Saturday 28 October 2017

BAJET 2018 ADALAH BAJET PILIHANRAYA, PRU 14 BAKAL DIADAKAN SELEPAS JANUARI TAHUN DEPAN

Apa yang menarik dalam bajet kali ini?

Itu adalah pertanyaan yang paling banyak terdengar di mana-mana sejak petang semalam lagi. Bersapaan di mana saja atau dengan sesiapa, soalan sedemikian hampir tidak terkecuali terpacul daripada mulut kebanyakan orang.

Ramai yang mengharapkan bajet yang dibentangkan Najib kali ini terdampar harapan dan bunga-bunga indah, bukan semata-mata untuk memenangi pilihanraya, lantaran sembang kencang Najib Razak sebelum ini kononnya ekonomi negara berkembang baik, pertumbuhan dalam negara positif dan sehingga mampu membuat tawaran untuk memakmurkan ekonomi Amerika Syarikat.

Lebih daripada itu, oleh kerana bajet alternatif oleh Pakatan Harapan sudah pun dibentangkan lebih dahulu, sekurang-kurangnya Najib mestilah ada iltizam untuk menawarkan sesuatu yang labih baik lagi.

Malangnya, yang mampu dilakukan Najib hanyalah beberapa ciplakan terhadap bajet alternatif Pakatan Harapan, manakala selebihnya langsung tidak ada yang menarik.

Najib hanya mampu mempersembahkan perkara-perkara remeh seperti kebenaran pulang awal bagi suami yang isterinya mengandung. Kebenaran pengambilan terus pembantu rumah dan tidak lagi melalui agen hanya mendedahkan majikan kepada penipuan dan lebih banyak masalah akan timbul.

Beliau seharusnya menekankan bayaran agen yang munasabah atau memperbanyakkan lagi, atau mandatori berhubung  pusat jagaan kanak-kanak di tempat kerja, baik sektor kerajaan mahu pun swasta.

Sementara bajet Pakatan Harapan mahu menghapuskan tol dan GST, Najib sebaliknya cuma memansuhkan lima tol saja, itu pun dua di Selangor yang terlibat itu memang konsesinya akan berakhir pada 2018 serta beberapa item barangan yang dikecualikan cukai tersebut.

Dengan demikian, jika pemansuhan dua tol di Selangor diharapkan mampu meniupkan angin perubahan agar rakyat memilih UMNO dan BN, ia sudah jadi tidak bermakna apa-apa lagi.
Pemansuhan tol di Johor dan Kedah pula dengan jelas membuktikan Najib bimbang kedua-dua negeri itu akan beralih tangan.

Begitu juga, pemberian saham RM200 kepada anak yang baru lahir, pendekatan tersebut sudah pun lama di lakukan di Selangor oleh Pakatan Harapan.

Makna kata, dengan menciplak beberapa perkara dalam bajet alternatif Pakatan Harapan dan kesediaan Najib menghapuskan tol di Kedah dan Johor, kehadiran pakatan pembangkang itu bukan saja digeruni, malah nyata memberi kebaikan kepada rakyat.

Belum pun menjadi kerajaan, Pakatan Harapan sudah mampu melimpahkan rahmat dan kebaikan kepada rakyat, bayangkan jika mereka menjadi kerajaan nanti?

Yang amat mengecewakan dalam bajet kali ini ialah daripada  keseluruhan peruntukan RM280.25 bilion yang disediakan, meningkat lebih RM20 bilion berbanding tahun lalu, perbelanjaan pengurusan mewakili sebanyak RM234.25 atau 84 peratus, manakala belanja pembangunan hanyalah 16 peratus atau RM40 bilion saja.

Di mana impaknya kepada pertumbuhan ekonomi yang sihat dan lestari jika peruntukan untuk pembangunan tersangat kecil berbanding belanja pengurusan?

Dalam hal ini, Najib dengan amalan "cash is king" yang  dimaklumi memang membudaya dalam dirinya, tidak saja mengamalkan perbelanjaan tidak sihat, tetapi juga terlihat terlalu ghairah untuk memberi banyak sumbangan tunai atau one-off kepada pelbagai kelompok masyarakat bagi tujuan memenangi pilihanraya.

Selain bayaran BR1M sebanyak RM1200 dan bantuan khas kewangan RM1500 kepada kakitangan awam serta RM750 untuk pesara, bajet ini juga memperuntukan beberapa pemberian tunai lain seperti RM1500 kepada Ketua Kampung, Tok Batin, Imam, Bilal, Siak, Guru Kafa dan Takmir,  bantuan RM600 kepada pesawah dan elaun khas RM350 kepada warga emas.

Semua bayaran itu akan mula diterima dalam dua peringkat iaitu pada Januari 2018 dan menjelang sambutan Hari Raya Aidil Fitri akan datang. 
Ini dengan jelas memberi gambaran bahawa semua wang tunai yang dicurahkan itu ialah untuk tujuan menambat hati rakyat menjelang PRU 14 yang sudah tentu bakal diadakan selepas Januari 2018 iaitu di ketika sebahagian besar pemberian wang tunai tersebut sudah diagih-agihkan dan diterima rakyat.

Tidak mungkin pilihanraya akan diadakan hujung tahun ini kerana Najib sudah tentu mahu gula-gula tunai yang dijanjikannya betul-betul sampai ke tangan pengundi sebelum mereka memangkah di kertas undi. 

Maknanya, pemberian tunai itulah yang menyebabkan belanja pembangunan terpaksa diciputkan kepada kira-kira RM40 bilion, manakala belanja mengurus meningkat kepada RM234.25 bilion.

Najib nyata terdesak untuk memenangi pilihanraya akan datang sehingga semua wang tunai kerajaan digunakan untuk kepentingan politik UMNO dan BN serta mengabaikan aspek pembangunan lain yang lebih mampu memberi impak besar kepada ekonomi negara.

Hakikat bahawa bajet kali ini adalah untuk memenangi pilihanraya bukan saja terbentang di depan mata, tetapi diakui sendiri oleh Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi.

Katanya, bajet kali ini memang merupakan bajet persediaan untuk menghadapi pilihanraya.

Betullah tu, nak kata apa lagi, kata beliau. (ShahbudinHusin 28/10/2017)

233 comments:

  1. Berbillion dia 'bagi'. Korang fikir itu percuma ke?

    Kalau ditakdirkan dia menang lagi..tunggulah poket korang kena cekik lagi dan lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brape percent kebarangkalian bajet akan disemak semula... Hahahaha bajet tak abis pikir... Baget nak menang... Bajet boleh turun harga barang ke?... Bajet hensem ke? Tunggu klu depa menang, kompom kaut balik... Mati kite...

      Pi jalan la oiii....


      Delete
    2. Jgn risau bruh.. ramai rakyat Mesia mmg spesis bengap. Tetap undi BN utk 1000 tahun lagi.

      Kalau aku jadi Najib, aku akan naikkan GST jadi 45% mcm Norway dan harga minyak RM12 seliter.

      Rakyat Maha Bengap akan tetap memilih BN sbg gomen.

      Delete
    3. Belanjawan sampah
      Mandat dah nak abis
      Apa dharap kalau jiban kalah nnti

      Delete
    4. kihkihkih...Abu Lahab.....MEROYAN NAMPAK.......

      Delete
    5. Belanjawan haprak,,copy and paste dari kepunyaan Pakatan Harapan

      Delete
    6. Dalam.banyak.banyak.perniagaan


      Hanya satu tak.kena cukai



      Profession pelacuran...

      Knp rakyat kerja banting tulang dapat gaji kena byr cukai


      Pelacur d negara islam malaysia boleh lepas cukai...


      Haram jadah betul.lhdn dan kastam..

      Delete
    7. Btol bro malaysia baru jual daging mentah tak yah pkai permit visa bagai
      Pas lawatan sosial dah ckup
      Gst burit dikecualikan
      Mmang lahanat

      Delete
    8. Menteri kewangan cerdik tapi rakyat yang bodoh. Dapat BRIM terus lupa diri. Bila minyak naik, harga barang naik baru kecoh semula dalam Fb dan media sosial lain.
      Semua ni dah dalam poket Najib. That y dia berani buat semua tu.

      Delete
    9. Terimalah kebaikan dari Bajet ini. Kenapa marah? DSN dah lama usaha kurangkan Tol. Tahun 2010 PLUS diambilalih Khazanah dan EPF. Kenaikan Tol dihentikan. Kini sebahagian tol dimansukhkan. PH yg janji buang Tol Sg Nyiur dari 2008 hingga kini belum buat apa apa lagi. Bahkan LGE nak perkenalkan Terowong Bawah Laut bertol. Beza dgn BN janji PH hanyalah tipu daya politik. Lagipun kalau masih ingat - kan tol ini diperkenalkan oleh TDM? Banyak usaha DSN betulkan masaalah dari zaman TDM.

