Monday, 29 January 2018

TAK KESIANKAH NAJIB KEPADA PAS, SUDAHLAH DIUNGKIT-UNGKIT BANTUAN, KELANTAN PULA MAHU DIRAMPASNYA?


Semalam, Perdana Menteri Najib Razak melakukan lawatan sehari ke Kelantan. Seperti biasa, dalam lawatannya ke mana-mana negeri menjelang PRU 14 yang bakal diadakan pada bila-bila masa, banyaklah janji projek dan curahan wang dilakukan yang tentunya diharap akan dibalas dengan sokongan dan juga undi.


Kelantan turut tidak terkecuali, meskipun negeri itu ditadbir oleh Pas yang merupakan "rakan mesra"  kepada UMNO. Selain mengumumkan beberapa projek, Najib juga mengungkit kemurahan hatinya kepada Kelantan yang menurutnya, beliau adalah jauh lebih baik berbanding Tun Mahathir Mohamad dahulu.


Kata Najib, sepanjang 22 tahun Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri, dana yang disalurkannya kepada Kelantan hanyalah berjumlah RM12.7 bilion sahaja.


Sebaliknya, kata beliau, sejak 2006 hingga tahun ini, dana yang disalurkan oleh kerajaan Pusat kepada Kelantan adalah berjumlah RM14.69 bilion.


"Negeri defisit macam Kelantan ini, kalau tiada sumbangan daripada kerajaan Pusat, mereka nak bayar gaji pun tak mampu.


"Kita ada masa lagi untuk tambah peruntukan kepada Kelantan. Nak undi atau tak undi, itu hak mereka tapi kali ini undi kitalah.


“Kita bagi suntikan macam-macam, tuan-tuan dan puan-puan apa salahnya bendera kita (BN) kasi naiklah sikit.


“Ini susah-susah baru minta tolong kita, bendera dah naik pun kita nak kena turunkan, inilah kita baik hati,” demikian antara kata-kata  Najib sambil tertawa kecil.


Dalam erti kata lain, selain bersikap pemurah memberi peruntukan wang kepada Kelantan yang kekurangan dana untuk mentadbir negeri dan melaksanakan projek-projek pembangunan, nawaitu sebenar Najib ialah mahu negeri itu dikembalikan semula kepada UMNO untuk memerintahnya.


Sebab itulah beliau suka mengungkit-untkit apa yang diberikannya kerana harapannya apa yang disumbangkannya  itu sentiasa diingati oleh pengundi Kelantan.


Kenapa Najib masih bersungguh mahu menawan kembali Kelantan sedangkan Pas adalah "rakan mesra" kepada UMNO sehingga parti itu berkeras untuk menjadikan pertandingan tiga penjuru di peringkat Pusat semata-mata mahu memberi kelebihan kepada BN memenangi pilihanraya akan datang?


Di mana budi bahasa Najib kepada musuh yang sedia menukar identiti menjadi rakan di peringkat Pusat, tetapi UMNO dan BN tetap mahu menggulingkan Pas daripada memerintah Kelantan?


Apa salahnya, oleh kerana Pas sudah memberi kelebihan kepada UMNO dan BN melalui pertandingan tiga penjuru di peringkat Pusat, parti itu membalas kebaikan parti Islam itu, bukan saja dengan memberi peruntukan kewangan, malah dengan tidak meletakkan calon-calonnya bertanding di Kelantan?


Tidak dinafikan, meskipun belum pasti, kesediaan Pas berpisah dengan dengan parti-parti pembangkang yang lain untuk bertanding sendirian tidak lain ialah untuk memberi kelebihan kepada Najib, UMNO dan BN memenangi pilihanraya, seterusnya mengekalkan kuasanya di Putrajaya.


Lebih jelas lagi, dalam sekian banyak kenyataan para pemimpin Pas, sasaran serangan mereka lebih ditujukan kepada Pakatan Harapan berbanding UMNO dan BN.


Najib yang terlibat skandal kewangan terbesar di dunia, menukar demokrasi Malaysia kepada kleptokrasi dan dalam akaun banknya terbukti ada beribu-ribu juta ringgit yang menurut DOJ bersumberkan dana 1MDB yang diselewengkan, tetapi di mata Pas beliau tetap kelihatan suci dan bersih.


Yang lebih ditakuti oleh Pas tetaplah Tun Mahathir, Pakatan Harapan dan DAP, sedangkan yang terang-terang menolak hudud dan pindaan Akta 355 ialah MCA, MIC dan juga Gerakan. Tun Mahathir juga tidak pernah terbukti ada berbilion wang dalam akaun peribadinya.


Dalam masa yang sama, meskipun melalui Gagasan Sejahtera, Pas tidak terlihat ingin menang pilihanraya kali ini. Sasaran utama Pas lebih untuk memastikan Pakatan Harapan tidak dapat berkuasa saja.


Dilihat daripada pelbagai sudut, kecuali ada ganjaran lain yang kita tidak ketahui, bukan kecil sebenarnya pengorbanan Pas kepada Najib, UMNO dan BN.


Namun demikian, berikutan kesedaran rakyat yang semakin meluas terhadap perlunya perubahan dalam negara, belum tentu semudah itu untuk Najib, UMNO dan BN mengekalkan kuasanya, walaupun setelah adanya bantuan pertandingan tiga penjuru daripada Pas.


Jika rakyat benar-benar inginkan kepada perubahan dan pengaruh Tun Mahathir berjaya mewujudkan tsunami rakyat melalui kembalinya semula beliau menjadi Perdana Menteri, tidak mustahil UMNO dan Pas akan sama-sama ditolak ke tepi oleh pengundi kali ini.


Tetapi berbeza bagi Kelantan. Jika berlaku pertandingan tiga penjuru, ia tidak dinafikan akan memberi kelebihan kepada UMNO menawan semula negeri itu.


Tanpa kehadiran pengundi bukan Melayu dan dengan pengundi Melayu berpecah kepada tiga - UMNO/BN, Pakatan Harapan dan Pas - selain dikukuhkan dengan pengaruh wang, media dan jentera kerajaan Pusat,  kelebihan adalah memihak kepada UMNO/BN untuk menawan kembali Kelantan.


Pas lebih mungkin kecundang dan hilang kuasanya di Kelantan kali ini. Bermakna, selain sudah tentu akan kalah di peringkat Pusat, Pas juga kemungkinan besar akan turut kehilangan kuasa di Kelantan melalui pertembungan tiga penjuru.


Dalam keadaan ini, demi untuk mewujudkan suasana menang-menang, tidak bolehkah Najib, UMNO dan BN memberi laluan kepada Pas saja berhadapan dengan Pakatan Harapan di Kelantan?


Biarkan Pas saja berhadapan satu lawan satu dengan Pakatan Harapan, manakala UMNO dan BN hanya memberi sokongan dari segi kempen, kewangan, jentera dan pelbagai kemudahan lainnya kepada parti itu.


Dengan bantuan UMNO dan kerajaan Pusat serta pertandingan satu lawan satu berhadapan Pakatan Harapan, Pas tentu lebih selesa untuk mengekalkan kuasanya di Kelantan. 


Dengan kata lain, apabila Pas dan UMNO bekerjasama untuk berlawan dengan Pakatan Harapan, ia ibarat perlawanan gusti dua lawan satu layaknya. Lebih mudah untuk Pas  menang lagi di Kelantan.


Setidak-tidaknya, kalaulah UMNO dan BN kecundang di peringkat Pusat kepada Pakatan Harapan, Pas masih ada lagi tapak kuasanya di Kelantan.


Tetapi, dengan kalau di Pusat kalah dan di Kelantan juga tewas, apa lagi yang tinggal buat Pas?


Tak kesiankah Najib kepada Pas?


Atau Najib sebenarnya memang dalam hatinya mahu "membunuh" terus Pas daripada sebarang sisa-sisa kuasa? (ShahbudinHusin 29/01/2018).

