SETAHUN JE...

    DOK TAK PUAS HATI JUGAK.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. NAK...MAMPOSSS LAH TU PUAK-PUAK HAPRAK NIH...LAGI LAMBAT PRU...LAGI BEREBUT HARTA...ELOKLAH TU...NI...KALAU MENANG PRU TAK TAHU LAH....HABIS M'SIA....SEPERTI TIKUS BAIKI LABU...

      Delete
    2. Kuda lari kengkang nak pi berkempen mcm mana?

      Delete
    3. Zack tokey babi pasar borong dah mampus ke belum? Payah betul tokey babi ni nak mampus.

      Delete
    4. Hah!2009,...tadi ko tanya, tu dia dah dtg. dgn pertanyaan lagi. Camno ko nak jawab tuh? Lari pon tekengkang kengkang, jwapny ko kena pelangkong ngan owang kampong le masa kempen sok. Jawap....jangan tak jawap kengkang!

      Delete
    5. GADUH...GADUH...JANGAN TAK GADUH...

      KAHKAHKAH...

      AKAN BERLAKU PERGADUHAN BESAR PEMIMPIN2 FUKATAN HAPRAK LEPAS NIH SEBELUM PRU...LEPAS SORANG...SORANG TAK PUAS HATI...

      SEBAB NAWAITU SI MAMAK TU TAK IKHLAS...DALAM HATI DAN JIWA PENUH DENGAN DENDAM KESUMAT PADA NAJIB...TU JER....

      Delete
    6. BEZANYA TUN MAHATHIR DGN NAJIB MENTABBIR NEGARA:

      Tun Mahathir memang diiktiraf seorang pemikur/thinker taraf World Class, berdikari & yakin diri. Sebab itu beliau baru2 ini masih dihormati hingga mendapat jemputan dari entreprenuer2 Jepun dan Instiiut ternama Oxford, UK.

      Sebaliknya Najib, bekas anak didiknya yg derhaka, sekolah pun tak abis. Dah tuu dayus tunduk dgr cakap lakinya, Rosmah, orang2 amatur sekellingnya sampai melantik Paul Sadlen. seorang warga British berbangsa Yahudi Zionist sebagai Penasihat/Juru Perunding dalam pentadbiran negara. Akibatnya, semua yg Najib buat hacusss sama sekali.

      Najib Razak kini dikelilingi penasihat "pandai memandai".

      Golongan penasihat2 pak2 menteri tersebut lebih mementingkan perut masing-masing berbanding mempertahankan perdana menteri daripada serangan.

      Lebih menyukarkan Najib lagi, pemimpin yang mempertahankan anak bekas perdana menteri itu tidak memiliki kredibiliti dan pengalaman.

      Ini menyebabkan segala hujah yang dikemukakan untuk mempertahankan Najib dapat dipatahkan dengan mudah, terutama sekali dari Kejora & Geng Najib yg bengap lagi tolol.

      Di sinilah letaknya perbezaan utama Tun Dr Mahathir dgn Najib sebagai Presiden Umno dan perdana menteri kerana pada zaman Najib, beliau tidak mempunyai barisan menteri kabinet yang berpengaruh terhadap rakyat.

      JEMAAH Menteri2 Najib dipenuhi terlalu ramai (over flooded) pak2 menteri, satu jemaah yang paling besar dalam mana2 negara untuk rakyat hanya berjumlah 30 juta. Kesudahannya menteri2 ini makan gaji buta, banyak cakap temberang & mengampu dari buat kerja untuk rakyat, bak kata pepatah 'too many cooks spoil the soup'.

      Wujudnya sepuluh menteri dan dua timbalan menteri dalam Jabatan Perdana Menteri (JPM) sendiri itu dah nampak betapa bodohnya Najib. Tugas2 menteri2 Najib juga caca marba, bercelaru, overlapping & duplication.

      Lambakan bekas ahli politik sebagai duta-duta ke luar negeri pula menambah pembaziran hanya umtuk Najib meraih sokongan politik.

      Yang tidak boleh diterima adalah apa yang saya gelarkan sebagai “duta palsu”, iaitu duta khas kepada Perdana Menteri yang tidak tertakluk dalam struktur Wisma Putra. Pertindihan atau duplication jawatan diantara duta-duta khas dengan Wisma Putra lazimnya berlaku dan amalan memberikan gelaran duta khas untuk ahli-ahli politik Barisan Nasional amat membazirkan duit rakyat.

      Tapi untuk jawatan Menteri Kewangan, Najib sampai mati pun takkan melepaskannya ke orang lain sebab di situlah dia boleh memanupulasi-sakau perbendaraaan untuk dia & suaminya, Rosmah.

      PM2 lain (kecuali Pak Lah) pernah juga memangku jawatan Menteri Kewangan, tapi untuk sementara waktu saja.
      Apakah Rosmah itu Menteri Kewangan di sebalik tabir........???

      Delete
    7. mamak matdey bakal piem ke 7 merangkap mufti baru Putrajaya...akan bertaubat apabila sampai usia Baligh yg ke 100 tahun....uhu...uhu...

      Delete
  5. ph CARI JALAN NAK MENANG..
    DAH BUAT KEPUTUSAN TEPAT

    ADALAK YANG CARI JALAN NAK KALAH..

    BODOHHHHHHHH....

    Budin!

    kecewa aku dengan gelagat diorang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau bodoh tak pe.

      Delete
    2. PETANDA PH NAK ....MAMPOSSSS...

      Delete
    3. Ooooooooo...kuda ku lari terkengkang kengkang...sakit pinggang kot!!!!
      kahkahkahkah

      Delete
    4. Zack tokey babi pasar borong dah mampus ke belum? Payah betul tokey babi ni nak mampus.

      Delete
    5. 18.11.....orang dah melangkah jauuuhhh ke depan......kita masih duk gohead gostan.......

      Apa punya kepala banalah...!!

      Rasa nak mencarut pon ada lerrrr........karang kalo teman mencarut tak pasal kena delete.

      Tengin bebenor....!!

      Delete
  6. Tapi puak puak pkr Ni jenis rakus.,Tak memahami realiti .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum apa2 lg dh tunjuk tamak haloba..!! Orang lain sanggup buat apa saja utk jatuhkan bn.. Badigol2 pkr selangor ni jd haramjadah nak gila kuasa!! Puii..!! Tak malu kaaa... Ntah menang ntah kalah pun tak tau lagi... Fcuk off pkr selangor.. Lanjiou..!!

      Delete
    2. Haaaa! Kan dah kono! Den dah kato, kotopikan dolu nak bekompang kek nak bejido kek, bawak besobaaa yo along, ongah, acik, ucu semua!

      camano pun den totap pokik an.....

      mampuihumno mampuihumno mampuihumno mampuih

      Delete
    3. TAK TAHU LAH SAPO YG AKAN MAMPUIH.....

      SEKARANG NI PUN DAH NAMPAK SAPO YG NAK MAMPUIH.....PERANG BESAR LER PUAK FUKATAN HAPRAK LEPAS NIH....TAK CUKUP KERUSI...MEJA PUN AKAN DI BALING....

      Delete
    4. Dalam KEKECIWAAN, Kejora terus buat auta klentong bodoh tak berasas.

      Taqdir Illahi telah menentukan ada hikmah besar dalam percanggahan tapi kesudahannya.....

      Tun Mahathir diterima secara total & pmenuh kerelaan sebagai pemimpin oleh DS Awar Ibrahim beserta keluarganya.

      Parti Amanah & Parti DAP begitu ikhlas menerima pengagiihan kerusi parlimen.

      Ini semua dilakukan demi mengembalikan kemakmuran & kesejahteraan rakyat & negara yg telah diranapkan oleh Rosmah & Najib.

      Delete
    5. mamak matdey bakal piem ke 7 merangkap mufti baru Putrajaya...akan bertaubat apabila sampai usia Baligh yg ke 100 tahun....uhu...uhu...

      Delete
  7. Pukul 10pm, BN dapu 112 kerusi. 10.01pm, Najib dari BN jadi PM.

    Pakatan terus mimpi, bubar dan tukar nama lain pulak. Begitulah proses sampai kiamat.

    ReplyDelete
  8. PKR nak abang sulong ka...?Hebat sangat ka siAzmin ni...?Jangan tamak....orang tamak selalu rugi....Cukup2lah.... nak penaik Azmin tu....Naik meluat pula aku dengan perangai kartel Azmin ni.... Jangan sampai ada orang cakap pi mampuihlah PKR Kartel Azmin...

    ReplyDelete
  9. Ke-9. Betul, Tuan Budin. Tak perlu ada konsep walaun dalam PKR. Walaun yang keterlaluan akan menjadikan PKR seperti PAS. Berat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul saudara mahligai. Kalau terlalu wala, nanti dapat bala. Hamba Allah yang seorang tu nanti senang hati ber sha lala.

      Delete
    2. Orang yg bodoh ialah orang yg tak sudah gostan ke belakang.

      Orang lain dah jauuuhhh melangkah ke depan tapi dia duk sebok begitu begini......banyak songehhhh.....

      Akhirnya satu benda pon tak sudah.......apaaa pon tak jadi.

      Baik yg pempuan baik yg jantan......tolonglah jadi bijak makcik dan pakcik wehhhh......

      PRU udah dekat makcik pakcik woiiiii......kome sedor ke idaaaakkkk.....???

      Ini bukan pertandingan gelaran "Jagoh Kampong Pening Lalat".......ini bapaakkk segala PRU......ada paahaammmm...??

      Hantok kepala ke dindin lerrr lagi bagi sedor sikit.....!!!

      Aterrr tengin bebenor......letih teman weiiii...!!

      Delete
  10. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau di ajak ngentot ,mahu ngak?. Bayarannya lumayan dehh,,!

      Delete
    2. Waduh-waduh ibu. Cepat-cepat ibu pakai sarung. Nyanyi tak tun tuang sama Upiak depan Sogo. Goyang Inul..

      Delete
    3. Ibu wak kojola kengkang tu..

      Delete
  11. En.budin..apa khabarnya parti baru ezam tuu..masih wujudkah parti tuu..apasal plk ezam yg gebang lebih..berdekah² en.budin ketawa tadii..kahkahkah..🚬🚬🔮

    ReplyDelete
  12. UYOOOOINKKKK.......!!!

    ASSMIN TU KAN.MB PALING SINGKAT D'SGOR INI
    ADE ATI PULAK NAK JADI CALON PEDANA MINTRI
    SELANGOR DARUL PLURALIST GELARAN YG DIBERI
    ADUN PARLIMENT PUN DIA BUNGKUS KALI INI...
    LEPAS PRU 14 KE SG BULOH LA TEMAN ALJUBORI


    BERAMBOSSSS...

    ReplyDelete
    Replies
    1. keris 7lok berayon8 January 2018 at 18:48

      Fuckkkk...kikikikikiki

      Delete
    2. Kempunanlah juak2 Noh nak makan udang dengan Boy Belon.

      Delete
    3. Ooooooooooooooooooooooo....oooooooo..oooooooo kuda ku lari terkengkang kengkang...

      Delete
    4. Zack tokey babi pasar borong dah mampus ke belum? Payah betul tokey babi ni nak mampus.

      Delete
    5. Zack.....

      Melihat kegilaan Kejora dgn lagu 'kuda ku lari', it brings me back to those unforgettable memory lane waktu zaman muda2 pd awal 70an, saya & rakan2 band sering jamming lagu berikut....

      Keep on runnin'
      Keep on hidin'
      One fine day,
      I'm gonna be the man
      To make you understand
      Oh yeah, I'm gonna be the man

      Chorus:
      Hey..hey..hey..
      Everyone is looking at you now
      It makes me feel so mad

      Hey.. hey..hey..
      Everyone is laughing at you now
      It makes you feel so bad

      Keep on runnin'
      Keep on hidin'
      One fine day,
      I'm gonna be the man
      To make you understand
      Oh yeah, I;m gonna be the man

      Keep on, keep on runnin'
      I'm gonna be the man
      Yeah...baby
      I'm gonna be the man

      Sampai bila kejora nak lari menyorok takut berhadapan dengan saya.....??

      Delete
    6. mamak matdey bakal piem ke 7 merangkap mufti baru Putrajaya...akan bertaubat apabila sampai usia Baligh yg ke 100 tahun....uhu...uhu...

      Delete
  13. Dah banyak kali aku beritahu.

    BN sebenarnya taklah kuat sangat.
    Cuma pembangkang je yg bodoh. Siapa shj yg masuk blok pembangkang mmg akan jd bodoh.

    Kalau pembangkang cerdik dah lama BN tumbang. PRU 12 BN dah tumbang kalau pembangkang cerdik.

    Kita kena mengakui, pembangkang Malaysia mmg bodoh. BN tak kuat pun...

    ReplyDelete
  14. Azmin??? Sori laaa yea!!! Baik2 rakyat bersedia memilih Pakatan disebabkan faktor TUN....boleh mati nafsu klu tiba2 nama azmin yg naik. Si mak lampir nie pun Xpayah laa dicalonkan. Boleh mati selera rakyat nak ngundi nanti. Kedua2nya ada terpalit sama dlm isu besar baru2 nie....jadi lebih molek jika direhatkan buat sementara.... Kang Xmemasal PH pulak yg ditendang oleh rakyat pru nti....

    ReplyDelete
  15. Kalau Anwar Ibrahim angguk, Lim Kit Siang angguk, Mat Sabu pun angguk, yang lain-lain tu pedulikan.

    2 PRU dengan Ini Kali Lah, ABU la dan entah apa-apa lagi, mana hasilnya. Menang lebih kerusi betul. Dapat bentuk kerajaan 2 negeri betul tapi dapat tawan Putrajaya ?

    Dr.Mahathir tunjuk cara bawa PKR, DAP, AMANAH keluar dari mimpi kepada kemungkinan realiti yang diidamkan. Cuba dulu..ini peluang lebih baik daripada peluang yang ada masa PRU 13.
    Siapa Zuaraidah ni ? Hebat sangat ke dia ni pegang kerusi 2 penggal ? Siapa Ezam lalang ni ? Dia pernah belot bos kan. Orang macam ni boleh ke ada nilai integrity ?

    Tugas depan mata tewaskan najib dan umno/bn. Perikatan/BN tak pernah kalah PRU sejak 1955. Najib tak pernah kalah PRU sejak 1976. Azmin pegang kerusi 2 penggal boleh jadi penyatu ke ? Nak satu kan Selangor pun belum tentu boleh. Mahathir kalah PRU 1 kali dalam 53 tahun; menang 10 kali kalah 1 kali. Bantu najib menang 1 kali kalau tak bn pun dah bungkus dah in PRU 13.

    PH kena ada turbo and the turbo power lies in Mahathir. Jangan angin bocor. Ketepikan pra-sangka. Pergi menang PRU 14 dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. APA KE HEEEE....BELUM APA-APA DAH BERGADUH MACAM KUCING....

      Delete
    2. Dalam KEKECIWAAN, Kejora terus buat auta klentong bodoh tak berasas.