      Delete
    10. Kebaikan kakak ko mr j kalo peruntukan dapat sblum tahun depan pun xdapat cover ulah pemimpin ko yg tetsayang tue
      So mandat abis nak dekat tapi ape peruntukan disetel sikit sikit ape dah peluh sejuk kantung duit dah konceng

      Delete
    11. MBA sekolah pondok kata ada kebaikan... kah kah kah bajet ubtuk JASA baik apa? Tambah untuk PMO untuk apa? Isu ubat hospital pun tak boleh selesai....apa baiknya? Bodoh piang punya j kah kahh kahhhhhh

      Delete
    12. Belambak tol2 lain dah naik.. dah lame naik... Takat tutup tol tu, takde ke heranny ak... Tol tutup, tp ko tapau gst..

      Delete
  2. Bajet 2018 sebanyak 280.25 bilion ringgit

    Hasil kerajaan 2018 dianggar sebanyak 239.86 bilion ringgit

    40.39 bilion ringgit mana nak cari?

    Tambah hutang lagi? Atau naik GST?? Atau.....??

    ReplyDelete
    Replies
    1. 744,
      Kedua dua nya sekali + bijan cabot lari pakai badak angin....hu hu h u hu h uuuuu.........

      Delete
    2. Jiban pusing pusing duit nk cover budget
      Peluh sejuk nk setel
      Nnti bank negara cetak bon anak cucu abos cerita
      UNDI PAKATAN
      KEADAAN BEGINI TIDAK SEPATUTNYA BERLAKU PADA NEGARA YG DI KLAIM EKONOMINYA TUMBUH SIHAT

      Delete
  3. Jika Saudara 07:35, 07:44, dan 07:51 orang yang sama, MAKA SAYA NAIB JOHAN. Hehehe. Jika tidak, saya di tempat ke-3. Hehehe.. Walau apapun, syabas Tuan Budin. Betul kata, tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu ini jaga blog budin siang malam?

      Delete
    2. Hehehe, taklah sampai tahap jaga, tuan. Saya bekerja (sendiri) menggunakan komputer, maka, saya selalu kemas kini semakan blog-blog yang saya minat ketika saya berehat seketika. Kadangkala kebetulan saya dapat masuki ruangan komen ini ketika Tuan Budin baru selesai buat hantaran (posting) terbaharu. Kadangkala, selepas Tuan Budin lama buat hantaran baru saya perasan. Hehehe.. Jangan marah, ya, tuan.

      Delete
    3. Yang penting, saya bukan pahlawan papan kekunci mana-mana pihak.

      Delete
    4. best tak mahligai seni bajet 2018 .. cor komen

      Delete
    5. Betul mahligai.. sy pun seronok tengok perspktif pakar2 politik semasa... Boleh nilai tahap pemikiran penyokong Bn atau PH Dan juga future kepimpinan.. senang skit nak buat keputusan..

      Delete
    6. Tahniah mahligai
      Hehe lawan tetap lawan

      Delete
  4. "Kedua: Layanan GST berkadar sifar ke atas bahan bacaan, diseragam dan diperluaskan meliputi semua jenis majalah, komik, journal dan terbitan berkala mulai 1 Januari 2018"

    "Ketiga: Operator kapal persiaran diberi pelepasan GST ke atas perkhidmatan pengendalian yang dibekalkan oleh operator pelabuhan di Malaysia. Pelepasan ini bermula 1 Januari 2018 sehingga 31 Disember 2020"

    "Keenam: Pelepasan GST diberi ke atas pengimportan big ticket items, seperti kapal terbang dan kapal laut, oleh syarikat penerbangan dan perkapalan yang berdaftar di Malaysia. Pelepasan GST turut diberikan kepada syarikat di dalam industri minyak dan gas yang mengimport pelantar minyak atau struktur terapung. Langkah ini bermula 1 Januari 2018"

    Apa ke halnya operator kapal persiaran yang bertaraf jutawan dapat pelepasan GST sedangkan rakyat miskin hanya dapat pelepasan GST untuk beli majalah dan komik.

    Mari kita pakat beli kapal terbang yang tak kena GST

    ReplyDelete
    Replies
    1. haahahahahahah..kihhh..kihh.

      rakyat malaysia under najib,avarage pendapatan rm6,000 sebulan..Bolehlah setahun sekali melawat wembly england,sebab di sana ada hotel felda yg dibeli.untungnya disimpan di British virgin island.

      Delete
    2. Haha nak order boeing 20 biji gst takder tapi minyak naik lak hehe parking kat hangar je lah

      Delete
  5. salam,morning,helecemokobe cetori,bonjorbi Mate.

    Salute tuan budin,The quote of the day"Belum pun menjadi kerajaan, Pakatan Harapan sudah mampu melimpahkan rahmat dan kebaikan kepada rakyat, bayangkan jika mereka menjadi kerajaan nanti?"

    SYABAS tuan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 07:57 mahu bangkrap di buek ee M'sia ni.

      Delete
  6. Bajet 2018 yang mengecewakan. Ibu segala Bajet Najib yang gagal dan defisit selamanya.

    Bonus RM1500 ansuran 2 kali juga bonus menghina kakitangan awam yang selama 8 tahun diperlekehkan Najib dengan bonus beransur-ansur. Hinaan kepada penjawat awam yang lagi teruk daripada bantuan khas kepada penerima BRIM.

    Intipati ciplak bajet daripada bajet kerajaan negeri Selangor dan Pulau Pinang juga memalukan. Najib dan pemimpin BN sudah kering idea? Jangan susah hati. Rakyat dah bersedia nak tolak gabungan BN dalam PRU14.

    Sayonara BN kleptokrasi kaki ciplak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bkn ibu tp mak badak

      Delete
    2. Jiban bukan nk hina penjawat awam anon0800
      Dier nak ajar konsep wasatiyah kot
      Apapun kantung kerajaan dah kosong
      Belanja defisit
      Belanja lebih masuk kurang
      Ape jua sektor never prosper under jiban
      They will gone to a failure state for sure

      UNDI PAKATAN
      ONLY OPSYEN

      Delete
  7. Kali ini,orang2 felda gigit jari..budget untuk mereka untung fgv?
    untung beli 3 harta-tanah di london mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 805,
      Tu belom masuk untung beli ladang sawit peter sondakh dgn harga bayar double sbb ladangnya berbuah terlajak lebat....kih kih kih kih.....

      Delete
  8. ko tu yg kepala penuh tahik

    ReplyDelete
  9. Ape nak heran tol batu tiga n sg rasau tu memang akn tmat pada 2018, tp si klepet ni yg gi tambah kepada 2034..cilaka bn

    ReplyDelete
  10. Kenapa PH nak nyibuk. Negara ni di tadbir oleh BN, tiap kerajaan ada style sendiri. Tadbir urus di selangor & ppinang pon kelam kabut @£&£@&&!#

    ReplyDelete
    Replies
    1. sibuk amenda..ni negara bapak ko punye ke? ok jer kat selangor dapat air free, wifi free, bus free, duit free..sblm ni dapt ke masa bn perintah..ko yelah, cai ameno, semua duit korang sapu..

      Delete
    2. sampah 3 kali seminggu kot kutip kat selangor?

      Delete
    3. dasar pencacai semah

      Delete
    4. semenjak ph perintah selangor, rasa lebih baik dari bn..dulutiap tahun air naik..sekarang air free..dulu duit semua kroni ameno sapu, sekarang semua rakyat dapat..ko tu cai tahek lo

      Delete
    5. 08.18...Alah,,duit yg kau org dapat kat selangor tu berapa sen sangatlah, kalau dibandingkan dgn yg dikelepet oleh Assmin and co...setakat bonus 2 bulan dia beri tu, kacang putih aje..yg disonglapnya melalui pemberian2 tender projek2 pada kroni2nya tak abis makan 10 keturunan beb !

      Delete
  11. sUMMARY

    Budget BN kebanyakkanya One-off,Budget PH Long term

    Contohnya bagi PH "semua rakyat rasa",GST,Biasiswa,perbelanjaan berjimat,hapuskan ketirisan, Semua TOL,DAPATKAN DUIT YG DICURI,dah caulculate siang2 profit/loss..

