Thursday 5 October 2017

YAHOOO....GURU-GURU KINI BEBAS AKTIF DALAM MANA-MANA PARTI POLITIK


Susulan ajakan terbuka oleh Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan Tengku Mansor kepada guru-guru agar mereka aktif dan memegang jawatan penting dalam UMNO dan perkara itu kemudiannya disambut positif oleh Ketua Setiausaha Negara, Ali Hamsa, para pendidik seharusnya boleh menarik nafas lega mulai sekarang.

Mengulas tentang satu program yang jelas memaparkan bendera dan nyanyian lagu UMNO di sebuah sekolah di Putrajaya dan Tengku Adnan dalam ucapannya pula mengajak guru-guru agar kembali memegang jawatan penting dalam parti itu, Ali Hamsa berkata, beliau tidak ada masalah dengan guru-guru yang ingin menyertai UMNO.

Saya tiada masalah dalam hal itu, katanya tanpa mengulas lebih lanjut.

Prinsip dan falsafahnya mudah saja, kalau guru-guru sudah dibenarkan semula untuk aktif dan memegang jawatan penting dalam UMNO, bermakna mereka juga turut boleh untuk aktif dan memegang jawatan penting dalam lain-lain parti.

Tentulah tidak munasabah, malah suatu kezaliman jika hanya dalam UMNO saja guru-guru dibenarkan aktif dan memegang jawatan, tetapi tidak boleh berbuat perkara yang sama dalam parti-parti yang lain.

Cuma, tentulah tidak mungkin Ketua Setiausaha Negara secara terbuka mahu mengatakan guru-guru juga bebas menyertai parti-parti lain selain UMNO, tetapi kenyataan beliau itu tidaklah terlalu sukar untuk difahami maksud tersiratnya.

Hakikatnya, kedudukan semua parti adalah sama saja. Hari ini UMNO jadi kerajaan, esok lusa mungkin parti lain pula menggantinya. UMNO yang hari ini jadi kerajaan, bila-bila masa boleh bertukar menjadi pembangkang.

Itulah prinsip sebuah kerajaan demokrasi yang memberi hak kepada rakyat membuat pilihan setiap lima tahun sekali. Namun, guru-guru sebagai kakitangan kerajaan, siapa pun yang memerintah dan memegang kuasa, kedudukan mereka tidak akan berubah.

Sesuai dengan kebenaran yang sudah diberi itu, kiranya masih ada guru-guru yang sebelum ini dipindahkan ke kawasan pedalaman atas faktor politik dan menyokong pembangkang, Kementerian Pendidikan seharusnya segera memindahkan mereka semula ke tempat asal masing-masing.

Mulai sekarang, sepatutnya tiada lagi sesiapa yang dihukum atau dianiaya kerana kecenderungan dan pilihan politik yang tidak selari dengan kerajaan.

Guru-guru kini bebas membuat pilihan sebagaimana kelompok kerjaya yang lain juga.

Ayuhlah guru-guru, aktif dan peganglah jawatan penting dalam parti-parti politik mulai hari ini. Pilihlah mana-mana parti yang sesuai, tetapi jangan lupa menunjukkan contoh teladan yang baik dan menegakkan prinsip kebenaran kepada masyarakat sekeliling, sama seperti yang dilakukan di bilik darjah seperti bercakap mengenai apa itu rasuah, apa itu pembaziran, apa itu kemewahan, apa itu kleptokrasi, cukai GST dan macam-macam lagi isu yang menjadi keresahan rakyat.

Guru-guru tentunya akan terus disanjung dan dimuliakan oleh masyarakat sebagaimana mereka dihormati di bilik darjah jika pembawaan mereka adalah sama walau di pentas mana mereka berada. (ShahbudinHusin 05/10/2017)

314 comments:

  1. Assalamu`alaikum dan selamat pagi semua,
    Moga ceria selalu dgn komen2 yg bernas , mendapat rahmat serta menjadi rahmat keseluruh alam. Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. HABIS LA MAKO PUNAH RANAH PH & KONCU2 NYO TOMASUK BUDIN2 SOBAB 80% GURU MMG MENGENANG BUDI ... SOJAK DULU LAGI UPAH KERJA YG DIBAGI BERTAHAP TAHAP.

      Delete

    2. 08.58, kalau kamu seorang guru kamu pasti sedar bahawa majoriti guru tidak menyokong kerajaan atau UMNO/BN.
      Cuma mereka tidak melakukannya secara begitu vokal tetapi sangat nyata sekali apabila berbual sesama sendiri.




      Delete
    3. Dalam PTD OFFICER


      ADA 3400 JER.. CREAM OF ELITES PENTADBIRAN AWAM


      3400 NI CONTROL KERAJAAN DAN 2JUTA PENJAWAT AWAM LAIN


      KETUA 3400. ADALAH ULAQ..

      YA GENG MAMAK..

      INI KALI PERTAMA MAMAK TIDAK SEPAKAT SEHALUAN


      KALAU MAMAK NOR YAKOOB BOLEH PERTAHAN MADEY


      KNP MAMAK NO 1 PENJAWAT AWAM DAN MAMK NO 3 PENJAWAT AWAM TAK BOLEH ???


      SEMUA MAMAK BANGUN BERSAMA TUN!!! JANGAN NAK BELOT


      KERANA TUN KAMU DAPAT TARAP BUMIPUTRA.. KALU TIDAK KAMU TETAP KETURUNAN KELING !!!

      YA KELING !!! tahap Pariah di bumi bertuah tanah melayu !! Seperi kata tok guru yaHADI ahWANG

      Delete
    4. Pengasas dan bekas anggota Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Kamarulzaman Habibur Rahman hari ini membuat laporan polis terhadap Syed Saddiq Syed Abdul Rahman atas dakwaan memfitnahnya.

      Bercakap dengan pemberita di luar Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi hari ini, Kamarulzaman berkata ketua pemuda BERSATU itu telah menuduhnya menerima "dedak" untuk meninggalkan parti itu.

      "Ini satu dakwaan berniat jahat dan mencemarkan nama saya sebagai guru, sebagai pegawai pejabat pendidikan daerah," katanya.

      Beliau memberikan tempoh seminggu bagi Syed Saddiq menarik balik kenyataan itu jika tidak mahu berhadapan tindakan undang-undang.

      Kamarulzaman menafikan telah didekati mana-mana pihak dan ditawarkan sogokan agar meninggalkan parti itu, seperti didakwa Syed Saddiq.

      "Sebenarnya tiada tawaran dedak atau apa tawaran sekalipun. Saya tidak faham niatnya, beliau sepatutnya mendedahkan bukti dan bukan mencari publisiti murahan," katanya.

      Syed Saddiq pada sidang media Isnin lalu mendakwa wujudnya konspirasi untuk melemahkan BERSATU dengan "mengancam dan menyogok" para pengasasnya, antaranya Kamarulzaman, bekas naib presiden Datuk Hamidah Othman dan dirinya sendiri.

      Beliau juga mendakwa tawaran itu, termasuk wang berjumlah RM5 juta, berkaitan dengan seorang individu dalam pejabat perdana menteri.

      Delete
    5. Kalo fitnah repot lah polis ato kalo ade tulur sanan jee lah...buat ape melalak siang mlm

      Delete
    6. YAHOOOOO....EKELEH...TAK LUCU PUN....MACAM KEBUDAK-BUDAKAN JER BUDIN NI...AL MAKLUM LER DAH SAKIT JIWA....

      Delete
    7. 0912, MMG VOKAL BUNYI EA NYOKONG PH, SBB KALU TAK NAMPAK NYOKONG, MAKA YG DONGA TU MARAH AKAN ADO AKIBAT EA DI PULAUKAN, DIKATAKAN BODOH LA KONO DEDAK LA, TAK PEKA MASAALAH YG SAJA DIGEMBA GEMBOKAN, MAKLUM BALAS PUAK PH, DIPANCIT TAYA LA, MENJAJA FITNAH LA & MCM2 LAGI PERANGAI BURUK PENYOKONG TEGAR PH NI ... TU PASAL PENYOKONG WALAUPUN VIKAL HALA KE PH ... MASO MEMANGKAH NANTI DAH TONTU .... DAAACINGGG.

      Delete
    8. 1022
      KAU JIWA SUDAH KACAU , WA TAU MA...DARI AYAT KAU JE ORANG DAH TAU....AYAT PENYEJUK MEMBUJUK HATI YG SEDANG GUNDAH GULANA MENGUNGGU SAAT NYA UMNO BN MENYEMBAH BUMI LALU DIKUBURKAN DARI BUMI MALAYSIA INI...BETUL KAN?

      Delete
    9. Maka kepada cikgu2......dan jugak para pelajar perguruan yg dah dimansuhkan elaunnya............bolehlah mencongak2 parti politik mana yg patut anda sertai.

      Jangan masuk parti yg manis di mulot...........yg sebelom PRU janji meletop2 macam petir dengan berrrrmacaaammm imbuhan dan tawaran diberi...........tapi lepas Pilihanraya segala benda dinaikkan harga........duit disamun sana sini wang hilang lesap........umpama tangan kanan memberi tangan kiri kaut lebih laagiii......!!

      Takkan cikgu2 dan para pelajar perguruan tak nampak2 lagi......jangan terrrmakan dengan mulot manis.

      Ingat.......di Selangor dan Penang di bawah kerajaan pembangkang.........penjawat awam dapat bonus 2 bulan gaji lebih dari negeri2 di bawah kerajaan Persekutuan yg cuma dapat bantuan Raya RM500 jerrrrr.....

      Yg pasti tak ada sorang pon penjawat awam atau cikgu2 yg dikurangkan atau dibuang oleh Kerajaan Negeri Pembangkang.....baik di Selangor atau Penang.......memang tak ada...!!

      Jadi cikgu2 dan penjawat2 awam tak perlu terrrmakannnn cakap2 penipu dan pembelit yg sekarang tengah giat sekali mencari jalan menyambung talian hayatnya demi menyelamatkan kuasa, pangkat, harta dan wang ringgit keluarganya.

      Renongkanlah..........jangan sampai terrrrtipuuu lagi dan merana untuk 5 tahun lagi........terhimpit dengan kos hidop yg semakin hari makin naik dan subsidi di tarik dimansuhkan dan peruntukan dikurangkan.

      Delete
    10. Walaupun sudah boleh menjangka nasib yang bakal diterimanya, namun Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjong Bunga Teh Yee Cheu terpaksa juga membuka mulut meminta Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng untuk meletak jawatan.

      Desakan itu dibuat kerana pertuduhan kes rasuah skala besar yang telah terang lagi bersuluh yang sedang dihadapi oleh Setiausaha Agung DAP berkenaan.

      Selaku pemimpin tertinggi DAP dan kerajaan negeri, Guan Eng sekarang ini benar-benar berada dalam kemelut dan kesempitan.

      Isu banjir, kajian terowong dan isu dalaman DAP menjadikan Guan Eng dan Kit Siang berada dalam keadaan bernanah.

      Sudah ramai ahli DAP di peringkat bawah bangun memberontak melawan cara kuku besi Kit Siang dan anaknya itu.

      Keadaan ini bakal membawa keruntuhan pada DAP. Tidak mustahil bakal memberi impak kepada kekalahan besar Pakatan Harapan di Penang.

      Kemungkinan besar DAP akan hilang kerusi Ketua Menteri di Penang. PAS kini ada satu kerusi dan PKR ada 9 kerusi. Jika PAS masuk dan kacau semua kerusi PKR ini maka PAS atau BN akan dapat lebihan 9 kerusi ini.

      PAS boleh jadi 10 kerusi atau BN boleh jadi 20 kerusi pada PRU14 nanti. Jumlah kerusi DUN di Penang adalah 40 kerusi.

      Ada dua situasi boleh berlaku :

      1) BN dapat 11 kerusi dan PAS dapat 10 kerusi. Sudah jadi 21 kerusi.

      2) BN dapat 20 kerusi dan PAS dapat 1 kerusi. Sudah 21 kerusi.

      21 kerusi sudah "simple majority" dalam DUN Penang yang mana kesemuanya ada 40 kerusi DUN. Ini yang dibimbangi oleh ADUN Tanjong Bunga itu.

      Delete
    11. Tak payahlah kau nak rekayasa sana-sini.

      PAS menang di Pulau Pinang??? Kerusi satu tu pun tak tentu boleh menang lagi!!!

      Kau tunjukkan pada aku apa yang kuku besinya pemerintahan Lim Guan Eng???

      Isu banjir kat KL tiap2 kali hujan lebat banjir kilat apa cerita???

      Isu banjir di Pulau Pinang selesai beberpa hari kenapa isu banjir di Kelantan bertahun-tahun tak selesai-selesai kau tak bising???