      Taqdir Illahi telah menentukan ada hikmah besar dalam percanggahan tapi kesudahannya.....

      Tun Mahathir diterima secara total & pmenuh kerelaan sebagai pemimpin oleh DS Awar Ibrahim beserta keluarganya.

      Parti Amanah & Parti DAP begitu ikhlas menerima pengagiihan kerusi parlimen.

      Ini semua dilakukan demi mengembalikan kemakmuran & kesejahteraan rakyat & negara yg telah diranapkan oleh Rosmah & Najib.

      Delete
    3. IKHLASNYA...PARTI AMANAH JOHOR...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      SUDAH LAH WAK...AKAN BERLAKU PERCAKARAN DEMI PERCAKARAN NANTI...TAK CAYO KO TENGOK LAH NANTI...TUNGGUUUUU....

      Delete
  16. Zuraida? Tanya pengundi Ampang apa dia buat. Menghabis beras. Buang perempuan ini. Bikin tak serupa cakap.Suruh dia balek ka Singapura.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan Zuraida Mak Lampir jer tak guna...pemimpin Pkr lain kat Selangok pun ramai tak guna....mementing tempolok sendiri....nak cepat kaya...tapi hati miskin...

      Delete
    2. Hina pemimpin sendiri nampak? Bukankah 'Mak Lampir' ini antara 'pejuang' Reformasi yg awal menentang TDM? Bukankah dulu sokong Reformasi dan hina TDM sebagai 'Maha Firaun'. Kini hina 'Mak Lampir' dan puja TDM?? Saudara ini pernah ada apa apa prinsip tak??

      Delete
    3. Mr J,
      Itu lah beza antara anda dgn kami, kami bukan spt anda2 macai parti menyokong membabibuta, juga bukan pula wala` membutatuli disebabkan jahil murakob. Memang ramai manusia yg tidak tahu bahawa dia memang orang yg tidak tahu. Faham ke ni Mr J? Pening?

      Delete
    4. Jebon....apa prinsin PAS dan umno.....yg dulu terpekik terlolong doa solat hajat KO......dengan list amanat yg kata umno tu kafir....

      Ko pernah ada apa2 prinsip tak.....??

      Delete
  17. PH telah membuat persetujuan untuk menamakan Tun M sebagai PM sementara. pastinya keputusan tersebut telah melalui proses musyawarah dan telah dipersetujui oleh keempat2 parti samada secara konsensus atau pun suara majoriti.
    Maka sewajarnya semua pihak patuh pada proses demokrasi iaiatu suara ramai mengatasi suara minoriti.

    Namun, adalah menyedihkan apabila ada pihak minoriti yang mempunyai mentaliti, "kalau aku tak dapat. kamu pun tak akan dapat juga. Biar sama-sama tak dapat"

    Maka tersenyum lebarlah sipenyamun....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arizmaya, sebenarnya penyamun besar kini jadi calun PM Pakatan. Grassroots tak lupa laungan Reformasi untuk jatuhkan TDM yg dikira penyamun harta rakyat dan zalim. Kini ada 'disconnect' antara penyokong bawahan dan sebahagian pimpinan. Kini penyokong bawahan ini marah akibat pimpinan mereka gila kuasa sampai peringkat tiada prinsip. Manusia yg hancurkan negara mahu dikembalikan ke jawatan PM kembali. Tunggulah temasya penyokong bawahan tunjuk kemarahan mereka pada PH

      Delete
    2. 20:01
      Itu lah beza antara anda anda dgn kami, kami bukan spt anda2 macai parti menyokong membabibuta, juga bukan pula wala` membutatuli disebabkan jahil murakob. Memang ramai manusia yg tidak tahu bahawa dia memang orang yg tidak tahu. Faham ke ni Mr J? Pening?

      Delete
  18. HABIS PH...

    NAWAITU MAMAK MATDEY HANYA SATU...DENDAM KESUMAT...NAK JATUHKAN NAJIB...

    LAIN TARAK....

    AKU PASTI PUAK2 FUKATAN HAPRAK NIH AKAN BERCAKARAN ANTARA SATU SAMA LAIN MENJELANG PRU...NIAT MATDEY TAK IKHLAS... TENGOKLAH NANTI...SEBAB SEKARANG PUN BUNGA2 PERCAKARAN TELAH MULA NAMPAK....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Simpanlah kau punya pasti... Yg bercakar kejap lg puak2 BN berebut kerusi selamat. Habislah kau. Lepas ni tak boleh nak mendedak.

      Delete
    2. Dalam KEKECIWAAN, Kejora terus buat auta klentong bodoh tak berasas.

      Taqdir Illahi telah menentukan ada hikmah besar dalam percanggahan tapi kesudahannya.....

      Tun Mahathir diterima secara total & pmenuh kerelaan sebagai pemimpin oleh DS Awar Ibrahim beserta keluarganya.

      Parti Amanah & Parti DAP begitu ikhlas menerima pengagiihan kerusi parlimen.

      Ini semua dilakukan demi mengembalikan kemakmuran & kesejahteraan rakyat & negara yg telah diranapkan oleh Rosmah & Najib.

      Delete
    3. IKHLASNYA...PARTI AMANAH JOHOR...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      SUDAH LAH WAK...AKAN BERLAKU PERCAKARAN DEMI PERCAKARAN NANTI...TAK CAYO KO TENGOK LAH NANTI...TUNGGUUUUU....

      Delete
  19. kah kah kah...semalam punya post
    (KAHKAHKAH...BARU DICALONKAN DAN BELUM PUN TUN M JADI PM LAGI, DAH KELAM-KABUT UMNO DIBUATNYA!!!)

    sebenarnya kena dengan tajuk hari ni ....
    kah kah kah sibudin baru sedar dan nampak...

    sekadar tambahan yer sibudin...
    ..
    (JANGAN BERLEBIH-LEBIHAN MENONJOLKAN AZMIN, PASTIKAN MENANG DI SELANGOR DULU SEBELUM MAHUKANNYA JADI PERDANA MENTERI)dun bukit antarabangsa dan parlimen gombak
    pun azmin tak tentu menang lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam KEKECIWAAN, Kejora terus buat auta klentong bodoh tak berasas.

      Taqdir Illahi telah menentukan ada hikmah besar dalam percanggahan tapi kesudahannya.....

      Tun Mahathir diterima secara total & pmenuh kerelaan sebagai pemimpin oleh DS Awar Ibrahim beserta keluarganya.

      Parti Amanah & Parti DAP begitu ikhlas menerima pengagiihan kerusi parlimen.

      Ini semua dilakukan demi mengembalikan kemakmuran & kesejahteraan rakyat & negara yg telah diranapkan oleh Rosmah & Najib.

      Delete
    2. IKHLASNYA...PARTI AMANAH JOHOR...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      SUDAH LAH WAK...AKAN BERLAKU PERCAKARAN DEMI PERCAKARAN NANTI...TAK CAYO KO TENGOK LAH NANTI...TUNGGUUUUU....

      Delete
  20. Azmin , zuraida dan ezam perlu sedar diri. Lihatlah gerak kerja tun m , mmg menakutkn najib. Adakah kalian menakutkan najib spt apa yg tun m buat??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baguslah tu. Hamun sama sendiri. Begitu pakatan serigala nak rebut bangkai. Biar tambah hamun sama sendiri sampai pakatan terlerai....InsyaAllah Malaysia selamat dari pakatan....

      Delete
    2. Mr J,
      Itu lah beza antara anda dgn kami, kami bukan spt anda2 macai parti menyokong membabibuta, juga bukan pula wala` membutatuli disebabkan jahil murakob. Memang ramai manusia yg tidak tahu bahawa dia memang orang yg tidak tahu. Faham ke ni Mr J? Pening?

      Delete
  21. kah kah kah...semalam punya post
    (KAHKAHKAH...BARU DICALONKAN DAN BELUM PUN TUN M JADI PM LAGI, DAH KELAM-KABUT UMNO DIBUATNYA!!!)

    sebenarnya kena dengan tajuk hari ni ....
    kah kah kah sibudin baru sedar dan nampak...

    sekadar tambahan yer sibudin...
    ..
    (JANGAN BERLEBIH-LEBIHAN MENONJOLKAN AZMIN, PASTIKAN MENANG DI SELANGOR DULU SEBELUM MAHUKANNYA JADI PERDANA MENTERI)dun bukit antarabangsa dan parlimen gombak
    pun azmin tak tentu menang lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam KEKECIWAAN, Kejora terus buat auta klentong bodoh tak berasas.

      Taqdir Illahi telah menentukan ada hikmah besar dalam percanggahan tapi kesudahannya.....

      Tun Mahathir diterima secara total & pmenuh kerelaan sebagai pemimpin oleh DS Awar Ibrahim beserta keluarganya.

      Parti Amanah & Parti DAP begitu ikhlas menerima pengagiihan kerusi parlimen.

      Ini semua dilakukan demi mengembalikan kemakmuran & kesejahteraan rakyat & negara yg telah diranapkan oleh Rosmah & Najib.

      Delete
    2. IKHLASNYA...PARTI AMANAH JOHOR...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      SUDAH LAH WAK...AKAN BERLAKU PERCAKARAN DEMI PERCAKARAN NANTI...TAK CAYO KO TENGOK LAH NANTI...TUNGGUUUUU....

      Delete
  22. 1921-macam mana kau kata gerak kerja orang tua yang selalu tak tahu,mudah lupa, tak ingat dan hampir nyanyuk lastly nak mampus dah...
    menakutkan umno /bn..?????
    ada akal ke korang ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak Tau Tun Mahathir masuk akai sbb kes 30 tahun dulu
      Tak Tau KJ macam cibai sbb kes baru je 8 tahun berlaku
      Tak Tahu MO1Najib rm2.6b paling sakai cibai sial terlalu
      Tak kan baru 2 tahun kes 1MDB berlalu boleh Tak Tahu?

      mampoaumno mamposumno mamposumno mampos

      Delete
  23. Zuraidah sedar diri sikit, kalau mahathir bersatu tak ditakdirkan ada pada pru 14, agaknya pkr dok tang tu juga jaga Selangor jauh sekali nak ganti nak dok Putrajaya.....respect sikit kudrat mahathir dan the gang berusaha untuk mencorakkan politik Malaysia lebih bermakna untuk menumpaskan dinosaur yg dah bertapak sejak merdeka lagi

    ReplyDelete
  24. Orang2 PKR ni kena ingatlah sama yang Azmin ni bolehkah pertahankan Selangor ni!!.......aku pun kompious ni kerana masa berucap sempena hari lahir Sultan Selangor baru2 ini baginda ada memuji2 TS Khalid Ibrahim sambil berkata TS Khalid seorang yang tersangat jujur dan baginda terasa amat dukacita dengan pemecatan TS Khalid!!...tak terasa apa2 ke Azmin!!??....yang aku takut bukan saja tak leh jadi PM tetapi dengan Selangor2 sekali jatuh ketangan Bn.Jadi fikir2kanlah wahai puak2 bangang dalam PKR.Apa kamu ingat kamu tu dah kuat sangat dah ka diSelangor tu??....mintak tilik dicermin dulula....jangan kamu lupa kalau tidak dengan pertolongan kerusi DAP dan PAS ,jangan harapla kamu nak dapat kemenangan dan menjadi MB diSelangor tu.Harap sedar diri dan insaflah ya jangan jadi bangang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam KEKECIWAAN, Kejora terus buat auta klentong bodoh tak berasas.

      Taqdir Illahi telah menentukan ada hikmah besar dalam percanggahan tapi kesudahannya.....

      Tun Mahathir diterima secara total & pmenuh kerelaan sebagai pemimpin oleh DS Awar Ibrahim beserta keluarganya.

      Parti Amanah & Parti DAP begitu ikhlas menerima pengagiihan kerusi parlimen.

      Ini semua dilakukan demi mengembalikan kemakmuran & kesejahteraan rakyat & negara yg telah diranapkan oleh Rosmah & Najib.

      Delete
    2. IKHLASNYA...PARTI AMANAH JOHOR...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      SUDAH LAH WAK...AKAN BERLAKU PERCAKARAN DEMI PERCAKARAN NANTI...TAK CAYO KO TENGOK LAH NANTI...TUNGGUUUUU....

      Delete
  25. geng geng ph tu semua nak pau/bolot duit/harta
    si tua kutuk tu..maklumlah ada dalam anggaran rm100bilion...
    tak kan bagi kat kit siang sorang je 1bilion..
    yang lain nak jugak...
    menang kalah perkara lain..

    yang penting situa nyanyuk nak dermakan
    10 juta untuk 1 dun dan 20juta 1 parlimen..
    menang kalah lain kira...
    kalau dah tahu kalah...tak payah belanja
    banyak..simpan 90%..untuk 3/4 keturunan...
    kalau yakin menang...belanja habis...
    nanti claim dauble/triple kat
    si tua kutuk tu...
    dia dah nyanyuk..dan mudah lupa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam KEKECIWAAN, Kejora terus buat auta klentong bodoh tak berasas.

      Taqdir Illahi telah menentukan ada hikmah besar dalam percanggahan tapi kesudahannya.....

      Tun Mahathir diterima secara total & pmenuh kerelaan sebagai pemimpin oleh DS Awar Ibrahim beserta keluarganya.

      Parti Amanah & Parti DAP begitu ikhlas menerima pengagiihan kerusi parlimen.

      Ini semua dilakukan demi mengembalikan kemakmuran & kesejahteraan rakyat & negara yg telah diranapkan oleh Rosmah & Najib.

      Delete
    2. IKHLASNYA...PARTI AMANAH JOHOR...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      SUDAH LAH WAK...AKAN BERLAKU PERCAKARAN DEMI PERCAKARAN NANTI...TAK CAYO KO TENGOK LAH NANTI...TUNGGUUUUU....

      Delete
  26. umno/bn tak perlu kerja keras....pencalonan
    situa kutuk sebagai bakal pm pun dah
    mengesahkan dan meyakinkan
    yang umno/bn akan tetap kembali menjadi
    pilihan rakyaat kat pru14..
    dulu..kini dan selamanya..

    ReplyDelete
  27. Temasya dah bermula. Seperti yg dijangka TDM akan hancurkan Pakatan. Begitulah kesudahan Reformasi yg ditubuh untuk menentang korupsi dan kezaliman terkubur tanpa talqin.
    Mereka yg tak dapat kedudukan/kerusi akan menentang mereka yg dapat. Pembangkang tiada punyai apa apa prinsip lain dari dapatkan kuasa. Akhirnya dedak juga matlamat mereka. Mungkin ini cara Allah selamatkan Malaysia dgn menghancurkan Pakatan menerusi TDM. Mari kita sama sama saksikan kehancuran ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum Tun join pun.... pkr dah ada team2 A n B... Ko apa barang mr J? Ketaq lutut dah ker? Tuu yg amik jawatan baru 'si batu api'....

