Monday 16 October 2017

NAJIB HANYA MENGESAHKAN DIANYA PEMIMPIN YANG GAGAL


Perdana Menteri yang hanya tahu membebankan rakyat, Najib Razak menasihati mahasiswa agar mencabar diri untuk menjadi usahawan dan jangan ada mentaliti untuk makan gaji setelah menamatkan pengajian.

Saya tidak mahu mentaliti bila kita keluar saja daripada universiti, dalam kepala kita nak makan gaji, kita mesti mencabar diri kita untuk memilih bidang keusahawanan yang boleh menjanjikan masa depan yang lebih bermakna untuk diri kita, katanya semalam.

Menurut Najib lagi, dengan menjadi usahawan, lepasan universiti bukan saja tidak perlu makan gaji, malah dapat mewujudkan peluang pekerjaan kepada orang lain.

Hmmmm....apa kata para graduan lepasan universiti sekalian mengenai saranan Najib itu?
Sekali lalu memang terlihat seruan Najib itu adalah baik dan bermanfaat,  tetapi jika diperhalusi ia hanya menampakkan "sikap poyo"  beliau untuk menutup kegagalannya sebagai ketua kerajaan dalam mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan kepada rakyat.

Bagaimana lepasan universiti untuk menjadi usahawan jika mereka tiada modal dan tak cukup pengalaman dalam dunia perniagaan?

Berapa ramai lepas universiti, bukan saja di negara kita tetapi juga di seluruh dunia yang mampu untuk terus menjadi usahawan dan menjadi ahli perniagaan tanpa bekerja terlebih dahulu?

Bukankah mereka seharusnya perlu bekerja terlebih dahulu untuk mengumpul modal dan mengutip sedikit-sebanyak pengalaman sebelum menceburi dunia keusahawanan?

Jika mereka mahu terus menjadi usahawan, apa pula bantuan modal yang boleh disediakan oleh kerajaan?

Tidakkah jika mereka cuba memohon apa-apa bantuan dalam bentuk pinjaman dan sebanyainya, selain cagaran, yang kerap ditanyakan ialah pengalaman?

Di mana lepasan universiti nak "cekau" modal dan pengalaman sedangkan untuk belajar di universiti pun mereka terpaksa meminjam dengan PTPTN?

Sebagai Perdana Menteri dan ketua kerajaan, Najib seharusnya memberi keutamaan unfuk menyediakan seberapa banyak peluang pekerjaan, baik melalui kerajaan atau swasta melalui iklim ekonomi yang sihat dan merangsang pertumbukan ekonomi, bukan dengan terus menasihati graduan menjadi usahawan.

Tidaklah mudah bagi para lepasan universiti untuk terus menjadi usahawan jika tanpa modal dan pengalaman dalam dunia pekerjaan. Mereka wajib perlukan modal dan pengalaman di mana  semua itu akan diperolehi dengan bekerja dengan orang lain terlebih dahulu.

Orang lain di mana mereka bekerja itu, tidaklah juga terus-terus menjadi usahawan. Mereka juga asalnya pekerja di mana-mana sektor terlebih dahulu sebelum kemudian menubuhkan syarikat dan menjadi usahawan. Itulah putarannya.

Najib sendiri dan adik-beradik beliau, meskipun merupakan anak kepada bekas Perdana Menteri, adakah  terus menjadi usahawan ketika tamat pengajian sebelum ini atau semuanya bekerja terlebih dahulu? 

Begitu juga dengan anak-anaknya sekarang, adakah mereka menjadi usahawan sebaik menamatkan pengajian walaupun Najib sendiri adalah Perdana Menteri dan seorang bilionaire?

Anak tiri Najib, Riza Aziz yang merupakan penerbit filem kontroversi di Hollywood dan namanya menjadi sebutan dunia kerana mendakwa menerima hadiah wang tunai daripada dana yang dikaitkan dengan 1MDB, adakah beliau terus menjadi usahawan atau bekerja di mana-mana firma terlebih dahulu?

Dalam hal ini, Najib jangan hanya berbekalkan air liur saja meminta rakyat menjadi usahawan. Sediakanlah segala kemudahan dan ruang pekerjaan kepada mereka sebagai persediaan terlebih dahulu sebelum menasihati mereka menjadi usahawan.

Menyuruh mereka menjadi usahawan tanpa apa-apa bekalan hanyalah sekadar omong kosong yang hakikatnya lebih mengesahkan kegagalannya sebagai Perdana Menteri dan ketua kerajaan dalam memberi kesenangan dan kesejahteraan kepada rakyat. 

Tak malu ke?

Inilah sebenarnya satu lagi sebab mengapa rakyat benar-benar perlukan perubahan dan makin merindui sentuhan kecemerlangan Tun Mahathir Mohamad. (ShahbudinHusin 16/10/2017)

202 comments:

  1. Matdey tabor dakyah, merata pusing keliling
    Kat Pdg Pj Timor, diajak nya rakyat berguling
    Tapi rakyat bijak, mereka tolak dan berpaling
    Meroyan dan meraban le cai2 Matdey keling

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai bodohnya tulisan ni budak tadika mana tulis ni patutla org bodoh mmg senang kena tipu ngan umno kan.kaaaaaaaah kaaaaaah kaaaaaah kaaaaaah

      Delete
    2. siapa FIRST?

      Delete
    3. Hamba ni, dari suboh dah berkemas
      Mmg lah hari ini hamba target emas
      Cai2 biol terus jadi resah dan cemas
      Sakit dlm hati, bagai diramas-ramas

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    4. Salahkah jika pengusaha dobi meletakkan tanda 'untuk orang Islam sahaja' di premis mereka?

      Jawapannya tidak bagi bekas ketua hakim negara, Tun Abdul Hamid Mohamad.

      "Sepanjang ingatan saya, saya tidak pernah berjumpa satu peruntukan undang-undang di Malaysia yang mengatakan perbuatan itu salah di sisi undang-undang.

      "Tolong tunjuk kepada saya jika ada," katanya dalam satu tulisan yang disiarkan oleh laman Ismaweb hari ini.

      Menurut Abdul Hamid, pengusaha dobi adalah seorang individu dan peruntukan perlembagaan mengenai kesamarataan (Perkara 8) hanya terpakai kepada kerajaan.

      Beliau memetik Klausa (1) Perkara 8 yang mengisytiharkan bahawa setiap orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata.

      Manakala Klausa (2) pula melarang adanya diskriminasi, antara lain, atas alasan agama dalam mana-mana undang-undang atau dalam pelantikan kepada apa-apa jawatan dalam sesuatu pihak berkuasa awam atau dalam pentadbiran mana-mana undang-undang yang berhubungan dengan perkara yang tersebut dalam klausa itu.

      "Perhatikan bahawa semua larangan itu tidak berkenaan dengan seorang individu," kata Abdul Hamid.

      Isu mengenai dobi mesra Muslim di Batu Pahat mencetuskan perbalahan sejak tiga minggu lalu apabila gambar mengenainya tersebar di media sosial.

      Kedai berkenaan pada awalnya dilapor hanya membenarkan pelanggan Islam sahaja menggunakan mesin pencuci di premis berkenaan.

      Dasar itu sebelumnya disambut baik Mufti Johor Datuk Mohd Tahrir Samsudin yang berkata ia tidak sepatutnya menimbulkan tanggapan buruk di kalangan orang bukan Islam.

      Bagaimanapun Abdul Hamid, berkata pengusaha dobi adalah seorang ahli perniagaan dan dia boleh memilih untuk berniaga dengan sesiapa sahaja tanpa menyatakan sebabnya.

      "Dia tidak perlu memberi apa-apa sebab kepada sesiapa," katanya.

      Menurutnya, sebagai seorang peniaga, pemilik dobi itu tentu mahukan perniagaannya maju dan boleh menarik seberapa ramai pelanggan ke kedainya.

      "Jika, sebagai seorang pengusaha laundret, dia dapati perniagaannya lebih maju jika ia dibuka kepada orang Islam sahaja, terserahlah kepadanya untuk membuka kedainya kepada orang Islam sahaja.

      "Jika kebanyakan bakal pelanggannya orang Islam dan mereka tidak akan datang ke kedainya jika mesin yang sama digunakan untuk mencuci basuhan orang bukan Islam biar apa pun sebabnya, apa salahnya jika dia meletakkan tanda itu?" katanya.

      Jijik, kotor, geli

      Abdul Hamid berkata, pengusaha dobi juga tidak boleh disalahkan jika pelanggan atau bakal pelanggannya tidak suka mesin yang sama digunakan oleh orang bukan Islam untuk mencuci basuhan mereka.

      "Kita juga tidak boleh menyalahkan pelanggan atau bakal pelanggan pekedai itu jika mereka tidak mahu pergi ke kedai itu jika hal seperti itu berlaku.

      "Mungkin mereka merasa jijik, kotor atau geli memikirkan seluar dalam yang dipakai oleh orang-orang yang tidak membasuh najis kencing, berak dan haidnya.

      "Atau tuala yang mungkin digunakan untuk mengeringkan bulu anjing juga dimasukkan untuk dicuci dengan mesin yang sama walaupun secara berasingan," kata Abdul Hamid.

      Sebelum ini isu kebersihan masyarakat bukan Islam itu turut dibangkitkan bekas pegawai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Zamihan Mat Zin.

      Delete
    5. Kalo komen yg ditulis pabila dibaca akal kita menjadi pening mual dan loya ia nya sah hasil tulisan taik dubuk jiban dan kopipes lebabai yg membuai pembaca dengan tulisa taik yg tidak kesudahan akibat dari terdedah dengan tulisan taik mereka

      Delete
    6. BOTO TU ORG YG BERAMAL SECARA TERTIB AKAN BERTERUSAN MENJAGA KETERTIBANNYA HANYA M'SIA JO JADI ISU WALHAL DILUA NEGARA SIAP DIPASANG PENGUASA BUKAN ISLAM TU FOR MUSLIM ONLY - NO HAL, SINI BUEK NAMO JO NEGARA ISLAM TOMPI ISLAM SUKU SUKU. HRP NYO DIBUAT DI KAWASAN MASJID JGN ADO YG MELATAH LAGI. KITO NI DOMINAN KO DIYO O'ANG DOMINAN ... SO PIKEY PIKEYKAN LAH.

      Delete
    7. Kita akan bakal ketawa kahkahkah lawak badut mereka memaksa kita ketawa walau humornya amat jijik dan tidak berpijak pada logik akal sihat

      Delete
    8. Penemuan kajian baru-baru ini yang menunjukkan pembangkang gagal memanfaatkan rasa tidak puas hati belia kelihatan benar dengan kekurangan kehadiran golongan itu dalam perhimpunan antikleptokrasi Pakatan Harapan semalam.

      Kira-kira dua jam sebelum perhimpunan itu berakhir malam tadi, seorang penjual baju-T sedang berkemas.

      “Nak jual 25 helai pun susah macam tarik lembu,” keluh penjual baju-T itu.

      “Nama saya Lee. Baba Melaka, muka macam Melayu,” katanya kepada Malaysiakini.

      "Saya hanya menjual baju t bersaiz L dan XL, orang perut buncit. Ke mana anak muda?" Tanya beliau menggemakan persoalan yang disuarakan ramai pemerhati himpunan 'Sayang Malaysia, Hapuskan Kleptokrasi' di Padang Timur, Petaling Jaya itu.

      Malaysiakini menjangkakan sekitar 8,000 orang hadir pada acara kemuncak perhimpunan yang didominasikan oleh hadirin golongan tua dan berusia itu.

      Pengundi penat

      Penganalisis politik Wong Chin Huat berkata HARAPAN perlu membuktikan Barisan Nasional salah dalam hal ini dan mereka perlu meyakinkan para pengundi muda bahawa HARAPAN akan berbuat lebih lagi daripada hanya terlibat dalam tindakan bertelagah sesama sendiri.

      "Para pengundi penat kerana mereka tidak berasa pemilikan bersama terhadap masa depan.

      "Penat bagus untuk Barisan Nasional tetapi tidak baik untuk Pakatan Harapan," beliau memberitahu Malaysiakini.

      "BN cuba meyakinkan pengundi muda bahawa kesemua ahli politik adalah sama, hanya tahu bertelagah, 'jadi kenapa kamu risau untuk mengundi?'," dakwa beliau.

      Wong berkata HARAPAN perlu bekerja untuk menarik keterlibatan para pengundi sebagai rakan mereka untuk membina semula negara ini, bukannya hanya menggerakkan mereka sebagai laskar untuk merebut negara.

      Delete
    9. SAYA YAKIN DAN PERCAYA BAHAWA , JIKA KEDAI DOBI MESRA MUSLIM ITU KEPUNYAAN NON MUSLIM , PASTI, SAYA ULANGI, PASTI KEDAI ITU BERSERTA TOWKEY NYA MENDAPAT ANUGERAH DARI PIHAK2 YANG BERKENAAN - ANUGERAH TOKOH MA`AL HIJRAH - CONTOHNYA KERANA MENGHARGAI JASA NYA MENGHORMATI KESUCIAN UMAT ISLAM. FIKIR FIKIR KAN LAH.

      Delete
    10. 1155,
      Ini era ``WORK SMART`` first ...bro///rather then work hard ....bro....

      Delete
    11. 9.46 ...babi bodohlah kau ni. Jangan komenlah. Pergi cari blog umnolah lahanat ...

      Delete
    12. Ketua Polis Selangor, Datuk Mazlan Mansor mengesahkan jumlah kehadiran peserta perhimpunan sekitar 4,000 orang.
      Mahfodz berkata, PAS tidak memerlukan tokoh-tokoh besar dalam PH seperti bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menarik kehadiran.
      Bahkan kata beliau, tidak memerlukan kehadiran Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, sebaliknya cukup dengan kehadiran Hadi seorang.
      “Kehadiran peserta kuliah hari ini membuktikan Hadi walaupun ditohmah dengan pelbagai tohmahan dan macam-macam, pengikut PAS tetap memberikan sokongan padu,” katanya.
      Hadi turut hadir di KUIZM bagi memberikan kuliah dihadapan kira-kira 1,000 peserta.
      Lokasi Fastaqim anjuran PAS lebih jauh terpencil tanpa sebarang pengangkutan awam manakala lokasi perhimpunan antikleptokrasi dapat dihadiri dengan mudah menggunakan LRT.
      Bukan itu sahaja, lokasi fastaqim diadakan di negeri Terengganu yang diperintah Umno manakala lokasi perhimpunan antikleptokrasi diadakan di Selangor yang dipimpin pembangkang.

      Delete
    13. Suruh jadi usahawan.. tapi semua jabatan kerajaan dan kementerian peruntukan disekat!

      Delete
    14. Jumlah kehadiran di perhimpunan antikleptokrasi anjuran PH semalam telah menghentikan pelbagai ilusi, terutamanya kepada kemampuan PPBM dan Amanah untuk menggantikan peranan PAS dalam Pakatan Rakyat.
      Himpunan yang diadakan di Petaling Jaya, di tengah kawasan bandar, yang sepatutnya menjadi kubu kuat kepada PH tidak mendatangkan hasil yang dijangkakan berbanding himpunan Fastaqim yang diadakan PAS 2 minggu lalu di Kuala Terengganu.
      Jika dibandingkan daripada sudut lokasi, lokasi Fastaqim jauh terpencil tanpa sebarang pengangkutan awam manakala lokasi perhimpunan antikleptokrasi dapat dihadiri dengan mudah melalui LRT. Bukan itu sahaja, lokasi fastaqim diadakan di negeri Terengganu yang diperintah Umno manakala lokasi perhimpunan antikleptokrasi diadakan di Selangor yang dipimpin pembangkang.
      Akan tetapi, bukan sahaja Fastaqim dapat mengumpulkan lebih ramai hadirin tapi ia juga berjaya mengumpulkan ramai kumpulan B40 berbanding perhimpunan antikleptokrasi. Kehadiran anak-anak muda juga jauh lebih ramai di Fastaqim berbanding perhimpunan antikleptokrasi.
      Dengan jumlah kehadiran semalam di sebalik pelbagai ceramah antikleptokrasi yang diadakan berbulan lamanya dan juga jumlah program yang disediakan pada perhimpunan tersebut, PH sudah boleh berhenti berilusi mengenai kekuatan yang ada pada PPBM mahupun Amanah.
      ‘Kekuatan sebenar kedua-dua parti itu’ sudahpun terlondeh di perhimpunan semalam. Kedua-dua parti kini boleh diibaratkan seperti ‘bubble’, yang cantik hanya di permukaan.

