Wednesday, 31 January 2018

JIKA TELUS DAN TIADA PELUANG NAK MENIPU DALAM PILIHANRAYA, KENAPA TIDAK DIBENARKAN SAJA KEHADIRAN PEMANTAU ANTARABANGSA?

Kata Najib Razak, sistem pengundian dalam pilihanraya negara ini telah ditambah baik menjadi lebih telus dan tidak memungkinkan akan berlaku penipuan.


Katanya, sistem pengundian yang ada sekarang juga jauh lebih baik berbanding ketika zaman Tun Mahathir Mohamad dahulu.


Dalam masa yang sama, beliau turut menyifatkan tindakan Tun Mahathir dan Pakatan Harapan mengadu kepada diplomat Kesatuan Eropah serta menuntut kehadiran pemantau antarabangsa dalam PRU 14 akan datang sebagai tindakan tersepit dan cubaan untuk mendapatkan bantuan kuasa asing.


Soalnya, adakah sistem pilihanraya kita benar-benar telus dan tidak berlaku penipuan?


Kiranya Najib 100 peratus yakin mengenainya dan tiada apa yang mahu diselindungkannya, beliau tidak sepatutnya terus berdalih dan memberi banyak alasan mengenai kehadiran pemantau antarabangsa untuk menyaksikan bagaimana pilihanraya kita diadakan.


Beliau seharusnya membenarkan dengan senang hati, bukan saja kehadiran pemantau antarabangsa, malah sesiapa saja untuk hadir memantau perjalanan PRU 14 akan datang diadakan.


Hanya dengan berbuat demikian saja Najib dapat membuktikan kepada dunia bahawa pilihanraya negara kita betul-betul berjalan dengan baik dan tiada unsur-unsur meragukan seperti penggunaan jentera kerajaan, pembelian undi, amalan "cash is king" dan sebagainya.


Tetapi, mengapa dalam mengatakan pilihanraya kita telus dan tidak mungkin berlaku penipuan, Najib masih tiada keberanian membenarkan kehadiran pemantau antarabangsa?


Mengapa masih mengatakan kehadiran pemantau antarabangsa sebagai cubaan menjemput bantuan kuasa asing?


Apa yang ditakuti dan dibimbanginya?


Semua perbuatan mesti dibuktikan dengan tindakan. Cakap saja tidak berguna. Seperti beliau mengaku wang RM2,600 juta yang masuk ke akuan peribadinya adalah derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi, ia mesti dibuktikan dengan Najib wajib menunjukkan slip transaksinya.


Begitu juga dengan ketelusan dan tidak mungkin wujud penipuan dalam pilihanraya yang dikendalikan oleh SPR. Najib mesti membuktikan kepada dunia mengenai kesahihan kata-katanya itu dengan tidak ragu-ragu menjemput kehadiran pemantau antarabangsa menyaksikannya sendiri.


Beranikah Najib? (ShahbudinHusin 31/01/2018)

107 comments:

  1. Takut kt bayang2 sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budin2
      Poyi la mabok!

      Big reform start from Onn Jaafar gathering all Malays to unity ... Tunku reform to make reality to Independent, then come reforming Malay to utilize land the Green Book by Tun Razak, solidarity by Hussein Onn as to remember his father Onn Jaafar giving big role big reform by Mahathir next to Abdullah Ahmad Badawi then now Najib (done so far good transforming Malaysia to greater grand design) ... What we need is the most awaiting man the very best creation and very best fabrication of Allah the Almighty ... to reform all mankind to become brotherhood to prosper to next world. Bahasa Melayu whether like or dislike to be accept the world language as to follow the good character and attitudes just like the prophet Muhammad Rasulullah saw. This scenario with be upmost gigantic reformation not for Malaysia but for the world ... this should we need actually .... the 2nd wheel or whosever Mahathir Anwar Zahid bla bla bla nothing will change ... then continue people grumble complaining where and what wrong. Don't be surprise at sudden the that time real begun. The very great man come alone with motorcycle.

      Delete
    2. AL BUDIN SONTOLOYO...





































      .



















      .























      Delete
    3. Bolihlah kamu meroyan kat blog Tn. Budin ni .

      Blogger gentleman .. semua bolih terbitkan .

      Kamu cuba kat blogger UMNO haprak ..haramzadah tak terbit .

      Mak Badak kepit kuat kot ???

      Delete



    4. 1.62 Juta Rakyat Malaysia Dihina Oleh DAP Pembangkang!
      DAP bertekad melaksanakan “Projek Khas Mengurangkan Kakitangan Awam” untuk mengurangkan jumlah kakitangan awam setiap tahun jika pembangkang menang pilihanraya umum kelak.



      Agensi kerajaan DAP menyarankan Malaysia hanya perlukan 430,000 penjawat awam sahaja. Untuk rekod, Malaysia mempunyai 1.62 juta penjawat awam.

      Dalam kata lain, lebih daripada 1 juta penjawat awam sekarang perlu bersiap sedia untuk dipecat dan menganggur jika PH-DAP menang pada PRU14 nanti. Pembangkang bukan mahu membantu isu pengangguran negara tetapi menambah lagi penganggur jika mereka menang PRU14.

      Bukan itu sahaja. DAP menganggap penjawat awam membebankan dan menggelar mereka ‘berat mati’ yang perlu ditanggung.

      Pemimpin DAP juga menghina seluruh pegawai perkhidmatan awam apabila berkata 'punca korupsi dalam perkhidmatan awam sebab dimonopoli oleh satu kaum sahaja iaitu Melayu'.

      Kita dapat mengagak sebab tindakan DAP menghina penjawat awam tanpa rasa bersalah. DAP tidak dapat menerima bahawa majoriti penjawat awam terdiri daripada kaum Melayu/Bumiputera.

      Sikap tidak bertimbangrasa puak DAP ini tidak mengejutkan kerana dasar parti itu sendiri tidak mengiktiraf ‘Bumiputera’. Perkara ini sangat jelas diperjuangkan oleh DAP.
      "Deklarasi Setapak memperkukuh pegangan DAP bahawa dalam proses membina negara, kesamarataan etnik harus menjadi prinsip paling penting dan di atas prinsip inilah pengasingan rakyat ke dalam dua kelompok ‘Bumiputera' dan 'bukan Bumiputera' diTENTANG."
      Pelan DAP ini jauh berbeza dengan perjuangan kerajaan BN yang tidak akan mengurangkan saiz penjawat awam.

      Malah Datuk Seri Najib Razak menjamin bahawa perkhidmatan pekerja kontrak sedia ada juga akan diteruskan. Jaminan itu dinyatakan sekali lagi oleh beliau pada 29 Januari 2018.

      Malangnya, sekutu DAP yang terdiri daripada PKR, PPBM dan PAN hanya mampu melihat sahaja tanpa mampu mengkritik Deklarasi Setapak DAP yang jelas telah melanggar Perlembagaan Malaysia.

      Lebih mendukacitakan ialah apabila ada orang Melayu yang menjadi ahli parti yang menentang kewujudan bumiputera. Mereka ini adalah pengkhianat bangsanya sendiri.

      Kerana itu juga, rakyat Malaysia terutamanya 1.62 juta penjawat awam mesti menolak gabungan pembangkang yang dikuasai oleh oleh DAP. Satu undi PPBM, PAN dan PKR adalah satu undi untuk parti cauvinis DAP.


      Delete
    5. Parlimen Pekan byk hantu raya oiiii yg akan keluar mengundi.

      Delete
    6. Najisb cakap jer tipu cakap jer tipu...telor dh kena pegang dek bini..takot dgn bini tu yg billion bagi anak tiri takot badak marah anak tiri sudah buat filem lucah..perangai mcam luncai .

      Delete
    7. Zaman Najib semua orang nak kerja dengan gomen ....kenapa ??

      Zaman Mahathir banyak kakitangan awam nak berhenti kerja dengan gomen ...kenapa ??

      Saya pun berhenti selepas 3 tahun 4 bulan walau pun jawatan tetap dan berpencen . On top of that , saya ada kontrak selama 10 tahun kerana menerima biasiswa dari Form 1 sampai university . Jadi selain kena bagi notis 90 hari , saya terpaksa bayar balik baki 6 1/2 tahun . Tak ada kisah pun !!!

      Delete
    8. Zaman Tun Mahathir aku dapat menabung duit gaji aku walaupun isteri tak bekerja.