126 comments:

  1. Replies
    1. Pas nak jadi king maker saja. Soal halal haram depa tak ada apa2 masalah.
      Keldai hadi boleh ubah hukum hakam ni bila2 masa saja.
      Peanuts...

      Delete
    2. Ini semua sandiwara Najib Al Lahanat dgn Hadi Al Sesat.
      Kat belakang pentas , salam tangan, peluk, cium mulut.
      Macam lahh org tak tau.

      Mudah mudahan Jahanamlah umno dgn Pas Pru 14 ni !

      Delete
    3. TS Khalid sedang mengusahakan kerajaan campuran PAS dan Umno/BN di Selangor,selepas PRU 14 nanti.Di Kelantan pun sama.

      Delete
    4. ......RCI Memali bila wooiiii.....

      Delete

    5. Kelantan ni bukan ada apa faedah pun...

      ...kalau menang pun buat menghabiskan beras saja...


      ... rakyat kelantan pun lari cari makan kat luar.......


      .....kalau menang kat negeri ni, memang balaa......



      Delete
    6. Baru je berbaik-baik dgn najib... lebai2 Pas dah boleh beli kereta mewah, kawin 2,3,4... rumah banglo baru . ishhh tuh belum lagi dapat jadi king maker . Ishhh jadi billionaire lahh lebai2 Pas ni oiii. Sana sini boleh cedok ! PM pulak kaki curi kahkahkah sedappp laa

      Apa dia ada kisah pasal hukum hakam.. reporter tanya soalan je... hadi tolak kat Allah ... senang jerrr .

      KahKahkah !

      Delete
    7. Pas sebagai king maker untuk bn menang 2/3 pru14. Londeh belaka no hal pasal dah masyuk. Apa guna jadi mp dan adun, nak dpt berjuta pun susah. Jadi king maker, boleh berjuta.

      Delete
    8. Nak sgt buat RCI memali?

      Pi korek dulu kubur yg kononnya para syuhada pas kerana itulah janji keldai hadi kpd mereka yg bangun menentang kerajaan dgn senjata dan bercita cita nak tubuhkan kerajaan lslam.

      Awat? Tok nenek kita sejak dulu kala mati dlm keadaan kapiaq ka sebelum pas ada?

      Pas ni agama kah?

      Kalau pas tu agama jadi agama lslam ni apa?

      Nabi dgn para2 sahabat ni ahli2 pas lah?

      Delete
    9. Paspispus...kusuuut..sraabuuut..kambuuss..teruuss..
      Lebih kurang gitulh bro zack

      Delete
    10. Budin2
      Poyi la mabok!

      Big reform start from Onn Jaafar gathering all Malays to unity ... Tunku reform to make reality to Independent, then come reforming Malay to utilize land the Green Book by Tun Razak, solidarity by Hussein Onn as to remember his father Onn Jaafar giving big role big reform by Mahathir next to Abdullah Ahmad Badawi then now Najib (done so far good transforming Malaysia to greater grand design) ... What we need is the most awaiting man the very best creation and very best fabrication of Allah the Almighty ... to reform all mankind to become brotherhood to prosper to next world. Bahasa Melayu whether like or dislike to be accept the world language as to follow the good character and attitudes just like the prophet Muhammad Rasulullah saw. This scenario with be upmost gigantic reformation not for Malaysia but for the world ... this should we need actually .... the 2nd wheel or whosever Mahathir Anwar Zahid bla bla bla nothing will change ... then continue people grumble complaining where and what wrong. Don't be surprise at sudden the that time real begun. The very great man come alone with motorcycle.

      Delete
    11. Tak ada mana umno nak lepaskan peluang merampas semula Kelantan.

      Dengan bantuan yg diberi kepada Kelantan.....maka Pas terrrpaksa memikol rasa terhutang budi yg tak bertepi.

      Jadi terrkedulah Pas tak berani nak tunjuk taring sangat sebab takot terrrmiss bantuan2 di masa akan datang.

      Maka 3 penjuru ialah laluan terrrbaik untuk survival politik mereka. Dapat tempiasss sikit pon jadi lerrrr......

      Delete
    12. Budin

      Tunjukan gambar dewan terbuka SMK Hutang Melintang yg berharga RM600,000 tu.

      Ini kawasan parlimen zahid komedi. Sebiji mcm kandang lembu!!!

      Delete

  2. mampos lah dgn pas pis pupus






    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas pd najib nazak adalah seperti mangkuk tandas. Duduk untuk melePAS. Walau begitu pas ttp rela jd mangkuk tandas najib nazak ni. Mahal bayaran yg najib nazak buat untuk jadikan pas mangkuk tandas.

      Delete



  3. biar kelantan JAHANAM


    memyusahkan MALAYSIA negeri miskin papa kedana niiiii


    ReplyDelete
    Replies
    1. benci najib dan hj hadi pun cerdiklah sikit jgn main pukul rata habis satu Kelantan.....hang dah smp belum kat Kelantan?
      cakap sedap mulut kata miskin?

      Delete
    2. Bukan Kelantan yg miskin papa kedana yg menyusahkan, tapi melayu mcm hang Ni yg menyusahkan. Kaya Sgt ke?. Bodoh piang punya melayu

      Delete


  4. MANA BLOGGER SEWEL UMNO BODO


    MANA


    MANA BLOGER YG KATA BUDIN SAMPAH



    MANA MACHAI BABEEEE NI KLUAR ...


    ReplyDelete
  5. Kelantan bukan milik Najib pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia boleh beli kelantan apa kalau dia mau!!!

      Delete



  6. APA KATA MAJLIS RAJA RAJA DI ATAS KEPUTUSAN MAHKAMAH


    ISLAM PERLU KEMBALI JADI HINDU



    MAMAK KEMBALI JADI KELING


    TAHNIAH MAHKAMAH BESAR MALAYA BUAT KEUTUSAN YG DI SOKONG SEMUA TERMASUK PAS DAN HAJI HADI



    INI KEADILAN DALAM ISLAM

    BUDAK YG D PAKSA JADI MAMAK PERLU KEMBALI JADI KELING


    HADI DAN PAS SOKONG. BAGUIH LER TEW

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang kau meroyan beruk gila ooi.
      Apa kata kalau kau mampus dgn rupa babi?

      Delete
    2. Kau la yg meroyan 21:33..tak tau perkembangan donia sebok maki orang kat sini..dah makan ubat ke belom?

      Delete
  7. mana budak sewel yg selalu kata madey buruk


    mana budak sewel ni yg masih dok mengepit hisap nenen mamak dia


    NAJIB KAMU LAH PM PALING PARIAH

    PERGI INDIA BUKAN SBG MAHARAJA

    TAPI MCM KELING PARIAH

    BIBIR MERAH KULIT CERAH TAPI TARAF PARIAH BILA SAMPAI INDIA


    SAMPAAAAAAH ANTARABANGSA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah kena tangkap kot oleh warden hospital bahagia tanjong rambutan sebab dulu dia lari malam dgn john.

      Delete

  8. ahli pas yg marah HAJI HADI PEMECAH BELAH PARTY BILEH


    BOIKIT PRU14

    #BOIKOTHAJIHADI


    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah percaya kat keldai hadi lah. Tak payah ikut dia pun!!!
      Siapa yg iktiraf dia sebagai ulama besar ni....?

      Delete
    2. 19:17,
      Tak payah lah boikot2 tuh!......
      ahli pas yg marah HAJI HADI PEMECAH BELAH PARTY BOLEH lah berikan undi kpd PAKATAN HARAPAN
      ( AMANAH, PKR, DAP, PPBM DAN WARISAN ) YG NAK MANSUHKAN GST IBU SEGALA PUNCA KENAIKAN KOS SARA HIDUP KITA. 1MDB pon akan dibuat RCI. segala aset / harta / wang kita di luar negara akan PH kembalikan kpd Perbendaharaan Malaysia untuk kita rakyat jelata.