      Delete
    15. PAKATAN HARAPAN BERILTIZAM DAN BERIKRAR AKAN:-

      1. Mengujudkan dan Menyediakan peluang dan ruang pekerjaan seluas luasnya kpd warganegara khususnya anak muda.

      2. Menghapuskan GST dan menggantikannya dengan cukai2 yang releven dan lebih adil kpd yang layak sahaja.

      3. Mengembalikan subsidi kepada rakyat dengan itu akan Menstabilkan harga barang barang kegunaan harian.

      4. Menghantar pulang , meminimakan dan mengawal kebanjiran pekerja asing yang memonopoli pekerjaan yang sepatutnya menjadi hak kepada warganegara Malaysia.

      5. Memerangi RASUAH yang sedang berleluasa dari peringkat atasan hingga ke bawahan bagi bagi dimenfaatkan untuk kesejahteraan rakyat.

      Inilah antara prioriti yang akan dilaksanakan oleh PAKATAN HARAPAN jika diberi mandat oleh rakyat pada PRU14 akan datang.

      UNDILAH PAKATAN HARAPAN ,
      SELAMATKAN MALAYSIA , HAPUSKAN KLEPTOKRASI.

      Delete
    16. Sebenarnya dari awal lagi, cadangan untuk mengadakan perhimpunan ini adalah 1 kesilapan strategi.
      Kesilapan pertama datangnya daripada keyakinan yang berlebihan mengenai kemampuan PPBM dan Amanah untuk mengerahkan orang ramai untuk berhimpun.
      PH juga sebegitu yakin bahawa isu 1MDB dan strategi menyemarakan kebencian terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sudah cukup untuk membawa orang ramai untuk menyokongnya.
      Bukan itu sahaja, PH juga sebegitu yakin dengan kemampuan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk berkempen untuk pihak mereka. Dr Mahathir mungkin dapat membawa beberapa orang bekas Umno untuk bersamanya, tapi mereka terlupa kehadiran Dr Mahathir juga akan menghalau sekumpulan besar penyokong asal pembangkang.
      PH juga terlalu berkeyakinan bahawa dengan adanya PPBM dan Amanah boleh menjadi alternatif di dalam dunia politik Melayu telah didominasi sebegitu lama oleh persaingan antara Umno dan PAS.
      Dua tahun lalu, DAP dan PKR merasakan Amanah yang dianggotai oleh bekas para pimpinan PAS pasti akan dapat menggantikan tempat PAS. Ilusi itu berakhir di pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar. Sejak tertubuhnya PPBM, DAP dan PKR merasakan gabungan Amanah dan PPBM sudah pasti dapat menyaingi kehilangan PAS. Ilusi itu berakhir semalam di perhimpunan antikleptokrasi.
      Persoalannya sekarang apakah PH masih mahu terus berilusi bahawa mereka akan menang di dalam pertandingan 3 penjuru, termasuk di Selangor? Apapun PAS dan DAP akan terus hidup walaupun apa terjadi di PRU14.
      Tapi bolehkah Amanah dan PPBM, malah PKR terus hidup selepas PRU14?

      Delete
    17. Rasanya anon0946 tu pelajar d tg. Rambutan atau tampoi. Masa mahathir dulu dia kuat rasuah. Kena hukum tp buat2 mental. Tu yg meroyan sgt la ni

      Delete
    18. Himpunan anti kleptokrasi yang tidak mendapat sambutan di Padang Timur, Petaling Jaya kelmarin membuktikan kegagalan Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai 'crowd puller'.

      Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi berkata, himpunan itu dianggap gagal dengan jumlah kehadiran orang ramai yang kecil dan ia jelas tanpa penyertaan Pas, bilangan peserta yang dianggar 100,000 jauh lebih kecil.

      “Perhimpunan Sayangi Malaysia Hapus Keptokrasi gagal mencapai matlamat. Bersih 5 juga gagal, apabila Pas memulaukannya. Nampak sangat Tun Mahathir bukan crowd puller,” katanya dalam kenyataan semalam.

      Mohd Puad berkata, kehadiran orang ramai yang sedikit itu disedari pemimpin pembangkang lalu mengelak daripada menjawab pertanyaan media, ketika diminta mengulas mengenai perkara itu.

      “Kesian Mat Sabu (Mohamad Sabu). Sebagai perancang utama perhimpunan, Mat Sabu macam orang pekak bila ditanya media kenapa orang tak ramai.

      “Azmin Ali (Datuk Seri Mohamed Azmin Ali) datang waktu petang tetapi tidak berucap. Malam langsung tidak nampak muka walaupun Selangor adalah tuan rumah,” katanya.

      Menurutnya, Dr Mahathir gagal menarik orang ramai, malah ucapannya hambar sehingga ramai yang berlalu pulang.

      Delete
    19. sikit ke, banyak ke, tunggu PRU. umngok buat perhimpunan mmg le ramai. ramai sebab disponsor. bas free, hotel free, dapat duit belanja lagi. PH buat tak de sponsor2, semua atas kerelaan hati.

      Delete
    20. Pakatan Harapan perlu menerima hakikat Himpunan Sayangi Malaysia, Hapuskan Kleptokrasi dianjurkan mereka gagal capai sasaran dan bukannya menyalahkan anak muda.

      Naib Ketua Pemuda Pas Pusat, Ahmad Fadhli Shaari berkata, kenyataan Presiden Amanah, Mohamad Sabu bahawa anak muda lebih gemar demonstrasi jalanan berbanding mendengar ceramah disifatkan mengarut dan lebih bersifat menghasut.

      Ahmad Fadhli berkata, dengan pandangan sebegitu rupa jelas menampakkan Pakatan Harapan cuba mengalih perhatian rakyat terhadap kegagalan himpunan tersebut dengan mengaitkan minat golongan muda.

      "Hakikatnya, sekalipun kesemua parti dalam Pakatan Harapan bergabung untuk mengadakan himpunan anti kleptokrasi itu, ia masih gagal untuk menyaingi himpunan Fastaqim yang dianjurkan oleh Pas dua minggu lepas.

      “Ia menandakan rakyat semakin tidak mempercayai Pakatan Harapan bukan sahaja untuk menyaingi Barisan Nasional bahkan untuk menentang Pas di dalam pilihan raya umum yang akan datang.

      “Di pihak Pemuda Pas, kami terus bertegas untuk menolak kedua-dua pihak ini iaitu Barisan Nasional dan Pakatan Harapan. Tolak Kleptrokasi, kuburkan Pakatan Harapan,” katanya kepada Sinar Harian.

      Semalam penganjur himpunan yang diadakan di Padang Timur itu mengakui perhimpunan mereka kurang mendapat sambutan disebabkan generasi muda kurang berminat untuk menghadiri program berbentuk ceramah.

      Di awal penganjurannya, Pakatan Harapan menyasarkan 100,000 penyokong berhimpun namun bagaimanapun berdasarkan statistik pihak berkuasa dari jam 4 petang hingga 11 malam itu hanya sekitar 4,000 orang sahaja.

      Sejurus tamatnya perhimpunan berkenaan Mohamad juga menyatakan hasrat untuk menganjurkan satu demonstrasi jalanan iaitu Hari Marah Rakyat, menjelang pilihan raya umum nanti yang belum ditetapkan tarikhnya.

      Delete
    21. The afternoon rally was a failure. So much so that many are singing ‘Ku lihat Hijau…’ because of the large empty field. The closing just now saw a decent crowd. Decent, because its still far far less than the estimated 100k attendees. At max around 10k – 15k. Even then i am being overly generous.

      One by one PH leaders took turns giving speeches. Lim Guan Eng shouted nearly through out his speech, while Mat Sabu kept interrupting now and then with his joking pleas for the crowd to give donations. Muhyiddin Yassin’s speech was ‘meh’ . While Anwar made a cameo via a cut and paste videos of him giving past speeches. Of course his speeches that condemn Mahathir was edited out save but a few passing reference… It seems all is still not well within PH how much the MC and Muhyiddin tried to paint otherwise.

      Of course Mahathir’s speech was the highlight. But as commented by others, lately he seems to have lost it. He made a remark regarding the Bugis being pirates, as a reference to Najib’s ancestors. And with Selangor and Johor having the largest Bugis population among the Muslims, one wonders whether Mahathir has thrown in the towel and decided to give these two states, especially Selangor, back to BN or to PAS. The cheers from the mainly Chinese crowds when Mahathir made such statements only made some online Muslim viewers to view them not only as racists, anti Malays, anti Islam etc, but also anti Monarchy for the Selangor Sultan is of Bugis descent.

      Mahathir then made more snide remarks especially against Najib, his wife Rosmah, his families and even comparing him to Tun Razak. Its a sad day to see such a statesman have to resort to such ‘below the belt’ tirade against his opponent. It was made worst when he claims such thievery and kleptocracy had never happened before in the country. Surely Lim Kit Siang and Mat Sabu knows better. Of course now it seems they themselves have caught the same ‘selective amnesia’ that plagues Mahathir now and then.

      As majority of the PH leaderships played with their smartphones as each of them took turn giving speeches, even when Mahathir took the rostrum, one could sense the still deep animosity, disrespect and distrust they have upon one another. With the small crowd gathered, low online views, the weak Reformasi chants, unexciting speeches and the still awkward body language of the PH leadership, can PH really win Putrajaya?

      Oh yes. PH don’t need enemies like BN or PAS to be destroyed. They are doing a great job destroying themselves.

      Delete
    22. Abang non 16:01

      Apa kurangnya dengan pemimpin yang sorang ni . Dia bertempik mengatakan dia lebih baik dalam semua perkara berbanding "the stateman" . Tak pula ada komen bila bermacam2 ayat bodoh, bangang , tolol , haramzadah keluar dari mulut dia .

      Delete
    23. bro diny yusof...

      Bila dia gagal menyediakan peluang perkejaan dek pantatbiran bengap, Najib nak cover line suruh anak2 muda berniaga. Nak berniaga apa & degan apa, modal siapa nak bagi?

      Saya yakin makin ramai graduan muda kita yang nganggur pasti terasa pedih dgn statement Najib itu.

      Delete
  2. Setelah 2 tahun di tadika, 6 tahun di sekolah rendah, 5 tahun di sekolah menengah, dan bertahun lagi di politeknik atau kolej atau U; keluar jadi usahawan nasi lemak dan drebar uber jerr lah graduan kita; dgn hutang ptptn bertimbun ...kah kah kah nie jerr lah harapan untuk bakal graduan. Kpd mahasiswa kita; sokong laaa lagi BN; mak bapak korang jugak yg sokong bn dulu....padan muka korang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org pergi poli dapat 3.8 ko dapat 1.99...

      Delete
    2. GEBANG JER CAI FUKATAN HAPRAK NI...HABUK PUN TARAK....

      BIASA LER KO BUDIN...KO MEMANG TAK SUKA NAJIB ...NASIB KO LER BUDIN...SELAMANYER JADI REPOTER HAPRAK PEMBANGANG!!!!!

      Delete
    3. BOTO TU BRO 1103, POYI KULIAH ASIK NAK NUNJUK2,
      BILO PEKSO FAIL, O'ANG DAPEK PTPTN CONVERT PADA BIASISWA, DIYO PULAK NANGUNG HUTANG, DAH TU LIAT NAK BAYA, TU LA MANJA SGT ... MINTAK KOJO ... MARKAH TAK BAGUS, O'ANG BAKUL SAMPAHKAN PERMOHONAN ... LOPEH TU MENYALAK PULAK ... SALAH GOMEN ... SENDIRI SALAH TAK NGAKU ... MANGKOK BOTO KEBYKKAN PUAK2 NI NYOKONG PEMBANGKANG NAK NYUAROKAN KETIDAKADILAN KONOON ... PIRAAH.

      Delete
    4. Woii Budin Bongok, dh habis ke berkabung 'kematian' himpunan kleptobasi??

      Bangla, Indon, Mynmar dtg Malaysia xde sijil poli ape, kuli batak je, tp bersepah skrgjd taukeh bisnes..

      So Najib ckp tu betul.. Org rajin akn berusaha jd usahawan. Nk harap mkn gaji, byk mna nk jd kuli. Sdgkn warga asing berebut berniaga akhirnya berjaya.


      Mentaliti mamak klepto, ditipunya rakyat dgn dkyh xcukup pluang kerja?? anak2 dia semua 'makan gaji' duit rakyat dijarah.. Tp anak2 org lain zmn dia jd pii emm dlu kerja apa dia bg kt rakyat, kluar ijazah pn gaji xsampai rm1500. Hrga keta mhl, interest bnk giler2 punya zmn Klepto jd PiEmm

      Delete
    5. Kesian graduan di perlekehkan ijazah mereka pinjam puluh riban nk blaja blum keje dah brhutang dapat ijazah kena jual nasi lemak dan jdi driver uber?kan bodoh saranan jiban takat nak blaja buat nasi lemak blh kow tim ngan chef wan ker mntak resepi xyah loan ptptn nk blaja sains komputer bagai kalau nk jual nasi lemak dan nak jadi driver uber g lah jpj amik lesen or g spad amik permit yg g universiti buang masa brtahun takat jdi driver uber pinjam lak brpuluh ribu?
      Nasihat lak kluar dari pemimpin negara bukan dri kit siang bukan dri madey juga bukan dari megan fox or kendall jenner yg menghairahkan tpi dri jiban yg brgincu pink mmg bangang dan amat tidak relevan kenyataan ini diterima akal

      Delete
    6. Wak Kojolo bapok kengkang lima kupang boleh laaaa...
      Dia berniaga leasedhole

      Delete
    7. Pakatan Harapan (HARAPAN) tidak mampu mempertahankan atau menegakkan syiar Islam di negara ini kerana gabungan pembangkang itu telah dikuasai DAP.

      Menurut Annuar lagi, HARAPAN dikuasai DAP iaitu parti yang paling dominan dan berkuasa dalam gabungan tersebut.

      Annuar berkata, walaupun DAP cuba menafikan perkara berkenaan namun tindak tanduk sekutunya dalam HARAPAN yang tidak bersuara dalam banyak perkara berkaitan kepentingan Islam jelas membuktikan DAP berkuasa.

      Ia dibuktikan apabila parti dalam pakatan berkenaan tidak memberi sokongan terhadap Rang Undang-undang 355 (RUU 355) selain mengambil sikap mengunci mulut dalam isu pesta arak walaupun mendapat bantahan umat Islam di negara ini, lapor Utusan Malaysia.

      “Selain itu, agenda Islam satu pun tidak dapat dilaksanakan di dalam Pakatan Harapan sama ada di Selangor atau Pulau Pinang kerana DAP menguasainya dan parti itu langsung tidak berminat untuk memartabatkan syiar Islam.

      “Malah dalam Perlembagaan DAP juga jelas memperjuangkan sekular,” kata Annuar yang dilapor sebagai berkata.

      Delete
    8. Utusan Meloya n Anal Musang!
      Yang ini kenapa tak sebut, tak siar?
      Umno dan Fitnah berpisah tiada!!!

      MEMPERKASAKAN AGAMA ISLAM DI PULAU PINANG

      89. Peruntukan yang diluluskan oleh Kerajaan Negeri untuk pembangunan Hal Ehwal Agama Islam saban tahun bermula daripada bajet 2009 mencecah RM50 juta setahun dan adalah di antara yang tertinggi. Di samping itu, mengenang jerih perih, bakti dan sumbangan pegawai masjid dan guru-guru agama, Kerajaan Negeri sejak tahun 2009 lagi telah memberi insentif dan bayaran khas kewangan kepada mereka, setakat akhir 2015 berjumlah kumulatif RM28.77 juta. Pada tahun semasa 2016 sehingga kini, Kerajaan Negeri telah menyumbang sejumlah RM4.57 juta kepada pegawai masjid, guru-guru agama dan para huffaz.

