Monday 2 October 2017

SYED SADDIQ DITAWAR RM5 JUTA, BERANIKAH SPRM BERTINDAK? ATAU SEDIAKAH NAJIB MENYAMAN KETUA ARMADA BERSATU ITU?

Semalam Najib Razak merasmikan bangunan baru SPRM sambil membawa buah tangan berjumlah RM5 juta untuk diberikan kepada Yayasan Prihan SPRM, sebuah yayasan di bawan agensi tersebut yang berperanan menjaga kebajikan para pekerjanya.

Kata Najib, sumbangan itu bukan saja untuk menjaga kebajikan anggota agensi tersebut yang bekerja siang dan malam untuk melawan rasuah, tetapi juga sebagai tanda sokongan beliau kepada usaha murni itu.

"Teruslah berjuang habis-habisan kerana rasuah memang ancaman kepada negara, tamadun, masyarakat dan masa depan kita.

"Apabila kita dapat membendung rasuah dan salah guna kuasa, Insya Allah negara akan lebih maju dan berjaya seperti matlamat kita di bawah visi Transformasi Nasional 2050," kata beliau lagi dalam ucapannya itu.

Wowwww...macam ungkapan pendita suci ucapan Najib di majlis berkenaan, meskipun peruntukan RM5 juta yang diumumkannya itu hadir di ketika SPRM belum lagi menghantar laporannya kepada Jabatan Peguam Negara berkenaan wang SRC International berjumlah RM42 juta yang dimasukkan ke akaun peribadi Perdana Menteri.

Sehubungan itu, demi maruah dan intergriti seluruh anggota SPRM, memang wajar Yayasan Prihatin SPRM memulangkan saja wang tersebut sebagaimana yang didesak oleh PKR.

Tiada maknanya wang tersebut dari segi intergriti dan menerimanya seolah-olah menghalalkan rasuah atas rasuah berlaku secara terang-terangan dan terbuka di bangunan SPRM sendiri.

Apakah anggota dan petugas SPRM tidak rasa terhina dengan sumbangan RM5 juta tersebut?

Selain sumbangan RM5 juta itu yang menjadi perbualan, kehadiran Najib merasmikan bangunan baru SPRM juga menjadi pertikaian ramai sebenarnya.
Najib, dalam kedudukan kesnya masih belum selesai serta terpalit dengan skandal 1MDB dan kemasukan RM2,600 juta ke dalam akaun peribadinya serta penyiasatan oleh DOJ masih lagi berjalan, dianggap tidak wajar sama-sekali hadir dan merasmikan bangunan SPRM.

Kehadirannya itu dianggap jenaka paling memualkan, tidak saja buat SPRM, malah juga kepada imej negara.

Itu cerita semalam. Hari ini pula Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, Ketua Armada Bersatu mendedahkan beliau telah ditawarkan RM5 juta untuk meninggalkan Bersatu dan pergi melanjutkan pelajaran ke peringkat master dalam bidang polisi awam di Oxford.

Secara terbuka Syed Saddiq menyebut suapan RM5 juta itu dilakukan oleh  penasihat kanan Najib yang disebut namanya sebagai Habibur Rahman.

Syed Saddiq bagaimana dengan tegas  menolak tawaran tersebut kerana ingin terus kekal dalam perjuangan menyelamatkan Malaysia bersama Bersatu dan Pakatan Harapan.

Sesiapa pun yang menonton video sidang akhbar beliau pasti terasa sebak dan bangga dengan kekentalan jiwanya yang tidak mudah gelap mata dengan wang berjuta melalui lelongan maruah diri sebagai tukarannya.

Syabas dan tahniah kepada Syed Saddiq, jiwa dan semangat andalah obor yang akan menjadi harapan kepada masa depan negara.

Apa seharusnya selepas pendedahan terbuka oleh Syed Saddiq itu?

Meskipun Syed Saddiq dilaporkan belum menyerahkan bukti-bukti yang dimilikinya kepada SPRM dan masih berbincang dengan peguamnya untuk tindakan seterusnya, tetapi oleh kerana pendedahan sudah dibuat secara terbuka, SPRM tiada pilihan lain selain harus menyiasat semua dakwaan itu dengan segera?

Inilah masanya, sesuai dengan bangunan baru yang lebih besar yang kini dimiliki oleh SPRM,  mereka juga harus bejiwa besar untuk menyiasat kes-kes besar dan melibatkan orang-orang besar.

Nama sudah disebut, jumlah habuan sudah dinyatakan dan nama Najib juga turut dikaitkan, maka tiada sebab untuk SPRM berlengah lagi untuk melakukan siasatan.

Dalam pada itu, oleh kerana nama penasihat kanan Najib disebut secara jelas dan secara tidak langsung nama Najib juga dikaitkan sebagai penerima manfaat di sebalik sogokan RM5 juta itu, kiranya dakwaan tersebut tidak benar dan berupa fitnah, Perdana Menteri harus segera menyeret Syed Saddiq ke muka pengadilan.

Hanya tindakan undang-undang pilihan yang ada untuk Najib bagi membersihkan namanya.

Jika tindakan undang-undang tidak berani diambil, selain mengesahkan dakwaan Syed Saddiq adalah benar, dalam masa yang sama juga memperlihatkan bahawa budaya "cash is king"  memang sah menjadi amalan Najib dan semakin membarah dalam usahanya memenangi pilihanraya akan datang ini. (ShahbudinHusin 02/10/2017)

326 comments:

  1. Beli jgn tak beli nk ayam muda dapat ayam pencen instead hikhikhik budin cpat btul post artikel mengelatat i nk ikut xksian ker kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sejak sebelum merdeka, DAP berusaha menerapkan budaya liberal hingga berjaya menjadikan Selangor negeri pertama menganjurkan pesta arak secara terbuka.

      Ketua Pemuda BN Wilayah Persekutuan Datuk Razlan Rafii berkata, keadaan itu membuka ruang kepada pengaruh budaya barat yang kini dibawa secara meluas ke negeri-negeri lain.

      Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen yang mengatakan Umno kini bekerjasama dengan PAS untuk menjadikan Malaysia sebuah negara ektremis susulan pembatalan festival berkaitan arak di Kuala Lumpur dan Selangor.

      "Saya tidak faham apa maksud beliau (mengenai) ekstremis.

      "Selama ini di Malaysia, sekiranya mahu ke disko atau kelab-kelab malam, terpulang kepada individu. Yang kerajaan larang apabila ia mahu dibuat secara terbuka seperti yang terjadi di Selangor," kata Razlan.

      Razlan berkata disebabkan "keterbukaan tanpa sempadan" itu, DAP seringkali ditolak pengundi terutama mereka yang mempunyai pegangan agama.

      Selain itu beliau juga mempersoalkan sekiranya parti itu akan mengiktiraf perkahwinan sejenis dengan memperjuangkan hak kumpulan Lesbian Gay Biseksual dan Transgender (LGBT).

      "Adakah DAP akan memperjuangkan perkahwinan sejenis? Adakah DAP akan terus memperjuangkan LGBT seperti sebelum-sebelum ini?

      "Inilah yang mereka mahu bawa ke dalam pentadbiran negara Malaysia sekiranya mereka mendapat tampuk kepimpinan kelak," kata Razlan.

      Katanya sebagai anak Malaysia beliau mahu rakyat di negara ini kekal menjaga adab dan budaya serta berpegang teguh dengan kepercayaan agama masing-masing.

      Terdahulu, Chong menyelar pihak berkuasa kerana mengarahkan pengharaman Octoberfest di Klang susulan pembatalan acara Better Beer Festival di Kuala Lumpur.

      Anggota parlimen Kuching dan ADUN Kota Sentosa itu berkata, Umno kini bertindak seperti "ektremis PAS" dan meletakkan komponen parti bukan Melayu dalam BN dalam kedudukan sama.
      Menurut Chong, festival dan acara sambutan yang diadakan setiap tahun itu kini dilihat sebagai pantang larang oleh pakatan Umno BN-PAS.

      Sebelum ini, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menolak permohonan penganjuran Better Beer Festival yang dijadual selama dua hari mulai 6 Oktober atas faktor keselamatan.

      Polis juga tidak meluluskan permit bagi penganjuran pesta makanan dan minuman Jerman yang dijadual berlangsung di sebuah pasar raya di Klang pada 12 dan 13 Oktober ini kerana turut menyediakan minuman keras.

      Delete
    2. SADEG SEGAREGAR...5 HINGGIT PUN AKU TAK MAHU.....

      Delete
    3. Fahami mksud liberal dalam erti kata mabda atau ideologi so moto cash is the king adalah isyarat utk mnjadikan rejim sekular berasaskan kapitalis sbb ada pepatah mengatakan sistem ini umpama dog eat dog sistem menekan rakyat marhaen

      Delete
    4. ENTAH ye entah tidak artikel kamu ni din. tulis macam gempak tapi hmmmmm...syok sendiri, eh stim sendiri.

      Delete
    5. Mungkin istilah derma tu bukan lagi bermaksud sogokan. Sumbangan najib kepada sprm tu, sumber kewangan dari mana? Dari poket sendiri atau dari duit kerajaan? Kalu dr poket sendiri, sprm terima ke tanpa siasatan bahawa najib ada duit tabung banyak tu atau duit jual rock melon. Kalu dr kerajaan, boleh ke duit tu dialirkan ke situ tanpa audit negara?
      Adakah sumbangan itu boleh dinilai sebagai rasuah untuk pelepasan nama calon bn yg dihantar kpd sprm sebagai bebas rasuah? Sebab sumbangan itu untuk ahli keluarga, dan intergriti berada di situ. Bagaimana sprm mentafsir tindakan tersebut dan sememangnya mereka juga pegawai awam biasa dan ada perasaan terhadap kebendaan, kemewahan, kesenangan. Bukan zuhud dunia.

      Delete
    6. Anon 17.20. Budin syok sendiri? Setiap artikel yang dia pos, menarik lebih 100 komen. Ini menunjukkan blog dia ramai pengikut. Yang syok sendiri tu kau. Tulis komen perasan best sorang-sorang..

      Delete
    7. Pi la mabok! Siddiq Segaraga saja2 buat coghito kosong gaimana hampa ni Budin2 boleh terima bulat2 bulat isinya. Apo kono ek ang ni Budin2

      Delete
    8. Macamlah Najib & orang UMNO itu tidak berfahaman Liberal.

      16:39 nie siapa, ahli UMNO kah & pernah pegang jawatan dalam UMNO...??

      Najib & orang2 kuat UMNO kenalkah dgnnya? Macam dia bagus sangat nak temberang auta di sini.

      Sebenarnya dia hanya sekor nyamuk ajer. Siapa tak kenal mamat sekor nie yg kaki kopipes bahan2 sampah....??

      Apalah yg boleh disandar & dipercayai pd orang kuat mencarut, pantun sampah, tidak bersopan & beradab pd orang tua2, cerita lucah dirinya gemar seks sonsang main bontot stor kunyit, kaki tiru kopipes bahan sampah...dan pengampu raja klepet/kleptokrasi Cash is King......??

      Let's whack & blast him real good till he becomes deadwood....!!

      Delete
  2. Replies
    1. Sejak seminggu yang lalu, kecoh satu Malaysia dek sebuah kedai dobi di Muar, Johor yang hanya menerima pelanggan beragama Islam sahaja bagi menggunakan perkhidmatan mesin basuh layan diri di kedai tersebut.

      Walaupun saya tidak bersetuju dengan konsep yang dilaksanakan pemilik perniagaan terbabit - lebih-lebih lagi di negara kita yang berbilang kaum ini - saya pelik juga akan sebab mengapa agaknya ramai yang cepat melenting apabila mendapat tahu kewujudan kedai dobi mengamalkan sikap diskriminasi sedangkan tidak pula bertindak sedemikian terhadap amalan diskriminasi yang lain?

      Pastinya setiap individu warganegara Malaysia yang tidak hidup di bawah tempurung sedia maklum akan amalan-amalan diskriminasi yang sudah lama menular di banyak kejiranan kita.

      Contohnya, tuan-tuan punya rumah menawarkan hartanah mereka untuk disewakan kepada kaum-kaum yang tertentu.

      "For Chinese Only" (Untuk Cina sahaja).

      "Untuk Muslim sahaja."

      Saya pernah bertanya kepada tuan punya rumah berketurunan Cina akan sebab mereka memilih kaum yang sama berbanding memilih penyewa bertanggungjawab.

      Kata mereka, penyewa Cina lebih mudah membayar sewa tepat pada masanya, manakala penyewa Muslim dan India cenderung memasak sambal belacan dan kari, menyebabkan seluruh rumah berbau busuk.

      Bagi tuan punya rumah beragama Islam pula, menurut mereka, adalah lebih mudah menerima penyewa Musim memandangkan penyewa bukan Islam mungkin akan menggunakan kelengkapan dapur bagi menyediakan makanan yang tidak halal, lantas memaksa mereka menyamak seisi rumah sebelum mencari penyewa lain.

      Jika difikirkan dengan mendalam serta diteliti, perbezaan antara alasan yang diberikan oleh tuan-tuan punya rumah berkenaan dengan pemilik kedai dobi tersebut, tidaklah begitu ketara.

      Jadi, bukankah pemilihan kaum tertentu dalam soal penyewaan rumah juga satu bentuk diskriminasi?

      Alasan bahasa

      Habis, mengapa pula tak kecoh satu Malaysia?

      Selain daripada amalan diskriminasi sebahagian tuan-tuan punya rumah semasa memilih penyewa, ada juga majikan yang bertindak sedemikian dalam pemilihan pekerja.

      Pastinya ramai yang sudah maklum dengan iklan-iklan jawatan kosong sebegini:

      "Only for Chinese applicants" (Untuk pemohon Cina sahaja).

      Apabila ditanya apa sebab sebahagian mereka memasukkan faktor bangsa semasa pemilihan pekerja, ada saja majikan yang memberi alasan kebolehan bertutur bahasa Mandarin sebagai puncanya.

      Peliknya, jika benarlah alasan tersebut, mengapa pula iklan jawatan kosong tersebut tidak hanya mewajibkan pemohon bertutur dalam bahasa Mandarin, sebaliknya menekankan faktor bangsa?

      Hmm...bunyi macam diskriminasi juga, bukan?

      Selain itu, ada juga saya terbaca kisah seorang netizen meninggalkan komen dalam sebuah blog menceritakan pengalamannya. Katanya:

      "Saya berkelulusan universiti tempatan dan sudah bekerja dengan sebuah syarikat tempatan. Pemilik serta majoriti pekerjanya merupakan kaum Cina.

      “Sudah setahun lebih saya bekerja, berhempas-pulas cuba membuktikan kebolehan saya. Datang pula seorang pekerja berbangsa Cina yang baru memperoleh ijazah tanpa pengalaman bekerja.

      “Individu tersebut bukan sahaja ditawarkan posisi yang sama seperti saya di dalam syarikat, malahan gaji permulaanya juga lebih tinggi berbanding gaji saya yang sudah setahun bekerja."

      Diskriminasi kita sendiri

      Tak tahulah apa pendapat para pembaca akan kisah di atas, tetapi pada pandangan saya, bunyinya seakan diskriminasi di tempat kerja.

      Seperti saya, pastinya ramai yang telah mendengar bermacam amalan diskriminasi sedemikian rupa di kalangan masyarakat kita. Peliknya kita bertoleransi saja dengan amalan-amalan tersebut sedangkan tergedik-gedik pula membuat bising apabila mendengar tentang kedai dobi yang menyediakan perkhidmatan hanya untuk pelanggan Muslim.

      Kenapa?

      Apakah lebih seronok menghentam orang Melayu dan Muslim berbanding kaum yang lain?

      Sesungguhnya, dengan sikap kita yang fokus pada keaiban satu pihak dan dalam masa yang sama alpa dengan keaiban pihak yang lain, sebenarnya kita sendiri yang cenderung ke arah diskriminasi.

      Delete
    2. HIDUP MELAYU!!! HIDUP MELAYU!!! HIDUP MELAYU!!!

