Monday 9 October 2017

EHH...EHH...SENANG-SENANG GITU SAJA NAK TUTUP KES RASUAH MARA?


Ketika Awang Adek Hussin dilantik sebagai Pengerusi Mara beberapa minggu sebelum ini, terdampar harapan yang melebar di kalangan masyarakat bahawa beliau adalah pilihan yang mampu membawa sinar baru kepada agensi penting bagi pembangunan kaum Bumiputera itu.


Ini kerana beliau dilihat mempunyai latar belakang yang kukuh dan intergriti yang tinggi dengan pernah menjadi Penolong Gabenor di Bank Negara, Timbalan Menteri Kewangan dan Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat.


Berbanding pendahulunya, Annuar Musa yang terpalit dengan isu penajaan oleh anak syarikat Mara kepada pasukan bolasepak Kelantan di ketika beliau ketika itu mengetuai Mara dan juga Kafa, kehadiran Awang Adek yang selama ini bersih imejnya, tentulah suatu pilihan yang dibuat dengan niat suci lagi murni.


Tambahan lagi, disebabkan kes tersebut jugalah Annuar digantung jawatannya sebagai Pengerusi Mara dan disiasat oleh SPRM dan Jawatankuasa Audit Dalaman Mara.


Bagaimanapun, hasil siasatan oleh SPRM dan Jawatankuasa Audit itu tidak pernah diumumkan sehingga hari ini.

Tidak dipastikan sama ada kesnya itu sudah ditutup, tiada kes penyalahgunaan kuasa atau penyelewengan yang boleh dibuktikan atau didiamkan begitu saja berikutan kedudukan Annuar sebagai Ketua Penerangan UMNO yang sejak kebelakangan ini begitu gigih dan ketagih mempertahan dan mengampu Najib, sambil dalam masa yang sama tiada simpati dan mengenang budi dalam membelasah Tun Mahathir Mohamad.


Tetapi kenyataan terbaru dan pertama oleh Awang Adek berkaitan kes Annuar itu tentu saja meluka dan melumpuhkan harapan seluruh rakyat yang cintakan kebenaran dan mahu melihat undang-undang ditegakkan dengan sewajarnya. Keyakinan terhadap beliau juga musnah dengan sendirinya.


Kata Awang Adek, dakwaan penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan yang melibatkan Annuar adalah isu lama yang tidak perlu dibangkitkan lagi.


Kes itu sudah berlalu, usah dikenang lagi, kita pandang ke hadapan.


Cerita ini sudah habis, tak perlu bincang. Kita sebagai Pengerusi baharu, mesti ada modal baharu, bukan modal lama, katanya lagi.


Ehh..ehh...boleh begitu pulak?


Apakah ini bermakna Awang Adek mahu menutup kes Annuar itu?


Apa hasil siasatan Jawatankuasa Audit Dalaman Mara terhadap Annuar? 


Kenapa tidak diumumkan dan apakah kenyataan Awang Adek itu memberi gambaran hasil siasatan terhadap Annuar akan jadi barang simpanan semata-mata?


Tidakkah beliau sedar kes Annuar itu adalah melibatkan anak syarikat Mara yang bermakna ia berkaitan wang rakyat yang harus diurus dengan jujur dan telus?


Agak-agak kiranya Annuar berada di pihak pembangkang sekarang, adakah kesnya akan didiam dan akan dijadikan cerita lama yang tidak mahu dikenang juga?


Bolehkah kes samunan, penyonglapan atau kehilangan wang rakyat dilupakan begitu saja dan jangan dikenang lagi?


Dan kalau siasatan belum lagi lengkap, tidakkah pendirian Awang Adek yang mengatakan kes rasuah Annuar adalah kes lama yang tidak perlu dikenang merupakan sikap curang terhadap amanah ada dibahunya?


Adakah ini yang selalu disebut oleh ustaz-ustaz mengenai ingatan Nabi Muhammad SAW bahawa di akhir zaman nanti mereka yang bergelar pemimpin adalah penyamun-penyamun belaka di mana mereka bukan saja merompak wang rakyat, malah melindungi sesama sendiri perbuatan itu?


Selain beberapa kes samunan sebelum ini yang tidak diketahui apa hasil siasatannya, kenyataan Awang Adek ini adalah satu lagi bukti bahawa tiada apa yang mampu menyelamat dan memulihkan negara ini melainkan UMNO dan BN ditumbangkan dalam pilihanraya akan datang.


Selagi ia menang dan kekal berkuasa, mereka akan saling menutup pekung sesama sendiri.


Kiranya Awang Adek pula ada kes selepas ini, penggantinya juga mungkin  akan berkata, itu adalah isu lama yang tidak perlu dikenang lagi. Akhirnya semua penyelewengan, rasuah dan penyalahgunaan kuasa tutup kes saja.


Dengan itu dan tanpa ragu-ragu, hanya perubahan kerajaan saja mampu menegakkan keadilan dan menyelamatkan wang rakyat daripada terus lesap. (ShahbudinHusin 09/10/2017)

295 comments:

  1. Najip.pm no 1


    Kaminpencacai no 1!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah bukti2 CAHAYA semakin mesra kpd kita semua, krn kedua2 belah pehak sudah saling membuka pekong GELAP GELAP GELAP dan GELAP masing2 dan mnjd terang ddlm CAHAYA yg dpt disaksikan oleh rkyat jelata, syabass..

      Sentiasa lah berniat utk suburkan raikan dan war2 kan obor CAHAYA yg sgt2 bertenaga ddlm diri kita serta ddlm zuriat2 anak cucu cicit kita semua..

      Krn CAHAYA itu SATU dan dr yg maha2SATU, ibarat CAHAYA mentari yg menerangi semua dan sgl2nya tanpa sedikit pun bias prejudis trhdp kaum bangsa mau pun agama.. krn CAHAYA itu adalah CAHAYA dan CAHAYA itu tidak pernah bias dan prejudis, krn hakikat CAHAYA itu sentiasa indah luhur LURUS telus tembus lg KUDUS bersinar2 disepanjang zaman, dan itulah CAHAYA ddlm jiwa nabi2 dan wali2NYA..

      Manakala ddlm GELAP itu pula sgl onar fitnah rompakan rasuah konspirasi pmbunuhan yg barbarick serta sgl ibu skandal berlaku bebas dan berleluasa..

      Hanya dan hanya CAHAYA ddlm diri kita dan ddlm generasi anak cucu cicit kita ini shj yg pasti lg PASTI dpt menerangi KEGELAPAN itu mnjd BERCAHAYA kembali..

      Terangilah generasi ini dgn CAHAYA Integrity Transarency Merit Amanah LURUS telus dan tembus..demi Kaseh Sayang abadi dan azali dari ILAHI yg dibawa oleh seluruh nabi2 dan wali2NYA itu..

      Yg GELAP akan lenyap dgn sendirinya apb CAHAYA yg terang mula memancar ddlm generasi kita ini krn CAHAYA itu TENAGA nya sgt "aktif" manakala yg GELAP itu lemah lg pasif!

      Subur raikan dan war2 kan semarak CAHAYA ddlm jiwa kita serta seluruh genarasi kita ini..

      Delete
    2. Semua jenayah korup fitnah rasuah dan sgl skandal pembunuhan yg barbarick yg telah trjd dahulu-KINI-akan-DATANG semuanya akan londeh terbuka apb kita dan generasi kita hidup penuh komitted ddlm CAHAYA!

      Krn CAHAYA itu LURUS telus tembus lg KUDUS meneroka terus kdlm jiwa

      Delete
    3. RASUAH BOLEH MAIN LUPA-LUPAKAN MACAM KACANG LUPAKAN KULIT?

      ANNUAR MUSA BARU KES MARA DAN PPRT, NAJIB KES 1MDB, SOGOK SADIQ & SPRM 5 JUTA, KOMISYEN SCORPENE & ALTANTUYA, SKANDAL 1MDB, ZAHID KES DUIT BERJUTA MASA JADI KETUA PEMUDA, KJ KES KBS, ROSMAH KES RANTAI PINK DIAMOND, RIZA AZIZ & JHO TAEK LOW KES MONEY LAUNDERING, TAIB MAHMUD FAIL TINGGI BUKIT AMAN...

      APA KE JADAH NAK INGAT SEMUA? HAHAHAHA... TAK BOLEH LUPA... KES JALAN... TETAP KASI JALAN...HAHAHA!

      Delete
    4. KORANG UDAH CEBOK KO BOLOM, KALU BOLOM POYI DEH CEBOK BOGOSEH2 WOOKAY, ODEN NAK MAMAM DULU ... BUDIN2 MCM2 KO NI WAT COGHITO PANGLIPUR LARA.

      Delete
    5. Kekadang kita lelaki berlapek mengistilahkan alat kelamin kita dengan panggilan 'Adekku Awang'.

