Friday 27 October 2017

ADAKAH PEMIMPIN PH HANYA SUKA-SUKA MERANGKA BAJET ALTERNATIF?


Petang ini Najib Razak selaku Menteri Kewangan akan membentangkan Bajet 2018 yang dilihat banyak pihak tidak lebih sebagai "gula-gula pilihanraya" untuk memastikannya terus berkuasa, di sebalik skandal mega 1MDB yang membelenggu dirinya.

Mahu tidak tahu, Najib harus memastikan beliau menang pilihanraya akan datang dan Bajet 2018 adalah senjata terakhirnya bagi tujuan itu, setelah satu lagi senjata - keputusan RCI Forex nampaknya mungkin tidak banyak membantu untuk mengaitkan Tun Mahathir Mohamad atas kerugian urusniaga matawang pada tahun 80an dan 90an dahulu.

Oleh yang demikian, bajet kali ini dipercayai bukan saja "gula-gula", bahkan juga penuh dengan tawaran yang "gila-gila".

Sementara itu, Pakatan Harapan sudah pun membentangkan bajet alternatifnya, Selasa lalu dengan 10 intipati - menghapuskan GST, pendidikan percuma, gaji minima, rumah mampu milik, menghapuskan rasuah, menangani isu Felda, menghapuskan tol, royalti minyak 20 peratus, untuk wanita dan kepentingan Sabah serta Sarawak.

Selain itu, dalam tempoh 100 hari menjadi kerajaan pula, Pakatan Harapan turut menjanjikan tangkapan terhadap MO1 dan jerung-jerung yang lain, RCI untuk 1MDB dan Felda, penubuhan badan bebas untuk mengembalikan aset dan wang rakyat yang dicuri, menjadikan SPRM sebagai badan bebas yang melapor terus kepada Parlimen dan terakhir, menghapuskan amalan runding terus bagi semua kontrak kerajaan.

Memandangkan tawaran PH itu terlalu menarik dan mampu mengujakan rakyat kepada perubahan, berbondong-bondong pemimpin UMNO dan kerajaan memperlekeh bajet alternatif tersebut.

Ada yang kata ia akan memufliskan negara, bersifat populis, tidak mungkin mampu dilaksanakan, tiada kredibiliti, hanya janji semata-mata dan pelbagai perlecehan lainnya.

Apakah PH hanya main-main atau suka-suka merangka bajet tersebut?

Kita harus sedar bahawa PH, berdasarkan penerimaan rakyat terhadap perubahan dan penolakan ketara terhadap Najib, hanya selangkah saja lagi untuk menjadi kerajaan dan menumbangkan UMNO serta BN dalam pilihanraya akan datang.

Dengan yang demikian, bajet yang mereka rangka itu sudah pasti sesuatu yang praktikal dan boleh dilaksanakan. Adalah tidak bijak jika PH merangka sesuatu yang tidak mampu dibuat, sedangkan peluang untuk menang memang dalam tangan.

Lainlah jika PH memang tiada peluang langsung untuk menubuhkan kerajaan, maka bolehlah dijanjikan bulan bintang dan gemerlapan lain yang tidak mampu dicapai tangan.

Ketidakmampuan menunaikan janji atas tawaran yang sudah dibuat  pastinya akan menjadikan rakyat memberontak dan menolak secara serta-merta kepada PH.

Adakah PH hanya ingin berkuasa setahun dua atau selama sepenggal sahaja?

Jika itu yang berlaku, selepasnya PH tidak akan dipercayai lagi oleh rakyat dan peluang untuk kembali sudah semestinya tertutup sama-sekali.

Adakah itu matlamat perjuangan PH?

Selain itu, kepada yang terus memperlekeh bajet alternatif tersebut, mereka seharusnya sedar bahawa di belakang PH tersenarai tokoh-tokoh hebat seperti Tun Mahathir, Anwar Ibrahim, Muhyiddin Yassin, Tun Daim dan sederetan nama yang lain yang telah terbukti sebagai pemimpin yang hebat dan berjaya sebelum ini.

Di Selangor dan Pulau Pinang pula, PH telah membuktikan kemampuan mereka dalam mentadbir dengan lebih baik berbanding kerajaan BN yang terdahulu.

Sudah tentu, jika mereka bersetuju terhadap isi atau intipati bajet alternatif itu untuk dibentangkan secara terbuka kepada rakyat, mereka sebenarnya punya keyakinan dan kemampuan untuk melaksana dan menunaikannya apabila diberi kuasa nanti.

Tidak mungkin mereka itu mahu "membunuh diri"  dengan menjanjikan sesuatu yang tidak mampu untuk dilaksanakan.

Sebagai rakyat yang sudah pun terasa perit dan sengsara di bawah Najib selama ini, tiada sebab untuk kita mahu meragui kemampuan PH dalam memberi kebahagiaan dan kesejahteraan melalui pembentangan bajet alternatifnya itu, kecualilah jika kita mahu melihat Jho Low, bukan saja terus bebas, malah bertambah lagi bilion-bilion masuk ke dalam poketnya selepas ini. (ShahbudinHusin 27/10/2017).

258 comments:

  1. Yabedabeduuuuuu.1st....o yeah o yeah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah, tuan. Saya tempat kedua. Heheheheh.

      Delete
    2. Yahoooo....bajet bn utk semua warga. ADIL DAN AMANAH pembentangan bajet dr PM. Kalau palatan kurapan berani sila agihkan bajet 2018 utk seluruh rakyat malaysia.

      Delete
    3. Yahoooo....bajet bn utk semua warga. ADIL DAN AMANAH pembentangan bajet dr PM. Kalau palatan kurapan berani sila agihkan bajet 2018 utk seluruh rakyat malaysia.

      Delete
    4. Yang bagi kat rakyat tu sikit sgt
      Heboh saja lebih.

      Yang depa dok kaut berbilion ringgit tu knp senyap?

      Buat laporan PAC masuk OSA sorok drp rakyat

      Tabur dedak cucuk hidung.

      Bodoh ker tak bodoh Melayu ni?

      Delete
    5. Orang tua bapok wak kojola kengkang lima kupang mana pi sekolah sebab tu dia buta hati dan buta perut.

      Delete
    6. 17:13 adalah samaran si puaka Kojolla yg gemar alih tiang gol dgn ramalan 4 no. ekor ala indon sejak 5 tahun di blog parpukari, pisau net, putra merdeka, kluangman & kini di blog shahbudin.

      Apakah spesi yg kuat ramal judi, maki carut, cerita seks songsang, kopipes bahan sampah, pantun-pantat sampah, kaki auta, nunujuk2 sembahyang konon....boleh di percayai.......?????

      Delete
  2. Tuan Budin, Pemimpin Pakatan Harapan serius dalam usaha memerintah negara ini. Hala tujunya jelas, bukannya macam sebuah parti yang mengaku memperjuangkan agama tu.

    ReplyDelete
  3. Bentang budget ka buat lawak dan perlekeh orang.

    ReplyDelete
  4. Pendapatan isi rumah B40..RM2,629 tahun 2014 meningkat kpd RM3,000 tahun 2016....APA CITER?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Angka yg tak mengambarkan realiti!

      Delete
    2. Sangat2 setuju....pebdapatan je yg naik ke....kos hidup
      / kadar inflasi turun ye......hihiihi

      Delete
    3. citer nya ....gula gula pilihanraya

      Delete
    4. Cuba tanye jaga nelayan pekerja pasar raye dan penoreh betul pendapatan mereka dah naik...geng najib bawak cerita kassim baba yg juat kincin...

      Delete
  5. Yang buat lawak tu BN. Yang perlekeh orang tu PAS. Maklumlah mereka daripada DNA yang sama, kata Annuar Musa.

    ReplyDelete
  6. Agihan pendapatan dlm kalangan isi rumah..penurunan pekali gini 0.441% thn 2009 kpd 0.399% thn 2016..THE LOWEST IN THE HISTORY OF MALAYSIA ...APA CITER?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Service sewa punggong masih lima kupang lagi ker untuk tahun 2018?

      Delete
    2. citer nya ....gula gula pilihanraya

      Delete
  7. Peruntukan bajet 2018 adalah RM280.25 billion berbanding RM260.8 billion tahun 2017....APA CITER?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bajet defisit ato bajet berimbang?...tahun lepas bajet defisit....aper citer?..

