Thursday 19 October 2017

PILIHAN BUAT KETUA PESURUHJAYA SPRM - AMBIL CUTI, LETAK JAWATAN, TERUS BERTAHAN ATAU KAHWIN?


Berikutan pengesahan Ketua Polis Negara, Mohamad Puzi Harun bahawa Ketua Pesuruhjaya SPRM, Dzulkifli Ahmad ketika ini sedang disiasat oleh PDRM berhubung dakwaan mempunyai hubungan sulit dengan seorang wanita yang dipercayai masih bersuami, kedudukan beliau sekarang nampaknya tidak lagi "cantik" di mata umum.


Daripada sosok yang digeruni kerana melakukan tangkapan demi tangkapan berkaitan rasuah, beliau kini sebaliknya menjadi cemuhan terbuka di mana-mana saja berhubung dakwaan yang dikaitkan dengannya itu.


Bermula dengan tersebarnya video mengenai hubungan beliau dengan wanita berkenaan dan kemudian beberapa video lain yang menunjukkan mereka bercuti bersama serta aksi berpeluk dan berpegangan tangan di Bali, Dzulkifli kini hanya ada empat pilihan untuk pertimbangannya.

Pertama, beliau sebaiknya mengambil cuti sementara sehingga pihak polis selesai menyisatnya di bawah Seksyen 498 Kanun Keseksaan yang merujuk kepada kesalahan menggoda wanita yang sudah bersuami untuk tujuan mengadakan hubungan haram.


Hukuman bagi kesalahan berkenaan akan berdepan hukuman penjara dua tahun, denda atau kedua-duanya sekali.


Berdasarkan video yang tersebar itu, Dzulkifli dipercayai bercuti bersama dengan pasangannya di Bali pada Julai lalu, sementara wanita berkenaan baru berpisah dengan suaminya pada hujung September.


Maklumat di media sosial juga menghebahkan wanita berkenaan adalah rakan setugas Dzulkifli ketika di Jabatan Peguam Negara dahulu, tetapi kini dikatakan sudah berpindah kerja di sebuah syarikat minyak sebagai Pengurus Undang-undang.


Maka, sementara siasatan terhadapnya dijalankan, Dzulkifli harus mengambil cuti bagi membolehkan siasatan menyeluruh dijalankan serta demi menjaga wibawa dan nama baik SPRM yang sedang diterajuinya.


Ruang seluas-luas dan seadil-adilnya harus diberi kepada pihak polis untuk menjalankan siasatan, dan sekiranya setelah siasatan selesai dan didapati tidak bersalah, beliau bolehlah kembali semula kepada jawatan asalnya.


Tetapi, sementara siasatan sedang berjalan, adalah tidak molek sama-sekali Dzulkifli terus ada di SPRM.

Kedua, tindakan paling terpuji dan terhormat ialah Dzulkifli mesti meletakkan jawatan secara serta-merta sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM. 


Dengan kapasiti mengetuai SPRM yang memerlukan penerajunya mempunyai wibawa dan intergriti yang tidak dipersoalkan, meletakkan jawatan menunjukkan beliau lebih mengutamakan SPRM berbanding dirinya sendiri.


Selagi Dzulkifli berada di tempatnya sekarang, selagi itulah kerjanya akan sentiasa dipersoalkan, malah melangkah keluar daripada rumahnya saja beliau sudah berdepan dengan konflik dalaman terhadap dirinya sendiri.


Atas keadaan sebegitu, bagaimanakah beliau mampu menjalankan tugasnya dengan baik dan cemerlang?


Maka, meletakkan jawatan dengan segera akan serta-merta membersihkan nama SPRM daripada terkait dengan dakwaan yang dikaitkan dengannya. 


Ia juga membolehkan siasatan yang seadil-adilnya dijalankan dan sekiranya Dzulkifli didapati bersalah kemudiannya, setidak-tidaknya nama SPRM tidak terpalit sama.


Ketiga, memandangkan wanita yang dibawanya bercuti itu sekarang ini sudah berpisah dengan suaminya, Dzulkifli sebagai lelaki sejati harus memikul beban pertanggungjawaban moral dengan menjadikannya sebagai isterinya yang sah.


Jika beliau ketika ini sudah ada satu isteri, jadikanlah sebagai isteri kedua dan sekiranya sudah dua isteri, jadikannya yang ketiga.


Melihat kepada pendedahan dalam video yang tersebar, Dzulkifli dengan wanita berkenaan bukan saja menaiki penerbangan bersama, bahkan rekod juga menunjukkan pendaftaran bersama bilik hotel di Bali.


Sekiranya semua yang terpapar dalam video itu adalah benar, termasuk aksi berpeluk dan berpegangan tangan, perbuatan itu bukan saja salah sebagai seorang muslim, tetapi juga memusnahkan intergitinya sebagai penjawat awam yang mengetuai SPRM yang semestinya ada intergriti, moral, bersih serta kelihatan bersih.


Itu belum dikira lagi apa terjadi di dalam bilik hotel yang hanya Tuhan saja yang tahu apa berlaku.


Mudah-mudahan dengan berkahwin dan kemudian bertaubat kepada Tuhan, kiranya benar dosa-dosa itu telah terlanjur dilakukan, Dzulkifli dan keluarganya akan mendapat keampunan dan keredhaan di baki-baki usianya yabg tinggal.

Keempat, tindakan paling teruk  dan terburuk yang boleh dilakukan oleh Dzulkifli ialah terus bertahan dengan jawatannya sekarang. Beliau boleh saja mengatakan ianya sebagai taktik kotor, jijik, usaha untuk membunuh karektornya atau apa saja dalih yang lain.


Tetapi, persoalan yang perlu beliau jawab dengan jujur dan ikhlas ialah, apakah benar atau tidak beliau mempunyai hubungan terlarang dan melakukan perkara-perkara seperti yang terkandung dalam video  berkenaan?


Jika perbuatan itu sendiri gagal dinafikan, apakah wajar menuding seluruh kesalahan kepada pihak yang melakukan serangan?


Dalam pada itu, risiko paling parah yang bakal dihadapi dengan Dzulkifli terus ingin bertahan ialah kepercayaan dan penghormatan orangramai sudah tiada lagi terhadapnya. 


Apa saja yang dilakukan untuk mencegah rasuah atau menangkap sesiapa, akan dilihat sebagai percubaan untuk menutup kesalahannya sendiri.


Melihat kepada apa yang terpampang dalam video berkenaan, sukar bagi sesiapa pun menafikan kebenaran atau setidak-tidaknya ada fakta kebenaran di sebaliknya.


Lalu, sampai bilakah kerajaan mampu mempunyai seorang Ketua Pesuruhjaya SPRM yang sedemikian rupa, jika Dzulkifli tetap berkeras untuk bertahan dengan jawatannya?


Kepada Dzulkifli, jika sebelum ini beliau pernah melontarkan amaran bahawa "rakyat memerhati" berikutan ada parti-parti politik yang menolak untuk mengemukakan senarai calon PRU 14 untuk ditapis terlebih dahulu oleh SPRM, kini beliau harus sedar bahawa seluruh rakyat juga sedang dan lebih memerhatikannya.


Buatlah pilihan dengan segera kerana lagi lama bertangguh, mungkin lebih buruk keadaan dan nama SPRM sendiri akan terus terbeban. (ShahbudinHusin 19/10/2017)

216 comments:

  1. Kalau muka tak tau malu,buat de aje,mcm org tu,dah rebut mega2 buat bodoh aje,wp seantero dunia tau hal sebenar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut pemimpin jepun pas press conference pasal skandal mintak maaf pada rakyat letak jawatan
      Biar malu di dunia akibat terkhilaf
      Tak der rugi
      Yetak budin hehehe

      Delete
    2. Mungkin gambar tu bukan gambar dia...dulupun ada kuar gambar2 seakan2 gambar Nuar bersenggama dgn china doll, lepas tu kuar gambar seakan-akan azmin tengah kena hisap...gambar2 seakan2 macam acap kali...mungkin ada teknik mereka-letak gambar2 orang berpengaruh di Negara ini

      Delete
    3. 10.12,


      Hahahaha...ye lah tu

      Delete
    4. Carilah CAHAYA ddlm diri mu..
      CAHAYA "NYA" itu, Miracle bertenaga..
      Kan lenyap lah sgl, yg Samar Tipu KELIRU
      Dan Lenyaplah sgl Cover-up Konspirasi2 Auta

      Krn Cover-up, Konspirasi2 Auta..
      Mnghabiskan wang Rakyat beratus2 juta..
      Mahkamah dan Hakim2 hilang kredibeliti nya
      Negara musnah MUFLIS, sgl2 tergadai duka derita


      Apb rakyat nampak CAHAYA..
      CAHAYA jiwa bersinar bertenaga..
      Integrity Teguh REZEKI kan berganda2
      CAHAYA-MERIT-Teransparency, Bahgia mnjelma

      Tanpa CAHAYA, GELAP gelita..
      GELAP Budi, GELAP lah Minda..
      GELAP Bicara, kesat tutur kata
      Kesumat Maki Hamun mnjd budaya

      Gara2 Fitnah menCURI di'cover' brleluasa
      Yg HITAM dikata "putih" n begitulah sbaliknya

      Delete


    5. Nor Yaakob letak jawatan.

      Delete
    6. Sebelum letak jawatan tebas semua kes kes rasuah mega yg ada dalam simpanan SPRM. Alang alang mandi biar basah alang alang terbakar biar hangus. Bau mereka tau langit tinggi rendah. Pihak yang mendedahkan kes dia ini pun pasti ada agenda tersembunyi. Kalau atas alasan ini kite boleh saja bagi dia peluang masa sebelum dia menutup kariernya .

      Delete
    7. Pakatan Harapan (PH) telah mengemukakan kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS) permohonan untuk mendaftarkan Pakatan Harapan sebagai sebuah parti.

      Jika ianya dibenarkan maka PH berpeluang untuk bertanding menggunakan logo yang sama.
      Pendaftaran tersebut perlu dimohon di bawah Seksyen 6 Akta Pertubuhan 1966 (Akta 335) dan Pendaftar Pertubuhan akan mempertimbangkan pendaftaran itu di bawah Seksyen 7 Akta 335.

      Di bawah Seksyen 7 itu, Pendaftar mempunyai kuasa untuk menolak sesuatu permohonan untuk pendaftaran yang dibuat jika sesuatu pertubuhan itu adalah tidak sah, pertubuhan itu telah diharamkan, nama atau logo pertubuhan itu boleh mengelirukan, pertubuhan itu mempunyai persamaan dengan pertubuhan yang sedia ada, pertubuhan itu dianggap tidak diingini dan patut dibantah atau perlembagaan pertubuhan itu tidak mematuhi kehendak undang-undang.

      Pada peringkat awal, pendaftaran telah ditolak akibat isu-isu teknikal. Selepas itu, isu-isu teknikal itu telah diperbaiki dan serahan semula telah dibuat namun nasib pendaftaran PH masih belum diketahui.
      Sehingga kini, dimaklumkan bahawa usaha-usaha masih dibuat untuk berbincang dengan pihak Pendaftar Pertubuhan untuk mempercepatkan proses pendaftaran itu.

      Setelah pendaftaran dengan ROS selesai, logo PH itu perlu didaftarkan dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk membolehkan logo itu digunakan dalam pilihan raya ke 14. Jika tidak, logo tersebut tidak dapat digunakan sebagai logo bersama dalam pilihan raya yang akan datang. Jika logo PH ini diluluskan maka ia akan menjadi parti yang ke 47 didaftarkan dengan SPR
      Oleh itu, PH perlu bersedia dengan pelan B jika pelan A itu tidak mencapai kenyataan. PH kini dianggotai oleh empat buah parti iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR), Democratic Action Party (DAP), Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan Parti Amanah Negara (AMANAH). Pelan B yang boleh dipertimbangkan adalah untuk keempat-empat parti ini menggunakan logo yang sama.

      Soalnya, adakah parti-parti ini boleh bersedia untuk menggunakan logo yang selaras. Adakah PKR boleh bersetuju untuk menggunakan logo DAP jika mereka bertanding Parlimen Gombak dan adakah DAP boleh bersetuju untuk menggunakan logo PKR jika bertanding di Parlimen Bukit Bintang. Begitu juga dengan parti baharu seperti PPBM dan AMANAH, adakah mereka boleh menerima cadangan untuk tidak bertanding di atas logo sendiri.

      Penggunaan logo yang selaras ini akan meningkatkan tahap wibawa PH di mata orang ramai bahawa PH ini adalah satu organisasi yang tersusun seperti Barisan Nasional berbanding jika tiap-tiap parti bertanding menggunakan logo mereka bersendirian. Begitu juga, dengan sumber tenaga manusia dan logistik akan lebih mudah diuruskan jika masing-masing dapat bertolak ansur untuk menggunakan logo yang selaras.

      Alternatif lain adalah dengan menggunakan logo yang selaras itu mengikut negeri jika persetujuan tidak dapat dicapai untuk menggunakan logo yang selaras di seluruh negara. Hal ini akan dapat dilaksanakan mengikut negeri misalnya pertandingan di Selangor menggunakan logo PKR, di Johor menggunakan logo PPBM, di Pulau Pinang menggunakan logo DAP dan di Kelantan menggunakan logo AMANAH. Ini juga adalah suatu bentuk kompromi yang positif yang akan mendatangkan keyakinan kepada rakyat bahawa PH benar-benar bersedia untuk menggantikan kerajaan BN.

      Sewajarnya pelan B ini perlu diterokai dengan lebih segera memandangkan tarikh PRU 14 yang semakin hampir. Usah berharap kepada pelan A kerana pelan A itu di luar kemampuan kita untuk meramalnya. Sebaliknya, tumpuan kepada pelan B dan mungkin ada pelan C yang lebih cantik untuk dipertimbangkan. Sama-samalah kita berharap semoga Majlis Presiden PH dapat merungkaikan perkara ini dengan segera.

      Delete
    8. Bila gamaknya ROS nak bagi kelulusan......apa lama sangat nak diluluskan...???

      Delete
    9. Ada seorang peguam PAS yang keluar parti, masih menggunakan status peguam PAS dengan menambah perkataan dulu (itu pun setelah banyak kali kena perli netizan). Lebai tak pasti apakah dia ini masih sayang kepada PAS atau tidak. Macam orang tersilap talak isteri 3, akan sentiasa ingat isteri walaupun memang tak akan bersama lagi. Fenomena itu dikatakan GILA TALAK. Tapi kalau berpolitik, langgar sumpah setia dalam perjuangan Islam, tersilap membuat keputusan keluar daripada perjuangan Islam dan tubuh parti baru semata-mata nak mendapat sedikit habuan kekuasaan dunia dipanggil GILA BA'IAH (termakan sumpah ba'iah).


      Lebai ingat setelah baik daripada sakit dan ujian Allah akan insaf serta menjaga tutur kata dan bicara. Tapi Hanipa Maidin tidak. Malah bahasa pertuturannya lebih biadap. Islam yang selama ini menjadi perjuangan telah makin luntur dalam dirinya.

      Semasa mengulas Himpunan Kleptokrasi dia cuba perli PAS dengan menulis pada facebooknya, "Mungkin tak dengar ucapan bersulam dengan ayat-ayat suci. Mungkin tak lihat tin-tin milo beredar atas nama infaq fil sabilillah."

      Hanipa Maidin ni peguam. Peguam memang bercakap atas fakta, melainkan peguam yang hilang upaya berfikiran secara kritis dan ditambah dengan nafsu dendam akan bercakap berdasar emosi tanpa melihat dan meneliti.