      Nak balik kampong aku dan isteri aku langsung tak ada masalah.

      Hidup hari ni di zaman najib pukimak cukup perit. Jangan kata dapat menabung korek tabung adalah.

      Hari ni najib sekeluarga sahaja yg hidup senang lenang. Orang lain terpaksa ikat perut.

      Lahanat punya manusia!!!!

      Delete
  2. GUYYYYYYYIIIIIOOOOONNNNKKKKK

    GEMONIN


    BAHANA BILA TUA RENTA MUDAH LUPA
    22 TAHUN B'KUASA INI LA AMALAN NYER
    PEMERHATI A'BANGSA LANSUNG X DIENDAHKANYE
    SKG KRNA KAT SEROMBONG IDUNG.. PADAN MUKA


    KIKIKIKIKI.....


    93 TAHUN 'DAH LAMA DAH'... SKG JILAT BALIK
    DASAR TUA RENTA UTARA YANG TAK SERIK SERIK
    CUKUP LA PEDANA MINTRI UTARA DI LANTIK
    HARAP SLOGAN JER AKIDAH TUNGGANG T'BALIK


    PERGI BERAMVOSSSS. .... PANTUN BERFAKTA SAMTAI SENTAP. .... GEMONIN SUMA HARAMJADAH BARUA DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ NEGARA..


    BERAMVOSSSS. ....

    INI KALI LAH....
    PRU SPORK KAMI DATANG HASUT.. SABOTAJ PULA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melukut 07:45 ni tengah kumpul dedak ...ia lah hari raya dah hampir tiba .

      Dari malam tersentak kepagi pagi dah mulakan kempen menghalau orang .

      Sedikit masa dahulu saya bertanyakan apa yang dia ada sampai bolih menghalau orang . Siapa dia si haramzadah ni ?

      Kalau setakat tunggu dedak serta batang sebatang , tak payahlah nak usha2 orang pergi berambos . Lagi bagus perbaiki diri itu dulu macam saya .

      Delete
    2. Cikgu najmi bodoo31 January 2018 at 08:02

      Itu cikgu kejora bapuk tua dah kena gila babi...blog sendiri tak laku....hihihi
      .

      Delete
    3. Bahana makn taik rosmah mansur mamat tu..bapak dia kt kg makan taik najib.sama anak beranak

      Kikiki

      Delete
    4. Jgn lupa macai amno bungek..vote for mak badak

      Delete
    5. MAMAK MATDEY SI TUA RENTA LUPA DIRI...SI TUA RENTA TAK SEDAU DIRI...
      SI KITOL MODEN YG PATUT DILUPUSKAN...





















      .



















      .














      .










      .









      .






      Delete
    6. Kejora bodoh cikgu gila babidah mula nak sabotaj..

      Delete
    7. BODOO MU.......

















      .









      BODOO MU...















      .








      BODOO MU...










      .














      Delete
    8. SPESIS LEMBU MO1 DDK KONDO BAWAK TABUNG GAS TAIK BABI JHO LO BODOO

      Delete
  3. "Kepala Bapak Kau" ni bukan sahaja pengecut tetapi terlebih dayus !

    Suatu ketika dahulu pun sudah terdapat pemantau dari badan luar dating ketika pilihanraya . Walaupun tidak secara rasmi , tetapi di beri kebenaran .

    Walaubagaimanapun , "Kepala Bapak Kau" ini masih cuba menipu secara halus dengan membenarkan SPR membuat penyedapan baru .

    Dia ni kalau tak tipu tak sah !

    ReplyDelete
    Replies
    1. KEPALA BABAK KO LAH DINY...SIANG MALAM MEROYAN..













































      SYARIKAT BAWAK TONG TAIK BABI DAH GULUNG TIKAR KER!!!...













      .












      .



















      .







      .






      .






      .







      .





      .



      Delete
    2. Kejora bodoo @ cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 11:39

      Kejora cikgu bodoh meroyan dlm blog budin...meroyan lah dlm blog sendiri...

      Delete
    3. Kat blog mana dia nak pergi meroyan ??

      Blog My Kimak You ???

      Posting bertali arus ...'visitor' adalah sekor dua ekor .. Komen ?? Yelek ..zero...kosong ...

      Delete
  4. Kau ni budin, suka sgt kalau ada campur tangan asing. Negara kita aman dan bukan dlm keadaan lepas perang, apahal pulak pilihanraya perlu campur tangan pihak asing? Cuba try tanya tun mahathir apa pantang dia sebagai perdana menteri? Mesti dia akan kata "no campur tangan asing". Itupun kalau beliau ingat lagilah. Kalau dia kata "tak ingat", boleh juga diterima sebab beliau dah tua, tentu bnyk perkara yg tak dapat diingati. Rakyat faham dan tak 'claim' apa2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora bodoo @ cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 08:09

      Campor tangan asing kapla bapak ko...hihihi

      Ape salah kalo orang luar datang memantau...depa bukan ade kuasa campor tangan dlm urusan pru...

      Delete
    2. Kejora takut nanti pemerhati asing nampak jentera kerajaan digunapakai waktu pru..

      Delete
    3. AL BUDIN SONTOLOYO....





















      .










      AL BUDIN SONTOLOYO...























      .













      AL BUDIN SOMTOLOYO...










      .
















      Delete
  5. Pemerhati dikata campur tangan asing...komunis yg tengah rancak menjajah kependudukan kita dikata pemaju...tahniah macai...korang mmg bijak berkepalasampah

    ReplyDelete
    Replies
    1. BODOO....















      .














      .







      BODOO..












      .










      .





      BODOO...












      .














      .






      Delete
  6. Cikgu najmi bodoo31 January 2018 at 08:05

    PERTEMUAN DENGAN EU : CAMPUR TANGAN ASING, ATAU TAKUT RAHSIA PENIPUAN PRU14 TERDEDAH?
    KENYATAAN MEDIA


    *PERTEMUAN DENGAN EU : CAMPUR TANGAN ASING, ATAU TAKUT RAHSIA PENIPUAN PRU14 TERDEDAH?*

    1. Pertemuan antara pemimpin Pakatan Harapan (PH) yang diketuai Tun Dr Mahathir Mohamad dengan 16 duta Negara-Negara Kesatuan Eropah (EU) menyebabkan *pemimpin UMNO-BN gabra, panas punggung* dan tidak senang duduk. Mengenai pertemuan itu, Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Mohamad Sabu menjelaskan bahawa mereka meminta delegasi EU mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak *melaksanakan pilihan raya umum ke 14 dengan adil dan saksama*.

    2. Seperti biasa, akan ada *hulubalang macai UMNO yang melompat ke tengah gelanggang membela ketua mereka*.

    Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman menyifatkan pertemuan PH dengan duta besar EU sebagai politik terdesak yang mengundang campur tangan dan tekanan kuasa asing terhadap prinsip demokrasi negara. Naib Presiden UMNO manakala Datuk Seri Hishammuddin Hussein pula membidas Tun Dr Mahathir Mohamad dengan menyifatkan beliau sebagai pemimpin tidak berpegang pada prinsipnya dan ia membuktikan pemimpin berkenaan hanya memperjuang agenda peribadi.

    Demikian juga dengan Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Mahadzir Khalid menjelaskan standard *sistem PRU di Malaysia yang sekian lama diguna pakai adalah hampir sama seperti di negara lain malah turut mempunyai tatacara operasi standard (SOP) yang ketat*. Justeru beliau menegaskan *tiada keperluan untuk pemantau pilihanraya umum (PRU) antarabangsa* dihantar ke negara ini.

    3. Begitu cepat mereka mereka memberi respon terhadap pertemuan itu yang seolah-olah pertemuan itu amat merbahaya kepada keselamatan negara.

    Saya berpendapat, apabila pemimpin UMNO-BN cepat bertindak balas terhadap sesuatu isu, yang melibatkan antarabangsa, bererti sememangnya mereka dalam masalah. *Mereka kelihatan gabra dan resah seolah-olah mahu menyembunyikan sesuatu lantas terus berpencak menyalahkan pihak PH mengadakan pertemuan tersebut*.

