Sunday, 7 January 2018

PEMBAHAGIAN KERUSI DAN PENCALONAN TUN M SEBAGAI PM, PAKATAN HARAPAN SEMAKIN HAMPIR MENUJU KEMENANGAN


Dilaporkan bahawa soal pembahagian kerusi dan siapa calon Perdana Menteri Pakatan Harapan sudah pun selesai dan dipersetujui serta  akan diumumkan petang ini di majlis penutup konvensyen gabungan pembangkang itu.

Untuk semenanjung yang mempunyai 165 kerusi,  Bersatu dikhabarkan diperuntukkan 52 kerusi, PKR 51, DAP 35 dan Amanah 27.

Tun Mahathir Mohamad pula dipersetujui sebagai calon Perdana Menteri untuk menggantikan Najib Razak selepas gabungan itu berjaya menumbangkan BN nanti.

Dengan mengambil kira banyak kerusi yang akan ditandingi oleh PKR di Sabah dan Sarawak, manakala Bersatu tidak meletakkan calonnya di kedua-dua negeri itu, bermakna PKR akan memperolehi jumlah kerusi paling besar sekali.

Untuk semenanjung, pembahagian 52 dan 27 kerusi bagi Bersatu dan Amanah, ditambah dengan sebahagian besar daripada 51 kerusi PKR akan turut ditandingi oleh calon-calon Melayu, ini adalah simbolik yang relevan lagi nyata untuk memperlihatkan kuasa Melayu tetap dominan dalam Pakatan Harapan, sesuai dengan komposisi penduduk negara ini.

Begitu juga dengan memperuntukkan Bersatu sebanyak 52 kerusi, ia adalah bertujuan bagi menarik sokongan pengundi UMNO untuk beralih kepada Pakatan Harapan kerana ia akan memperlihatkan Bersatu merupakan saingan dan pengganti kepada UMNO.

Dengan yang demikian, tiada alasan lagi untuk pencacai UMNO dan BN meniupkan sentimen seolah-olah DAP yang menguasai Pakatan Harapan kerana parti itu hanya diberikan 35 kerusi saja.

Adakah dengan 35 kerusi itu DAP mampu menjadi dominan dalam Pakatan Harapan?

Malah, kiranya selepas ini masih ada lagi yang mengatakan DAP paling berkuasa dalam Pakatan Harapan, ia dengan sendirinya akan menjadi "lagu sumbang" yang lama kelamaan tidak akan didengari oleh sesiapa.

Jumlah yang diberikan kepada DAP itu pada hakikatnya lebih kurang sama saja degan peruntukan kerusi yang diberikan oleh BN kepada MCA, MIC dan juga Gerakan.

Jadi, apa bezanya?

Oleh kerana politik Malaysia adalah bertunjangkan Melayu, maka meletakkan keutamaan  kepada kaum majoriti itu memang tidak dapat dielakkan. 

Selama ini pun, mainan UMNO untuk menakut-nakutkan orang Melayu agar mereka tidak memilih wadah lain ialah kononnya Melayu akan  terpinggir, Melayu akan terbangsat, Melayu akan hilang suara dan macam-macam lagi gambaran yang menakutkan.

Meskipun bagi golongan  terpelajar dan berpendidikan, mainan itu tidak berapa laku lagi, tetapi di kampung-kampung dan luar bandar di mana tembusan internet agak terhad, kempen yang sedemikian ternyata masih tetap berkesan.

Namun, dengan Pakatan Harapan juga menunjukkan mereka adalah didominasi oleh Melayu, sama seperti BN, hakikatnya tiada apa-apa lagi kebimbangan yang harus menghantui sesiapa selepas ini.

Baik BN atau Pakatan Harapan yang memerintah negara ini, hak orang-orang Melayu tetap akan terjaga dan terpelihara.

Lebih daripada itu, dengan Tun Mahathir dinamakan sebagai Perdana Menteri untuk menggantikan Najib, Pakatan Harapan secara automatiknya mempunyai suatu kelebihan yang tiada pada BN.

Tun Mahathir sejak dulu dikenali sebagai "ultra Melayu" dan hakikat bahawa beliau banyak berusaha untuk membantu dan mengubah cara berfikir orang Melayu sukar dinafikan oleh sesiapa, meskipun dalam masa yang sama beliau juga pro serta disenangi oleh bangsa-bangsa lain, terutama golongan peniaga kaum Cina.

Secara mudahnya, sewaktu menjadi Perdana Menteri selama ini, Tun Mahathir cuba bersikap seadil yang boleh dalam cara mengurus dan mentadbir negara yang dihuni oleh pelbagai kaum ini.

Selain itu, tidak seperti Najib, Tun Mahathir tidak pernah digelar perompak, pencuri atau penyamun, jauh sekali sebagai kleptokrat kerana akaun bank peribadinya tiada rekod ada wang berbilion ringgit jumlahnya semasa beliau berkuasa dahulu.

Kemampuannya dalam memaju dan memulihkan negara turut tidak diragui, bahkan dilihat jauh lebih meyakinkan berbanding Najib.

Melalui pembahagian kerusi yang dilihat bukan saja adil, malah mampu menonjolkan Melayu tidak dipinggirkan, ditambah dengan Tun Mahathir yang umpama permata berbanding Najib yang hanya kaca, dengan manifesto yang jelas dan gerak kerja kempan yang tersusun selepas ini, Pakatan Harapan tidak diragui lagi sedang berada di landasan yang betul menuju hari kemenangan yang dinanti-nantikan oleh seluruh rakyat Malaysia. (ShahbudinHusin 07/01/2018)

185 comments:

  1. Pastikan kemenangan dulu. Bab PM ni biarlah ditentukan dulu. Tak payah layan desakan parti penyamun. Harapan banyak pilihan tak macam BN. Penyamun bugis yang disokong bagai nak giler.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penyamun tamil kau tu si madey, apa cerita?

      Delete
    2. BUKAN PENYAMUN LAGI...'BARUA' MAMAK MATDEY NIH!!!

      Delete
    3. Penyamun bugis dengan rm2.6 billion masuk akaun sendiri... Apa cerita pulak??

      Delete
    4. EKELEH...2.6B KO SEMBANG DOK CERITA...YANG 32B TU KO TAK CERITA...GHAIB KE LAUT...BENGAP...

      Delete
    5. 32B tak masuk poket. 2.6B jena kelepet.

      Delete
    6. Barua2 penyamun bugis curi duit tak kiralah bro ..nasib baik rugi kalau tak ...lagi banyak penyamun bugis kelepet ..tak mungkin 2.6b

      Delete
    7. Kini giliran Ameno untuk perah otak bagaimana cara untuk menipu sewaktu PRI 14............!!!!!

      Delete
    8. 2018 adalah Tahun Umno Mampos ! Yeahhh ! Mampos !

      Delete
    9. Hello cai umngok,
      Tok sah dok gebang lah,elite umngok kaya raya hangpa dapat dedak ja dengan power bank pasiak. Macam mana hangpa pusing cam gasing pun tu ja dapat. Bahloi betui.
      Kah kah kah

      Delete
    10. Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun!

      Delete
    11. Macaiii tonyok.....2.6b sah2 masok terperap dalam akaun peribody......akaun persendirian yg didaftarkan atas SATU NAMA individu saja.

      Tapi kerugian Forex tak masok mana2 akaun peribody yg didaftarkan atas mana2 nama individu.

      Bahalol...!!!

      Delete
  2. Pastikn umno najib pas hadi jatuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN/UMNO akan terus memerintah
      BN still the best
      BN akan menang besar jika ada pertandingan 3 penjuru

      Delete
    2. 15.31 kau syok sendiri je..hakikatnya rakyat dah sokonh PH
      bye2 ameno

      Delete
    3. Wa'ema ada 13 penjuru pun tetap Pakatan Harapan kami pangkar untuk PRU 14.........!!!

      Delete
    4. PKR...SAH HARAP LER KALI NIH...DULU BOLEHLAH ADA AHLI2 PAS SOKONG DIA...KALI NI BERTANDING BANYAK MANA KERUSI PUN AKAN MELINGKOP LAH GAMAKNYA...FUKATAN HAPRAK...AKAN TETAP DI KETUAI OLEH KETUA TO' KONG DAPIGS....KO INGAT CHINA DAPIGS TU TAK RETI BERPOLITIK KER!!!

      KALAU SI ASSMIN MB JAMBAN TU TAK YAKIN TEMPAT LAMA DIA KAT GOMBAK TUH...BUAT APA DIA NAK CAKLIK BUT.....KOCOT LAH TU...

      Delete
    5. Anon 15:31, ya BN bakal menang lagi...yahoooo..Untuk 5 tahun yang akan datang, anak kau kuar universiti tak ada kerja..kah kah kah...

      Delete
    6. Lepas pru 14 nanti wak kojola kengkang boleh angkut taik sajalah termasuk taik cina.

      Delete
    7. Harga pandai2 letak lah naaa...

      Delete
  3. Replies
    1. MEMANG LA KO SOKONG ..KO TU KAN 'BARUA'...

      Delete
    2. Lebih dari barua..pengkianat bangsa dan agama..madey dajal

      Delete
    3. Ni dok takut dah noh. Kecut teloq cai BNtheEND. Habih tak dapat mentekedarah dedak babi. Tak pa lah PH kesian cai cai umngok, bagi lah juga sikit dedak itik nanti.

      Kikikiki

      Delete
    4. Awat tak takut penjara dok tunggu dah tu.

      Delete
  4. Klu tnya bn sapa calon pm mereka...sudah tentu dijwab..najib.

    Berani ke bn calon nama lain.

    Klu masih calonkn najib maka wajib sgt rakyat tolak walaun2 umno dn pas

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEBAB KO TU SAM DOL...TU SEBAB KO SOKONG 'BARUA' DAPIGS SI MAMAK MATDEY TU...

      Delete
    2. Aiks meroyan kuat nampak?? Kui kui kui...

      Bn kalah nanti, tak dpt le nak mendedak kan.. Kan? Haha

      Delete
    3. Memang bodoh kalau sokong madey..mato ko lotak mano haaa..Dap senyum je

      Delete
    4. Takbir apa...kafir pun ko ajak ke..bodooh la ko ni

      Delete
    5. Dia dah lama meroyan tidur malam2 pun mengingau sampai jatuh katil. Bn nak kalah. Makan batu cicah gula lah dia.