      Hanipa Maidin ini, sedar atau tidak apa yang ditulis pada status facebooknya adalah menghina PAKATAN HARAPAN itu sendiri. Sedarkah si Hanipa ini bahawa PAKATAN HARAPAN jaja tin (walaupun bukan tin milo) serata tempat walaupun tanpa ada yang menghulur?? Bukan sahaja dipadang, ditapak perhimpunan, malah diperkir pun mereka menadah minta belas insan??

      Delete
    10. Apalah mamat ni selalu keluar tajuk.lagi bagus kalau keluar dari blog ini.

      Delete
  2. Replies
    1. Sama jugak dengan duit nyopping yg bermilion tu.....duit magik....keluar banyak pon tak rasa apa....

      Delete
    2. kapir pun tau duit haram dpt hadiah tp panazzzz...org islam menunjuk seantero dunia

      Delete
    3. Ye bebenor kata mike yeoppp....teman setuju.

      Delete
    4. DAP menyerlahkan sikap kurang ajar, angkuh, biadab dan celupar apabila terus menyindir serta memperlekehkan Islam dengan ungkapan yang mengejek dan menghina. Malah sangat keterlaluan apabila Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng mengungkapkan bantahan ke atas pesta arak dengan label ‘pelampau’ Taliban.

      Bahkan, Ketua Menteri Pulau Pinang itu sewajarnya memilih untuk berdiam diri sahaja berhubung penganjuran Oktoberfest di negeri itu. Tetapi Guan Eng melontarkan ulasan sinikal yang bukan sahaja menzahirkan kesombongannya, tetapi bagaikan mencabar Islam dengan bidasan dan perkataan digunakan.

      Besar kepala yang ditunjukkan DAP itu semakin ketara apabila seorang lagi pemimpinnya, Hew Kuan Yau memaki Islam dengan carutan “Sohai”. Keberanian DAP berperangai jelek demikian membuktikan parti itu langsung tidak mengenal hormat dan sensitiviti serta sempadan yang tidak sewajarnya disentuh.

      Sikap anti Islam tersebut bukan baharu walaupun sering dinafi atau dilakonkan watak mesra Islam, kerana sebaliknya pemimpin DAP spontan telah campur tangan dalam banyak hal berkaitan. Kami percaya, dari semua yang pernah dizahirkan parti itu, mereka akan terus mempermain dan merendah-rendahkan Islam.

      Kedekatan yang cuba ditunjuk DAP kononnya bersama Islam, hanyalah bermotif dan beragenda serta memperkakas dan memperalas untuk tujuan politik semata-mata. Walhal, DAP berterusan menginjak maruah Islam, ajaran dan umatnya bukan lagi secara tertutup atau berselindung disebalik pihak tertentu, malah juga terang-terangan.

      Provokatif dan penghinaan seperti ini sangat merbahaya kepada keharmonian negara yang berpotensi menggugat ketenteraman awam dan menimbulkan pelbagai rasa kurang senang. Sehubungan itu kami menggesa siasatan dijalankan ke atas kedua-dua individu ini, seterusnya DAP perlu mengemukakan permohonan maaf rasmi.

      Kami juga berharap pihak Pendaftar Pertubuhan (RoS) dapat meneliti semula kedudukan DAP memandangkan parti itu mengesampingkan beberapa teras utama dari Perlembagaan Negara. Malah, terbukti DAP telah banyak kali menyuarakan hasrat dan cita-citanya atas Malaysia yang bersifat menyangkal asas Perlembagaan.

      Delete
    5. Pi jumpa Lim sendirilah.....tak payah dok merapu kat sini.
      Lim tak baca blog budin nih....
      Ini geng yahdi.... cakap hal agama berapi....habok pun tara...

      Delete
    6. 1339 mali mali wa kasi lelak makan.

      Delete
  3. Harap pemimpin ph beringat2,musuh2 berkeliaran setiap masa da tempat menghalakan sasaran,upah juta2,sape tak mau....

    ReplyDelete
    Replies
    1. 9.19......betol tu bro....

      Kepada orang2 PH....
      Tolong beringat sikit.....
      Sekarang pihak lawan tunggu silap jerrr....

      Kalo ada jerrr silap......siap 1 Msia berdentum meletoppp....!!

      Awas orang2 Pakatan.......
      Tolong hati2 yeoppp....
      Jangan buat keje gilerrr kejar bini orang...

      Sejarah boleh berulang laagiii.......hal tebus talak ambik bini orang ni pernah terjadi dalam sejarah Msia.....

      Delete
    2. Haha bro phantom manusia biasalar halal banyak haram gak yg dikejar
      Hehe kawan nie pun berangan nk uqasha sengrose or fazura ker
      Apekan daya hanya gagak dirimba
      Kalo beli gincu dowg jer
      Mau kawan tinggal spender
      Hehe dapat mimpi pun dah kira untung
      Snyum meleret bila bngun tido
      Siap mandi wajib g kahkahkah

      Delete
    3. Bro RATK.....kejor pempuan tak apa lagi yeopppp......jangan kejor Kojola bapok kedi tu udah lerrr......

      Delete
    4. Selepas dituduh mungkin dilindungi "godfather", Zamihan Mat Zin mencabar Anggota Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, membuktikan dakwaan berkenaan.


      Kata presiden Persatuan Ahli Sunnah Wah Jamaah (Aswaja) itu Khalid mesti menunjukkan bukti bahawa penceramah terbabit memang dilindungi "godfather" sesuai dengan kaedah fikah Islam.

      "Jika Khalid gagal berbuat demikian, ini bermakna beliau salah seorang pemimpin Parti Amanah Negara (AMANAH) yang suka berbohong, malah gemar memfitnah individu yang berbeza fahaman agama dengan beliau," kata Zamihan dalam satu kenyataan hari ini.

      Pada 17 Okt lalu Malaysiakini melaporkan Khalid sebagai berkata ada kemungkinan Zamihan dilindungi "godfather" - merujuk kepada pihak yang berpengaruh dalam negara.

      Malah kata Khalid "godfather" terbabit cuba mengadap Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar bagi menyelamatkan penceramah terbabit susulan ucapan kontroversinya di sebuah masjid di Selangor baru-baru ini.

      Delete
    5. Kahkahkah bro phantom kawan msih normal lgi

      Delete
    6. Selaras dengan kehadiran 95% di bawah sasaran kehadiran perhimpunan pada hari Sabtu dan laporan baru-baru ini bahawa populariti Pakatan di media sosial telah merosot, bilangan pembaca blog Chedet juga telah jatuh secara ketara.

      Populariti blog “Chedet” Mahathir telah jatuh dengan ketara sejak tahun 2015 apabila beliau pertama kali mula menggunakan blognya untuk menyerang PM Najib.

      Pada bulan Julai 2015, blognya berada di tangga ke-63,802 untuk blog yang paling banyak dikunjungi di seluruh dunia dan di tangga ke-403 di Malaysia – menurut perkhidmatan kedudukan laman web Alexa yang dimiliki Amazon.

      Pemeriksaan hari ini (17 Oktober 2017) memperlihatkan blog itu jatuh dengan ketara sekali sebanyak 200,000 tempat kepada tangga ke-286,420 di seluruh dunia dan tangga ke-2,743 di Malaysia (turun lebih daripada 2,300 tempat).

      Ini adalah walaupun Chedet menulis lebih banyak catatan berbanding sebelum ini dalam beberapa bulan kebelakangan ini.

      Catatan beliau baru-baru ini yang semakin terdesak dan memalukan yang dilahirkan daripada “dendam” dan juga dengan keputusannya untuk bersahabat dengan DAP nampaknya menyebabkan penyokongnya tidak menyukainya dan menjadikan peminat berubah menjadi “bukan peminat”.

      Legasi dan reputasi Mahathir mungkin tidak lagi dapat bertahan dengan siri terbaru pusingan U oleh Mahathir.

      Mahathir kini memimpin Pakatan ke lembah kegagalan dan bukannya menaikkan lagi pembangkang.

      Delete
    7. Gagal kah jaya kah ini hal PH. Kau menyibuk fitnah jaga tepi kain orang kerja haramjadah apa hal.

      Delete
  4. A man living in superficiality and hypocrisy.

    A man who said he fears only Allah is carrying out his tasks against corruption BUT HIS IMMORAL ACTION DOES NOT REFLECT THIS FEAR

    A man who defended and cleared najib from wrongdoings in 1MDB n SRC... IS THIS ISSUE ALLAH HENDAK TUNJUKKAN SIAPA DIA PENDUSTA????

    wallahuaklam

    ReplyDelete
    Replies
    1. DZULKIPLI THINKS HE CAN MISUSED ALLAH'S NAME WITHOUT ANY CONSEQUENCES.

      JUST LOOK WHAT HAPPEN TO NAJIB. HE WHO SWEAR IN THE NAME OF ALLAH NEVER MET ALTANTUYA, NEVER HAD 2.6B IN HIS BANK ACCOUNT!

      HE WILL STRUGGLE TO LIVE HIS LIFE UNTIL HIS FINAL BREATH! THATS A PROMISE.

      Delete
    2. 11.18....it doesn't matter to a liar.

      Delete
    3. u just stupid..

      Delete
    4. The real stupid is you Anon 13.28.

      Delete
    5. Sedarkah si Hanipa ini, posting difacebooknya menghina presidennya sendiri si Mat Sabu?? Mat Sabu dalam ceramah petang itu berkata "...saya untuk mengumum dan memberitahu pengutip derma sedang bergerak sekarang ini..."

      "....lihat pentas kita, lihat alat siaraya ini, kita berbelanja ratusan ribu ringgit. Siapa yang akan membayar harga ini semua? Siapa? Tuan-tuan semualah..."
      Rintisan minta belas ehsan, ditulis dalam blog-blog UMNO sebagai klepek duit perserta himpunan. Tak malu ke?

      Hanipa Maidin sebenarnya ingin meludah kepada PAS tapi malangnya TERLUDAH PADA MUKA SENDIRI. Itu akibat menulis tanpa fakta dan ilmu. Lain kali lihat dulu baru tulis. Kan malu boleh.

      Hanipa Maidin tak payah serang PAS, fokus kepada UMNO musuh sebenar. Kalau nak guna perkataan peguam PAS, ingat bahawa semenjak tertubuh PAS sehingga sekarang musuh PAS adalah UMNO bukan rakan pembangkang. Kalau tak faham perkara kecil sebegini baik buat status "Peguam PAS - dulu."

      Lebai rasa Hanipa Maidin sepatut berusaha meningkat dirinya dengan kekuatan maklumat dan fakta. Sebagai peguam, kita harus ada jati diri. Lihat bagaimana Karpal Singh walaupun atas kerusi roda dia ada semagat dan jati diri yang tinggi. Dia sanggup berkata langkah mayatnya kalau nak buat Islam. Dia mempertahankan 'kekapirannya'. Tidak seperti pemimpin AMANAH (PAN) yang jual agama dan hilang jati diri Islam kerana apa, kerana tak dipilih sebagai pemimpin.

      Ingat tu Hanipa Maidin, lebai minta ikut semangat dan jati diri Karpal Singh bukan ikut terlunjuk DAP sehingga membawa ideologi pemikiran DAP dalam AMANAH (PAN) seperti 'Malaysian Malaysian'. Tak percaya, dengarlah ucapan si Mujahid Rawa. Nanti kalau ada kesempatan lebai akan menulis.

      Delete
    6. Tak payah tulislah lebai.Bukan ada ilmu pun apa yang lebai tulis.Lebih baik lebai tulis pasal PAS,sebab dunia lebai berlegar disekitar tu saja.

      Delete
    7. ERA KEBANGKITAN Walaupun perjuangan Islam adalah perjuangan memartabatkan agama Allah SWT tuhan pemilik sekalian alam, dan pendokong perjuangannya juga digelar golongan Allah (Hizbullah), namun Allah tidak menjadikam perjuangan Islam ini sentiasa menang dan di atas. Sebaliknya perjuangan ini senantiasa menghadapi pasang surut dan jatuh bangun. Sesuai sabda Rasulullah SAW:


      ألا إن رحى الإسلام دائرة فدوروا مع الكتاب حيث دار
      Ketahuilah bahawa peredaran Islam ibarat roda yang berputar. Maka sentiasa berpegang kepada al-kitab walau bagaimana sekalipun pusingan Islam.
      [HR Thabrani]

      Di abad ini, setelah kita mengalami kejatuhan Uthmaniah dan umat Islam berada dalam keadaan yang begitu lemah, telah tiba masanya Islam untuk kembali bangkit. Sarjana Islam dan juga barat sendiri mengakui bahawa kini telah bermula zaman kebangkitan bagi umat Islam.

      Pengkaji barat mengatakan bahawa kemenangan Islam tidak mampu lagi disekat. Yang mampu mereka lakukan hanyalah melambatkan kemenangan itu sahaja. Presiden PAS Tuan Guru Abdul Hadi Awang secara konsisten menyebut dari tahun 70an lagi, bahawa ini adalah zaman kebangkitan Islam.

      Delete
    8. Sudahlah lobai dengan agama. Ini politik. Ya tak ya juga lobai mana tau politik dan economi. Ada yang tak tau lansung antara rasuah dan bukan. Lobai 1639 ni lagi teruk menagih simpati di blog Buddin untuk dedak. Kesian

      Delete
    9. Bahlol 1509. Jangan memalukan agama kerana kebodohan kau. Apa kena mengena dengan kebangkitan islam dengan setiap individu. Banyak yang jahat,perasuah,perogol,pengkhianat,penipu,pengklepet,curang tidak kira apa bangsa dan agama.
      Hadi Bawang kata ini adalah zaman kebangkitan islam. Ya IS pun Islam tapi extreemist. IS bangkit kepala kau dan Hadi Bawang yang putus dulu. Punyalah bangang kau keluarkan komen begini. Darjah 2 kau ni. Cybertrooper paspispus makan taik.
      Aduh bodohnya. Mak oi bodohnya. Dari kampung mana lobai ni. Dari pondok mana dia mengaji. Kenapa lah kau memalukan negara dan bangsa dengan kebodohan kau ni.
      Hadi Bawang salah dan bodoh sepatutnya dia mesti cakap yang zaman sekarang adalah kebangkitan islam dan juga tidak ketinggalan orang bahlol seperti kau pun ikut bangkit dari kerusi di sekolah pondok masuk blog Tuan Budin cari makan tapi komen auta dan bodoh.

      Delete
  5. Skandal lain2 yg lebih besar dan berprofil tinggi,polis tak nak siasat ke?,jgn fokus soal moral aje,merompak juga suatu jenayah besar,salah dr segi agama maupun moral,siasatan mau adil,orang2 sekeliling memerhati juga......vvip jerung perlu juga di siasat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak kena hemmpokkk siasat bapak jaws....
      Ada berani.....???
      Tak takot simen...C4....??

      Delete
    2. DATUK Hamidah Othman yang baru meninggakan Naib Presiden Bersatu sudah ada banyak pengalaman dalam Umno dan sediki sebanyak dalam Bersatu.

      Umno sudah tidak hendak dia dan dia pun sudah tidak hendak UMNO. Sekarang dia sudah tidak hendak Bersatu. Apa masalahnya dengan UMNO dan Bersatu tidak usahlah dipanjangkan.

      Apakah dia masih hendak berjuang atau bersara dari politik bergerak pula dalam NGO?

