Tuesday, 23 January 2018

BENARKAH TANAH FELDA TELAH HILANG BUAT SELAMA-LAMANYA?


Saya memberi ruang sepenuhnya kepada kepimpinan Felda untuk meneruskan sandiwara mengenai tanah Felda yang dilaporkan hilang hakmilik dan kemudiannya telah mendapat kembali hakmilik.

Sepanjang sebulan sandiwara ini dimainkan, saya menunggu sama ada Tan Sri Shahrir Samad akan menjelaskan perkara yang sebenarnya kepada rakyat. Malangnya, beliau terus terjebak dengan sandiwara politik untuk meredakan kemarahan rakyat mengenai kerosakan yang telah berlaku ke atas Felda, sehingga beliau sempat mengeluarkan sindiran seolah-olah “kejayaan” Felda mendapatkan kembali tanah tersebut adalah hasil doa Perdana Menteri di Mekah.

Saya bersimpati kerana ramai rakyat kebanyakan yang tidak biasa dengan selok belok pembangunan tanah dan undang-undang tanah yang dengan mudah boleh terpedaya dengan sandiwara politik tersebut.

Hari ini, saya ingin menegaskan bahawa tanah Felda yang diwar-warkan kononnya telah didapati kembali hakmiliknya, sebenarnya telah hilang buat selama-lamanya.

Saya ingin mengingatkan perkara-perkara berikut:

 i.         Beberapa bidang tanah milik Felda ini telah diserahkan kepada sebuah syarikat pemaju yang bernama Symphony Promenade Sdn Bhd (SPSB) untuk membangunkan beberapa menara pejabat dan kediaman mewah

ii.         Apabila pembangunan itu diteruskan, lot-lot bangunan itu akan dijual kepada pembeli-pembeli dan hakmilik bangunan bertingkat itu akan bertukar dari hakmilik tanah kepada hakmilik strata (satu hakmilik strata setiap satu ruang pejabat atau kediaman mewah yang dijual kepada pembeli)

iii.         Hakmilik bangunan tersebut akhirnya adalah milik pembeli-pembeli persendirian dan bukan lagi hakmilik Felda, walaupun kini hakmilik tanah masih lagi dalam pegangan Felda

Sebab itu saya mahu mengingatkan Tan Sri Shahrir Samad bagaimana pendirian beliau sendiri telah berubah dalam tempoh sebulan mengenai pembangunan tanah-tanah tersebut.

Apabila beliau mula-mula mendedahkan sandiwara tanah ini, beliau dilaporkan oleh Berita Harian bertarikh 21 Disember 2017 bahawa Felda tidak berminat untuk meneruskan projek pembangunan KLVC di atas tanah-tanah Felda itu, seperti capaian-capaian berikut:


Saya sertakan juga rakaman temuramah yang dibuat oleh Tan Sri Shahrir dengan wartawan-wartawan Berita Harian pada hari yang sama yang menyatakan sendiri Felda tidak lagi berminat untuk meneruskan projek KLVC:


 Saya faham kenapa Felda tidak berminat untuk meneruskan projek tersebut kerana sekiranya projek diteruskan, hakmilik akan bertukar kepada hakmilik strata dan keseluruhan bangunan dan lot-lot yang dijual itu akan berpindah milik kepada pembeli-pembeli yang mendapat hakmilik strata kelak.

Hanya dengan tidak meneruskan projek pembangunan KLVC itu barulah Felda dapat mengekalkan tanah-tanah tersebut menjadi pegangan Felda.

Malangnya tidak sampai sebulan dari kenyataan tegas tersebut, Tan Sri Shahrir Samad telah buat pusingan-U demi menjual sandiwara tanah Felda diperolehi kembali.

Saya petik laporan Utusan Malaysia bertarikh 15 Januari 2018 semasa Tan Sri Shahrir Samad dijulang menjadi wira mendapatkan kembali tanah Felda, di dalam laporan bertajuk “Felda dapat kembali hak milik tanah di Jalan Semarak”.


Keputusan Felda untuk meneruskan projek pembangunan KLVC, yang kurang sebulan dari tarikh 15 Januari itu ditentang habis-habisan oleh Tan Sri Shahrir Samad sendiri, merupakan sandiwara utama episod tanah Felda yang hilang ini.

Saya memohon Tan Sri Shahrir Samad berdebat dengan saya untuk mendapatkan kepastian mengenai perkara-perkara ini:

i.         Hakmilik tanah yang diperolehi oleh Felda yang diwar-warkan sejak minggu lepas sebenarnya tidak bermakna kerana dengan pembangunan KLVC yang diteruskan, hakmilik strata akan dikeluarkan kepada pembeli lot-lot bangunan dan ruang pejabat/kediaman. Merekalah pemilik sebenar hartanah itu kelak, bukannya lagi Felda

ii.         Episod Felda mendapatkan kembali tanah adalah satu sandiwara kerana keadaan sekarang (walaupun Felda dilaporkan mendapat balik hakmilik ke atas plot tanah tersebut) tidak berbeza dengan keadaan sebelumnya; iaitu tanah-tanah tersebut telah diserahkan kepada pemaju swasta untuk dijual sebagai lot ruang pejabat/kediaman

Saya sudah mendapat beberapa dokumen yang saya akan tunjukkan esok dan lusa untuk menguatkan lagi hujah saya bahawa tanah Felda itu telah hilang selama-lamanya.

Episod tanah Felda diperolehi kembali hanyalah sandiwara politik yang dimainkan oleh Tan Sri Shahrir Samad.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
23 JANUARI 2018

247 comments:

  1. (PINGAT EMAS. YAHUUUU). BERKAITAN HANTARAN I(POSTING) INI, SEGALA-GALANYA SERBA MUNGKI, BAHKAN MUNGKIN ADA PERKARA YANG LEBIH DAHSYAT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yo la,

      Budin2 poyi la mabok!

      Lopeh ni Khalifah DYMM Junjungan Bosa Tuhan Amerulmukmineen/alias Imam Mahdi/alias Jesus dari negeri Ulau tebelingkau byk besau atas pagau begegau gegau dtg sorang diri dgn moto buruk terus tertabal/terbaiah secara otomatik dan bernikah lah ko o'ang dgn semuwo warno kulit. Kito semuwonyo seantara duniyo bersaudara.

      Tuhan di petala ke 7 bermakna pemimpin ke tujuh lopeh Najib (akan jadi memanda menteri) baru tegobitnya Tuhan membawa rahmat ke sekalian alam.

      Delete
    2. Anak kecil main api
      Terbakar hatinya yang sepi
      Air mata darah bercampur keringat
      Tanah dipijak milik orang

      Yeeeehaaaaa...... rock umno rock.......

      Delete
    3. Harap fakta rafizi tepat dan bermakna. Saya masih lagi tertunggu fakta felda hilang wang dari hartanah di london. Jika fakta separa masak, tak mantap, tak jelas, cakap rafizi mungkin makan diri pakatan harapan.

      Delete
    4. Saudara 23:33..tak perlu fakta yang tepat/terperinci pon. Natijah PA tu dah memadai di bawah Kanun Tanah Negara untuk pemegangnya "berurusniaga" dengan tanah terbabit. Taraf pemegang PA tu "as good as the proprietor himself" kecuali nama dalam geran jer masih nama owner asal. Takde la pulak sesenang gitu jer owner boleh revoke PA yang dia bagi dengan takyah bayor ape-ape. Sedangkan kalo tuan tanah keluarkan "Option Letter" kat broker tiba-tiba tarik balik sebelum tarikh tamat pon huloq jugak brader. Tadak kalu courrt dalam juga jumpa.

      Delete
    5. SOTONG....GORENG TOPUNG PUN SODAPPPP!!!

      Delete
  2. Sedih - gembira - sedih..malaysia yg kucintai

    ReplyDelete
  3. Yiiiiihaaaaaa!!!hebatnya pemimpin melayu umno pedajalkan bangsa sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu lah pemimpin yg amat disayangi oleh melayu munafik yg bergelar wak kojola kengkang lima duit aka babi tonggek umno.

      Delete
  4. Bayangkan betapa bodoh lagi durjananya sang klepet dan konco2nya.

    Fix deposit depa kat felda tu pun depa ngap.

    Tapi macai tak kisah asal dapat dedak haram boleh beli rokok...takde maruah punya orang!

    ReplyDelete
  5. Sebagai ahli yang sekian lama menyokong umno, masalah dengan pimpunan umno sekarang ialah kehilangan kepercayaan rakyat malah ahli umno sendiri kepada mereka. Terlampau dalam menipu dan memakan dedak. Payah nak terima apa yg dikatakan mereka ni. Masalah umno sekarang bukan kerana pembangkang kuat tapi kelemahan, pembohongan, penipuan pempinan umno sendiri yg menjatuhkan umno. Daripada shahrir, mat 8.5, nazri hinggalah najib sendiri, patut tahu bila nak berambus. Takkan sampai parti berkubur atau nak bawa jawatan kekubur.. baru puas hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selepas ni siapa yg akan merempat?

      Delete
    2. bro manjung,
      nampaknya begitulah, umno akan berkubor dan yg mati malam keputusan PRU14 akan bawak jawatanya tanam sekali..........

      Delete
  6. Proton accused of cultural insensitivity

    PETALING JAYA: Economist Hoo Ke Ping has accused Proton’s China-based partner of cultural insensitivity with its recent offer of discounts to Malaysian Chinese.

    Speaking to FMT, he said Chinese automaker Zheijiang Geely, which acquired 49.99% of Proton from DRB-Hicom last year, had shown that it lacked understanding of Malaysia’s multicultural landscape.

    Last Friday, Proton’s new CEO, Li Chunrong, announced discounts of up to 10% to members of Chinese guilds that come under the Malaysian Federation of Hokkien Associations. He was quoted as saying that any Malaysian of Fujian origin would get to enjoy Proton’s most preferential prices ever.

    Hoo said such an offer had the potential to worsen racial division in Malaysia.

    “Proton is being very insensitive,” he said. “It doesn’t understand Malaysia. This will result in other races boycotting Proton.”

    He said the offer was as “idiotic” as Proton’s reported decision to make major changes to its dealership and service centre systems. According to a recent report in the Malaysian Reserve, the changes would include mergers of dealerships and service centres and could result in the closure of some of the establishments.

    According to Hoo, when Proton was formed in the mid-1980s, dealerships were sold or distributed on the basis of a “crony vendor system”.

    “Back then, those who were interested to operate a sale dealership or service workshop would have to apply for a special licence and pay a certain kind of patronage fee to these cronies to get a licence,” he said.

    “Twenty years later, Proton created a network of sale dealerships that were not equipped with service workshops.

    “The existing service workshops made money through servicing Proton cars that were under warranty, but were unable to repair Proton cars.”

    Hoo said it was obvious that Geely didn’t understand how things work in Malaysia. “Li’s statement about plans to overhaul these service workshops shows he obviously didn’t study Proton closely enough.”


    #### Enough had been said ... the cabinet is full of idiots ####

    ReplyDelete
    Replies


    1. Mahathir punya "baby" dah tak laku, nak kena jadi nesi butuk



      Delete
    2. Mak badak ada babi jho lo

      Delete
    3. Alhamdulillah........ternyata langkah untuk menjual hampir setengah share Proton kepada Geely China telah membuahkan hasil yg pertama dengan menanam budaya racist di kalangan masyarakat Msia.

      Syabaaasss Msia tanahairku....bijak pemimpin kita.....!!

      Belom apa2 lagi China sudah mula menunjukkan belang dan taring mereka.

      Tuuunggu sikit hari lagi silap haribulan kemungkinan kita akan jadi macam Zimbabwe dan Sri Lanka yg ekonominya dikuasai oleh China Komunis.

      Menang sorak kampong terrrgadai..
      Bijak......bijaaakkkk

      Delete
  7. umno babii ..

    Umno
    Makin
    Nazak
    Oiii

    ReplyDelete
  8. Ini pakai undang2 koboi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dgn orang kampong bolehlah depa tipu!!!

      Delete
  9. Najib akui kegagalan 1MDB dan kesilapan kerajaan


    KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini mengakui kegagalan 1MDB dan ada “sebab sah untuk bimbang” mengenai hal ehwal syarikat milik Kementerian Kewangan itu sehingga menyebabkan siasatan dijalankan di beberapa negara lain.

    “Sekarang, saya tidak akan menafikan isu ini. Memang berlaku kegagalan dalam syarikat itu, ada kesilapan kerajaan,” katanya kepada kira-kira 1,000 hadirin pada persidangan Invest Malaysia 2018, hari ini.

    Tetapi, Najib berkata, isu 1MDB dieksploitasi secara politik dan ada “kempen khas” untuk mensabotaj ekonomi Malaysia.

    Katanya, kerajaan sedar terhadap kegagalan 1MDB dan itu sebabkan ia menjalankan siasatan membabitkan banyak pihak berkuasa.

    “Hasil siasatan mereka diterima – dan lembaga pengarah syarikat itu dibubarkan, pasukan pengurusan dirombak dan operasinya dikaji semula,” katanya.


    #### Akhirnya !!!!! bapak kepada segala 'idiot' mengaku 1MDB gagal .

    Tetapi mengapa sekarang ??dan mengapa melibatkan kerajaan ??

    Jikalau diteliti analoji 1MDB , semua badut2 didalam cabinet berada didalam kegelapan tentang 1MDB .

    Ini kerana kemungkinan 1MDB pasa asasnya telah mampos ...yang tinggal hanyalah hutang2 yang akan diselesaikan olih rakyat .

    Baral punya "Kepala Bapak Idiot" !!! #####

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana dia Mr. Jamban & Geng Najib yg bermati-matian mengatakan tiada salahlaku & penyelewengan dalam 1MDB?

      Kita tengok apa pulak mereka yg kununnya "Non Partisan" ni nak spin lagi.

      Delete
    2. Yg dok ada dlm Kabinet hari ini semuanya karabau belaka.

      Jgn dok ambil kira pas parti lobai suci.

      Keldai belaka.

      Sebab depa semua tu buta kayu.

      Piiiirahhhhhh tuan lbrahim tuan man!!! Tak payah cakap pasal agama lagilah.

      Lebih baik hang balik kampong bela lembu.