      Delete
    6. Yang lebih kapiak dari kapiak tu cai cai umngok lah. Dok sokong dan jilat habih licin Tuan Jho Low.
      Ah MOI kan member rapat Cina Gemuk Chubby cam badak air gak. Habih melayu dok kena klepet pun tak leh nak buat apa. Cai cai dok kutip sampah minum aiyak longkang. Jo Lok kapiak kah tak kapiak kah ngan Riza berparti ngan pompuan mat saleh dok minum shampane ngan wine pakai duit melayu islam. Hangpa berani kutuk Jo Lok siap AhMOI suruh Hadi Ah Wang pakai 355 jait mulut cai cai haprak baru hangpa tau. La ni time ketuanan Jo Lok ngan Elit Umngok.
      Cai cai jadi tukang angkut Taik Jo Lok.
      Padan muka. Kahkahkah

      Delete
  5. Alhamdulillah....Allah Huakbar....Hidup Tun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umur dh penhujung ngok..hidup mcm iblis tak ada gunanya..

      Delete
    2. Yang kau pulak hidup mcm setan bertanduk...takde azam langsung...harap kat nama je ada azam...ajal maut takde sape boleh tentukan...mana tau esok kau yg kojol dulu...

      Delete
    3. Tunggulah hang wak kojola kengkang oiiii...tak lama lagi setan akan mai tanduk pungkoq hang.

      Delete
    4. Bro Zack,
      Wak kojola kengkang dah kena tandok dah tiap tiap malam kat chow kit ngan Banglaman.

      Delete
  6. Dangkal nya analisa kau Budin

    DAP tahu PH akan kalah

    Sebab tu dia tak mintak sangat kerusi Parlimen

    Bagi DAP, mereka hanya nak mengekalkan kuasa di Pulau Pinang denagn bantuan undi melayu dari PBBM, PAN dan PKR...

    DAP bijak......mana mungkin DAP parti senior setuju denagn pembahagian sedikit mcm tu kalau tak ada maksud tersirat..

    Hanya orang bodoh sahaja yg tak faham dengan taktik DAP.

    DAP perlukan undi dari orang melayu. Sebab tu dia tak kisah madey jadi ketua PH walaupun ramai ahli DAP tak setuju. Ini taktik Lim kit siang yg halus...yg penting dia dpt undi melayu supaya boleh terus meemrintah di pulau pinang

    Untuk persekutan, DAP tak yakin PH boleh menang ditambah lagi kalau ada pertandingan 3 penjuru


    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah DAP tahu nak kalah pulak. Kalau dilayan puak2 kuchalana ni, makin tak jadi kerja dibuatnya. Lantak kau lah nak kata apa pun. Yang aku tahu lepas ni aku nak pergi mengundi. Bye bye Barisan. Muahhhh!!!!
      Hahahaha

      Delete
    2. Taktik lapok..menakutkn melayu dgn dap sudah tk releven lagii..hanya sharizat lembu yg percaya taktik nii..cuma yg jadii penghalang ialah pas..kalau 1 lawan 1 mmg bungkus bn..kalau tiga penjuru peluang 50-50..⚓πŸ”˜πŸ”˜

      Delete
    3. AKU RASA BUKAN 3 PENJURU LAGI NIH....5-6 PENJURU LAGI ADALAH....KALAU TAK PERCAYA TUNGGULAH PENAMAAN CALON NANTI....DALAM FUKATAN HAPRAK AKAN ADA BEREBUT DAN BERBALING KERUSI...TAK SABAR NAK TENGOK...

      Delete
    4. 10 penjuru sekalipun PH tak hairan mailah masuk bertanding bn akan hilang deposit.

      Delete
    5. Kesian Dinda Kojolla Kengkang dok kerja overtime. Lepai komen auta di blog Budin belah cepat2 pi tonggeng kat Banglaman pulak kat chow kit. Hisap rokok john pula. Aisehman serbis 2 in 1.
      Yee geli betui lah dinda ni.

      Delete
    6. Betui lah Dinda Kojola habak. Yang haprak tu semua dok beratok tang chow kit tunggu serbis dinda sampai berbaling kerusi berebut. Murah kan cam Bro Zack habak lima kupang ja.

      Delete
    7. Dak aihhhh bro the 3 babe...lima kupang tu dulu. Itu harga lama.

      Harga la ni lima duit saja sempena tahun baru 2018. Orang KL kata lima sen.

      Delete
  7. Inilah masa untuk semua ahli PH muhasabah diri. Rapatkan barisan dan tumpukan tujuan ia itu tumabangkan BN. Apa berikut lepas itu boleh bawa berunding baik. Yang pasti kena selamatkan Malaysia dan masa depan cucu-cicit kita semua.

    Takbir!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAK TAHU LER.....MUHASABAH KER...MEMBUANG SAMPAH!!!

      Delete
    2. Bang hari ahad pun kerja mendedak jugak ke..??

      Agak2 post sampai ptg ni, lepas tak rokok john..?? kihkihkih

      Delete
    3. Demi MALAYSIA bn wajib ditumbangkan.

      Delete
    4. Anon 16:39 dulu Kejora ni bang tapi la ni Dinda pulak. Bila dia tungging ada cap munge di pungkoq dia.

      Delete
  8. Pelik....PH dah tak ada pemimpin yg bagus.
    Yg lain tu semua jadi kayu ke???

    Parti paling baru, pemimpin dia akan jadi PM.

    Parti Amanah memang tak diperlukan sangat.
    Tak ada pemimpin yg bagus..cuma dapat 27 kerusi
    Parti yg bakal berkubur lepas PRU 14 nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lantaklah. Janji korang pulangkan tabah Felda. Jgn nak buat senyap.

      Delete
    2. Jgn asyik baca laman fitnah pembangknag....
      nanti otak kau beku dan dungu

      Nampak sanagt tak faham apa yg sedang berlaku dan apa yg sedang Kerajaan buat sekarang untuk dapatkan semula tanah tu

      Delete
    3. ANON 1548...TAK TAHU LAH DIORANG NAK JADI APA...

      KALAU TAK JADI KAYU API....MUNGKIN AKAN JADI KAYU ARANG...KIHKIHKIH...

      Delete
    4. Mahaban ya Mahaban..keranamu MALAYSIA bn dan wak kojola kengkang akan kami ranapkan!!!

      Delete
    5. Anus 15:48 kalau tak kena curi kenapa NAK DAPATKAN SEMULA tanah Felda. Putar,belit,korner,pusing macam gasing hujung hujung komen auta makan tuan. Punya lah bodoh 15:48 macam kojola kengkang cakap kayu api. NAK DAPATKAN SEMULA.
      Bangang,Bengap,Bodoh.

      Delete
    6. Senyap senyap ambil dulu bila rakyat dah tau baru cakap NAK DAPATKAN SEMULA sebiji macam Ah MOI. Bila rakyat tanya ada duit masuk akaun perbadi 2.6b punyalah nafi dan mangkuk ayun Pas pis pussy pun tolong defend. Kalau nak curi duit bodoh lah masuk akaun sendiri. Last last kena korner baru nak pusing, bukan untuk peribadi. Kalau dari mula takut mengaku jelas lah menipu. Ini lah modus operandi Ah MOI.
      Cai ooii cai kenapa lah nak makan dedak jadi pengkhianat agama,bangsa dan negara. Biarlah miskin tapi bermaruah. Tak payah lah korner kiri korner kanan. Rakyat bukan bodoh macam kamu semua. BERTAUBAT lah jangan dok makan UBAT pil kuda nanti jadi macam Hadi Ah Wang.

      Delete
  9. Insya-Allah, berakhir Rejim BN. Bermulalah zaman Pakatan Harapan. Amin, ya Allah. Amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah BN/UMNO akan terus berkuasa dengan track record yg baik dan cemerlang
      Tak perlu tukar kerajaan kepada pakatan yg carcamarba dan tak sehaluan.
      Masing2 memperguna antara satu sama lain...
      Tak ada prinsip perjuangan...

      Mana mungkin majoroti rakyat nak bagi pakatan macam ni memerintah negara tercinta ni...

      Hidup BN/UMNO!!!

      Delete
    2. Kalau BN terus berkuasa, kes Felda, kes 1MDB semua masuk bawah karpet. Harga brg makin tak terkawal sebab dasar BN yg flip flop. Habislah.

      Delete
    3. Jgn asyik baca laman fitnah pembangknag....
      nanti otak kau beku dan dungu

      Nampak sanagt tak faham apa yg sedang berlaku dan apa yg sedang Kerajaan buat sekarang untuk dapatkan semula tanah tu..

      Kes Felda dah dalam siaatan polis dan forensik audit luar negara..

      Kes 1 MDB dah disisat jugak

      apa yg letak bwah carpet??

      Yg kes Forex rugi 32 billion memang letak bawah carpet
      Byk lagi kes zaman madey semua letak bwh carpey

      Delete
    4. anon 15,46

      harga barang naik sebab peniaga mata sepet penyokomg DAP naikkan brg sebab nak sabotaj kerajaan ...

      Lepas tu kerajaan dipersalaah

      Delete
    5. Anon 15:52, apa masalah dgn mata sepet? Dia ke yg memerintah? Dia ke yg tarik subsidi? Dia ke yg kontrol harga petrol? Kalau benda simpel mcm harga brg pun tak boleh kontrol, baik turun.

      Delete
    6. park jee lat...

      ni satu lagi mangkuk yg tak faham
      Nak naikkan harga tak perlu jadi pemerintah
      Buka tarik subsidi tapi rasionalisasi subsidi...faham tak???

      Kalau bagi subsidi minyak yg untung ialah org kaya sebab byk kereta, kereta besar...merka ni yg byj guna minyak bernbanding org yg bawak kereta MyVI atau motorsikal

      Faham tak!!!

      Delete
    7. Hello sedara, kereta org kaya skrg dah eev, hybrid. Yg masih cekik minyak kereta rakyat jelata yg kais pagi makan petang. Kalau yg ni pun kerajaan tak sanggup nak bagi sebab duit dah habis nak cover hutang, buat apa diundi?
      Oh ye. Hamba Allah kat atas tu pesan jgn lupa bayar hutang 1MDB.