      So , lupakan lah boikot2 tu. Beri undi pada PH insyaaAllah berfaedah. Amin.

      hapuskanunmobn hapuskanumnobn marihapuskan

      Delete
    3. Keldai hadi tu methematics pun tak tahu.

      Delete
  9. Dulu dah janji nak beri 5 negeri pada ambo, ari ni doh u turn plok! ehhhhh.....kuat konar sungguh mu jig!!!

    ReplyDelete
  10. Kalau aku jadi macai Umno ishhhh Malu lahhh dapat ketua bacol macam si najib ni.

    Muka macam kepala bapok, suka mencuri, suka menipu, dah tuh penakuttttt pulak tu. Walaupun Telo dia bini gemok dia dah genggam tapi tak kannn lah takut dgn Tun yg berumur 93 Tahun ! Nak jumpa pun tak berani, menggigil lutut kahkahkah.
    Oiiii Cai Malu ahhh. Daripada korang sokong najib kepala bapok kan lagi baik korang gi mati !

    ReplyDelete
    Replies
    1. hisshapudin tu ker

      ehh bini cun pun main batang juger


      umno ni parah dah

      Delete
  11. Eeeeeeebrahhhimmmm ali@kodok@katak puru

    ReplyDelete
  12. Najib dan umno dah tahu hadi dan pas bodoo...hihihi....sPas makanan umno...
    Pemimpin pas berserban berjubah pon nak mewah jugak...

    ReplyDelete
  13. BERITA BAIK

    KAJIAN
    TERBARU DARI MERDEKA CENTER
    MENUNJUKKAN JELAS
    PART ISLAM PAS AKAN
    LINGKUP DI KELATAN

    INI BERITA BAIK
    UNTUK WARGA KELANTAN
    INI BERITA BAIK UNTUK 03

    NATANG BEWOK MANA
    YANG AKAN JADI MB?
    C

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg akan jd MB ialah dari baka keturunan demo lah, sbb ada DNA babi.

      Nate beruk weh

      Delete
    2. selepas lobai semua kalah


      teringin nak suntut bini bini deme.. apa tunggu lagi lepaskanlah bini bini hasil dedak MO1 1mdb tuuu


      bini attakanan boleh tahan..juga..

      tapi kena standby Q7 satu !!!

      Delete
  14. Zack tokey babi pasar borong dah mampus ke belum? Payah betul tokey babi ni nak mampus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah aku hidup lagi wak.
      Hang apa habaq?
      Malam ni tak berniaga ker wak?
      Bangla2 kat Chow Kit tu dah dapat gaji...
      Apa lagi wak. Hang boronglah depa tu malam ni...lepas tu ceritalah sikit kat aku rokok bangla lagu mana..

      Delete
    2. yang menanya tu

      bila nak cari makan hasil halal


      ini dok dalam blog 24jam cari makan haram MO1 bagi

      pantat betul mulut kamu mcm pembekal babi ke pasar borong

      Delete
    3. Cikgu najmi bodoo29 January 2018 at 21:15

      Wak kojola babi belaan cina prompak Jho lo patut mampoosss dulu.....hidup susahkn melayu jee...

      Delete
    4. Cikgu Najmi ni ke yg meliwat budak sekolah?

      Delete
    5. Cikgu najmi bodoo29 January 2018 at 22:09

      Yg liwat altonya dan zz daa

      Delete
    6. Cikgu najmi tu wak kojola bapuk kengkang 5 kupang daa...

      Delete
  15. Ckgu Najmi Taiping Mali29 January 2018 at 21:02

    Pakatan Harapan pilihan baru rakyat Kelantan
    IKTISAR

    Kamaruddin Md Nor sedia berganding dengan Husam.
    ORANG Kelantan disifatkan sebagai orang yang berani melakukan perubahan, redikalis. Itulah gelar kepada orang Kelantan dalam politik. Mereka tidak kekal kematu hanya dengan sebuah kerajaan mentadbir dan memerintah mereka seperti rakyat negeri lain. Mereka berani dan sanggup berubah demi nasib mereka. Lantaran perubahan itu Kelantan pula dikenali sebagai universiti politik terbuka.

    Sejarah menunjukkan sudah tiga kali kerajaan Kelantan bertukar ganti. Pertukaran itu berlaku di antara dua buah parti (komponen) sahaja, PAS dan Umno. Pertukaran pertama tahun 1959, yang kedua 1978 dan ketiga 1990.

    Pilihan raya ke 14 peluang terbaik untuk rakyat Kelantan membuat mahasabah untuk menukar kerajaan Kelantan sekali lagi. Ini peluang keemasan yang boleh dilaksanakan dengan fantastik. Kali ini rakyat Kelantan berpeluang untuk memilih bukan sahaja BN dan PAS, dua kelompok yang sudah usang, atau sudah "cemuh", tetapi ada komponen baru yang belum tertitik dengan noda dan dosa. Komponen itu ialah PAKATAN HARAPAN (PH) yang mana kewujudannya hasil terlahirnya Parti Amanah Negara (Amanah) dan PPBM.

    Peluang ini terbaik buat rakyat Kelantan. Apa lagi keberadaan PH kini setanding dengan kedudukan BN dan PAS sendiri khususnya dari segi kepimpinan. Dari segi kekuatan (kekuatan) kewujudannya di seluruh mukim, daerah dan kawasan di Kelantan. Di mana ada PAS dan BN, disitulah ada PH. Bukan itu sahaja pemimpin, tokoh yang mengagaskan komponen itu juga setanding, berpengalaman bahkan ada ciri-ciri jauh lebih baik daripada pemimpin Umno dan PAS sendiri.

    Misalmya Husam Musa yang menjadi Pengerusi PH Kelantan tidak perlu disebutkan lagi kebolehan dan keistimewaan yang ada kepadanya. Dari dahulu hingga kini beliau didambakan untuk dijadikan orang nombor satu kerajaan Kelantan.

    Husam seperti ucap Almarhum Nik Abdul Aziz Nik Mat beliau dilahirkan bukan sahaja untuk Kelantan tetapi untuk Malaysia juga. Mungkin kata-kata Nik Aziz itu dilihat dalam makna berlapis, tetapi hakikat yang ada kepada Husam dapat disambar dek mata realiti. Apabila mendengari dan menghayati idea yang diterapkan melalui ucapan ia menyerlahkan kehebatan beliau sebagai pemimpin politik. Sebab itu beliau selalu diletakkan sepentas dengan Dr Mahathir Mohamad.

    Begitu juga dengan pemimpin lain, Kamaruddin Md Noor yang menjadi Pengerusi PBBM Kelantan, beliau bukan sahaja bekas wakil rakyat tetapi seorang korporat yang berjaya. Penglibatan luasnya dalam gerakan Islam dunia sewaktu dalam ABIM, Wamy dan sebagainya menjadikan beliau adalah satu-satu tokoh perjuangan Islam Malaysia dan pemimpin PPBM bertaraf Nusantara atau Asia Pasifik setidak-tidaknya.

    Sepatutnya rakyat Kelantan sudah insaf dengan kedua buah parti Umno dan PAS yang diberi peluang menerajui kerajaan di Kelantan untuk kesekian lama itu. Penilaian secukupnya perlu pun dibuat. 18 tahun bersama Pas, 12 tahun bersama UBN dan 27 tahun sekali lagi bersama Pas.

    Rakyat dan komuniti Kelantan boleh menilai dengan penuh teliti dan membuat hipotesis apa-apa perubahan yang berlaku di Kelantan dari semua aspek. Pembangunan material dan juga pembangunan kerohanian yang menjadi impian dan dambaan rakyat Kelantan harus diukur dengan penuh kesaksamaan dan keinsafan menggunakan neraca yang rasional.

    Pencapaian oleh kedua-dua kerajaan itu patut dijadikan perbandingan. Apakah Kelantan boleh diletakkan sebagai negeri yang mempunyai kehebatan dan kelebihan tersendiri tatkala kedua buah parti itu memerintah Kelantan. Apakah mercutanda indah yang dibina untuk hampir 1 juta rakyat Kelantan oleh kedua-dua komponen itu selama ini?