      Delete


    3. CINA DAP BUAT LAPORAN SPRM, TUN DR. MAHATHIR ADA KEKAYAAN RM1.194 TRILLION!


      Ada satu perkembangan yang menarik....

      Siapa individu yang bernama Abdul Hamid yang tiba-tiba mendapat perhatian luar biasa hari ini, terutama daripada DAP?

      Chong Zhemin, Ketua Biro Pembangunan Ekonomi DAP Perak dan Setiausaha Politik Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming segera menggunakan isu yang dibangkitkan itu dengan segera membawanya ke pengetahuan SPRM menerusi laporan yang dibuat.

      Dalam kenyataan medianya, Chong Zhemin berkata laporan SPRM itu dibuat kerana dakwaan terbaru oleh Abdul Hamid bahawa Mahathir menyerang Najib kerana Najib telah menghalang Mahathir daripada membawa masuk dana berjumlah RM1.194 trilion ke Malaysia, sekaligus menjadikan Mahathir secara tidak rasminya merupakan orang terkaya di dunia.



      Ha ha ha ha ha ha




      Delete
    4. Mak badak telah mengarahkn jibby untuk berbaik dgn komunis china dan pap singapore..senang nanti mak badak nak nyopping..hahaha

      Delete
    5. HOIIIII MR J DAN SELURUH MACAI2 BANGANG A9 PWRBKPLUPASIRPALSU UMNO DAN WALA` UNTA PAS SEKELIAN!!!!!! MASUK SINI SEKARANG!!!!!AKU ADA DEDAK ISTIMEWA NAK TABOR KAT ENGKAU ORANG, CEPAT LAHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!

      Delete
    6. macam tu je?
      bubar, rombak , kaji semula! dah? settle?
      uwwaaahhhhh manyak cantikkkk!!!!!!ho ho ho

      tungguuuuuuuuuuu!!! PH datang sat nti hah!!!

      Delete
    7. Aaiiikkkk......bukan ke dulu terpekik sampai bersepai air lior kata tak de duit yg hilang.......1MDB banyak aset.......1MDB bersih lagi suci......halal toiyyiban....!!

      Macam tu punya lama baru nak sebut pasal 1MDB.

      Dulu masa negara2 luar dan mahkamah Singapura sedang rancak dengan perbicaraan yg berkaitan dengan money laundering related to 1MDB tu apa tak nak sebut hal ni.

      Sekarang pasal bangkai gajah daaahhh tak larat nak ditutop lagi maka baru sekarang nak ngaku ada yg tak kena........??

      Kawan2 sumer.......inilah tandanya kerajaan kita ni telus, amanah, jujor dan berintegrasi.

      Maka jadikanlah kempimpinan melalui teladan yeoooppp......

      Bangga woiiii bangga...!!

      PRU14 jalan terakhir kita untuk berubah dan keluar dari kemelut lawak sarkis ni....!!

      Delete
    8. RakyatMsia yang waras ingin mengucapkan setinggi2 tahniah dan angkat topi sejuta kali kpd DSNR keraan keberanian mengaku kesilapan kerajaan dalam urus niaga 1 MDB tu. Kalau calang2 pemimpin , takkan berani berbuat demikian. Rakyat faham, sebagai manusia biasa yang tidak sunyi dari melakukan kekhilafan, DSNR juga termasuk dalam golongan tersebut. Mana aad insan yang betul2 perfect selain dari para nabi dan rasul.
      Yang lebih penting ialah berani mengakui kesilapan dan berusaha sedaya upaya untuk memperbetulkan keadaan dari menjadi lebih parah. Dan inilah yang sedang dan akan dilakukan oleh DSNR dan kerajaan demi negara dan rakyat tercinta.
      Kita sebagai rakyat yang telah melantik DSNR sebaagi PM , wajiblah terus bersolidariti dengan beliau dan sentiasa meletakkan kepercayaan penuh serta memberi ruang dan peluang yang secukup2 dan seluas2nya kepada beliau untuk menyelesaikan isu ini dengan sebaik mungkin...yakinlah, setiap penyakit ada penawarnya kecuali maut.
      Kita patut berbangga, dalam segala tomahan dari pembangkang yg mengatakkan Msia tak mampu membayar hutang 1 Mdb, kita telah berjaya melunaskannya sebanyak 2 kali. Sekarang ni mereka kesipuan dan terpaksa menelan balik tuduhan2 pahit yg dilemparkan tu. Kalau nak dibandingkan kerugian 1 MDB ni, berapalah sangat jika dikadarkan dengan kerugian yg terpaksa BNM dan kerajaan tanggung berjumlah RM 100 billion dalam nilai matawang sekarang akibat skandal pelaburan yang dipaksakan oleh Madey dulu tu.
      Kita tak perlu risau sangat dengan 1 MDB ni,kerajaan sudah ada pelan dan perancanagn tersendiri untuk menanganinya...let the pro's do their job, tak perlulah kita menyibuk dan c/tangan pulak, nanti bukannya membantu tapi menjadikan keadaan lebih gawat lagi..umpama tikus membaiki labu pulak!!!!!!

      Delete
    9. Geng Naga........melunaskan hutang dengan menjual aset tu memang satu langkah bijak......ye idaakkk...??

      Buat hutang sampai bertimbun-timbun menggunong lepas tu satu satu aset dijual untuk bayar hutang.........China komunis jugaaakkk yg untong.

      Dari hal Felda, FGV, Tabong Haji, KWAP, 1MDB, SRC, EPF the next change.......masih ada hati nak main wayang lagi.

      Tarik subisidi.....kurangkan peruntokan......lupuskan subsidi......kenakan GST dan macam2 lagi sumer sebab nak bayar hutang.

      Lepas tu.......terpekik happy sebab hutang dapat dibayar walaupon aset terrrrgadai.

      Orang happy sebab tak berhutang tapi ko happy jual aset habis kerana hutang.

      Tak cukop dengan tu........buat lagi hutang baru dengan China Komunis.......

      Geng Naga.......aku dah tak lalu nak bersolidariti.....muntah hijor jadinya dengan sajian citer2 kartun......macamlah kami ni bodoh bebenor.........samdol, ko sorang ajerrrlaaahhh yg bersolidariti.

      Kawan2......PRU14 kita undi Pakatan....!!
      Undi adalah hak kita.

      Allah berfirman......Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu yg membuat perubahan.

      Sebelom buang undi sila ingat sikit satu kesah benar ni.....

      Pada satu hari di Perasmian Program Pegawai Integriti Bertauliah (CeIO) di Putrajaya pada Februari 2012 ada orang berkata lebih kurang macam ni.....

      "Sumbangan atau derma kepada parti politik haruslah dimasukkan ke dalam akaun rasmi parti dan bukannya akaun peribadi untuk mengelak dari sebarang rasuah atau pecah amanah...."

      Daaannn sekarang kita bersaksikan Allah bahawasanya hambaNya yg berkata begitu.....telah benar2 melaksanakan seperti apa yg keluar dari lisannya......

      Allahuakbar......sunggoh terbukti kejujuran dan amanhnya hamba Allah tu.....!!

      Delete
    10. Geng Najib.....
      Aku rasa Anak Kera Subsidi lebih beruntung dari kamu.

      Anak kera ramai budak budak suka main main dg dia.
      Tapi kamu GN hari hari disumpah orang.

      Atau jika kamu mahu naik taraf sikit boleh diberi nama KERA SUBSIDI.
      NAMA BAPAK KERA tak boleh sebab taraf itu tinggi dan dikhaskan kpd yang no1 sahaja.

      Nama Kera Subsidi pun kira ok juga lah......tak lah rendah sangat.

      Delete
    11. Bro Phantom ,

      Masa'alahnya , jual habis Tanah pun hutang 1MDB tak selesai .

      Bond terakhir 1MDB hanya matang pada 2039 .. saya rasa Najib pun dah pindah kat 'rumah 3' x 7' x 6' ' .

      Delete
    12. Liow: ECRL study to be released when finalised

      Tuesday, 15 Nov 2016

      KUALA LUMPUR: The Government will release the feasibility study for the East Coast Rail Link (ECRL) when it is finalised, said Transport Minister Datuk Seri Liow Tiong Lai in Parliament.

      Opposition lawmakers had raised questions over the RM55bil, 620km-long rail line, quoting the project’s own consultant as saying that the estimated value of the ECRL should be about RM29bil.

      Read more at https://www.thestar.com.my/news/nation/2016/11/15/liow-ecrl-study-to-be-released-when-finalised/

      #### Geng Najib . Saya ni tergulong kepada rakyat Malaysia yang tidak waras .Otak pun dah mereng .

      Manakan tidak , lebih setahun saya tunggu laporan yang dijanjikan olih menteri broker Cina ni .

      To this moment , I haven't seen any bloody feasibility on the ECRL .

      Delete
    13. Bro Diny....teman udah tak sabor lagi nak memangkah undi yeooppp......tiap hari berasap satu badan......apa idaknya deme buat wayang kulit macam lerrr kita ni tengin bebenor.......nacam kita tak berotak tak reti nak mikior.

      Memang sah....cilaka...!!

      Delete
  10. Dgn membatalkan projek pembagunan yg telah dirancang itu sahaja dapat mengekalkan tanah jalan semarak tu dibawah felda..tak tau la brpa banyk kos dah dilaburkan pemaju.dan brp bnyk lagi perlu byar kpda pihak terlibat.



    Macaaiiiii dungu tahap kampung pendalaman jer yg percaya tanah tu dapat balik free...


    Dunguuuuuu punya penyokong.sokong buta tuli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana shahrir nak cakap. Mulut dah penuh dedak.

      Woiiii...shahrir jgn ingat hang sorang saja yg ada pelajaran!!!

      Delete
    2. Kenapa kita nak fokus pada tanah dah dapat balik...??

      Yg dulu di mana bangangnya sampai tanah tu boleh terlesaaapp....??

      In the first place.......macam mana perkara begini boleh terrrrjadi dalam satu pentadbiran yg dipekik-pekikkan kononnya sebagai amanah, bijak, jujor dan berintegriti...???

      Pentadbiran baik......tapi 3 keping tanah pon tak reti nak jaga.

      Sekarang aku nak tanya......in the very first place macam mana perkara ni boleh berrlaku...??

      Sekarang sendiri yg bodoh bagi lesaapp tanah.....lepas tu sendiri yg claim jadi hero koboi dapat balik tanah tu.....???

      Kalo bagi orang yg waras.....benda macam tanah lesaapp ni tak sepatutnya berlaku.

      From the beginning......perkara macam ni boleh dibendung sebelom terjadi.

      Idaakk ke bodoh namanya tuuu.....ada akei ke idaaakkk yeoooppp...???

      Msia udah jadi the land of cartoon....

      Delete
  11. Adakah Tan Sri Shahril berani menerima perlawaan Rafizi......?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shahril dengan Boss dia sama je bro... Teloq Sentap.

      Delete
    2. Mustahil dia berani!!!
      Dia dok puja dia tatang najib tu lebih tinggi drp nabi.

      Delete
  12. Sebahagian hasil jualan dipulangkan ke FELDA. Selebihnya ketua dan geng penyangak elit AKAN sapu melalui syarikat proxy para penyangak. Warga Felda yang berhak mendapat keseluruhannya faedah, hanya akan merasa sikit isi tapi banyak kuah yang cair ceroi. Kesimpulan nya ialah para penyamun elit Melayu tak sudah2 menyamun dan pelekoh hak Melayu, bangsa sendiri utk faedah dan kepentingan kelompok mereka saja. Dari isu Bank Bumiputra yg lingkup dulu, LTH, MARA, Tanah Rizab Melayu hingga lah Felda sekarang ini, penyangak dan penyamun Melayu UMNO lah menjadi petualang nya. Apa nak buat, ramai Melayu dah jadi biol dan pak turut kerana terlalu banyak telan nasi kangkang penyamun Melayu UMNO. Selamat mampus lah bani Melayu kerana kebodohan dan kedunguan sendiri. Hanya kerana seringgit dua dihulur, sanggup gadai maruah sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari ni ramai bangla dah dapat gaji.

      Malam ni wak kojola kengkang mesti pi berniaga kat lorong chow kit tu.

      Delete
  13. MSM chief resigns, claims to be 'constructively dismissed'

    TheEdge Mon, Jan 22, 2018 -

    KUALA LUMPUR (Jan 22): MSM Malaysia Holdings Bhd’s president and group chief executive officer (CEO) Datuk Mohamad Amri Sahari @ Khuzari has vacated his role today, claiming he has been “constructively dismissed”.

    In a statement, the country’s leading sugar producer, however, denied Mohamad Amri’s claim and requested him to return to work in accordance with the terms and conditions of service to discharge his role and responsibilities as the president and group CEO.

    “Following the affirmative by Datuk Mohamad Amri Sahari @ Khuzari that he will not return to work, the board of MSM has appointed Mohd Shaffie Said as acting CEO of MSM, effective today,” MSM said.

    Mohd Shaffie is the chief technical officer at MSM and the project director of MSM Sugar Refinery (Johor) Sdn Bhd. He will also now assume the responsibilities of the president and group CEO of MSM, and will report directly to the executive director of the group.

    Quoting sources, The Edge Financial Daily reported on Thursday (Jan 18) that Mohamad Amri had tendered his resignation after disagreeing with the group’s major shareholder Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) over the recent appointment of an executive director to MSM’s board.

    It is worth noting MSM has seen some movement and changes in its management team and board since last year.

    Among some notable movements were the appointment of FGV’s chairman Datuk Wira Azhar Abdul Hamid as non-independent and non-executive chairman of MSM, a position left vacant when Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad resigned as chairman of both MSM and FGV in June last year; a redesignation of its non-independent director Datuk Khairil Annuar Aziz as the group’s executive director; as well as the appointment of Raja Faridah Raja Ahmad as MSM’s chief financial officer, replacing Aznur Kama Azmir whose secondment contract from FGV to MSM ended on May last year.

    As of closing, MSM’s share price slipped lower by 0.49% to RM4.06, with about 11,400 shares traded, giving it a market capitalisation of RM2.9 billion.


