Tuesday 3 October 2017

JIKA SYED SADDIQ DITAWAR RM5 JUTA, BOLEHKAH DIPERCAYAI YANG LAIN-LAIN HANYA PERCUMA?


Apabila Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, Ketua Armada Bersatu mendedahkan beliau cuba disogok sebanyak RM5 juta untuk meninggalkan perjuangan parti itu, sekurang-kurangnya dua persoalan segera melintas di fikiran kebanyakan daripada kita.

Pertama, bagaimana dengan pemimpin-pemimpin lain yang keluar Bersatu sebelum ini seperti Kamarulazman Habibur Rahman, Anina Saadudin dan Hamidah Osman?

Adakah mereka turut mendapat apa-apa, diberi dengan angka yang sama RM5 juta, lebih tinggi  lagi jumlahnya atau lebih rendah daripada yang ditawarkan kepada Syed Saddiq?

Sehingga ini bekas Naib Presiden Bersatu, Hamidah Osman dan salah seorang pengasas Bersatu, Kamarulazman telah pun tampil menafikan mereka dibayar, cuma Anina belum lagi muncul memberikan reaksinya.

Tetapi, berapa ramaikah yang percaya mereka tidak ditawarkan apa-apa kerana jika Syed Saddiq yang berusia 25 tahun dan berjawatan Ketua Armada pun dijanjikan RM5 juta, adakah yang berjawatan Naib Presiden, Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi dan bertaraf pengasas parti hanya percuma saja?

Tambahan lagi zaman ini adalah zaman GST dan semua barang sudah naik harga, maka hukum akalnya tentu saja tiada yang percuma. 

Kata mereka yang arif pula, beralih restoran pun kena order makanan lain, inikan pula beralih kiblat politik.

Jika jumlah yang mereka terima adalah sama atau lebih tinggi berbanding tawaran yang diterima Syed Saddiq, itu memang tidak menghairankan kerana pihak yang menawarkan itu memilikinya segala-galanya - kuasa, wang, projek kerajaan dan sebagainya.

Demi mempertahankan kuasa dan bakal kehilangan segala-galanya, tentulah tidak mustahil mereka sanggup berbuat apa saja.

Tetapi, bagaimana jika jumlah yang mereka terima adalah lebih kecil atau tidak sampai RM5 juta?

Tidakkah mereka terasa seperti dihina, sedangkan Syed Saddiq yang baru berusia 25 tahun pun sudah bernilai RM5 juta, kenapa harga mereka lebih rendah daripada itu?

Apa pun, kiranya benar ketiga-tiga bekas pemimpin Bersatu itu tidak mendapat apa-apa dan keputusan mereka meninggalkan Bersatu bermakna mereka sedia menerima kembali kepimpinan Najib yang tidak berubah itu dengan seikhlasnya, barangkali merekalah antara "keramat hidup" yang masih tinggal di bumi Malaysia ini.

Mudah-mudahan begitulah...

Begitu juga dengan Mat Taib yang kemasukan semulanya ke dalam UMNO  disambut dengan meriah bak seorang perwira, bolehkah dipercayai ia semata-mata percuma dan demi perjuangan Melayu?

Jika ada tanda harga, berapakah nilainya? Adakah RM5 juta juga?

Persoalan kedua, apa perasaan mereka yang sedia ada dalam UMNO, baik pemimpin atau sesiapa saja yang berjuang bermati-matian dan gigih mempertahankan Najib, tetapi nilai mereka terbukti jauh lebih rendah berbanding Syed Saddiq?

Ahmad Maslan dan Shahrir Samad misalnya, kedua-duanya tidak sesekali menafikan pernah menerima wang RM2 juta dan RM1 juta daripada Najib. 

Begitu juga dengan pemimpin-pemimpin lain, mereka dikatakan turut menerima wang daripada Najib dalam lingkungan jumlah yang sama seperti diterima Ahmad Maslan atau Shahrir itu.

Selain mungkin tidak ada yang menerima dengan jumlah melebihi RM5 juta, yang lebih menyedihkan ialah terbukti juga maruah dan harga diri mereka lebih murah berbanding Syed Saddiq.

Syed Saddiq sanggup menolak RM5 juta demi maruah dan harga dirinya, tetapi mereka yang dapat lebih kecil daripada itu, kadang-kadang ada yang hanya diberikan telefon bimbit dan upah sekupang dua, namun sudah bangga menyembunyikan kebenaran yang tak lebih cuma di balik pintu kaca.

Tidakkah mereka sepatutnya berasa malu kepada Syed Saddiq sedangkan fakta berkaitan Najib dan skandal yang mengaitkan dirinya bukanlah susah sangat untuk difahami serta dibezakan hitam atau putihnya? (ShahbudinHusin 03/10/2017)

238 comments:

  1. Harap harap dah ada yg komen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pingat emas kali ini adalah untuk semua bro bro pakatan, dan kepada semua yg telah memberikan sokongan yg x berbelah bagi. Tidak lupa juga kepada kedua org tua yg sentiasa berada dibelakang saya senang atau susah. Semakin hari, nampak semakin mudah kita semua mematahkan serangan serangan pihak penyamun yg sudah kehabisan idea dan hujah hujah yg bernas serta rasional. Diharap pihak JASA dapat menghantar pasukan yang betul betul boleh memberi tentangan kerana sekarang ini kami seakan akan diberi kemenangan percuma. Semoga bro bro pakatan dapat mengekalkan rentak kemenangan ini dan simpati kita kepada pihak lawan yg terpaksa makan asap setiap kali. Sekian, terima kasih.

      Delete
    2. Sedar sikit pktan mmg belom layak ganti bn. Rakyat masih tak percaya dan yakin. Ph masih lg pmbangkang yang tak berubah terlalu byk kelemahan. Depan rakyat berlakon bersatu tp hakikatnya lgsung tak sehati masing2 ada agenda lain2

      Delete
    3. Yang penting rakyat telah bersatu untuk memberi pengajaran kepada kepala penyamun pru nanti!

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. Jualan murah...Murah-murah!
      Jualan Pasaraya Umno kini dibuka.
      Umno jual-Umno beli... harga berpatutan.

      Beli Orang Buruk,
      Beli Orang Lama,
      Beli Parti Buruk,
      Beli Parti Lama...

      Lai...Lai... HAHAHAHA!!

      Delete
    6. Alahai! Bapok nak tunjuk jantan la pulak! Bau hanyir kau tu x tahan! Kena dgn bangla x reti nak basuh, loya dibuatnya.

      Delete
    7. 08 04..

      ya ke?

      kelemahan manusia ialah duit.

      Saddiq tak ambil 5 juta sebab tak nak jual mak ayah dia sekali. Atau anak bini.

      lagi hina dina mereka yang telah menjual agama nya.

      UMNO kuat kerana CASH.. Lagi nak dekat PRU lagi mahal harga Saddiq.. cuma dia kena sabar.

      Yang tak kuat ialah Negara..

      - TC -

      Delete
    8. Walaupun berdepan risiko disaman, Pegawai Khas Perdana Menteri, Datuk Rizal Mansor terus menyerang Rafizi Ramli hari ini dengan menyifatkan naib presiden PKR itu memalukan diri melalui pendedahan dokumen bayaran gaji kakitangan pusat kaji selidiknya, Invoke.

      Sindiran itu dibuat Rizal dengan menunjukkan “ketidakcerdikan” Rafizi melalui pembayaran gaji disifatkannya tidak masuk akal kerana dibuat awal sebulan.

      “Semalam Rafizi ada buat sidang media dan menunjukkan segala dokumen (aliran kewangan Invoke yang dibayar melalui KEIP Resources Sdn Bhd). Satu dokumen yang ditunjukkan di mana tarikh invois pada 22 Oktober, tetapi semalam baru 28 September dan bayaran gaji bulan Oktober dibuat pada 11 September.

      “Sangat tidak masuk akal, biasanya gaji dibayar pada (akhir) bulan sama. Ini bulan baru (Oktober) belum masuk lagi, gaji dah siap bayar. Memang hebat Rafizi ini.

      “Hebatkan Rafizi, baru 11 September dah bayar gaji Oktober, dahsyat tak kerja seorang akauntan bertauliah. Yang buat baucer Rafizi, disemak Rafizi dan disahkan akauntan yang juga nama Rafizi dan diaudit oleh YB Rafizi Ramli.

      “Bagi saya, orang ini kalau dia nak menipu, dia akan makan diri. Menerusi dokumen yang ditunjukkan Rafizi semalam, Rafizi mengesahkan dia seorang penipu,” sindirnya ketika dihubungi FMT.

      Rizal merujuk dokumen didedahkan Rafizi semalam yang menafikan tuduhan kononnya beliau tidak jujur dan mencuri wang rakyat melalui badan kaji selidik Invoke yang diasaskannya.

      “Saya tidak mendapat satu sen pun manfaat kewangan dari Invoke atau syarikat lain yang saya miliki yang ada urus niaga dengan Invoke (seperti KEIP Resources Sdn Bhd).

      “Saya tidak dibayar gaji, saya tidak membuat sebarang tuntutan perbelanjaan, perbelanjaan atau elaun hatta satu sen pun dari Invoke dan KEIP Resources Sdn Bhd,” kata Rafizi pada Khamis.

      Mengulas lanjut, Rizal berkata, beliau menghormati hak Rafizi dan sedia berdepan kemungkinan disaman ahli Parlimen Pandan itu.

      “Saya menghormati hak dia (sebagai) rakyat Malaysia. Saya terbuka, kalau dia rasa itu yang terbaik, silakan. Saya tiada hak nak halang,” katanya.

      Sebelum ini, Rizal mempertikaikan bagaimana Invoke menggunakan sumbangan orang ramai, khasnya bayaran kepada sebuah syarikat pembekal tenaga kerja kepada badan kaji selidik itu, KEIP Resources Sdn Bhd.

      Pegawai khas Najib itu mendakwa carian di Suruhanjaya Syarikat Malaysia menunjukkan Rafizi ialah pemegang saham utama syarikat itu.

      Delete
    9. Budin2 tak habih2 lagi berilusi berfantasika, budak yg takdo apo2 kekalibaan hanya pembangkang jo yg nak groomkan, o'ang ramai coghidek dah tahu dah dgn temberang budak mentah ni, Budin2 ,,, poyi la mabok!

      Delete
    10. SALH TU 0909 BUKAN NAK GROOMKAN TAPI NAK BROOMKAN. CERITA DONGENG BUDAK HINGUSAN.

      Delete
    11. 0900....isu ni dah lama Rafizi jawab. Tgk blog dia atau Youtube....

      Delete
    12. Itu bukti rafizi kutip derma bayar gaji pekerja invoke...rafizi diserang kononye kutip derma masuk poket sendiri...

      Bodoh rizal dan macai2...