      Delete
    8. ANON 1606....

      PARK JEE LAT TU MEMANG KOJE DIA MENJILAT JER...TENGOK NAMA SAMARAN PUN DAH FAHAM....

      Delete
    9. Track record sapa tuuuuuu....mestilah track record cemerlang ayahanda Tun Mahathir.

      Delete
    10. Woii power bank pasir,
      Tarik subsidi minyak sebab takut orang kaya yang untung taoi orang miskin jadi papa kedana tak mengapa.
      GST dikenakan keatas semua rakyat walaupun OKU pun takut orang kaya yang untung?
      Kalau system begini pemikiran pemerintah pun OKU (otak kurang upaya)
      Sebab tu dapat cybertrooper pun OKU.
      Bro Zack tentu lah TRACK RECORD cermerlang ayahanda TDM yang punya sebab yang Ah MOI punya TAIK RECORD burung helang.

      Delete
  10. sememnagnya Malaysia sekarang memang selamat dengan ekonomi yg berkembang, harga minyak yg dah mula pulih, ringgit yg dah mula meningkat, hutang negara yg telah berkurang dan masih dalam jumlah yang baik, pembangunan prasarana yg berkembang pesat, bantuan2 untuk rakyat yg banyak, jumlah pelaburan luar yg meningkat dan byk lagi

    Jgnlah jadi buta mata dan hati....tulah asyik baca fitnah dalam laman pemabngkang....otak pun dah jadi korup, tak dapat melihat kebenaran

    ReplyDelete
    Replies
    1. PrOoTtπŸ’¨πŸ’¨πŸ’¨πŸ’₯πŸ’¦..

      Delete
    2. jawablah dengan fakta

      hehehe...baru kena macm ni terus terkentut..
      memang tak guna langsung

      Delete
    3. Hutang yg berkembang, rasuah berkembang, pecah amanah berkembang. Senua kembang.

      Delete
    4. anon 15.48

      kau tak faham ekonomi....

      memang hutang bertambah tapi pendapatan pun jauh bertambah.

      Dulu pendpatan RM 2000, hutang hanya untuk beli kereta berjumlah RM 40,000

      Sekarang bila gaji dah RM 20,000 sebulan dah tentu hutang bertambah sebab beli kereta yg harga RM 150,000 dan rumag yg berharga RM 500,000.

      Rasuah berkembang jugak di Pulau pinang dan selangor

      Pecah amanah berleluasa semasa zaman madey lagi

      Delete
    5. ANON 1556...CAI-CAI HAPRAK IU MANA TAHU...DIA TAHU IKUT2 JER....NAK2 NYA TERMAKAN HASUTAN SI WAK SUMAN TEMPE ....LAHANAT TUA TU...SEKEJAP LAGI DIA MEROYAN LAH TU....

      Delete
    6. 15:56, faham ekonomi tak menunjukkkan pandai mengawal kewangan negara. Turun ajelah sebelum bankrap.

      Delete
    7. anon 16.04

      ada lagi manusia bododh yg percaya malaysia akan bangkrap???

      memang bododh dan telah diperbodoh oleh laman fitnah pembangknag

      Delete
    8. Wak kojola kengkang nak mampuih biaqlah dia mampuih..kita teruskan selamatkan MALAYSIA yg tercinta ni.

      Agi idup agi ngelaban.

      Bukan mcm wak kojola kengkang tu tiap2 malam dia dok jual jamban dia kat bangla.

      Delete
    9. Wak Kojola Kengkang,Geng Najis dan Mr Jho Jahanam nampak sangat menjilat. Bagus kagi kalau sembah Tuhan Jho Low kuat sikit. Pagi malam kalau boleh 8 waktu kah 10 waktu kah. Paling best hantar bini pergi naik kapal peranginan Equaniminity. Jho Low akan bagi habuan lumayan.

      Delete
  11. HidupPakatan Harapan,Hidup Warisan

    ReplyDelete
  12. Hidup warisan?????

    Pemimpin korup!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE..HE..HE...

      TERCEKIK MAKAN PEDAL AYAM.....

      Delete
    2. Bapok mana tuuuuu...yg dok jadi ayam kat lorong chow kit?

      Delete
    3. Bapok haprak tua kerepot Dinda pujaan Bangla Miss Chow Kit 2017 Kojola Kengkang tuuuuuu la yang mana lagi.

      Delete
    4. Ohhhh dinda tu kaaaa...yg ada cap bunga kat lubang pungkoq dia..kereta api pun boleh corner.

      Delete
  13. Harapan bukan Sembarang harapan.
    Ini harapan setinggi gunung
    Dah ludah jilat semula
    macam anjing ada tulang nampak bayang2

    ReplyDelete
    Replies
    1. ANGAN-ANGAN MAT JENIN....

      BOLEH LAH SELFIE ATAS POKOK KELAPA LEPAS NIH!!!KIHKIHKIH...

      Delete
    2. Hutang 1MDB jangan lupa bayar. Duit yg dikelepet tu pulangkan lah balik.

      Delete
    3. Dah bayar dah

      Yg diklepet tu kena tanya DOJ...sebab dia yg kata di klepet.
      kalau ikutkan, duit yg dia rampas tu kena pulang semula kepada 1 MDB

      Kamu faham ke apa itu kleptrokrasi???

      Delete
  14. HE...HE...HE...AL BUDIN SONTOLOYO....

    KO KATA PEMBAHAGIAN KERUSI UNTUK PKR BANYAK...MEMANG LER BANYAK...TAPI BOLEH MENANG KE SEMUA PKR NIH....

    KO TENGOK LAH NANTI WALAUPUN PKR BANYAK AGIHAN KERUSI...TAPI DAP MASIH MONOPOLI KAWASAN PARLIMEN BAGI PAKATAN HARAPAN...NAK HARAPKAN CAP MUNGE DAN YG TAK SEBERAPA AMANAH TU ...BOLEH JALAN LAH...MELINGKOP LAGI ADA...

    P/S : PADAN MUKA PUAK2 REFORBASI...ANADA TELAH DIKENCING SAMA ITU MAMAK MATDEY AL. KUTY...MUFTI M'SIA YG BARU...

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju sgt...

      DAP bijak....dia nk pastikan dia menang dengan bantuan melayu bodoh dlm PKR/PAN/PBBM

      DAP setuju ajer asalkan tak ada org kacau kerusi dia...kerusi lain lantak kau lah...bukan boleh menang pun...

      hehehehe

      Delete
    2. Jangan lupa isu IMDB dan tanah Felda yg masih tergantung.

      Delete
    3. Jgn asyik baca laman fitnah pembangknag....
      nanti otak kau beku dan dungu

      Nampak sanagt tak faham apa yg sedang berlaku dan apa yg sedang Kerajaan buat sekarang untuk dapatkan semula tanah tu..

      Kes Felda dah dalam siaatan polis dan forensik audit luar negara..

      Kes 1 MDB dah disisat jugak

      apa yg letak bwah carpet??

      Yg kes Forex rugi 32 billion memang letak bawah carpet
      Byk lagi kes zaman madey semua letak bwh carpey

      Delete
    4. Sory lah Mrs Bangla Kojola kami tetap undi PH. Jangan lupa kes Altantuya,NFC,MARA,TH,KWAP,Aabar BVI,Felda,Risda,LTAT,KBS,BNM dan banyak lagi yang bakal menyusul.

      Delete
  15. SEMBANG KENCANG NAMPAK AL BUDIN SONTOLOYO NIH!!!

    BELUM APA2 BERSIDANG DAH ADA KEDENGARAN SUARA REFORMASI .... TAK LAMA LAGI BERGASAK ANTARA SATU SAMA LAIN LER GAMAKNYA TU...

    DIAM2 SI JIJAH KIPAS TU ADA MAKNA NYA TUH!!!

    ReplyDelete
  16. Teruskan perjuangan mata pena kamu Budin,insyallah saya dan keluarga rakan2 rapat terus tempah tiket dr UK sebaik tarikh pru diumumkan
    Teruskan perpaduan hendaknya di kalangan parti2 dlm ph,Ya Allah rahmatilah perjuangan suci Tun membela bangsa dan negara msia....amiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap anon 15.58 mendapat info yg betul dan sahih

      Kalau dpt info dari laman fitnah pembangkang, takut kau buat keputusan yg salah

      Carilah kebenaran nescaya akan engkau temui.
      Tapi kalau kau cari fitnah maka fitnahlah yg kau dapat

      Delete
    2. Kebenarannya TS Shahrir Samad dah buat aduan polis. Tanah Felda dah kena jual tp duit tak dpt.

      Delete
    3. anon 16.10

      tu yg sednag disiasat utk pastikan tanah itu kembali kepada Felda

      kau tak baca berita atau baca laman fitnah pembnagknag ajer...
      tu yg jadi bododh

      Delete
    4. ASYIK BACA SUARA KEADILAN YG TAK BERAPA NAK ADIL TU....BINGAI LAH OTAK JADINYA!!!

      Delete
    5. NAK DAPATKAN SEMULA tanah Felda. Habak sat cam mana mula2 boleh hilang.

      Delete
    6. Jual tanah felda tu wak kojola kengkang tu lah broker nya.

      Hancur dah harapan dia. Mula2 mengidam nak beli penthouse la ni terpaksa tidur di pasar chow kit tu lah jugaaaa selama lamanya. Mandi pun kat pili bomba.

      Delete
  17. Fuckkkkk....kikikikikiki

    ReplyDelete
  18. ‘SUDAHLAH PAKATAN, PM YANG PALING LAYAK ADALAH NAJIB’
    GADUH terus gaduh. Begitulah Pakatan Harapan yang suka bergaduh dan menegakkan benang yang basah. Sehinggakan anak muda dalam DAP sendiri berasa muak dengan tingkah laku pemimpin-pemimpin senior dalam Pakatan Harapan ini.

    Sepatutnya Pakatan Harapan tak perlu sibuk sehingga bergaduh-gaduh pasal siapa calon paling layak untuk menjadi Perdana Menteri ke-7 selepas PRU14 ini.

    Ini kerana Pakatan Harapan tidak akan berpeluang untuk menjejak kaki ke Putrajaya. Mereka akan kalah buat kali ke 14 di tangan Barisan Nasional hasil daripada pilihan majoriti rakyat Malaysia.