      Delete
    3. Keistimewaan Melayu/Malay Privilege dah dihakis Tun Dol & Najib dek kebengapan mereka, bila mereka menghapuskan DEB dan digantinya dgn entah apa-apa 1Malaysia. Orang Melayu bawahan terus tertinggal baik di segi pekerjaan maupun perniagaan. Hingga jawatan kosongpun, tanpa segan silu mereka iklankan "Chinese preferred".

      Zaman Tun Mahathir, semua pelaburan asing dapat insentif kelonggaran cukai jika mereka menempatkan kaum bumiputera di semua bidang, terutama pengurusan & professional. Penagihan kemakmuran ekonomi & teknologi dapat dikongsi saksama.

      Saya bercakap menerusi pengalaman saya berhkidmat dgn syakirat korporat gergasi World Class seperti Sumitomo Corpn, Yardley of London, Fraser & Neave and Indofood International Corpn.

      Delete
    4. Jamilah aka mr j mana tahu ini semua Pak Othman

      Delete
  3. Replies
    1. oops THIRD rupanya

      Delete
    2. DAP perlu diharamkan kerana dilihat sering memecahbelahkan keharmonian kaum di negara ini dan disifatkan sebagai ‘kaki buat kacau’, kata Naib Presiden Parti Cinta Malaysia (PCM) Datuk Huan Cheng Guan.
      Sehubungan itu, beliau mahu Pendaftar Pertubuhan (RoS) mengambil tindakan terhadap DAP sebelum ia merosakkan suasana harmoni masyarakat berbilang kaum di negara ini.
      “DAP ini kerja dia hanya tanam kebencian pada masyarakat, hasut rakyat,” katanya yang dijemput PAS untuk berucap di pentas program Fastaqim 2.0 di Pantai Tok Jembal di sini malam tadi.
      Beliau berkata, sepanjang 9 tahun DAP memerintah Pulau Pinang, parti itu hanya membawa kesengsaraan kepada rakyat.

      “Sepanjang 9 tahun mereka perintah Pulau Pinang, tarif air sudah 4 kali naik, sewa kedai pun naik 100 peratus, rumah dibina pun bukan mampu milik, tetapi mampu tengok sahaja, tanah pula habis dijual.
      “Kalau 2 tahun lagi DAP perintah Pulau Pinang, pasir dan pokok pun mereka boleh jual,” katanya disambut sokongan daripada lebih 200,000 ahli dan penyokong PAS.
      Beliau berkata, apa yang diingini oleh DAP bukan kuasa untuk memerintah dan berkhidmat kepada rakyat, tetapi hanya untuk kepentingan parti dan individu yang tamakkan jawatan.
      “DAP ini kerjasama dengan kaki ‘U-turn’ (pusingan U) sahaja. Pemimpin mereka pun (DAP) didakwa di mahkamah kerana rasuah, macam mana nak jadi pemimpin negara,” katanya.

      Delete
    3. Kalau diharam kan anon cmner kwan nk mmuah lizzah n lizzy cemburu lar tue hikhikhik kate demokrasi nape nk haram parti bagai utterly nonsense lar anon nie

      Delete
    4. PCM yg patut dibubarkan kerana tiada ahli...

      Delete
  4. Semmgnya najib adalah seorg yg pemurah dan baik hati, khususnya dalam percaturan membabitkan karier politik beliau. Sebelum ini saiful telah mendapat menafaat dari kemurahan hati najib, tapi dlm masa yg sama anwar terpaksa membayar dgn harga yg mahal. Dikhuatiri Tun akan membayar dgn harga yg lebih tinggi sekiranya syed bersetuju dgn tawaran tersebut!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dont worry macy klau syed saddiq nie ader dna pejuang brapa wang dapat dier tak layang
      Tpi jibang n lebai setang
      Mahzab cash is the king depa kembangkang cemuih btoi

      Delete
    2. RATK - ROGOL ANAK TIRI KER...ADE KE PATUT....

      TAK PATUT...TAK PATUT...TAK PATUT...

      Delete
    3. Aktivis pelajar Anis Syafiqah Mohd Yusof berkata memastikan golongan muda memahami kepentingan mengundi adalah lebih penting berbanding menurunkan usia kelayakan mengundi dan memperkenalkan dasar pendaftaran pemilih secara automatik.
      “Tidak ada gunanya jika mereka tidak tahu mengapa mereka mengundi atau tidak memahami kepentingan mengundi,” kata beliau mengulas pandangan Naib Pengerusi DAP M Kulasegaran.
      Bercakap kepada FMT, beliau berkata di kalangan pemilih yang telah berdaftar, ramai memilih untuk tidak menggunakan hak bagi memilih anggota perundangan mereka.
      “Semua orang perlu tahu kenapa pentingnya mengundi,” kata beliau.

      Beliau berkata golongan belia kurang sedar bahawa undi mereka boleh membawa perubahan dalam cara negara ditadbir.
      Cadangan Kulasegaran muncul susulan tinjauan di kalangan belia yang mendapati 70% responden tidak berminat dalam politik.
      Beliau juga mencadangkan supaya pendaftaran pengundi dijadikan mandatori.
      “Kita dapat melihat penyertaan tinggi dalam politik di kalangan golongan muda di negara-negara yang menurunkan usia untuk mengundi.
      “Saya fikir penurunan usia pengundian akan mendorong lebih ramai anak muda untuk berani dan terlibat dalam politik.”

      Delete
    4. Bros,

      Dag tersebar pun cerita dia letak jawatan sebab nak sambung belajar.

      Mak dia sahkan dalam FB dah pun.

      Selain itu Allah lebih mengetahui.

      Delete
    5. banyak la ko temberang atau bercerita separuh masak. kau lupa ke buat2 lupa bahawa anwar 'ke dalam' adalah hasrat tun mahathir sendiri. siapa yang pecat anwar dpd jawatan tpm? pecat dari umno? bila mahkamah putuskan bahawa akhirnya anwar didapati bersalah apakah respon tun mahathir? menangis kecewakah dia, berdemokah dia menyatakan mahkamah tidak adil? anwar mambayar harga yang mahal sebab si peraih iaitu tun mahathir memang nak kenakan anwar walau dengan apa carapun. salah najib ke salah tun mahathir sebenarnya anwar sampai ke dalam?

      Delete
    6. Latest news,

      Syed tolak tawaran dedak.

      Alhamdulillah.

      Kelak Allah akan gantikan yg lebih baik.

      Tiada keraguan di situ.

      Delete
    7. Ini contoh orang ada maruah, bukan macam si Khalid, Apandi Ali & semua ketua2 bahagian UMNO, tak tetinggal si keparat Kojolla.

      Delete
    8. Saya salute kpd syed saddiq.

      Tinggi sungguh maruah dan harga diri anak muda ini walaupun cuba disogok dgn RM5juta. Bertentangan dgn seorang tua yg bernama wak kojola kengkang. Lima kupang saja harga dirinya.

      Delete
  5. Err ayahanda jiban n ayahanda hadi marahhh? Hikhikhik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketua Penerangan Umno Tan Sri Annuar Musa berkata, kerajaan tidak akan campur tangan dalam urusan perniagaan oleh mana-mana pihak termasuk mereka yang mengusahakan bisnes dobi selagi mereka tidak melanggar undang-undang negara.
      Menurut beliau, keputusan mana-mana pihak untuk memajukan perniagaan masing-masing adalah atas pertimbangan komersial.
      “Kita beri kebebasan kepada pemilik restoran untuk membuka perniagaan restoran halal atau mendapatkan kelulusan halal.
      “Mereka buka perniagaan itu selepas buat kajian sama ada perniagaan itu mampan atau tidak,” kata beliau kepada pemberita pada sidang media pasca-Mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di sini, hari ini.

      Ahli Parlimen Ketereh itu berkata keputusan komersial yang diambil peniaga itu tidak seharusnya bercanggah dengan mana-mana peraturan dan undang-undang dalam perniagaan.
      “Akhirnya keputusan itu keputusan komersial oleh mereka yang nak melaburkan asalkan ia tidak melanggar undang-undang atau peraturan.
      “Kalau mereka buat sesuatu tidak melanggar undang-undang itu hak peribadi mereka masing-masing.
      “Kalau langgar undang-undang, pihak bertanggungjawab hendaklah ambil tindakan bersandarkan skop undang-undang,” katanya.

      Delete
  6. aljub punya kerja ni
    hehe brioni suit 1 lol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahim Razali berharap Sultan Johor akan turut mengambil tindakan terhadap syarikat yang mengambil pekerja daripada kaum tertentu sahaja.
      “Harap-harap lepas ni, kalau ada syarikat yang hanya ambil kaumnya sahaja, tuanku tunjukkan kuasa tuanku untuk tutup syarikat tu tanpa tolak ansur.”
      Selain Facebook, pengguna Twitter turut memuji tindakan Sultan Ibrahim.
      “Sokong titah tuanku sultan dalam isu kedai dobi. Kita mahu Johor yang progresif & sederhana, bukan ekstremis,” tulis @my_anwarismail.
      @ATMology pula menulis: “Alhamdulillah. Dengan campur tangan Sultan Johor, Pakcik Dobi akan membuka perniagaannya kepada bukan Muslim. Tambah pendapatan.”

      Bagaimanapun, lain ceritanya dengan pengguna Facebook bernama Sally Mahdi yang mempertahankan tindakan pemilik kedai dobi itu.
      “Baru buat dobi konsep Islamik dah kena kecam dan dituduh macam-macam. Asas agama dah diperlekehkan…kesucian Islam dah tak dibela dengan sewajarnya.
      “Ini bukan rasis, ekstremis atau Taliban. Pemilik punyai konsep dia tersendiri biarlah. Rezeki Allah dah aturkan. Saya sokong konsep dia. Patutnya orang Islam yang tahu hukum feqah ni, tahu macam mana nak jaga kesucian. Bersih tak bermakna suci!”
      Mohd Razi pula menasihatkan pemilik kedai dobi itu tabah menghadapi cabaran dalam menjalankan perniagaan.
      “Banyakkan berdoa kepada Allah agar dipermudahkan segalanya. Doa saya semoga tuan beroleh ganjaran yang besar di sisi Allah,” tulisnya di Facebook.
      Shaiful Aznizam pula berkata, pemilik kedai dobi itu mempunyai hak ke atas harta dicarinya.
      “Dan Alhamdulillah dia menitikberatkan kebersihan dan kesucian dalam Islam. Tidak perlu meminta maaf kerana ini juga terjadi pada iklan-iklan atau jawatan-jawatan yg diiklankan seperti memilih pekerja yang boleh berbahasa Cina sahaja.
      “Sedangkan pekerjaan itu dibuka kepada seluruh warganegara Malaysia dan bahasa kebangsaan kita adalah bahasa Malaysia. Kenapa ini tidak dipertikaikan,” soalnya di Facebook.
      Sebelum ini, pemilik terbabit mempertahankan dirinya dengan berkata, beliau hanya menjalankan tanggungjawabnya sebagai umat Islam, bukannya bersikap perkauman.
      Penasihat Majlis Agama Johor, Datuk Noh Gadot pula berkata, orang Islam dan bukan Islam perlu memastikan pakaian mereka tidak bercampur dengan “najis mughallazah” atau najis babi dan anjing.

      Delete
    2. Suci satu prkara subjektif anon so suci kan hatimu terlbih dahulu dan kamu bebas berjalan di muka bumi milik allah swt

      Delete
    3. WHITE IS WHITE AND BLACK IS BLACK

      R U COLOR BLIND MUSLIM??? HOPEFULLY NOT!

      Delete
  7. Skurang kurangnyer syed sadiq ader gak price tag five million so tag price said keruak jamal yunos mat maselan brapa pulak ekk mohon pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP didakwa akan mati jika parti itu tidak bermain dengan sentimen agama dan isu perkauman.

      Ketua Umno Bahagian Cheras, Datuk Seri Syed Ali Alhabshee berkata, sikap itu semakin menjadi-jadi tatkala tarikh PRU makin hampir.



      Malah dakwanya , sentimen agama, bahasa kebangsaan dan kedudukan orang Melayu sentisaa menjadi bahan politik DAP terutama menjelangnya PRU.

      "Sukar untuk menepis dakwaan bahawa DAP sengaja mempergunakan isu perkauman dan keresahan orang Cina di negara ini, biarpun andaian sedemikian kemungkinan hanya persespsi," tegasnya yang dipetik menerusi blog Umno Bahagaian Cheras, hari ini.

      Langkah itu katanya, sebagai salah satu strategi DAP untuk menagih undi terutama bukan Melayu untuk menjayakan doktrin politik perkauman parti itu pada PRU akan datang.

      Justeru katanya, DAP hanya boleh hidup di kawasan bandar besar dan negeri-negeri tertentu yang mempunyai majoriti pengundi Cina.

      Mengambil contoh dalam isu pesta arak 'Better Beer Festival 2017', Syed Ali menegaskan sikap ekstrem dan tidak menghormati tatasusila masyarakat Islam menyerlahkan belang sebenar DAP.

      "Isu tersebut bukan isu politik, tetapi membabitkan kepentingan dan kesucian Islam dan penganutnya, mengapa DAP begitu celupar menolak bantahan masyarakat umum,? soal beliau.

      Dalam hubugan ini, Syed Ali mahu pihak berkuasa yang berkaitan dengan isu penganjuran pesta arak itu supaya tegas dan tidak tunduk kepada mana-mana tekanan atau desakan.

      "Ini soal maruah dan kesucian agama Islam, orang Melayu, dan perkara itu (Islam) sudah menjadi teras kepada pembentukan negara kita biarpun dihuni oleh masyarakat pelbagai kaum," tegasnya.

      Delete
    2. LCE pun tak lulus..cakap banyak pulak.

      Delete
    3. Bullshit lah Syed Ali
      Baru 1 kedai dobi muslim tak boleh nak bela.

      Delete
    4. DAP sengaja dibiar hidup oleh unmo bn, jadi modal bodohkan orang melayu bodoh. 60 tahun dah, tak reti reti ke? bebal sungguh...

      Delete
  8. So dubuk jiban jgan ckap lak tak tau price tag depa nie kita boleh pakat pangkah mat maselan kalo price tag sama ngan neymar hahaha why not kan kngkawan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap madrasah perlu dibantu kerajaan, bukannya ditutup sekiranya tidak menepati syarat atau kriteria tertentu.

      Mudir Madrasah Nurul Hidayah Banggul Setul Kampung Tembak, Mohd Zainon Ariffin berkata, kerajaan perlu melengkapi kekurangan yang ada pada mana-mana madrasah.

      "Sepatutnya kerajaan membantu melengkapi kekurangan madrasah sekiranya mahu melihat keadaan bertambah baik.


      "Jika keputusan untuk menutup madrasah berkaitan dengan kebakaran, masih banyak lagi benda lain yang terbakar," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

      Tragedi kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah, Jalan Keramat Hujung di Kuala Lumpur pada 14 September lalu mengundang pelbagai reaksi dan pandangan.

      Ada pihak berpendapat maahad tahfiz boleh ditutup sekiranya tidak berdaftar dengan agensi berkaitan mahupun mengabaikan aspek keselamatan.

      Mohd Zainon berkata, ada pihak cuba mengambil kesempatan untuk menutup madrasah selepas timbul isu kebakaran.

      "Ada manusia yang tidak menyukai sekolah agama, jika di mulut mereka sangup berkata untuk tutup apatah lagi di hati mereka.

      "Namun sekiranya sekolah-sekolah agama ditutup, sudah pasti rakyat akan bangkit menyatakan kegelisahan mereka dengan tindakan tersebut," katanya.

      Menurutnya, semua madrasah di negara ini dituntut untuk dilayan adil sama seperti sekolah lain di bawah kerajaan.

      "Madrasah perlu diberi layanan adil, kerajaan perlu memandang setiap pendidikan itu membawa kebaikan.

      "Jangan kita politikkan pendidikan di madrasah dengan beranggapan menyokong pihak tertentu atau menentang pihak lain," katanya.

      Sementara itu, Pembantu Mudir, Osman Abdul Hamid berkata, institusi pengajian agama perlu dikekalkan selamanya selepas melahirkan ramai cendiakawan Islam yang bermanfaat kepada agama dan negara.