      Delete
    13. MENJELANG PRU14 yang bakal tiba tidak lama lagi, persoalan utama yang patut diajukan kepada Pakatan Harapan (PH) ialah apakah acuan, ideologi dan sistem yang PH mahu guna pakai sekiranya memerintah Malaysia?

      Hal ini amat penting kerana kita dapat lihat sendiri bagaimana DAP begitu dominan dalam menentukan halatuju arah perjuangan PH.

      Contoh terbaru ialah dalam isu Better Beer Festival.

      DAP begitu lantang menentang keputusan pihak berkuasa iaitu DBKL dan PDRM yang melarang penganjuran pesta arak diadakan di ibukota KL.

      Kita juga perlu meneliti siapakah pendokong utama yang berada di hadapan mahupun yang berada di sebalik tabir PH? Kelihatannya, PH lebih cenderung kepada ideologi liberalisme dan sekularisme. Mereka begitu gigih berjuang atas nama kebebasan dan hak asasi manusia mengikut tafsiran Barat bukannya acuan Malaysia.

      Semestinya, ini bercanggah dengan ajaran Islam yang merupakan agama Persekutuan sepertimana termaktub dalam Perkara 3 Perlembagaan Malaysia.

      Pada masa sama, kita juga dapat melihat kebangkitan suara kelompok Islam Liberal yang sering diberikan liputan meluas oleh portal media pro PH seperti Malaysiakini, Free Malaysia Today, The Malaymail Online dan The Malaysian Insight.

      Kenyataan individu seperti Zaid Ibrahim, Siti Kassim, Dato' Noor Farida Ariffin, Dato' Dr Ahmad Farouk Musa, Tan Sri Mohd Sheriff Mohd Kassim, Farouk Peru, dan Marina Mahathir sering diberikan liputan media tersebut.

      Portal media ini mengangkat suara kelompok minoriti seolah-olah mereka mewakili pandangan majoriti ummat Islam yang sememangnya menentang fahaman Islam Liberal.

      Siapakah tuan empunya portal media tersebut yang berkuasa dalam menentukan 'agenda setting' untuk diterapkan dalam minda masyarakat awam?

      Siapakah penyumbang dana kepada portal media itu?

      Jikalau kita mempunyai jawapan kepada persoalan tersebut pasti kita tidak terkejut apabila melihat berita-berita yang disiarkan dalam portal itu kebiasaannya bersifat negatif, memburukkan Islam dan berunsur Islamophobia.

      Apa jua yang berimej Islam, institusi Islam, jenama Islam pasti akan menjadi sasaran serangan mereka. PAS merupakan subjek utama yang sering menjadi mangsa serangan media sebegini.
      Pihak tertentu sering menuduh PAS memperalatkan Islam untuk kepentingan politik sedangkan mereka terlupa bahawa kumpulan mereka juga ada yang menggunakan nama Islam.

      Contohnya, Sister in Islam (SIS) dan Islamic Renaissance Front (IRF).

      Adakah mereka menyangka kita tidak tahu apakah agenda perjuangan SIS dan IRF ini?

      Terbaru, kelompok Islam Liberal di Malaysia telah menubuhkan gabungan individu bergelar G25 yang melibatkan tokoh-tokoh Muslim yang pernah berkhidmat dengan Kerajaan dalam pelbagai jawatan di sektor awam.

      Delete
    14. 919 dah beralih dr penafian sekarang timbul pulak perkataan dongeng... Habis begitu he ke? Suroh pembagi dedak tu saman baru tau dongeng ke tidak.... Mana pm? Membisu lagi... To jelah kepandaian yg ada...

      Delete
    15. Politik pada akhirnya adalah nombor. Setiap nombor boleh dibuat kira-kira. Dengan kira-kira itu, kita boleh memahami apakah yang kurang untuk ditambah baik bagi mencukupkan bilangan dan membentuk kerajaan.

      Selepas pilihan raya umum (PRU) lalu, daripada 89 parlimen yang dimenangi Pakatan Rakyat, 37 adalah wakil rakyat Melayu. Daripada 37 kerusi Melayu itu pula, 21 adalah milik PAS.
      Selebihnya adalah wakil rakyat bukan Melayu, sama ada PKR atau DAP.

      Maknanya, selain PKR dan DAP yang tak cukup diterima pengundi Melayu, gabungan parti pembangkang secara keseluruhannya masih gagal menang di kawasan kerusi Melayu.
      Bandingkan di pihak BN: daripada 133 yang dimenangi, 112 adalah kerusi Melayu-Bumiputera dengan 87 daripadanya kerusi Umno.

      Angka 87 itu pun selepas ditolak Pagoh (Tan Sri Muhyiddin Yassin) dan Samporna (Datuk Seri Shefie Apdal) yang tercampak keluar dari Umno.

      Tanpa kerusi Melayu yang mencukupi, sampai kiamat pun gabungan pembangkang tidak akan berjaya ke Putrajaya. Lebih sukar apabila kini PAS berada di luar Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Ada bersama PAS, 25 kerusi - sebelum enam daripadanya menyertai Parti Amanah Negara (AMANAH). Bakinya masih ada 19. Kini HARAPAN hanya mempunyai 69 kerusi parlimen.

      Situasi sangat sukar

      Ketiadaan PAS menjadikan bilangan wakil rakyat Melayu dalam HARAPAN menjadi semakin kecil iaitu 17 orang saja selepas ditolak kerusi Bandar Tun Razak apabila wakil rakyatnya, Tan Sri Khalid Ibrahim menjadi wakil bebas.

      Bagi membentuk kerajaan baru di Putrajaya - daripada 222 kerusi parlimen - HARAPAN perlu memenangi minumum 112 kerusi.

      Kalau kesemua 69 kerusi parlimen itu dapat dipertahankan seperti sekarang, HARAPAN masih kekurangan 43 kerusi lagi untuk memiliki kelebihan satu majoriti berbanding BN.

      Kalau PAS ada bersama, cabaran tersebut menjadi lebih mudah. PAS yang mempunyai 25 kerusi menjadikan kekurangan yang perlu dicari ialah 24 sahaja.

      Delete
  2. Spill the beans Syed Saddiq! Show what the emperor looks like when naked!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rancangan penutupan jalan berjadual sebatang jalan popular yang dibarisi kedai minum menimbulkan perasaan tidak puas hati sekumpulan ahli politik dan NGO yang mendakwa rancangan itu akan menganggu penduduk setempat kerana akan mengalakkan minum arak di khalayak dan maksiat.
      Parti Barisan Pulau Pinang (PFP) dan beberapa NGO Islam menunjuk perasaan hari ini bagi membantah rancangan Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) menutup 150m Lorong Love dari simpang Lebuh Chulia daripada digunakan kenderaan bermula 7.00 malam hingga 4.00 pagi setiap hari.
      Difahamkan pihak berluasa tempatan menawarkan penyelesaian itu selepas barisan kedai minum yang sering dikunjungi pelancong meletakkan meja dan kerusi di lot parkir kereta.
      MBPP menambah rancangan menutup sebahagian Lorong Love secara berjadual itu juga untuk tujuan keselamatan. PBT itu berkata rancangan itu bagaimanapun belum muktamad kerana menunggu maklum balas daripada pihak berkepentingan.
      Dalam tunjuk perasaan hari ini, Pengerusi PFP Patrick Ooi berkata kunjungan ke laluan itu mendapati ada 7 kedai minum beroperasi sebelah-menyebelah di sepanjang Lorong Love.
      Beliau berkata kunjungan dari pintu ke pintu di rumah-rumah, premis perniagaan dan hotel berdekatan kedai minum berkenaan merasakan minum di tepi jalan menganggu mereka.

      Ooi berkata 43 pemilik rumah kedai sudah memaklumkan ketidakpuasan hati mereka mengenai minum di khalayak.
      Beliau berkata meletakkan meja dan kerusi di tepi jalan nyata melanggar undang-undang namun PBT nampak seperti membutakan mata dan membiarkan amalan itu diteruskan.
      “Apabila kami nampak banyak kedai-kedai menjual bir, pada awalnya kami rasa seperti tempat buat maksiat’.
      “Pada Isnin, pemilik 7 kedai itu memberitahu mereka belum memohon kebenaran meletakkan meja dan kerusi di luar kepada PBT.
      “Ini tidak betul. Mereka yang kerap datang ke tempat ini minum di tepi jalan dan bukannya dalam kedai.
      “Kami bimbang keselamatan pelanggan kerana sebuah kereta mungkin terlanggar mereka. Adakah PBT akan menjamin keselamatan mereka?”
      “Sekarang PBT mahu tutup jalan ini. Tidakkah mereka fikirkan mereka yang hiidup di sana? Atau mereka sekadar mahu menyokong minum arak di tepi jalan?” kata Ooi pada tunjuk perasaan yang dihadiri 30 orang.
      Ooi dan para wakil NGO kemudian menyerahkan memorandum untuk Ketua Menteri Lim Guan Eng, melalui pegawai penerangan Zahar Zainol di pejabat kerajaan negeri.
      Antara sebab yang dinyatakan dalam memorandum itu ialah mengapa minum di tepi jalan harus dilarang kerana ia mengalakkan maksiat, menganggu penduduk setempat dan mereka yang menginap di hotel sekitar.

      Delete
    2. Kalo kapir nak minum berapa tong pon lantak dia dia ler...

      Delete
    3. Dengan perkiraan mudah, setiap parti perlu menambah beberapa kerusi lagi selain mengharapkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) menyumbang antara 15 hingga 20 kerusi.
      Tumpuan BERSATU ialah kerusi 87 kerusi yang kini milik Umno.

      Memang masih munasabah untuk mengambil antara 15 hingga 20 kerusi daripada Umno, tetapi kalau 43 kerusi lagi - selepas ditolak kedudukan semasa PAS - secara realitinya ia sangat-sangat-sangat sukar.
      PAS nampaknya mustahil berpatah balik untuk menyertai HARAPAN. Oleh itu, persoalan pokok ialah, dari manakah sekurang-kurangnya 43 kerusi itu boleh diperolehi?

      Sekiranya disapu bersih kesemua kerusi baki milik MCA, MIC atau Gerakan pun, tetap tidak cukup untuk mendirikan kerajaan baru tanpa merampas separuh kerusi yang dimenang Umno sekarang.
      Realiti ini sewajarnya menunjukkan sejelas-jelasnya kepada HARAPAN betapa relevennya kerusi majoriti Melayu yang masih dikuasai Umno. Maka, persoalan yang timbul ialah, apakah politik HARAPAN sudah cukup mendekati dan meyakinkan orang Melayu?

      Naik turun tetap berlaku

      Kita pernah mendengar kononnya akan berlakunya “tsunami Melayu” dalam PRU akan datang. Keyakinan sahaja tak cukup, tanpa kesedaran terhadap apa yang perlu dilakukan.

      Orang Melayu umumnya sedang melihat dan menilai, apakah perjuangan HARAPAN akan menguntungkan mereka?