      90. Untuk tahun 2017, Kerajaan Negeri memperuntukkan RM49.37 juta untuk pembangunan Hal Ehwal Agama Islam termasuk pembiayaan bagi sumbangan dan bantuan khas kewangan pegawai masjid, guru-guru agama dan para huffaz.

      Sila Bandingkan dgn zaman UlilAmri umno/BN perintah Pulau Pinang , berapa peruntukan yg diberi untuk Kepentingan Agama Islam?

      Delete
    9. “Sedangkan Pakatan mengadakan himpunan dengan empat hingga lima parti. Sepatutnya himpunan itu lebih meriah dan melebihi daripada himpunan kami. Mungkin himpunan itu dapat meraih kehadiran lebih satu juta penyokong parti.

      “Itulah gambaran awal sokongan rakyat terhadap Pakatan. Sepatutnya semakin dekat dengan pilihan raya, mood untuk berhimpun lebih tinggi, namun saya boleh simpulkan hanya setakat itu sahaja kolaborasi yang boleh ditunjukkan rakyat terhadap Pakatan,” katanya dalam sidang media di sini, hari ini.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Polis teliti dahulu jika ada kesalahan ]

      Berbeza dengan Himpunan Fastakim 2.0, beliau berkata, pihaknya menerima kehadiran lebih daripada 200,00 penyokong dan ahli Pas yang sanggup datang menyokong himpunan terbabit pada awal Oktober lalu.

      Menurutnya, Himpunan Fastakim 2.0 membuktikan sambutan dan sokongan rakyat terhadap Pas masih kuat.

      “Saya tak mahu ganggu rumah tangga orang, tetapi sepatutnya himpunan itu diadakan di suatu tempat yang boleh dikatakan lokasi pusat kepada negeri, yang mudah diakses. Tetapi saya pun tidak tahu mana silapnya himpunan itu. Sedangkan kita buat himpunan Fastakim 2.0 di suatu tempat yang kata orang, tempat jin bertendang.

      “Iaitu tempat yang sangat jauh daripada Kuala Lumpur dan mempunyai akses jalan raya yang terlalu sukar dan sempit. Tempat itu sangat tidak strategik dan susah untuk diakses. Namun, Alhamdulillah kehadiran ahli Pas pada himpunan Fastakim sangat luar biasa,” katanya.

      Delete
    10. Ini pula di Selangor. Bandingkan dgn peruntukan negeri2 umnoBN, berapa umno pembela islam tu beri untuk membela agama di negeri naungannya.

      Pembangunan & Pengimarahan Masjid di Selangor

      188. Menginsafi perintah Allah SWT dalam Surah Muhammad, ayat 7, Kerajaan Negeri meneruskan usaha untuk membangunkan masjid sebagai pusat ibadat, kerohanian, pendidikan dan kemasyarakatan.

      “Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu dan meneguhkan tapak pendirian kamu.”

      189. Justeru itu, institusi masjid dan kegiatan mengimarahkan masjid perlu disuburkan. JAIS dipertanggungjawabkan untuk menguruskan hal ehwal Islam secara hikmah, amanah dan berkesan. Bagi menjana Islam syumul di kalangan ummah, JAIS juga berperanan untuk memberikan pendidikan agama yang kukuh kepada umat Islam di Negeri Selangor.

      190. Prasarana dan kemudahan pendidikan seperti masjid, surau, sekolah agama, maahad tahfiz dan kompleks Islam harus diselenggara dengan baik untuk mencipta persekitaran pembelajaran yang kondusif dan selesa. Untuk maksud itu, Kerajaan Negeri mencadangkan peruntukan sejumlah RM 128.5 juta bagi tujuan ini disediakan untuk JAIS bagi tahun 2017.

      191. Daripada jumlah tersebut, RM 67.4 juta diperuntukkan untuk pembangunan 11 buah masjid baharu termasuk Masjid Seksyen 24, Shah Alam; Masjid Kampung Klang Gate, Gombak dan Masjid Putra Heights, Petaling serta membaikpulih masjid di daerah-daerah.

      192. Kerajaan Negeri juga mengambil perhatian tentang keperluan untuk membaikpulih dan menaiktaraf surau-surau dengan peruntukan berjumlah RM 6.7 juta.

      Delete
    11. Kedua, kegagalan ini juga satu cerminan bahawa PH dilihat tidak mempunyai pimpinan yang berintegriti untuk menjulang tema himpunan tolak klepetokrasi. Mahathir dan alumni Umnonya mempunyai bagasi sejarah silam yang tak mampu dipadamkan dengan apa jua serbuk penyental.

      Mereka daripada pasukan perampok negara dengan pelbagai skandal kewangan semasa di koridor kuasa. Mereka "acah-acah suci" untuk menolak kebobrokan pemerintahan Najib dan rakyat yang pernah menderita di zaman demokrasi terpimpin Dr Mahathir tak mudah melupakan senarai panjang kezaliman dan salah guna kuasa.

      Begitu juga dengan pimpinan DAP yang berkuasa di Pulau Pinang, rakyat umumnya tidak mempunyai keyakinan parti bercorak etnosentrism ini bersih daripada kroni kapitalisme dan gejala rasuah. Lihat sahaja ucapan pimpinan utama DAP di pentas utama himpunan yang hanya meratib "gila" berulang kali tanpa kerangka berfikir yang mapan untuk memulihkan negara ini daripada penyalahgunaan kuasa. Kayak ucapan mereka, kokok berdegar-degar tetapi ekor bergelumang tahi!

      Ketiga, himpunan bernuansa menunjukkan kekuatan pengaruh ini bertukar menjadi himpunan menampar ego dan maruah mereka apabila tidak berjaya menarik anak-anak muda untuk bersama. Sangat kontradik dengan himpunan FASTAQIM 2.0 dua minggu yang lepas di Tok Jembal, lebih 70 peratus adalah anak-anak muda pelbagai latar belakang. Bukan sahaja anak-anak muda aliran tarbawi dan tajnid tetapi anak-anak muda ranggi yang meminati genre muzik keras turut memeriahkan himpunan. PAS sebagai gerakan massa berjaya memicu kesedaran politik anak-anak muda termasuk perempuan muda yang agak liat mencampuri urusan politik. Maaf!, saya melihat Dapsy, Armada, Pemuda PAN dan anak muda PKR gagal menjadi titik pesona untuk merengkuh sokongan orang muda bawah 40 tahun. Mutu kepimpinan anak muda PAN dengan jurang yang luas untuk dibandingkan dengan pimpinan Dewan Pemuda PAS. Mereka pecundang Muktamar 2015, jika bertanding di peringkat Pemuda PAS kawasan pun tidak akan berjaya menang. Kompetensi, bakat, kegeniusan politik dan aura kepimpinan pemuda PAN tidak menonjol. Tiada program skala mega yang pernah mereka laksanakan di peringkat nasional atau negeri.

      Keempat, pemilihan lokasi himpunan di kubu kuat PH, maka sebab itulah penganjur sangat yakin akan berjaya menghimpunkan 100,000 peserta. Petaling Jaya, berdekatan dengan Puchong, Kelana Jaya, Subang, Seputeh, Shah Alam. Jika di kawasan dikatakan kubu sekali pun tak mampu untuk mengerah ahli dan penyokong, bayangkanlah jika di kawasan tegar BN. FASTAQIM 2.0 dilaksanakan di Terengganu, negeri yang diperintah oleh Umno BN. Tidak sedikit halangan yang ditempuh oleh penganjur himpunan. Bendera PAS dicabut, dikenakan saman oleh pihak berkuasa tempatan, ada masjid yang menutup bekalan air untuk pengunjung dan pelbagai karenah BN. Namun, keazaman dan iltizam penyokong PAS berupaya mengatasi segala halangan. Paling dungu, ada seorang pemimpin PH mengatakan jika PAS mengadakan himpunan mega di Lembah Klang, maka keadaan adalah sebaliknya (tak mampu menghimpun khalayak). Mereka lupa tanggal 18 Februari lalu, 300,000 ahli dan penyokong PAS telah membanjiri Kuala Lumpur. Mereka datang sejauh Sabah dan Sarawak, juga daripada pedalaman Semenanjung seperti Sik, Baling, Hulu Besut untuk menyatakan sokongan terhadap matlamat himpunan. Mereka menyewa bas, berkonvoi dengan motosikal, bahkan ada yang mengayuh basikal bersimbah keringat sejauh 400 kilometer!

      Kelima, hambarnya himpunan mega PH juga adalah terjemahan bahawa koalisi ini tidak mempunyai jentera akar umbi. Saya sangsi adakah pemuafakatan politik ini mengadakan culaan undi, kursus PACA, stimulasi pilihan raya dan pelbagai kerja untuk memenangi pilihan raya. Selama ini jentera pilihan raya PR disandarkan pada PAS, petugas PAS diatas nama arahan jamaah dan sikap setiakawan telah membantu rakan komponen PR. Kali ini jentera PAS tidak perlu memikul biawak hidup lagi, mereka boleh menghela nafas lega sambil berzikir mengingati Allah.

      Delete
  3. Pemimpin gagal , juga mudah difahami fail state

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bekas anggota Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Anina Saadudin menyaman enam individu berhubung dakwaan dia menerima suapan bernilai RM7 juta daripada Umno.

      Katanya empat daripada mereka ialah pemimpin BERSATU Langkawi yang dilantik oleh ketua bahagian itu Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Bagaimanapun kata Anina Dr Mahathir bukan seorang daripada enam individu yang disamannya itu.

      Setakat ini Anina tidak mendedahkan identiti individu berkenaan dalam saman yang difailkannya melalui firma guaman Tetuan Abdul Aziz & Tazmin di Mahkamah Sesyen Shah Alam pada 12 Okt.

      "Saya memfailkan tuntutan saman fitnah ini selepas berpuas hati semua proses dalaman parti dilakukan.

      "Saya telah menghantar aduan kepada Jawatankuasa Disiplin BERSATU pada 2 Ogos 2017 tetapi tiada sebarang siasatan dan tindakan diambil," katanya dalam sidang media di rumahnya di Bandar Baru Bangi, Selangor hari ini.


      Sebelum mengemukakan aduan itu bekas pemimpin Wanita Umno Langkawi berkenaan berkata, dia juga membuat laporan kepada polis, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia serta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

      Malangnya kata Anina fitnah yang dikaitkan dengannya itu masih berlegar di media sosial dan orang ramai, malah sehingga Ketua Pemuda BERSATU (ARMADA) Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mengadakan sidang media pada 2 Okt lalu dan mengaitkan namanya.

      "Saya amat kelas dengan tiadanya tindakan parti khususnya jawatankuasa disiplin dan pucuk pimpinan BERSATU sendiri.

      "Lebih malang fitnah ini dimulakan dan diteruskan oleh barisan kepimpinan BERSATU Langkawi," katanya.

      Tindakan itu katanya bukan saja memberi kesan kepada dirinya malah turut menjejaskan nama baik Dr Mahathir.

      Saya yang merupakan salah seorang penaja BERSATU difitnah dan dibiarkan begitu saja tanpa sebarang pembelaan daripada pimpinan parti seolah-olah ia direstui.

      "Justeru saya mengambil tindakan melalui proses mahkamah bagi menyangkal fitnah mereka dan membersihkan nama saya daripada tuduhan berniat jahat dan jijik ini," katanya.


      Delete
  4. Ciss.. Xdpt 1st lg...arghhhhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. bulan ni budin ade hadiah menarik kepada yg selalu dapat first.

      Delete
    2. PAS berkata untuk membolehkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melaksanakan 'revolusi' menjadikan rasuah sebagai musuh utama negara, BN perlu "dibuang" terlebih dulu.

      Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata keperluan itu timbul kerana semua usaha yang wajar dilakukan SPRM akan menjadi sukar selagi BN berkuasa.

      Katanya ketika ini masyarakat masih keliru dengan tafsiran "hadiah" daripada pihak tertentu yang berkepentingan.

      "Sumber kekeliruan rakyat terhadap rasuah adalah hasil daripada campurtangan kerajaan BN dalam SPRM selama ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Sebagai contoh paling menonjol, kata Tuan Ibrahim, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengatakan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan syarikat milik kerajaan melalui Menteri Kewangan Diperbadankan boleh memberi sumbangan kepada ahli politik atau parti politik sebagai pelaksanaan tanggungjawab sosial korporat.

      Dan katanya, perkara itu boleh dibuat tanpa sebarang akta yang mengawalnya.

      Kenyataan itu kata Tuan Ibrahim dibuat najib ketika kemelut derma RM2.6 bilion serta dana RM42 juta dari syarikat SRC International Sdn Bhd yang berada dalam akaun persendirian Najib masih diperkatakan orang.

      "Persoalannya, di mana garis (pemisah) antara suapan dan derma?" katanya.

      Tuan Ibrahim membuat kenyataan itu bagi mengulas kenyataan Timbalan Pengarah (Operasi) SPRM Hasbillah Mohd Salleh di Kota Kinabalu, Sabah semalam.

      Kata Hasbillah satu revolusi perlu dilakukan untuk menjadikan gejala rasuah sebagai musuh nombor satu negara.

      BN batu penghalang

      Menurutnya kebanyakan masyarakat masih keliru dengan tafsiran menerima hadiah daripada individu atau golongan tertentu yang mempunyai kepentingan tersendiri.

      "SPRM mahu mendidik masyarakat mengenai bahana rasuah mengikut peruntukan undang-undang.

      "Perlakuan meminta atau menerima suapan, walaupun sedikit, akan merosakkan imej sendiri, " katanya dipetik Bernama.

      Kata Tuan Ibrahim apakah sesuatu sumbangan pihak berkepentingan boleh dibenarkan asalkan ia diberi nama "derma".

      Oleh itu katanya PAS mendesak SPRM turut menekan kerajaan untuk mempercepatkan penggubalan Akta Sumbangan dan Perbelanjaan Politik.

      Dengan akta itu kata Tuan Ibrahim ia dapat membantu SPRM mencapai revolusinya.

      "Tapi selagi BN berkuasa, segala-galanya susah untuk SPRM bergerak bebas seperti yang sewajarnya.

      "PAS akan menyokong usaha SPRM, tapi BN sebagai batu penghalang besar perlu dibuang dulu," katanya.


      Delete
  5. 0947 adala org yg hidup dengan belas kasihan kerajaan, buat malu emak bapak je, tak dapat sikit memberontak ja pandai, usaha sendiri tak mahu, kena suap dari kecik sampai ke liang lahat, membasir je jadi manusia, sia2 hidup bagai menanggung biawak hidup je perilaku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke.atau kerajaan yg hidup dgn belas kasihan rakyat?? Kalau rakyat x undi buleh ke jd kerajaan... Otak jgn le letak kat taik buleh x cai bn.kahkahkah

      Delete
    2. poyi baka bangunan kerajaan kalu tak pueh hati tu, momokak jo ko kat sini apo paedah ea, nak komen bia la ado bernas sikit, hidup ko melampau manja, patut ea caba diri baru boleh jadi insan yg hebat ... ni takdo asik menyalak yo kojo ko ... mcm budak me'ah baru tubit dari perut emak, uwek uwek ... tu la yg ko tahu, tak dapek sikit melalak.

      Delete
    3. Contoh...

      jadi lah seperti Bob Iman..

      Delete
    4. Wei anon0954rakyat yang biawak ker kerajaan klepet yg ko sanjung tue biawak ko hina rakyat sbagai biawak?
      Semoga anak cucu turunan baka ko akan merempat jadi bangsat kemudian hari seperti bangsa rohingya diusir kesana sini akibat menghaprak kan bangsa sendiri harap ko insaf cepat

      Delete
    5. Polis menahan Pegawai Penerangan di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang Wan Ji Wan Husin di di Masjid Seberang Jaya, Seberang Perai Tengah di Pulau Pinang.

      Penasihat Strategik Ketua Menteri Pulau Pinang Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata ustaz muda itu ditangkap selepas sejurus selesai solat Jumaat.