    Bagi bn pula (hanya segelintir/dan berlaku dekat2 plihanraya shj) :one-off,bagi duit pada ,pekerja awam,pesara,tok2 imam,nelayan, dan ramai lagi..
    :cash is king".
    hanya 4 tol sahaja,itupun dinegert2 yg bn takut kalah,yg rakyat kena tipu kat selangor tol expired tahun depan.
    rakyat lagi kena tipu projek perumahan mampu milik prima..janj1 PR13,MASIH "terkantul"

    lagi mahu cerita "kencang"

    ReplyDelete
  12. sian cai ameno berbangga dengat ibu segala bajet opps bkn ibu badak

    ReplyDelete
  13. Pegangan CASH IS KING oleh Najib Razak diteruskan dalam belanjawan kali ini. Ia ketara sekali dengan melihat peruntukan luar biasa dan jurang nisbah budget untuk Pengurusan berbanding Pembangunan. Tidak pernah berlaku jurang besar begini dalam peruntukan untuk dua ini dalam mana2 belanjawan sebelumnya.

    Ia bukti yang nyata bahawa Najib Razak Dan regim kleptokrasinya sudah terdesak, terpaksa melakukan ini dalam situasi sumber dana yang terhad (walau pun dia gah menyatakan ekonomi negara makmur dan kukuh) semata mata untuk membelai jiwa dan hati para mengundi terus memilih UMNO BN. Belanjawan kali ini memfokus agar lebih banyak CASH MONEY sampai ke lebih ramai tangan para pengundi dengan harapan rakyat beranggapan regim Najib Razak ini cukup baik dan seterusnya berharap rakyat merupakan isu duit awam yang berbillion billion RM lesap dan masuk ke akaun akaun bank indvidu tertentu, tak terkecuali ke akaun peribadi serta kaum kerabat terdekatnya.

    Inilah namanya Belanjawan Penyamun, dilaksanakan untuk menutup segala pertualangan mereka demi memperdayakan rakyat dan pengundi untuk terus memberi sokongan kepada regim kleptokrasi kerana Najib Razak yakin aliran CASH ke tangan pengundi menjelang pilihanraya mampu memberi maruah rakyat untuk terus memilih beliau dan UMNO BN. Namun rakyat yang cerdik dan berakal sedia tahu bahawa ekonomi negara sejak Kepimpinan Najib Razak semakin mengucup dan miskin. Ini antara sebab kenapa GST terus dikekalkan, bukti bahawa rakyat perlu terus dikerah demi menyelamatkan negara yg kian tenat gara gara salah urus dan pecah amanah yang luar biasa jumlahnya.

    Harap semua rakyat tidak termakan "nasi kangkang" belanjawan 2018 bentangan kepala kerajaan kleptokrasi ini. Lihat negara negara jiran disekitar, mereka kian maju dan lebih baik kini berbanding Malaysia kerana beraninya rakyat mereka melakukan perubahan.

    ReplyDelete
  14. Bajet angan2 Mt Jenin PH, nyata tak berjaya
    Aota kelentong mereka, rakyat tidak percaya
    Sdg bajet BN pula, lebih jelas dan bercahaya
    Dah jadii terkedu, cai2 kata bajet pilihanraya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. bajet badak berapa?, nmpk dacinh tu da senget, berat kot sbb badak

      Delete
  15. hidup klepet, hidup badak

    ReplyDelete
  16. Siian PH terus bermimpi, terawang-awangan
    Bajet depa, tak ubah Mt Jenin punya angan2
    Semua percuma, spt rakyat inii gelandangan
    Benda tak realistik tidak tercapai dek tangan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeh ..yg penting dpt pink diamond..ko hado?

      Delete
  17. Bagaimana mungkin ekonomi Malaysia akan lebih baik berkembang dan peluang pekerjaan lebih banyak dapat dicipta dalam situasi peruntukan untuk Perbelanjaan Pembangunan begitu mendadak dikurangkan jumlahnya? Usah kelentong bahawa ratusan ribu peluang pekerjaan akan ada dalam tempoh 5 tahun akan datang. Yang pasti, akan lebih ramai graduan dan lepasan universiti serta kolej akan terus menganggur atau terpaksa bekerja jawatan2 rendah seperti buruh kasar dan sebagainya yang gajinya tidak setimpal dengan tenaga dan kelayakan. APA kah rakyat rela dan puas mendapat CASH MONEY ONE OFF yang hanya sekali dua dalam setahun tetapi terpaksa bersusah dan menanggung perit kehidupan kerana peluang pekerjaan dan pendapatan tetap semakin terbatas dan tersekat?. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu berani untuk melakukan perubahan. Hayati ayat berkenaan baik baik dan buatlah perubahan segera sementara belum terlambat. UBAHLAH PEMERINTAH ZALIM DAN TIDAK AMANAH YANG ADA HARI INI KE SEBUAH PEMERINTAHAN YANG LEBIH DIYAKINI DAN BERINTEGRITI. KONSEP HIJRAH PERLULAH KITA HAYATI JIKA TIDAK MAHU TERUS DALAM KEADAAN DAN SITUASI LAMA YANG MERUMITKAN DIRI SERTA KELUARGA.

    ReplyDelete


  18. Mana-mana syarikat swasta malah MAS sendiri mengurangkan kos pengurusan sehingga kakitangan di arahkan buat kerja multi-tasking. Jabatan-jabatan di satukan jika di lihat mempunyai persamaan tugas dan tanggungjawab.

    Najib sepatut nya kurangkan Menteri Kabinet nya tetapi nampak nya seolah-olah seperti ada pertambahan 2 atau 3 Menteri untuk slot Lobai-Lobai.

    Apa yang Najib lakukan ia lah Pengurusan dalam Pengurusan kerana tugas Najib ialah mengurus hal-hal negara.

    ReplyDelete
  19. Pemberian pd penjawat awam rm1500 mmg nmpk wow..tp sebenarnya hampir sama shj.. setiap akhir thn sememangnya kjaan akn beri bantuan rm500. Ia berupa “bonus” gomen staf...mmg jarang kjaan x beri apatah lg nk jaga hati staf gomen & dekat pru..rm500 lg mmg akn beri pd hari raya setiap thn. Jd tiada apa yg baru pon...beza nya cuma ia dimaklumkn lebih awal iaitu semasa pembentangsn bajet & konfem dptlah! Rm1000 tu mmg tjawab kjaan sejak sekian lama & tiada apa yg baru...yg betol2 extra cuma rm500 lebihan lg...syukurlah...tp cara najib seolah2 kjaan benar2 “berkorban” dgn pemberian rm1.5k itu..meloyakan & membodohkan staf gomen ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia kasi umpan pilihanraya
      Melayu makan umpan tu habislah
      Dia pun selamat tak masuk jail.

      Siapa untung?

      Dia ker rakyat?

      Delete
  20. Jika seseorang tu cerdik,ada kemahiran berfikir,nampak sgt budget tu penuh dgn tipu helah,mana nak cekau jumlah ratus juta2 tu,kerjanya pusing sana pusing sini,rembat sana rembat sini,duit memang tarak,tak caya tanya org2/staf yg terlibat secara langsung dan tak langsung dgn K.kesihatan dan K. Pendidikan
    Buatlah survey duhai geng najib dan mr j.....
    Fitnah atau tak fitnah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak kojola bapok tua bunting jln terkengkang kengkang tu cerdik ker?

      Delete
  21. Bajet terbaik k'jaan BN, mmg kita dah jangka
    Seluruh lapiisan rakyat, dpt manafaat belaka
    Cai haprak terus dlm keadaan bersedih duka
    Mlm tidor tak lena, muka masam bagai cuka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. bajet klepet

      Delete
    2. Bapok tua wak kojola kengkang lima kupang senang hati sungguh. Bapak dia tok batin dapat kenaikkan elaun tapi mak dia urang utan tak dpt apa2

      Delete
  22. 9.06,sokong kamu,ingat rm5 000 utk peneroka tu dpt lagi,so jumlah rm10 000,rupa2nya cite2 hebuh 2,3 bln lalu masuk dlm budget 2018 ni...
    Aduh tipah tertipu lagi...,memang siDia penipuu besar seantero dunia,ada ke munasabah,eeeh salah munasarawak duit rm2.6b pak Arab derma,ish..ish...mcm semua org msia bodoh sgt....tau le pru ke 13
    Budget semlm buget salam terakhir dr beeend....sayonara...

    ReplyDelete
  23. Ibu segala budget....sebenarnya IBU segala pembohongan dan pengkhianatan...cuma yg buta hati dan buta akal saje yg terpedaya....yg beratus2 ribu menganggur,tolong apa?
    Pepatah Cina ada menyatakan "berikan sesorang tu pancing ,bukan ikan,dgn pancing dia dpt mengail seumur hidup",beri ikan sekali makan!..ikan yg diberi kp org miskin msia,ikan kembung busuk,itu pun sekerat ekor utk makan setahun.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ibu belanjawan kakak dier anon0919
      Jiban skarang umpama memegang ubi keledek panas dan juga seperti monyet bermain helah so nak tau maksud peribahasa ni puak jiban boleh tanya mca kahkahkah
      Bentang budget langsung tak ada impak dan golongan sasar tak kena tempias sama ada secara langsung atau tidak hanya pnuh janji utk mengekalkan kuasa jer stelah tempoh sakaratul semakin dekat

      Delete
  24. Budget 2018,budget bdk tak lulus ekonomi masa spm.....cuma prof kankung saje yg sokong,terutama prof2 anak buah nordin kardi...