      Ada beberapa petunjuk yang membuktikan isu seperti skandal 1MDB tidak berkesan di peringkat bawah, khususnya kepada orang Melayu.

      Delete
    4. Haha budin tag harga syed sadiq still tinggi banding mat maselan n shahrir samad dalam nilaian jiban al klepet that fact so how can that budak hingusan can fetch thatoverprice tag than barisan top dog kahkahkah at other side jiban still jauhari mengenal manikam we at harapan cant deny bakat jiban kahkahkah so cuma jiban cant get sadiq sure price tag akan melambung lbih five million if sadiq main harga but unfortunately jiban gagal untuk get sadiq jiban had to sell top dog barisan lahanat to get one sadiq pathethic kapal nk karam kahkahkah

      Delete
    5. Mungkin ramai juga yang mengejek-ejek bahawa orang Melayu tak reti dan tak ambil berat soal ekonomi. Justeru kerana itulah kononnya mereka tidak menyokong gabungan pembangkang dalam beberapa PRU lalu.
      Kenyataan begitu hanyalah tanggapan usang. Tak releven lagi sekarang. Tanggapan itu juga tidak lebih daripada untuk menyedapkan hati pemimpin dan penyokong parti pembangkang yang gagal memahami hati nurani masyarakat Melayu.

      Saya percaya orang Melayu bukanlah terlalu bodoh untuk membuat kira-kira. Mereka tetap mempunyai pertimbangan tersendiri, termasuk dalam soal ekonomi.

      “Ekonomi” yang diterima oleh orang Melayu bukan sahaja turun naik harga minyak setiap Rabu.

      Ekonomi yang difahami orang Melayu perlulah berkait langsung dengan kepentingan bangsanya.

      Turun naik minyak - kalau kerajaan mana pun yang memerintah - tetap akan berlaku. Kalau tidak minggu ini, minggu depan. Kalau tidak bulan ini, bulan depan. Itu saja.

      Namun kelangsungan yang lebih besar daripada skandal 1MDB, cukai baranan dan pekhidmatan atau naik turun harga minyak ialah kepentingan ekonomi Melayu secara keseluruhan.

      Misalnya ada banyak agensi yang berpaksikan kepentingan Melayu perlu dijamin selamat dan terus diperkukuh di bawah HARAPAN.

      Delete
  3. Ana third...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan ketinggalan diskaun harga manusia murah-murah..
      Pasaraya Umno kini dibuka.
      Jemputlah beramai-ramai membeli belah ke Gedung Umno. Mungkin anda juga boleh dijual-beli! Mari-mari beli-belah atau jual diri anda sendiri.

      Nak beli Jho Low? Nak beli Rosmah Mansor? Nak beli bini baru? Nak beli hakim? Nak beli peguam? Nak beli ulama? Nak beli ahli politik? Gedung Umno milik Najib menyediakan semuanya!

      Delete


    2. Bro

      Ini satu kesalahan. Bukan salah rasuah saja tapi memperdagangkan manusia!


      - TC. -

      Delete
    3. Hundreds of thousands of Shiite Muslim pilgrims gathered in the Iraqi shrine city of Karbala on Sunday for ceremonies marking the seventh-century killing of the Prophet Mohammed’s grandson.
      Some 25,000 members of the security forces were deployed to protect the pilgrims, who in the past have faced attacks from Sunni extremists including the Islamic State group.
      This year’s ceremonies were marked by the chanting of slogans against Iraqi Kurdish leader Massud Barzani, like “Barzani you are the sponsor of dividing the country” and “Don’t believe we will ever give you Kirkuk”.
      Barzani’s autonomous region in northern Iraq held a referendum on September 25 that saw voters overwhelmingly back independence for Iraqi Kurdistan. The vote was also held in disputed areas like the city of Kirkuk.
      Hamed al-Obays, one of the organisers of the procession, said the chants opposed the “separatist conspiracy in northern Iraq”.

      Pilgrims weep and beat their chests in mourning during the ceremonies, some using swords that leave blood dripping down their robes.
      The annual Ashura commemorations mark the killing of Imam Hussein by the forces of the Caliph Yazid in 680 AD — a formative event in Shiite Islam.
      Imam Hussein’s death was part of a dispute over who should succeed the Prophet Mohammed, which eventually developed into a bitter schism between the Sunni and Shiite branches of Islam.
      Many Shiite worshippers travel from neighbouring Iran and other countries each year to visit Imam Hussein’s shrine in Karbala, which lies about 80 kilometres (50 miles) southwest of Baghdad.
      Millions of others across the Shiite world, from Lebanon to south Asia, hold processions in their home towns, performing a variety of rituals, many involving flagellation.

      Delete
    4. Yang bodoh sebetul nya anon 0739 ialah jiban engkau n suku sakat barisan lahanat cash is the king nk keje snang beli orang tpi still terbongek kahkahkah dejavu lorr

      Delete
    5. Rendah tak tentu bicara

      Walaupun dikatakan wujud kerugian dalam Felda atau Tabung Haji misalnya, perkiraan mata orang Melayu mudah - kerugian walau sebesar mana pun boleh ditampung.

      Apa yang mereka tidak boleh terima ialah jika peranan agensi untuk menjaga kepentingan Melayu itu terhakis kelak.

      Lebih membimbangkan ialah HARAPAN tidak pernah membicarakan secara terbuka dan jelas akan kepentingan Melayu, khususnya kelas bawahan seperti petani, nelayan dan pekerja biasa.
      Soal pendidikan bangsa Melayu seperti peranan Majlis Amanah Rakyat (MARA) juga jarang sekali dibicarakan.

      Mengumpan sentimen dengan menambah peruntukan untuk kepentingan hal ehwal Islam seperti yang selalu dibanggakan oleh kerajaan Pulau Pinang tidak memadai.

      Jumlah RM3 juta hingga RM4 juta setahun sekali pun bukanlah terlalu besar bagi memancing perhatian dan pengundi Melayu. DAP juga dilihat tak bersedia untuk mengangkat ketua menteri Melayu di Pulau Pinang sebagai usaha mengambalikan keseimbangan kaum di negeri itu.

      Keadaan ini jauh berbeza seperti yang pernah dilakukan perdana menteri kedua, Tun Abdul Razak Hussein.

      Kemenangan besar BN dalam PRU selepas peristiwa 13 Mei 1969 ialah kerana Abdul Razak memberi tumpuan khusus kepada ekonomi kelas bawah yang akhirnya dapat mengangkat martabat bangsa Melayu.

      Hanya dengan cara itu, keadilan sosial sebagai teras kekuatan negara dapat dikembalikan. Bukan dengan merendah-rendahkan bangsa mana pun secara tidak tentu bicara.

      Delete
  4. Sapa yg bodoh sgt nak offer budak berhingus ni 5 juta.
    Kalau betul dan cukup bukti, busy repot SPRM.

    Nanti firma aku support akan lawyer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cash is king. King is Kong. Kong is kek..!!

      Semua boleh...hehe

      Delete
    2. kalu fitnah jangan tak saman. Nama nama yg disebut tu cepat cepat lah pergi kebalai polis buat aduan.

      Delete
    3. Rasanya ada lagi yg lebih bodoh nak bagi derma 2.6b kepada seseorg with no concrete reasons! Amacam! Berani support lawyer saman wsj?

      Delete
    4. yg kena tuduh buat le report kat Sadiq le ngok..nama dah naik..Jibby kena tuduh, ada dia buat report? ngok kuasa 20..

      Delete
    5. Geng hamprak itu saja modal. Kononnya hebat sgt smp bernilai 5 juta. Sbnarnya nak ofer sape2 yg nk bg 5 juta

      Delete
    6. Pergilah repot SPRM dulu, bongok bahlol bajang sial anak haram nak mampus.
      Kecil-kecil tak nak mampus.
      Dah besar jadi anjing suruhan DAP.

      Delete
    7. Psssttt! Sprm pun baru dpt 5 juta tau! Jgn citer org lain!

      Delete
    8. Jualan murah.. Murah-murah.. Berpatutan.
      Ketua SPRM hanya 5 juta sahaja.
      Diulang lagi Ketua SPRM hanya 5 juta sahaja.
      Marilah ke Gedung Umno. Tempat Beli Orang Pilihan Anda.

      Delete


    9. Jealous lah tuu..

      Bertahun jadi macai harga satu hp dan sekampit dedak..

      Jangan marah pada Saddiq.. Salahkan Najib lah..


      - TC. -

      Delete
    10. dia memang nak report pun....sabar ye A9

      Delete
    11. Empat lelaki, termasuk 2 beradik dipercayai pengikut ajaran Syiah ditahan di sebuah premis rumah kedai di sini petang semalam, kata Pengarah Jabatan Hal Ehwal Islam Agama Negeri Kedah (Jheaik) Datuk Abdul Rahman Ismail.

      Beliau berkata, semua lelaki berusia 22 hingga 40 tahun itu ditahan sepasukan anggota jabatan berkenaan yang melakukan serbuan di premis itu pada 6.25 petang.

      “Hasil pemeriksaan menemui beberapa barang disyaki mengandungi ajaran Syiah yang melanggar fatwa negeri mengikut Seksyen 9 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Kedah 2014,” katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

      Katanya, antara barang yang dirampas ialah beberapa kitab larangan, baju berwarna hitam tertera “Al-Mahdi is here”, akuan berkanun dan batu karbala yang biasanya digunakan pengikut Syiah untuk tempat meletakkan dahi ketika sujud dalam solat.

      Beliau berkata, semua suspek dan barang rampasan itu dibawa ke pejabat Jheaik untuk siasatan lanjut.

      Delete
    12. Kahkahkah modal lar sangat anon0759
      PINGGAN TAK RETAK N
      NASI TAK DINGIN
      KAMI TAK HENDAK
      SADIQ TAH HINGIN
      hikhikhik jiban dalam fatamorgana

      Delete
    13. DATUK mengigau lagi. Dulu Datuk dakwa PAS terima RM90juta, 'saya ada bukti' kata Datuk. Tapi apabila Sarawak Report diminta buktikan RM90 juta itu di mahkamah, Datuk senyap membisu dan langsung tidak membantu. Barangkali bukti Datuk itu terselam dalam terowong lama di Kg Laut, Tumpat.

      Kemudian Datuk mendakwa tiga penjuru tidak akan berlaku di Kelantan kerana Umno dan PAS tidak akan berlawan sesama sendiri. Realitinya, kedua-dua parti sedang sibuk menyusun jentera di Kelantan untuk menghadapi pilihan raya. Dakwaan Datuk benar benar yakin, 'percayalah kata saya', kasihan orang-orang yang percaya pada cerita rekaan Datuk ini.