      Delete
    2. Haha Bajet defisit tambah lagi hutang negara. Boleh caya ke bajet najib ni? Yg lepas2 tu byk yg dicapati je. Kali ni bukan bajet gula2, tapi bajet ferraro rocher le

      Delete
    3. citer nya ....gula gula pilihanraya

      Delete
    4. Bajet service dan sewa punggong kojola tahun 2018 apa cerita?

      Delete
    5. bro 1655
      Geng Najis tu tak jawab pun soklan bro...
      Tak payah tanya dia lah, dia tak kan jawab punya...takut tejerat batang p***r dia, terjerut kang putus, tak leh la nak menyundal lagi...kan geng najis! kan kan!

      Delete
    6. Bajet defisit ato bajet berimbang?...

      Delete
    7. Apa.cerita apa cerita


      Minah puteri umno ni



      Tak reti nak ilas bajet dok dimm.la.GEMUK WOII

      Delete
  8. Mahligai Seni, janganlah hidup dlm mahligai impian. PH tiada kepimpinan, polisi, halatuju bahkan tiada pakatan yg jelas dan kredible. PH hanya main hasut dan isu isu popular untuk tarik undi. Mereka yg lebih guna emosi dari isu senang diperdayakan. Buanglah emosi dan lebihlah guna akal fikiran. PH perintah kerajaan persekutuan adalah bencana besar bagi negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak kira! Undi pakatan jugak!!!!

      Delete
    2. Mr Hebon kempen supaya sokong kassim baba...kassim baba boleh rompak lagi...kroni2 pon boleh rompak jugak...Hebon hotel felda saper beli dan jadi milik saper?...beli bangunan asrama 29 juta tapi bayar 34 jita...saper kaut 14 jota....komisen?...

      Delete
    3. Hehehehe..., betul Saudara 16:44, sokong Pakatan Harapan juga. Walau bagaimanapun saya hormat akan Saudara Mr. J, kerana beliau berkomentar dengan agak baik.

      Delete
    4. Jebon kaki temberang...

      Delete
    5. Bosan tengok bini najib jer pakai birkin! Nak tengok bini lks pulak pakai birkin!

      Delete
    6. I like PH. Hidup PH!!

      Delete


    7. PH tawar 100 hari pertama tangkap MO1. Nak tangkap MO1 kena tangkap Jho Low juga yang menerima dedak berjuta-juta.

      Jika bajet sangat penting kepada Najib, mengapa tidak ambil tindakan ke atas Jho Low ?

      Adakah PH suka-suka membuat tawaran sedangkan peluang untuk menang tidak mustahil dan tidak sesusah dahulu.

      Delete
    8. Hei mr j,
      Kenapa tak jawab soklan 1653 tu!!!
      Biji dah temasuk ke????

      Delete
    9. Anon 1820, zaman tangkap orang ikut suka hati macam Operasi Lalang zaman TDM dah berlalu. Setakat ini PAC, SPRM dan 7 buah negara yg siasat tiada jumpa apa apa untuk tangkap Jho Low. Kalau ada bukti bagi kat SPRM ataupun DOJ. Biar siasat dan tangkap Jho Low kalau didapati bersalah. Tak payahlah buang masa dgn isu Jho Low ni kalau tiada bukti. Bajet PH yg aneh - cerita nak tangkap terus orang tanpa siasatan. Ikut kezaliman zaman TDM. Sepatutnya bajet org cerita polisi dan strategi dan sumber kewangan yg diperlu untuk realisasi strategi tersebut.

      Delete
    10. Belum siasat dah tutup kes. Pagi minta tolong interpol, petang boleh nafi cakap minta tolong interpol.


      Beberapa kes luar negara nama Jho Low di kait dan mereka di dapati bersalah kerana langgar peraturan bank bukan kerana terima duit dari Jho Low. Itu yang Jho Low lepas. Jika Jho Low beri rasuah memang lah dia di bawa ke mahkamah tapi Jho Low hanya mahu gunakan akaun bank untuk menyimpan duit ia itu duit haram yang bermula dari beberapa negara yang sedang menyiasat duit haram tersebut.



      Duit yang Jho Low guna ialah duit yang asalnya di sini. Puncanya ialah dari 1MDB. Seperti yang di ketahui 1MDB telah rugi besar maka satu siasatan menyeluruh perlu di buat bermula dengan menangkap Jho Low iaitu individu yang nama nya di guna untuk buka akaun.

      Jho Low bukannya orang politik yang ada kuasa tetapi macamana dia di beri pelindungan tanpa sebarang siasatan.

      PH akan memastikan keadilan di laksanakan dan jika dalam siasatan mendapati Jho Low tak terlibat dia tidak akan di aniayai.

      Jho Low sendiri akan menyerah diri jika PH yang menang sebab dia hanya menerima arahan.

      Kalau duit dia sendiri dia tak hidup seperti sekarang sebagai pelarian.

      Doakan lah PH menang.

      Delete
  9. Bajet Najib hanya nak memperkayakan lagi Rosmah dan konco-konconya, kat rakyat hanya tabur sisa-sisa dedak.

    ReplyDelete
  10. Seperti bajet tahun2 terdahulu lepas bajet adelah harga barang naik...seblm bajet harga minyak dah dinaikkan...tak de kesan langsung kpd golongan miskin yg merupakan majoriti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bajet cantik tapi duit bila nak turun kpd rakyat?

      Delete
    2. Kojola bunting boleh balik awal sejam laaa
      Kihkihkihih

      Delete
  11. Bajet tahun lepas kassim baba dah cerita lebuhraya Pan borneo...tahun ni citer pan borneo lagi...tak de benda baru untuk borneo?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg sepatutnya bajet tahun ni cerita pasal PAN @ parti Kuali @ PAN Imayam pulak

      Delete
    2. citer nya ....gula gula pilihanraya sahaja, tidak lebih tidak kurang!

      Delete
  12. YEOPPPP BANGUN JGN NK MELINGKOR JER
    BAJET SEDANG KE UDARA JANGAN SEMBANG
    KUTY JIDIN BOBOI TOKONG KETAK LUTUT NYER
    PRU DAH DEKAT PAKATON TUGGU MSA TUMBANG



    KIKIKIKI... BERAMBOSSS BARUA SINGAPORK@DAP




    INI KALI HAAH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni bahlol...

      Delete
    2. citer nya ....gula gula pilihanraya semata mata......Takde makna nya...

      Delete
    3. Bapok Wak kojola kengkang masih lima kupang lagi ker?

      Delete
  13. Selagi najib tak ceraikan rosmah dan geng najib tak bagi se round, undi pakatan jugak! Kikikikiki

    ReplyDelete
  14. BIASA LER YA BUDIN....KALAU KO DAH TAK SUKA TU....DSNR BUAT APA PUN KO TETAP TAK KAN SUKA.....TAK APA LER KO BUDIN ASAL KO BAHAGIA...LAGU DARI ARMADA YG TENGAH TOP TU...KIHKIHKIH!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah byk kali najib tipu, sekali tipu je kita dah x caye, apalagi PM yg hobi dia suka menipu, the biggest hipocrite ever!

      Delete
    2. pungkok hang .. kikikik

      Delete
    3. Hanya gula gula pilihanraya....gitu lerrr citer nya ....gula gula pilihanraya semata mata, dah kenal sangat dah...

      Delete
    4. Makan kangkung lagi ker wak koja kengkang?

      Delete
  15. Hanya Gula dikulit.
    bila Jubbo buat bajet.
    Isi penuh dgn klepet.
    Bangsatwan mula lior mempalit.
    Brahmin tunggu masa nak menggigit
    Cai Ulat Taek memgeliat membelit.
    Rakyat nampak, akal tak sempit.
    Jubbo riak melaung menjerit,
    Perut dia tak sakit...
    Tapi UMNOBNPAS dah gigil cirit...

    ReplyDelete
  16. Mcm biasa je budjet jibo ni. Takde apa istimewa pun.
    Kalau ada duit rm280 billion, sapa pun boleh agih2 kan, akhirnya nanti masuk projek lanun yg sama juga.