      Tak payahlah kau nak merepek. Hujah pun merapu hahahaha.

      Tension pulak aku. Aku nak baca blok nak kurangkan stresss lagi stress rupanya dengar rekaan-rekaan bodoh kau!!! Ingat semua orang bodoh macam kau ke boleh terpedaya dengan mudah???

      Delete
    12. Punca utama PKR boleh kalah semua kerusi ini adalah kerana faktor skandal Guan Eng. DAP juga mungkin hilang 4 atau 5 kerusi pada PRU14 nanti kerana perpecahan dalaman yang kini kian teruk.

      Walaupun begitu, Guan Eng tetap ego dan keras kepala tidak mahu turun dari kuasa yang dimilikinya.

      Bukan itu sahaja, masalah banjir di negeri itu juga sudah menjadi sebuah mimpi ngeri buat 1.89 juta (data tahun 2016) penduduknya saban tahun.

      Malahan, menurut beberapa pemerhati politik dari PAS, BN dan Parti Alternatif Rakyat (PAP), banjir hanyalah sebuah isu sampingan semasa BN memerintah, sebaliknya bertukar menjadi isu kritikal sejak DAP perintah Pulau Pinang sehingga saat ini.

      Sekali lagi Guan Eng telah gagal dalam urus tadbir negeri Pulau Pinang.

      Lebih 'memucatkan muka' Guan Eng apabila pihaknya telah gagal menjawab persoalan tentang kos kajian terowong dasar laut yang membabitkan wang rakyat sebanyak RM305 juta yang ditanggung Kerajaan Pulau Pinang dengan sekurang-kurangnya RM135 juta telah dibayar pada Mei 2016 kepada sebuah syarikat.

      Malahan, tanah di Pulau Pinang bernilai RM2.83 bilion yang ditukar untuk projek itu telah diprajual oleh syarikat konsesi terowong berkenaan kepada sebuah syarikat disenaraikan pada satu majlis menandatangani perjanjian pada 15 Januari, 2016 yang dihadiri Guan Eng sendiri. Juga satu lagi kisah skandal dan beban DAP pada PRU14.

      Terbaru, pendedahan bekas pemimpin DAP bernama Asoghan tentang bagaimana cara parti itu menyingkir keluar tanpa belas kasihan mana-mana pemimpin yang tidak memberi manfaat kepada agenda 'Legasi Lim'.

      Sebagai contoh, nama-nama pemimpin veteren DAP seperti Balasundram, Sanmugam dan keluarganya kini dibuang bagai 'sampah tidak dikutip' oleh kepimpinan DAP yang dikuasai oleh Lim Guan Eng bersama-sama ayahnya, Lim Kit Siang.

      Turut didedahkan Asoghan bagaimana Karpal Singh 'dihalau' keluar sebagai Pengerusi DAP hanya kerana mendiang itu terlibat dengan masalah di mahkamah oleh Guan Eng.

      Sedangkan pada hari ini, Guan Eng sendiri sedang terpalit dengan masalah yang sama tetapi enggan meletak jawatan.

      Semua kemelut ini sedang bernanah dan menanti meletup sahaja. DAP di Pulau Pinang tidak boleh menafikan bahawa mereka sedang berada dalam sebuah kemelut yang amat kronik.

      Sebagai pengundi, cukuplah memberi peluang kepada DAP dan Pakatan Harapan memerintah selama dua penggal di Pulau Pinang dan Selangor.

      Kali ini jangan lagi beri muka kepada DAP lagi untuk mewakili rakyat di peringkat Dewan Rakyat dan DUN. Ahli bawahan DAP sedar mereka akan hilang kuasa di Penang.

      Sebab itulah DAP Melaka sudah keluar dan ramai lagi veteran DAP turut sama keluar. Beban utama dan isu utama DAP sekarang adalah Kit Siang dan Guan Eng.

      Kerana mereka berdua ini adalah liabiliti terbesar DAP sekarang. Ibarat kepala nanah yang sedang tersembul keluar. Hanya menanti detik untuk meletup sahaja.

      Delete

    13. 10.38, ekau ingat guru-guru tu bangang ko?
      Kalau diorang tak nyokong parti gomen, dah tontu diorang takkan pangkah UMNO/BN.
      Budayo pulau-memulau, gadoh, pancit taya, ugut-mengugut, bolagak samseng tu budayo PAS, UMNO/BN dan Jamal Jamban dan ekau mungkin salah sorang daripada pongikut dio.
      Nak komen tu agak-agak la sikit.
      Tak sumo orang mangkuk hayun ekau boleh goreng.

      Delete
    14. 1123 - ko tak perasan ka sejak dia pegang aska . aska dapat habuan ... dia pegang guru ... guru dapat habuan ... dan skrg semua kakitangan kerajaan di jaga baik ... elaun dikurangkan ada sebabnya cth yg tidak menasabah ... mantan dulu mana ambil peduli ... masa mantan dulu dia ada dan dia sempat juga naikkan segala masa pegang aska .. cuba putarkan balik sejarah yg tak penrah membohong .. tggu ja berita belanjawan 2018 ni. Korang boleh la kata gula2 ka dedak ka atau apa saja, terdengar mcm mesin sudah rosak ja bunyi nya. Yg penting mmg ada kenaikkan bertahap tahap sejak dia berperanan apa tak lagi jadi skrg jadi ketua.

      Delete
    15. 1156 ko marah ko la org mempamir sikap bagitu. boto tak? mmg sah la kalu ko nampak keta aku, habis la ko pancitkan.

      Delete
    16. Dalam perjalanan sejarah, UMNO dulu juga dikenali sebagai 'United Mamak & Nana Organization'....bukan untuk Melayu saja.

      Tapi kini dan penghujungnya akan berkubur dikenang sebagai 'Untuk Mohd Najib Only'...!!

      Delete
    17. Bercakap ttg banjir sekarang ini, ianya juga berlaku di mana-mana termasuk Bandaraya Johor Bahru...belum lagi di pantai timur pd musim tengkujuh tak lama lagi.

      Itu petanda ada yg tak kena dgn pemerintahan menyeluruh kerajaan sekarang & diberi isyarat satu phenomena pembersihan/cucian dosa pemerintahan zalim sedang menimpa.

      Delete
    18. Pakatan Harapan yang mahu bergerak sebagai satu kesepakatan dengan mempunyai satu logo bermula dengan langkah kiri. Malang bertimpa-timpa semasa mereka cuba untuk menjadi seperti BN. Barangkali benar­lah, kerana itu bukan sifat sebenar mereka.

      Pakatan yang baru dibentuk ini cukup benci dengan BN tetapi dari satu segi mahu meniru cara BN. Saban waktu mereka memperolok-olokkan BN tetapi resmi parti itu juga yang dijadikan rujukan.
      BN tunjangnya UMNO kerana UMNO parti majoriti dan mempunyai kerusi Parlimen terbanyak. Ini jauh berbeza dengan Pakatan Harapan yang ketua rasminya tidak mem­punyai kewibawaan.
      Pakatan ini terpaksa berpura-pura kononnya DAP bukan ketua mereka. Jadi di depan khalayak, mereka pun menyembunyikan DAP sedangkan realitinya parti itu yang mengemudi Pakatan Harapan. Mengapakah agaknya?

      Nampaknya mereka sendiri pun takut dengan wajah DAP yang dilabel cauvinis Cina itu. Bayangkan jika parti-parti sekutu tidak meyakini DAP sebagai parti pelbagai bangsa, bagaimana pula rakyat biasa?
      Terpaksalah Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail yang dilantik, bukan Lim Kit Siang mahupun Lim Guan Eng walaupun diketahui Pengerusi PKR itu tidak mampu mengurus pakatan yang penuh kompleksiti itu.

      Sama juga apabila pihak-pihak pro-Pakatan Harapan mencadangkan logo PKR sebagai pilihan jika logo bersama gagal didaftarkan. Mengapa logo PKR yang baru berusia 18 tahun tetapi tidak gunakan lambang roket DAP parti yang cukup matang dengan usia 51 tahun? Nampak sangat ada sesuatu yang sengaja diselindungi.

      Kegagalan yang dicipta sendiri untuk mendaftarkan logo bersama, membayangkan tiada keikhlasan dalam kalangan parti dalam pakatan itu. Tujuan mereka untuk bersama hanya satu - kepentingan sendiri.

      Jadilah nanti akan saling berebut kerusi. Itu yang dibuktikan dalam banyak pilihan raya sebelum ini. Mereka bertanding melawan sesama sendiri selain BN.

      Jika menang pula mereka akan berebut kuasa dan kekuasaan. Di Perak mereka sendiri yang membawa kepada tumbangnya kerajaan Pakatan Rakyat manakala di Selangor sehingga terpaksa mewujudkan Langkah Kajang.
      Belum pun logo mereka diserahkan kepada Pendaftar Pertubuhan, logo dipilih dikecam netizen sebagai hodoh dan tandus kreativiti. Logo cadangan pimpinan tertinggi Pakatan Harapan terpaksa diserahkan kepada orang ramai untuk dicipta semula. Lihatlah hal yang sebegini pun gagal diurus dengan baik. Mereka sekali lagi gagal walaupun dalam ujian kebersamaan yang mudah Ini.

      Delete
    19. faktor kejatuhan umngok dan bn adalah berpunca dari scandal 1mdb yang diterajui oleh MO1. mana penjawat awam nak sokong umngok dan bn dah. sejak MO1 jadi pm, bonus paling banyak pun setengah bulan gaji. waktu tun m, boleh jugak rasa bonus 2 bulan, 1 bulan gaji. sejak akhir2 ni cuma dapat bantuan 500 je. itu pun dalam ekonomi malaysia yang makin berkembang. "katanya"...realitinya lain..

      Delete
    20. 12.13, apo yang ekau merapu, merepek dan meraban ni.

      Delete
    21. JAM MANTAN DULU TAK SEMUWO EA BOLEH BOLI KETO, LA NI ... KALU EKO NAK SUSUN 10 BUAH PUN BOLEH.

      Delete
  2. Bila terdesak, umno akan menghalalkan apa saja, tetapi jgn salah anggap bila dia cakap menyertai umno, bermakna guru hanya boleh menyertai umno sahaja. Cuba sertai parti lain selain umno, bermakna anda menempah tiket ke tempat yg terpencil dan pendalaman. Itulah perangai jijik umno yg menyangka kakitangan kerajaan adalah milik mereka. Walaupun nampak bebas tetapi pergerakan mereka diikat. Ada pegawai pendidikan negeri yg tugas khususnya adalah menjadi pengintip tidak rasmi kepada umno utk mengesan yg mana kawan dan yg mana lawan. Sesungguhnya, najib dan umno telah semakin ketara terhakis kewarasan mereka dan ini adalah cukup membimbangkan. Dikhuatiri mereka akan mengamuk dan menyebabkan huru hara supaya mereka dapat mengekalkan kuasa mereka. Walau apapun rancangan mereka, rakyat tetap dan telah bersedia.. silakan

    ReplyDelete
    Replies
    1. DIKATAKAN lagi, kali ini oleh pelarian PAS bahawa PAS akan kalah teruk dalam PRU yang akan tiba nanti. Ia bukan cabaran baru yang PAS dengar, malah ia berpatah arang dengan DAP, pimpinan DAP sudah meramalkan PAS tidak akan dapat mengekalkan kebanyakan kerusinya yang dimenangi dalam PRU13.

      Cuma yang terbaru itu disebarkan atas dapatan kaji selidik terkini PAS akan kalah teruk juga. Khabaran demikian telah PAS maklumi lama dan ia sedia hadapi cabaran itu.


      Adalah baik PAS mendengarnya dan bersedia menghadapinya. Ia lebih baik dari dikatakan ia akan menang besar dan bakal merampas kerajaan pusat, tiba-tiba ia kalah teruk. Jika ia dikatakan kalah teruk dan benar ia kalah teruk, maka ia sudah bersedia dan tidak terkesan sangat akan kemungkinannya. Jika ia diberi harapan tinggi, yang boleh menjadikan ia leka, tiba-tiba tidak jadi bagai yang dikata, kesannya lalu tidak terkira.

      Dengan semua kata-kata pelemah semangat itu, PAS bersedia dan tidak terkejut jika ia tinggal satu kerusi saja di Parlimen seperti yang dialaminya dalam PRU 1955 dan PRU 1986.

      Selepas ia dapat satu tahun 1955, tahun 1959 ia dapat 13 dan dua kerajaan negeri, Kelantan dan Terengganu. Selepas tinggal satu saja tahun 1986, ia rampas semula Kelantan bersama S46 tahun 1990. Atas nama Perpaduan Ummah ia sapu bersih kerusi Dun dan Parlimen Kelantan.