    Pemimpin yang paling layak untuk terus menjadi Perdana Menteri adalah Pengerusi Barisan Nasional Datuk Sri Mohd Najib Tun Razak.

    Rekod pencapaian beliau mentadbir kerajaan selama tidak sampai 10 tahun ini amat membanggakan semua pihak, kecuali pembangkang saja.

    Tidak perlu jenggah begitu jauh, lihat sahaja pencapaian kita di tahun 2017 lalu. Kita pasti tidak boleh lupa akan kejayaan dicapai oleh kontinjen negara dalam Sukan SEA 2107. Pungutan 145 pingat emas, 92 perak dan 86 gangsa adalah hasil usaha atlet serta semua rakyat Malaysia yang memberikan sokongan tanpa mengira kaum.

    Ketika temasya ini berlangsung, kita dapat lihat bagaimana Malaysia mampu bangkit sebagai satu suara dan satu pasukan yang mahukan kejayaan untuk Malaysia.

    Di tahun yang sama juga Malaysia menjadi juara di peringkat antarabangsa apabila begitu lantang mempertahankan isu Baitulmaqdis. Walaupun Presiden Amerika Syarikat Donald Trump adalah rakan kepada Najib, namun keberanian Najib untuk ‘berkata tidak’ kepada keputusan Trump itu adalah suatu maruah paling berharga buat negara.

    Dari segi ekonomi juga begitu baik. Dikala negara lain yang setaraf dengan kita menghadapi tahap ekonomi yang merudum dan tidak positif, namun Malaysia melawan arus. Najib mampu memacu perkembangan ekonomi negara dengan baik sehingga mendapat pujian dari kuasa-kuasa besar ekonomi dunia.

    Kepercayaan terhadap Najib semakin menyerlah apabila melihatkan Bajet 2018 yang dibentangkan pada Oktober lalu. Bajet yang mementingkan kesejahteraan rakyat diterima dengan respons yang sangat positif.

    Justeru apa lagi alasan untuk kita ‘membuang’ Perdana Menteri ini dan menukarkannya kepada Perdana Menteri baharu yang belum tentu mampu bertindak lebih baik dari sekarang?

    Najib mencuri wang rakyat? Dimana bukti bahawa beliau telah berbuat demikian? Bukankah dalam isu 1MDB, dana RM2.6 bilion, GST dan pelbagai lagi isu lain telah lama dijawab secara berkali-kali? Bukankah juga inisiatif-inisiatif yang diperkenalkan Najib seperti BR1M dan GST juga mula ditiru oleh negara kuasa-kuasa besar lain?

    Jadi apa lagi alasan kita untuk menolak Najib? Jika kita sekadar mahu menolak Najib dek kerana terpengaruh dengan berita propaganda dari media sosial atau teks fitnah disebar dalam WhatsApp, maka kita harus sedar bahawa diri kita tidak cukup layak lagi untuk digelar penyumbang kepada kemajuan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGUMUMAN TERBESAR & TERPENTING:

      Pakatan Harapan (PH) hari ini menamakan Tun Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri (PM) dan Datuk Seri Wan Azizah Ismail sebagai calon Timbalan Perdana Menteri (TPM) sekiranya PH berjaya menangi PRU14.

      So....Kejora & puaka2 yg lain usah menyibuk nak mengadu domba kami dalam Pakatan Harapan.

      Delete
    2. Pengagihan Kerusi Parlimen yg sebulat suara dipersetujui bersama dalam Konvensyen Pakatan Harapan bagi PRU 14......

      PPBM - 52 kerusi
      PKR - 51 kerusi
      DAP - 35 kerusi
      Amanah - 27 kerusi

      Insya Allah, Putrajaya yg dibina oleh Tun Mahathir akan dirampas semula dari mereka2 yg lembik & lemah mentadbir negara.

      Delete
    3. Pak Othaman,
      Tu dah memang kerja Kejora Kengkang dan puaka2 lain. Adu domba dan auta. Kan cybertrooper OKU (otak kurang upaya)

      Delete
    4. Babi la ko. Apa kena mengena temasya sukan dengan temasya kewangan dan politik? Bodoh. Sial.

      Delete
  19. AL BUDIN SONTOLOYO....

    TAK KESAH LER SIAPA PUN BAKAL PM DARI FUKATAN HAPRAK NIH...BUKAN NAK CAKAP BESAR LAH....INSYAALLAH BN AKAN TERUS MEMERINTAH M'SIA SLEPAS PRU KE 14 NIH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiii..wak

      Bawa lori sampah hang tu pi jauh2 sikit. Hanyir dan cukup meloyakan.

      Phuiiiii....

      Delete
    2. Wak 16:12 memang pun kau tak boleh cakap besar sebab tak ada point nak cakap lagi pun slow learner tapi satu saja kau boleh iaitu makan dedak banyak sebab hidung kau panjang rata mulut besar.

      Delete
  20. BUKAN SENANG UNTUK JATUHKAN NAJIB RAZAK….
    BUKAN mudah untuk tumbangkan Perdana Menteri Datuk Sri Mohd Najib Tun Razak. Itu hakikat yang kita harus akui. Tidak kira kita menyokong pembangkang mahupun membantu pihak kerajaan untuk terus berkuasa. Daripada isu 1MDB dan GST, sehinggalah ke isu-isu lapuk seperti bom Altantuya dan skandal dengan artis, Najib masih utuh sebagai seorang pemimpin parti dan negara.
    Sejak mengambil alih pemerintahan negara daripada Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi, Najib merupakan seorang pemimpin yang dilihat cukup lembut, bersantun dan mungkin mudah untuk digulingkan pada bila-bila masa jika mahu.
    Namun apa yang dilihat dari kaca mata kasar itu sebenarnya suatu penipuan. Najib adalah Pahlawan Bugis yang ada ilmu dan berkatnya tersendiri. Selepas pakatan pembangkang gagal untuk menjatuhkan Najib, mereka sendiri telah berpecah belah. Daripada Pakatan Rakyat yang dilihat cukup kuat kini menjadi Pakatan Harapan yang selalu bergaduh sesama sendiri.
    Tidak sekadar itu, pembangkang turut dibantu oleh empat orang bekas ‘pahlawan’ Umno dan kerajaan. Mereka berempat ini sudah tahu selok belok rahsia parti dan kerajaan. Mereka adalah Tun Dr Mahathir Mohamad, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir.
    Kalau ikut logik akal, seseorang pemimpin itu dengan mudah boleh digulingkan jika ada empat orang bekas ‘pahlawan’ dan kawan baik menyerangnya secara berdepan. Analoginya, jika Hang Tuah diserang oleh Hang Jebat, Hang Lekiu, Hang Lekir dan Hang Kasturi secara serentah, takkanlah Hang Tuah mampu bertahan?
    Namun Najib menjangkaui hukum akal manusia. Rupa-rupanya, walaupun pembangkang dibantu oleh empat orang tersebut, mereka masih tetap tidak mampu menjatuhkan Perdana Menteri berkenaan.
    Jika Hang Tuah mampu terus berkuasa kerana berkat Taming Sari, maka Najib juga begitu. Cumanya pihak pembangkang dan rakyat umum mungkin masih tidak mampu mencari dan mencuri ‘Taming Sari’ yang digunakan Najib untuk mempertahankan dirinya serta kerajaannya.
    Dalam PRU14 akan datang ini sekali lagi pergaduhan besar bakal berlaku. Percayalah bahawa pembangkang dengan bantuan empat orang itu sudah kian terdesak dan malu untuk kalah. Justeru percayalah bahawa mereka akan menggunakan senjata fitnah dan cerita rekaan untuk meracuni tubuh Najib dan kerajaan sedia ada.
    Selain itu mereka juga menggunakan ‘senjata’ ampuh iaitu kebodohan majoriti rakyat negara kita. Dengan menggunakan media sosial, diadun bersama tahap kebodohan majoriti rakyat kita, maka pembangkang akan menjaja fitnah dan cerita rekaan untuk meracuni hati bersih yang dimiliki Najib Tun Razak serta seluruh kepimpinan Barisan Nasional.
    Jika kita tidak peka akan semua perkara ini, sudah tentu kita akan memangkah pihak yang salah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tumpang gelak kat sini ,boleh?. Lucu pula bila membaca komen si anon 1613 . DSAI nak bebas JUN nanti, Kalau Najib betul~betul berTELO, Buat PRU 14 selepas DSAI BEBAS. Baru lah boleh dipanggil Pahlawan Bugis . Hehehekikikihahahakahkahkah

      Delete
    2. Tumpang muntah kat sini,boleh?
      Geli Leman akun baca komen si anus 16:13. Tapi terima kasih saja cubaan cai haprak memberi nasihat auta. Kami tetap undi PH. Lawan tetap lawan.

      Delete
  21. Persekongkolan komponen BN dalam kerajaan kleptokrasi adalah satu kenyataan...apa jua alasan...mereka tetap bertanggung jawab mendokong pencuri dan penyamun.

    Kepada melayu....kamu sepatutnya lebih waspada kepada penyamun melayu yang kamu sokong daripada momok DAP yang diuar uarkan oleh UMNO. Belajar dulu menghitung dan mengira kalau kamu percaya DAP menguasai PH...mana logiknya mengikut metamatik...kecuali kamu gunapakai ilmu hisap cekik darah UMNO.

    UMNO, BN....bukan lagi UMNO dan BN dulu yang kita sokong kerana perjuangan dilandasan yang betul. BN dan UMNO di bawah Najib tergelincir dan meredah kehidupan rakyat demi menegakkan kerajaan kleptokrat.

    1MDB hanya satu permulaan...dan hasilnya Najib menjadi PM billionaire pertama di Malaysia...ini kenyataan...bukan dongeng atau fitnah. RM 2,600,000,000.00 TUNAI sekelip mata...bukan kredit atau jaminan.

    Itu baru dari 1MDB...belum lagi Felda adn Felda FGV, TH, MARA, ECRL...semuanya akan pecah.

    Masih nak bagi kuasa pada UMNO/BN?