      Budak-budak yang menaiki motosikal 150 kuasa kuda itu bolehlah Datuk perdaya. Meletak sumbu pelita di dalam tangki motor dengan tujuan menjimatkan minyak benar benar idea lucu daripada Datuk, ia menyegarkan ruang politik yang tegang dengan sedikit bahan untuk ketawa. Cuma Datuk sedikit kalah jika dibandingkan Dato Him yang mendakwa dirinya umpama Christian Ronaldo.

      Isu Bunga Cik Siti Wan Kembang yang ditanam di tanah orang itu tidak payahlah disebut-sebut, kerana semua tahu itu feel perangai Datuk, 'menggala' dahulu baru kenalpasti tuan tanah.

      Justeru, bila Datuk menyebut retreat PAS di Pulau Pangkor membincangkan isu kerjasama Umno-PAS dan surat daripada bekas pimpinan PAS Pusat yang tidak setuju, ia terlalu spesifik dan sekali lagi membuktikan Datuk masih mengigau. Sebenarnya Datuk berbakat untuk mengarah sinetron bersiri di kaca televisyen.

      Jika ada yang bertanya, kenapa Datuk jadi begini, jawabnya Datuk sendiri dimulakan langkah di parti jiran itu dengan cerita lucu '10 ADUN'. Bermula dengan kisah itu, ia akhirnya berangkai siri lawak jenaka sehinggalah buku politik Datuk ditutup sepenuhnya. Semoga apabila Datuk terjaga, pintu hati Datuk terbuka untuk bersama-sama perjuangan yang sebenar.

      Delete
  5. Berapa lah DERMA yang diorang dapat kahkahkahkah..RAKYAT MELOPONG

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seramai 21 individu termasuk 3 warga Singapura dipercayai pengikut ajaran Syiah ditahan dalam serbuan di sebuah rumah dikenali sebai Hauzah Syiah di Ulu Tiram, dekat sini, malam tadi.

      Pengarah Jabatan Agama Islam Negeri Johor (JAINJ) Amran A Rahman berkata, kesemua mereka lelaki, berusia antara 21 hingga 67 tahun, ditahan ketika sedang menghadiri 1 majlis berkaitan fahaman itu.

      Beliau berkata, serbuan oleh 34 anggota bahagian penguatkuasaan JAINJ dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada pukul 10.05 malam itu, turut merampas beberapa bahan berkaitan ajaran berkenaan termasuk buku ajaran Syiah, batu karbala dan kain rentang berunsur syiah.

      “Serbuan dibuat hasil maklumat dan risikan jabatan itu bersama Cawangan Khas PDRM selama tiga bulan. Kami percaya rumah tersebut dijadikan hauzah Syiah kerana dilihat aktif menjalankan majlis berkaitan fahaman itu seminggu sekali atau dua kali,” kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

      Menurut Amran, ketika serbuan, kesemua mereka sedang menghadiri majlis memperingati kematian Saidina Hussain (cucu Rasulullah SAW) yang jatuh pada 10 Muharam setiap tahun yang mana pengikut Syiah menjadikan tarikh itu sebagai hari untuk berkabung dan menunjukkan kesedihan.

      “Sejak tahun lepas, kita sudah membuat serbuan sebanyak 2 kali. Pada serbuan kali kedua ini, 8 lelaki kita dapati telah pernah ditahan atas kesalahan yang serupa pada serbuan kali pertama,” kata beliau.

      Justeru itu, beliau berkata pemantauan akan terus diadakan pada lokasi-lokasi yang dipercayai aktif dalam menjalankan aktiviti berkaitan fahaman syiah dan turut dijadikan Hauzah Syiah.

      Kesemua mereka ditahan kerana disyaki melakukan kesalahan Seksyen 9 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah 1997 iaitu mengingkari pihak berkuasa agama yang dinyatakan melalui fatwa dan jika sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau dipenjara tidak lebih 2 tahun atau kedua-duanya.

      Kesemua mereka dibawa ke Bahagian Penguatkuasa JAINJ untuk disoal siasat.

      Delete
  6. Salute syed saddiq...an example of what a true Msian should be...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada bulan April 2013, beberapa minggu sebelum Pilihan Raya Umum ke-13, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata begini terhadap penasihat DAP Lim Kit Siang.

      “Tuan-tuan, malam ini pun saya nak sebut dengan suara selantang mungkin bahawa Kit Siang adalah seorang rasis (ulang 2 kali), Kit Siang adalah seorang pelampau perkauman. Kita tidak takut nak tarik pergi mahkamah, tariklah tetapi kalau nak tutup mulut saya, mulut saya tidak boleh nak tutup,” katanya seperti dipetik menerusi laman sosial YouTube.

      Kini, 4 tahun kemudian, Dr Mahathir tetiba ‘sedar’ dan mengakui bahawa pandangan dulunya terhadap Kit Siang dan DAP adalah tidak tepat.

      “Kit Siang bukan anti-Melayu. Beliau berjuang untuk kaumnya seperti yang saya lakukan untuk kaum saya,” kata beliau semalam ketika melancarkan Pakatan Harapan peringkat Johor.

      Kalau betul tafsiran kenyataan Dr Mahathir ini, maka tidak timbul lagi soal tanggapan orang ramai tersilap faham terhadap perjuangan Kit Siang untuk kaumnya selama ini.

      ‘Kesedaran’ (ramai yang berkata U-turn) Dr Mahathir ini tidaklah mengejutkan memandangkan DAP ialah kuasa terbesar dalam Pakatan Harapan yang berselindung di sebalik kurangnya jawatan di peringkat Pakatan Harapan.

      Cuma sejauhmanakah rakyat biasa dapat menerima U-turn beliau selama ini.

      Kalau seseorang percaya apa yang dikatakan oleh Dr Mahathir hari ini adalah benar, ini bermaksud seseorang itu telah telah mengakui telah ditipu berdekad lamanya oleh beliau.

      Sebaliknya, jika seseorang itu tidak percaya apa yang dikatakan oleh Dr Mahathir sekarang adalah benar, ini bermaksud seseorang itu masih mempercayai apa yang disebut oleh Dr Mahathir dahulu kala sebagai benar.

      Pada malam tersebut, bukan sahaja imej Kit Siang yang cuba disucikan oleh Dr Mahathir, malah imej DAP secara keseluruhannya melalui kenyataan beliau ini:

      “Imej yang saya bina mengenai DAP tidak benar,” kata beliau sambil menambah, DAP bukanlah parti cauvinis Cina kerana mereka parti berbilang kaum.

      Apakah Dr Mahathir bermaksud, di dalam DAP, kaum mana yang menguasai DAP dan juga kerusi ketua menteri Pulau Pinang tidak penting bagi DAP? Sudah tentu Dr Mahathir tahu sejauh mana kebenarannya.

      Delete
    2. Orang bodoh ilmu politik tak tahu politik tak de kawan dan musuh selamanye....tak payan menyibok leer kalo dah bodooh

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  7. Siapa sadiq sagaraga mcm popular sgt org nk sogok 5 juta. Saja nk angkat bakul sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku rasa yg melancap dpn laptop dulu lebih popular.

      Delete
    2. Siti kasim lebih popular lg.

      Delete
    3. Kes sadiq ni nampak gak logik! Ibarat team bola beli pemain kelab lain. Tambah lagi team najib dah ketandusan pemain berwibawa. Tapi yg peliknya siapa yg nak bagi derma sampai 2.6b tu. Apa yg najib dah buat at international level sampai layak utk dpt derma sebanyak tu?

      Delete


    4. Dapat Saddiq sudah cukup..

      Kalau Saddiq terima, awal-awal lagi Mat Taib, Anina, Hamidah dll tak laku. Najib tak beli dia orang langsung..

      Jika Saddiq di tawar 5 juta UMNO akan senyap. Tapi kalau Saddiq kelentong sikit.. tambah 9 juta.. UMNO akan nafikan..

      Bakul Saddiq besar... boleh di isi sebanyak 25 juta..

      Kalau tak cukup duit, sila pergi ke gedung Marang..


      - TC. -

      Delete
    5. Sadiq harga dia lagi tinggi daripada Zahid Hamidi sebab pandai English. Speaking cayor bak kate orang Perak.

      Zahid si jawa totok dah dalam proses nak kena tendang dek Najib. Kena ada pelapis baru. Tapi kalau English macam slang Jawa Najib rejek awal-awal.

      So, yang macai-macai lemah English tolong ambil tuisyen malam English ok. Yang dapat cangkul dan speaking macam anak haram pun sama. No excuse pasal Najib dah tak nak kena sabotaj dan tak nak pergi UN lagi.

      HAHAHA...

      Delete
    6. Tapi oleh kerana ini politik, kebenaran bukanlah aspek penting di dalam kenyataan terbaru Dr Mahathir terhadap Kit Siang dan DAP. Yang penting hanyalah persepsi.

      Kenyataan Dr Mahathir mendedahkan kepada kita semua betapa jijik dan bahayanya politik di Malaysia.

      Segala imej yang sedang dijual oleh para ahli politik kemungkinan besar adalah palsu belaka. Segalanya hanya disebut untuk meraih undi pada ketika ia disebutkan, dan ia sebenarnya jauh dari kebenaran. Di mana batas antara kebenaran dan kepalsuan yang direka-reka oleh para ahli politik?

      Malangnya, rakyat yang terpaksa mengundi berdasarkan kepalsuan yang direka tersebut.

      Contohnya, ada ahli politik yang berkata GST tidak baik untuk negara. Mungkinkah yang sebaliknya ialah benar, di mana tanpa GST negara sudah pun bankrap kerana terlalu bergantung kepada hasil minyak?

      Ada ahli politik yang berkata negara akan bertambah baik jika kerajaan bertukar tangan. Mungkinkah yang sebaliknya ialah benar di mana negara akan menjadi huru-hara?

      Ada ahli politik yang berkata kuasa sesetengah kaum akan terjejas jika kerajaan yang ada dijatuhkan. Mungkinkah yang sebaliknya ialah benar di mana kuasa itu bukan sahaja kekal malah akan bertambah?

      Ada ahli politik yang berkata ada parti Islam yang kalah teruk dalam peperangan 3 penjuru. Mungkinkah yang sebaliknya ialah benar di mana mereka yang kalah teruk dan bukannya parti Islam?

      Hari ini, imej yang cuba dibina Dr Mahathir terhadap Umno dan perdana menteri adalah sangat negatif. Apakah imej negatif terhadap Umno dan perdana menteri ini 1 kebenaran atau kepalsuan?

      Jika 1 hari ini nanti, Dr Mahathir berkata: “Rekod memilih saya tak baik. Saya tersilap pilih Pak Lah, tersilap pilih Najib dan tersilap pilih untuk bekerjasama dengan DAP.

      DAP bukan sebaik yang dijangka dan Najib dan Umno bukanlah seburuk yang saya gambarkan. Imej yang saya bina ini tidak betul. Umno masih ialah penyelamat bangsa, agama dan negara.” Pasti tiada siapa yang akan terkejut.

      Yang terkejut hanyalah renungan ini.