      Jangan semua sedap sangka PAS saja yang bakal kalah teruk. Ingat sama apa Pak Pandir kata, ‘Bukan Andih saja kematian anak!’

      Jika PAS bernasib teruk, lain-lain pembangkang juga akan teruk sama, bahkan lebih teruk. Mungkin DAP saja tidak seteruk yang lain. Kemungkinan teruk juga. Jika PAS tidak dikacau dan berlapang dada dengan perjuangan PAS yang antaranya menegakkan hudud, semuanya berhadapan tinggi membuat kejayaan yang lebih baik dari PRU13.

      Jika PAS tidak dikhianati, lebih cepat BN dicampakkan ke longkang, lebih cepat pemulihan nasional dapat dilakukan, lebih cepat rasuah dapat dihapuskan dan perkauman diminimumkan. Jika PAS tidak dikacau, tidaklah diramalkan Lim Kit Siang akan mati sebagai Timbalan Perdana Menteri, tetapi dia tidak akan mati sebagai pembangkang juga. Dia mungkin mati sebagai menteri kanan.

      Jika PAS kalah teruk, jangan fikir orang yang lari dari PAS akan bernasib lebih baik dari PAS. Parti yang tidak bersama PAS lagi pun akan sama-sama susah dan yang meninggalkan Umno juga tidak dapat apa yanag diburu.

      Jika PAS kalah, ia kalah kerana mempertahankan perjuangan. Orang yang mempertahankan perjuangan jika kalah tidak dikira kalah. Gugur mempertahankan Islam tidak dikira gugur tapi hidup terus. Yang benar-benar kalah ialah yang meninggalkan perjuangan.

      Mengapa semua sangka PAS akan kalah teruk? Kerana PAS dirasa dan disangka mulai jadi golongan yang sedikit. Dalam demokrasi golongan yang sedikit golongan yang kalah.

      Sekalipun Islam mahu menjadi umat yang teramai, tetapi Islam juga memberi kedudukan mulia kepada golongan yang sedikit, bahkan menyeru supaya jadilah golongan yang sedikit. Yang bangkit solat malam adalah sedikit. Yang banyak solat dan puasa sunat adalah sedikit. Yang mencebur diri dalam jihad Islami juga sedikit. Yang bersama PAS, tidak Umno adalah sedikit.

      Moga-moga PAS dimasukkan dalam golongan yang sedikit yang dimaksudkan, jangan jadi golongan terbanyak tapi laksana buih di laut dan jadi orang ikut-ikutan.

      Golongan yang sedikit inilah yang menumbangkan tentera Jalut dan yang memukul teruk musyrikin dalam Perang Badar. -

      Delete
    2. Kalo dah pecah dan pengundi cina dah benci nak bersedia apebenda lagi...pemimpin berbelit2 nafi kerjasama dengan umno...pas hanye berkempen untuk ahli2 sahaja....pas tak de isu untuk menarik pengundi...nak hentam dasar2 kerajaan tak boleh lagi kerana sababat setia...hehehe...cian pas dipimpin orang bodoosss..

      Delete
    3. YAHOOOOO....EKELEH...TAK LUCU PUN....MACAM KEBUDAK-BUDAKAN JER BUDIN NI...AL MAKLUM LER DAH SAKIT JIWA....

      Delete
    4. 2. HANYA ALLAH YANG LAYAK Beliau juga beralasan, hanya Allah yang layak menghukum manusia tidak boleh menghukum.

      Nampaknya hujah ini perlu dihalakan kembali ke arah beliau. Kalau mereka tahu hanya Allah yang layak menghukum, apa guna wujud mahkamah di dunia? Bukankah di mahkamah itu tempat menjatuhkan hukuman? Tidakkah kewujudan semua undang-undang ini bersalahan dengan dakwaannya? Kenapa tak bantah semua ini? Biar dunia tanpa undang-undang?

      Nasihat saya untuk beliau, jika mahu jadi seorang liberalis, jadilah liberalis yang berilmu. Tahu asal-usul dan selok belok ideologi yang dianuti. Konsep liberalisme tidak pernah menentang kewujudan undang-undang. Bagi mereka, undang-undang itu diwujudkan bagi menjamin hak individu disalahguna atau ditindas. Yang menentang undang-undang adalah fahaman anarkisme. Mereka sememangnya bersifat anti-thesis.

      Delete
    5. Setuju dgn Bro Macy...!!
      Ini sumer strategi orang yg terrrrdesssakk......

      Apa jerrr yg boleh datangkan untong..........sumer dihalalkan........janji talian hayat boleh disambung dan kegiatan duit magik yg tetiba bertenggek dalam akaun peribody dan duit2 lesap boleh berterusan........

      Delete
    6. 9:58
      enta jiwa kacau wal fikiran dah bercelaru. enta belum dapat bezakan antara membela Islam dgn membela parti.

      Enta sendiri kata ``dalam demokerasi, yang sedikit dikira kalah``. Ini memang fakta.
      Ini perjuangan politik , dan PAS adalah parti politik yg sama2 nak merebut kuasa pemerintahan . Dalam konteks kehidupan sekarang kita sedang berada di zaman pemerintahan ``kerajaan yang diperintah oleh pemerintah yang sombong dan bermaharajalela iaitu (FASA KE-4). Dan fasa ke-4 itu ialah zaman KITA SEKARANG!``, satu dpd 5 zaman pemerintahan yg pasti dilalui oleh kita semua sebelum kiamat.

      Zaman kekhalifahan Islam telah tiada, justeru kita sedang bersiaga ke arah itu sekarang. Tetapi dgn kaedah kehidupan zaman ini. Berparti politik untuk mendpt kuasa dulu. Kemudian , LUASKAN KUASA itu . Bila kita berkuasa BESAR barulah kita boleh tentukan halatuju sebenar kita.

      Jadi untuk kehidupan sekarang, jika PAS masih ingin menjadi yg sedikit, saya cadangkan enta BUBARkan sajalah partai PAS tu....mari masuk AMANAH semuanya...silakan...

      Delete
    7. Snang citer pd geng pak lebai n jiban lahanat kowg nikah pas tu lh tubuh BARISAN ISTIQOMAH UNTUK MERABAN SHORTFORM IS BIM
      ader huruf arab g

      Delete
  3. Malaysian Cybertrooper5 October 2017 at 08:19

    Persoalan yang timbul adalah berapa lama keberanan untuk berpolitik ini akan diberikan apabila Ali Hamsa melihat berduyun-duyun tenaga pengajar ini menyertai parti-parti di dalam Pakatan Harapan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ali Hamsa ni?....khgrrrrh....thuiiii....
      Dia lah antara yg perancang dan meluluskan sistem gaji SBPA yg tidak adil kpd kakitangan awam. Pegawai JUSA n pengurusan tertinggi dpt kenaikan 300% , sampai yg dah hantar surat pencen tak jadi pencen. k/tangan pelaksana bawahan yg bertungkus lumus cuma dpt 3% kenaikan sdngkan yg bawah ni lah penyokong setia KERAjaan. Dia ambil kesempatan pd kebodohan menteri kewangan dan kabinet tunggul kayu malaysia. YB Rafizi n rakan2 pemvangkang hentam dalam Parlimen last2 SBPA dibatalkan dan JUSA2 tu kena pulang balik . Woi JUSA2..dah pulang balik ke belom duit aku tu...?????

      Sedarlah wahai k/tangan awam bawahan, anda sentiasa dipermainkan pihak atasan dan poliTIKUS umnobn

      Delete
    2. ...TAK AMBIK TAHU....LANTAK BAK PI LER SI SOTONG TU....

      Delete
    3. 3. MUSTAHIL DAPAT SAKSI

      Alasan seterusnya adalah dalam soal penyaksian. Bagi beliau, mewujudkan 4 saksi yang cukup syarat dalam bab penzinaan adalah sangat mustahil di zaman ini.

      Itu tidak menjadi masalah. Jika tidak cukup syarat saksi, hukuman hudud tidak boleh dijalankan. Kalau saksi-saksi ini tidak cukup empat, saksi ini pula boleh dituduh di bawah kesalahan qazaf. Inilah keistimewaan Islam. Keras hukumannya, tapi sukar dilaksanakan sebagai simbolik rahmat kasih sayang tuhan.

      Tidak boleh menjatuhkan hukuman sebat atau rejam sepatutnya tidak boleh menjadi alasan RUU355 perlu dihalang. Kami menyokong RUU355 bukan kerana nak melihat ramai yang akan dihukum, tetapi kerana nak tengok ramai yang tak berani buat jenayah. Mereka yang cuba menghalang RUU355 pula difahami seolah bersetuju untuk dengan mekanisme lain yang lebih mudah untuk menghukum orang. Adakah anda memang suka melihat orang dihukum?

      Delete
    4. Bro Msian Cyber.......percayalah yeopppp.......kalo didapati berduyon2 ramai cikgu-cikgi masok Pakatan........maka satu sistem dan cara lain pulaaakkk akan dilaksanakan untuk mengekang dari kemasukan ke Pakatan tuuuu.....

      Deme buat bukannya ikhlas........ini sumer nak cari untong kepada pihak dia jerrr......kalo menguntongkan orang lain takkan deme nak buat yeooppp.......jalan lain pulaklah dicari nanti.........bukan kita tak biasa tengok deme punya belit yeooppp.......

      Salam perjuangan dan salam hormat kepada Bro Msian Cyber.

      Delete
    5. RUU 355 bila nak bentang daaa??

      Kau pergilah kejar Hadi Mereng tu suruh bentang, apasal tuduh orang lain pulak???

      RUU 164 pun dah lulus lah, tu lah kau, suruh si bodoh Hadi tu bentang, sampai sekarang tak bentang. Kenapa???

      Sebab dia bodoh. Tak boleh beri perincian sebab tak siap. Sebenarnya Hadi tak reti nak buat hahahahahaha!!!!

      Patutlah ada wakil PAS Johor dalam Muktamar mengaku ahli-ahli PAS bodoh2 belaka hahahaha!!!

      Delete
    6. Nobody,
      Samalah ngan ahli2 UMNO, bodoh2 belaka, kata Tun Mahathir bekas Presiden UMNO ...22 tahun tu!!!! kihkihkihkihkih.....

      Delete
  4. Sudah tentu ler ramai guru-guru masuk UMNO dari yang masuk ke parti pembangkang ..

    Tapi yang cerdik dan ada akal guna kan lah untuk buat duit..

    Masuk PPBM dan tonjolkan diri bersama Tun Mahathir...

    Dapat 300,000 ringgit pun dah berbaloi..


    Bagaimana pula dengan penjawat awam yang lain kerana ramai yang berjawatan rendah yang menyokong pembangkang ..

    Harap Guru-Guru yang berpolitik jangan sampai jadi MACAI ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan selama ini pun ramai guru-guru yang berpolitik dalam UMNO .. bukan rahsia lagi.


      Bunyi kenyataan tersebut bukan nya memberi hak tetapi macam memaksa guru-guru menunjukkan sokongan secara terbuka samada suka atau tidak ..

      Delete
    2. Dalam banyak-banyak komen negatif yang sempat dibaca berkenaan RUU355, saya tertarik untuk membalas sebuah tulisan dari sebuah portal. Penulisnya mendakwa sebagai muslim, tetapi dari isi penulisan, fikirannya banyak terpengaruh dengan ideologi liberalisme. Memandangkan sudah ramai yang menjawab pendirian negatif dari golongan agamawan dan orang kebanyakan, maka saya ambil peranan untuk menembus mind-block dari golongan liberalis pula.

      Berikut antara hujahan mereka:

      1. TIDAK ADIL

      Didakwa RUU355 adalah undang-undang yang tidak adil. Alasannya kerana had maksima denda RM100,000 menzalimi penjenayah yang miskin.

      Tidakkah beliau faham makna had maksima? Ia beemakna tidak boleh lebih dari RM100,000 tetapi boleh kurang dari itu. Penentuan jumlah denda yang perlu dibayar adalah mengikut keputusan hakim, berdasarkan nasihat dan rundingan dari para peguam. Mengikut konsep Islam, soal kaya miskin penjenyah turut diambil kira dalam menjatuhkan hukuman. Secara praktikal, amat jarang berlaku dalam mana-mana mahkamah seseorang dihukum dengan had maksima.

      Di dalam Islam juga, terdapat hukuman diyat bagi pembunuh tidak sengaja. Nilai diyat pada hari ini mencecah sehingga 1 juta ringgit. Mengikut undang-undang sekarangpun, denda bagi pemilik dadah atau senjata api juga tinggi. Kalau anda berhujah RM100000 itu menzalimi penjenayah miskin, anda juga perlu membantah semua hukuman ini.

