Friday 13 October 2017

SATU LAGI VIDEO MUNCUL, TAMRIN CABAR PEMIMPIN ATASAN SPRM BERANI TAMPIL BUAT PENJELASAN


Beberapa hari lalu telah tersebar satu klip video yang mengaitkan seorang pemimpin atasan SPRM yang didakwa mempunyai hubungan terlarang dengan wanita yang dikatakan sudah pun bersuami.

Dikatakan akibat hubungan dengan pemimpin atasan SPRM itulah rumahtangga wanita berkenaan berakhir dengan perpisahan.

Susulannya beberapa hari kemudian, wanita yang dikaitkan itu tampil dengan penjelasan di laman Facebooknya menafikan keruntuhan rumahtangganya ada kaitan dengan mana-mana pihak, termasuk pemimpin atasan SPRM berkenaan.
Kata wanita terbabit, perceraiannya adalah merupakan hal peribadi dan dicapai melalui persetujuan dengan bekas suaminya dan tiada kaitan dengan siapa pun jua.

Berkaitan hal yang sama, Timbalan Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki bagaimanapun enggan mengulas berhubung penyebaran video berkenaan.

"Maafkan saya, saya tidak mahu mengulas mengenai perkara itu,"  kata Azam kepada sebuah portal atas talian.

Bagaimanapun, sejak malam tadi telah tersebar satu lagi video melalui youtube mengenai hubungan pemimpin atasan SPRM terbabit dengan wanita yang dikaitkan beliau mempunyai hubungan itu.

Jika dalam video pertama, hubungan mereka hanya digambarkan secara umum, tetapi dalam video kedua ini ia agak detail dengan beberapa keping gambar melibatkan mereka berserta tarikh dan lokasi turut disertakan sama.

Dengan satu demi satu video disebarkan, apakah ianya benar atau fitnah?

Apakah akan muncul beberapa lagi video selepas ini?

Apakah pemimpin atasan atasan SPRM berkenaan hanya perlu berdiam diri saja melihat muncul dan tersebarnya  video-video berkenaan?

Dalam hubungan ini, bekas Ahli Parlimen Batu Berendam, Tamrin Ghafar mencabar pemimpin atasan SPRM yang dikaitkan dalam video tersebut agar segera dan berani untuk tampil membuat penjelasan.

Kata beliau, oleh kerana video itu telah tersebar luas melalui youtube dan pelbagai media sosial lain secara meluas, malah mungkin hingga ke kampung-kampung,  orang yang dikaitkan perlu berani tampil membuat penjelasan.
"Jika betul, katakan betul dan jika ianya fitnah, nafikanlah dengan jujur, ikhlas serta atas nama Tuhan Yang Maha Mendengar dan Maha Melihat," tegas Tamrin lagi.

Menurut Tamrin, walaupun wanita yang dikaitkan dengan hubungan terlarang itu sudah membuat penafian, tetapi dalam hal ini, pemimpin atasan SPRM berkenaan tetap wajib memberi penjelasan kerana ia berkaitan dengan kedudukan, jawatan dan agensi yang diketuainya yang sangat penting peranannya dalam masyarakat.

"Bagaimana pemimpin atasan SPRM itu mahu memerangi pelbagai kekotoran seperti rasuah, penyelewengan dan salahguna kuasa dalam kerajaan, agensi atau individu yang berkuasa, sedangkan beliau sendiri terpalit dengan dakwaan kekotoran yang lain? soal Tamrin.

Kata beliau, hanya dengan keberanian pemimpin atasan SPRM berkenaan tampil membuat penjelasan dapat menjernihkan keadaan berhubung dakwaan tersebut.

Selain itu, tambah Tamrin, oleh kerana laporan polis sudah pun dibuat mengenai perkara itu, suatu siasatan yang adil dan menyeluruh juga hendaklah segera dilakukan oleh PDRM terhadap pemimpin atasan SPRM terbabit.  (ShahbudinHusin 13/10/2017)

220 comments:

  1. Assalamualaikum, panggil RPK la. Dia kan terror bab2 pompuan ni. Tapi Tanya la dulu. Pompuan ni Belah mane. Roger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1st..🍡🍧🍨🍦🍰🎂🍮

      Delete
    2. ...kontut KO busuk MANO BOLEH 1ST...

      Delete
    3. Sudah sudahlah



      Sprm

      Ko fitnah limfuan eng..

      Ambil kooo


      Kes isa semak dorarmon ape cerita lepas pulaaaak


      Sprm lagi bodo pdrm


      Pdrm tangkap.reman dakwa


      Sprm tangkap reman hisap.nenen

      Delete
    4. CAHAY itu bak mentari FREE nFREE..

      CAHAYA itu ialah sbnr2 nilai kbnaran..

      CAHAYA itu mmbawa setggi2 nilai keadilan..

      CAHAYA itu juga semulia2 INTEGRITY Transperency MERIT amanah luhur LURUS kudus dan suci bersinar2 brCAHAYA ddlm sanubari..

      Syabass saudara Budin, kita wajib sama2 mewar2 kan CAHAYA universal azali yg dibawa oleh nabi2 n wali2NYA itu tanpa n TANPA sehalus2 bias n prejudis hatta kpd diri kita sendiri..

      CAHAYA itu sgt2 terang n LURUS..hatta menyuloh memancar kedlm setiap kita yg tak mampu n tak dpt kita sembunyi kan lg..persis selayaknya sprt sabda/CAHAYA nabi SAW: "klu anak ku Patimah menCURI pasti ku potong tangannya.."

      Oh! yesss!

      YESS n yesss!

      ""CAHAYA itu wajib n WAJIB menyuloh kdlm diri kita terlebih dahulu sblum kita menyuloh kdlm diri insan yg lain..n setiap yg bernama "PEMIMPIN" itu wajib menyuloh kdlm diri mrk masing2 dgn sjujur2 skudus2 serta sluhur2nya.. n barulah sbnr2 CAHAYA itu akan bnar2 mnjd telus tembus bnar2 terang BENDERANG""!

      Begitulah indahnya CAHAYA Integrity MERIT amanah luhur LURUS transparency yg tlh dibawa oleh seluruh nabi2 yg wajib sama2 kita hayati kita subur n war2kan brsama2 kpd seluruh generasi ini.. n itulah "elegance-MIND" yg pasti n lg PASTI dpt melenyapkan sgl yg GELAP yg berpura2 yg menipu KELIRU mmbunuh merompak mnyonglap dgn sgl cover-up ONAR konspirasi2 "barbaric" yg sgt2 hina sgt jijik lg keji..

      Suburkan CAHAYA cinta CAHAYA Integrity kpd sluruh generasi ini s "what we SAY tru our HEART intently, we shall be" hi hi..

      Delete
    5. siapa FIRST?

      Delete
    6. Oden ni 1st ha, kalu boto dikoba tajuk ni, elok la suruh diyo lotak jawatan caro terhormat .. udah tak layak lagi dah ... tang ni Oden sokong Budin2

      Delete
    7. 1331 ni nak tanyo ... sojak bilo cahayo tu jadi tuhan ko sembah, syirik tu ...

      Delete
    8. Kpd anon..14:58pm

      Lihat kdlm surah 24 ddlm QURAN=Surah An-NUUR

      dan An-NUUR=itu CAHAYA sbhgn dari nama/sifat TUHAN

      Syabass saudara anon 14:58 smoga mndpt pencerahan baru, syabass..

      Delete
    9. Anon..14:58

      Tanpa CAHAYA drp TUHAN ddlm diri kita, hati kita mnjd GELAP n disitulah sgl bentuk penipuan keliru SYIRIK n penindasan berleluasa
      tanpa kita sedari..

      Delete
    10. Ikut pm la. Diam jer, tutup mulut rapat dan mulut yg terbuka pun letih dan hilang bunyi.

      Delete
    11. Penyumbang terbesar datang daripada PAS Negeri Kelantan berjumlah RM110 ribu. Penyumbang lain adalah PAS negeri Pahang RM70,908.00, PAS Perak RM30,700.00, Geng Ustaz RM31,000.00, Dewan Muslimat PAS Malaysia (DMPM) RM20 ribu, PAS Pulau Pinang RM15 ribu, Dewan Muslimat PAS Kedah RM9,200.00, PAS Langkawi RM18,668,00, Jabatan Amal Serdang RM25 ribu dan lain-lain penyumbang melalui TKA.

      Turut menyumbang ialah Sabasun HyperRuncit RM12,750,00, Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI) Terengganu RM9,300.00, sumbangan melalui Dato' Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man RM16 ribu dan melalui Ustaz Misbahul Munir Masduki berjumlah RM8 ribu.

      Sebahagian daripada sumbangan akan dibawa pada misi akan datang bersama sumbangan yang sedang dikumpulkan di beberapa negeri seperti PAS Terengganu.

      Misi kali pertama pada 10 hingga 14 September sebelum ini berikutan krisis terbaru pada 25 Ogos tahun ini telah melibatkan sumbangan berjumlah RM150 ribu. Sumbangan tersebut diterima daripada PAS Kedah (RM60 ribu), PAS Selangor, PAS Melaka, dan sumbangan orang ramai melalui TKA PASRelief.

      Program sumbangan kali ini difokuskan kepada sumbangan bahan makanan seberat kira-kira 52 tan untuk 4000 keluarga, pembinaan 60 buah tubewell, 20 shelter home, 15 buah bilik darjah untuk program pendidikan jangka panjang, dan pembinaan masjid dan surau.

      Para peserta misi turut menyumbang RM2,000 setiap seorang bagi membiayai kos penerbangan dan penginapan.

      PASRelief terus merayu sumbangan daripada orang ramai melalui Akaun Maybank 'Tabung Kemanusiaan Antarabangsa' - 5640 7061 1352 untuk membantu jumlah pelarian yang semakin meningkat.

      Angka terbaru pelarian Muslim Rohingya yang memasuki Bangladesh sejak 28 Ogos sehingga semalam dianggarkan telah mencecah jumlah 750,000 orang.

      Delete
    12. Luasnya dunia untuk mencari kaum hawa.bini orang adalah hak suami dia.Kalau mata masih buta kemaruk bini orang, dibawah adalah cadangan untuk dibuat girlfiriend supaya tidak berdosa menggangu rumahtangga orang:

      Pilihlah

      1.Bohsia
      2. Lesibian
      3. Andartu
      4.Janda
      5. Perawan
      6. Balu

      Manusia bukan ternakkan seperti kerbau atau kambing, kena buat pagar supaya tidak meragut ditanah orang.manusia ada otak dan tak perlu ditunjukkan dimana sempadan had bila berkawan demgan bini orang.

      Sesungguhnya Orang yang dilaknati oleh allah ialah orang yang memisahkan hubungan suami isteri

      Delete
    13. 16:31...

      Adakah sejarah berulang seperti kisah cinta Najib suami orang dgn Rosmah isteri orang?

      Delete
  2. Pomen, bab pompuan laju. Hehe. Jgn marah, gurau hari jumaat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah lah SPRM WOII


      PANDAI KO FITNAH LGE BELI RUMAH BAWAH HARGA PASARAN


      ADAHAL.BELI DGN ORG AWAM.BUKAN PEMAJU MACAM.KHIR TOYOL...


      BODO SPRM DGR CAHAP RAJA PANTATTTERA SISA SISA JIJIK BUTIR TAHIK KERABAT TAK BOLEH PAKAI


      BODOOOO

      Delete
    2. Kuasa duit dan burit tue lumrah ujian pada yg berkenaan tpuk dada tnya iman

      Delete
    3. Pengarah Merdeka Center Ibrahim Suffian mengatakan pembangkang akan terpecah undi orang Melayu dalam pertandingan pelbagai penjuru yang boleh menghancurkan impian mereka mahu menakluk Putrajaya.

      PERTANDINGAN tiga penjuru dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) akan lebih memberikan kesan buruk kepada PKR dan DAP berbanding PAS kata Pengarah Merdeka Center, Ibrahim Suffian.

      Ini kerana pertembungan tiga penjuru itu akan memecahkan sokongan pengundi Melayu — yang meliputi lebih 60% jumlah pengundi negara ini, katanya.

      Jelas Ibrahim, semasa pilihan raya umum ke-13, Pakatan Rakyat ketika itu dapat menarik hampir 40% undi Melayu manakala bakinya pergi kepada Umno.

      "Tetapi selepas PAS keluar, sukar untuk dilihat sama ada Bersatu dan Amanah boleh beri undi kepada mereka,” katanya.

      Ibrahim bercakap sebagai panel pada forum “Pertandingan pelbagai penjuru - bencana atau rahmat" anjuran Merdeka Center dan Institut Kajian Malaysia dan Antarabangsa (IKMAS) di Kuala Lumpur, hari ini.

      PKR dan PAS merupakan komponen utama gabungan pembangkang yang menentang dominasi Umno di kerusi majoriti Melayu pada dua PRU sebelum ini.

      Satu lagi ahli Pakatan Rakyat, DAP pula lebih banyak bertanding di kerusi majoriti Cina.

      Menurut Ibrahim, sokongan Melayu kepada PAS dalam PRU13 merupakan paling tinggi dalam gabungan pembangkang dengan 44.34% diikuti PKR dengan 34.13% manakala DAP hanya mendapat sokongan 24.01%. Pengundi melayu yg mengundi DAP dijangka akan berpindah kepada PAS pada PRU 14 nanti yg akan memberi PAS 68% undi melayu di blok pembangkang.

      Krisis ekonomi dan salahgunakuasa dalam kerajaan BN sudah tentu menyebabkan sokongan kpd BN akan menurun. Di jangka 35% undi melayu dari BN akan berpindah kepada blok pembangkang yg sebahagian besarnya akan memilih PAS kerana putusnya hubungan PAS dengan DAP.

      Kajian mengunjurkan PAS diyakini akan memperolehi 65% undi melayu keseluruhan. 25% lagi kekal memilih BN dan 5% memilih PH , penurunan undi melayu pada PH adalah disebabkan kecamukan kepimpinan dalam PH dan sikap keras DAP terhadap islam.

      Menjelaskan lanjut, Ibrahim berkata PKR sebagai satu parti berbilang kaum tidak pernah mendapat sokongan besar masyarakat Melayu sejak ditubuhkan dengan hanya meraih 28 % sokongan undi Melayu dalam pencapaian terbaik mereka pasca PRU2008 dan 2013 di kerusi-kerusi majoriti Melayu.

      Sementara itu kemunculan PAS yang berhasrat bertanding di kerusi-kerusi PKR tidak memberi banyak kelebihan kepada lawan mereka Umno dan Barisan Nasional (BN) kerana krisis2 yg berlaku dalam kerajaan terutamanya isu 1MDB dan GST. Kesediaan PAS bertanding lebih 130 kerusi dijangka melonjakkan sokongan pengundi melayu kapada parti itu di saat-saat akhir sebelum keluar mengundi pada PRU14 nanti.

      “Apa yang boleh disimpulkan ialah jika keadaan berterusan, pertandingan dua penjuru akan memberi kelebihan kepada Pakatan Harapan sebaliknya tiga penjuru akan membunuh Pakatan Harapan,” kata beliau.

      Pada PRU13, Umno memenangi 109 dari keseluruhan 133 kerusi BN sementara PKR hanya memenangi 30 kerusi.

      PAS pula menang di 21 kerusi dan parti Pakatan paling berjaya, DAP mendapat 38 kerusi, sebahagian besar di kawasan majoriti kaum Cina.

      Dua parti baru Pakatan Harapan (PH) yang ditubuhkan tahun lalu iaitu Amanah dan Bersatu dilihat masih tidak mempunyai pengaruh akar umbi seperti PAS.

      Sementara itu, seorang lagi panel Ketua Pusat Kajian Asia Institut Kajian Malaysia dan Antarabangsa (IKMAS) Dr Faisal S. Hazis berkata salah satu kelebihan kepada gabungan pembangkang, dalam satu pilihan raya yang tidak adil dan berat kepada kerajaan ialah perlawanan satu lawan satu.

      Beliau berkata terdapat 80 kerusi marginal, dengan 30 daripadanya sudah berada di tangan pembangkang yang boleh menjadi penentu sekiranya terjadi perlawanan satu lawan satu.

      Sebaliknya PKR sendiri bakal kehilangan 14 atau 50% kerusi yang dimenangi mereka sekiranya terdapat pemecahan undi kepada pembangkang di negara ini.

      Delete
    4. Orang yg sama juga buat kaji selidik berikut....

      A new survey by independent pollster Merdeka Center has found that nearly four out of five Malaysians are unhappy with the government, largely due to its handling of the economy,

      The survey released earlier this week found that Malaysians’ overall happiness with the government has been on the decline since the 2013 polls, when it averaged at about 50 per cent.

      Last year, said the report, support dipped to stay mostly at below 40 per cent.

      This, however, plunged further to 23 per cent in the middle of this year.

      The survey, which according to the ST was conducted among Peninsular Malaysia voters over the month of August, also found that when it came to the government’s handling of the economy, dissatisfaction has risen from under 60 per cent for the most of last year to 78 per cent this year.

      “We reckon that such unhappiness will persist through 2016, judging from further subsidy withdrawals. Tackling unemployment could be a challenging issue in 2016,” ST quoted UOB KayHian research head Vincent Khoo as saying in a report yesterday.

      “Given that the federal government used to hire 60,000 new graduates annually, the ongoing downsizing by many banks, and small and medium-sized enterprises could affect employment,” he added.

      According to ST, this feeling of unhappiness is also felt by the Malays, a key vote bank for Barisan Nasional (BN) lynchpin Umno, with support going from 50 per cent last year to a new low of 31 per cent.

      Citing the survey, Singapore daily said this was mostly due to the economy, with more than two-thirds of respondents listing it as the main issue.

      Among the Chinese, the BN government only has 5 per cent of support, the daily added.

      It said that the survey also showed that the Chinese were more aware of the troubles surrounding troubled state-investment firm 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

      According to ST, Merdeka Center briefed financial sector analysts last week on the results of the survey, which has yet to be released to the media here.

      Prime Minister Datuk Seri Najib Razak and BN has been rocked with internal conflict over numerous issues, chiefly the 1MDB controversy, which has been occupying headlines around the world in recent months.

      On home soil, leaders both in the opposition and BN have been separately campaigning for Najib’s removal, with some alleging that his continued leadership would hamper the country’s ability to overcome a local and global economic slowdown.

      So....mana satu yg benar nie, 15:51 lahanat, care for an explanation..??

      Delete
    5. RAMAI dalam kalangan generasi muda hari ini tidak tahu berkenaan episod hitam krisis Perlembagaan Negara yang berlaku pada tahun 1988 ketika era pemerintahan Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri.

      Mereka yang pada hari ini berusia 28 tahun ke bawah belum pun lahir ke dunia pada ketika krisis itu termasuklah saya yang menulis ini.

      Namun, ia bukanlah penghalang untuk kita mengimbau dan merungkai sejarah lama ini sebagai pengajaran bersama.

      Apa sebenarnya yang berlaku pada tahun 1988?

      Untuk memahami kisah tersebut, lebih mudah ianya ditulis dalam bentuk kronologi peristiwa kerana setiap yang berlaku itu saling berkait sehinggalah krisis tersebut mencapai kemuncaknya iaitu pemecatan Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas pada 08 Ogos 1988.