    ReplyDelete
    Replies
    1. EKELEH PUTRA KREKO NIH....AKU TAK TERMAKAN LAH DENGAN KAU PUNYA PROPAGANDA KO TU...YG AKU TAHU SI MAMAK MATDEY TU DAH JADI 'BARUA' DAPIGS ....TAK LAMA LAGI KENA KENCINGLAH DEK KETUA TO' KONG T!!!!

      Delete
    2. Barua kepala banak kamu....!!!

      Baca nie.....

      Pengagihan Kerusi Parlimen yg sebulat suara dipersetujui bersama dalam Konvensyen Pakatan Harapan bagi PRU 14......

      PPBM - 52 kerusi
      PKR - 51 kerusi
      DAP - 35 kerusi
      Amanah - 27 kerusi

      Sekali gus melenyapkan tohmahan & auta budak tak abis sekolah Kejora konon DAP akan memerintah & mendominasi Malaysia nanti. Malah DAP mengurangkan jumlah kerusi parlimen untuk bagi laluan kpd 3 parti komponen Melayu dalam Pakatn Harapan.

      Insya Allah, Putrajaya yg dibina oleh Tun Mahathir akan kami rampas semula dari mereka2 yg lembik & lemah mentadbir negara.

      Delete
  22. ISU TAKFIR: SUDAHKAN MAHATHIR BERTAUBAT?
    Kalau benar PAS pernah menuduh Umno parti kafir dan sesiapa yang bekerjasama dengan Umno maka ia juga akan turut kafir, maka sudahkah Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Tun Dr Mahathir Mohamad bertaubat?

    Ini kerana ketika menjadi Presiden Umno, beliau pernah bekerjasama dengan PAS untuk menyuarakan kesepaduan mengecam penganiayaan Israel terhadap rakyat dan bangsa Palestin. Kerjasama ini ditayangkan secara langsung di kaca televisyen.

    Bertempat di Dewan Bahasa dan Pustaka pada 9 Mei 2002 Mahathir berpidato bersama Presiden PAS, Allahyarham Datuk Fadhil Nor mengutuk kekejaman rejim Zionis dan bersepadu mahu kezaliman itu dihentikan segera.

    Ketika itu tidakkah Haji Abdul Hadi sudah ‘kafir’ kerana bekerjasama dengan Umno? Malah Umno sendiri sudah dihukum PAS sebagai kafir. Ketika Presiden Umno ialah Mahathir!

    Jika Mahathir mahu menggunakan ‘fatwa” PAS, beliau wajib mengamalkan keseluruhannya. Bahawasanya beliau adalah ‘kafir’ dan bukan memperakui pendapat PAS apabila ia serasi dengan pandangan dan peluang politiknya buat satu-satu masa.

    Kini Dr Mahathir bukan lagi presiden Umno malah sebaliknya mahu meruntuhkan Umno. Namun beliau menggunakan ‘fatwa’ lama kononnya pihak mana bekerjasama dengan Umno akan turut kafir. Maka sekarang, katanya, Hadi ‘mengkafirkan’ dirinya sendiri.

    Adalah jelas sekali yang memanipulasi hukum Allah ialah Mahathir. Beliau menggunakan apa jua ‘fatwa’ menurut persepsinya boleh menjatuh dan memburukkan lawan sahaja.

    Lantas tindakan PAS dan Umno kini bekerjasama demi kepentingan Islam dan umatnya dalam isu Rohingya dan Palestin, kata Mahathir, sudah menyebabkan kedua-dua parti dan pemimpinnya kafir.

    Jika ini bukan manipulasi politik, apakah namanya? Siapakah sebenarnya yang guna agama untuk mengumpul markah politik?

    Dr Mahathir wujudkan salah faham Amanat Hadi?

    Soalnya, adakah benar Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pernah membuat hukuman demikian? Atau, Mahathir itu sekadar ‘melarikan mesej’ Amanat Hadi?

    Soal takfir atau mengkafirkan orang lain adalah dosa besar. Jika yang dituduh tidak kafir, maka yang si-penuduhlah kafir. Sudahkah Mahathir bertaubat dan kembali ke jalan Allah?

    Kerakusan Mahathir menyerang PAS dan pemimpinnya sebagai menggunakan Islam untuk kepentingan politik mutakhir ini amat mengerikan. Beliau berpolitik dengan soal iman – bukan sahaja memperjudikan imannya sendiri malah melibatkan iman orang lain.

    Apakah motifnya? Mahathir mungkin mahu mencerca kepincangan iman orang lain agar dilihat rakyat “keberanian dan keyakinannya” akan ‘kekufuran’ pihak lawannya dan lantas menyokong beliau. Amat berbahaya tingkahnya ini.

    “Hadi adalah orang yang hanya menggunakan Islam. Dia pernah kata Kerajaan kafir dan perlu ditentang, jika anda mati dalam penentangan itu, anda akan masuk syurga.

    “Itu yang dijanjikan (Hadi) dan ia bertentangan dengan ajaran Islam, namun mereka yang pakar agama hanya berdiam diri. Mengikut kata PAS, jika kamu bekerjasama dengan kafir, kamu akan menjadi kafir.

    “Jadi sekarang dia bekerjasama dengan Umno dan sebelum ini pernah bekerjasama dengan DAP, jadi dia ‘mengkafirkan’ diri sendiri,” katanya.

    Sekali lagi, sebagai bekas pemimpin Umno, sudahkah beliau bertaubat?

    Amanat Hadi tidak pernah mengkafirkan Umno, sebaliknya kandungan ucapan Abdul Hadi adalah bagi menjelaskan dasar dan prinsip Amar Makruf Nahi Mungkar serta perkara yang boleh membatalkan syahadah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SI MAMAK MATDEY NIH AKAN MULA BERTAUBAT BILA UMURNYA SAMPAI UMUR BALIGH 100 TAHUN....UHU...UHU...

      Delete
    2. Heyy budak biadab...

      Kamu tuu yg dah kafir bila nak bertaubat kerana ramai menyaksikan kamu luahkan dalam blog ini.....

      - Kamu berdoa pd tuhan jesus jatuhkan laknat ke atas Tun Mahathir & keluarga.

      - Kamu cerca hina Allah dgn menyatakan Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathir.

      Kamulah yg patur bertaubat, bahlol.....!!

      Delete
  23. Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata, dakwaan Mahathir kononnya Amanat Hadi ‘mengkafirkan’ Umno, adalah tohmah bagi menamam kebencian rakyat serta menjarakkan masyarakat dari PAS.

    “PAS sudah jauh menapak ke depan dengan Budaya Politik Matang dan Sejahtera yang diperkenalkan sejak akhir 2015 bagi menyantuni masyarakat muslim pelbagai peringkat sesuai dengan realiti semasa kefahaman masyarakat tentang Islam.

    “Dr Mahathir pula mahu undur ke belakang melihat senario dakwah hampir 40 tahun lalu,” katanya.

    Amanat Hadi kembali hangat

    Amanat Hadi adalah petikan ucapan Abdul Hadi ketika berceramah di Kampung Benggol, Peradong, Kuala Terengganu pada 7 April 1981.

    Dr Mahathir menuduh Amanat Hadi punca tragedi Memali, di mana dakwanya pengikut guru agama, Ibrahim Mahmud atau Ibrahim Libya terlalu taksub dengan amanat berkenaan.

    Mantan perdana menteri itu juga mendakwa sikap berdiam diri mufti yang tidak menyangkal fatwa ekstrim ini menghangatkan polemik kafir mengkafir sesama Islam.

    “Usah diharap untuk seorang yang mempunyai rekod yang kurang baik terhadap agenda Islam seperti menghapuskan geran perkapita sekolah agama rakyat untuk kembali ke tampuk pemerintahan. Usah undur ke belakang,” ujar Ahli Parlimen Kuala Nerus itu.

    Dalam masa yang sama Mohd Khairuddin juga mengingatkan para ilmuwan Islam termasuk mufti agar tidak terikut dengan rentak Dr Mahathir menyerang PAS.

    Pada hakikatnya, intipati ‘Amanat Hadi’ secara keseluruhannya bercanggah dengan tuduhan Mahathir yang mendakwa ia mengkafirkan sesiapa yang tidak menyertai PAS, kata penganalisis politik, Azmi.

    Beliau berpendapat ucapan Abdul Hadi disalah tafsir apabila diambil secara berkelompok dan bukannya difahami secara keseluruhan.

    “Jikalau kita tinjau dan teliti amanat itu sendiri; kalau kita ambil dua tiga perenggan maka itu dikatakan boleh menimbulkan kekecohan.

    “Tetapi kalau kita menghayati keseluruhan amanat itu yang sebenar, ianya tidak menjerumus kepada apa yang dikatakan mengkafir. Sebenarnya tidak.

    “Kita perlu buka minda dan baca amanat itu secara keseluruhan apa yang berlaku (dalam) keadaan politik pada ketika itu,” tegasnya.

    Mahathir bukan sahaja perlu membuka minda dan memahami Amanat Hadi menurut konteksnya tetapi wajib membuka hati supaya berkata benar dan bukan putar belit hakikat untuk mencapai kemenangan politik semata-mata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shooo..Shooo..lori sampah dah mai...

      Delete
    2. Banyak sangat kopipes nih. Menyemak nih. Buat page jadi panjang. Sikit pun tak ada rasa nak baca.

      Delete
  24. APAKAH MAKNA TAUBAT BAGI MAHATHIR?
    SEJAK dari dulu lagi Dr Mahathir Mohamad diminta untuk bertaubat dan kembali ke pangkal jalan. Mereka yang kerap meminta Mahathir berbuat demikian adalah PAS.

    Namun persoalannya adakah Mahathir sudah mula bertaubat? Apakah makna taubat bagi Mahathir adalah dengan menyertai DAP yang juga merupakan bekas rakan kongsi PAS suatu ketika dahulu?

    Sehingga ke hari ini nampaknya Mahathir masih berperangai seperti dahulu. Suka sangat untuk mengkafirkan dan menjatuhkan hukum mengikut selera politiknya sendiri.

    Mungkin juga makna taubat bagi Mahathir adalah apabila anaknya Mukhriz Mahathir berjaya menjadi Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.