    #### Jikalau niat penubuhan dah carca marba . Ditambah dengan citarasa tamak haloba .

    Jikalau mengharamzadahkan orang lain untuk mencapai cita2 , inilah kesudahannya . ####

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesudahannya wak kojola kengkang tetap akan kengkang juga..
      Driver lori sampah saja pun!!!

      Delete




    2. CINA DAP BUAT LAPORAN SPRM, TUN DR. MAHATHIR ADA KEKAYAAN RM1.194 TRILLION!


      Ada satu perkembangan yang menarik....

      Siapa individu yang bernama Abdul Hamid yang tiba-tiba mendapat perhatian luar biasa hari ini, terutama daripada DAP?

      Chong Zhemin, Ketua Biro Pembangunan Ekonomi DAP Perak dan Setiausaha Politik Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming segera menggunakan isu yang dibangkitkan itu dengan segera membawanya ke pengetahuan SPRM menerusi laporan yang dibuat.

      Dalam kenyataan medianya, Chong Zhemin berkata laporan SPRM itu dibuat kerana dakwaan terbaru oleh Abdul Hamid bahawa Mahathir menyerang Najib kerana Najib telah menghalang Mahathir daripada membawa masuk dana berjumlah RM1.194 trilion ke Malaysia, sekaligus menjadikan Mahathir secara tidak rasminya merupakan orang terkaya di dunia.






      Delete
    3. Apa buktinya biol oiiii????

      Tu laaa ....mak bapak bersusah pi hantar hang berubat di hospital bahagia tanjong rambutan hang lari malam pulak dgn john.

      Delete
    4. Hang tanya LKS le , DAP yg buat laporan.

      Delete
    5. Di Dewan pengiraan undi

      BN dapat 40000 undi
      PH dapat 1 undi
      Undi rosak 40000


      Delete
    6. Tahniah kepada netizen pro#undirosak menjelang PRU14 nanti. Kemarahan mereka kepada PH sudah tidak terbendung lagi. Baru2 ini Nurul Izzah dan Saifuddin Abdullah menjadi sasaran mereka. Perlu diingat kebanyakan netizen2 ini adalah golongan muda ynag kebanyakannya baru hendak mengundi pertama kali.
      Majoriti darimmereka memberikan sebab tidak percaya PH mampu menunaikan janji2 mereka setelah berkuasa nanti. PH belum mampu menunujukkan kestabilan seperti ynag telah dipaparkan oleh BN. Apatah lagi dengan isu2 yang berlaku dalam PH..ketidakadilan pengagaihan kerusi..perlantikan Madey sebagai calon PM, telah menambahkan rasa tidak percaya mereka kpd PH. Malah ada yg mengatakan mengundi PH adalah sperti mengajak rakyat keluar dari rahang buaya, masuk kedalam mulut rimau.
      Ada juga yang mengatakan bagaiman mereka nak berreformasi dengan Madey yg mencetuskan era Reformasi dahulu..macam kartun pulak. Dalam PH pun ramai geng2 yang kaki lompat parti, macam mana nak dapat kepercayaan rakyat untuk mengundi mereka.
      Ini amat berbeza dengan BN yang begitu kukuh dan tidak berlaku isu tersebut. Rata2 mereka tidak bersetuju dengan pencalonan Madey sebagai PM. Mereka merasakan eranya sudah lama tamat...lawak pulak kenapa PH terhegeh2 mencalonkan Madey sedangkan dalam PH pun ramai yang tak setuju dengan beliau.
      Nampak gayanya, cakap2 yang mengatakan pengundi muda akan cenderung untuk mengundi PH adalah tidak benar sama sekali. Kini mereka nampak betapa PH begitu terdesak untuk masih bergantung kepada Aura Madey yg dah lama padam tu.mereka mahu orang yang lebih muda spt DSNR untuk terus memimpin negara. Jika PH masih tetap dengan pendirian mencalonkan Madey sebagai PM lagi sekali..janji mereka ialah..bersiap sedialah untuk menghadapi undi rosak secara besar2an di seluruh negara..ini adalah kata2 dari netizen2 yang dulunya adalah penyokong PH!!!!!!!

      Delete
    7. Ehhh Geng Kepala Naga.......kalo pon banyak undi sekalipon....tapi kalo ekor pemimpin bermain dengan taaiiikkk wang haram......satu negara ni tetap akan melingkop....

      Tuuunggu dan lihat....betol atau tidak janji Allah bahawasanya bala fardhu kifayah akan diturunkan pada satu2 kaum kalo mereka menjadikan wang haram menjadi air minom....air mandi......hingga hilang segan silu.....tak rasa bersalah bergelumang dengan wang haram.

      Sumer mereka yg menyembah cash akan terjunam jatuh.

      Tak habis di dunia dibawak pulak hingga ke akhirat di Mahkamah Mahsyar.

      Delete
  14. Ada mak vadak kisah? Mana ada isteri pm dpt peruntukan sblm ni..semua kena gadai sbb nafsu badak

    ReplyDelete
  15. Cyberpetpot umnobngok ...korang tgk , tiap kali mak vadak komen mesti jadi beratus ratus.. Koranng mampu? Sbb tu azwan ali pun sokong mak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab mak kata laki mak punya balak baik punya.

      Delete
  16. Hebat UMNO ni..tak ada UMNO habis laaa melayu.

    Haram jadah tol..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana melayu yg naik kapal yg layar dikembang sauh dilabuhkan pasti habisssss...

      Delete
    2. Hebat chap munge keling dan dapig cilaka ni.. nak memperkudakan melayu untuk hina dna tumbangkan Melayu!

      takde melayu mampos le nak tawan putrajaya apanya... majoriti Melayu pembangkang datang dari PAS.. yang ko tuk maki hari2 tu..

      kah..kah..kahh..

      geng terencat bodoh otaman bapok tua.. amende ko nak berkhayal lagi haaa....


      oinkk...oinnkkk..oiikkkk....gedekkk...gedekkkk

      Delete
    3. Mak badak dpt sokongan cina komunis dan pap singapore..sbb tu mak soh jibby peluk pm singapore..hebat tak mak

      Delete

  17. ⊠ ⚖ - Vote4BN

    ⊠ ⚖ - Vote4BN

    ⊠ ⚖ - Vote4BN


    SAY NO! TO M3M - Mahadeey Mugadey Mugabe!

    P.P.B.M. ≫ Parti Pengkhianat Bangsa dan Agama!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiiii...wak baru balik berniaga ka kat lorong chow kit tu?

      Berapa dapat?

      Delete
    2. Pengundi yang tidak mahu pada UMNO BN PAS..partikan UNDI ROSAK!

      JOM support GERAKAN#UndiRosak !!!


      Tumbangkan Mahafiraun!! Lawan Tetap Lawan!!

      Kita nak lihat siapa yang hebat... rakyat atau Mahafiraun!!

      Undi rosak dengan peratusan keluar mengundi yang tinggi sebagai protes bahawa rakyat TOLAK KAMU wahai MAHAFIRAUN!!

      Delete
    3. Mak badak for all..takburrrr

      Delete
    4. Main dgn wak kojola kengkang juboq mak badak pun dia jilat...biasalah wak kojola tu suka makan cheese.

      Delete
    5. Ma'af .... sekadar nak bertanya ..

      apa ke halnya si mangkuk hayun ni asyik dok sebut ....

      Vote 4 BN >>>>> Vote 4 Burit Najib !!!

      Delete
    6. Bro Z dengar cerita tak dapat apa2. Bangla tibai sekupang pun tak bayaq. Bangla kata dah tua kerepot. Halai ah.

      Delete
    7. Vote for mak badak ye...nanti ada hari nyopping untuk semua..mak nyopping korang bayar,,hebat tak mak

      Delete
    8. Hahahaha.... Penyokong Kleptokrat dah takut... Siap suruh buat undi rosak.

      Nampak sangat tengah ketakutan yg amat sangat.

      Delete
    9. Apa ke bodohnya kita nak ikut 2339 tuh!
      Dari dirosakkan, lagi baik kita berikan pada Amanah ke PPBM ke, DAP atau PKR, untong2 PH menang boleh buang batalkan G S T tuh! Kurang banyak beban kita bila PH berjaya mansuhkan GST.

      Ok semua, jangan ikut kerja bodoh 2339 tu!

      JOM BERIKAN UNDI KITA KPD PAKATAN HARAPAN

      Delete
    10. Apa ke bodohnya kita nak ikut 2335 tuh!
      Dari dirosakkan, lagi baik kita berikan pada Amanah ke PPBM ke, DAP atau PKR, untong2 PH menang boleh buang batalkan G S T tuh! Kurang banyak beban kita bila PH berjaya mansuhkan GST.

      Ok semua, jangan ikut kerja bodoh 2335 tu!

      JOM BERIKAN UNDI KITA KPD PAKATAN HARAPAN

      Delete
    11. Zero vote for BN/Pas...!!

      Delete
  18. Pengundi yang tidak mahu pada UMNO BN PAS..pastikan UNDI ROSAK!

    JOM support GERAKAN#UndiRosak !!!


    Tumbangkan Mahafiraun!! Lawan Tetap Lawan!!

    Kita nak lihat siapa yang hebat... rakyat atau Mahafiraun!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana boleh undi rosak wak..kan najib dah berdoa dari mekah tu!!!

      Doa najib lagi hebat drp doa ustad fadzil noor laaa wak..

      Delete
    2. bodohnye die.. loyar bodoh macam tu..

      kah..kah...kah...kahh...

      oinkk...oinnkkk..oiikkkk....gedekkk...gedekkkk

      Delete
  19. Angkatan MahaTaik... berapa ahli korang skrg???
    Ada berani declare??
    Ahli hantu??

    kahh...
    kahh...
    kahhh...


    puak kutty ni sembang BABI PON BOLEH TERBANG WOOOO....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak badak terbang naik jet kerajaan ..free jer

      Delete
    2. Babi tonggek tiap2 malam dok terbang terkengkang kengkang lepas kena rokok john.

      Berasap pungkoq2.

      Delete
    3. Mak badak dgn ni mendeclare bahawa diamond pink telah disorok oleh jho lo

      Delete
    4. Dah aihhhh..dia sorok dlm pungkoq wak kojola kengkang laaa..

      Delete
    5. jangan alih tiang gol anjing yang diikat tali oleh budin oiii...

      jawab la berapa ahli korang skrg???


      tak berani declare kan..kann..?? sebab memang parti korang tgh jilat tu tengah susut ahli.. bukan makin tambah kann??



      oinkk...oinnkkk..oiikkkk....gedekkk...gedekkkk


      Delete
    6. Oiikkk..oinnkkk...oiikkk...gedekk..gedeÄ·kk...itu suara babi tonggek mengerang bila dah kena rokok john..

      Delete
    7. Babi 23:44 ni ingat dia ni siapa suruh PPBM declare ahli. Woi macai tukang jilat pungkoq Tuan Jho Low tolong jawap mana dia slip kiriman duit derma 2.6b. Pakai air liur?

      Delete
    8. Z aku tahu ler ko tu Tokey BABI pasar borong Chow kit....tu sebab suara BABI dok mengerang pun dia tahu...kkihkihkihkihkih....Tokey BABI...Tokey BABI....

      Delete
  20. HARAP ‘DIA’ SEDAR DIRI SEBELUM ‘TAK SEDAR DIRI’

    Sejak akhir-akhir ini, kecoh diperkatakan apabila bekas Perdana Menteri diumumkan menjadi calon Perdana Menteri bagi Pakatan Harapan. Ramai yang tergamam bila dia berpeluang dua kali untuk duduk di kerusi tertinggi kepimpinan negara itu.

    Tapi pada penulis, dia hanya ‘berpeluang’ jadi Perdana Menteri kali kedua sahaja. Dia belum betul-betul jadi Perdana Menteri untuk kali kedua. Namun dari riak wajah tuanya, dia nampak gembira sangat, teruja dipilih puak pembangkang yang dulunya mahu dia undur!

    Dari sudut lain, penulis melihat seolah-olah dia sedang mengakali puak penentang tegarnya itu. Mungkin dalam kepalanya dia berpandangan bahawa mereka ini dulu mahu ‘benam’ aku ke tanah, tapi kini mereka berada di bawah tapak kaki aku.

    Namun begitu, sama ada dia sedar diri atau tidak, dia seolah-olah ‘buta’ dengan persekitaran politiknya. Dia tahu apa yang dimaksudkan dengan ‘sementara’ dan mengapa dia sengaja dipilih untuk menjadi calon Perdana Menteri?

    Pada penulis, dia hanyalah ‘pekakas’ sahaja, tidak lebih dari itu. Dia hanya dipergunakan sahaja, tidak lebih dari itu. Dia hanya seorang warga emas yang dikerah untuk menjadi ‘macai’ dengan janji untuk menjadi ‘boneka utama’ jika berjaya, tidak lebih dari itu.

    Bila dia jadi Perdana Menteri, maka dia akan mungkin janji dan tidak akan menyerahkan jawatan kepada banduan di Sungai Buloh itu? Mungkin juga. Tapi, jika dia berbuat demikian, maka penulis yakin nasibnya akan jadi seperti nasib anaknya di Dun Kedah.

    Suka atau tidak, rela atau tidak, statusnya yang sebenar hanyalah ‘pencacai tua’ kepada DAP, PKR dan PAN. Dia hanya ‘boneka’ yang digerakkan oleh ‘tok dalang utama’ dari DAP yang disokong PKR dan PAN. Jika dia bantah, maka dia akan ‘hilang jawatan’.

    Itu yang penulis jangka berlaku jika Pakatan Harapan mampu tewaskan BN. Itupun kalau mampulah. Sehingga sekarang, rasional yang penulis teliti dari banyak sumber mengatakan sangat sukar untuk mereka tumbangkan BN. Rakyat memang tak yakin pun pada pakatan huru-hara itu…

    Apa akan berlaku terhadap warga emas itu jika BN berjaya kekal sebagai kerajaan dan Pakatan Harapan tewas?

    Penulis jangka, dia akan ‘meroyan sakan’. Dia mungkin akan keluarkan jutaan alasan untuk mengutuk kemenangan BN. Kerajaan BN, SPR dan pihak berkuasa adalah sasaran mudah untuk menjadi tempat dia melemparkan kekecewaan.