      Catatan ini akan menunjukkan bagaimana ketika Tun Mahathir berkuasa, beliau telah meruntuhkan institusi kehakiman (judisiari) yang sepatutnya berfungsi dalam konsep "separation of power" seiring badan Legislatif (Parlimen) dan Eksekutif (Kerajaan).

      Apabila pihak Kehakiman dengan beraninya membuat keputusan yang tidak menyebelahi pihak Kerajaan, lalu Tun Mahathir bertindak menggunakan pelbagai cara bagi memastikan para Hakim tunduk kepada Kerajaan.

      Kisah ini bermula apabila;

      26 September 1986: Tun Mahathir, PM ketika itu turut memegang jawatan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri telah menggantung permit pengedaran The Asian Wall Street Journal (AWSJ) selama tiga bulan dan dua orang wartawan AWSJ yang bertugas di Kuala Lumpur, John Peter Berthelsen dan Rafael Roy Pura diusir keluar dari Malaysia kerana penerbitan rencana mendedahkan skandal salahlaku kewangan yang berlaku dalam Kerajaan.

      Mereka berdua memohon di Mahkamah Tinggi agar perintah usir itu diketepikan.

      Hakim Tan Sri Harun Hashim meluluskan permohonan Pura tetapi menolak permohonan Berthelsen.
      11 November 1986: Mahkamah Agung menerima rayuan Berthelsen dan mengetepikan keputusan kerajaan membatalkan permit kerja Berthelsen dengan alasan bahawa peluang untuk didengar harus diberikan kepada wartawan itu.

      24 November 1986: Dalam satu wawancara Majalah Time, Tun Mahathir mengkritik keras institusi kehakiman kerana Hakim mentafsir undang-undang tidak mengikut kehendak Parlimen yang membuat undang-undang.

      11 Disember 1986: Lim Kit Siang memfailkan kes terhadap Tun Mahathir yang menghina Mahkamah sepertimana yang tersiar dalam wawancara Majalah Time.

      Hakim Tan Sri Harun Hashim menolak permohonan itu, namun beliau ada berkata bahawa Perdana Menteri keliru dengan konsep pemisahan kuasa dan keperluan badan kehakiman yang bebas dalam sistem demokrasi.

      24 April 1987: Tun Mahathir menang tipis iaitu majoriti hanya 43 undi mengalahkan Tengku Razaleigh Hamzah dalam perebutan jawatan Presiden Umno.

      Dalam Pemilihan Umno tahun 1987, berlakunya pertembungan yang amat sengit antara Team A yang dipimpin oleh gandingan Tun Mahathir dan Tun Ghafar Baba ditentang oleh Team B yang dipimpin oleh gandingan Tengku Razaleigh dan Tun Musa Hitam.

      Keputusan pemilihan ini akhirnya berpihak kepada Team A. Oleh sebab Team B tidak berpuas hati dengan kekalahan dalam pemilihan tersebut, Umno 11 (sekumpulan ahli Umno) yang pada asalnya 12 orang telah memfailkan kes di Mahkamah Tinggi untuk mendapatkan pengisytiharan pemilihan Umno dibatalkan dan dibuat pemilihan baru kerana wujudnya 'pengundi hantu' iaitu 78 orang perwakilan daripada cawangan yang tidak berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS).

      25 Ogos 1987: Mahkamah Agung telah membenarkan rayuan Lim Kit Siang untuk menghalang United Engineers (M) Berhad (UEM), daripada menandatangani satu perjanjian dengan Kerajaan Malaysia untuk pembinaan dan pengswastaan Lebuh Raya Utara Selatan.

      02 Oktober 1987: Dalam ucapan di Kota Bharu, Kelantan, Tun Mahathir telah menyamakan Badan Kehakiman dengan cawangan perkhidmatan Kerajaan seperti pihak Tentera dan Perkhidmatan Awam.

      Delete
    6. Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Delete
    7. Kenapa najib takut bagi balik kuasa sultan?...hehehe..cakap jer brrdegar2...

      Delete
    8. Tak Tau la saudara othman. Pening kepala nak baca komen sampah. Kalau tak baca kang Kata berat sebelah. Tapi bila dibaca Memang sampah. Mane la lori sampah ni. Merayap Kat my kemut kot. Sane banyak sampah.

      Delete
  3. Kan TS MACC hanya takut pada Allah?

    Allah nak tunjukkan.....itu saja

    ReplyDelete
    Replies

    1. “Pertandingan pelbagai penjuru ini baik untuk demokrasi tapi sukar kepada pembangkang,” kata beliau.

      Bagaimanapun Faisal turut berkata parti pembangkang baru seperti Bersatu perlu terus memastikan kehadiran mereka dikenali dan diterima pengundi bagi menterjemahkan undi kepada pembangkang.

      “Kejatuhan Pakatan Rakyat (sebelum ini) mungkin memberi kesan buruk terhadap peluang liberalisasi menerusi sistem pilihan raya ini.

      “Pembangkang perlu melabur untuk membina parti dan mendaftar pengundi baru. Bukan hanya pengundi muda. Tapi orang dewasa yang masih belum berdaftar,” kata beliau.

      Isu tiga penjuru timbul selepas PAS, yang sebelum ini menjadi rakan PKR dan DAP dalam PH mengumumkan untuk bertanding lebih 100 kerusi dalam PRU akan datang.

      Walaupun dianggap sebagai parti tempatan dengan sokongan terhadap dan terpusat di Pantai Timur, mereka dilihat mampu berperanan sebagai “kingmaker” dalam pertembungan antara PH dan BN.

      Pensyarah Sekolah Kajian Antarabangsa Rajaratnam Johan Sivanamuttu pula berpendapat kehadiran PAS sebagai blok ketiga boleh berlaku pada masa dan keadaan yang tepat dan sesuai.

      “Kita ini boleh berspekulasi. Jika PAS bertindak sebagai sebuah parti politik, maksudnya boleh berunding dengan pihak lain, ia mungkin boleh diambil perhatian,” kata beliau ketika ditemui selepas forum di Kampus Universiti Notthingham Kuala Lumpur itu.

      Johan menyatakan kemungkinan pertembungan antara beberapa gabungan parti politik ini boleh memperlihatkan “post electoral coalition” (gabungan pasca pilihan raya) yang telah menjadi norma di negara maju di Eropah apabila parti individu bergabung membentuk kerajaan selepas keputusan pilihan raya.

      “Ia sudah berlaku di peringkat negeri di Malaysia. Contohnya di Selangor, ada PAS dan PKR. Ia boleh berlaku di peringkat nasional selepas ini,” kata beliau.

      Delete
    2. 15:53...

      Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang?

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Delete
    3. 05 Oktober 1987: Hakim V C George menolak permohonan prosiding oleh UEM dan Kerajaan bagi mengenepikan injunksi interlokutori yang diberi oleh Mahkamah Agung.

      Kes ini dibicarakan kembali di Mahkamah Agung dengan keputusan majoriti 3 lawan 2 bahawa Plaintif, Lim Kit Siang, tidak mempunyai locus standi dengan UEM oleh itu, saman tersebut tidak dapat diteruskan.

      03 Disember 1987: Tun Mahathir membentangkan Rang Undang-undang Mesin Cetak dan Penerbitan (Pindaan) 1987 bagi memperkukuhkan kawalan Kerajaan terhadap media.
      Akta ini juga mengatakan dengan jelas bahawa “sebarang keputusan Menteri untuk menolak memberi atau membatalkan atau menggantungkan sesuatu lesen atau permit adalah muktamad dan tidak boleh dicabarkan oleh mana-mana Mahkamah atas apa juga alasan.”

      RUU ini telah muncul sebagai tindak balas serta merta kepada keputusan Hakim Tan Sri Harun Hashim dalam kes Persatuan Aliran Kesedaran Negara v Minister of Home Affairs di mana Yang Arif Hakim telah memutuskan bahawa budi bicara Menteri untuk menolak sesuatu permohonan untuk lesen penerbitkan satu majalah yang diterbitkan dua minggu sekali tertakluk kepada semakan kehakiman.

      04 Februari 1988: Dalam keputusan yang amat mengejutkan banyak pihak, Hakim Tan Sri Harun Hashim dengan beraninya memutuskan beliau tiada pilihan melainkan mengisytiharkan Umno sebagai pertubuhan yang tidak sah kerana wujudnya beberapa cawangan yang tidak didaftarkan dan dianggap tidak sah di bawah Akta Pertubuhan 1966. Umno pun diharamkan.

      Namun, Umno 11 tetap membuat rayuan kepada Mahkamah Agung kerana mereka bukannya mahu mengharamkan Umno tetapi mahu pemilihan Umno dibuat semula.

      Dua minggu selepas itu, Team A pimpinan Tun Mahathir mendaftarkan parti Umno Baru' manakala Team B pimpinan Tengku Razaleigh menubuhkan parti Semangat 46 iaitu merujuk tahun penubuhan Umno asal pada 1946.

      Tun Mahathir berjaya mengambilalih Umno asal dan membuang perkataan 'Baru' pada nama parti baru yang didaftarkannya.

      09 Mac 1988: Hakim Peh Swee Chin telah membenarkan permohonan untuk habeas corpus dan memerintahkan supaya Karpal Singh dibebaskan dan dilepaskan dari tahanan ISA dengan serta merta.

      Karpal Singh ditahan dalam Ops Lalang yang dilancarkan pada 27 Oktober 1987. Dalam operasi ini, seramai 106 ahli politik ditahan tanpa bicara di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
      17 Mac 1988: Rang Undang-Undang Pindaan Perlembagaan dibentangkan oleh Tun Mahathir di Parlimen.

      Dalam ucapan pembentangan, beliau meneruskan siri serangan terhadap institusi Kehakiman Negara.
      Pindaan Perkara 121 (1) Perlembagaan inilah yang telah menyebabkan Institusi Kehakiman Malaysia kehilangan kuasa.


      Sebelum pindaan itu, Perkara 121(1) Perlembagaan menyatakan, kuasa kehakiman Persekutuan terletak pada mahkamah.

      Pindaan yang baru ini menyatakan kuasa kehakiman Persekutuan adalah setakat mana yang ditentukan oleh undang-undang Perlembagaan dan hal ini menjadikan mahkamah seperti berada di bawah Parlimen.

      Maka, prinsip utama negara demokrasi iaitu 'Independence of Judiciary' dan 'Separation of Power' telah dilanggar secara nyata oleh Tun Mahathir.

      25 Mac 1988: Rentetan daripada itu, 20 orang Hakim Mahkamah Agung dan Mahkamah Tinggi telah bermesyuarat untuk mencari jalan mengatasi ketegangan antara badan Kehakiman dan Eksekutif.
      Dalam mesyuarat tersebut dipersetujui sebulat suara supaya Tun Salleh Abas sebagai Ketua Hakim Negara menulis surat kepada Yang di-Pertuan Agong untuk memaklumkan tentang adanya ketegangan antara badan Kehakiman dengan Eksekutif.

      Surat keramat bertarikh 26 Mac 1988 itu turut dihantar salinannya kepada sekalian Ahli Majlis Raja-Raja Melayu.

      Antara isi surat tersebut ialah;
      “All of us (the judges) are disappointed with the various comments and accusations made by the Prime Minister against the judiciary not only outside but inside Parliament.”

      Delete
    4. Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Delete
    5. Najib terhutang budi jasa tun madey memperkukuhkan sistem kerajaan...najib tak mampu buat sendiri...

      Delete
  4. CAI2 HAPRAK DOK MONYOK.....BUKAN SERUPA KERA......DAH SERUPA BERUK....BERUK MINUM TODI...KIH...KIH...KIH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. MATPORK...
      dah jumpa air kubang ko tu...biar hilang mabok todi ko...nanti boleh komen elok elok ye...

      Delete
    2. 14:07....BERUK Mak Yeh....

      Delete
    3. Kini dah Oktober, 2 bulan lagi habis setahun. Belum dengar cerita pasal saman. Budak-budak AMANAH (PAN) selalu kata kalau tak saman makna benar. Jadi benarlah Lim Kit Siang ni Anti ISLAM dan DAP anti ISLAM. Ini sifir mudah untuk Mat Sabu dan Hanipa Maidin untuk berceramah.

      Sebahagian daripada orang Islam merasa ganjil dan pelik bila melihat orang Islam yang iltizam (komitmen) dengan Islam dan cuba mengamalkan tuntutan Islam yang sebenar.
      عَن اَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : بَدَأَ اْلِاسْلَامُ غَرِيْباً وَسَيَعُوْدُ كَمَا بَدَأَ غَرِيْباً فَطُوْبَى لِلغُرَبَاءِ

      Daripada Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu berkata, Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam bersabda: Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing).Dan ia akan kembali dagang. Maka berbahagialah (beruntunglah) orang yang bersama Islam ketika ianya dagang”. (Hadith riwayat Muslim)

      Delete
  5. Dr Mahathir akui BN akan menang jika saingan 3 penjuru

    FMT Reporters
    | May 13, 2017

    Bekas perdana menteri berkata, parti pembangkang yang bekerjasama di bawah Pakatan Harapan berkemungkinan besar menang jika pilihan raya hanya membabitkan mereka dan BN.

    PETALING JAYA: Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui pertandingan 3 atau 4 penjuru antara parti utama pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan memberi kemenangan kepada BN.

    Bekas perdana menteri itu berkata, parti pembangkang yang bekerjasama di bawah Pakatan Harapan berkemungkinan besar menang jika pilihan raya hanya membabitkan mereka dan BN.

    Bagaimanapun, katanya, ada parti lain yang kononnya akan menurunkan calon untuk melawan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan BN.

    “Kesannya ialah pengundi yang berhasrat mengalahkan Najib akan berpecah 2 atau 3.

    “Penyokong Najib, kerana sebab-sebab tertentu akan bersatu mengundi BN. Najib akan menang kerana berpecahnya undi pembangkang.

    http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/05/13/dr-mahathir-akui-bn-akan-menang-jika-saingan-3-penjuru/

    ReplyDelete
    Replies
    1. 12:26

      Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah blog Melayu Murtad RPK. Dah tuu selerakkan pulak kat halaman orang?

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Delete

    2. Tun Mahathir meminta Tun Salleh meletakkan jawatan dengan sendiri, jika enggan beliau akan dihadapkan di Tribunal untuk dipecat. Tun Salleh enggan berundur lalu beliau pun digantung tugas.
      Ketua Hakim Malaya, Tan Sri Hamid Omar dilantik sebagai Pemangku Ketua Hakim Negara.
      28 Mei 1988: Tun Salleh mengutus surat kepada PM menyatakan kesediaan beliau meletakkan jawatan Ketua Hakim Negara dan menghabiskan cuti berkuatkuasa serta merta.
      PM menyatakan persetujuan terhadap permohonan Tun Salleh.

      29 Mei 1988: Tun Salleh berfikir semula dan menarik kembali surat perletakan jawatan beliau.

      Dalam satu wawancara media BBC, beliau mendedahkan bahawa PM mengarahkannya meletakkan jawatan atas tuduhan berat sebelah dalam kes Umno.

      Beliau turut mengeluarkan kenyataan media rasmi pada hari yang sama.

      03 Jun 1988: Tun Salleh mendesak agar Tribunal yang ditubuhkan bagi membicarakan beliau itu terdiri daripada sekurang-kurangnya sama taraf kelayakan kehakiman dan perbicaraan seharusnya dijalankan secara terbuka.

      11 Jun 1988: Penubuhan secara rasmi Tribunal Pertama setelah mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong.

      Pengerusi: Tan Sri Abdul Hamid Omar (Pemangku Ketua Hakim Negara)
      Ahli:
      a) Tan Sri Abdul Aziz Mohamed Zain (bekas Hakim Mahkamah Persekutuan)
      b) T.S. Sinnathuray (Hakim Mahkamah Agung Singapura)
      c) Tun Mohd Zahir Haji Ismail (Yang di-Pertua Dewan Rakyat),
      d) Justice K.A.P Ranasinghe Hakim Besar Sri Langka
      e) Tan Sri Lee Hun Hoe (Hakim Besar Borneo)

      21 Jun 1988: Raja Aziz Addruse, Peguamcara bagi pihak Tun Salleh telah menulis surat kepada Setiausaha Tribunal Pertama menyuarakan perasaan tidak puas hati mereka atas komposisi Tribunal Pertama.

      Hal ini kerana mereka akan membicarakan Ketua Hakim Negara sedangkan ahli tribunal itu berpangkat lebih rendah daripadanya.


      Tun Zahir adalah Speaker Dewan Rakyat, ini bercanggah dengan prinsip pemisahan kuasa.
      Tan Sri Abdul Aziz pula menjalankan perniagaan dan seterusnya memiliki Sijil Amalan Guaman sebagai Peguambela dan Peguamcara.

      28 Jun 1988: Tiada maklumbalas daripada pihak Tribunal Pertama terhadap surat peguamcara Tun Salleh.

      Maka, Tun Salleh membuat keputusan untuk memfailkan permohonan ke Mahkamah Tinggi bagi memperolehi Perintah Penggantungan prosiding untuk menahan Tribunal Pertama daripada meneruskan siasatan dan mengemukakan laporan dan cadangannya.

      Prosiding ini telah difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dan ditetapkan untuk pembicaraan pada 1 Julai 1988.

      29 Jun 1988: Tribunal Pertama menolak penangguhan prosiding Tun Salleh dan tidak mengendahkan berkenaan pemfailan prosiding penggantungan di Mahkamah Tinggi.

      30 Jun 1988: Tribunal Pertama selesai menjalan prosiding. Terdapat empat pertuduhan yang dikenakan terhadap Tun Salleh;

      a) Ucapan beliau di Universiti Malaya pada 1 Ogos 1987,
      b) Ucapan beliau di Universiti Malaya pada 12 Januari 1988,
      c) Penangguhan kes Teoh Eng Huat v Kadhi Pasir Mas yang melibatkan pilihan agama seorang di bawah umur
      d) surat Tun Salleh kepada Yang di-Pertuan Agong bertarikh 26 Mac 1988

      02 Julai 1988: Persidangan Khas Mahkamah Agung yang terdiri daripada 5 orang Hakim telah sebulat suara membenarkan permohonan Tun Salleh untuk penggantungan terhad yang menahan Tribunal Pertama daripada mengemukakan Laporan, cadangan dan nasihatnya kepada Yang di-Pertuan Agong sehingga perintah seterusnya.

      Lima orang Hakim yang bersidang tersebut adalah;
      a) Tan Sri Wan Suleiman bin Pawanteh
      b) Datuk George Edward Seah
      c) Tan Sri Mohd. Azmi bin Kamaruddin
      d) Tan Sri Eusoffe Abdoolcader dan
      e) Tan Sri Wan Hamzah bin Mohd. Salleh.

      Delete
    3. Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Delete
    4. Tun madey buat umno dan penyokong2 nye syok sendiri..tun memang bijak...

      Delete
    5. Puak2 BN & PAS terkencing ngompol dalam seluar melihat ratusan ribu penyokong HARAPAN bersolidariti dgn semangat jitu & padu menuntut keadilan terhadap penyelewengan KERA2jaan Borosmah Najib, terutama 1mdb.

      Delete
  6. Replies
    1. ala...tu kan strategi juga tu...macam le orang tak faham!!!