    4. Pilihanraya Umum ke 14 dijangka berlangsung *dalam tempoh 5 bulan dari sekarang*.

    Umum melihat seperti mana PRU sebelum ini, pasti ada isu yang menghambat kemenangan pembangkang. *Kekangan terhadap media yang bebas, sekatan terhadap parti-parti politik selain pemerintah, politik ugut dan ancam, rasuah pilihanraya, salah guna kuasa dan penyelewengan ketika pilihanraya, mengerah seluruh jentera kerajaan berkempen politik untuk parti pemerintah, persempadanan pilihanraya yang penuh muslihat dan pertikaian, pemenjaraan terhadap tokoh politik dan pelbagai macam tipu muslihat* dijalankan bagi memenangkan pemerintah.

    5. Ketika Pakatan Harapan (PH) bertemu delegasi Duta Kesatuan Eropah (EU) bagi mengharapkan agar dunia memberi perhatian, memantau, menjenguk dan memerhatikan perjalanan pilihan raya di Malaysia, *sepatutnya kerajaan Malaysia berterima kasih atas keprihatinan pihak antarabangsa terhadap demokrasi di Malaysia*.

    Jika benar Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah mengikut tatacara operasi standard (SOP) yang ketat dan standard antarabangsa, maka *kerajaan tidak perlu gusar dengan pemantauan negara luar*.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BODOO....
















      .















      BODOO...













      .











      .











      BODOO...










      .













      BODOO..











      .









      BODOO..














      .














      Delete
    2. Sape bodo sape bodo sape bodo....najib umno ..... najisb.......memang bodo..umnoooo.. umnoo....say no...to umno bongok...umno.. jual tanah kt komunis najisb bodo sebab ingat rakyat bodd rakyat tk bodo yg bodoo umno sebab kena bodo dgn najib bodooo

      Delete
    3. LEMBU MO1 DDK KONDO MCM 11 :17 NI MEME BODOO LA..TKG ANGKAT TONG GAS TAIK BABI JHO LO

      Delete
  7. Kita Pun Malu Ada Warganegara Macam Dia…

    Cenderawasih | January 28, 2018 dari blog Mykimakyu

    Baru-baru ini, kecoh diperkatakan tentang pengakuan anak seorang warga emas yang mengaku dirinya warga Brunei ketika berada di luar negara meskipun penulis yakin ramai yang tahu dia merupakan warganegara Malaysia.

    Maklumlah, siapa yang tidak kenal dia, bukan? Dia anak kepada seorang ‘negarawan maha-ulung di cakrawala’, lagi maksum orangnya. Agak mustahil untuk orang tidak mengenali identitinya yang suka bergambar, terutama berswafoto.

    Penulis faham, apa yang dimaksudkan ‘anak manja’ itu ialah dia kononnya terpaksa mengaku sebagai warganegara Brunei kerana ‘malu’ berwarganegarakan Malaysia. Dalam hatinya, mungkin dia rasa malu jadi rakyat negara ini kerana Dato’ Seri Najib Tun Razak adalah Perdana Menterinya.

    Mungkin niat di hati ‘anak manja’ itu mahu kenakan Najib. Biasalah. Bukankah dia dan bapanya bermusuh dengan Najib dan mahu rampas kerusi Perdana Menteri yang disandang beliau. Walau terpaksa jadi ‘macai’ dan ‘jilat kahak’ sendiri, anak beranak itu rela…

    Cuma, yang anak beranak itu musuhi adalah Najib, bukan Malaysia. Yang dimarahkan adalah nyamuk, bukan kelambunya. Tapi memandangkan ‘terlalu bijak’ sangat kepala otaknya, maka Malaysia pula yang menjadi mangsa.

    Penulis masih ingat pesan ustaz kepada seorang rakan penulis dulu. Katanya, biar seburuk mana pun ibu bapa kita, biar sejahat mana pun keduanya, walau sejijik mana pun ayah dan ibu kita, mereka tetap merupakan insan yang melahirkan kita, perlu dihormati dan dijaga hatinya.

    Dalam konteks ini, Malaysia atau nama lamanya adalah Tanah Melayu merupakan tanah tumpah darah kita. Di sinilah kita dilahirkan dan inilah dia tanah air kita. Buruk atau baik, itulah Malaysia, negara berdaulat yang menjadi tempat kita bernaung.

    Dulu, ketika mana bapanya bersengketa dengan seorang banduan di Sungai Buloh, memang ada spesis serupa dengannya yang malu untuk mengaku dirinya berwarganegarakan Malaysia. Dia malu jadi rakyat Malaysia kerana Perdana Menterinya ‘maha-zalim’, ‘maha-firaun’ dan mengamalkan kronisme nepotisme.

    Jadi, soal persepsi buruk atau baiknya negara ini, malu atau tidak, ianya terpulang pada individu itu sendiri. Jika baik sikapnya, maka dia akan bangga mengaku dirinya warga Malaysia walau bagaimanapun sekali negaranya.

    Namun jika individu itu tidak kenal diuntung, tidak sedar diri, rasa hebat sangat, menganggap dirinya paling ‘gah’ dalam dunia, maka tidak mustahil dia akan bersikap seperti anak warga emas itu. Apatah lagi jika mengidamkan kerusi Perdana Menteri, makin teruklah dia ‘meroyan’…

    Dia mungkin tidak sedar bahawa kedudukan dia itu adalah hasil daripada kemakmuran negara ini. Mujurlah ketika bapanya berkuasa dulu, ramai yang terpaksa setia dan mempertahankan bapanya kerana parti. Jika tidak, dia kini mungkin jual kacang putih di tepi jalan, fiber optik pun tidak kenal.

    Jadi, jika mahu berpolitik pun, berpada-padalah. Janganlah sampai menghina negara sendiri di mata dunia. Jika mahu berpolitik, berpolitiklah secara sihat, mengikut lunas Islam dan budaya murni ketimuran. Negara ini tidak terima liberalis, LGBT dan seumpamanya…

    Kami di negara ini tidak mengamalkan ‘matlamat menghalalkan cara’. Konsep Machiavelli itu tidak setanding dengan konsep Sunnah wal Jamaah yang menjadi amalan kami. Kami yakin bahawa jika di zaman Rasulullah SAW tidak ada pisau ‘Gillete’, Baginda tetap bercukur.

    Justeru itu, penulis menyarankan supaya ‘anak manja’ itu mengaku saja kesalahan sendiri. Lebih baik memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia, terutama Yang DiPertuan Agong yang merupakan ‘Payung Negara’. Jika enggan, terserahlah dengan keangkuhannya. Kita tidak boleh memaksa, bukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini dia anak China kebanggaan Malaysia ..

      Report: Jho Low living it up between Shanghai hotel and super yacht

      FMT Reporters | December 14, 2017

      Saying Low is going back-and-forth between Shanghai and his yacht, The Australian details the Low family’s activities in Australia, adding that Australian police have started a probe into 1MDB.


      PETALING JAYA: Businessman Low Taek Jho, or Jho Low, is spending his time between a gigantic luxury superyacht and a luxurious hotel in Shanghai, according to a report in The Australian.

      The report said The Equanimity, which it described as a floating palace, was traversing the sea off the coast of West Papua.

      Jho Low has been named as a central figure in an international investigation into what The Australian describes as “the multibillion-dollar looting of Malaysia’s sovereign wealth fund, 1MDB”.

      Low is said to be splitting his time between Equanimity’s gold-plated interior and the equally luxurious Peninsula Hotel in Shanghai, overlooking the Huangpu River, according to the report.

      The report added that “despite his closeness to Prime Minister Najib Razak, Low reportedly has been warned off returning to Malaysia”.

      In the past six months, it said, the yacht had been seen cruising the seas of Southeast Asia on a tour taking in Cambodia, Thailand, Bali and some of Indonesia’s tiniest islands.

      Australian investigators, the report said, missed their chance to lay hands on the A$165 million super yacht when it pulled into Cairns for a pit stop in March last year.

      According to US court documents, it is during a frolic on Equanimity in 2014 that Low gave his then girlfriend, Australian supermodel Miranda Kerr, a diamond jewellery set worth US$2 million – money the US Department of Justice (DoJ) said was directly traceable back to 1MDB.

      “The excursion was planned at Low’s direction by a high-end concierge service, and meticulous planning went into arranging the manner in which Low would present each piece of the matching diamond jewellery set to Kerr,” the DoJ said in a US Federal Court filing last month. Kerr has since returned the gems.