      Beliau yang juga ketua biro agama Pemuda PKR (AMK) sebelum itu menyampaikan khutbah Jumaat di masjid sama.

      “Kini beliau dibawa ke IPD Seberang Perai Tengah. Belum lagi diketahui alasan penahanan beliau,” kata Saifuddin.

      Tiada maklumat lanjut berkaitan sebab penangkapan itu setakat ini.

      “Satu kenyataan akan dikeluarkan sejurus pihak peguam yang berada bersama beliau mendapat maklumat sahih, mengapa Ustaz Wan Ji ditahan,” katanya lagi.

      Sementara itu, menurut Ketua Keselamatan AMK Pulau Pinang, Mohd Edy Jab, yang berada di lokasi kejadian memberitahu, Wan Ji ditahan di belakang masjid ketika penceramah itu hendak ke tempat makan selepas selesai solat Jumaat.

      Katanya sebelum itu dia melihat keadaan yang mencurigakan apabila terdapat beberapa kelompok individu di bahagian tertentu kawasan berkenaan.


      Delete
    6. YG INI SAYA SOKONG,PATUT EA DARI DULU SOLOPEH DIYO CAKAP JO TERUS KONO COKAU ...DISEBABKAN USTAZ TU KONO DIYO PUN IKUT SEKALI RAJO PUN DIYO NAK NYAHKAN ... AGAK2 LA BADUT WAN JI SEKURU PALO HOTAK HANG SEBUTIR TU DAH LOOSE KO DAH HILANG. O'ANG MCM NI ELOK BOYI YO PENAMPA JOPUN.

      Delete
  6. Andaikata semua jadi usahawan siapa jadi pembelinya?? Idea haprak

    ReplyDelete
    Replies
    1. ORANG 1 JADI USAHAWAN BARANGAN A, PADA MASA YANG SAMA MENJADI PENGGUNA BARANGAN B. ORANG 2 MENJADI USAHAWAN BARANG B, PADA MASA YANG SAMA MENJADI PENGGUNA BARANGAN A. BEGITULAH KONSEPNYA, TUAN.

      Delete
    2. ITULAH CARANYA "ORANG ITU" BERETORIK. RAKYAT PUN TERLOPONG...

      Delete
    3. pergi lah ke bazar..

      rata-rata jual tudung..
      yang dapat modal jual kosmetik pun tak nampak hasil nya..
      yang jual burger.. air tebu.. lain tak ada..
      Kedai makan... Nasi bajet... pasang payung.. letak meja...


      Mana dia R&D....


      Kawan ada kenalan yang bersara dan dengan beberapa kawan telah mencipta pattern untuk keselamatan jalan raya.. tetapi di tolak..

      selepas 6 bulan... pattern itu di guna sepanjang highway PLUS pada waktu malam..


      malang jadi orang Melayu...

      Delete
    4. 1123...BAIK KO JADI ORANG UTAN....

      Delete
    5. Galakkam jadi usahawanpun jadi isu? Bacalah buku Robert Kiyosaki "Rich Dad Poor Dad" yg beri mesej yg sama. Begitu juga kaum Cina di Malaysia - lebih focus niaga dari makan gaji. Yg ada kebolehan sila cuba. Ada macam macam insentif dari kerajaan dari tabung usahawan ke latihan usahawan. Cukup cukuplah hina DSN. Fokuslah buat amalan solih sikit dari amalan yg hanya tambah dosa dan sengsara.

      Delete
    6. Wak kojola kengkang bapok lima kupang tu lain laaa
      Business model dia pun mudah difahami umum...
      Leasedhole.

      Delete
    7. Nnti semua graduan grad sluruh malaysia yg still xdapat keje jiban nk kumpul wat nasi lemak fest so driver uber boleh mnyundal kesana sini dgn konsert artis ucapan jiban yg memualkan ini adalah umpama graduan ini ternakan jiban untuk melahirkan generasi yg berfikiran malas berfikir dan graduan yg takder kualiti maka mereka tak akan dapat peluang kerjaya di sykt multinasional yg mmentingkan kualiti individu

      Delete
    8. Walaupun dibidas Sultan Johor sebagai “angkuh” dan “tin kosong”, Zamihan Mat Zin kembali aktif dengan pelbagai muat naik di Facebook beliau, termasuk membantah penganjuran pesta arak di Johor, sambil diangkat sebagai “pejuang Islam” oleh penyokongnya.
      Pegawai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang baru-baru ini disiasat berhubung kritikannya terhadap Sultan Ibrahim Sultan Iskandar, memuat naik pelbagai mesej “perjuangan” selepas dibebaskan Sabtu lalu.
      Zamihan, 41, yang mengetuai NGO beliau, Pertubuhan Ahli Sunnah wal Jamaah Malaysia (Aswaja), ditahan berhubung ceramahnya di sebuah masjid di Shah Alam pada 7 Oktober, yang menyelar Sultan Ibrahim kerana menghalang dasar sebuah kedai dobi di Muar, Johor untuk hanya berurusan dengan orang Islam.
      Zamihan juga mengundang kecaman kerana menyifatkan orang bukan Islam tidak bersih sehinggakan pakaian mereka tidak boleh dicampur aduk dengan pakaian penganut Islam.
      “Kita ini negara Islam, pemimpin Islam, raja Islam, sultan Islam. Semua sumpah, wallahi, wabillahi… nak buat dobi ‘for Muslims only’ pun tak boleh, kita kata jumud, kita kata Taliban,” kata Zamihan seperti dipetik rakan video ceramahnya di Masjid Diraja Tengku Ampuan Jemaah, Bukit Jelutong, Shah Alam.
      Selepas klip tersebut viral di Youtube, Zamihan menuduh beberapa media memutar belit ucapannya, walapun memohon ampun kepada Sultan Johor beberapa jam sebelum ditahan di bawah Akta Hasutan.

      Pada hari sama dibebaskan, Facebook Zamihan memuat naik sokongan terhadap usaha membantah sebuah pesta arak di Johor.
      “Kita akan bersatu mempertahankan Islam. Inilah isu yang besar wajib kita tangani, selamat berjuang kepada pertubuhan Islam yang menegakkan kebenaran,” menurut kiriman yang didahului dengan perkataan “[Admin]”.
      Ia merujuk laporan sebuah portal berita mengenai memorandum dikemukakan sebuah kumpulan dikenali Majlis Ayahanda Johor, membantah penganjuran pesta arak secara tertutup di sebuah hotel di Johor Bahru, hujung minggu lalu.
      Ia menerima sokongan penyokong Zamihan yang meninggalkan pelbagai komen, termasuk beberapa kenyataan dilihat mempersoalkan pendirian Sultan Johor berhubung kedai dobi “mesra Islam”. Mereka mempersoalkan mengapa layanan berbeza kepada pesta arak tesebut, yang sebelum ini dibantah PAS dan kumpulan Islam lain, dan dibatalkan permitnya oleh polis atas alasan keselamatan.
      “Pesta arak takpe kerana utk perpaduan… dobi mesra Muslim tak bleh kerana boleh rosakkan perpaduan rakyat… kena fhm dan hadam elok-elok wahai umat Islam,” tulis pengguna Facebook Mohd Noor Bin Idris.
      “Tin kosong takda arak. Tin tak kosong ada arak,” tulis seorang lagi, Subri Mohamad.
      Selasa lalu, Majlis Raja-Raja mengecam dasar perniagaan untuk “orang Islam sahaja” termasuk kontroversi dobi “mesra Muslim” sebagai tindakan yang bersifat keterlaluan, boleh menjejaskan keharmonian, dan membawa implikasi lebih mendalam sekiranya bersabit dengan dan dilakukan atas nama Islam.
      ‘Cekal berjuang’
      Sejurus selepas pembebasannya, muat naik pertama Zamihan melahirkan dukacita atas kematian seorang tokoh guru agama di Kelantan.
      “Insyallah Ayahanda, ana (saya) tetap cekal menyambung delegasi perjuangan akidah ini!” tulisnya.
      Ia disusuli dengan amaran Zamihan untuk melawan kumpulan berfahaman Ahmadiah, yang difatwakan sesat dan di luar ajaran Islam oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.
      “Awas, akan dibanteras sehabisnya golongan liberal dan ‘kelompok’ yang sentiasa bersama mereka,” katanya, sambil memuat naik poster perhimpunan tahunan Jemaah Ahmadiah Muslim Malaysia, dan mengajak orang ramai “sebarkan bantahan” terhadap program tersebut.
      Petang semalam, sasarannya dihalakan terhadap golongan LGBT, walaupun tidak menyebut secara khusus siapa dimaksudkannya.
      “Umat Islam kena peka tentang keadaan isu semasa berkaitan ancaman budaya barat. Mari kita bersama memberikan kesedaran kepada umat Islam di Malaysia,” katanya dalam muat naik yang juga didahului perkataan “[Admin]”.

      Delete
    9. Mr J ada mba sekolah pondok boleh laaa ajar strategi lautan haru biru atau blue osen strategy kpd bijan cara cara bawa masuk pelabur asing untuk ujudkan peluang pekerjaan kah kah kah kah

      Delete
    10. ALAM siber berdecak hebat dengan kegagalan Pakatan Harapan (PH) menganjurkan himpunan mega mereka yang digerakkan kempen ini sejak daripada Julai tahun ini. Tempoh kempen dan mobilisasi untuk menggerak seluruh penyokong PH untuk berhimpun dan mempamerkan genderang perang PRU14 selama lebih tiga bulan adalah tempoh yang memadai. Jika tempoh yang sama digerakkan oleh pasukan mobilisasi PAS, sebagaimana terbukti sebelum ini maka 270,000 hingga 300,000 ahli akan berhimpun seperti himpunan H355 dan FASTAQIM 2.0.

      Menarik membaca ribuan komen netizen, juga lapik alasan yang diberikan oleh pemuka-pemuka PH mengapa himpunan mega ini gagal mencapai sasaran 100,000 peserta. Dianggarkan sekitar tujuh ribu peserta yang mengambil bahagian dan sehingga menjelang Maghrib sekitar lima ribu peserta yang terpencar-pencar di padang Petaling Jaya Timur. Saya pada petang program himpunan mega ini, berkuliah Maghrib di Masjid ar Rahman Universiti Malaya, alma mater yang sinonim dengan bantahan awam dan kebangkitan gerakan pelajar. Kenderaan saya berdesut laju di aspal melalui Kerinchi Link, membelah kawasan Lembah Pantai yang berjiran dengan Petaling Jaya tanpa sebarang kesulitan. Fenomena ini berbeda jika himpunan besar diadakan oleh PAS ataupun dahulunya Pakatan Rakyat.

      Di penghujung kuliah fiqh Sirah malam itu saya mengumumkan untuk ke Petaling Jaya dan sebahagian jemaah seakan mencebik dan berwajah sinis. Saya membetulkan keadaan dengan menyatakan saya akan menghadiri satu majlis liqa fikri di Petaling jaya, bukan hadir untuk berhimpun di padang. Signal sangat jelas, bagi jemaah kuliah masjid, tiada manfaat akhirat daripada perhimpunan awam yang meletakkan di atas pentas utama, tokoh-tokoh yang juga terpaling sarat dengan kroni kapitalisme dan penyakit KKN semasa berada di tampuk kekuasaan.

      Saya dan pembantu saya, Faizal sekali lagi terkejut apabila jalan utama ke Petaling Jaya untuk menghadiri program liqa' yang dianjurkan oleh PAS kawasan Petaling Jaya Selatan juga lancar tanpa apa-apa kesesakan trafik. Sangat aneh!, bagi sebuah himpunan mega empat parti komponen sebegitu meleset kehadiran. Entah mengapa malam tadi sebelum bermula program, sambil menyuap nasi berlauk ikan singgang di medan selera Kampung Medan, Petaling Jaya, cermin ingatan saya terbayang guratan sedih Haji Mohamad Sabu. Abang Mad, beberapa hari sebelum ini dalam sebuah portal berita dengan bangga menyebut PAS merindukan beliau. Saya hampir tersedak dan menambah lagi separuh pinggan nasi, saya keliru sama ada hendak ketawa atau menangis dengan kenyataan Presiden PAN itu.

      Kegagalan himpunan anti kleptokrasi ini menatijahkan beberapa perkara dan menjadi bahan lelucon peminat-peminat politik tanah air. Pertama, sebelum terbarainya PR, himpunan mega sentiasa berjaya dan menarik minat masyarakat awam untuk menyertainya. PAS yang menjadi rakan komponen PR telah berjaya memobilisasi ahli-ahlinya turun berhimpun. 80 peratus peserta himpunan adalah ahli PAS, manakala yang lain termasuk daripada gerakan swadaya dan masyarakat sivil yang lain. PAS mempunyai modus operandi yang tersusun dalam mengerah ahlinya, daripada peringkat cawangan, MTD, kawasan, negeri dan Wilayah Persekutuan seterusnya di peringkat Pusat.

      PAS bukan hanya hadir meramaikan himpunan tetapi membekalkan petugas keselamatan dan disiplin iaitu anggota Jabatan Amal yang sangat berdisiplin dan mempunyai dedikasi yang tinggi. PAS dengan pasukan khas medik yang bersiaga dengan elemen kecemasan, bahkan dengan ambulansnya sendiri. Ahli-ahli PAS hadir dalam himpunan, disertakan dengan niat untuk menderma pada penganjur bagi menampung kos himpunan.

      Kedua, kegagalan ini juga satu cerminan bahawa PH dilihat tidak mempunyai pimpinan yang berintegriti untuk menjulang tema himpunan tolak klepetokrasi. Mahathir dan alumni Umnonya mempunyai bagasi sejarah silam yang tak mampu dipadamkan dengan apa jua serbuk penyental.

      Delete
    11. Hebat Mr. J

      Siap mengunjurkan buku tulisan Robert Kiyosaki lagi .

      " Rich Dad Poor Dad " sebuah buku yang saya anggap 'cool' . Memberi inspirasi .

      Masaalahnya , prolog buku itu tidak ada menceritakan bagaimana para graduan yang tamat pengajian dengan poket kosong memulakan perniagaan atau pelaburan . Lebih separuh graduan yang tamat bukan sekadar berpoket kosong , sebaliknya telah menanggung hutang .

      Melainkan ikut cara Najib saperti yang dinyatakan olih Tuan Budin . 1MDB bermodalkan 1 juta ,pinjam 42 ribu juta . Jadi para graduan bolih memulakan business dengan modal 100 ringgit ,kemudian pergi pinjam 4.2 juta . Itu sudah kira bagus .

      Apa pendapat 'our great Mr. J' ? Bolih ke buat business cara itu ? Adakah mana2 bank yang nak layan ?

      Delete
  7. 0957, setuju dgn sedara. Kerajaan sebenarnya yg hidup atas belas ihsan rakyat. Sebenarnya bukan atas belas ihsan tapi mencekik rakyat utk kesenangan mereka. Rakyat disuruh buat mcm mcm, tapi apa yg mereka buat? Sekadar berucap sana sini, tunjuk bodoh dgn berniaga rugi billion2, ada hati nak nasihat org lain. Kerja sendiri lintang pukang. Lagi bodoh cai yg sokong dia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEKADAR BERUCAP/KELENTONG SANA SINI, TUNJUK BODOH... MUKA SEPOSEN MACAM MAMAK MADEY ORANG TUA TAK SEDAU DIRI...ADA HATI NAK NASIHAT ORANG...TAK TAHU MALU.....PARTI SENDIRI LINTANG PUKANG...LAGI BODOH CAI HAPRAK YANG DOK SOKONG DIA!!!!

      Delete
    2. Jadi mcm mana dgn perniagaan leasedhole wak kojola kengkang bapok lima kupang?

      Bila nak listing kat bursa kuala lumpur?