      Delete
    2. Spt yg dijangkakan, skrip puak pendedak dah pun keluar. Kepoci pasal parti org lain. Parti sendiri pun belum berbagi kerusi. Mungkin ini cara Allah nak selamatkan Malaysia dan bangsa Melayu dari puak2 evangelis yg menggadai agama dan berkawan dgn Trump yg ada masalah mental. Mari kita sama-sama saksikan kejatuhan BN bersama macai2 pengkhianat bangsa dan negara.

      Delete
    3. Anon, inlah sebenarnya ditunggu oleh Kerajaan. TDM sebagai ketua PH akan bawa kepada kehancuran PH. Dah bermula pun. Checklah saudara siapa yg sebenarnya menggadaikan agama dan bangsa. Apakah mereka yg berdiri besama jumhur Islam dan Melayu PAS dan UMNO atau mereka yg bsrdiri bersama jumhur Cina evengelis DAP dan parti Melayu liberal. Masih belum terlambat untuk keluar dari pakatan yg menuju kehancuran dunia dan akhirat....

      Delete
    4. Anon, inilah sebenarnya ditunggu oleh Pakatan. TDM sebagai ketua PH akan mengembalikan kegemilangan MALAYSIA. Dah bermula pun. Checklah saudara siapa yg sebenarnya menggadaikan agama dan bangsa. Apakah mereka yg berdiri besama jumhur Islam dan Melayu HARAPAN PKR WARISAN dan PPBM atau mereka yg bsrdiri bersama Cina evengelis MCA GERAKAN dan UMNO parti Melayu kapitalis itu. Masih belum terlambat untuk keluar dari Barisan yg menuju kehancuran dunia dan akhirat....

      Delete
  28. Sebaik Sahaja Umum Dr Mahathir Calon PM, Pembangkang Semakin Bercelaru
    1. Tahniah kepada Tun Dr Mahathir Mohamad kerana akhirnya dinobatkan calon Perdana Menteri interim untuk Pakatan Harapan. Adakah rekod dunia juga bakal dipecahkan apabila calon paling lewat usia akan memerintah satu-satunya negara dalam dunia, perkara yang tidak pernah dilakukan oleh mana-mana pembangkang dalam dunia. Lebih hebat dari itu, adakah Tun M akan berjaya menjadi satu-satunya PM yang menjadi PM semula selepas menjatuhkan 2 PM selepasnya. Adakah ini rekod yang mahu dicipta oleh rakyat Malaysia?

    2. Ternyata Tun M adalah satu-satunya pemimpin yang hebat dalam PH, bukan mana-mana pemimpin PH yang lain termasuk TSMY. Bukan juga DSMM yang jauh ketinggalan dari bapanya. Pada usia Tun M 93 tahun juga DSMM gagal mengatasi bapanya. Kami sifatkan beliau pemimpin muda paling gagal dan tidak layak mendepani masa depan generasi millennial Malaysia. Pernah menjadi Timbalan Menteri MITI dan Menteri Besar namun terpaksa berpaut di belakang bapanya apabila lemas dalam survival politiknya sendiri. Syabas sekali lagi untuk Tun Dr Mahathir Mohammad.

    3. Dalam pada itu, takziah juga kepada pembangkang, mana tidaknya tidak sampai beberapa jam pengumuman itu bait-bait perpecahan dalaman sudah timbul. Sebelum berlangsung konvensyen, PAN Johor memboikot Konvensyen Pakatan Harapan, difahamkan PAN Perak juga memboikot konvensyen tersebut. Terdapat sumber dalaman memberitahu sudah mula suara tidak berpuas hati dalam kalangan pemimpin serta ahli PAN yang rasa tertipu sebaik pengumuman Dr Mahathir sebagai calon Perdana Menteri.

    4. Kemudiaan, terbaharu PKR Selangor juga mengeluarkan kenyataan mengkritik keputusan dibuat semasa konvensyen – “Dengan saki baki ruang demokrasi dan kebebasan bersuara yang ada, Keadilan Negeri Selangor dengan ini melahirkan rasa terkilan dan kecewa dengan pengumuman calon Perdana Menteri Pakatan Harapan.”

    5. Nampaknya keputusan yang diharapkan dapat memberikan impak positif kepada pembangkang untuk menarik sokongan rakyat ditolak mentah-mentah oleh akar umbi sendiri.



    6. Jelas disini, pengumuman tersebut sebenarnya tidak memberikan sebarang kesan tapi sebaliknya memberikan implikasi yang buruk kepada pembangkang sehingga menambah kecelaruan dan tidak mustahil bakal mengundang perpecahan dalaman dikalangan rakan parti dalam gabungan itu.

    7. Dalam kenyataan terdahulu, Imperical menekankan tentang tiadanya “winnable candidates” dalam pembangkang, jadi dengan kemelut penolakan dalam parti pembangkang terhadap pencalonan Dr Mahathir mustahil mereka mampu menjadi “winnable government” apabila tiba masa pilihan raya umum ke-14 nanti.

    8. PPBM boleh tersenyum dengan kerusi Parlimen paling banyak mereka peroleh, namun perlu diingat tanpa kerjasama dan persefahaman dengan rakan parti lain mustahil mereka mampu bergerak bersendirian untuk berdepan pilihan raya kerana jentera yang dimiliki tidak sekuat rakan parti pembangkang seperti PAN dan PKR.

    9. Jika PAN Johor dan Perak serta PKR kecewa dengan keputusan pencalonan semasa konvensyen itu, rakyat dibawah ini pastinya lebih kecewa apabila mereka meletak calon yang sudah banyak kali melakukan onar kepada negara.

    10. Tahniah Tun M kerana berjaya mempergunakan pembangkang untuk meletak anaknya, DS Mukhriz Mahathir sebagai Perdana Menteri baharu nanti dan takziah kepada pembangkang kerana dipergunakan. Kepada seluruh pengundi Malaysia, tepuk dada tanyalah selera marhaen. Jangan terpedaya selera ahli politik di depan mata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam KEKECIWAAN, Kejora terus buat auta klentong bodoh tak berasas.

      Taqdir Illahi telah menentukan ada hikmah besar dalam percanggahan tapi kesudahannya.....

      Tun Mahathir diterima secara total & pmenuh kerelaan sebagai pemimpin oleh DS Awar Ibrahim beserta keluarganya.

      Parti Amanah & Parti DAP begitu ikhlas menerima pengagiihan kerusi parlimen.

      Ini semua dilakukan demi mengembalikan kemakmuran & kesejahteraan rakyat & negara yg telah diranapkan oleh Rosmah & Najib.

      Delete
    2. IKHLASNYA...PARTI AMANAH JOHOR...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      SUDAH LAH WAK...AKAN BERLAKU PERCAKARAN DEMI PERCAKARAN NANTI...TAK CAYO KO TENGOK LAH NANTI...TUNGGUUUUU....

      Delete
  29. Karpal’s Daughter: Dr M As PM Candidate Shows Opposition’s Lack Of Strategy
    Sangeet Kaur Deo, the daughter of the late DAP veteran Karpal Singh, has questioned Pakatan Harapan’s decision to name Tun Dr Mahathir Mohamad as its prime ministerial candidate.

    The DAP Wanita international secretary said the fact that the Opposition has “no one else” to choose was an indication of its lack of long-term strategy.

    With the arrangement that Dr Mahathir is the interim prime minister until jailed PKR leader Datuk Seri Anwar Ibrahim is eligible, Sangeet questioned when will that happen and how realistic it would be.

    “The argument that working with Dr Mahathir is only to ensure change no longer holds water. He will be prime minister all over again, introducing the rebirth of Mahathirism,” she said.

    “While it may be an act in desperation, as was our coalition with PAS at one point, will we be open to working with (Datuk Seri) Najib (Tun Razak) one day, should desperate circumstances demand?” she said in her Facebook post on Sunday (Jan 7).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Strategi BN apa pulak? Sebat apa saja yang dapat selagi sempat? Lagipun tak seronok nak cerita pasal mahathirism berbanding dengan communisme dari Tanah Besar Cina.

      Delete
    2. Dalam KEKECIWAAN, Kejora terus buat auta klentong merapu meraban bodoh tak berasas.

      Taqdir Illahi telah menentukan ada hikmah besar dalam percanggahan tapi kesudahannya.....

      Tun Mahathir diterima secara total & pmenuh kerelaan sebagai pemimpin oleh DS Awar Ibrahim beserta keluarganya.

      Parti Amanah & Parti DAP begitu ikhlas menerima pengagiihan kerusi parlimen.

      Ini semua dilakukan demi mengembalikan kemakmuran & kesejahteraan rakyat & negara yg telah diranapkan oleh Rosmah & Najib.

      Delete
    3. IKHLASNYA...PARTI AMANAH JOHOR...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      SUDAH LAH WAK...AKAN BERLAKU PERCAKARAN DEMI PERCAKARAN NANTI...TAK CAYO KO TENGOK LAH NANTI...TUNGGUUUUU....

      Delete
  30. Mahathirism: How To Shift Public Opinion By Not Making A Fool Out Of You And Me

    Mahathir was bad until 2016 while he was in UMNO. Now Mahathir is good because he is with Pakatan Harapan. If by any chance he rejoins UMNO & BN in the near future he becomes a bad man again?

    Over the past week, numerous individuals have come forward dishing out their expert opinion on why Tun Dr. Mahathir Mohamad is the man who can “save” Malaysia and undo the alleged widespread wrongdoings in the country.

    On certain instances they say we should not judge Mahathir by his past mistakes but on the other hand they second Mahathir’s name as the Prime Minister designate based on his past achievements? It is very confusing. So, do we look at his past or not? Or do we “only” look at the good times and ignore the bad? Although the latter far surpasses the former.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik kau buat kajian macam mana tanah Felda terjual tapi duit tak dapat.

      Delete
    2. Anon 2024, duit Forex yg disonglap boleh beli 400 kali tanah Felda tersebut. Namun tanah Felda tetap tidak hilang. Ada caveat yg dibuat terhadap tanah tersebut. Tanpa bayaran tanah itu akan kembali ke Felda. Sebagaimana saudara beli rumah guna loan bank. Walau rumah nama saudara bank letakkan caveat. Kalau tiada bayaran dibuat maka bank akan tuntut dan ambilalih rumah tersebut....janganlah teruja sangat isu Felda ini. Forex 400 kali ganda lagi besar....

      Delete
    3. Mr. j penipu tegar ...BERTAUBAT LAH !!!!

      Apabila membeli rumah atau kereta menerusi pinjaman bank , hak milik dituntut olih pihak yang memberi pinjaman iaitu institusi kewangan . Walau pun nama di geran adalah individu yang meminjam , hak mutlak keatas harta itu adalah pihak bank . Ia jelas tercatit di atas geran tersebut sehinggalah "every single sen is paid".

      Di dalam kes Tanah Felda , nama Felda hilang terus . Saperti kata peguam Art Harun " this case is not so simple as TS Shahrir mentioned".

      Delete
    4. Bro Diny....Jebon memang twisted tongue punya manusia. Belit tu dah ada dalam DNA dia.

      Jangan harap any good things come out from Jebon.

      Delete
  31. Mat Sabu & Khalid Samad "JUAL" RM100 juta untuk dana PRU-14 bagi kerusi di Johor, Perak dan Selangor kepada Bersatu?
    SHAH ALAM: Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini memuji sikap “murah hati” Amanah (PAN) sebagai punca Pakatan Harapan (PH) boleh mencapai kata sepakat dalam rundingan pengagihan kerusi menjelang pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

    “Amanah (PAN) ni nak kata baru ke tak, nak kata lama pun tak. Dulu dia menjelma dalam PRU13, dia menjelma dengan nama lain. Sekarang dia jadi nama lain.

    “Dia tuntut tempat lama payah nak bagi, tapi mereka murah hati, akhirnya yang jayakan agihan kerusi kalangan 4 parti ialah Amanah (PAN),” katanya disambut sorakan gemuruh hadirin dengan laungan “Amanah (PAN)”.


    Pengerusi PH itu berkata demikian semasa berucap di Konvensyen PH 2018 di Pusat Konvensyen Ideal hari ini.

    Terdahulu, Ketua Setiausaha Sekretariat PH, Datuk Saifuddin Abdullah mengumumkan PPBM akan bertanding di 52 kerusi Parlimen di Semenanjung Malaysia, PKR (51 kerusi), DAP (35 kerusi) dan Amanah (27 kerusi).

    Mengulas lanjut, Dr Mahathir yang juga pengerusi PPBM mengakui berdepan masalah dalam pembahagian kerusi Parlimen di Semenanjung Malaysia kerana semua parti tidak berpuas hati.

    “Saya yakin parti-parti PH tak ada satu pun yang puas hati. Sudah tentu parti saya tak puas hati, kita berharap dapat banyak…akhirnya kita dapatlah sikit.”

    Bekas perdana menteri itu berkata, kerusi PPBM lebih banyak daripada parti lain kerana mereka mahu memanfaatkan ramai pemimpinnya yang berpengalaman dalam mentadbir negeri dan negara.
    Katanya, beliau sedia berunding dengan parti lain yang membantah keputusan pembahagian kerusi itu.

    Katanya, PKR selaku parti tertua dalam PH juga tidak mendapat semua kerusi yang diminta mereka.
    “Walaupun DAP mudah sikit, dia tak banyak soal, dia nak pergi ke kawasan dia boleh menang, dia tak minta banyak.

    “Kita beri kawasan kepada DAP, walaupun saya yakin kalau boleh dapat lagi banyak, DAP lagi seronok.”

    Mengikut sumber sebelum pembahagian kerusi ini BERSATU telah menawarkan dana sejumlah RM100 juta bagi kerusi di Perak, Johor, Selangor dan beberapa negeri lain. Mahathir tahu AMANAH (PAN) tidak mempunyai kewangan cukup untuk bertanding. Semasa pilihanraya kecil dulu AMANAH (PAN) bendera pun tak boleh sediakan melainkan dengan bantuan DAP dan PKR.

    Jadi maksud MURAH HATI Mahathir cukup mendalam....



    GS - Kita harap Dr Hatta Ramli dan Aminolhuda Hassanboleh jelaskan isu ini kepada ahli-ahli PAN agar ahli-ahli PAN tahu cerita sebenar. Begitu juga dengan Mat Sabu dan Khalid Samad

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau pun jual cerita bohong kat sini Geng Samun? Dah tak laku. Kita orang dah tahu siapa yg songlap duit 1MDB.

      Delete
    2. Anon 2022, kalau dah banyak bukti tolonglah serahkan pada FINMA, DOJ dan CRB. Dah bertahun bercerita isu ini tapi tiada bukti. Tolonglah saudara jangan lengah lagi. Kesian CRB tengah peluh dingin....
      Bagi mereka yg menurut bukti PAC dah konfirm tiada duit 1MDB disonglap dan Menteri Luar Saudi dah konfirm derma...

      Delete
    3. Mr. J , modal kamu dah terlalu sinonim dengan kamu .

      Apa kata kita ambil different approach pula . Bukankah kamu selain pakar politik , juga pakar ekonomi juga pakar ugama .