    ReplyDelete
  17. Bajet altantuya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya gula gula pilihanraya....gitu lerrr citer nya ....gula gula pilihanraya semata mata, dah kenal sangat dah...si penyamun tu....tak caya tengok lepas pilihan raya nanti...GGGSSSTTT naik 10%...padan muka...

      Delete
  18. TERBAIK PEMBENTANGAN 2018 YG MENYELURUH UNTUK RAKYAT MALAYSIA.TAHNIAH DSNR DAN KERAJAAN BN.HIDUP RAKYAT..HIDUP BN...DOAKU BN DAN PAS TERUS MENERAJUI NEGARA..KAMI SOLADIRITI MAHASISWA MERANGKAP LEPASAN SISWAZAH AKAN TERUS PERJUANGKN SOKONGAN PADA KERAJAAN..HAMPIR 2.8JUTA PENGUNDI MUDA DIDAFTARKAN TERUS MENYOKONG KERAJAAN PILIHANRAYA DEPAN. TERIMA KASIH PADA MANTAN PM DR.MAHATHIR YG MENGUATKN KEMBALI BN DAN MELEMAHKAN PEMBANGKANG..(IR.M)

    ReplyDelete
    Replies
    1. pungkok hang bebulu .... wakakkakkakkakk

      Delete
    2. Itu semua hanyalah ....gula gula pilihanraya

      Delete
    3. Hutan ptptn pun tak habis bayar lagi mau cakap phui. Specis badak air.

      Delete
    4. Jelas lagi nyata , seperti yg dijangka gula gula pilihanraya ditabur semau maunya.....
      jika anda mampu berkikir....tak gitu macai umno pas sekelian????????

      Delete
    5. Hanya gula gula pilihanraya....gitu lerrr citer nya ....gula gula pilihanraya semata mata, dah kenal sangat dah...si penyamun tu....tak caya tengok lepas pilihan raya nanti...GGGSSSTTT naik 10%...padan muka...takde sebut kan??? tapi tungguuuuu....

      Delete
    6. Ikan kembong turun harga ker?

      Delete
  19. TOL DI MANSIH KAT SELANGORK DAN KEDAH
    TOL LAIN DI DELANGORK DAH NAIK BERKETOL
    YG PELIK PAMBANGKANG SOKONG SAMA LAH
    BUAT U TURN GILO BABI PAKATAN SAMDOL


    KIKIKIKIKIKI....



    BERAMBUSSSS BARUA SINGAPORK@DAP




    INI KALI... DAH DEKAT SSGGTT





    kikikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. citer nya ....gula gula pilihanraya

      Delete
    2. Tol punggong kasi mansuh lah wak kojola kengkang...

      Delete
    3. 1756,
      KO TU BONGOK PIANG...U TURN APA NYA BADIGOL!!! YANG BAIK UNTUK RAKYAT PAKATAN MESTI SOKONG SEBAB PAKATAN HARAPAN BERJUANG UNTUK RAKYAT , BUKAN UNTUK KEPENTINGAN PERIBADI PEMIMPIN. KAU TENGO YB RAFIZI RAMLI AHLI PARLIMEN PANDAN DARI PAKATAN HARAPAN, DIA SANGGUP DIPENJARA DEMI MENDEDAHKAN PENIPUAN YG DILAKUKAN OLEH GOVERMENT OF THE DAY SUPAYA RAKYAT TAHU BAHAWA MARHAEN DITIPU OLEH PARA BANGSATWAN BANGSATWAN BARISAN NASIONAL YG MEMERINTAH DGN DISOKONG OLEH AGAMAWANG AGAMAWANG YG HUBBUD DUNIA SEMATA MATA. TIDAK MENEGUR TIDAK MENASIHAT SEGALA PENIPUAN DI DEPAN MATA. RM3.5 BILION, RM2.6 BILION, RM500JOTA, RM100JOTA, RM43JOTA BERJOTA JOTA LAGI HANGUS BEGITU SAHAJA KERANA BIMBANG DILUCUT JAWATAN ANAK BINI TAK MAKAN? SEMBAH BIJAN KE SEMBAH TUHAN?????????????

      Delete
  20. sabar tuan tuan..bajet najib adalah untuk melepaskan diri dan keluarganya dari tindakan undang undang..dia duk bajet tu la.

    ReplyDelete
  21. Jika negara ditadbir urus dgn baik,tiada rasuah 10%,penyelewengan,boros,songlap mcm 1 mdb,lebih baik dp itu pun ph boleh buat,undilak PH,demi masa depan negara yg gemilang,ph perintah confirm nilai ringgit naik,cayalah,jgn bodoh mcm mr j dan geng najib,itu budak ponteng sek dulu,sbb tu tak blh berfikir langsung.

    ReplyDelete


  22. "Kalau rizab serendah US$21.7 bilion pun tidak bangkrap...apatah lagi rizab sekarang setinggi US$101.4 bilion," katanya (Najib)

    Jadi di mana tak logik nya bajet PH ?

    Dengan dakwaan Najib, negara tidak bangkrap dengan rizab US 21.7 billion, sedangkan macam-macam rakyat dapat dan hidup pun senang semasa itu, iaitu pada tahun 1997, apa masalah bajet PH dengan rizab US 101.4 billion ?


    ReplyDelete
  23. ARI NI SANG BOGIS MENGAMOK DI PARLIMEN SKG
    TERKENTUT KONTUT LARI SI MAMAK KER'LA
    TAK SEMUA ORG KEDAH BODO PIANG BANGANG
    BOGIS SUMAN JACK JPC POMEN BAWAH TANAH MASIH TERKINJA....



    KIKIKIKIKI... BERAMBOS BARUA BOGIS SINGAPORK@DAP




    KIKIKIKI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malam ni wak kojola kengkang tak berniaga laaa...

      Delete
  24. Angka boleh dimanipulasi,kuasa berpusat di tangan dia,sorry le nak percaya,penyangak tahap mega....

    ReplyDelete
  25. Kami rakyat Msia yg waras ingin merafakkan setinggi2 tahniah dan T/Kasih yg tidak terhingga diatas pembentangan bajet yg begitu inklusif dan progresif, yg pasti akan memberi menafaat kpd bayi yg belum lahir hinggalah ke warga dewasa. Sepatah kat Megat Terawis, rakyat dan kerajaan adalah satu..tiada 2 atau 3nya. Keeratan inilah yg akan terus memacu negara menjadi Msia yg maju dan disegani dunia. Bajet yg sebegini holistik takkan mampu difikirkan oleh PH...tengok ajelah bajet yg diutarakan mereka, mengarut dan tak masuk akal , tak menyeluruh dan seolah2 dibuat main tangkap muat aje. Pelikkan, kata PH ada ramai pakar2 ekonomi, spt Si Pizi tapi mengarangkan bajet mcm pelajar akaun Tkn 5 aje .Memang betullah, PH ni betul2 tak malu, sibuk kerajaan nak bentangkan bajet, dia pun nak buat jugak...tapi bila buat tak semengah, asal janji ada aje..mcm hampeh! kikikikikikikiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepatah kata wak kojola kengkang lima kupang malam esok service free

      Delete
    2. KOJOLLA TERKENTUT

      PASAI BONUS 1 BULAN PON TAK DAK

      Delete
    3. Si kengkang tu kalau kentut terkekuar kangkung

      Delete
  26. Yang pasti dan kena setepek kat muka2 PH ni...kata2 hikmah DSNR..,THE ONLY CONSISTENT WITH THE OPPOSITION IS THEIR INCONSISTENCIES..kalau tak paham jugak, google translate lah ! kikikikikikikiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg pasti wak kojola kengkang lima kupang dah bunting!!!