      The DoJ has accused Low and his associates of using complex webs of tax haven companies to siphon money away from 1MDB, which was set up by Najib with the stated purpose of “driving the sustainable long-term economic development and growth of Malaysia”, and spending a chunk of the proceeds on luxuries for themselves.

      The “looting of 1MDB” is being investigated in nations such as Singapore, Switzerland, and the US. Singapore has, in fact jailed some participants of 1MDB-related transactions and closed units of certain banks and fined others, while the US has seized properties it says had been bought using stolen 1MDB money.

      Malaysian police, meanwhile, say they are still investigating the matter. Najib has consistently denied any wrongdoing, while 1MDB says nothing has been stolen.

      Now, however, the Australian police have begun their own investigations into the affair.

      Delete
    2. cont'd...

      The report said Australian police were investigating whether any proceeds of the alleged crime might have ended up in Australia.

      It said the line of inquiry might lead to New Year’s Eve 2012-13 and an extraordinary continent-spanning party involving Hollywood stars Leonardo DiCaprio, Jamie Foxx and others.

      The report noted that the Australian bank ANZ and construction company Lendlease, which had signed a contract to work on the Tun Razak Exchange, would also be feeling the heat.

      ANZ part-owns AmBank where Najib had accounts into which US$681 million was deposited. Najib said it was a donation from the Saudis, and the attorney-general cleared him of any wrongdoing.

      The report went on to give details about the New Year’s Eve gathering in Sydney, including some of the big names present. It said the entire extravagant spree was funded by Low.

      After the midnight fireworks, the revellers boarded a 747, apparently chartered from US operator Atlas Air, for the flight to Las Vegas, US, where the celebrations continued, according to the report.

      Foxx, the report said, told British TV host Jonathan Ross a couple of weeks later: “I’ve got a friend, he’s got some money, he’s got some money. He flew me, Leonardo DiCaprio, Jonah Hill and some other cats – we flew to Australia. We did the countdown in Australia, then jumped back on the plane, then did the countdown in Vegas. That’s crazy.”

      The Australian said an Atlas Air spokesman declined to comment when contacted.

      However, the only Australian asset so far definitely linked to 1MDB can be found on Queensland’s Gold Coast.

      The coast is home to Avestra, a funds management group linked to Bridge Global, a Cayman ­Islands fund manager that allegedly was used to hide some of the financial black holes in 1MDB, according to The Australian.

      The DoJ said this “involved a series of complicated and commercially unnecessary transactions. The transactions had no economic substance, amounting to a round trip of various securities and commercial paper that were designed to, and did have, a specific and false accounting effect – namely, the fraudulent inflation of the value of 1MDB’s assets.”

      The report said Avestra was being liquidated after court action by the corporate regulator.

      The Gold Coast is also where Singaporean banker Yeo Jiawei, a friend of Jho Low, accumulated a multi-million-dollar property portfolio including shops and a A$1.3 million apartment in the luxury Soul building.

      Yeo, a former wealth manager at Swiss bank BSI, has been jailed in Singapore over the 1MDB affair.

      Delete
    3. Ini sekor lagi anak Melayu kebanggaan Malaysia (terutama "Kepala Bapak Kau" dan mak badak )

      Riza Aziz said US$94m siphoned from 1MDB was a 'gift', DOJ claims

      Published: 3 Nov 2016


      Riza Aziz, the stepson of Prime Minister Najib Abdul Razak, had claimed that US$94 million of 1MDB funds which ended up in accounts he had access to, was a gift from Aabar BVI, said the US Department of Justice (DOJ).

      Delete
    4. Kejora bodoo @ cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 09:00

      Cina prompak jho lo tak ajak ker kejora bodoo dan geng najis bongok naik kapal mewah dia?...kapal mewah ni bukan milik bapak jho lo...beli dengan duit rompakan 1; mdb...

      2 ekor melayoo bodoo ni dan ahli2 umno bermatian melindongi cina jho lo....cina jho lo kayer free...melayu umno bodoo miskin...tak pernah abis bodoo melayoo umno...

      Delete
    5. Menjatuhkan najib dan angkatannya x bermakna kita derhaka kpd agong dan negara. Membuang kanser dlm badan bukan bertujuan mematikan makhluk.

      Delete
    6. KEPALA BAPAK KO DINY...MEROYAN SIANG MALAM...














      .





















      .
















      SYARIKAT BAWAK TONG TAIK KO DAH TERBALIK KER!!!








      .














      .










      Delete
    7. Kata orang meroyan siang malam ..

      Yang dia hancus , hampas ..langsung tak ada otak !

      Saya bolih 'meroyan' kat sini siang malam sebab saya tak payah banting tulang untuk cari rezeki . Duit berguni yang ada tu pergi cari duit lagi . Ada faham ??

      Kamu tu jika nak banding saya , mana ada standard .

      Delete
    8. Bapok wak kojola kengkang tu mana pernah naik kapal mewah pun...bawak lori sampah dia tahulah.

      Delete
  8. Replies
    1. GELAMAI JAGUNG.....











      .










      .











      .









      .






      .


      Delete
  9. Telus?

    Nak tipu la tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Backside bapok wak kojola kengkang mmg telus dan selussss..

      Delete
  10. Kejora bodoo @ cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 08:55

    PRU 14 SELEPAS 18 MAC, BN BERPOTENSI KALAH?

    PRU 14 selepas 18 Mac, BN berpotensi kalah?
    PRU 14 selepas 18 Mac, BN berpotensi kalah?
    Posted By: Selena Tayon: January 30, 2018 Print Email
    Dua perkara menjadi perbualan hangat menjelang pembukaan sesi Dewan Rakyat Mac 2018, iaitu bilakah tarikh pilihan raya umum (PRU) ke 14 selepas sempadan baharu pilihan raya diluluskan, dan adakah BN akan kalah buat pertama kalinya sejak merdeka.
    Bagi Timbalan Pengerusi DAP Pahang, M. Manogaran, beliau menjangkakan Parlimen akan dibubar selepas PM Najib Razak pulang dari Persidangan Khas ASEAN – Australia pada 17-18 Mac. Menurutnya, tarikh itu amat sesuai untuk PRU dilaksanakan sebelum bulan Ramadan pada pertengahan Mei.
    “Oleh yang demikian, pada masa sekarang terdapat banyak kajian yang meramalkan sama ada BN ataupun PH (Pakatan Harapan) yang akan menang PRU14. Tetapi yang penting sekali ialah di peringkat akar-umbi. Pihak PH yakin dari sumber yang boleh dipercayai bahawa BN akan kalah atau menang tipis sahaja.
    “Ini adalah disebabkan oleh isu kos sara hidup dan pelbagai kelemahan BN.
    “Di Pahang, masyarakat Melayu, Cina, India dan Orang Asal semua merungut pasal kos sara hidup. Secara terus-terang saya kata walaupun ramai orang Melayu tidak suka pada PH kerana ada DAP dalam koalisi ini, namun lebih ramai lagi orang Melayu yang merasa marah berkenaan kos sara hidup dan mereka memberitahu saya mereka akan mengundi Pakatan kali ini,” kata Manogaran kepada Suara pakatan daily.
    Pemimpin DAP Pahang itu bagaimanapun tidak bersetuju kenaikan nilai ringgit dan bursa saham akan mendorong rakyat kembali memilih BN sebagaimana diuar-uarkan dalam media arus perdana.
    “Kadar Polisi Semalaman (Overnight Policy Rate) dinaikkan Bank Negara kepada 3.25 mata dan Bursa Saham melebihi 1850 mata tetapi bukan semua orang yang ‘main’ saham.
    “Di kalangan rakyat biasa, ramai orang sedang hidup susah dan ada juga yang tidak mampu membayar bil-bil bulanan mereka kerana mereka sedang bergelut dengan perbelanjaan untuk anak-anak sekolah, pinjaman bank, perniagaan yang merosot dan sebagainya,” kata Manogaran.
    Beliau berpendapat detik paling baik untuk PM Najib memanggil PRU telah pun berlalu. Kini, katanya, Najib sudah terperangkap dalam pasir jerlus dan oleh sebab itu beliau kurang yakin untuk membubarkan parlimen.
    “Sekarang sudah terlambat tetapi PRU14 pasti akan diadakan sebelum Anwar Ibrahim keluar dari penjara (Jun 2018). Dengan Tun Dr Mahathir berkempen untuk PH, PM Najib pun sudah rasa tergugat, apatah lagi kalau Anwar turut serta berkempen.
    “Walaupun media arus perdana menguar-uarkan bahawa BN mudah menang, tetapi hakikatnya BN berdepan dengan kekalahan kerana gagal menurunkan kos sara hidup,” kata Manogaran lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BERANGAN LAH KO .....BODOO...




