      Jika darahnya pekat politik boleh memilih PAS sebagai wadah membela agama, bangsa dan tanah air yang membela diri dan keluarga.

      Mungkin Dato Hamidah boleh mencontohi Saidina Salman al-Parisi, seorang yang mencari Tuhan mencuba dalam beberapa agama antaranya agama langit. Tak bertemu Tuhan di situ. Dia bertemu Tuhan dalam Islam.

      Hamidah sudah tidak serasi dengan UMNO dan Bersatu, dan keserasian itu mungkin ada dalam PAS.

      Perjuangan itu manis. Bagi orang Islam perjuangan yang manis itu ada dalam PAS. Perjuangannya tidak sekadar kesejahteraan di dunia, tetapi demi kesejahteraan di dunia dan akhirat. Kesejahteraan itu terletak atas kekayaan kebendaan, mewah makan, pakaian dan berbelanja. Bilal bin Rabah dan Salman al-Parisi tidak kaya, pernah disiksa, tetapi mereka dan keluarga sejahtera, terjamin masa depannya di akhirat.

      Berjuang dalam PAS, seperti beribadat dalam Islam, tidak dijamin syurga. Bergantung perjuangan dan solat itu ikhlas kerana Allah. Tiada Islam dan tiada solat, tertutup pintu syurga. Syurga adalah untuk pejuang yang ikhlas.

      Perjuangan itu manis seperti manisnya Islam. Manis Islam itu lebh dimaknakan oleh perjuangannya dan oleh umatnya. Di sinilah PAS mencari manis di dunia dan manis di akhirat.

      Semuanya mencari manis, tetapi manis hawa nafsu membawa kencing manis. Manis iman dan taqwa membawa kita, umat dan dunia sejahtera di sini dan sejahtera di sana.

      PAS itu terbuka kepada untuk orang Islam dan memberi tumpang kepada bukan Islam. Sebagai agama Islam menjanjikan sejahtera di sana untuk Islam saja. Tapi sejahtera di dunia boleh dikongsi bersama dengan bukan Islam. Dan bukan Islam yang bersama PAS akan terasa manisnya perjuangannya.

      Yang tidak bersama PAS tidak tahu dan tidak terasa manisnya PAS. Nak tahu manisnya madu PAS sertailah PAS. PAS itu bukan semua PAS dari asal. Ia terdiri dari yang asal dan dari bekas UMNO dll. Jika tiada UMNO yang meninggalkan parti, tidaklah PAS seramai yang ada. Majoritinya tidak mahu lagi kembali kepada UMNO dan antara yang memperkasakan PAS itu adalah bekas ahli-ahli UMNO.

      Adalah benar TS Muhamad Mohd Taib masuk PAS sebenar dan pulang semula ke gagang. Ia adalah yang terpinggir yang tidak bertemu dan merasa manis PAS itu. Rata-rata terasa madu itu manis, tetapi takdir dia merasa madu itu pahit.

      Bergantunglah bagaimana seseorang itu dapat menyelesaikan diri dan perjuangannya dengan PAS. Kita tahu Islam itu indah, rahmat bagi sekalian alam. Jauhlah sempurnanya Islam itu dari PAS. Tetapi ramai juga yang sudah Islam keluar Islam. Sebaik wafat baginda Rasul, Saidina Abu Bakr Siddiq memerangi yang murtad. Bahkan murtad semasa Nabi pun ada.

      Jika Islam yang syumul ditinggalkan, tiada apa kalau PAS ditinggalkan!

      Tetapi ia sekarang menunggu Hamidah. Hakikatnya jadi PAS adalah pilihan Allah. Ramai yang lulus Azhar Allah tak pilih jadi PAS. Tapi jangan salahkan takdir tak masuk PAS

      Delete
    3. Syurga pas ada di Golok dan di lorong Hj Taib dekat2 dgn tempat kerja wak kojola bapok kengkang lima kupang.

      Delete
    4. Parti Amanah Negara (PAN) Kelantan menjadi kecoh apabila menerima notis supaya mengosongkan Wisma Tok Guru di Salor yang menjadi pejabat naib presiden parti itu, Datuk Husam Musa dan juga markaz Besar AMANAH (PAN) Kelantan.

      Pemilik asal tanah ini adalah Pn Minah binti Musa telah didaftarkan pada tahun 1960 dan tanah ini menjadi Hak Miliknya pada tahun 1961.

      Kemudian berlaku pindah milik kepada pemilik kedua menggunakan nama Pn Haripah binti Dollah (Orang panggil Saripah) pada tahun 1993. Puan Haripah ini adalah isteri kepada Dato' Rosli Ibrahim. Rosli ini adalah bekas calon PAS Dun Kok Lanas, Datuk Rosli Ibrahim dilantik sebagai senator bagi mewakili negeri Kelantan 2008 - 2011.

      Dia ni dulu UMNO, bekas setiausaha Umno Kelantan, selepas tu Semangat 46 dan banyak kali bertanding tapi kalah.

      Tahun 1990 PAS menang di Kelantan dengan gabungan Semagat 46 sapu bersih semua DUN. Masa sebelum ini Rosli bertanding calon UMNO di Parlimen dan Dun Salor tapi kalah.

      Wujud kesefahaman untuk membuat pejabat PAS di situ, selepas PAS menguasai Kelantan. Atas persetujuan itu maka PAS memunggut derma (BUKAN DUIT HUSAM) membina pejabat PAS DUN Salor yang kini telah dicuri dan ditukar cat oren oleh Husam and 'the geng' setelah manipulasi teknikal atau hak milik tanah.

      Setelah Dato Rosli meninggal pada 27 Julai 2017 lalu, isteri Dato Rosli menjual tanah itu kepada Mohd Yassin bin Yusof bekerja sebagai SUK Kerja Pejabat Perhubungan Pas Negeri Kelantan.

      Delete
    5. Siapa jual tanah jah apa jah pasal paspispus kami tidak minat langsung. Semua auta. Paspispus jadi tukang belit memang champion. Ular sawa pun kalah.

      Delete
  6. Alamak, saya temoat ke-6. Fuh, terlewat sedikit sahaja. Hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Pas kini bebas dan lantang menolak sebarang aktiviti yang bercanggah dengan ajaran Islam seperti pesta arak atau gay. Hal ini tidak seperti sesetengah pemimpin Islam parti dalam Pakatan Harapan yang terpaksa ‘menutup mata sebelah’ demi menjaga hati kawan.

      Barangkali sesuai jika dianggap perjuangan Pas ketika ini lebih rasional dan moderate, yakni mereka lebih memen­tingkan jurusan matlamat untuk melihat kesucian agama Islam terus terpelihara, kedaulatan bangsa terus terjamin serta ke­dudukan politik dan ekonomi negara terus stabil. Dan memang begitulah sebenarnya semangat perjuangan asal Pas sejak dilahirkan lebih enam dekad lalu.

      Kelahiran Pas lebih kepada berperanan sebagai pengimbang atau pemantau agar matlamat perjuangan asas parti iaitu menegakkan Islam terus terjamin. Ertinya, mereka bukan lahir untuk terlalu ekstrim mahu menumbangkan kerajaan yang ada, seperti apa yang kelihatan pada parti-parti politik bersifat pembangkang yang wujud selepas merdeka atau yang baharu muncul di akhir-akhir ini.

      Delete
    3. Kah kah kah. Ptuuiii.
      Tolong tunjukan dimana ajaran islam kata rasuah mesti didokong kalau dapat 90j. Kalau yang membela dan mendokong tu bercakap pasal agama saya nak termuntah.

      Delete
  7. Pasal artikel ini, dinasihatkan kepada individu berkenaan, buatlah keputusan yang selaras dengan ajaran Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Watak antagonis DAP semakin menyerlah. Provokasi terhadap Islam terus dikumandangkan. Terbaru, Lim Guan Eng menyindir Islam melalui pesta arak yang dilangsungkan di Pulau Pinang. Dikatakan Pulau Pinang bukan negara Taliban. Manakala, Hew Kuan Yau pula memaki Islam dengan carutan “Sohai”. Apakah DAP naïf tentang sensitivi beragama bangsa majoriti?

      Kenyataan-kenyataan rasis pemimpin DAP seolah-olah bertitik-tolak daripada satu strategi – strategi yang cukup khianat kepada rakan komponennya. DAP mahu memukat semaksimum mungkin undi Cina. Ini menjadikan DAP parti yang paling selamat dalam PRU14 nanti. Pertambahan undi Cina akan menyelamatkan DAP di kerusi-kerusi marginal kesan kehilangan besar undi-undi penyokong PAS.

      Natijahnya nanti DAP mendapat kerusi terbanyak berbanding dengan rakan-rakan PH-nya. Suara dominannya akan dapat dipertahankan manakala citra Melayu PPBM cuba dikekang daripada mengancam status quo. DAP tahu bahawa PH tak mampu menawan Putrajaya dengan ketiadaan PAS bersama. Maka pilihan bilik perang DAP ialah DAP mesti menjadi teraju PH yang kuat sebagai pembangkang.

      Serentak dengan itu, cita-cita DAP untuk menguasai PH dapat direalisasikan apabila suara-suara parti Melayu tidak mengatasi suara-suara bukan Melayu. Jadi, provokasi DAP terhadap Islam adalah suatu strategi yang bersifat chauvanis. DAP bimbang jika selepas PRU14 nanti, PPBM atau PKR mendapat kerusi terbanyak.

      Jelas bukan, strategi DAP menyebabkan parti Mahathir dan Wan Azizah merana. Yang dikejar tak dapat, yang dikendung berciciran. Undi Melayu/Islam akan lari dari PPBM, PKR dan PAN – menjadikan DAP paling beruntung.

      Bagi DAP memadai sekiranya Pulau Pinang dapat dikekalkan. Biarlah PPBM dan PKR berebut-rebut untuk berilusi dengan jawatan PM. Asalkan PAN terus berdedak untuk setia menjadi proksinya. Malah dedak yang cukup bisa ditabur kepada lebih ramai Melayu PKR, PAN dan PPBM untuk menjadi pegawai kerajaannya. Beberapa orang lagi Saifuddin dan Wan Ji perlu dijadikan galang ganti.

      Konklusinya, DAP akan terus lantang melakukan provokasi terhadap Islam sekurang-kurangnya sehingga PRU14. Rakyat melihat cara berpolitik DAP amat bahaya. Namun bagi DAP, masakan dapat mengecap manisnya madu sekiranya sarang lebah tak berani diganggu.

      Delete
  8. Dah 3-4 harii, tiada Kadok punya komentar
    Habis kering otak dia mahu aota belit putar
    Agak nya, di unit ICU tua renta ini terlantar
    Atau pun sudah mampos dipanah halilintar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi kunyit kojola chow kit jom sap liak

      Delete
    2. Masyarakat Bugis di Malaysia hari ini mendesak Tun Dr Mahathir Mohamad memohon maaf dan menarik balik kenyataannya yang menyifatkan Bugis sebagai lanun.


      Desakan itu dibuat melalui Persatuan Perpaduan Rumpun Bugis Melayu Malaysia (PPRBMM) yang berhimpun secara aman di hadapan Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya sebagai membantah kenyataan bersifat perkauman tersebut.

      Timbalan Presiden PPRBMM Tasman Matto yang mengetuai himpunan lebih 200 anggota pertubuhan itu berkata, kenyataan Dr Mahathir tidak boleh diterima sama sekali, apatah lagi isu seumpama itu tidak pernah dibangkitkannya ketika mengetuai kerajaan sebelum ini.

      Beliau berkata sebagai individu yang dikatakan seorang negarawan dan kini mengetuai gabungan parti politik pembangkang, Dr Mahathir tidak harus mengeluarkan kenyataan yang mengguris hati kaum Bugis serta mana-mana kaum.

      "Laporan polis di seluruh negara akan dibuat jika Dr Mahathir enggan menarik balik dan memohon maaf terhadap kenyataan yang dibuat yang ternyata telah melukakan hati kaum Bugis yang telah bertapak sebagai sebahagian daripada masyarakat Malaysia sejak sekian lama.

      "Kenyataan berbaur perkauman ini amat pedih untuk diterima dan kami akan pastikan seluruh masyarakat Bugis tidak menyokong Dr Mahathir dan partinya apabila sampai masanya kelak," katanya kepada pemberita selepas berhimpun kira-kira setengah jam.

      Himpunan aman itu diadakan susulan ucapan Dr Mahathir yang juga Pengerusi Pakatan Harapan semasa Himpunan Sayangi Malaysia, Hapuskan Kleptokrasi di Padang Timur, Sabtu lepas yang menyebut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, mungkin berasal dari lanun Bugis yang sesat ke Malaysia dan memintanya balik ke Bugis.

      Delete
    3. Dulu mengaku panglima bugis sekarang tak mengaku lagi dah ker?

      Delete
    4. Yang duk kutuk mamak Kerala tu.....apa tak der sekor pon yg mintak maaf dari keturunan mamak seMsia...??

      Apa yg haram bila sampai kat puak2 penyamun ni......sumer jadi halal toiyyiban.

      Dia buat boleh tapi kalo orang buat tak boleh.

      Delete
    5. Ahmaad diragui terang terang menghina keturunan Tun Mahathir di dalam tv lagi tapi kenapa tak dikenakan apa2 tindakan???

      Tun Mahathir tak pernah menabik dada pun menceritakan kpd orang awam asal usul dia walaupun dia seorang negarawan yg di kenali di seluruh dunia.

      Delete
    6. REALITI DUNIA HARI INI

      Realitinya boleh dilihat hari ini. Pertambahan penganut Islam di dunia berlaku secara amat ketara di timur mahupun bara sebagaimana kajian Pew Research Center. Banyak gereja dan rumah ibadat agama lain terabai tanpa pengunjung sebaliknya masjid tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Buku-buku dan sebaran tentang Islam laris di pasaran. Golongan terpelajar dan pemuda antara yang teramai memeluk Islam.

      Realiti ini boleh juga dilihat di Malaysia. Populasi Islam kembali bertambah daripada 60% kepada 65% kini, walaupun pada awalnya mencecah 85% sebelum migran cina, india dan etnik lain diberikan kerakyatan sebagai syarat kemerdekaan tanah melayu dan pembentukan Malaysia.

      Bukan itu sahaja, penghayatan Islam di Malaysia semakin baik. Kita boleh membandingkan bagaimana keadaan Islam 30 tahun lepas dan sekarang. Semakin ramai muslimah menutup aurat dengan sempurna di khalayak. Tidak ada lagi orang berani mengaku sekular. Malahan pengusaha perniagaan, media, hiburan, pendidikan semuanya perlu memasukkan unsur Islam dalam perusahaan mereka untuk kekal relevan.

      Paling mengejutkan, parti DAP yang jelas memperjuangkan ideologi sekular pun melantik ustaz sebagai pegawai penerangan bagi hal ehwal Islam!

      Delete
    7. Paling mengejutkan wak kojola bapok kengkang lima kupang dah mengandung!!!

      Delete
    8. Mohd Yassin bin Yusof telah menghantar notis kepada parti AMANAH (PAN) dan Husam Musa supaya mengosongkan bangunan itu dalam masa satu bulan (30 hari).

      11.20 malam semalam (17 Oktober 2017) tersebar surat penjelasan Husam Musa berkenaan isu ini yang diwakilkan atas nama Rojie Semail. Kenapa Husam tak guna nama sendiri, lebai tak pasti. Mungkin juga Husam nak perkenakan si Rojie kerana surat itu nampak sangat bodoh dalam beberapa perkara dan isu termasuk agama.