      Apa kata kamu nyatakan tiada duit 1MDB yang di curi sambil menjunjong al~Quran ....

      Delete
  32. Ramai yang suka sangat menelah
    Perkara belum berlaku mereka nak kisah
    Sudah adat pertandingan menang dan kalah
    Cuma natijah pada parti, pastinya berbeza bagi dua2 belah..

    Sekiranya PH kalah perkara biasa
    Kerana mereka bukanlah yang sedang memegang tampuk kuasa
    Tapi andainya BN kalah pasti terasa
    Dah tentu pemimpin korupnya akan terseksa..

    Itulah sebabnya pemimpin BN merasa kaget
    Sekiranya kerusi BN tak archive target
    Kesalahan mereka pasti disungkit
    Ke muka pengadilan mereka diheret..

    Adapun macai tetap tak berubah
    Nak ke penjara bersama mereka, jangan haraplah
    Walaupun dulu mereka penyokong tegar, sanggup bersusah
    Mereka akan kata life goes on, kitaorang cari makan sahajalah..




    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembangkang Malaysia mmg bodoh
      Sbb tu BN menang memanjang
      Kau cakap lah mcmana pun
      Pemimpin pembangkang Malaysia memang BODOH.
      BN tak kuat pun, tapi pembangkang kalah sbb mereka bodoh.

      Delete
    2. Wahai anon dua kosong dua enam
      Jangan mudah cakap lepas asyik nak hentam
      Bukannya pada pemimpin parti pembangkang sepatutnya kamu nak lepas geram
      Tapi pada penyokong pemimpin klepto BN, yang sampai sekarang masih tak paham paham..



      Delete
    3. DAH LAH BODOH...BINGAI PULAK...TU SEBABNYA FUKATAN HAPRAK NIH SELAMANYA JADI PEMBANGANG....

      Delete
  33. Puan Zuraidah dan juga Ezam
    Elakkan api di dalam sekam
    Tumbangkan Klepto kita berazam
    Janganlah pulak Pakatan ditikam!

    Jika benar Azmin dicadang
    Kukuh Pakatan masa kan datang
    Azmin PM tiada yang halang
    Jangan terburu nanti kecundang!

    Sudah elok apa diatur
    Elak kenyataan,jalan berlumpur
    Naikkan Azmin sabar beratur
    Paling utama Klepto diundur!

    Tiada siapa boleh nafikan
    Dengan Mahathir Bijan tertekan
    Sebelum ini di ejeknya Pakatan
    Konon lemah boleh dimakan!

    Saya mohon penyokong fahami
    Pengalaman Tun Perdana Menteri
    Calon PM Pakatan dah kompromi
    Semangat bersama kita santuni!

    Kepada pencacai jangan seronok
    AmeNo Be End kita nak tengok
    Jika menang ada yg mengamok
    Jawatan TPM dah dua yang jengok!

    Dalam EmeNo, MCA dan MIC
    Berpuak puak disana sini
    Jangan temberang semua serasi
    Masing masing nak naikkan kroni!

    Insyallah ini gagasan yang kuat
    Kali ini AmeNo terperanjat
    Tumbangkan klepto rakyat berhajat
    Akal kita jangan terencat..

    Cai AmeNo sudah diarah
    Serang,laga kita berpecah
    Mereka sudah bertambah parah
    Serang,maki,mencarut lucah!

    Walau tua,sihat dan segak
    Forum antarabangsa masih diajak
    Doktor perubatan,tegas dan bijak
    Baru dicalon, AmeNo terberak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak jauh beza parti mana sekalipun pun. Semuanya berebut-rebut jawatan. Bohonglah kalau kata pemimpin pembangkang ikhlas. Ikhlas nak sakau. Berebut-rebut jawatan dan kumpul kekayaan semuanya, tak kira parti mana pun.

      Berebut-rebut bangkai mcm anjing.

      Delete
    2. Bro Perak Man terbaek wadah
      Pencacai dedak mudah diolah
      Bila terantuk dia terngadah
      Sokong kita kalau Klepto kalah!

      Delete
    3. Kedah,melaka,negeri9,perak dah nampak dah nak jatuh ketangan pakatan harapan....johor dah kompom sapat punyer pahang negeri pahlawan bugis pon mau separuh dapat ke pakatan

      Delete
    4. SEMBANG KENCANG LAGI.....APA KE HEEEE....BELUM APA-APA DAH BERCAKARAN ANTARA SATU SAMA LAIN....LAGI LAMBAT PRU...LAGI HARU...TIKAM MENIKAM LAH SESAMA SENDIRI...

      Delete
    5. Terbaik bro fan tun..

      Setuju dengan pendapat bro fan tun
      Semuanya telah cantik disusun dan diadun
      Janganlah pula ada dikalangan pemimpin pakatan nak buat lawak kartun
      Pastikan dulu siklepto tu diturun..

      Janganlah dibawa agenda sendiri
      Ingatlah amanah rakyat yang telah diberi
      Tindak tanduk kamu semua rakyat perhati
      Jangan pula korang menerima nasib yang sama seperti sijibbo nanti..



      Delete
    6. Terbaikkkk dari Bro Fan Tun dan bro Perak Man.

      Alhamdulillah keduanya sudah kembali berjuang menukil pantun.

      Terima kasih masih bersama dengan kami.

      Salam perjuangan buat sedara berdua.

      P.S.....teman mencuri masa dalam kesebokan......udah malam baru ada masa.

      Delete
  34. aku ahli pkr,don;t worry 80% lebih ahli pkr sokong mahathir,,,yg penting PH menang dulu..tentang group azmin tu kecik aje !sedangkan dsai setuju,malaysia perlu diselamatkan..hidup PH..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu kata engkau. Engkau ni cuma ahli bawahan. Tak semua benda kau tahu. Kau kata Azmin Ali punya kes kecik? Kau ingat si Zuraida kecik punya masalah? Kerana perkara kecik ginilah pembangkang Malaysia payah nak menang. Sebab bodohlah pembangkang Malaysia tak dpt kuasai Putrajaya.

      Delete
    2. DAHLAH BODOH...BANGANG DAN BINGAI PULAK PUAK2 FUKATAN HAPRAK NIH!!!SELAMANYALAH JADI PEMBANGANG....

      Delete
    3. Dalam KEKECIWAAN, Kejora terus buat auta klentong merapu meraban bodoh tak berasas.

      Taqdir Illahi telah menentukan ada hikmah besar dalam percanggahan tapi kesudahannya.....

      Tun Mahathir diterima secara total & pmenuh kerelaan sebagai pemimpin oleh DS Awar Ibrahim beserta keluarganya.

      Parti Amanah & Parti DAP begitu ikhlas menerima pengagiihan kerusi parlimen.

      Ini semua dilakukan demi mengembalikan kemakmuran & kesejahteraan rakyat & negara yg telah diranapkan oleh Rosmah & Najib.

      Delete
  35. 2056>>> kau nyanyuk ke apa???
    macam tua kutuk tu ker???
    siapa yang banyak sangat tu sampai pakatan
    haprak boleh menang...
    berapa akar umbi / cawangan yg kau ada ???
    pettugas pilihanraya pun tak cukup...
    nak buat agm pun sampai kena paksa ??
    perasan tak habis habis..
    cawangan dan orang bunian tak dikira yer...
    khatam ilmu sifir politik malaysia
    baru boleh pasang angan angan..

    ReplyDelete
  36. Group Azmin mesti nak dia jadi piem sbb senang nk cekau kottt.....Ezam dan mak lampir mmg hebattttt......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku bersetuju dgn Zuraida yg tanpa bersatu Najib akan kalah...

      Delete
    2. Gandingan hebat Azmin ,Zuraida dan Ezam amat menakutkan kak Rossy....hahaha....sbb tu terlalu layak azmin jadi piem...

      Delete
    3. Rossy tak bertanding pilihanraya lah bodoh sial. Buat apa kaitkan dia. Najib kalah habislah dia.

      Patutlah pembangkang kalah memanjang. Bodoh rupanya.

      Delete
    4. DAHLAH BODOH...BANGANG DAN BINGAI PULAK PUAK2 FUKATAN HAPRAK NIH!!!SELAMANYALAH JADI PEMBANGANG....

      Delete
    5. Tengot tuuuu...dalam KEKECIWAAN, Kejora terus meracau-merepek-merapu-meraban-menggelupur-tak tentu haluan bagai anak pelesit tak bertuan .

      Taqdir Illahi telah menentukan ada hikmah besar dalam percanggahan tapi kesudahannya.....

      Tun Mahathir diterima secara total & pmenuh kerelaan sebagai pemimpin oleh DS Awar Ibrahim beserta keluarganya.

      Parti Amanah & Parti DAP begitu ikhlas menerima pengagiihan kerusi parlimen.

      Ini semua dilakukan demi mengembalikan kemakmuran & kesejahteraan rakyat & negara yg telah diranapkan oleh Rosmah & Najib.

      Delete
  37. Selaku penyokong ph dan pkr,saya pohon para pemimpin2 pkr bertenang,kalahkan dulu najib,jgn sibuk soal piem,nanti rakyat meluat....inilah masa terbaik menang pru ketika sokongan rakyat memuncak.....
    Usia Tun dah 93 th,belajarlah bersabar dulu....geram pulak aku kdg2 dgn watak2 sebegini,bukannya mereka tak tau bn menghala tembakan ke segenap penjuru ke arah ph,susah kalau begini nak menang....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau pun kau bhw rakyat dah meluat tgok telatah tak siuman kau orang. Belum apa-apa dah berebut bangkai.

      Bodoh nak mampus.

      Delete
    2. DAHLAH BODOH...BANGANG DAN BINGAI PULAK PUAK2 FUKATAN HAPRAK NIH!!!SELAMANYALAH JADI PEMBANGANG....

      Delete
    3. Tengot tuuuu...dalam KEKECIWAAN, Kejora terus meracau-merepek-merapu-meraban-menggelupur-tak tentu haluan bagai anak pelesit tak bertuan .

      Taqdir Illahi telah menentukan ada hikmah besar dalam percanggahan tapi kesudahannya.....

      Tun Mahathir diterima secara total & pmenuh kerelaan sebagai pemimpin oleh DS Awar Ibrahim beserta keluarganya.

      Parti Amanah & Parti DAP begitu ikhlas menerima pengagiihan kerusi parlimen.

      Ini semua dilakukan demi mengembalikan kemakmuran & kesejahteraan rakyat & negara yg telah diranapkan oleh Rosmah & Najib.

      Delete
  38. 2156 >> lagi sorang nyanyuk...
    jangan cuba nak terbalik ygsebenarnya
    20% yg sokong mahathir...80% sokong anwar/azmin...
    kalau berani buat persidangan khas ler...
    lagi mau kelentong,,,
    lupa ke jumlah ahli yg pegang playkad anwar pm ke7..
    situa kutuk tu main hp pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2129...KAHKAHKAH...

      SI TUA KUTUK TU SIAP SELFIE LAGI..BUAT DEK JER....MACAM ORANG BANGANG...ROPENYA SI MAMAK TU TAK SETUJU MASA TU.....KAHKAHKAH...

      Delete
    2. Tengok tuuuu...dalam KEKECIWAAN, Kejora terus meracau-merepek-merapu-meraban-menggelupur-tak tentu haluan bagai anak pelesit tak bertuan .

      Taqdir Illahi telah menentukan ada hikmah besar dalam percanggahan tapi kesudahannya.....

      Tun Mahathir diterima secara total & penuh kerelaan sebagai pemimpin oleh DS Awar Ibrahim beserta keluarganya.

      Parti Amanah & Parti DAP begitu ikhlas menerima pengagiihan kerusi parlimen.

      Ini semua dilakukan demi mengembalikan kemakmuran & kesejahteraan rakyat & negara yg telah diranapkan oleh Rosmah & Najib.

      Delete
  39. Mengapa Calonkan Punca Segala Masalah Jadi PM?
    Mengapalah mereka memilih punca segala masalah negara dulu sebagai pengganti. Ini nak selesaikan masalah atau nak merayakan masalah?

    Persoalan dibangkitkan anak bekas Mursyidul Am PAS, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat itu ditujukan kepada Pakatan Harapan yang mengumumkan Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri pembangkang.

    Nik Mohamad Abduh yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat berkata, pihak yang bersalah dalam perkara yang sangat mencelarukan rakyat tersebut adalah pemuja Mahathir dalam Pakatan Harapan.

    “Tak rasa berdosakah menyusahkan orang tua tu? Semakin hari semakin berani melanggar garis agama? Tak bolehkah kita biarkah dia ambil rehat meniti hari tuanya berteleku di tikar sejadah memohon keampunan dan rahmat Allah yang luas di talian ajal yang pasti?

    “Pemuja Tun (Mahathir) terlalu naif kudrat sampai terus bertongkat dengan ilusi lampau,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook baru-baru ini.

    Pucuk pimpinan Pakatan Harapan dalam satu konvensyen semalam mengumumkan Mahathir calon Perdana Menteri sementara walaupun mendapat bantahan akar umbi Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Amanah Negara (PAN).

    Mahathir diberi ‘fast track’ menjadi Pengerusi Pakatan Harapan hanya selepas beberapa tempoh menyertai gabungan parti pembangkang tersebut melalui parti baharunya Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

    Sejak itu, Mahathir dipergunakan dengan cemerlang oleh Pakatan Harapan yang diketuai DAP yang memperjuangkan pembentukan negara sekular dan liberal total di Malaysia untuk menarik sokongan kaum Melayu kepada mereka.

    Sementara itu, Nik Mohamad Abduh dalam kenyataan lain di Facebook hari ini menyindir Parti Amanah Negara (PAN) kerana sedang berasa marah, sedih dan bungkam dengan keputusan konvensyen Pakatan Harapan semalam.

    “Kerana diisytiharkan dengan jumlah kerusi yang sedikit sesudah mereka ketawa memperlekeh PAS mengisytiharkan diri bertanding di mana saja kerusi yang dimahunya. Sedih sang malang (PAN). Ketawa sang maling (Mahathir),” katanya.

    PAN yang merupakan parti serpihan PAS mendapat pengangihan terendah kerusi Parlimen untuk ditandingi Pakatan Harapan dalam Pilihan Raya Umum Ke-14.

    ReplyDelete
  40. Cakap ezam,cikgu Bard,Ainina dan Hamidah mangkuk tu jgn dengar dan peduli apayg dia orang cakap,golongan yg keciwa.....tiada pendirian,
    Sekarang dah jd agen lawan,..silakan meninggal le....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, kita patut dengar dan ikut kata mahakutty sorang je. Yg lain tolak tepi. Anwar Ibrahim masuk penjara pun tolak tepi.
      Mangkuk jamban kau ni.

      Delete
  41. Biarkan anjing2 upahan dan anjing2 parti lawan terus2an menyalak,itu tanda PH sudah berjaya....dlm strategi perjuangannya
    Insyallah pru ke 14,negara di bwh kepimpinan Tun dapat diperbetulkan...dr tangan2 pengkhianat bangsa dan negara..