      .












      ANAGAN-ANGAN MAT JENIN...




















      .











      ANGAN-ANGAN SI KITUL...












      .

























      Delete
    2. Kejora bapuk tua@cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 12:55

      Hshaha...kejora bapuk cikgu bongok ketakutan...huhuhuuuu

      Kejora bongok sedar dia tak mampu bantu najib dan umno menang lagi pru kali ini...klentong pon tak laku...cikgu bongok..

      Delete
  11. khairulryezall a/l osman kutty31 January 2018 at 09:08

    Jom pegi batu cave sambut thaipusam budin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora bodoo @ cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 09:22

      Khairezal osman CTS dan kejora taiping mali 2 ekor blogger upahan umno...dua dua melayu bidooh...menegakkan dan mempertahankankan prompak untuk memimpin negara...dapat upah ciput tapi berapi2 mempertahankan prompak yg kayer free...cina prompak pon dipertahankan...ape punye bodoo melayoo dua ekor ni...

      Delete
    2. BODOO...

















      .







      BODOO...












      .









      BODOO..









      .








      Delete
    3. Kejora bapuk tua@cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 12:57

      Kejora bapuk tua ko memang cikgu bongok...ko ajar lah anak murid ko merompak tuu halal...hihihi

      Delete
  12. Madey Kerala lidah biawak kaki putar pusing
    Dulu dia komplen pasal campurtangan asing
    Kini dia pulak yang terlalak, memekak bising
    Mmg patut tua renta ni dibagi sebiji pelesing

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn lupa..vote mak badak

      Delete
    2. Kejora bodoo @ cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 09:26

      Kejira bodoo bapuk tua buat citer konar baring...dah bodooh tak tahu beza campor tangan asing...seblm ni pon dah ade pemerhati asing dlm pru...

      Delete
    3. Mak badak suka shopping kat negara asing..jgn tak tau ye..luv u cai umnobngok n lobai pis

      Delete

  13. SOP untuk pru yg di buat oleh pm22 sendiri tidak membenarkan, pemantau antara bangsa memantau perjalanan pilihanraya di negara kita. Mereka hanya sebagai pemerhati sahaja. Tidak lebih dp itu. Mana mana pehak yg tak puas hati, boleh menyaman pehak yg terbabit, dan bawa kepengadilan, Dan sistem penghakiman kita adalah bebas dan tidak seperti zaman pm22 dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora bodoo @ cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 09:29

      Dah ade pemerhati asing poon...dulu tak ade kes rompakan...sekarang ade kes rompakan...bahlol..

      Delete
    2. Repot le pada polis, bodooo.

      Delete
    3. 0929 DAN 0944...DAHLAH BODOO...BAHLOL PULAK...

      KIHKKIHKIHKIH!!!!












      .










      .








      .







      .




      BODOO..













      .














      BODOO...















      Delete
    4. Kejora bapuk tua@cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 11:56

      Hahahaha..kejora bapuk tua cikgu bongok kutuk diri sendiri...bodoos betul cai upahan najib...hihihi...meryan lah lagi...umno dah dekat nak mamposs wooit cikgu bongok.
      Najib upah yg bodoo meroyan masuk sini....blg sendiri dah basi...

      Delete
  14. Kalo mak badak ganti najip ok tak? Mak ni kan chantekkkk, bergaya..sesuai tau jadi first lady pm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayap PUTERI tak suka

      Delete
    2. BODOO...















      .










      BODOO..










      .










      BODOO..










      .










      Delete
  15. Dah tak ada kelibat Suman tua ketiak masam
    Dia ni tua saja tapi biadap tak reti adat resam
    Mana dia hiilang, ini Hindu dajal kurang asam
    Agaknya pergi Batu Cave sambut Thaipusam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAHKAHKAHKAH....

      CIKGU...

      WAK SUMAN TEMPR TENGAH...WELLL...WELLL...WELLL

      Delete
    2. Malam tadi dapat rehat & tidur secukup-cukupnya dan kini dalam perjalanan dah masuk sempadan Selangor.

      Malam ini kita berjumpa, kejora.

      Delete
  16. Repot le pada polis, bodooo.

    ReplyDelete
  17. Mmg dah kecut pelir, Suman bapok musiibat
    Dgn Kejora, dia kaku, mulut bagaii tersumbat
    Dia udah terus menghilang, tiada lagi kelibat
    Tak sabar besok, Hindu ini hamba nak sebat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malam tadi dapat rehat & tidur secukup-cukupnya dan kini dalam perjalanan dah masuk sempadan Selangor.

      Malam ini kita berjumpa, kejora.

      Delete
  18. Suman tua, usah bikin cgu Kejora jadi hampa
    Janji berjumpa esok mlm, jgn le dibuat2 lupa
    Smlm kat Batu Cave, Hindu inii pergi bertapa
    Hari inii dia sibuk, menghempas buah kelapa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAHKAHKAH...

      CIKGU...

      KO MEMANG KELAKAR....TERHIBUR AKU!!!

      KIHKIHKIHKIHKIH...

      Delete
    2. Malam tadi dapat rehat & tidur secukup-cukupnya dan kini dalam perjalanan dah masuk sempadan Selangor.

      Malam ini kita berjumpa, kejora.

      Delete
  19. Budin, makin banyak anjing dan babi umno meroyan tak tentu pasal. Macam kera kena belqcan gamaknya. Membazir ruangan komen macam orang tak ada otak

    ReplyDelete
  20. Kejora bodoo @ cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 11:49

    Hahaha.kejora bapuk tua vikgu bodooh tak dapat sembunyikan ketakutan kpd pak man...ape punye bodoo kejora bapuk cikgu bongok ni...hujjah tak de isu pon tak de ..hanye pandai tunjuk lagak bongok...meroyan hari2... Umno dah napk mamposss...hihihihi
    ..makin sibodoh ni gelisah ketakutan...hahahahaaaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bak pepatah Inggeris, 'empty vessels make most noise'...

      'tin kosong buat memekak saja'.......!!

      Delete
  21. Malam tadi dapat rehat & tidur secukup-cukupnya dan kini dalam perjalanan dah masuk sempadan Selangor.

    Malam ini kita berjumpa, kejora.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora bapuk tua@cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 13:50

      Kejora bapuk bongok mana berani...asik meroyan jee....pandai tunjuk lagak bodooh jee...

      Delete
  22. Kejora bapuk tua@cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 13:52

    Momentum Pakatan di luar bandar naik selepas Dr Mahathir jadi calon PM


    Timbalan Pengerusi Institut Darul Ehsan (IDE) Prof Dr Mohammad Redzuan Othman berkata mengikut kajian badan pemikir itu, pencalonan Dr Mahathir sebagai calon PM pembangkang dipersetujui ramai responden kerana pengalaman mentadbir negara. – Gambar The Malaysian Insight oleh Hasnoor Hussain, 31 Januari, 2018.

    MOMENTUM sokongan terhadap Pakatan Harapan (PH) meningkat selepas Dr Mahathir Mohamad dinamakan sebagai calon perdana menteri, kata penganalisis.

    Timbalan Pengerusi Institut Darul Ehsan (IDE) Prof Dr Mohammad Redzuan Othman berkata kebanyakan responden yang bersetuju Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri PH kerana pengalamannya memerintah negara.

    “Tetapi masyarakat nak tengok, apa yang Dr Mahathir nak tawarkan sebagai alternatif kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Najib Razak,” kata Redzuan dalam satu wawancara bersama The Malaysian Insight di Shah Alam baru-baru ini.

    “Selain itu, sokongan kepada dia meningkat kerana di Malaysia pada hari ini, hanya Dr Mahathir yang dilihat paling berani menyerang Najib.”

    Selepas PH menamakan Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri dan Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon timbalan perdana menteri pada 7 Januari lalu, IDE menurunkan pasukan penyelidiknya di seluruh negara untuk melihat sentimen rakyat.

    IDE akan mendedahkan dapatan daripada tinjauan kepada umum tidak lama lagi.