      Delete
    3. Pegawai Penerangan di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang, Wan Ji Wan Hussin dibebaskan hari ini, selepas majistret menolak permohonan lanjutan reman 3 hari yang dikemukakan polis, kata peguamnya, Zulhazmi Shariff.
      “Mereka meminta lanjutan 3 hari yang saya bantah dan majistret kemudian menolak permohonan mereka,” katanya sambil menambah tiada alasan untuk polis menahan Wan Ji memandangkan siasatan sudah selesai.
      Semalam, majistret membenarkan lanjutan reman 2 hari ke atas Wan Ji bagi melengkapkan siasatan polis di bawah Akta Akta Hasutan berhubung sebuah rakaman video di YouTube.
      Wan Ji ditahan sejurus menyampaikan khutbah Jumaat di Masjid Jalan Sembilang, Seberang Jaya, Pulau Pinang, Jumaat lalu.
      Kelmarin, Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun dilaporkan berkata, Wan Ji ditahan di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan bagi membantu siasatan ke atas video tular yang didakwa menghina “Tuanku”.

      Katanya, polis bertindak berdasarkan laporan polis yang diterima beberapa hari lalu ke atas ketua exco agama Pemuda PKR itu.
      Penahanan Wan Ji berlaku beberapa hari selepas penceramah agama dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Zamihan Mat Zin, yang direman 3 hari di bawah Akta Hasutan, memuat naik gambar Wan Ji dengan ayat “Wan Ji mahu sistem raja dihapuskan”.
      Kelmarin, Bernama melaporkan jawatankuasa Surau Mohd Al-Fateh di Taman Pauh Jaya baru-baru ini membuat laporan polis terhadap Wan Ji yang didakwa menghina institusi diraja dan kesultanan negara menerusi ceramahnya. Satu lagi laporan polis dibuat di Kuala Lumpur.
      Wan Ji pernah didakwa di mahkamah pada 2014 atas dakwaan membuat kenyataan berbaur hasutan kerana menghina Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah melalui Facebook.

      Delete
    4. aku bosan la najib selalu buat presentation ala2 mendiang steve job
      dengan aksi tangan2 bagai...
      takdak aura
      mcm dibuat2

      Delete
  8. Mana peluang pekerjaan untuk dikecapi siswazah bila najib bangga menyatakan ekonomi negara berada dlm landasan yg betul dan dicemburui negara jiran, kini rakyat tahu kepayahan ini akibat dari kepimpinan negara yg lemah dan tidak amanah

    ReplyDelete
  9. Mmg D.S. Najib selayaknya Perdana Menteri
    Dia seorang penyabar & asyiik merendah diri
    Rakyat pndptn rendah, mcm2 bantuan diberi
    BR1M tu, tak kira penyokong atau haluan kiri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahli perniagaan umno yg terkemuka di dalam blog ni pun penyabar juga.
      Walaupun hasil lima kupang tak seberapa buat perniagaan leasing ni tetapi dia cukup berbangga dan selalu bercakap besar di atas usaha-niaganya...yg cukup gigih itu tidak kira siang atau pun malam.

      Delete
    2. himpunan mega PH ini juga menunjukkan mereka tidak berjaya menyusun dan merengkuh sokongan jaringan sivil (NGO). Kumpulan anak muda seperti SAMM dan lain-lain aktivis gerakan kiri agak menyepikan diri kali ini. Saya difahamkan, kelompok radikal tidak selesa dengan keberadaan Dr Mahathir dalam hirarki kepimpinan PH. Mana mungkin seorang yang menggunakan pelbagai akta drakonian di zaman berkuasa kini diwirakan untuk memimpin kebangkitan rakyat menentang rejim yang korup. Berbeda dengan keupayaan PAS yang berjaya mengkoordinasi ratusan NGO untuk menjayakan cita-cita perjuangan merubah kefasadan negara dengan kesejahteraan Islam.


      Jika himpunan 14 Oktober yang lalu adalah nafiri peperangan, maka semua Jeneral PH bolehlah bersara dan melepaskan baton kepada pelapis baru kepimpinan, tetapi siapa lagi yang mereka ada.

      Perjuangan menentang rasuah, ketirisan, kroni kapitalisme mestilah digalang oleh insan yang bersih daripada semua kebejatan itu. Air kencing tak mampu menyucikan najis!, meruntuhkan jahiliah maka jangan sampai menegakkan jahiliah yang baru. Itulah hakikat tragedi Oktober, himpunan yang bakal membuka pelbagai lagi kisah kocakan dalaman rumahtangga PH. Semoga ada yang segera membuka mata melihat wayang separuh siap ini.

      Delete
  10. Pelajar kita pun satu hal. Dah tau ekonomi macam taik, sokong lagi umno. Tak ada langsung usaha nak masuk kampung dan felda untuk ubah kan minda pengundi ke PH; dan tolak umno. Dan dah tau command of english tu macam taik, tak ada langsung usaha nak ambik english tuition class selama 4 tahun masa buat degree. That's why most grads, especially malay grads, will apply for any govt post; dengan jabatan perhutanan atau bomba atau jpj pun main isi borang, janji nak dapat kerja, walhal degree tak berkenaan dengan kerja dipohon. Lantak korang lerrr, bukan anak anak aku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JENTERA siber (cybertrooper) semua peringkat parti politik perlu menghentikan berita berunsur fitnah di media sosial agar rakyat tidak bosan mengikuti perkembangan politik negara dan mengambil bahagian dalam Pilihan raya Umum ke-14 nanti. Kajian yang dijalankan menunjukkan ramai kelompok rakyat yang tidak mahu mengetahui isu-isu politik, tidak peka isu-isu semasa dan ramai juga yang tidak mahu mengambil bahagian dalam pilihan raya sebagai pengundi. Apa yang dibimbangkan nanti adalah peratusan pengundi dalam PRU ke 14 nanti yang merudum, sekali gus merencat usaha membentuk demokrasi yang segar dan sihat.

      Jentera siber dari mana-mana parti politik perlu jelas kewujudannya. Mereka berperanan penting menjawab tohmahan yang dilemparkan ke atas kelompok dan pemimpin mereka dengan cara yang betul, memberi informasi yang benar di samping mempromosi politik sihat. Selain itu, maklumat yang tidak lengkap, sekadar ‘hear say’ (cakap dengar), rumus dan spekulasi adalah perkara yang perlu dibuang dan bukan disebarkan. Banyaknya maklumat seperti ini hanya sekadar persepsi yang jauh dari kebenaran yang akhirnya mengundang perpecahan.

      Walaupun jentera siber memainkan peranan di belakang tabir sebagai key board warrior dengan menggunakan pelbagai nama samaran, berselindung di sebalik pelbagai identiti, dan mendapat upah imbuhan yang tinggi, namun ia bukan alasan unuk mereka menyerang musuh politik dengan sewenang-wenangnya. Malah, dengan identiti yang tidak jelas itu, jentera siber boleh berperanan lebih beradab dan beretika bagi memastikan tidak ada pihak yang menangguk di air yang keruh.

      Dalam keadaan mood anak-anak muda yang tidak gemar kepada suasana politik semasa, seharusnya jentera siber politik berusaha mempromosi politik dengan gambaran yang sihat dan membina. Politik negara perlu diwarnakan dengan ‘warna putih’ yang menggambarkan kebaikannya demi kesejahteraan negara. Rakyat berperanan mencorakkan kepemimpin negara sekarang dan akan datang, justeru mereka perlu melibatkan diri dalam gelanggang politik.

      Sikap menabur fitnah dan memburukkan musuh politik dalam media sosial adalah budaya politik songsang yang telah ditinggalkan orang. Rakyat benci melihat sikap segelintir pihak yang berpolitik tanpa kesudahan serta kenal batas hukum halal dan haram, dosa dan pahala. Yang rakyat mahu lihat adalah apakah tawaran parti-parti dan pemimpin politik di samping jalan penyelesaian terhadap kemelut yang mereka hadapi sekarang ini.

      Sepatutnya semua parti politik mengamalkan ‘gencatan fitnah jentera siber’. Gencatan ini pula kekal sepanjang masa sampai bila-bila dengan tumpuan beralih kepada fakta dan kebenaran, bukan cerita rekaan atau sentimen yang menghasut. Kita mahu PRU14 berlangsung dalam keadaan politik besih tanpa fitnah, politik membina bukan meruntuhkan, politik memujuk bukan mengutuk.

      Delete
  11. Bangun sahaja dari tidor buka sahaja tv perdana,TV1,2,3,9,PRIMA,BERNAMA,dan yg lain2..

    PROPAGANDA,PROPAGANDA,PROPAGANDA.

    eKONOMI bAIK,RAKYAT OKAY,Gaji naik,rakyat selesa,kerajaan bantu..Bla..bla..bla..bla..

    Tapi HAKIKATNYA....rAKYAT SUFFER DGN KENAIKKAN HARGA BARANG,MINYAK,TOL,RUMAH,KERETA.......

    Ayuh rakyat marhaen semua..its a time for a change...

    BN no more..

    ReplyDelete
    Replies
    1. change pd lagi nak hancur tak guna ooi..

      Delete
    2. Faktor lain yang dapat dilihat kenapa himpunan semalam gagal untuk menghimpunkan khalayak sehingga 50,000 ialah kerana faktor Dr Mahathir Mohamad. Masih ada segolongan baik dari DAP maupun PKR yang tidak selesai dengan Dr Mahathir. Sejarah lama masih menghantui mereka. Kemarahan dan kebencian mereka kepada "MahaFiraun" itu mengatasi kebencian mereka kepada Najib Razak. Ini satu sikap berpolitik secara negatif.

      Wujudnya suasan ini juga kerana Pakatan Harapan (PH) itu sendiri tidak kompak. Azmin Ali tetap menjadi faktor. Ini menambahkan lagi kelemahan himpunan itu yang kebetulan diadakan di Selangor di mana Azmin adalah MBnya. Sedikit sebanyak mereka yang cenderong dan minat dengan Azmin Ali, kurang "gemas" untuk hadir apabila mereka menyedari Azmin tidak berperanan besar dalam Pakatan Harapan dan diletakkan di stage utama.

      Delete
  12. Nampak mcm admin udah jadi tak ketahuan
    Biar idea bebal, asal dpt tunjuk nak melawan
    Idea cara lapok, makan gaji baru bangsawan
    Apa salah, pelajar kita terap smgt usahawan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak kojola bapok kengkang lima kupang dah jadi usahawan berjaya..

      Delete
    2. Terap smangat usahawan kakak ko anon1032 blaja tinggi tinggi brhutang lagi abih blaja mnyembih xdapat keje utang pulak kna bayar pas tue disaran jual nasi lemak ngan bawak uber graduan yg xder keje brapa jmlah statistik?kalau sume pakat berniaga jual nasi lemak aper tujuan blajar course ilmu yg ader pngkhususan tersendiri
      Tak guna budak tue pning pning blaja dah tue brhutang lgi
      MASALAH NYER ANON JIBAN BODOH TAK MAMPU BUKA PELUANG KERJA DALAM NEGARA KITA PELABUR MASUK MELABUR SINI BUKAN WIN WIN SITUATION MAKA GRADUAN TERPINGGIR NK BERSAING DENGAN PEKERJA ASING YANG MELARIKAN WANG KITA KE NEGARA MEREKA BULAN JUMLAH YANG SEDIKIT ANON ITU PASAL RINGGIT MAKIN TURUN NILAI IA MENGALIR KELUAR KE NEGARA LAIN KITA DAPAT APA NAMPAK RANCAK PEMBANGUNAN TAPI HANYA FATAMORGANA

      Delete
    3. Selebihnya, kenapa himpunan semalam kurang mendapat sambutan di kalangan anak muda, ia boleh difahamkan bahawa anak muda tidak mempedulikan masalah dan situasi politik negara. Bagi mereka segala kebobrokan kerajaan yang didedahkan oleh PH tidak menyentuh hati nurani mereka dan bukan urusan diri mereka.

      Masalah dihadapi negara kini, seperti masalah kos sara hidup, hutang negara, jenayah, perogolan sistem demokrasi dan sebagainya belum sampai ke tulang hitam mereka. Dalam erti kata lain "Kleptokrasi" tidak sedikit pun mengusik jiwa mereka.

      Delete
  13. Ingat senang nak buat business? Bela lembu pun susah tauuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah bela lembu anon 1037 sebab nak kena ada kondominium nak ternak lembu

      Delete
    2. HITAM putih kehidupan adalah di antara tauhid dan syirik kepada Allah. Itu sahaja. Allah memperakui dan meredhai tauhid sepenuhnya. Dia lalu menolak dan memurkai syirik sepenuhnya. Tauhid adalah putih. Syirik adalah hitam.

      Justeru barang siapa yang tauhidnya teguh, maka untuknya adalah ganjaran syurga yang pasti daripada Allah. Manakala barang siapa yang syiriknya nyata, maka untuknya adalah balasan neraka yang pasti daripadaNya.

      Allah tidak akan mengampuni dosa syirik kepadaNya. Ia satu penegasan yang jelas di dalam al Quran. Adapun dosa dan maksiat, Allah bersedia mengampuni dan memaafkan. Ia juga penegasan yang jelas di dalam al Quran.

      Selepas itu adalah amal ketaatan dan amal kemaksiatan. Barang siapa yang amal ketaatannya banyak dan ikhlas, maka semakin banyaklah kerahmatan dan kelebihan Allah ke atasnya. Manakala barang siapa yang amal kemaksiatannya lebih banyak, maka kemurkaan dan azab Allah adalah dekat kepadanya.

      Tetapi Allah adalah tuhan yang maha pengampun dan maha pengasih. Dia menawarkan keampunan dan kerahmatanNya ke atas semua makhlukNya yang berdosa dan bermaksiat. Ia berlangsung sepanjang masa. KemurkaanNya ditangguh ke belakang berbanding kerahmatanNya yang segera hadir pada saat para hambaNya datang kepadaNya beristighfar dan bertaubat memohon kasihan belas dan keampunan.

      Itu kehendak dan kemahuanNya yang maha agung. Taat dan maksiat bukanlah putih dan hitam. Putih yang pasti adalah tauhid, manakala hitam yang pasti adalah syirik. Maksudnya, dosa dan maksiat adalah titik-titik hitam di atas kain putih tauhid. Ia boleh hilang dengan basuhan taubat dan istighfar serta amal ketaatan kepadaNya. Kain itu akan kembali putih.

      Tetapi jika ia adalah dosa syirik, maka ia seperti dakwat hitam pekat yang disimbah ke atas kain putih sehingga ia mengeras dan melekat padu, lalu sukar lagi dibersihkan. Allah menolak untuk memberi harapan kepada mereka yang mensyirikkannya dengan jaminan keampunan. Ertinya, apabila syirik berlaku, Allah segera menutup pintu taubat. Dijadikan sang pensyirik itu sendiri enggan bertaubat dengan rela hati. Allah menarik kehendak dan izinNya daripada pendosa terbesar itu.

      Apabila seseorang terjatuh ke dalam lembah syirik, maka dia tidak boleh lagi keluar darinya.
      Kemurkaan Allah ke atasnya adalah besar akibat dosanya itu yang begitu besar. Celakalah manusia yang membiarkan dirinya terjatuh ke lubang gelap itu.

      Justeru Rasulullah sallaLlahu alaihi wasallam datang membawa peringatan yang jelas agar jangan sesekali manusia melakukan syirik kepada Allah. Baginda mengajarkan dan memperkukuhkan tiang tauhid di dada orang yang beriman. Ia agar mereka tidak sama sekali tersadung ke lembah syirik pada saat ujian kehidupan melandanya. Apabila tauhid teguh, tiada lagi harapan buat syirik menguasai diri.

      Justeru setiap muslim mesti menjauhi syirik. Dia mungkin cuai dan melakukan dosa dan maksiat kepada Allah, tetapi dia sama sekali tidak boleh cuai sehingga disambar dosa syirik. Tiada lagi ruang buat janji pengampunan dan kasihan belas daripadaNya.

      Walau bagaimanapun, Allah kekal sebagai tuhan yang maha berkuasa atas segala sesuatu. Dengan kehendakNya jua, orang-orang yang syirik ada juga yang dikembalikan semula kepada tauhid dan amal ketaatan. Mereka dikeluarkan daripada lembah syirik yang gelap, lalu dicuci di telaga tauhid yang jernih dan nyaman. Itu kuasa Allah yang mutlak.