      Delete
    2. Haha tiga pnjuru ke berpenjuru juru ke jalan terus yg penting plan a xjlan buat plan b dan ader berdozen lgi plan kna ngan tak kena jer yg pnting jgan backfire jer

      Delete
    3. Syarikat minyak gergasi, Shell tidak sepatutnya memberi peluang dengan cara mengadakan kempen menyokong orientasi seksual berbeza golongan ‘Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender’ (LGBT).

      Ahli Majlis Ulama Isma (MUIS), Ustazah Nur Fatin Halil berkata, Shell perlu memberi bantuan sokongan dari sudut memahami konsep fitrah yang sebenar daripada meraikan kecenderungan golongan LGBT itu.
      "Tindakan Shell yang menyokong LGBT adalah satu tindakan yang salah. Cara untuk sokong orientasi seksual yang berbeza ini sepatutnya dengan cara menyedarkan kesilapan mereka yang cenderung kepada fitrah berlawanan daripada asal," katanya kepada Ismaweb, hari ini.

      Semalam, Ismaweb.net melaporkan mengenai kempen mingguan Shell meraikan dan mempromosi kumpulan LGBT sehingga menerima kecaman daripada kebanyakan netizen di media sosial.

      Malah, menerusi laman web Shell Global, syarikat itu menyatakan keprihatinan dan sokongan terhadap LGBT sekali gus membenarkan golongan berkenaan menjadi sebahagian daripada kakitangannya.

      Syarikat berkenaan turut menubuhkan ‘Shell LGBT Network' sebagai ruang sokongan untuk golongan LGBT mencari keyakinan diri mereka untuk bekerja.

      Menurut Shell, rangkaian LGBT itu pertama telah ditubuhkan di Shell Amerika Syarikat (AS) pada tahun 1997 diikuti di seluruh dunia termasuk United Kingdom (UK), Belanda, Kanada, India dan terbaru pada 2015 di Afrika Selatan.

      Mengulas lanjut Ustazah Fatin berkata, rakyat Malaysia khususnya pengguna Shell perlu tegas menunjukkan bantahan terhadap kempen syarikat itu dengan memboikot produknya.

      "Dengan cara itu, Shell mungkin akan peka dengan suara majoriti rakyat Malaysia yang menentang kempen itu dan juga golongan LGBT.

      "Kita punya banyak inisiatif lain, dan tak perlu bimbang untuk tunjukkan konsisten sokongan kita terhadap boikot ini. Walaupun ia usaha kecil namun memberi impak besar supaya Shell tahu kita tidak sokong mereka dan LGBT," katanya.

      Delete
    4. Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang?

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Delete
    5. 05 Julai 1988: Pemangku Ketua Hakim Negara Tan Sri Hamid Omar telah berunding dengan Perdana Menteri kemudian membuat cadangan secara bertulis kepada Yang di-Pertuan Agong untuk menyingkirkan kelima-lima hakim yang menganggotai korum bagi perbicaraan pada 2 Julai 1988.

      06 Julai 1988: Kelima-lima hakim Mahkamah Agung yang terbabit dalam perbicaraan 2 Julai digantung tugas. Hal ini menyebabkan Mahkamah Agung tidak dapat berfungsi kerana 6 daripada 10 hakimnya telah digantung tugas.

      07 Julai 1988: Tribunal Pertama menghantar Laporan kepada Yang di-Pertuan Agong dan mencadangkan pemecatan Tun Salleh.

      08 Ogos 1988: Surat rasmi pemecatan jawatan diterima oleh Tun Salleh
      12 Ogos 1988: Penubuhan secara rasmi Tribunal Kedua setelah mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong bagi menyiasat 5 Hakim Mahkamah Agung.
      6 orang Ahli Tribunal Kedua itu ialah;

      a) Pengerusi: Tan Sri Hashim bin Yeop Sani, Hakim Mahkamah Agung
      b) Mark Damian Hugh Fernando, Hakim Mahkamah Agung Sri Lanka
      c) Tan Sri Edgar Joseph Jr, Hakim Mahkamah Tinggi Malaya
      d) P. Coomaraswamy, Hakim Mahkamah Tinggi Singapura
      e) Datuk Haji Mohd Eusoff bin Chin, Hakim Mahkamah Tinggi Malaya
      f) Dato’ Lamin bin Haji Mohd Yunus, Hakim Mahkamah Tinggi Malaya

      30 Ogos 1988: Setelah dibantah, Pengerusi Tribunal Kedua, Tan Sri Hashim menarik diri lalu diganti oleh Tan Sri Edgar Joseph. Tribunal diteruskan dengan korum 5 orang.

      23 September 1988: Tribunal Kedua menyerahkan laporan kepada Yang di-Pertuan Agong. Mereka berpendapat Tan Sri Wan Suleiman dan Datuk George Seah bersalah dan wajar dipecat manakala Tan Sri Azmi, Tan Sri Eusoffe Abdoolcader dan Tan Sri Wan Hamzah tidak bersalah dan dikembalikan jawatan asal mereka.

      Begitulah kronologi titik hitam yang tidak akan dapat dipadam daripada rekod sejarah sistem kehakiman negara ini.

      Pada 17 April 2008, Perdana Menteri ketika itu Tun Abdullah Ahmad Badawi telah menyatakan kekesalan kerajaan dan mengumumkan pembayaran ex-gratia kepada Tun Salleh dan 5 Hakim yang terbabit. Ironinya, si pelaku utama kisah ini iaitu Tun Mahathir tidak pun pernah meminta maaf atas kesilapan itu.

      Apa yang beliau tahu, hanyalah menyalahkan pihak lain iaitu pemecatan Tun Salleh atas aduan daripada Yang di-Pertuan Agong ketika itu Almarhum Sultan Iskandar.

      Mungkin Tun Mahathir menyangka kita semua Melayu Mudah Lupa, tidak ingat apa yang beliau telah lakukan semasa 22 tahun memerintah Malaysia.?

      Tun Salleh Abas, mangsa utama penganiayaan ini masih ada dan sudah pun mencecah usia 88 tahun. Beliau merupakan anak kelahiran Besut, Terengganu.

      Tun Salleh pernah bergelar Exco Kerajaan Negeri Terengganu (Pengerusi Jawatankuasa Hisbah dan Tugas-Tugas Khas) pada era pemerintahan PAS tahun 1999 hingga 2004.

      Beliau ada menulis sebuah buku yang berjudul May Day For Justice terbitan Magnus Book bagi menceritakan secara terperinci episod hitam 1988.

      Delete
    6. Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Delete
  7. semua wajib faham concept 'Orwellian Society'.

    saya yakin t sri zul ini tlh d ekori 24/7.

    kalu kita cuba '2 b 2 clever' n lupa dgn kedudukan, maka ini lah akibat nya. mencerca menteri cabinet secara terbuka adalah taboo.

    sayonara ts zul. SPRM perlu ketua yg lebih berwibawa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rumour is azam baki acting macc boss as dzulkifli needs to rest?????

      Delete
    2. Zulkifli ni eksyen jer lebih...melayu pantang dapat kuasa mula nak mengada2 lebih..

      Delete
    3. Yg pnting masa angjat sumpah jawatan ader istiqomah ngan tanggung jawab jika tidak sila undur maka kurang beban di akhirat nanti dan rakyat tak bazir duit bayar pegawai cilabi yaini cilaka + babi

      Delete
    4. Laman Facebook milik syarikat minyak gergasi, Shell diserang oleh pengguna media sosial yang membantah kempen syarikat berkenaan mempromosi sokongan terhadap kumpulan ‘Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender’ (LGBT).

      Kurang 24 jam laman Facebook syarikat berkenaan menukar logonya dengan berlatarbelakangkan bendera pelangi LGBT, lebih 400 perkongsian dan ratusan netizen meninggalkan komen mereka.
      Kempen itu menyebabkan rata-rata netizen kesal dan marah dengan Shell, sekali gus menggesa penggunanya berhenti daripada membeli minyak dan produk syarikat terbabit.

      "I won't buying Shell anymore," tulis Amy Ames.

      "No more Shell products for me," tulis Gerald Murray.

      Sementara Farid Hamidi Ramli menggesa orang ramai khususnya pelanggan tetap Shell supaya memboikot syarikat berkenaan.

      "Saya fikir Shell adalah syarikat yang berpelajaran. Mereka patut fikir sebaiknya mengenai perkara ini," katanya.

      "OMG. Banning this company from my car. If you want to support anything critical like this at least dont make it public. And now face the consequences of you idiotic following," tulis Jay Howard.

      Menerusi laman web Shell Global, syarikat itu menyatakan keprihatinan dan sokongan terhadap LGBT sekali gus membenarkan golongan berkenaan menjadi sebahagian daripada kakitangannya.

      "Di Shell kami mengambil berat mengenai kepelbagaian masyarakat kerana kami percaya bahawa tempat kerja yang inklusif sepenuhnya membolehkan kakitangan kami berkembang, begitu juga dengan perniagaan.

      "Apabila kakitangan cemerlang, kami juga cemerlang. Atas sebab ity, kami berbangga menyokong kakitangan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) kami, yang mempromosikan kesaksamaan kepada pekerja tanpa mengambil kira orientasi seksual dan identiti jantina," kata Shell.

      Syarikat berkenaan turut menubuhkan ‘Shell LGBT Network' sebagai ruang sokongan untuk golongan LGBT mencari keyakinan diri mereka untuk bekerja.

      Menurut Shell, rangkaian LGBT itu pertama telah ditubuhkan di Shell Amerika Syarikat (AS) pada tahun 1997 diikuti di seluruh dunia termasuk United Kingdom (UK), Belanda, Kanada, India dan terbaru pada 2015 di Afrika Selatan.

      Delete
    5. Pelajaran untuk kaki kopipes:

      Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang?

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Delete
    6. Jikalau hari ini ramai yang bersungut mengenai pemerintahan PM Najib yang bertindak pelbagai cara bagi menutup skandal 1MDB, ia tidaklah begitu menghairankan sebenarnya kerana PM Najib hanya mengikut apa yang pernah dibuat oleh sifunya dulu, Tun Mahathir. PM Najib membersarakan awal Peguam Negara, Tun Mahathir dulu memecat Ketua Hakim Negara.

      PM Najib menggugurkan Tan Sri Muhyiddin daripada jawatan TPM, Tun Mahathir dulu mempunyai 3 TPM yang bersilih ganti dan Anwar merupakan TPM yang dipecat atas tuduhan rasuah dan salahsaku seks.

      PM Najib ada skandal 1 MDB, Tun Mahathir pula ada skandal FOREX Bank Negara yang menyebabkan kehilangan berpuluh bilion pada awal tahun 1990-an dulu.

      Dulunya, sekalian pemimpin PKR, DAP dan PAN siang-malam, pagi-petang mengecam Tun Mahathir bahkan sehingga digelar Maha Firaun, Bapa Perosak Negara, Diktator Tua dan bermacam lagi.

      Kini, siang-malam mereka menjunjung pula Tun Mahathir bagaikan wira - permata bagi menyelamatkan negara. Mereka pula kini mengikut telunjuk Tun Mahathir yang memimpin Pakatan Harapan.

      Sungguh geli hati ini apabila membaca berita janji PH untuk mengehadkan jawatan PM kepada 2 penggal dan janji hendak beri royalti.

      Bukankah Pengerusi PH, Tun Mahathir dulu berkuasa selama lebih 20 tahun sebagai PM? Bukankah Pengerusi PH, Tun Mahathir yang merampas royalti Terengganu sebagai hukuman kepada rakyat yang memilih PAS untuk memerintah pada PRU 1999 dulu?

      Bukankah Pengerusi PH, Tun Mahathir ketika berkuasa dulu telah mengkayakan anaknya sehingga menjadi jutawan, mengamalkan kronisme, berlakunya penyelewengan dan kerugian dalam deretan kes BMF, Perwaja, Maminco,UEM, Renong, Bank Bumiputera, PKFZ, Maika Holding, MAS, Petronas, Tabung Haji, KWSP, IWK dan banyak lagi.

      Adakah akan menjadi trend kebiasaan selepas ini, mana-mana pemimpin yang sudah tidak berkuasa dapat menyucikan dosa salahlaku pemerintahannya apabila menyertai Pakatan Harapan?
      Tidak mustahil suatu hari nanti, PM Najib pula yang dijunjung oleh PH sebagai wira mereka apabila PM Najib sudah tidak lagi berkuasa.

      PAS tidak lupa dan sentiasa ingat siapa Tun Mahathir dan PM Najib? Oleh sebab itu, perjuangan PAS tidak pernah terhenti kerana PAS bukan hanya menentang individu semata-mata.

      PAS mahu mengubah dasar acuan pemerintahan negara agar kembali kepada Islam kerana apa yang berlaku hari ini hanyalah mata-rantai dan pengulangan episod lama, hanya watak sahaja yang berbeza.

      Delete
    7. Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Delete
    8. Tun madey tak pecat salleh abas...tribunal yg mencadangkan kpd agong kerana ade salah laku tun salleh...

      Najib rehatkan ghani petail tanpa tribunal...

      Tun madey lebih bijak dari najib..

      Delete
    9. 17:09....

      Tun Mahathir ikut Just Law that no one shall be condemned without just cause and case be heard.

      Najib pecat TSMY tanpa enquiry atau tribunal.

      Najib pecat Shafiee Afdal tanpa enquiry atau tribunal.

      Najib pecat Mukhriz tanpa enquiry atau tribunal.
      .
      Najib pecat drebar & amah2 Tun Mahathir tanpa enquiry.

      Najib buat sesuka hati ikut Law of the Jungle Pandir Ali.

      Najib pencenkan Ghani Patail tanpa medical board recommendation.

      Saya cakap dari pengalaman saya sebagai Ahli Panel Mahkamah perusahaan mewakili Majikan2 Seluruh Malaysia.

      Delete
  8. TAMRIN...? SAPAKAH GERANGAN SI TAMRIN INI..? TAMRIN NI JASA APA YG DIBAWA NYER.? TAMRIN NI BAHASA BIOLOGI NYER ADALAH SEEKOR MAWAS BEREKOR PANJANG... BAHASA HERBA PULA ADALAH SEJENIS KUNYIT.... HAAAH...APA...? KONYIT..? KONYIT UNTUK AHLUL PKR@ALJUBURI ATAU AHLUL KITAB CAP MUNGE...? MENGUNYIT KOT...
    KIKIKIKIKIKI...

    VIDEO SI TAMRIN TU VIDEO MENGUNYIT KOT..
    HIMPONAN KELEPETOKWAN PATOT DICANANG
    KESIAN PUAK PKR DIMAIN TOK WAN TERKENTOT2
    APA2 PON BOBOI JUGAK PM YANG DIDENDANG



    KIKIKIKIKI.....



    BERBAMBOSSSSS.... BARUA BARUA DAP@SINGAPORK SEMUA...



    KIKIKI... INI KALI HAAAHH....!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojolla spesis orang utan talibarut cina kominis...

      Huhuhuhuuuuuuuuuuuuu

      Delete
    2. Kunyit kakak ko anon dasar buta kayu citer porno songsang yg dijaja makhluk lahanat nie

      Delete
    3. Kita sebagai umat islam terasa tak terganggu keharmonian kita, bila cina cakap lagu ni bab islam. Baru nak buat perniagaan islamik kne tahan. Ramai lagi yg hina islam, bkn takat si kafir je pertikaikan islam,yg ngaku islam pon lagi teruk. Tu pasal aku cakap malaysia sebuah negara sekular. - Lebai ZamUsop PA

      Pengertian ini bertepatan dengan firman Allah yang mafhumnya: "Dan katakanlah: Ya Tuhan ku, masukkanlah aku dengan cara yang baik dan keluarkanlah aku dengan cara yang baik dan berikanlah kepadaku daripada sisi Mu kekuasaan yang menolong." (AI Isra': 80)

      Di atas landasan inilah para 'ulama' menyatakan bahawa: "Allah menghapuskan sesuatu perkara melalui kekuasaan negara apa yang tidak dihapuskan Nya meIaiui al Qur'an"

      Delete
    4. K ni bodoh...nak nuaga cara uslam ikut lah cara islam...kapir nak kaye sanggup nuaga dengan islam...islam nak niaga dengan islam jer...bila nak kaye?..benda yg tak jelas haram diharamkan...perompak yg jelas merompak disanjung...

      Delete
  9. Berhambus umnopork..

    Munafik tipu raja melayu buat RCI !!


    BERAMBUS UMNOPORK JILAT KOMUNIS DAN YRUMP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menarik sekali bila membaca kenyataan Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang merangkap Timbalan Setiausaha Agung DAP, Dr P Ramasamy, semalam yang menulis mengenai betapa Penasihat DAP, Lim Kit Siang, adalah calon Perdana Menteri terbaik Malaysia.

      Berulang-ulang kali Dr P Ramasamy melambungkan nama Lim Kit Siang, antaranya ialah:

      (1) Kit Siang) is the prime candidate to be considered for the number one post in the country ((Kit Siang) adalah calon utama untuk dipertimbangkan ke jawatan nombor satu dalam negara).

      (2) Kit Siang has all qualities of a great leader (Kit Siang mempunyai semua kualiti seorang pemimpin agung).

      (3) Kit Siang has all the qualities to be considered for the post of prime minister (Kit Siang mempunyai semua kualiti untuk dipertimbangkan ke jawatan perdana menteri).

      (4) The most qualified person to be considered for the post is none other than Kit Siang (Individu paling layak untuk dipertimbangkan ke jawatan itu adalah tidak lain daripada Kit Siang).

      (5) I think Kit Siang is the best leader to become the prime minister of Malaysia (Saya fikir Kit Siang adalah pemimpin terbaik untuk menjadi perdana menteri Malaysia).

      (6) (Kit Siang) has all the right credentials (Kit Siang mempunyai semua kelayakan diperlukan).

      Lambungan terhadap Lim Kit Siang ini, walaupun kerapkalinya dilihat sebagai agak melampau, (di mana kemenangan pembangkang di Pulau Pinang dan beberapa negeri lain dalam PRU 2008 dan PRU 2013 disifatkan sebagai berpunca daripada kehadiran luar biasa beliau dan kedudukan DAP sebagai parti terkuat dalam gabungan PH juga disifatkan sebagai berpunca daripada beliau:

      (1) Without the towering presence of Kit Siang, Penang and some other states would not have fallen to the opposition in the political tsunami of 2008 and 2013 (Tanpa kehadiran luar biasa Kit Siang, Pulau Pinang dan beberapa negeri lain tidak akan jatuh kepada pembangkang dalam tsunami politik 2008 dan 2013).

      (2) If DAP is considered the strongest party in the PH coalition, then the credit must surely go to Kit Siang (Jika DAP dikira parti terkuat dalam gabungan PH, maka pujian mesti diberi kepada Kit Siang).

      Masih boleh difahami kerana Dr P Ramasamy adalah pemimpin DAP, yang dilantik untuk menjawat jawatan sebagai Timbalan Setiausaha Agung DAP, manakala Lim Kit Siang pula adalah pemimpin veteran DAP sekaligus merupakan Penasihat merangkap Ketua Parlimen DAP.

      Lambungan terhadap Lim Kit Siang ini juga sebenarnya tidak sukar untuk difahami kerana pemilihan semula Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) DAP akan dilangsungkan pada 12 November ini, di mana Dr P Ramasamy, yang gagal terpilih dalam pemilihan pada 15 Disember 2012 dan 29 September 2013, akan sekali lagi turut bertanding di dalamnya.