    Dr Mahathir merupakan perdana menteri Malaysia keempat dari 1981 hingga 2003. Sekarang beliau memimpin PH yang dianggotai Bersatu, PKR, DAP dan Amanah.

    Katanya, pada peringkat awal selepas Dr Mahathir dinamakan sebagai calon perdana menteri, terdapat reaksi negatif kerana faktor umur pengerusi PH itu yang sudah lebih 90 tahun.

    “Tetapi yang menariknya, 80 peratus yang tak terima Dr Mahathir itu kerana usia dia sudah tua. Itu bagi yang tidak terima. Bagi yang terima Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri, kerana pengalaman dia memerintah Malaysia.

    “Yang terima kerana pengalaman memerintah, yang tak terima kerana dia sudah tua,” kata Redzuan yang juga naib cancelor Universiti Selangor (Unisel).


    Ada juga yang tidak bersetuju dengan pencalonan Dr Mahathir kerana faktor usianya, sesuatu yang tidak menjadi isu kerana kesihatan negarawan berusia lebih 90 tahun itu masih lagi baik. – Gambar fail The Malaysian Insight, 31 Januari, 2018.

    Bersatu dikenali kerana faktor Dr Mahathir

    Menurut Redzuan, yang menjadi kebimbangan responden yang ditemui IDE dengan usia tua Dr Mahathir kerana ia dikaitkan dengan keuzuran.

    “Tetapi walaupun tua, kalau kita berhujah balik umur 92 tahun, masa konvensyen PH, Dr Mahathir berucap selama 41 minit. Umur 92 tahun boleh bercakap lama macam tu. Biasanya orang umur 50 pun tak larat nak bercakap lama macam tu.

    “Maknanya umur tu dikaitkan dengan keuzuran. Tetapi ini tidak terpakai kepada Dr Mahathir. Kenapa orang tak nak umur tua? Kerana bila dah tua ni, uzur dan sebagainya, tetapi tidak bagi Dr Mahathir,” kata Redzuan yang pernah menjadi dekan fakulti sastera dan sains sosial Universiti Malaya (UM) dan pengarah Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya UM (UMcedel).

    Redzuan berkata, disebabkan Dr Mahathir, parti serpihan Umno dipimpinnya dikenali dengan begitu cepat di kawasan luar bandar walaupun baru ditubuhkan pada Ogos 2016.

    “Dalam survey kita, kita tanya soalan begini, apa pandangan tuan terhadap Umno? Mereka kata Umno ini parti yang memerintah. Apa pandangan terhadap PAS? Mereka kata PAS parti yang perjuangkan Islam.

    “Bila kita tanya tentang Bersatu, mereka kata parti Dr Mahathir. Maksudnya mereka dah kenal. Menunjukkan itu dia punya trade mark dia. Ini yang ada dalam kepala mereka.

    “Tanpa perlu fikir mereka dah boleh jawab. Sekali je. Jadi itulah dalam kepala dia. Kalau Bersatu parti Dr Mahathir. Itu je, dia tak kata parti bunga raya, parti serpihan Umno. Ada banyak option.

    “Tapi yang paling top sekali mereka jawab parti Dr Mahathir. Ini menunjukkan bahawa, Dr Mahathir ada kekuatan dia di luar bandar,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora bapuk tua@cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 13:53

      Menurut Redzuan, disebabkan Umno sudah memerintah Malaysia selama lebih 60 tahun dan mempunyai kekuatan akar umbi yang kukuh, PH memerlukan sosok yang kuat dan dikenali untuk melawannya.

      “Sebab itulah, menamakan Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri pada waktu ini sebagai satu-satunya orang yang paling layak.

      “Sebab sekarang kita nampak Dr Mahathir menjadi tarikan di mana sahaja beliau pergi, di kawasan Felda, kawasan luar bandar,” katanya. – 31 Januari, 2018.

      Delete
  23. berita terbaru,

    smlam jubo KEJORA koyak
    kena hentam Pak Hitam 10 inci lebih

    cian dia....

    woi..betobatla.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BRO 13:58
      DIA MEMANG SELALU BUAT HAL
      KEJAB MAT SALLEH,KEJAB NEGRO
      BILA KOYAK PI PITAL
      MEMANG DIA SUKA MENYUSAHKAN ORANG

      BIARKAN DIA MAMPOSSSSSSSSSSS

      HE...HE...HE..

      Delete
    2. Kejora bapuk tua bodoo @ cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 14:15

      Dia dah gila babi sejak najib dan umno nak mampoosss...meroyan sana meroyan sini...meracau2....

      Delete
  24. Kejora bapuk tua@cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 13:59

    Menurut Redzuan, disebabkan Umno sudah memerintah Malaysia selama lebih 60 tahun dan mempunyai kekuatan akar umbi yang kukuh, PH memerlukan sosok yang kuat dan dikenali untuk melawannya.

    “Sebab itulah, menamakan Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri pada waktu ini sebagai satu-satunya orang yang paling layak.

    “Sebab sekarang kita nampak Dr Mahathir menjadi tarikan di mana sahaja beliau pergi, di kawasan Felda, kawasan luar bandar,” katanya. – 31 Januari, 2018.

    ReplyDelete
  25. Kejora bapuk tua bodoo @ cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 14:13

    Kenapa harga barang naik?


    RAMAI orang pelik kenapa harga barang naik dan kerajaan BN seperti tak mampu kawal harga barang.  

    Harga barang melambung bagai nak gila tapi kerajaan BN nampak buat "bodoh" sahaja. 

    Cuba lihat di media sosial terutama Facebook dan Twitter, juga Instagram, rata-rata rakyat Malaysia merungut tentang kenaikan harga barang yang melampau-lampau. 

    Takkanlah kerajaan dengan segala jentera dan agensi yang ada tak sedar tentang perkara ini. 

    Kalau dilihat dari satu sudut, sebenarnya bukan kerajaan BN tak mampu kawal harga barang, atau tak tahu rakyat merungut tentang kenaikan harga barang terutama barangan keperluan harian. 

    Tapi memang BN suka harga barang naik. 

    Kenapa? 

    Ini kerana bila harga barang naik lagi banyak hasil kutipan cukai GST. 

    Contoh jika harga barang A ialah RM100, kerajaan BN boleh kutip cukai sebanyak RM6 (6% dari RM100) 

    Bila harga barang A naik kepada RM200, kerajaan BN akan kutip cukai sebanyak RM12 (6% dari RM200). 

    BN = Binasa Negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi ni jawapan mat malaslan @ maslan dlm parlimen

      ............mengkaji perkara ini. Terima kasih.

      Datuk Haji Ahmad bin Haji Maslan: Antara kelemahan-kelemahan dalam
      pelaksanaan GST ialah peniaga tidak menolak SST 5% dan 10% dalam penetapan harga
      barang mereka. Mereka menambah 6% kepada 5% menjadi 11% Tuan Yang di-Pertua.
      Lima campur enam, jadi sebelas. Sepuluh campur enam, jadi enam belas. Pada 1 April
      DR.18.5.2015 13
      baru-baru ini apabila GST dilaksanakan, kita diberitahu dan dimaklumkan dalam semua
      akhbar bahawa enam pengeluar kereta menurunkan harga kereta. Kenapakah harga
      kereta turun Tuan Yang di-Pertua? Harga kereta turun kerana SST pada kereta ialah
      10%. SST itu sudah tiada diganti dengan GST 6% maka harga kereta turun.
      ■1030
      Namun adakah hanya kereta yang SST nya 10%? Tidak, Tuan Yang di-Pertua.
      Ada banyak lagi barang yang SST 10%. Pakaian Tuan Yang di-Pertua, daripada baldu
      songkok Tuan Yang di-Pertua itu sampai tie, coat dan segala, baju dalam, seluar dalam,
      stoking, kasut, tali pinggang, dompet semua sekali itu 10% dahulu SST nya. Maka
      apabila GST dilaksanakan, pakaian Tuan Yang di-Pertua dan semua pakaian lelaki,
      semua pakaian wanita, semua pakaian bayi, semua pakaian seluruh rakyat Malaysia ini
      dahulu 10% sekarang 6% sepatutnya turun. Akan tetapi adakah harga turun macam
      harga kereta? Tidak. Jadi adakah kerana GST salah atau peniaga yang salah Ahli Yang
      Berhormat? Peniaga yang salah. [Dewan riuh]
      Semua perabot di rumah Tuan Yang di-Pertua dan semua perabot di rumah rakyat
      Malaysia, apa dia perabot. Katil, tilam, bantal, almari, kerusi, meja dan semua perabot
      yang ada di rumah itu semua dahulu SST nya 10%. Dengan GST, turun cukai itu kepada
      6% tapi adakah perabot rumah turun. Tidak. Adakah salah GST atau salah peniaga Ahli
      Yang Berhormat? Salah peniaga sekali lagi. Soalannya adalah tentang kelemahan GST
      ya. Maka saya jawab.