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAHKAHKAH...

      ANJING2 FUKATAN HAPRAK...

      DAH BERGADUH DAN BERCAKARAN SESAMA SENDIRI...BELUM PRU DAH BEREBUT KUASA...

      TIKAM MENIKAM SESAMA SENDIRI...

      INI LAH WAJAH2 SEBENAR FUKATAN HAPRAK....

      Delete
    2. Yg berebut-rebut nak jd PM sekarang ni jenis anjing atau serigala?

      Delete
  42. Jangan Tertipu Dengan Agihan Kerusi Pakatan Harapan Kerana Dap Tetap Akan Mendominasi
    Berapa ramai agaknya rakyat Malaysia yang tertipu dengan persepsi yang cuba dibina oleh persepakatan dan persetujuan yang terhasil daripada Konvensyen Pakatan Harapan di IDCC, Shah Alam, hari ini, khususnya yang membabitkan pengagihan kerusi-kerusi kawasan Parlimen antara PPBM, PKR, DAP dan AMANAH?

    Berdasarkan “Muafakat Pakatan Harapan” yang ditandatangani oleh Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad, Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Pengerusi DAP, Tan Kok Wai, dan Presiden AMANAH, Mohamad Sabu, jelas dinyatakan bahawa:

    “Sebagai persiapan Pakatan Harapan menghadapi dan memenangi PRU 14, kami telah memutuskan pengagihan kerusi-kerusi kawasan Parlimen bagi Semenanjung iaitu yang melibatkan 165 kerusi, seperti berikut:

    a. Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) – 52 kerusi
    b. Parti Keadilan Rakyat (PKR) – 51 kerusi
    c. Parti Tindakan Demokratik (DAP) – 35 kerusi
    d. Parti Amanah Negara (AMANAH) – 27 kerusi”

    Ada yang terdiam dan terpesona dengan pengagihan kerusi-kerusi kawasan Parlimen ini kerana kononnya ia adalah bukti bahawa yang akan mendominasi Pakatan Harapan ialah parti Melayu Islam PPBM, bukannya parti bukan Melayu bukan Islam DAP, kerana kononnya jumlah kerusi Parlimen yang akan ditandingi oleh DAP hanyalah 35 berbanding jumlah kerusi Parlimen yang akan ditandingi oleh PPBM, iaitu 52.

    Walaupun begitu, perkara penting pertama yang perlu diingati adalah bahawa, daripada 35 kerusi yang akan ditandingi oleh DAP di Semenanjung di dalam PRU 14 ini, 31 daripadanya adalah kerusi yang telah sedia dimenangi oleh DAP di dalam PRU 13 lalu, iaitu:

    (1) Kerusi-kerusi P43 Bagan, P45 Bukit Mertajam, P46 Batu Kawan, P48 Bukit Bendera, P49 Tanjong, P50 Jelutong dan P51 Bukit Gelugor di Pulau Pinang.
    (2) Kerusi-kerusi P60 Taiping, P64 Ipoh Timor, P65 Ipoh Barat, P66 Batu Gajah, P68 Beruas, P70 Kampar dan P76 Telok Intan di Perak.
    (3) Kerusi P80 Raub di Pahang.
    (4) Kerusi-kerusi P102 Serdang, P103 Puchong, P106 Petaling Jaya Utara dan P110 Klang di Selangor.
    (5) Kerusi-kerusi P114 Kepong, P117 Segambut, P120 Bukit Bintang, P122 Seputeh dan P123 Cheras di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
    (6) Kerusi-kerusi P128 Seremban dan P130 Rasah di Negeri Sembilan.
    (7) Kerusi P138 Kota Melaka di Melaka.
    (8) Kerusi-kerusi P145 Bakri, P152 Kluang, P162 Gelang Patah dan P163 Kulai di Johor.

    Ini jauh berbeza dengan PPBM di mana daripada 52 kerusi yang akan ditandingi oleh PPBM di Semenanjung di dalam PRU 14 ini, 0 daripadanya adalah kerusi yang telah sedia dimenangi oleh PPBM di dalam PRU 13 lalu (tetapi 1 daripadanya adalah kerusi yang telah dimenangi oleh calon PPBM di atas tiket BN, iaitu kerusi P143 Pagoh di Johor).

    Jadi, walaupun bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh PPBM di Semenanjung di dalam PRU 14 ini adalah lebih banyak berbanding bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh DAP, iaitu pada kadar 52:35, status quo kemenangan kedua-dua parti di Semenanjung pula adalah 31:0 untuk DAP.

    ReplyDelete
  43. Jangan Tertipu Dengan Agihan Kerusi Pakatan Harapan Kerana Dap Tetap Akan Mendominasi
    Perkara penting kedua yang perlu diingati adalah bahawa PPBM telah mengumumkan bahawa ia tidak akan meletakkan sebarang calon di di Sabah dan Sarawak di dalam PRU 14. Ini menjadikan bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh PPBM di seluruh Malaysia di dalam PRU 14 kekal pada tahap 52.

    Sebaliknya, di dalam PRU 13 lalu, DAP telah meletakkan 4 calon di Sabah, iaitu di kerusi-kerusi P171 Sepanggar, P172 Kota Kinabalu, P173 Putatan dan P186 Sandakan (dan menang di kerusi-kerusi P172 Kota Kinabalu dan P186 Sandakan).

    Pada 30 Disember 2016 lalu pula, Penasihat DAP, Lim Kit Siang, telah mengisytiharkan bahawa DAP akan menggandakan bilangan kerusi Parlimen (dan kerusi Dewan Undangan Negeri) yang akan ditandinginya di dalam PRU 14 di Sabah, bermakna bahawa bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh DAP di Sabah di dalam PRU 14 ini ialah 8.

    Di dalam PRU 13 lalu juga, DAP telah meletakkan 11 calon di Sarawak, iaitu di di kerusi-kerusi P192 Mas Gading, P195 Bandar Kuching, P196 Stampin, P199 Serian, P208 Sarikei, P211 Lanang, P212 Sibu, P213 Mukah, P215 Kapit, P217 Bintulu dan P222 Lawas (dan menang di kerusi-kerusi P195 Bandar Kuching, P196 Stampin, P208 Sarikei, P211 Lanang dan P212 Sibu).

    Pada 30 April 2016 lalu juga, Penasihat DAP, Lim Kit Siang, telah mengisytiharkan bahawa strategi DAP Sarawak dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak 2016 adalah bagi menyediakan DAP Sarawak untuk memenangi Kerajaan Negeri Sarawak dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak 2021, sekali gus menjadikan kemungkinan untuk DAP menandingi lebih banyak kerusi Parlimen di Sarawak di dalam PRU 14 itu ada.

    Oleh itu, paling tidak sekalipun, bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh DAP di Sabah dan Sarawak di dalam PRU 14 ini adalah 19, sekali gus menjadikan bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh DAP di seluruh Malaysia di dalam PRU 14 meningkat menjadi 54.

    54 kerusi Parlimen yang akan ditandingi oleh DAP di seluruh Malaysia di dalam PRU 14 adalah lebih tinggi berbanding 52 kerusi Parlimen yang akan ditandingi oleh PPBM di seluruh Malaysia, apatah lagi dengan status quo kemenangan kedua-dua parti di seluruh Malaysia adalah 38:0 untuk DAP.

    Berdasarkan kepada penjelasan ini, nyatalah bahawa cubaan “Muafakat Pakatan Harapan” yang diumumkan oleh Konvensyen Pakatan Harapan hari ini untuk mengelabui mata rakyat Malaysia bahawa yang akan mendominasi Pakatan Harapan ialah parti Melayu Islam PPBM, bukannya parti bukan Melayu bukan Islam DAP, jelas gagal.

    Ini kerana yang akan kekal mendominasi Pakatan Harapan ialah parti bukan Melayu bukan Islam DAP.

    ReplyDelete
  44. Apa pula ceritanya dengan sebuah parti lagi, iaitu PKR?

    Memang betul PKR juga meletakkan calon di Sabah dan Sarawak di dalam PRU 13, tetapi PKR di Sabah dan Sarawak, malah di Semenanjug pun, bukanlah parti Melayu Islam. Lihatlah sahaja siapa Pengerusi PKR Sarawak, bukankah beliau si evangelis Kristian tegar yang bernama Baru Bian?
    Lihatlah sahaja nama-nama yang tertera di dalam senarai 15 calon Parlimen PKR di Sarawak di dalam PRU 13 ini:

    P193 Santubong: Zulrusdi Bin Mohamad Hol
    P194 Petra Jaya: Ahmad Nazib Bin Johari
    P198 Mambong: Willie Anak Mongin
    P201 Batang Lupar: Abang Zulkifli Bin Abang Engkeh
    P202 Sri Aman: Nicholas Mujah Anak Ason
    P203 Lubok Antu: Nicholas Bawin Anak Anggat
    P204 Betong: Cecilia Siti Una @ Sittie Endek
    P205 Saratok: Ali Anak Biju
    P209 Julau: Wong Hong Yu
    P210 Kanowit: Thomas Laja Anak Besi
    P214 Selangau: Joshua Anak Jabing @ Joshua Jabeng
    P216 Hulu Rajang: Abun Sui Anyit
    P. 219 Miri: Michael Teo Yu Keng
    P. 220 Baram: Roland Engan
    P. 221 Limbang: Baru Bian

    Apatah lagi dengan PKR Sabah yang akan menghadapi PRU 14 dengan diketuai oleh seorang yang bernama Christina Liew setelah ia di dalam PRU 13 dulu diketuai oleh seorang yang bernama Datuk Lajim Ukin.

    Bagaimana pula dengan sebuah parti lagi, iaitu AMANAH?

    Sampaikan salam takziah pun sudah cukup agaknya.

    Dr Kamarul Zaman Yusoff,
    Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN),
    Universiti Utara Malaysia (UUM).


    GS - Bagaimana DAP mendominasi sesuatu kerjasama sangat mudah lihat sahaja di Perak bagaimana Ahmad Awang dan Nizar Jamaluddin hanya menjadi 'boneka' dan ini membuatkan Sultan Perak sangat marah atas beberapa keputusan sebagaimana disampaikan kepada Presiden PAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu UMNO BN menang lagi agak2nya apa yg berlaku pada rakyat dan negara?????? pemimpin Ameno akan bertambah bongkak dan pulun sakan....Kamarul zaman xnak buat kajian ker?????

      Delete
    2. BELUM APA2 ...DAH BERCAKARAN DAN TIKAM MENIKAM SESAMA SENDIRI...TAK LAMA LAGI BANYAK LAH SAMPAH SARAP MERATA2 DI LAMAN RUMAH TOK MATDEY!!!

      Delete
  45. antara penyebab pakatan haprak tak boleh
    menang dan memerintah malaysia sebab
    ada penyokong2 yg bangang2
    perasan tak habis habis
    syok sendiri...
    bodoh hal ehwal politik...
    asas ilmu sifir politik tak tau..
    mau sembang lebih lebih...

    tanya kat bunga raya dan pan/kuali tu...
    setiap bahagian/parlimen ??
    berapa jumlah ahli
    berapa jumlah cawangan
    berapa jumlah bahagian yg ada...
    dah ade ker jentera pilihanraya...
    ada ker nak jadi sukarela????
    ada pengalaman ker ???
    jangan sembang dan menipu ler...
    orang bunian dan undi kat internet
    tak kira tau ????
    lagi satu sembang jer tapi tak daftar
    mengundi ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini politik la bro..kalo ko tak kenali musuh, ko memang akan kalah..semua pasal BN pakatan tau tapi semua pasal pakatan, BN dan macai tak tahu...itu tandanya korang akan kalah..wait n see..
      Kikiki..

      Delete
    2. BELUM APA-APA DAH BERCAKARAN DAN TIKAM MENIKAM ANTARA SATU SAMA LAIN...APA KE HEEEEEE......NAK MAMPOSS LER TEW!!!WAIT N SEE LER!!!
      KIKIKI...

      Delete
  46. Rakyat Msia ingat dengan laungan 'Hidup Tun' dan 'Reformasi' bila TDM dan kak wan diumum sebaagi bakal PM dan TPM dalam konvensyen PH lepas, semuanya selesai dan memuaskan hati...tapi tak sangka pulak, ia merupakan permulaan untuk satu lagi episod baru dalam PH yang bakal mengahancurkannya sebelum sempat turun ke gelanggang PRU.
    Sebijak2 TDM dengan politik liciknya, hebat lagi DSAI. Nampak macam DSAI dah maafkan TDM dan beri restunya untuk TDM jadi calon PM, taoi dendam kesumatnya terhadap TDM takkan padam semudah itu. Di sinilah datangnya peranan Azmin untuk memastikan TDM tidak berjaya mencapai hajat tersebut...atas arahan DSAI. Azmin dan Zuraida berganding bahu untuk memastikan skrip belakang tabir DSAI menjadi realiti.
    Ada cakap2 yang mengatakan DSAI lebih rela Azmin menjadi PM dari TDM. Sekurang2nya Azmin ni lebih dipercayai untuk memastikan DSAI dibebaskan secepat mungkin jika dia menjadi PM, jika dibandingkan dengan janji2 kosong TDM. Pada DSAI, kalau dia mati dan hidup semula 10 x pun, dia takkan percaya dengan janji2 palsu politik TDM tu. DSAI serba salah dan tersepit sekarang..dia menerima ancaman dan ugutan yg bertali arus dari ahli2 PKR seluruh negara , khususnya dari Selangor dan OTAI2 Reformasi'98 yang bersumpah akan memastikan PH jatuh ke tangan BN di Selangor nanti, jika TDM tidak diganti dengan Azmin sebagai calon PM. Mereka juga mendesak aagr YB Zuraida diangkat sebagai calon MB Selangor yg baru menggantikan Azmin selepas PRU nanti. Info ini dibocorkan oleh pimpinan tertinggi PKR Selangor sendiri.
    Kak Wan dilihat seolah2 bersama2 dengan keputusan PH pusat untuk mencalonkan TDM..tetapi hakikanya, dia hanyalah melakonkan skrip yg diarahakan oleh DSAI. Dengan cara ini, TDM tidak akan mengesyaki kaka Wan sama2 terlibat dalam komplot sulit DSAI tu. Bijak betul DSAI ni...yang hebatnya, dia merancang semua tu dari dalam.
    Bagi Azmin, selaam dia memegang jawatan MB Selangor dia dah nampak peluang yang cukup besar untuk mengaut keuntungan dalam bentuk kick back dari projek2 yg diluluskan kpd kroni2nya, boleh menggunakan perbendeharaan Selangor dgn rizab berbillion2 tu sesuka hatinya...itu baru di Selangor..apatah lagi jika menjadi PM Msia pulak nanti..tak terbyang harta2 rakyat dan negara yg bakal disonglapnya dan untuk kroni2nya.
    Ada juga yg mengatakan ada rahsia2 gelap..skeletons in the closet Azmin yang dipegang oleh tangan2 ghaib dalam PKR untuk mengugut Azmin dan pasti akan didedahkan, jika kehendak mereka tidak dipenuhi. Azmin ni bukanlah sesuci yg disangkakan ramai. Tangan2ghaib inilah yang menginginkan jawatan2 tinggi dalam kerajaan serta tender2 projek jika Azmin menjadi PM...tak terkra banyaknya keuntungan yg bakal mereka perolehi. Mereka peduli apa jika menyonsang arus janji hajat2 tercapai.
    Memang betul lah perpatah melayu..rumah siap, pahat berbunyi. TDM menjangkakan dengan pengesahan pencalonannya sebaagi PM, maka segala masaal sudah selesai dalam PH..tapi rupa2nya jangkaan tu tersasr jauh. kini ia merupakan signal jelas kpd puak2 pro Azmin untuk mengharu birukan dan mengucar kacirkan PH dari dalam. Jikalah pimpian PH mereima cadangan Zuraida agar TDM ni dilantik menjadi menteri kanan bukan PM, spt yg berlaku kpd LKY di Spore, kemelut ini tidak kan terjadi. Tapi apa kan daya..terlajak perahu boleh diundur, terlajak buat keputusan ..buruk padahnya.
    Isu perebutan calon PM antara TDM dan Azmin ni, nmapaknya tidak akan dapat diselesaikan dalam masa yang terdekat. Masing2 tidak mahu mengalah kerana ...too much is at stake dan kedua2nya mempunyai penyokong2 tegar yg sanggup berbuat apa saja untuk mencapai cita2 tuan mereka.
    Rakya dapat melihat perebutan jawatan calon PM dalam PH ini adalah pertembungan antar 2 pihak..Azmin ternyata lebih dekat di hati anak2 muda dan golongan profesional manakala TDM pula disokong oleh puak konsevatif dan old timer yang dah monopous. Apa2 pun...yang pasti, sapa yang menang akan jadi arang..dan yang kalah kekal menjadi abu. Rakyat Msia yg waras ingin mengucapkan selamat berjuang untuk mereka berdua!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi bagussss jika mereka bergaduh....biar semuanya kempunan.....Najib still in control....hahaha