      Delete
  27. Apalah lagi nak diharap pada PH ni...hanya bermegah2 dengan gelaran pakar U-TURN sejak merdeka. Tak caya...rujuk ajelah kata2 Madey Al Kutty tu! kikikikikikikikiki....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan wak kojola kengkang lima kupang ker yg dok buat u turn atau doggie turn

      Delete
  28. Wah ...untung besarlah penjawat awam. DSNR dah berikan kat kau orang 12 insentif utk kesejahteraan kau orang. Bonus 1500 tu kira ok lah , tertinggi sejak 7 tahun lepas. Naik pangkat pun makin senang, Time based dah dipendekkan kpd 13 tahun. Untung besarlah kau org bawah pemerintahan DSNR dan BN yg sentiasa mengambil berat kebajikan kau org. Dalam bajet PH tu, takde pun aku tengok apa2 insentif yg mensejahterakan penjawat awam, yg ada janji2 mereka utk mengurangkan dan memberhentikan kau orang adelah. Ayuh penjawat awam, kita membalas jasa baik kerajaan BN dengan sama2 berjanji utk terus mengekalkan mereka dlm PRU14 nanti dan jangan berikan walau 1 undi pun pada PH, kalau boleh kita sama2 berganding bahu memberi pukulan maut kpd PH ...kalau dapat calon2 PH kalah dgn hilang wang depsit , lagi cantiiiiiik ! kikikikikikikiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. RM 1000 je....RM500..tunggu raya tahun depan

      hikhikhikhikhik.....aaaaa..hikhikhik

      berendam ayor mata lah orang gomen!!woi

      Dah nak PRU,bonus setengah bulanpun tak
      mampu nak bagi....

      Sumo orang gomen dah mati angan-angan

      Mana cuepax....mana cuepax????????
      hik..hik.....hikkkkkk

      Rekod 8 tahun tak dak bonus...

      KOJOLLA PUN MENGAMUK TEWWWW????

      KAH KAH KAHHHHHHH KAHHHHHH

      Delete
    2. Lantak engkaulah dildo nak cakap apa pun. Ph tetap dihati! Kwang kwang kwang

      Delete
    3. woi GN bodoh,ko ingat kakitangan awam nih
      bodoh mengira macam ko.

      Eloknya muka ko ni , 1.6 juta PA ludah.

      ptuiiiiiihhh

      Bodoh!!!busuk punya olang!!!!

      Delete
    4. gn bodoh..selangor penang dpt bonus..bye umno..kem salam kat semah

      Delete
  29. Kira secara kasar..

    Rakyat dapat..

    RM 200 + RM 1500 + RM 200 @ RM 1000 ( 2% potongan cukai) + RM 10000 ( yang lain-lain) jumlah RM 15,000 anggaran ..

    Banding kan dengan Jho Low + Riza Aziz + Rosmah + kepala penyamun + Pencacai .. mengikut kiraan 3 tahun lepas pun dah berbillion.

    Banding kan dengan PH ..

    GST di hapuskan. Bagaimanaoun PH sedar walau pun GST di hapuskan dan di beri gaji minima pun, rakyat tetap akan hidup susah. Kena tunggu 20 tahun baru berjaya ubah kehidupan rakyat. Ini kerana Najib dan BN sudah terbalikkan kehidupan rakyat yang sebelum ini senang menjadi sangat susah.

    PH dan semua tahu sekiranya hapuskan GST pun dah kira bagus tetapi demi masa depan rakyat yang lebih sejahtera PH tambah lagi iaitu hapuskan Tol.

    PH mahu masalah rakyat di selesaikan terlebih dahulu. Dengan itu rakyat lebih berkeyakinan apabila maruah mereka di kembalikan dan seterusnya rakyat dapat menumpu pada produktiviti yang menyumbang pada ekonomi negara.

    Sebaliknya apa yang Najib berikan kepada rakyat tidak menyelesaikan masalah kos saraan yang tinggi. Bajet Najib sekadar melepaskan lelah untuk seketika ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak kojola bunting dapat 1 jam..
      Boleh balik awal
      kihkihkih

      Delete
  30. Ni lah baru betul pahlawan Bugis..terus mara tanpa rasa takut walau sedikit pun pada sesiapa. Setakat pendatang dari kerala tu..kalau DSNR terbersin aje, dah tunggang langgang lari terkincit2 nak balik negeri asal usulnya! kikikikikikikiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah untunglah orang bunting
      Kihkihkih

      Delete
    2. untung badak, bonus sepanjang tahun

      Delete
    3. Pahlawan burit adalah





      Kiiiiliiikiikkk

      Delete
  31. Kalau ramai balaci2 PH yg sayangkan sangat kat Madey Al Kuttyti, nanti bila dia lari balik ke Kerala tu boleh lah tumpang sekapal dengan dia! kikikikikikikiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seronok sungguh wak kojola kengkang sebab bapak dia tok batin di hutan pahang tu dapat kenaikan elaun RM1,500
      Bolehlah dia beli tv selama ni tengok tv pun kat balai raya saja

      Delete
    2. 1907..xde bonus, xde undi..bye hihi..jgn marahhh..muah muah muah..cayang badak

      Delete
    3. Zack...bukan ke mak kau yg kawin dgn Tok Batin tu, dengar citer dah bunting pelamin tapi tak beranak2 sampai sekarang ! kikikikikikokokikikiokik....

      Delete
    4. Malaysian Cybertrooper27 October 2017 at 21:01

      Kalau Tun betul lari kemana jua, dia tetap akan di sanjung. Tapi kalau Najib lari lepas dia bungkus masa PRU14 nanti apa ko ingat dia nak bawak ko sekali ke? Ko tetap merempat kat sini jugak.

      Delete
    5. MAMAK MADEY TU DULU NEGARAWAN...SEKARANG NI NEGARA-SAWAN....

      Delete
  32. WOI KOJOLLA GURU MATEMATIK,
    Bilo kawan ko yang ngandung balik awal 1 jam,

    ko ganti la masa dio tu ye.....

    baik punya plan....kakakakakakakakak

    ReplyDelete
  33. 83% Nilai Tanggung Upah Tukang
    13% Nilai sbenar Rumah yg siap.

    Budget rm100000,dpt rumah rm13000.
    Rakyat wajib banggap bergumbira.

    Usah bimbang,Tukang tak tipu.
    Kaaan Kawan Tukang tu Lobai,
    Berjanggut, berserban..uishhh,tak kaan nak tipuuu.
    melayu sama sama melayu,
    i luv u.

    ReplyDelete
  34. Gagasan Sejahtera bila pulak nak bentang bajet alternatif, mesti lagi hebat ha ha

    ReplyDelete
  35. Apa ke jadah nak dijuang yang dg54...

    makan elaun pun tak habeh

    ReplyDelete
  36. Zack Armstrong yg jual punggong kat pasar borong...Kau dah kemas kain baju nak ikut Madey balik ke kerala tu ke? Jangan lambat2 sangat, org tua kutuk tu tak mananya nak nunggu kau kalau kau lambat sangat. Jangan lupa beritau kat pelanggan tetap kau kat pasar borong tu..ada pulak nanti yg berguling2 frust bila tunggu kau tak kunjung tiba! kikikikikikikiki...sampai tersedak aku ketawa ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si kojola kengkang mmg macam tu selalu tersedak bila sucked dick.
      Kalau Mr Balun Singh punya baru dia ok

      Delete
    2. abelah ko geng najib..pas pru jd kuli angkut najis badak

      Delete
  37. Selangor dan penang boleh bagi bonus lebih 1 bulan gaji....tak de gst pon... Kassim baba bagi 1000...500 tunggu raye....penjawat awam elok pilih kerajaan PH plak....kassim baba kincin penjawat awam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kojolla pun tak sangka

      Delete
    2. Si Bapok kengkang tu mana tahu apa pun.
      Bodoh piang..

      Delete
  38. MERAH MERAH MUKA MENERAN NAJIB BENTANG BAJET AMIK HATI RAKYAT....MMG NAMPAK BETUL DIA DALAM KETAKUTAN NAK KALAH PRU.....BAJET SEDEKAH NI KALI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bajet paling perihatin dalam sejarah malaysia.tapi tak guna pon.najib tetap akan di kick rakyat

      Delete
  39. RAKYAT TAK Perasan,nampak macam bajet rakyat,TETAPI bugdet Putrajaya Naik lagi dari 16b tahun lepas dah jadi 20b.Budget ni termasuk prmata rosmah yg tak pentingpun.

    hahahahahhhhhhhhhhhh..kalau RAKYAT TERMAKAN UMPAN,nampak gayanya GST Pasti naik....nak cari duit mane beb!! hutang berbillion-billion....najib mana pandai cari investmentpun..harap china merah tanah besar jerr..last-last malaysia akan dijajah sekali lagi sebab hutang terlalu banyak.