    Dengan cara itu, dia mampu mengembalikan segala kekayaan yang dia pernah pungut selama 22 tahun dari dalam dan luar negara. Adakah itu makna taubat bagi Mahathir?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiii lori sampah pi pucking jauh2 laaaa

      Delete
  25. RUPANYA APA YANG MAHATHIR SEDANG LAKUKAN INI UNTUK PRU15?
    KEPINCANGAN yang berlaku dalam Pakatan Harapan kian nampak ketara. Walaupun mungkin dinafikan oleh para pemimpin mereka di khalayak umum. Semua ini berlaku selepas kehadiran Tun Dr Mahathir Mohamad ke dalam gabungan pembangkang tersebut.

    Ada juga yang menganggap bahawa Dr Mahathir mempunyai strateginya yang tersendiri. Dia sanggup ‘membakar diri’ demi mahu memastikan Pakatan Harapan pecah belah dari dalam.

    Sebagai langkah pertama, Mahathir telah berjaya memisahkan PAS daripada DAP dan PKR. Ini suatu kejayaan baharu yang cukup besar. Langkah kedua pula digerakkan oleh Perdana Menteri Datuk Sri Najib Razak apabila tidak ‘keras’ dengan saf kepimpinan PAS.

    Kesannya, PAS mula boleh menerima UMNO dan Barisan Nasional dalam soal-soal tertentu melalui kebijakan Najib mengatur strategi politik.

    Kini peranan Mahathir jauh lebih besar. Dia dipercayai akan cuba untuk menggaburi mata DAP, PKR dan PAN supaya PPBM dapat ‘lead‘ Pakatan Harapan. Kerana semua faham, jika DAP terus menerus menguasai pembangkang, maka ia tidak mustahil mampu terus menguatkan pembangkang menyerang Barisan Nasional.

    Apabila PPBM (orang Melayu) berjaya menguasai Pakatan Harapan apatah lagi Mahathir sendiri, maka dia mampu merancang untuk meletupkan pembangkang dari dalam.

    Cuma yang menjadi batu penghalang buat Mahathir hanyalah bekas anak buahnya sendiri iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kini sedang dipenjarakan. Anwar merupakan ahli politik yang cekap dan licik. Tidak mustahil dia mampu menghidu dan ‘mengkantoikan’ tindak tanduk halus Mahathir ini.

    Sebab itulah ketika Konvensyen PKR tahun 2017, seluruh dewan mahu mengangkat Anwar sebagai Perdana Menteri ketujuh, namun Mahathir dirakam hanya bermain telefon canggihnya tanpa mengangkat plakad ‘Anwar PM Ke-7’.

    Apabila Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengumumkan bahawa Anwar bakal keluar dari penjara pada Jun 2018 ini, maka Mahathir mula merancang untuk gerak seterusnya.

    Percayalah bahawa Mahathir ada plannya yang tersendiri. Jika Anwar mampu terus dipenjarakan dengan lebih lama, maka Mahathir akan menyusun strategi dengan lebih laju. Namun jika ditakdirkan Anwar berjaya dibebaskan pada tahun 2018 ini juga, maka Mahathir sebenarnya sudah standby strateginya

    ReplyDelete
  26. Berita buruk untuk Pakatan Harapan, Pas akan meletakkan kesemua calon-calon mereka di kerusi-kerusi yang ditandingi oleh Pakatan.

    Jika ditakdirkan Pas menang besar, Parlimen Malaysia akan bertambah serinya apabila PASU-PASU BUNGA makin bertambah dan tersusun cantik menghiasi dewan persidangan.

    Walaupun bernama pasu bunga. Tiada bunga di dalamnya tetapi ada kopiah, ketayap dan serban yang sesekali menyeringai menunjukkan gigi dan gusi..kah kah kah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ANON 1628...AKU TOMPANG GELAK NOOOO....

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      Delete
    2. Anon 17.04....aku pun nok tumpang gelak....

      PIS dah konfem kaloh di kelate ado hati nok bertanding...KEH KEH KEH...

      Delete
  27. Apabila PPBM (orang Melayu) berjaya menguasai Pakatan Harapan apatah lagi Mahathir sendiri, maka dia mampu merancang untuk meletupkan pembangkang dari dalam.
    Percayalah bahawa Mahathir ada plannya yang tersendiri. Jika Anwar mampu terus dipenjarakan dengan lebih lama, maka Mahathir akan menyusun strategi dengan lebih laju. Namun jika ditakdirkan Anwar berjaya dibebaskan pada tahun 2018 ini juga, maka Mahathir sebenarnya sudah standby strateginya.

    Yang penting bagi Mahathir adalah pembangkang berjaya dilumpuhkan dari dalam tanpa ada sesiapa dapat menghidu gerak gerinya itu. Waima anaknya sendiri Datuk Seri Mukhriz Mahathir mahupun ‘balaci’ seumur hidupnya Tan Sri Muhyiddin Yassin, mereka pasti tidak tahu akan agenda besar Mahathir ini.

    Maka tidak hairanlah ada penganalisis dari PAS meneka bahawa Mahathir bakal kembali ke pangkuan UMNO sebelum PRU14 menjelma. Ia mungkin terjadi, namun mungkin juga tidak akan berlaku. Jika ia berlaku, hayat Mahathir akan hancur musnah secara total dari kedua-dua belah pihak.

    Justeru mungkin juga Mahathir akan terus berada di dalam Pakatan Harapan. Dia akan menggunakan sehabis baik peluang ini untuk membentuk pembangkang yang ‘berwajah baharu’. PRU14 ini akan digunakan oleh Mahathir sebagai landasan supaya pembangkang akan hancur menjelang PRU15 nanti.

    Tapi apa pula tugas Barisan Nasional? Adakah harus biarkan Mahathir dengan tidak menyerang atau menjawabnya? Jangan begitu, apa yang Mahathir sedang lakukan ini adalah untuk menggalakkan lagi Barisan Nasional supaya menyerang dan menjawab dirinya sekali gus menyerang Pakatan Harapan tanpa rasa lelah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. weyyy pegi jalan la ko punya ota... bahalol...


      Delete

  28. Apa laaa korang banyak lambat buat keputusan nak pilih PM. susah sangat keee.... Kami UMNO 38 tahun dulu sudah pilih Mahathir sebagai PM, semasa dia dlm keadaan top perfomance (masa dia jalan pada kadar 180km/hr.. sekarang dia dah slow down ke 60 km/hr saja).. ..korang 38 tahun backward laaaa.







    ReplyDelete
  29. Si najis ehh najib akan kalah teruk dlm PRU14. tapi dia ada byk duit so dia boeh la bagi anjing2 dia makan. Anjing2 si najib dlm umno dia kalau x makan mahu mampus. Makan dedak pun jadi lah.

    Memang si Najib ni anak haram jadah. tun razak fuck rahah x baca doa, sebab tub dapat najib macam sial babi

    hahahaha

    ReplyDelete
  30. Pertama..budin alkutiak..madey tu 93 th bukan 39..ni walau waras tp masih nyanyuk tahap empat..kedua..rakyat belum di uji tp mengapa sombong seolah2 pasti menang..ketiga..klu fitnah dgn zalimnya bohong membodoh2 rakyat dan sbg jadi bahan kempen tak kan ada berkatnya..dan byk lg letih nak cerita kt puak2 ph rejim dajal al jahanam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh .uols x nk ke mak badak jadik pm,,kalu zimbabwe ada grace, mesia ada mak bak badak...khelasss mak badak

      Delete
    2. ANON 1704...AKU TOMPANG GELAK NOOOO....

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      Delete
  31. Semog penyokong2 ph terus istiqamah menjatuhkan najib dlm pru ke 14,rakyat tak akan memaafkan beliau merompak wang negara,rm2.6b dr mdb,rm42j dr src dan juga felda,blm cite lagi jual aset negara....
    Ya selamatkan msia dibwh pimimpan Tun,amiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. NAUZUBILLAHIMINZALIKK
      ALLAHU AKBARR
      ALLAHU AKBARR
      ALLAHU AKBARR

      #HIDUPUMNOBNPAS

      Delete
    2. ALLAHU AKBARR...
      Duit mendedak belasah je...
      20 sen satu posting...terpaksa laaa posting byk2 nak dapat bekalan dedak sebulan...

      #MAMPUSUMNOBNPAS

      Delete
    3. JAKIM PERNAH MENGELUARKAN FATWA....

      - Amanat Hadi Awang SESAT bercanggah dari ajaran Islam.

      -Larangan menyebar, menganjur & mengamalkan amanat Hadi yg sesat itu.

      File Ruj: PHW0020 Jilid 9 (61) akta Enakmen MPU13 bertarikh 25/7/02.


      Hey budak tak abis sekolah Kejora....

      Lain kali kalau nak tulis, bagi fakta serta bukti seperti di atas...bukan buta2 niru kopipes bahan sampah tau......!!

      Oleh kerana Najib dah bersekongkol dgn Hadi Awang, kita bolehlah anggap Najib pun dah sesat & bercanggah dari ajaran Islam...menurut fatwa JAKIM.

      Jadinya, betullah kata Tun Mahathir baru2 ini.

      Sila ambil perhatian semua.

      Delete
  32. Klu ye lah kn diorang ph ni btl2 xnk najib dn ikhlas nk tumbngkn umno bn demi RAKYAT, mereka tkkn pilih PENYANGAK TUA KUTYY LAKNATULLAH dan anak keling botak tk cukup IQ tu jd calon pm. Nk pulak PENYANGAK TUA tu diselaputi 1001 skandal dan jenayah, tua sgt umur 93 pulak..tak ke gila puak ni sbnrnya nk menipu rakyat??

    Sudah2 lah.. Nnt jgn mengamuk tuduh bngla 40 k yg mngundi

    ReplyDelete
  33. Aku cukup serono dn lega sbnrnya bila pakatoon calonkan nama TonTaik Kutty jd bkl pii emm south india..

    Sbb semakin mudah umno bn pas menumpaskan gerombolan syaitan dikenali ini.. Syujkur mudah2an gerak kerja umno bn sgt mudah dn ahli2 pas takkan beri undi pd ph jika pun mreka xundi umno.