      Delete
  9. Cash is the king adalah fahaman materialistik so golongan nie trgelincir akidah sama ada secara sedar atau tidak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budaya orang Malaysia terkenal dengan sopan santun dan saling hormat menghormati sering kali dapat menjaga adap ketimuran dan menolak budaya liberal yang berlebihan.

      Ketua Pemuda BN Wilayah Persekutuan, Datuk Razlan Rafii berkata dia tidak faham maksud ekstremis yang dikatakan DAP terhadap BN/Umno.




      Menurutnya lagi, beliau sebagai anak Malaysia mahu mengekalkan budaya dan adab yang berpegang teguh pada agama.

      "Saya tidak faham apa maksud beliau ekstremis, selama ini di Malaysia, sekiranya mahu ke disko atau kelab-kelab malam, terpulang kepada individu.

      "Cuma yang kerajaan larang apabila ianya mahu di buat secara terbuka seperti yang terjadi di Selangor dan ia bukanlah satu Pesta yang manis dan baik," katanya dalam satu kenyataan.

      Sebelum ini, Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen dalam satu portal berita membidas pihak berkuasa di semenanjung termasuk pihak polis kerana enggan membenarkan penganjuran pesta Ortoberfest dan Better Beer Festival 2017.

      Chieng Jen mendakwa tindakan tersebut adalah tanda jelas Umno sedang bekerjasama dengan Pas untuk menjadikan Malaysia negara yang lebih ekstremis.

      Delete
    2. Bodoh betul anon 1715 camner nk bersopan santun hormat menghormati kalau x liberal lawan ayat bgi liberal tue rigid cam pak lebai kepundek nk ckap maksud ayat tak paham last last meraban

      Delete
  10. Bila tergelincir lembah syirik yg menanti antara dosa yg tak terampun

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...RATK-ROGOL ANAK TIRI KER...DOK MEROYAN SORANG-SORANG DARI SUBUH ,BAWAK KE TENGAHARI, BAWAK KE PTG , BAWAK KE MALAM...MATI MEROYAN DEPAN LAP TOP LER NANTI BUDAK NI....

      Delete
    2. So mmang namer aku meroyan anon ko jer label aku perogol so tekaan ko tepat nama aku meroyan menentang si klepet al jiban

      Delete
    3. Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang melancarkan inisiatif terbaru parti itu, Wawasan Induk Negara Sejahtera (WINS) dalam kemuncak Himpunan Fastaqim 2.0 di Pantai Tok Jembal di sini, malam tadi.

      Ia akan dipengerusikan oleh Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, yang juga Pengerusi Lajnah Pemerkasaan Pas.




      Agenda WINS, antara lain, merangkumi asas-asas kenegaraan yang ingin dicapai, objektif yang ingin dituju, termasuklah kaedahnya.

      Dicetuskan oleh Lajnah Pemerkasaan Pas, ia bertujuan membina masyarakat dan pemerintahan yang berasaskan nilai-nilai hidup Islam, berasaskan budaya politik matang dan sejahtera.

      "Perang ini merangkumi asas-asas kenegaraan yang ingin kita capai, termasuklah akademik secara umum, dan ingin melahirkan sebuah negara yang mempunyai ciri keharmonian dan keadilan melalui keputusan yang dicapai.

      "Perubahan melalui politik pilihanraya yang kita impikan pula mestilah dicapai tanpa konflik yang merosakkan rakyat.

      "Keharmonian mestilah dipertahankan. Oleh yang demikian, politik kebencian, permusuhan kaum, chauvinis, wajar dielakkan," jelas Abdul Hadi dalam video gimik pelancarannya, semalam.

      Antara lain, agenda WINS adalah dalam membina sebuah negara yang mempunyai ciri keharmonian dan keadilan sosial, ketelusan dan kecekapan urustadbir (governance) dan kemantapan dan kemapanan ekonomi.

      Selain itu, keberkesanan sistem pendidikan, kecemerlangan insan dan masyarakat; dengan menjadikan Islam sebagai asas panduannya, sesuai dengan kedudukan Islam sebagai agama persekutuan.

      Delete
    4. Masih tidak TUNTAS , hanya pengubahsuai dari Perlembagaan Malaysia yg JAHILIYAH sekarang ni u.....perbaiki lagi..ye.

      Delete
    5. Bertuah sungguh ibu bapa syed saddiq kerana mendapat seorang putera yg cukup tabah menghadapi sogokan rasuah demi maruah dan agama.
      Wak kojola lima kupang sampai kengkang berniaga tak kaya2 jugak

      Delete
    6. Target menang 40 kerusi boleh ke lakasakan rancangan ni?.... BErangan pas..

      Delete
  11. Hanya Pekerja SPRM sahaja yang bertungkus-lumus dan diberi perhatian menjaga kebajikan mereka.

    Berapa Pegawai SPRM yang kena ugut dan di pukul seperti Pegawai Majlis Bandaraya yang keluarkan saman?

    Berapa Pegawai SRPM yang kena pukul dengan PATI ?

    Bukan sahaja Polis atau Tentera yang terbunuh malah Pegawai Atasan Kastam pun ada yang terbunuh.

    Apakah kerja Bomba, Cikgu dan lain-lain tidak sehebat Pegawai SPRM ?


    SPRM pulangkan lah 5 juta itu ..


    - TC. -

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wakil bukan Islam dalam Pas senada dengan Pas Pusat dalam menyatakan pendirian membantah penganjuran pesta arak, Better Beer Festival 2017

      Ketua Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP) Pusat, N Balasubramaniam berkata, pendirian tersebut selari dengan tuntutan mana-mana agama.




      Menurutnya, DHPP tidak akan menyokong mana-mana pesta seumpama itu kerana, meminum arak hanya akan membuatkan peminumnya hilang akhlak dan minda.


      "Pegambilan minuman beralkohol itu adalah hak dan pilihan individu tetapi galakan untuk meminumnya dengan menganjurkan pesta tidak seharusnya berlaku.

      "Mana-mana agama tidak membenarkan dan menggalakkan penganutnya minum arak. Dalam agama Hindu sendiri, melalui kitab Veda dan Tamil Thirukuvul, arak adalah satu perkara yang dilarang.

      "Jadi saya tidak nampak kenapa masih ada orang yang mempertahankan pesta sebegini. Kalau nak minum, minum sahaja.. jangan dibuat pesta dan ajak orang lain minum bersama," katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui pada Majlis Pelancaran Jentera Pilihanraya Dewan-Dewan sempena Fastaqim 2.0 bertempat di Pantai Tok Jembal, Kuala Nerus, di sini, hari ini.

      Sementara itu dalam perkembangan lain, beliau berkata, DHPP sudah bersedia bekerjasam dengan Pas dalam menghadapi PRU14 akan datang.

      Katanya, jentera DHPP sudah ada di setiap negeri dan berikrar, akan terus bersama Pas dan memastikan kemenangan Islam.

      Delete
    2. PAS terpedaya oleh HARBI yang menyamar ZIMMI...

      Snouk Haregionje dah ada ????

      Delete
  12. Apa Motif Sidang Media Penuh Tuduhan Syed Saddiq?
    Ketua Armada PPBM, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman jadi pemimpin pertama sudah berkira-kira meninggalkan parti dan jawatan kerana sudah mula risau akan keadaan parti yang terumbang-ambing dan bakal hancur tidak lama lagi kerana kepincangan kepimpinan parti itu.

    Niat itu dapat dihidu kerana ada janji yang dibuat beliau masih tidak dilunaskan lagi sampai ke hari ini tapi secara tiba-tiba selama buat pengumuman akan letak jawatan dari parti kononnya kerana dapat tawaran belajar di Universiti Oxford.

    Kira-kira hampir setahun lepas iaitu pada 4 Oktober 2016, Syed Saddiq berkata dia akan umumkan jumlah keahlian parti berkenaan pada 11 Oktober. Sampai sekarang pengumuman berapa jumlah ahli parti yang dipengerusikan oleh Mahathir Mohamad itu tidak dibuat sebaliknya cuba pula ditutup dengan cerita lain. Beliau sebenarnya sudah tahu beliau gagal jadi pemimpin orang muda dalam PPBM dan Syed Saddiq mahu lepas tangan.

    Di laman Facebooknya semalam, katanya beliau sudah ambil pandangan ramai pihak termasuk kedua ibu bapanya berkenaan tawaran yang diterima untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang Public Policy peringkat sarjana. Jika benar-benar, Syed Saddiq hendak belajar, kenapa tidak teruskan sahaja fokus tetapi melibatkan diri dalam bidang politik dan menyertai PPBM.
    Sebenarnya beliau sudah gagal, sebelum ini ada tiga orang rakan kepimpinan bersama Syed Saddiq di dalam Armada PPBM tidak bersetuju dan menentang kepimpinannya dalam parti dan mendesak Syed Saddiq supaya meletakkan jawatan.

    Pada 20 Jun 2017, Syed Saddiq tuduh tiga orang Exco Armada ada melancarkan serangan terhadap Mahathir dan Presiden PPBM, Muhyiddin Yassin dikatakan bersekongkong dengan penulis blog, Raja Petra Kamaruddin. Dia dikatakan dipergunakan oleh Raja Petra untuk bercerita berkenaan rancangan sulit Mahathir dan Daim Zainuddin tentang saman sivil Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika.

    Menurutnya, tiga exco Armada tersebut adalah Muhammad Hafiz Azhar, Mohamad Taufik Abbas serta Abd. Wahazir Abd. Wahab dan mereka sebelum ini mempunyai rekod tidak baik ketika berada dalam PPBM. Sehingga hari ini, Syed Saddiq gagal ambil tindakan ke atas mereka. Dia tahu bahtera PPBM sudah semakin hampir hendak tenggelam serta gagal mencapai matlamat menumbangkan Barisan Nasional (BN).

    Syed Saddiq ini patut tahu, bahawa dia adalah punca beberapa orang pengasas penting PPBM turut meletak jawatan antaranya bekas Naib Presiden PPBM, Hamidah Osman dan bekas Ahli Majlis Tertinggi PPBM, Kamarul Azman Habibur Rahman meletakkan jawatan. Betapa biadabnya Syed Saddiq menentang mereka secara terbuka padahal beliau hanyalah pemimpin sayap orang muda di dalam parti itu.

    Pada pemililihan PPBM nanti, Syed Saddiq pasti akan dicabar jawatannya oleh para rakan-rakan di dalam Armada PPBM sendiri yang sudah jelik dengan cara beliau memimpin sayap berkenaan. Paling teruk, dengan tarikh Pilihan Raya Umum (PRU) semakin hampir, Syed Saddiq masih belum diberi tempat untuk bertanding atas tiket PPBM dan beliau sudah tahu pucuk pimpinan parti enggan memberikannya peluang bertanding kerana kroni-kroni Mahathir lebih penting.

    Sebenarnya, beliau bukan anak emas kepada Mahathir tapi dia adalah anak emas umpama proksi kepada Azmin Ali dan Daim. Kalau sebut pasal duit, banyak peruntukan sudah diberikan kepada Syed Saddiq tapi kebanyakan tidak boleh digunakan kerana orang lain akan dapat tahu agenda tersembunyi Azmin dan Daim yang menggunalan Syed Saddiq ini.

    Apa motifnya dalam sidang media hari ini yang disiarkan secara langsung di Facebook, Syed Saddiq membuat tuduhan ada pihak yang mahu merasuah dirinya dan mahu beliau meninggalkan politik serta meninggalkan Malaysia untuk ke Universiti Oxford melanjutkan pelajaran. Dengar cerita, Syed Saddiq pilih untuk terus dalam politik dan tidak teruskan pembelajaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3 ekor armada dah cabut masuk umno...

      Delete
  13. Mahathir Rasuah Kit Siang RM1 Bilion Untuk Jadi Pengerusi Pakatan
    Mahathir menyogok Kit Siang RM1 bilion supaya dia boleh menjadi Pengerusi Pakatan. Sebahagian daripada perjanjian itu adalah Kit Siang tidak akan ‘mendedahkan apa-apa’ berhubung skandal forex Bank Negara dan Mukhriz akan diberikan kerusi parlimen yang selamat untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang. RM750 juta telah dibayar setakat ini dan apabila kerusi Mukhriz disahkan maka bakinya akan dibayar.

    (bicara News) – Tindakan Lim Kit Siang semenjak awal tahun ini telah membingungkan ramai orang, terutamanya kepimpinan DAP. Kit Siang nampaknya telah menghangatkan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Kit Siang tidak lagi menganggap Mahathir sebagai bapa perkauman, ‘Bapak’ segala rasuah, orang yang membunuh demokrasi, orang yang memusnahkan badan kehakiman, penjenayah yang mesti dimasukkan ke dalam penjara sepanjang hayatnya apabila Pakatan Harapan berkuasa, dan sebagainya.

    Malah, hari ini Kit Siang menganggap Mahathir sebagai individu yang akan menyelamatkan Malaysia dan dia mengatakan bahawa dia tidak pernah mempunyai dendam peribadi terhadap Mahathir tetapi hanya tidak bersetuju dengannya mengenai hal-hal dasar dan pengurusan negara. Sejauh mana maruah Kit Siang dari menggelarkan Mahathir ‘Syaitan’ kepada sekarang menggelarkannya ‘Anak Tuhan’.
    Ketika penubuhan pasukan petugas khas telah diumumkan ramai menjangkakan Kit Siang akan menjadi saksi utama terhadap Mahathir dan sangat terkejut apabila Kit Siang tiba-tiba melakukan pusingan U
    Ada yang hanya berpandangan ini sebagai membiarkan Kit Siang untuk memberi jawapan di akhirnya. Ada yang mengatakan Kit Siang mengamalkan doktrin “musuh kepada musuh saya adalah kawan saya” – dan sejak Mahathir menjadi musuh Perdana Menteri Najib Tun Razak maka dia menjadi kawan kepada DAP. Kemudian orang seperti Superman Hew Kuan Yew berkata ini hanyalah strategi Kit Siang menggunakan orang Melayu untuk ‘skrew’ orang Melayu.

    Sebenarnya ia lebih daripada itu. Mahathir telah membeli Kit Siang dengan harga RM1 bilion dan itulah sebabnya orang cina tua itu telah berubah menjadi ‘anjing tua Mamak yang jinak’. Jadi benar apa yang mereka katakan pada tahun 1976 selepas itu, yang mana Kit Siang boleh dibeli tetapi ia perlu pakai banyak wang. Mereka yang mengingati skandal Exxon pada pertengahan 1970-an yang melibatkan carigali minyak di Laut China Selatan akan tahu apa yang dimaksudkan. Malah, Kit Siang hampir dipenjara kerana isu tersebut dan ketika dia melakukan U-turn ramai orang tidak memahami sebabnya.

    Bagaimanapun, beberapa hari yang lalu seorang kawan menghubungi saya untuk pergi ke London bagi mengaturkan seseorang untuk berjumpa dengan saya. Rakan saya tidak akan memberikan butiran lebih lanjut tetapi hanya mengatakan bahawa ‘seseorang’ dari ‘dalaman’ DAP dan dia mempunyai maklumat yang sangat penting untuk didedahkan.

    Kami berjumpa dan penyampai maklumat ini memberitahu saya bahawa Mahathir telah menyogok Kit Siang dan jumlahnya adalah RM1 bilion yang akan dibayar dalam empat peringkat. RM750 juta telah pun dibayar dan peringkat akhir sebanyak RM250 juta akan dibayar apabila perjanjian itu selesai sepenuhnya. Wang itu, menurut sumber rapat, telah dibayar di Hong Kong dan Singapura.
    Tindakan Kit Siang di RCI sangat mengecewakan memandangkan ini adalah ‘perang salibnya’ selama lebih daripada 20 tahun – dan kini jelas bahawa Mahathir ‘membeli’ untuk menutup mulutnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen meraban yg ditulis nmpak gah tpi jauh dari semenggah out line n out topic

      Delete
    2. Ksjolla recycle cerita lepas....