    ReplyDelete


  40. Banyak lagi yang boleh di beri pada rakyat tetapi kerana ingin membantu ekonomi US dan nak bodek Trump dengan beli pesawat, peruntukan untuk membantu rakyat telah di potong.

    ReplyDelete
  41. yeay, xde bonus..ape lagi..kita tukarrrrrr

    ReplyDelete
  42. bang Budin...Den nunggu ni haaaaa,ingatkan nak dongar Budget Pas Ikatan.Gagasan sejahtero, bentangkan budget dio.
    Camano nak merintah negaro,budget TAKDO,atau dio orang nak beuk esok,CUT&PASTE dari PH&BN.

    nAK MEMERINTAH,PAKAI bEDGET tin milo AJE LAHH

    ReplyDelete
  43. Prinsip bajet Najib senang saja ... bagi RM1 hari ini, rampas RM100 lepas menang PRU. Duit RM1 yang dia bagi sekarang duit rakyat. RM100 yang dirampas kelak ... duit rakyat juga tapi masuk kocek ....

    ReplyDelete
  44. Bajet nak minta rakyat beri nyawa pada umno najib tapi rakyat dah fikir dalam2 kali ni tiada maaf bagi mu dan tiada esok bagi mu

    ReplyDelete
  45. Selepas pembentangan bajet tadi, telah diadakan temuramah dgn bbp orang MP2 , termasuklah bbp org MP PH. Mengikut MP Kepong, beliau mengucapkan tahniah kpd DSNR kerana berjaya membentangkan bajet yg begitu inklusif , progresif serta mampan yg pasti mampu mensejahterakan rakyat dan negara. Tmbahnya lagi, ini amat berbeza dgn bajet PH yg dirasakannya bersifat setengah masak dan dibuat secara tergesa2 tanpa perancangan yg teliti dan mendalam. Bnyak aspek2 kehidupan rakyat tak disentuh langsung dan ini amat dikesalinya. Tambah beliau lagi, bajet PH tersebut merupakan ikhtiar terakhir PH yg terdesak utk meraih sokongan rakyat, yg ternyata tak termakan langsung dgn isu2 1 MDB dan FELDA yg diputar bagai nak gila oleh Pizi dan Madey saban hari. Beliau juga menyatakan peluang PH utk memenangi PRU kali ini adalah tersangat tipis dan hampir tiada langsung. Bila disoal berkaitan kecelaruan dan ketidakpuasan hati yg berlaku dalam kalangan pimpinan PH sejak Madey menjadi pengerusinya, beliau menjelaskan khabar tu sememangnya benar dan tak dapat disembunyikan lagi dari pengetahuan umum. Bahkan beliau berkata dah ada cakap2 tertentu dlm kalangan pemimpin DAP sendiri yg berkira2 utk mensabotaj PH dan DAP dlm PRU14 nanti. Jadi benarlah kata2 yg diungkapkan oleh DSNR dlm pembentangan bajet tadi yg menyentuh kekacauan kronik yg melanda PH. Apa2 halpun, rakyat sedang menunggu dgn penuh debaran episod duka lara yg pasti terus2an melanda PH ni dalam masa yg terdekat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mp2 menganjing kassim baba...hehehe

      Delete
    2. Pandainye geng najib buat cerita temberang...ini zaman IT segala maklumat di hujung jari...ko ingat orang lain masih duduk dlm gua...hehehehe...ko pi citertemberang sama orang kampong dan orang asli baru ko dapat pengarfaan...hehehe

      Delete
  46. Tunggu lah ape barang yg akan naik nanti....minyak petrol dah naik blm bajet....lepas bajet naik lagi...padan muka mr Jebon geng najib dan kojolla kengkang 5 kupang....

    ReplyDelete
  47. Bajet kassim baba hanye untungkan peniaga berkaitan sahaja...tak ade unsur meningkatkan pendapatan rakyat dan negara ..

    ReplyDelete
  48. Aku tak ambil pot pasal budget ptg tadi,temberang aje,yg aku kisah kes rembat rm 2.6b duit 1mdb dan rm 42j duit src...
    Cuba cite kat aku geng najib dan mr j,kes duit di atas yg didobi tu,utk pencerahan,blh aku bandingkan dgn cite doj dan di spore tu...yg benar betul...

    ReplyDelete
  49. Tahniah juga kpd warga Felda dan anak2 mereka gen ke 2 dan ke 3. Kesejahteraan kalian semua terus diperkasakan pleh DSNR dan kerajaan sebagai menyambung legasi Almarhum Tun Abdul Razak. Pasti jika dia hidup lagi, dia akan tersenyum gembira betapa anak kesayangannya mampu memenuhi segala impiannya utk menjadikan Felda sebagai 1 entiti yg disegani di negara ini. Tak timbul lagi keluhan anak2 felda tentang masaalah ketiadan rumah yg selesa utk berteduh, kini hampir berpuluh2 ribu rumah sudah dan sedang dibina oleh kerajaan pada harga mampu milik. jauh berganda2 dari harga pasaran dewasa ini. DSNR bukannya nak balasan apa2, hanya sekadar mendambakan sokongan padu kepada BN dlam PRU nanti!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun razak nangis duit felda kroni kassim baba beli hotel bukan jadi milik felda...beli asrama 20 jota bayar 34 jota...saper sapu duit felda?...bengong geng najib temberang...

      Delete
    2. Sharir mesyuarat tk anis lagiii?
      Harta pakai Felda duit Felda, letak.nana bunian BVI. Bunian BVI mati, amanah raya UK pegang harta sapa tu.
      Sudahla wang Rampas KITA Doj nak bg blk pun tak nak.
      Wooow, panjang byk kalu nak tulis.
      TokWan,Pkcik, Makcik Anak beranak Felda kena lumor Taek kencimg dek Anak lazak tuuu.
      Jilat lagilah secukupnya. Rakyat akan tanhkap dakwa, penjenayah2

      Delete
    3. Bapak bapok kojola kengkang tu tok batin.
      Mak bapok kojola kengkang tu urang utan

      Delete
    4. Zack...kau ni takde perasaan malu w/pun sedikit ke? Yg kau dok ceritakan salasilah makbapak kau kat blog Budin ni buat apa...baik2 orang tak tau, kan sekarang dah tau . Apa jenis punya anak lah kau ni...nak jadi anak yg derhaka ke haah? kikikikokokikikoikoik....

      Delete
    5. Kau yg sewa punggong kat bangla dan Mr Balun Singh sampai kengkang dan bunting tak payah rasa malu pun.

      Yg malu tu bila Mr Balun Singh jumpa kangkung terbelit kat btg dia..

      Delete
    6. GN ko pkai dildo badakk ke

      Delete
  50. Adooii bajet najib tak cerita nak turun GST, kembali subsidi , turun tol yg mana rakyat dok nsnti2, harap pada Pru nanti rakyat boleh buat perubahan nanti

    ReplyDelete
  51. Kassim baba hapus tol lebuh raya yg akan tamat 2018...lebuhraya batu 3 tamat tempoh 2018.... Hahahaha....kassim baba kincin merata2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjawat awam kina kincin...kassim baba kincin merata2...

      Delete
    2. bukan setakat lidah, kincin jubbo pun bercabang kihkih

      Delete
  52. Kepada abam2 polis dan sojar, tahniah juga kami hamburkan kpd kalian sekelian. Ternyata segala pengorbanan kamu selama ini tak sia2 begitu saja, bahkan sentiasa dikenang DSNR dan kerajaan BN. Pembinaan rumah2 mampu milik dan kenaikan elaun2 khas adalah tanda TK kerajaan BN kpd anda. Pastinya dgn peruntukan belanjawan yg besar utk mebeli aset2 ketenteraan dan kepolisian akan menyemarakkan lagi semangat juang Tn2 utk terus memastikan kerajaan yg sedia ada akan terus berkuasa dan terus membela nasib tn2 sekeluarga. Apa tah lagi kpd abam2 polis, kerajaan faham tekanan yg tn2 hadapi , khususnya bila berhadapan dhn pendemonstrasi2 ketika dlm himpunan Bersih dulu, yg sentiasa bertindak ganas dan memprovok kesabaran tn2...kami rakyat marhaein mohon agar tn2 bertindaklah agar mereka mendapat pengajaran yg sewajarnya supaya mereka sedar dan dapat memahami bahawa Msia ni ada undang2 yg perlu dipatuhi dan jgn sesuka hati menimbulkan kekacauan dan kekecohan kpd keamanan dan perpaduan rakyat !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cctv untuk balai2 polis kassim baba tak beli?...kerana tak de cctv polis mati dikerjakann oleh penjenayah...hehehe

      Delete
    2. Polis pon dapat 1000 ringgit jeer...jaga selangor dapat bonus lebih 1 bulan gaji....per citer?...