    Jika usianya panjang, maka dia akan terus dipergunakan selepas PRU sebagai ‘macai perdana’. Kerjanya hanya buat sidang media dan hentam BN. Jika Sarawak Report keluarkan ‘rekaan’ terbaru, dia perlu ‘pick up’ dan serang BN. Jika demam, dia perlu ‘update’ blog.

    Ketika itu, sudah tentu harapannya untuk naik kali kedua jadi Perdana Menteri sudah musnah. Calon tunggal yang keluar dari Sungai Buloh akan mengambil alih. Ketika itu, tahulah dia ‘langit itu tinggi atau rendah’.

    Dia perlu ingat bahawa banduan itu pun bukan calang-calang orang. Banduan itu pernah tipu dia ‘hidup-hidup’. Dalam senyum dan mesranya, dia mampu ‘tidur’kan warga emas itu selamanya, tidak mampu mengangkat kepala lagi.

    Warga emas itu fikir dia siapa? Depan rakyat, mungkin banduan itu boleh tunjuk baik dan berbudi bahasa. Tapi ingat, dalam bilik mesyuarat belum tentu lagi anginnya baik. Jika dia terbayang Tivolli Villa, Sukma atau tilam yang diusung ke sana ke mari dulu, boleh nahas!

    Jadi, penulis tidak melihat prospek yang baik untuk warga emas itu selepas PRU ke-14. Lebih kurang sama saja pengakhirannya. Dia harap anaknya jadi Perdana Menteri nanti? Jangan mimpilah! Daripada naikkan anak ‘maha firaun’, lebih baik naikkan anak sendiri. ‘Aljuburi’ pun ada anak juga, bukan?

    Justeru itu, penulis harap dia berdiri depan cermin yang paling besar di ‘istana’nya dan suluh diri sendiri. Sedarlah diri sebelum ‘tak sedari diri’. Jika sudah ‘tidak sedarkan diri’, hendak taubat pun Allah tak terima. Sudah terlambat kata ustaz…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ustaz wak kojola kengkang yg boleh terbang malam.

      Delete

    2. ⊠ ⚖ - Vote4BN

      ⊠ ⚖ - Vote4BN

      ⊠ ⚖ - Vote4BN


      SAY NO! TO M3M - Mahadeey Mugadey Mugabe!

      P.P.B.M. ≫ Parti Pengkhianat Bangsa dan Agama!


      Delete
    3. Mak badak for all.. Takburrrr

      Delete
    4. Anon 23:43,,,,,
      Kamu ini betul betul ANNING KURAP YG HIDUP MAKAN SAMPAH TEPI JALAN.

      TANAH FELDA SIAPA JUAL? TUN MAHATHIR KAH JUAL?

      KAMU INI ISLAM ATAU HINDU?
      PENGKHIANAT BANGSA.

      Delete
  21. Apa nak diherankan cakap2 Pizi ni..dah tak laku dah. Dia ni jenis yang suka propa dan cari glamer aje. Dia tau sekaarng ni tumpuan bukan lagi padanya tapi pada Madey. Itu pasal dia dah cetuskn isu baru untuk tarik perhatian rakyat padanya..khususnya orang2 mcm Budin ni.
    Warga Felda dah terima penjelasan TSIS dan TS Sharil berkaitan isu tanah ni dan mereka ucapkan tahniah atas usaha TSSS utk dapatkan balik tanah tu, tiba2 si malaon Pizi ni nak timbulkan kemarahan warga Felda pulak..tak jalanlah beb.
    Pizi ni tau dia dah takde isu lagi nak difitnahkannya..1 MDB, 2.6 billion, pelaburan hotel Felda L/Negara semuanya tak berjaya memikat hati warga Felda dan rakyat..kini sibuk dengan tanah Felda yang dah selesai isu tu.
    Memang betullah cakap2 rakyat yang mengatakan selagi si Pizi, Raja fitnah dan hasut se Malaya ni tak masuk dalam secepat mungkin, selagi tulah Msia tak aman dan tenteram. Pelik betul , tak serik2 lagi..hari tu dah kalah saman kena bayar RM 350 ribu sampai terpaksa mengemis dari rakyat untuk jelaskan saman tu..sekarang nak cabar2 orang pulak untuk berdebat dengan dia. Lu sapa haah?. Kalau betul2 berani berdebatlah dengan Madey..tajuknya samaada Madey benar2 layak untuk menjadi PM interim kalau PH menang nanti dari pandanagn PKR. Ini mesti lagi best dari NTH tu.
    Pelik jugakan..apasal Pizi ytak keluarkan sebarang kenyataan samaada menyokong atau membantah pencalonan Madey sebagai PM interim tu, kan dia ni Naib presiden PKR, takkan senyap aje. Rakyat dan ahli PKR nak dengar jugak pendirian dia dalam hal ni. Ataupun dia ni senyap2 sokong Azmin tapi tak berani bersuara..ialah dulu pun dia nilah antara yang paling kuat menghentam Madey..habis semua dilondehnya. Dengar khabar, Pizi ni sejak PH dibentuk, dia dah tak memberi apa2 nilai tambah kpd PH dan tidak diberikan sebarang jawatan tinggi pun dalam PH ..itu yg buatkan dia kecewa yang amat sangat. Pulak tu, tak lama lagi nak masuk dalam..sapalah yang akn memperdulikannya nanti..mereputlah dia kat dalam macam mentornya DSAI !!!!!! Pizi2..begitulah pengakhiran karier politik kau..tak dapek den nolongnya haah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang pi tolong angkat sampah sudahlah..

      Delete
    2. Mak badak rembat duit , mak soh jibby canang tu duit derma arab..hebat tak mak badak

      Delete

    3. ⊠ ⚖ - Vote4BN

      ⊠ ⚖ - Vote4BN

      ⊠ ⚖ - Vote4BN


      SAY NO! TO M3M - Mahadeey Mugadey Mugabe!

      P.P.B.M. ≫ Parti Pengkhianat Bangsa dan Agama!


      Delete
    4. Mak badak for all..takbur

      Delete
  22. BABI HARAM SAMA MACAM RUMAH MAHATHIR
    1. Dalam kegilaan berpolitik merebut kuasa dan harta, Mahathir Mohamad meneruskan kerja-kerja menyindir Islam untuk menjatuhkan lawannya.

    2. Dulu Mahathir pernah menyindir kumpulan Timbalan beliau, Anwar Ibrahim, yang menyimpan janggut. Beliau kata Nabi tidak bercukur kerana tiada pisau cukur seperti Gillete.

    3. Hari ini ketika mahu menyindir jemaah haji dibawah tajaan 1MDB, Mahathir sekali lagi menjadikan Islam bahan lawak jenaka beliau.

    4. Tulis Mahathir, “Saya perlu penjelasan dari orang alim dalam agama Islam. Sesungguhnya banyaklah perkara yang mengelirukan saya berkenaan agama Islam. Di antaranya ialah berkenaan haram halal. Saya sejak kecil lagi diberitahu bahawa daging babi haram dimakan oleh orang Islam.”

    “Bolehkah saya tanya jika babi disembelih dengan menyebut nama Tuhan, haram lagikah daging babi itu?”

    5. Seorang pemimpin Islam yang benar percaya kepada Allah tidak akan bertanya soalan mempermainkan hukum agama seperti ini.

    6. Mustahil selepas 92 tahun Mahathir hidup beliau tidak tahu pengharaman memakan babi bukan kerana soalan sembelihan.

    7. Sudah tentu Mahathir dan penyokongnya akan mempertahankan ia sebagai penulisan bersifat sarkastik. Namun apakah wajar untuk seorang lelaki muslim seperti Mahathir mempermainkan hukum Allah dengan pertanyaan seperti itu.

    8. Mahathir mengaitkan pertanyaan tersebut dengan, “Susulan dari itu ingin saya tanya lagi. Duit yang dicuri haram atau tidak? Jika haram bolehkah duit itu dihalalkan dengan menggunakannya untuk ibadah haji atau umrah.Jika kita tidak tahu duit itu dicuri salahkah jika duit itu diguna untuk buat ibadat haji? Jika kita tahu bahawa duit itu dicuri, halalkah duit itu jika diguna untuk kerja haji.”

    10. Ini adalah susulan sindiran beliau sebelum ini bahawa haji yang dibiayai oleh Yayasan 1MDB tidak sah kerana ia dari hasil curi.

    11. Mahathir tidak pernah menjawab kembali persoalan kami apakah premis sebenar beliau, “Duit 1MDB dicuri atau 1MDB mencuri duit?”

    12. Selama bertahun-tahun Mahathir membawa usul wang 1MDB dicuri. Namun apabila berkaitan pembiayaan jemaah Haji ke Mekah oleh Yayasan 1MDB, beliau mendakwa ia hasil kerja haram 1MDB mencuri wang.

    13. Kerakusan dan ketamakan kuasa dan harta membuatkan Mahathir tidak lagi peduli kebenaran dan logik.

    14. Beliau akan menyebarkan fitnah dan adu domba apa saja untuk mengelirukan rakyat.

    15. Sebelum Mahathir mempertikaikan halal haram babi dan haji tajaan 1MDB, Mahathir perlu sedar rumah mewah beliau di The Mines yang khabarnya dibeli dengan nilai RM 1 itu adalah haram.

    16. Di mana logik seorang Perdana Menteri beli rumah mewah dengan harga RM 1 tanpa sebarang balasan rasuah?

    17. Untuk Mahathir jika pada usia 92 tahun masih keliru dengan hukum qatie dan dan hukum ijtihad dalam Islam maka belajarlah kepada ilmuwan bukan menulis dalam blog sehingga merosakkan imej agama.

    18. Jangan membohonglah persoalan-persoalan kamu tersebut tidak pernah dijawab. Kitab-kitab perbahasan ilmu Islam terlalu banyak telah membahaskannya.

    19. Cuma kamu tiada masa membaca kerana terlalu taksub dengan harta, pangkat dan kroni dunia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak badak ada babi peliharaan..jho lo...bergambo satu family atas kapal..all hail mak badak

      Delete
    2. Sudah lah TUA.. JAHAT pulak tu.. bersekongkol dengan DAPig yang tak pernah2 berkurang benci dan dendam pada bangsa Melayu Islam.
      Taktik dan strategi menggula2kan Ketua Penyangak sebagai bakal Pi Em paling tua dalam sejarah dunia.. adalah sebagai membodohkan Melayu2 mcm PPBM dan anjing2 bodoh macma ko tu!

      Selesaikan dulu isu Forex 30 billion.. baru si Tua Penyangak tu layak cakap pasal isu orang lain!

      Delete
    3. Isu nye mak tak kisah ..janji ada diamond pink..beg hermes winter collection

      Delete
    4. bila macai BABI PUN BOLEH TERBANG WOOOO... berkata2.. maka bodohlah sendiri mereka...

      kah...kah...kah...kah

      Delete
    5. Mak badak terbang naik jet kerajaan..foc..ko hado

      Delete
  23. MAHATHIR CAKAP PASAL KOS SARA HIDUP SERUPA GIGOLO MENGAKU TERUNA, SIAPA BODOH SAJA PERCAYA
    JIKA sesiapa sedar, antara tempoh Disember 2014 hingga 30 Disember 2017, itu adalah masa Mahathir menukar rupanya mengikut keadaan yang menguntungkan dia – mengkarunglah lebih kurang.

    Kalau ada untung sokong Anwar (sekalipun dialah yang memecat Anwar), maka Mahathir sokong Anwarlah. Kalau ada untung sokong DAP dan jilat Kit Siang (sekalipun berpuluh tahun tuduh DAP dan Kit Siang rasis, cauvanis, komunis), maka Mahathir sokonglah kedua itu dan seterusnya.

    Tapi selepas 31 Disember 2017, iaitu selepas diisytiharkan sebagai calon PM Pakatan, Mahathir kembali menjadi dia yang sebenarnya. Mula-mula ni, Mahathir tak sembunyi langsung hakikat bahawa dia akan mengekalkan semua konsesi tol yang ada sekarang kalau dia jadi PM semula.

    Mengekalkan konsesi tol ni bukan saja berlawanan dengan apa yang DAP, PKR dan PAN tipu rakyat selama hari ini tapi turut tak menyokong hasrat untuk menurunkan kos sara hidup. Nak cerita apa pasal kos sara hidup kalau tol mesti naik setiap 3 tahun sekali? Bukan tol saja, tambang ERL, tarif elektrik, semua ini hasil konsesi.

    Nasib baik Najib dah tukar banyak tapi Mahathir nak kembalikan semua pulak.

    Yang Mahathir pun satu, kalau betul peduli rakyat, kenapa buat perjanjian konsesi mesti ada kenaikan setiap beberapa tahun, kenapa tak buatkan supaya turun setiap tahun? Ooo, pandai pulak naik semua tapi part kos sara hidup macam cerdik sangat nak turunkan pulak ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat bayar kos sara hidup mak vadak..jealous ke

      Delete
    2. Dia kesian kat hang tu wak sebab hang dok hisap rokok john saja.

      Delete
    3. bila macai BABI PUN BOLEH TERBANG WOOOO... berkata2.. maka bodohlah sendiri mereka...

      kah...kah...kah...kah

      #hidopkuttypenyangak

      Delete
    4. Idup mak badak...vadak for all...boleh mak badak terbang ke bulan lps ni...

      Delete
    5. khusus buat anon 23.47...apa yang hang dok mengarut ni??....aku nak sentuh pasal Anwar tu sikit ya.....aku sebenarnya dah tak mahu ungkit dah pasal kesah lama tu tapi oleh kerana kamu yang nampaknya beria2 benar mengungkit2 kesah silam tu makanya aku terpaksa jugalah menjawabnya.Ya memang benar Tun Mahathir yang telah memenjarakan Anwar.tetapi kamu kena ingat kalau kamu tidak seorang yang bengong akan sebab muasababnya pemenjaraan itu.Ianya melalui perbicaraan yang telus dan adil.dan akhirnya Anwar didapati bersalah dan dihukum penjara.Jangan pula kamu buat2 tak tahu yang Najib pun ada dalam kabinet Tun Mahathir pada masa itu.Mengapa hanya sekarang baru nak ungkit itu dan ini....pada hal pada masa kes itu berlaku mengapa tidak ada siapa yang bersuara??...semuanya anggup macam bangang...