      Delete
  14. Untuk memperoleh yang RM1 bilion pertama, Kit Siang perlu bersetuju dengan PPBM menyertai Pakatan Harapan sebagai ahli gabungan keempat dan Mahathir menjadi Pengerusi gabungan. Kemudian Kit Siang harus ‘undur’ dan tidak mendedahkan apa yang dia ketahui semasa pendengaran RCI mengenai RM31.5 bilion skandal forex. Mukhriz seterusnya mesti diberi kerusi parlimen yang selamat untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang, kalau boleh kerusi yang DAP boleh ‘kawal’ dan boleh mengarahkan pengundi siapa yang perlu di undi.

    Apa yang menarik ialah Muhyiddin Yassin tidak termasuk dalam perjanjian tersebut jadi kelihatan seperti dia sudah dicampak keluar.

    Selepas mendengar pendedahan ini saya memberitahu sumber rapat yang saya tidak boleh menulis cerita ini kecuali saya dapat melihat buktinya. Ini sama dengan sumber rapat yang mendedahkan bahawa Muhyiddin mempunyai hubungan dengan Nika Gee. Kecuali saya dapat melihat bukti tersebut maka ia hanya sekadar cerita dan bukan sesuatu yang saya boleh tulis. Orang yang membawa skandal Muhyiddin-Nika Gee ke perhatian saya kemudian menunjukkan kepada saya afidavit yang ditandatangani untuk membuktikannya.

    Sumber rapat yang saya temui kemudian menunjukkan bukti kepada saya. Saya dapat melihat buktinya tetapi dia tidak boleh memberikan apa-apa salinan, katanya. Dia menunjukkan bukti untuk membuktikan bahawa dia menyatakan perkara benar. Beliau juga berkata jika SPRM merasakan mereka mahu mengambil tindakan dan inginkan bukti maka dia bersedia untuk bekerjasama. Walau bagaimanapun, akan ada terma dan syarat tertentu, yang mana SPRM perlu bersetuju terlebih dahulu.
    Sumber hanya akan berurusan dengan SPRM kerana dia mendengar Kit Siang dan Mahathir merungut bahawa Dzulkifli Ahmad seorang yang lurus bagai anak panah dan tidak korup

    Sumber mengatakan dia lebih selesa berurusan dengan SPRM kerana dia mendengar Kit Siang memberitahu Mahathir bahawa ketua pesuruhjaya SPRM, Dzulkifli Ahmad, adalah seorang yang jujur dan bersih dan tidak boleh dibeli, yang mana Kit Siang dan Mahathir didapati paling kecewa. Itulah sebabnya sumber bersedia untuk berkongsi bukti dengan SPRM daripada membuang masa bercakap dengan orang lain.

    Bukti yang telah ditunjukkan kepada saya pasti meyakinkan dan jika SPRM melihatnya juga, mereka pastinya akan mengesahkan bahawa wujudnya kes. Isu Kit Siang yang menerima rasuah RM1 bilion adalah satu perkara tetapi bagaimana Mahathir menjelaskan dari mana datangnya RM1 bilion? Dan mengapa urus niaga ini dilakukan di luar pesisir dan bukan di Malaysia jika tiada unsur jenayah dilakukan? Anda hanya berurusan di luar pesisir jika anda melakukan jenayah dan anda tidak mahu bank tempatan mengetahui tentangnya.

    Persoalan yang mengelilingi tingkah laku dan perubahan sikap Kit Siang sejak awal tahun ini kini telah dijawab. Ramai orang tidak faham mengapa PPBM dimasukkan ke dalam Pakatan Harapan apabila tiada apa yang ditawarkan. Mereka hanya mempunyai satu kerusi parlimen, Pagoh, dan walaupun Muhyiddin akan menghadapi kesukaran mengekalkan kerusinya pada pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I can write better than this! Nice try though! Keep writing

      Delete


    2. Tak ada sesiapa yang percaya dengan cerita kau ..

      Tapi tak apa lah sahaja sembang-sembang...

      Kau memalukan Hadi dan dengan sebut jumlah sahaja Hadi dah kalah.

      Bukankah DAP sebanarnya yang berkuasa dan pemimpin Melayu jadi tunggangan sebab DAP licik nak sebar kan evangelis .. alih-alih sekarang DAP dapat 1 Billion....!

      Biar pun begitu saya sikit pun tak marah jika Syed Saddiq terima 5 juta kerana dia tak gunakan untuk perniagaan kosmetik.... dia sambung belajar


      - TC. -

      Delete
    3. yes an old man written looks better but alway LUPA.. TAK TAHU... kah.kah...kah.. SAYA SUKA TIPU!! - si tua mamak

      Delete
    4. Yer la anon dap evengelis at least anti klepet dari cash is the king n lebai senget

      Delete
    5. Wise man says the older means getting better. It's the ungrateful young punks that MUDAH LUPA jasa orang kerana dedak.

      Delete
  15. TAHNIAH!!SYABAS!!CONGRATULATE!! 5Juta beb!!

    KALAU DEN..kELABU MATA Beb!!

    sekarang perjuangan syed saddiq,sudah menyamai perjuangan yg dihadapi oleh rafizi!!.

    nak jadi pembangkang,kena hadapi kesusahan,yg payah ..
    lebih hebat dari lobai tarbussyg kelabu mata..

    sekali laghiiiii den ucapkan...SYABASSSSSSSSSSSSSSSS..tak ramai orang macam anda tuan syed..

    warigh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko ckp perjuangan?? lapussy? si penyangak muda penipu siang malam tu?

      kah..kah..kah

      rupanya sadiq banggali mamak sedang ikut jejak langkah lapussy kah??
      lepas tu kutip tabung songlap masuk dlm akaun sendiri.. guna nama itu ini..

      kah...kah...kah serupa saja.. Pakatan Haprak!

      Delete
    2. Hapak dan haprak boleh tengok dgn cara orang tu berjalan. Kalau terke ngkang kengkang tu sahihlah kojola

      Delete
  16. We will see more of this as the pru is closing in. Who else is in the list, is everyone's guess. Hope others will take a stand as syed did. Just as what we expected. Najib will stop at nothing to hang on to power. He will give everything he has in order to get everything he doesnt have. Pride is no longer an issue. Saving his own ass is what the unofficial motto for the upcoming election.

    ReplyDelete
  17. Pilihanraya umum Malaysia bukan hanya mengenai undi tetapi juga mengenai kerusi. Barisan Nasional boleh memenangi hanya 45% undi popular tetapi ia masih dapat membentuk kerajaan persekutuan kerana ia masih boleh mempunyai majoriti mudah di parlimen. Pakatan Harapan perlu memenangi sekurang-kurangnya 60% undi popular untuk membentuk kerajaan persekutuan seterusnya kerana anda memerlukan sekurang-kurangnya 112 kerusi untuk ianya menjadi kenyataan.
    Apa nilai PPBM kepada Pakatan Harapan dan apa yang boleh mereka sumbang dengan hanya satu kerusi, yang mungkin tidak dapat dikekalkan pada pilihan raya umum akan datang?

    Jadi apa nilai PPBM kepada Pakatan Harapan? Pakatan Harapan memerlukan 112 kerusi jadi masih kekurangan 50 hingga 55 kerusi. Apa yang baik ialah satu kerusi Pagoh walaupun adakah Muhyiddin masih boleh mengekalkannya pada pilihan raya umum akan datang? Dan tidak membenarkan PPBM menjadi Pakatan Harapan dan melantik Mahathir sebagai Pengerusi sebenarnya menyebabkan lebih banyak kerusi hilang?

    Pakatan Harapan sudah kehilangan lebih daripada 25 kerusi atas apa yang DAP lakukan kepada PAS. Dengan membenarkan PPBM menjadi Pakatan Harapan dan melantik Mahathir sebagai Pengerusi mereka boleh menyebabkan kehilangan 15 lagi kerusi, menjadikannya 40 kerusi. Ini bermakna Pakatan Harapan akan berjuang dengan kira-kira 50 kerusi atau separuh daripadanya atau sekitar 25 kerusi DAP.

    Sebenarnya Kit Siang tahu bahawa peluang Pakatan Harapan memenangi 115 kerusi dengan 55 daripadanya dimenangi oleh DAP dan 60 oleh ahli gabungan lain kini mustahil. Perdana Menteri Najib Tun Razak begitu bijak meneutralkan Pakatan Harapan sejak serangan ke atasnya bermula pada Disember 2014.
    Kerjasama Kit Siang dengan Mahathir telah memualkan ramai orang Cina, termasuk di Pulau Pinang, dan kini telah terdedah bahawa perjanjian itu melibatkan rasuah RM1 bilion juga

    Paling banyak Pakatan Harapan boleh menang di Sabah dan Sarawak adalah sepuluh kerusi. DAP mungkin membawa 45 lagi kerusi, maksima. Ia mungkin hanya 35 kerusi kerana ramai orang Cina kini mual dengan Kit Siang dan DAP, termasuk di Pulau Pinang sendiri. Jadi di mana baki 65 kerusi akan datang?

    Itulah realiti. Jadi sama ada PPBM dibenarkan untuk menyertai Pakatan Harapan dan sama ada Mahathir dilantik sebagai Pengerusi itu bukannya isu. Apa juga keadaan pun Pakatan Harapan akan mati. Dengan cara ini pun Pakatan Harapan masih akan mati tetapi Kit Siang membuat RM1 bilion dalam proses itu. Dan mendapat RM1 bilion dan mati lebih baik daripada tidak mendapat apa-apa dan juga mati.

    Kami akan menunggu untuk melihat bagaimana respon SPRM. Sekiranya mereka mahu bertemu dengan ‘sumber rapat’ ianya boleh diatur. Tetapi SPRM perlu bersetuju dengan terma dan syarat ‘sumber rapat’ sebelum mereka boleh mendapatkan bukti tersebut. Dan sama seperti dalam afidavit untuk membuktikan bahawa Muhyiddin mempunyai hubungan sulit dengan isteri orang bernama Nika Gee, bukti ini juga akan membuktikan bahawa Kit Siang menerima rasuah sebanyak RM1 bilion daripada Mahathir.
    Adalah tidak masuk akal mengapa Kit Siang mahu Mahathir sebagai Pengerusi Pakatan Harapan memandangkan ‘dosa’ Mahathir yang akan menyebabkan kehilangan banyak kerusi – tetapi sekarang kita tahu terdapat satu bilion alasan mengapa Kit Siang melantik Mahathir sebagai ‘Top Dog’ Pakatan

    Saya fikir ini adalah kes taubat Mahathir dan hukuman kepada Kit Siang. Mahathir menebus dirinya dengan memberikan Kit Siang RM1 bilion daripada RM100 bilion yang dicurinya manakala Kit Siang mendapat hukumannya dengan mengembalikan RM1 bilion daripada RM100 bilion yang Mahathir curi. Inilah yang mereka sebut situasi ‘menang-menang’ – kemenangan untuk Mahathir dan Kit Siang tetapi dengan mengorbankan pembayar cukai, pengundi, DAP dan Pakatan Harapan.

    Justeru, ada yang mengatakan bahawa tidak ada istilah ‘perkara percuma’ dan pada hakikatnya seseorang akan membayarnya. Dalam kes ini, DAP dan Pakatan Harapan akan ‘dihukum’ pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kit siang yg underdog kat gelan patah pun bungkus top dog mb ghani othman aper citer ko luper kuasa rakyat

      Delete
    2. Tun M guna duit yang kat Taiwan central bank dulu tu kot

      Ni pun dari sumber rapat jugak ni

      Delete
    3. Recycle kopipes dari entri lepas

      Delete
  18. pendebat terhebat di muka bumi cuba cover cerita mahathir
    rasuah lim kit siang 1 billion...
    ni ler level pakatan harapan untuk tutup dan
    cover...games ni semua kami dah tau..
    cari cara lain ler ...
    patut ler pakatan harapan tak boleh menang
    pru kat malaysia sampai kiamat...
    bodoh dah bahlolnya terlebih lebih
    guna taktik dah basi..
    cuba lagi yer

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakatan peliwat dan perompak..
      masing2 otak GILA.. macam mana nak menang.dah GILA.
      Rakyat yang GILA bukan banyak sangat.

      So org GILA tkkan menang lah.

      Ada Paham?

      Harap budinbongok boleh cari kerja di Indonesia lepas PRU14.. pakatan dah lingkup. madey cabut lari ke ostrolia..

      kah..kah..kah

      Delete
    2. Nampaknya JASA kena buat kerja overtime lagi minggu ni! Tapi stakat ni, melalui apa yg ditulis, nampaknya JASA sendiri dah ketandusan idea dan fakta sampai terpaksa mereka reka cerita sehingga boleh dijadikan novel. Sedih, bila memikirkan duit gst yg di kutip, digunakan juga utk membayar badut badut ni. Satu lagi sbb mengapa najib perlu diturunkan!

      Delete
    3. Haha macy just tell that macai bring it

      Delete
    4. Orang Melayu Gelang Patah awal2 lagi dah sedar penyelewangan Melayu UMNO dan terus menghumban Ghani Othman & UMNO.

      Delete
    5. Rite bang man kwan org jhor so pru 13 tsunami cina jiban lh tanya aper lagi cina mau at last kna pow cina mainland agak nyer jiban xtau beza cina mainland ngan cina local

      Delete
    6. Kajolla bawak citer temberang RPK raja outaq kebangsaan..

      Delete
  19. sadiq sigaraga anak benggali karpet cuba nak relevankan dirinya selepas isu kerusi terbang Everything to Hide..

    kah..kah..kah.. BASI.. uweekk..

    elok campak dalam lombong mines tepi umah hinggap MadeyKutty je... kah..kah..kah

    jadinya Najib lepas ni jd PM jangan dibenarkan lulus apa-apa2 peruntukan kepada kakitangan awam sebab ia adalah RASUAH???

    duit tu duit Najib ke duit Kerajaan? Kerajaan rasuah kerajaan?? gilo macai madeykutty..

    skandal terbusuk 30 billiun lesap takmau korek habis2.. boleh jawab TAK TAHU.. kasi penampar baru dia TAHU!

    ReplyDelete
    Replies
    1. macai jiban JASA tulis panjang2, geng PAKATAN HARAPAN tibai SIMPLE je...pas tu depa kiok selamberrr je...

      macam kat ataih ni si anon 1641

      macai2 umno kepanasan...dah...buat ayat penyejuk hati sendiri...hahahahahaaaa

      Delete
  20. Sembah salam,ku cium tanganmu Tun!!
    Di dalam benak.....jiwaku nan meruntun
    Maafkan aku..,bodoh ,biadabnya santun
    Doaku,sokongan pada PH kan melantun




    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betoika.. ini kejora si lidah ular?????
      Kalau betoii, baguihla...

      kikikikikiki..kekkekkekekek

      Delete
    2. Memang pun bumi Johor dah melantun lantun ubah sikap. UMNO Najib dah tak ada tempat lagi di sini.

      Delete
    3. Kita kasi goyang ini tmpat jiban al klepet xspatut ader

      Delete
  21. level pendebat terhebat tu tak sampai rm5 juta...
    dia punya taraf tak teruji lagi..
    pru nanti pun tak der kawasan nak bertanding lagi
    kemungkinan kalau bertanding hilang wang pertaruhan

    menurut maklumat dia letak harga rm5juta untuk keluar
    parti dan sambung belajar...
    tapi tak layan dan dapat malu..
    tukar cerita....
    semua taktik dah basi ler..
    cuba lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. babi pun tak hingin berkawan dengan sadiq barua mamakutty ini,..

      siapa lah yg bongok sanggup tawar 5 juta ropiah utk lamar sadiq banggali kucai ni? mmg bodoh sgtlah org itu..... mcm beli bangkai monyet.. tarak nilai!

      Delete
    2. Yg lamar sadiq jiban kot anon klau dap pkr amanah xmungkin owh ic tntu mca or mic rite?

      Delete
    3. 1647
      dah kantoi, selamberrr je tulis ayat penyejuk hati yang dah gundah gulana umno nak masok kubor di johor khasnya

      meracau nyawa dah kat rengkong la tu...

      Delete
    4. Sama la tu dengan 1652

      Nyawa umno dah kat rengkong la beb...

      Delete
  22. Sadiq Banggali Mamak cuba alih isu sebenar yang sedang membusuk terburai!