      Delete
  47. dengarlah teguran ini wahai mangkuk ayun pakatan haprak...
    KEGAGALAN terbesar Pakatan Harapan (PH) bukannya kegagalan menamakan calon perdana menteri (PM) mahupun kabinet bayangan.


    Kegagalan terbesar PH adalah kesilapan mengikut rentak permainan dan naratif politik Barisan Nasional (BN).

    "Pertahanan yang terbaik adalah serangan yang baik” dan BN telah mempraktikkan konsep ini dengan baik, dari polemik PAS dalam pakatan pembangkang sehingga isu calon PM PH.

    Dari kedudukan pertahanan, BN telah berubah kepada kedudukan menyerang.

    Sekiranya Dr Mahathir Mohamad hari ini dinamakan calon PM PH, percayalah, esok BN akan bertanyakan bagaimana Dr Mahathir boleh jadi PM tanpa menjadi ahli Parlimen, sebagaimana Anwar Ibrahim diserang.

    Serangan bertubi-tubi ini akan diikuti dengan persoalan mengenai calon TPM PH, kemudian kabinet bayangan PH.

    PH akan sentiasa berada selangkah di belakang BN kerana terlalu sibuk menjawab persoalan BN yang tiada hubung kait dengan masalah rakyat, sehinggalah Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) selesai.

    Tanyalah rakyat marhaen. Kebanyakannya sudah muak dengan politik disebabkan pergolakan dalaman.

    Pergolakan dalaman inilah hasil keghairahan PH menari mengikut rentak BN.
    Daripada polemik PAS hingga calon PM, yang bakal disusuli calon TPM serta kabinet bayangan dan sebagainya. PH terlalu ghairah menjawab setiap persoalan BN.

    Geek teknologi yang tak ambil kisah tentang pilihan raya, kerani yang tak ambil peduli tentang perkembangan politik, artis solek yang tak baca berita, golongan profesional yang bersedia berhijrah, anak muda yang tidak nampak kepentingan mendaftarkan diri sebagai pengundi – golongan inilah yang menjadi blok undi terbesar anti-BN dalam setiap PRU.

    Mereka tidak membaca berita setiap hari, tetapi merasai beban kehidupan yang semakin berat. Mereka inginkan perubahan, tetapi tidak nampak bagaimana satu undi mereka mampu membawa perubahan. Pada tahun 2008 dan 2013, mereka akhirnya memberanikan diri melakukan sesuatu kerana tersentuh dengan Pakatan Rakyat.

    Minggu depan, golongan ini akan terbaca berita dalam akhbar antarabangsa yang bertajuk: "Pembangkang Malaysia Menamakan Bekas PM Berumur 92 Tahun Sebagai Calon PM"".
    Tak malu jadi bahan lawak dunia?

    Bayangkan perasaan golongan pengundi atas pagar yang suatu ketika dahulu memberanikan diri melakukan perubahan selepas berdekad lamanya dipujuk para aktivis serta pembangkang, kini mendapat tahu bekas PM yang dikritik lantang berdekad lamanya diangkat pula sebagai PM pembangkang.

    Mereka akan memganggap bahawa pembangkang kini membuat keputusan mengorbankan perjuangan asal, ganti dengan sosok tubuh yang dilawan begitu lamanya demi menawan Putrajaya.
    Secara tidak langsung, PH sedang mengaku bahawa perjuangan yang ikhlas, murni dan suci untuk demokrasi, urustadbir baik, prinsip, menolak kezaliman dan sebagainya selama ini gagal teruk, pembangkang kini kebuntuan, maka jalan pintas terpaksa diambil demi menjadi tuan di Putrajaya.

    Pemimpin PH sedang memberitahu rakyat Malaysia, HARAPAN telah jadi TIADA HARAPAN.

    Sewajarnya PH kembali kepada perjuangan yang berkisar tentang nasib rakyat, kerana hanya melalui kaedah ini BN akan berada selangkah di belakang PH. Hanya melalui isu rakyat, lebih ramai akan membuka mata.

    PH ulang mansuh tol, BN jawab tidak boleh dan terpaksa mempertahankan sebabnya.

    PH ulang mansuh PTPTN, BN jawab tidak boleh dan terpaksa mempertahankan sebabnya.
    PH umum akan batal GST, BN jawab tidak boleh dan terpaksa mempertahankan sebabnya.

    Apapun alasan yang dikemukakan BN demi mempertahankan kedudukannya akan menyerlahkan kerakusan kuasa serta ketamakan mereka.

    Perjuangan pembangkang dan para aktivis sebenarnya lebih besar dari soal PM. Itulah yang membezakan pembangkang/aktivis dengan BN selama ini. Perbezaan ini akan lenyap sekiranya kita bermain mengikut naratif BN.

    Maka saya merayu kepada PH, janganlah bermain mengikut naratif BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dan UMNO amat bertuah dgn adanya Azmin,zuraida dan Ezam.... keputusan akan pastinua kpd Najib....pemain UMNO amat licik utk tangguk di air keruh...

      Delete
  48. LICIK! BAGAIMANA MAHATHIR dan penyokong2nya TELAH DIPERBODOHKAN OLEH DAP
    SEMASA PRU13 yang lalu, DAP adalah parti paling berkuasa. Sebenarnya ia berkuasa sehingga ke hari ini keatas Pakatan Pembangkang di Malaysia. Cuma ramai yang tak sedar akan kekuasaannya itu.

    Kita ungkap kembali jumlah kerusi yang dipertandingkan dan yang berjaya dimenangi oleh tiga parti dalam Pakatan Rakyat semasa PRU13 lalu.

    PKR merupakan parti paling banyak bertanding iaitu 99 buah kerusi dengan kemenangan sebanyak 30 kerusi. PAS pula bertanding di 74 kerusi dengan kemenangan berpihak kepada mereka adalah sebanyak 21 buah kerusi. Manakala DAP hanya bertanding di 51 buah kerusi, namun ia mencatatkan kemenangan terbesar iaitu 38 kerusi.

    Situasi yang berlaku semasa PRU13 adalah sama seperti yang bakal berlaku pada PRU14 kali ini.

    Menurut Pakatan Harapan, PPBM adalah parti yang paling banyak menerima peruntukan kerusi iaitu sebanyak 52 buah kerusi. Namun harus diingat, majoriti kerusi yang PPBM bertanding adalah kerusi Barisan Nasional dan turut di tentang oleh PAS.

    PKR pula menerima peruntukan kedua terbesar iaitu 51 buah kerusi. Bagaimanapun, lebih separuh daripadanya sudah pun dimiliki oleh parti itu. Ini mungkin tidak akan begitu teruk bagi PKR.

    Manakala PAN pula menerima hanya 27 buah kerusi. Walaupun PAN merupakan serpihan PAS, namun PAN juga adalah ‘ayam tambatan’ DAP yang boleh dikatakan sebagai ‘jelmaan DAP bagi Melayu’. Justeru itu, kemenangan atau kekalahan PAN adalah cerminan DAP juga.

    Yang paling untung adalah DAP. Walaupun mereka hanya bertanding di 35 kerusi sahaja, namun harus kita ingat bahawa parti Cauvinis itu memilih kawasan-kawasan yang merupakan ‘kubu kuat’ mereka.

    Ketika PRU13 mereka sudah menang 30 kerusi, hanya tambah lagi 5 kerusi. Jika pada PRU14 ini mereka tidak mendapat 5 kerusi tambahan itu sekali pun, DAP masih tetap ‘maintain’ berkuasa seperti selepas PRU13.

    Inilah kecerdikan DAP yang sebenar. PPBM menjadi mangsa paling teruk dalam PRU14. PPBM akan mungkin kalah teruk. Daripada 52 buah kerusi yang PPBM pertandingkan, mungkin hanya 4 atau 5 kerusi sahaja yang mereka menang.

    Berbanding DAP yang sudah ada dalam genggaman mereka 30 buah kerusi dan PKR pula sudah selesa di 30 kerusi sekurang-kurangnya. Tolak tepi tentang PAN yang hanya ‘menambah seri’, apakah kita fikir PPBM mampu menjadi ‘abang besar’ kepada Pakatan Harapan pasca PRU14 nanti?

    Tahniah DAP dan PKR (baca Anwar Ibrahim) kerana telah berjaya membuat ‘game’ kepada parti Tun Dr Mahathir Mohamad dengan cukup mudah.

    ReplyDelete
  49. MALAYSIA'S SPIRALLING DEBT BURDEN

    KUALA LUMPUR: Due to excess spending, the Malaysian government's debt has grown an average 10% a year over the past 10 years to reach RM687.43 billion as at end-September 2017, from RM266.72 billion in 2007. In fact, the annual growth averaged 10.8% a year between 1997 and 2017.

    A big part of the debt spiral is because operating expenditure grew an average 6% a year in the past 10 years to RM219.91 billion in 2017 from RM123.1 billion in 2007 — faster than its revenue growth, The Edge Malaysia's senior news editor Cindy Yeap wrote in the publication's cover story, 'The debt spiral — what's on the books, contingent liabilities, and off-balance sheet items', for the week of Jan 8 — Jan 14.

    The country's revenue grew at an average 4.9% a year over the last decade, to RM225.34 billion in 2017 from RM139.9 billion in 2007.

    A budget or fiscal deficit happens when a government spends more than it earns that year. So, when the government said on Wednesday (Jan 3) it would unlikely be able to meet its zero budget deficit target by 2020, and would instead need up to three more years to do so, it was not surprising. At least not to a number of economists who had expected as much. They also do not think the country will pare down its debt substantially, if at all, in the coming five years, the weekly wrote.

    While Malaysia's deficit halved from 6.1% of gross domestic product (GDP) in 2009 to 3% of GDP last year, and is targeted to reduce further to 2.8% in 2018, the actual fiscal deficit amount still remains high at RM39.79 billion for 2018 compared with 2017’s RM39.89 billion, it noted.

    The excess spending doubled from about RM20 billion a year in 2003-2007 to RM34 billion in 2008, peaking at nearly RM44 billion in 2009, before improving to RM35.17 billion in 2015, only to go up again, according to the weekly. If federal government debt is allowed to continue growing at the rate it has in the past decade, it could reach RM1 trillion by 2021, RM2 trillion by 2028 and RM3 trillion by 2032, the weekly's back-of-the-envelope calculations show.

    Already, debt service charges have risen from RM6.4 billion in 1997 (9.8% of revenue) to RM12.9 billion in 2007 (9.2% of revenue) and RM28.87 billion in 2017 (12.8% of revenue). This year, debt service charges are projected to reach RM30.88 billion, or 13% of government revenue — that’s RM2.57 billion every month. Ironically, the RM30.88 billion debt service charge is also about 78% of this year’s fiscal deficit, the weekly noted.

    Revenue-wise, that's 96% of the estimated RM32.2 billion personal income tax collection and 71% of the estimated RM43.8 billion collection from the Goods and Services Tax (GST), it said.

    About RM75.7 billion of government debt will mature this year, higher than the RM71.3 billion last year, according to economists at AllianceDBS Research. Between 2018 and 2022, a total of RM363.7 billion or 51.9% of total debt is set to mature, the team’s Jan 5 report noted.

    "Endorsements by global sovereign debt rating agencies mean there is no immediate worry that Malaysia will not be able to honour its debt obligations.

    Still, the maturing debt papers could spell new borrowings, likely at higher cost, with interest rates 'normalising' across the globe. Bank Negara Malaysia too is widely expected to raise its key overnight policy rate by 25 basis points this year," the weekly's wrote.

    That could mean more money to service debt in the future, unless something is done to significantly reduce the total outstanding debt, it noted.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cont'd....

      As at end-September 2017, federal government debt stood at RM687.43 billion (51.1% of GDP). That's not including the government-guaranteed debt of RM226.88 billion (16.9% of GDP), in which entities like Ministry of Finance Inc-owned 1Malaysia Development Bhd (1MDB)'s debt falls.

      As at end-2016, debt with direct government guarantees stood at RM187.23 billion, of which RM5 billion was from 1MDB (30-year bond) and RM699 million from
      TRX City Sdn Bhd (formerly 1MDB Real Estate Sdn Bhd). There was also RM4 billion from its former subsidiary SRC International Sdn Bhd that was transferred to the MoF in 2012, according to the weekly.

      In the first nine months of 2017 alone, debt guaranteed by the federal government jumped 21% or RM39.6 billion to RM226.88 billion as at end-September 2017, from RM187.32 billion at end-2016, it noted.

      What's more, a lot of infrastructure spending has been taken off the federal government budget, "which reduces transparency and accountability, not just to Parliament, but also to the public,” economist Professor Jomo Kwame Sundaram told the weekly.

      To read more about the repercussions of that, what Malaysia's actual debt burden is — and which are the entities with federal government loan guarantees — pick up a copy of The Edge at newsstands near you today.