      Dan sehingga kehari ini pun aku tidak pernah mendengar Tun Mahathir kata yang Anwar tu tidak bersalah ,cuma yang aku tahu Tun Mahathir dan Anwar sudi berkerja sama untuk menjatuhkan Najib.Aku harap anon diatas tu cuba2 hadamlah ya jangan berpura2 buat lupa pula.

      Delete
  24. DIA PERLU PERSOAL DIRI SENDIRI SEBELUM PERSOAL KREDIBILITI ULAMA
    Bukan main lagi puak Pakatan Harapan menghentam PAS. Jika dulu mungkin sehari dalam seminggu sahaja mereka menghentam PAS, tapi sejak akhir-akhir ini boleh dikatakan hampir setiap hari parti itu menjadi sasaran. Kiri, kanan, atas, bawah, depan, belakang dibalun…

    Jika tidak ada isu terkini yang boleh dijadikan bahan serangan, maka kisah-kisah lama PAS diungkit agar dapat memenuhi agenda mereka. Sama ada dalam atau diluar konteks, selagi boleh, mereka hentam PAS semahu-mahunya. Tiada belas ehsan?

    Terbaru, seorang warga emas yang seolah dianggap maksum tergamak mempergunakan nama Islam untuk memuaskan nafsu politiknya. Kononnya bertanyakan soal hukum hakam, tapi nampak jelas dia hanya berlaku sakarstik dalam agenda menyerang PAS.

    Memang benar, tahap pemahaman Islam seseorang itu terhad apabila dia tidak berlatar belakang pendidikan agama. Mampu berbahasa arab adalah satu kelebihan untuk menjiwai Islam kerana Al-Quran dan Rasulullah SAW itu sendiri berbahasa arab. Itu normal.

    Analogi mudahnya, bandingkan seorang doktor yang tidak mendalami ilmu agama dan tidak tahu berbahasa arab dengan seorang ulama yang sangat faqih dengan ilmu-ilmu agama dan mahir berbahasa syurga.

    Antara kedua mereka, yang mana lebih tahu bab hukum-hakam Islam? Antara keduanya, yang manakah lebih tahu kaedah berijtihad tentang suatu hukum? Antara mereka berdua, yang manakah lebih memahami Islam secara keseluruhan?

    Sudah tentulah ulama itu, bukan? Manakala jika dibandingkan tentang soal perubatan, maka sudah tentulah doktor itu lebih tahu. Jika kita tidak sihat, takkanlah kita jumpa ulama itu untuk minta diubati? Ulama mungkin boleh mendoakan kita sihat, tapi doktor akan memeriksa apa sebenarnya sakit kita dan beritahu ubat apa yang perlu ditelan, bukan?

    Warga emas itu tidak perlu sakarstik tentang hukum Islam. Apa dia tidak tahukah bahawa hukum meminum arak itu beberapa kali dinasakh-mansukhkan? Dari dihukum sebagai makruh, namun kemudian Allah haramkan secara mutlak pada firmanNya yang kemudian.

    Jadi, soal hukum hakam, usahlah diperolokkan peranan ulama. Mereka memang ‘ahli’ dalam soal itu. Kenapa perlu warga emas itu meletakkan kesangsian dan was-was dalam hati umat Islam dengan persepsi meragukan terhadap ulama?

    Warga emas itu tidak perlu risau. Tiada wang yang dicuri. Malah tidak ada wang curi pun yang digunakan 1MBD untuk membantu hasrat umat Islam di negara ini untuk menunaikan haji. Jadi, dia sebenarnya tidak perlu timbulkan soalan sakarstik itu pun.

    Cuma, sebaiknya warga emas itu perhitung pahala dan dosa sendiri. Cukupkah bekalan untuk bertemu Allah nanti? Apakah semua rakyat di negara ini sudah maafkan aku? Adakah aku atau keluarga aku ‘tercuri’ atau ‘lesapkan’ wang rakyat? Berapa banyak aku menipu rakyat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Derma arab-1mdb, clever mak vadak...

      Delete
    2. bila macai BABI PUN BOLEH TERBANG WOOOO... berkata2.. maka bodohlah sendiri mereka...

      kah...kah...kah...kah

      #idopkuttypenyangak

      Delete
    3. Mak badak terbang free naik jet kerajaan..join dgn jho lo babi

      Delete
    4. memang patut pun puak2 PAS sesat ni dihentam habis2an. Sejak dulu2 sampailah sekarang puak2 sesat ni tak pernah berubah malah semakin terok adalah.Lebih2 lagi semenjak dipimpin oleh Hadi bapak segala kesesatan.

      Delete
  25. �������� ����������������, �������� �������� �������� ���������� ���������� ����������...

    �������������� �������� ����������������������, �������������� ������������ ������ ������������, ������������ �������� ��������..���������� ����������������.. �������� ���������������� �������� ������������ ������ ����������.. �������������� ���������������� ��������������..���������� ���������������� ������������������ �������� ������ ������������.. ������ ������������������.. ���������� ���������� ������������ ������������ ���������������������� ������ ���������� ���������� (������������ ���������� ������ ������������������ ������������..) ������������ ���������������� ���������������� �������������� ������������ ������������-������..����������)

    ���������� �������� �������� ���������� ���������� ����������.. �������� �������������������� �������������� ���������������� �������� ���������� ������ ������������.. �������������������� ������������������.. ������������������������ �������� �������������������� ����������..������������ �������������� ������������ ���������� �������� ������ ����������..�������� ������������ ����������, ������������ ������ ������������.. ���������� ���� ������������ ��������������..


    #SokongBN


    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak badak for all..takbur

      Delete
    2. Itu senarai nama2 mat bangla yg jadi pelanggan hang ka wak?

      Delete
    3. Z aku tahu ler ko tu Tokey BABI pasar borong Chow kit....tu sebab suara BABI dok mengerang pun dia tahu...kkihkihkihkihkih....Tokey BABI...Tokey BABI....

      Delete
    4. Babi ngan mak badak satu family...dua dua gemuk...kikikiki..vadak n vavi

      Delete
  26. Cuba tanya diri sendiri secara spesifik, pernahkah diri berbuat salah atau zalim sepanjang 22 tahun itu? Adakah benar segala yang pernah dipertuturkan? Benarkah dia berzina dan meliwat? Atau aku hanya mengada-adakan cerita untuk matikan langkahnya daripada mengambil kerusi empuk aku? Salahkah aku malukan dia dan keluarganya ke seluruh dunia?

    Bagaimana pula dengan perbuatan aku kepada Perdana Menteri yang pertama, kedua dan ketiga? Kesemuanya sudah meninggal dunia. Adakah mereka atau waris mereka memaafkan aku? Bagaimana pula dengan bekas-bekas Timbalan aku dulu?

    Apa pula nasib diri aku berdepan dengan mangsa-mangsa Memali di akhirat nanti? Mampukah aku arahkan agar mereka ditembak sekali lagi? Bagaimana pula dengan waris-waris mereka? Adakah mereka juga akan menuntut hutang dari aku?

    Dari mana datangnya 1 sen wang aku dan ke manakah aku belanjakan? Apakah aku pernah mengamalkan kronisme dan nepotisme? Pernahkah aku merencana suatu yang berunsur ‘conflict of interest’ dan menguntungkan keluarga aku? Kontrak anti-rust di Proton?

    Penulis yakin, ada banyak lagi persoalan yang perlu warga emas itu rungkai dan tanyakan pada diri sendiri. Tempoh puluhan tahun dalam politik bukan masa yang singkat. Banyak yang perlu dia renungkan dalam ‘masa kecederaan’ ini.

    Bukanlah penulis hanya maksudkan warga emas itu sahaja. Bahkan semua umat Islam, termasuk diri penulis sendiri perlu merenung diri. Kita semua tidak maksum. Jadi, janganlah berlagak maksum terutama bila usia mencecah lebih 90 tahun…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak badak le yg c4 itu fomfuan mongolia

      Delete
    2. bila macai BABI PUN BOLEH TERBANG WOOOO... berkata2.. maka bodohlah sendiri mereka...

      kah...kah...kah...kah

      #idopkuttypenyangak

      Delete
    3. Z aku tahu ler ko tu Tokey BABI pasar borong Chow kit....tu sebab suara BABI dok mengerang pun dia tahu...kkihkihkihkihkih....Tokey BABI...Tokey BABI....

      Delete
    4. Mak badak n babi satu family..vavi n vadak

      Delete


  27. Tanah felda yg di makdudkan itu mempunyai nilai sebanyak RM270 juta. Terpulang kpd pengarah2. Sama ada mereka memilih tanah atau RM270 juta.... Ada faham lapizi



    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua tanah mak badak gadai kat singapore dan china,,buat blnja nyopping..hihi

      Delete
    2. Wak kojola kengkang tak dapat apa pun...dapat bunting sajalah kot

      Delete
    3. bila macai BABI PUN BOLEH TERBANG WOOOO... berkata2.. maka bodohlah sendiri mereka...

      kah...kah...kah...kah

      #idopkuttypenyangak

      Delete
    4. Mak badak for all...idop amno

      Delete
  28. LAMA JADI PM CENDERUNG RASUAH, NAK JADI PM BERKALI-KALI CENDERUNG APA PULAK?
    HARI tu Mahathir suruh Datuk Sri Najib Tun Razak tengok cermin bila bercakap tentang sistem perkhidmatan pengangkutan awam di zamannya yang bukan sahaja lingkup semua sekali sehingga terpaksa dibail out oleh kerajaan, tapi turut gagal menyelesaikan masalah kesesakan lalulintas yang teruk di KL pada waktu itu. Hanya nak bagi kroni kenyang saja.

    Najib cakap itu betul. Penulis masih ingat, ketika LRT dilancarkan tahun 90-an dulu, sebulan saja jalan KL yang berkurang jem – itupun sebab Mahathir bagi naik percuma sebulan itu. Lepas sebulan, dah macam biasa balik. Berjaya apa khinzir macam itu? Sistem pengangkutan awam di Sabah Sarawak, serupa hancur – kalau tak dipinggirkan. Zaman Najib inilah baru orang Malaysia Timur sana nak merasa lebuhraya pun, percuma pulak tu.

    Balik pada cerita hari ini. Tuhan nak tunjuk punya pasal, patutnya tiba giliran Najib pulak suruh Mahathir tengok cermin bila si tua kutuk itu berkata seseorang yang memegang jawatan Perdana Menteri lama, cenderung (ambil) rasuah. Tua kutuk ni lupa ke dia jadi Perdana Menteri 22 tahun, bukan 2 tahun!!

    Alah, Paklah yang jadi PM 5 tahun tu pun Mahathir tuduh korup jugak dan diminta letak jawatan. .Dulu Mahathir nak justify kenapa jadi PM sampai 22 tahun, dia kata tak cukup masa untuk laksana semua dalam kepala dia. Itu bila bercakap pasal dialah. Kena orang lain, semuanya yang rasuah.

    Begitulah sudahnya Mahathir, makin lama cakapnya makin merapu. Pakatan silap-silap dah mula terfikir calon salah orang untuk jadi PM mereka. Mahathir bukan sekadar tua tapi dia dah macam orang gila. Apa dia cakap, apa dia buat sejak diumum calon PM Pakatan ni, semua kena kat muka dia balik. Pakatan sekali terpalitlah tu.

    Tubuh badan mungkin nampak sihatlah tapi mental belum tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Of coz mak badak nk jadik next pm..mcm grace mugabe..korang dengki ke

      Delete
    2. Hang pun tak sihat dah masuk hospital bahagia tapi hang lari dgn john

      Delete
    3. bila macai BABI PUN BOLEH TERBANG WOOOO... berkata2.. maka bodohlah sendiri mereka...

      kah...kah...kah...kah

      #idopkuttypenyangak

      Delete
    4. Mak badak terbang free ngan jho lo

      Delete
  29. Tanah felda yg di makdudkan itu mempunyai nilai sebanyak RM270 juta. Terpulang kpd pengarah2. Sama ada mereka memilih tanah atau RM270 juta.... Ada faham lapizi



    ReplyDelete
    Replies
    1. maksudnye ko tu geng BABI BOLEH TERBANG WOOO... zek tokey babi..


      erkk dapig kasi babi subsidi ke hq ppbm berapa ratus ekor sebulan??

      Delete
    2. Mak badak terbang ngan jho lo free..rakyat bayar

      Delete
    3. Aikkk...sentap nampak!!!

      Apalah hang ni wak sikit punya hal pun nak sentap.
      Teruklah hang ni!!

      Delete
    4. Wak
      Mai sat ada benda aku nak habaq hang.
      Mai lah wak..

      Delete
    5. Z aku tahu ler ko tu Tokey BABI pasar borong Chow kit....tu sebab suara BABI dok mengerang pun dia tahu...kkihkihkihkihkih....Tokey BABI...Tokey BABI....

      Delete
  30. Lantik Mahathir Jadi PM Kerja Gila, Kata Che’GuBard
    Strategi Pakatan Harapan menarik keluar undi penyokong Barisan Nasional dengan mencalonkan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri adalah kerja gila, kata pengasas gerakan Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Bardul Hisham Shaharin.

    Badrul atau lebih dikenali dengan gelaran Che’GuBard menegaskan, ramai rakyat kini sudah bersedia untuk melakukan perubahan kerajaan dengan memilih Pakatan Harapan, tetapi dengan pencalonan Dr Mahathir, perkara itu tidak mungkin berlaku.

    “Betul rakyat sudah bersedia untuk melakukan perubahan (kerajaan). Tetapi yang melambatkan perubahan adalah dengan melantik Dr Mahathir jadi bakal Perdana Menteri. Ini satu kerja gila.

    “Cakap sahajalah terang-terang. Kami (Pakatan Harapan) tak ada keyakinan sebab pemimpin kami tak boleh meraih sokongan (undi), jadi kami ambil sahajalah pemimpin yang tak ada prinsip (untuk jadi Perdana Menteri) asalakan kami boleh menang,” katanya menyindir strategi Pakatan Harapan.