    Menjelang Piraum 14 ini sekali lagi parti-parti itu menjanjikan bulan dan bintang, laut dan gunung kepada rakyat. Pelbagai rangka pembangunan akan dipersembahkan kepada rakyat, persis persembahan hidangan untuk sesembah di era aminisme.

    ReplyDelete






  16. Pemilihan calon BN untuk DUN Kelantan akan di buat oleh Ketua pengurusi BN Kelantan, Datuk Mustaffa Muhammad. Mungkin Datuk Mustaffa dan Datuk Amar ( MB Kelantan ) akan bekerjasama untuk menghadiahkan Kelantan kpd PAS pada peringkat DUN, dan menghadiahkan Peringkat Parliment kepada BN.

    Dengan cara ini akan memudah MP dari Kelantan untuk meminta apa2 bantuan dari Pusat





    ReplyDelete
    Replies
    1. Ralat,.
      Ketua Pengurusi = Pengurusi

      Delete
    2. DUN Chow Kit road Wak Kojola kengkang lima duit drp parti chap ayam pasti akan menang tanpa bertanding.

      Delete
  17. Pemimpin2 PH kena berhati2 dgn strategik bn yg licik ni,bermcm2 kemungkinan boleh berlaku pd saat2 terakhir seblm hari mengundi....
    Diharap pemimpin2 PH dpt kekalkan perpaduan dgn jitu kerana matlamat utama PH jatuhkan bn
    Rakyat sgt mengharapkan perubahan,setlh PH berkuasa perbetulkan dan perbaiki semula segala kerosakan dek tangan najib
    Hormatilah pengasingan kuasa antara legistif,eksekutif dan judicary...
    Hadkan kuasa pm,dan pegang jwt cukup 2 penggal saje...jgn ulangi kesilapan besar ini lagi,AG,kpn,bnm dan Sprm bertj terus kp parlimen,jgn spt sekarang bwh pm,hancur negara.......

    ReplyDelete
  18. Cikgu najmi bodoo29 January 2018 at 21:12

    MONDAY, JANUARY 29, 2018
    Hj Hadi nak panjat Pokok tak berbuah pula dah....


    Hj Hadi kata, PAS bukan parti yang laksana Mat Jenin kerana cuma memanjat pokok berbuah namun mati akibat bergayut di dahan rapuh.

    Sebaliknya, kata presiden PAS itu budaya parti berkenaan tidak hanya memanjat pokok yang berbuah saja seperti dalam cerita Mat Jenin

    "PAS sanggup memanjat pokok yang tidak berbuah dan belum berbuah kerana keyakinannya akan berbuah (juga) apabila tiba masanya jika dibajakan atau dicantas dahannya. ~ Baca lagi di malaysiakini

    Ish Ish... Hj Hadi, hang nak gi panjat pokok tak berbuah apa kena dengan ko? Biar betul ji! nanti monyet-monyet ketawa terkentut-kentut kat mung ji!

    Aku habaq hang ji, tak ada faedah panjat pokok getah walaupun dia ada buah! Apatah lagi pokok-pokok yang memang tidak berbuah...

    Pokok pisang walau pun dia ada buah, belum pernah ada orang yang gi panjat untuk ambil buahnya, habaq hang ji!

    Kalau dah ko gila-gila sangat nak panjat pokok sermata-mata nak tunjuk ko hero, biarlah pokok yang buahnya sudah ranum masaknya...

    Meh sini sat biaq aku habaq hang pasal Mat Jenin...

    Pertamanya, Mat Jenin bukanlah manusia bodoh macam Pas yang nak gi panjat pokok yang baru dibajakan atau dicantas dahannya dan masih belum lagi berbuah! Monyet yang memang suka memanjat pokok pun tidak akan buat kerja bodoh macam tu!

    Mat Jenin merujuk kepada kisah seorang pemuda yang terlalu kuat berangan-angan.

    Kalaulah beliau berjaya melakukan apa yang dirancangnya itu, maka beliau layak digelar sebagai "pakar strategis"

    Namun kegagalan utama Mat Jenin ialah kerana beliau dibuai oleh angan-angannya dengan hanya berimaginasi diatas pokok kelapa tanpa merealisasikan strateginya itu dalam bentuk nyata (hanya dalam pemikiran).

    Apa bezanya Hj Hadi dengan Mat Jenin? Aku lihat mereka berdua saling tak tumpah.

    Hj Hadi dan Mat Jenin ni menjadi bahan gurauan kerana watak bodoh pintar masing-masing.

    1) Hj Hadi mempunyai "impian Mat Jenin" iaitu ingin menjadi 'King Maker'.

    2) Hj Hadi mempunyai "perancangan Mat Jenin" yang teratur dengan langkah demi langkah - Mahu bertanding 130 kerusi tapi hanya mahu menang 40 kerusi sahaja!

    3) Hj Hadi mempunyai "cita-cita Mat Jenin" iaitu mahu perintah 5 negeri sahaja, yang lain tu biar Umno Bn perintah....

    4) Hj Hadi mengalahkan Mat Jenin kerana beliau mahu jadi PM Malaysia! Sedangkan Mat Jenin hanya mahu kawin dengan puteri raja saja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hardy wang

      edy wang

      keldai hadi

      yahadi

      hadi sendat sotong

      hadi baldi

      hadi keladi

      tohan hadiiiiii



      byk betui nama hadiii.. klon ke apa

      Delete
    2. Apa kata kita tukar Angan2 mat jenin ...yg dulu menjadi

      Angan2 Haji hadi pula..yg trkini

      Delete
    3. Dah berserabut..kusut..dah cikgu..camno!

      Delete


  19. pokok belum berbuah PAS dah panjat


    apehal


    leeerrr nak skodeng anak dara


    dara mana


    MAK BADAK


    ptuiih... itu ko panggil dara... ptuih..

    bagi free pun tak nak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahlol..jgn bazirkan ruang komen lah.

      Delete

  20. NAJIB PENIPU


    2010 KATA NAK TAMBAT SG GOLOK

    2015 KATA NAK TAMBAT SUNGEI GOLOK

    2018 KATA NAK TAMBAT SONGAINGOLOK


    BIBIR MERAH NI KUAT MENIPU


    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang kau meroyan ni bahlol
      Mcmana org gila mcm kau boleh ada dlm masyarakat?

      Delete
    2. Cikgu najmi bodoo29 January 2018 at 22:07

      Orang gila berketuakan ketua prompak berjemaah daa...

      Delete
  21. Jangan hina2 orang kelantan dan negeri mereka,kena ingat mati semut kerana gula,tak pernah semut mati kerana cuka.....nak dapatkan undi orang,kena le bermanis muka dan baik budi bahasa...jgn ikut kata2 & tingkah laku kepala bapak tu...ish...ish
    Melayu kelantan pandai berniaga oi...

    ReplyDelete
  22. Yg kantoi melancap dpn laptop kini dlm PH
    Yg kantoi khalwat dengan bini orang kini dlm PH

    Pilih lah PH, utk kesejahteraan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo29 January 2018 at 21:57

      Yg kantoi ketua prompak berjemaah masih ketua umno...yg bodoo ahli2 umno dan penyokong umno berketuakan ketua prompak berjemaah.....hahaha....

      Ketua umno lah yg melesapkan tanah felda kepada promenade...

      Delete
    2. Wak kojola kengkang tu dulu pernah kerja dgn felda sebagai peon...

      Delete
  23. PILIHAN DI TANGAN ANDA.

    MAHU TERUS KEKAL DALAM KESEMPITAN HIDUP? ( mungkin lebih sengsara lagi) undilah umnoBNpas lagi.