      Bila kenyataan terbaru dan pertama oleh Awang Adek menyatakan kes rasuah Annuar adalah kes lama yang tidak perlu dikenang, Awang Adek telah menghina dirinya taraf kedudukan dia seperti 'Adekku Awang'.

      Delete
    6. Lepas pru14, kalu bn menang, 1mdb isu lama, tutup kes. 42 juta masuk akaun pun kes lama, tuan akaun pun tak tahu tutup kes. Feld beli saham helang lebih mahal dr pasaran tutup kes pasal kes lama. Banyaknya isu lama yg tidak mahu dikenang untuk dilupakan.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nuar musang Mara baruah najip no 1

      Delete
    2. Mmang rejim klepet nie akan cover onar yg dilakukan oleh puak lahanat nie dlam mneruskan legasi klepĂ et dowg so tukar kerajaan sebaikk jalan utk kita heret mereka mnjwab ulah yg mereka lakukan

      Delete
  3. Yes, first pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mimpiiiii ko niii


      Q7 manaaaaa?


      Jangan jadi najip perasan 1st tapi sebenar last !!!

      14 Oktober di dataran mppj !!!


      10000000 orang

      Delete
    2. Jika begitu kenyataan Pengerusi Baru MARA tu, Awang Adik Husin , maka sah lagi sahih, ini lah era / zaman pemerintahan MULKAN JABBARIYAN- Fasa ke 4 Kehidupan duniawi.

      FASE DIKTATOR (Mulkan Jabbriyyan) – (kita skrg berada di fase ini)
      Masa keempat perjalanan sejarah ummat Islam ini mengalami krisis kepemimpinan. Ummat Islam dari segi kuantiti tergolong besar, tetapi mereka laksana sampah, makna lain dari gutsaa’ (buih), menurut pakar hadits Dr. Daud Rasyid. Mereka bukan berkumpul tetapi berkerumun. Mereka majoriti, tetapi hati-hati individu mereka tercabik-cabik oleh paham kedaerahan (nasionalisme) yang sempit, madzhab, aliran keagamaan dan kepentingan. Kehadirannya tidak menambahkan dan ketiadaaan-nya tidak mengurangkan. Mereka diperebutkan untuk dijadikan mangsa binatang buas.
      Pada periode ini, jangankan sepakat untuk mengangkat isu-isu besar penegakan Daulah Islamiyah, penentuan mana yang hak dan mana yang bathil pun tidak menemukan kata sepakat. Di tengah-tengah mereka tidak ada wasit (penengah) yang dipercaya untuk mengambil keputusan yang disepakati oleh semua komponen umat ini. Tubuh ummat Islam tercabik-cabik oleh perpecahan dalaman. Tenaga mereka, mereka habis untuk ghibah, namimah, hasud, dendam, terhadap kawannya sendiri. Sehingga terlambat dalam merespon perubahan-perubahan yang terjadi di sekelilingnya (dhu’ful istijabah lil mutaghayyirat).
      Prinsip pergantian zaman ini penting diketahui agar kita menyadari di kurun mana kita ini sedang berada. Ternyata kita berada pada titik nadir kelemahan ummat ini. Kita tidak terlalu berharap kemana pun dan kepada siapa pun. Siapa pun yang tampil memegang tampuk kepemimpinandi dunia pasti mendapat SIM (Surat Izin Mangkat) dari hegemoni malikun jabbar. Marilah kita bangun, bangkit, memperbaharui komitmen kita karena kita mengalami masa yang tidak sederhana. Kita bergerak pada kurun yang tidak mudah. Malah jerih, payah dan perit lagi menyakitkan.
      Saatnya kita bangun untuk menyongsong masa terakhir dari perjalanan sejarah ummat Islam yaitu masa khilafah ‘ala manhajin nubuwwah. Karena kita yakin bahwa kepemimpinan raja (baca sbg :pemerintah)diktator ada masa akhirnya. Kebatilan, sekalipun dipagari oleh kekuasaan yang kokoh akan segera hilang. Lebih-lebih saat ini mereka mengadakan konspirasi global untuk menghancur-kan pusat syiar-syiar Islam. Sesungguhnya mercusuar Islam (baca: Tanah Suci Makkah) itu adalah milik-Nya. Dia sendiri yang akan menjaganya dari tangan-tangan jahil.

      Ikhlas.

      Delete
    3. Tuan Budin!!!! sabotaj first saya ha ha ha ha

      Malaysiabaru : 10000000 orang, banyak ni je...

      fas-talkin ni ha 200,000,000 tau ke?

      Delete
  4. Bro JD

    Hadi ahWANG mana pegi ???


    Odi q7 mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. BADAK MANA? BADAK SIAPA?

      DAH BELI BADAK KE BELUM NAJIB TUN RAZAK?

      SIAPA LAGI NAJIB TUN RAZAK NAK BELI HARI INI?

      Delete
    2. MARA or majlis amanah rakyat bleh berfungsi sbagai majlis klepet rakyat pabila di tgan jiban dan kuncu kuncu nyer mmg malang kita semua harap kan pagar pagar makan padi
      Harapkan melayu melayu roboh pagar so salah kit siang ke?

      Delete
    3. Badak itu spesi terakhir, patutkah kita melenyapkannya....??

      Delete
  5. Salam. Ini dinamakan KLEPTROKASI UMNO.

    ReplyDelete
  6. Mr Jamilah


    Dah ngaku najip ketua evangelisy apabila atoknya melukuskan lesen judi


    Di bukit genting


    Ketua evangelisy ini adalah keturunan raja judi


    Dan Skrg adalah ketua umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. NAJIB JADI BALACI PARIAH EVENGELIS KRISTIAN POTUS DONALD TRUMP.

      HADI PULA NAK JADI BALACI RUU355 NAJIB BUAT 3 PENJURU PECAH UNDI MELAYU.

      MELAYU UNDI BALACI KAPIR HARBI MACAM NAJIB DAN HADI...

      JADI KHADAM BAYAR CUKAI HARAM GST 6%...

      Delete
  7. ya.saya akan undi ph.x sabar rasanya..najib tahu benda ni..dia nk bungkuss.

    ReplyDelete
  8. Salah DAP lagi kot pasal kes kes MARA?

    ReplyDelete
  9. Ape komen Mr Jebon Geng najid dan Kojolla?...main tutup kes je rasuah orang umno?...kalo PH suruh siasat habis2san.

    ReplyDelete
  10. Menitis air mata saya membaca article kamu Budin....anak saya antara mangsa Anuar yg gagal melanjutkan pelajaran dlm bidang perubatan ke luar negara pd saat akhir,wp tiket tlh dibeli,alasan ada masalah teknikal dgn uni tersebut,tapi akhirnya apa yg kami dibisikkan oleh pegawai mara sendiri duit dah dibelikan harta tanah di Australia ....
    Sekelumit pun dlm jiwa ini tidak lagi mempercayai musang diminta menjaga reban ayam....
    Itulah pemimpin Melayu kita hari ini,yg berslogankan demi kaum,agama dan negara,sampai bila lagi kita terus diperbodohkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak mengapa anon1434 masih ada pluang utk memperbetulkan jdi undi pakatan iltizam pihak kita untuk jadikan negara ini kembali bermaruah dan berintergriti

      Delete


  11. Semua salah laku Mara boleh dilapurkan kpd sprm oleh individu2 yg ingin berbuat demikian. Jadi itu bukan masalah besar.

    Yang penting selali ialah kegagalan HP menjaga ugama rasmi di Malaysia ini, seperti mengada pesta beer di shah alam, dan ia juga menghina ugama rasmi Malaysia.

    Jadi setiap org Islam adalah berkewajipan untuk mengalahkan PH dlm pru14 ini seperti yg dilakukan oleh penduduk SG Besar dan K Kangsar dlm PRK lepas.

    Syabas bagi mereka, dan didoakan akan pendapat balasan yg setimpal dunia dan akhirat




    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah pon dilapor kpd sprm...tapi berape lame agaknye dapat hasinye?....last2 senyap gitu jeer...kbs lesap 100 jota dan projek ikan stugeon felda pon sepi...sprm perlu masa yg lamenye gaknye...

      Delete
    2. Beer fedt ni jempot ko minum ker?...kajolla kaki togok...jamal jamban beli arak pegang botol arak...hehehe

      Delete
    3. Salam. Siapa yang membenarkan arak dijual dinegara ni? Bukan ke Pemerintah. Siapa yang benarkan judi dinegara ini? Bukan ke pemerintah. Pakatan harapan pun belum memerintah lagi. Jadi Apa kena mengena PH dengan kebenaran arak???
      Pokok pangkal diri sendiri.