    Kata Che’GuBard, Pakatan Harapan menggunakan hujah agama untuk menjustifikasikan penghijrahan Dr Mahathir ke blok pembangkang dengan memetik penghijrahan Saidina Abu Bakar memasuki Islam.
    “Betul, Saidina Abu Bakar sebelum masuk Islam adalah ketua penjahat dan selepas masuk Islam dia serahkan segala hartanya dan ikut Rasulullah. Tetapi Mahathir dia pulangkan ke tidak balik (harta rakyat)?

    “Saya bercakap menggunakan fakta; contohnya, Barry Wayne (dalam bukunya) Malaysia Maverick mendapati USD100 bilion duit negara hilang; Far Eastern Economic Review mendakwa USD1.6 bilion digunakan untuk bailout (syarikat) anak Mahathir dalam keadaan rakyat sedang susah ketika itu,” katanya menegaskan mengapa langkah mencalonkan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri adalah langkah ke belakang.

    Lantas beliau melontar pertanyaan kepada Pakatan Harapan samaada ianya adalah sebuah strategi yang tepat.
    “Kalau betul tak adalah termengah-mengah Mahathir nak cari kawasan selamat. Muhyiddin Yassin terpaksa tinggalkan kerusi Pagoh, kawasan yang dia naik sebagai ahli parlimen

    “Dia (Muhyiddin) tinggalkan (Pagoh) dan berebut dengan parti komponen yang lain untuk cari kerusi selamat. Jelas ini strategi yang salah.”

    Beliau turut menyentuh soal prinsip Pakatan Harapan yang tidak lagi memperjuangkan isu-isu dasar yang dicipta Dr Mahathir sepanjang pemerintahan selama 22 tahun sebagai Perdana Menteri sebelum ini.

    Ujarnya, jika sebelum ini pembangkang kerap membidas penubuhan Proton dan pelaksanaan dasar automotif negara yang dikatakan menindas rakyat, namun setelah Proton dijual kepada China dan Dr Mahahtir mengumumkan ingin menubuhkan Proton baharu jika Pakatan berkuasa, tiada seorang pun ahli pembangkang membidasnya.

    “Sampai hari ini, siapa yang berani cakap mengenai dasar penswastaan yang menghancurkan negara. Siapa yang berani cakap mengenai isu mansuh tol. Langsung tak bunyi dah,” ujarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ceritalah sikit wak pasal jual pungkoq kat chow kit tu.

      Delete
    2. Mak badak nk habaq pasal rembat jibby dulu boleh?

      Delete
    3. Terrer tahap superman tunM....TUA pon mantap gile

      Delete
  31. WAJAH-WAJAH TERSEMBUNYI KINGMAKER MALAYSIA

    Pencatur utama politik atau kingmaker bukanlah satu istilah asing dalam Sains Politik. Ia adalah merujuk kepada seseorang atau sesuatu pihak yang mempunyai pengaruh besar untuk menentukan siapakah yang akan bakal memerintah sesebuah negara, meskipun mereka sendiri pada ketika itu tidak berpeluang menjadi pemerintah. Kemunculan istilah ini di dalam Dunia Barat dikaitkan dengan kelicikan Richard Neville semasa Wars of the Roses pada abad ke-15. Manakala dalam konteks politik Islam, ia bukanlah satu perkara asing.

    a. Kingmaker Individu

    Dalam konteks politik Malaysia, peranan kingmaker yang dimainkan oleh seseorang atau sesuatu pihak bukanlah satu perkara baru. Antara individu yang jelas berperanan sebagai kingmaker suatu ketika dahulu ialah Lee Kuan Yew. Ketika Singapura bergabung dengan Malaysia pada tahun 1963, Lee Kuan Yew telah memainkan peranan ini. Walaupun harapan Lee Kuan Yew untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia sukar dicapai pada ketika itu, tetapi beliau telah berusaha untuk mempengaruhi corak politik Malaysia supaya gagasan Malaysian Malaysia yang diperjuangkan boleh dicapai.

    Menurut ramai pakar sejarah, sekiranya Tunku Abdul Rahman tidak bertindak menyingkirkan Singapura dari Malaysia pada tahun 1965, kemungkinan besar cita-cita Lew Kuan Yew ini boleh dicapai. Ketika menyertai Malaysia, Lee Kuan Yew telah berjanji untuk menghadkan peranan partinya, PAP, hanya di Singapura dan tidak berhasrat menyertai pilihanraya Malaysia dalam tempoh lima tahun selepas Singapura bergabung dengan Malaysia. Bagaimanapun, setahun kemudian PAP menukar keputusan untuk bertanding PRU di lima buah negeri di Semenanjung Malaysia.

    Seorang lagi individu yang boleh dilihat sebagai kingmaker politik Malaysia ialah Dr Mahathir Mohamad. Beliau dilihat sebagai pencatur penting politik negara dan menentukan jatuh-bangun seorang Perdana Menteri sejak akhir 1960-an lagi. Gelombang desakan kuat terhadap Tunku Abdul Rahman sehingga beliau meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri, antaranya dijana oleh Dr Mahathir. Beliau kemudiannya mendapat tempat semula dalam UMNO dan mempengaruhi corak kepimpinan UMNO, sehingga beliau sendiri naik dari satu tangga ke tangga yang lebih tinggi.

    Kemuncak peranan Dr Mahathir sebagai kingmaker, sehingga beliau sendiri berjaya memperolehi mandate sebagai Perdana Menteri dengan pengunduran Hussien Onn pada tahun 1981. Selapas 22 tahun menjadi Perdana Menteri, beliau terus mencaturkan politik UMNO dan negara. Kedua-dua Perdana Menteri selepas beliau dipaksa tunduk kepada kehendak politik beliau. Abdullah Ahmad Badawi akhirnya melepaskan jawatan Perdana Menteri atas desakan Dr Mahathir. Hari ini, beliau berjaya pula menundukkan seteru politik lama sehingga menjadi ketua gabungan pembangkang.

    Sambungan….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak badak adalah next pm..vote ye

      Delete


    2. ⊠ ⚖ - Vote4BN

      ⊠ ⚖ - Vote4BN

      ⊠ ⚖ - Vote4BN


      SAY NO! TO M3M - Mahadeey Mugadey Mugabe!

      P.P.B.M. ≫ Parti Pengkhianat Bangsa dan Agama!


      Delete
    3. Mak vadak for all..takburrrr

      Delete
  32. Budin Angkatan Macai MahaKuttyTaik..

    survey umum.. nak citer kat korang... kalo tak de 2 JOOTAA undi swing dari UMNO BN PAS kepada parti chap kutty penyangak, jgn harap le Kutty Penyangak dapat bau tangga PMO Office...

    itu pun kalo die tak nyanyok!

    ade paham??


    kah...kah...kah...kahh...


    aku ulang sekali lagi.... 2 JOOTAAA lembu mana mahu jadi ahli Parti Bersatu Penyangak Malaysia (P.B.P.M)??


    Ainina sampah dah cakap..itu parti pengeluar sampah...

    kah..kah...kahhh


    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpe mak vadak memang amik cybertruper amngok ni yg tahap sampah mcm maslan...kiki..nmpk sikit mak ni bijak ..kan kan kan

      Delete
    2. Ini bukan negara taliban...opps negara badak

      Delete
    3. Tun,kau datang tepat masa..
      SELAMATKAN RAKYAT MALAYSIA!!!!!!!

      Delete
    4. Pengundi yang tidak mahu pada UMNO BN PAS..partikan UNDI ROSAK!

      JOM support GERAKAN#UndiRosak !!!


      Tumbangkan Mahafiraun!! Lawan Tetap Lawan!!

      Kita nak lihat siapa yang hebat... rakyat atau Mahafiraun!!

      Undi rosak dengan peratusan keluar mengundi yang tinggi sebagai protes bahawa rakyat TOLAK KAMU wahai MAHAFIRAUN!!

      Delete
  33. jibby dah lelong "anak" madey kpd China kominis.... Terror le ko jibby


    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang Dikasihi, Dato Seri Haji Najib Abdul Razak...
      Musuhmu kian menggeletar, pakatan mereka tak keruan, hilang arah tuju..retak berpecah.. kamu pemimpin yang tenang dan hebat.. biarpun ditohmah bertalu..sifat rendahmu menyusuri desa dan bandar.. aku hormatimu.. Najib Razak putera kepada Allahyarham Tun Abdul Razak (Semoga Allah SWT Merahmati Rohnya..) semoga kebaikan diangkat sebagai pahala disisi-NYA..Amiin)


      Syabas Datuk Seri Haji Najib Abdul Razak.. kami mentaatimu sebagai pemimpin yang Allah SWT angkat.. kebaikanmu disanjung.. kekuranganmu moga diampunkan Allah..semoga dibaiki supaya lebih baik dan mulia..demi amanah Agama, rakyat dan negara.. Amiin Ya Rabbal Alaminn..


      #SokongBN

      Delete
    2. Mak badak for all..takburrr

      Delete
  34. KUALA LUMPUR - "Maka jelaslah betapa sangat hinanya Tun Dr. Mahathir Mohamad di mata DAP dan betapa DAP sebenarnya hanya mahu mempergunakan Mahathir sebagai alat."

    Penganalisis politik dari Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusoff berkata demikian dengan merujuk kepada satu artikel yang disiarkan dalam media rasmi DAP baru-baru ini.

    Menurut beliau, artikel itu membayangkan DAP mesti menang dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 dengan apa cara sekali pun walaupun terpaksa mengusung mantan diktator tua atau si mahafiraun yang dibenci.

    “Bila akhbar rasmi DAP sendiri menyifatkan Mahathir sebagai “mantan diktator tua” dan “si mahafiraun yang kita benci” maka jelaslah betapa sangat hinanya Mahathir di mata DAP dan betapa DAP sebenarnya hanya mahu mempergunakannya.

    “Dengan penghinaan sebegini teruk ditunjukkan DAP terhadap Mahathir, tidak sukar untuk diagak ke mana Mahathir akan dilemparkan nanti setelah DAP mencapai hajat yang ia mahukan dari beliau,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook.

    Mahathir keluar daripada UMNO pada Februari 2016 selepas pelbagai usaha yang dilakukannya untuk menggulingkan Datuk Seri Najib Tun Razak daripada kerusi Presiden UMNO menemui jalan buntu.

    Beliau dipercayai bertindak demikian gara-gara tidak berpuas hati apabila beberapa kepentingan peribadi dan kroninya tidak dipenuhi oleh Kerajaan Persekutuan Barisan Nasional (BN).

    Kemuncak kemarahan Mahathir terhadap UMNO apabila Datuk Seri Mukhriz tersingkir daripada jawatan Menteri Besar Kedah berikutan majoriti Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) termasuk PAS hilang kepercayaan terhadap anak lelakinya itu.

    Mahathir seterusnya menubuhkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang dipimpin bersama anaknya serta orang kanan beliau, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum dipancing oleh DAP untuk menyertai Pakatan Harapan.

    Sejak itu Mahathir, Mukhriz, Muhyiddin dan parti baru mereka dipergunakan oleh DAP dan parti Pakatan Harapan yang lain untuk menghasut orang Melayu khusunya dikampung-kampung supaya menyokong pembangkang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak badak memang dari dulu nk jadik pm...takpe..kalu x dpt kat sini kita lari africa yer cai amnopas

      Delete
    2. ⊠ ⚖ - Vote4BN


      SAY NO! TO M3M - Mahadeey Mugadey Mugabe!

      P.B.P.M. ≫ Parti Bersatu Pengkhianat Malaysia !

      Delete
  35. DAP Anggap Mahathir Sebagai Mahafiraun, Murtad & Umpama Pope Masuk Islam
    Tatkala Mahathir menghina orang jual nasi lemak dan jadi pemandu Uber. Tatkala Mahathir hina jemaah haji 1MDB. Tatkala Mukhriz hina ibadah umrah Datuk Seri Najib di Mekah. Dalam diam diam DAP mengutuk Mahathir di portal rasmi mereka.

    DAP menyifatkan Mahathir seperti ketua paderi, Pope yang baru masuk Islam. Dalam satu artikel bertajuk “Mahu Menang Bersama Dr Mahathir, Atau Tewas Di Tangan Najib?” pada 19 Januari 2018. Artikel ini ditulis oleh editor akhbar rasmi DAP, Roketkini, Izmil Amri Ismail.

    Selain itu, artikel itu juga menggelarkan Mahathir sebagai murtad. “Dr Mahathir sudah murtad daripada perjuangan Umno yang dibinanya selama puluhan tahun” gelar akhbar DAP itu terhadap Mahathir. Telur penyokong Mahathir sudah “masuk ke dalam”, tiada seorang pun tampil melawan balik DAP.

    Teruk dan hina sekali gelaran yang diberi oleh DAP ini, tapi apa boleh buat Mahathir terpaksa telan dan hadam semua kritikan ini kerana sekarang Mahathir tidak boleh lawan DAP. Mahathir hanya menumpang sahaja dalam pakatan pembangkang.

    Sudah pun diumumkan, Mahathir kalau menang pun hanya dapat jawatan untuk sementara sahaja. Maknanya, Mahathir hanya melukut sahaja ditepi gantang sahaja. Mahathir perlukan DAP untuk membolehkan anaknya menjadi Perdana Menteri.

    Jadi Mahathir buat pekak telinga sahaja dengan apa yang DAP kata kepada dia. Begitu juga dengan segala kesalahan dan skandal DAP, Mahathir akan tutup mulut dan jadi bisu atas segala skandal DAP yang berlaku di Pulau Pinang. Gadai tanah sampai berbillion billion, skandal terowong sampai beratus juga, banjir yang tidak henti henti, skandal kilang haram, tanah runtuh dan rasuah banglo Pinhorn.

    Mahathir jadi bisu pada skandal DAP, dan jadi pekak teliga pada semua benda yang DAP kutuk padanya. Akhbar DAP siap kutuk lagi Mahathir sebagai Mahafiraun dan diktator tua.

    Ini kesimpulan yang dibuat oleh Roketkini, “maka pilihannya mudah sahaja. Tidak ada lain, kita mesti menang. Rakyat mesti menang. Dan kalau kemenangan itu diusung mantan diktator tua, si mahafiraun yang kita benci; apakah kita akan menangguhkan kemenangan sekali lagi, dan membiarkan rejim terus ketawa untuk seribu tahun lagi?”