    ATAU MAHUKAN HIDUP YANG LEBIH BAHAGIA DAN SELESA? PILIHLAH, UNDILAH PAKATAN HARAPAN ( PH = AMANAH + DAP + PKR + PPBM ) HANYA ANDA , RAKYAT MALAYSIA YANG BOLEH MENGUBAH! MAHUKAH ANDA?

    INI TAWARAN DAN JANJI KAMI ``PAKATAN HARAPAN``

    MAKA, Pakatan Harapan bermuafakat dan bertekad untuk melaksanakan janji-janji berikut apabila Pakatan Harapan mendapat mandat rakyat untuk membentuk Kerajaan Persekutuan selepas Pilihanraya Umum ke-14:

    1. Membentuk sebuah kabinet berwibawa; gandingan yang berpengalaman, berkelayakan dan berkemampuan;

    2. Menjadikan Parlimen sebagai sebuah institusi yang kukuh dan bebas; dan dipimpin oleh Yang di-Pertua yang adil dan berwibawa.

    3. Mengambil langkah-langkah segera memulihkan ekonomi negara dan meringankan beban kos sara hidup rakyat. Antaranya menghapuskan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), menstabilkan harga petrol dan memberikan fokus utama kepada usaha menambah pendapatan rakyat;

    4. Melaksanakan reformasi menyeluruh demi mengembalikan maruah dan jatidiri negara dan Bangsa Malaysia, meliputi reformasi institusi, reformasi pendidikan, reformasi ekonomi dan reformasi sosial seperti yang terkandung dalam Manifesto Pakatan Harapan;

    5. Menghadkan tempoh memegang jawatan Perdana Menteri kepada dua penggal pilihanraya untuk memugar dan menyihatkan amalan demokrasi terbaik serta mempertegas prinsip kebertanggungjawaban dalam urustadbir negara;

    6. Memastikan ketua-ketua institusi penting negara termasuk Peguam Negara, Ketua Polis Negara, Panglima Angkatan Tentera, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia dan Ketua Audit Negara bebas daripada pengaruh penguasa politik. Mereka bertanggungjawab sepenuhnya kepada rakyat menerusi institusi parlimen, di mana mereka akan melalui proses pengesahan Jawatankuasa Pilihan Parlimen (Parlimentary Select Committee) dan akhirnya dilantik oleh Yang Di-Pertuan Agong;

    7. Membersihkan Malaysia dari najis rasuah dengan mendakwa pelaku rasuah di mahkamah, dan jika disabit bersalah maka akan dikenakan hukuman setimpal;

    8. Memastikan institusi-institusi awam seperti FELDA, Tabung Haji, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Majlis Amanah Rakyat diurus secara cekap, telus dan beramanah;

    9. Membela kebajikan rakyat terutamanya golongan miskin, ibu tunggal, orang berkelainan upaya dan kumpulan berpendapatan rendah;

    10. Merapatkan jurang pembangunan antara bandar dan desa, serta antara wilayah dengan tumpuan khusus kepada hak rakyat Sabah dan Sarawak sejajar dengan semangat Perjanjian Malaysia 1963;

    11. Mengkaji semula sistem percukaian negara untuk memastikan pembayar cukai, terutamanya golongan kelas menengah, tidak tertekan dengan bebanan cukai yang berganda;

    12. Menghormati prinsip keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang; dan

    13. Menjunjung prinsip-prinsip utama Perlembagaan Persekutuan yang mengiktiraf kedudukan Islam sebagai Agama Persekutuan, hak setiap individu untuk mengamalkan ajaran agama masing-masing, kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak serta hak-hak yang sah untuk semua kaum, Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan kemuliaan institusi Raja-Raja Melayu.

    =====================================================

    HAPOSKANUMNOBNPAS HAPUSKANUMNOBNPAS MARIHAPOSKAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau je yg sempit hidup sbb bodoh bahlol busuk hati kucing kurap tak guna lebih baik mampoos.
      Makcik pakcik Felda ada ladang 10 ekar. Kau ada apa? Harap kan ada otak berulat

      Delete
    2. Cikgu najmi bodoo29 January 2018 at 22:01

      Makcik pakcik felda masih ramai tak dapat hak milik kerana hutang hingga ke cucu cicit...ko bodooh kena tipu nak tipu orang plak...jho lo kaye free najib bagi...ko dapat tahik jho lo jee...hahahaha...boloo melayu..

      Delete
    3. Felda dah kosong sbb makcik pakcik Felda dah lari balik kampung asal. Makcik pakcik Felda dah merempat.

      Kalau cikgu Najmi bodoo tak Caya, cuba ramas telor kau, dah tembelang ke belum?

      Delete
    4. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 10:43

      Kejora@cikgu najmi bodoo guru tadika mcm najib jugak mana ade telor...hahaha...orng umno sema tak bertelo....telor plastik...takut cina jho lo..hahaha...

      Delete
  24. Zack tokey babi pasar borong dah mampus ke belum? Payah betul tokey babi ni nak mampus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo29 January 2018 at 22:04

      Babi belaan jho lo blm mampoos lagi..abihkan boraih jeer..

      Delete
    2. woi kejora!
      Kalo ko brani,
      Hang mai utara!
      Masuk calon, kita lawan!

      Delete
    3. Aku tak berani lawan sbb telor kau besar walaupun pelir kecik.

      Delete
    4. Kejola mana larat nak berjalan ke utara sebab kaki dia pendek pungkoq dia tonggek teloq pun landog

      Delete
  25. Cikgu najmi bodoo29 January 2018 at 21:53

    PAS Kelantan akui era Najib lebih baik
    Oleh Ramli Ibrahim
    bhkb@bh.com.my
    KONGSI ARTIKEL
    Share

    Tweet

    Share
    GUA MUSANG: Kerajaan PAS Kelantan mengakui era pemerintahan Datuk Seri Najib Razak jauh lebih baik berbanding zaman pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri dalam memberi kebaikan kepada rakyat di negeri ini.

    Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, berkata keadaan itu berikutan terdapat kerjasama baik antara kerajaan negeri dengan Kerajaan Persekutuan ketika ini sehingga membawa banyak perubahan kepada Kelantan.

    Beliau yang juga Naib Presiden PAS berkata, keadaan sebaliknya pula berlaku ketika pemerintahan Dr Mahathir kerana dilihat seperti terdapat ketegangan dengan kerajaan negeri sehingga mengetepikan segala kemajuan di Kelantan.

    "Kelantan 'dianaktirikan' ketika zaman Dr Mahathir, namun pada era Najib, hubungan kerajaan negeri dengan Kerajaan Persekutuan bertambah baik kerana banyak pembangunan berlaku di Kelantan.

    "Mungkin jika dulu dia (Dr Mahathir) mempunyai visinya sendiri, tetapi sekarang sudah (zaman) lain. Zamannya sudah berlalu.

    "Sebab itu apabila Pakatan Harapan mencalonkan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri semula, ini menunjukkan dia undur ke belakang pula," katanya selepas Majlis Perasmian Pelancaran Petak Kajian Pokok Eucalyptus Negeri Kelantan di Hutan Simpan Beris, Lojing, dekat sini, hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama pon negeri pembangkang
      bantuan nya sikit, biasalah

      Nasib baik aku tak jadi PM
      kalu tidak!!!
      satu sen pon aku tak kasi

      kakakakakaka

      Delete
    2. Cikgu najmi bodoo29 January 2018 at 22:19

      Pas bodoo....najib nak tendang pas di kelantan...

      Delete
    3. Cikgu Najmi bodoo, anak jiran bawah umur pun kau liwat.