      Delete
    4. 1. Sprm adalah badan bebas..kalo sprm tak ambil tindakan bermakna tiada bukti boleh mensabitjan Mara

      2 lebih naik minum kenci g dp minum beer...beer merosakkan otak ko

      3. Di India pun ada Jul beli lembu tapi bukan pesta kenduri lembu.

      Delete
    5. Kenape sprm bisu...kes beli aset do ostralia terlajak mahal pon tak de bukti?...hazwan bro saman rapiji hazwan bro yg kena bayar rapiji...hehehe...
      Boss sprm dilantik oleh najib...kuasa buang boss sprm pon najib jugak...sprm badan bebas...bebas tai koo cing...hehehe...

      Delete
    6. Otak jamal jamban dah rosak...berani beli arak dan pegang botol arak...bukan kaki botol tak berani beli arak berkotak2 dan pegang botol arak...

      Delete
    7. Benar CAM,
      Macai2 umno pas memang dah buta mata buta hati kerana seluruh badan dipenuhi DEDAK @ pendapatan haram...mereka dalam GELAP...GELAP...GELAP, DALAM KEGELAPAN

      Delete
  12. Mahathir is a billionaire 100 times over and he jet-sets around the world
    In Japan, Mahathir was known as ‘Mister 10%’. In Europe, all the huge multinationals knew that to do business in Malaysia you needed to provide at least 20% or 30% as contingencies for ‘political donations’. The fact that you cannot do business in Malaysia unless you paid was no secret and every man and his dog knew this. Barry Wain has mentioned this in his book in great detail, as have Edmund Terence Gomez and Jomo Kwame Sundaram. This matter was also raised by the Malay Chamber of Commerce during a seminar in 1985 and the reply they got was corruption exists in every country.

    And all this started in the 1980s, soon after Mahathir became Prime Minister. The new political culture of ‘money politics’ was started by Mahathir and fine-tuned by Anwar, according to Mahathir himself. So the issue of whether Mahathir does or does not have RM1 billion since his 22 years salary as Prime Minister does not come to RM1 billion is a non-issue. If Mahathir and clan depended on just his salary then how could his children be worth tens of billions?
    Daim and his team of media strategists tasked with the job of bringing down Najib with a budget of RM5 billion
    The issue here is not Mahathir’s wealth but Umno’s wealth, which was acquired allegedly in the name of Umno but parked under proxies, nominees and cronies. Mahathir was supposed to hold about RM100 billion under his proxies, nominees and cronies with another RM60 billion under Tun Daim Zainuddin.

    Where is all that money?

    When MACC said the law does not allow them to take action against political donations or ‘money politics’ we need to define the difference between ‘political donations’, ‘money politics’, ‘bribery’, ‘blackmail’ and so on. Political donations are normally above-board and would be done with transparency. Money politics would basically be vote- or influence-buying. Bribery comes in when it is an inducement to do something or with strings attached, and most times it would be something against the law. Blackmail is when you are forced to pay or else suffer certain consequences for not paying.

    There was one case in Terengganu where a bribe was paid but the person receiving the bribe did not deliver what the bribe was for. So he argued that it is not corruption since he took the money but reneged on the deal. The judge still convicted that person and sent him to jail. The judge ruled that it is still bribery if you received the money but did not do what you were supposed to do. Hence it becomes a bribe when you agree to the deal even if the deal did not go through.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Repot polis leer

      Delete
    2. Semua agensi atau glc trmsuk mara telah di siphoned oleh jiban demi klangsungan bisnes buluh kasap dier pangkal hilang hujung lesap makan pokok jawabnyer ini lgi berani kata ekonomi tumbuh subur

      Delete
  13. ///DUIT RAKYAT TUUUUU.....
    DUIT BIASISWA BUDAK-BUDAK U TU.............

    CILAKA PUNYA CAI-CAI PENYAMUN !!!!!!!!!
    SEMOGA TUHAN MELAKNAK GOLONGAN INI!!!!!
    KALU DI BIAR KUMPULAN INI..
    BINASA ANAK BANGSA KITA!!!!!!!!!!!!!!

    CUKUP...CUKUP SIAL

    ReplyDelete
  14. Mahathir Bribed Kit Siang RM1 Billion To Become Pakatan’s Chairman

    To earn that RM1 billion, first Kit Siang has to agree to PPBM joining Pakatan Harapan as the fourth coalition member. Then Kit Siang has to agree for Mahathir to become the coalition Chairman. Third, Kit Siang has to not reveal what he knows regarding the RM31.5 billion forex scandal during the RCI hearing. Finally, Mukhriz must be given a safe parliament seat to contest in the coming general election, if possible a seat which DAP can ‘control’ and can tell the voters who to vote for.
    Kit Siang will receive the final tranche of RM250 million once Mukhriz is given a safe seat to contest the next general election
    These are the four strings attached for that RM1 billion bribe. Kit Siang has delivered three and has received RM750 million so far and the final tranche of RM250 million will be paid once they confirm which seat Mukhriz will be given to contest.

    RM250 million per favour may sound a lot but when you compare it to the RM90 million bribe that Prime Minister Najib Tun Razak was alleged to have paid PAS President Abdul Hadi Awang, the RM20 million that Mahathir paid Khairuddin Abu Hassan, the US$5 million that Mahathir paid for three US DoJ press conferences, and so on, it is not really a lot of money.

    More important would be when you consider the RM5 billion that Mahathir has set aside to oust Najib — RM2 billion for the ANC (Anti-Najib Campaign) and the balance to fund the next general election — a RM1 billion to bribe Kit Siang sounds very small in comparison.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah bukti2 CAHAYA semakin mesra kpd kita semua, krn kedua2 belah pehak sudah saling membuka pekong GELAP GELAP GELAP dan GELAP masing2 dan mnjd terang ddlm CAHAYA yg dpt disaksikan oleh rkyat jelata, syabass..

      Sentiasa lah berniat utk suburkan raikan dan war2 kan obor CAHAYA yg sgt2 bertenaga ddlm diri kita serta ddlm zuriat2 anak cucu cicit kita semua..

      Krn CAHAYA itu SATU dan dr yg maha2SATU, ibarat CAHAYA mentari yg menerangi semua dan sgl2nya tanpa sedikit pun bias prejudis trhdp kaum bangsa mau pun agama.. krn CAHAYA itu adalah CAHAYA dan CAHAYA itu tidak pernah bias dan prejudis, krn hakikat CAHAYA itu sentiasa indah luhur LURUS telus tembus lg KUDUS bersinar2 disepanjang zaman, dan itulah CAHAYA ddlm jiwa nabi2 dan wali2NYA..

      Manakala ddlm GELAP itu pula sgl onar fitnah rompakan rasuah konspirasi pmbunuhan yg barbarick serta sgl ibu skandal berlaku bebas dan berleluasa..

      Hanya dan hanya CAHAYA ddlm diri kita dan ddlm generasi anak cucu cicit kita ini shj yg pasti lg PASTI dpt menerangi KEGELAPAN itu mnjd BERCAHAYA kembali..

      Terangilah generasi ini dgn CAHAYA Integrity Transarency Merit Amanah LURUS telus dan tembus..demi Kaseh Sayang abadi dan azali dari ILAHI yg dibawa oleh seluruh nabi2 dan wali2NYA itu..

      Yg GELAP akan lenyap dgn sendirinya apb CAHAYA yg terang mula memancar ddlm generasi kita ini krn CAHAYA itu TENAGA nya sgt "aktif" manakala yg GELAP itu lemah lg pasif!

      Subur raikan dan war2 kan semarak CAHAYA ddlm jiwa kita serta seluruh genarasi kita ini..

      Delete
    2. Kenapa tak repot polis madey kebas billion2.. Hehehe...kajolla dah mabuk....kutip dari tong sampah...

      Delete
    3. 15:11...

      Kenapa masih ada jenis muka tak malu masih berkeliaran di sini walaupun dah ditenjang bulatkan dia mengauta dgn bahan2 sampah tak laku dari blog2 sampah pemakan dedak Najib..??

      Delete
  15. sama le jugak kat sibudin...
    forex kes lama ...30billion tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan 30 tahun lepas tu...
      elok je boleh RCI lagi...
      yg bestnya, backfire lak pd badaji badigol jib

      Delete
  16. Anuar muso ni banyak kes dengan MARA...semua kes rasuah Mara blm tahu ape keputusanye....last2 senyap begitu jee...

    Digital Mara pon hidop segan mati tak mao...peniaga dipaksa ambil supply dari seorang pembekal sahaja...
    Ini mesti nak bolit komisen...

    Umno ni kalo melibatkan wang mesti tak jujor...atas nama nak bantu melayu pon dia nak bedal...ini lah sebab melayu ketinggalan ...

    Mr Jebon tuduh tun madey lesapkan berbilion ringgit selama 22 tahun...
    Tapi jebon takut nak repot polis sebab Jebon temberang...

    Walopun berlaku kerugian masa tun madey gst tak ade, hutang tak besar...tapi klcc kl tower klia jembatan pulau pinang stadium bukit jalil pwtc litar spang putrajaya dapat dibina dengan harga billion...najib dengan gst dan hutang yg tebal hanye buat mrt dengan kos bagi 3 fasa lebih dari 100 billion...ringgit jatuh tun madey berjaya sekat...