    Bermaksud pandangan DAP terhadap Mahathir masih tidak berubah. Mahathir masih lagi dianggap sebagai diktator dan mahafiraun. Yang berubah adalah pandangan Mahathir terhadap DAP. Mahathir ampunkan semua dosa DAP tetapi DAP nampaknya masih tidak ampunkan dosa dosa Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dosa mak badak adalah kerana c4 dan simen, kan...you all , jgn lebih ye...vote for vadak

      Delete
    2. Yang Dikasihi, Dato Seri Haji Najib Abdul Razak...

      Musuhmu kian menggeletar, pakatan mereka tak keruan, hilang arah tuju.. retak berpecah.. kamu pemimpin yang tenang dan hebat.. biarpun ditohmah bertalu..sifat rendahmu menyusuri desa dan bandar.. aku hormatimu.. Najib Razak putera kepada Allahyarham Tun Abdul Razak (Semoga Allah SWT Merahmati Rohnya..) semoga kebaikan diangkat sebagai pahala disisi-NYA..Amiin)

      Syabas Datuk Seri Haji Najib Abdul Razak.. kami mentaatimu sebagai pemimpin yang Allah SWT angkat.. kebaikanmu disanjung.. kekuranganmu moga diampunkan Allah..semoga dibaiki supaya lebih baik dan mulia..demi amanah Agama, rakyat dan negara.. Amiin Ya Rabbal Alaminn..


      #SokongBN

      Delete
    3. Mak badak for all..takbur

      Delete
    4. ⊠ ⚖ - Vote4BN

      SAY NO! TO M3M - Mahadeey Mugadey Mugabe!

      Delete
  36. Oleh kerana itulah, biarpun DAP setuju Mahathir jadi PM untuk sementara tetapi selepas itu DAP bermesyuarat sulit pula sesama mereka. DAP buat mesyuarat sulit di Hotel Holiday Villa, Subang pada 7 Januari 2018. DAP putuskan untuk kekal dengan agenda “Malaysian Malaysia” dan menguasai kabinet dengan jawatan jawatan menteri yang utama.

    DAP mahu kerusi kerusi penting seperti Timbalan Perdana Menteri Kedua, Menteri KDN, Menteri Kewangan, Menteri Pendidikan, Menteri MITI, Menteri Pertahanan, Menteri KPKT, Menteri JKR dan Speaker Dewan Rakyat.

    Slogan DAP sentiasa bertukar iaitu ‘Malaysia First’ atau ‘Impian Malaysia’ atau ‘UBAH’ atau ‘Selamatkan Malaysia’ namun roh perjuangan asal DAP iaitu ‘Malaysian Malaysia’ yang terkandung dalam Deklarasi Setapak 1967 kekal selamanya. Roh perjuangan asas DAP seperti yang disebutkan dalam Deklarasi Setapak 1967 adalah:

    “Perkara pertama yang perlu dilakukan jika kita hendak memperbetulkan prinsip pembangunan negara di sebuah masyarakat berbilang kaum adalah menjauhi apa-apa idea hegemoni kaum oleh satu komuniti. Usaha yang sedemikian mesti ditumpaskan dan disingkirkan sama sekali..”.

    Ini roh asal DAP. Kerana itulah Kit Siang masih lagi tidak mahu bersara dari politik. Kit Siang mahu memenuhi hasrat Deklarasi Setapak ini. Mahathir pula mahu memenuhi hasratnya untuk menjadikan anaknya sebagai Perdana Menteri.

    Di situ sudah nampak pertembungan cita cita sebenar Kit Siang dan Mahathir. Kit Siang mahu berpolitik untuk laksanakan misi Deklarasi Setapak manakala Mahathir pula ada agenda peribadi. Namun DAP masih lagi tidak berubah, kekal dengan prinsipnya. Yang berubah adalah Mahathir, sudah tunduk pada DAP.

    Kalau DAP benar benar ikhlas pada Mahathir, sudah tentu DAP akan berikan kerusi selamat untuk Mahathir, Mukhriz dan Muhyiddin bertanding. DAP boleh beri kerusi Cheras, Seputeh atau Segambut kepada PPBM. Tetapi DAP tidak buat begitu, DAP masih lagi bertanding di kerusi kuat mereka. Membiarkan Mahathir dan anaknya bertanding di kerusi yang mereka belum tentu lagi menang.

    Barangkali DAP suka Mahathir dan Mukhriz kalah. Lagi senang bagi DAP. DAP hanya mahu pergunakan Mahathir sahaja. Sebagaimana Aufidius mempergunakan Coriolanus, jeneral tentera Rom untuk menawan Rom. Sesudah misi selesai maka dibunuhlah Coriolanus. Atau seperti Hulagu Khan mempergunakan Rafadh Ibnu Alqami untuk menjatuhkan kerajaan Abasiyah. Sesudah selesai misi maka dibunuhlah Rafadh itu.

    Sejarah pengkhianatan Si Kitul dan mamak Mendaliar boleh berulang di Putrajaya. Cara DAP mengutuk dan menggelar Mahathir umpama Pope masuk Islam, mahafiran dan diktator tua sudah menunjukkan sikap DAP sebenar terhadap Mahathir. Ini bukti pakatan pembangkang hanya sandiwara sahaja. Berpakat untuk rebut kuasa. Lepas dapat kuasa, bergaduhlah mereka sesama sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu hang tuah kuasa tang keris, mak badak tang mana? Cer teka..kalu betul tmbah elaun, kalu salah hihi...c4

      Delete

    2. ⊠ ⚖ - Vote4BN

      ⊠ ⚖ - Vote4BN

      ⊠ ⚖ - Vote4BN


      SAY NO! TO M3M - Mahadeey Mugadey Mugabe!

      P.B.P.M. ≫ Parti Bersatu Pengkhianat Malaysia !

      Delete
    3. Mak vadak for all..takburrrr

      Delete
    4. ⊠ ⚖ - Vote4BN

      SAY NO! TO M3M - Mahadeey Mugadey Mugabe!

      Delete
    5. 'TUN RAZAK PASTI KECEWA'

      Oleh Rohaniza Idris
      roha@bh.com.my
      Share

      Tweet

      Share
      KUALA LUMPUR: "Andainya masih bernafas, Tun Abdul Razak pastinya akan kecewa dan ralat melihat empat senario yang sedang berlaku di dalam negara."

      Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah, bertitah demikian menerusi pengamatan baginda terhadap perkembangan semasa tanah air.

      Baginda bertitah, senario pertama merujuk kepada perpaduan warga yang mana Abdul Razak menyatakan masa depan negara bergantung kepada perpaduan rakyat.

      Namun kini, titah baginda, dalam keghairahan mahu mendapat sokongan, parti politik kelihatan semakin cenderung memilih untuk menyalakan bara sensasi isu agama dan perkauman.

      Delete
    6. `TUN RAZAK PASTI KECEWA`

      Sultan Nazrin berkata, senario ketiga yang akan dikesali Abdul Razak ialah pelbagai gelinciran daripada landasan sebenar pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB), terutama penyalahgunaan peluang pembahagian kekayaan.

      Titah baginda, ia mengakibatkan berlaku ketirisan pegangan ekonomi Bumiputera secara besar-besaran yang bukan saja mencetuskan salah faham Bumiputera yang menganggapnya sebagai pilih kasih, malahan juga kemarahan kalangan bukan Bumiputera.

      Delete
  37. Yang Dikasihi, Dato Seri Haji Najib Abdul Razak...

    Musuhmu kian menggeletar, pakatan mereka tak keruan, hilang arah tuju..retak berpecah.. kamu pemimpin yang tenang dan hebat.. biarpun ditohmah bertalu..sifat rendahmu menyusuri desa dan bandar.. aku hormatimu.. Najib Razak putera kepada Allahyarham Tun Abdul Razak (Semoga Allah SWT Merahmati Rohnya..) semoga kebaikan diangkat sebagai pahala disisi-NYA..Amiin)


    Syabas Datuk Seri Haji Najib Abdul Razak.. kami mentaatimu sebagai pemimpin yang Allah SWT angkat.. kebaikanmu disanjung.. kekuranganmu moga diampunkan Allah..semoga dibaiki supaya lebih baik dan mulia..demi amanah Agama, rakyat dan negara.. Amiin Ya Rabbal Alaminn..


    #SokongBN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak badak for all. Takburrrr

      Delete

    2. ⊠ ⚖ - Vote4BN

      ⊠ ⚖ - Vote4BN

      ⊠ ⚖ - Vote4BN


      SAY NO! TO M3M - Mahadeey Mugadey Mugabe!

      P.B.P.M. ≫ Parti Bersatu Pengkhianat Malaysia !



      Delete
    3. Sokong mak badak..idup amno

      Delete
    4. ⊠ ⚖ - Vote4BN

      SAY NO! TO M3M - Mahadeey Mugadey Mugabe!

      Delete
    5. Apa ke bodohnya kita nak ikut 0020 bawah tuh!
      Dari dirosakkan, lagi baik kita berikan pada Amanah ke PPBM ke, DAP atau PKR, untong2 PH menang boleh buang batalkan G S T tuh! Kurang banyak beban kita bila PH berjaya mansuhkan GST.

      Ok semua, jangan ikut kerja bodoh 00:20 tu!

      JOM BERIKAN UNDI KITA KPD PAKATAN HARAPAN

      Delete
    6. Bapok ka yang dok hantar surat kepada Najib diatas tuuu....

      Delete
  38. Pengundi yang tidak mahu pada UMNO BN PAS..partikan UNDI ROSAK!

    JOM support GERAKAN#UndiRosak !!!


    Tumbangkan Mahafiraun!! Lawan Tetap Lawan!!

    Kita nak lihat siapa yang hebat... rakyat atau Mahafiraun!!

    Undi rosak dengan peratusan keluar mengundi yang tinggi sebagai protes bahawa rakyat TOLAK KAMU wahai MAHAFIRAUN!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak larat le nk tolong mak badak..berat mcm vavi

      Delete
    2. ⊠ ⚖ - Vote4BN

      SAY NO! TO M3M - Mahadeey Mugadey Mugabe!

      Delete

    3. macai mugadey dah mengaku kalah.. tak larat???

      kah..kah...kah.. woii geng babi pon boleh terbang... ini belum PRU lagi... belum kempen lagi... ko dah menopause??


      Delete
  39. ⊠ ⚖ - Vote4BN

    SAY NO! TO M3M - Mahadeey Mugadey Mugabe!

    ReplyDelete
  40. Inilah kisahnya…

    Perdana Menteri (PM) pertama keluar UMNO untuk lawan Mahathir.

    PM ke-dua meninggal sebelum sempat lawan Mahathir.

    PM ke-tiga keluar UMNO untuk lawan Mahathir.

    PM ke-empat tak lawan Mahathir kerana dia Mahathir sendiri.

    PM ke-lima tak keluar UMNO tetapi Mahathir keluar UMNO untuk lawan.

    PM ke-enam tak keluar UMNO tetapi Mahathir keluar UMNO untuk lawan.

    Sejak merdeka, macam ada trend je….

    Dah bosan dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. teras masalahnya ialah MAHATHIR!!

      Delete
  41. Protes UndiRosak Dilakukan penyokong PH yang menyampah Mahathir di calon sebagai PM
    Mahathir buka mulut sahaja menyalahkan UMNO. Dia jadi Diktator 22 tahun bukan salah UMNO.

    Hanya kerana orang itu menolak Mahathir dan Pakatan kerana meletakkan Mahathir sebagai calon PM, jadi mereka tidak mahu mengundi, Mahathir mengatakan ia adalah Salah UMNO?

    Tak habis-habis memutar belit cerita, dia sahaja yang betul. Cakap dia sahaja yang mesti kena dengar.

    WTF!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAHATHIR lah ibu segala masalah politik, sosial dan eknomi Malaysia!


      Kalau dia tak de aman Malaysia! Amiin!

      Delete
  42. Mahthir dan Beruk Sarkas
    Mahathir tanya apakah babi halal jika disembelih menggunakan nama tuhan?

    Sungguhpun Mahathir menulis dalam lenggok sarkastik, tapi nampak macam beliau sudah macam beruk sarkas.

    Semua ini hanya untuk menyindir mengenai halal haram haji yang dibiayai oleh 1MDB.

    Masalah Mahathir ialah pada sebahagian orang beliau menyatakan wang 1MDB telah dicuri. Pada orang kampung pula beliau memberitahu 1MDB hantar jemaah haji menggunakan wang curi.

    Jadi mana satu? Wang 1MDB dicuri atau 1MDB curi duit?

    Sarkastik Mahathir hari ini tidak lebih macam beruk sarkas sahaja.

    Dalam sarkas dulu-dulu, beruk akan membuat pelbagai persembahan berbeza untuk menghiburkan penonton yang berbeza. Beruk Sarkas akan melihat reaksi penonton sebelum meneruskan persembahan.

    Jadi ada penonton akan melihat persembahan punggung beruk, ada yang melihat persembahan mimik muka beruk, dan ada yang akan menonton aksi gayut dan lompat.

    Ada beberapa hal-hal ijtihad lama beliau bangkitkan untuk babitkan dengan isu babi haram. Jelas beliau tidak faham antara haram dengan nas bersifat “qatie” dan haram dari segi ijtihad.

    Apakah tujuannya bertanya dalam blog beliau?

    Pada usia 92 tahun Mahathir masih belum menemui jalan. Semoga Allah selamatkan beliau.

    ReplyDelete
  43. DAP CUBA MELEMAHKAN ISLAM
    ��Sekadar penelitian. Apa kata Prof Dr Ridhuan Tee.

    Jangan kecam saya dengan status ini. Ia adalah realiti bukan fantasi. Kita bukan rasis kaum kerana Islam adalah universal. Saya pun keturunan cina. Saya sayang bangsa saya tetapi saya lebih sayang agama saya.

    DAP BAIK...PKR BAIK...PH BAIK...

    ORANG ISLAM BACA ELOK-ELOK

    Apa sebenarnya yang dimahukan oleh mereka?

    Mereka menyerang PAS tanpa letih. Mereka tegar memfitnah PAS. Hanya kerana PAS tidak mahu bersama dengan DAP. Mereka rasa DAP penting demi Putrajaya. Lalu mereka tergamak kutuk PAS kerana tegas dengan agenda Islamnya.