      Beliau turut mengguna hujah al-Quran Surah al-Baqarah ayat 286 kononnya Islam tidak membebankan apa yang tidak mampu.

      Kerana memahami ayat inilah, hukuman dicadangkan maksimum RM100,000. Pihak yang tidak mampu setelah disahkan oleh mahkamah boleh dikurangkan denda. Tetapi pihak yang kaya-raya akan mempermainkan begitu sahaja undang-undang jika denda itu tidak menjejaskan khazanah hartanya sendiri.

      Seorang jutawan yang melakukan kesalahan tidur bersama isteri anda, padankah jika mereka hanya didenda RM5,000 seperti had maksimum sekarang? Mereka boleh bayar, dan selepas itu mereka boleh tidur lagi dan bayar lagi sekiranya tertangkap. Kalau anda mahu itu berlaku, teruskan menentang!

      Namun beliau cuba menjawab dengan memetik ayat 135 dari surah an-Nisa`, bahawa Allah menentang sikap tidak adil dalam menghukum, akibat membezakan orang kaya dan orang miskin.

      Beliau keliru antara maksud adil dan sama rata. Adil bukan sama rata dan sama rata bukan adil. Tuhan mewajibkan zakat hanya kepada orang kaya. Orang kaya pula membayar dengan amaun berbeza mengikut peratus kekayaan. Tuhan tidak samaratakan kewajipan zakat. Adakah tuhan sendiri menentang firmanNya?

      Perbezaan adil dan sama rata ini orang bukan Islam pun faham. Tak silap saya ada gambarajah yang pernah disebarkan untuk membantu orang memahami perbezaan ini. Cuba cari. Dengan bantuan visual, mungkin lebih masuk ke benak anda.

      Delete
    3. Aku ni sebenarnya sibuk dengan kertas kerja. Tapi aku memang tak boleh dengar benda-benda bangang macam ni.

      Kau jangan salahkan orang lainlah kalau PAS sendiri yang taknak bentang!!!

      RUU 164 yang lebih lewat pun dah dibentang dan diluluskan pun, mana RUU 355 yang tak bentang-bentang lagi???

      Mana perbentangan PAS???

      Kalau ikut perbentangan Hadi yang tak spesifik, kau ajar anak kau baca Al-Quran pun boleh kena sampai RM 100,000 sebab kau mengajar tak ada tauliah!!!

      Orang tabligh pergi baca hadis di masjid pun boleh kena sebat 100 kali!!!

      Habis, apa yang bodoh sangat kau ni cut and paste benda2 bangang macam ni???

      Kalau RUU355 tu penting kenapa kalau Hadi sakit jantung masuk hospital, terkejut banyak buat maksiat kepada Allah, kenapa Nik Abduh atau Dato Takiyuddin tak ambil alih bentangkan RUU355???

      Kalau tak bentang, tak tahu perinciannya, kau cerita apa???

      Woi bodoh, RUU 164 tu pun dah selesailah, apahal yang RUU 355 tak bentang-bentang lagi???

      Kau ikut parti bodoh memang bodoh bertingkat-tingkat macam MLM lah jawabnya!!!

      Delete
    4. Guru2 yg pro-Pakatan tapi takot dikesan..........boleh jerrrr ambik sikap berkecuali tak daftar atau tak masok mana2 parti........tapi masa PRU nanti undi Pakatan.

      Atau opsyen ke2.........demi nak selamatkan diri dan periuk nasi.........daftar sebagai ahli "on paper" saja dengan parti yg memerintah..........tapi bila Pihanraya undi Pakatan.

      Undi itu hak individu.
      Jangan risau..........undi anda rahsia tak derrr sape yg tau.

      Ambik saja gula-gula yg dibagi seperti duit, saguhati atau apa2 tawaran.........tapi bila undi.....undi Pakatan Harapan.
      Mudah jerrr.....habiisss citerrr......

      Delete
  5. Diversion
    ---------

    Terbaca dalam blog Steadyaku47 pagi ini.

    "Back to the "urusan". I can only say this....in these coming days if not weeks there will be some interesting news coming out of Sydney. Not in this blog....steadyaku47 is only a "jaguh kampong" when compared to some of those "big boys and girls" in the blogging world. It will come from that certain Lady who has been the cause of much heartaches and problems to the powers that be in Malaysia...especially of the "corrupt, swindling, lying, greedy, arrogant etc etc kind" that we see so much of within Umno and BN.

    I am just one of those in the supporting cast....a willing supporting cast...whereas the many others in the "production" are really unwilling participants who would prefer to stay deep in that dingy hole that they usually crawl into when ever this Lady comes looking for them.

    That is all I can say for now except to leave you guys with some clues....the Lady in question is NOT Malaysian, the Victim is NOT Malaysian...but all the greedy ones are Malaysians"

    I AM NOT SPECULATING, JUST CURIOUS..
    ......

    1. IS THE LADY REFERS TO ALTANTUYA?
    2. IS THE DAMNING NEWS FROM SYDNEY FROM SIRUL?

    Wish some wud comment on this.

    Salam perjuangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. 9.03,

      Iqra'

      Iqra'

      Iqra' bismirabbikallazi khalaq

      Khalaqal insanamin'alaq

      Delete
    2. ...TAK AMBIK TAHU....

      Delete
    3. 4. RUU355 BUKAN HUDUD

      Secara tiba-tiba, mereka turut menyelit serangan terhadap kenyataan penyokong RUU355. Kritik beliau, kalau RUU355 bukan hudud, kenapa sebat sampai 100 kali?

      Benar, RUU355 bukanlah hudud secara akademik mengikut perbincangan para fuqaha. Tetapi untuk merealisasikan undang-undang Ilahi itu, perlu wujud kerangka undang-undang yang tidak menghalang terlebih dahulu. Kerangka itulah yang ingin diwujudkan melalui RUU355.

      Setelah RUU355 ini diluluskan, tetapi Pulau Pinang masih mengekalkan undang-undang syariah sedia ada, hudud masih belum boleh dijalankan. Tetapi Terengganu dan Kelantan yang sudah digubal undang-undang tubuhnya, boleh untuk menjalankan sebahagian hudud.

      RUU355 ibarat pintu pagar yang membebaskan agama ini untuk diamalkan secara keseluruhan. Soal mahu laksana hudud atau tidak terserah kepada setiap negeri. Justeru secara faktanya, memang RUU355 bukan hudud!

      Katalah di sebuah kampung sekumpulan pengembala kambing menghadapi masalah ternakan mereka tidak boleh makan rumput di satu lembah kerana pagarnya terkunci. Lalu sebahagian berpendapat untuk membolehkan kambing makan rumput, pagar wajib dibuka. Sangat bodoh bagi pengembala yang menentang pagar dibuka, atas alasan kita nak bagi makan kambing, bukan nak buka pagar.

      Harap kita tak terlebih dangkal dari pengembala ini. Apapun manusia sebegini memang pelik. Kata hudud, dia marah. Kata bukan hudud pun dia marah. Apa yang mereka mahu sebenarnya?

      Delete
    4. Mmang ruu tue bkan hudud sbab ia hanya karangan lebai dogma yg akal terperuk islam sbenar ialah memberi makan sahabat dan jiranmu mmbawa maksud memberi pluang org skeliling pluang mncari nafkah kmudian ader pkara lain yg prlu dilaksanakan untuk mmbina peradaban mungkin perkara spt hudud ini pkara yg paling akhir untuk direalisasikan stelah dakwah ikhsan adad sopan ekonomi umah pertahanan negara didikan kpd rkyt tntg cintakan negara telah terlksana so msa tun mmrintah puak lebai dsindir sop tangan itu adalah kiasan yg tun ujarkan pd isi yg kwan takwilkan diatas mungkin maka lebai amat gopoh tidak memikirkan prkara maslahat dlm ertikata kepentingan negara umumnya malah berretorik dgn hukuman so kalo ekonomi baik statistik pencuri tinggi ker?so wat pe mncuri kalo ckup mkan pkai so kalo habit itu kes terpencil
      Just dri pndangan kwan yg daif nie

      Delete
  6. Apa terdesak..?.sebenarnya UMNO dan Kjaan dah lama mengkaji hal ini... sebenarnya dakyah prmbangkang dah lama tetapkan idelogi mereka peringkat tadika lagi... skg di Universiti aspirasi sufahmenguasai pusat pengajian... salah satu cara mereka dapatkan sokongan adalah melalui sekolah2 peringkat umur 10 hingg 17 tahun pelajar PMR dan SPM yg akan melanhkah ke alam kolej dan universiti
    Bila Kjaan UMNO sedar perkara ini proses nuteralisasi di ambil dng membenarkan guru sertai politik... langkah seterusnya kementerian akan mengawal selia keguatan guru guru terutamanya guru sokong pembanhkang... kena ingat guru guri yg sokong umno pun ramai cuma mereka selama ini terikat denhan peraturan... srlepas ni furu yg sokong umno akan menuteralisasi kan keadaan murid dan sekolah....

    SYABAS KJAAN UMNO AMBIL LANGKAH PRAKMATIK DAN TUNTAS....

    LEPAS NI GURU YG MENENTANG BOLEH BERAMBUSSSSS...!!!

    BERAMBUS BARUA DAP@SINGAPORK...


    INI KALI....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn nak beranganlah monyet! Guru guri tak ada nak sokong umno. Ramai furu yg sokong pakatan.

      Delete
    2. DAH LA KO BAPOK MACY....KO PUN JANGAN NAK BERANGAN MACAM KERA SUMBANG...

      Delete
    3. He2 he2 he2 bapok kesayangan umno dah punch in! Patutla hapak semerbak!

      Delete
    4. Nate mu ponde jubo busuk, buleh kat ku, aku sumbat denga ekzoh muto jubo mu tu. Nate bapok umno hacing perghap!

      Delete
    5. 5. RUU355 BUKAN HUKUM ALLAH

      Mereka mendakwa penyokong RUU355 menyifatkan ia sebagai hukum Allah. Sedangkan hukum Allah tak tetapkan RM100,000 denda dan 30 tahun penjara.

      Saya harap dakwaan ini disokong dengan bukti. Pemimpin mana yang kata RUU355 hukum tuhan? Saya rasa dia terpengaruh dengan khurafat yang dicipta seorang mufti dan seorang PhD hadis sahaja. Tidak pernah saya dengar pemimpin RUU355 kata ia hukum tuhan. Kalau ia kata orang bawahan yang tidak berautoriti, mereka tiada locus-standi.

      Tetapi seperkara yang perlu dijelaskan ialah, hukum-hukum tuhan sekarang sedang terhalang dengan undang-undang sedia ada negara. Untuk membebaskan hukum tuhan ini. Perlu kepada pindaan undang-undang seperti RUU355. Justeru walaupun ia bukan hukum tuhan, tetapi adalah jalan untuk menyempurnakan hukum tuhan.

      Dalam kaedah fiqh menyebut, sesuatu perkara yang mesti ada bagi menyempurnakan sesuatu hukum tuhan yang wajib, maka hukumnya juga adalah wajib. Contoh wuduk, tidak ada perintah dari Allah menyatakan wuduk itu wajib. Tetapi tanpa wuduk, solat tidak dapat disempurnakan. Maka ulama menyatakan wajib wuduk untuk solat.

      RUU355 adalah syarat untuk banyak hukum tuhan dapat dijalankan. Mengikut kaedah di atas, tidakkan berdisa bagi seorang muslim untuk menghalangnya sesuatu yang wajib?

      Delete
    6. Dulu students UM yg berpolitik ditangkap......dikenakan tata tertib dan digantung belajar........

      Daaahhh sekarang ni boleh pulaakkk berdendang nyanyi lagu umno kat sekolah rendah...........sape yg hipokrit di sini...???

      Delete
    7. Syukur pro-aspirasi kuasai semua unversiti. Dulu katanya golongan muda semua sokong pembangkang. Nampak kini orang dah sedar. Mereka tidak mahu dikuasai evengelis kafir. Alhamdulillah.

      Delete
  7. smua cikgu kna sokong pakatan harapan... nanti bleh dapat bonus 3 bulan gaji.. hujung tahun... daripada dapat rm500 je tiap tahun sapuman bagi...
    walau pun kerja bertambah2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 6. KHALWAT

      Alasan seterusnya adalah isu berkaitan dengan non-muslim. Sekiranya seorang muslim ditangkap khalwat bersama non-muslim, maka hak seorang non-muslim untuk berkhalwat akan turut terancam.