      Delete
    3. AnjiGN ckp malaysia ada udang2.
      Semua boleh ditangkap dakwa..kecuali list berikut:
      Jho,Klan Klepto pro Jubbo.Burgoise Klepelit Bangsatwan,Lobai Brahmin SuciGucci dan seangkatannya.

      T&C Applies, please refrr Mykecut and Haramkah website for more details

      Delete
  53. Leboh raya lain yg dihapus tol oleh kassim baba kurang pengguna...

    Kassim baba kincin merata2...

    ReplyDelete
  54. -Menurut penganalis politik UUM,Md Shukri Shuib,pada 21 Oktober 2017, pemberian bonus 1 bulangaji kepada PA akan memaniskan lagi bajet 2018.Sebagai seorang yang bijak dalam menaakul halpolitik,pemberian RM1500 kepada PA sudahpastimengejutkan beliau.Dari jumlah tersebut,RM500 akan diberi pada raya tahun depan,pada saya tidak lebih dari bermain'cut cak' dengan PA.-Sejak minggu lepas lagi, Najib telah mencanangkan tentang berita baik kepada PA, dan pastinya PA akan meng-harapkan pemberian bonus sekurang-kurang satu bulan gaji.Apa yang diharapkan oleh golongan PA,adalah habuan berbentuk kewangan mengatasi hal lain,kerana masalah hidup hari ini adalah kenaikan kos sara hidup,bukannya masalah cuti tak cukup.

    -Bukannya pemberian RM1000 tersebut tidak disyukuri oleh golongan PA, tetapi memandangkan setelah 7 tahun tidak mendapat bonus(seperti di sebut cuepacs),langkah pemberian bonus sekurang-kurang sebulan gaji adalah wajar.-Kesemua PA adalah golongan yang layak mengundi masa PRU nanti.
    Apakah pilihan mereka semasa PRU nanti,dikira boleh diagakkan.Ugutan kononnya , akan berlaku
    pembuangan PA bila PH memerintah, bukannya ugutanyang berkesan kepada golongan ini.
    -Cuepacs yang dicanang-canang sebagai pembela pekerja di Malaysia perlulah bermuhasabah diri, tentang tuntutan mereka berkaitan bonus,tidak pernah di layan selama 8 tahun.Usahlah bila habis bajet, asyik menyebut ,terima kasih kepadakerajaan'.Di tambah lagi dengan kenyataan'kerajaan tidakmampu pada situasi ekonomi pada waktu ini'. Sedangkan kerajaan sentiasa mencanangkan tentang peningkatan ekonomi negara ,golongan PA pastinya dikira layak mendapat bonus pada situasi tersebut.


    Penganalisis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baik jerja dengan jerajaan selangor dan penang...boleh dapat bonus lebih 1 bulan tiap tahun...hidup PH...penhawat awam pilihlah PH dlm oru nanti...

      Delete
    2. 22.05..Selangor dan Penanag tu rizabnya banyak, tengoklah dari mana sumbernya? Beratus pusat judi, rumah urut dan kedai2 arak yg halal dan yg haram berlambak2 kat sana..dah tentulah banyak cukai yg dikutipnya dari pusat2 ni. Apatah lagi, kalau pimpinan tertinggi kedua2 negeri tu dipayungi oleh Dragon2 atau pun mereka sendiri adalah Dragon, lagi lah loaded..jgn cakap 2 bulan, 10 bulan bonus pun mereka boleh bayar pada PA setiap tahun !

      Delete
    3. Genting pusat judi paling teruk di asia... kerajaan pahang darul.cinapok kaya betul!

      Delete
  55. Kepada akak2 dan anang2 usahawan muda IKS,kami rakyat mendoakan agar anda sekelian akan memenafaatkan segala peruntukan tambahan yg berjumlah beratus2 juta tu utk terus memperkasakan dan mensejahterakan kehidupan anda sekeluarga. Rasanya, dalam dunia ni takde 1 negara pun di dunia ni yg mengambil berat utk membela nasib rakyat spt tn/pn2 spt yg dilakukan oleh DSNR dan BN. Tak mustahil, jika dijalankan perniafaan anda dgn jalan yg betul, anda akan menjadi jutawan baru dlm masa 5 tahun akan datang. Jika anda masih inginkan pembelaan dan bantuan yg lebih banyak lagi, pastikan kerajaan BN ini terus mermerintah selepas PRU14 nanti..itu janji DSNR dan BN !

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan jutawan yang diharapkan.Tetapi kesejahteraan hidup seharian. Teruskanlah
      anda membusuk dan membusuk wahai GN

      Delete
    2. Selangor dah lame bantu usahawan melalui skim hijrah...

      Delete
  56. Hujah yg boleh Zack pasar borong dan barua-baruanya beri slps pembentangan bajet ialah...

    Kojola kenkang
    Kojola lima kupang..

    Itu je?

    Simpan sikit bodoh tu utk anak cucu

    ReplyDelete
  57. Hi hi hi hi hi....geng najis , ko reporter akhbar Pak Kadok ye...ye..yeeeeee hi hi hi.....dari negara pasir dua butir..hi..hi..hi..

    ReplyDelete
  58. Tanam cempedak atas gunong
    Pemakan dedak semuanye bengong...

    Asik kena kincin dengan kassim baba...hehehehe..

    ReplyDelete
  59. Tn2 pemandu teksi...amboi!!! untungnya tn2 sekelian. Nak beli teksi baru pun dapat subsidi dari kerajaan. Bukan sedikit, banyak pulak tu. Nampak gayanya, berbaloilah perjuangan tn2 selama ini . Nampak, betapa kerajaan BN begitu perihatin dgn nasib tn2 dan tak sanggup melihat tn2 ketinggalan dari arus kemajuan dan pemodenan negara.Kerajaan tau, kemarahan dan ketak puasan hati tn2 selama ni hanyalah kerana dihasut dan difitnah oleh si Pizi, yg semua orang tau, itu sajalah kepakarannya. Dia memang dari dulu tak suka tn2 ni memperbaiki nasib tn2 dan lebih suka tn2 berkeadaan spt sedia ada agar mudah diperbodoh2kannya utk dijadikan alat mementang kerajaan. Tapi BN yakin, tn2 kini dah matang dan takkan begitu mudah terpengaruh dgn segala dakyah2 songsangnya tu. Tugas Tn2 mudah saja, pastikan BN terus memerintah dan Insya Allah..kehidupan Tn2 sekeluarga akan berubah 360% ke arah kesejahteraan !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemandu teksi kena berlawan dengan uber dan grab....hehehehe...

      Delete
    2. Betoi la Bro GN,
      Bila MAS nak dapat kterbang baru,
      si Bellew cabut lari..

      Bodonya si bellew tu yerrrrrrrrrr

      kah kah kah

      Delete
    3. ko yang tak nampak kebenaran GN...
      DAN MUNGKIN JUGA HATI MU HITAM
      bila gitu,
      apa yang tersurat dan tersirat,
      sukar ko nak nampak

      kikikiki

      Delete
    4. 2213
      Dah nak masuk 10 tahun Najib jadi PM , yang tersirat dan sampai berselirat , terbelit, terjerat lehernya sendiri, dah tak tau mana hujung mana punca. Hutang 1MDB nya, felda melingkop nya, nilai RM merundum nya, GST naikkan harga barang nya, gaji tak setara kos hidup yg tinggi nya....haiiihhhh...pendatang asing rampas peluang kerja rakyat fuhhhhh tersirat , berseliratttt , musibattttttt!!!!