      Satu,
      Semasa nak mencuri bangunan itu Husam Musa menjadi hero, ceramah sana sini kata bangunan itu dia punya dan mengatakan bangunan DUN itu menggunakan duitnya RM40K (macam mana dia dapat duit ini lebai tak nak pertikaikan sebagaimana si Husam mempertikaikan bagaimana Mohd Yassin ada duit untuk membeli tanah itu).

      Tapi apabila mendapat surat untuk keluar daripada bangunan tersebut, Husam berdalih kenapa hantar surat notis kepada dia. Husam tak mengaku dia punya bangunan itu. Dulu beriya-iya kata dia bina bangunan itu menggunakan duit dianya RM40K. Rupanya Husam sama dengan Tun Mahathir mudah lupa apa yang dia buat jahat kepada orang lain. Yang dia ingat dia adalah manusia suci dan sempurna. Orang lain semuanya jahat, tamak, bodoh dan selalu membuat salah.

      Kedua,
      Husam membuat tuduhan kepada Timbalan DO, Jajahan Tanah Kota Bharu Tuan Ibrahim Tuan Bakri kononnya bersubahat serta berkonspirasi dalam penjualan tanah tersebut. Ini lebai tak boleh komen pasal lebai tak ada maklumat yang jelas. Apabila Lebai mendapat maklumat yang sahih barulah lebai menulis nanti.

      Ketiga,
      Pertikai wang Mohd Yassin itu datang daripada mana? Sehingga Husam menyemak gaji dan sebagainya. Ugut nak buat report kepada SPRM dll.

      Delete
    9. Woi bapok bodoh tua, tidak payah lah putar belit macam ular di blog Tuan Budin sebab hanya tiga ekor natang yang sewaktu dengan kamu yang syok sendiri dengan komen auta kau. Yang lain tidak peduli langsung. Komen dari orang yang mengkhianati agama,bangsa dan negara tidak akan memberi pengaruh langsung kepada penghuni blog ini sebab kami berpelajaran. Makcik pakci felda pun meluat sekarang dengan umngok. ABU lah kali ini.
      Felda kena klepet lagi ala 1mdb.

      Delete
    10. Kojolla maksud kamu suami kau mr jubori yang senyap. Sudah kena potong dah oleh jho low tuan kau,masak sup tulang BABE. (Apamacam, kojolla lu suka kah nama baru u BABE ganti babi)

      Delete
  9. sama je dengan boss besar dia MO1 tu..pilihan ke 5...buat muka tak tahu malu dan terus berpaut pada jawatan yang lumayan..mana leh lepas woo..miss soruuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. KERAJAAN perlu melihat kebanjiran pekerja asing dan pengangguran tinggi kalangan belia dalam negara ketika ini dengan lebih serius, seterusnya menggubal dasar yang objektif ke arah penyelesaiannya. Apatah lagi pengambilan pekerja asing kini dilihat telah menjadi kebergantungan besar oleh para majikan terutama di sektor swasta.

      Sedangkan, kebenaran diberikan kerajaan untuk mengambil pekerja asing hanyalah sebagai langkah jangka pendek atau ‘interim solution’. Terutama dalam menangani masalah tenaga kerja berkemahiran rendah yang sangat kurang (labor crunch). Ia sangat dirasai di sektor utama ekonomi negara khususnya pembuatan, pertanian dan pembinaan.

      Ketiga-tiga sektor ini telah mencatatkan sumbangan besar hampir RM300 bilion atau mewakili satu pertiga dari keseluruhan KDNK dalam negara pada tahun 2015. Ini sekali gus menunjukkan kerajaan mempunyai ‘kepentingan’ yang mungkin menjadi faktor dorongan kebergantungan langsung negara kepada penggunaan tenaga kerja asing.

      Keadaan diburukkan lagi apabila kerajaan sendiri tidak konsisten dalam polisi pengambilan pekerja asing. Ini sepertimana perubahan tanggungjawab bayaran levi pengambilan pekerja asing daripada majikan kepada pekerja, kemudian ditukar kepada majikan semula. Ini mengesahkan kecelaruan polisi yang dilaksanakan berkaitan pekerja asing.

      Kebuntuan kerajaan menangani perkara ini telah menimbulkan pelbagai implikasi negatif yang turut menjalar kepada sosio-budaya, keharmonian serta keselamatan negara. Disebalik kebergantungan kepada tenaga kerja asing terutamanya oleh sektor swasta, konflik berlaku apabila pelbagai ancaman dan punca masalah sosial banyak direkod melibatkan golongan ini.

      Menurut laporan Parlimen, jumlah terkini pekerja asing berdaftar adalah seramai 1.78 juta. Lebih menggerunkan, Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) menjangkakan jumlah pekerja asing tidak sah pula mencecah dua kali ganda angka tersebut. Ketidakpastian jumlah tersebut berpunca dari tindakan majikan ‘menyorokkan’ pekerja asing yang diambil secara haram.

      Sasaran untuk menghadkan pengambilan pekerja asing tidak melebihi 15 peratus atau menyamai 2.1 juta daripada jumlah tenaga kerja (labor force) seperti terkandung dalam RMK11 (2016-2020) juga dilihat jauh dari menepati sasaran. Tekanan sektor swasta dilihat punca dolak dalih kerajaan untuk menggapai angka berkaitan atau bertegas mengenainya.

      Sewajarnya perhatian kritikal dan utama diberikan terhadap kadar pengangguran tinggi kalangan belia negara. Di mana Laporan Tahunan Bank Negara 2016 menyatakan 10.7 peratus belia di negara ini masih menganggur pada tahun 2015 iaitu tiga kali ganda lebih tinggi dari kadar nasional. Jangan jadi seperti kera di hutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan.


      USTAZ MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI
      Ketua Pemuda
      Dewan Pemuda PAS Malaysia

      Delete
    2. Mr Tong Sam Pah.
      PAS = Parti Angkut Sampah.
      Manusia tak perlukan pas untuk hidup di atas dunia ini.

      Delete
    3. SUNNATULLAH ERA KEBANGKITAN

      Namun menjadi sunnatullah di dalam perjuangan Islam, semakin dekat Islam mencapai kemenangan semakin getir dan hebat cabarannya. Sebelum Allah memberi kemenangan dengan tertegaknya Daulah Islamiah Madinah, Nabi SAW mengalami saat perjuangan paling getir dalam sejarah. Allah mematikan dua orang paling penting membantu dakwah Islam di Mekah iaitu isterinya Siti Khadijah dan bapa saudaranya Abu Talib. Ramai umat Islam kembali murtad pasca peristiwa Israk dan Mikraj. Darah mulia baginda gugur buat pertama kali ke bumi dalam peristiwa Taif. Dan kemuncaknya adalah rancangan pembunuhan Nabi Muhammad SAW.

      Kita melihat kebangkitan Islam hari ini berdepan dengan cabaran yang juga getir. Timur Tengah bergolak amat dahsyat. Pasca Perang Dingin, kiasa barat dan timur yang dikenali sebagai seteru bergabung tenaga untuk menjadikan Islam sebagai musuh bersama. Serangan pemikiran juga semakin dahsyat. Bermula sekularisme, komunisme, sosialisme, nasionalisme, liberalisme sehingga membentuk pemikiran batu bernuansa Islamik seperti Islam-liberal, Islam-sosialis, Islam-demokrat, Islam-pop dan berbagai lagi.

      Gerakan Islam yang memperjuangkan tertegak khilafah Islamiah tidak terkecuali dari menerima cabaran hebat ini. Ada yang diharamkan secara keras, sehingga mengheret anggotanya ke tali gantung, penjara seumur hidup dan juga buang negeri.

      Gerakan Islam semestinya menjadi fokus utama musuh Islam. Orientalis yang pernah menyamar sebagai Islam, Snouk Hergronje pernah menulis kajiannya terhadap tabiat orang Islam:
      "Kita tak perlu takut kepada orang Islam yang mengajak kepada ibadat dan akhlak. Yang kita perlu takut adalah orang Islam yang mengajak kepada politik Islam."

      Delete
    4. Negeri lslam ala PAS penuh dgn pil kuda dan penyakit Hiv/Aids serta sumbang mahram yg tertinggi.

      Apa komen para ular2..ma pas?

      Delete
    5. Husam Musa setelah menjadi oren, telah lupa bagaimana Tok Guru Nik Abdul Aziz dalam beberapa isu membuat wakaf bangunan dan tanah kepada PAS menggunakan nama individu atas beberapa maslahah. Individu yang diguna nama kadang kala bukan orang yang berada (kaya). Husam Musa lupa apa yang Tok Guru buat kerana nafsunya kini mengatasi akal.

      Keempat,
      Husam Musa sendiri mengatakan bahawa pada Ogos 2016 Dato' Rosli mengeluarkan surat atas nama isterinya membenarkan dia menggunakan bangunan dan tanah itu sampai bila-bila.

      Mari lebai tunjuk dimana bodohnya Husam Musa dalam perkara ini. Dato Rosli keluar surat atas nama isterinya. Surat ini mengikut kata Husam Musa, dia ada simpan.

      ATAS NAMA ISTERI, maknanya wahai Husam Musa dan ahli-ahli parti AMANAH (PAN) termasuk IKRAM isteri Dato Rosli HARIPAH BINTI DOLLAH yang beri kuasa untuk Husam bin Musa menggunakannya.

      Tapi Hari ini, Dato' Rosli dah meninggal. Tanah itu dah dijual. Jual ni maknya dah bertukar hak milik. Surat Husam simpan tu laku tak agaknya?? Anda jawab sendiri.

      Kelima,
      Jika sampai notis tersebut dia (Husam Musa) nak failkan ke Mahkamah untuk menuntut ganti rugi dan menuntut tanah itu adalah milik bersama. Yang ini lebai tergelak, bukan lebai nak hina si Husam Musa tu. Tapi tak tahan kena nampak 'bodoh' sangat.

      Apabila kita memberi orang guna tanah kita, maka tanah itu jadi hak milik bersama. Adakah tanah itu jadi milik bersama..?? Ini pelik. Ada pembaca ahli parti AMANAH (PAN) dan IKRAM boleh tolong jawab. Dalam agama kita dalam bab apa. Ada ke hadis-hadis mengesahkannya. Adakah Tok Guru Nik Aziz ada sebut perkara ini?

      Mungkin Husam Musa lupa ceramah Dato Rosli dalam isu ini. Dia mengatakan Husam adalah pejuang rakyat, maka 'hambo' beri guna tanah itu sampai bila-bila (masa itu dia lupa dia akan meninggal dunia... begitu juga kita yang berhujah ini lupa bila kita mati Allah pasti akan menyoalkan kita atas apa yang kita buat dan kita tulis..) Dato' Rosli berkata "takkan ambo nak ambil RM400 sebulan atas sewa". Agaknya kenapa Dato' Rosli sebut pasal sewa? Ini anda juga anda kena jawab

      Keenam,
      Pembicaraan harta pusaka keluarga Dato' Rosli akan diadakan pada 23 Oktober 2017 nanti. Husam Musa manipulasi isu pembicaraan pembahagian harta pusaka ini kononnya nak bicara harta tanah lot PT1039 sahaja. Husam ini ingat harta Dato Rosli yang itu aje. Banyak lagi harta Dato' Rosli yang di atas nama diri Dato' Rosli. Oleh kerana isteri Dato' Rosli tak ada anak, maka perlu ada perbicaraan harta pusaka. Jangan kelirukan rakyat atas isu ini kerana nak tegakkan benang basah.

      Husam nak sebiji macam Tun Mahathir, dia bapak penyamum bila berceramah orang lain penyamum dia HERO untuk membenteras kleptokasi (penyamumlah itu.. ni main istilah nak bodoh orang aje).

      Tanah itu Dato Rosli dah kata dalam ceramah milik isterinya. Lebai pun dah tunjuk geran milik di atas. Nak kata Husam tertidur semasa ceramah itu tak manasabah. TANAH TU BUKAN TANAH PUSAKA, nak faraid buat apa?? Jangan bodoh sangat dengan agama kita. Melainkan ada orang cucuk keluarga Dato' Rosli buat tuntutan supaya menjadi masalah dan isu dalam hal tanah ini.

      Delete
  10. Mana Kadok, Doe kurap & PerakMan sakai
    Hamba rindu komen ini monyet 3 serangkai
    Agaknya dah abis aota fitnah nak dirungkai
    Atau dah tebongkang mampos jadi bangkai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beroyang kalo udah lama tak jumpa ayor.....beinilah jadinya.......hangat pijor.....ngelupor ngelejaattt tak tentu arah.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Sebelum diadakan Himpunan Kleptokrasi Pengarah Mobilisasi Himpunan, Mohamad Sabu yakin mereka akan mencapai matlamat 100,000 peserta. Keyakinan ini disokong oleh Pengarah Teknikal Himpunan, Muhammad Faiz Fadzil (anak Ustaz Fadzil) yang yakin mereka boleh gerakan penyokong parti AMANAH (PAN) untuk ke himpunan berkenaan.

      Setelah diadakan himpunan orang tak datang. Yang datang pun yang tua-tua. Penganjur tidak mahu malu, umum sendiri pada akhir himpunan bahawa jumlah kehadiran peserta adalah 25,000 orang. Malaysiakini agar 8,000 orang. Tranungkite (TKO) kata hanya 5,000 orang manakala Ketua Polis Selangor, Datuk Mazlan Mansor, pula kata 4,000 orang.

      Tak kira berapa orang yang hadir himpunan itu GAGAL dan MEMALUKAN. Mat Sabu beri pelbagai alasan, mula-mula kata sebab ada bola. Kemudian anak muda tak suka himpunan macam tu, suka bentuk jalanan. Ceramah terakhir kata kerana padang basah.
      Tun Dr Mahathir Mohamad dalam ucapannya menyebut dia melihat padang yang hijau. Maknanya padang tak diusik oleh orang. Yang ini lebai ada terima posting ta'asub Pakatan Harapan buat perbandingan padang bersih dengan himpunan Fastaqim 2.0 yang terpaksa guna lori sampah. Tak bersih macam mana padang, tak ada orang datang pijak.
      Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua akui himpunan anti-kleptokrasi bertemakan Sayangi Malaysia, Hapuskan Kleptokrasi yang diadakan tidak berjaya. "Apa yang merisaukan ialah perhimpunan tersebut diadakan di Petaling Jaya, iaitu kawasan yang padat dengan penduduk Cina, tetapi jumlah mereka yang hadir tidaklah begitu menggalakkan," kata Tony seperti dipetik dalam Nanyang Siang Pau.

      Delete
  11. Mr J dan Geng Najib,

    Kalau nak komen, tolong jangan alih tiang gol, pasal lgbt, pluralism, dap, kutty, atau yang tiada kaitan dengan topic.

    PDRM DAH SAH DZULKIFLI DALAM SIASATAN
    WANITA INVOLVED DAH MINTA MAAF DENGAN ZULKIFLI DAN KELUARGA

    Ingat bukan fitnah atau auta macam zahid kata jumpa penderma arabyang sebenarnya auta kelas pertama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dah kena sabotaj... Dia ingat nak perjatuh Bersatu... kena kaw2 dengan Tun M...

      Sekarang Shafie Apdal punya famili pun dia nak perjatuh... Tapi rupanya sampai ke Bali terbongkang... Zamihan yang rasis gaban pun terduduk...

      Sabotaj Najib dan Rosmah bersama orang kanannya berterusan... kiri kanan depan belakang atas bawah tepi tengah dalam dan luar...sabotaj sampai tumbang!
      kuikuikui...