      Bagaimanapun, apa yang pelik ialah bila pemimpin AMANAH, apatah lagi seorang yang dilantik untuk menjawat jawatan sebagai Pengerusi Biro Undang-Undang (KANUN) AMANAH, turut melonjakkan nama Lim Kit Siang sebagai calon Perdana Menteri terbaik Malaysia kerana perjuangan Lim Kit Siang dan DAP pada teorinya jauh berbeza dari perjuangan AMANAH.

      Apa guna AMANAH mencatatkan di dalam perlembagaannya bahawa dasar dan tujuannya ialah “memartabat dan menegakkan Islam sebagai dasar perjuangan” dan “mendirikan sebuah negara dan masyarakat madani dengan Islam sebagai rahmat untuk semua” bila pada akhirnya sekularis tegar seperti Lim Kit Siang dari parti sekularis tegar DAP yang AMANAH impikan sebagai Perdana Menteri?

      Delete


    2. Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang?

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Delete
    3. Jikalau hari ini ramai yang bersungut mengenai pemerintahan PM Najib yang bertindak pelbagai cara bagi menutup skandal 1MDB, ia tidaklah begitu menghairankan sebenarnya kerana PM Najib hanya mengikut apa yang pernah dibuat oleh sifunya dulu, Tun Mahathir. PM Najib membersarakan awal Peguam Negara, Tun Mahathir dulu memecat Ketua Hakim Negara.

      PM Najib menggugurkan Tan Sri Muhyiddin daripada jawatan TPM, Tun Mahathir dulu mempunyai 3 TPM yang bersilih ganti dan Anwar merupakan TPM yang dipecat atas tuduhan rasuah dan salahsaku seks.

      PM Najib ada skandal 1 MDB, Tun Mahathir pula ada skandal FOREX Bank Negara yang menyebabkan kehilangan berpuluh bilion pada awal tahun 1990-an dulu.

      Dulunya, sekalian pemimpin PKR, DAP dan PAN siang-malam, pagi-petang mengecam Tun Mahathir bahkan sehingga digelar Maha Firaun, Bapa Perosak Negara, Diktator Tua dan bermacam lagi.

      Kini, siang-malam mereka menjunjung pula Tun Mahathir bagaikan wira - permata bagi menyelamatkan negara. Mereka pula kini mengikut telunjuk Tun Mahathir yang memimpin Pakatan Harapan.

      Sungguh geli hati ini apabila membaca berita janji PH untuk mengehadkan jawatan PM kepada 2 penggal dan janji hendak beri royalti.

      Bukankah Pengerusi PH, Tun Mahathir dulu berkuasa selama lebih 20 tahun sebagai PM? Bukankah Pengerusi PH, Tun Mahathir yang merampas royalti Terengganu sebagai hukuman kepada rakyat yang memilih PAS untuk memerintah pada PRU 1999 dulu?

      Bukankah Pengerusi PH, Tun Mahathir ketika berkuasa dulu telah mengkayakan anaknya sehingga menjadi jutawan, mengamalkan kronisme, berlakunya penyelewengan dan kerugian dalam deretan kes BMF, Perwaja, Maminco,UEM, Renong, Bank Bumiputera, PKFZ, Maika Holding, MAS, Petronas, Tabung Haji, KWSP, IWK dan banyak lagi.

      Adakah akan menjadi trend kebiasaan selepas ini, mana-mana pemimpin yang sudah tidak berkuasa dapat menyucikan dosa salahlaku pemerintahannya apabila menyertai Pakatan Harapan?
      Tidak mustahil suatu hari nanti, PM Najib pula yang dijunjung oleh PH sebagai wira mereka apabila PM Najib sudah tidak lagi berkuasa.

      PAS tidak lupa dan sentiasa ingat siapa Tun Mahathir dan PM Najib? Oleh sebab itu, perjuangan PAS tidak pernah terhenti kerana PAS bukan hanya menentang individu semata-mata.

      PAS mahu mengubah dasar acuan pemerintahan negara agar kembali kepada Islam kerana apa yang berlaku hari ini hanyalah mata-rantai dan pengulangan episod lama, hanya watak sahaja yang berbeza.

      Jika kita menggunakan kebersihan awam dan tandas awam di Malaysia yang majoriti rakyatnya beragama Islam sebagai piawai, begitulah jauhnya lagi amalan Islam dipraktikkan di Malaysia.

      Ini menjadikan persoalan seperti kebajikan, kebersihan, keselamatan pekerja, pembelaan golongan tertindas, tadbir urus kerajaan, sistem kenegaraan sebagai medan dakwah yang sangat luas.
      Bukankah semua ini adalah manhaj Islam sebagai penyelamat ummah?

      Pembinaan tarbiyah ummah bermula seawal kelahiran. Semua medan besar dakwah ini tidak terikat dengan pilihan raya.
      Kerana itu, ahli dan pimpinan PAS yang memahami perjuangan besar PAS sebagai satu gerakan dakwah tidak akan terbelenggu dengan dogma bahawa "kalau tewas maka habislah perjuangan".

      Selain dakwah, PAS juga berusaha untuk memperbaiki diri.

      PAS juga berusaha untuk menentang kemungkaran, menukar parti yang korup, rasuah dan pelbagai kelemahan yang ada, dengan Islam sebagai pemandu.
      PAS bekerja keras bagi mencapai kemenangan setiap kerusi yang dipertandingkan. Kerana itu, PAS berdaftar sebagai sebuah parti politik. Bukan macam jemaah dakwah lain.

      Ia kerana mendapatkan kekuasaan adalah sebahagian dari kesempurnaan penghayatan Islam. Kuasa ialah alat bukannya matlamat akhir perjuangan PAS.

      Inilah yang membezakan kita dengan parti politik lain.

      Delete
    4. Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Delete
    5. Zaid baru menganjing sikit pasal lantikan PM cau2 umno dah riuh rendah....bidoh umno ni

      Delete
  10. Kini,ramai pemimpin dan pegawai berjwt tinggi miliki wang puluh2 juta2,mereka mampu membeli apa saje-hati,hg diri,pegangan idelogy...
    Maklum le cash is king.....suami pun blh dpt ganti rugi,10 juta ,gila kalau ditolak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takkan najib dan rosmah jer nak hidup mewaah....orang lain pon nak mewah jugak...mcm mr Jebon dan kojolla dan geng najib...

      Delete
    2. Takkan Madey dan Hasmah jer nak hidup mewaah....orang lain pon nak mewah jugak...mcm mr Lim Kit Sial dan Cai Haprak dan geng Mamak Madey Buah Kundur Kapala Kutty......

      Delete
    3. Jiban ko lgi mewah anon1522
      Ko ader dapat skit tak
      Kalo xdapat ko mmg bangang
      Menyokong buta jer

      Delete
    4. SENJATA makan tuan. Ini­lah ungkapan paling sesuai untuk bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mo­­­hamad yang bertindak me­ngkritik lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke Amerika Syarikat (AS) atas jemputan Presiden Donald J. Trump di White House sempena ulang tahun hubungan Malaysia-Amerika Syarikat ke-60.

      Masakan tidak dalam usaha Dr. Mahathir memburukkan Najib di mata dunia dengan melemparkan pelbagai dakwaan termasuk akan ditahan oleh polis antarabangsa atau Interpol atas tuduhan pengubahan wang haram, Perdana Menteri mendapat layanan kelas pertama apabila menjejakkan kaki di Washington pada 11 September lalu untuk bertemu de­ngan Trump pada keesokannya sehinggalah pulang ke tanah air.

      Lebih mengejutkan, Trump sa­nggup melanggar protokol White House dengan menghantar pulang Najib hingga ke muka pintu. Sebagai rakyat Malaysia seharusnya kita bangga apabila seorang Perdana Menteri negara ini mendapat layanan yang cukup hebat dan istimewa daripada Presiden sebuah negara berkuasa besar.

      Berbalik kepada kritikan Dr. Mahathir terhadap pertemuan ter­sebut, bekas Perdana Menteri itu seolah-olah lupa atau mungkin tiada pihak yang memberitahunya yang beliau pernah menggunakan khidmat pelobi antarabangsa berpangkalan di Hong Kong untuk bertemu dengan Presiden George W. Bush pada tahun 2002.

      Malah jutaan ringgit terpaksa digunakan oleh Dr. Mahathir untuk dibelanjakan kepada pihak pelobi agar pertemuannya dengan Bush dapat direalisasikan. Kelihatan Dr. Mahathir begitu ter­desak untuk bertemu dengan Bush hingga memaksanya menggunakan khidmat pelobi.

      Berdasarkan laporan media, semuanya ini bertujuan untuk memulihkan semula imej Dr. Mahathir di kaca mata AS yang tercalar susulan kenyataan kurang menyenangkan oleh Naib Presiden negara berkenaan ketika itu, Al Gore pada majlis makan malam sem­pena Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (APEC) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada tahun 1998.

      Kenyataan Al Gore itu ber­kaitan dengan tindakan Dr. Mahathir memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri selain kritikan terhadap pemerintahan bekas Perdana Menteri itu yang dikatakan menyekat kebebasan rakyat.

      Kisah ini bukan satu dakwaan jauh sekali rekaan. Kisah ini benar-benar berlaku dan pihak berkaitan termasuk Najib serta beberapa bekas menteri tahu tentangnya ke­rana mereka berada dalam Kabinet Dr. Mahathir ketika itu.

      Dalam pada itu pendedahan yang dilakukan oleh Datuk Megat Fairouz Junaidi iaitu anak lelaki Tan Sri Megat Junid Megat Ayub dalam media kelmarin memberi gambaran lebih jelas mengenai pertemuan itu memandangkan Allahyarham bapanya telah diarah melaksanakan rancangan tersebut.
      Menurut Megat Fairouz Junaidi selepas menerima arahan dalam sekitar 2001, Allahyarham Megat Junid telah bertemu de­ngan beberapa pihak termasuk membayar sejumlah wang kepada pelobi dalam usaha menjayakan pertemuan antara Dr. Mahathir dan Bush.

      Delete
    5. Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Delete
    6. Sebuah kerajaan menanti

      Andainya ukuran kejayaan hanya kepada kalah atau menang pilihan raya sahaja, maka sangat murahlah perjuangan ini. Hampir tiada beza dengan parti lain yang dasarnya tidak berpijak kepada akidah dan syariat Allah.

      Apabila lujnah dakwah dipisahkan daripada lujnah penerangan PAS, maka ia telah menghantar isyarat jelas perlunya diperkasakan peranan dakwah dalam parti.

      Lujnah kanan dalam parti ini mempunyai fungsinya tersendiri. Ia berkait rapat dengan hala tuju parti dan pemerkasaan organisasi parti.

      Lujnah ini menjadi pilihan kepada ahli yang berminat dalam medan dakwah melebihi medan politik pilihanraya. Ia mesti menyediakan ruang dan peluang yang terbuka kepada petugasnya.
      Medan dakwah yang sangat luas ini memerlukan kesungguhan kerja dan mujahadah yang sangat tinggi.

      Medan ini memerlukan dana yang besar bagi menggerakkan aktiviti sama ada di kalangan umat Islam atau mereka yang belum menerima Islam sebagai akidah mereka.

      Kita mesti bekerja sebagai sebuah kerajaan menanti yang tersusun teguh samada fizikal jemaah (organisasi) atau ruhiyyah jamaah yang dibuktikan melalui kepatuhan, ketaatan, dan keikhlasan dalam perjuangan.

      Delete
    7. Tun madey mewah tak de orang boleh bujtikan tun madey merompak...hanye fitnah..

      Delete
  11. Pej Ag,bnm,pdrm,sprm...sebhg besar pegawai2nya byk dosa dgn rakyat sedangkan gaji diterima dp cukai rakyat,berat sebelah...
    Tunggu le balasan...tak di dunia,pasti di akhirat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg tolis ni pun patot tonggu balasan.gak tu... tak di doonia atai di sana nnti...


      kikikiki....

      Delete
    2. Penjawat awam nie civil servant dalam bhasa inggeris di melayukan hamba rakyat so rakyat jgn anggap mereka tuan kita dalam bangsawan mereka umpama dayang istana cuma sekarang mereka besar kepala buat negara cam tok nenek dier pnya tpi bukan semua segelintir shj diulang semula BUKAN SEMUA SEGELINTIR SHJ
      So jiban pun penjawat awam juga kann

      Delete
    3. RATK-Ratapan Anak Tiri Ker-
      Yang SEGELINTIR tu ko....

      Delete
    4. Kahkahkah aku tax payer anon1601 tuan ko ngan jiban keje btol btol kalau nak bonus 3blan gaji khalas

      Delete
    5. Dan aku bukan bapak tiri laki mak ko yg ssuka hati ko nk memupuskan

      Delete
    6. Akhirnya pada Mei 2002, Dr. Mahathir dan Bush mengadakan pertemuan di AS selepas diatur oleh pihak pelobi dengan melibatkan kos berjuta-juta ringgit. Dalam pada itu, Perdana Menteri ketika berucap dalam majlis me­raikan kepulangannya dari Britain dan Amerika Syarikat di Kom­pleks Bunga Raya, Lapa­ngan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), baru-baru ini, te­lah mendedahkan bahawa pe­lobi yang digunakan oleh Dr. Mahat­hir itu ialah Ken Schiffer.

      Justeru, Dr. Mahathir tidak bo­leh marah atau mengecam mana-mana pihak yang menggelarkan dirinya sebagai hipokrit kerana beliau sendiri terpaksa menggunakan khidmat pelobi untuk bertemu dengan Bush dan situasi keadaan itu amat berbeza dengan Najib.

      Kehadiran Najib di White House adalah jemputan Trump bagi meraikan hubungan Malaysia dan AS selama 60 tahun dan pe­luang itu kemudian digunakan oleh Perdana Menteri untuk menge­ratkan lagi hubungan antara ke­dua-dua negara terutama dalam bidang ekonomi.

      Begitu juga dengan tuduhan me­lulu Dr. Mahathir terhadap ran­cangan Kumpulan Wang Sim­panan Pekerja (KWSP) dan Kha­zanah Nasional Bhd. meningkatkan pe­laburan mereka di AS antaranya membeli lebih banyak pesawat Boeing bagi memacu kemajuan syarikat penerbangan nasional, Malaysia Airlines Bhd. (MAB).

      Dr. Mahathir jangan sesekali lupa yang mana beliau pernah membuat kenyataan pada 26 April 2005 dengan menyatakan bahawa KWSP perlu melabur lebih banyak di seberang laut bagi membolehkan pencarum mene­rima dividen lebih baik.

      Hakikatnya, ahli-ahli ekonomi dalam isu ini mempunyai pandangan lebih fokus apabila mereka berpandangan usaha Najib itu mampu membuka lebih ba­nyak peluang khususnya kepada syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) untuk meningkatkan pelaburan di Amerika Syarikat sekali gus menjana lebih banyak pendapatan.

      Ini memandangkan polisi Trump lebih tertumpu kepada pasaran domestik AS yang antara lain menggalakkan syarikat-syarikat dari negara luar membuka kilang-kilang dan melabur di negara berkenaan.

      Bagi penulis, sudah-sudahlah dan jangan jadi hipokrit. Sebagai seorang negarawan Dr. Mahathir tidak sewajarnya bertindak sedemikian. Ini era Najib dan biarlah beliau pula menguruskan negara ini mengikut acuannya seperti mana ruang yang diberikan kepada Dr. Mahathir untuk meme­rintah selama 22 tahun tanpa diganggu oleh sesiapa.

      Delete
    7. Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Delete
    8. Bahtera besar ini mesti terus belayar. Di saat gelombang besar, mungkin perjalanannya perlahan dan lebih berhati-hati, manakala di saat lautan tenang ia boleh meluncur laju ke destinasi.

      Nakhoda kapal akan memastikan laluan kapal akan belayar dengan betul walau sesekali membelok ke kiri atau kanan bagi mengelak batu karang atau gelombang besar. Ia tahu apa yang perlu dilakukan.

      Anak-anak kapal tidak perlu mengambil alih tugas nakhoda. Kerana nakhoda jemaah ini mempunyai pasukan bagi membincang, merangka dan membuat keputusan bagi membantu tepatnya keputusan dan benarnya tindakan.

      Tarbiyah adalah tunggak utama dalam parti. Ia bukan hanya berlegar di sekitar kepimpinan melalui medan sedia ada, seperti usrah, tamrin, rehlah, muqayyam dan liqa fikri.
      Cara lapuk, ketinggalan

      Tarbiyah meliputi pendidikan politik Islam kepada rakyat. Mendidik agar berfikir secara Islam agar boleh bertindak secara Islam.

      Apabila PAS memperkenalkan BPMS (Budaya Politik Matang dan Sejahtera), ia bukan sekadar anjakan pendekatan politik, tetapi ia adalah perubahan cara berfikir di kalangan masyarakat.

      Ia dijadikan dorongan untuk mendidik rakyat agar berfikir secara Islam, berdasarkan wahyu Ilahi. Penilaiannya bukan hanya hitam dan putih. Tetapi yang hak sebagai hak, yang batil sebagai batil.
      Anjakan ini bersifat mendidik rakyat agar berani menyokong kebenaran seandainya ia sesuatu yang benar, walaupun ia dilakukan oleh pihak yang tidak disukai mereka.

      Gambaran bahawa pembangkang perlu membangkang kerajaan secara totok, dan kerajaan perlu mempertikaikan segala cadangan pembangkang adalah cara lapuk dan ketinggalan.

      BPMS membuat anjakan besar bahawa kita perlu menyokong apa jua tindakan yang betul dan tepat walaupun ia daripada pihak yang tidak disukai seperti kerajaan memerintah, selagi tidak bercanggah dengan syarak.

      Namun kita perlu bangkit menentang sesuatu yang bercanggah dengan syarak, walau dilakukan oleh pihak yang disukai, seperti parti sendiri.

      Penentangan terhadap kemungkaran tidak semestinya dalam bentuk menyerang peribadi atau memaki hamun dan mencerca. Lagi tidak munasabah jika kemungkaran dijawab menggunakan fitnah atau fitnah diguna untuk menjawab satu fitnah yang lain.

      Delete
    9. Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Delete
    10. Najib beli boing satu pelaburan amerika di malaysia?....pakar ekonomi mana yg bodoh sabgat ni?..

      Delete

  12. CAHAYA bak mentari FREE nFREE..

    CAHAYA itu ialah sbnr2 nilai kbnaran..

    CAHAYA itu mmbawa setggi2 nilai keadilan..

    CAHAYA azali tak mampu dipadam sbaliknya kan brganda2..

    Dgn CAHAYA itu, miracles of creative n innovative ENERGY yg mnjd sumber REZEKI REZEKI REZEKI n REZEKI kan pasti bertambah mncurah2 n brlipat2 kali ganda lg..

    CAHAYA itu juga semulia2 INTEGRITY Transperency MERIT amanah luhur LURUS kudus dan suci bersinar2 brCAHAYA ddlm sanubari..

    Syabass saudara Budin, kita wajib sama2 mewar2 kan CAHAYA universal azali yg dibawa oleh nabi2 n wali2NYA itu tanpa n TANPA sehalus2 bias n prejudis hatta kpd diri kita sendiri..