    ReplyDelete
  25. Budget 2018 budgetvhayalan dan tipu2an,cuma disokong oleh prof2 kangkung anak buah nordin kardi aje

    ReplyDelete
  26. Bajet BN2018 utk kita rakyat sebagai ikhsan
    Perhatian kerajaan bagii, kpd semua lapisan
    Cai2 unta melopong & terkedu dlm tangisan
    Lalu caii2 rekalah pelbagai helah dan alasan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. bajet untuk semah

      Delete
    2. Hehe kak ros pun jiban manaleh lupa budget PERMATA NAIKK KAN?

      Delete
  27. Cuba kita buat analisis. 4 kutipan tol dimansuhkan dan dah ada ura2 konsesi akan dilanjutkan. Berapa kutipan tol yg dimansuhkan dan berapa pulak kutipan pada tol yg dilanjutkan? Aku percaya yg dilanjutkan pasti kutipannya berganda dari yg dimansuhkan. Rakyat ditipu lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 09.38..Apa yg kau percaya tak penting langsung, yg utamanya rata2 rakyat yg aku temui tersangat2 setuju bajet DSNR ni adalah ibu segala bajet dan terbaik sejak negara merdeka !

      Delete
  28. Bajet yg PM bentang, mmg elok & sempurna
    Tuduhan kjaan bankrap tidak ke mana-mana
    Terbukti, kjaan kita mempunyai banyak dana
    Mengenang bajet 2018, cai-cai tidor tak lena

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. dana untuk nenek nyopping beg hermes

      Delete
    2. Dan juga dengan peruntukan tambahan kepada unit propaganda jiban iaitu agensi JASA LAHANAT nie pun dapat tambahan
      Ape fungsi JASA nie?
      Meraban pun nk dapat peruntukan lebih gak?

      Delete
    3. Orang buting dapat 1 jam balik awal saja pun

      Delete
  29. IBU SEGALA PADI

    *Upah baja & racun sawah

    RM234.25 bagi (perbelanjaan mengurus)

    *Hasil Ibu Padi

    RM46 untuk (perbelanjaan Pembangunan)

    ReplyDelete
  30. Bajet 2018, mmg terbaik dlm sejarah negara
    Pertiimbangan dibuat, dalam semua perkara
    Segenap lapisan rakyat, kjaan dah ambil kira
    Maka, cai2 bingai tergaru2 jer le serupa kera

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benang napkim ko basah tu. Vuba lagi

      Delete
  31. Orang ada mba sekolah pondok jerrr puji bajet ni. Errr nak tanya mr j....kenapa tiada peruntukan nak kukuhkan ekonomi US? Kah kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampak marah Anon. Berlapang dadalah sikit. Ada banyak kebaikan untuk rakyat. Bajet BN ini benar benar dilaksana. Bajet PH hanyalah andaian dan auta pilihanraya.

      Delete
    2. Ko cakap kat aku macam mana rakyat nk lapang dada
      Projek billion
      Ekonomi tumbuh subur
      KDNK Meningkat
      Pelabur ramai
      Graduan jual nasi lemak n bawak uber
      Peruntukan kesihatan dan pendidikan tambah cukup ker?
      Budget sepatutnya beri impak positif
      Akan tetapi relatifnya umpama membeli karpet sama bangla tak dapat jelaskan kena tonggeng untuk di taji
      Model ekonomi apakah ini?
      Tiru budget pakatan sikit
      Dapat lah rakyat melompat macam dapat emas sebungkal
      Akan tetapi di pukau oleh pemimpin klepet yg sakarat dah nk smpai coming soon

      Delete
    3. Kebaikan apa J...tahun depan semak balik bajet ....nanti ada laaa kementerian yg kena jimat kah kah kah yg bodoh macam kau jerrr caya bajet nie

      Delete
  32. Belanjawan 2018 mmg lah sgt padat & padu
    Bukan ler spt bajet PH, janji manis bak madu
    Cai2 bingai terus jadi melopong dan terkedu
    Kalu Seman ada pasti dia racau cakap hindu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yg dok melopong tunggu customer kat lorong kat chow kit tu?

      Delete
  33. Kejora terus bermadah, cara relax dan santai
    Cai2 jadi terkedu, spt tangan dah kena rantai
    Dah menghilang terus cai2 bingai punya otai
    Boleh diam bodoh jer, hamba terjah & bantai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. IBU SEGALA SAWIT

      *Upah baja & racun & hotel

      RM234.25 bagi (perbelanjaan mengurus)

      *Hasil Ibu Sawit

      RM46 untuk (perbelanjaan Pembangunan)

      Ahli UmnoPas: yehhh..huntongtaek! huntongtaek!

      Delete
    2. Terjah bantal tak per lah juga drp cari makan kena terjah dgn mr balun singh kat bawah tangga di lorong chow kit

      Delete
  34. IBU SEGALA BONUS PEFAWAI AWAM

    *Upah Tol,petrol,penat,tadika sekolah anak, McdKentucky, loan ptptn

    RM234.25 bagi (perbelanjaan mengurus)

    *Hasil Ibu Bonus

    RM46 untuk (perbelanjaan Pembangunan)

    Ahli UmnoPas:
    yaaaahhh!! Hubtongtaek! HubtongTaek low, ciba pujaanku !! hubtongtaek

    ReplyDelete
  35. Mmgle betul hebat bajet2018 punya pukulan
    Bajet sempurna, serata2 jadi tajuk perbualan
    Melopong terkedu ler, caii2 PH goblok sialan
    Walau pun bajet manis terasa pahit cai telan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. IBU SEGALA Troll CaiTaek

      *Upah Taek

      RM234.25 bagi (perbelanjaan mengurus)

      *Hasil Ibu Troll CaiTeak

      RM46 untuk (perbelanjaan Pembangunan)

      Ahli UmnoPas:
      yaaaahhh!! HOI HOIYA HOI! Huntongtaek! HuntongTaek low, cina pujaanku !! huntongtaek, Aku ulang menganggu blog Pro PH.Blog sen di ri tak la kuu. Hoi ya Hoi.

      Delete
  36. Bajet 2018 beri rakyat kekuatan & semangat
    Belanjawan seimbang jadi perbualan hangat
    Cai2 pula rasa pedih ngilu mcm kena sengat
    Terlopong mata putih, spt ikan dlm pelengat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seimbang? Ubat kat hospital pun tak cukup, satu malaysia pun tau, orang felda pun tau tarak duit sbb tu 2 minggu sekali kena berulang ambik ubat....kah kah kah kah

      Delete
    2. 1000/500 ...Yapedapedooo !!
      Hapa?! Kerajaan PH bayar 2 Bulan?!
      Hmmm,Tapi Ketua Bahagian dan Lobai Ranting ckp 2bulan kurang dari 1000/500? Takkan Lobai nak tipu ekk?
      Ahhh !!! Aku Melayu Tatap taat totok tentu Sukuuuurrr!
      Malah kapada gambar wajah dibeg kampit barass free pun ku sanggop cium jilat....taat!
      demi razekii ! Haku Melayu Islam !!


      Apa? tipu?, kita kena tipu? siapa yg jual lembu?
      gelap tak bayar bil lampu?
      tv jual tinggal bangku?
      kereta tarik balik oleh mutu?
      kilang tutup,blk kampung malu?

      Jadi Melayu kena tipu?
      Bajet segala ibu?

      Delete
    3. Apa lah begitu bodoh biol cai2 baghal unta
      Mmg semuanya tak kena, hamba dah kata
      Bajet bukan dilhat kpd bonus semata-mata
      Lihat le sumbangn utk seluruh rakyat jelata

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

      Delete
    4. Kojola kengkang terus menonggeng laa kat lorong chow kit

      Delete
  37. Sehari sebelum Budget, melalui Bulletin TV3, Menteri Pendidikan dengan kehadiran President MCA & Gerakan, dengan bangga mengistiharkan kerajaan akan membina 10 SRJKC baru, termasuk dikawasan Majority Melayu di Puncak Alam.
    Yang peliknya… tak dengar pula Najib peruntukkan belanjawan untuk SRJKC. Hanya dengar RM50 Juta untuk masyarakat Cina. Masyarakat India juga akan dapat RM50 Juta.