      Delete
  14. Najib hendak bercakap tentang keushawanan. Kelakar. Siapakah yang MENUTUP Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi sebaik sahaja dilantik menjadi Perdana Menteri?

    Sejurus selepas dilantik sebagai Perdana Menteri, dengan berbekalkan konsep 1Malaysia, Najib bertindak dengan menutup Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi atau MECD kerana terdesak untuk menarik sokongan orang Cina.

    Najib sanggup mengorbankan apa yang menjadi hak dan milik orang Melayu demi untuk mendapatkan apa yang dihajati. Hak milik Bumiputra dinafikan dan dirampas semata-mata untuk menggembirakan masyarakat Cina.

    Pemimpin Melayu jenis apakah ini? Yang sanggup merampas hak kaumnya sendiri semata-mata demi survival politik diri-sendiri. Tetapi orang Melayu bodoh. Masih memberi sokongan tidak berbelah-bahagi kepada pemimpin yang merampas hak mereka dan diberikan kepada orang lain.

    Pemimpin-pemimpin Melayu yang lain semuanya diam seperti meredhakan pelucutan satu-persatu hak-hak orang Melayu oleh pemimpin keparat mereka.

    Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi adalah satu kementerian yang sangat dekat di hati orang Melayu. Kementerian yang sangat berjasa kepada orang Melayu. Kementerian yang mempunyai misi dan inisiatif yang murni yakni untuk membangunkan dan mempromosi usahawan dan peniaga Melayu Bumiputra secara besar-besaran.

    Disinilah terletaknya Mara, Tekun, SME Bank, Koperasi Bumiputra, Bank pembangunan Bumiputra, Francais Bumiputra, IKS Melayu Bumiputra, dana dan bantuan perniagaan dan pelbagai jenis dasar lagi untuk melahirkan lebih ramai usahawan Melayu yang berjaya dan yang mampu berdiri atas kaki sendiri.

    Semua itu musnah dalam sekelip mata apabila kementerian yang sangat berjasa kepada orang Melayu itu ditutup secara tiba-tiba sebaik sahaja Najib dilantik menjadi PM. Tiada satu pun pemimpin Melayu lain yang berani bersuara.

    Bapak dia dulu bukak peluang yang luas-seluasnya untuk orang Melayu menceburkan diri dalam bidang perniagaan supaya setanding dengan orang Cina melalui Dasar Ekonomi Baru atau DEB, yang si anak pula MENUTUP peluang itu dengan serapat-rapatnya melalui 1Malaysia. Tiada lagi usaha di pihak kerajaan untuk orang Melayu maju dalam perniagaan.

    Menara Usahawan yang dulu gah berdiri di Presint 2 yang menjadi simbol keusahawanan Melayu kini seolah-olah hilang seri dan prestij. Ianya menjadi seperti tidak keruan dan caca-merba kerana ianya telah menjadi ruang pejabat pelbagai agensi dan jabatan kerajaan.

    Tingkat bawah yang dulunya pernah menjadi medan kepada para peniaga Melayu untuk memunjukkan kemahiran mereka dalam perniagaan F&B kini lenyap sama-sekali dan digantikan dengan restoran mamak yang menguasai sepenuhnya ruang premis perniagaan. Tiada lagi usahawan Melayu berniaga dikawasan tersebut.

    Menara Usahawan yang dulu menjadi simbol dan mercu tanda penguasaan perniagaan melayu kini dikuasai sepenuhnya oleh bangsa asing. Peniaga Melayu dipinggirkan dan merempat dalam bangunan yang dulu dibangunkan untuk menjaga kepentingan mereka. Orang Melayu menjadi pelarian dan merempat dalam tanah air mereka sendiri.

    Orang yang meletakkan mereka dalam keadaan tersebut bukan bangsa asing tapi pemimpin mereka sendiri. Pemimpin haprak yang sanggup memperkudakan bangsanya sendiri demi untuk menggembirakan bangsa lain. Melayu-Melayu yang bodoh sahaja yang masih menyokong pemimpin seperti ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku scroll je macai ni membebel.. Uweekkk

      Delete
    2. Wak kojola bapok kengkang lima kupang tak nak berniaga kat pasar tani ker?

      Delete
    3. Syirik adalah menyamakan Allah atau menyekutukanNya dengan makhluknya yang lain. Dengan syirik, ia mewujudkan saingan dan penyamatarafan di antara Allah dan makhluknya. Bukankah itu adalah kekejian yang begitu nyata? Justeru di dalam hati muslim, mestilah Allah yang paling agung. Begitu juga di dalam perbuatan dan kehidupannya. Mestilah Allah yang tertinggi. Dialah satu-satunya.

      Menyembah berhala adalah lambang syirik yang nyata. Begitu juga menyembah apa sahaja makhlukNya yang lain. Menyembah api, matahari, jin, gunung, pokok besar atau apa sahaja yang seumpamanya adalah syirik. Bahkan menyembah sesama manusia sebagai tuhan juga adalah syirik yang nyata. Ia seperti syiriknya Firaun dan rakyatnya.

      Tetapi syirik hakikatnya bukan hanya berlaku dengan menyembah makhluk yang lain. Ia juga berlaku apabila manusia menyembah dirinya sendiri. Ia merajakan nafsunya ke atas Allah.

      "Maka bagaimana fikiranmu (wahai Muhammad) terhadap orang yang menjadikan hawa nafsunya sendiri sebagai tuhan (yang disembah)?" (Al Jaathiyah:23)

      Hakikatnya syirik begitu melata di dalam kehidupan manusia. Jika dibiarkan, syirik akan memakan bukan hanya orang yang nyata kafirnya, bahkan ia juga boleh merebak kepada kelompok orang Islam sendiri.

      Melakukan dosa dan maksiat bukanlah syirik nyata. Apabila muslim melakukan maksiat, tetapi hatinya takut kepada dosa akibat perbuatan maksiatnya itu, maka itu adalah tanda dia masih berteguh pada tauhidnya. Allah masih agung di dalam dadanya. Ia hanya kalah kepada nafsunya saat dia melakukan maksiat itu, tetapi dia tetap mencela nafsunya sendiri, bukan mengagungkannya. Apabila dia sedar, dia datang kepada Allah dengan taubat dan istighfar. Allah lalu mengampunkannya.

      Tetapi apabila seseorang muslim melakukan maksiat dan berbangga dengannya, maka itu bererti Allah telah kecil di dadanya. Nafsunya dinobatnya menjadi raja untuk dirinya. Dia membesarkan nafsunya sehingga tidak terdetik rasa takut kepada Allah. Jika ini berlaku, maka jelas dia telah menjadikan nafsunya sebagai tuhan yang disembah. Itulah syirik.

      Iblis adalah makhluk Allah yang pertama melakukan syirik. Iblis tidak pernah menyembah berhala atau mana-mana makhluk Allah yang lain. Bahkan Allah tetap tuhannya. Dia memohon daripada Allah agar dipanjangkan umur sehingga dia mampu menipu anak cucu Nabi Adam sehingga kiamat.

      Tetapi iblis telah berani melawan kehendak dan arahan Allah. Dia enggan bersujud kepada Nabi Adam alaihissalam kerana merasakan dirinya lebih baik.

      Sifat bongkak dan takbur menguasai dirinya. Dia lantas akur kepada dirinya sendiri berbanding Allah. Diri memilih taat kepada dirinya berbanding taat kepada Allah. Maka iblis telah mensyirikkan Allah. Dia lalu dilaknat Allah sepanjang zaman dan tersedia untuknys azab pedih yang menanti.
      Begitulah juga balasannya buat manusia yang menyembah dirinya sendiri. Tiada beza antaranya dengan penyembah patung. Kedua-duanya adalah syirik yang nyata.

      Perhatikan, apabila Allah menyuruh agar umat Nabi Muhammad sallaLlahu alaihi wasallam beriman kepada kerasulannya, maka ada di antara mereka yang menolak. Mereka hanya mahu menerima Allah, tetapi menolak kerasulan Nabi Muhammad dan haknya sebagai seorang rasul untuk ditaati.

      Bukankah ini sama seperti perbuatan iblis tersebut?

      Dia menyembah Allah, tetapi enggan mendengar arahan Allah dan begitu sombong dengan pendapatnya sendiri. Apabila ditegur dan disuruh bertaubat, dia mendabik dada enggan berbuat demikian dan mencipta beribu alasan mempertahankan kebijakan akalnya memahami agama.

      Orang yang anti hadis adalah orang yang telah jatuh ke lembah iblis dan lembah syirik. Apabila seseorang telah jatuh ke lembah syirik, Allah lantas menghadapnya dengan kemurkaan dan kebengisanNya, bukan lagi dengan rahmat dan kasih sayangNya. Allah menutup pintu taubat untuknya.

      Justeru jauhilah sifat sombong dan takabbur di dalam diri. Ia hakikatnya tumbuh menjalar di dalam diri manusia daripada benih yang ditabur oleh iblis laknatullah yang terhasil dari dalam ladang iblis itu sendiri.

      Delete
    4. Benar anon1542 cash is the adalah salah satu bentuk kesyirikan nampak dengan tidak sahaja kerana ia telah dihias agar kita semua nampak menarik padahal ia adalah perangkap kita untuk jatuh ke lembah yang hina

      Delete
  15. Penyertaan kira-kira 75% Melayu dalam perhimpunan Selamatkan Malaysia, Hapuskan Kleptokrat malam ini membayangkan kejayaan Bersatu (PPBM) dan AMANAH menarik sokongan.
    Pensyarah Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr Mazlan Ali dalam ulasannya berkata, peserta Melayu yang ramai dan majoriti (75%) dan ini memberi mesej kurang baik kepada BN dan PAS.
    “Kehadiran ramai peserta Melayu menggambarkan Bersatu kini suatu ancaman kepada BN,” katanya.
    “Segmen pengundi Melayu adalah merupakan pengundi kritikal bagi pembangkang sejak dua PRU mutakhir,” kata beliau dalam ulasan itu.
    Beliau percaya Bersatu dan AMANAH menjadi menyumbang dan faktor kepada kehadiran ramai peserta Melayu.
    “Ini jelas sekiranya PPBM dapat mengalihkan sekurang-kurangnya 15% undi teras Umno dalam PRU 12 kepada PH, maka BN bermasalah besar,” katanya.
    Bagaimanapun, beliau berkata, kehadiran yang dijangka 100,000 tidak mencapai sasaran.
    “Faktor permulaan cuti sekolah mungkin mempengaruhi kehadiran,” katanya.
    Katanya, pengundi Cina walaupun kurang dalam perhimpunan ini, tetapi dipercayai masyarakat Cina sudah membuat pilihan siapakah yang mereka akan undi dalam PRU 14 nanti. – MD

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1050.........KAH...KAH...KAH...KIH...KIH...KIH...UWEKKKK!!!!!!

      Delete
    2. Uweekkkkk..
      Woiii macai KleptoBasi.. Aku tgk babi tua dgn lembu tua je dlm himpunan kleptokutty tu.. Mana golongn muda sadick simamak banggali tu..

      Muke tk malu kencing propa pmbohong xhbis2. Org melayoo bodoo je sokong parti munge penyangak..

      Melayoo separuh abad yg zmn mude failed hidup, kontrektor reject list. Kaki suap bwh meja, Geng mkn dedak xkenyang.. Kahkahkah

      Delete
    3. Wak kojola bapok kengkang lima kupang pun kontraktor juga..

      Delete
    4. Anon 1050, kembalilah ke alam realiti. Jumlahnya sangat kecil dan majoritynya Cina. Sila baca komen org Cina sendiri dlm link dibawah;
      http://www.malaysia-today.net/chinese-bravado/

      Delete
    5. Mak Khuin Weng

      Pakatan Harapan had their anti-kleptocracy gathering on Saturday and it spoke volumes. It was a parade of a spent political force.

      Indeed, the words ‘flaccid’ and ‘impotent’ could be used to describe the once towering opposition coalition that challenged the mighty Barisan Nasional.

      Sadly, that’s not the only take away message because the crowd that gathered were primarily Chinese Malaysians.

      It appears that a segment of this community is so angry and frustrated with BN that they did not stop to think and reflect what their small presence on the field meant.

      Gathering in such low numbers and without a significant presence of other ethnic groups, it simply spoke of how isolated the Chinese are politically.

      Instead of being a voice of reason, we have an image of a Chinese man stepping on a ball effigy with the words MO1 had come to symbolize that event. Small man attempting to show his bravery is an appropriate metaphor for the photo.

      But because that photo – and that the participants are primarily Chinese – are the take away message of that gathering, the whole Chinese community may as well be tarred with that metaphor.

      Instead of being a voice of reason, the Chinese community are now seen as a weak and impotent political force that wants to pretend they are in the big leagues.

      But all they managed to do was fill up a small portion of a large field in Petaling Jaya. And they are doing it in support of Tun Dr Mahathir Mohamad, which is perhaps the biggest irony of all.

      Delete
  16. ko cakap ... ko kalu dapek peluang boghi pado bangsa asing ... tu jiwo ko sobena ea, tak gitu bro. itu la terjadi yg ko catatkan di ateh ni ... yg dapek lot dizaman siapo pulak .. cor jawab, sendiri dah buat ona ... nape nak poyi canon kat o'ang lain ... sengal betul la ko ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JIKA ada individu di kalangan rakyat Malaysia yang berani mendabik dada bahawasanya konfrantasi Indonesia-Malaysia hanya satu perang mulut sahaja tanpa pertumpahan darah adalah antara mereka yang paling dangkal sejarah. Ditambahlagi, ada juga segelintir rakyat Malaysia yang gah berselindung di sebalik nama-nama besar NGO yang cuba memperkotak-katikkan jasa Veteran Perang Komanwel juga antara mereka yang paling jelek kerana tidak tahu menghargai pengorbanan yang telah dilakukan oleh mereka demi keberadaan sebuah negara yang baru dibentuk iaitu Malaysia, 54 tahun dahulu.

      Ya, mungkin kita sekarang hidup senang dengan mampu bermain “tembak-tembak” dengan applikasi telefon mudahalih sahaja tetapi ketahuilah di awal berdirinya satu negara bergelar Malaysia sekarang kita jangan pernah lupa bahawa nun jauh di perbatasan Malaysia/Indonesia khususnya di Sarawak mahupun Sabah, rentetan perang-perang sebenar banyak berlaku namun tidak begitu didendangkan buat pengetahuan dunia.

      Mengimbau sejarah rentetan perang-perang “Ganyang Malaysia” yang berlangsung dari tahun 1964-1966, terselit satu sejarah perang yang amat luar biasa iaitu lokasinya adalah di Plaman Mapu iaitu satu perkampungan kecil yang terletak kira-kira 1800 meter antara perbatasan Sarawak, Malaysia dengan Kalimantan. Pertempuran di Plaman Mapu ini menyaksikan tentera Negara Komanwel iaitu unit tentera British yang dikenali sebagai “6 Platoon, B Company, 2nd Battalion The Parachute Regiment”. Satu unit platun seramai 36 orang melawan satu unit kompeni tentera elit komando Indonesia KOPASSUS yang mana jumlah keanggotaannya 400 orang, begitulah epiknya satu pertempuran yang pernah berlaku pada tanggal 27 April 1965.

      Kesemuanya bermula menjelang cuti Krismas dan tahun baru iaitu 31 Disember 1964, apabila satu unit platun tentera British yang menerima panggilan tugas untuk dihantar ke Malaysia bagi menyertai Operasi Claret yang merupakan satu operasi ketenteraan Malaysia dan Negara-negara Komanwel. Diceritakan keanggotaan Unit Platun 6 ini adalah daripada tentera-tentera British yang masih muda belia belaka. Bagi memastikan mereka faham akan segala selok belok hutan di Borneo, unit platun ini telah dihantar untuk menjalani latihan intensif selama enam minggu di Kota Tinggi Jungle Warfare School, Kota Tinggi, Johor. Pada awal Mac 1965 baharulah unit platun ini dipindahkan ke wilayah Sarawak iaitu dengan bertemankan beberapa orang Sarawak Border Scouts untuk menjaga perbatasan Sarawak/Indonesia pada waktu itu.