    CAHAYA itu sgt2 terang n LURUS..hatta menyuloh memancar kedlm setiap kita yg tak mampu n tak dpt kita sembunyi kan lg..persis selayaknya sprt sabda/CAHAYA nabi SAW: "klu anak ku Patimah menCURI pasti ku potong tangannya.."

    Oh! yesss!

    YESS n yesss!

    ""CAHAYA itu wajib n WAJIB menyuloh kdlm diri kita terlebih dahulu sblum kita menyuloh kdlm diri insan yg lain..n setiap yg bernama "PEMIMPIN" itu wajib menyuloh kdlm diri mrk masing2 dgn sjujur2 skudus2 serta sluhur2nya.. n barulah sbnr2 CAHAYA itu akan bnar2 mnjd telus tembus bnar2 terang BENDERANG""!

    Begitulah indahnya CAHAYA Integrity MERIT amanah luhur LURUS transparency yg tlh dibawa oleh seluruh nabi2 yg wajib sama2 kita hayati kita subur n war2kan brsama2 kpd seluruh generasi ini.. n itulah "elegance-MIND" yg pasti n lg PASTI dpt melenyapkan sgl yg GELAP yg berpura2 yg menipu KELIRU mmbunuh merompak mnyonglap dgn sgl cover-up ONAR konspirasi2 "barbaric" yg sgt2 hina sgt jijik lg keji..

    Suburkan CAHAYA cinta CAHAYA Integrity kpd sluruh generasi ini s "what we SAY tru our HEART intently, we shall be" hi hi..

    ReplyDelete
  13. Did he say he fear Allah whdn he was first appointed? Anyone remember on this?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, indeed, n this is his first lesson, if he`s the one who know...

      Delete
    2. Inikah balasannya?

      Delete
    3. Haha anon1356 he say he only fear allah but he still alive but he responsible the word he said at afterlife world confirm without prejudice

      Delete
    4. kajian terkini mana-mana badan menunjukkan sokongan kepada PAS meningkat naik, terutama di kalangan orang Islam dan melayu. Terbaru sokongan popular kepada PAS sudah mengatasi Umno! Justeru amat dangkal untuk memikat PAS, dengan hujah data-data perbandingan dulu antara bertahaluf dan bersendirian semata-mata. Perubahan realiti harus diambil kira.

      PKR boleh berangan untuk berbaik dengan PAS. Tetapi untuk menjadikan ianya realiti, PKR harus cermin diri dahulu. Muhasabah dan tanya diri beberapa perkara ini:

      1. Apakah PKR boleh membantu PAS menegakkan Islam di Malaysia, atau lebih cenderung untuk bersama perjuangan DAP dan kumpulan-kumpulan yang membenci Islam.

      2. Di manakah kubu kuat PKR? Di Permatang Pauh pun cuma ada 15 orang AMK dalam demonstrasi bantah Najib siang tadi.

      3. Apakah PKR mampu untuk halang PAN dan DAP dari mengganggu kerusi yang ditandingi PAS? PAN sudah berikrar mahu tumbangkan PAS di Kelantan. DAP sudah umun kerusi-kerusi PAS yang mahu ditandingi.

      4. Apakah jaminan PKR tidak akan cari pasal lagi dengan PAS selepas PRU? Atau cuma meneruskan adat mereka yang hanya berbaik dengan PAS setiap kali musim PRU?

      5. Apa sebenarnya hala tuju PH? Mahu bawa negara versi cauvinis DAP? Atau agenda kristianisasi? Atau negara versi kronisme, sekularisme dan kapitalisme Mahathir?

      Sayugia diingatkan kepada PKR, walaupun mereka boleh memberi komitmen untuk perkara di atas, keputusan untuk kembali bekerjasama bukanlah sesuatu yang mudah. Memutuskan tahaluf dahulu adalah suara ahli, dan muktamar bersetuju sebulat suara. Ia juga adalah keputusan Majlis Syura Ulama.

      Kalau Azmin fikir untuk bermain politik dengan membeli Presiden PAS, beliau silap besar. Ayah Chik bukan seorang jenis yang makan sogokan. Lihat gaya hidupnya sahaja sudah dapat diketahui. Apalah sangat dengan dedak MB Selangor, kalau dedak kerajaan Saudi dan Qatar pun beliau tidak endahkan.

      Simpan kemas kata-kata Naib Presiden PAS, Dato Nik Amar ini: "Kalah atau menang, PAS tetap akan melawan PKR dan DAP (selain BN). Lawan tetap lawan. Tak kira dua atau tiga penjuru." Ucap beliau ketika berada di Permatang Pauh.

      Kita faham. Sukar bagi Azmin dan Azizah untuk mempertahankan kerusi mereka Gombak dan Permatang Pauh. Keduanya dianggap kerusi maruah PKR. Kalah keduanya, gelaplah masadepan politik mereka. Tetapi ambillah sebagai pengajaran, agar selepas ini utamakan gerakerja untuk menguatkan parti di peringkat bawahan dahulu, bukan sibuk bermain politik di atas awangan sehingga menyusahkan rakyat bawahan seperti Langkah bodoh Kajang itu.

      Delete
    5. Hey anak ifrit lahanat....

      Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Delete
    6. a boleh dilakukan dengan menegur, menasihati, memberi cadangan, menyerah memo, demonstrasi, atau menggerakkan rakyat agar mengundi dengan betul di dalam pilihan raya.

      Pendekatan yang lebih matang ini insya-Allah menjadikan perubahan yang dicari tidak mendatangkan kemudharatan yang lebih besar kepada rakyat dan negara. Tragedi perubahan yang malang yang telah banyak berlaku di pelbagai negara perlu dijadikan panduan.

      Betapa banyak rakyat yang lebih menderita selepas perubahan yang dicari. Mereka ditekan dengan kezaliman pemimpin, rasuah dan salah guna kuasa, penyelewengan harta negara sehingga sangat membebankan rakyat lalu mereka bangkit.

      Sayangnya selepas berjaya dilakukan pertukaran kerajaan yang zalim dan menindas itu, mereka baru sedar penggantinya sebenarnya jauh lebih teruk menjadikan mereka lebih menderita dari sebelumnya.
      Inilah yang berlaku di Iraq, Libya dan Mesir.

      Ini semua memberi petunjuk bahawa mengurus perubahan lebih penting dari perubahan itu.

      Maaf jadi murah

      Anjakan pendekatan BPMS, malangnya telah menyebabkan PAS dilihat mesra Umno/BN. Lalu pelbagai serangan dihalakan kepada parti dan kepimpinannya untuk terus menanam persepsi tersebut.

      Pimpinan PAS menyedari dan sudah menjangkakan hal ini, kerana rata-rata pembangkang masih berfikiran lama, dan hanya selesa dengan politik warisan penjajah yang berpaksi kepada politik sekular yang tidak ada kawalan akhlak dan adab Islam.

      Ceramah yang tradisinya mesti ada maki hamun, cerca dedah keaiban peribadi, dan sengaja mewujudkan persepsi negatif walaupun berdasarkan fakta yang tidak betul sekali pun.

      Permohonan maaf atau menarik balik tuduhan menjadi perkara murah yang boleh dijual beli dalam politik. Satu-satu fitnah hari ini sanggup dipertahankan sehingga ia dibicarakan di mahkamah bertahun kemudian sebelum meminta maaf. Bagi golongan ini, yang penting ialah membina persepsi semasa bagi meraih sokongan pada waktu itu sahaja.

      Beginilah budaya politik negara bertahun lamanya yang semakin menjadi-jadi saban hari kerana adanya media sosial sehingga memualkan. Tidak hairan apabila munculnya gambaran bahawa politik itu kotor. Politik yang tiada kena-mengena dengan agama. Politik suku agama suku dan sebagainya.
      Negara dikatakan sedang menuju kepada negara maju. Kemajuan bukan hanya dalam aspek pembangunan, ia juga mesti meliputi politik kepartian.

      Kalau di negara maju menjadi kebiasaan perdana menteri boleh menjemput ketua pembangkang hadir mendengar taklimat sesuatu projek besar negara. Peruntukan yang sama akan diberi kepada parti kerajaan atau pembangkang yang memenangi pilihan raya.

      Delete
    7. Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Teringat zaman kanak2 dulu2...

      "Eh..eh..eh..tak malu..copy cat..!!"

      Delete
    8. Patut anuar muso terhegeh2 nak kerjasama dengan PA yg semakin mendapat sokongan...

      Patut pas tak jadi umum tokoh vesar yg nak masuk pas di mlm kemuncak Pastakim 2

      Delete
  14. alahai bodohnya kau ni Shahbudin.Kalau kau telus dan dapat sumber yang betul, dedahkan lah siapa pegawai tu. jangan main serkap jarang. Kadang2 blog kau ni bagus kadang bodoh macam mukhriz mahathir ( kalah pemilihan menangis kat mak dan bapak )

    ReplyDelete
    Replies
    1. He....He...He...kan aku dah kata si BUDIN ni dah sakit JIWA.....

      Delete
    2. Budin penye sukalah...ini blog dia bukan blog bapak kamu yg bongok...hehehe

      Delete
    3. ....tak ambik tahu....

      Delete
    4. SERANGAN saikologi yang terbaru yang PAS hadapi ialah ia dipuji Perdana Menteri Najib atas isu ia berjumpa Pengerusi 1MDB, Arul Kanda Kandasamy bertanyakan suasana yang sebenar atas skandal terbesar negara itu.

      Rombongan PAS yang dipimpin Tuan Ibrahim Tuan Man itu dikatakan oleh media berpuas hati atas apa yang berlaku. Apa yang Tuan Ibrahim sampaikan ialah memahami masalah itu sebagai nasi yang sudah jadi bubur. Bila nasi sudah jadi bubur, orang tidak dapat makan nasi lagi, tetapi berpuas hati dengan makan bubur saja.

      Malaysia tidak dapat apa manfaat dari duit yang bergeti-geti dilaburkan, hanya dapat bubur yang tidak mengenyangkan sesiapa.

      Maka itu mesej yang PAS beri. Ia memahami keadaan. Bersediakan semua menghadapi kesannya.

      Maka ramailah orang menempelak saranan PAS itu terutama pihak yang hendak mengambil kesempatan atas kedudukan PAS yang berbalah dengan sekutunya sesama pembangkang dan oang-orangnya yang mengambil kedudukannya dalam pakatan pembangkang dulu.

      Jika mereka tidak tempelak PAS pun, PAS tetap dapat simpati lagi dari mereka. Dalam kekeliruan itu PM Najib pula memuji apa yang PAS buat, kerana dikatakan telah berpolitik matang dan tabayyun, pergi menemui 1MDB, membuat penyelidikan, minta penjelasan dan menyarankan ia memahami nasi yang jadi bubur itu.

      PM memujinya dengan kerana PAS dikatakan memahami masalah 1MDB itu. Memahaminya bukan bererti seronok dengan petaka itu, tetapi yang ironinya, PAS memahaminya, takut PM sendiri tidak memahaminya. Semua oang kata, 1MDB adalah puaka, sebaliknya PM dan UMNO kata, tak apa-apa.

      Biarkanlah PM dengan dalih, versi dan persepsinya. Tetapi kata-kata senang dan puji dari Najib dan UMNO itu boleh menjadi serangan yang lebih payah bagi PAS, kerana ia adalah seteru politik PAS terpenting sejak PAS ditubuhkan tahun 1951.

      Sekalipun bagi politik duniawi, tiada sekutu kekal dan tiada seteru politik yang kekal, tetapi bagi sebuah jamaah Muslimin, jamaah yang sekular adalah seteru sepanjang zaman.

      Falsafah yang Islam fahami, selagi Islam dan Nabi Muhammad dimusuhi Yahudi, ia sintum Islam berada dalam kedudukan yang betul. Tetapi kalau Yahudi memuji Islam dan Muhammad SAW maka ada yang tidak kena pada Islam.

      Dari sejak Dato Asri, Haji Yusof Rawa, Ustaz Fadzil Noor, TG Nik Aziz hingga ke zaman TG Haji Hadi sentiasa mengingatkan, jika terus mengecam dan memusuhi PAS atau mana-mana jamaah Islam, maka ia tanda kita berada di tempat yang betul, tetapi apabila musuh memuji dan merasa senang dengan kita, berwaspadalah takut ada yang tidak kena pada kita.

      Musuh lazimnya tidak akan senang sekalipun dalam keadaan yang baik, tetapi musuh amat senang apabila kita dalam keadaan yang lemah.

      Usah kita ibaratkan PAS dan UMNO seteru dalam agama. Ambil keduanya seteru dalam politik. Tetap tabienya sama, sesama bermusuh. Tidak dipertikai kekentalan PAS semasa menghadapi cabaran Pemuda Tahan Lasak.

      Tiada diragu perpaduan PAS menghadapi tekanan perit di zaman Mahathir. Tetapi PAS goyang apabila disenangi Tun RAzak. Bila Najib/Zahid puji PAS melangit, menyebabkan ada orang PAS curiga dan tuang dari PAS.

      Apapun PAS jangan lari dari berpolitik matang seperti yang Najib kata bertabayyun. Kata betul pada yang betul dan kata tidak pada yang tak betul. Tetapi mesti waspada bila sentiasa dipuji musuh. Ia lebih susah dari musuh keji. Demikianlah susahnya politik

      Delete
    5. Hey anak ifrit lahanat....

      Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Delete
    6. Tanpa budaya BPMS, ini mustahil diamalkan di negara ini. Jika ada ahli parlimen setempat daripada pembangkang yang hadir dalam program kerajaan seperi majlis bantuan kepada nelayan di bawah parlimennya, mereka terus dicop kononnya hendak bersama kerajaan. Ini yang terjadi pada PAS.

      Apabila pimpinan PAS menghadiri majlis menentang kezaliman umat Islam Rohingya, pelancaran kapal flotilla maka terus diserang sebagai ' PAS dan Umno sekapal'. Beginilah cara berpolitik hari ini sehingga melahirkan kenaifan fikiran sebahagian masyarakat kita.

      Namun begitu, PAS akan terus membudayakan BPMS.

      PAS berbangga bahawa kita telah berjaya membuat anjakan cara berfikir dan berpolitik di negara ini.
      Apa-apa yang baru yang melanggar amalan hari ini akan pasti mendatangkan pelbagai reaksi. Insya-Allah, kita pasti akan berjaya dengan izin Allah.

      PAS percaya bahawa budaya BPMS ini sangat diperlukan sebelum negara boleh bergerak ke depan, dan supaya perubahan yang dicari tidak akan bersifat separa dan tergantung.
      Faham situasi berlaku

      Hampir semua rakyat bersetuju, negara memerlukan pemandu baru.

      Pemandu yang lama ini sengaja mengekalkan rakyat dalam keadaan sakit, pada masa yang sama berlakon menjadi doktor tunggal yang dapat memberikan panadol menyebabkan rakyat terpaksa bergantung padanya. Itulah kaitan sebenar antara GST dan BR1M.

      Kita mengakui bahawa kepimpinan negara yang diterajui oleh Umno-BN adalah punca kepada masalah negara. Namun, perkara yang lebih penting pada waktu ini ialah membantu rakyat bagi memahami situasi yang berlaku dalam negara kini.

      Rakyat memerlukan pemandu baru yang bukan sahaja tahu jalan yang ingin dilalui, tetapi turut memahami jalan mana yang selamat bagi rakyatnya di dunia dan akhirat.

      Pemandu ini tidak hanya sibuk membina dunia, tapi juga sibuk membina akhirat bagi negara dan rakyatnya.

      Oleh itu, pemandu yang baru mesti juga bertindak mengikut panduan al-Quran dan hadis.
      PAS telah mengutarakan kerajaan teknorat sebagai penyelesaian.

      Kerajaan teknokrat adalah satu langkah ke hadapan bagi memberi peluang kepada tokoh dan cendekiawan negara menerajui hala tuju baru dan pentadbiran negara, manakala parti dan ahli politik menjadi wadah perubahan tersebut.

      Maksud kerajaan teknorat ialah sebuah sistem pemerintahan yakni kuasa parti politik terhadap negara hanya terhad untuk melantik kalangan profesional sebagai eksekutif pentadbir negara bermula daripada perdana menteri hingga ke peringkat terbawah.

      Sebelum ini, pemimpin parti politik yang biasa menjawat jawatan perdana menteri dan menteri. Tetapi idea kerajaan teknokrat ini meletakkan penjawat tersebut berdasarkan kelulusan akademik tertentu yang tidak terlibat dengan pilihan raya.

      Kuasa politik yang didapati melalui pilihan raya hanyalah sekadar kuasa untuk melantik siapa yang sesuai di kalangan professional untuk mentadbir negara.

      Berdasarkan sejarah politik negara, kita harus menerima hakikat bahawa bukan semua teknokrat tahu berpolitik dan bukan semua ahli politik itu berminda teknokratik.

      Seperti BPMS, PAS akan berusaha melanjutkan idea kerajaan teknorat ini sebagai satu model pentadbiran untuk negara. Insya-Allah.

      Delete
    7. Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Teringat zaman kanak2 dulu2...

      "Eh..eh..eh..tak malu..copy cat..!!"

      Delete
    8. Kenapa tak de lagi bantuan kpd Rohingya?...

      Delete
    9. Kalau Najib takut pergi Myanmar, setidak-tidaknya suruhlah Rosmah mengetuai misi bantuan kemanusiaan ke sana sepertimana Tun Dr Hasmah buat mengetuai misi kemanusiaan di Palestin. Berani ker Rosmah? Jgn asyik nak nyopping sakan aja ke Eropah, US & Australia ajer, tau....!!

      Delete
  15. Mano poyi ea RATK ..
    RATK, ko poyi dakwah diyo orang, ko tahu kan msg2 sayangkan ajaran nenek moyang, boto tak boto ...depa lajak je la. Ustaz ajar cth telanjang tu haram, kan biso bunyi ea, menyata yg benar tu mmg ibarat hempedu yg pahit utk di hadham, cor jawab ... jawab la, mana ada ajaran yg di ajar cara berselindung. Ko ni terlampau manja ... mcm budak merah, kena sound sikit merajuk, pi la mabuk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hujah yg dangkal anon1427 aku xyah nak jawab ko pnya provokasi dan aku tak pham slang nissmilan ko tue sila tulis dalam bahasa formal

      Delete
    2. Karut ajaran biar mati anak jgn mati adat so bukan ajaran nenek moyang ko pehal nk tuding kat aku lak

      Delete
    3. Sebenarnya, perkembangan yang lebih bahaya berlaku sekitar pertengahan Julai 2017 apabila Houthi menyatakan bahawa mereka telah berjaya menembak peluru berpandu ke kemudahan minyak milik Saudi di pelabuhan Laut Merah di Yanbu. Bahkan pihak Amerika Syarikat mengesahkan dakwaan ini. Hal ini membimbangkan kerana jarak antara Saada iaitu tempat di mana peluru berpandu tersebut dibedil Houthi di Yaman dengan Yanbu adalah sejauh 900 kilometer. Hal ini bermakna sistem persenjataan Houthi kini mampu untuk menyerang mana-mana tempat dalam wilayah Arab Saudi – termasuklah dua kota suci umat Islam iaitu Mekah dan Madinah.