      Delete
    4. Najib baik ada makna tuuuu...
      Ko ingat najib nk bg free je kt kelantan. Klu tdk tentu dia x mngungkit kebaikan yg dibuatnya.
      Klau ikhlas memberi tentu dia akan bantu senyap2

      Delete
    5. Menyampah nya aku dengar ucapan N.Amar.....konon2 perasan dialah paling cerdek..Tun Mahathir tu hanya dok bawah tapak kaki dia jee la tu.Perasan betul N.Amar....tolong telek dicermin sikit la weih!!...setaraf ke kamu tu dengan Tun??...yang aku nampak hujung kuku kaki Tun pun tak sampai kamu tu!!....perasan jee yang lebih...konon2 dah jadi kawan baik dengan PM....nasib baikla kamu kebutulan PM pun tengah dok nazak sekarang,kalau tidak setakat muka kamu dan puak2 sesat kamu tu Najib pun tak hingin pandang!!....insaf2lah N.Amar weih sebelum kamu terlambat.

      Delete
  26. KALO KEJORA MASUK CALON

    MASA DIA BERUCAP KAT PENTAS

    AKU BALING DENGAN TELOR BUSUK

    BIAR DIA..MAMPOSSSSSSSSSSSSSSSS

    kikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya...kau baling dgn telor kau lah sbb telor kau besar, pelir kecik.

      Delete
    2. bodosss...
      telor sendiri melekatlah...bodo..

      anu aku 7 inci
      anu ko, 1 inci

      jauhtu beza....

      pi la berobat ,wahai kejora bodo

      kihkih

      Delete
    3. Jgn main2 oiii..pungkoq kejora tonggek tapi kalau berjalan kengkang. Faham2 laa...john brutally punya pukulan. Tercirit juga kejora

      Delete
  27. Cikgu Najmi bodoo ni ke yg hari tu kena tangkap kes meliwat anak jiran?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora bapuk kengkang laah cikgu najmi taiping mali...

      Delete
    2. Kejora masuk dgn pantun seloka lah wahai bahlol lahanat bodoh keturunan.

      Delete
    3. 22:23,
      ini alam cyber la kejora!
      lagi pon semua 1 negara tahu kamu tu sesumpah, 1001 penyamaran kau buat!
      partner kau yg sentiasa nak ``mamposkan umnobnpas`` tu tau, tanya dia! jap lagi dia dtg la tu kot.......

      Delete
    4. aaaaaaa.....kan dia dah senyap......dia tngah salin kulit la tu! sesumpah le kata kan?!!!

      Delete
    5. Senyaplah kejab sebab sdg hisap rokok john...

      Delete
  28. National debt close to critical level, says don

    : Dr-Yeah-Kim-Leng-economy© Provided by MToday News Sdn Bhd

    PETALING JAYA: An economist has warned that Malaysia’s debt is fast reaching the maximum level for a developing country, saying much of the blame lies with the government’s fervour for large-scale infrastructure projects.

    Yeah Kim Leng, a professor at Sunway University’s Business School, noted that the nation’s direct debt now stood at 52% of its gross domestic product (GDP) and contingent liabilities guaranteed by the government, such as for loans taken by government-linked companies, were between 20% and 30% of GDP.

    He said total debt should not be higher than 80% of GDP, warning that anything beyond that would expose the country to an economic crisis.

    “It’s time to be prudent,” he said.

    He told FMT mega-scale projects like the High-Speed Rail (HSR) connecting Kuala Lumpur and Singapore and the East Coast Rail Link (ECRL) connecting the east and west coasts were likely to increase the country’s debts.

    He said he was concerned that the national debt might rise more rapidly than expected if such projects didn’t bring in returns soon enough.

    The cost to build the 350km HSR is expected to be more than RM60 billion, according to an estimate by the Institute of Southeast Asia Studies.

    The ECRL, for which Malaysia has secured Chinese construction expertise and financing, has been estimated to cost RM55 billion. The opposition has claimed that it will eventually cost Malaysia more than that because 30% of the amount would be financed by the government through the issuance of sukuk and bonds and because interest payments had allegedly not been factored in.

    Yeah also warned that economic growth would slow down once the national debt shoots above 80% of GDP and the government would then have less money to spend on education, health and other essential services.

    In such a situation, he added, a government would normally start selling off its assets and privatising some services and projects.

    He said high debt levels would also affect investment. “If there is no confidence in the sustainability of a country’s growth, there will be an erosion of confidence.”

    With less investment, he pointed out, there would be fewer jobs and salaries would not rise, adding to the vulnerability of the economy.

    He urged the government to improve on governance and reduce leakage in the system so that it could use the money thus saved to pay off its debts.

    He also said the government should aim to achieve a balanced federal budget as soon as possible.

    #### Najib berkata ..kita berada di landasan yang betul . Kurang pasti landasan mana yang di aksudkan nya , ECRL , MRT atau pun HSR ??? ####

    ReplyDelete
  29. http://orangni.blogspot.my/2012/07/taiping-malicikgu-najimy-ayam-tempang.htmlt

    Taiping Mali@cikgu Najimy: Ayam tempang belaan UMNO Perak

    Didalam ruang utama sebuah laman blog portal yang dimilik UMNO Perak mengeluarkan sebuah artikal konon-nya isu panas karangan hipokrik seorang blogger yang juga seorang guru yang masih mengajar di Sekolah Kebangsaan Plama Kemunting Taiping Perak. Tak lain tak bukan beliau ialah cikgu Najmi yang mengunakan nama pena dilaman blog sebagai Najimy.... Hahaha...sikit je diubah namanya...

    Dalam isi kandung artikal hipokrik cikgu Najmi @ Taiping Mali ini mempersenda dan mempertikai beberapa nama besar yang menyertai PAS setelah bersara dari perkhidmatan kerajaan, sasaran Cikgu Najmi ialah Datuk Fauzi Shaari yang didakwanya didesak keluarga untuk sertai PAS. Artikal hipokrik Cikgu Najmi ini juga banyak mempersoalkan ramai dikalangan penjawat awam yang masih berkhidmat menyokong parti pembangkang secara menyorok-yorok.

    ReplyDelete
  30. KEJORA ANUNYA KOCIK
    HA...HA....HA...

    KEJORA ANUNYA KOCIK
    HA...HA....HA...

    KEJORA ANUNYA KOCIK
    HA...HA....HA...

    KEJORA ANUNYA KOCIK
    HA...HA....HA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betullah tu anon 23:21

      anu kejora sebesar rokok john je

      Delete
  31. Tun M tidak sensitif

    mohdaizat@bh.com.my

    KUALA LUMPUR: Tindakan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tun Dr Mahathir Mohamad mengadakan perjumpaan dengan duta negara Kesatuan Eropah (EU) disifatkan sebagai pemimpin yang tidak berpegang kepada prinsip.

    Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata Dr Mahathir ketika pentadbirannya dulu begitu sensitif apabila pembangkang mengadakan pertemuan dengan pihak luar.

    "Dulu Dr Mahathir begitu sensitif apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim mengadakan pertemuan dengan duta luar. Beliau menuduh sebagai kerjasama dan cuba campur tangan terhadap urusan negara.

    "Sekarang, beliau sendiri yang melakukannya dan seperti lupa apa yang pernah diperkatakannya dulu," katanya.

    Beliau berkata demikian pada pemberita selepas menyaksikan Majlis Penyerahan Unit Gerabak Kereta Api kepada Universiti Kuala Lumpur (UniKL) di UniKL Asia Rail Centre, di sini.

    Yang turut hadir, Pengerusi MARA, Datuk Dr Awang Adek Hussin; Pengerusi UniKL, Datuk Seri Dr Adham Baba dan Ketua Pegawai Eksekutif Technology Depository Agency, Datuk Zailani Safari.

    Ismail Sabri juga berkata, ketika Parlimen EU dalam usaha untuk menyekat kemasukan produk sawit ke pasaran Eropah menjelang 2021, Dr Mahathir juga haruslah lebih sensitif terhadap isu ini.

    Katanya, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Zahid Hamidi juga sudah menegaskan supaya tindakan sama diambil terhadap EU sekiranya negara kesatuan terbabit mengambil tindakan boikot produk minyak sawit negara.

    "Tindakan itu akan memberi kesan dan menjejaskan pekebun kecil dan peneroka FELDA. Jadi kita perlu bersatu dan bukannya mengambil tindakan yang bersifat kepentingan politik peribadi," katanya.