    Mereka memusuhi kepimpinan ulama PAS. Mereka angkat pemimpin DAP sebagai lebih berakhlak, lebih dipercayai dan lebih bervisi. Mereka lawan, mereka balun, mereka maki. Mereka jadikan PAS musuh dan DAP kawan tanpa lagi melihat panduan hadis dan al-quran.

    Sewajarnya 10 kenyataan atau peristiwa berikut menginsafkan mereka. Sampai bila mereka hendak keliru atau dikelirukan?

    Pertama, Nga Kor Ming menghina umat Islam dengan menyamakan pemberian duit raya sama seperti rasuah atau dedak. Mereka diam.

    Kedua, Jeff Ooi menghina kematian ulama tersohor TG Harun Din dengan ‘Adios Harun Din’. Mereka tak terasa apa-apa.

    Ketiga, Nga Kor Ming menyindir pakaian purdah yang dipakai oleh sebahagian wanita Islam. Apabila Datuk Ahmad Darus mencadangkan pramugari memakai pakaian yang menutup aurat, pemimpn DAP kata pemimpin Melayu otak cacat. Mereka diam.

    Keempat, Pemimpin DAP, P Ramasamy menggelar pendakwah terkenal antarabangsa Dr Zakir Naik sebagai ‘setan’, mereka diam.

    Kelima, DAP pertikai kandungan khutbah Jumaat dan mengganggu urusan fatwa. Mereka diam juga.

    Keenam, DAP mempersoalkan laungan azan dan bacaan ayat al-Quran melalui pembesar suara. Mereka buat lembu kenyang.

    Ketujuh, DAP mempersoalkan larangan murtad dan mempersoalkan kewujudan JAKIM. Semuanya mereka diam.

    Kelapan, DAP hina dan mempersenda hudud. Mereka diam.

    Kesembilan, DAP separuh mati menentang RUU355, mereka kata RUU355 belum perlu. Maqasid syariah dengan DAP pula mereka berguru.

    Kesepuluh, DAP menentang ustaz-ustazah dari Semenanjung dihantar ke Sarawak, mereka membisu.

    Belum berkuasa di Putrajaya, DAP telah cuba memandulkan Islam. DAP adalah komponen Pakatan Harapan. Berpolitik untuk memenangkan PH bermakna berpolitik memenangkan DAP. Politik DAP adalah politik memandulkan Islam. Maka sesiapa umat Islam yang berpolitik untuk PH bermakna mereka berpolitik untuk memandulkan Islam – agama mereka. Tepuk dada tanya iman.

    TAMBAHAN:
    1) Isu Kalimah Allah hendak letak dalam Bible - Penyokong DAP & PKR
    2) Isu Azan guna pembesar suara jadi issue - Penyokong DAP
    3) Isu memudahkan proses murtad - Penyokong DAP
    4) Isu status agama anak kita selepas umur 18thn - Penyokong DAP

    Semua Isu nie disokong 100% oleh DAP. Malangnya melayu Islam kita di dlm PKR dan Parti Harapan masih lagi buta! dan sokong DAP lalu menghina PAS, walaupun mereka nampak DAP adalah musuh Islam yang Nyata!!!!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Berok Anjing belaan Budin Macai Kutty Keling ni mana reti baca bab ni..mereka kaki tonton filem lucah!


      Sampai bab menghina nama Allah dan Rasul, menghina alim ulama, mempermainkan kalimah suci Syahadah... ini betul2 berlaku di belog Budin Lahanat ni..


      Dia rileks je support anjing2 belaan, takde nak delete post2 yang menghina Agama, Allah dan Rasul.

      Spesis macam ni kita nk harap jadi pembela Agama atau diri kita??


      Ini puak DAJJAL.. Madey tu salah satu watak2 dajjal.. takde diorang nak hairan lah pasal peringatan bahaya DAPiG ni... mereka akan meloyar buruk seperti paria mabok todi pasal MO1..

      tak habis gila mereka ini membuat penghinaan dan kacau bilau melainkan semua mereka ini dimamposkan Allah Taala!!

      Delete
  44. ⊠ ⚖ - Vote4BN

    SAY NO! TO M3M - Mahadeey Mugadey Mugabe!

    P.B.P.M. ≫ Parti Bersatu Pengkhianat Malaysia !


    ReplyDelete
  45. Home » PRU-14 » PRU-14: PEMIMPIN KHIANAT PADA RAKYAT PERLU DITOLAK
    PRU-14: PEMIMPIN KHIANAT PADA RAKYAT PERLU DITOLAK
    1. PEMIMPIN yang pernah mendapat kuasa, akan tetapi khianat pada rakyat, maka perlu ditolak.

    2. Tun Dr Mahathir mempunyai rekod yang sangat ketara, selama 22 tahun sebagai Perdana Menteri, mengenepikan kemajuan rakyat Sabah, manakala Datuk Shafie Apdal khianat kepada rakyat luar bandar, khususnya semasa beliau menerajui kementerian KKLW.

    3. Tahun 2009, 6 tahun selepas Tun Mahathir letak jawatan sebagai Perdana Menteri, kadar kemiskinan Sabah 19.7%, sedangkan kerajaan yang disokong mantan PM itu telah mengalih kerajaan negeri selama 15 tahun bermula tahun 1994. Cuba bayangkan kadar kemiskinan sebelum itu.

    4. Rekod kemajuan Sabah dan rakyatnya sebenarnya hanya bermula selepas Tun Mahathir bersara. Pengwujudan koridor pembangunan Sabah hanya diwujudkan apabila Tun Abdullah Badawi menjadi Perdana Menteri. Kemudiannya momentum pembangunan Sabah diteruskan oleh Datuk Seri Najib Razak. Pada era Najiblah, Sabah mendapat banyak peruntukan, termasuk dana yang disalurkan menerusi KKLW sebanyak 15bilion bagi RMK-9 dan 10. Namun peruntukan yang sepatutnya menyelesaikan sebahagian besar kemudahan asas itu, selepas habis digunakan, tidak kenampakan dilapangan, kerana salah urus oleh pemimpin yang diberi tanggungjawab.

    5. Kini, pemimpin yang khianat kepada rakyat menubuhkan parti masing-masing, dan cuba pula mempengaruhi rakyat menyokong mereka, kononnya untuk mengubah Sabah. Mengubah Sabah daripada menuju kemajuan kepada kegelapan.

    6. Rekod menunjukkan bahawa kemajuan Sabah begitu pantas dan rancak. Kadar kemiskinan menurun dengan drastik, sehinggakan kadar itu menjunam ke paras 2.9% pada tahun 2016.

    7. Halatuju pembangunan Sabah berada pada landasan betul, baik di bandar mahupun luar bandar. Momentum kemajuan itu boleh berterusan, jika kerajaan dan pemimpin yang merancangnya diberi mandat meneruskan kerajaan pada PRU-14.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SOKONG 100%!!
      TOLAK MAHAFIRAUN MAHATHIR LAKNATULLAH!!

      ⊠ ⚖ - Vote4BN


      SAY NO! TO M3M - Mahadeey Mugadey Mugabe!

      P.B.P.M. ≫ Parti Bersatu Pengkhianat Malaysia !

      Delete
    2. Indahnya bumi kita iini
      Warisan berkurun lamanya
      Hasil mengalir ke tangan orang lain
      Peribumi merintih sendiri

      UMNO PENGKHIANAT UGAMA BANGSA DAN NEGARA

      Delete
    3. BERITA»Nasional
      Selasa, 29 Ogos 2017 | 3:48pm

      Cari Kata Kunci
      CARI

      SULTAN Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah bertitah sebelum merasmikan buku Fulfilling A Legacy - Tun Razak Foundation' terbitan Yayasan Tun Razak (YTR) di Hotel Shangri-la. - Foto Eizairi Shamsudin
      'Tun Razak pasti kecewa'

      Oleh Rohaniza Idris
      roha@bh.com.my
      KONGSI ARTIKEL
      Share

      Tweet

      Share
      KUALA LUMPUR: "Andainya masih bernafas, Tun Abdul Razak pastinya akan kecewa dan ralat melihat empat senario yang sedang berlaku di dalam negara."

      Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah, bertitah demikian menerusi pengamatan baginda terhadap perkembangan semasa tanah air.

      Baginda bertitah, senario pertama merujuk kepada perpaduan warga yang mana Abdul Razak menyatakan masa depan negara bergantung kepada perpaduan rakyat.

      Namun kini, titah baginda, dalam keghairahan mahu mendapat sokongan, parti politik kelihatan semakin cenderung memilih untuk menyalakan bara sensasi isu agama dan perkauman.

      Sultan Nazrin bertitah, Abdul Razak turut menggariskan peranan penting sekolah dalam memupuk perpaduan rakyat melalui aliran pengajian kebangsaan menerusi Dasar Pelajaran Kebangsaan yang terkandung dalam Penyata Razak.

      "Pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan kini dilihat semakin gagal memenuhi matlamat untuk sekolah berperanan sebagai taman asuhan menyatupadukan warganya.

      "Generasi muda pelbagai kaum yang melalui pelbagai aliran persekolahan, tidak akan berpeluang berinteraksi dan saling mengenali, sebaliknya membesar secara berasingan dalam kelompok kaum masing-masing," titah baginda.

      Baginda bertitah demikian ketika melancarkan buku 'Fulfilling A Legacy - Tun Razak Foundation' terbitan Yayasan Tun Razak (YTR) hasil tulisan Shahreen Kamaluddin di sini, hari ini.

      Turut berangkat, Raja Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim.

      Yang turut hadir, balu Abdul Razak, Tun Rahah Mohd Noah; Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah YTR, Tun Hanif Omar dan Canselor Universiti Tun Abdul Razak, Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid.

      Sultan Nazrin berkata, senario ketiga yang akan dikesali Abdul Razak ialah pelbagai gelinciran daripada landasan sebenar pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB), terutama penyalahgunaan peluang pembahagian kekayaan.

      Titah baginda, ia mengakibatkan berlaku ketirisan pegangan ekonomi Bumiputera secara besar-besaran yang bukan saja mencetuskan salah faham Bumiputera yang menganggapnya sebagai pilih kasih, malahan juga kemarahan kalangan bukan Bumiputera.

      "Keempat berkaitan rasuah dan integriti. Hati Tun Abdul Razak pasti luluh mengikuti pendedahan demi pendedahan, tangkapan demi tangkapan kerana rasuah yang berlaku secara besar-besaran, membabitkan penjawat tinggi dan individu terpelajar dengan jumlah yang banyak serta mencalar nama baik negara bangsa, " titah baginda.

      Sehubungan itu, Sultan Perak meminta rakyat menghayati wawasan dan semangat pengorbanan Abdul Razak.

      "Kepada Allah sama-sama kita berdoa supaya wawasan dan semangat pengorbanan Tun Abdul Razak tidak akan padam daripada minda dan hati rakyat.

      "Semoga wawasan dan nilai murni Tun Abdul Razak dikunjungi semula, dihayati, dihidupkan dan disemarakkan dalam minda dan jiwa setiap warga Malaysia," titah baginda.

      101858 dibaca

      Delete
  46. DS NAJIB INSAN MULIA.. LIHAT IBUNYA TUN RAHAH.. MULIANYA SEORANG IBU DAN ISTERI NEGARAWAN ULUNG SEBENAR - ALLAHYARHAM TUN ABDUL RAZAK!!

    Yang Dikasihi, Dato Seri Haji Najib Abdul Razak...

    Musuhmu kian menggeletar, pakatan mereka tak keruan, hilang arah tuju.. retak berpecah.. kamu pemimpin yang tenang dan hebat.. biarpun ditohmah bertalu..sifat rendahmu menyusuri desa dan bandar.. aku hormatimu.. Najib Razak putera kepada Allahyarham Tun Abdul Razak (Semoga Allah SWT Merahmati Rohnya..) semoga kebaikan diangkat sebagai pahala disisi-NYA..Amiin)

    Syabas Datuk Seri Haji Najib Abdul Razak.. kami mentaatimu sebagai pemimpin yang Allah SWT angkat.. kebaikanmu disanjung.. kekuranganmu moga diampunkan Allah..semoga dibaiki supaya lebih baik dan mulia..demi amanah Agama, rakyat dan negara.. Amiin Ya Rabbal Alaminn..


    #SokongBN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dgn membatalkan projek pembagunan yg telah dirancang itu sahaja dapat mengekalkan tanah jalan semarak tu dibawah felda..tak tau la brpa banyk kos dah dilaburkan pemaju.dan brp bnyk lagi perlu byar kpda pihak terlibat.



      Macaaiiiii dungu tahap kampung pendalaman jer yg percaya tanah tu dapat balik free...


      Dunguuuuuu punya penyokong.sokong buta tuli

      Delete
  47. Apa ke bodohnya kita nak ikut2 rosakkan undi tuh!
    Dari dirosakkan, lagi baik kita berikan pada Amanah ke PPBM ke, DAP atau PKR, untong2 PH menang boleh buang batalkan G S T tuh! Kurang banyak beban kita bila PH berjaya mansuhkan GST.

    Ok semua, jangan ikut kerja bodoh merosakkan kertas undi kita tu! Undi adalah kita dan ia adalah ``RAHSIA`

    JOM BERIKAN UNDI KITA KPD PAKATAN HARAPAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. SOTONG....GORENG TOPUNG PUN SODAPPPP!!!

      Delete
  48. Haiya..sikalang yibbo sulah mungaku
    Meniaga emdibi tatak laku
    Macam tayar bocor paku
    cai sulah tiga suku..

    Lulu cai manyak sokong
    Ciakap emdibi manyak ontong
    Sikalang lu tau,suma mohong
    Musuk taik lalam tong..

    Itu pasat tak moleh tutup
    Manyak wang sulah lingkup
    Sulah hancor bom mulutup
    Pakatan munang musti cekup..

    Sampei bila mau mohong
    Lu ingat lakyat sotong
    Ikan siakap,yibbo senohong
    Cai modoh mau klentong..

    Undi Pakatan wa musti mali
    Wa bawak, wa satu family
    Satu kampung wa naik loli
    Itu Bien talok lobang gali.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...