    Perjanjian Sulit Mahathir-Kit Siang Bernilai RM 1 Billion?

    Betullah apa yang diperkatakan mengenai Mahathir selama ini. Setiap tindakan dan gerakannya penuh dengan seribu macam muslihat dan tanda tanya. Persoalannya adakah pendedahan ini yang diperoleh daripada sumber dalaman DAP akan diterima atau ditolak rakyat?

    Raja Petra Kamaruddin mendakwa Tun Dr Mahathir Mohamad telah merasuah Lim Kit Siang sebanyak RM1 billion sebagai ganjaran untuk mendapatkan jawatan Pengerusi Pakatan Harapan (PH).

    “Mahathir telah membeli Kit Siang dengan harga RM1 bilion dan itulah sebabnya orang Cina tua itu telah berubah menjadi ‘anjing tua Mamak yang jinak’.

    “Jadi benar apa yang mereka katakan pada tahun 1976 selepas itu, yang mana Kit Siang boleh dibeli tetapi ia perlu pakai banyak wang. Mereka yang mengingati skandal Exxon pada pertengahan 1970-an yang melibatkan carigali minyak di Laut China Selatan akan tahu apa yang dimaksudkan.

    “Malah, Kit Siang hampir dipenjara kerana isu tersebut dan ketika dia melakukan U-turn ramai orang tidak memahami sebabnya,” dedah RPK dalam rencana terbaharu bertajuk “Mahathir Bribed Kit Siang RM1 Billion To Become Pakatan’s Chairman”

    RPK mendakwa maklumat itu diberitahu kepadanya dalam suatu perjumpaan di London oleh satu sumber dalaman DAP sendiri.

    “Kami berjumpa dan penyampai maklumat ini memberitahu saya bahawa Mahathir telah menyogok Kit Siang dan jumlahnya adalah RM1 bilion yang akan dibayar dalam empat peringkat.

    “RM750 juta telah pun dibayar dan peringkat akhir sebanyak RM250 juta akan dibayar apabila perjanjian itu selesai sepenuhnya. Wang itu, menurut sumber rapat, telah dibayar di Hong Kong dan Singapura.

    “Untuk memperoleh yang RM1 bilion pertama, Kit Siang perlu bersetuju dengan PPBM menyertai Pakatan Harapan sebagai ahli gabungan keempat dan Mahathir menjadi Pengerusi gabungan.

    “Kemudian Kit Siang harus ‘undur’ dan tidak mendedahkan apa yang dia ketahui semasa pendengaran RCI mengenai RM31.5 bilion skandal forex.

    “Mukhriz seterusnya mesti diberi kerusi parlimen yang selamat untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang, kalau boleh kerusi yang DAP boleh ‘kawal’ dan boleh mengarahkan pengundi siapa yang perlu diundi,”dakwanya lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Recycle citer temberang RPK..

      Delete
  23. si pendebat yang kononya terhebat dimuka bumi
    belajar dari ezam dan khairudin macam mana nak cari makan
    dalam politik..
    tapi menuntut tak habis..

    pegi belajar sampai habis kat ezam dan khairudin
    tengok macam mana diaorang cari makan
    dalam politik..
    muka pun kena tebal juga yer..jangan lupa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hebat apa si sadiq baru mamakutty ni.. mcm tak cukup IQ je tengok gaya dia..

      heran org senget mcm ni pun ade makhluk boleh tawar 'bail out' 5joootaaa..

      kah..kah..kah.. tak malu sendiri up..sendiri jual... sendiri bising... woii sadiq parti hang dh nk melingkup dah..!!

      bila DoJ nak tangkap mo1?? dh dkt 2 tahun dh... woii?? takkan mamakutty bohong kering??

      Delete
    2. Jauh lebih hebat berbanding orang yang dah sah-sah haprak dan hidup di dalam denial syndrome. Hatinya tahu dirinya itu bodoh tapi ia suka panggil orang lain bodoh utnuk menutup dan memujuk hati bahawa ia tak bodoh.

      Siapa? Sendiri tahulah.

      Delete
    3. Betul tuu bro John. Sekurang-kurangnya Sdra Sadia adalah Juara Debat (a three time winner of the Asian British Parliamentary (ABP) Debating Championship’s Asia Best Speaker award).

      Najib & that BN cybertrooper son of a bitch, what have they got for us to cherish other than pembohong & penjahanam kestablian & kemakmuran negara....??

      Delete
  24. SOGOKAN RM5 JUTA, SYED SADDIQ BERDOLAK-DALIK
    Melangkah masuk ke bilik mesyuarat di sebuah hotel terkemuka di sini dengan wajah penuh yakin, Ketua Armada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Syed Saddiq Syed Abdul Rahman seterusnya berdiri di rostrum namun kemudian diminta berucap di sebuah meja yang telah siap dipasang mikrofon oleh pengamal media.

    Beliau kemudiannya duduk dan memulakan sidang akhbar setelah lewat hampir setengah jam daripada jadual asal, pukul 11.30 pagi dengan memberitahu bahawa ada tiga pengumuman penting yang ingin dibuat kononnya tanpa pengetahuan pucuk pimpinan parti.

    Syed Saddiq berkata, sebagai salah seorang pengasas PPBM beliau melihat wujud satu gerakan secara sistematik yang cuba mempengaruhi kepimpinan tertinggi parti supaya meninggalkan perjuangan mereka.

    Seterusnya, pemuda berusia 25 tahun itu mendedahkan wujud cubaan mengeluarkannya daripada PPBM oleh rangkaian yang dikawal dari Pejabat Perdana Menteri dan dirancang oleh penasihat kanan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak iaitu Habibul Rahman Kadir Shah.

    Katanya, dia tidak akan terpengaruh dengan tawaran sebanyak RM5 juta berserta geran bagi membuka sekolah debat di seluruh negara itu sebaliknya mengingatkan gerakan tersebut jika terdapat serangan peribadi ditujukan kepada keluarganya, dia akan mendedahkan secara terperinci mereka yang terlibat kerana mempunyai bukti yang kukuh.

    Menurut beliau, jika rangkaian tersebut berharap dengan membantu menganjurkan sidang media hari ini mampu menjual maruah dirinya, mereka adalah salah kerana dia tidak berminat dengan apa yang ditawarkan.

    Selain itu, Ketua Armada PPBM tersebut mengumumkan mengenai keputusannya menolak tawaran melanjutkan pengajian Sarjana Pengajian Awam di salah sebuah universiti paling berprestij di dunia, Universiti Oxford sekali gus membuatkannya kehilangan biasiswa kira-kira RM400,000.

    Pengumuman terakhir didedahkan Syed Saddiq adalah dia mungkin akan gagal dan tenggelam dalam perjuangannya jika tidak mengamalkan konsep politik baharu yang lebih memberi fokus kepada rakyat berbanding serangan bertali arus kepada kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN).

    Namun, ketika ditanya mengapa dia tidak terus sahaja melaporkan perkara tersebut kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Syed Saddiq dilihat berdolak-dalik dan kemudiannya memberitahu, hanya akan membuat laporan jika ada laporan berkaitan rasuah dan salah guna kuasa diterima, biarpun sebelum itu baharu sahaja menyebut sogokan yang cuba diberikan kepadanya untuk keluar parti.

    “Saya akan bincang dengan peguam, kalau ada apa-apa tawaran yang berkaitan rasuah, salah guna kuasa, saya akan laporkan terus kepada SPRM. Terutama jika mereka hendak guna serangan peribadi semua kerana jenayah sepatutnya tiada kompromi, kena laporkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. part menuduh pejabat PMO tu klimaks tertinggi buat macai mahakuttytaik..

      kah..kah..kah.. nampak skrip 22 tahun.. dipakai semula.. kah..kah..kah apa hebat sgt nilai si budak hingsu 25 tahun ni sampai 5 juta dia up cerita..

      kah...kah...kah tergelak2 org2 di pejabat PMO.. lepas tu mamak banggali sadiq ni acah suruh saman kalo xbetul.. itu je keje dia... keje org bodoh yg nk alih isu besar rasuah 1 billion dalam parti Pakatan Haprak!!

      Delete
    2. Seronok nampak..baru dapat balak ker

      Delete
  25. Lagi kesah geng penyangak.. kunun nak bersihkan Najib dan UMNO BN.. puihhh... dewa penyangak penipu besar sedang berulat dalam PH!! Pengerusinya ialah Ketua Penyangak Terbilang Tua Kutuk Tak Sedar Diri..

    Rafizi Pecat Rafizi, Selepas Kantoi Rafizi Bayar Rafizi

    Apa lagi boleh dibuat Rafizi selepas kantoi membayar dirinya sendiri. Derma saman NFC yang dikutip daripada orang ramai sejumlah RM1.5 juta disalurkan kepada Rafizi juga menerusi KEIP Resources. Kemudian dari KEIP Resources disalurkan pula ke Invoke yang juga dipunyai oleh Rafizi.




    Bertukar tukar poket dari poket baju di atas yang juga berada di badan Rafizi masuk ke poket kiri dan kemudian masuk ke poket kanan. Semuanya masuk poket Rafizi sahaja.

    Pihak yang kena tipu dan kena perdaya adalah orang ramai yang sanggup memberi derma kepada Rafizi itu. Kena tipu hidup hidup dengan Rafizi. Inilah yang dinamakan “Keip-Tokrasi Rafizi”.

    Mengikut carian di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), di KEIP Resources, Rafizi ada saham sejumlah 10,500 unit dan di Invoke ada saham sejumlah 250,000 unit.

    18 April 2017, Rafizi bukan main lagi tunjuk satu carta alir mempertikaikan tentang 1MDB. Mencetus persepsi yang tidak baik terhadap 1MDB sedangkan isu itu telah pun diselesaikan oleh PAC dan Peguam Negara. 1MDB sendiri pun sudah selesai membayar semua hutangnya.

    Carta alir tipu yang dibuat oleh Rafizi itu tidak ke mana, tidak ada bukti dan asas pembuktian pun. Hanya tuduhan semata mata. Hari ini aliran carta wang itu kena balik kepada batang hidungnya sendiri.

    Pakar ekonomi kesayangan Anwar Ibrahim yang kuat memfitnah ini berdepan cemuhan dan kutukan daripada orang ramai bila menyalahguna wang hasil derma orang ramai untuk bayar saman NFC kepada membayar gaji sukarelawan yang berkerja di bawah INVOKE.

    Rafizi terkantoi bila KEIP Resources Sdn Bhd, sebuah syarikat yang dilantik untuk menguruskan pembayaran gaji tenaga pekerja dalam INVOKE juga dimiliki oleh Rafizi sendiri. KEIP juga dipunyai oleh Rafizi.

    Mengikut senarai yang didedahkan sendiri oleh Ahli Parlimen Pandan itu, INVOKE tidak membuat sebarang pembayaran kepada KEIP pada bulan Julai.

    Hanya selepas Rafizi berjaya mengutip derma RM1.5 juta dari orang ramai pada Ogos, INVOKE didapati membayar kepada KEIP sebanyak dua kali pada 28 Ogos lalu. Pembayaran pertama RM160,349.95 dan pembayaran kedua RM156,132.10.

    Kemudian invois untuk gaji pekerja INVOKE pada bulan Oktober sudah pun dikeluarkan oleh KEIP pada 11 September 2017. Invois bernilai RM175,304.32. Bermakna sesatunya perniagaan yang dijalankan oleh KEIP adalah bayar gaji kepada INVOKE.

    bersambung...


    punya kuat mentakedarah duit ahli sendiri.. sama2 suap menyuap.. songlap menyonglap..ko tulung aku aku tulung engko... rakyat pandan kenda tipu idup2..


    mcm ni punya penyangak pun masih laku di Malaysia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib 1 mdb pohon wang 4 bilkion dari kwap dibawah najib...najib lulus najib...lesap wang 4 billion..

      Delete
  26. RAFIZI PECAT RAFIZI, SELEPAS KANTOI RAFIZI BAYAR RAFIZI
    Apa lagi boleh dibuat Rafizi selepas kantoi membayar dirinya sendiri. Derma saman NFC yang dikutip daripada orang ramai sejumlah RM1.5 juta disalurkan kepada Rafizi juga menerusi KEIP Resources. Kemudian dari KEIP Resources disalurkan pula ke Invoke yang juga dipunyai oleh Rafizi.

    Bertukar tukar poket dari poket baju di atas yang juga berada di badan Rafizi masuk ke poket kiri dan kemudian masuk ke poket kanan. Semuanya masuk poket Rafizi sahaja.

    Pihak yang kena tipu dan kena perdaya adalah orang ramai yang sanggup memberi derma kepada Rafizi itu. Kena tipu hidup hidup dengan Rafizi. Inilah yang dinamakan “Keip-Tokrasi Rafizi”.

    Mengikut carian di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), di KEIP Resources, Rafizi ada saham sejumlah 10,500 unit dan di Invoke ada saham sejumlah 250,000 unit.

    18 April 2017, Rafizi bukan main lagi tunjuk satu carta alir mempertikaikan tentang 1MDB. Mencetus persepsi yang tidak baik terhadap 1MDB sedangkan isu itu telah pun diselesaikan oleh PAC dan Peguam Negara. 1MDB sendiri pun sudah selesai membayar semua hutangnya.

    Carta alir tipu yang dibuat oleh Rafizi itu tidak ke mana, tidak ada bukti dan asas pembuktian pun. Hanya tuduhan semata mata. Hari ini aliran carta wang itu kena balik kepada batang hidungnya sendiri.

    Pakar ekonomi kesayangan Anwar Ibrahim yang kuat memfitnah ini berdepan cemuhan dan kutukan daripada orang ramai bila menyalahguna wang hasil derma orang ramai untuk bayar saman NFC kepada membayar gaji sukarelawan yang berkerja di bawah INVOKE.

    Rafizi terkantoi bila KEIP Resources Sdn Bhd, sebuah syarikat yang dilantik untuk menguruskan pembayaran gaji tenaga pekerja dalam INVOKE juga dimiliki oleh Rafizi sendiri. KEIP juga dipunyai oleh Rafizi.

    Mengikut senarai yang didedahkan sendiri oleh Ahli Parlimen Pandan itu, INVOKE tidak membuat sebarang pembayaran kepada KEIP pada bulan Julai.

    Hanya selepas Rafizi berjaya mengutip derma RM1.5 juta dari orang ramai pada Ogos, INVOKE didapati membayar kepada KEIP sebanyak dua kali pada 28 Ogos lalu. Pembayaran pertama RM160,349.95 dan pembayaran kedua RM156,132.10.

    Kemudian invois untuk gaji pekerja INVOKE pada bulan Oktober sudah pun dikeluarkan oleh KEIP pada 11 September 2017. Invois bernilai RM175,304.32. Bermakna sesatunya perniagaan yang dijalankan oleh KEIP adalah bayar gaji kepada INVOKE.

    Malah turut mengenakan caj pengurusan sebanyak 5% iaitu sejumlah RM8,347.82. Caj pengurusan ini pun masuk poket Rafizi juga. Pelik sungguh, syarikat Rafizi bayar kepada syarikat Rafizi pun kena caj pengurusan. Hendak urus apalah sangat kalau keluar poket kiri masuk poket kanan Rafizi. Orang yang sama juga tandatangan cek. Ini berniaga cara “Keip-tokrasi Rafizi”.

    Jika dikumpul semua jumlah ini, jumlahnya terkumpulnya adalah RM491,786.37 nilainya hanya untuk tiga bulan sahaja. Kalau caj 5% pengurusan sudah jadi RM24,589.31. Duit ini berlegar masuk dari poket Rafizi sahaja. Dekat setengah juta, patutlah Laathefa Koya cakap Rafizi kaya raya.

    Maksudnya, duit derma hampir setengah juta dari orang ramai telah digunakan untuk bayar gaji pekerja-pekerja Rafizi sahaja. Rafizi mendedahkan dalam tempoh 10 hari dia berjaya mengumpul RM1,585,014.49. Maknanya ada lagi baki sejuta duit derma orang awam.