      Delete
    2. Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan yang berlangsung di Ibu Pejabat Parti Pribumi BERSATU Malaysia semalam juga banyak salah menyalah antara satu lain dalam perkara ini. Kenapa tidak, himpunan Kleptokrasi telah memberi IMFAK SANGAT NEGETIF kepada PAKATAN HARAPAN.

      Wakil BERSATU (PPBM) Selangor, Samat Sharif pula menuding jari kepada PKR sebagai punca HIMPUNAN SELAMATKAN MALAYSIA Tolak Kleptokrasi gagal mencapai matlamat yang ditetapkan.

      BERATU menuduh PKR tidak bersungguh untuk menjayakan himpun an tersebut. Malah dilihat dari kurangnya penyokong mereka yang hadir. Malah, bendera parti tersebut juga tidak banyak dilihat dalam himpunan tersebut, seterusnya tidak menarik minat penyokong mereka untuk datang.

      Lokasi himpunan yang terletak dalam parlimen Petaling Jaya Utara yang diwakili PKR, sepatutnya tidak ada masalah untuk mengumpul ratusan ribu penyokong seperti yang disasarkan pada awalnya.

      Malah ada pimpinan PKR juga tidak hadir termasuk Rafizi. Azmin Ali datang sekejap sahaja.

      Jika ambil 'Statistik PRU-13 " untuk menjadi ukuran kehadiran sokongan rakyat sepatutnya kehadiran sangat memberangsangkan.

      Undi Pakatan Harapan(dulu Pakatan Rakyat dengan wujudnya sokongan PAS) bagi 5 kawasan Parlimen Petaling Jaya)

      P106 PETALING JAYA UTARA
      Jumlah Pengundi: 85,401
      Chew Hoong Ling (BN) - 12,735
      Pua Kiam Wee (DAP) - 54,407
      MAJORITI: 41,672

      P105 PETALING JAYA SELATAN
      Jumlah Pengundi: 79,558
      Sheah Kok Fah (BN) - 21,846
      Hee Loy Sian (PKR) - 41,062
      Ibrahim Bin Khatib (Bebas) - 1,447
      MAJORITI: 19,216

      P107 SUBANG
      Jumlah Pengundi: 128,543
      Pakas Rao A/L Applanaidoo (BN) - 39,549
      Sivarasa A/L K. Rasiah (PKR) - 66,268
      Edros Bin Abdullah (Bebas) - 218 (HD)
      Nazaruddin Bin Mohamed Ferdoos (Bebas) - 460 (HD)
      MAJORITI: 26,719

      P108 SHAH ALAM
      Jumlah Pengundi: 99,957
      Datuk Zulkifli Bin Noordin (BN) - 38,070
      Khalid Bin Abd Samad (PAS) - 49,009
      MAJORITI: 10,939

      P100 PANDAN
      Jumlah Pengundi: 83,857
      Lim Chin Yee (BN) - 21,454
      Mohd Rafizi Bin Ramli (PKR) - 48,183
      Tan Yew Leng (Bebas) - 2,415
      MAJORITI: 26,729

      Delete
  12. tudia... nk tegelak time dia duk gaduh ngn kit siang..time ni dia tau la..jumpa kit sing lari la maluuu
    rakyat memerhati kau dzull..haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat memerhati Dzulkipli sambil sorok bini masing2.

      Takut bini kena kongkek naya oi!

      Delete
    2. Tu lah dzul.. Ko suka sangat malukan dan naya org. Skrg ko jawab. Jwb kasi clear. Kalau tu bukan ko, tu fitnah, gambar edit, sila nafikan. Tunjukkan alibi ko, bukannya lebai ko. And last word, betul sebahagian org yg ko tangkap tu trlibat dgn rasuh, tapi x patut ko dan budak2 ko malukn mrk. Skrg, siapa yg malu?

      Delete
    3. Kalau didasarkan kepada angka yang diperolehi pada PRU-13 yang lalu, perkara yang mengaibkan ini tidak berlaku melainkan PKR MEMANG SEBOTAJ TUN MAHATHIR

      Keadaan ini telah mencemarkan imej Pengerusi BERSATU (PPBM) dan Pakatan Harapan, Tun Mahathir Mohammad yang pertama kali menganjurkan himpunan besar seperti ini. Seterusnya menimbulkan persoalan adakah dendam lama PKR terhadap Tun Mahathir masih ada sehingga sehingga menyumbang kepada keadaan seperti ini kata wakil BERSATU.

      Bukan rahsa masih ada pihak dalam PKR yang tidak berpuas hati atas tindakan Tun memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim dulu. Samat Sharif bagaimanapun tidak mengiyakan hanya meminta semua pihak menunggu post mortem yang bakal dijalankan penganjur untuk mencari punca sebenar kenapa himpunan ini gagal menarik orang ramai. Banyak yang sudah dilakukan dari segi promosi dan sebagainya tapi masih gagal menarik ratusan ribu rakyat seperti yang dijangkakan.

      Adakah ketiadaan PAS menjadi sebab kuat kepada himpunan selepas PAS keluar daripada Pakatan HAMBAR juga menjadi makin BENAR.

      Delete
  13. Kpd,
    Semua Penjawat Awam (dlm semua bidang pentadniran). Tempoh sah berbaki Pru13 dah tak lama lg.
    Apakah kamu lupa Rakyat lah Tuan kamu?
    Apa kumu lupa , kamu itu juga Rakyat.
    Apakah kamu telah terlebih taat MENURUT OERINTAH pada Parti2 , atau pada pembayar gaji kamu?
    Apakah kuasa yg dipinjam itu, ku pikul dgn baik?
    Apakah kamu telah setia ikhlas pada iman kamu sendiri selama ini?
    Apakah kamu dpt bezakan,
    dahulu zaman pejabat2 tiada walau sebiji surau ..tiada rasuah. Sekarang setiap tingkat pejabat gah surau. ceramah melambak, tapi rasuah songlap menjadi2.
    Sebenarnya,
    Keilkhlasam pada Iman sendiri sudah lenyap dlm masyarakat melayu.Akal simpan, Ayah payung ada.
    Ayah2 parti, cuna mau pandai main wayang.
    Islam pula kearah Taliban, sifarkan akal, biar Mullah Brahkin doa ratib. Mullah Brahin pula mau pandai cover line.

    HELLO MELAYU BANGAP!
    Lupakah kamu, Walau CCTV tak nanmpak..ALLAH NAMPAK.
    Itu seban DIA beri petunjuk sudah betkali2.
    Makaysia bakal musnah buatan parti2 UMNOBNPAS.
    HOI MELAYU!!!
    9BANGUN, ATAU ANAK CUCU BAKAL LAYAK BERAK ATAS KUBUR KAMU !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. oi..ini elok dituju pada rejim haram pakatan..byk rasuah kt situ..

      Delete
    2. STRATEGI MEROSAKKAN DARI DALAM

      Melihat kemaraan gerakan Islam yang tidak pernah terhenti walau diharamkan berkali-kali seperti di Mesir, Turki, India, Lubnan, Indonesia, Malaysia, Libya dan serata dunia, barat mengatur langkah baru bagi merosakkan Islam. Mereka mencuba kaedah penyusupan untuk merosakkan gerakan dari dalam.

      Maka berlakulah penyelewengan matlamat perjuangan beberapa gerakan Islam di serata dunia. Gerakan di Maghribi mengisytiharkan diri sebagai gerakan sekular. Gerakan di Tunisia menggelar diri sebagai muslim-demokrat. Gerakan di Rusia dikuasai sufi. Gerakan di Turki berjanji tidak mahu melaksanakan syariat. Gerakan di Afghanistan dikuasai ekstremis. Gerakan di Indonesia, Mesir, Sri Lanka, Pakistan berpecah belah.

      Di Malaysia, PAS hampir-hampir dikuasai golongan yang membawa pemikiran liberal dan mengenepikan soal perlaksanaan syariat sebelum 2015. Mujurlah mereka berjaya disingkirkan setelah mengambil masa kira-kira 30 tahun untul disedari oleh majoriti ahli. Namun itu tidak sekali-kali bermakna penyusupan tidak lagi berlaku. Iblis dan konco-konco syaitannya tidak pernah berputus asa dalam permusuhannya.

      Merosakkan Islam dari adalah strategi yang berkesan dan mujarab di sepanjang sejarah. Pembunuhan khalifah Saidina Umar, Uthman dan Ali, kejatuhan khilafah Umawiyyah, Abbasiyyah dan Uthmaniah juga berpunca daripada dalam. Kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka sendiri adalah contoh paling dekat untuk kita teladani.

      Delete
    3. Sokong habis habisan pada komen bro 1019.
      Kojolla 1332 terus melompat kerana takut umngok BN kalah pru14 hilang lah dedak cap hidung rata.
      Hahaha. Takut lah tu kojolla yang hilang suaminya mr jubori. Cari lah suami baru kojolla. Banyak lagi macam abang Dzul. Suami kau Mr Jubori tu penuh dengan auta mcm GN juga. Ok good luck jangan sampai kena tangkap khalwat k. Bye muuahhh.

      Delete
  14. BUDAK SUMAN JPC POMEN BAWAH TANAH
    ZACK JON DOE MACY RATK DARI BUGIS MARI
    MAMAK DAN BUGIS ABIS DIA SUMPAH SERANAH
    DEPA WAT BODO BANGANG BOGIS KENA MAKI



    KIKIKIKIKIKI....BODOSSSS


    BERAMBUSSSSS.....BARUA SINGAPORK@DAP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Redneck,Nazi tak cukup persamaan dgn 1020.
      1020 SEBIJI ZIONIST aka Totok Jumud!!! HELLALUYAHH!

      Delete
    2. BUGIS ISU PICISAN. 300,000 BUGIS DI MALAYSIA TIADA SEKOR PEMENANG HADIAH NOBEL. BOSAN. NEXT PLEASE.

      Delete
    3. Wak kojola bapok kengkang lima kupang. Kau mengandung anak siapa?

      Delete
    4. PENDEDAHAN RAND CORPORATION

      Sebuah badan konsultansi kajian bagi polisi Amerika, Rand Corporation telah menulis beberapa jurnal yang menerangkan tentang langkah-langkah merosakkan Islam dari dalam. Antaranya yang bertajuk Civil Democratic Islam, Building Moderate Muslim Network dan juga Unfolding The Future of The Long War. Mereka mendedahkan beberapa golongan yang berpotensi untuk dijadikan sebagai orang dalam di kalangan Islam bagi melemahkan gerakan Islam yang dilabelkan sebagai fundamentalis. Tiga mereka adalah:
      1. Muslim berpemikiran sekular.
      2. Agamawan berpemikiran liberal.
      3. Institusi Islam tradisionalis.

      Muslim berpemikiran sekular adalah mereka yang hanya muslim pada nama dan pengenalan sahaja. Hakikatnya mereka tidak hidup mengikut syariat Islam. Pemikiran mereka sama dengan masyarakat barat moden hari ini.

      Agamawan liberal pula adalah mereka yang mengamalkan gaya hidup Islam, tetapi mengikut pemahaman sendiri. Kebanyakan mereka adalah kalangan ulama muda yang tidak sebulu dengan aliran pondok dan tradisional. Mereka mengagumi barat dan mencampur adukkan banyak nilai barat dalam memahami Islam.

      Institusi tradisional pula adalah kalangan yang menumpukan pengajian mengikut kitab-kitab silam (kitab turath/kitab kuning). Mereka lebih dikenali sebagai golongan pondok. Golongan yang mementingkan pengajian semata-mata sehingga mengabaikan politik Islam. Cenderung kepada perbahasan khilafiah dan amat gemar berbahas masalah sekitar furuk akidah. Menentang Wahhabi menjadi fokus perjuangan ilmu mereka.

      Delete
    5. Ssshhhh diam diam. Gandung anak Jho Low. Sekarang bukan nama kojolla lagi. Namabaru BABE

      Delete
  15. Patah kelapa, petik mentimun
    Emas ditaruh, bertatah suasa
    Entah kenapa, asyik ngelamun
    Mas yang jauh, begitukah rasa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom sak liak..kih kih kih

      Delete
    2. Terbang kelkatu, ke gua di sana
      Ikan emas, berenang di kolam
      Abang ni buntu, semua tak kena
      Rindukan Mas, siang & malam

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh


      AbangKL/Okt 19

      Delete
    3. APLIKASI RAND CORPORATION

      Kita melihat hasil dapatan Rand Corp diaplikasikan oleh kuasa barat hari ini. Golongan sekular dilantik menjadi pewaris pemerintahan penjajah pasca kemerdekaan negara. Setelah sekular-kapitalis atau sekular-sosialis yang kebanyakannya turut memperjuangkan ideologi nasionalisme tidak lagi relevan, mereka mendokong pula gerakan liberalisme secara besar-besaran.

      Ada negara dan gerakan Islam yang berjaya dikuasai liberalis. Bagi kelompok yang agak liat terutama yang agak kuat kefahaman Islamnya, mereka mewujudkan pula golongan ekstremis mazhab dan aliran bertujuan untuk mengapikan pertembungan Islamis. Fokusnya adalah pertembungan sunni-syiah dan juga wahhabi-sufi.

      Jika dikaji latar belakang setiap ekstrimis ini, pasti kita kan bertemu titik peranan kuasa barat dalam perkara ini. Ekstrimis salafi misalnya banyak didanai oleh Saudi, Jordan dan juga Qatar melalui banyak cara. Ada yang menaja pembinaan pusat pengajian. Ada yang menawarkan pengajian percuma di universiti-universiti tertentu Timur Tengah yang telah dimasukkan unsur-unsur ekstrim. Tahap hubungan antara ketiga negara yang dinyatakan dengan Amerika dan Israel pula sudah sedia maklum.

      Ekstrimis sufi pula didokong oleh Mesir dan juga UAE. Gerakan seperti Toba Foundation dan Ruwaq Azhar dijadikan medium. Universiti al-Azhar yang sebelum ini dibebaskan oleh Salahuddin al-Ayubbi daripada fahaman ekstrim syiah Fatimiyyah kepada keterbukaan akademik dan moderat, kini dipergunakan untuk menghidupkan fahaman ekstrim sufi.

      Samada ekstrimis salafi ataupun ekstrimis sufi, mereka berdiri di sebelah sama menentang gerakan Islam yang menjulang misi mengembalikan khilafah. Ikhwan Muslimin dianggap Khawarij, Hamas dianggap pengganas, Syed Qutb pembawa ajaran sesat, misi menegakkan khilafah adalah sia-sia.

      Di Malaysia, kedua pihak ini menjadikan PAS sebagai sasaran serangan. Mereka mengguna berbagai cara, samada menghentam PAS dari luar mahupun menguasai PAS dari dalam. Malangnya kebanyakannya hanya sedar akan ancaman ekstrimis salafi sahaja kerana mereka kebetulan mereka berada di sisi liberalis. Ekstremis sufi tidak begitu disedari walaupun mereka cenderung bersama penguasa zalim.

      Delete
    4. Habislah kojolla BABE. Kena depan belakang lagi dah.