    Walaubagaimana pun, saya rasa lebih elok dibina lebih banyak SRJKC sebagai persiapan atau persediaan, demi masa depan anak-cucu kita. Makanya, mulai sekarang, eloklah kita hantar anak-anak bersekolah di SRJKC saja, supaya mereka mahir berbahasa Mandarin, menjelang TN50 nanti. Ketika itu, ECRL sudah siap dan HSR sudah bersambung ke Kunming, China.
    Tanpa kemahiran bahasa Mandarin & Inggeris, mustahil Syarikat Gergasi China akan mengambil anak-anak Melayu berkerja sebagai Supervisor atau Middle Management Staff. Kalau nak ambil jadi kuli-batak, lebih baik ambil orang Indonesia, Myanmar atau Bangladesh. Mereka jauh lebih rajin dan tak perlu 'curi-masaa' untuk bersolat.

    Oleh yang demikian, orang Melayu mesti berhenti hantar anak-anak ke Sek. Agama, mahupun Sek. Kebangsaan, dari sekarang. Semoga-moga, lama-kelamaan SRJKC menjadi Sekolah Aliran Perdana, tanpa pengaruh Agama yang mendidik dengan amalan penebus dosa, kepercayaan kepada iblis/hantu/syaitan dan lain-lain benda mengarut yang menyebabkan pemikiran anak-anak Melayu menjadi terkatup & jumud.

    #Hidup UMNO-Najib, Hidup Jho Low.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa PRU lepas dijanjikan hospital pakar di Baling. Habuk pun tarak. Janji 10 sekolah ni sekadar penyedap hati pengundi cina. Tapi cina lebih praktikal, tak makan janji sampai lah benda tu jadi

      Delete
  38. Bajet realistik seimbang setiap rakyat dibela
    Bukan spt kata fitnah cai, rakyat nak digula2
    Melopong & terkedu le cai-cai Matdey kerala
    Bajet 2018 udah bikin cai2 jadi meroyan gila

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg meroyan orang2 JASA tak tau jawab apasal kementerian dan jabatan kena potong perbelanjaan walhal bajet dah di beri untuk 2017 kah kah kah kah

      Delete
    2. Jawab. Ada cai yg tolong jwbkan dgn buat pantun bodoh. Langsung x ada kualiti. Dahlah setiap rangkap dia panjang, hujung dia semua sama. Kawan agak yg buat pantun ni, tak bagla, budak tak sekolah. Nasihat kawan, isu jwb dgn ilmu, dgn hujah, bukan dgn pantun sampah.

      Delete
  39. Cai2 beri komen umpama balok punya jigolo
    Bila nak balon Pas, cai2 cakap pasal tin milo
    Bila kantoi dgn Umno, bak kuar citer Jho low
    Kena pukulan bajet 2018, terus caii jadi slow

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  40. najib 'berdikir barat' slm.

    tahniah! selaku 'tukang karut', beliau tlh berjaya membaca 'text' yg saya rasa amat sukar utk d tepati.

    belanjawan tahun depan perlu d bandingkan dgn belanwan tahun ini n nilaikan sejauh mana 'KPI' tlh tercapai.

    ReplyDelete
  41. Bangi.
    Pihak Mardec Agrotani dihujani hampir sejuta panggilan telefon dari dalam dan luar negara, setakat pukul 10 pagi ini sahaja.

    Ini berikutan mereka yg berminat mendapat nasihat ttg species dan cara penanaman sejenis pokok yg belum dikenalpasti.
    Pokok ini tertera seketika semasa Bulitin Utama TV3 semasa lapuran Ibu Segala Bajet pada 27 Okt semalam.
    Pokok yg tertera ini boleh hasilkan daun yg berbentuk wang ringgit, seperti dilihat penuntun2.

    ReplyDelete
  42. 7.51
    twist kat mana tuan? cuba terangkan..

    ReplyDelete
  43. Boleh percaya ke?

    Bajet 2017 pon lebih kurang macam tu...belum sampai setengah tahun...peruntukan kena potong sana potong sini.

    Cakap memang senang...atas kertas semuanya boleh dirancang...dananya mana?

    Satu lagi yang menonjol....peruntukan pembangunan tetap ditahap sama manakala kos operasi meningkat 20billion. Kalau peruntukan kena potong...yang mana dulu kena?...pastinya peruntukan pembangunan, sebab kos operasi ni tak boleh nak potong...tak kan nak potong gaji kakitangan awam...kalau kos senggaraan dipotong...banyaklah lagi kemudahan awam seperti hospital, sekolah dan klinik yang tak dapat disenggarakan...aircon rosak, mesin rosak, bangunan uzur...jangan kata nak ganti...nak menyenggara pon tak mampu.

    Pi mai pi mai tang tu jugak...najibnomics...bajet nak kenyang sendiri.

    Yang mana kita lebih yakin...cakap orang berpengalaman mentadbir negara selama 22 tahun dan membawa kecermerlangan atau cakap orang yang baru 6 tahun tapi terbukti membawa kehancuran kepada negara? Hutang...hutang...hutang...masuk poket sendiri lebih banyak dari peruntukan sesebuah jabatan. RM2.6billion...hampir 1% belanjawan negara...itu belum diambil kira hutang 1MDB yang mencecah 50billion...melebihi peruntukan pembangunan yang hanya 46billion.

    Masih nak percaya?

    Percayalah...Ini adalah bajet pilihanraya terakhir buat BN.

    Mari kita jadikannya kenyataan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul bro putra bentang boleh nk realisasi perbentangan kocek cukup fund ker
      Hehe cetak bon sukuk banyak banyak abih cite nnti cucu kita bayarkan lah

      Delete
  44. Baget PH tidak ubah mt jenin punya angan2
    Semua percuma spt rakyat ini gelandangan
    Mimpi fantasi yg tidak akan tercapai tangan
    Takkan sehebat bajet BN punya bentangan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ________________________
    Rusa ditambat, dah hilang lari
    Belati di para, bentuknya lama
    Terasa lambat, membilang hari
    Menanti dara, untuk bersama

    Kah kaahh kaahhh kaahh kaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aa ah ler 1111. Pelik.
      Dikata Mat Jenin...tp byk juga bos Jubbo sah kutip tiru kt bajet PH tu.
      Tak la , Bos Jubbo pun Nat Penin kot. Lantak lah, janji dpt upah.
      Baoer pot Taek ko dapat ari ni 1111? ..bak kongsi sekek? Gua lalok aaah, stok metodon tak masok, bajet Kementerian catu laak.

      Delete
  45. Bajet 2018 kjaan BN, bikin caii kalut gawat
    Baru le depa tahu, k'jaan BN kukoh & kuat
    Ada cai dah sakit jantong terpaksa dirawat
    Ntah apa ceriita si Kadok kat katil dlm wad

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  46. PH war2kan satu bajet angan2 yg janggal
    Niat mau sabotaj bajet BN, ternyata gagal
    Bajet PM bentang, cai spt leher dipenggal
    Agak nya ada yg sakit jantong, meninggal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  47. Trend bajet najib hanya nak tarik pengundi tapi hakikat ekonomi negara masih tahap perlahan ,juga kehidupan rakyat masih ta berubah meski selepas pru nanti .justeru iltizam pakatan lebih besar untuk mereformasikan sistem pentadbiran kerajaan najib yg gagal memajukan ekonomi dan rakyat

    ReplyDelete
  48. Hamba ini sbg guru, sentiasa akan berbakti
    Sikap sayang negara, pasti tersemat di hati
    Mahu kutok cerca kerajaan, hamba tak reti
    Tak termakan hamba, hasutan Madey kuty

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  49. Dlm budjet, pelbagai peruntukan ditambah
    Perhatian diberi, Perlis hingga le ke Sabah
    Buat apa le lagi kerajaan perlu nak diubah
    Biarkan jer cai2 bingai terus risau gelabah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  50. Memang moleklah toll dihapuskan di Selangor dan di Johor.

    Cuma yang jadi mushkil, mana ada toll EDL di Johor Bahru?

    Ini cerita dongeng ka apa ka?

    Dulu PRU13 sudah pun orang dah dah letak kain rentang , "Terima Kasih kerana tak ada toll EDL"

    Ini apa pulak hapuskan toll yang memang tak ada?

    ReplyDelete
  51. Bajet 2018 membuat rakyat kita jadii teruja
    Begiitu kemas k’jaan BN mengatur belanja
    Sdg hamba pula, asyik merindu & memuja
    Tak sabar hadir nya Mas nan manis manja

    __________________________
    LAGU M. BAKRI: MANIS MANJA
    (https://www.youtube.com/watch?v=rN-F-YVARMM)

    Gaya mu menawan
    Lenggang mu lemah nan gemalai
    Gadis manis nan manja
    Memikat jiwa sukma

    Duhai gadis manja
    Manis bagai cahaya purnama
    Sinar mu mengusik jiwa
    Membuat ku tak lupa

    Chorus:

    Senyum mu manis bak madu
    Menawan hati ku rindu
    Daku tiba di pangkuan mu
    Menghilang duka dan pilu

    Anda gadis suci
    Wajah mu putih dan berseri
    Kau kasih ku nan murni
    Semoga kekal abadi

    ______________________
    Buat si manja ku kirim lagu,
    Salam rindu di angin nan lalu.
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  52. Tuan Budin,
    Naik feri kira free jugak ke?