    Ke mana baki wang sejuta ini hendak disalurkan? Disalurkan untuk ceramah atas trak dan cakap sorang sorang atau masuk poket sendiri juga? Hampir setengah juta duit derma rakyat digunakan untuk bayar gaji pekerja untuk membantu Rafizi buat fitnah setiap bulan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adeyy thamby, po daaa....

      நீ யொà®°ு பெà®°ிய கழுதை.
      (Nee oru mada kazhudhai)
      You are a stupid d fool...!!

      Delete
    2. Rsfixi tak bayar gaji kakitangan invoke?... Hehehr

      Delete
  27. Bila terkantoi, Rafizi mula gelabah. Mulanya dalam blog rasminya, Rafizi sendiri mendedahkan perincian gaji yang Invoke terima dari orang awam dalam satu artikel di blognya pada 21 September 2017. Senarai sejumlah 194 muka surat dana derma dari orang awam itu telah pun dipadam oleh Rafizi bila terkantoi “Rafizi Bayar Rafizi”.

    Terbaru carian yang dibuat mendapati nama Rafizi sudah dikeluarkan daripada KEIP Resources. Invoke juga sudah tidak lagi menggunakan KEIP sebagai syarikat sumber manusianya. Bermakna Invoke sudah pecat KEIP, Rafizi sudah pecat Rafizi sendiri.

    “Rafizi Bayar Rafizi’ adalah sesatunya teori ekonomi Rafizi yang menjadi. Duit rakyat termasuklah ada kakitangan awam yang menderma sudah disapu oleh Rafizi untuk bayar gaji pekerjanya dalam Invoke. Bukannya sedikit wang itu, RM1.5 juta. Ada lagi baki sejuta. Ke mana pergi duit itu?

    Inilah “Keip-trokrasi” sebenar yang sedang berlaku dalam pembangkang. Dulu Rafizi pernah kata Mahathir macam macam mengenai syarikat arak dan rasuah. Kini bila Rafizi terang terang songlap duit rakyat untuk Invoke, Mahathir sepatah pun tidak berani tegur atau jentik Rafizi.

    Kes rasuah Guan Eng pun, Mahathir tidak berani jentik sikit pun. Takut sungguh dengan PKR dan DAP. Ini bukti Mahathir bukan sesiapa pun dalam pembangkang. Hanyalah alat sahaja bagi PKR dan DAP. Isu rasuah Rafizi dan Guan Eng, Mahathir tidak berani kata apa apa.

    Penyelewengan yang dibuat terang terang oleh Rafizi ini adalah bukti bahawa PKR adalah parti yang langsung tiada integriti. Tidak layak lagi pembangkang cakap soal hipokrasi, kleptokrasi dan demokrasi. Cakaplah soal “Rafizi Bayar Rafizi” ini, bila dah kantoi jadilah “Rafizi Pecat Rafizi”. Inilah dia “Keip-Tokrasi Rafizi”.

    Bila Mahathir terkantoi hilang RM32 billion di Bank Negara, dia kata ‘tidak tahu’, pakar ekonomi Mahathir pun kata ‘tidak tahu” sebanyak 15 kali semasa perbicaraan RCI Forex. Bila pakar ekonomi Anwar Ibrahim terkantoi “Rafizi Bayar Rafizi”, dia cakap “bodoh” dekat 50 kali.

    Rafizi kata bodoh dekat siapa sebenarnya. Telinga Rafizi yang dengar dulu apa yang Rafizi sebut itu. Ayat bodoh itu sebenarnya kena pada Rafizi balik. Rafizi lah bodoh itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marah btol ko kat pizi anon cm jeles jer kahkahkah

      Delete
    2. Saman laa...kakitangan invoke tak bising pon pasal gaji..

      Delete
  28. Tunggu Apa Lagi @SyedSaddiq ? Laporkanlah Rasuah Ini Kepada @SPRMMalaysia , Adakah Anda Betul Bernilai RM5 Juta?
    Ketua Armada Parti Chap Bunga hari ini membuat pendedahan bersifat badut. Di dalam Sidang Medianya hari ini, beliau membuat pengakuan bahawa beliau telah disogok RM5 juta, saya ulang RM5 juta untuk meninggalkan parti hidup segan mati tak mau, Parti Chap Bunga Raya untuk melanjutkan pelajaran ke Universiti Oxford!

    Wow! Siapakah Syed Saddiq untuk memberi kesan kepada pola politik tanah air sehingga Pegawai dari 'Prime Minister Office (PMO)' bersusah payah untuk memberi sogokan kepada beliau, bukan sedikit, RM5 juta tu, saya ulang RM5 juta!!! Agak tidak logik bagi seoarng anak muda tidak terliur dengan habuan RM5 juta (kalau betullah cerita kartun ini) untuk bersenang-lenang di luar negara sambil menyambung pelajaran di salah sebuah universiti terkemuka di dunia.

    Kami dengan ini mengesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk memanggil Syed Saddiq untuk memberi keterangan dan mengemukakan bukti mengenai habuan rasuah RM5 juta yang diterima olehnya. Kenyataan berikut dari Syed Saddiq penting untuk disiasat oleh SPRM,
    Saya ditawarkan RM5 juta untuk tinggalkan Bersatu dan mengambil biasiswa ke Universiti Oxford, sama jugak dengan Cikgu Kamarul, Hamidah, Anina dan EXCO Armada, tapi depa ambil duit rasuah tu.
    Kita pasti Syed Saddiq mengetahui bahawa di bawah Seksyen 25 (1) dan (2) Akta SPRM 2009 menyatakan kegagalan melapor pemberian, janji atau tawaran rasuah boleh didakwa dan menyebabkan DENDA tidak lebih RM100,000 atau PENJARA tidak lebih 10 tahun atau kedua-duanya sekali.
    Nampak 'sweet' apabila Syed Saddiq cuba untuk menangis kerana tidak mahu menyambung belajar di Universiti Oxford. Namun apa yang pasti sidang media tadi tidak dirancang oleh Syed Saddiq walaupun yang umumkan hendak buat sidang media semalam adalah Syed Saddiq. Sidang media ini juga telah dirancang oleh Syed Saddiq tanpa pengetahuan dari Syed Saddiq sendiri. Lagi satu, boleh tidak kiranya Syed Saddiq kemukakan Surat Tawaran dari University Oxford dan surat penolakan beliau. Universiti Oxford bukannya universiti chap ayam seperti partinya.
    Dahulu, orang berbangga dapat tawaran ke universiti. Siap buat kenduri kendara lagi. Budak-budak sekarang, tolak tawaran masuk universiti, siap buat Sidang Media di hotel 5 bintang lagi. Yang tidak boleh terima tu, sudah tolak tawaran kenapa sebak? Adakah Syed Saddiq mahu dengan Sidang Media ini, masyarakat memuji beliau dengan berkata, "Saddiq mengorbankan biasiswa demi hendak Selamatkan Malaysia'. Drama Queen betul.

    Kalau Rafizi Ramli dapat tahu perkara ini, pasti tiga perkataan keluar dari mulut beliau, "Bodoh, Bodoh, Bodoh".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sadfiq tak perlu lapor sprm...ini bukan rasuah...najib yg oerlu ambil tindakan undang2 terhadap saddiq...bodoss..

      Delete
  29. HIMPUNAN 200RIBU,BISING TONGKANG KARAM
    MASA PAK LEBAI,KE HULU KE HILIR MELARAM
    LEPAS PRU-14,PAK LEBAI MASAM MURAM
    KERNA PARTINYA,KALAH TERUK, KARAM!!!

    ReplyDelete
  30. satu persatu Allah Taala tunjuk kesialan dan kejahatan si Lapiji Laknatullah ini.. kerjanya memfitnah satu dosa besar dah.. lepas tu songlap duit derma..

    taktahu lah mcm mana macai pakatan boleh taksuub sokong orang2 jahat mcm ni Lapiji dan Mahathir laknatullah ini... rosak malaysia jika puak2 ini perintah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TIKUS busuk telah dikesan.

      Semoga laknat sebenar itu semakin hampir dan benar-benar jatuh kepada yang sebenar-benarnya sedang dilaknat.

      P/s - saya tidak melaknat sesiapa. Cuma saya mengambil qias kepada perbuatan mengakfirkan orang di mana salah seorang di antara yang mengkafir atau dikafirkan itu yang akan jatuh kafir.

      Di antara TIKUS dan dua orang yang ia laknatkan, laknat itu telah terjatuh kepada salah satu pihak, dan saya hanya memohon agar laknat itu disegerakan, agar ia menjadi bukti dan pengajaran kepada semua.

      Aamiin, aamiin aaminn ya robbal-'alamiin.

      Delete
    2. Sekadar nak ingat mengingatkan....

      Apalah yg boleh disandar & dipercayai pd orang kuat mencarut, pantun sampah, tidak bersopan & beradab pd orang tua2, cerita lucah dirinya gemar seks sonsang main bontot stor kunyit, kaki tiru kopipes bahan sampah...dan pengampu raja klepet/kleptokrasi Cash is King......??

      Let's whack & blast that son of a bitch kojolla real good, compadre....!!

      Delete
    3. Lima kupang saja pun..orang lain 5 juta. Jeleslah tu.

      Delete
  31. 5 jota hengget tu susoh nak caye.... mana maunyeerr.... kalau setakat 5 ratus hengget tu bole la caye...... kikikikikiki... low class leader nilai 500 hengget bole la.... mamak buah kundur kutty tu keluar UMNO keluar masuk UMNO 3 kali UMNO tak bayor 1 sen pun ...masuk UMNO free keluar UMNO untuk berambus pun FREE....


    Berambusssssss dari bomi Malaysia nih.. lagi bagussss

    ReplyDelete
  32. Kalau disoal siasat oleh SPRM dia akan cakap "dari sumber2 yang boleh dipercayai, mereka cuba membeli saya" atau "dari sumber2 yang tidak mahu dikenali mengatakan ada orang nak rasuah saya".
    Pelik, asal masuk pembangkang je terus jadi bingai. Ini semua nak cover up otai2 parti yang dah keluar meninggalkan parti yang tidak ke mana tu

    ReplyDelete
  33. Saje je syed sajat suruh orang berteka-teki siapa yang nak rasuah mangkuk tu. Bila orang memperkatakan hal ini, maka hilang isu parti bunga madey yang berantakan dan berpecah belah. Taktik politik murahan dari mamat disko palladium..

    ReplyDelete
  34. Kesian tengok manjing peliharaan bapak zionis cuba untuk bermain physco war yg mana lagi sekali tertembak diri sendiri.

    Sebelum ni di khabarkan Tun dan pemimpin pakatan yg lain menjadi macai LKS. Tapi mereka terpaksa mengubah nada lagu mereka yg bunyinya sumbang dan tidak diterima oleh pendengar pendengar majoriti. Kali ini Tun dituduh merasuah LKS utk jadi pengerusi pakatan harapan!!!! Kalau Tun membayar LKS bermakna Tun lah tauke, bukannya DAP seperti yg di gempar gempurkan sebelum ini. Apa sudah jadi JASA? Sedap ker jilat ludah sendiri nih? Lepas ni mungkin kita akan dengar DAP sebenarnya adalah ISIS! Tak mustahil dgn kebolehan geng geng JASA dlm membuat cerita cerita suspen thriller yg tak laku ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Pemimpin hakiki adalah yg memimpin bukan dipimpin seperti Tun Mahathir. Tidak seperti Najib, yg dipimpin oleh Rosmah, Obama, Trump. Juga Putin & pemimpin Ukraine yg digeruni oleh Najib Pengecut menyebabkan nyawa anak kapal MAS yg ditembak mati terhempas ke bumi tak ada nilai langsung....!!

      Delete
  35. Ini budak yg syok sendiri,sangaknya dirinya sangat berpengaruh.Dalam satu Forum ,beliau berjanji kononnya beliau orang pertama yg akan meninggalkan PPBM jika para pemimpinnya melakukan salah guna kuasa jika berkuasa nanti.Dia sangka dia siapa yg memberi jaminan begitu,sekarang pun kalau nak tunjuk berperinsip,cuba lah tempelak LGE sekutu PPBM supaya melepaskan jawatan keran telah di palit dgn kes rasuah,atau cuba beri kenyataan pedas pada Zaid Mat Arip.

    Dlm forum tersebut juga beliau menunjukan kebodohan beliau dalam sudut ekonomi,dgn rancangan utk menghapuskan GST dan salah satu punca lain utk menggati hasil yg hilang kerana menghapuskan GST ialah dgn menghatar balik pekerja asing,jadi gaji pekerja asing tersebut merupakan penjimatannya kononnya yg bakal menampung kehilangan hasil cukai GST.Idea dia cukup memalukan dan jadi bahan lawak oleh wakil Umno.

    Sekarang dia kata ada org nak bagi 5 juta supaya dia meninggalkan PPBM,mungkin betul .Tapi yg nak beri tu mungkin penyokong PPBM juga ,keran beliau banyak menimbulkan masalah kepada PPBM.Mulut celuparnya dan ketidak matangannya menjadikan PPBM lebih kucar kacir.Program Nothing to hide 2 nya memalukan Mahahtir,kak Midah keluar Umno pun ada kaitan dgn beliau.Bagi Umno tentu lebih baiak dia terus berada dalam PPBM,supaya kepala Mahahtir lebih pening, dan nyanyuk.

    ReplyDelete
  36. BILA PH MENANG KELAK,
    BARISAN SAF KEPIMPINANNYA ADALAH YANG TERBAIK

    SOKONG TUN!!!!
    HIDUP SYED SADDIQ!!!!!

    Bukan macam KEJORA
    sudahlah berlidah ular
    KATAK PUN DIA MAKAN,
    DEDAK PUN DIA SAPU

    ReplyDelete
  37. Wow, harga syed sajat je dah rm5 jota... Harga anjing fuckatan tentu sekor je berharga rm1.5 jota... Sama nilai derma rapussy dapat & bedal tu je... Bodoh, bodoh, bodoh...

    ReplyDelete
  38. Buat tuan Budin dan semua kekawan lain yang berjuang demi kebenaran dan bukan demi kebendaan.

    Marilah kita sama-sama merenungi balik sirah Nabi Muhammad saw apabila kaum Musyrikin Makkah telah menawarkan kepada Baginda takhta, harta dan wanita asal saja Baginda berhenti menyampaikan Islam kepada penduduk Mekkah.

    Baginda telah menolak tawaran itu dan berkata, mafhumnya 'kalau dletakkan matahari di tangan kananku dan bulan di tangan kiriku aku tetap tak akan berhenti."

    Apa sangatlah harta di atas muka bumi ini kalau dua makhluk alam semesta yang paling diperlukan bumi ini pun telah baginda tolak mentah-mentah.

    Ambillah iktibar dari peristiwa tersebut. Sekiranya kita yakin kita sedang memperjuangkan kebenaran maka janganlah sesekali gelap mata dengan tawaran kebendaan di dalam bentuk apa sekalipun.

    Lihat apa kata Tun M; "saya tak akan berhenti".

    Lihat juga semangat yang ditunjukkan oleh Pak Rahman jpc dan pak Othaman Ahmad di sebalik usia emas mereka itu.

    Sekiranya tiba-tiba ada yang berasa penat hendak teruskan, tak apalah kita sama-sama memahami, tetapi jika kebendaan (dibaca; dedak) yang menjadi motif untuk berhenti berjuang, maka berhati-hatilah dan bertaubatlah.

    Bagi mereka yang berhenti berjuang disebabkan terpesona dengan kebendaan yang ditawarkan oleh puak yang beriman kepada Cash is King, kelak mereka akan menyesal tak sudah menjual harga diri mereka dan menjual kebenaran dengan harta dunia yang tak seberapa pun.

    Bersabarlah, kemenangan itu sudah semakin hampir.

    Ia tetap akan berlaku, in shaa Allah. Aamiin.

    ReplyDelete
  39. Hamidah cabar Syed Saddiq dedah bukti
    KUALA LUMPUR – Selepas satu jam pendedahan dibuat Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berhubung pihak-pihak tertentu yang cuba memberikan sogokan terhadapnya, Ketua Pemuda Armada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu mungkin berdepan tindakan saman di atas keberaniannya itu.