      Delete
  16. Apa lah yg nak diharap dgn pemimpin atau penguasa melayu beragama islam acuan najib. Seperti biasa bila terpalit dgn sesuatu yg membabitkan maruah dan harga diri, mereka akan berpaling dan menyalahkan org lain. Tiada berkemahuan utk insaf dan memperbetulkan diri sendiri, sebaliknya org lain yg perlu diperbetulkan. Betapa hinanya melayu dimata bangsa lain kerana tindakan segelintir mereka yg mabuk kuasa. Dari yg plg atas sehingga macai kurap, semuanya sama! Sudah terbukti bersalah, tapi org lain juga yg dipersalahkan! Bagi mereka ini kuasa itu adalah maruah. Buatlah apa shj demi utk kuasa! Sungguh memalukan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada yg giler $$$$$
      $$$$$ tu tuhan mereka
      Mulot cakap hanya takotkan Allah
      Tapi hati lebih takotkan kuasa $$$$$
      Sumer nawaitu kerana $$$$$
      Menipu membelit menyamun sumer kerana $$$$$

      Maka beralihlah kiblat mereka kepada $$$$$
      Beriman kepada $$$$$...........walau mulot berkata "saya hanya takotkan Allah saja".

      Delete
    2. ASAS KEWUJUDAN GERAKAN ISLAM

      Fikrah Gerakan Islam yang tulen adalah menghindari polemik khilafiah. Kewujudan gerakan Islam antara lain adalah untuk menyedarkan ummah tentang agenda musuh dalam mengapikan perbalahan sesama Islam, dan mengajak kepada kesatuan ummah tanpa mengira aliran.

      Perkara ini boleh dilihat jelas melalui usul 20 yang diasaskan oleh Imam Hasan al-Banna. Bermula usul ke 8 hingga 15, beliau konsisten membicarakn tentang polemik khilafiah antara salaf dan khalaf, wahhabi dan sufi. Di dalam usul ke 20 pula beliau menegaskan tentang bahay budaya takfiri yang bertitik tolak dari perbezaan maslah khilafiyyah ini. Menunjukkan bahawa pada masa itu iaitu pasca kejatuhan Uthmaniah, masyarakat Timur Tengah disibukkan dengan maslah-masalah khilafiah. Ikhwan Muslimin yang diasaskan beliau adalah bagi menangani masalah ini dan mencari titik temu umat yang kehilangan punca.

      Perkara sama berlaku di India. Penubuhan Jamiat Islami adalah membina kesatuan umat tanpa mengambil kira perbezaan mazhab antara Hanafi dan Syafie, juga antara Salaf dan Khalaf malah Sunni dan Syiah. Di Indonesia, kewujudan Masyumi adalah bagi menyatukan dua aliran besar yang berbeza manhaj akidah sepertimana halnya Nahdatul Ulama dan Muhammadi. Di Iran, Ayatullah Khomeini membawa ideologi Ikhwan Muslimin dalam menggabungkan pengikut Sunni dan Syiah hingga mencetus revolusi lewat 70an. Hubungan baik ini diteruskan dibawah pentadbiran Hasan Rouhani.

      Di Malaysia secara khusus, PAS muncul dengan pegangan moderat (baca: wasatiy) menggabungkan antara kaum muda dan kaum tua. Kaum muda adalah mereka-mereka yang menerima pengajian daripada Timur Tengah dan institusi pengajian Islam moden, manakala kaum tua adalah mereka yang mengikut pengajian di peringkat pondok tradisional.

      Delete
    3. Kami tak kesah langsung cerita auta kau. 1656.
      Kahkahkah

      Delete
  17. Carilah CAHAYA ddlm diri mu..
    CAHAYA "NYA" itu, Miracle bertenaga..
    Kan lenyap lah sgl, yg Samar Tipu KELIRU
    Dan Lenyaplah sgl Cover-up Konspirasi2 Auta

    Krn Cover-up, Konspirasi2 Auta..
    Mnghabiskan wang Rakyat beratus2 juta..
    Mahkamah dan Hakim2 hilang kredibeliti nya
    Negara musnah MUFLIS, sgl2 tergadai duka derita


    Apb rakyat nampak CAHAYA..
    CAHAYA jiwa bersinar bertenaga..
    Integrity Teguh REZEKI kan berganda2
    CAHAYA-MERIT-Teransparency, Bahgia mnjelma

    Tanpa CAHAYA, GELAP gelita..
    GELAP Budi, GELAP lah Minda..
    GELAP Bicara, kesat tutur kata
    Kesumat Maki Hamun mnjd budaya

    Gara2 Fitnah menCURI di'cover' brleluasa
    Yg HITAM dikata "putih" n begitulah sbaliknya
    Yg PUTIH dikata "hitam", rkyt dKELIRU dgn sengaja
    Musang berjanggut pun, dianggap warak lg Mulia

    ReplyDelete
    Replies
    1. ketimur tengah mengaji arab
      singgah di syiria dengar letupan
      musang berjanggut suka kan gelap
      sedondon bertopeng jubah dan serban

      Delete
    2. ILUSI WAHHABI

      Sekilas mengenai wahhabi, istilah ini kembali dihidupkan setelah melihat kegeraman umat Islam yang mempersalahkan kejatuhan Uthmaniah atas kedajalan wahhabi. Asal usulnya wahhabi adalah gerakan yang ingin menentang bidaah dan khurafat yang berleluasa akhir pemerintahan Uthmaniah? mengambil nama sempena tokohnya Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab. Hasil pakatan antara Bani Saud dan British, gerakan Wahhabi didanai untuk menjayakan misi menjatuhkan khilafah, selain peranan Syarif Hussain yang memberontak sehingga melancarkan revolusi arab 1916.

      Pasca kejatuhan Uthmaniah, umat Islam serata dunia mempersalahkan wahhabi. Barat memanipulasi keadaan ini dengan menjenamakan semua pihak yang membawa pendekatan jihad ekstrim sebagai Wahhabi. Namun mereka masih mendanai gerakan ekstrimis seperti al-Qaeda dan ISIS bagi mengulang kejayaan wahhabi dahulu.

      Maka istilah wahhabi menjadi bermacam maksud mengikut definisi yang diberikan setiap pihak. Wahhabi mengikut istilah akademik Islam merujuk kepada gerakan Muhammad bin Abdul Wahab dan ianya telah berjaya dihapuskan Uthmaniah dahulu. Wahhabi mengikut golongan tradisional pula adalah setiap mereka yang membawa fahaman berbeza dengan pemahaman masyarakat setempat. Media barat pula memotretkan wahhabi mewakili semua gerakan jihad ekstrim.

      Apabila ditanya kepada pihak yang dituduh, tiada siapa mengaku sebagai pengikut wahhabi. Bahkan di kalangan mereka ada yang tidak bersetuju dengan pendekatan Muhammad bin Abdul Wahhab. Tetapi dakyah musuh Islam telah berjaya menghidupkan watak ilusi wahhabi untuk memastikan kesatuan Islam tidak berlaku.

      Delete
  18. WALK THE TALK BRO!...

    Melayu bilang BIKIN SERUPA CAKAP!...
    Tapi melayu tetap melayu...
    Lain bilang lain bikin...

    What do you expect?...

    MO1 Ketua geng klepto...

    Wak Jahid...Timbalan Ketua Klepto..buktikan IC Iskandar Kutty dan satu satu nya manusia yang berjumpa dengan putera arab indera khayalan.

    AG Pandir...dilantik oleh MO1...
    Dan KP SPRM...anak emas AG Pandir...
    KBAB...terkilan kerana terkait dengan Gopi...

    Aduhai Tan Sri KP...
    Kalau dah bikin tak serupa bilang...tak ada nilai lagi dimata umum...

    Chua Soi Lek anak jantan!..."I am the MAN in the tape"...itu baru cakap serupa bikin.
    Wa salute you...tido pun nyaman.

    Tan Sri KP tak nak tido nyaman ke?
    Atau masih dibuai kenangan manis di Bali?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeoppp.....walk the talk??
      Dengan deme tu walk the talk???
      Jangan mimmpiii.......
      Kirim salam ajerrr le yeoppp......

      Delete
    2. SERUAN KESEDARAN

      Selain isu di atas, banyak lagi kajian-kajian mengenai pendekatan barat terhadap dunia Islam dalam menghadapi ancaman gerakan Islam. Isu perpecahan antara kaum, kabilah, perpecahan sunni-syiah, pemetaan semula dan banyak lagi. Mereka dalam projek besar mahu melaksanakan New World Order yang digagaskan oleh Presiden Amerika George Bush. Juga projek Israel Raya yang yang disebut oleh Theodor Herzl dalam Protokol Zionis.

      Hakikat ini perlu disedari semua umat Islam khususnya anggota gerakan Islam. Mereka perlu sentiasa mengikuti perkembangan semasa global dan peka agenda musuh. Jangan sesekali merasa selesa dan selamat walau satu saat sekalipun. Jika kalian merasa perjuangan ini sudah selesa, atau gerakan ini sudah selamat, maka itu adalah tanda kejatuhan umat!

      Sedarlah bahawa kemenangan Islam sudah semakin dekat. Sedarlah juga bahawa semakin dekat dengan kemenangan, semakin getir keadaannya. Semakin memerlukan kewaspadaan dan kesungguhan yang jitu.

      Percayalah, penderitaan dan saat getir yang ditanggung umat Islam hari ini umpama sakit ibu yang sedang melahirkan anak. Sakitnya memang dahsyat. Keadaannya sangat genting, perjudian antara hidup dan mati. Tetapi tatkala mendengar tangisan pertama bayi, nikmat menyambut kelahiran kurniaan tuhan itu sangat manis dan berharga. Langsung hilang rasa sakit derita yang selama ini ditanggung!

      Delete
  19. Najib dah buat itu semua,tapi dia terlepas.

    Bikmama dah ada laki,major aziz,tapi masih tergedik-gedik nakkan najib yg masih beristeri dgn puteri kerabat draja kelantan.

    Mereka berdua cukup intim di pejabat MB Pahang,pekerja2 MB Pahang cukup faham bila ,pejabat najib tertutup rapat,itu maknanya bikmama ada dalam pejabat MB.

    pADA LAPAN PULUHAN,najib dgn tak-payah berusaha apa2 dalam pollitik,hanya guna nama bapaq dia,balik london,dah boleh jadi MB...dI SEBABKAN hebuh,dapat dihidu oleh orang ramai pada masa itu,isteri najib yg setia itu,terpaksa minta cerai...maka apa lagi,bikmama berguling-guling sukalah,dan meminta cerai pada suaminya...

    AKIBAT Perkahwinan mereka,terjadilah episod2 yg menyedihkan buat negara.Mereka datang dari keluarga punah-ranah,hidup penuh dgn happy go lucky,penuh dgn kemewahan.

    Kaki betina -najib tak terhenti di situ sahaja.

    ..Di hotel ming-court P.D,negeri sembilan jadi saksinya..Hebuh sekali lagi,masyarakat negeri sembilan pada ketika itu,najib ditangkap basah dgn ziana zain,Nasib baik isa samad ketika itu,sebagai MB negeri sembilan,jasa baiknya Najib terlepas..

    dan seterusny terjadi kes Altantuya yg ditembak mati dan di C4 pula...

    JELAS,sesaorang pemimpin untuk memegang jawatan tertinggi,MESTILAH sesaorang yg "BERINTIGERITY,MORAL,BOLEH MEMBINBING RAKYAT,BIJAK MENJALANKAN KERJA,BERSIH,CEKAP,AMANAH"..

    kEDUA-DUA PEMIMPIN negara,najib isterinya adakah mereka mempunyai sifat2 tersebut???

    Mereka datang dari keluarga "SPOILT-BRAT,hidup nak senang sahaja,suka berpoya-poya,bershopping sakan,dgn belian,cincin,bag-tangan,cuti keluar negara,ada jet peribadi sendiri",suka membazir duit negara.

    Hari-jadi anak..guna duit negara.
    kawin anak guna duit negara..

    Pembunuhan zaman najib,ni sudah jadi biasa.

    siapa sangka...pegawai kastam dibunuh semasa balik kerja,dibunuh dgn pembunuh upahan..dengar cerita dia salah saprang yg menolong bikmama,cancelkan kehadiran altantuya..
    lebih kurang 4 pembunuhan trajis,di zaman najib,yg ada kaitan dgn najb dan bikmamam.

    Mereka diselamatkan dgn "KUASA DAN MEDIA"..
    Najib sanggup lakukan apa sahaja,untuk berkuasa,sanguup bersama pas semata,kononya dia kuat agama,ssanggup bersama china kominis untuk selamatkan dirinya,hatta sanggup jual negara sekalipun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik sekali Anon 10.42,rentetan perjalanan peribadi&politik pasangan kleptokrasi ini..dengan menggunakan nama bapaknya,disokong pula olih pengampu yg disumbat dengan dedak..inilah jadinya namun setiap perilaku sebegini akan TETAP ada nokhtahnya..insyaaAllah...

      Delete
    2. Cadangan Najib kepada Dzulkipli agak lain sikit...

      1. Bayar laki orang dengan harga sekian-sekian. Janji jangan buka mulut.
      2. Kawin dengan bekas bini orang.
      3. Ceraikan bini tua yang ada.
      4. Hiduplah caca merba macam keluarga Najib dan Rosmah.

      Delete
    3. cermin pemimpin2 parti kau dulu ngok yg lagi kotor hina jijik perangainya dari nampak salah org lain..

      Delete
    4. Kesimpulan - orang yang bermasalah di pangkal akan terus bermasalah seterusnya, hinggalah ke hujung.

      Hj lobai xde nasihat ke?

      Delete
    5. Nasihat apanya.......Tok Lebai pon ada peritiwa "spendar putih".....

      Delete
    6. Assalamualaikum,,, Selawat dan Salam ke atas Junjungan,,,

      Saya baru sebut bagaimana Mahathir suka sangat menggelarkan orang dengan berbagai gelaran dan ketika itu saya tak perasan yang Mahathir turut menggelak Najib berasal dari keturunan lanun Bugis yang pada saya merupakan check mate kepada dirinya sendiri.Itulah bahananya suka sangat menggelak itu dan ini kepada orang orang yang tak sebulu dengannya.

      Mahathir pernah kata macam macam dengan mulut celuparnya.Dan Mahathir lupa fakta ketika mengeluarkan kata kata itu.Kalau Najib berasal dari lanun Bugis bermakna ayahnya Tun Razak juga dari keturunan lanun Bugis.Lupakah Mahathir Tun Razaklah yang membawanya kembali ke laluan kuasa apabila menerimanya semula ke dalam Umno sesudah ditendang keluar oleh Tengku Abdul Rahman? Jadi kenapa celupar sangat marahkan Najib?

      Tindakan Mahathir ini juga mengundang respon dari orang orang Bugis dan tidak bagus bagi Mahathir dan PH.Ketika PH perlukan sokongan dan undi yang banyak untuk menewaskan Umno, tiba tiba ketika himpunan mengajak rakyat menentang kleptokrasi Mahathir boleh terlanjur menghina bangsa Bugis dengan hinaan yang setaraf dengan hinaannya dulu ketika menuduh PAS sebagai pengganas.Check mate untuk Mahathir, boleh lupa terus sokongan masyarakat Bugis.....

      Mahathir sejurus sebelum ini turut dihina oleh Zahid Hamidi apabila mempersoalkan keturunannya yang sebenarnya menunjukkan tidak ada sedikitpun darah melayu dalam dirinya, yang ada hanyalah muka kutty berasal dari India dan mengikut perkhabarannya dikacukan pula dengan Turki, jadi Mahathir bukanlah melayu dan itulah menjadi intipati Cacaian Zahid Hamidi yang juga tidak digemari dan akibatnya terbongkar status Zahid Hamidi sendiri yang diceritakan datang ke Malaysia ketika umur 12 tahun bersama bapanya dari Indonesia dan tidak mempunyai surat beranak dan IC Malaysia.Zahid Hamidi disahkan sebagai PATI yang kemudiannya berjaya mendapat kerakyatan dan akhirnya jadi TPM.