    Siapa yg lebih hebat antara tun madey dan Najib?...aku rasa Mr Jebon lebih hebat meratib dan temberang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cilabi anuar musa nie ngan duit mara sponsor team bola at last team mlingkup duit pprt wat beli porsche panamera utk pngetahuan dubuk jiban duit pprt matdey yg bagi so salah owg tua nyanyuk tu ker ?

      Delete
  17. Segala tuduhan2 yg mengaitkan MARA dengan TS Annuar tu hanya lah hearsay dari si Pizi the sotong man aje kan...boleh percaya ke apa yg keluar dari mulutnya? Mengikut info dari dlaman Invoke sendiri, segala data2 yg dibentangkan tu hanyalah direkayasa oleh Pizi dan Think Tanknya utk menguatkan hujjah2 nya agar lebih logik dan dipercayai umum. Tengok , kalau betullah dakwaanya tu, kenapa SPRM tak membuka kertas siasatan dan bertindak? Sprm ni dah terbukti 1 badan yg telus, adil dan profesional dalam melaksanakan tugas..buktinya, kes exco perumahan johor yg masih dalam siasatan terperinci mereka. Baru2 ni pun kes ratusan juta yg dikatakan melibatkan pemuda bahagian di perak juga diambil tindakan...jadi mana ada kebenarannya kes yg melibatkan Umno dibakul sampahkan. Di Sabah, kes melibatkan Peter Anthony yg melibatkan ratusan juta juga dibongkar oleh SPRM, waktu berlaku tu dia adalah org kuat bahagian ...cuma sekarang ni aje dah jadi Timbalan Warisan dan tak lama lagi DSAA akan menyusul..org kuat Umno juga kan. Nampak, UMNO takkan sekali2 berkompromi dengan ahli2 atau bekas ahli2nya jika melibatkan rasuah atau sebarang salah laku jenayah dan menyalahi undang2 negara. Ini menunjukkan betapa kerajaan dan UMNO begitu komited utk membentras gejala2 songsang ni hingga ke akar umbi. Lain lah kes yg melibatkan TDm dalam kes FORREX tu, memang wajib lah diadakan RCI dan disiasat sedalam2nya kerana kerugian yg ditanggung kerajaan dah nyata depan mata dan mencecah hampir 100 billion rm , nilai m/wang kini. Kes LGE pun dah terang lagi bersuluh..membeli banglow yg harganya jauh rendah dari harga pasaran...takke namanya menyalahgunakan kuasa sebagai KM Penang? Memang wajib lah kena siasat...betul tak? Jangan risau ada banyak lagi tangakapan2 yg melibatkan jerung2 dalam masa terdekat, yg penting kita sebagai rakyat Msia perlu menyokong sepenuhnya serta memberi ruang dan peluang utk SPRM menjalankan tugas yg diamanahkan. Itu saja harapan besar yg dipinta KP SPRM kpd seluruh rakyat Msia !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...geng najib cakap hearsay...jadi sprm siasat anwar hearsay laa...najib buang anuar muso dari pengerusi Mara kerana hearsay laa...boddoh najib dan geng najib..

      Delete
    2. Macc dah sahkan ada unsur penyelewengan dlm urusniaga pembelian hartanah. Tapi, biasalah! Org kuat umno! Faham jerla kannn!

      Delete
    3. Macy, biar MACC siasat dan ambil tindakkan jika benar. Tapi geng kat sini tetap sokong LGE walau didakwa rasuah. Kenapa double standard?

      Delete
    4. J, please stop putting words in other people's mouth! Could you please be more civilised when addressing your comments! Now you beginning to act like ladyboy kajora. Had to say something even there is nothing to say. Siapa yg sokong rasuah? Yang nampak skang ni geng klepet kau tu. Air sabah apa citer? Mara? Akan senyap gak nanti. Lge is now on trial! Ada nampak kitorang berarak buat demo tak? Please you can do better than that!

      Delete
    5. TUNGGU NAJIB AKAN GUNA KUASA ILMU HITAM PALING KUAT DALAM MALAYSIA..

      TUNGGU SEMUA AKAN JADI GHAIB...
      TUNGGU SEMUA AKAN HILANG...
      TUNGGU SEMUA AKAN MELETOP DIAM-DIAM...
      TUNGGU NAJIB GUNA JAMPI SERAPAH PUAKA....

      OSA.....OSA......OSA.....OSA......
      RASUAH? OSA......RASUAH LAGI? OSA.....
      OSA....OSA.....HAHAHAHAHA!!!!

      Delete
    6. Rpk raje temberang yg tuduh lge makan rasuah...macc tak mso siasat...lks tawar ko 1000 ringgit kalo mr jebon ade bukti..

      Kes rasuah anuar ni sprm akan buat senyap jer...kes gopi dan pegawai kanan polis pon dah senyap...kes usa samad reman 5 hari sprm mintakbtambah lagi pon senyap...jebin ...jebon

      Delete
    7. Ehh mr j mgan geng najib cmner ngan duit pprt yg matdey g kat anuar musa tu utk g kat owg miskin hehe xkan buat beli porsche panamera r owg miskin belikan moto buruk pun dah syukur nie g porsche dowg nk tuang minyak pun tak mampu blom lgi nk maintenance

      Delete
    8. Mr j MBA sekolah pondok kah kah

      Delete
    9. RATK, bagilah MACC buat kerja. Aku yakin MACC akan buat sebaiknya. MACC juga siasat skandal UNISEL. Belum tangkap DSAA lagi. Tak bising pula kenapa DSAA belum ditangkap. Biarlah, insyaAllah kalau bukti cukup dua dua orang ini akan hadap mahkamah.

      Delete
    10. Owh ic macc ekk mr j cmner bos macc 5juta ckup wat opis bru?

      Delete
  18. https://www.malaysiakini.com/news/397675 DAP parliamentary leader Lim Kit Siang has pledged to give one million deserving Malaysians a donation of RM1,000 each if it is proven that former prime minister Dr Mahathir Mohamad had given him RM1 billion in bribes.

    "If Mahathir had given me an RM1 billion bribe, I hereby declare that I will give one million Malaysians earning below RM1,200 a month a donation of RM1,000 each," he said in a statement last night.

    Calling the bribe "mythical" Lim was nonetheless vexed at the MACC's refusal to investigate him...

    Read more at https://www.malaysiakini.com/news/397675#wqIz2WBhSb2P2gwk.99

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sape nak 1000 ringgit bawak bukti tun madey beli lks...

      Delete
    2. Samanlah ikut standard PH. Kan MACC dah cakap tak siasat 'derma' politik. Lepas MACC buat kenyataan LKS makin berani pula. Sebelum tu takut kata MACC nak kenakan dia tshirt oren. PH ini double standard....

      Delete
    3. Tau sbb apa macc x siasat?

      1. Cakap kosong jer dari rpk
      2. Kalau dia siasat, najib pun dia kena siasat jugak..so itulah citernya j

      Delete
    4. Mr jebon kenape RPK takutbbalik mesia?...saman orang muflis dilondon tak berbaloi...mr jebon ko bawak balik raje temberang dulu baru ko boleh tengok lks saman ke tidak...ade brani?...

      Rapiji dah saman raje temberang tapi mahkamah tak kluarkan peintah bawak balik rpk...hehehe

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. Cakaplah kat depan semua org ni bapok! Kau nak sgt ke isap kote aku?

      Delete
    7. Berita pasal RM 1B makin terpapar
      Maatdey & Tokong kini mengelepar
      Tokong buat tawaran, bikin gempar
      RM1000 tu, siapa yang nak kelapar

      Kah kaahh kaahh kaaahhh kaaahhh

      Delete
    8. Mr j mba tadika Kemas kah kah kah

      Delete
    9. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    10. Kau ni mmg bapok murahan! Bro macy dah offer kote utk kau hisap, kau tak jawab pun! Malulah sikit weeiii!

      Delete
    11. Bro macy takyah nk korban kan kotey kamu pd dubuk lahanat nie kita bg dildo pd dier biar lubang cepe dier berasap kna ngan dildo 10 inci

      Delete
    12. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  19. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru lepas togok arak....huhuhuuuu

      Delete
    2. Betul bro 15:07

      Seman dah mabok arak, belum sempat Deepavali..

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Kajolla kaki botol geng jamal jamban merah...hehehe

      Delete
    5. Bahasa sndri tak faham nk tulis bhasa tamil bagai so ape tujuan ko setann tntu dh kering hujah dan dedak yg mkin brkurang wat ko meraban anon lahanat

      Delete
    6. Bahasa sndri tak faham nk tulis bhasa tamil bagai so ape tujuan ko setann tntu dh kering hujah dan dedak yg mkin brkurang wat ko meraban anon lahanat

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  20. I have said it then and im gonna say it again. Umno adalah bukan lagi sebuah parti tapi organisasi yg melindungi penjenayah penjenayah. Selagi berada didalam, maka undang undang tidak akan terpakai walau sebesar mana keslahannya. Umno harus ditumbangkan. Tidak ada pilihan kedua!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Kajolla baru lepas togok calsberg sebotol...