    Menerusi status terbaru di Facebook, bekas Naib Presiden PPBM, Datuk Hamidah Osman berkata, beliau akan mendapatkan khidmat nasihat daripada peguamnya sebelum mengambil tindakan terhadap Syed Saddiq yang telah mengaitkan dirinya dalam pendedahan yang buat.

    “Kalau dah ada bukti nak dedah-dedahlah, tapi tak perlulah nak buat tuduhan sewenang wenangnya dan menipu dengan meletakkan status kat FB macam ni.

    “Lepas tu kaitkan nama saya untuk menampakkan saya juga telah dibeli.

    “Saya akan berhubung dengan peguam saya untuk meminta nasihat dan pandangan untuk saya bertindak selanjutnya,” tulisnya.

    Dalam sidang media yang disiarkan secara langsung di Facebooknya, Syed Saddiq turut mengaitkan nama Hamidah termasuk Anina Saadudin yang dibeli oleh individu tertentu menerusi satu kumpulan yang diistilahkannya sebagai “rangkaian sistematik dedak”.

    Syed Saddiq mendakwa, rangkaian itu cuba mengumpannya dengan wang berjumlah RM5 juta yang akan digunakan untuk menyambung pengajiannya di peringkat sarjana di Universiti Oxford di London.

    Malah beliau mendakwa, individu terbabit yang merupakan orang kanan kepada seorang pemimpin tertinggi negara turut menawarkan kepadanya geran-geran yang berjumlah jutaan ringgit untuk membuka sekolah debat di seluruh Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya inilah saja si pencacai Najib ini mampu buat tiap2 hari menampakkan kebodohannya mengkopipes bahan sampah selain mencarut, pantun sampah, tidak bersopan & beradab pd orang tua2, cerita lucah dirinya gemar seks sonsang main bontot stor kunyit...dan pengampu raja klepet/kleptokrasi Cash is King......??

      OK everubody...let's whack & blast this son of a bitch kojolla real good till he lays down like deadwood..!!

      Delete
  40. KENYATAAN MEDIA PARTI PRIBUMI BERSATU MALAYSIA*
    Majlis Pimpinan Tertinggi MPT (MPT), Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), telah bersetuju menerima peletakan jawatan YBhg Dato' Hamidah Osman sebagai NAIB PRESIDEN PPBM dan KETUA PENAJA PPBM BAHAGIAN GOPENG serta pemberhentian menjadi AHLI PPBM berkuatkuasa mulai 16 September 2017.
    PPBM menghormati keputusan beliau dan merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih di atas sumbangan beliau terhadap PPBM selama ini.
    Kami mendoakan agar YBhg Dato' Hamidah Osman akan terus maju jaya dan terus memberikan sokongan terhadap perjuangan menolak kebatilan dan menegakkan kebenaran.
    *BERSATU BERAMANAH BERMARUAH*
    Terima kasih.
    DATUK DR SHAHRUDDIN MD SALLEH
    Setiausaha Agung PPBM
    16 September 2017

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biarlah geng-geng ini pergi!
      PPBM hanya memerlukan ahli yang jujur

      Delete
  41. Keluar PPBM kerana saya bukan keldai, lembu dan anjing – Anina
    BANGI- Bekas pengasas Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Anina Saadudin hari ini mengumumkan meninggalkan parti itu secara rasmi.

    Dalam sidang media, beliau membuat keputusan itu ekoran hala tuju PPBM tidak lagi selari dengan aspirasi perjuangan politiknya dalam parti itu.

    Tambahnya, pelbagai layanan buruk parti itu terhadapnya sepanjang berada dalam parti juga menjadi dorongan utama ‘mengangkat kaki’ daripada parti yang dipengerusikan Tun Dr. Mahathir Mohamad itu.

    “Parti yang saya asaskan secara bersama dengan enam individu lain, barisan kepimpinan parti sudah tidak lagi menepati prinsip perjuangan saya yang diaspirasikan oleh pemikiran seperti saya.

    “Bagaikan ISA, saya dihukum tanpa dibicarakan dan tiada hitam putih dikeluarkan untuk politik dalam PPBM.

    “Contohnya, saya disingkirkan daripada Majlis Pimpinan Tertinggi Parti melalui aplikasi Whatsapp (sahaja),” katanya.
    Kepimpinan utama dalam PPBM yang didakwanya mengamalkan budaya kronisme, diktator dan budaya fitnah juga menjadi faktor utama membuat keputusan tersebut.

    Menurutnya, budaya membodek kepimpinan utama seperti Mahathir juga menjadikan keadaan menjadi lebih teruk.

    “Ternyata hari ini, jika tanpa Tun Mahathir sebagai pengerusi, ianya tidak akan mampu menarik rakyat untuk menyokong PPBM. PPBM kini adalah parti yang menjadi wadah untuk mencatur kepentingan politik individu tertentu.

    “Perebutan kuasa atas dasar kronisma menghantui parti yang pada awalnya ditubuhkan untuk membela kepentingan rakyat. Saya bukan keldai, lembu atau anjing kepada sesiapa,” katanya.

    Ketika ditanya berkenaan halatuju setelah meninggalkan parti itu, Anina turut mengumumkan akan menubuhkan sebuah NGO sebagai ‘pentas’ meneruskan perjuangan politiknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PPBM tidak memerlukan ahli yang...........

      Masing-masing faham ya!

      Delete
  42. lucu apabila Ketua ARMADA mendakwa cuba dirasuah dengan nilai 5juta rm supaya meninggalkan Parti Lelaki Tua Renta.

    bertambah lucu apabila Shahbudin.com seperti biasa "menyalak" agar Najib Tun Razak menyaman ketua ARMADA sekiranya apa yang didakwa olehnya hanya sebagai fitnah - bukankah sepatutnya dia yang perlu melaporkan pada SPRM dan POLIS dengan menyertakan bukti cubaan rasuah sebanyak 5juta ringgit ?

    ketua ARMADA kelihatan "menangis" pilu kerana menolak tawaran biasiswa hampir 400,000 ringgit untuk menyambung study di OXFORD University ? wujudkah surat daripada OXFORD untuk ketua ARMADA ?.

    berita paling hangat bukan September 2017, bagaimana Rafizi Ramli membayar kepada Rafizi Ramli melalui INVOKE pada KEIP dan dia tidak perlu ke OXFORD !!.

    hanya ada dua tokoh muda paling berjaya dalam menjana pendapatan mereka ialah ADAM ROSLY n RAFIZI RAMLI, Ketua ARMADA wajib berguru dengan dua ekor penyangak ini tanpa perlu ke OXFORD University.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa masaalhnya outsourcing? Bukannya masuk duit syarikat masuk akaun sendiri! Banyak international companies buat outsourcingb kpd parent company. Cthnya ASTRO telah outsourced dia punya customer service ke syarikat yg juga di miliki Ananda krishnan. There is a reason behind this dari business point of view and perspektif. Ianya juga business strategi and this forum is not a place to ellaborate that. Tapi tindakan rafizi is a normal business practice.

      Delete
    2. bro puak macai kuttytelor dh tersangat habis modal.
      bilangan ahli pun tak berani umumkan berapa.. asyik main ghost members shj.

      PAN di bawah kangkang dapig pun mcm xde taring. sama mcm chap munge mamak, so nk bg org ingat parti mereka belom mampos.. sadeq mamak banggali kena main isu baru..

      sekali arung dr PMO sampai Ainina depa tabuh.. kah..kah..kah..

      nk tergelak betol skrip bodoh sadeq mamak banggali ni.. mcm sewel pun ada.. sape lah hingin dgn budak tak cerdik akal ni.. tawar rm500 pun dh sgt rugi..ini pula 5 joootaaaa

      kah...kah...kahhhhhhhh!!!

      Delete
    3. outsourcing kepala mangkok ko macai kuttylanak oii! itu masuk duit poket sendiri atas nama company lain.. stau hal.. lejar invois tarikh membayar pun penuh muslihat..

      asla kena kt puak ko je cpt2 'NORMAL'.. meliwat pun Madey ckp dh NORMAL??


      kalau imdb bukan main dikutuk bagai mcm Najib yg amik masuk poketnya..

      ini terang2 masuk pokek lapussy.. ko ckp apa masalah??

      mmg ko bermasalah dan parti ko parti bermasalah sbb itu jgn haraplah nak menang.. selamat hilang deposit lah chai!!

      bye byee... kah..kah..kahh!

      boboi botak idup lagi ke? din pagoh dh lari ke mana???

      kah..kah..kah

      Delete
    4. Pstt anon pak arab derma 2.6 billion
      Ape citer? Outsourcing or misappropiated

      Delete
    5. Ini rasanya tikus bodoh yg gi skolah tu! Zero knowledge pasal outsourcing, tapi nak bercakap, tapi yg keluar kebebalan dia sendiri. Banyak company yg buat outsourcing kpd parent company sendiri tmasuklah berjaya group, celcom, tm just to name a few. Mmg lah masuk poket sendiri tapi it is a legitimate business. Itulah , dri dulu aku suruh gi skolah kau degil! Dasar manjing bebal x ada bapak!

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. Bro Macy,

      Betul tu. Selepas si TIKUS tersentap dan kesipuan akibat perbuatan sendiri, maka VIRGO kini bertukar menjadi ROMARIO MESSI di blog KD.

      Hakikatnya kebusukannya tetap sama menusuk hidung.

      By the way, sdr unknown sahabat; berapakah dedak yang kamu dapat? Sudah tentu jumlahnya kalau dikumpul seumur hidupmu takkan cecah 5juta pun.

      Itulah bezanya orang yang percaya kepada kebenaran pasti menang dengan orang yang percaya wang adalah raja.

      Pengakhiran hidup keduanya juga takkan sama.

      Sama-samalah kita menunggu.

      Delete
    8. Bro John,

      Kih kih kih, jgn lebih lebih pulak dgn sibacul tu, nnti dia report polis pulak! Aduih... kalah hujah siap nak report polis. Tak semengah betul si tikus ni!

      Delete
    9. Bro Macy,

      Mu ni pandai sungguh buat kawe nak tergelak balik..

      Tak leh hujah balas nak repot polis.. Kah kah kah..

      (Sungguh kawe tergelak ni).

      Delete
  43. woiii budin, mahalnya ko letak harga syed sadiq tu. sampai rm5 juta? pehhhh!!! boleh jutawan sekelip mata ni. alahhhhh....rasanya berangan aje tu. paling mahalpun rm50 je kot, duit belanja minum.

    ReplyDelete
  44. jantan mulut garek macam sadeq banggali tu rm5 jootaa.. puihhh.. hantar org pegi haji lagi untung dunia akhirat..dr sia2 je kasi wang pd si haramjadah sadeq!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naik Haji atas duit riba haram jadah yahudi yg disakau oleh Najib & Rosmah.

      Delete
    2. Najib now is spending money like no one business. Chances are very high gst will be reviewed if bn retain power. We shall not let this happen! Najib definately has to go!

      Delete
    3. Pakcik makcik yg dpt g haji tajaan one emm dee bee xrenti brtrima kasih ngan jiban n itu lah permulaan jiban mendoktrin kan mereka akidah cash is the king melompat sakan memuji jiban cam jiban pahlawan

      Delete
  45. 5 juta tak banyak mana... banding dua ribu enam ratus juta...

    ReplyDelete
  46. Malaysian Cybertrooper2 October 2017 at 18:22

    Kesian tengok Kojolla meroyan meraban sesorang dalam blog ni. Mesti dia tengah meradang sebab Najib offer Syed Saddiq 5 Juta sedangkan Kojolla cuma dapat seketul A6.. Tu pun ntah-ntah klon punya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro mc, kejora tu angin abg man singh dah ada bapok lain agsknya, niaga pun tak laku!

      Delete
  47. First time baca blog ini. Menarik dan meriah. Saya baru nak pakat-pakat masuk Pakatan Harapan. Demi Tun M.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom bro join di alu alu kan just pilih platform parti yg ssuai

      Delete
  48. Topik ini memberi sedikit nafas pd pentaksub PAs.Mereka boleh join forces melahap taek low dgn rakus, dan sembur taek diblog budin.
    Maka sebab itu kita dapati Penjanaan tampal najis sgt byk.

    Bagaimanapun, terangkat lah hijab satu lagi kantoi bersiri utk UMNOBNPAS.
    Fastalkin, 2 tokoh halimunan,iban nek lori terbang,kosmetik tak laku, Alaalahai byk lagi.

    Nah skrg 5 jota duit oxpod pulak.
    Rancang dan perkemas semahumu...
    Yang tentukaNYA siapa? Siapa?
    Paandaai...(kaan, semua pun tahu. Tahniah.
    Marhaen tetap yakin pada janji2NYA.

    ReplyDelete
  49. Nampaknya jiwa Syed Saddiq lebih kental dari beberapa ustaz jadian yang berlonggok dalam PAS. Sesetengah dari mereka usahkan diberi wang ringgit dapat bersalam dengan MO1 pun habis terlucut serban di kepala. Masih terbayang di mata bagaimana bangganya Nik Abduh dan Tontowi dapat berswafoto bersama Najib seolah bagai dapat mengucup Hajar Aswad. Inilah perbandingan ketara pemimpin yang benar berprinsip dengan pemimpin yang hatinya berbelit dan keliru dengan nikmat dunia. Pemimpin seperti Nik Abduh adalah penumpang tuah dan kelebihan orang lain. Tiada keistimewaan yan terdapat pada beliau yang meletakkan dirinya sebagai pemimpin masa depan dan Pasir Mas adalah antara tempat yang paling malang mempunyai pemimpin seperti beliau. Penduduk Pasir Mas mesti berganding bahu untuk menghalau pemimpin yang nyata tidak berfungsi dan agar kesialannya tidak menjejaskan masa depan Pasir Mas lagi. Nik Abduh boleh meninggal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good things come for those who wait! Stakat ni pasir mas masih lagi menunggu seorg pemimpin yg berwibawa dan berjiwa rakyat. Ibrahim ali dah x bleh nak diharap. Nik abduh pun mcm terlebih dose politik jer. Konolah den balik jadi calun!

      Delete
    2. Nik Abduh tok guru suci tanpa dosa wal maksum. Jika ada surah baru turun nescaya nama nik abduh akan jadi nama surah no 2 selepas hadi awang. Jika meninggal rohnya terus diangkat ke langit aras 7. Betapa suci parti hadi awang dari kotoran duniawi.

      Delete
  50. Busuknya hati perut korg. Hancing hamis pekung ko budin. Xpe, PRU x lama dh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1910,
      ko sedarko maki tuan rumah ni. Nnt budin kasi up blk hal Fasttakin , meraban ko

      Delete
  51. Tawaran yang sebegini lumayan
    menggambarkan UMNO dalam situasi tertekan!!
    Hanya orang yang menubuhkan UMNO BARU
    Mampu mengakitekkan keruntuhan UMNO sendiri

    SIAPA ITU??????
    DIA LAH TUN MAHATHIR

    SYABAS SYED!!!!!
    ANDALAH PEMIMPIN ANAK JENERASI AKAN DATANG

    ReplyDelete
  52. KALU GUA MAU BELI ITU KOJOLLA
    KASI MASUK PH, BERAPE YERRRRRRRRR????

    SEPOSEN? 5 POSEN ? 1 RUPIAH ?? 1 BATH ?

    ReplyDelete
  53. Kah kah kah sapa la yg bangang nak jolok 5 jota kat budak nihhhh... kikikikikikiiki..

    PUAK PIAK NI KALAU BUAT DRAMA BANGANG... BABI PUN BOLE TERBANG.....



    KAH KAH KAH KAH.... KIKIKIKIKIKI...


    BERAMBUSSSSS .... BARUA DAP@SINHAPORK


    KAH KAH KAH... KIKIKIKI..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah kah kah sapa la yg bangang nak jolok 5 HENGGET kat KEJORA ITIK nihhhh... kikikikikikiiki..

      PUAK PIAK NI KALAU BUAT DRAMA BANGANG... BABI PUN BOLE TERBANG.....



      KAH KAH KAH KAH.... KIKIKIKIKIKI...