      Di sini perlunya kesedaran kepada non-muslim, bahawa jika mereka mahu berhubungan dengan seorang muslim, mereka perlu memahami batas-batas yang perlu dijaga oleh seorang muslim. Sama juga kalau seorang Kristian mahu berhubungan dengan seorang Hindu, perlu tahu batas yang perlu dijaga oleh seorang Hindu. Mana boleh mudah-mudah lembu yang dianggap Hindu sebagai tuhan, disembelih dan digulai kari oleh pasangannya yang Kristian. Si Yahudi juga tidak boleh senang-senang melahap limau yang dipersembah kepada tuhan Budhha.

      Isunya adalah menghormati perbezaan agama. Kalau anda beralasan khalwat boleh mengganggu hak non muslim, maka anda perlu membantah semua ajaran agama lain! Logikkah?

      Selain itu suka saya nyatakan, prosedur pengintipan orang khalwat adalah tidak menepati ajaran Islam. Maka mengambil contoh kes khalwat hari ini untuk menidakkan RUU355 adalah salah.

      Delete
    2. Hai guru blh berpolitik?
      Mmg lah boleh
      Tpi kuncu barisan lhanat nie ckap akan trguna pakai bila guru join barisan lahanat nie
      So sbenarnyer guru juga bebas memilih platform parti aper yg mereka sukai
      So tk yah lar si hamlau nie nk recycle cite guru bleh berpolitik
      Nmpak jmggal
      Sedang budak skolah pun kna heret
      Dasar penyapu
      Dasar penipu
      Dah kuat merayu
      Tkut kalah lar tue

      Anon 1116 limau kakak ko meraban cam hari esok takder g konon menidak kan ruu adalah salah akan tetapi lebih salah lgi asi bentang jer nk menjamu jauh pamggang dri api
      Sebaab ruu hanya kopi untuk modal parti yg meraban nk mati

      Delete
  8. Pembohongan yang paling nyata, bila anda masih percaya, graviti itu wujud dan bumi itu bulat....kikkii

    ReplyDelete
    Replies
    1. 7. SAKSI NON-MUSLIM

      Beliau turut menyatakan saksi non-muslim tidak diterima dalam Islam sebagai menyinggung perasaan non-muslim.

      Kalau begitu anda perlu bantah semua hukum tuhan yang lain. Kahwin, solat, puasa, zakat, jadi imam, semua itu mensyaratkan muslim. Saya rasa pandangan beliau sudah jauh di awangan. Belum pernah timbul lagi non-muslim mempertikai syariat Islam yang menghalang mereka jadi imam solat. Ternyata ia hanya pseudo-problem yang sengaja dicipta.

      Tambahan pula, ulama berkhilaf tentang penyaksian non-muslim. Bukan semua kes perlu kepada penyaksian muslim. Penyaksian non-muslim juga diiktiraf dalam kes-kes yang melibatkan mereka.

      Di mahkamah syariah sekarang pun, memang mensyaratkan muslim sebagai saksi. Kenapa isu ini tidak pernah timbul sebelum ini?

      Delete
  9. Ini semua poyo umno jeeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. 8. MENGAWAL PERIBADI

      Menggunakan al-Quran surah al-Zumar ayat 41, beliau turut mendakwa Islam menentang sikap mengawal peribadi seseorang yang lain. RUU355 ini adalah cubaan untuk mengawal kehidupan orang.

      Anda perlu baca kembali falsafah undang-undang sivil. Bukankah ia juga bertujuan mengawal perlakuan individu? Kenapa tidak menyerang undang-undang?

      Saya fikir orang seperti ini sudah layak untuk diberkas dan dimasukkan ke sel pemulihan. Beliau bukan setakat menentang RUU355, bahkan beliau telah menentang peradaban dan ketamadunan manusia abad ke-21. Beliau menyalahkan semua sistem yang ada sekarang. Menentang semua falsafah sains sosial yang diperakui zaman-berzaman.

      Kalau benar beliau tidak mengalami masalah mental, beliau sepatutnya mengemukakan modul alternatif yang praktikal. Bercakap tentang teori semata-mata, orang gilalah yang paling hebat berhujah!

      Kesimpulan secara makro, dengan bekalan hujah ayat-ayat al-Quran dan pandangan mazhab yang dibawa, saya yakin ini bukan pandangan peribadi beliau. Bahkan ia adalah hasil perbincangan ramai pihak termasuk golongan agamawan yang membantu membekalkan hujah islamik. Kerana itu saya terpanggil untuk menjawab.

      Harap-harapnya jawapan ini sampai kepada mereka, dan diamati secara insaf, bukan secara emosi. Buka minda, buka hati. Semoga Allah memberi hidayah kepada kita semua. Maaf andai terkasar bahasa. -

      Delete
  10. Sejarah gemilang Umno telah membuktikan betapa para guru adalah tunjang penggerak parti tersebut dalam memperjuangkan kemerdekaan negara. Cth terbaik ke tahap tertinggi adalah Tun Ghaffar Baba. bekas lulusan SITC yg pernah menjawat TPM di bawah rejim diktator Madey. umno, sentiasa mengalu2kan para guru utk terus menabur jasa memperkukuhi parti serta mensejahterakan rakyat. Selama ni pun, DSNR telah banyak membela nasib pendidik, sejak semasa menjadi menteri pendidikan dulu..gred perjawatan yg lebih baik serta elaun dan kemudahan yg culup lumayan. Ikut logik, kita takkan lah nak memggiggit tangan yg telah memberi kita makan...bukan cara tu yg diajar oleh org2 tua kita. Org berbudi, kita berbahasa org memberi kita merasa. para pendidik bijak, takkan semudah itu utk berpaling tadah dari kerajaan yg terbukti sejak sekian lama membela mereka. Pendidik ni lain, kesetiaan mereka kpd kerajaan yg dipilih secara demokratik, melalaui p/raya yg adil dan telus, tidak perlu dipertikaikan...sejajar dgn motto keramat...SAYA YG MENURUT PERINTAH.Belum pasti apa yg dijanjikan oleh puak sebelah sana tu dapat dikotakan mereka...biasa lah, kalau nak memnacing undi dan sokongan, lembut gusi dari lidah....ibarat kata PIZI the sotong man..gula2 PH ni manis sebelum dapat, tapi kalau dah berkuasa, lebih pahit dari jadam.Perjuangan warga pendidik bukan semata2 utk bonus, imbuhan atau kenaikan gaji semata2 tapi adalah utk kecemerlangan pendidikan anak bangsa, dan yg lebih penting utk terus mengekalkan legasi parti keramat Umno terus dipertahankan...dulu. kini dan selama2nya !

    ReplyDelete
    Replies
    1. GN, nampaknya anda belum lagi sedar dari buaian mimpi indah. Lena betul tidur akibat kekeyangan dedak. Zaman kegemilangan umno dah berlalu sdra! Umno bukan lagi parti keramat, tapi telah bertukar kepada parti lahanat, memerah keringat rakyat utk kemewahan pemimpin. Malaysia perlukan perubahan agar kesinambungan pembangunan dapat diteruskan kerana pemimpin yg menerajui negara sekarang ini gagal dan beliau gagal dgn begitu teruk sekali. Rakyat menaruh harapan yg besar kepada pakatan agar mereka dapat dibebaskan dari neraka rasuah dan salah guna kuasa yg merasuk pemimpin negara dan penyokongnya. Ruang untuk umno semakin sempit, hanya menunggu masa utk di pasong!

      Delete
    2. Saudara Macy..sampai bila lah kita ni masih terus dibuai dengan momokan kosong dari PH yg bertali arus tu..mcm2 tohmahan yg dilontarkan..negara nak bangkrap lah, ikut jejak langkan Greece lah, hakikatnya sehingga sekarang ni takde pun tanda2 negara menjurus ke arah tu. Takkan lah sdra tak buaka mata pelaburan yg masuk mencurah2 ke negara ini atas kebijaksanaan para pemimpn yg sentiasa berusaha utk teru mensejahtetrakan kehidupan rakya. Tengok aje lah tomahan si Pizi yg mengatakan nilai m/wang negar akan terus jatuh dalam masa terdekat...tup..tup..keluar berita nilai RM semakin mengukuh, ke 3 terkuat di Asia. Dicanangkannya se alam maya, pelabur2 akan cabut lari keluar, tapi keadaan di sebaliknya berlaku...pelaburan dari China beratus2 billion mencurah2 masuk.ECRL, pelabuhan kuantan, Melaka,pengambil alihan Proton yg dah nazak tu, angkara kronisme TDM..dari Arab Saudi pun tak kurang banyaknya...cuba lah check kat Rapid Pengerang tu. Berapa banyak peluang pekerjaan diujudkan dalam usahasama2 tersebut ! Cuba jangan kita jumudkan pemikiran kita...hanya mencari kesalahan dan aspek negatif kerajaan aje...rasanya yg positif tu pun kena lah diberi credit juga. Mana ada sorang pemimpin pun di dunia ni yg nak menggadaikan negaranya..yg suka melihat rakyatnya disengsarakan...ini hanyalah mainan kotor pH yg sedar mereka kini tak mampu utk memikat rakyat lagi...terpaksa berkiblatkan cara2 yg semakin menyerlahkan nyawa2 ikan mereka di persada politik negara !

      Delete
    3. geng najib sounds like mr j, ain't it? full of lies!

      Delete
    4. INSYAALLAH KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMINNN.....

      Delete
    5. Betulah bro dad! Ingat kembar mr j kot. Adik beradik kerja putar belit

      Delete
    6. GN, for tenth straight weeks, foreign fund manager on selling spree worth billions of caapital outflow. Tgk tgk la bskl nyer news ye!

      Delete
    7. BAPOK TUA MACY DOK MEROYAN...DAH MAKAN SUP TULANG BABI KER LOM...KIH...KIH...KIH...

      Delete
    8. Haha geng najib kuncu kuncu mr j JASA bunyi propaganda parti asobiyah sedang menabur dakyah meraban yg di luar nalar akal serta tidak berpaksi kan disiplin ilmu so if they from jasa damn bubarlan agensi keparat nie kami rakyat bayar gaji ko bkam untuk ko mendoktrin kami dgn dakyah spiral circus ko tue sila mengerti

      Delete
    9. right macy. words and phrases are similar, tried to stay away from details, where j always got snapped!

      anyway, macy, don't bother on those moronic pussies worshippers....they have nothing to write, except rubbish.

      Delete
    10. Geng Najib kembar Mr J=Jebon........atau mungkin orang yg sama tapi dah ditukar identiti.........macam unknown=sahabat=nakhoda kapal korek dulu.

      Anyway GN......luu boleh cakap apa saja.....tapi yg kami nampak jelas ialah duit USD3.5 billion yg dibayar pada Aabar BVI (Aabar Ciplak) hilang lesap gituuuu jerrr dgn tak der satu inisiatif pon dibuat untuk cari dalang yg lesapkan duit tu dan dalang yg beroperasi di sebalik Aabar Ciplak tu.

      Jugak tak der usaha dibuat untuk dapatkan balik duit USD3.5 billion tu dikembalikan kepada rakyat Msia.

      Mana peginya duit USD3.5 bilkion tuuu..??

      Duit 42 juta jugak sebagaimana yg kita tau tetiba bertenggek dalam akaun peribody sorang manusia dan manusia tu kata......."tak tau menahu duit tu datang dari mana..."

      Dulu pernah terrrrjadi......2.6b duit masok dalam akaun peribody satu orang yg kata hanya takotkan Allah.....

      Mula2 orang yg zuhud ni kata tak ada wang yg masuk akaunnya..........dan kalo betol dia nak songlap duit......takkanlah nak masokkan dalam akaun peribody dalam negara...........tapi tak lama lepas kena bogel oleh WSJ.........dia ngaku pulaaakkkk ada duit banyak tu tapi itu duit "derma kesian" dari Tok Arab.
      .
      Kemudian hari Selasa akan saman WSJ......hingga Selasa pon dah hilang dari kalendar.

      Lagi satu hal........kenapa dalam Singapore BSI Bank court case terang2 kata money laundering related to 1MDB.......bukan ke 1MDB bersih lagi suci..??

      Dalam banyak2 nama syarikat yg ada di Msia ni.......Singapore court pilih untuk sebut nama 1MDB pulaakkk..........dan staff BSI Bank Singapore tu ngaku terima upah bermilion untuk buat kerja kotor money laundering tu.......dan mereka dah disumbat dalam jel.

      Kemudian Singapore arah 2 bank ditutop gara2 money laundering ni.

      Adakah Singapore court berbohong dan menipu.. ???

      GN......luuu boleh cakap apa saja cerita badut sarkis luuu........tapi yg jelas kami dah nampak sumer permainan yg tersembunyi.

      Delete
    11. Geng Najib aka Mr J=Jebon.........
      Boleh tolong jawab soalan di bawah...