      Itu cerita Zahid Hamidi yang terbongkar kerana angkuhnya mahu menghina Mahathir tetapi Mahathir tidak belajar dari kisah Zahid Hamidi ini ketika celupar menghina Najib secara peribadi dan akibatnya Mahathir dan PH terpaksa tanggung.

      Mahathir oh Mahathir......

      Delete
  20. Saya cadang tambah satu lagi ikrar penjawat awam untuk mengiringi ikrar ikrar yang sedia ada; yakni ikrar "saya dengan ini bersumpah dan berikrar bahawa sesungguhnya saya tak akan tenyeh bini orang".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok bebenor cadangan tu yeopppp.....

      Delete
    2. Buat masa sekarang kalo buang perkataan "tak" lagi sesuai.

      Delete
    3. Assalamualaikum, Selawat dan Salam ke atas Junjungan... Teringan beberapa hari lepas di group whatsapp, terpampang satu posting dari penjilat PAN( rasanya) memaparkan perbualan Dato Dr Mahfodz Mohamed yang antara lain menyebut RUU 355 akan ditangguhkan selepas PRU 14 dan seiring dengan itu penjilat PAN turut meletakkan komen bahawa PAS tidak serik kena kencing dengan Umno.Secara spotan saya menjawab " dasar orang tak ada kesabaran, bukan nak beriktiar untuk RUU diluluskan(lebih kurang, saya lupa apa ayat yang sebenarnya saya tulis ketika itu).Apa yang memeranjatkan ialah apabila saya diberitahu semua berita penangguhan itu palsu dan secara spotan juga saya agak saya tahu siapa punya kerja.

      Bercakap pasal RUU 355, semua tahu kumpulan mana yang kuat menentang dan mendakwa RUU 355 ini hak PAS bukan hak Islam.Kumpulan ini nak sangat RUU 355 gagal dan berusaha untuk menggagalkannya dengan apa cara sekalipun waima menfitnah.Pada mereka fitnah sudah jadi halal asalkan RUU 355 tidak diluluskan.

      Manusia jenis apa ni? Islam jenis apa ni? Islam yang berpegang teguh kepada alquran atau Islam yang berpegang dengan kitab liberal LGE? Mustahil bagi seorang Islam yang berpegang dengan alquran tidak boleh melihat kedudukan PAS sebagai jemaah Islam dan kedudukan RUU 355 sebagai hukum Allah.Seorang Islam dan seorang yang beriman tidak akan cuba walaupun sedikit untuk menupulasi mana mana bahagian RUU 355 untuk kepentingan politik mereka.

      Mustahil ada orang Islam yang berani bermain dengan hukum ALLAH dengan nama apa sekalipun.Orang Islam dituntut untuk bertolong tolong untuk taqwa dan tidak bertolong tolong untuk melawan taqwa dan hukum ALLAH.

      Tapi kalau ada juga orang Islam bertolong tolong untuk menentang atau menggagalkan ikhtiar untuk tawqa dengan nama apa sekalipun, nak letak di mana orang Islam macam ni?

      Kalau ada orang Islam yang lawan RUU 355 dengan dakwaan itu undang undang PAS atau TGHH. orang Islam jenis apakah ini?

      Atau lawan kerana PAS kena kencing dengan Umno, mereka nak apa?

      Delete

  21. Punya banyak awek montok kat Bali
    .. bini orang juga yang dia pulun.. Waduh!

    Buat kerja kat PD lagi selamat..
    Boleh lagi cover...

    Tu lah bila ber cerai kaum wanita lah yang selalu dakwa mereka merana kerana kena tunggu lama nak di lepas... Ini si jantan yang tak sabar menunggu buah hati di ceraikan dulu..

    Dua-dua kena di beri kaunseling oleh Zamihan....sebab kalau dia orang berdua guna mesin dobi membasuh sepandar dia orang berdua.. kita sekali di sambar api...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa lah sial Najib..

      Lepas Isa Felda .... KP SPRM.

      Yang paling bagus CEO MAS cabut lari...

      Rasanya semua jawatan termasuk CEO MAS elok lah di beri pada orang China ..

      Delete
    2. Ye..tentang MAS ni,apa lagi..dlm masa l/kurang 3 tahun sudah 2 CEO cabut lari..keduanya mat salleh..berapa banyak habuan dlm bentuk gaji/imbuhan dah sapu,apa yang tak kena agaknya kali ni..mngkin jugaklah lepas ni CEO dari PKC pula..darat(proton)laut(pelabuhan-Kuantan,Melaka)dan udara(MAS)..xde orang Malaysia yang layak dimata jib..

      Delete
    3. Ye..tentang MAS ni,apa lagi..dlm masa l/kurang 3 tahun sudah 2 CEO cabut lari..keduanya mat salleh..berapa banyak habuan dlm bentuk gaji/imbuhan dah sapu,apa yang tak kena agaknya kali ni..mngkin jugaklah lepas ni CEO dari PKC pula..darat(proton)laut(pelabuhan-Kuantan,Melaka)dan udara(MAS)..xde orang Malaysia yang layak dimata jib..

      Delete
    4. Samalah dengan 3 auditor 1MDB.
      Ernst & Young, KPMG dan Deloitte.....
      Apa cerrrr....???

      Delete
  22. Pakatan strangely silent over Mahathir's racist rant

    PETALING JAYA: Political commentator Lim Sian See has accused Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Pribumi) chairman Tun Dr Mahathir Mohamad (pic) of being racist after he attacked Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak's ancestry.

    During Dr Mahathir's speech at Pakatan Harapan's 'Love Malaysia, End Kleptocracy' rally on Saturday, Dr Mahathir said: "Maybe he can trace his ancestry to Bugis pirates. Somehow, he lost his way and came to Malaysia. Go home to Bugis (Sulawesi)!"

    Lim said that the "hypocritical Pakatan crowd cheered".

    Lim said that several Pakatan leaders, associated NGOs and writers slammed Deputy Prime Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi for being racist when he mentioned Mahathir's Kerala ancestry in July.

    "These are the same people who kept quiet when Mahathir called the Indians using the derogatory term "Keling"," said Lim.

    Lim said he now waits for the same Pakatan leaders, associated NGOs and writers to slam and attack Dr Mahathir for being racist.

    "We shall be waiting a long time, it seems," he said.

    Lim said that this hypocrisy shows that Pakatan is all about "self-interest to grab power" and is unfit to rule.

    "Can Pakatan be truly non-racist or multi-racial if their chairman himself is a racist while Pakatan leaders dare not slam their own chairman for such remarks," said Lim.

    "Does this mean that Pakatan and DAP tolerates or even promotes racism or race based hate speech," he said.

    ___________________________________

    Tak tahu lah penyakit apa tua renta ini hidap
    Makin seharii makin bertambah terok biadab
    Dia bawak keluar kata2 ikut mulut dia sedap
    China Lim ni pun kata, Matdey tak ada adab

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Milik siapakah anak dlm kandungan kojola...

      Delete
  23. Carilah CAHAYA ddlm diri mu..
    CAHAYA "NYA" itu, Miracle bertenaga..
    Kan lenyap lah sgl, yg Samar Tipu KELIRU
    Dan Lenyaplah sgl Cover-up Konspirasi2 Auta

    Krn Cover-up, Konspirasi2 Auta..
    Mnghabiskan wang Rakyat beratus2 juta..
    Mahkamah dan Hakim2 hilang kredibeliti nya
    Negara musnah MUFLIS, sgl2 tergadai duka derita


    Apb rakyat nampak CAHAYA..
    CAHAYA jiwa bersinar bertenaga..
    Integrity Teguh REZEKI kan berganda2
    CAHAYA-MERIT-Teransparency, Bahgia mnjelma

    Tanpa CAHAYA, GELAP gelita..
    GELAP Budi, GELAP lah Minda..
    GELAP Bicara, kesat tutur kata
    Kesumat Maki Hamun mnjd budaya

    Gara2 Fitnah menCURI di'cover' brleluasa
    Yg HITAM dikata "putih" n begitulah sbaliknya
    Yg PUTIH dikata "hitam", rkyt dKELIRU dgn sengaja
    Musang berjanggut, dipandang warak lg Mulia


    Mohonlah CAHAYA, CAHAYA yg ESA..
    Kdlm diri mu, kdlm Kalbu..
    Moga "elegance-MIND", Miracle mnjelma
    BerCAHAYA bertenaga, berWajah baru

    ReplyDelete
    Replies
    1. BerCAHAYA berIntegrity, berWajah baru..
      MERIT trnsparency amanah ygSATU..
      Berbakti memBERI indah di Kalbu
      Dijunjung tinggi detik dan waktu

      Delete
  24. Dengarlah pandangan budin tu. Satu dunia dah tahu. Tak payahla nak dalih dari isu sebenar. Rakyat dah muak dg mereka yg menganggap mereka bersih.

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. TUAN ADMIN.....tolong tapis komen lucah.

      Komen dari ahli jemaah surau subuh tadi.......konoooonnnn........

      Delete
    9. Penat je buat Budin delete je. Bodoh orang UMNO ni. Otak lucah. Orang bincang integriti penjawat awam hancur sebab KP SPRM. Dia sibuk pantun lucah. Bodoh taraf Lanun....

      Delete
    10. Bior lah bro phantom, itulah hasil didikan mak bapak dia dulu!

      Delete
  26. Tak perlu semua tu bang din. Dia kena fitnah oleh pembangkang. Dia tak gentar kerana dia benar. Dia ni tuhan kirim kat kita. Taraf dia ni macam malaikat. Samalah macam najib. Gambar dan video semua kena adjust nak aniaya dia. Dia akan terus perjuang rasuah. Kalau betul pun dia, ini bukan kes rasuah. Ini kes tak boleh nak kawal kekuatan dia sebagai lelaki yg sempurna.

    ReplyDelete
  27. Malaysia negara 'hukum' dan kesemua kesalahan wajib menerima hukuman setimpal.

    barang bukti sudah terpapar n pasangan nya tlh membuat pengakuan. JAKIM, jbt agama islam, apa tunggu lagi!

    "orang yg tak amanah serupalah mcm pencuri. mereka bebas selagi tidak d tangkap basah".

    dishonest people r just like thieves. u can never catch them except red handed.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeng jeng jeng! Dah ada cctv footage la pulak. Mmg x boleh lari lgi kp kite tu!

      Delete
    2. Pak Rahman......pencuri besar pon masih bebaassss.....dulu red handed tapi terrlepaasss...

      Delete
    3. sdr phantom,

      when u r d judge, jury n executioner, u can do no wrong.

      its a matter of time. wth all d kaki ampus (dedakians) aroung him, he is still unaware that he is like n 'emperor without clothes on'.

      Delete
    4. Yuppp.....agreed Pak Rahman.
      The Emperor without clothes with his ugly bloated tummy.

      Delete
  28. Tanpa CAHAYA, GELAP gelita..
    GELAP Budi, GELAP lah Minda..
    GELAP bicara, kesat tutur kata
    Kesumat Amarah Maki hamun mnjd Budaya


    GELAP Bicara Kesat tutur kata
    KEGELAPAN Minda ada Harganya
    DiBeli diBAYAR sbg Upah nya
    Hujah n FAKTA tiada berguna


    CAHAYA ygESA, Percuma-FREE..
    CAHAYA diHati, Indah berseri..
    Lihatlah Mentari yg Kaseh memBERI
    CAHAYA nya-FREE Indah Menyinari

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg suka carut hamput seranah
      sumpah seranah membabi buta
      begitulah hodohnya harga rasuah
      perasuah membayar tentera upahannya

      Delete
    2. Cer lihat naseb siPapagomo
      Maner dia pergi maner dah lari
      Saper upah dia pitnah liwat boleh sokmo
      Bnyk udoh kener saman muka tok nampok lg

      Dulu papagomo saing duduk sebelah pak menteri
      Abis duit rkyat buat bayor cyber troper camni

      Delete
  29. Langkah Yang ZULKIFLI laksanakan:

    1. Jika tak buat kerja terkutuk tu, buat sidang media, bersumpah dengan menjunjung Al-Quran.

    2. Jika memang buat kerja terkutuk tu, letaklah jawatan buat sidang media, mohon maaf kepada rakyat, dan BERTAUBATLAH ! dan biarkan tndakan undang-undang dijalankan kepadanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah kongkek bini orang anak dua.. junjung al Quran ni macam kacang je. Dia kena upah 2 ekor alibi dia kat sana je untuk buat surat sumpah dia dah balik lepas 27hb ke Malaysia. Dia tak ada guna cukai rakyat untuk bil villa buat kerja kongkek bini orang! Tapi lagi berat la kalau bukti makin banyak.

      Elok gantung diri kat pokok mempelam je. Paling senang terjun bangunan SPRM. Tak payah susah2 nak jelaskan isu kongkek bini orang.

      Delete
  30. takpe...tu tak seteruk seketika dulu dimana Ketua MCA dapat menunjukkan ape yang berlaku dalam bilik, kalau MO1 boleh bertahan dengan USD800M da boleh menolak dakwaan dan mengatakan dana ni datang dari Tok Arab... Dzul seharusnya mempelajari dari MO1 atau ketua MCA bagaimana cara cara mereka membolehkan masyarakat Malaysia khususnya dari BN masih boleh menerima mereka sebagai ketua dalam organisasi Perkhimatan Kerajaan... Relax je...

    ReplyDelete
  31. Biasalah orang kat Malaysia mana reti nak letak jawatan. Jenis muka tak tahu malu. Dulu ada Menteri sebat duit yapeim buat melancong pergi US elok jer duk pegang jawatan lagi. Pergi mana-mana jumpa orang buat muka seposen. Soal ofis dia hilang integriti dan kredibiliti bukan dia kisah. Asalkan gaji menteri masyuk bulan-bulan.

    Bos dia dulu selamba sebat duit SRC bawak famili makan angin ngan main golf kat Hawaii, US. Mana ada letak jawatan. Pergi mana-mana buat muka toyer macam tak ada apa-apa berlaku.

    Dekat Malaysia ni mana-mana menteri/pegawai tinggi kerajaan yang etak jawatan secara sukarela alamat nak kiamatlah maknanya tu.

    ReplyDelete
  32. Apa fatwa Haji Hadi Awang dan PAS tentang perkara ini...? Apa macam pula Dr. MAZA? Halal? Haram?

    ReplyDelete
  33. https://malaysianaccess.com/sprm-serangan-jijik-peribadi-tunduk/

    LINK ATAS KP SPRM TAK MAKAN FITNAH... BLOGGER BUDIN JER JADI KEPALA BATU API.. MCM MAMAK KUTTY KERALA. ....

    BUDIN BLOGGER BATU API PLG CHAMPION
    LAIN DIKATA LAIN DITULIS SI BATU API NI
    DAH DEDAK JER TIAP BULAN SBG GANJARAN
    KAT AKHIRAT NNTI KO JAWAB LA SENDIRI...
    MACAI PUAK BOGIS SI MAMAK KASI TAJI
    BOLE KETAWA RIANG MENARI NARI LAGI...


    KIKIKIKIKI.... BERAMVOGSSS BARUA SINGAPPEK@DAP...

    YTL PENGERUSI KRONI KUTTY DAH KIOK ARI NI...
    HILANG LAGI DANA KUTTY.....