      Apakah di mata ahli-ahli politik, rakyat sebegitu bodoh sehinggakan mereka sebegitu yakin bahawa mereka boleh mempersepsikan sekeping kertas hitam sebagai sekeping kertas putih dan rakyat tetap akan menerimanya bulat-bulat tanpa soal?

      Delete
    7. Umno lebih teruk dari DaP...pemimpin umno di penang tipu dan jual tanah orang melsyu...

      Delete
    8. Kita rakyat dah tahu tapi masih pilih cara berpolitik begini,

      Bukan sahaja GST atau 1MDB tetapi termasuk juga Forex, Liwat, omok-omokan DAP parti hanya untuk cina, RUU, macam-macam lagi,,, Kalau pemimpin tak nak berubah,, rakyat kena berubah sendiri.. apa nak tunggu pemimpin yang berubah ?

      Rakyat sendiri yang boleh terima seperti Alaa Politik kalau tak menipu bukan politik nama nya,, Lebai menipu pun halal!

      Kalau Saddig atau Rafizi jadi PM pun sama ,,,

      itu lah mesej yang nak di sampaikan oleh Tun ,,,
      Sebab PH tidak boleh menang dengan cara begini ,,,

      Delete
  8. Hamidah sangkal dakwaan ditawarkan wang keluar PPBM

    Robin Augustin
    | October 3, 2017

    Bekas naib presiden PPBM itu berkata dakwaan Syed Saddiq Abdul Rahman itu tidak benar sambil berkata dirinya masih berada di luar Umno.

    PETALING JAYA: Bekas naib presiden PPBM Datuk Hamidah Osman menafikan ditawarkan rasuah untuk meninggalkan parti itu bulan lepas, seperti mana didakwa Ketua Pemuda PPBM Syed Saddiq Abdul Rahman semalam.

    Hamidah menyifatkan dakwaan itu “liar” dan berkata akan pertimbangkan tindakan undang-undang terhadap Syed Saddiq.

    Syed Saddiq mendakwa ada “tangan ghaib” cuma merasuah beliau untuk keluar parti dan tawaran sama turut ditawarkan kepada pemimpin lain, termasuk Hamidah, yang sudah meninggalkan parti itu.

    “Saya tidak pernah dapat tawaran untuk meninggalkan parti dan saya tidak sertai Umno semula,” kata bekas ketua penerangan Wanita Umno itu, yang meninggalkan Umno pada 2015 dan bersama menubuhkan PPBM pada September tahun lepas.

    Hamidah meninggalkan PPBM pada 16 September lalu.

    Syed Saddiq mendakwa beliau ditawarkan RM5 juta untuk mengadakan sidang media mengumumkan beliau akan meninggalkan negara dan memburukkan parti dan pimpinannya.

    Beliau mendakwa wang itu ditawarkan dengan syarat beliau menyerang bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, bekas timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan bekas menter besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

    Beliau mendakwa diminta untuk menggambarkan pemimpin PPBM hanya memikirkan perjuangan peribadi.

    Dr Mahathir adalah pengerusi PPBM, Muhyiddin adalah presiden dan Mukhriz pula timbalan presiden parti.

    Syed Saddiq, 25, berkata beliau juga ditawarkan geran khas untuk menubuhkan sekolah debat di setiap negeri.

    Apabila diminta untuk mengemukakan bukti dakwaannya, Syed Saddiq berkata perkara itu sedang dibincangkan dengan peguam sebelum diserahkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

    Syed Saddiq dan Hamidah pernah bercakaran dalam PPBM.

    Hamidah, bekas exco Perak, menyifatkan tingkah laku Syed Saddiq antara sebab beliau meninggalkan parti itu.

    Pada Mei, Syed Saddiq menyeru Hamidah “berambus” selepas menuduh beliau mendalangi peletakan jawatan lebih 1,000 ahli PPBM Perak.

    Beliau juga menggelar Hamidah seorang hipokrit sambil mendakwa Hamidah kecewa dengan keputusan Muhyiddin tidak menamakan beliau ketua PPBM Perak.
    http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/10/03/hamidah-sangkal-dakwaan-ditawarkan-wang-keluar-ppbm/

    ALAHAI..LA SADIQ SIGARAGA, SUDAGAR TAUKEY AOTA…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat malaysia ni ada persatuan berak tengah jalan tapi x mengaku. X silap presiden dia najib! Hamidah dgr citer ada position jgk dlm persatuan tu!

      Delete
    2. Sadiq bapok ingin ampu penjilat ludah
      Cerita mengarut dia cuba mahu dedah
      Dia punya pasal, cap bunga dpt padah
      Apa ceriita, Nina kemetot & kak Midah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
    3. Dia bikin lawak ler, itu Sadiq Sigaraga
      Sekadar ampu Matdey kepala dongga
      Anak ular lidi, terperasan dirinya naga
      Ada ke RM5 juta nyah ni punya harga

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahh

      Delete
    4. Alahai nyah! X payahla nak cakap org lain bapok, ekor buasir dah panjang sejengkal kena ngan bangla, ada hati nak gelar org lain bapok pulak. Kah kah kah! Dah x ada modal nanti mulalah dia jual lubang kunyit dia tu..tu yg buat org lari berterabur..pastu perasan pantun dier bagus..bau lendir kau tu buat org makan pun tak lalu!

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete


    6. Hamidah tak jual diri dia. Memang silap Saddiq.

      Yang Hamidah jual orang lain se cara longgok..

      Satu longgok 100 orang dengan harga RM 45000 sahaja.

      1000 orang...?


      - TC. -

      Delete
    7. Romentik la anon 08.39

      Kek keek keeeek

      Delete
  9. Syed Saddiq ada lah anak muda yg berjiwa Hang Nadim . Dalam Umno pun banyak banyak juga anak muda berjiwa Hang....iaitu Hang Sakau dengan Hang Sauk yg dipimpin oleh Sang Kelepet sepupu kepada Sang Kelembai.Hehehekikikihahahakahkahkah.
    ** apa sahaja yg disentuh oleh Sang Kelembai.pasti menjadi batu. Tapi pada Sang Kelepet...apa yg disentuh jadi jahanam....Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
    Replies


    1. Yang murah dan mampu milik ialah Hang Carut, Hang Jamban dan Hang Lucah.

      Ini.., sekiranya Saddiq terima 5 juta.. Saddiq akan terus ke pasar dan beli dia orang.. cuma J misai kontot je yang Saddiq tak nak..


      kerja dengan Saddiq ialah hari-hari kena cium tangan Saddiq dan ucapkan 'ya... intan payung... gunung permata hati..`

      - TC -

      Delete
    2. Kenyataannya pada Najib,yang yang gadai jiwa raga menyokongnya tidak ada nilai kerana ibarat barang yang murah,tiada kualiti dan mudah diganti kerana kualiti penyokong seperti itu,murah akibat lambakan dipasaran tetapi tiada permintaan.
      Apa yang Najib rasa berharga dan lebih diperlukan oleh Beliau dan UMNO adalah mereka yang berada disebelah pembangkang dan mereka yang menentangnya.Dia mungkin menilai dari segi apa yang dihujahkan dan kredibiliti penentang-penentang ini adalah lebih tinggi dan lebih intelek dari penyokong yang ada.
      Mungkin dari nilai yang beliau beri,beliau sedar bahawa benarlah pepatah inggeris yang mengatakan bahawa"pay peanut and you get monkey"
      Kita puji kebijaksanaan beliau damengan menukar strategi mencari dan mengrekrut penyokong-penyokong berkualiti dengan menawarkan harga yang setimpal dengan kapasiti intelektual yang dimiliki penyokong-penyokong ini.Kita juga minta beliau menukar mereka yang ada pada waktu ini dari membiarkan mereka membuat kerosakan yang lebih teruk dan menjauhkan lagi rakyat Malaysia dari BN dan UMNO.

      Delete
    3. Kehkehkeh sadiq pnya dialog ayahanda jiban marahh?sure dalam daftar ini dialog

      Delete
  10. Meniaga orang lagi untung daripada meniaga unta. Wow!

    - P.Ramlee

    Alif Mim Nun Wau,
    Alif Tendang Wau, SARKIS!

    - Pendekar Sudin

    ReplyDelete
    Replies


    1. Berniaga orang lagi untung dari berniaga Lembu.. Wow!

      Bugis Najib.

      Delete
  11. Melayu muslim majoritinya LIVING IN SUPERFICIALITY AND HYPOCRISY, regardless of its political and religious leaders with exception of a few individuals who have proven themselves as men or women of principles and trustworthy.

    Our enforcement agencies, though led by malay muslims lived in ongoing fantasy, scripted falsity and creative fiction.

    Moga Allah balas dengan seadil2nya.

    Wallahuaklam

    ReplyDelete
  12. Ulang tayang

    "Syed Saddiq sanggup menolak RM5 juta demi maruah dan harga dirinya, tetapi mereka yang dapat lebih kecil daripada itu, kadang-kadang ada yang hanya diberikan telefon bimbit dan upah sekupang dua, namun sudah bangga menyembunyikan kebenaran di balik pintu."

    PANAS TELINGA AKU, BUDIN OOI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dapat pulak Bagang!

      Tapi apa-apa selepas ini jika upah mereka tak di naikkan, tapi masih ada dalam blog ini.... sah lah Bagang!

      Delete
  13. Cai dah termakan, budak Sadiq punya aota
    Itu semua, skrip lakon murah semata-mana
    Sadiq mencari populariti, cai terbeliak mata
    Siapa nak tawar anak bilis iblis ini RM5 jota

    Kah kaah kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan Syed saddiq bernilai RM5 juta. Wak bapok kojola kengkang bernilai lima kupang sahaja.
      Itu yg umno tawarkan.

      Delete
    2. Betul Zack......tu yg dia teramat bengang....dpt A9 je...hihihi

      Delete
    3. Hehehe ayahanda jiban marahh?kater sadiq

      Delete
  14. Budin? Agaknya kau pun termasuk dlm tawaran najib juga sebab blog kau ni power, beritahu ada terima tak tawaran najib Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehhh! Kalau nak bagi, amik jer! Apa salahnya "derma", tul tak?

      Delete
    2. Jualan Orang Harga Murah. Harga Berpatutan. Setiap pembelian orang akan diberikan RESIT BERTUAH!
      Hadiah lumayan menjadi pemakan dedak seumur hidup.
      Dedak sampai menutup hidung akan mampos.
      Jualan Orang Harga Murah. Murah-murah. Harga diskaun 50%, 60% sehingga 99%...
      Jangan ketinggalan! Jom kita membeli-belah manusia di Gedung Umno milik Najib. Hanya Melayu boleh jual Melayu harga diskaun.

      Delete


    3. Ya.. Budin. Ini politik Malaysia. Tak kan tak ada...

      Lepas tu jadi macam Raja Putra..