      Lagi Tuan Yang di-Pertua, apa lagi. Semua barangan elektrik di rumah. Apa dia?
      Kipas, TV, radio, air-cond, peti sejuk semua dahulu 10% SST dan sepatutnya barangan
      itu turun harga. Adakah barangan itu turun harga? Tidak, belum. Adakah GST salah
      atau peniaga yang salah? Peniaga yang salah Ahli-ahli Yang Berhormat.

      Tuan Sim Chee Keong [Bukit Mertajam]: Yang Berhormat Timbalan Menteri tidak
      faham ekonomi, fenomena inflasi.

      Datuk Haji Ahmad bin Haji Maslan: Tuala wanita Tuan Yang di-Pertua, dahulu
      10% sekarang 6%. Pampers bayi dahulu 10% sekarang 6%. Berus gigi dan segala
      toiletries dahulu 10% sekarang 6%, alat solek wanita dahulu 10% sekarang 6%, baju
      sekolah, uniform sekolah, peralatan sekolah dahulu 10% sekarang 6%. Ada 295 barang
      rumah zink, kayu untuk buat rumah, tiles dan cat rumah dahulu 10% sekarang 6%. Jika
      barang itu belum turun bukan salah GST tapi salah peniaga, Ahli-ahli Yang Berhormat.
      Soalannya kelemahan GST.
      Satu lagi Tuan Yang di-Pertua, sepatutnya mereka ini boleh claim balik dan mereka
      sudah tahu bahawa 10% dalam stok itu mereka boleh claim balik daripada kastam, cukai
      lama dan juga cukai 5% dalam stok itu boleh claim balik daripada kastam tetapi mereka
      tidak mahu claim. Oleh kerana mereka tidak mahu claim pada permulaan ini, kadar inflasi
      1.08%.

      Tuan Yang di-Pertua, apabila harga
      stabil dalam masa satu hingga enam bulan
      daripada sekarang, rakyat tidak akan marah. Tidak akan marah tentang GST ini kerana
      mereka membayar cukai daripada harga barang yang stabil. Rakyat sedang marah
      tentang GST ini Tuan Yang di-Pertua kerana pertama harga barang dinaikkan oleh
      peniaga yang tidak beretika. Yang kedua mereka kena bayar cukai. Jadi dia marah dua
      kali. Harga barang dinaikkan dan GST dikenakan. Itu sebab rakyat marah sekarang.
      Akan tetapi percayalah bahawa apabila kita mula menangkap dan memasukkan mereka
      ini dalam penjara.

      Delete
    2. Tuan Mohd. Rafizi bin Ramli [Pandan]: Terima kasih Tuan Yang di-Pertua, terima
      kasih Yang Berhormat Timbalan Menteri yang bagi penjelasan panjang lebar tetapi saya
      rasa masih lagi belum faham tentang GST. Dia sendiri tidak faham. [Tepuk]
      Apabila Yang Berhormat Timbalan Menteri membandingkan di antara SST pada
      10% dan juga GST pada 6% Yang Berhormat Timbalan Menteri seolah-olah lupa bahawa
      DR.18.5.2015 15
      SST 10% dikenakan pada harga kilang. Harga kilang ini jauh lebih rendah daripada
      harga akhir yang dibayar oleh pengguna yang telah melalui beberapa peringkat jualan
      dari kilang kepada pemborong, kepada pembekal dan lain-lain.
      Jadi soalan saya Tuan Yang di-Pertua kepada Yang Berhormat Timbalan Menteri,
      salah satu daripada kelemahan ataupun kekecohan yang berlaku akibat pelaksanaan
      GST ialah ke atas ...............

      Datuk Haji Ahmad bin Haji Maslan: Terima kasih Yang Berhormat Pandan.
      Dahulu SST ini Tuan Yang di-Pertua dikutip dari kilang 5% untuk bekalan makanan yang
      diproses dan 10% untuk banyak bekalan yang saya sebut tadi. Apabila dikutip oleh kilang
      oleh kerana tidak ada sistem input tax credit sebagaimana sekarang kilang boleh claim
      balik, 10% itu adalah kos kepada kilang maka dimasukkan dalam harga diberikan dalam
      harga pemborong, pemborong anggap itu sebagai kos ada tax on tax terhadap 10% itu,
      cukai atas cukai dimasukkan dalam harga, dijual kepada pekedai, pekedai anggap itu
      sebagai kos tidak boleh di claim balik macam GST sekarang. Maka 10% itu dipindah
      kepada pengguna yang membayar bila kita beli pakaian, bila kita beli segala barang ada
      dalam harga barang-barang yang kita beli lebih daripada 10%, Tuan Yang di-Pertua.
      10% itu jadi 15%, 16%, 17%. Sekarang ini 6% kekal 6%.
      DR.18.5.2015 16
      ■1050
      Yang Berhormat Pandan tidak payahlah lecture saya tentang GST ini. Bukan
      hanya Yang Berhormat Pandan belajar tentang GST, saya juga belajar tentang GST dan
      saya diberi taklimat hari-hari, setiap minggu, kadang-kadang bila-bila masa saya minta
      mereka beri jawapan-jawapan. Sudah setahun setengah Yang Berhormat Pandan
      memperincikan tentang GST ini.

      Datuk Seri Panglima Haji Abdul Ghapur bin Salleh [Kalabakan]: Terima kasih
      Tuan Yang di-Pertua. Mungkin saya tidak ada pengalaman dengan GST, Menteri lagi
      banyak pengalaman tetapi masalah yang dihadapi oleh rakyat. Kalau dahulu SST ini tidak
      dinyatakan, kalau satu bil itu tidak ada SST 10%. Jadi sekarang soto, dulu RM3, sekarang
      sudah ada GST. Soto Tuan Yang di-Pertua, makanan, minuman ada GST. Jadi sama ada
      ini ada pemantauan atau tidak. Kalau kita kata rakyat mahu mengadu, kepada siapa
      mengadu? Kepada kastam? Semua rakyat luar bandar turun pergi ke kastam, beribu-ribu
      orang akan turun di kastam, jadi macam mana? Jadi saya minta kepada Menteri dan
      kerajaan supaya ada kaunter-kaunter di bandar-bandar besar, banyak kaunter untuk
      orang melapor.
      DR.18.5.2015 17
      Kalau tidak macam saya pergi supermarket, saya beli barang, kena GST
      keseluruhannya. Kepada siapa saya mahu melapor? Kalau saya bolehlah pergi kastam
      tetapi kalau rakyat jelata, tidak tahu pun, mereka tidak tahu pun. Jadi kalau boleh kerana
      pemantauan tidak cukup Yang Berhormat Timbalan Menteri, pemantauan tidak cukup
      kerana soto yang kita makan itu, soto yang rakyat makan RM3 sudah ada GST. Tidak
      tahu ini betul mereka berdaftar dengan GST atau mengambil kesempatan untuk
      mendapatkan untung. Jadi kita minta kalau boleh kerajaan ...............

      Datuk Haji Ahmad bin Haji Maslan: Okey, soto macam tadi yang diambil contoh.
      Soto ini Tuan Yang di-Pertua, semua bahan buat soto itu 0% GST. Malahan bahan-bahan
      makanan yang dijual di restoran-restoran 0% GST. Daripada dia memasak dalam minyak
      itu, minyak itu 0%, gas yang digunakan 0%, rempah-ratus untuk masak ikan itu 0%, beras
      0%, bahan-bahan makanan mentah 0% GST. Mereka sebenarnya boleh menyerap GST
      itu kerana sebagai kedai dan restoran yang berdaftar, apabila pendapatan melebihi
      RM500,000 setahun, mereka boleh menuntut kembali cukai input dan mereka boleh
      turunkan harga.
      Contohnya KFC Tuan Yang di-Pertua, .........