      Delete
  60. Sebagai salah seorang kakitangan kerajaan,
    kejora aku agak dah frust menonggeng krana
    tak dapat bonus,

    Aku juga turut bersimpati dengannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua penjawat awam kaciwa....tak berminat langsung nak bincang pasal bajet....tak seperti yg najib khabarkan beberapa hari lepas nak bagi berita gembira kpd penjawat awam...

      Penjawat awam kena kincin....

      Tapi kita kena tahu kasssim baba bukan pandai ekonomi....kassim baba tak mampu tingkatkan pendapatan negara...mcm mana nak bagi bonus...pilih lah irang mcm tun madey ato anuar ati azmin...

      Delete
    2. Penhawat awam selangor dan oenang hapoy sakan... Ampaknye cita2 kassim baba nak tawan selangor tinggal angan2 mat jenin....mcm geng najib dan mr Jebon selalu berkhayal...

      Delete
  61. Bajet 2018 - Najib cedok apa yang negeri PAKATAN HARAPAN telah lakukan
    Nampaknya Najib terpaksa akur dan mencedok apa yang dilakukan di negeri PAKATAN HARAPAN memerintah...

    Jika dilihat Bajet 2018 kali ini banyak Najib bentangkan dari apa yang telah negeri SELANGOR & PULAU PINANG telah lakukan sejak 10 tahun dulu...

    Sudah tiba masanya kita bakul sampahkan BN dan sekutunya dan berilah PAKATAN HARAPAN membuktikan apa yang mereka katakan.

    ReplyDelete
  62. Taniah penjawat awam semua, khas untuk yang jawatan2 cikai kat bawah tu. Peon2 kerani2 cikgu2 cikgi2 Group ni lah yg sering dijadikan keldai tunggangan tiap kali pilihanraya. Tak tentu masa makan, solat demi mempastikan kemenangan umno BN dalam tiap pilihanraya. Tup tup bonus dpt ciput jerrr .... dahlah ciput , bayar dua kali lak tu...errmmmm ... nasib kamu la labu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entah lah kalo kali ni penjawat awam kuat sokong kassim baba masih tak sedr diri kira otak dah nereng lah mcm mr Jebon geng najib dan kojolla kenkang 5 kupang....hehehe...takkan dah acapkali kina kincin masih sokong jugaak....

      Delete
    2. Rasanya PA2 ni bukan lah semuanya mengharapkan bonus yg tinggi2 spt di Selangor tu. Mereka tau kemampuan dan keupayaan kerajaan sekarng ni, apatah lagi dgn keadaan ekonomi yg merudum yg melanda seluruh dunia. Yg lebih utama bagi mereka ialah 12 insentif2 yg mampu diberikan oleh kerajaan demi mensejahterakan kehidupan mereka sekeluarga. Itu sudah lebih dari mencukupi utk mereka!

      Delete
    3. Aik?! anjiGN..baru lagi ko ulang2 Malaysia maju kaya meliana dibawah Jubbi.
      Ooops aku silao, mmg Jho Cina Babi pijaan ko tu kaya bilianaaa. Kapal Akunakmati kat Sabang tu ko taknpi chk. Sudah semesti tangki Taek nak kena cuci lahap2 tu. Ko baik proactive, nnt kna maki. Takkan nak tunggu arahan baru pergi? GN GN..

      Delete
    4. yang tak harapkan bonus,geng yang berpangkat besar,makan elaun pun tak habis,
      camna geng dipertengahan dan bawah

      hang sorang saja yang rasa
      PA tak rasa

      ulasan bodoh

      Delete
  63. Kepada IPTA2 dan IPTS2 yg ada di negara ini, tahniah khususnya kpd UM dan 5 lagi universiti R&d serta apex di Msia yg telah meletakkan nama Msia di kalangan 100 universiti terbaik di dunia. Pastinya geran penyelidikan dan peruntukan tambahan bernilai beratus juta ringgit tersebut yg diberikan oleh kerajaan BN akan menyemarakkan lagi semangat juang tn2 utk memperkasakan lagi IPT2 masing2. Pastinya kini inovasi dan kreativiti menjadi matlamat utama...berlumba2lah dgn penuh semangat demi kecemerlangan akademik para penuntut masa kini dan akan datang. Kpd UITM, tahniah tidak terhingga diucapkan kerana ternyata telah mampu melahiran berpuluh2 ribu pakar2 teknokrat dan profesional bumiputera dalam segala bidang, yg kini telah pun menyumbang kepakaran masing2 utk membantu memajukan dan memodenkan negara. Kpd para2 naib chancellor IPT2 seluruh negara, pastikan siswazah2 yg bakal dilahirkan adalah mereka yg taat, wala , bersemangat ptriotik yg tinggi serta setia yg tak berbelah bahagi kpd pemimpin2 khususnya DSNR dan juga kerajaan BN , pasti visi Msia utk mencapai TN50 akan tercapai dgn jayanya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah kepada badak yg dapat kolam baru untuk berkubang..All hail badak queen of the universe

      Delete
    2. Universiti malaysia duduk no berape jika dibandingkan dengan universit singapore dan thailand?....hehehe...pensyarah dan kakitangan kontrak diberhentikan...

      Delete
    3. wala pun ada batas
      jangan perbodohkan rakyat malaysia

      Delete
    4. Pusat pengajian mesti seimbang dengan peluang pekerjaan. Buat apa ada universiti hebat,tapi rame lulusan menganggur

      Delete
  64. Ehhhh, tak kan lupa?!

    Kan Jubbi dh hint baru2 ni:
    "Orang Malaysia ni senang,,dia cuma suka cuti, daan makaaan. Esok kita bagi Public Holidaaayyy!".

    Aikkk,? mcm mana boleh terngiang kedengaran suara Arwah Ibrahim Pendek pulak nii?

    ReplyDelete
  65. Tahniah diucapkan kpd kem. sumber manusia kerana menerima peruntukan yg agak besar utk terus memperkasakan KVAT di seluruh negara. Tidak dapat dinafikan, dalam masa Msia sedang menuju ke arah negara moden, ia amat memerlukan tenaga kerja kolar biru yg mampu menyokong pertumbuhan sektor pembinaan dan pembuatan , tak terkecuali bidang pengangkutan. Dgn terbinanya lebih banyak pusat kemahiran spt IKM, PGM yg mengkhusus kpd teknologi rel dan automasi yg berkaitan dgnnya, akan merancakkan lagi sektor ini. ECRL dan MRT2 yg akan dibina dalam kadar segera, pasti memerlukan tenaga2 kerja dlm bidang ini dan sewajarnyalah dikendalikan sendiri oleh anak2 tempatan. Hajat negara dan DSNR utk melihat negara terus menjadi model kpd negara2 di rantau Asean dlm bidang ini pasti akan menjadi kenyataan dalam masa terdekat ini. Sokongan padu dan tak berbelah bahagi dari pekerja2 kolar biru ini utk terus berganding bahu dgn Kerajaan BN amat2 diperlukan demi kecemerlangan Msia pada hari2 muka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrt kadar segera?

      2016 baru ada mrt ke pcg... 8 tahun.kami tgu dari 2008

      Kadar segera kapla hotak.kau

      Delete
    2. Ecrl d bina oleh komunis.guna tenaga komunis bahan.komunis dan jentera komunis macam kena jajah pulak malaysia

      Delete
    3. Bajet tahun lepas 40 juta dah kena samun dengan puak2 kassim baba...budak2 tak boleh belajar...kalo nak buat program jangan libatkan puak2 kassim baba...lesap duit rakyat...

      Delete
  66. PH tawarkan cuti bersalin kpd penjawat awam 120 hari...

    Kassim baba hanye tawarkan 90 hari...

    ReplyDelete
  67. PH akam balikan subsidi petrol...kassim baba terus naikkan harga petrol

    PH akan hapuskan semua tol....kassim babs hapuskan untuk 5 tol jalan yg kurang oengguns...

    PH nak hapuskan GST....kassim baba hanye hapuskan gst untuk beberapa item sahja...

    ReplyDelete
  68. Pakar kesihatan kecewa penjagaan kesihatan masih dikenakan GST, meskipun Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) berulangkali menyeru penjagaan kesihatan dikecualikan daripada cukai itu.