      Delete
    4. Hikhikhik bawah price tag sadiq pun ok budin amik jgn xamik ayahanda jiban nk amal jariah kahkahkah lawak sarkis jiban minggu ini rating trtinggi

      Delete
  15. SI BANGANG MANA LA YG NAK JOLOK 5 JUTA KAT BUDAK SIDIK NIH....
    MAMAK KITTY 3 KALI KELUAR MASUK UMNO.. UMON BAGI FREE OF CHARGE JER.. BILA NAK BERAMBUS DARI UMNO TAK ADE SEKO PUN DARI UMNO MINTAK TARIK BALIK... LAGI DISURUH BERAMBUS CEPAT ADE LA....
    PUAK NI KALAU BUAT WAYANG PACAK MCM BOY IMAN YG MENIPU ORG KAMPUNG ... BABI PUN BOLEH TERBANG...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi Kojola,
      Boy iman jangan sebut na, itu Menteri Kesejahteraan Bandar dan Wilayah @ Dato` Noh Omar OTAK UDANG punya dolly doll ma...sedang mengelupur kena tuntut juta2 dari mangsa tipunya jual rumah terlajak murah....padan muka.

      Delete
    2. Aikkkk...tipu ka? Tu ari bukan main gah lagi Noh Omar rasmikan syarikat Boy Iman tu...

      Delete
    3. Ada iklan percuma di Wayang pacak lima kupang saja bah...
      Siapa mahu? Murah murah..boleh tengok barang di lorong chow kit

      Delete

    4. Tun keluar UMNO kau kata free.

      Nilai harga Tun bukan diri dia.. tapi perjuangan dia.


      2 kali keluar UMNO untuk selamatkan UMNO..

      Kali ini keluar UMNO nak matikan UMNO.

      Semoga Saddiq pun akan di nilai atas perjuangan nya...


      wallahuaklam.

      Delete
    5. Ada umno je mseti kena tipu, mme betul lah cakap orng,
      KALAU TAK MENIPU , BUKAN UMNO NAMANYA
      UMNO DAN MENIPU BERPISAH TIADA

      Hoi umno!!! Tak malu ke?.... errr , lupa lah plok...umno mana ada kemaluan...dok gitu pok?

      Delete
    6. Mamak bukan nak selamat UMNO.... kroni dan anak beranak cucu lgi...sejak akdir ni budak Daim lansung x muncul .... kikikiki..

      Delete
    7. Xsangka price player pakatan mncatat yuran prpndahan yang mencengangkan
      Top dog jiban pindah tanpa yuran?
      Kehkehkeh just free transfer camner nk cri mkan
      Cash is the king la katakan

      Delete
  16. Budak Sadiq mahu diri, dilihat hebat bergaya
    Sering diberi upah besar, dia kini sudah kaya
    Tapi dia ni ada sikit mental, agak merbahaya
    Dia ditawar RM5 jota, siapa yng nak percaya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg dapat derma 2.6b tu yg org tak percaya!

      Delete
    2. Right on the dot, macy

      Delete
    3. 0830,

      Saya akan simpan komen anda.

      Saya akan ikuti kes syed ini, especially on "the offer on RM5.0 mil.

      Jika betul,moga Allah laknati anda. Kalau tak betul, moga Allah balas Syed drnhsn seadil2nya.

      Hari ini 3 okt....saya akan letak dalam diari saya....


      Delete
    4. Bagaikan tahi lembu kena baling kemuka dia macy ooooii.

      Delete
    5. Orang PH bernilai RM5 juta. Bapok wak kojola kengkang orang umno bernilai 5 kupang sahaja

      Delete
  17. ORANG MISKIN
    Apa kita nak makan hari ini?

    ORANG KAYA
    Di mana kita nak makan hari ini?

    NAJIB TUN RAZAK
    Siapa kita nak makan hari ini?

    MACAI NAJIB 5 KUPANG
    Aku makan handphone Samsung A9 pun dah ok.

    ReplyDelete
  18. Kalau sadiq sagaraga dh ditawarkan 5 juta. Mat sabu lg mahal agak ada dekat 100 juta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap individu ada harga masing masing, samada dalam bentuk kebendaan, maruah atau harga diri. Syed, walaupun kerdil dan masih baru, telah menampakkan potensi sebagai pemimpin dan juga ikon politician kepada generasi muda. 5 juta mungkin harga yg rendah utk seseorang yg berpotensi seperti syed. Jika nak dibandingkan dgn pemimpin2 umno yg ada sekarang ini, maruah dan harga diri syed menjadi aset yg tidak ternilai harganya! Ia juga menjadi tamparan yg hebat buat najib kerana beliau tersentak dan baru tersedar cash is really not a king!

      Delete
    2. Agak2nya bro macy siapa yg kena tamparan yg paling teruk sehingga muflis harga diri.

      Delete
    3. Maruah huhuhua org yg bawa lari kerusi ada maruah ke. Jd barua ada maruah ke. Puak haprak ada maruah ke. Kesihan sungguh pntaksub haprak terus dikencing oleh pemimpin mereka yg konon bagus padahal mereka juga byk trpelit dgn berbagai masalah

      Delete
    4. Lima kupang ada maruah ka

      Delete
    5. Mmg adalah yg panas telinga sampai nak tenguk muka kat cermin pun rasa malu lepas ni. Anyway, mat taik dah balik ke belum? Ada kirim brg tu hari!

      Delete
    6. sebelum ini jika di tawarkan harga Mat Sabu cuma 20 juta.

      Bagaimana pun harga tersebut melambung sehingga 50 juta selepas Tun dan Isteri makan masakkan Mat Sabu..

      yang kau sibuk kerusi yang hanya kekal beberapa bulan lagi.. yang exco Selangor apa cerita?



      Delete
    7. Mat sabu 20juta.mat sabu dh takde nilai lgsung jd tukang karut boleh mat sabu.

      Delete
  19. hakikatnya, hanya kroni2 penjilat tegar mampu kekal dalam kepimpinan Tun Mahathir..sebab itu, akan lebih ramai pemimpin PPBM keluar parti kerana rasa terhina dan sebab itu budak saddiq diajar oleh atuknya untuk menipu kepada rakyat dengan angka RM5 juta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taukeh balak lima kupang..

      Delete
    2. anon 919, ko kenal dia ni tak?
      Tan Sri Dato' Haji Mohamed Noah bin Orang Kaya Omar, atau Noah Beirut, dilahirkan pada 13 Ogos 1897 di Bandar Maharani, Muar, Johor, merupakan Yang di-Pertua Dewan Rakyat yang pertama (1 September 1959 - 29 Februari 1964) dan Yang Dipertua Dewan Negara yang ketiga (24 Februari 1969 - 28 Julai 1970). Beliau juga pernah menjadi Setiausaha Parlimentari Komanwel. Selepas bersara, beliau menjadi Pengarah Genting Highlands Sdn Bhd, sebuah pusat perjudian di Gunung Ulu Kali.

      Pengarah Pusat Perjudian Di atas Gunung Banjaran Titiwangsa, Genting Highland. Siapa dia? Beliau lah atuk PM Najib sebelah emaknya , Toh Puan Hjh Rahah , ayah Tun Razak bapak Najib. Ternyata darah keturunannya mengalir dalam darah Najib.

      Genting Highland, Pusat segala penipuan , perjudian dan maksiat di MALANGsia Darul Tonggang arak.

      anon 9:19 , mana data atuknya Sadiq ajar dia menipu rakyat??????????

      Delete
    3. error: Toh Puan Hjh Rahah , ISTERI Tun Razak bapak Najib.

      Delete
  20. Apa nk kecoh kepoh.. pergi repot SPRM la .... sidek ada bran...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini bukan kes rasuah ngok....pegi belajo dulu dengan sprm mengenai akta rasuah...hege

      Delete
  21. Naji sanggup bayar sadiq 5 juta cash... Ajib bayar Kajolla 5 kupang...kajolla kerja siang mlm..

    Macai2 haprak pon dapat berapa ringgit sangat sebulan..

    Bodoh kojolla dan nacai2 haorak tak de nilai langsung...

    Hahahahahahaha..

    ReplyDelete
  22. Hrp puak haprak yg dh tksub akan sedar mereke sbnr hanya mmperbodohkan diri sendiri dgn mengaggap pihak lain aja buruk padahal puak mereka tkde beza dgn pihak yg mereka caci. Cukup skdar berdiri ditengah2 cukup2 mmperbodohkan diri sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul...kajolla dan cai haprap bodooh...dibayar murah oleh najib....sadfiq tak kerja untuk umno najib sanggop bayar 5 jota...
      Kajoolla dan cai bodois memang bodoooss....dah lah bidoos haprak plak...hehehe

      Delete
  23. Jangan nak alih tiang gol..... repot cepat SPRM ada Repot Polis pun ada..... act now....!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kalo dia tak repot bermakna dia kaki putaralam, seperti tokcai dia jugalah


      Delete
    2. Cai haprak 9.34 memang bodooss....buta undang2...bila najib nak saman saddiq?...ato repot lah polis kena fitnah....hehe

      Delete
  24. Kasiihan budak mentah Sadiq Sigaraga
    Bukan unta, tapi aota yang dia berniaga
    Apa le, Matdey punya anak kerbau laga
    Kemain dia letak 5 jota diri punya harga

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahha kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila nak saman...saddiq 5 jota...kajolla haprak 5 kopang jer bang sadar kasi...

      Delete
  25. 3 ekor budak bekas armada yg hentam madey dlm sidang media dah cabut masuk umno...kalo tak dibayar budok ni tak buat kerja bodooh...bayaran mesti mahal dari kajolla bodoos dan cai haprak

    ReplyDelete
  26. Anina nafikan dia ade masalah kewangan semasa keluar dari Bersatuu....muhyfin menyatakan Anina nak tinggalkan bersatunkerana masalah...wang...

    Taknik terbaru umno ahli parti lawan dibayar untuk tinggalkan parti...tak perlu masuk umno....
    Tapi cai bodooh takkan dibayar kalo tak buat posting...hehehe...

    ReplyDelete
  27. Sadiq baik gii jual aota, kat Klang punya port
    Tak perlu menunjuk, kat SPRM ko gii le repot
    Ko hanya budak surohan, Madey tua kerepot
    Baik ko gi belajar lagi mcm Tn KJ kat Oxford

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  28. Berbanding dgn mat maslan, keruak dan jamal jamban, syed is much better person. Young, dynamics and full of potential. Kalau dlm bola, jamal, said dan mat maslen mmg x laku walaupun on free transfer. Kecuali team malaysia jer..he2 he2 he2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adik Macy, abg ni tidak lah tua
      Bila agaknya kita dapat bersua
      Tak apa, walau jumpa dlm gua
      Asal saja, dpt bersama berdua

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    2. Kahkahkah ntah ntah top dog barisan lahahat jdi tukang wat air lebai lak jdi budak milo tukang kutip bola macy so topik kali nie cam nk checkmate cepat jer bro

      Delete
  29. Kalo aku ahli umno yg dah lame dan kerja untuk pemimpin umno tapi tak dipaandang pon...sbaliknye musuh umno plak dibayar jota2 seperti lobai pas aku memang marah...akan aku tinggalkan pemimpin yg memperbododosskan ahli umno dan penyokong umno yg dah tercekik dengan gst...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi nak wat cam mane masih ade yg bodooh mcm kajolla sahabat jahil mr Jebon dan Geng najip...