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    9. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    10. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    11. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    12. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  21. Salam

    Bertambah kesedihan bila pemimpin mempermainkan tanggungjawab. Parti yg disanjung kian rebah dan memalukan... Pernah sahabat bertanya kepada ahli parti yang rapat. Tujuan kita menyokong parti bukan menmyokong Ketua atau pemimpin yang korup. Sungguh menyedihkan... APabila sahabat yang rapat dgn pemimpin parti itu bertanya kepada kita pula sapa yang dapat mengantikan NAJIB. Tiada sapa berkelayakan... maka terbukti benar seolah2 keluar kandang harimau masuk kandang singa... apakah benar tiada pemimpin yg lain? Yang Zalim mesti diadli li, Yang benar perlu dibuktikan... sekian...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjara tak kenal bangsa atau agama.
      Undang2 pilih bulu,penjara tak boleh buat apa.
      Parti kenal klepto.
      Iman tak kenal Parti.
      Pakat pilih PH, kasi punggah.
      Sudah 60 tahun kentut dah jadi taek.
      Tayar pun kna buat allignment.

      Delete
  22. And they continue to LIE,
    Without any feeli.g or SHY,
    And their media just COMPLIES.
    When USD is just Amarican Pies.
    When WE are treated as flies.
    Then its time to say goodbye.
    UMNOBNPAS is good to fry.
    We have to teach those rotten guys.

    ReplyDelete
  23. Kenapa? Puncanya kerana kita TAK MENGENANGI isu RASUAH MASSIVE oleh Mamakton.. terlalu banyak, merasuah pelobi BUSH pun bolehlepas.. 30 billion pun let go jawab TAK TAHU.. so macam mana kita nak salahkan orang lain.. bapak KLEPTOKRASI TULEN dah berikan jawapannya.. orang lain follow saja..

    kalau nak tangkap kena tangkap BAPAK dulu baru anak2..

    tak gitu Budin ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya anak yg buat felem lucah. JGN LUPA...Kaut sekali.
      Tapi kna kasik undi sama PH dulu. Anak bapak ibu,pupu..suma kasi masok dalam

      Delete
    2. Ade lagi orang kaciwa RCI forex lingkop....hahahaha

      Delete
  24. Meloyakini.com buat headline catchy gitu untuk ALIH ISU rasuah Kit Sial.. takkan lah xboleh baca lagi pergerakan supportive body mereka.. tetiba pulak MARA.. laporan SPRM pun belum siap, nama Annuar pulak dh dipersalahkan..

    Lim Gone Eng dah didakwa rasuah terang2 pun boleh dijilat rapi dan dianggap suci.. lepas tu masih memegang jawatan.. Madey tak berani komen kot atau saman berkaitan rasuah 1billiun..

    Selasa atau Khamis ke nak saman FMT??
    ada jantan ka mau saman?

    #EverythingToHideMahathir

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn sebut2 sgt bab hide2 ni..nnt cermin kna muka bos

      Delete
    2. Sprm yg menggalabah kerana ade klaus akta sprm tidak mengikut perlembaagaan seperti yg diputuskan mahkamah...lge blm disabitkan bersalah oleh mahkamah...

      Najib dah dibebaskan oleh apundek sblm masuk mahkamah...

      Delete
    3. Ko ni mcm mabok jer...blog milik raje temberang bukan fmt daa...

      Delete
  25. Kat dunia bolehlah tutup buku rasuah tiga lima , kat akhirat hanya saksi anggota je yg mengesahkan segala perbuatan buruk rasuah pada Allah . Di dunia bolehlah senang2 ketawa tunjuk gedebe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat dunia ulamak2 Mufto kena buka mulut.Pegang tauliah,mulut zip, lebeh baik jadi tunggul.
      Amanah tuu

      Delete
  26. 14 Okt 2017.... himpunan kelepet to iskudur mamak kutty .... kita tengok sama banyak dng FASTAKIM atau tak.... cap munga dolu dolu hanyat memorandum pada Agong sebanyak 1.2 jota tanda tangan.. agak brrapa jota yg hadir...?


    tungguuuuuuu......


    Kikikikikiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo hadir lebih 200 ribu pon ko tak percaye jugak...

      Delete
  27. Tak baik menuduh dekat Anuar Musa
    Kita kan ke ada pihak yang berkuasa
    Ada mahkamah, hakim juri dan jaksa
    Buat apa lah asyiik nak tambah dosa

    Kah kaahh kaahh kaaahhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah banyak kes senyap begitu jer...baca kat atas kalo nak tahu kes ape yg senyap...

      Delete
    2. Kaki botol boleh citer pasal dosa jugak...huhuhu huhuhuuuu

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    9. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    10. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    11. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    12. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    13. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    14. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    15. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    16. ye bang macy saya nak

      Delete
    17. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    18. Abis la kau kejora! Kau mmg cari nahas! Kau tak kenal siapa kau bergurau tu!

      Delete
    19. Ayahnda dah marah!

      Delete
    20. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  28. Sbelum mara lingkup total dan juga agensi lain jdi tmpat cash is the king nk siphoned duit maka rakyat perlu bangkit mnentang rejim klepet nie melalui pru undi pakatan untuk masa depan yang mampan

    ReplyDelete
  29. Selagi pelahap cao taek stg sini, itu petanda mereka cemas.
    Selagi media aliran menjunam , itu petanda baik.
    Lagi kuat maki dan cacian,petanda cai UMNOBNPAS dah habis modal.
    Selagi media aliran UMNOBNPAS bertegas sehala tak berani dialog, itu tanda baik.
    Selagi UMNOBNPAS buat rancangan bebal, itu petanda baik.
    Allah menjelmakan kebusukan UMNOBNPAS dgn cara yg sgt cara2 ajaib tak disangka....dan ia bersiei beeterusan.
    Sehingga mata yg jahit rapat pun akan nampak.
    Undi masok PH, dan semuanya akan siselak.
    Mungkar tak akan beepeluang melawan Allah.
    ITU JANJI

    ReplyDelete
  30. Latest World Bank report bad news for BN
    Updated 4 hours ago · Published on 9 Oct 2017 12:20PM · 0 comments

    THE latest World Bank report shows that Malaysia’s economy is growing weaker.

    Out of the 15 Asian economies analysed in the report, Malaysia and a few others are the only ones expected to worsen.

    The World Bank forecasts that under current conditions, in 2018, Malaysia’s growth rate will lower to 5% and in 2019, decrease further to 4.8%.

    There are less than three months to go until 2018.

    As the new World Bank report describes Malaysia’s economy: “The main risks to growth arise from the policy uncertainty in the major economies, geopolitical developments and commodity price volatility.”

    While most Asian economies are rising, Malaysia’s is in decline, because it has not adapted to both global and domestic economic conditions.

    The report also singled out Malaysia as one of only two Asian economies where household debt “exceeds 70% of GDP”. Many economists have concluded that Malaysia’s debt bubble is about to explode.

    As others have correctly noted, the gross domestic product numbers and global economic rankings with which Najib is obsessed haven’t benefited Malaysians.

    As the World Bank country manager for Malaysia Farid Hadad-Zervos recently warned: “This is the fundamental question: what does GDP really mean in the daily life of Malaysians?”

    During his failed US visit, Najib said Malaysia’s 5.2% growth is “the envy of advanced economies”. To which everyone should immediately respond: “Iraq had 11% growth, Bangladesh had 7.1% growth and Ethiopia had 7.6% growth last year – should they be the envy of the advanced economies, too?”

    Instead, Malaysia is falling behind its Asian neighbours.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru ni heboh world bank naikkan growth rate kpd 5.2%...

      Saper yg klentong?..mr jebon?

      Delete
    2. Bayangkan menurut adik saya yg berada di Kampuchea, duit Ringgit baki yg tersmpan olehnya tak laku & tak mahu diterima oleh Money Changer di sana.

      Tak terfikir negara macam Kampuchea pun pandahg rendah kredibiliti Malaysia sejak Rosmah & Najib mentadbir negara.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. Mr J ada MBA sila komen

      Delete
    6. Kajolla bila togok sebotol mula meraban...hehehehe...

      Delete
    7. Anggaran pertumbuhan ekonomi turun 5.2 ke 4.8 pun nak jadi isu? Risikonya external. Ekonomi negara terbuka. Dagangan negara 1.5 trillion setahun. Kita tunggu 2019. Tak payahlah kecoh 0.4% sekarang ini. Sila juga baca pasal penumpang KLIA meningkat 13.7% tahun ini sampai bulan Ogos. Hebat tak? Gembiralah sikit....