      1. Apa BEZAnya Aabar BVI dan Aabar PJS..??

      2. Adakah Aabar BVI subsidiary IPIC...??

      3. Setelah bayaran pertama dibuat kepada Aabar BVI.........kenapa perlu dibuat bayaran untuk kali ke2...??

      Delete
    12. Terima kasih & syabbas kpd sdra2ku Nobody, Macy, Phantom & Malaysian Cybertrooper di atas hujjah2 bernas memandulkan temberang & auta kojolla.

      Jelas sekali si kutu brahak ini dah mati kutu kena hempuk penangan sdra2ku sekelian.

      HIDUP PAKATAN.....!!

      Delete
    13. Dad, bila nak terima Malaysia makin maju? Bank Dunia dan agensi lain dah naikan ramalan pertumbuhan negara 2017. Ringgit makin kukuh. Malaysia mempunyai pemilikan kereta yg ketiga paling besar di dunia - 97% mempunyai kurang kurang satu kereta. Belum kira pelaburan masuk. Banyak lagi ekonomik indicator yg baik.
      Phantom, bila nak henti putar soalan yg dah tak relevan? IPIC dan 1MDB dah setuju penyelesaian. 1MDB makin kukuh - boleh bayar balik hutang dan masa yg sama majukan projek termasuk TRX, Bandar Malaysia dan lapangan terbang tentera.
      Macy, cakaplah pakai fakta dan bukan air liur. Link bawah dari MIDF Research mengenai fund manager masuk Malaysia.
      https://www.google.co.za/amp/s/www.nst.com.my/node/266044/amp?espv=1

      Delete
    14. Itu fakta ler j, bukan belit cam kau. Masuk star online pastu archive, sure boleh jumpa. Umno ni selalu citer yg baik jer, mcm gak org yg kuar dri belengu kemiskinan, yg masuk dlm belenggu x citer!

      Delete
    15. Sbelum ko citer bab ekonomi mr j baik ko check kronologi penubuhan one emm dee bee lahanat nie 1st aper status sykt nie sdn bhd?smart partnership? GLC? ATAU sykt yg ditubuhkan ngan mnggunakan dana awam mlalui IPO n pas tue ko bru g tgk aktiviti sykt lahanat nie n pas tue ko tgk laporan kewangan yg dibentang kan stiap tahun tntng untung or rugi agak agak aper yg aku tnya sykt lahanat nie bleh bg bukti owh aktiviti plunder harta rkyt dgn GST?altiviti jual aset negara pkai proxy asing?so pmegang saham sykt lahanat nie dh brape kali umum dividen pd pmegang syer?tpi mcm mna nk umum dividen kalo audit report xder skali?ko ingat niaga karung guni ker mr j?
      Moron n cilabi iaini cilaka campur babi ko nie

      Delete
    16. Macy, I think you cannot differentiate between opinion and facts. While the PH hardcore supporters have their dire opinions the facts are showing a different story. This makes the hardcores angry and they have to spin. Please read the article by MIDF research. Honestly Macy why are you so angry and full of hate? Malaysia is doing well - be happy. Do you want to bring back a man who wasted hundreds of billions of public money and claims he is not accountable? You want him to waste more money?

      Delete
    17. j, still want to lie? when comes to details, u have none!

      klu nak tau malaysia dah maju atau belum, pls travel. i have been to the 1st world, i have been to the 3rd world, or perhaps...the lost world as it has been called.

      aku percaya mata aku yang melihat dari temberang ko. data ko pakai utk spin. 97% ada kete??? itu dr mana ko dapat?? penduduk malaysia berapa juta?? total kete dibagi dgn jumlah penduduk, nampak la macam tinggi!

      ko cari brp percent yg ada lebih dr 2 kete. contoh dalam 1 family, abah dia ada 10 biji kete. family member ada 10 org. yg lain takde kete. tapi percentage dia tetap dlm family ni 100% ada kete!

      ko ni, dah macam budak tadika pulak dah! tu sebab aku cakap, bila sampai masuk detail, facts, ko kantoi temberang!

      u have to grow up, j!

      Delete
    18. Dad, I use facts. Unfortunately people here dont like facts. Facts that do not support their dire opinions about Malaysia are considered lies. Pls find attached link. Study by Nielsen Research. This is second time I am giving link.
      http://www.thestar.com.my/business/business-news/2014/04/16/car-ownership-in-msia-third-highest-in-the-world/

      Delete
    19. aku tulis bm la j. ko tak faham2 kalau aku tulis bahasa england.

      apa yg aku tulis tu contoh dia org buat statistik untuk dapat kan average, mean dan median.

      paling simpel aku buat. klu tu ko tak paham jugak.....memang la mba ko ko dapat dari outer space agaknya!

      aku takde mba, tapi klu dulu nak makan 1 pinggan sorang, sekarang makan 1 pinggan bagi 2, ekonomi dah memang dasat la!

      Delete
    20. j, aku nak jawab apa yg ko tulis ngan macy.

      opinion and facts.

      yang aku observed, ko buat opinion ko dgn spinning the facts!

      facts is high percentage of car ownership. correct!

      dan ko cakap ekonomi bagus base on this fact! ini ko punya spin!

      contoh aku dah bagi kat atas. ekonomi family tu bagus, sebab car ownership 100%. tapi detailnya, yang punya kete tu sorang je, abah dia! yg lain tu mana ada kete!!

      as always, u spin anything under the sun!

      Delete
    21. Blaaah luuu Jebon....ko jawab soalan aku dulu.....

      1. Apa BEZAnya Aabar BVI dan Aabar PJS..??

      2. Adakah Aabar BVI subsidiary IPIC...??

      3. Setelah bayaran pertama dibuat kepada Aabar BVI.........kenapa perlu dibuat bayaran untuk kali ke2...??

      Woiii Jebon samdolll.....sape yg putar spiiin ligat macam gasiingg kalo tak ko sendiri....!!

      Memanglah IPIC dan 1MDB dah buat pentelesaian. Penyelesaian yg mengakibatkan 1MDB kena bayar 2 kali.........1st bayar kat Aabar Ciplak yg kedarah duit sampai laaa ni lesap tak tau ke mana.........lepas tu bayar pulak kali ke2 pada Aabar Original subsidiary IPIC sebab IPIC kata bayaran pertama tu duitnya tak sampai pada dia orang.........tapi duit tu dah pegi pada entiti yg nama macam pelanduk dua serupa. Entiti penipu yg kedarah duit haram.

      Wweeeiiii badigol.....luuu punya spiiin tu dalam poket kita oranglah.

      Orang tak bangaaanggg macam ko Jebon. Jangan ingat ko ingat ko ada MBA (married buat available) ko boleh bodohkan orang..........macamkan orang tak pernah pegi sekolah.

      Tak payah pusing lagi lerr buat letih ko jerrrr Jebon....!!

      Ada hajat nak spiiinnn lagiii ke..???

      Baaangaangggg...!!

      Delete
  11. Zaman Tun M




    Semua penjawat awam d larang ceburi politik secara aktif



    Zaman najibulah laknatulah al BOROSMAH


    Anjing pun boleh main politik


    Wat malu ada S diraja

    Sudah mamak Nor yakob ngaku salah


    Habis duit buat rci forex


    Salah guna nama surunganjaya diraja

    Wat malu raja raja melayu...


    Sama dgn TLDM buang lah D tu kalau kerja nak bunuh sesama.anggota tentera...

    Bodoooo panglima armada..


    Bodooo melayu Islam SOP sbg alasan

    ReplyDelete
    Replies
    1. MELAYU BARU AKAN MENJADI LAMA....
      APA YANG KO MEROYAN KAN NI HAAA....LU LEPAS MINUM TODI KER LEPAS MINUM AIR KETUM....

      Delete
    2. Haaaaa

      Siapa melayu ni????

      Gue Malaysian laa.tolol

      Delete
    3. ...WAA TATAK TAHU LO....

      Delete
    4. That's typical character of that son of a bitch when pushed at the edge, he's totally lost and lamented "Aku tak faham" or "Aku tak tahu" affirming he is a bloody useless idiot who knows nothing but copy-pasting & talking rubbish.

      Well done Malaysiabaru & Salam Perjuangan.

      Delete
    5. Malaysia baru, zaman TDM ramai yg masuk lokap ISA kalau menentang. Beratus billion duit rakyat lesap melalui judi forex, perwaja, bmf, pkfz, mec dan lain lain skandal. Boleh PM kata 'saya tak tau dan bukan urusan saya'? Tunggu lapuran RCI insyaAllah ada kejutan bagi mereka yg taksub sampai buta.
      Zaman TDM ramai yg mati dibunuh di Memali. Institusi kehakiman hancur. Malaysia dihina di dunia apabila Gore keluar dari makan mlm APEC dgn burukan TDM. Tiada pemimpin dunia nak lawat negara. Ekonomi hancur dgn krisis kewangan 1998. Ramai yg muflis. KWSP bagi 4% dividen dan TH sampai 3%....nak recycle balik bala ini?

      Delete
    6. Mcm syarikat jugak la j, ada naik turun, tapi ada dipotong gajinya. Pekerja ok jer, syarikat pulih balik. Skang gaji kena potong ngan elaun skali, peruntukan jabatan pun kena potong gak! Tapi ceo kantoi lesap duit syarikat. Get it?

      Delete
    7. j, zaman najib la malaysia jadi paling hina! sebab aku hadapi isu ini hari2. u dont't spin things until u knot ur own neck!

      klu nak puji najib pun, biar ada facts! tapi kalau fakta nya air liur najib sendiri.....aku ingat la, kentut najib pun ko cakap wangi!

      Delete
    8. Oi mr j yg mati kat memali tue akibat hasutan pak lebai npe lak kerajaan?so rci lah bring it tgk saper yg terbongek

      Delete
    9. Woiii Jebon........krisis ekonomi 97 dulu dapat diperbaiki dengan cemerlang sampai wujudnya Putrajaya, KLCC, KLIA, Petronas Twin Tower, Highway2, IJN, internet, hospital2, universiti2, pembangunan Langkawi dan seluroh Msia.......yg bijik mata ko sendiri boleh nampak.

      Samdolll......sumer infrastruktur di atas masih diguna-pakai dan dinikmati oleh rakyat Msia hingga hari ni.

      Dari infrastruktur yg telah tersedia ada inilah maka kerja2 PM-PM selepas Tun M jadi mudah dan tak susah..........sebab sumer infrastruktur yg penting sudah terbina......cuma masok basuh kaki jerrrr.......sambung dan tambahkan lagi benda yg baru.

      22 tahun Tun M pegang pentadbiran.........kalo tak betol2 dalam jangkamasa 22 tahun tu Msia yg kecik ni boleh jadi bankrap macam Greece.

      Sedangkan belom 10 tahun pentadbiran pon macam2 subsidi ditarik, dimansuhkan, peruntukan rakyat dipotong saba sini, hutang macam gunong, nilai RM menjunam.........inikan pulaakkk 22 tahun punya pentadbiran..???

      Woiii.....kalo tak betol dalam 22 tahun pentadbiran Tun M tu Msia dah muflis bankrap. Cucuk kad ATM pon mesin tak keluarkan duit macam Greece.

      Tapi ada ke lepas krisis ekonomi 97 Msia jadi macam Greece???

      In fact Tun M berjaya kukuhkan nilai RM semula.........dan ketika diturunkan pentadbiran kepada PM selepas Tun M.....RM masih di tahap kukoh. Tapi apa sudah jadiiii sekarang....???

      Jebon luuu banggalah dengan nilai RM sekarang..........megah dengan hutang negara yg hampir2 trillion.

      Ekonomi naik yg ko sorakkan tu kalo dinisbahkan dengan hutang negara yg hampir trillion tu berapa ciput yg tinggal.. ???

      Pegilah lupuskan legasi Tun M......kalo sumer infrastruktur yg terbina tu lupus........Msia ni jadi padang jarak padang tekukor macam Congo yg GDP per capitanya $753 (£525).

      Sila spiiinnn lagiii Jebon...!!

      Delete
  12. Ali Hamsa setba salah....tak bagi takut kena pecat...kalo bagi timbul masalah...kakitanagan bawahan yg pegang jawatan penting dlm umno boleh gertak ketua jabatan....punah ranah perkhidmata awam...

    ReplyDelete
  13. Guru sibok berpolitik anak murid terbiarr...pegawai sibok berpolitik urusan kerja terbengkalai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jolow sibuk punggah duit negara. Macai dan walaun sibuk makan taik...!! Kahkahkah

      Delete
    2. Cikgu suka main klepet
      Hari hari cikgu klepet
      Cikgu sudah tidur mari kiter
      Meracau kahkahkah

      Delete
    3. 9:19
      Macam Cikgu Kamarulzaman Habiburahman , tu bertugas di PPD (Pejabat Pendidikan Daerah) tapi ke hulu ke hilir jaja politik haranjadah umno. Kerja dia kat PPD tu patutnya, WAJIB . Ni tengah perang saman menyaman dgn budak beringus PPBM Syed Sadiq tu lagi la tak sempat masuk pejabat PPD tu...dok turun naik mahkamah ujung bulan gaji rembat selamberr je...HARAMJADAH...cikgu politik...