      Delete
    2. Join ktaowg bro xdpt dunia lu dpt jdi pjuang kebatilan ttap dapat kemuliaan

      Delete
  30. Budak Sadiq ni mmg dah rosak dlm dan luar
    Citer lawak, ditawar 50 jota, dia bawa keluar
    Org lbh percaya kalu dia kata, Nuat yg tawar
    Kerja tak susah, cuma perlu bukak jer seluar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg sah si bapok ni ada pengalaman buat kejer menyundal ni! Dia sdiri ngaku kerja x susah...bukak skirt jer! Tul tak kathy...awwwwwwww

      Delete
    2. Sah kajolla dah pernah bukak seluar untuk Nuat...ingat untuk bang sadar sajee...

      Hahahahaaaaaaaaaaa

      Delete
    3. So bro pakatan nie tanda dubuk jiban dah nk checkmate kerana isyarat msg dri mereka yang gelabah cipan nk tepis ulasan so terbongekkk

      Delete
  31. Nilai sebuah KESETIAAN.
    SYED SADDIQ>>>>>> RM 5JUTA,
    LOBAI PAS ---------RM 90 JUTA
    MAT MASLAN >>>>>> RM 2JUTA,
    SHAHRIL >>>>>> RM 1JUTA,
    MACAI MAYA >>>>>> SAMSUNG A9,
    AHLI UMNO. >>>>>> 1 AIR KOTAK, ROTI GARDENIA dan RM 50.
    KAJOLLA ------ 5 KUPANG
    NILAI PEMBANGKANG SANGAT TINGGI

    Hehehekikikihahahakahkahkah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup nilai pakatan tinggi psal kuar akedemi yg berintergriti bro

      Delete


  32. Ini satu rekod. Seorang anak muda berumur 25 tahun yang menolak tawaran demi menyelamatkan maruah diri dan keluarga.

    Sebaliknya kerana 1 juta mungkin 1.5 juta, ada anak muda sebaya Syed Saddiq yang sanggup di liwat dan di puja oleh ahli UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kajolla paling suka diliwat lewat malam...tanye bang sadar kalo tak percaya.....kajolla kata bang sadar besar teguh dan peramah..

      Hihihihihihi..

      Delete
    2. Dulu masa tgh cari candidate utk kenakan anwar, kejora ni pun ada apply jugak! Tapi dah muka mcm tapak selipar, najib tolak awal awal lagi. Sampai skang mental tak habis habis! He2 he2 he3

      Delete
    3. Haa ah... Macy pun setuju, dulu Matdey dah kenakan Anwar kes liwat, hingga tercetus reformasi besar tahun 1998...

      Huerrgghhh....ptuiiihhhh....oppss...kehausan sgt nih...boleh mampos...tak apalah, jilat balik jer, peduli apa...

      Kih kih kih...

      Delete
    4. He2 he2, yg penjarakan anwar kes liwat ni najib, bukannya Tun...kan dah kemaluan...

      Delete
    5. Tapi kwan trpaksa puji jiban kerana bersikap hanya jauhari.yang mngenal manikam jiban adalah pencari bakat yg hebat kudos jiban niat ko baik nak kuatkan line up sarkis barisan hikhikhik ko tak salah jiban yang salah kit siang kahkahkah dejavu lar

      Delete
  33. PUAK NI KALAU BUAT WAYANG PACAK ..... BABI PUN BOLEH TERBANG....

    WAT REPOT PULIS LA...

    JANGAN ALIH TIANG GOL.....KIKIKIKIKIKI..


    KIKIKIKIKI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib yg kena fitnah...najib lah pegi repot polis ngok...
      ko yg main dengan bang sadar ko ler yg sedap...

      Hihihii...besar tegoh dan peramah...

      Delete
    2. Hai ko ingat ko jer boleh alih tiang gol anon? kami pun boleh nie kan bolehland err psst one em dee bee monely laundering ker misappropiated fund mohon pencerahan

      Delete
  34. Sadiq timbul tenggelam, bagai ulat gonggok
    Dia punya aota, semcm taik unta berlonggok
    Agak nya dekat pesta, banyak arak dia tegok
    Datok Hamidah pun ditudoh nya kena sogok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Besar tegoh dan peramah...itulah pojaan hati kajolla...hehehehe

      Delete
    2. Pasal arak ni jgn sebut kuat kuat sgt, nnti terasa pulak adik hisham aww awww kita tu! He2 he2 je2

      Delete
    3. Kehkehkeh ulat gonggok xlh timbul tenggelam lar anon sengal sebab dier mrayap aper bodohnyer dari pembayang pantun dh bohong isi pantun bapak meraban

      Delete
    4. Tenggelam timbul bukan dlm air saja RATK bongok. Bahasa kiasan pun tak faham. Itulah dulu malas sekolah.
      RATK singkatan untuk: "Raja Aota Taik Kuda" ...

      RATK bengap, komen gua cuba dibalas
      Tapi nampak sgt berok ini tak ada kelas
      Masa sekolah dulu, bodoh dan pemalas
      Hari2 telinga dia, asyik saja cikgu pulas

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahha kaaahhh

      Delete
    5. Kahkahkah dubuk jiban marahh? Dah pandai marahkan matdey sekolahkan kiter lak ngan kiasan bagai mmuah lizzah n lizzy n sayang sadiq kahkahkah

      Delete
  35. Ksjolla pura2 marah kerana malu bila lobang kajolla suka bang sadar besar teguh dan peramah dipecahkan...bang sadar kasi 5 kopang pon kajolla tak kisahh..

    Hihihihihi hihihihihihiiii..

    ReplyDelete
  36. Apa ni tn admin asyik citer sama tak sudah2
    Kalu tajuk sama diulang2 bukan ada pekdah
    Lebih baik dicari tajuk baru pula, kita pindah
    Buat ler posting, pasal Sadiq dgn Tok Midah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat posting tajuk apa sekalipun, geng lembu korang tetap makan asap jugak!

      Delete
    2. Mmg Macy....panas berasap
      Macy punya......., gentel isap
      Abg punya.........., belai usap
      Letih, lengoh......, tidor lesap

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh

      Delete
    3. Bapok, kalau dah x ada modal nak berhujah,tayang lubang kunyit jer la yang dia tau. Itulah saja kepandaian dia!

      Delete
    4. Kkjolla takut kena hentam saje...
      Tapi kajolla suka dihentam bang sadar....bang sadar besar tegoh dan peramah...hikhikhikhikhik...

      Betol tak kajolla....hahahahahaaaa

      Delete
    5. Kesian jiban salah beli bakat macai misappropiated lgi kahkahkah

      Delete
  37. Dengar khabar Madey dah pegang si sadique ni dgn macam2 tawaran yg tentunya bernilai lebih dari 5 juta...ada juga cakap2 tak rasmi dari dalam Bersatu sendiri, Madey tatang Sadique ni mcm anak emas, kadang2 lebih dari anaknya sendiri. Yg pasti dia kan menjadi calon PH dlm PRU dan kalau PH menang, mungkin akan menjadi salah sorang menteri yg termuda dlm sejarah Msia. Pakkal aje Madey takde anak pompuan yg masih bujang lagi, kalau tak dah tentu si sadique ni dijadikan menantunya !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg ada dengar mcm mcm akhir akhir ni! Godzilla nak serang malaysia pun ada dengar jugak! He2 he2 he2

      Delete
    2. Sadiq bernilai 5 jota bagi najib...
      Berapa nilai kajolla geng najib mr j dan sahabat jahil?...
      Najib tak pandang pon ko orang walo dah kerja kuat pertahankan prompak ni....ade tak de je serupa jeer bagi najib...
      Tapi koorang ni memang bidoos dengan Pelbagai teiri dan temberang...

      Hahahahaha....biarkan siboddooosss terjun dengan labu2 nye...

      Delete
    3. Really geng najib?
      Dengar khabar?
      Sure khabar dri setan cash is the king yang mengaktifkan ilmu pelebur duit untuk mngekang serangan pakatan yg nyata tidak tertampan oleh top dog n dubuk barisan lahanat

      Delete
  38. HAHAHAHA........Kesian geng SAMSUNG A9.
    Marah betul Saddiqdapat taswaran LIMA JUTA, diaorang
    cuma dapat Samsung A9, terpaksa bersengkang mata
    siang malam mempertahankan Najib kat b log and
    forum socail alam maya.
    Bagi nak rak Samsung A9 mempertahankan duit rm2.67 billion yang masuk ke akaun Najib di Am Bank tu,
    DERMA PAK ERAB. Apalah rm5 juta compared to frm2.67
    Billion................CIPUT je.
    Rumah Bossned, anak Nazri pun dah 7 juta!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe cik minah tnggu jiban offer million nnti dier nk ganti dubuk baru barisan up to u nk ngan tak jer hikhikhik

      Delete
  39. ANOK BABI TURUN SEPULUH
    MATI SEKO DITIMPA TIANG GOL
    SAPA LA YG SUDI NAK JOLOK 5 JUTA TUH....
    CITER AUTA DARI BUDAK BAGIDOL SAMDOL


    KIKIKIKI..... BERAMBUSSS BARUA DAP@SINGAPORK


    INI KALI HAAH....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anok babi turun sepuluh
      Salah sekor tu kau lah!
      Kih kih kih kih

      Delete
    2. Yg pasti kajolla miskin merempat tak mampu nak jolok 5 jota....hihihihi...kajolla sedar diri?

      Delete
    3. Hehe macy really babi pun pndai brmadah kagum btul kawan ngan jiban hikhikhik kit siang nie roket jer pandai

      Delete
    4. Pada nsjib kajolla dan cai2 haprak tak bernilai langsung...tak dapat nak bagi fakta nak pertahankan najib...kerja sikit nak upah banyak...habiskan boraaih jee..

      Delete
    5. RATK 12:25 ???

      Macy really babi? Kurang ajor ko RATK...
      Ko kutok Macy kesayangan ku!!!