      Delete
    8. Growth rate bank dunia pun tak mmberikan ptunjuk positif pd kesejahteraan rakyat pada umumnya disebabkan gst dan urustadbir lemah kejatuhan nilai ringgit akibat kecelaruan dasar fiskal negara blm tolak nilai matawang asing awal awal nilai ringgit ditolak 6%gst that mean rm1.00-6sen kita hanya ada 94sen pada seringgit yg kita miliki nyata kuasa beli berkurangan ditambah polisi cukai gst yg dikutip secara mnyeluruh dari barang asas juga perkhidmatan apekah adil sistem ini sedangkan sibuk mndabik dada growth rate naik kadar kdnk meningkat n blablabla hakikatnya marhaen xdapat limpahan secara saksama

      Delete
    9. RATK, terimalah kenyataan 160 negara amal GST. Malaysia antara yg terendah. Bank dunia anggar 4.5% pada 2017 dan kini naik 5.2%. Anggaran 2019 4.8% walaupun dah baik mungkin juga akan naik seperti tahun ini. InsyaAllah...

      Delete
    10. J Jalang ,
      Tu la yg saya katakan dlm posting lepas2
      jang buat perbandingan pemerhatian taraf budak tadika. KLIA pengguna meningkat langsung tiada valid dgn fakta ekonomi mesia meningkat. Ekonomi negara luar mmg meningkat. Mata wang luar tinggi, tu yg ramai2 dtg sini sebab nyoping harga lelong mesia. Tambah lagi proses memunggah masok pendatang asing dah jadi halal siap ada sijil halal jakim lagi. Tu je yg sebabkan KLIA meriah tu. Haa, satu lagi yg dtg ramai tu kaki2 judi di casino Genting Highland bukan kaki bisness sangat pun. Mana tak meriah KLIA. nazri ajis suka leeetueww..kan jalang?

      Delete
    11. Insyallah mr j jiban akan mereput pas pru nie gst nie karangan manusia tamak

      Delete
  31. THE latest World Bank report shows that Malaysia’s economy is growing weaker.

    Out of the 15 Asian economies analysed in the report, Malaysia and a few others are the only ones expected to worsen.

    The World Bank forecasts that under current conditions, in 2018, Malaysia’s growth rate will lower to 5% and in 2019, decrease further to 4.8%.

    There are less than three months to go until 2018.


    As the new World Bank report describes Malaysia’s economy: “The main risks to growth arise from the policy uncertainty in the major economies, geopolitical developments and commodity price volatility.”

    While most Asian economies are rising, Malaysia’s is in decline, because it has not adapted to both global and domestic economic conditions.

    The report also singled out Malaysia as one of only two Asian economies where household debt “exceeds 70% of GDP”. Many economists have concluded that Malaysia’s debt bubble is about to explode.

    As others have correctly noted, the gross domestic product numbers and global economic rankings with which Najib is obsessed haven’t benefited Malaysians.

    As the World Bank country manager for Malaysia Farid Hadad-Zervos recently warned: “This is the fundamental question: what does GDP really mean in the daily life of Malaysians?”

    During his failed US visit, Najib said Malaysia’s 5.2% growth is “the envy of advanced economies”. To which everyone should immediately respond: “Iraq had 11% growth, Bangladesh had 7.1% growth and Ethiopia had 7.6% growth last year – should they be the envy of the advanced economies, too?”

    Instead, Malaysia is falling behind its Asian neighbours.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I have said many times before....the feel good figures are actually all about the malaysian chinese economy; not about the malaysian economy. While the majority of the chinese have a much bigger savings and own commercial properties; the majority of the malays have very little savings and own almost no commercial properties. The chinese are in business; umnoputras are in brown envelope budiness. The billions spend by umno on helping the malays come to a simple conclusion: handouts. Pls read Tuan OSTB latest about some ideas over the lack of malay participation in the economy even after years of DEB. It is not easy to do bisness; but when you keep churning out usahawan bumiputra without teaching them the ingredients of doing and sustaining business, even usagawan will sign up for BR1M.

      Delete
    2. .....And when you have mba sekolah pondok who keeps on believing that the economy is good...you know that something is very wrong with our education system.

      Delete
    3. ini mesti TUN da rasuah world bank tau untuk burukkan malaysia...jahatkan TUN macai2 semua.

      Delete
  32. Insyallah rakyat Sedar Tukar parti memerintah malaysia amin

    ReplyDelete
  33. Inilah sebabnya kita kena tukar parti pemerintah,merekalah tempat suburnya rasuah...........

    INI KALILAHHHHHHHHHH

    ReplyDelete
  34. Kontraktor Australia yg tidak dibayar sampai bangkrap, sudah pun buat laporan. Bukti transaksi pun dia dah kemukakan. Weh, takkan nak main tutup buku? Buat malu negara betul.
    Aku salute betul mat salleh tu. Dia pasang spy, bertahun dia tunggu utk cari bukti. Ingat....pelandok je lupakan jerat. Jerat tak pernah lupakan pelandok.

    ReplyDelete
  35. Apa la sangat rm 1 bilion kit siang berbanding rm 2.6 bilion mo1 aka najib (ruj: raman dahlan). Dua2 tu kan derma...derma bukan kes rasuah (ruj: apundek ag)...

    ReplyDelete
  36. insya'allah, semua nya akan terburai jika PH menawan Putrajaya.

    yg rafizi, seorang akauntan bertauliah sudah pun membuat akujanji yg beliau akan berusaha utk mendptkan kembali semua wang/asset yg tlh d curi/d kumpul dgn secara tidak sah.

    insya'allah, saya selaku mantan peg kem kewangan, akan membantu secara sukarela.

    'tiada maaf bagi mu'. penjara lah destinasi terakhir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang layak Rafizi Ramli diangkat jadi Ketua Audit Negara dari segi pengalaman & kelayakan professionalnya semoga tiada lagi penyelewengan sewenang-wenangnya oleh pemimpin2 kerajaan & ketua2 jabatan di masa2 mendatang.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. 1824,
      Ko maksudkan Taek dlm Jho tuu. Tgk? hati kecil ko dah mula ckp tu. Dengarlah rintihannya

      Delete
    4. Go rapiji kasi tuntut itu wang curi rakyat bersamamu

      Delete
  37. Hope jiban akan kita heret dan dakwa in the act of treason biar mreput dlm cell

    ReplyDelete
    Replies
    1. menderhaka kpd Negara (act of treason), hukumanya ia lah 'hukum gantung sampai mati'.

      serupalah juga jika d dpti bersalah kerana membunuh. (altantuya ?)

      Delete
    2. tak lupa....

      - mendiang Hussain Najadi pengasas Ambank yg ditembak mati sejurus membuat laporan polis & Bank Negara duit masuk berbilyon ke akaun Najib & Rosmah;

      - mendiang Kevin Morales yg dibunuh & disimen dalam tong setelah menyiapkan Kertas Tuduhan/Charge-sheet Pejabat Pendakwa Raya ke atas penyelewengan skandal kewangan 1mdb oleh Najib Razak.

      Delete
    3. khairulryezall osman9 October 2017 at 18:20

      Betul ke husin tu bukan muslim pak othman? Dengar2 dia kawin dgn cina

      Delete
    4. Begini lah bila dendam dah membara
      Tuduhan dilempar, tanpaa kira bicara
      Semua org mati, DSN punya angkara
      Seperti tiada undang2, dlm ini negara

      Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaaahhh

      Delete
    5. Othaman, berhentilah sebar fitnah. Saudara hanya jadi keldai evengelis dan TDM untuk penuhi nafsu mereka. Saudara hanya beban akhirat dgn fitnah ini. Jangan jadi antara yg menyesal diakhirat akibat muflis dan terpesong kerana ambil kafir sebagai pemimpin. Percayalah Evengelis dan TDM tidak dapat bantu saudara hatta mereka tak dapat bantu diri sendiri pada hari kiamat. Jangan ikut nafsu benci.

      Delete
    6. Fitnah kakak ko mr j sila ulas komen kawan kat atas tntang growth rate kdnk n blablabla evengelis tue tnggu budin wat topik khas evengelis k skang nie tak sesuai kot

      Delete
    7. Hamba setuju dgn apa yg Mr J tulis
      Othaman dah terhasut, bisikan iblis
      Beginilah bila dah fahaman pluralis
      Di dunia senang, kat akhiirat muflis

      Kah kaahh kaahh kaaahh kaahhhh

      Delete
    8. J, you can sing that old song thousand times, but none of us here is listening. Elok kau cuba something new that has catchy tune cause we are bored to death here listening to that garbage.

      Delete
    9. Soal dendam tidak timbul.

      Husin Najadi kahwin dgn siapa itu haknya & dia sendiri kena tanggung. Tambah tak kisah Cina kawin dgn siapapun asal bukan dgn Lebai2, dikhuatiri keturunan nanti di cap anak 'CibXX).