    KIKIKIKI... BERAMBOSSSS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak kojola bapok kengkang lima kupang bila nak bersalin???

      Delete
    2. Tengah belajor meneran ler tuuu....

      Delete
    3. Kena torpedo bangla bunting terus wak kojola kengkang

      Delete
  34. Bukan Dzul yg goda si minah tu…dia tu yg goda DZul…mungkin dia bagi tahu dirinya janda…

    Dzul sbg lelaki, ada pilihan, kalau nak pasang sampai empat pun…rasanya Dzul tu mampu…

    Biarlah diorang nak pergi jalan makan angin…duduk satu hotel pun, bukan ada bukti mereke terlanggar batasan…bukan kena tangkap khalwat atau tangkap basah pun…

    Lain lah kalau polis dapat bukti, seperti kesan air mani atau DNA, atau tilam dsb...untuk dibuat bahan bukti di mahkamah…mcm citer 20 tahun dulu tu…

    Jgn lah kuman kecik nak diperbesar dgn kanta…sdg nala punya gajah dlm pagar jarang tu, buat2 tak nampak pula…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitulah perangai Matdey kutty
      Mmglah cara dia itu keling sejati
      Dia buat apa saja, bila sakit hati
      Tilam ke mahkamah dijadi bukti

      Kah kaahh kaahh kaahh kaahhh

      Delete
    2. Sudah jolok cempedak di laman orang
      Sekarang cempedak saja yang yang ditikam?
      Kesian cempedak di laman orang, tuan rumah dah buang ke tong sampah.
      Ada pula budak dadah ketawakan cempedak.
      Yang tukang jolok cempedak cari jalan nak lari?
      KAHKAHKAH....

      JOLOK CEMPEDAK DI LUAR PAGAR
      CEMPEDAK BERTUAN TAKKAN TAK SEDAR
      DAH BUAT TAK SENONOH SAMPAT TERSEBAR
      EH DZULKIPLI BINI ORANG PUN KAU SAMBAR??

      Delete
  35. Biarlah Polis siasat. Polis tengah siasat siapa dalang yg buat fitnah Datuk Dzul. Malaysian Insight adalah media upahan pembangkang untuk besarkan fitnah. Pembangkang kini kepanasan akibat pemimpin mereka ditahan SPRM. Maka timbullah kempen untuk burukkan dan jatuhkan Datuk Dzul. Apakah tak rasa diri hipokrat? Gambar icekrim yg cukup jelas tidak pula dijadikan bahan untuk minta yg terlibat letak jawatan. Ketua Menteri Penang tidak pula diminta letak jawatan pasal terbabit rasuah. Seorang 'anugerah Allah' yg mempunyai berbagai skandal dari liwat ke video chinadoll yg jelas masih jadi sanjungan dan bakal PM masa depan. Ini pula video narratif yg kabur tanpa adegan hubungan kelamin dijadikan modal yg besar. Selalu suruh saya jawab. Kini saya nak minta pendokong PH jawab - kenapa anda tak rasa diri hipokrat bila diri sendiri dinilai dgn standard berbeza dari standard yg dituntut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jebon! Dah ada cctv kat u tube ler bingai! Apa yg pitnah plak! He2 he2 he2

      Delete
    2. Dahlah Jebon.....hipokrit ko berlipat ganda......keroje spiiin maaanjaangg jerrr....

      Main ayat Quran kemain handal.......tapi diri sendiri pon hipokrit.

      Letih aku bercakap dengan orang bebal....

      Delete
    3. j ni memang lembab, sebab tu aku panggil ko retard.

      dah beberapa hari dah isu ni keluar, semua org tertanya2, dari siapa. kenapa ko cakap ini dari pembangkang? ada bukti? takde kan.

      dari semalam, org komen, klu dari pembangkang, posibiliti siapa, klu dari umno pun ada jugak. umno ada beberapa kes kantol, di melaka la, fgv la, jb al.

      tapi ko hebat, terus blame pembangkang! dah nak masuk seminggu, kp belum ada cakap itu buakn dia dalam gambar. yg dia dok jaja hari2, kenapa ada org nak main kotor.

      klu betul fitnah, kenapa dia tak cakap dalam gambar bukan dia, dia tak kenal perempuan tu?

      ko hebat kan, tolong bagi link macam selalu ko buat yg kp ada cakap buakn dia, tak kenal pompuan tu!

      bengap ko ni j.

      Delete
    4. bad news for u j. ko selalu gunakan surah la, hadis la untuk pertahankan hujah ko. hari ni dalam malay mail, arab saudi pun nak control hal ni. dia org ada council untuk check.

      aku dah nasihatkn ko jgn buat, sebab ko ni buakn ahli tafsir, nanti salah tafsir, apa ko nak buat?

      klu org argue dengan ko ada fakta, ko cari la fakta untuk argue, bukan terus keluarkan surah2.

      aku ingatkan ko lagi, klu ko nak tafsir satu ayat, ada lagi ayat lain yg ko kena tafsirkan sekali.

      keje macam ni macam pas dulu la. tafsir satu ayat, terus kapirkan umno. sekarang baru jumpa ayat lain agaknya, dah tak kapir dah.

      tafsir lagi satu ayat, kapir klu kawan dengan cina mca. lepas tu dah celik agaknya, baru tau ada macam2 kapir. boleh kawan dgn dap.

      baru bangun mimpi agaknya, sekrg dah tak boleh pulak kawan dgn dap.

      haru! dasat org pas ni! ko jgn la buat yg sama, tapi klu ko pun memang dasat....semoga ko bahagia aja la.

      Delete
  36. Nak cari idea fitnah, cai2 sudah rasa kelam
    Citer ketua SPRM gii Bali, cuba nak diulam
    Laiin lah kalu mcm skandal 20 thn yg silam
    Sampai ke mahkamah, dibawa usong tilam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak kojola bapok kengkang lima kupang bentang surat khabar lama jer pun.
      Orang lain ada juga tilam.

      Delete
    2. Dengornya Kojola nak beranak kembor....

      Delete
  37. Cai2 bahalol dah makin kehilangan rentak
    Tidak jalan, mcm mana pun fiitnah dilletak
    Makin terkedu ler bakal PM si Boboi botak
    Walau terok bapa jadi ketua pemberontak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak cina main kotak
      Main kotak di atas bukit
      Kalau nak tahu wak kojola botak
      Wak kojola botak dah perut buncit.

      Sarat mengandung dah tu..

      Delete
  38. Cai2 tidak mampu lagii, beri hujah yg bernas
    Komen emosional disbb kebencian bertunas
    Mestii rambut cai-cai tercacak spt duri nenas
    Hati panas dicucuh Madey ketua pengganas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak kojola bapok kengkang lima kupang ni mula2 leasedhold lama lama freehold

      Delete
  39. Sepandai 2 tumpai melompat
    Akhirnya jatuh ke tnh juga

    Sebijak bijak sang dzulkipli
    Akhirnya terjelepuk di tnh bali

    Aduh yai..skt x???

    ReplyDelete
  40. Topiknya Sprm pun dah hilang kepercayaan Rakyat.
    Integriti bangaa melayu sudah busuk taek.
    Keyakinan pada Wayang2 Agama hanya plastik.
    Kepimpinan Melayu sendiri sudah umpama ketulan2 dalam tandas.

    ReplyDelete
  41. Tadi kemain lagi cai2 DAP punyaa tali barut
    Jalan hasutan iblis syaitan mereka dah turut
    Ada juga tampil dgn bahasa kotor mencarut
    Sekali hamba tibai, cai rasa spt leher dijerut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. KO NI POMPUAN TONGAH .MGANDONG,
      TAK BAIK TIBAI ORANG,
      NANTI ANAK BAKAL LAHIR JADI GANGSTER

      Delete
  42. Z. Pasarborong mcm bayi kehilangan puting
    Apa ke jadah, asyiik jer cakap Kejora bunting
    Nih ha, dlm seluar hamba ni keras melenting
    Tapi tak boleh nak lebih nanti admin gunting

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang mlenting lam sluar? Kakakakakaka....bro zak, dia kena bunting taik, x leh berak kena ngan sardar! Kikikikikiki

      Delete
    2. Pandai ko takot Admin delete pantun lucah ko.
      Lain kali masok tempat orang biar bersopan beradab sikit.
      Kalo tak......sila bukak blog sendiri.......boleh mencarut maaanjaannggg tak berenti.

      Delete
    3. KERAS MELENTING??????
      HA..HA....HA.....
      WANITA MENGGUNTING,BUKAN MELENTING

      Delete
  43. Lawak petang khamis.

    AG Apandi need a task force to monitor investigation on MACC dzulkifli viz the scandal.

    Sweeping things under carpet....bet you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. WTF

      Apandi will clear him like najib.

      Not worth my time waiting.

      Delete
    2. Apa saja yg puak2 Kassim Baba buat sumer halal toiyyiban.......siap endorsement "bersih lagi suci"......

      Delete
    3. I liken actions by current AG, SPRM, PDRM, ROS, SS, to a comparison between having ice cream Hagen Daz and Walls.

      For one group....they will try to finish Hagan Daz as slosly as possible. Not finish, put in fridge to last even longer

      For another group, they wud luv to finish Walls immediately...so they become champion.

      Yang tak faham sudah........

      Delete
  44. Seronok hamba tengok cai-cai otak singkat
    Sbb itu ler cai2 bingai ni hamba suka sakat
    Cai2 biol mengelupor, mcm ikan dlm pukat
    Kalu arwah Seman, dia gulong kain pelikat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikiki umno yg ngelupor skang ni! Ceo mas resign la, kp sprm kena kantoi la, zien isma bjudi la dan macam macam bala lagi! He 2 he2 he2 dah tak lama lgi dah!

      Delete
  45. Fatihah disedekah kpd aruah Seman Kadok
    Jln terus, hamba ayun dia penumbok cedok
    Kini, 7 kaki dlm tanah le itu setan bertandok
    Lepas kiamat, jadii neraka punya pendudok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siasat punya siasat memang betollah si kojolla ni pompuan. Dulu pun aku ingat dia lelaki.Pandai lak di buat pantun samaran, jadi imam lah konon,macam dia lelaki. Ha..ha..memang apa yang Zack kata tu betoi. Dia yang babenornya penjual kain. Memang ngah ngandong pulak. Siapa lakinya aku tak tau.Lopeh tu coba goda lak budak pompuan, yang tengah buat masters kat kl.
      kejora...kejora... lagak mu macam syaitan bersopak. Kalu nak jadi jantan,buatlah pembedahan.

      Delete
    2. IYE KERRR!!!!!
      KALU TAK POMPUAN, JENIS KHUNSA

      ADA DUA ANU NYA??????????

      APAPUN BERSABARLAH KAJORA
      BANYAKKAN TOBAT.

      Delete
  46. MAMAK KERALA KUTUK BUGIS KAW KAW LAGI
    MACAI SUMAN JACK MACY POMEN BAWAH TANAH
    BOLE MENARI GELAK TAWA SMPI TUNJUK GUSI
    ASAL DEDAK MAMAK TAK PUTUS BOLAN INI


    KIKIKIKIKI... BODOSSS KETURUNAN BOGISNYA PUN DIHINA MASIH SENYUM RIA LAGI... BODOSS.. BODOSS..

    JIDIN TU KETURUNAN BUGIS
    DIKUTUK HINA MAMAK KERALA
    DAH LA BODOS BINGAI ABIS
    WAT DONNO MAMAK SULA TELO DIA...



    KIKIKIKIKI... BARAMBUS BARUA KERA'LA SINGAPORK@DAP



    .... KIKIKIKIKI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diamlah anak anjing kurap kena rabies telinga tuli x ada bapak!bogis tu bapak lanun kau yg dok menyamun harta rakyat! Kikikikiki

      Delete
  47. SOP Politaek Bangsa Melayu mengaku Islam.
    -Jumudkan agama agar target terus dpt dadah kunci dan janji nikmat syurga yg senpit bawah tenpurong..
    -Totokan bangsa agar target terus berasa megah mabok dadah bangga tak terhingga.
    -Dadah BR1Mkan melayu.
    -Rempitkan remaja agar akal budibicara dikosongkan dilamun bahagia.
    -Tuding tepis segala kantoi.
    -Block melayu keluar negara agar terus bawah tenpurong.
    -Lonjak media sehala,elak musyawarah.
    -Tanamkan ketaatan buta.
    Hidup Melayu !!!

    ReplyDelete
  48. Inilah pantun2 alih tiang gol dipersembahkan oleh mat sastera dedakman cai umno baru kah kaah kaaahh

    ReplyDelete
  49. Kejora melalak memburu harta
    Harta haram pun tidak mengapa
    Itu lah tabiat geng umno kita
    Asal melayu semuanya tak mengapa


    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aterrr kalo bapaknya pon lanun........apa nak heran yeoppp.....

      Salam perjuangan yeoppp....

      Delete
  50. SELURUH KESATUAN BOGIS UDAH MENGAMOK
    PASAL MOLOT MAMAK KERA'LA PALING CELUPAR
    MACAI JIDIN SUMAN DLL BUAT BANGANG BONGOK
    ASAL DPT DEDAK TIAP BOLAN MAMAK HANTAR



    DEDAK BODOH PUNYA PASAL KESELURUNAN MACAI BOGIS JIDIN KIDIN SUMAN JACK MACY JON DOE POMEN BAWAT TANAH RAMAN JOC RELA DAN BANGGA DIHINA MAMAK KERA'LA



    Kikikikikiki.. BERAMBUS BARUA SINGAPORK@DAP



    INI KALI....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jarum jarum. Org Bugis tidak lagi sinonim Lanun. Mereka sendiri pun menganggap Jubbo menjatuhkan keturunan mereka ,
      Aikk, melayu umnopas tahu pulak buat jarum ekkk?

      Delete
  51. Mana aci ceggini..x kan lu aje yg sapu..wa pun nk sapu jgk
    Lu dgn lu punya sapu..wa dgn wa punya..
    Apa2 pung..kitalah Sapuman..

    ReplyDelete
    Replies
    1. DEN PUN KETURUNAN BUGIS
      IBU DEN MINANG

      DEN TAK RASO APO EH....

      YANG PENTINGNYA PH MONANG PRU. SEMUO AHLI KLUARGA AKU AKAN UNDI PH.

      SATU NAGHORI UNDI PH...yeah... ho....

      cina,koling,omputeh,yahudi,benggali semuo keterunan nabi adam.

      Delete
    2. Tinggallah babi beruk ungka anjing dan segala binatang undi umno! Kikikiki

      Delete
  52. Gambar orang itu spt saya. Berpegangan tangan dan berpelukan dgn wanita menutup aurat macam muka saya. Sebab itu orang itu pakai topi. Kalau dia buka topi, confirm wajahnya bukan saya.

    ReplyDelete
  53. hantu copy paste actif hari ni. copy paste dari blog yg dah takde org nak baca. terpaksa la buat keje.

    ReplyDelete
  54. Mungkin cai2 pelahap taek dah mula risau.
    Setiap kali cover line, bikin havoc kat blog2 anti Umnobnpas, makin banyak kantoi baru masok.
    Ehh, SIAPA punya kententuan niii?
    Rancang bukan main baik, wang king tabur sana sini...akan tetapi kantoi datang bersiri.
    Memang dah jelas saat nyawa UMNOBNPAS sudah dihujung rengkong. Vyna tinggal bunyi2 seksa cubaan menutup MUNGKAR.
    INI JANJI ALLAH.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...