      Delete
    2. Pak diny...nak tanyalah..apa tujuan Pak mengcopy paste berita di atas...nak sabotaj Msia ke dengan menakut2kan pelabur2 asing datang utk melabur di negara ni. Takakn Pak tak baca kenyataan DSSS yang menegaskan Msia telah melaksanakan langkah2 tertentu untuk mengukuhkan ekonomi dan mengujudkan sentimen dan iklim pelaburan yang amat2 positif untuk pelabur2 asing di Msia. Malah pertumbuhan ekonomi negara adalah diunjurkan di antara 5.0%-5.5% bagi tahun 2018 ini. Pertumbuhan ini aagk tinggi jika dibandingkan dengan negara2 serantau dan majoriti negara lain di dunia, apatah lagi dengan keadaan resessi ekonomi yang melanda di seluruh dunia. Pakar2 dari world Bank dan Moodys juga agak terperanjat dengan kemampuan kerajaan Msia untuk terus menerus memacu pertumbuhan ekonomi dengan jayanya, walaupun menghaadpi pelbagai halangan dan rintangan. Menurut mereka , calang2 negara dah lama akan menjadi bankrap dan runtuh sistem ekonominya spt yg telah berlaku kepada Greece.
      Setakat ini, kita belum dengar pulak berita yg mengatakan Msia gagl menjelaskan hutang2nya malah telah diiktiraf dan dipuji kerana mampu menjelaskan hutang2 tersebut mengikut jadual dan j/maas yang telah ditetapkan. Maalh rizab negara terkini adalah tertinggi dan terkukuh sejak Msia merdeka.
      kerajaan sentiasa peka dengan perubahan, walaupun yg paling minima dalam ekonomi dunia.
      Langkah2 penstrukturan dalam ekonomi negara sentiaas dilakukan untuk menyerap impak kejatuhan ekonomi yg berlaku dalam dunia. Malah tindaka kerajaan mengenakan GST dan penetapan harga minyak secaar mingguan ternyata membawa impak yg amat positif kepada ekonomi negara dan KDNK Msia. Negara telah berjaay menjimatkan berbillion2 RM melalui langkah2 ini dan secara tak langsung mengukuhkan rizab negara
      Kini langkah2 yg diambil oleh Msia untuk mengukuhkan ekonominya telah ditiru oleh neagar2 lain. Pelaksanaan GST telah dilakuak di India tahun 2017 dan di Arab Saudi tahun ini. Iran juga telah menghantar pegawainya ke Msia utk mengkaji sistem GST ini dan kemungkinan besar akan dilaksanakan di Iran juga.Sistem GST yg diperkenalkan itu adalah 100% mengikut acuan Msia, cuma kaadrnya aje yg berbeza..hatta di India kadar tersebut lebih tinggi dari kita. Tidak pulak kita dengar rintihan dan suara2 tak puas hati berkaiat pelaksanaan GST tersebut di negaar2 yg berkaitan..rakyat mereka faham bahawa kutipan dari GST itu akan kembali balik kpd mereka dalam bentuk pembangunan infrastruktur serta lain2 penyenggaraan kemudahan2 awam. Pak diny..mana ada negaar kat dunia ni yang tak berhutang??? US dan Russia pun berhutang . Malah Arab Saudi dan Qatar yg kaya minyak tu pun berhutang dengan world Bank, IMF dll.
      Kita pun tak terkecuali. Yang paling penting ialah bagaimana kita berjaya menguruskan hutang2 tersebut dan melakukan pembayaran semula mengikut jadual dan tidak membebankan rizab dan ekonomi negara. Buat maas ini, Msia di bawah DSNR telah melaksanakan tugas2 tersebut dengan cemerlang sekali dan yakinlah, takde apa2 yang kita nak risaukan tentang hutang2 tersebut..semuanya bisa diatur Pak!!!!!

      Delete
    3. Kenyataan non-partisan kamu jelas menunjukkan kebaculannya .

      Kamu adalah penjilat Najib "at whatever cost it takes" .

      Apa sangat berita copy-paste yang saya paparkan di sini . Sedangkan berita itu tersebar luas di portal asal yang lebih berpengaruh serta menjadi bacaan rujukkan banyak ahli koporat dan pelabur .

      Di tambah lagi bahan2 yang di beritakan itu ada memberi kesan keatas setiap rakyat Negara ini . Bukannya saperti coretan2 haprak kamu . Demi mengiakan cerita2 dongeng kamu , kamu tidak teragak agak juga segan silu menggunakan nama orang yang sudah mati .

      Kamu langsung tidak beretika didalam memperjuangkan kelangsungan Negara ini secara am nya ,apatah lagi merperjuangkan nasib melayu khususnya !!!

      Delete



  50. Siapa kata PPBM meletekkan calon terbanyak di Semenanjung... Untuk pengetahuan korang UMNO lah yang meletakkan calon terbanyak di Semenanjung :

    UMNO meletekkan sebanyak 110 calon di kawasan2 parlimen seperti di bawah:-

    P001 P002 P003 P004 P005 P006 P007 P008 P010 P011 P012 P013 P014 P015 P016 P018 P019 P020 P021 P022 P023 P024 P025 P026 P027 P028 P029 P030 P031 P032 P033 P034 P035 P036 P037 P038 P039 P040 P041 P042 P044 P047 P053 P054 P055 P056 P057 P058 P059 P061 P063 P067 P069 P072 P073 P075 P077 P079 P081 P082 P083 P084 P085 P086 P087 P088 P090 P091 P092 P093 P095 P096 P098 P099 P101 P108 P112 P113 P116 P118 P119 P121 P125 P126 P127 P129 P131 P133 P134 P135 P136 P137 P139 P141 P143 P144 P146 P147 P149 P150 P153 P154 P155 P156 P157 P158 P159 P160 P161 P164
    BUKAN 52
    BUKAN 62 110 BEB





    ReplyDelete
  51. TODIA KOJOLA MENGERANG KENA SODOK...

    eghhhhh....eghhhhhh...slup....
    enghhhh...sial..ah..sial,,,,ooooooooo

    MEMANG DIA SIAL!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sambil tonggeng
      sambil hisap rokok John..

      Delete
  52. KESIAN SUNGGUH ORANG ORANG PAGOH
    SENANG2 JER KUTY JENTIK SI PIPI HIDOH
    LAEN KALI JGN CAYA ORANG UTARA BODOH2
    DAH JADI TUNGGUL KUTY JENTIK SI TELO LABOH


    ORANG PAGOH LU ORANG RASA TAK KENA BODOH.?
    SEDAP RASA JER KUTTY ALJUBORI JENTIK SI TELO LABOH
    TAK USAH CAYE LAGI LA KAT MANUSIA BODOH BODOH
    BAIK JIDIN BERAMBOS JER BARU NNPK MACAM JAGOH...

    KIKIKIKIKI... KESIAN ORANG PAGOH KUTTY JENTIK TELO SI LABOH KO ORANG WAT TATU KE..?



    BERAMBOSSSSS BARUA DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA .... PRU SINGAPORK KAMI TUNGGU... KAMI GANGGU.. KAMI HASUT.. KAMI SPIN PEMIMPIN KORUP BINI PM SINGAPORK ... SEBAGAI.MANA.PEGAWAI TINGGI SPORK DAN RAKYAT SINGAPORK PADA BERSIH 1.. 2.. 3 & 4 DULU...

    BERAMBOSSSSS

    INI KALI LAH....

    ReplyDelete
  53. MAHATHIR PM SEMENTARA – SERIGALA DI SURUH MENJAGA KAMBING SEMENTARA SAHAJA, PERCAYAKAH?
    Tiada di dalam dunia ada jawatan sementara untuk memerintah. Orang berbunuhan dan berperang semata-mata hendak merebut kuasa. Kerana kuasa dapat menentukan segalanya.

    Namun di Malaysia lain ceritanya. Ada pula jawatan “sementara” untuk Perdana Menteri.

    Kenapa “sementara”, kerana kononnya jawatan itu khusus untuk individu bernama Anwar Ibrahim.

    Seolah-olah dalam 32 juta rakyat Malaysia ini jawatan Perdana Menteri hanya layak untuk Anwar Ibrahim dan sesiapa yang menjadi Perdana Menteri apabila Pakatan Harapan menang (kalau menang, semoga kita di lindungi Allah) hanyalah layak semetara sahaja atau pun “interim” kerana Pakatan Harapan sudah berkira jawatan PM telah tercatat di langit hanya untuk Anwar.

    Sudahlah begitu, sekawan kambing di serah pula kepada serigala menjaganya untuk sementara.

    Serigala yang sememangnya berdendam kepada pemerintah atas sebab tidak beri laluan kepada anaknya menjaga kambing kini mendapat peluang menjaga kambing sementara sahaja.

    Berapa lamakah sementara itu?

    Jawatan Perdana Menteri tiada istilah sementara, jika sudah angkat sumpah sememangnya kuasa Perdana Menteri lah yang dia akan dapati.

    Polis, tentera, LHDN, SPRM semua akan di bawah bidang kuasanya, sementara atau tidak kuasanya tiada batasan.

    Dengan segala benda dalam kuasanya, apakah serigala kelaparan ini akan menyerahkan kambing-kambing dengan begitu mudah sahaja?

    Pihak mana dari Pakatan Harapan yang mampu menghalangnya dari membuat keputusan untuk kepentingan diri sendiri?

    Dengan dana dan kuasa lantikan, kuasa halangan PH tidak akan mampu membuat apa-apa jika dia terus bertindak untuk kepentingannya.

    Konon boleh kawal PM sementara ini melalui undi tidak percaya jika dia enggan patuh kepada PH adalah andaian bodoh, dia mampu ambil tindakan melengahkannya, membatalkannya, PH yang sangka cukup corum untuk menyeretnya turun akan kecewa dengan kuasa membeli jiwa dan sokongan serta habuan yang dia mampu umpan kepada mana-mana individu dari PH untuk bersamanya.

    Terlupakah mereka namanya Mahathir?

    Ketika Anwar Ibrahim sejenggkal sahaja dari jawatan PM pun dia berhelah menafikan Anwar, apakah kali ini?

    Ketika tidak berkuasa pun dia mampu ugut AG, Gabenor dan sewaktu dengannya untuk akur kepada suruhannya, apatah lagi ketika dia sudah ada kuasa dalam tangan?

    Dengan berbillion wang negara dia mampu tawar itu dan ini secara sulit kepada individu tertentu untuk tidak menyokong usul mahu menurunkannya.

    Maka dalam tempoh sementara inilah dia akan lakukan apa yang dia hendak selama ini, iaitu menaikkan zuriatnya.

    PM sementara ini licik, bersamanya bagasi skandal dan seleweng yang dia berjaya tutup dan spin jawapannya dan melepaskan bermacam perkara yang hanya boleh di lakukan hanya dengan kuasa Perdana Menteri.

    Dia sudah tahu apa yang terjadi kepadanya di waktu ini, maka inilah peluang ketika menjadi PM sementara untuk dia cuci bersih dan lantik jiwa-jiwa yang akan pertahankan dia jika dia sudah serahkan kuasa kepada zuriatnya.

    Tiada lagi penyelewengan yang pernah di lakukan akan di bangkitkan lagi selama hayatnya.

    Sepanjang dia menjatuhkan Presiden UMNO dan kini cuba menjatuhkan lagi seorang kerana mahu menaikkan zuriat, apakah dia mahu lepaskan peluang apabila di beri?

    Ia PM sementara, sementara yang lain dalam PH masih bodoh, itulah maksudnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila nama Madey diumum PM ke-7
      orang sebelah sana terkentut cirit

      patutlah lampin pakai buang habis stok
      kat pasar raya

      rame-rame pakai lampin takut terkucil

      Delete
  54. Berdasarkan entry terbaru Budin Penyangak Kutty, maka benarlah awal-awal lagi telahan Saudara GENG NAJIB, dia berkata betul, memang suara bencikan Madey mahu kan Asimin Aiskerim jadi calom Pii EM..

    Budin Penyangak Kutty nampaknya berasa mula marah dengan kem Asimin Jamban.. lalu terlupa untuk terus menyelit KUTUKAN kepada PAS..

    nampak kan.. mereka kelam kabut.. belum lagi berkempen. Belum lagi penamaan calon..

    Sorrylah tak nak aku jeling sebelah mata sekalipun terhadap mana2 calon PH. Undi aku adalah fixed deposit kepada UMNO BN Insya Allah selagi mana prinsip UMNO BN terus seperti sekarang dan bukan speerti zaman Tun Penyangak Kutty

    -Hidup UMNO BN!!
    -Hancur Pakatan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila nama Madey diumum PM ke-7
      orang sebelah sana terkentut cirit

      patutlah lampin pakai buang habis stok
      kat pasar raya

      rame-rame pakai lampin takut terkucil

      Delete
  55. CALON ORANG TUA DEKAT 100 TAHUN SEBAGAI PM – TERDESAKNYA PAKATAN
    BILA Pakatan mengangkat Mahathir sebagai bakal Perdana Menteri, itu bermaksud Mahathir akan bertanding dalam PRU14 yang akan datang. Dah takde lagi teka teki sama ada Mahathir bertanding atau tidak, nak jadi Perdana Menteri kena bertandinglah dan menang. Mahathir bakal jadi calon paling tua dalam sejarah dunia bertanding dalam pilihanraya.

    Terima kasih Pakatan sebab memburukkan nama Malaysia di mata dunia. Seolah negara ini ketandusan orang lebih muda, “mayat bernyawa” ni jugak yang nak dilambungnya ke atas.

    Disini trick Pakatan untuk mengenakan Mahathir sebab merekka tahu belum tentu Mahathir menang dalam sebagai Ahli Parlimen lagi. Pakatan mungkin terdesak dan tidak ada calon melainkan orang tua yang umur hampir 100 tahun ni nak dilantik sebagai Perdana Menteri, tapi rakyat di kawasan mana Mahathir akan dicalonkan nanti, belum tentu lagi.

    Apa pun, pencalonan Mahathir tidak menghairankan, malah ia sekadar mengulang sejarah lama pembangkang yang seringkali mencari bekas-bekas UMNO untuk dijadikan Perdana Menteri. Dari zaman S46 lagi (Kuli), kemudian zaman reformasi (Anwar) dan sekarang Mahathir pulak.

    Bertahun-tahun ditubuhkan, pembangkang tidak ada orang yang boleh dilantik menjadi Perdana Menteri, mesti nak bekas UMNO jugak. Itu yang hairan kutuk UMNO hari-hari tapi bila menjadi bekas, terus menjadi calon Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  56. MAT SABU DIKETEPIKAN, BUKTI KUALITI BEKAS PAS, LEBIH RENDAH DARI BEKAS UMNO
    MAT Sabu dan pengikutnya dalam PAN adalah pihak yang sebenarnya “kalah” dan dipersendakan dalam pengumuman Mahathir sebagai calon Perdana Menteri Pakatan semalam. Walaupun PAN lebih senior dari Pribumi, walaupun Mat Sabu tarik lebih ramai wakil rakyat dan ahli PAS keluar parti berbanding Mahathir, tapi bila tang pembahagian kerusi, parti Mat Sabu dapat paling sikit sekali. Tak hairan PAN Johor boikot konvensyen Pakatan semalam.