      Dari mana pemberontak Houthi memperoleh lambakan peluru berpandu ini? Jawapannya dari Iran yang menyalurkan peluru dan aset ini menerusi Pelabuhan Hodeiba di Barat Yaman. Kenapa Iran membantu Houthi? Iran menyokong Houthi kerana kepentingan strategiknya di Laut Merah dan Teluk Aden. Inilah sebabnya Iran telah menghantar pelbagai bantuan kewangan dan persenjataan besar-besaran kepada Houthi sejak 2004 lagi. Banyak kali bantuan persenjataan Iran disekat atau dirampas oleh pihak berkuasa Yaman, bahkan sebelum dikuasai Houthi. Disebabkan inilah Arab Saudi dan AbdRabu Mansour Hadi cuba untuk mengetatkan akses pelabuhan ini yang dimanipulasi Iran-Houthi.

      Langkah yang paling wajar bagi menamatkan perang ini adalah dengan rundingan yakni menguatkuasakan kembali Resolusi PBB 2216 yang menuntut puak pemberontak Houthi untuk mengembalikan senjata kepada kerajaan dan kembali ke rundingan bersama AbdRabbu Mansour Hadi. Namun Houthi ternyata berkeras untuk menguasai Yaman melalui langkah bersenjata dan enggan menghadiri sebarang rundingan damai seperti pada April 2016. Maka campur tangan ketenteraan Arab Saudi dan sekutunya – yang juga berisiko ke atas nyawa orang awam – boleh difahami sebagai satu-satunya pilihan bukan sahaja untuk menghentikan perang saudara di Yaman, tetapi juga mencegah serangan Houthi ke atas wilayah Arab Saudi itu sendiri. Akibatnya, nyawa orang awam di Mekah, Yaman, dan Arab Saudi terus menjadi taruhan.

      Delete
    4. Tak sudah2 anak ifrit lahanat buat kerja laknat....

      Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Delete
    5. 1. DAP hakikatnya sama sahaja dengan BN apabila menjadikan kedudukan selaku Kerajaan Negeri Pulau Pinang sebagai peluang untuk mengaut kekayaan dan kepentingan peribadi termasuk menggadai hak rakyat. Terbaru penjualan tanah di Lebuh Raya Peel bagi tujuan pembinaan hospital swasta, hotel dan bangunan komersil.

      2. Tanah negeri ini sewenang-wenangnya dijual atau dipajak bagi tujuan pembangunan mega dan mewah yang langsung tidak membawa manfaat kepada penduduk Pulau Pinang. Kami melihat keghairahan Ketua Menteri, Lim Guan Eng bukanlah untuk kepentingan penduduk, tetapi lebih mirip seperti tabiat BN.

      3. Sudah menjadi rahsia yang diketahui umum, pemimpin BN disebalik setiap usaha dilaksanakannya penuh muslihat untuk mengaut laba ke kantung poket sendiri dan menjadikan pemilikan berlegar sesama mereka. Amalan nepotisme dan kronisme BN itu kini dilihat turut menjadi tabiat serupa oleh pemimpin DAP.

      4. Sama sahaja hipokrasi DAP dengan BN di mana kebanyakan projek mega seperti itu diberi secara rundingan terus. Sedangkan selama ini DAP menguar-uarkan tender terbuka sebagai satu ketelusan dalam pelaksanaan projek dari kerajaan. Apakah ada komisyen kepada pihak berkepentingan dalam DAP?

      5. Lebih dibimbangi apabila transaksi dan kerjasama berkaitan melibatkan syarikat negara asing yang merisiko terhadap pemilikan dan kedaulatan. Sebab itu keraguan yang muncul tidak perlu dipertikai DAP kerana ia berpunca dari ‘cakap tak serupa bikin’ oleh pentadbiran itu sendiri.

      6. Kami difahamkan tanah di Lebuh Raya Feel itu dijual kepada syarikat dari Singapura. Adakah keistimewaan tidak melalui tender terbuka kerana adanya hubungan istimewa DAP dengan pemerintah Singapura yang diterajui PAP? Guan Eng jangan memperbodohkan rakyat dengan penafian yang direka-reka.

      7. Ia jelas semata-mata bermotif komersil dan duit kerana majoriti rakyat negeri ini tidak punyai kemampuan. Usah kata mendapatkan rawatan perubatan yang semua maklum entiti Singapura paling tinggi mengenakan fee perubatan, hatta pada aspek tawaran kerja di premis berkenaan nanti.

      “Sejahtera Bersama Islam”
      “Mara Menuju Cita”

      Delete
    6. Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Teringat zaman kanak2 dulu2...

      "Eh..eh..eh..tak malu..copy cat..!!"

      Delete
    7. Penang jual tanah duit dapat kpd kerajaan negeri..najib jual tabah 1 mdb untuk bayar hutang duit yg dah lesap dirompak...perompak dibuarkan bebas...

      Delete
  16. Nafi untuk penafian semata2... Perlu pihak ketiga yg berwibawa buat pengesahan...

    ReplyDelete
  17. Suami dan isteri dua dua nafi cerita ini. Kalau tak ada bukti janganlah sebar fitnah. Kerana terlampau biasa sebar fitnah kita dah lupa dosa besarnya. Apakah kerana kemaruk politik kepartian kita gadaikan akhirat? Apakah kita benci sangat dgn manusia ini yg benteras rasuah baik dikalangan ahli politik kerajaan atau pembangkang? Bukankah kita benci rasuah? Bukankah kita patut sokong usaha ini? Sebaliknya ada yg cuba halalkan perbuatan LGE yg dapat rumah murah dgn luluskan tanah Taman Manggis untuk penjual rumah? Bukankah elok sokong dakwaan ini? Biar mahkamah yg putuskan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku dah kata BUDIN ni dah SAKIT JIWA....

      Delete
    2. Tak kan nak ngaku kottttt! Ingat teoh beng hock takkkk! He2 he2 he2

      Delete
    3. Kalo cerita palsu oegawai Sprm sila tampil buat kenyataan...takut kerana benar Jebon...

      Najib tidak dusiasat oleh mana2 pihak verkuasa 7 negara...OAC pon tak siasat najib...

      Kalo najib tak merompak mr jebon sila desak najib tangkap dan siasat Riza Aziz Dan jho tahik lo kerana dah disaman oleh doj...

      Jangan buat temberang Jebon..

      Delete
    4. Anon 1539, takutlah pada Allah. Terutama kes begini yg sah ada ayat quran. Petuanya kalau tak ada bukti jangan tuduh. Bukannya tuduh tanpa bukti dan suruh orang buktikan sebaliknya. Ke mana perginya iman dan akal kita akibat subahat dgn golongan yg kafir dan liberal.

      Delete
    5. Umno tak de kerjasama dengan mca gerakan parti kristen boneo?...sblm lge jadi ketua menteri koh tsun koon jadi ketua menteri...koh ni islam mazhab mana?...Jebon kalo nak temberang pakai itak leer...ko tak berotak...

      Delete
    6. Video tu bukan bukti jebon?...kenapa pegawai berkenaan diam?...tampil lah nafikan...
      Ato saman jer lah orang yg buat tuduhan....belit lah banyak2 jebon...

      Delete
    7. Jebon...kalo najib tak terbanit dengan rompakan 1mdb kenape najib tak arahkan polis siasat jho lo dan riza aziz?..dua orang ni dah disaman oleh DOJ...ko dan najib nak melindongi perompak?....

      Delete
    8. Anon 1618, mana videonya? Apakah kandungannya? Adakah saudara tonton dan dapat bukti jelas? Atau hanya fitnah yg ditabur? Bukankah dulu puak pembangkang juga tak percaya video chinadoll dan gambar aiskrim? Kalau tiada bukti jelas baik jangan bebankan akhirat.

      Delete
    9. Anon 1620, apa buktinya 1MDB dirompak? Bukankah PAC dah konfirm tiada duit hilang? Bukankah DOJ dah setahun lebih siasat Jho Low dan Riza Aziz? Bukankah DOJ juga yg tarik balik saman? Kalau DOJ pun lepas lebih setahun siasat tiada bukti maka dari mana saudara dapat bukti ini? Kalau benar ada bukti maka serahlah pada DOJ untuk tindakkan. Kalau tiada bukti berhentilah fitnah. Jangan bebankan akhirat kerana kemaruk politik benci.

      Delete
    10. Ko tak baca laporan PAC ?...28 billion duit 1 mdb lesap tak dapat dikesan....kenape ko ni duka tunjuk bodoo sangat Jebon?..

      Bila doj tarik balik saman?...mana buktinye?....doj hanye nak teruskan siasatan jenayah keatas prompak...saman tetap berjalan...tiada kenyataan dari DOJ telah menbatalkan saman keatas prompak 1 ndb....jabgan pabdau2 reka fitnah keatas DOJ....

      Delete
    11. Anon 1731, isu hilang 28 billion itu hanya dongeng yg berligar disekitar pentaksub pembangkang. PAC dapati asset 1MDB 53 billion dan hutang 50 billion. Ada kelemahan dlm pentadbiran yg disyorkan untuk pembaikan. Sila baca link dari Astro Awani tentang rumusan lapuran PAC.
      https://www.google.co.za/amp/english.astroawani.com/malaysia-news/pac-report-5-key-findings-1mdb-101532%3Famp=1?espv=1

      Delete
    12. Anon 1731, bacalah link dari FMT dibawah. Red Granite kepunyaan Riza menentang penangguhan kes saman DOJ. Mereka mahu teruskan. DOJ berdolak dalik tak teruskan kes. Orang 'bersalah' yg lebih berani pada DOJ. Hingga kini tiada bukti duit 1MDB hilang atau dicuri oleh Red Granite. Kalau ada bukti serah kat DOJ. DOJ pun tengah gelabah.
      http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/08/30/red-granite-opposes-delay-in-doj-suits-over-1mdb-linked-assets/

      Delete
  18. ARI NI HOJAN DI KLANG VALLEY MENCORAH CURAH
    PETANDA HIMPUNAN KELEPETOKAN JAHANAM NI..
    PKR@REFORMASI MAMAK KASI PUJUK & TERJAH
    BOBOI TETAP POJAAN JADI PERDANA MENTARI...

    KIKIKIKIKI....

    BOBOI AKAN JADI PERDANA MENTERI
    PKR@REFORMASI SETAKAT JADI KULI
    MAMAK KASI MAIN PKR BANYAK KALI
    SOLAT AJAT ALJUBORI SEKADAR PENYEDAP ATI

    KIKIKIKIKIKI... HIMPONAN KELEPETOKWAN MAMAK KUTTY JADI KAN PUAK PKR@ REFORMASI BASUH PONGGUNG TOKONG DAN KUTTY...


    KIKIKIKI.... BILA RAJA PENIPU BERKAWAN DENGAN RAJA MAHA PENIPU.... DAH KENA SSGT DAH TU...!!!


    INI KALI HAAAHH...!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bestttt! Main ngan mak kau!

      Delete
    2. hendak-hendaknyer...besok dalam perhimpunan tu ada yang kena sambar petir....

      Delete
    3. iyo laa tuu.
      kalu ujan pulau pinang bala turun.
      kalu ujan lembah klang jahanam safe malaysia, end klepto.
      Maka ko setuju dgn
      jahanam malaysia,teruskan klepto.

      ..psst esok jgn tk dtg tau, ikan murah2 bhaii.

      Delete
    4. 1541...Ada Pesta Todi ke esok....Selamat Yamseng....

      Delete
    5. Puak2 BN & PAS terkencing ngompol dalam seluar melihat ratusan ribu penyokong HARAPAN bersolidariti dgn semangat jitu & padu menuntut keadilan terhadap penyelewengan KERA2jaan Borosmah Najib, terutama 1mdb.

      Delete
    6. PAS Terengganu mengutuk sekeras-kerasnya akhbar The Star atas sikap biadab dan tidak tahu menghormati umat Islam, kumpulan terbesar di Malaysia ini kerana menyiarkan gambar sekumpulan orang Islam yang sedang bersolat jemaah dengan tajuk muka depan yang mengaitkan Islam dengan keganasan. Walaupun isi dan gambar berita yang berlainan, tapi jelas ia boleh mengelirukan pembaca.

      Kegagalan The Star dalam menghormati sensitiviti umat Islam ini, bukanlah kali pertama berlaku. Pada tahun 2006, disiarkan gambar Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi bersebelahan dengan gambar iklan arak.



      Pada tahun 2011 pula, The Star tanpa ada rasa hormat, telah menyiarkan iklan hidangan masakan berasaskan babi dan menawarkannya sebagai hidangan berbuka puasa oleh sebuah restoran yang tidak mempunyai sijil halal.

      Tidak puas dengan itu, pada tahun 2015, The Star kembali menyemarakkan kemarahan umat Islam dengan menyiarkan iklan minuman keras di muka depan akhbar mereka.

      Kini setelah beberapa jam menyiarkan gambar dan tajuk berita yang boleh mengelirukan pembaca bahawa Islam adalah agama keganasan, mereka memohon maaf, sama seperti mana yang mereka lakukan setelah beberapa kali meniupkan api keagamaan.

      PAS Terengganu mendesak kerajaan Malaysia melalui Kementerian Dalam Negeri (KDN) agar mengenakan hukuman yang maksimum kepada The Star atas beberapa kesalahan yang hampir sama yang telah dilakukan.

      Amat malang bagi rakyat Malaysia jika pengurusan The Star dibebaskan lagi kerana rakyat Malaysia memerlukan kerajaan yang tegas dan tidak mahu kepada penghasut agama seperti The Star.
      Seseorang mesti dipertanggungjawabkan atas kejahatan ini apatah lagi sudah beberapa kali The Star memilih Ramadhan sebagai waktu pilihan mereka menyebarkan onar ini.

      Delete
    7. Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Teringat zaman kanak2 dulu2...

      "Eh..eh..eh..tak malu..copy cat..!!"

      Delete
    8. The star milik mca teman setia umno dan nr Jebon ...umno buat2 bisu jeer..

      Delete
    9. STAR kini dah jadi "Suara Teuku Adnan Ronyok"....!!

      Delete
  19. Mr J..tersangat setuju yg amat sangat dengan komen kau. Kan dah terbukti puak2 ni memang pakar psych warfare...dah terbukti terkantoi, nak buat damage control...ciptakan diversion utk alih perhatian rakyat dari isu rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa yg terang2 menyebabkan kerajaan rugi berbillion2 duit rakyat. MACC umumkan bukan saja Peter Anthony, hamid Afdal, ketua pemuda warisan tapi beberapa orang lagi ahli keluarga serta sanak sedara DSSA juga dicekup,,,mcm projek rembat duit ni dah jadi jaringan rezeki kaum keluarga pulak. Ahli2 parti warisan sendiri pun ramai yg pelik mcm mana parti mereka yg baru setahun jagung ni dah mampu berbelanja besar menjaja ceramah fitnah dan hasutan seluruh sabah..sekarang baru mereka tau, rupa2nya dana parti tersebut datang dari sumber yg tak sah,duit rompakan yg didalangi oleh BOS besar mereka sendiri. Dikatakan,keluar berbelanja besar dulu takpe, asalkan habuan jika memerintah Sabah kelak beribu2 kali ganda masuknya. Sekarang yg panas Madey dan PH kat semenanjung ....baru berangan2 nak mengendeng2 utk tumpang sekaki kat Sabah, siang2 dah terbantut..ingatkan dah terbukti tak laku kat semenanjung, nak berkelana dan mencuba nasib kat sana..tapi apakan daya, disangka panas hingga ke petang, rupa2 hujan di tengah hari !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketua pemuda umno ditahan ko tak nak sebut?
      ...ade lagi adun umno pantai timor sabah yg akan dipanggil oleh sprm ko tak tahu...

      Ko dan Jebon kaki temberang...

      Delete
    2. Najib, khairy and the geng rembat beratus billion x nak sebut! Rakyat jugak susah byar gst!!!!!

      Delete
    3. hendak-hendaknyer...besok dalam perhimpunan tu ada yang kena sambar petir....

      Delete
    4. Haha geng najib ko ikhlas ker kata kitaowg psy war pakar lgi tue kngkawan haha secara harfiah geng najib mengakui kebolehan dan expertise kami haha ironic btol kan so mana pakar psy war jiban kowang takat meraban mencarut bagai pakar kemende mcam badut layaknya so kita nmpak pakar sbab membela yg hak semoga allah memudahkan kita utk menegakkankebenaran thanks so much geng najib atas pujian akan tetapi pihak kita xmakan dek puji tak hina dek keji khalas

      Delete
    5. Hamidah Tetap Saman si Sadeq Segaragar....walaupun si Sadeq dah mintak maaf...kah...kah...kah...baru padan muka si Budak Hingusan tu...suruh belajar tak mahu...suruh menipu dia tahu...Tak ade koje cari koje...Berak dalam seluar ler mu...mapuh mu...

      Delete
    6. budak merah tu ado ... atok ea mantan apo susah .. koba ea duit bilion2 potek jari berembut duit tu keluwau ... tak gitu@sidiq_segaraga.

      Delete
    7. Laaaa, apa kehal nie, kenapa pulak anak ifrit lebih sudu dari kuah, kepohnya melebihi maknyah sundal, apa hal..apa hal..apa hal....???

      Delete
    8. 16:43

      Yeh Nadey thamby....

      அவ்வளவு தானா
      (Is that all/itu saja kah?)

      இனி
      (Anymore/ada lagi tak....???)

      Delete
    9. Dah puas kopipes bahan sampah dari blog tak laku, kini si anak ifrit lahanat ubah pulak hala tiru hasil kerja tangan saya. Dah kehabisan modal ler tuuuu....!!

      Delete
    10. Apakah Muslim yang terlalu sensitif atau memang sengaja pihak The Star memprovokasi Muslim dengan muka depan begini?

      Mudah sahaja bagi mereka, untuk meredakan kemarahan umat Islam, akan diletakkan permohonan maaf di bahagian dalam The Star di bahagian tercorot dengan isi 'kami tidak berniat menghina atau memprovokasi umat Islam'. Standard modus operandi.

      Ini bukan kali pertama akhbar begini membuat provokasi murahan dan hampir setiap kali umat Islam yang dipersalahkan kerana kononnya terlalu sensitif dengan benda kecil.

      Mereka yang tak sensitif apabila agama mereka dipermainkan, itu hak mereka tetapi ianya juga adalah hak Muslim untuk membantah.

      Diharapkan pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya terhadap mana-mana media yang membuat provokasi begini terhadap apa jua agama sekalipun. Kali ini, jadikanlah akhbar milik MCA ini sebagai contoh ketegasan pihak berkuasa menangani ekstrimis di kalangan media.

      Delete
    11. Anak lahanat jin ifrit ketinggalan zaman, STAR kini bukan lagi milik Cina DAP atau Cina MCA. Anak lahanat nie pakai membabi buta kutip bahan lusuh asal boleh saja.

      Delete
  20. Mr J and najib's gang,

    Both hubby n wife denied?