      Lagipun agama Islam mengajar manusia supaya berlaku adil sesama insan, termasuk hewan & tumbuh2an. Jika pembunuh itu orang Islam sekali pun, dia patut diheret ke muka pengadilan, apatah lagi jika ada kes, motif dan bukti.

      Delete
  38. Artis pun tumpang sekaki kutuk gelagat Jamal Jamban


    TENTU anda rasa meluat atau menyampah dengan gelagat Ketua Umno Bahagian Sungai Besar, Datuk Jamal Yunos atau lebih dikenali dengan gelaran "Jamal Jamban", yang sering tampil dengan gimik-gimik bodoh untuk mempopularkan diri.

    Sebenarnya anda tidak keseorangan, ramai lagi orang yang menyampah dengan gelagat beliau dan pengikut-pengikutnya. Tidak ketinggalan artis-artis pun turut sama tumpang sekaki mengutuk.

    Antara yang menarik perhatian, pelakon terkenal Sharifah Amani yang dilihat melepaskan rasa geramnya kepada Jamal Jamban melalui akaun Twitter baru-baru ini.

    "Tak habis-habis nak tunjuk gangster. Buat semak je weih. Continue if you must. We are watching and #WeTheRakyat will be voting," tulisnya di dalam mengulas rakaman video Jamal sedang memecahkan botol-botol arak depan SUK Selangor tempoh hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Toodiaaa siap,!!! nnt sharipah ni dicop kaki togok beet pulak.
      Melayu banhang dh terlalu predictable laa. Rimas. Creative la sikit woi.

      Delete
    2. Artis komen jamal mmg lah tular kahkahkah jamal pangkat dubuk jer tpi de caprio ngan miranda kerr lgi terer kak ros n jiban bgi dedak pun depa xhadap

      Delete
  39. Tindakan admin kelihatannya tak adil
    Admin biar, cara kotor hamba dibedil
    Mmg di sini dia anggap hamba kerdil
    Hamba diumpama katun chip & dale

    Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedar pun diri anon1838 moga dapat hidayah adikku

      Delete
  40. http://khairulryezal.blogspot.my/2017/10/pesta-ais-krim-ganti-pesta-beer-kita.html?m=1

    PESTA ARAK DI JANTI DENGAN PESTA ASKIM PERCUMA... TAHNIAH PAK JAMAL.... YOU RE AWESOME. ......

    DAP= DAPATKAN ASKIM PERCUMA. ...

    LINK ATAS TERBAIK.... ASSMIN TAK AKAN BERANI SAMAN PUNYER LAHHH.... MME FAKTA...


    KIKIKIKIKIKIKIKI...


    INI KALI LAH



    BONGKAR & SIMEN......!!! KIKIKIKIKIKIKII....!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat la lawak tahap melayu kuno. Rakyar Selangor tak akan nagi balik. Maruyan teruuz. Mai aiskrim satu, perisa vanilla yet?

      Delete
    2. Blog sampah kaki putar alam ko nak promote kat sini...buat busuk jer lah...komen kena batang idong tak siarkan...

      Delete
  41. Ternyata di sini admin tak bersifat ikhlas
    Hamba spt berlawan dgn tangan dikilas
    Cai2 tibai, hamba tiada ruang nak balas
    Kalu begini nak komen pun udah malas

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sapa jalan kengkang? Cer teka!

      Delete
    2. Ternyata sampah kaki botol tak diterima disini...cian ko...huhuhuhuuuu

      Delete
    3. Padan muka dia sebab biadap, kuat mencarut, perlakuan lucah homoseks, meniru kutip artikel sampah tak laku, kaki bidaah & auta, tak hormat & kurang ajar dgn tuan punya blog.

      Delete
  42. Hamba spt diiikat, tak boleh nak bergerak
    Cai kurap sekor tu kata hamba tegok arak
    Admin biiar saja, tak cantas itu cai haprak
    Apa daya hamba gagak sdg admin merak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko dah mabuk....togok sebotol mentang2 jamal jamban kasi free

      Delete
  43. Sokong 100% komen tuan blog dan rakan-rakan semua.

    UmNo tak boleh dibiarkan terus memerintah sebab mereka eah jadi korup dan pengkhianat yang sebenar-benarnya pengkhianat.

    Mereka sudah menghampiri ajal. Tak lama dah sebelum talkin dibacakan ke atas mereka.

    ReplyDelete
  44. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau patut berbangga dgn kerjaya kau...kikikikkikikiki

      Delete
  45. I believe you dear Shah has made a mistake regarding what you wrote in the first few paragraphs of your posting. Some years ago that new guy in Mara was involved in 1MDB kind of thing - specifically some amount of money was deposited into his bank account (more than once?) which he later claim to have been intended for his voters in Kelantan.

    Really, when it concerns leaders from that certain political party, there is truly very little can be expected from them - and that explains why he and not others with integrity is appointed as Mara chief, i.e. to continue with the plundering of rakyat's money in the disguise of kerna agama, bangsa dan negara. I want to puke.

    ReplyDelete
  46. Begini lah nasibnya bila jadi penumpang
    Tangan & kaki terikat, hamba dilempang
    Ibarat, tangan kosong, lwn bersenapang
    Hamba mmg sgt benci ini blog gampang

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  47. Cara admin bertindak, hamba cukup ralat
    Dia nak tlng cai bingai dgn cara mengelat
    Tengok ler nanti bila hamba selesai solat
    Hamba akan kembali bukak langkah silat

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Bukak seluar untuk bang sadar dan man singh...

      Huhuhuhu huhuhuhuuuuuu

      Delete
    4. Cara kejora yg riak, hamba cukup ralat
      Dia nak jadi caiii bijan dgn cara mengelat
      Riak dan takbur memberitahu dirinya kaki solat
      Semoga nanti dirikau yg riak dipanah kilat

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaahhhh ...

      Delete
    5. Sdr admin, di landasan mana tuan berada
      Mana dah hiilang, semua ketegasan anda
      Hamba ni diejek, permain dan dipersenda
      Kalau hamba lebih sikit pun, admin denda

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

      Delete
    6. Hamba percaya, admin adalah lelaki sejati
      Apa yg dia cakap, dia mesti sertakan bukti
      Cai2 dibiar sekejap jer, utk bersenang hati
      Selesai admin bersolat, tau le cai-cai nanti

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

      Delete
  48. TMJ Dakwa Annuar Musa Seleweng Duit Rakyat
    Published on Jan 12, 2017 in Jenayah/Slider/Utama & Sensasi
    KENYATAAN Tan Sri Annuar Musa membidas Tengku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim supaya jangan angkuh dan tidak harus perkecilkan pencapaian sesiapa ternyata kini mengundang kemarahan pemilik Johor Darul Ta’zim (JDT).

    Baca: Tak Payahlah Menuntut Orang Memuji – Annuar Musa

    Juga: Akan Ada Menteri Cuba Guna Faiz Subri Untuk Populariti

    TMJ menerusi laman Facebook rasmi Johor Southern Tigers bertindak mendedahkan penyelewengan yang pernah dilakukan bekas Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) itu ketika menjadi Pengerusi MARA.

    Dalam status eksklusif itu, TMJ mendakwa Annuar konon telah memaksa sayap pelaburan MARA untuk menaja pasukan Kelantan atau sering disebut sebagai The Red Warriors (TRW) ketika ekonomi negara tidak stabil.

    Tidak sekadar wang pelaburan MARA, TMJ memberitahu, Universiti Kuala Lumpur (UNIKL) turut diheret dalam permasalahan TRW apabila dipaksa melabur hingga menyebabkan berlaku pengurangan biasiswa pelajar Malaysia daripada RM2 billion kepada RM1.3 billion bagi tahun 2016.

    TMJ Dakwa Annuar Musa Seleweng Duit Rakyat

    Dalam status itu, baginda turut menampilkan bukti yang merupakan beberapa resit sebagai bukti penajaan pihak MARA dan UNIKL secara rahsia untuk menanggung skuad TRW beberapa tahun lalu.

    ReplyDelete
  49. Annuar Musa perlu diasingkan dari Umno Kelantan?

    Mustapa perlu tegas dan berani.
    Tindakan ahli Majlis Mara mengambil keputusan sebulat suara untuk menggantungkan tugas Annuar Musa sebagai pengerusi Mara dan juga pengerusi Syarikat Pelaburan Mara sedikit sebanyak menjejaskan reputasi Umno Kelantan yang waktu ini dilihat berkaca di mata rakyat Kelantan.

    Walaupun tindakan majlis Mara itu tidak bermakna Annuar sudah bersalah melakukan salah guna kuasa atau rasuah menerusi kedudukkan sebagai pengerusi Mara dan Presiden Kafa, tetapi "insiden" tersebut sudah pasti ia menimbulkan persepsi buruk kepada batang tubuh ahli Parlimen Ketereh itu.