    ReplyDelete
  53. Bajet yg PM bentang seimbang dan sekata
    Habis tenggelam PH punya kelentong aota
    Caii2 bingai dlm resah resah, jiwa meronta
    Cuma keluar komen kosong tiada berfakta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pondan anak babi tak berotak
      Terkenkang teruk kena. gasak
      Pantun pun hampeh cam pukimak
      Itulah dia babi anak beranak


      Kah kahhh kahhhhh kahhhhhhhhhhhh

      Delete
  54. Adakah mampu menawan hati pengundi? Belum tentu kerana nampak nya makin boros, tidak menunjuk kesan pertumbuhan ekonomi nanti kerana peruntukan pembangunan sangat ciput yg tidak akan mengujud peluang pekerjaan pada siswazah menganggur . Hanya GST dan kenaikan minyak perlu diperjuang rakyat

    ReplyDelete
  55. Eloo dubuk jiban pehal senyap mari lah kita bincang intipati budget cash is the king yg kowg agungkan tue jgn menganjing jer dgn pantun merepek juga carutan yg memualkan
    Sila bagi komentar budget semalam
    Haha takat mampu bagi bonus
    rm 1500 bayar ansuran apa barang jiban kata ekonomi baik?u tell me moron
    Paling kurang bagi lah 4bulan bonus utk mnyokong dalil yg jiban cakap ekonomi tumbuh subuh tak lah penjawat awam menyembih brown dapat bonus bayar skit skit cam beli karpet ngan bangla haha selangor ngan penang bleh bgi bonus takkan cash of the king tak leh nak payung?

    ReplyDelete
  56. Zahid Hamidi dah mengaku ini bajet pilihanraya
    Bila bajet pilihanraya kita fahamlah maksudnya
    Takan si abdi Kejora tua ni taktau itu bidalannya
    Atau si abdi Kejora tua ni sedang gundahgulana

    ReplyDelete
  57. Cai2 bahlol unta, terus diam sepi membisu
    Bajet kemas mantap tak dpt nak dibuat isu
    Ramai caii jadi bingung, spt mabok samsu
    Ada yg nangis, bagai bayi kehabisan susu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ________________________
    Basah terendam, pintu di Jawa
    Pedati di Aceh, teguh dan sasa
    Resah ku pendam, rindu ku bawa
    Menanti kekasih, sungguh tersiksa

    ReplyDelete
  58. Main duit pulak geng najip.ni



    Macam rkyat ni pelacur



    Najio sogok duit



    Sapa yg terima duit najip memang sah dia pelacur tegar !!!!






    ReplyDelete
  59. xy: Yapedapeduuuu !!!!
    x: TOL Johor East Dispersal , KITA akaan Maansooohkan , yeahhh,kita hebat kuwaaaat !!!
    x: Psst,psst psssssstttt!
    y: Ape ?
    x: Situ mmg tak pernah bertol pun..bos.
    x: Aaaah,tk kira KITA lebih bijak kuaaat jugaaak!
    xy,: Hoi Hoi Yahoi!Yahanayapeduuuk!

    ReplyDelete
  60. Hamba berii komen dari suboh ke tgh hari
    Udah lama di sini, kini mahu berundur diri
    Biila masuk balik, banyak komen nak beri
    Harapnya cai2 bingai tolong le jangan lari

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  61. Kebanyakkan rakyat Malaysia memang buta.Bajet Najib tahun-tahun yang lepas pun tak terbuat.Najib adalah musuh utama Malaysia hari ini.Orang yang boleh berfikir dengan baik wajib tolak Najib.

    ReplyDelete
  62. Ammaaaa segala bajet oleh appaaaa pembangunan india. Yituuu anaaaak bayar gst sudaaa tarak cukup wang la deiii

    ReplyDelete
  63. Bajet2018 menyeluruh serta serba lengkap
    Cai2 biol udah tak tahu apa lagii nak cakap
    Yg bujang terlopong saja le bantal didakap
    Manakala yg bapok terus dgn kerja mekap

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  64. Pmbntgn digulung puji melambung tapi bau hanceng
    Bajet 2018 belanja urus segunung p`bangunan tarak
    Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng SandroboneBoing Scrophene Bejing Jibo bini badak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi jibo!!! jalan kat kampong aku dah dah dah berlopak lopak lopak pak pak pak...jadi tempat kubang badak dak dak , untong badak dah tak datang bulan....tapi taek lo nya bertaburannnn......tambah lah bajet pembangunan boleh buat repair jalan...kalo tak barisan nasional BOLEH JALAN,,,,BYE BYE BYE LEBABAI...

      Delete
    2. 13.34..bukan ke orang2 kat kampong kau tu penyokong tegar PH...mintaklah peruntukan dari dia orang, apasal pulak tak malu nak mengadu pada BN? Madey kan duit dia billion2...kau gi lah ngadap kat dia !

      Delete
  65. Hamba membela k’jaan dlm cara bergurau
    Kalau cai2 nak tibai, tak akan hamba hirau
    Bajet 2018 mantap bikin idea caii kemarau
    Oh.. zohor dah dekat, hamba nak gi surau

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  66. Budget Operasi 84%,Budget pembangunan hanya 16%...

    Nampak tak Budget BANGSAWAN/BRAHMIN VS RAKYAT MARHAEN

    Budget Barang Naik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meroyan kau ni

      Delete
    2. 1431, kalau kau tak boleh perinci tuduhan meroyan diatas, maka bererti kamu sedang mengalami gangguan mental.
      Disaran berubat cepat

      Delete

  67. Renonglah selalu, kdlm diri mu
    CAHAYA-Cinta NYA.. ada disitu
    Berkatalah BENAR, Jangan Menipu
    KEBENARAN tu Bertenaga, Miracle slalu


    Lihatlah Alam, Lihatlah Mentari
    CAHAYA-Cinta NYA, Kaseh memBERI
    CAHAYA-Cinta NYA, CAHAYA Azali
    CAHAYA terindah, menghiasi Diri


    CAHAYA-Cinta NYA, CAHAYA Abadi
    Seindah2 CAHAYA, menghiasi Diri
    Kaseh memBERI.. Tak Klepet menCURI
    Kaseh memBERI.. Santun Simpati
    Kaseh memBERI.. Indah Berseri
    Berseri Abadi.. Sampai Kemati..

    ReplyDelete
  68. Bajet 2018 mantap, lengkap & menyeluruh
    Ibarat berkebun & tunggu buah akan luruh
    Cai2 kini tenggelam punca darah gemuruh
    Menggigil, bagai terdengar petir dan guruh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  69. BN sudah buat yg paling baik untuk negara
    Bajet 2018 membuat rakyat terasa gembira
    Sebalik nya pula, cai2 dilanda resah gelora
    Mula lah cai2 melalak, nak cetus huru hara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  70. Bajet 2018 terbentang sudah
    Tangan rakyat sedia menadah
    PRU14 sudah makin dekat dah
    Pilih PH, BN tu dah bekarat dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pilih Ph, sesal tak sudah
      Sudahnya gila meroyan bersidang bawah pokok

      Delete
    2. ada saper tanya ker ni. sila chk dlm seluar anda , batu tu dh hilang atau kecut.nnt sesal tak sudah

      Delete
  71. INSYAALLAH KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN TERUS KEKAL MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14...AMIN.!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memerintah hutan belantara dan gunong ganang...kawasan binatang buas...

      Delete
  72. xy: Yapedapeduuu!!!!
    x: TOL Johor East Dispersal , KITA akaan Maansooohkan tolll. Yeahhh!! ,kita hebat kuwaaaat !!!
    y: Psst,psst psssssstttt! bos..
    x: Apa !!? Aku tengah syiok nii!!
    y: Ermmm, situ mmg tak pernah ada bertol pun..bos.
    x: Aaaah! pedulik!@ tk kira!! KITA lebih bijak kuaaat jugaaak!
    xy,: Hoi Hoi Yahoi!Yahanayapeduuuk!
    x: Sajaann! , esok kasi dia orang smua penyamun2 kita ni..Public Holiday.
    1336yzabcdefg: horrrayyyyyyy, hoi hoi ya hoi yahanabahana !!

    ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makin teruk gila meroyan

      Delete
    2. Sila beri penceritaan bab dakwaan mansuhan Tol East Distribution Link.
      Ubat jgn lupa ambek.