      Dek kerana keadaan mukabumi Plaman Mapu yang berbukit bukau maka mereka telah membina “base camp” di satu kawasan lembah bukit. Seperti kebiasaan untuk sebarang operasi ketenteraan di Borneo, sentiasa ada kerjasama antara tentera dengan masyarakat tempatan. Dikatakan melalui beberapa orang Sarawak Border Scouts yang juga pakar penjejak di hutan serta mampu berkomunikasi dengan baik mengikut dialek masyarkat tempatan, maka satu mesyuarat telah berjaya diadakan diantara tuai-tuai rumah di sekitar Plaman Mapu dengan mereka. Dari sinilah informasi mengenai aktiviti-aktiviti tentera Indonesia yang sudah bergerak di luar sempadan boleh diketahui dengan mudah.

      Menjelang beberapa hari sebelum pertempuran berlangsung adalah difahamkan bahawa cuaca tidak begitu baik. Di dalam kebasahan serta kesejukan, unit platun 6 tetap setia dengan tugasan mereka membuat rondaan di sekitar perbatasan dan adakalanya memaksa mereka turut melangkaui sempadan sehingga ke wilayah Kalimantan bagi memastikan tiada pencerobohan dilakukan. Namun begitu walau begitu ketat rondaan mereka, sempadan Sarawak tetap mampu diceroboh oleh tentera Indonesia lebih-lebih lagi di waktu malam.

      Delete
  17. Macamlah dia dulu jadi usahawan lepas keluar universiti. Satu-satunya Perdana Menteri yang menjadi pernah menjadi usahawan ialah Dr. Mahathir yang membuka kliniknya sendiri di Alor Setar pada tahun 1950-an.

    Klinik yang dikenali sebagai Klinik Maha dibuka oleh Dr. Mahathir setelah berkhidmat selama 2 tahun sebagai doktor kerajaan. Dr. Mahathir ingin menjadi contoh kepada orang Melayu yang orang Melayu juga mampu untuk membuka klinik swasta sendiri.

    Dr. Mahathir adalah orang yang paling layak untuk bercakap tentang keushawanan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAH NAK MELINGKOP DAH MAMAK MADEY BUAH KUNDUR KEPALA KUTTY NI...RUMAH KATA PI LER MAMAK...KUBOR KATA MAI...MAI...LER MAMAK MADEY....

      Delete
    2. Wak kojola bapok kengkang lima kupang tak mau retire lagi ker. Masihkah nak jadi usahawan di lorong chow kit tu. Tak nak mencuba nasib di PD?

      Delete
  18. Sabar2 lah Macy, banyakkan istighfar, bawak bertenang...pagi2 ni dah naik angin, apasal ekk? Malam semalam tak dapat ke? Niat DSNR tu kan baik..dia nak tengok mahasiswa2 ni merebut peluang yg begitu banyak dalam perniagaan. Kan Nabi s.a.w dah kata. 9/10 drpd rezeki ada dalam berniaga...Nabi pun dulu selalu ikut bapa sedaranya Abu Talib berniaga sampai ke Syam. Patut kita kena puji DSNR kerana galakkan mahasiswa2 ni hidup ikut sunnah Nabi..baru lah berkat dunia akhirat. Kerajaan kan dah sediakan beratus2 juta modal utk rakyat menceburi bidang perniagaan,Tekun, Mara, kem Pertanian, bantuan utk Belia,program usahawan muda..siap beri latihan kemahiran, kepakaran dan khidmat nasihat percuma lagi bagi yg berminat. Kau ada dengar mana2 kerajaan di dunia ni yg sediakan kemudahan2 mcm ni, takde kan melainkan di Msia aje. Terpulang lah kpd mereka utk merebut peluang yg terbentang luas ni...tapi malangnya mentaliti melayu dgn kerja makan gaji, khususnya dgn kerajaan tak boleh dipisahkan. W/ pun dah terbukti income berniaga ni berlipat kali ganda dgn makan gaji khususnay dgn kerajaan, tapi masih ragu2 dan takut...takut rugi. Biasalah kan adat meniaga ada risikonya,barulah dinamakan cabaran yg akan mematangkan kita. Kalau mahasiswa sahut cabaran ni, jangan marah kaalu kaum lain pulak yg akan merembatnya..sapa lagi kalau tak si mata sepet tu. Sampai bila pun kita takkan mencapai ekuiti 30% dalam ekonomi. Sbb tu lah DAP ni suka mahasiswa2 bergiat cergas dlm politik, sejak kat U lagi..ini akan melalaikan mereka dari mencebeburi bidang keusahawanan...lagi bagus jika mereka ni condong pulak kpd PH yg anti kerajaan. Bayangkan kalau penjawat awam negara kita dah mencapai hampir 1.5 juta, takke ini akan membebankan Msia dari segi gaji, elaun2 dan kemudahan2 lain yg terpaksa disediakan. Tak mustahil, Msia akan bangkrap mcm Greece nanti kerana habis duit utk gaji mereka aje. Mahasisaw2 jgn memilih kerja, kat l/negara spt Canada, Sweden, Norway..ramai pemandu2 teksi mereka adalah lepasan ijazah dan kolej...di Saudi, pembersih j/raya dan pekerja binaan adalah warga bangladesh dan Pilipin yg ada ijazah, mereka tak segan silu pun. Hina ke kalau mahasiswa menyawit di felda2, jika terbukti pendapatannya cukup2 lumayan. Aku ni bukannya apa. jika masih ada kudrat mcm muda2 dulu, dah tentu aku sanggup buat kerja2 mcm ni...yg penting income lebat, berganda2 dari penjawat awam. Mahasiswa, buka maat dan minda, ambil nasihat Ayahanda DSNR sebagai cabaran yg positif dan yg oaling penting, jgn sekali2 terhasut dan terkelentong dgn kata2 fitnah dan hasutan PH , khususnya MADEY AL KUTTY...nampak mcm manis, tapi lebih pahit dari jadam, fikir2kan lah anda penentu generasi akn datang !

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti modal, tunggu sedekah pak arab lagi...cantikkk

      Delete
    2. Terbaik bro..kasi tazkirah dn sekolahkan sikit macai2 tua kleptokutty.. Sel2 otak depa dh putus..xmampu bersambung lg.. Akhir SAYA TAK TAHUUU..

      Hakikatnya warga asing dtg sbg buruh kasar dlu tp skrg jd taukeh2 kedai, construction.. Sbb mereka ambil peluang rajin berusha di atas bumi makmur ni.

      Lainlah anak2 kleptokutty, boboi botak tu belajar pn xpndai. Hrp daddy support private fund. Ank2 Madey untong sbb jd 'billionaire' segera.. Duk dlm istana.. Xreti berniaga apa pun..tp daddy support.. Hbis kit semua kena tggung..

      Delete
    3. Wak kojola kengkang bangla yg support.

      Delete
    4. Takat berjela jela geng najib ko bgi motivasi pun tak guna kalo sistem pentadbiran negara dah dilacur kan oleh pemimpin lahanat yg menjarah negara akhirnya rakyat dibangsatkan olehnya menjadi orang yg tiada daya berfikir dan mudah di rekrut menjadi balaci penjilat yg keji ini produk hasil didikan pm jiban

      Delete
  19. Cai2 bingai Matdey cuba nak jual temberang
    Konon rakyat negara kita hidup serba kurang
    Tapi bila lihat kedai, psr mlm, KFC penuh org
    Kat kepala cai2, fitnah sentiasa je bersarang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bontot wak kojola kengkang pun penuh bersarang dgn torpedo bangla

      Delete
  20. najib nak lepas tangan..setiap taun berouluh ribu graduan keluar u x da kerja..dia gelabah..lalu dia suruh menega sajalahh...cuci tangan.so dia x la nk kena pikir nk penuhi lambakan graduan...
    najib..pthuihhhh!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. MM, yg geng saudara nak buang sampai 1 juta pekerja awam apa cerita? PH ini ada tak apa apa polisi dan halatuju yg konsisten dan menasabah. Hari hari cari isu kutuk DSN. Sendiri tak ada apa apa untuk rakyat. Apakah belum serik kegagalan perhimpunan sabtu? Rakyat hantar mesej - cukuplah dengan strategi menghina dan cuba tunjuk kami apa guna Pakatan caca marba ini.

      Delete
    2. Jamilah aka mr J kau berniaga apa?

      Delete
    3. Pekerja awam yg makan gaji buta mesti la kena buang! Bodoh punya mr j ada mba sekolah pondok kah kah kah

      Delete
    4. Zack Mr J kan ada MBA sekolah pondok, jadi dia meniaga air liur takut kan melayu dgn DAP kah kah kah

      Delete
    5. Bodoh mr j adakah pihak kita semberono nk buang sesuka hati macam ko tuduh tue?
      Dah tentu ada sop utk reconstructure perkhidmatan awam agar efisyen telus juga mngurang kan kos dalan pertindihan tugas utk kelancaran operasi jabatan awam rasa kawan agensi jasa nie yg kuat tak pekdah ditubuh utk doktrin dakyah kerajaan kepada rakyat maka agensi ini lah pertama skali yg kita gulung

      Delete
    6. Zack, RATK, Anon 1235, Dari siang mlm cari bahan nak burukkan DSN dan UMNO cubalah kemaskan diri sendiri. PH tiada kepimpinan, polisi dan halatuju yg jelas. Yg ada hanya fitnah yg diputar untuk jahilkan sebahagian. Namun strategi fitnah ini dah usang. Ambillah teladan dari kegagalan Perhimpunan Kleptokrasi. Hatta kaum Cina sendiri nampak ubah sebahagian sokongan mereka pada BN. Akibat Pakatan yg caca marba kaum Cina sendiri percaya PH akan hancurkan negara. Fitnah 1MDB dah tak laku. Carilah kerja lain yg lebih bermanafaat.

      Delete
    7. Sila baca link kaum Cina alih sokongan pada BN;
      http://m.themalaymailonline.com/malaysia/article/umno-made-significant-gains-among-chinese-facebook-users-report-says

      Delete
  21. Helah dakyah cai2 ni, hamba tidak berkenan
    Seolah2 rakyat, sentiasa hidup dlm bebanan
    Mmg le cai mengigau, dlm mimpi halimunan
    Budak2 di kampung pun hphone jadi mainan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  22. Aku adadengar jugak ucapan LGE, si mata sepet tu. Dia cakap kalu PH menang, BRIM kan diteruskan...mcm lawak aje dan PH ni. Sebelum ni, madey, kit siang, Syabu semua tuduh DSNR bagi rasuah dan gula2 politik pada rakyat melalui BRIM, sekarang PH janji pulak nak nteruskan. Ni bukan apa, mesti kes dah nampak sokongan rakyat dah semkin mengecut..semua auta2 dan isu2 yg direkayasa dah tak menjadi, ditolak bulat2. Terpaksalah tiru dan ciplak modal UMNO/BN. Manifesto PH dah takmlaku lagi...rakyat dah tau, ini semua janji2 kosong mcm masa PRU13 dulu, ada juga cakap2 dlm kalangan pimpinan PH yg aku temui..rata2 mereka sendiri pun tak percaya ..apatah lagi rakyat biasa mcm kau orang dan aku..betul tak?

    ReplyDelete
  23. Entah apa nak jadi dgn Matdey punya balaci
    Komen, hanya didorong oleh perasaan benci
    Admin pula sediakan ruang tempat mencaci
    Bila hamba lontar hujah, mulut cai2 terkunci

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mental depa chronic disorder.. Tggu otaman tua klepet tu masok lg hawaq jdnya.. Hati perut MEMBUSUK! Admin budin ni mcm taukeh bar. Jnji msyuk..nk tonggang lnggang die xpeduli

      Delete
    2. AKU DOK TUNGGU SI WAK SUMAN TEMPE KLEPET TU...BILA AKU TIBAI SI IDOLA DIA...SI MAMAK MADEY BUAH KUNDUR KEPALA KUTTY TU...BUKAN MAIN MARAH WAK TU LAGI...TAK CAYA KALAU WAK TU BACA NI MESTI DIA MASUK NI....TU HA...DIA TENGAH DOK JELING2 TU...

      Delete
  24. Nasib baik PH tak mmerintah, kalo PH memerintah silap haribulan aku pun kena buang kerja.... TQ Najib.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko perompak sama spesis najib..

      Delete
    2. Haipp words perompak penyangak tu eksklusif utk MatDey. Jgn usik..

      SAYA TIDAK TAHU..

      Delete
  25. Mmg ler cai2 lembu ini bodoh turun temurun
    Apa kalu PH perintah harga brg semua turun
    Tak tau ler kot Madey banyak peti reta karun
    Mmg sah cai ni sesat pengikut Tuhan Harun

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenape ko naikkan harga barang dengan gst...bodooo

      Delete
    2. Woww cai metdey urat otak dh putus ke tanye soklan mcm tu?? "Ko naikkan harga brg" ?

      Kah kah taukeh2 cine dapig ko tk tnye cmtu.. Zmn Perompak Ulung MatDey hage brg xnaik ke?
      Hage susu pekat setin seposen je ke??

      Delete
  26. Bang Shahbudin. Macam mana dia gagal.kantong dah sarat dgn billion.kkwannya sukalh nompang sekaki.jom niaga nasi lemak cari lebih untuk tambah duit belanja..kos tinggilh sekarang.
    Kami melayu cina india lain lain nya nak bagi laluan pd PH

    ReplyDelete
  27. Hamba ini asal nya cara lembut je nak sasar
    Tapi cai2 spt tidak faham kjaan punya dasar
    Dah tu masih juga riak juah, nak cakap besar
    Rupa2nya, caii hanya boleh diajar cara kasar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dasar merompak menyamun...kesukaan najib dan cai bodoo..

      Delete
    2. DASAR BAPAK KERUA MEROMPAK...KESUKAAN MAMAK MADEY BUAH KUNDUR KEPALA KUTTY....PAS TU MENJANGKIT KAT CAI FUKATAN HAPRAK!!!!!

      Delete
    3. Buah kundur bangla ok ker

      Delete
  28. Apa sebenar yg cai2 bahlol cuba mau dedah
    Asyik nak kondem PM saja, tak sudah-sudah
    Dah tu, hujah pun bedal, serupa haram jadah
    Huerghh..ptuiihh...muka cai2 kasi sikit ludah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  29. najib 2x5 dengan mat maslan ni.

    dulu klu makan mahal, mamat suroh student masak sendiri, tapi otak pendek.....tak boleh masak kat dorm.

    balaci dia pun sama juga, klu tak suka kat malaysia, migrate!

    sekor lagi balaci pun sama....klu ayam mahal....makan kangkung!

    ni kepala bingai pulak....takde keje....meniaga!...klu macam ni....budak darjah 1 pun boleh cakap!

    apa dia ingat, nanti ada pak arab nak derma lagi buat modal???

    duit src kan masih banyak lagi.....campak la sikit......daripada kak mah asik beli birkin aja! amacam jib?

    ReplyDelete
  30. penat lelah shahbuddin.com menabur adu domba dan fitnah terhadap UMNO/BN - PAS
    dan mempromosikan Pakatan Harapan yang diketuai oleh puak Cauvinist DAP nampak tidak memberi "kejayaan" pada pengundi yg bakal membuang undi pada PRU ke-14.

    indikatornya melalui siri himpunan dan demo atas pelbagai isu dan yg terbaru dan terakhir ialah pada 14/10/2017.

    Para Serigala Elit sangat yakin dengan kehadiran Lelaki Tua Renta bersama saf kepimpinan PH mampu menarik lebih ramai Melayu sebagai ganti PAS (ditambah lagi dengan "derma" 1.5juta kepada Rafizi Ramli menaikkan semangat Para Serigala)

    100k jumlah yang disasarkan dengan di bantu "dedak" berupa pengangkutan serta penginapan tak lupa juga sedikit manis sebagai duit kopi tidak berjalan lancar

    inilah siri himpunan paling gagal walau digembleng tangan-tangan Serigala Elit itu sendiri yang mengerjakannya - dulu ia dijalankan oleh COMANGO melalui siri himpunan BERSIH.

    salam takziah kepada Pakatan Harapan dan salam kesyukuran pada majoriti yang memilih untuk tidak lagi menjadi keldai politik PH.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fitnah kepala hotak ko...