      BERAMBUSSSSS .... BARUA KOMUNIS@KERIS KARAT


      KAH KAH KAH... KIKIKIKI..
      JANGAN LUPA DURIAN MUSANG KAT KONGRESS PARTI CHINA KOMUNIS NANTI KEJORA ITIK, KAKI PENIRU

      Delete
    2. Oiiii..malam ni mesti dia buka pili bomba tu.

      Delete
    3. Komen pun puak bangang ni pun nak kopi pes jugak.... kikikikiii.... dah terlampau lajak malu la tu ...tak tau nak letak muka ...


      kikikikiki.... berambusss barua DAP@ Singapork..

      Delete
    4. Komen pun puak bangang ni pun nak kopi pes jugak.... kikikikiii.... dah terlampau lajak malu la tu ...tak tau nak letak muka ...KEJORA ITIK LETAK MUKA DALAM KAIN SEMAH BADAK.....


      kikikikiki.... berambusss barua KOMUNIS@KERIS KARAT

      KEJORA ITIK....BAU TAIK ITIK...KAKI PENIRU....
      JANGAN LUPA CHINA DOLL MASA PI KONGRES CHINA KOMUNIS NANTI........KIKIKIKI...BAU TAIK ITIK..

      Delete
  54. Inilah kelebihan PH. Blog jadi tumpuan.
    Pemimpin jadi rebutan. Parti jadi pilihan.

    Sebab itu pendengki PH rasa tak puas hati dan jeles. Sampai tahap nak bagi dedak pada lawan berbanding ahli parti sendiri.

    Kasihan pendengki PH. Meroyan pula bila dah ditolak macam sampah sarap je. On your face Najib. On your pinky face.

    ReplyDelete
  55. SYABAS RAKAN RAKAN
    TERNYATA DISINI NAMPAK BERKUMPULNYA
    SIBUDIN DAN GENG YANG SEWAKTU DENGANNYA
    GOLONGAN YANG ASAS PERMAINAN POLITIK
    TU PUN TAK LEPAS..
    TAK BOLEH NAMPAK MACAMMANA PERMAINAN
    SYED SADDIQ NI...
    APA YANG DIA BUAT NI...SEMUA STRATEGI LAPOK
    ZAMAN U TURN LAGI 80 AN-90 AN..LAGI..
    ORANG YANG CELIK POLITIK DAH TAHU..
    YANG BUTA POLITIK DAN BASIC TAK LEPAS
    JER TAK NAMPAK...

    SEBAB TU PAKATAN HARAPAN TAK BOLEH
    MENANG PRU MALAYSIA NI SAMPAI KIAMAT

    PEMAIN POLITIK NYA + PEMINAT + PENYOKONG
    JENIS BASIC TAK LEPAS + BUTA ....
    MACAM MANA NAK MENANG....
    BILA MAIN JER(BUKAK ISU )NAMPAK SANGAT
    MAIN GAYA PALING BODOH 100x(TIRU RAPIJI)
    DI ULAS PULA OLEH ORANG YANG BODOH 1000x

    TERUSKAN BERMAIN...
    RAKYAT SENYUM SAHAJA...
    DAN RAKYAT TIDAK BODOH MACAM ANDA
    WAHAI PAKATAN HARAPAN DAN PENYOKONG 2
    SEDAR DIRI YER..





    ReplyDelete
    Replies
    1. Bosan. Tulis panjang2 tak ada isi. Next please.

      Delete
    2. MEMANG BOSAN.....DAH TU PLAK ASYIK NAK MENIRU JE...KEJORA ITIK, BAU TAIK ITIK.....RAKAN2?, BANYAK KE RAKAN KO KAT SINI KEJORA ITIK, MCM SUNYI JE RAKAN KO TU.....KIKIKIKIKIKI......WAKAKAKAKAKAKAKAKAKA

      Delete
    3. Kejora itik...bau taik itik...rakan ko abang babibun mintak reload 10 hengget.....

      Delete
  56. Fuhhhh...Buliten TV3suku ...on air...penuh dengan ulang tayang isu2 ahli politik pembangkang disamping mat taikson bela umno , najib tabur dedak lagiiiii....fuhhh

    ReplyDelete
  57. TERIMA HABUAN, KAMARULAZMAN CABAR SYED SADDIQ DEDAH BUKTI
    Bekas pengasas Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Kamarulazman Habibur Rahman mencabar Ketua Armada Syed Saddiq Syed Abdul Rahman untuk mengemukakan bukti atas dakwaannya bahawa beliau menerima habuan daripada ‘rangkaian dedak’ agar keluar meninggalkan parti itu.

    Sambil menafikan sekeras-kerasnya dakwaan tersebut, Kamarulazman berkata beliau tidak akan teragak-agak mengambil tindakan susulan selepas meneliti kenyataan pemimpin muda itu.

    Syed Saddiq dalam sidang medianya pagi tadi mendakwa bahawa wujudnya rangkaian dedak yang sistematik sedang digunakan untuk mempengaruhi pemimpin kanan keluar meninggalkan parti.

    Beliau juga mendedahkan bahawa tiga pengasas PPBM yang telah keluar parti sebelum ini iaitu Kamarulazman Habibur Rahman, Anina Saaduddin dan Datuk Hamidah Osman adalah individu yang didakwa turut menerima habuan berkenaan.

    “Kita keluar atas dasar bahawa kita tidak sehaluan dengan perjuangan parti itu lagi, bukannya ada satu rangkaian untuk jual beli sebagainya. Ia adalah satu prinsip perjuangan yang sebenarnya.

    “Kami adalah golongan yang memegang kepada prinsip bahawa perjuangan itu mesti tulen, jitu…bukannya perjuangan apabila mendapat jawatan, hanya angguk dan iyakan segala kesalahan yang dilakukan pucuk pimpinan parti,” katanya ketika dihubungi Antarapos.

    Dalam sidang media itu juga, Syed Saddiq mendakwa beliau pernah dihubungi oleh Kamarulazman sekitar Disember tahun lalu dengan niat yang sama untuk ‘mempengaruhinya’ meninggalkan parti.

    Kamarulazman bagaimanapun menafikan dakwaan itu, malah sebaliknya kata beliau, Syed Saddiq sendiri yang mengutarakan niatnya untuk meninggalkan PPBM selepas penubuhan parti itu berjaya dilakukan.

    “Ketika penubuhan parti lagi, Syed Saddiq telah keluarkan kenyataan pada mesyuarat penaja, selepas parti ini ditubuhkan, maka tugasnya selesai. Dan dia tak nampak perjuangan politik parti merupakan perjuangan yang perlu diteruskan.

    “Dia sendiri nyatakan hasrat untuk mengundurkan diri dan kami pujuknya untuk kekal. Saya tak nampak mengapa dia perlu mengatakan bahawa ada rangkaian yang cuba memujuknya keluar. Saya sendiri tak pernah bercakap dengan dia untuk dia keluar dari keluar. Saya cuma katakan bahawa ada kepincangan dalam parti yang tidak sesuai dengan jiwa saya,” katanya.

    Kamarulazman merupakan salah seorang individu penting dalam penubuhan PPBM, namun mengambil keputusan untuk keluar parti pada April lalu selepas kecewa dengan amalan kronisme dan pilih kasih di dalam parti teraju Tun Dr Mahathir Mohamad itu.

    Beliau juga mengumumkan peletakan kesemua jawatannya di dalam parti, termasuk sebagai ahli majlis pemimpin tertinggi PPBM dan Setiausaha Kerja PPBM pusat.

    Turut mengikut jejak langkah beliau adalah dua pemimpin kanan parti itu, Anina Saadudin dan Datuk Hamidah Osman.

    Anina merupakan salah seorang pengasas yang juga merangkap Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi, manakala Hamidah pula Naib Presiden. Kedua-duanya mengumumkan keluar parti pada 16 September lalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. NEXT...ADA BAU TAIK ITIK LA.....NI MESTI KEJORA ITIK.....

      Delete
    2. NI LA KERJA KEJORA ITIK...NAK KOPIPES JE....DAH LA BAU ITIK.......

      Delete
    3. Berapa ratus juta najib bagi nak tarik pemimpin Bersatu man?

      Kalau lebih 90 juta malu parti Lebai man... Parti besar harga lelong.

      Delete
  58. NEXT...ADA BAU TAIK ITIK LA.....NI MESTI KEJORA ITIK.....

    ReplyDelete
  59. KALAU BETUL ADA CUBAAN SOGOKAN, SYED SADDIQ SEGERA LAPOR KEPADA SPRM, BUKANNYA BUAT SIDANG MEDIA UGUT NAK LAPOR!!!
    Pagi tadi, dalam gembar-gembur dan pukul canang hebat, Syed Saddiq pun mengadakan sidang media. Dengan air muka dan sebek serta pemaksaan untuk mengeluarkan air mata, Syed Saddiq memberitahu, dia terpaksa melupakan dunia pelajarannya bagi memberi tumpuan kepada dunia politik yang sedang diceburinya.

    Betul-betul drama Mahathir yang konon-kononnya mahu lepaskan jawatan, tetapi sebenarnya memerlukan pujukan untuk dia kekal jawatan dan selepas itu boleh berbuat sekehendak hati terutama sekali yang membabitkan wang negara.

    Kenyataan-kenyataan seterusnya oleh Syed Saddiq di dalam sidang media tersebut hanyalah retorik dan sekadar untuk membuktikan yang dia adalah orang politik yang belum mencapai taraf ahli. Dengan kata-kata lain, masih bertaraf amatur. Helah untuk mendapatkan dan mengumpulkan simpati sebanyak mungkin!
    Namun yang paling menarik tentang mengapa dia memilih untuk tidak melanjutkan pelajarannya ke Universiti Oxford yang merupakan salah satu idamannya - kalau menurut ceritanya - ialah ugutan dan tawaran RM5 juta yang diberikan kepadanya agar keluar dari Parti Cap Bunga yang mana dia adalah salah seorang pendirinya.

    Untuk mewajarkan dan menambahkan lagi sensasi atas kenyataannya, Syed Saddiq berkata, golongan yang dilabelkan 'SAMPAH' oleh Mahathir iaitu, Hamidah Osman, Hamizura, Cikgu Kamarul dan Anina telah menerima suapan RM5 juta untuk keluar dari parti (RUJUK SINI). Tidak cukup dengan itu, ada pula cerita yang lebih sensasi kononnya, Hamidah Osman telah ditemui makan bersama-sama Setiausaha Akhbar PM di Putrajaya dan dikantoikan oleh Tan Sri Sanusi Junid.

    Hamidah Osman di dalam satu kumpulan WhatsApp yang mana di dalamnya turut disertai oleh Syed Saddiq dan Sanusi Junid telah bertanyakan perkara berkenaan kepada mereka. Kedua-duanya bagaimanapun, diam membisu walaupun mereka membaca pertanyaan dan kenyataan penafian Hamidah Osman.

    Daripada kenyataannya juga, Syed Saddiq mempunyai bukti yang sangat kuat tentang kegiatan rasuah yang melibatkan Pejabat Perdana Menteri (PMO). Secara tidak langsung, itu adalah senjata yang paling ampuh untuk menghadiahkan kemenangan sulung dan kemenangan moral kepada Tun Dr. Mahathir yang sudah berusaha bermacam-macam cara untuk memperlekehkan dan mencari salah Najib Abdul Razak.
    Anehnya, Syed Saddiq sekadar berkata, dia akan membuat laporan SPRM sekiranya pihak yang cuba merasuahnya, mengancam keluarganya!

    Dan kerana rasuah itulah juga dia memutuskan untuk meneruskan perjuangan di dalam politik berbanding menyambung pelajaran!

    Betul-betul kelakar!

    Apakan tidak, dengan bukti yang ada di tangannya - seperti yang didakwanya - adalah sangat mudah untuk menjahanamkan pihak musuh (baca: Najib Abdul Razak), tetapi dia memilih untuk berpolitik tanpa melibatkan SPRM.

    Mengapa?

    Berapa ekorlah babi terbang hari ini sahaja kesan daripada kenyataan yang dikeluarkan oleh Syed Saddiq?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora kerja sorang2 ker?....takpe nanti abang babibun teman kan kejora yer.....tunggu tau,, awwwwwwwwww......

      Delete
    2. Ini langkah politik PH yang bijak. Selepas gagal dalam memerangkap Tun M melalui RCI dan dimalukan oleh Trump dengan sambutan seperti pariah antarabangsa, najib mati kutu.

      mat taib menambah garam pada luka najib. najib perlu guna satu lagi macai yang ada. orang yang bersihkan 1MDB seperti Dzulkipli boleh jadi penyelamat. pura-pura melawan tapi semua dapat hidu naluri macai.

      kini rasuah dan salahguna akan dijadikan senjata walaupun tak masuk akal. kepantasan SPRM lepas mendapat rasuah najib sebanyak 5 juta akan dinilai oleh rakyat.

      apakah akan berlaku siasatan ke atas rasuah najib atau syed saddiq yang lapor jadi mangsa? rakyat sedang menunggu respon SPRM atas 2 tuduhan PPBM iaitu Zahid simpan juta semasa jadi Ketua Pemuda dan Najib rasuah 5juta kepada Syed Sadduq.

      Kita tunggu.

      Delete
    3. KEJORA ITIK...KALAU ADA RAKAMAN ITIK TU..KENAPA SAMPAI SEKARANG WAK JAHID TAK BAGI2.....BUAT PEKASAM ITIK KER........

      Delete
  60. PESTA ARAK DAH STAT KER...
    BELUM LAGI TAPI KENAPA SYED SADIQ MACAM DAH MABUK ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  61. Sebelum keluarnya sampah daripada PH macai najib dah bersorak dalam shahbudindotcom. macai hadi juga menabur fitnah Tun M dan Anwar nak masuk umno.

    Malangnya Tun M dan Anwar Ibrahim masih juga berjuang melawan kleptokrat Najib.

    Yang dikeluarkan tidak mampu menarik ahli setia pejuang anti kleptokrat najib. perjuangan PH lebih besar daripada individu yang diborong najib dan rosmah.

    ReplyDelete
  62. Sejak sidang akhbar Sadeq Mamak Banggali di adakan.. dilaprkan beribu-ribu BABI telah berjaya TERBANG..

    kekekekeke...

    Pakatan Hancor sedang mengitar semula skrip Atok Gila menanges di PAU UMNO..

    kah..kah..kah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. tak habis2 dengan ko punye kejora kejora tu.. macai.. ntah apa impact nye ko macai.. syok sendiri mcm si sadeq mamak banggali hingus sekor ni..

      kah..kah..kah

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  63. macai najib meroyan syed saddiq buang 5 juta najib macam sampah.

    begitulah nasibmu wahai najib kleptokrat. rakyat dah tak sabar menunggu hari najib kleptokrat ditongsampahkan dalam tong simen sejarah.

    undi PH hapus kleptokrat najib dan rosmah mansor!

    ReplyDelete
    Replies
    1. macai mamakutty lahanat meroyan alih tiang gol takut lebih banyak lagi SAMPAH SARAP kelihatan dr parti busuk chap munge tu.

      So terpaksa upah ke arah si budak Sadeq mamak banggali hingus ni berlakon acah-acah 'high demand' kah..kah..kah..

      5 jotaaaaaaa.. babi sudah terbang woooooo

      hakktuihhhhhh... muntohhhh!!!

      makhluk biol ni ckp program EverythingToHide Madey UMNO baling kerusi? alih2 kerusi terbang dari bilik geng2 dia..

      kah..kah..kah!

      Delete
    2. ARE YOU BOT@KEJORA ITIK@KHATY KUNYIT

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  64. Sadeq Berok Kutty Banggali ni boleh jumpa lapussy lamli utk sama2 join pc ..maki bodoh!bodoh!bodoh!

    kah..kah..kah dua2 ekor sudah habis modal.. sekor buat pc maki org bodoh2.. takkabur mengaku pandai

    sekor lagi buat pc high taste konon rm5 jootaaa.. kah..kah..kah

    org UMNO tgk senyum je lah.. berok2 pakaton mamaktaik sedang beraksi.. tunggu expiry date tk lama dahhhhh..


    #PakatanHancor

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  65. Shah klu manusia itu berkulit anjing dan babi mana nak malu yg penting balun semua tak kira halal haram

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...