    Di awal penubuhan PAN dulu, Setiausaha Agung PAS mengaku kehilangan 200,000 dari lebih sejuta ahli parti itu, dipercayai masuk PAN, banyak cawangan PAS berkubur sebab ahli masuk PAN – begitu kuat momentum yang Mat Sabu berikan tapi akhirnya macam ini jadinya. Sehingga ada dakwaan mengatakan mulut Mat Sabu dah disumbat dengan sesuatu sehingga parti Pribumi yang takde cawangan ini pun, sailang parti Mat Sabu (yang dah 2 kali konvensyen) macam itu saja.

    Takde halangan, takde penentangan

    Nampak sangat UMNO ni parti terer, kualiti bekas ahlinya lebih tinggi dari kualiti bekas ahli PAS dimata PKR dan DAP. Taklah menghairankan sangat sebab dalam sedar atau tidak, dari PRU 1990 hingga sekarang, semua calon Perdana Menteri pembangkang adalah bekas orang UMNO.

    Apapun yang semua orang tahu, ini adalah keputusan politik, silap-silap ada unsur duit di dalam tu. Mana logik parti yang cawangan pun takde, bahagian setakat 137, mesyuarat agung tahunan melanggar perlembagaan sendiri tapi boleh diperuntukkan kerusi yang lebih banyak dari parti yang segala segi teratur macam PAN?

    ReplyDelete
  57. Bila nama Madey diumum PM ke-7
    orang sebelah sana terkentut cirit

    patutlah lampin pakai buang habis stok
    kat pasar raya

    rame-rame pakai lampin takut terkucil

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cakap kau orang gila pun tak dengar

      Delete
    2. BETOL PON,
      TAPI ORANG GILA MACAM KO
      AKAN KOMEN BALAS

      HA!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!
      HA!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!

      Delete
  58. DI MANA DALAM DUNIA SUAMI MENJADI PM MANAKALA ISTERI TPM
    Tidak ada yang lebih melucukan apabila calon Timbalan Perdana Menteri berjuang membebaskan suaminya dari penjara, sedangkan individu yang memenjarakan suaminya adalah calon Perdana Menteri.
    Ini bukan skrip drama swasta tetapi resolusi keputusan barisan kepimpinan pembangkang yang diumumkan dalam Konvensyen Pakatan Harapan petang tadi.
    Ketetapannya ialah Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri, manakala Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon Timbalan Perdana Menteri.
    Sementara itu mereka juga memutuskan proses pengampunan untuk membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim dimulakan selepas Pakatan Harapan mengambil alih Putrajaya bagi membolehkan beliau berperanan dalam Kerajaan Persekutuan lalu dilantik sebagai Perdana Menteri.
    Apa nak jadi pada Malaysia sekiranya Pakatan Harapan menerajui negara? Pasti haru-biru dibuatnya.
    Sudahlah jawatan Perdana Menteri hendak diberi kepada seorang lelaki yang berusia hampir 100 tahun, malah jawatan itu seolah-seolah dipersendakan apabila hendak ditukar sesuka hati.
    Tak masuk akal Anwar yang baharu bebas daripada penjara mahu dijadikan sebagai Perdana Menteri.
    Jawatan Perdana Menteri bukan lantikan secara automatik, sebaliknya perlu melalui proses demokrasi, iaitu melalui pilihan raya.
    Untuk menjadi Perdana Menteri, Anwar perlu menjadi seorang Ahli Parlimen terlebih dahulu.
    Untuk itu, pasti akan ada kerusi Parlimen yang 'dikorbankan' untuk membolehkan beliau bertanding.
    Bukankah ini kerja gila? Daripada awal misi Pakatan Harapan bukanlah mahu menjadikan Malaysia sebuah negara yang gemilang dan terbilang, tetapi membebaskan seorang banduan yang dipenjarakan atas kesalahan meliwat yang dikenakan oleh Dr Mahathir sendiri.
    Kepada pemimpin Pakatan Harapan, ini bukan politik kedai kopi. Mereka pernah gagal dalam plot Kajang Move iaitu ketika misi menukar Menteri Besar Selangor, inikan pula hendak menukar Perdana Menteri.
    Nampaknya Pakatan Harapan sanggup berbuat apa sahaja termasuk masa depan rakyat dan negara asalkan cita-cita politik mereka tercapai.
    Satu pertanyaan saya kepada rakyat yang menyokong Pakatan Harapan. Di mana dalam dunia suami menjadi Perdana Menteri, manakala isteri Timbalan Perdana Menteri? Bukankah ini kronisme terhebat dalam sejarah?
    Dan apakah nasib Lim Kit Siang, Mat Sabu serta Tan Sri Muhyiddin Yassin? Semestinya Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali antara yang paling kecewa kerana sebelum ini nama beliau disebut-sebut menjadi orang nombor dua negara.
    Ke mana pula Tan Sri Muhyiddin kerana sekali lagi ditipu oleh Dr Mahathir yang jelas bukan berjuang untuk rakyat tetapi kepentingan sendiri.

    ReplyDelete
  59. Aku ternampak KOJOLA pake lampin besar
    terlajak besar

    tergelak! macam baby

    baju tak pakai, seluar tah kemane

    jalan sorang-sorang kat Chow Kit
    sambe hisap John

    HA!!!!!!HA!!!!!!!HA!!!!!!

    ReplyDelete
  60. Setelah Amanah Johor memboikot konvesyen PH yg lepas kerana hanya diberikan hanya 2 kerusi sahaja utk bertanding di negeri itu bukannya 5 spt yg diminta, kini giliran Amanah Titiwangsa pulak menyusul untuk membantah.
    Pada mulanya Amanah WP dijanjikan 2 kerusi, tapi 1 kerusi di Putrajaayntelah dikorbankan kpd Bersatu. mereka mengharapkan sekurang2nya 1 kerusi iaitu di Titiwangsa diserahkan kpd Amanah, tapi tidak menjadi kenyataan. Mengikut laporan MI, Dr Hatta Ramli, pengerusi Amaanh WP telah meletak jawatan kerana tidak puas hati. Umun tahu, Dr Hatat Ramli dan Amanah telah menjalankan kerja2 lapangan di Titiwangsa untuk menarik sokongan rakyat sejak sekian laam, tapi hasilnya ..mereka telah dipinggirkan dan disepak sesuka hati.
    Lebih malang lagi, pimpinan2 tertinggi Amanah spt Mat Syabu dan Salahuddin Ayub telah mengkhianati perjuangan parti dengan tunduk kpd kehendak TDM dan Bersatu dengan begitu mudah sekali. Sepatutnya, Mat Syabu perlu bertegas dalam isu penagihan kerusi2 ni, seperti yang telah dilakukan oleh PKR dan DAP.
    Kini Amanah dianggap sebagai pariah dalam PH dan menjadi parti yg mudah dibuli sesuka hati oleh TDM dan Bersatu. Pelik kalau difikirkan, Amanah yg telah ditubuhkan sejak 2 tahun lepas tunduk setunduk2nya kpd Bersatu yang baru setahun jagung usianya..cap jarinya pun belum kering lagi. Rakyat menjangkakan lagi banyak cawangan dan bahagian Amanah di seluruh negara akan bangun bersuaar dan membantah demi menuntut hak dan keadilan dalam agihan kerusi2 tersebut.
    Amat dayus dan bacul lah Amanah jika masih berdiam diri dan membisu terhaadp ketidak adilan tersebut. Kalau macam tu, lagi bagus kalau kote2 pemimpin2 tetinggi mereka dikerat dan dijadikan makanan anjing saja. Bangkit dan bertindaklah...ini adalah demi maruah dan air muka ahli2 Amanah. Persetan dengan pimpinan2 tertinggi kamu tu...mereka ada agenda gelap dan tersembunyi untuk kepentingan peribadi...kamu semua di akar umbi dapat apa haaah???? Habooook pun tarak beb.
    Satu saja cara untuk mengajar mereka yg telah mengkhianati perjuangan kamu semua...sabotaj calon2 Amanah dan PH di tempat kamu dalam PRU14 nanti dengan mengundi UMNO/BN. Biar mereka dapat mesej yang teramat jelas dari ahli akar umbi Amanah...Rakyat Msia yakin anda mampu melakukannya!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku ternampak KOJOLA pake lampin besar
      terlajak besar

      tergelak! macam baby

      baju tak pakai, seluar tah kemane

      jalan sorang-sorang kat Chow Kit
      sambe hisap John

      HA!!!!!!HA!!!!!!!HA!!!!!!

      Delete
    2. Amanah tak termakan hasutan dan akur dengan pembahagian kerusi parlimen tapi akan aktif pada kerusi DUN pada kawasan majoriti Melayu pantai timur khusus menghadapi Pas ....kini ternanti seorang MB dari amanah bakal ujud pada pru nanti

      Delete
    3. Kalau di lihat dari segi umur mmg lah amanah lagi tua tetapi perlu ahli parti amanah lihat dari segi keangotaan dan kekuatan pengaruh parti bersatu.pecahan umno bersatu melibatkan lebih ramai ahli dan kesan yang jauh lebih besar ,manakala perpecahan pas amanah agak kecil kesannya dalam struktur pas.tak dinafikan amanah sendiri amat bersemangat kali ini tapi patut di fikir lebih jauh ke hadapan.

      Anyway harap perbezaan pendapat hanya bersifat sementara dan tak sampai ke bermusuhan dan perpecahan lagi sekali pakatan

      Delete
  61. setahun jagung pembangkang pribumi dah cakap besar.ko ingat BN UMNO bodoh ke? mereka akan buat seperti mana Mahathir buat kepada pembangkang dulu.Insyallah Mahathir Mati, tamatlah riwayat pribumi kerana niatnya hanya untuk mengangkat Mukhriz.Betul tak Daim zainuddin? Duit dah nak start keluar tu ye Daim ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAKE LAMPIN BOSAR NAMPAK!!!
      EDEN DONGAR ANON 23:15 TERCIRIT

      LOPEH KONVENSYEN PH

      KAKAKAKAKAK

      Delete
  62. Kita kena akui kepentingan negara mengatasi kepentingan peribadi..tolonglah jgn berebut jawatan..ingatlah rakyat bawahan yg tersepit... tercekik sekarang ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahai orang2 besar puak pkr dalam selangor mintak tolong la sangat2 jangan la nak tunjuk hero kepala bapak korang time2 camni...bagi la tun m dulu semantara pru14 ni lepas...lepas tu kau nak letak bapak korang pon ikut suke la..


      Ni betul2 nak mtk tolong...tolong la paham situasi.jgn la nak jadi punca lagi pulak kali ni...tolongg la jadi waras sekejap

      Delete
    2. Si zuraida ni pun satu hal.jangan la nak bangkit isu cmni.mtk tuan bidin ketengahkan kerisauan rakyat ke pihak tertinggi pkr.mtk azmin buat statment segera utk elakkan kekeliruan pendapat dan hajat sesetengah individu dalam pkr mengenai isu ini.kalu azmin berdiam diri keadaan akan bertambah kecoh

      Delete
  63. bn sudah ketar.. blog 'malaysian must know the truth' kena block pulak!!

    ReplyDelete
  64. Rasanya kalu tun m menang..teori rahman akan jadi kenyataan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teori ape kebende lagi kau ni.teori kepala bapak kau nak??

      Kikiki

      Delete
  65. syabas Saudara GN, nampaknya tak tertahan macai upahan Budin Kutty Blog untuk menahan tulisan tajam tuan.

    Mungkin tak lama lagi Budin akan ditegur oleh jeneral cyber kutty penyangak supaya banned dan haramkan tulisan GN.

    Tulisan GN mmg betul2 buku bertemu ruas bagi penjilat2 kaki kutty penyangak.

    Slow but intense.

    syabas tuan..saya juga turut excerpt tulisan tuan viralkan ke wassap2 group kengkawan macai PH.

    sekurang2nya mereka terdiam jugak skrg.

    #HidupUMNOBN
    #KekalNajibRazak


    Kita wajib pertahankan kedudukan DSNR, hanya beliau skrg bentang dan pahalawan hebat yang mampu tumbangkan Mahazalim Tun yang berakar umbi dalam cengakaman politik negare selama puluhan tahun...

    Allah Maha Besar!

    ReplyDelete
  66. Seingat aku bantahan dan rasa tak puas hati mengenai pengagihan kerusi2 untuk calon2 BN tidak pernah berlaku sejak parti perikatan ditukar kpd BN. Semua pemimpin2 parti komponen BN mengamalkan semangat musyawarah dan berlapang dada dan menerima segala keputusan yang dibuat bersama...takde pulak isu rumah siap, pahat berbunyi.
    Semangat kesepakatan dan sentiasa akur kpd keputusan yg diambil bersama merupakan senjata ampuh dalam kalangan parti komponen BN bagi menghadapi PRU. Tidak pernah ujud sentimen sabotaj, tikam belakang, jatuh menjatuhkan atau cah keting dalam kalangan jentera parti BN, tanpa mengira parti mana yg bertanding, asalkan di bawah lambang BN..pasti akan disokong 100% untuk memastikan kemenangannya.
    Jika dikaji..PR di bawah pimpinan DSAI, TGNA dan LKS dulu mengamalkan prinsip yg hampir sama spt BN dan hasilnya amat2 memberangsangkan. Tapi...sejak PH ditubuhkan dan TDM menjadi pengerusinya, prinsip musyawarah dan tolak ansur serta pengagihan adil untuk kerusi2 dalam kalngan parti komponrnya tidak dihormati lantas dikhianatinya. Memanglah tak logik. Bersatu sebagai parti yg paling junior dan hingus masih meleleh mendapat agihan kerusi paling banyak di semenanjung.
    Inilah sumbangan utama TDM dalam PH...menyalahgunakan kuasanya demi kepentingan agenda peribadi dan parti Bersatu. Nampak adanya unsur2 pecah dan perintah yang cuba diselitkannya secara halus dalam PH.TDM sedar jika pengagihan kerusi secara adil dilakukan, parti2 komponen PH akan mempunyai kekuatan yg hampir seimbang dan ini sudah tentu tidak bagus untuknya. Nanti..sukarlah dia untuk melaksankan langkah2 diktatorship dalam pentadbirannya sebagai PM. Sebba tu lah, adalah sangat2 penting untuk Bersatu mendapat kerusi2 yg terbanyak agar dia mendapat sokongan yg terkuat dalam kerajaan nanti.
    Rakyat baru nak memberi harapan kpd PH..tapi kini mereka semakin keliru dan pening dengan permainan poltik yang cuba dibawa oleh TDM dalam PH. Ramai yang aku temui mengatakan, kalau macam ni lah rupa PH yang akan ditampilkan oleh TDM dalam PRU14 nanti , lebih baik mereka terus mengundi BN yang tampak jelas dan terbukti jasanya kepada rakyat Msia!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha itu bodoh namanya...semua jadi pak angguk


      Kikiki

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...