      Delete
  14. JOM RAMAI2 MASUK PH...HOREYYYY

    ReplyDelete
    Replies
    1. JOM RAMAI2 UNDI BN...HOREYYYY

      Delete
    2. Undilah Kassim Baba dan 40 penyamunnya......hidop gerenti senang.......wang ringgit dan harta dijamin selamat......GST akan turunkan harga barang......!!

      Rampo ngiseng semar tilem....!!

      Delete
  15. Rizal mansor,rosmah aide yg bekerja kerajaan tersenyum riang gumbira..bolehlah dia tibai rafizi lagi..

    kita tenguk dan lihat,jika ramai kakitangan awan bersama PH pula?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...TAK AMBIK TAHU...

      Delete
    2. 42 juta masok akaun peribody.....tau tau menahu dari sape dan dari mana.....

      Sign pon sign buta sepatah haram tak baca.....

      Eeerrrrr.......freehold dan leasehold pon tak tau nak bezakan.....

      Haaa....tak tau...tak taauuu...

      Delete
  16. Guru2 tertekan dengan bebanan kerja dan kis sara hidup yg tinggi...ramai yg menyokong pembangkang sekarang...kakitangan awam pon sane...mereka melihat kerajaan Selangor dan penang mampu bagi bonus yg lebih tinggi dari kerajaan najib...
    Mereka merasa tertipu oleh najin...orang politik boleh hidup mewah tetapi beban kerja di tanggong oleh kakitangan awam hidup tersepit...macai berkhayal guru2 dan kakitangan awam masih ramai menyokong umno...

    ReplyDelete
  17. Keramat hidup gelaran terlayak untuk umno,
    Sengsara msia akibat menanggung biawak hidup,
    Benar sguh tutur kata si macy pasai umno,
    Dulu cemerlang terbilang namun sekarang mcm dh x leh hidup,

    Astaghfirullah astaghfirullah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysia dah tiga tahun bangkrap. Kau masih mabuk dgn pil kuda ke?

      Delete
    2. ...BANGKRAP KER KIH...KIH...KIH....

      Delete
    3. Bankrap la, sebab tu tutuh gst kat kita.

      Delete
    4. ANON 1114...KECIAN KO TERUK KENA TUTUH...

      Delete
    5. Jiban kutip gst lahanat nie nk wat bantu ekonomi negara luar anon
      Mmang lahanat kera dihutan kak ros susukan kiter semua termuntah bila nk mkan kahkkah
      Kera nie dh tntu dubuk barisan

      Delete
    6. RATK...

      SIAPA YG BERKUASA, najib atau ROSMAH...??

      - Ingat kes Altantuya..
      surat sumpah PI Balapun boleh di kona last minute..

      - Ingat kes Altantuya..
      polis yg tembak Altantuya..boleh lepas penjara M'sia hidup bersenang -lenang di OSTOLIA.

      - Altantuya dibom bersepai.

      - Najadi ditembak mati sejurus melaporkan berbilyon masuk ke akaun Najib & Rosmah.

      - Kevin Morales disimen hidup2 setelah menyiapkan kertas tuduhan (chargesheet AG office) penyelewengan 1mdb oleh Najib.

      - Kenapa laporan odit perbelanjaan 'Biji Permata Rosmah' tidak dibentangkan? Berapa ratus jutakah dah dihabiskan untuk sekeciput orang pelajar 'Biji Permata Rosmah' yg cemerlang? Apa keistimewaan 'Biji Permata Rosmah' Not Accounted for hingga Rosmah boros & bebas berbelanja sakan seolah-olah duit rakyat duit emak bapak dia.

      Apa perlunya "Biji Permata Rosmah" itu diwujudkan sedangkan kita dah ada Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-Isteri Menteri dan Timbalan Menteri (Bakti)....??

      Lagipun, apa rasionalnya budget/peruntukan untuk 'Biji Permata Rosmah" dinaikkan setiap tahun sementara peruntukan untuk kesihatan, pelajaran dsb dicantas?

      Betul juga kata seorang teman tempohari, rosmah can do anything..just call the police & ag..

      Ingat rosmah pernah call Sultan selangor

      Ingat rosmah call penerbit berbangsa Cina ditv7..

      Tahniah & teruskan perjuangan.
      HIDUP PAKATAN...!!

      Delete
    7. Hahaha bang man kita sruh dubuk jiban name it kan sndiri stiap satu skendel ckup wat pm jepun wat harakiri tpi jiban msih dsini ader hati nk mmimpin kita lgi moga dia cpat mati

      Delete
  18. Guru-guru yg cemerlang dan menjalankan tugasnya dgn dedikasi biasanya guru-guru yg menyokong aspirasi kerajaan.
    Guru-guru yg pro PH biasanya kuat sembang dlm bilik guru, kutuk kerajaan, semua orang lain salah, semua dasar kerajaan salah, pengetua salah, pelajar salah, pengawal keselamatan salah,mak bapak salah, pendek kata semuanya salah dan tak betul.

    Cuma satu je yg betul.
    Dia dpt upah tiap-tiap bulan hasil kerjanya menyalahkan orang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cermelang la sangat....puiii

      Delete
    2. Tipu lah. Guru pun rakyat jugak, berhak kondem kjaan kalu buat dasar tak betul. Yg sokong umno/bn selalunya pengetua, no choice

      Delete
    3. Teori orang bodooh...khayai sendiri...menteri pon pernah marah guru sokong pembangkang...

      Delete
    4. 10.25.........guru2 yg dedikasi yg beraspirasikan kerajaan tu yg menyokong kata2 keramat......"dengan GST harga barang akan turun."

      Dan sokong elaun pelajar perguruan dimansuhkan.

      Hidop aspirasi bijaaakkkk...!!

      Cerodik buah pelior.....

      Delete
    5. Anon 1025 nie nk kalo jdi cikgu ank murid bleh jdi meraban cam dia gak dasar lahanat

      Delete
  19. Semalam pi HUKM ambik ubat. Stok ubat boleh ambik 1 bulan jerrr, walau pun saya pesakit berbayar. Dulu 2 bulan. Bila tanya, staff kata ubat tak cukup. Staff sendiri merungut sebab patients dah mula bising kat dia orang, kena berulang tiap bulan ambik ubat. Sekarang pekerja sektor am pun dah tau rakyat merungut. Kata ekonomi bagus, tapi sebenarnya tidak. Sepupu aku guru pun tau ekonomi macam taik. Ramai ibubapa dah cancel tuition class anak anak sebab tarak duit. Yang hantar anak pi daycare pun ada tanya guru nak cari daycare yang lagi murah. Tengok pakaian dan kasut murid pun guru dah tau, mak bapak tak mampu beli baru; pakai sampai lusuh. Zaman aku tahun 80an dulu baju putih sekolah mesti putih bersih; tapi sekarang putih kecoklat coklatan pun ok, guru paham.

    ReplyDelete
    Replies
    1. realiti lain dari yg keluar dari mulut penjilat semua. ekonomi bagus...tapi ekonomi siapa? klu nak sedapkan hati, itu la standard response dari penulat jibo ni, termasuk la dari menteri sampai macai.

      Delete
    2. Ramai kansel kelas musik, taekwando, renang.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Bagus la...kurang sikit hiv positif di kelate

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. Memang ekonomi teruk sangat. Murid dari family kelas pertengahan di kl pun hakikatnya tiada lagi kelebihan dari murid luar bandar. Orang kampung ingatkan budak bandar ada advantage, realitinya ibubapa di bandar tersepit isu kewangan. Ada kinokuniya mph popular pun sekadar pergi beli stationery bukan ada duit sangat nak beli buku untuk anak. Masa sea games pun aku tengok ramai bawa family masuk venue yang free jer.

      Delete
    7. ANON 1129..ITU KO..ORANG LAIN TAK...

      Delete
    8. Macai tak ngaku bajet kena potong kerana umno bankrap..

      Delete
    9. AKU SOKONG APA ANON 1148 CAKAP. EKONOMI ORANG UMNO TAK TERJEJAS, OK JERRRR. EKONOMI KITA RAKYAT BIASA YG TERJEJAS. JADI MASIH NAK SOKONG UMNO SUPAYA EKONOMI MEREKA TERUS OK?

      Delete
    10. 10.40.........perkara yg sama pernah terjadi pada sedara saya sorang penjawat awam.......dia ambik ubat darah tinggi tiap bulan di klinik kesihatan Gomen di kawasannya.

      Baru ni dia dibagi bekalan ubat untuk 2 minggu saja dan kemudian disuruh datang semula untuk ambik bekalan lagi..........ini menyusahkan orang ajerrr sebab dah jadi 2 kali keje.

      Bila dia tanya staff di situ mereka kata klinik kesihatan dah kehabisan stok ubat.

      Bukankah sepatutnya stok akan diorder sebelom stok2 ubat yg ada tu habis...??

      Inilah realitinya sekarang.......yg dinafi dan dicanagkan konooonnn ekonomi kita baagussss.....

      Dulu hal macam ni tak pernah terjadi........sekarang boleh bezakan antara realiti dan fantasi.

      Delete
    11. Dubuk cash is the king nie pd dowg ekonomi negara baik kalo jiban supply dedak cukup kita yg xikut dowg dia kata malas lh xnak berusaha lah brfkiran negatif lah evengelis lh pluralisma bgai puak dubuk lahanat nie akan menghaprak kan kita yg xsehaluan ngan mereka serta meletakan konotasi buruk pada kita utk dubuk trus bersuka ria menjilat jiban yg asyik memerah keringat kita dgn GST lahanat juga menjarah treasure negara dan memupus aset strategik juga lahanat panggilan ssuai untuk puak nie

      Delete
  20. Ko Penjilat2 Najib tak tahu perkara sebenar baik dok diam gentel hujung kain pelikat cukup.Ramai guru2 yg aku jumpa, pelajar2 sekolah rendah pun benci dengan Najib,apatah lagi sekolah menengah,IPTA dan kolej.Budak2 pun tahu
    apalah lagi guru2.Mereka faham apa yg berlaku dalam negara.

    Umno dan terdesak sangat. Anything goes.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guru pun buat direct selling

      Delete
    2. Ngajar tuition malam cari duit lebih sampai tak ada masa ngan family

      Delete
    3. SAPA SURUH NGAJAR TUITION...

      Delete
    4. 1123 MAT MASLAN SURUH BUAT 2 KERJA SBB EKONOMI CAM SIAL...PAHAM. BUKAN SEMUA DAPAT DEDAK. GURU TAK ADA DEDAK.

      Delete
    5. ANON 1142..PADA MUKA KO....

      EKONOMI MACAM SIAL...KIH...KIH...KIH....

      EKONOMI KO LAH ORANG LAIN TAK...TU LER LAIN KALI DAH TAHU GAJI KECIK JANGAN NAK BELAGAK MACAM ORANG KAYA...

      Delete
    6. Saudara anon 1157 terima kasih kerana menghina kami golongan guru yang bergaji kecil. Memang padan muka kami. Tak mengapa. PRU nanti kami akan ubah nasib kami.

      Delete
    7. AKU SOKONG SEBAHAGIAN APA 1157 CAKAP; MEMANG PADAN MUKA GURU SOKONG UMNO/BN DULU. SEKARANG DUIT TAK CUKUP SBB INFLASI TINGGI TAPI GAJI RENDAH, BELI FLAT PR1MA JER LAH KORANG, WALHAL ZAMAN MADEY GURU BOLEH BOLEH TERES. TAK CAYA, TANYA GURU SENIOR KORANG YG KERJA SEKITAR 90AN. SO MASIH NAK SOKONG UMNO?