    © New Straits Times Press (M) Bhd

    #### Inikah yang dikatakan percubaan menakut nakutkan rakyat terutama warga FELDA olih menteri2 idiot ?? ####

    ReplyDelete
    Replies
    1. Despite EU palm oil ban, biofuel problems will continue

      Members of the European Parliament have rejected an attempt to phase out support for crop-based biofuels. So what's next in the food versus fuel debate?

      After years of controversy surround the European Union's financial support for using palm oil as biofuel in cars, last week's news that the European Parliament has voted to ban such subsidies seemed like welcome news.

      But as the details emerged, campaigners have pointed out that this new legislation is unlikely to end the destructive practice of razing land in tropical areas to grow this controversial crop.

      The legislative shift, set to take effect in 2020, won't actually change much at all when it comes to financial support for crop-based biofuels.

      While palm oil can no longer receive subsidies under the new framework, other biofuels based on food crops still can. And because the market for all these crops are linked, farmers in places like Malaysia and Indonesia — who last week were protesting the policy shift — will still have an incentive to deforest land in order to grow it, says Marc-Olivier Herman of anti-hunger group Oxfam.

      "Palm oil is the cheapest vegetable oil on the market," Herman explained. So if the share of palm oil consumed in the EU for bioenergy goes down but the mandate for biofuel targets remains, "what's not covered by palm oil will have to be covered by other vegetable oils," he told DW.

      "The next cheapest is soy. That will need to be replaced in other sectors, and palm oil will be used to replace that in those sectors."

      Palm oil is not just present in biofuels, it's ubiquitous in daily life — as DW's Klaus Esterluss discovered when he tried to complete a challenge to go a week without using palm oil.

      The trouble with biofuel

      The EU target of requiring 10 percent of transport fuels to be from renewable sources, adopted in 2008 for achievement by 2020, on the surface seems like a laudable goal.

      But critics say this has converted land use from cultivation of crops for food to biofuel, which drives up food prices and threatens food security.

      In addition, the change in farming practices has been increasing greenhouse gas emissions through a phenomenon known as indirect land use change.

      Since old-growth trees in rainforests act as carbon sinks, when farmers clear those forests in order to grow biofuel crops, this releases carbon that had been locked up in those large trees.

      The EU Parliament's environment committee had therefore recommended that this target be ended, and that subsidies for food-based biofuels be phased out by 2030.

      Dutch Green parliamentarian Bas Eickhout, who helped craft the committee's position, said that the target "would open the door to first-generation biofuels that are bad for climate and compete with food production."

      Delete
    2. cont'd...

      'Powerful lobby'

      The European Parliament voted against an idea to phase out crop-based biofuels

      But the European Parliament's industry and agriculture committees continued to carry forward the biofuel lobby argument that dropping the targets would destroy the nascent industry, and recommended that the renewable fuel transport target even be increased to 12 percent for 2030.

      Herman described the biofuel lobby as having "steamrollered" the European Parliament "into abandoning reforms that aim to stop burning food for fuel."

      Herman says that if all crop-based biofuels were banned, the market would instead turn to electricity to meet the renewable transport goals.

      It would also spur investment in new second-generation biofuels currently under development — that don't displace food production or cause more greenhouse gas emissions.

      Herman condemned the biofuel industry as having "been built around public subsidies, tax breaks and mandates."

      EU countries will be allowed to continue using crop-based biofuels to meet this renewable transport target, but with limits that essentially maintain the cap on use of food-based biofuels to meet the targets put in place by the EU in 2015.

      'Not all biofuels are equal'

      The biofuel industry, for its part, has been meeting with members of parliament to say that the science around indirect land use change is still uncertain, and that good biofuels are being lumped together with the bad.

      Most in the biofuel industry acknowledge that palm oil has caused environmental harm, and have supported the idea of excluding this source from the subsidies.

      But they say the push to have all biofuels banned from receiving subsidies, as led by Oxfam, would kill a fledgling industry that is not yet developed enough to survive on the open market.

      Without a policy signal that biofuels should be used to meet the renewable transport targets, nobody will use them, the industry argument goes.

      By focusing on getting rid of biofuels that drive deforestation like palm oil, "the parliament has sent a message that not all biofuels are created equal," says Emmaniel Desplechin for renewable ethanol association ePure.

      "The EU should also keep in place the maximum contribution of crop-based biofuels at 7 percent — essential for safeguarding current and future investments."

      Desplechin added that advanced biofuels likewise need a commitment for ramping up.

      If the first-generation biofuel industry is killed off, no companies would survive to develop the second-generation biofuels that environmental campaigners support, he believes.

      This is the industry's main worry around the parliament's provision that countries be bound to their 2017 consumption level, which could cap some EU countries at lower than 2 percent.

      The next biofuel battles

      Now that the European Parliament has adopted its position, it will enter negotiations with the 28 EU national governments, led by Bulgaria, to agree on a final version of the legislation.

      EU member states in December adopted their joint position on the legislation, which would increase the renewable transport target to 14 percent and allow continued subsidies to crop-based biofuels for at least the next 12 years.

      Anti-biofuel campaigners recognize this as a largely lost battle. But they look with hope to a provision which would allow individual EU countries to adopt biofuel subsidies lower than the EU-wide cap.

      "A lot of the battles will take place at national level in the coming years, because there are uncertainties about implementing the directive," says Herman. "In general, there is a move to let each member state figure it out."

      Delete
  32. Se ekor katak melompat lambat
    Dengan musang dia dah dekat
    Ayam betina dah lepas tambat
    Tiga ekor sekali berpakat..

    Itu dia kisah semalam
    'Pahlawan Tua' mahu dihentam
    Dulu tertunduk mencium salam
    Kini si tua dianggap hitam..

    Katak ini orang pun tahu
    Di mana dedak di situlah lalu
    Ayam betina kandang tak mahu
    Kuat mengawan perangai tak malu..

    Musang licik mencari mangsa
    Rembat semua sambil ketawa
    Hak si miskin dia pun rasa
    Sudah kenyang tak cukup sendawa..

    Bro Phantom bersamalah kita
    Kekadang tugas cemburu masa
    Tanpa dedak kita sekata
    Pakatan, Tun diingat sentiasa..

    Pak Jubah senang dihati
    Sedondon pakaian berwarna pinky
    Si Bibir Merah dia dekati
    Apa yg dapat janganlah dengki!

    Sekarang Pak Jubah benci DAP
    Kalau dulu berlaga pipi
    MCA pulak Pak Jubah dakapi
    Mungkin ilham di dalam mimpi..

    'Hukum Islam MCA dah terima
    Bab hudud tak pernah tanya'
    Tak perlu tin milo nak minta derma
    Berjuta ringgit Pak Jubah dah punya..

    Dalam 'baik' Pak Jubah dilayan
    Dua2 berjanji tak perlu berlawan
    Puaslah Pak Jubah sedondon pakaian
    Negeri Pak Jubah mahu ditawan!

    Si Bibir Merah juga Pak Jubah
    Semakin tenat demam tak kebah
    Jika disokong membawa rebah
    Kepada Pakatan kita berubah!









    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..terbaik bro fan tun..

      Pak jubah tak merasa hairan
      Pasal bukan negeri dia hendak ditawan
      Biarlah musang dan katak buat pakatan
      Janji tempat pak jubah jangan dilawan..

      Sekarang tiada lagi ukhuwwah dalam persatuan
      Cuma hanya kepentingan diri mencari makan
      Perjuangan asal jauh menyimpang dari tujuan
      Harap pak jubah dan rakan2 nya insaflah pulang kepangkal jalan..

      Dulu, rajin sungguh pak jubah mengeluarkan ayat ayat
      Kini lebih banyak berdiam terkulat kulat
      Sekarang segala dibuat sibibir merah pak jubah sependapat
      Seolah olah ada agenda lain dibelakang mereka berpakat..