    Perancangan Allah Maha Hebat..Amiin

    ReplyDelete
  34. Sian jg diorang..memperkudakan seekor kuda tua berusia sayu abad kurang lebih.. Allahu Akbar.. Perancangan Allah Maha hebat untuk menghina dan menjatuhkan golongan munafiqun + kuffar ini..ameen

    ReplyDelete
  35. Musim Janji Ikut Suka Hati Sudah Tiba
    dunia politik menjelang pilihan raya umum ini lain. Asalkan dapat meyakinkan rakyat untuk memberikan undi, pemimpin politik berjanji macam-macam, termasuk yang tidak masuk akal.

    Contohnya, pembangkang sering menjadikan peningkatan kos sara hidup rakyat sebagai isu.

    Cadangan pertama yang didengari ialah memansuhkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST). Bagus nak mansuhkan GST, tetapi apakah peniaga yang sudah biasa menjual nasi goreng kunyit pada harga RM7 sebungkus akan menurunkan harganya kepada RM5 kerana GST dimansuhkan? Sudah pasti tidak.

    Jadi, cadangan memansuhkan GST bukan sahaja menyebabkan negara kehilangan pendapatan, tetapi rakyat juga tidak mendapat sebarang manfaat kerana kebanyakan harga barangan yang dijual hari ini sudah tertera harganya termasuk GST. Tanpa GST, apa yang dibayar untuk GST terdahulu akan menjadi untung bersih bagi peniaga.

    Cadangan ke-2 paling gemar digemakan ialah penjimatan berpuluh bilion dapat dilakukan sekiranya terhapusnya rasuah dan ketirisan. Bagus idea ini, tetapi persoalannya bagaimana seseorang itu dapat berjimat RM10 sehari, kalau pendapatan sehariannya tidak sampai RM10 sehari?

    Berjimat ini bagus, tetapi syaratnya pendapatan perlu cukup dan melebihi perbelanjaan seharian terlebih dahulu. Bagaimana penjimatan boleh dibuat jika pendapatan tidak cukup? Berjimat melalui hutang untuk menampung kos itu bukan berjimat.

    Dari sudut kos, tawaran parti politik seperti membuat liputan langsung EPL di RTM, mengurangkan kos internet dan membina rumah kos rendah adalah tawaran menambahkan kos kerajaan yang sudahpun tenat kerana perlu menampung kos sektor awam dan pencen yang sentiasa meningkat saban tahun.

    Dari sudut pendapatan pula, parti politik menawarkan penghapusan GST, memberikan lesen motor percuma, mengurangkan duti eksais kereta dan sebagainya yang bersifat mengurangkan pendapatan negara yang sudahpun tidak mencukupi untuk menampung kos pembangunan dan operasi negara.

    Jadi, bagaimana negara dan rakyat boleh maju dengan pemikiran ahli politik seperti ini? Ahli politik berjanji ikut suka hati sahaja tanpa sebarang kajian ataupun analisa, lebih-lebih lagi menjelang pilihan raya umum.

    Maka, tidak hairanlah mengapa Felda yang sebegitu hebat suatu ketika dulu menjadi teruk setelah dipimpin ahli politik.

    Sepatutnya, parti politik menawarkan strategi untuk memastikan pendapatan rakyat bertambah lebih cepat daripada peningkatan kos agar kehidupan rakyat di Malaysia terus selesa. Ini tidak, semuanya terbalik kemudian kedua-dua pihak saling menyalahkan satu sama lain apabila rakyat hidup susah sehinggalah pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abg ...aku rasa peniaga yg x nk turunkan hrga nasi goreng kunyit dr rm7 ke rm5 tu penyokong beend hamno je..nti kita kasi boikot dia punya bisnis kita prgi makan kt peniaga pro ph lak ..kikykiky

      Delete
  36. Ingin mempunyai ZAKAR 21 cm?
    7 cm seminggu dijamin. ( Oleh blogger)

    ReplyDelete
  37. Lebih hina golongan beragama brsekongkol dgn pemerintah zalim dn klepet atas alasan perpaduan bangsa dn agama..

    ReplyDelete
  38. UYOOOOOOOOO.....OOOINKKKKK

    KEMAIN BEBANYAK KERUSI AJUBORI NAN KUTTY
    TOKONG PERATI PERANGAI RENTA X SEDO DIRI
    JENTERA KERA MONYET LU BIKIN SINDIRI INI KALI
    BAPE JOMLAH PKR & CAP MUNGA PUNYA AHLI..
    SAMPAI LA NI HARAMJADAH TAK JAWAB LAGI


    KIKIKIKIKIKI.... BERAMBOSSSSS... APASAL KUTTY PM 2 KALI.. KAMI SOKONG 10 KALI KANNN..!!!!


    TIEEEWWWWWWUUUUU..

    ReplyDelete
    Replies
    1. KIKYKIKY 18:31 SILA BERAMBOSSS DLM JAMBAN JUMPA JAMAL DAN AZWAN

      TIEEEWWWWWUUUUU

      Delete
  39. 1655, dedak tu pulak bukan apa pon, tahi dia orang jugak, dedak tahi anjing.....padan muka dia orang.....
    1704, yang membohong tu MO1, dpt rm2.6 bilion dlm akaun dia kata takde, salim tu najib juga bagi GST kat rakyat Bodohkan rakyat dia juga guna BR1M. Aku pon naik letih cai2 lebai setan bisu tak faham2...lebai....lebai...memang HAMpas...

    ReplyDelete
  40. Saya syorkan Pemuda UMNO di ketuai oleh KJ membuat lapuran polis terhadap semua pimpinan Pakatan Harapan kerana bersubahat hendak jatuh Najib & BN di PRU14

    ReplyDelete
    Replies
    1. sewel ker ko ni


      kj sibuk nak pantat muya karen....

      Delete
  41. Kali ni tak boleh lari, pru tetap berlaku ..semua jentera rakyat telah bergerak ,sama2 untuk buat perubahan ....agaknya takdir sudah ditetapkan hAnya tuhan yg mengetahui....yg teraniaya
    Pasti dikabulkan...

    ReplyDelete
  42. Replies
    1. Dah tau kote kecik & pendek, contact lah admin utk panjangkan sehingga 21 cm.

      Delete
    2. Bab yg tu macai 1917bangang umno ni memang pakar la....tak tak kan sampai lekat tagline ``umporno``. porno dan umno berpisah tiada - dulu kini selamanya - elok lah.....
      ....mamposumno.....lagi baik....mamposumno

      Delete
    3. Iklan dlm blog Budin ni wahai beruk gila 19:42.
      Kalau kau gila, diam sudah lah, jgn kacau org nak cari makan.

      Budin dpt komisen bila ada iklan ni, wahai beruk gila.

      Delete
    4. dalam banyak2 yang ditulis kat dalam ni..tu jugak yang dilihatnya.....umno dan porno berpisah tiada...UMPORNO

      Delete
  43. hanya nak tanya admin. kebelakangan ini semua ulasan2 saya tidak tersiar sungguh pun tlh d sah d terima utk d siarkan.

    apakah agak masaalah nya?

    tk. dato Rahman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro cuba check 'reload more'. Mungkin pergi 2nd or 3rd page.

      Delete
    2. Saya rasa pun cuba check di situ sebab saya tidak pernah sekat komen sesiapa. T kasih Dato'....

      Delete
  44. Kalau nak panjajang,,ko pergi sambung dgn belalai gajah,,,,jgn mrh..ek.

    ReplyDelete
  45. Malysian Insight melaporkan pengagihan kerusi parlimen utk dipertandingkan oleh calon2 parti PH telah dimuktamadkan.
    Bersatu telah diperuntukkan kerusi yg terbanyak di semenanjung iaitu sebanyak 52 buah kerusi, PKR 51 ketrusi, DAP 35 kerusi mankala PAN 27 kerusi di semenanjung. PKR masih mendapat kerusi yg terbanyak jika dicampur dengan kerusi2 yg bakal dipertandingkan di Sabah dan Serawak manakal DAP tidak dinytakan berapa kerusi di Sabah dan Serawak.

    Ramai penganak=lisa politik negara berpendapat pengagihan ini terlihat tidak adil dan memuaskan hati semua. Bersatu yg baru setahun jagung dan hanya mempunyai 1 MP tidak sepatutnya diberikan kerusi sebanyak itu. Mereka tidak ada pengalaman dalam PRU dan prestasi mereka ..zero.
    DAP yg mempunyai sokongan terkuat kaum cina sewajarnya diagihkan lebih kerusi. Sudah ada laporan dari dalam masyarakat cina khususnya ahli dan penyokong DAP yang mengatakan LKS telah menjual dan menggadaikan kepentingan dan perjuangan kaum Cina apabila tidak membantah ketidak adilan agihan kerusi2 tersebut.
    Malah ada yang mengatakan tuduhan LKS menerima bayaran RM 1 billion utk menokong TDM menjadi pengerusi PH ada kebenarannya.
    PKR pula yg sebelum ini begitu mencurigai segala tindak tanduk TDM dalam PH, langsung terkelu lidah untuk bersuara. Nmapak sangat PKR hanya berani dan lantang bersuara di belakang TDM, tapi bila berhadapan dengannya..menikus danmembisu seribu bahasa. Ketidak adilan pengagihan kerusi2 ini sudah pasti akan menimbulkan pelbagai reaksi negatif dalam kalangan ahli2 dan penyokong parti2 berkenaan.
    Sudah terdengar suara2 sumbang dari dalam PKR dan DAP yang menhgatakan mereka akan mensabotaj PH dengan mengundi calon2 laawn PH ataupun merosakkan undi. Ini bertujuan untuk menyatakan bantahan dan ketidak puasan ahti mereka terhadap TDM dan Bersatu.
    Belum lagi jadi PM, TDM telah menyalahgunakan kuasantya sebagai Pengerusi PH utk memberi tekanan2 kpd pimpinan PH yg lain untuk tunduk kepada kehendaknya. Sifat dan belang diktatornya ternyata terserlah dalam pengagihan kerusi2 Parlimen yang menguntungkan Bersatu dan merugikan parti2 yg lain. Senarai agihan kerusi DUN seluruh negara belum lagi dikeluarkan oleh PH..tapi jika dilihat dari formula kerusi parlimen ini, jangan terperanjat jika Bersatu lagi sekali mendominasi kerusi2 DUN yg bakal dipertandingkan tu.
    Tambah penganalisa itu politik lagi, trend yg memihak dan menguntungkan Bersatu ini akan diteruskan dalam pengagihan kementerian2 dan jawatan2 penting lain dalam kerajaan jika PH menang. Apatah lagi jika TDM sah menjadi PM ke 7, tiada apa yg dapat menghalangnya bertindak sedemikian. Tapi yang lebih penting, TDM akan menyediakan Mokriz untuk mengambil alih jawatan PM ke 8 nanti...dan legasi dinasti TDM akan terus subur dan kekal di negara tercinta ini! Inilah misi dan visi utamanya sebelum menghembus nafas yg terakhir..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Howdy Geng Najib...