    Walaupun selepas ini mungkin tiada siasatan lanjut oleh SPRM ke atas Annuar misalnya memanggil beliau ke ibu pejabat SPRM sampai direman, tetapi dengan apa yang berlaku telah memberi kesan buruk kepada Ketua Umno bahagian Ketereh itu yang ikut sama mencemarkan suasana baik Umno Kelantan pada masa ini.

    Pihak SPRM telah mengesahkan akan menyiasat Annuar berkaitan isu penajaan bola sepak Kelantan (Red Warriors) menerusi Pelaburan Mara Berhad (PMB) UniKel milik Mara. Siasatan itu menurut kenyataan SPRM akan menumpukan kepada hasil siasatan audit dalaman Mara.

    Tanggapan umum kepada Annuar telah menjadi buruk dengan apa yang berlaku itu. Apa lagi banyak kes-kes melibatkan orang kenamaan baik dalam kes rasuah atau jenayah boleh "dikarpetkan" begitu sahaja. Contoh terbaik ialah kes penyonglapan dana RM 2.6 juta oleh Najib Razak, ia berlalu begitu sahaja tanpa sebarang tindakan.

    Peguam Negara juga telah membesihkan nama Najib.

    Namun walaupun begitu, kalaupun seribu kali nama Najib disamak dan disucikan dengan tujuh air mutlak tetapi persepsi umum tentang beliau menjadi buruk. Di mana-mana sahaja orang bercerita mengenai RM2.6 juta dan dikaitan dengan wang 1MDB. Kalau pun Najib tidak mengambilnya, tetapi tanggapan umum terhadapnya berlaku begitu selagi Najib tidak ikhlas menjelaskannya.

    Orang mungkin mendiamkan diri apabila berjumpa Najib tetapi bila paling punggung orang tetap menjebeh mulut kepadanya mengenai perkara itu.

    Nah, begitu juga nasib Annuar Musa dalam kes di Mara itu. Kalau pun selepas ini dia tidak diapa-apakan, penggantungan sementara jawatan pengerusi itu dipulihkan, tetapi persepsi orang ramai kepadanya tetap hamis. Orang akan menganggap Annuar seperti mana Najib sebab Annuar adalah Ketua Umno Bahagian, ahli MT Umno dan Ketua Penerangan Umno Malaysia.

    Melihat kepada cara Malaysia menangan jenayah oreang besar mungkin Annuar selamat dengan apa yang berlaku. Tetapi sesuatu yang tidak dpat dilupai, kejadian itu telah memberi kesan buruk kepada Umno, khasnya Umno Kelatan. Persepsi buruk itu menyebabkan Umno Kelantan akan tercemar. Noda Annuar akan terleset kepada Umno Kelantan.

    Apa lagi hal yang sebegitu pernah berlaku sebelum ini di mana ia terbukti memberi kesan kepada Umno Kelantan. Batang tubuh Annuar telah dijadikan isu dalam setiap kali pilihan raya di Kelantan. Tidak lama dahulu apabila Annuar dikaitkan dengan penyelewengan wang PPRT, ia menjadi isu yang sukar untuk ditepis oleh Umno. Gara-gara nilai setitik itu menyebabkan sebelanga susu Umno rosak.

    Oleh yang demikian adalah elok kalau Umno khasnya Umno Kelantan memikir sesuatu untuk membersihkan diri partinya ekoran kejadian menimpa Annuar itu. Tindakan paling afdal sekali dengan tidak memberi peluang kepada Annuar untuk terus terlibat dalam pilihan raya akan datang, baik sebagai calon maupun sebagai jurucakap parti, tukang kempen.

    Sekiranya Annuar diberi peluang bertanding ia akan menjejaskan reputasi calon-calon lain. Pihak musuh Umno akan menggunakan isu Annuar itu bagi menggambarkan keburukan Umno di Kelantan. Umno Kelantan perlu sedar kekalahan Annuar Musa dan kegagakan Umno Kelantan dalam dua Piraum 1990 dan 1999 antara lain disebabkan isu-isu peribadi yang dihadapi Annuar.

    ReplyDelete
  50. Cara kejora yg riak, hamba cukup ralat
    Dia nak jadi caiii bijan dgn cara mengelat
    Riak dan takbur memberitahu dirinya kaki solat
    Semoga nanti dirikau yg riak dipanah kilat

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  51. http://www.amenoworld.org/2017/01/annuar-musa-sindir-menteri-isu-tajaan.html?m=1

    ReplyDelete
  52. UMNO BERGOLAK] Pemuda Umno Perlis selar veteran UMNO [WAHABI vs AHLI SUNNAH?]


    Ketua Pemuda Umno Perlis, Syed Atief Syed Abu Bakar, menyelar kenyataan veteran parti itu yang mendesak pucuk pimpinan menyaring pegangan akidah calon-calon beragama Islam yang akan bertanding dalam pilihan raya.
    Dia juga mahu Kelab Veteran Umno ditutup jika pemimpinnya terus-menerus mengeluarkan kenyataan berbaur dendam dan kebencian peribadi, serta cuba memecah-belahkan kesepakatan dalam Umno.
    "Seperti beberapa pertubuhan dan kelab yang menyokong perjuangan Umno, mereka juga diharap dapat memainkan peranan sama memperkuatkan parti.
    ”Sekiranya ahli-ahli veteran begitu kepingin dan terhegeh-hegeh mencari publisiti dengan membuat kenyataan terbuka mengenai Umno, mereka boleh bertanding memegang apa-apa jawatan rasmi dalam parti yang membolehkan mereka mengeluarkan kenyataan selaras dengan kapasiti jawatan mereka,” katanya dalam satu kenyataan yang dipetik Sinar Harian.
    Syed Atief (gambar) berkata demikian mengulas kenyataan Setiausaha Kelab Veteran Umno yang mendesak pucuk pimpinan parti menyaring pegangan akidah calon-calon beragama Islam yang bakal diturunkan sebagai calon ketika bahang pilihan raya umum semakin dirasai.

    Setiausahanya, Datuk Mustapha Yaakub dalam satu kenyataan berkata, saringan perlu bagi memastikan calon berkenaan benar-benar berpegang kepada akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah.
    “Calon yang tidak berpegang dengan Sunnah Wal Jamaah khususnya berfahaman Wahabi dan Syiah tidak diberi peluang bertanding atas tiket BN.
    “Ia juga bagi memastikan kumpulan berkenaan tidak menggunakan pengaruh politik untuk mengembang dan menyebarkan fahaman wahabi, syiah atau apa juga fahaman yang bertentangan dengan ajaran Sunnah Wal Jamaah,” kata Mustapga juga dalam satu kenyataan yang dipetik Sinar Harian.
    Mengulas lanjut, Syed Atief berkata Majlis Tertinggi Umno juga mesti mengeluarkan larangan kepada pertubuhan itu daripada menggunakan nama parti.

    ReplyDelete
  53. Mmg begitu le cara tohmahan cai2 keparat
    Perkara itu kecik je, mereka buat jadi berat
    Wang tajaan tu dari anak syarikat korporat
    Tajaan itu sumbangan, sama le spt khairat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg begitu le cara cai2 umenok keparat
      Perkara besar dikecikkan, mereka buat tak kesah hal akhirat
      Wang tajaan tu dari anak syarikat korporat tapi dapat kat ahli keparat
      Kena tang depa semua jadi sumbangan, sama le seperti bijan keparat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

      Delete
  54. Ya allah buka hati dan fikiran rakyat Malaysia Tukar pentadbiran kerajaan kepada PAKATAN HARAPAN Amin

    ReplyDelete
  55. 14.36
    Menurut kata Zainudin Maidin,orang macam kamu ni,buta akal,buta mata hati,menyebabkan negara jahanam,salah urus tadbir,klepet,rompakan,penipuan,salah guna kuasa,penyelewengan semakin subur.......
    Di msia ni,org yg report kp polis dan sprm,mereka ni le yg kena tangkap.....tolonglah...tak kan tak faham lagi ,kini cash is king telah maju setapak,cash is god....subhanallah...ampunkan dosaku...

    ReplyDelete
  56. Rite anon1945 cash is the king adalah satu ideologi kapitalis yg lbih dikenali sbgai fahaman materialistik ideologi ini timbul dri pihak vatikan yg memisahkan peranan gereja yg tidak setuju dgn pihak fundamentalis kristian yg ingin menyerap fahaman sekular ini mnyebabkan konflik mnyebabkan puak kristian berpecah kepada dua mahzab iaitu orthodok dan protestan so mr j ini jawapan cash is the king yg mabdanyer berasaskan sekularime dan ditambah fahaman kapitalis karya yahudi so ko better cari bahan bacaan untk pncerahan mr j

    ReplyDelete
  57. Jika ikut apa yg dikatakan Awang Adek,lupakan cite lama,buka buku baru,senangnya hidup.....so,dgn itu terselamat le penjarah2 tahap mega...senangnya dlm hati,bisa rompak lagi,sementara berkuasa ni....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...