      Harus rakyat berhati hati
      Perkara syubhah jangan didekati
      Pada pru akan datang nanti
      Pilihlah pakatan, Inshaa Allah perubahan akan ada, pasti..



      Delete
  33. Hang ni Budin asyik duk cakap pasal parti orang saja, hang komen sikit pasal isu kat negeri sembilan tu, nak tau dari sudut pandang hnag pula...awat dema main jerit2 pasai kerusi..ulas sikit boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 10:01

      Kejora@ mat pork@ Cikgu najmi cikgu bapuk bodoo,,,asyik meracau dlm blog budin...tak de isu nak lawan budin...hahaha

      Delete
  34. BODIN KOBOI BUKAN SEBARANG KOBOI
    KOBOI MESIA SUDAH HIJRAH KE OSTOLIA
    STOK KUNYIT SUDAH TERBARAI KINI
    PUAK DU SINI GUMBIRA TERKINJA KINJA
    INI LAH BAHANA KLU DIPERINTAH PLURALIS INI..


    KIKIKIKIKI... BERAMBOSSSS...

    ReplyDelete
    Replies
    1. BERAMBOSSSSS...wak kojola kengkang bunting karabau!!!!

      Delete
  35. Haiya..lu mat pork apa pantun
    Lu mimang selupa katun
    Sulah malam lu bulum titon
    Lu mini telajang lu, atak melantun?

    Budin koboi lu sulah ciakap
    Lu Led Indian koboi sulah tangkap
    Budin masuk lu lalam lokap
    Ampat dinding talak tingkap.

    Belambos,belambos lu pigi belambos
    Lu Geylang mali juai eksos
    Chow kit lu pigi belapa ongkos
    Lokok john isap sulah belapa bungkos?

    Plulist,plulist lu subut hali hali
    Lu tau kaa apa lia punya elti
    Lu manyak sayang,sokong penculi
    Bos culi wang lu sokong sampei mati.

    Apa lu kunyit talok lalam store
    Lu tau ka ini atak kotor
    Haiya..lu sulah ingat pasai Singapore
    lu yadi lumbu,blother Singh matador..

    Mat pork lu lagi ingat mau munang
    Kita sini suma Pakatan punya olang
    Lu masuk sini kita hamtam sinang
    Lu nanti sumput takot nyawa hilang..






    ReplyDelete
  36. Woi budin laknat..kau tak kan tulis moral buruk keluarga bapak dedak kau situa kutuk tak sedar diri..tapi asyik dgn hal orang lain..kau ni tentu penulis upahan..ilmu kau sama taraf dgn sampah..kau toleh sikit parti bunge kau..dahan tak ada dahan tiba2 ada bunge..nmpknya kena hanyut dlm longkang macam sampah lah di pru nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 10:05

      Kejora@mat pork@ cikgu najmi bapuk bodoo penulis upahan umno risau tulisan budin yg sangat bisa....hahaha

      Delete
  37. 423

    najib tukar demokasi kpd keleprosmahbasi


    apa punya pengikut kapir ko niii

    mcm hadi jilar bontot najib sampai ke lobang kunyit

    ReplyDelete
  38. pas terbahagi....DUA geng PROFESIONAL & GENG LOBAI...
    dongar citonya..geng pro....akan buat kejutan bosar...tungggggggggggu...

    ReplyDelete
  39. ada lagi ke PRO dalam Pas?


    semua mcm lawyer taik kuching buruk dan Dr pesakit tak ikhlas temasuk engineer iskander samak rumah terbengkalai

    PRo My ass


    solat pun kiblat ke sri perdana

    apa punya solat

    dalam pas yg tinggal hamPAS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 10:53

      Ade lagi geng tak berserban dan tak berjubah dlm pas yg sayangkan jawatan yg dipegang....geng serban dapat habuan jota2 dari najib...geng tak serban tengok aje....geng bodoo

      Delete
  40. Pembahagian kerust DUN Pakatan Harapan Negeri sembilan

    PKR 12
    DAP 11
    Amanah 7
    PPBM 6

    Tengok....kalau undi pakatan undi melayu dah berterabur dari majoriti besar kerusi melayu dah jadi majoriti kici-kici.Nampak gaya nya kalau Pakatan menang pru ni DAP lah lah yang jadi abang besar nya di Negeri Sembilan sebab dia bertanding di kawasan yang sure menang.

    Sedangkan kerusi melayu dalam BN solid ditandingi Umno. Jadi bodoh sangat lah orang melayu kalau memilih Pakatan jadi kerajaan kerana dengan sengaja dan suka-suka melepaskan kuasa pada DAP.

    Itu yang cikgu Habibur dan rakan-rakan cepat-cepat keluar PPBM sebab dia awal-awal dah tercium kebodohan ini.Cuma yang tinggal hanya yang pekak dan tuli saja yang orang tua dulu-dulu kata...bodoh toklih nak ajar cerdik tak boleh nak tumpang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 10:08

      Hey kejora @ cikgu nami bapuk bodoo...ko bukan reti ilmu politik...setakat guru sekolah rendah...ko ade kuasa ape lantik DAP jadi abang besar...PH bukan mcm BN..

      Delete
  41. Bersatu ni cakap bedegar-degar konon-konon nya nak jadi ketua dalam Pakatan tapi bila bertanding hanya diberi enam kerusi.Buat malu ke mat sabu je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 10:11

      Hey kejora @ cikgu najmi bapuk bodoo...PH tak de ketua ngook....keputusan ikut suara majoriti parti2...

      Delete
  42. curi duit tabung masjid sebok satu malaysia curi ayam sekor ribut satu negara tak sekor pun org malaysia fikir sebab apa ini berlaku. rembat wang negara 2.6b haram sekor pon tak berkuit senyap menikus. islam sangat la malaysia.kepalabapak haram jadah mana islam mana keadilan.islam dedak.

    ReplyDelete
  43. Jib hanya sayang hadi bukan pas.

    ReplyDelete
  44. Pkr 12, Amanah tujuh
    DAP 11, PBBM 6, sengaja dikecoh
    Amanah+PBBM Melayulah sungguh
    Belum lagi Melayu PKR,Melayu dah kukuh!

    PKR, Bersatu dan juga Amanah
    Ramai Melayu boleh ketengah
    Mana logik DAP perintah
    Ameno kecut, bodohnya fitnah!

    Cara Ameno takutkan Melayu
    Sebab Ameno semakin layu
    Pada rakyat bohong dan rayu
    Takut kalah dalam PRU!

    Rakan taulan dalam Bersatu
    Tak puas hati mana2 berlaku
    MIC, MCA berbaling bangku
    Ameno berpuak jangan tak mengaku!

    Kecut,gentar dinginnya peluh
    Ameno putar bersungguh sungguh
    Nak harapkan cai,Bijan mengeluh
    Dikata bangang,tolol dan bodoh!

    Di Negeri Sembilan atau dimana
    Spesis Habibur memanglah ada
    Tak dapat jawatan memekik menghina
    Mulut pun pedas santan berlada!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Sekarang segala hal pakatan hendak di intai
      Sedangkan hal dalam kain sendiri pun tak boleh selesai
      Adakah itu tandanya ajal parti mereka dah nak sampai
      Kalau begitu eloklah kita beramai ucapkan BN bye, bye..

      Banyak lauk banyaklah garam
      Ramai orang berbagailah ragam
      Spesis yang tak puas hati memang akan hentam
      Benda manis pun dikata masam..

      Lebih baik awal keadaan ini terserlah
      Dari tersimpan lama menjadi barah
      Kalau dilayan takkan habis sudah
      Memang patutlah Tun M gelar mereka semua ni SAMPAH..




      Delete
    2. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 10:48

      Memang pon yg menyokong ketua prompak berjemaah adalah sampah...tak reti nak pilih siapa yg layak memimpin negara..sampah2 ni hanye tau nak penuhkan tembolok dan buncitkan perut ajee...pengkhianat negara...

      Delete
    3. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...