      Delete
    6. Kahkahkah dubuk jiban marahh? Xkan kawan puji nk marah
      Tue bkan kejian tapi anugerah
      Anugerah jilat utk ko lah
      Xkan nk marah dpt anugerah
      Jiban xbgi ko pakatan yg serah
      Anugerah nak bgi diri mu semenggah

      Kahkahkah mmuah lizzah n lizzy n sayang sadiq n piji

      Delete
    7. Hikhikhik macy dubuk tak pndai baca intonasi komen kwan so lagakan kiter kahkahkah sila blajar slang bhasa kwan dlu

      Delete
  40. Auta dan fitnah memang santapan umno,
    Bila didedah terus macai dan dedakian jawab I donno,
    Begitulah sandiwara mereka dan puak puak yang semberono,
    Ibarat perpatah lempar batu sembunyi cash di casino,

    Astaghfirullah astaghfirullah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kajolla lempar batu sembunyi jubo...

      Delete
    2. Hehehe yg btul macy really ?
      Babi pun pndai brmadah? hehehe dubuk kna blaja lgi

      Delete
  41. Upah kajolla geng najib mr j dan sahabat jahi lekat celah gigi jeer..
    Kajolla terpaksa kerja obertime waktu mlm serah belakang kpd bang sardar..nak cari 5 kopang untuk tampong gst.....cian ko kajolla ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang lima kupang tu pun abg sardar hutang! Dah sminggu x bayar! Kih kih kih

      Delete
    2. Hahahaha...naya kajolla...patut nanpak kajolla kurang bermaya...meraban merapuu...
      Hikhikhikhki..

      Delete
  42. Berikut adalah chain of portal yg dipetik dari Youtube "BERGEGAR BUMI SABAH!! Ucapan Shafie Apdal Buat Najib MENGGIGIL! UMNO Sabah TELAN Air Liur!!

    Bukti betapa jahanamnya Kejora menyamar, mengadu domba & menyebar tohmahan palsu tapi tertangkap basah juga.
    -----------------------------------------
    Silok 60 1 day ago:
    DSSA (Datuk Seri Shafie Afdal)...nak tanya lah, betul ke masa Kak Wan dan rombongan PH nya datang ke sabah hari tu, tak dapat sambutan rakyat. Dengar sabar kau sabotaj sbb takut PH bertapak kukuh di sabah dan menggugat kau dan Warisan? Kalau PH letak calonnya, mesti kau bantah habis2an..nanti rancangan kau utk jadi KM sabah tergendala, terlepas pulak peluang utk kaut hasil mahsul sabah utk kau dan kroni2. Kesian kak wan, datang jauh2. tak dapat sambutan...membazir masa, tenaga dan wang ringgit aje !


    Khairul Affandi 17 hours ago:
    Silok 60
    mcm mcm la ko ni...


    Fat Gen 13 hours ago
    Silok 60 ko ni nak laga kan orang pulak .ini lah macai BN


    Arman Rozaidy 6 hours ago:
    Silok 60 ko xpyh nk bt fitnah la ..org mcm ko mau humbn dlm kandang babi ja


    Xander Hans 4 hours ago:
    Silok 60,
    Hari tu ko menyamar jadi org Sarawak fitnahTUNM.skrg hal Sabah ko buat fitnah pasal DDSA dn DSDWA pulak.ko ni mmg cybertrooper anjing kurap liar peliharaan umngok najiblis.menyalak sana sini.Celaka ko!!

    Othaman Ahmad 1 second ago:
    Mamat Silok 60 nie sebenarnya juga seekor cybertrooper BN Kejora Jahanam cuba nak klentong -dakyah mengampu KERA-jaan BN (Borosmah Najib). Apalah yg boleh disandar & dipercayai pd orang kuat mencarut, pantun sampah, tidak bersopan & beradab pd orang tua2, cerita lucah dirinya gemar seks sonsang main bontot stor kunyit, kaki tiru kopipes bahan sampah...dan pengampu raja klepet/kleptokrasi Cash is King......??
    Sila kunjung blog Shahbudin.com untuk melihat perangai buruknya.

    Therefore, let's whack & blast him good....!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PERHATIAN:

      Ini lagi satu contoh macam mana Kejolla kena tibai cukup2 dek dakyah auta nya di Youtube "Ucapan PENUH Mahathir Solat Hajat Selamatkan Malaysia & MemBEBASkan Anwar Ibrahim"
      ---------------------------------------

      Silok 60 1 day ago:
      TDM...takde sorang pun rakyat Msia yg percaya cakap2 kau tu...kami tau ia bukannya jujur, dibuat kerana terdesak utk dapatkan sokongan PKR. Lepas PH menang dan dia jadi PM lagi sekali, takkan dibebaskan DSAI ..dia lagi suka DSAI terus mereput kat dalam..bahaya kalau DSAI bebas, terancam kedudukannya.!


      Jasman Mohd Zaidi 8 hours ago:
      ko sorang jer kot yg tak percaya...


      Silok 60 2 hours ago:
      Lebih berfaedah kau buat solat hajat agar duit berbillion ygdiparking kat tangan kroni 2kau dapat semula, atau doa banyak2 agar kau tak kantoi dalam kes Forex...tambah 1 lagi, semoga anak2 kau dan sykt2 mereka tak sangkut dalam penyiasatan LHDN tu !


      Khairul Raznie 33 minutes ago:
      Ko sapa siok 60 dunia respek tun arwah tuk guru ni aziz pun respek dia ko 2 bodoh xda apa pun banggang


      Mohd Ismail 9 hours ago:
      Shiok 60, tell me which islamic leader can be the best like Tdm. For sure kau baruah Najib.

      Delete
    2. Seman udah keluar, dari tmpt menyorok
      Tetapi royan raban dia, dah makin terok
      Darii perangai kera, bertukar rupa berok
      Termakan ibu gula yg diguna buat jerok

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahha kaaahhh

      Delete
    3. Kojolla dalam kesipuan bila ditelanjang bogelkan ulah-ulah klentong & samarannya.

      Delete
    4. Kehebatan hamba ni tersangatlah ketara
      Hamba berjaya bikin si Seman sengsara
      Kat hati pelesit ni, asyik panas membara
      Semua komen pro-Najib, dia kata Kejora

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahha kaaahhhh

      Delete
    5. Seman keluar juga, walau hamba tiibai terok
      Malu & tak kesudahan kalau terus menyorok
      Kutip ke sini komen2, entah dari mana cerok
      Tak daya berlawan, dia buat perangai berok

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahha kaaaaahhhhh

      Delete
    6. Sekadar nak ingat mengingatkan....

      Apalah yg boleh disandar & dipercayai pd orang kuat mencarut, pantun sampah, tidak bersopan & beradab pd orang tua2, cerita lucah dirinya gemar seks sonsang main bontot stor kunyit, kaki tiru kopipes bahan sampah...dan pengampu raja klepet/kleptokrasi Cash is King......??

      Let's whack & blast the son of a bitch kojolla real good, till he becomes a deadwood....!!

      Delete
  43. Budinn next topic plss macy wat announcement ekk

    ReplyDelete
    Replies
    1. R.aja
      A.ota
      T.aik
      K.uda

      Delete
    2. Hikhikhik g tau jiban pricetag aku lak brpe dubuk

      Delete
  44. Kupasan yg mantap dari penulis ,salute!

    ReplyDelete
  45. Mlm tadi aku tengok berita tv 3 suku...terkejut lihat muka mat taib yg baru berumor 72 tahun...muka mat taib jauh lebih tua dari muka tun madey yg dah berunur 92 tahun....kenapa jadi begitu?...

    Orang yg jauh berumur lebih muda kelihatan wajahnye jauh lebih tua dari orang tua renta yg baling gelas pon tak pecah...muka haji hadi pon dah kelihatan tua...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah kebarakahan/anugerah Illahi yg dilimpahkan ke atas Tun Mhathir. Wajahnya sentiasa berseri dgn senyuman, kehadhirannya ada semacam satu aora luarbiasa, akal fikirannya masih credas & waras, kesihatan termasuk giginya masih utuh walau dan mencecah 92 tahun.

      Perlu dingatkan, beliau satu2nya pemimpin Islam Melayu yg dapat masuk ke dalam Kaaba dan sentiasa dalam ingatan & sebutsn warga Mekah & Medinah.

      Delete
  46. Kalau tawarkan pd Dayana Sofea 5 juta ada jugak logiknya, ada rekod pernah masuk calon prk, popular, pompuan, tak kawin lagi, lawa pulak.
    Ini bagi tawaran pd baka Benggali telor besar. Muka jambu boleh tahan. Tapi yg suka budak-budak lelaki jambu dan lawa mcm tu seorang je kat Malaysia ni.

    Tunggulah kemunculannya.... muahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahkahkah mmuah lizzah n lizzy n dayana sofia sekali
      Sayang sadiq juga rapiji
      Kalo kak ros ku jadi geli
      Azalina pula ku jdi ngeri
      Hikhikhik so jiban kna import player lagi
      Prkara nyata dan berlegar di nyali
      Barisan lahanat kepunden kini kahkahkah wa up satu lgi dayana sofia lineup terkini lizzah n lizzy beri laluan lgi sungguh bahagia hidup ku ini kahkahkah

      Delete
    2. Dia akan muncul di tepi lorong2 chow kit tiap2 malam dan berakhir di tepi pili bomba

      Delete
    3. Campak lima kupang dia akan muncul dgn lenggang lenggoknya..

      Delete
    4. Terus tanggalkan seluarnye...hehehe...nak harapkan upah dari najib lekat celah gigi..cian ko ksjolla...

      Delete
    5. Kalo tawarkan 5 jota kpd dayana tak de lah sidang media...
      Tawaran kpd dayana bukan tawaran politik...tawaran ajak kawin leer bongok..

      Delete
  47. Sdekah mat taib pon rela hati masuk umno?...nilai mat taib setaraf barang lusuh...kalo 500000 lojik...duit mat taib berjota2 dah makin kurang..

    ReplyDelete
  48. TABIK SPRING SADIQ!!! 5 JUTA NAJIB KASI HARGA KENA TOLAK. HARGA SAMA MACAM SATU SURUHANJAYA PENCEGAHAN RASUAH MALAYSIA TUUUUUUUUUUUUUU.....

    HAHAHA... BERBALOI ALLAH BAGI NAJIB HIDAYAH NAK BELI SADIQ DAN SPRM PADA MASA YANG SAMA....

    SADIQ KETUA ARMADA SUDAH TOLAK 5 JUTA.

    DZULKIPLI SPRM TAK MALU SEBAB TERIMA RASUAH 5 JUTA?

    ReplyDelete
  49. GEMPAR - Bubar Parlimen, 22 Oktober..

    Pemerintah Jepun setahun lebih awal akan mendadakan pilihanraya negara itu.

    Najib ada telur ker nak bubar parlimen awal2 atau masih nak bergayut sampai hujung nyawa....??

    ReplyDelete
  50. Perasan sgt lah si hamba pantun lucah tu,
    Mcm azazil lah kot akhirnya bergelar iblis,
    Taubat dan insaflah wahai sedara suku sakat hantu,
    mudah mudahan kat akhirat sana x sakit di hiris hiris,

    Astghfirullah astaghfirullah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...