    Look again at link below

    https://youtu.be/rTd-KmH3siE

    ReplyDelete
  21. Kalau tengok promosi utk perhimpunan klptokrasi sabtu ni, macam2 ada...persembahan2 artis2, live band, cabutan bertuah, pesta makan2, dah jadi umpama karnival jom heboh gamaknya. Penganjur tau, rakyat..khususnya bani melayu ni mudah sangat tertarik dengan hiburan. Kalau tak buat mcm ni, mana ada orang yg nak datang..nampak sangat nama2 besar spt Madey, Mat Syabu, Kak Wan dan LKS masih belum mampu menjamin dan menarik kehadiran rakyat...mereka bukan lagi menjadi crowd puller spt era DSAI dulu. Tak mustahil, lebih ramai pengunjung akan bertumpu utk menonton persembahan2 dan mengunjungi gerai2 serta bermcm2 booth yg disediakan, berbanding dgn yg mendengar syarahan2 tu...silap2 gerai menjual ikan DS Jamal akan menjadi tumpuan utama mereka. Kalau mcm ni, tercapai ke matlamat..kalau sekadar menghimpun rakyat utk bersuka ria spt mana2 karnival yg acap kali diadakan seluruh negara? Jadi lah perhimpunan ni spt yg lepas2..wal hasil, balik asal, itu pasal tak hasil !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Promosi Fast Talkin 200k lagi daasat. Siap ada Jom Heboh Tibitiga you

      Delete
    2. Kenapa umno tak buat karnival lawan PH...jamal jamban merah kan ade...tapi lawan bersih 5 nak bawak 500,000 baju merah gagal...tak sampai 5 ribu yg datang.....umno dah gagal..

      Delete
    3. 1557- ko JEALOUS ker....

      Delete
    4. Umno sabotaj Pastakim dengan luluskan Jom heboh berdejatan tapak Pastakim...

      Program PH umno jamal tak berani nak sabotaj....anjing umno penjunjung klepek harapkan hujan gagalkan program anti klepektrokasi..

      Delete
    5. Jamal Setongkol lebih layak buat Cannibal bagi puak primitive UMNO-PAS.

      Delete
    6. 16:41

      Yeh Nadey thamby....

      அவ்வளவு தானா
      (Is that all/itu saja kah?)

      இனி
      (Anymore/ada lagi tak....???)

      Delete
    7. Dah puas kopipes bahan sampah dari blog tak laku, kini si anak ifrit lahanat ubah pulak hala tiru hasil kerja tangan saya. Dah kehabisan modal ler tuuuu....!!

      Delete
    8. SAYA tertarik untuk mengulas tulisan Naib Pengerusi 1 AMANAH Perak, Dr Muhaimin Sulam, bertajuk “Sukarnya berwacana jika bahasa kita berbeza” yang disiarkan oleh portal berita Malaysiakini pada pukul 12:58 tengahari tadi, 24 Mei 2017, sekaligus mengulas tulisan beberapa orang pemimpin AMANAH lain.

      Di antara lainnya, Dr Muhaimin Sulam menulis begini:
      “Kamarul Zaman adalah seorang penutur bahasa politik yang baik. Adalah tidak benar jika beliau dituduh sebagai sarjana bodoh. Lebih daripada itu, jangan diheret sama universiti yang menaunginya dalam perbahasan wacananya.”

      “Universiti itu tidak bersalah dan tidak perlu dihukum kerana bahasa Kamarul Zaman.”
      “Pihak yang menuduh beliau sebagai bodoh - pada mata saya - adalah pembaca suatu doktrin politik juga.”

      “Noam Chomsky membahagikan bahasa kepada dua; bahasa mengikut kamus dan bahasa mengikut doktrin. Mana mungkin graduan Indiana University dengan pointer tinggi, serta anak didik Prof Dr Redzuan Othman di Universiti Malaya (UM) boleh dihukum bodoh semudah itu?”

      Sambung Dr Muhaimin Sulam lagi:

      “Bagi saya Kamarul Zaman bijak menggunakan bahasa sebagai modal sosial yang berharga bagi Umno dan PAS. Gagasannya mudah difahami oleh sebahagian daripada masyarakat Melayu. Sikit atau banyak yang faham, itu persoalan lain.”

      “Hampir keseluruhan tulisan Kamarul Zaman cuba membina persepsi bahawa pembangkang - terutamanya Pakatan Harapan - sebagai bermasalah dan salah. Itu objektifnya. Itu motif akhirnya.”
      “Sepintas lalu, beberapa terma digunakan Kamarul Zaman seperti, bacul, bodoh, ekstrim, hipokrasi, rakus, dominan, tidak siuman dan lain-lain bolehlah saya kategorikan sebagai persoalan seputar isu Melayu dan Islam yang bersifat etniksiti dan agama. Inilah dogma yang hendak dikemukakan oleh beliau kepada khalayak.”

      “Khalayak yang memiliki tahap bahasa yang selari dengan bahasa yang digunakan oleh Kamarul Zaman akan mudah menerima hujah pensyarah universiti itu.”

      Terima kasih kepada Dr Muhaimin Sulam kerana masih berfikiran rasional, walaupun sebahagian besar pemimpin AMANAH lain sudah kelihatan dibawa oleh arus emosi, dengan menegur para pemimpin AMANAH, para pemimpin DAP dan para penyokong mereka yang menyifatkan saya sebagai bodoh, atau, di dalam bahasa Khalid Samad, bodoh tahap maksima, walaupun beliau sendiri adalah seorang pemimpin AMANAH.

      Walaupun begitu, perlu dinyatakan bahawa saya adalah seorang individu yang suka bercakap atau menulis secara terus-terang, iaitu “straight to the point”, dan bukannya seorang individu yang suka bercakap atau menulis secara puitis dan bombastik sehingga kadangkala terlalu sukar sekali difahami apa isi sebenarnya seperti Dr Muhaimin Sulam.

      Perlu diakui bahawa saya, tanpa sebarang provokasi, pernah menggunakan istilah keras seperti “kelentong” di dalam tulisan saya pada 8 April lalu bagi merujukkan kepada Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua; “tohmahan” di dalam tulisan saya pada 25 April lalu bagi merujukkan kepada Ketua Eksekutif IDEAS, Wan Saiful Wan Jan; dan “hipokrasi” di dalam tulisan saya pada 10 Mei lalu bagi merujukkan kepada DAP. Bagaimanapun, penggunaan istilah keras tersebut, pada hemat saya, ada justifikasinya.

      Istilah-istilah keras lain seperti “bacul”, “bodoh” dan “ekstrim” yang disebutkan oleh Dr Muhaimin Sulam pula sebenarnya hanyalah pemulangan kembali istilah-istilah keras tersebut yang dilemparkan kepada saya sebelumnya oleh para pengkritik saya. Ini pun sebenarnya tidak bersalahan dengan ajaran Islam sendiri yang di antara lainnya menyebut bahawa “Dan tiap-tiap perkara yang dihormati itu (jika dicabuli), ada balasannya yang seimbang)” dan bahawa “Maka balaslah pencerobohan itu seimbang dengan pencerobohan yang dilakukannya kepada kamu”.

      Delete
    9. Masih tak malu ker si anak ifrit lahanat ini asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Teringat zaman kanak2 dulu2...

      "Eh..eh..eh..tak malu..copy cat..!!"

      Dalam pada itu, hari ini & ketika kini Puak2 BN & PAS terkencing ngompol dalam seluar melihat ratusan ribu penyokong HARAPAN di Selangor bersolidariti dgn semangat jitu & padu menuntut keadilan terhadap penyelewengan KERA2jaan Borosmah Najib, terutama 1mdb.

      Delete
  22. Hamidah Tetap Saman si Sadeq Segaragar....walaupun si Sadeq dah mintak maaf...kah...kah...kah...baru padan muka si Budak Hingusan tu...suruh belajar tak mahu...suruh menipu dia tahu...Tak ade koje cari koje...Berak dalam seluar ler mu...mapuh mu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lantak dia lah nak saman tak saman pon...bukan ko yg saman...sadduq mintak maaf bukan kerana nak elaj saman...
      Habibur ato najib bila nak saman sadduq...takkan bisu jeer...hehehehe

      Delete
    2. 16:29...

      Heran, kenapa anak ifrit 15:53 lebih sudu dari kuah, kepohnya melebihi maknyah sundal, apake hal..apa hal..apa hal....???

      Delete
    3. 16:33

      Adey-dey thamby.....

      நீங்கள் என்ன சொல்கிறீர்கள் என்று
      (Apa yg kamu merepek nie?)

      Delete
    4. Dah puas kopipes bahan sampah dari blog tak laku, kini si anak ifrit lahanat ubah pulak hala tiru hasil kerja tangan saya. Dah kehabisan modal ler tuuuu....!!

      Delete
    5. PEMIMPIN AMANAH TIDAK MAMPU BERHUJAH

      Apapun, isu-isu yang membabitkan saya dengan Hannah Yeoh dan DAP beberapa hari kebelakangan ini sekadar menjelaskan lagi kepada masyarakat umum mengenai hakikat bahawa AMANAH adalah sebuah parti politik yang diisi oleh segerombolan manusia yang sebahagian besarnya tiada kemampuan untuk berhujah secara intelektual tetapi hanya sekadar tahu menggunakan bahasa kasar untuk menyerang individu lain yang “menyentuh” DAP.

      Seperti ramai yang mengikuti isu-isu ini sedia maklumi, para pemimpin AMANAH sangat terkehadapan di dalam mempertahankan Hannah Yeoh dan DAP sehinggakan ada masanya belum pun para pemimpin DAP sempat menjawab apa-apa kritikan yang diberikan ke atas mereka, para hulubalang AMANAH sudah terlebih dahulu keluar berpencak silat di gelanggang bagi menepis kritikan terhadap DAP.

      Apabila saya membuat laporan polis terhadap Hannah Yeoh pada 17 Mei lalu, terus sahaja para pemimpin AMANAH keluar mempertahankan Hannah Yeoh.

      Khalid Samad mem“bodoh tahap maksima”kan saya kerana kononnya menghujahkan menghujahkan bahawa “tak boleh ada apa-apa buku tulisan mengenai agama lain yang dijual di Malaysia”. Bila saya jelaskan bahawa tiada sepatah pun di dalam laporan polis ayat yang menggambarkan saya mahu buku Hannah Yeoh diharamkan dan betapa sejak 17 Mei lagi telah terpapar di dalam portal berita NST Online kenyataan saya bahawa buku Hannah Yeoh sepatutnya tidak dijual di rak terbuka tetapi dijual di rak Kristian, tiada siapa pun dari pemimpin AMANAH yang berani mengulasnya.

      Salahudin Ayub pula mendakwa Hannah Yeoh diberi kebebasan di bawah Perlembagaan Persekutuan untuk mengamalkan agama pegangan beliau dengan aman dalam negara kita. Bila saya jelaskan bahawa kebebasan beragama ini adalah dibataskan oleh Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan bahawa “Undang-undang Negeri dan, berkenaan dengan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang Persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam” dan oleh Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam di peringkat negeri yang memperuntukkan bahawa “Seseorang adalah melakukan kesalahan jika ia memujuk, mempengaruhi, atau menghasut seseorang lain yang beragama Islam supaya menjadi penganut atau anggota suatu agama bukan Islam atau supaya cenderung kepada agama itu”, tiada siapa pun dari pemimpin AMANAH yang berani mengulasnya.

      Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dan Zolkharnain Abidin pula mempersoalkan mengapa saya tidak terlebih dahulu mengajak Hannah Yeoh berwacana mengenai kandungan buku beliau. Apabila saya jelaskan bahawa lontaran begini patut ditujukan kepada Hannah Yeoh, bukan kepada saya, kerana beliaulah yang pertama sekali membuat laporan polis terhadap saya sebelum saya membuat laporan polis terhadap beliau, tiada siapa pun dari pemimpin AMANAH yang berani mengulasnya.

      Punca sebenar isu buku Hannah Yeoh timbul ialah kerana tiga pengakuan beliau sendiri, iaitu mengenai betapa beliau menggunakan jawatan politik beliau untuk berdiayah di gereja-gereja, kepada pemimpin-pemimpin dunia dan kepada orang-orang muda; mengenai betapa beliau menyeru agar penganut Kristian membina semula Malaysia kerana Tuhan mahu menuntut semula politik dan perkhidmatan awam di Malaysia; dan mengenai betapa beliau bercita-cita untuk membawa kepercayaan dan perkhidmatan Kristian kepada dunia awam. Bagaimanapun, sehingga kini Hannah Yeoh sendiri mahupun para pemimpin AMANAH dan para pemimpin DAP serta para penyokong mereka gagal membuat apa-apa penjelasan yang memuaskan mengenai pengakuan Hannah Yeoh ini, yang menjadi intipati kepada tulisan awal saya pada 10 Mei lalu bahawa Hannah Yeoh adalah contoh hipokrasi terbesar DAP.

      Delete
    6. Hagagaga...krtikan keatas hanbah yeoh henye nak cari publisiti nak tunjuk bijak konon...tapi bodoih...hannah yeo tak de sebut poon ajak orang islam masuk kristian..

      Delete
    7. Masih tak malu ker si anak ifrit lahanat ini asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Teringat zaman kanak2 dulu2...

      "Eh..eh..eh..tak malu..copy cat..!!"

      Dalam pada itu, hari ini & ketika kini Puak2 BN & PAS terkencing ngompol dalam seluar melihat ratusan ribu penyokong HARAPAN di Selangor bersolidariti dgn semangat jitu & padu menuntut keadilan terhadap penyelewengan KERA2jaan Borosmah Najib, terutama 1mdb.

      Delete
  23. The fact thAt tak sri macc boss did not issue any denial pointed to the fact that the allegation might be true. The video suggests so..period

    ReplyDelete
  24. CAHAYA 'ILAHI' percuma-FREE..

    Bak CAHAYA mentari free nFREE..

    CAHAYA itu ialah sbnr2 nilai kbnaran..

    CAHAYA itu mmbawa setggi2 nilai keadilan..

    CAHAYA itu 'TAQWA' Integrity MERIT luhur LURUS suci..

    CAHAYA azali tak mampu dipadam sbaliknya kan brganda2..

    Dgn CAHAYA itu, miracles of creative n innovative ENERGY yg mnjd sumber REZEKI REZEKI REZEKI n REZEKI kan pasti bertambah mncurah2 n brlipat2 kali ganda lg..

    CAHAYA itu juga semulia2 INTEGRITY Transperency MERIT amanah luhur LURUS kudus dan suci bersinar2 brCAHAYA ddlm sanubari..

    Syabass saudara Budin, kita wajib sama2 mewar2 kan CAHAYA universal azali yg dibawa oleh nabi2 n wali2NYA itu tanpa n TANPA sehalus2 bias n prejudis kaum bangsa n agama hatta kpd diri kita sendiri..

    CAHAYA itu sgt2 terang n LURUS..hatta menyuloh memancar kedlm setiap kita yg tak mampu n tak dpt kita sembunyi kan lg..persis selayaknya sprt sabda/CAHAYA nabi SAW: "klu anak ku Patimah menCURI pasti ku potong tangannya.."

    Oh! yesss!

    YESS n yesss!

    ""CAHAYA itu wajib n WAJIB menyuloh kdlm diri kita terlebih dahulu sblum kita menyuloh kdlm diri insan yg lain..n setiap yg bernama "PEMIMPIN" itu wajib menyuloh kdlm diri mrk masing2 dgn sjujur2 skudus2 serta sluhur2nya.. n barulah sbnr2 CAHAYA itu akan bnar2 mnjd telus tembus bnar2 terang BENDERANG""!

    Begitulah indahnya CAHAYA Integrity MERIT amanah luhur LURUS transparency yg tlh dibawa oleh seluruh nabi2 yg wajib sama2 kita hayati kita subur n war2kan brsama2 kpd seluruh generasi ini.. n itulah "elegance-MIND" yg pasti n lg PASTI dpt melenyapkan sgl yg GELAP yg berpura2 yg menipu KELIRU mmbunuh merompak mnyonglap dgn sgl cover-up ONAR konspirasi2 "barbaric" yg penuh KESUMAT yg penuh sarat dgn maki hamun kata2 kesat yg sgt2 hina sgt jijik n keji..

    Suburkan CAHAYA cinta CAHAYA Integrity cinta kash sayang kpd sluruh generasi ini as "what we SAY tru our HEART intently, we shall be" hi hi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cahaya menuju klimaks.
      Bisul nak pecah..
      Taek dah melimpah.

      Usaha2 Tutup,Tipu,
      Tunggang atas nama agama,
      Totok kehebatan bangsa.
      Momok ancaman atas bangsa.
      Adu domba Melayu C8na India dll utk mempastikan rakyat terus dipetak masing2. Terus dgn taat totok,tak berakal.
      Undang diudangkan utk hidangan Akeristukarat,Lobai Bramin dan konco lalang dan komunis.

      Ini semua utk mudahkan geng klepet sesuka hati khianat amanah negara.

      Media sehala satu perisa.
      Stigma agama bangsa disuntik sbagai anestesia.

      Ubat kebas dah habis tempohnya.
      Sedarlah Allah yg betkuasa.

      Delete
    2. Hamidah Tetap Saman si Sadeq Segaragar....walaupun si Sadeq dah mintak maaf...kah...kah...kah...baru padan muka si Budak Hingusan tu...suruh belajar tak mahu...suruh menipu dia tahu...Tak ade koje cari koje...Berak dalam seluar ler mu...mapuh mu...

      Delete
    3. Heran, kenapa anak ifrit lebih sudu dari kuah, kepohnya melebihi maknyah sundal, apa hal..apa hal..apa hal....???

      Delete
    4. 16:30

      Adey-dey thamby.....

      நீங்கள் என்ன சொல்கிறீர்கள் என்று
      (Apa yg kamu merepek nie?)

      Delete
    5. Ehhh..eh..eh..

      Dah puas kopipes bahan sampah dari blog tak laku, kini si anak ifrit lahanat ubah pulak hala tiru hasil kerja tangan saya. Dah kehabisan modal ler tuuuu....!!

      Delete
    6. Begitu juga bila saya umumkan pada 22 Mei lalu bahawa saya telah memulakan inisiatif untuk menyediakan satu memorandum bagi mendesak Pendaftar Pertubuhan (RoS) memberi surat tunjuk sebab kepada DAP mengapa pendaftaran DAP tidak boleh dibatalkan dan seterusnya membatalkan pendaftaran DAP jika DAP gagal memberi representasi yang memuaskan kepadanya selari dengan peruntukan Seksyen 2A (1) dan Seksyen 13 (1) (c) Akta Pertubuhan, dan bahawa setakat itu sudah lebih 100 ahli akademik yang sedang berkhidmat di universiti-universiti tempatan, termasuk 18 Profesor dan 24 Profesor Madya, yang bersetuju, di atas kapasiti peribadi mereka, untuk menjadi penandatangan kepada memorandum ini, terus sahaja para pemimpin AMANAH keluar mempertahankan DAP.

      Pengumuman tersebut saya buat pada pukul 7:06 pagi.

      Pada pukul 3:06 petang, Pengarah Syariah AMANAH, Zolkharnain Abidin, terus keluar menyatakan saya tidak cerdik dan tindakan saya memang tidak cerdik, kononnya kerana bersusah-payah hendak membuat benda yang tidak perlu dibuat.