      Delete
  73. Bajet 2018 dah buktikan, k'jaan BN berupaya
    Ia jugak menunjukkan yg negara kita ini kaya
    Aota kelentong PH, rakyat tak lagi terpedaya
    BN gerenti akan kekal bertakhta di Putrajaya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Negara kaya, rakyat miskin! Hu hu hu hu

      Delete
  74. Aduhai ..banyak nak baca hal budget ni. Kesian Salleh biawak. Dia ni lambat paham pasal bangang sangat. Lain2 menteri dah bodek kaw2. Dia belum lagi paham pasal nak baca pun kena eja pelan2. Tapi takpe. Salleh biawak akan dapat ayat lagi hebat dari ayat budget yg terbaik dalam sejarah negara. Tak percaya tunggu jelah komen dari Salleh biawak aka pakar bodek negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesiannya kat puak cai Ph. Makin teruk penyakit gila babi.

      Delete
    2. Haha Ibu Segala Ayat tak keluar lagi. Sambil tu rakyat pun masih tunggu mendapatkan pokok duit yg tertera dlm lapuran TV3 suku smlam. Adolaaa,kebas perut tak jilang lagi tgk pertahanan yg dibawa oleh Caipelahap Taek low..

      Delete
  75. Cai2 bahlol baghal unta, terus diam menyepi
    Tak laku pun bajet PH, Mt jenin punya mimpi
    Nak tadbir kjaan, hanya harap toke babi DAP
    Kalu nak harap Cap Bunga, lagii ler tak blh pi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. 14.34 ..sorok sikit bahlol kau tu bai. Takde penah pun harap kat dap. 22 tahun dia perintah dan lepaskan dulu kat paklah pun ada lagi duitnya. Lepas najib pm hampas kau kalah nanti ..beban je yg dia tinggalkan. Malulah sikit cakap macam budak bahlol. Nak puji gi je kat blog dedak tun faisal.

      Delete
  76. Caii2 biol, awal nya kemain garang spt singa
    Tengok bajet 2018, cai2 terus jadi ternganga
    Tak terkata apa ler, Matdey boss Cap Bunga
    Frust nonggeng, hempok kepala kat belanga

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaki klentong menyalak...

      Delete
    2. 14.45 ...nak komen apa lagi. Budget bangang. Kalau komen samalah bangang macam kau tu. Tunggu jelah pru.

      Delete
  77. Rakyat dok fikir bila GST nak dihapus atau dikurang, hanya melalui PRU saja harapan rakyat boleh dilaksanakan.

    ReplyDelete
  78. Mr J....bila setengah juta rumah PR1MA nak siap? Tahun depan nak PRU dah nie. Bila hospital pakar baling siap? Kah kah kah kah

    ReplyDelete
  79. BN sudah buat yg paling baik untuk negara?
    Cuba sebut tunjukkan kami, yang mana satu
    1MDB? GST? fELDA? TH? KWSP?semua huruhara
    Dikerja dek MO One, PRU14 ni kami naklutu

    ReplyDelete
  80. Nyampah tgok kejora keturunan babi
    Agaknya hari hari metekdarah babi
    Prangai dah mcm penyakit gila babi
    Elok sgt lah org panggil dia babi


    Kah kahh kahhhhh kahhhhhhhhhhhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm ko ni baru betul punya babi

      Delete







  81. I wish the election is tommorow as i cannot wait to kick this government (bn) out !!!!








    ReplyDelete
  82. Demi masa depan negara, rakyat akan memikir semasak2 sebelum menurunkan keputusan peribadi pada pru nanti, pengalaman lepas tidak akan dilupakan semasa subsidi masih ada, nilai ringgit tinggi, tiada GST ,

    ReplyDelete
  83. Terbaca 1 berita dalam NST Singapore. Ibu segala bajet, paling progresif dan inklusif sejak merdeka yg dibentangkan oleh DSNR, mendapat pengiktirafan tinggi oleh PM Spore, Lee Hsien Loong, sebagai amat realistik dan ternyata mampu utk meletakkan Msia di atas landasan yg betul menuju negara maju. Beliau juga tertarik dgn bbp insentif yg ditawarkan dan menimbangkan utk digunapakai negara tersebut. Menteri kewangan Spore juga mengakui bahawa simpanan rizab Msia jauh mengatasi negaranya dan beliau mengucapkan tahniah kpd DSNR dan Kerajaan BN kerana masih mampu mengekalkan prestasi kewangan yg diratingkan sebagai A- oleh agensi penarafan kewangan A/ Bangsa. Beliau juga menambah, rating terbaik Spore hanyalah B- sahaja, itu pun semasa era LKY sebagai PM. Kadang2 kita pun rasa pelik, org luar yg memuji bajet kita, sedangkan rakyat Msia sendiri, ramai yg memperlekeh2kannya. Nak tanya, ke mana perginya semangat patriotik, wala dan setia kpd negara tercinta..sampai bila nak bersikap mcm ni. Takkan lah kita tak mengambil iktibar dari kejatuhan kesultanan melayu melaka. Ia jatuh bukan kerana kekuatan ketenteraan portugis, tapi kerana segelintir rakyatnya yg menjadikan diri sebagai api dalam sekam, cagu dalam sepatu...umpama anai2 yg akan meruntuhkan rumah yg tersergam indah, sedikit demi sedikit. Itu lah analogi mudah utk pengkhianat2 bangsa dan negara yg sentiasa mencari jalan utk terus menerus memporak perandakan keharmonian dan kestabilan Msia yg telah kita sama2 bina selama ini !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala pundek kau rating terbaik spore b-! Nak meraban pun pilih la tmpat. Ingat pakatan ni bengap cam geng korang ker! Inilah akibat overdose dildo!

      Delete
    2. For ur fucking info, standard & poor, moody's bgi spore aaa rating!

      Delete
    3. Mba sekolah pondok punya analysis. Singaporeans have been laughing at us since pak lah's days. They will continue to laugh, bcos of idiots like u GN

      Delete
  84. Yeeeeeehhhh!
    Ssempat dpt buat rambut raya aiii gitu.
    Junuary bayar booking salun rm1000.Ramadhan masok baki rm200.
    Ada baki lagi tuu hehe !
    Hmmm? Alamak, tak dapat aai nak berbuker dgn Wagyu rm2600 sepinggan.
    Ahhh, tak kisah nak raya, baki 300 aiii swipe dulu jer, biar utang 2300..ade aper hal.
    Biar pape asal kedana.

    muah! luv u r man u, u r my man.
    janji melayoos.
    Awwww, Tak gitu?

    ReplyDelete
  85. ko kata lah apa saja belanjawan yg gah2 najib woit.. confirm ko x buat pon.

    ReplyDelete
  86. Rupa-rupanya masih ramai lagi pewaris kerajaan kuno Perak yg bersidang bawah pokok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duk putrajaya pun klau kaki rembat duit x guna gak!

      Delete
  87. Kalau sesiapa yg pernah bekerja dgn International company seebagai CEO,GM,CFO Bila tenguk Budget Najib..Mungkin akan TERGELAK..Di panggil Budget "Plug in from the sky"

    Macam mana dia buat costing budget tu!!
    Profit/loss,dIKAJI Budget najib sejak dari 2009 Consercative years semuanya Loss.

    Kalau najib jadi CEO Company,tak sampai tahun 2013,Board of Directors Company tu,akan tunjuk "Show cause letter,to EXIT door".

    Asyik -Negative memanjang..Mana nak korek duit nak bayar itu semua,KECUALI KENA MENGADAIKAN ASSET/PROPERTIES YG ADA...NAK BUAT LOAN LAGI BANK MANA YG NAK BAGI..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, sejak 2009 lagi Malaysia memang dah bangkrap sejak Najib pegang PM. Aku pun tak tau dari mana Najib korek duit utk bayar gaji kakitangan kerajaan. Setahu aku, semua bank tak bagi pinjaman kat kerajaan Malaysia.
      Mungkin selama ni Najib bayar guna duit fotostat kot.
      Aku pun konpius ni...

      Delete
    2. Kalo tak bankrap obat cukup di sepital...peralatan bedah tak di di recycle...minyak petrol dan minyak masak tak naik herga....ringgit tak tak uzur...elaun guru pelatih tak di mansuhkan...

      Delete
  88. RIDER`S OF THE LOST ARK 2017 = JIBAN BIJAN JIBO KLEPTO
    NEW RELEASE HOLLYWOOD BOX OFFICE BY RED GRINITE FILMS
    CO-PRODUCER- TV3SUKU- SPECIAL APPEARANCE: JIBAN as Cash King, HIPPO as Pink DQC, JHO LOW as The Doggy WITH 1MDB

    Charity show starting 2018-sponsored: 1M`sia Dev Bhd

    Lai...Lai...lai...