    Presiden MMA Dr Ravindran R Naidu berkata pihaknya kecewa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memberikan pengecualian GST untuk perkara lain kecuali penjagaan kesihatan.



    Mana lagi penting, budget kesihatan atau budget permata?

    ReplyDelete
  69. Secara keselutuhanye bajet kassim baba tidak menyumbangkan kearah penambahan hasil negara dan tidak meningkatkan pendapatan rakyat golongan Marhaen......

    Nak buka semula KRIM hanye akan menambahkan kehilangan wang negara...KRIM maidin dah lesap 1 billion..

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAJET PALING HINA DALAM.SEJARAH MALAYSIA


      CUKAI PEMDAPATN CUMA.TURUN 2% PADAHAL.GST 6%

      BIJAK.ATAU BODO TAK NAJIP.REMBAT BALAMCE 4%

      INI SATU PENGHINAAAN OLEH SI BODO
      GENG NAJIP
      KEPADA
      RAKYAT MARHAEN


      HINA BETUL.BAJET NIIII

      Delete
  70. Kalau najib umum hapus gst, kami satu keluarga nak pangkah bn. Tapi takde.
    Jadi kami pilih pakatan.
    Nanti ada pula anjing menyalak kata jangan percaya janji pakatan hapus gst. Lancau. Pada aku sekurang kurangnya, pakatan ada fikir nak hapuskan gst.

    ReplyDelete
  71. Kojolla tukar profesion hari ni......ki ki ki ki ki.....

    ReplyDelete


  72. 7.1 juta dapat br1m


    Makan 25% penduduk.malaysia.hidup.atas welfare
    ..

    Keciiaaaan


    Tanpa br1m mampuih tak.makan tal hidup
    Imi dasar BN 60 tahun !!! Najip.pewaris yg btambah tolol

    25% ralyat malaysia msih gaji sama byk dgn mat bangla..
    Hidup seharian dalam.flat tak.ubah macam bngla... anak dara geng najip d flet pun kena henjut jantan setaraf spt mat bamgla yg gaji sama mcm.penerima br1m !!!!



    Keciaaaaaaaaaaaan ! Sokong laa BN

    ReplyDelete
    Replies
    1. 7 juta kepala keluarga terima Br1M per 7.2 kepala keluarga kpd 23 juta kanak2.
      Maka keparatan diMalaysia d
      sudah hampiri 99:1.
      99% Marhaen melaha vs 1% Burgoise Kkepetelitis dan Lobai brahmin SuciGucci.

      Please highlight this fact Sdr Malaysia baru. Jom berjuang flush Taek

      Delete
  73. Kassim baba nak bukak semula KRIM.....KRIM maidin dah lesap 1 billion...ini hanye lah untuk cipta ruang nak kebas lagi wang kerajaan..

    ReplyDelete
  74. perghhhh....bizi betul reporter kojolla....

    ReplyDelete
  75. Alkisah Ibu Segala Bajet.
    Dgn nada angkuh Kassim menjerit.
    Satu dewan jadi bingit.
    Isi tak ada laksan Taek yg Cirit.

    ReplyDelete
  76. P. Pinang hapus tol.

    1. Sebagai menyahut cadangan Bajet Alternatif 2018 yang dikemukakan oleh Pakatan Harapan (PH), Kerajaan PH di Pulau Pinang akan menghapuskan tol di Pulau Pinang mulai 1 Januari 2018. Selepas tarikh tersebut, rakyat Pulau Pinang dan rakyat negeri lain yang menggunakan lebuhraya di negeri ini tidak perlu lagi membayar tol.

    ReplyDelete
  77. Bajet hospital.tahun lepas.kena potong

    Ubat kena sekat


    Kolej uni tak de peruntukan


    Memang bajet ini untuk.

    MemTOLOLkan rakyat supaya

    Jadi gila.bila.ubat di sekat

    Dan jado gila.bila

    Pelajarn di kurangkan


    Hasil.bajet ini



    Semua jadi TOLOL

    ReplyDelete
  78. Tahniah jugak pada KKM yg menerima peruntukan yg agak tinggi dalam bajet kali ni. Sudah tentu masaalah kekurangan ubat akan dapat diatasi di seluruh negara...sebenarnya ia bukan lah 1 masaalah kerana KKM memang cukup bekalan, tapi ia hanyalah spin dan fitnah yg sengaja diada2kan oleh pembangkang yg tak mahu merujuk terlebih dulu kpd pihak yg berotoriti dlm KKM. Dalam bajet juga telah dinyatakan insntif kpd pegawai2 perubatan berkaitan perkhidmatan mereka, dan ini pasti akan menyemarakkan semangat mereka utk terus menabur bakti kpd rakyat dan kerajaan BN. Pembinaan hospital2 pakar dan forensic di negeri2 tertentu akan menjadikan Msia sebagai hab kesihatan utama di Asean. Yang paling penting, kesetiaan seluruh warga KKM kpd kerajaan BN dan DSNR akan terus diperkasakan demi kemaslahatan rakyat !

    ReplyDelete
    Replies
    1. AKU DOK TENGOK DARI AWAL SAMPAI LA NI
      SATU PUN ULASAN HANG TAK DAK YANG SOKONG

      KESIAN KAT HANG

      KIKIKIKI

      ALANG-ALANG NAK JUAL BIARLAH ADA PEMBELI

      KEJORA PUN DAH TAK MINAT

      MESTI ADA YANG TAK KENA DENGAN BAJET

      Delete
    2. Ko cakap apa? Ko kerja hospital ke? Orang yg kerja dlm makmal perubatan sampai menangis budget tak cukup tapi pesakit perlu ubat. Dokor bedah nak ubat bius pun kena tunggu turn. Last kena recycle alatan yg pakai buang. Sungguh daif.

      Delete
    3. betollah bro 23:37
      kalu tak silap dia nak pinang si mas pensyarah

      bila bonus tak dapat,pakai tak jadi

      ini peluang aku,nak potong tengah

      Delete
    4. Geng najib keja cuci tahik najib...
      Najib berak merata2 bersepah geng najib la sebok mencuci.tu yang mulut geng najib berbau tahik jer manjang..

      Delete
  79. DAH TAK DAK LAGI PANTUN KOJOLLA
    DIA CIKGU TU...PA

    DIA FRUST.....

    ReplyDelete
  80. 7 juta kepala keluarga terima Br1M per 7.2 kepala keluarga kpd 23 juta kanak2.
    Maka keparatan diMalaysia d
    sudah hampiri 99:1.
    99% Marhaen merana vs
    1% Burgoise Kkepetelitis dan Lobai brahmin SuciGucci.

    ..Tak lama lagi ada koloni melayu longgok sampah.......

    ReplyDelete
  81. KROM akan dijenamakan semula menjadi KRIM2.0 dalam bajet 2018. DSNR menegaskan penstrukturan semula pengurusan KRIM akan dilakukan dalam masa yg terdekat dgn membawa masuk bbp pakar2 peruncitan ke dalam pengurusan tertingginya. Di samping itu bbp komoditi asas spt gula, tepung, minyak masak, telur dan LPG akan dijual berkali2 ganda lebih murah dari harga pasaran dewasa ini. Kerajaan menganggarkan rakyat dapat menjimatkan sehingga 1.2 billion setahun , yg mana wang tersebut dapat disalurkan utk keperluan lain oleh rakyat. Ada berita yg mengatakan, bbp buah negara Asean spt Laos, Vietnam dan Kampuchea telah menunjukkan minat utk melaksanakan KRIM di negara mereka mengikut acuan Msia. Kita boleh lihat b/mana kerajaan BN di bawah DSNR begitu berusaha utk meringankan bebanan yg ditanggung oleh rakyat dalam menjalani kehidupan sehari2an mereka. Sudah sewajibnya, kita sebagai rakyat yg reti bersyukur, terus memberi sokongan padu kpd kerajaan BN agar segala nikmat ini akan dapat dikecapi untuk hari2 mendatang !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf..KRIM bukan KROM...typo beb !

      Delete
    2. Sudahlah....1mdb hancus, felda hancus, krim hancus, semua pun hancus. Lg mau cerita??

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...