      Parlimen Cap Ayam KFC!!!!!

      Delete
  26. Kejora bapuk tua bodoo @ cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 14:18

    *Lawak Hari Ini*

    Perbualan antara Imam dan Bilal UMNO Sabah…

    Perbincangan mereka tiada kata putus, masing-masing mahu menegakkan kebenaran, akhirnya Imam berkata: "Beginilah… Kita jangan ikut sesiapa, Najib ke, wak jahid ke, ahmad matlan ke, Tun M ke, DSAI ke, Muhyiddin ke, Dk Pairin ke. Itu semua salah". Bilal pula menyampuk. "Jadi… kita perlu ikut siapa?". Jawab Imam… "Kita orang Islam ikutlah imam kita, Shafi'e…, ikut dia lebih Afdal… dan perjuangan pun lebih Semporna… jadi ikutlah Shafi'e cukup Afdal lebih dari Semporna.

    [C&P] – AN
    20161018

    ReplyDelete
  27. Piliharaya di Malaysia macam perlawanan bolasepak. Pengadil dari BN, penjaga garisan dari BN, pengutip bola dari BN, pengawal perlawanan dari BN, penjual tiket dari BN, Pengawal keselamatan dari BN, para peniaga ditempat perlawanan semuanya dari BN. Pendek kata semua yang terlibat dalam perlawanan ini segalanya dari BN. Oleh itu penyokong pembankang kena prihatin. Awasi gerak-geri setiap agensi kerajaan yang terlibat dalam melaksanakan pilihanraya. SPR, PDRM, KDN, JPN, ATM, Kem Pendidikan, KBS, Rela, Jabatan Agama Negeri, Kem Penerangan dan beberapa GLC yabg terpilih.

    ReplyDelete
  28. Suman dajal ni anak yg lahir tak cukup bulan
    Dia dah mula gementar , ini tua bapok sialan
    Mlm esok, dia akan meyembam di atas jalan
    Silap2, dia punya gigi palsu dia akan tertelan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. MOMENTUM sokongan terhadap Pakatan Harapan (PH) meningkat selepas Dr Mahathir Mohamad dinamakan sebagai calon perdana menteri, kata penganalisis.

      Timbalan Pengerusi Institut Darul Ehsan (IDE) Prof Dr Mohammad Redzuan Othman berkata kebanyakan responden yang bersetuju Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri PH kerana pengalamannya memerintah negara.

      “Tetapi masyarakat nak tengok, apa yang Dr Mahathir nak tawarkan sebagai alternatif kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Najib Razak,” kata Redzuan dalam satu wawancara bersama The Malaysian Insight di Shah Alam baru-baru ini.

      “Selain itu, sokongan kepada dia meningkat kerana di Malaysia pada hari ini, hanya Dr Mahathir yang dilihat paling berani menyerang Najib.”

      Selepas PH menamakan Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri dan Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon timbalan perdana menteri pada 7 Januari lalu, IDE menurunkan pasukan penyelidiknya di seluruh negara untuk melihat sentimen rakyat.

      IDE akan mendedahkan dapatan daripada tinjauan kepada umum tidak lama lagi.

      Dr Mahathir merupakan perdana menteri Malaysia keempat dari 1981 hingga 2003. Sekarang beliau memimpin PH yang dianggotai Bersatu, PKR, DAP dan Amanah.

      Katanya, pada peringkat awal selepas Dr Mahathir dinamakan sebagai calon perdana menteri, terdapat reaksi negatif kerana faktor umur pengerusi PH itu yang sudah lebih 90 tahun.

      “Tetapi yang menariknya, 80 peratus yang tak terima Dr Mahathir itu kerana usia dia sudah tua. Itu bagi yang tidak terima. Bagi yang terima Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri, kerana pengalaman dia memerintah Malaysia.

      “Yang terima kerana pengalaman memerintah, yang tak terima kerana dia sudah tua,” kata Redzuan yang juga naib cancelor Universiti Selangor (Unisel).


      Kah kaahh kaaaahh kaahhhhh kaaa hh phuiiiiii


      Kikiki

      Delete
    2. Kejora anak babi dah tak tahan ler teww....


      Delete
    3. Itu la pasal.silap mak kau kejora lahir anak perangai babi.

      Delete
    4. Kejora bapuk tua bodoo @ cikgu najmi taiping mali31 January 2018 at 17:38

      Kejora bodoo bapuk tua yg gementar dengan pak man...hihihihi....ko tu jenis ayam bapak....kokok kuat tapi tak de tulur mcm najib....hahahaha...

      Delete
    5. 1631, Prof. itu nampak macam macai profesor kankong jugak
      Rumusan tidak jelas tuntas nampak seperti terapong apong
      Yang di kertas tak terpakai sebab tarikh dah jauh terlajak
      Terkini, rakyat tambah yakin, hanya Tun M negarawan terulong.

      Delete
  29. Kecoh riuh heboh pasal PH pelawa pemerhati asing
    Depa ni memang bangang tu kan hak pembangkang
    Bkn PH je, Rakyat pon tau UMNOBN ni kuat kencing
    Mcm 1MDB dan GST tu, ahkirnya rakyat tebongkang

    mamposumnobnpas mamposumnobnpas mamposlah

    ReplyDelete
  30. Kejora cikgu pokbodoh musibat tahi palat celaka
    GN mr j matpork macai lembu kondo MO1 puaka
    Kalau sudah halus mulus semua nya telus belaka
    Apa engkorang takut bukti kan lah pada mereka

    mamposumnobnpas mamposumnobnpas mamposlah

    ReplyDelete
  31. Dorang pon tarafnya pemerhati, bukan boleh apa
    Kalau UMNOBN menipu pun depa boleh tengok je
    Mencampuri urusan negara lain bukan kerja depa
    Cuma keluaq lapuran ja tanda depa dah buat kerja

    mamposumnobnpas mamposumnobnpas mamposlah

    ReplyDelete
  32. Apco Yahudi BN jadikan penasihat ekonomi negara
    Apasal macai2 tak bising, sdgkan ekon Mesia hancur
    Wang dicuri khazanah digadai macai2 bergumbira
    Kini China Merah CCP menjarah Mesia bakal berkubur

    mamposumnobnpas mamposumnobnpas mamposlah

    ReplyDelete
  33. Pemantauan antarabangsa amalan lumrah di dunia
    Bagi mempastikan proses pilihanraya tidak dicemar
    Apatah lagi skandal 1MDB terkenal seantero dunia
    Dari deMokrasi jadi KLEPTOKRASI Malaysia tercemar

    mamposumnobnpas mamposumnobnpas mamposlah

    ReplyDelete
  34. Ini masa paling sesuai jika MO1 Najib orang pandai
    Bersihkan nama sendiri maruah bangsa dan negara
    Biar mereka tenguk saksi MO1 bukan KLEPTO CIBAI
    Sbg permulaan Pendaftaran PH sila luluskan segera

    mamposumnobnpas mamposumnobnpas mamposlah

    ReplyDelete
  35. Seperkara lagi, persempadanan semula sila batalkan
    Tidak masuk akal kubor pon jadi alamat tmpt tinggal
    Nampak sgt UMNOBN amat terdesak sangat tertekan
    Jika rakyat tahu SPR penipu UMNOBN pasti meninggal

    mamposumnobnpas mamposumnobnpas mamposlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ah jib kene tanya rosmah mansur dulu.boleh ke idok pemerhati antarabangsa nengok pru14 ni.jilake betul rosmah mansur


      Kikiki

      Delete
  36. Bila datang permohonan dr pemerhati antarabangsa itu
    Sila terima, sebagai tanda UMNOBN kerajaan yg hebat
    Jangan ditolak dengan berbagai alasan hendak menipu
    Pilih satu, kpcayan rakyat atau UMNOBN rakyat rembat!

    mamposumnobn mamposumnobn mamposumnobn mamposlah

    ReplyDelete
  37. najib memang pandai cakap berbelit belit. itulah pm kita yg tidak ikhlas dengan rakyatnya. akan tiba balasannya. tunggu je la.

    ReplyDelete
  38. Kepala bapak ni ada masalah serius. Mulut cakap satu tapi hati ingat lain. Yg teruk cakap tak serupa bikin. Mana mau pergi nya pon org dia sendiri tak tahu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...