    ReplyDelete
  89. PH tunjuk bajet Mt Jenin cai2 suka terloncat
    Bila BN bentang bajet, cai2 terus risau pucat
    Belanjawan begiitu sempurna, tak ada cacat
    Cai2 tak reti nak komplen, akal jadii terencat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Babi pondan kengkang 5 kupang!

      Delete

  90. Bajet itu apa ?

    Bajet ialah 'Nasi Bajet'

    Bajet yang Najib punya tak nampak pun ia nya bajet sebab yang kena bajet ialah rakyat.

    'Nasi Bajet' rakyat, .. ayam seketul©ikan keli, sayur, sambal belacan dan sebungkus kuah. 'Nasi Bajet' untuk penyamun ialah Nasi, Kambing©Ikan Bawal, sambal kerang©paru, sayur campur©sup sayur dan sebungkus daging kicap pedas..

    'Nasi Bajet' PH, meriah. Nasi dan sayur dah semestinya. Selepas PH menang, Nasi Bajet yang dijual sekarang lauk nya bertambah. Selain yang ada sekarang, rakyat dapat makan daging lembu@kambing, ikan kerisi, ikan kembung, ikan tenggiri, ikan kena jenahak dan sebungkus sambal ikan bilis@sardin...

    Bajet Najib rakyat cukup-cukup makan. Kalau tak kena gaya, Nasi Bajet rakyat cuma seketul ayam dan kuah sup kosong

    Bajet PH.. ialah Nasi Bajet Istimewa...

    Orang yang bebal sahaja yang pilih Nasi Bajet seketul ayam, sayur dan sebungkus kuah..

    ReplyDelete
  91. Baru balik dari masjid kariah aku. Tadi telah diadakan tahlilkhas dan doa kesyukuran sempena pembentangan bajet DSNR semalam. Ramai ahli2 kariah yg menghamburkan pujian tinggi terhadap kerajaan BN yang terus menerus berusaha utk memperkasakan kehidupan rakyat marhaein, khususnya memberi pengiktirafan kpd imam,bilal dan siak seluruh negara. Imam kariah aku tu pun menyatakan kesyukuran tak terhingga kerana institusi masjid kini mendapat pengiktirafan yg sewajarnya oleh DSNR. Katanya lagi, ini berbeza dgn keadaan di Penanag, di mana nak azan pun kena diperlahankan agar tidak mengganggu kaum2 lain yg sedang berehat atau yg masih tidur. Beliau menyatakan kekhuatiran Msia akan menjadi spt Spore jika PH dan DAP memerintah nanti..azan pun hanya dibenarkan didalam masjid aje tanpa penggunaan pembesar suara.Ibadah korban tak dibenarkan lagi dijalankan kerana ia dianggap oleh pemerintah di sana sebagai berlaku zalim terhadap haiwan. Seram pulak aku dengar luahannya tu...tapi tak mustahil ia akan terjadi di Msia jika Umno yg menjadi tunjang mempertahankan Islam di tolak oleh rakyat Melayu sendiri di negara ini !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahli kariah ko pahan ke bajet?.....ko pon akau tanye bajet berimbang ato bajet defist tak jawab2 pon...ko sendiri pon tak reti pasal bajet ni....hehehe

      Delete
    2. hehehheheheh...umno mempertahankan isle...hehheheheh...
      isle umno..sapu duit rakyat okay..

      Delete
  92. BERITA BAIK UTK RAKYAT MALAYSIA

    Mulai Esok KPDNKK Akan Mengisytiharkan 7 Lagi Barang Yg Tidak Dikenakan GST. Antara Barang Yg Tidak Dikenakan GST Ialah Spt Berikut :

    1. Barangsiapa
    2. Barangkali
    3. Barang Merapu
    4. Barang Yg Lepas Jgn Dikenang
    5. Barang Kau Simpan Baik²
    6. Apa Barang
    7. Baik Punya Barang
    8. Barang Tak Laku

    Jangan Marah Nanti TUA Mengejut .. ����
    ��������������

    ReplyDelete
  93. Najib ade umum ke sumber kewangan untuk melaksanakan bajet?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bajet kassim baba bajet fleksibel...boleh potong dan adjust bila2 masa...hehehehe...

      Delete
    2. Betul tu!! nak buat budget kena ada 2 komponen penting:

      1.PENDAPATAN:Sumber keewangan.
      2.PERBELANJAAN..

      yANG KITA NAMPAK SEKARANG BADGET NAJIB HANYA PErbelanjaan.

      Kita ingat dulu dia pergi US nak jual kapal-terbang,lebih hebat dari jumbo boeing.Tripple dekker seat lagi.Barulah dapat berbillion2 smber pendapatan...

      yg kita tahu sember najib ialah..CUKAI..DAN CUKAI..DAN CUKAII.
      Dari kelapa sawit dah kantoi hutang 40billion..
      so creat GST satu sumber keewangan najib..tahun depat naikkanlah dari 6% ka 10%...

      Senagnya kerja najib,tak payah crack kepala...bagi..bagi..belanja..belanja..sumber keewangan?????????

      Delete
    3. 20.20...Ada lah, dia cakap nak pinjam duit dari mak bapak kau ! kikiokikkkiokkiokkkiok...

      Delete
    4. Ko hanye pandai merapu memenuhi tugas yg diarahkan oleh kassim baba...hehehehe. ...huhuhuhuuu..

      Delete
    5. dalam menjayakan badget ini,ada 5 komponent penting pada yg menjalankan amanah.

      TEERTIB
      1.Transparency.
      2.aCCOUNTABALITY.
      3.iNTERGERITY.
      4.aUDIT REPORT KA PARLIMEN.
      5.tINDAKKAN
      jIKALAU BENDA INI taada,BUATLAH bUDGET SE BEST MANAPUN..Pati HANCUSSS.

      Delete
    6. Kassim baba tak ade syarat2 tu semua...kaki klentong dan sapu licin...

      Delete
    7. Kassim baba buat bajet bagi rakyat syok....isi kassim baba dan kroni sapu....kulit tulang dan kuah bagi rakyat...

      Delete
  94. Geng najib ko tak tanye ker kakitangan kerajaan persekutuan ato kakitangan kerajaan negeri BN?...mereka suka tak bajet ni?...dengar khabar kakitangan kerajaan selangor dan penang sindir kakitangan persekutuan...katanye kakitangan persekutuan bijak pilih kerajaan....padan muka serba serbi mahal...

    ReplyDelete
  95. 20.35...PA tak heran pun bonus 2 bulan penang dan Selangor tu, tak mananya berkat. Sumber byar bonus dan gaji mereka pun dari hasil cukai judi, arak dan pusat2 maksiat yg melambak2 kat kedua2 negeri tu. Rezeki yg berkat ni pun diukur berapa banyak kita dapat , yg penting ia dari sumber2 yg hala dan takde kait mengait dgn yg haram dan dikutuk oleh Islam beb !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni geng najib memang bodoooss terlajak...kememeterian mana yg bagi lesen buat dan jual arak?...lesen judi pon sape yg luluskan mcm genting?....semua lesen perrniagaan bukan diluluskan oleh pendaftar syarikat?....ini semua bukan bawah kassim baba?....cakap pakai otak dikepala...jangan pakai kepala lutut bodoois oooi...

      Delete
  96. Dear
    Eric see to..just moniter ur Geng najib,no subtance at all,please convey this message to najib.."Cut his allowance by 50% .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini bukan Eric yg takut berdebat dengan Rafizi?...

      Delete
  97. KIKKIKIKI...

    TAK PAYAH LA NAK BERKIRA KIRA PULA
    MME PILIHANRAYA LEPAS BAJET DIADA
    JANUARI KA FEB OR MAC NO HAL PUNYA
    YG PENTING SGORK PENANG RAMPAS SEMULA

    NURUL MARAH MARAH TOL DI HAPUSKAN
    KIKIKI.. TERINGAT 40 ORG KG KERINCI DOLU
    LOKOS MAK JANDA DEPA SUMA DI KENCINGKAN
    HANYA SEBUKU ROTI SAJA PENGUBAT KALBU
    ISTANA BKT SEGAMBUT SI JANDA BERSEMAYAM


    ALAHAIIII... BERAMBOSSSSS BARUA SINGAPORK@DAP


    KIKIKIKI..


    MUKADIMAH BAJET SI BOGIS MENYERANG
    TERKONTUT TERKINCIT MAMAK DIKERJAKAN
    SUMAN JACK JPC POMEN BWH TANAH YG BANGANG
    BOGIS DLM PAKATAN TERKINJA KINJA SAKAN



    KIKIKIKIKI....



    INI KALI HAAHH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mimpi dan khayak nak rampas selangor dan penang....orang selangor dan penang benci kassim baba....heheheheeee

      Delete
  98. Bahet kassim baba blm tentu dapat dilaksanakan sepenuhnye....kassim baba kuat klentong....hehehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...