      Serving you a RIMINDER you still owe me an an explanation pertaining to your allegation that Isa Samad collaborated with Tun Mahathir to destruct Felda within.

      Look idiot, I am not interested to hear your granma's bedtime story.

      Sila berikan sumber dari mana & bila, atau berikan saja link yg kamu dapat maklumat itu to substantiate its legitimacy of your allegation.

      Jika kamu gagal tunjukkan, saya anggap satu lagi pembohongan cerita karut tak berasas ciptaan kamu untuk memburuk-burukkan Tun Mahathir.

      Remember, saya akan terus tuntut dari kamu sampai kamu tnjukkan bukti itu atau kamu mengaku ianya hanya satu pembohongan dari kamu.

      Delete
    3. Siapa bakal PM BN? Pembahagian kerusi dah buat ke belum? Kawasan majoriti Melayu dah ambik balik dari MCA dan MIC ke? Kalau belum, tak payah menyemak kat sini. Rumah sendiri nak roboh, lagi nak sibuk kat rumah org.
      Oh ye. Hamba Allah kat atas tu pesan jgn lupa ambik balik tanah Felda. Itu aje yg tinggal. Yg lain broker besar dah jual.

      Delete
  46. Kan aku dah cakap..mesti aad tak puas hati punya dalam pengagihan kerusi dalam PH ni.

    Masa konvensyen petang tadi, golongan pro reformis 98 yang terdiri dari penyokong tegar PKR dan DSAI telah membuat kecoh. Mereka tetap mahukan DSAI sebagai PM dan kak Wan sebagai TPM. Mereka takkan sekali2 rela TDM jadi PM semula selagi TDM tidak memogon maaf kpd setiap sorang dari mereka secaar personal akibat dari kesengseraan yg dihadapi masa era reformasi dulu.
    mereka juga membantah kerana terlalu banyak kerusi parlimen yg diperuntukkan kpd Bersatu..mcm tak masuk akal pulak.
    Amanah Johor juga memboikot konvensyen kerana mereka hanya diperuntukkan 2 drpd 26 kerusi yg dipertandingkan PH di Johor. Sdra Aminolhuda juga kecewa dgn keputusan PAN pusat menerima agihan tersebut dan pastinya mereka takkan teragak2 untuk mensabotaj PH dalam PRU nanti.

    Mengikut sorang pengurus Courts Mammoth yg aku temui, beliau mencadangkan parti2 dalam PH yg tak berpuas hati itu agar bersegera ke Courts yg berdekatan kerana ketika ini ada jualan murah dan potongan diskaun utk pelbagai model kerusi..tak payahlah mereka berebut2 kerusi2 tersebut kerana stoknya masih banyak lagi sambil mengakhiri perbualan.
    Haah..apa lagi tunggu wahai pemimpin2 parti tersebut, bersegeralah ke Courts dan pilih ajelah ikut nafsu anda !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Toksah menyibuklah Geng Najib...

      I am serving you another RIMINDER that you still owe me an an explanation pertaining to your allegation that Isa Samad collaborated with Tun Mahathir to destruct Felda within.

      Look idiot, I am not interested to hear your granma's bedtime story.

      Sila berikan sumber dari mana & bila, atau berikan saja link yg kamu dapat maklumat itu to substantiate its legitimacy of your allegation.

      Jika kamu gagal tunjukkan, saya anggap satu lagi pembohongan cerita karut tak berasas ciptaan kamu untuk memburuk-burukkan Tun Mahathir.

      Remember, saya akan terus tuntut dari kamu sampai kamu tnjukkan bukti itu atau kamu mengaku ianya hanya satu pembohongan dari kamu

      Delete
  47. PELIK..PELIK..PELIK........!!!

    Belum pernah terjadi dalam sejarah negara, Bank Negara di bawah pentadbiran Najib baru2 ini membayar RM2 bilyon untuk membeli tanah.

    Belum puas & tak cukup2 ker sampai nak klepet lagi, Najib hoii........??

    ReplyDelete
    Replies
    1. 22 tahun Tun M tadbir negara, Bank Negara tak perlu keluar duit untuk mendapatkan tanah. Jika mereka hendak, diberi percuma saja.

      Itu yg pelik, kenapa Bank Negara sekarang terpaksa keluarkan wang RM2 bilyon sejak kita ada Gabenor baru yg dilantik oleh Najib. Apa hal..apa hal..apa hal......??

      Delete
  48. Wak Suman...apa yang wak nak rasa pelik pulak. Itu kan semuanya takdir yang telah ditentukanNya. Kalau kucing bertanduk...pokok pisang berbuahkan nangka...salji turun kat Msia...haah, ini barulah pelik.
    Nak tanya Wak lah..ada terbaca tak kenyataan YB Zuraida yg mengatakan TDM ni tak payahlah jadi PM lagi, lebih layak utk jadi menteri kanan aje. Nampak ada logiknya cadngan tu. Rasanya bukan aje mentei kanan, menteri kiri, atas , bawah, depan , belakang pun patut diserahkan kpdnya..barulah TDM berpuas hati ! Setuju tak Wak???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Toksah menyibuklah Geng Najib...

      I am serving you another RIMINDER that you still owe me an an explanation pertaining to your allegation that Isa Samad collaborated with Tun Mahathir to destruct Felda within.

      Look idiot, I am not interested to hear your granma's bedtime story.

      Sila berikan sumber dari mana & bila, atau berikan saja link yg kamu dapat maklumat itu to substantiate its legitimacy of your allegation.

      Jika kamu gagal tunjukkan, saya anggap satu lagi pembohongan cerita karut tak berasas ciptaan kamu untuk memburuk-burukkan Tun Mahathir.

      Remember, saya akan terus tuntut dari kamu sampai kamu tnjukkan bukti itu atau kamu mengaku ianya hanya satu pembohongan dari kamu

      Delete
    2. Kontrektor pencen dgm engelish cabuk maha broken..lagak syok sendiri..phuiiiihhh

      ~geli tengkuk~

      Delete
  49. Usaha sedang giat dijalankan oleh puak2 PKR pro Azmin untuk mencalonkannya sebaagi bakal PM.
    Laman Selangorkini.my telah menyiarkan artikel yg bertajuk 'Azmin layak dicalonkan PM pakatan, berjaya dengan cemerlangnya tadbir Selangor hari ini.
    Waalupun TDM telah diumumkan sebagai calon PM PH, tetapi masih aad lagi rasa tak puas hati dalam kalangan PKR atas pengumuman tersebut. Kita tak pun tak boleh agak apakah rancangan dan pelan kontigensi yang akan dilaksanakan oleh PKR untuk memastikan agar Azmin dinobatkan sebagai PM ke 7 nanti.
    Yang pasti, pencalonan Azmin ini telah direstui oleh DSAI dan juga kak wan serta pimpinan tertinggi PKR yg lain, termasuklah Nurul Izzah dan Pizi. Jika Azmin berjaya, dah tentu YB Zuraida adalah yg paling untung dan berkemungkinan besar dilantik menjadi menteri penuh kabinet.
    Moral of the story...cai2 Bersatu janganlah terlalu bersuka ria dengan pengumuman TDM sebagai calon PM kerana akan ada usaha2 belakng tabir dalam kalngan pimipnan tertinggi PH sendiri yang akan mensabotaj dan seterusnya menjatuhkan beliau sebelum PRU ini. For them...the battle has just began !!!!!!

    ReplyDelete
  50. Toksah menyibuklah Geng Najib...

    I am serving you another RIMINDER that you still owe me an an explanation pertaining to your allegation that Isa Samad collaborated with Tun Mahathir to destruct Felda within.

    Look idiot, I am not interested to hear your granma's bedtime story.

    Sila berikan sumber dari mana & bila, atau berikan saja link yg kamu dapat maklumat itu to substantiate its legitimacy of your allegation.

    Jika kamu gagal tunjukkan, saya anggap satu lagi pembohongan cerita karut tak berasas ciptaan kamu untuk memburuk-burukkan Tun Mahathir.

    Remember, saya akan terus tuntut dari kamu sampai kamu tnjukkan bukti itu atau kamu mengaku ianya hanya satu pembohongan dari kamu

    ReplyDelete
    Replies
    1. SI MAMAK MATDEY NIH AKAN MULA BERTAUBAT BILA UMURNYA SAMPAI UMUR BALIGH 100 TAHUN....UHU...UHU...

      Delete
    2. Cer tgk Otoman Sewel terus refurbish ayat meroyannya..mcm ade mkluk mne kesah si sewel ni berceloteh?? Kahkahkahkah..,24 jam bertenggek jd askar balaci
      Mmcm haramjadah..jijikk uwekkkk

      Delete
  51. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  52. Woiii Otoman sewel.. Ko kutuk caci fitnah najib boleh? Halal?!.. Tp klu kutuk madey yg sah jijil dan jht tu ko mengamok mcm pmpuan meroyan dlm pntng??

    Ko simpan sikitlah ko punye sewel tu tggu time pru nnt..kuarkn blik

    Mengade2 nk mampos..tksub gilababi dgn madey taikkutty pstu pkse org lain ikut sama??

    Ko nk rase pelempang tak

    ReplyDelete
  53. Bygkn mase phngok kempen pru nnt terpampang poster2 banner banting yg mencetak.muka atok penyangak sbg icon ph / the so called incoming prime minister??

    Kah..kah..kah xdpt aku bygkn cmne perasaan genY nnt.. Cmne diorg nk terima..weird.. barf out feeling..

    Mase nk.memangkah kertas undi aku dpt bygkn tktergamak mreka2 ni nk cari pasal serah negara pd penyangak tua kutuk tu..

    ReplyDelete
  54. AAMIIN SEMOGA PAKATAN MENANG BESAR

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...