      Delete
    8. Sebab itu macai umno sangat suka fatwa mashitah, bila kesempitan /terdesak perempuan boleh buat perkara tak masuk akal. Bodoh piang

      Delete
    9. Tgk bru aku meroyan tdi kita tgok komen anon kat atas kan btol kita yg salah
      Yelah anon kita mmang slah kita nie malas pluralis n aper ko nk kata kitaowg telan jer
      Tpi ingat lngit tak selalu cerah
      Kuasa ditgn rakyat yg malas nie
      So kita pun malas nk angkat jiban nnti
      So bersedialh utk sirna

      Delete
  21. Kini udah pecah tembelang si Matdey buaya
    Dulu dia cakap, 'saya ni dah tua, tak berdaya'
    Kinii nak bertanding PRU, parlimen Putrajaya
    Org jenis lidah berlipat ini, mmg tak leh caya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  22. Dulu Madey arah tangkap & kurung Kit Siang
    Nuat pun nasib sama, ke Sg Buloh melayang
    Kini bepelok erat mesra, penuh kasih sayang
    Boleh pakai ke ini semua sandiwara wayang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  23. Awal nya, Matdey setakat nak jadi perunding
    Gajah turun minyak mula le nak guna gading
    Dekat Putrajaya, ayam tua ini nak bertanding
    Bila kalah menyesal antok kepala ke dinding

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  24. Matdey lontarkan isu 1MDB sbg satu tarikan
    Yg betul, dlm politik masih mahu cari makan
    Si tua bangka ini, kelentong & belit dia sakan
    Nak jatuhkan Najib, awat tak pi lwn di Pekan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. putrajaya adalah kawasan 'neutral'.

      peratus yg besar adalah kakitangan awam yg 'berkerja' utk najib. jadi tiada apa yg najib perlu risaukan.

      saya cabar beliau menetang tun m d putrajaya. tak payah tunggu keputusan pru14 kerana sekarang pun kita sudah nampak najib akan kecundang.

      Delete
    2. HE...HE...HE...TU KATA KO RAHMAN....

      TAK TAHU LER SAPA YANG TERUS KECUNDANG...

      Delete
    3. Najib jatuh jugok nati, mu tengok la kalu tok cayo! Make taik la puok puok mu ni ponde jubo karat. Ezoh muto dok tunggu!

      Delete
    4. Putrajaya itu siapa yg bina, kalau bukan The world Renowned Grand Old Statesman, Tun Mahathir Mohamed.

      Jika tidak ada orang tua itu, negara kita tentu masih di takok Dunia Ketiga Mundur. Hampir semua infrastruktur fisikal modern, landskap dan teknologi termasuk komputer & IT adalah wawasan & cetusan Tun Mahathir.

      Najib & Rosmah APA ADA kecuali tidak kenang budi malah bersikap kurang ajarrr (termasuk Kojolla)....!!

      Delete
  25. Nyawa di kalkhum baru nak cari alat oksigen dari yg boleh tercapai hanya di sekolah guru, pibg tapi sayang dah terlambat , rakyat dah ada alternatif lain yg lebih amanah dan wibawa dengan kesedaran membaiki kerosakan bila tiba pru nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. EKELEH...ANON 1143...MACAM SAMA JER AYAT SEMASA PRU KE 13 DULU...KIH...KIH...KIH...

      Delete
  26. kalau betul lah kenyataan (statement) keluar drpd mulut KSN, maka jelas lah yg beliau 'clueless' mengenai konsep 'civil service neutrality'.

    ini amat merbahaya sekali. KPPA (ketua pengarah perkhidmatan awam) perlu mengeluarkan kenyataan utk menjernihkan keadaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Rahman yg dihormati....dulu UM students terlibat dalam politik dikenakan tata tertib.....digantung belajar......tapi sekarang primary school students nyanyi lagu parti politik umno......apa kehalnya ni.....???

      Adakah the do's n dont's tu tu terletak pada kuasa veto pemerintah..??

      Ini rules n regulations dan undang2 apa ni..??

      Delete
  27. Matdey mmg kaya, tapi di segi moral miskin
    Perangai spt 1 bulan tak basuh punya stokin
    Dia tunduk kat DAP, rakyat dah jadi tak yakin
    Lps PRU14, PH sekali dgn Matdey kita talkin

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ponde, ponde, ponde, ponde gilo
      Bapok, bapok, bapok, bapok gilo
      Hari hari hari hari jual jubo
      Tak serik serik siku atah muko

      Buke susoh patun, make gaji buto demo ni. Prabih pitih ghakyat jah!

      Delete
    2. Jika moral Tun Mahathir miskin, kenapa dunia luar termsuk OXFORD masih menghormati & menjemput beliau memberi Ucapan & meminta pandanga beliau....??

      Hanya kutu2 brahak UMNO & PAS saja pekak badak & buta tidak tahu menilai.....!!

      Delete
  28. Rakyat dah dapat baca Matdey punya rentak
    Dia kecewa bila Umno cantas si Boboi botak
    Disbb terlalu marah dia terus bertukar watak
    Dulu negarawan kini jadi ketua pemberontak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. KIH...KIH...KIH...MADEY KETUA PEMBERONTAK....
      MADEY...MADEY...MADEY...RUMAH KATA PI LER LU...KUBUR KATA...MAI...MAI...MAI.LER MAMAK KUNDUR KUTTY MADEY...

      Delete
    2. Tok soh dok patun la ponde gilo! Srabut perut ore denga!

      Delete
    3. Jgn kata dalam b. Inggeris, tulisan BM @ 12:10 kojolla pun tahap budak2 terbiar di belakang lorong2 gelap Chow Kit Road.

      Delete
  29. KSN dedak mmg lar ckap cmtue
    Xyah ckap semua dah tau
    Bkan stakat cikgu
    Semua penjawat awam ader hak itu
    Sajer nk tekan ayat pada cikgu
    Sbab dia nk undi u
    Mmg demokrasi terpimpin acuan jiban

    ReplyDelete
  30. Dari komen2 pelahap taek, sudah sah UMNO sedang membungakan ideologi KOMUNIS TULIN.
    Manti pada hari lahir KimJong Jib, semua guru2 dan kanak2 sekolah akan diminta raikan dgn tarian2 sumazau kepit lagi anak kampong.
    Pada tarikh kemamposan, seluruh rakyat diminta rmeratap berguling. Siapa tak keluarkan aur mata akan menerima hukuman tahanan dan kerja berat selama 5 tahun/30 tahun*.
    * tertakluk pada mood ketua bahagian UMNO.
    Dulu cuma ada gempur BTN. Skrg sudah pakai Institut Latihan Memperkasakan Umno di Janda Baik.
    Selepas taklimat di Kongres Parti Komunis China di Beijing akan lebih hebat.
    UMNO akan mempunyai jati Komunis Syumul
    Gaji dan lokasi kerja anda mereka yg tentukan dan bayar.
    Minda dan fikiran anda mereka yg approve.
    Anda pun mereka punya.
    PAS guna kaedah sama , cuma dlm bentuk ugutan konci sorga.

    UMNOPAS lupa beberapa perkara asas, antaranya...

    UMNOPAS Rakyat yg pilih.
    Rakyat tak semestinya bodoh.
    Allah akan basmi mungkar, ini
    JanjiNYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..tambahan sendiri.
      Ubat mmg pahit.
      Kebenaran kadang pahit.
      Tapi keduanya pun indah.

      Kalu pelahap taek nak bantah.
      Jgn caci,sila hujah.

      Didahului dgn terima kasih.

      Delete
  31. Dumbno has never been in the position where they are now, clinging to everything they posibly can. Now winning the election is not about making the country proud, it is all about saving asses. We will make sure we get to kick thier asses out of putrajaya and have a real leader for a change!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yuuppp....seconded bro...!!

      Salam perjuangan.

      Delete
    2. 3 cheers for UMNO....

      'G O T O H E L L' .....!!!

      Delete
    3. yep macy. now, they are trying instill fear in the heart of malays. they r telling the folks on how umno built up this nation.

      no doubt, umno made this happened. but that was a long time ago. this generation of umno has long gone. current umno is full of anal lickers, balls bearers, bloaters, and the ultimate is kaki klepet!

      they can choke on it and go to hell!

      way to go pak othaman!

      Delete
  32. Guru bukan deposit umno lagi dah, mereka ni pun menyampah kalau pemimpin menunjuk kekayaan melampau termasuk tok lebai tarbus, guru dah mula simpati pada pelajar ibu bapa yg merasai bebanan hidup yg tinggi di negara yg didakwa berada dlm landasan betul dgn senjata GST digunakan.

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun madey berjuang nak tangkap prompak...ade plak melayu bodooss talibarut cina kominis marah tun madey....melayu bodoos melindungi prompak bilon...

      .huhuhuhuuuuuu

      Delete
    2. Ikut mu la bapok bodo nok kato gapo pon. Dok joget taye jubo tu tok malu ko. Malu mok pok mu ado anok srupo mu nih!

      Delete
  34. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  35. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nate bapok sekor ni idup lagi? Tok reti nok mapuh ko mu ni bapok? Nyemok dunio mu ni! Mu ni anok sapo gak? Anok iblih gamoknyo!

      Delete
    2. palo bapok mu, nataey 1514 beghuk mok yeih..

      Delete
    3. nataey beghuk 1514
      dpd mu dok meghapu meghabaey meghoyaey sini, lagi molek mu gi juar budu..

      Delete
  36. Guru dibenar aktif berpolitik???

    Ini contoh huru hara yg sedang berlaku akibat guru bergiat aktif dengan politik..

    kisah nyata Cikgu Kamarulzaman Habibulrahman dari Nesmilan.....
    Bercakap dengan pemberita di luar Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi hari ini, Kamarulzaman berkata ketua pemuda BERSATU itu telah menuduhnya menerima "dedak" untuk meninggalkan parti itu.

    "Ini satu dakwaan berniat jahat dan mencemarkan nama saya sebagai guru, sebagai pegawai pejabat pendidikan daerah," katanya.

    Cikgu , hari ni pi sekolah ke di PPD...ke tengah bincang dengan peguam di KL tu.....

    Kementerian Pendidikan Malaysia!!! Apa sudah jadi???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi cikgu!!!
      Pergi mengajar lahhhh....
      Senang lah hidup...makan gaji buta...orang lain kena buat kerja ko kat sekolah tu tau tak?????

      Delete
  37. Tak pasti la kakitangan kerajaan selangor dan penang nak tukar gomen, pasal bonus lebih. Kakitangan kerajaan pusat pun jeles, nak juga berbulan bulan. Najib kata ada kabar gembira, selalunya gembira pada yg kabar dan tidak pada yg dengar.

    ReplyDelete
  38. Aik...guru jer? Polis, askar, tuan D.O., akauntan, engineer, orang jkr, orang perhutanan, orang rtm boleh tak? Tak aci lerrr kalu guru jerr boleh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. apo kono ko ni jang kan maso mantan je dimutekan cikgu cikgi tu sumuwo ea ... yg lain mmg dari dulu boleh ... ek ang totiggl bas ko? jang o jang ...
      maso mantan dulu mcm2 diwujudkan, sobolum tu mcm skrg ni semuwo ea bebas ... nak cakap apo boleh .. hanya dibawah pm skrg ni la & sobolum tu mantan dek yg kotaro di sokat sokat siap ado akta ISA lagi more.

      Delete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rite anon so bebas nk sokong mana mana
      RAIKAN DEMOKRASI
      UTAMAKAN INTERGRITI
      JAUHI KLEPTORASI
      JUGA RASIS
      SELAMAT KAN NEGARA DRI PENJARAH TITIK PELUH RAKYAT
      PRU KALI INI KASI KAPUTT

      Delete
  40. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  41. Kalaulah kerajaan bawah pokok Nizar lambai masih ada, alangkah untungnya rakyat.

    Kalaulah kerajaan 16 sept menjadi realiti, kita rakyat Malaysia hidup senang lenang tanpa perlu bekerja sbb kerajaan janji akan bahagi-bahagikan hasil jualan minyak

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. 1520, mu cubo kecek oghey putih pulok sekali, kawae nok dengar...
      Mu kecek melayu seghupo haraey jadoh, sikik pung kawaey dok pahaey...
      I dong undesteng !!!

      kih kih kih...

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  42. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  43. Semalam kojalla bapuk dapat kutip banyak hutang di lorong hj taib....buku 3 lima bulan lepas dah cancelll...

    Hari ni kajolla bapuk galak sikit....mlm ni abang sadar dah bookong....up 5 kupang...kojalla suka besar teguh dan peramah...

    Perhimpunan parti kominis nanti kajolla tak boleh dibawak...hukuman tembak tahan bontot di negeri kominis...

    Huhuhu huhuhuhuuuu huhuhuhuhuuuuuu

    ReplyDelete
  44. Hanya guru yang ahli UMNO dan PAS sahaja boleh aktif dalam politik.

    ReplyDelete
  45. Thn 1998/1999, Matdey gunakan kuku besi
    Nuat diperdajal, humban ke dlm pagar besi
    Itu lah yg jadi punca, tercetusnya reformasi
    Kini, melutut dgn si Nuat, ajak duduk di sisi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  46. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  47. Aiiiik! Habih hok kawe keno delete ko budin! Tok patut la demo ni budin. Kawe nok hambat ponde tu bia laghi. Busuk bangnga bau, x tehe nok mutoh!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...