      Pada pukul 6:39 petang, Timbalan Pengerusi Biro Undang-Undang (KANUN) AMANAH, Wan Anwar Wan Ibrahim, mengeluarkan satu kenyataan rasmi di atas nama KANUN mendakwa bahawa tindakan saya membuat memorandum terhadap DAP adalah salah satu tindakan bagi mendapatkan publisiti murahan semata-mata dan bahawa sekatan ke atas kebebasan berpersatuan hanya boleh dilakukan jika ada ancaman keselamatan ke atas Persekutuan atau ketenteraman awam. Tambah beliau lagi, KANUN juga melihat tindakan saya lebih berbentuk hasutan kepada orang ramai khasnya orang-orang Melayu untuk membenci DAP dan seterusnya menolak untuk mengundi Pakatan Harapan di dalam PRU 14.

      Pada pukul 7:38 petang pula, Ketua Pemuda AMANAH Perak yang juga seorang peguam, Mohd Fitri Asmuni, pula berpencak dengan menuduh saya sebagai cybertrooper bertaraf Doktor, penulisan saya tidak lebih dari sampah yang tidak mempunyai nilai akademik sekalipun saya bertitle Doktor dan penulisan saya memenuhi ciri-ciri untuk tindakan saman fitnah difailkan terhadap saya.

      Bandingkan kekerasan dan kekerapan tindakan para pemimpin AMANAH membela DAP dalam isu memorandum ini dengan hanya satu kenyataan rasmi dari DAP pada hari itu, yang disiarkan oleh portal berita Malaysiakini pada 23 Mei, iaitu oleh Ketua Pemuda Kebangsaan DAP, Wong Kah Woh, yang berbunyi: “One do not need a PhD, or a Bachelor of Arts with Double major from Indiana University at Bloomington (IUB), or to be a Senior Achievement Award winner, to understand the 51-years-struggle of DAP for a better Malaysia. Kamarul Zaman just need to get hold of a copy of the DAP Constitution and read it through if he is reluctant to dig into the historical profiles and struggles of DAP in the archives.”

      Kepada Wong Kah Woh, suka saya maklumkan bawa saya telah lama mengkaji Perlembagaan DAP dan telah kerap kali membuat komentar mengenainya, termasuk di dalam akhbar Berita Harian sejak 26 Jun 2015 lagi. Kamulah yang sebenarnya tidak cerdik kerana tidak memahami Perlembagaan DAP walaupun kamu sendiri bergelar Ketua Pemuda Kebangsaan DAP.

      Kepada Pengarah Syariah AMANAH, Zolkharnain Abidin, kamulah juga yang sebenarnya tidak cerdik dan tindakan kamulah yang sebenarnya memang tidak cerdik kerana sebab yang akan saya nyatakan selepas ini.

      Delete
    7. Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Teringat zaman kanak2 dulu2...

      "Eh..eh..eh..tak malu..copy cat..!!"

      Dalam pada itu, hari ini & ketika kini Puak2 BN & PAS terkencing ngompol dalam seluar melihat ratusan ribu penyokong HARAPAN di Selangor bersolidariti dgn semangat jitu & padu menuntut keadilan terhadap penyelewengan KERA2jaan Borosmah Najib, terutama 1mdb.

      Delete
    8. Kopipes sampah yg di recycle...kehabusan kopipes kojolla anjing kurap kecil...

      Delete
  25. Tak ada lagi ker si anak ifrit lahanat buat kerja laknat....

    Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

    Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muka tu mana ade kemakuan sama spesis najib dan mr Jebon penjunjung klepektrokasi.....

      Delete
    2. Wokey thamby....!!

      நிகழ்ந்துவரும் இன்றைய சூழலில் வெற்றிகரமாக இயற்கை விவசாயம் செய்யும் ஒரு விவசாயியின் அனுபவப் பகிர்வு நமக்கு ஆச்சரியத்தையும் உத்வேகத்தையும் அளிப்பதாய் உள்ளது. இது எப்படி சாத்தியமாகிறது… தெலுங்கானாவைச் சேர்ந்த இந்த விவசாயி சொல்லும் பல அரிய தகவல்களின் முதற்பகுதி இங்கே!

      ____________________________
      Kasihan, Seman bapok hati khaldu
      Tidak tahan dia kena pukulan padu
      Sebak dada nya melopong terkedu
      Hingga bak keluar, karangan hindu

      Kah kaahh kaaaahhhh kaaaahhhh

      Delete
    3. Ehhh..eh..eh..

      Dah puas kopipes bahan sampah dari blog tak laku, kini si anak ifrit lahanat ubah pulak hala tiru hasil kerja tangan saya. Dah kehabisan modal ler tuuuu....!!

      Delete
    4. MENGAPA SAYA KATAKAN PEMIMPIN AMANAH BODOH?

      Saya katakan pemimpin AMANAH bodoh kerana mereka sendiri sering menyatakan kebimbangan mengenai kurangnya sokongan orang-orang Melayu Islam terhadap Pakatan Harapan.

      Presiden AMANAH, Mohamad Sabu, malah pernah secara terbuka berucap di hadapan Penasihat DAP, Lim Kit Siang, begini pada 7 Februari lalu: “Isu yang kita bawa ini, iya, banyak. Tapi kalau jatuh BN, apa nak jadi pada orang Melayu? Ini tanggapan persepsi, bukan satu fakta. Tapi inilah yang dihadapi oleh kita menjelang pilihan raya yang akan datang. Memang pilihan raya yang ke 2013 kita janji nak hapuskan PTPTN, nak hapuskan tol, nak beri elaun kepada wanita yang tidak bekerja. Cukup menarik Buku Jingga kita. Tetapi orang Melayu bertanya, kalau jatuh BN, apa nasib pada orang Melayu? Inilah kita kena bina persepsi ini, terutama sekali rakan-rakan daripada DAP jugak kena membantu nak mengubah persepsi ini.”

      Persepsi DAP anti Melayu anti Islam ini sudah lama tertanam di kalangan orang-orang Melayu Islam.
      Kalau persepsi ini dibuat-buat takkanlah dapatan kaji selidik Institut Darul Ehsan milik Kerajaan Selangor, yang DAP sendiri sebahagian daripadanya, antara 13 hingga 15 November 2015 mendapati 64 peratus daripada 1,716 respondennya di Selangor bersetuju DAP anti Islam. Kalau persepsi ini dibuat-buat takkanlah sampai sekarang Penasihat DAP, Lim Kit Siang, tidak berani mengambil tindakan undang-undang terhadap Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, kerana menyebut bahawa DAP anti Islam walaupun menyebut mahu berbuat demikian sejak 28 Januari lagi.

      Kita pergi kepada kandungan memorandum yang kami, lebih 100 ahli akademik yang sedang berkhidmat di universiti-universiti tempatan, ingin kemukakan bagi mendesak Pendaftar Pertubuhan memberi surat tunjuk sebab kepada DAP mengapa pendaftaran DAP tidak boleh dibatalkan dan seterusnya membatalkan pendaftaran DAP jika DAP gagal memberi representasi yang memuaskan kepadanya selari dengan peruntukan Seksyen 2A (1) dan Seksyen 13 (1) (c) Akta Pertubuhan.

      Hakikat betapa aktiviti-aktiviti dan hal-ehwal DAP adalah berlawanan dengan, atau berkurangan atau bertentangan terhadap, atau tidak mengambilkira mengenai “Kedudukan agama Islam sebagai agama Malaysia” seperti yang diperuntukkan oleh Seksyen 2A (1)(b) Akta 335 terbukti kerana induk yang mendasari aktiviti-aktiviti dan hal-ehwal DAP, iaitu Perlembagaan DAP, hanya menyebut mengenai “Mengiktiraf kebebasan beragama sebagai hak asasi yang merangkumi kebebasan pelbagai agama daripada diancam oleh undang-undang yang bersifat menindas dan akta-akta yang berunsur diskriminasi” (Fasal II (4)) tanpa mengandungi pengiktirafan ke atas “Kedudukan agama Islam sebagai agama Malaysia”.

      Hakikat betapa aktiviti-aktiviti dan hal-ehwal DAP adalah berlawanan dengan, atau berkurangan atau bertentangan terhadap, atau tidak mengambilkira mengenai “Kedudukan orang Melayu dan orang asli Negeri Sabah dan Sarawak” seperti yang diperuntukkan oleh Seksyen 2A (1)(d) Akta 335 terbukti kerana induk yang mendasari aktiviti-aktiviti dan hal-ehwal DAP, iaitu Perlembagaan DAP, hanya menyebut mengenai “Memberi hak yang saksama kepada setiap rakyat Malaysia” (Fasal II (2)), atau mengenai “Memberi peluang yang saksama dan mengagihkan kekayaan ekonomi kepada semua rakyat berdasarkan penciptaan nilai-nilai dalam pasaran yang bersaing dan tata ekonomi yang menegaskan penciptaan kekayaan dan pengagihan kekayaan yang saksama” (Fasal II (10)), atau mengenai “Berjanji untuk mempertingkatkan taraf pendidikan berdasarkan hanya kepada merit dan keperluan, serta memberikan akses penuh dan peluang yang sama kepada pendidikan peringkat awal, peringkat menengah dan peringkat tinggi, terutamanya sektor-sektor teknologi maklumat yang mengutamakan ilmu” (Fasal II (11)), tanpa mengandungi pengiktirafan ke atas “Kedudukan orang Melayu dan orang asli Negeri Sabah dan Sarawak”.

      Delete
    5. Masih tak malu ker asyik2 buat kerja pungut bahan sampah & selerakkan kat halaman orang? Mana jati diri & kemampuan sebenar kamu, haaaaaa....??

      Kamu nie ada maruah atau memang baruah....??

      Teringat zaman kanak2 dulu2...

      "Eh..eh..eh..tak malu..copy cat..!!"
      ----------------------------------------

      Sementara itu, Puak2 BN & PAS terkencing ngompol dalam seluar melihat ratusan ribu penyokong HARAPAN bersolidariti dgn semangat jitu & padu menuntut keadilan terhadap penyelewengan KERA2jaan Borosmah Najib, terutama 1mdb.

      Delete
  26. Nampaknya agak sukar bagi ts dzul untuk menafikan hubungan sulit beliau dgn perempuan tersebut. Melihat dari video yg dipaparkan, ini adalah kerja seorg yg profesional, munngkin seorg private investigator. Kita tunggu dan lihat apa kesudahannya nanti tetapi ts dzul mngkin tidak layak lagi utk memimpin macc!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu pasal TS zulkipli yg eksyen lebih tak berani komen...hanye mr Jebon yg nyibok kata fitnah..

      Delete
    2. >>>APASAL TAK BOLEH NGAK>>>>
      >>>ITU KATANYA CIRI-CIRI PENYESUAIAN>>>

      WAK TEMPE

      Delete
  27. Macy...memang betul cakap kau tu. Video ni memang kerja golongan yg pro bab2 benda ni. Ada juga info terkini, PI yg ambik vid tu diupah oleh puak sebelah sana..sebagai 1 taktik diversion, mengalihkan perhatian rakyat terhadap kes penyelewengan berbillion RM yg kini sedang giat disiasat oleh SPRM di Sabah. Bukti2 yg akan mengaitkan DSSA sebagai dalang utama dah semakin nyata dan tak boleh diselindung lagi. Kerana keterdesakan yg amat sangat, terpaksa lah diciptakan diversion tersebut..ada duit semua benda boleh buat, yang takde diadakan..setakat edit mengedit vid mcm ni..kacang putih aje !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada mula2 sprm tahan beberapa individu termasuk geng umno cai2' dah sibok kaitkan penyelewengan dana kklw dengan shafei afdal...

      Shafei afdal tak bodoh mcm geng najib sangka...dia dah study dulu risiko bila kluar dari umno dan tubuh parti baru...

      Sprm dah panggil 45 orang membantu siasatan...sehingga sekarang sprm blm panggil shafei... shafei sebagai menteri luluskan bajet ubtuk sabah bukan satu kesalahan...ingat geng nsjib sorm dah umum akan panggil asun umno dusabah...

      Vice lresiden warisan yg direman telah dibebaskan...

      Delete
  28. Apb malam gelap gelita
    Sgl rekayasa hantu dtg menjelma
    Bila cahaya malumat terbuka..
    Audit dan angka jls dan nyata..
    Hutang negara berlipat berganda
    Cahaya kedewasaan tak dpt di auta
    Rakyat terbeban tertindas nestapa..
    Oh! Takdir MU disitu cahaya kesedaran pun tiba..

    ReplyDelete
    Replies
    1. negara jiran yg takde sumber apa2
      hanya lah pulau sekangkang kera
      hartanya bertimbun reserve nya berganda2
      sama2lah kita menyuloh dimanakah silapnya
      kenapa negara kita merudum jatuh duka dan hina
      sedollar mrk lebih 3rinngit terhinanya kita
      seolah2 kita tenat mnderita, dan mrk merdeka
      mrk berbelanja seolah2 raja, kita mnjd pariahnya

      Delete
  29. Bulan 7 tu la kebanyakan pegawai sprm berpindah ke bangunan baru..punyala sibuk time tu..Allah je la yang tau..berkorban cuti Sabtubdan Ahad semata-mata nak rasmi bulan 10..time tu la pulak big bos menongkek bini orang..apa ke jadahnya!!! Mungkin blog kekandasatria nak komen sket

    ReplyDelete
  30. Tu la akibat bantah menteri tubuh JITN ...
    haaaa...kan dah dapat!!!!
    org JITN punyerrr kerja tu macy...kot?

    ReplyDelete
  31. Tabik dan angkat topi dari kami warga marhaein kpd Dato Hamidah kerana ketegasan tu. Maruah diri bukan perkara main2 dan wajib dipertahankan hingga akhir hayat. Setuju sesangat jika DH nak saman Sadiq sigaraga tu...kasi ajar budak ingusan yg belum lagi akal baligh, jgn senang2 nak buat tuduhan dan fitnah mcm2, lepas tu senang2 aje nak mintak maaf...ni mesti belajar dari Madey lah tu. Kalau lah nanti dia kalah fitnah, dan kebarangkaliannya tersangat besar, di sini ada bbp option SS nak dapatkan duit utk bayar saman tu ..1) Mengecek duit dari Madey bapak angkat dia, si billionaire tu 2) Pinjam duit dari keuntungan hasil jualan sewa tapak gerai dan booth masa perhimpunan kleptokrat, tu pun kalau laku lah 3) dengan muka tak malu, merayu derma dari rakyat mcm Pizi buat masa nak bayar kalah saman NFC yg lepas 4) Hutang dgn DSSA dari duit yg diklepetnya dalam kes KKLW kat sabah. Untung lah kau SS...pilih lah mana2 option yg kau rasa terbaik ! Utk no 3 tu, rasanya MACY, RATK dan NOBODY boleh tolong edarkan tong2 derma masa perhimpunan Sabtu nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib terdiri dari budak2 tua yang baru sunat tapi sunat belum kering ada hati nak kepoh & auta.

      Kesiannnyaaaa.....!!!!

      Delete
  32. KEHEBATAN DS NAJIB, MEMADAM KEANGKUHAN MAHATHIR.

    8 tahun Datuk Sri Najib Tun Abd Razak sebagai Perdana Menteri Malaysia.
    1. Projek Lebuhraya Pantai Timur LPT2. Patut disiapkan di Zaman Tun Mahathir. Diberhentikan kerana PAS menawan Terengganu. Disambung oleh Pak Lah, terhenti kerana kenaikan melambung harga bahan api diesel dan petrol. Berjaya disambung semula dan disiapkan oleh Najib walaupun dikatakan Malaysia mahu bankrup.
    2. Projek Lebuhraya Persisiran Pantai Barat dari Banting, Selangor ke Taiping, Perak sedang giat dilaksanakan.
    3. Projek Lebuhraya Pan Borneo 1000 km lebih tanpa Tol telah siap dibina.
    4. Terminal Bus Selatan mengantikan Terminal Bus Puduraya yang cukup moden dan sistematik. Ini menggantikan projek Plaza Rakyat yang dihentikan sejak zaman Mahathir kerana bencana ekonomi 1998 dan sekarang dalam proses dipulihkan oleh kerajaan Najib.
    5. KLIA 2 siap walaupun dituduh Malaysia tiada wang.
    6. LRT 2 siap dan sudah beroperasi walaupun di tuduh Malaysia akan Bankrup.
    7. Pembinaan Menara Tertinggi di Malaysia iaitu KL 118 sedang berjalan.
    8. Projek Bandar Moden Malaysia dan TRX termasuk keretapi laju dari Kuala Lumpur ke Singapura.
    9. Kelulusan pembinaan Lebuhraya dari Terengganu ke Kelantan.
    10. Kelulusan projek keretapi Laju dari Kuala Lumpur ke Pahang ke Terengganu dan Kelantan yang menelan kos kira kira 70 billion.
    11. BRIM pun rakyat dapat.
    12. 840 mangsa banjir dapat rumah percuma.
    13. Banyak pembinaan cawangan cawangan UITM yang baru.
    14. Banyak pembinaan MRSM yang baru.
    15. Bandar Universiti Pagoh yang terdiri daripada 4 buah universiti.
    16. Apartment baru untuk polis, dulu cuma rumah flat sahaja.
    17. Banyak Hospital, Pusat Kesihatan dan Klinik 1 Malaysia yang baru.
    18. Kenaikan gaji minimun kepada RM 900.00, pencen tentera, skala gaji kakitangan awam.
    19. Penstrukturan semula Malaysia Airlines System daripada terus menanggung rugi berbillion ringgit.
    20. Baucer buku pelajar kolej dan universiti swasta dan kerajaan RM 250.00 setahun.
    21. Menghapuskan beban subsidi berbillion ringgit oleh kerajaan terhadap proton melalui penswastaan.
    22. Menghapuskan subsidi IPP berbillion ringgit kepada syarikat syarikat besar.
    23. Rumah percuma bagi rakyat miskin bernilai RM 25,000 ke RM 30,000.
    24. Rumah mesra rakyat RM 60,000 dengan bayaran bulanan sekitar RM 200.
    25. Perumahan Prima.
    26. Membantu penstrukturan semula pengurusan air Kelantan yang dah berpuluh tahun mengalami masalah.
    27. Lebuhraya baru Kuala Lumpur ke Kota Bharu Kelantan melalui Merapoh Pahang sedang giat berjalan .
    28. Keratapi laju Kuala Lumpur ke Ipoh ke Padang Besar, Perlis dah siap beroperasi
    29. MRT line 1 dah operasi, MRT line 2 dan LRT line 3 dah nak mula pembinaan.
    30. Bangunan Signature tower di TRX setinggi KLCC yang sedang dalam pembinaan dan dijangka siap tahun 2018.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apakah senarai itu diiktirafkan sebagai Rekod Dunia seperti apa yang Tun Mahathir bina hingga menarik jutaan pelancung, termasuk pengeluar filem Hollywood, HK dan Bollywood datang buat filem penggambaran berlatarkan legasi2 ciptaan Tun Mahathir....??

      Jika tidak, Najib masih jauh ketinggalan dan tidak ada daya cipta bahru yg unik untuk dibanggakan.

      Delete
    2. Ko lupa najib berjaya buat projek yg ko senaraikan dengan hutang yg tebal hapus subsidi naikkan rega minyak dan tambah gst lagi...

      Tun madey bina projek mega tanpa gst hutang yg rendah dan tidak hapuskan dubsidi...harga minyak tidak melambung...sekarang dah lebig 2 ringgit seliter walopun rege minyak dunia turun...harga barang jeperluan pon tidak melambong...najib sebabkan harga barang tiap tahun naik..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...