      Delete
    2. MAMAK MADEY DAH NAK MAMPOS DAH....

      Delete
  31. Posting admin kali ini, ada ler sikit janggal
    Admin mau tutup kerepotuaksai PH gagal
    Dia tau, Najib akan pegang lagi 1 penggal
    Heh he.. 2018, PH diucap selamat tinggal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe...takut nak bubar parlimen...kata2 orang yg kerisauan.....huhuhuhuhuuuuu

      Delete
    2. Wahai kejora yang beramal soleh.

      Kini tiada lagi biasiswa untuk anak bangsa kita yang mendapat 7A dan 8A dalam SPM.Berbeza masa zaman Tun, anak-nanak generasi bangsa kita di beri habuan motivasi atas kecemerlangan mereka. Ini antara agenda di zaman Tun. Kini segalanya di telan badai,dek rakusnya kepentingan hanya bermatlamat menang undi dan kedudukan.

      Baiki bahasa mu KEJORA, kerana anda telah menghiris jiwa bangsa!!!!

      Delete
    3. Zaman Tun dulu gaji kita tidaklah semahal sekarang. Namun hidup lebih tenang.

      Semoga KEJORA di beri hidayah dari kesesatan yang ditertawakan orang.

      Delete
    4. 12:16

      Kebencian melulu usah disemai
      Usah digugat, negara yg permai
      Usah leka bermimpi dan mamai
      Rakyat skrng ni berganda ramai

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    5. 1219...HE...HE...HE...KECIAN AKU DENGAU...HIDUP KO TAK TENANG....

      MACAM TU LU SITUA KERALA TU..HIDUP DIA WALAU PUN KAYA TAPI DAH TAK SETENANG DULU....

      Semoga MAMAK MADEY BUAH KUNDUR KEPALA KUTTY di beri hidayah dari kesesatan yang ditertawakan orang.

      Delete
    6. 12:16

      Zaman dulu rakyat kita ini ciput
      1 kampung seorang je U jemput
      Nak buat spt dulu kjaan semput
      Usah lah suka2 kjaan dihamput

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
  32. Najib ulang ayat mahathir, tun suruh perkara in lama dah tahun 80 an, aku rasa yang jadi menteri masa tu tidur

    ReplyDelete
  33. Aku tak kesah kalau PPBM nak memerentah ,tapi mana agenda mereka yg kononnya mahu membantu rakyat?.Kalau Mahathir haya cakap pasa 1MDB dah lapuk dah,DoJ senyap je,utang 1MDB dah makin kurang ,projek 1MDB juga kian progress.

    Kalau pun betul anak tiri PM Najib ambil wang 1MDB utk berniaga melalui IPIC,itu antara dia dgn IPIC lah janji IPIC kene langsai tanggung jawab dia.Lagi pun anak tiri Njib berniaga bukan macam anak Mahathir yg berniaga dalam negara utk dapat projek dan bantuan kerajaan,bila rugi kerajaan juga yg bail out.Anak tiri Najib buat filem ,dan berjaya pula ,hutang dgn IPIC tak ada dengar pun mereka tak bayar dan IPIC mengakui tanggung jawab mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa kata kes 1MDB dah lapuk?
      Kerananya lah kehidupan rakyat menjadi
      celaru sehingga terpaksa dibuat GST.

      Delete
    2. 1234...KECIAN KO....
      TU LER MAKAN LAGI TAHI BABI SI KETUA TO' KONG DAPIGS TU....

      Delete
    3. 12:51 ..KALU KIT SIANG JADI TOKONG SENANG,
      BUKANNYA BOLEH GERAK PUN

      YANG KO JADI TENTERA DAJAL..
      LAGI BAWA MUSNAH...BODOH LU

      Delete
    4. Anon 1234, GST adalah untuk menampung kehilangan cukai minyak akibat harga jatuh mendadak. Syukur ada GST kalau tidak negara berada dlm keadaan kewangan yg serious. GST ini jugalah yg tampung BR1M dan gaji kakitangan awam. Saudi, Qatar dan UAE juga mula GST - apakah ini juga kerana 1MDB? Berapa lama saudara nak kena kelentung dengan dongeng Hikayat Malim Kutty? Kenapa diri liat nak terima kebenaran?

      Delete
  34. SEJAK HIM0ONAN KEPELETOKWAN TAK MENJADI
    MACAI BANGANG MEROYAN RIUH SGT BONYINYA
    TERDESAK CEMAS GELABAH MACAM NAK MATI
    TUNGGU MASA AKHIR RIWAYAT BILA PRU 14 TIBA


    KEPELETOKWAN COMANGO CUCU NYA
    PLURALIST SYIAH DI AKHIR HAYATNYA
    TUA RENTA MASIH TATAU BILA TAUBATNYA
    DEMI KRONI ANAK BERANAK SERTA EGONYA...


    BERAMBUSSSS BARUA SINGAPORK@DAP..


    INI KALI HAHHH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan sukar nak membaca riak-riak
      hati manusia.

      Dalam ucapan Tun di PJ baru ini ada
      di sebut bila PH menang. biasiswa akan
      dihidupkan semula. Itulah niat suci
      Tun untuk anak bangsa kita. Berbeza
      dengan lawannya, yang lebih disebut
      BRIM dan bantuan, untuk seronok-seronok
      berbelanja dua tiga hari.

      Malunya aku dengan timbang rasa bangsa.
      Patutlah pengkaji bangsa, kata
      Bangsa Melayu ni bodoh timbangannya.

      Delete
    2. 1231....KO LER MELAYU BODOSSS...

      MACAM MAMAK KUTTY TU...LUPA DARATAN....

      Delete
    3. Anon 1231, mungkin saudara lupa bisiswa dipotong mendadak pada 1998 pasca krisis kewangan hebat yg dicetuskan TDM. Biasiswa tetap ada hingga kini tapi jumlahnya turun mendadak sejak krisis. Krisis ini akibat beratus billion duit rakyat yg lesap melalui berbagai bagai skandal zaman TDM. Apakah saudara nak kena tipu dan bala TDM lagi? Bayangkanlah kalau beratus billion itu tidak 'dilesapkan' betapa mewahnya rakyat kini. DSN berusaha betulkan penyelewengan zaman TDM. Apakah mahu bala ini berulang kembali?

      Delete
  35. 12.20
    Cuba kamu cite pasal 2.6byg masuk akaun mo1,beliau pun dah mengaku,kaitkan pula dgn takrifan rasuah atau salahguna kuasa yg diberikan olehsprm,saje utk penjelasan...

    ReplyDelete
  36. Anybody who is in the right mind would have agreed that Tun was much better pm than najib. From whatever angle that you look, Tun was no match for najib. Human being human, Tun was not all that perfect, but he did us all proud for being malaysian. Malays, in general were at good pace in getting themselves at par with chinese in economic race and under certain circumstances, have taken the lead. Unfortunately, najib just could not keep the momentum going. On the contrary, malaysia is regressing in a dangerous ways. Fund managers are pulling out with a selling spree, inflations are at nerve wrecking rate and corruptions are at all time high. All najib does is pampering his overweight soulmate and putting down his political nemesis. At the end of the day, dap's chinese is all to blame! Rakyat is left with throat choking taxes along with their bleeding heart!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TULIS DALAM MELAYU LAH MACY SAYANG!!!
      ABANG TAK FAHAM APA SATU NIH....

      YANG ABANG TAU,
      YES.....NO... ALRIGHT JE

      HIK.....HIK.....HIK....

      PUTU MAYAMMM

      Delete
    2. itu olang salawak memang pande
      bahasa Inggeris!!!!

      ...ala..apa..asuhan James Brook""""

      Delete
    3. 12.40 is from kampong; kampong habisssss that's why he cant understand simple english. Kah kah kah kah

      Delete
    4. 1240 yg ko tau dedak free je

      Delete
    5. 12:47 MACY SAYANG,
      It's not simple english. Very heavy you...
      KITA KAN OLANG MALAYSIA,TULIS MELAYU LAH..

      HIK...HIK...HIK....

      Delete
    6. HE..HE..HE...BAPOK MACY DAH MEROYAN...SEBAB BARANG DIA TAK NAIK ITU MALAM....KIH...KIH..KIH...

      Delete
    7. APALAK BRO 12:56
      MACY TU ANAK DARA CUN MELECUN..
      BUKAN BAPOK LAH...
      LU INGAT GUA TARAK KENAL ITU MACY..
      GUA MAU KAWIN SAMA DIA!!!!

      Delete
    8. Haiyaa ini olang tarak takut mati looo! Lu munya tempat sudah tau loo! Mau kasi confirm itu olang sajaaaa!

      Delete
    9. Kasi hantam sama itu bapok umno kejora bro! Wa boleh kasi tolong sumbat dgn btang paip, kasi rabak dia punya bontot. Roger sama gua k!

      Delete
    10. He2 he2..mau bikin itu puchong munya celita ka bro! He2 he2

      Delete
    11. Macy ni bukannya apa...dia ni tengah meroyan. Dengar khabar, dulu ada nak mohon duduk jadi rakyat england, tapi ditolak mentah2..tu yang pong pang dalam bahasa london. Dia ni dah lupa asal usul kot, dulu kecik2 nyental ubi bakar aje..hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri !

      Delete
    12. He2 he2.. itu apa...manyak sama jugak maa! He2 he2

      Delete
  37. Graduan kalau tak ada duit beli kereta buat uber; sila ke MARA minta pinjaman beli beca untuk tampung perkhidmatan pengangkutan jarak dekat di sekitar lembah kelang....kah kah kah kah padan muka korang grad nanti tak ada kerja; undi la lagi BN dengan umno; jangan lupa bagi tau mak bapak korang pangkah bn...korang makan la nasi lemak tiap tiap hari pagi sampai dinner, boleh bantu kawan2 korang yg usaha kan warung nasi lemak dengan air sirap kaler pink kah kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1245...HE..HE..HE...KOMEN BONGOK...TAK APA CUBA LAGI....

      Delete
  38. Graduan menganggur sila masuk umno boleh belajar jadi usahawan brown envelope kah kah kah kah

    ReplyDelete
  39. Rentikan le mengadu domba, cai bingai unta
    Berpijak lah dengan rapat, di bumi yng nyata
    Rakyat sekarang, hidup senang tidak terkata
    Tukang kebun jaga pun mampu pakai kereta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...itu keleta hutang laa.. bodoh...
      sampai masa kite talik lu tau...
      ..5 bulan talak baya ansuran...

      Delete
    2. Sikalang aa, 2 mulan lebeh sulah kluar ro mau angkat keleta ooo! Niaga mamyak bagus loo! Manyak keleta mau angkat..haiyaaa

      Delete
    3. haiya...gua punya shalikat pun sudah mau benglap...untung mayak kulang....
      Mayiak olang ,keleta mau....bayar talak mampu...

      gua pun..sudah malu sama bank...

      ini maciam...baik gua balik tongsan...

      Delete
    4. 1304...MACAM ADA PENGALAMAN JER TAK BAYAR HUTANG KERETA...KIH...KIH...KIH...

      TAHU LER AKU KO TU PAKAI KERETA LEMBU...OTAK PUN OTAK LEMBU....

      Delete
    5. KO PUN SAME.....KAH..KAH..KAH..

      Delete
    6. Kawan jalan kaki snbil taip komen nie lar hidup sbagai marhaen setapak mara sepotong ayat undur tidak
      Lawan tetap lawan
      Mengekang dakyah klepet

      Delete
  40. Akibat teraasul bab dobi, pelahap lobai Pas Brahmin dan Melayu Akeristokarat akan mengada upacara mentamak wang kertas dan syiling dipdg merbok . Wang ini kemudian akan ditandatanahn Atahbetullah Eddy utk kegunaan Isle shj.
    Bahagiakah setelah mempamirkan ketotokan dan kejumudan yg mengaibkan seluroh unat Islam?
    Bangsa dan Islam ditunggang tonggek.
    UMNOBNPAS sudah benyai. Pelahap2 sudah disedut keluar otak. Dah la bodoh, hendak dipaksa Rakyat tunduk lagi...
    Semestinya Tidak.

    ReplyDelete
  41. Graduan boleh ambik upah panjat kelapa; beruk tak nak buat dah kerja tu kah kah kah kah tu la sapa suruh undi BN padan muka hutang bertimbun kerja tak ada kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1331...ko ni mabuk todi ke mabuk ketum....

      Delete
    2. Aku mabok totum...todi+ketum kah kah kah kah padan muka korang undi umno; sekarang ekonomi cam sial anak2 korang

      tarak kerja
      hutang merata
      pi la panjat kelapa
      ganti kera
      Kah kah kah....please please please learn from you f'kn mistake and never ever vote 4 bn again...

      Delete
  42. Ni 1 lagi bala menunggu Madey Al Kutty. Beratus2 laporan polis telah dibuat terhadapnya, diketuai oleh Muhtar Suhaili, JK PAS pusat berkaitan ucapan rasis Madey terhadapa DSNR, semasa himpunan krepekbasi lepas. Madey telah mengungkit keturunan Bugis DSNR yg dikaitkan dgn lanun, sedangkan dari sejarah org2 bugis adlah pelaut, pengembara dan pedagang yg hebat. Beliau juga menghalau DSNR balik ke Bugis. Ini merupakan penghinaan kpd setiap warga etnik spt jawa, banjar, mendeliang, cina, india yg datang ke Malaya dulu . Secara tak langsung, Madey pun menghina keturunan datonya AL kutty tu yg datang dari kerala. Ini lah politik terdesak yg terpaksa dimainakan oleh Madey dan PH, bercakap tak menggunakan akal tapi semaat2 mengikut nafsu amarah yg meluap2. Dah terbayang depan mata kemana dia kan pergi jika PH kalah nanti...berjiran dgn DSAI, Pizi dan DSSA kat dalam. Memang gandingan 4 samdol termantap sejak merdeka !

    ReplyDelete
  43. Pihak mana yg betul gagal admin dah kilas
    Hamba nak cakap banyak pun udah malas
    Tapi pihak yg burok Tuhan tetap kan balas
    Pdg Pj Timor, udah beri gambaran yg jelas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  44. Mmg nak tergelak bila tengok cai2 keparat
    Kemain caii2 biol perah tenaga dan kudrat
    Tiba di Pdg Pj org yg ada tak berapa kerat
    Maka duka lara di hati cai2 makinlah berat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  45. 14.09,pdg PJ Timor bukan ukuran,tgk le keputusan PRU ke 14 nanti,confirm PH menang bergaya,org dah tak main lagi isu kaum dan agama tu,yg penting sekarang selamatkan negara dan bangsa Msia.....saya tak pernah ke mana2 kempen PH,tapi sekeluarga dah tetap pendirian...hidup PH

    ReplyDelete
  46. Awas geng talibanisasi dah keluar lokap, masih menyindir lagi sultan dgn menyatakan tin kosong lebih baik kerana tak ada arak, agaknya geng ni kawan siapa??

    ReplyDelete
    Replies
    1. geng lobai lontoihhhhhhhhh

      Delete
    2. Lobai Talibun mng khianat. Pemusatan adalah aksi merompak kuaaa dari Raja2 ketas Islam. Rakyat dik9ngk9ng aturan dan kekangan akal. Kuaaa Allah keatas syurga neeaka pun mahu diculik.
      Sekira tidak dihentikan Taliban Extremist, Malaysia sah2 akan kecundang.

      Delete
  47. hahahahahh............najib TIPU melayu lagi.......

    DUIT FELDA BERbillion kena TIPU...

    gUNA Wang felda...TAPI Byar duit bukan pada felda tapi pada sesaorang PIMIPINAN umno yg berahsia di British Virgin Islanddddd..

    Melayu kena tipu hidup-dup..Dahlah belasah 55b duit 1mdb,sekarang ni belasah berbilion duit felda...

    apa nak jadi dgn najib ni..selamber jerr..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Desas desus bertiup kencang didalam PAS perihal ahli bawahan yg akan memberi undi kepada ph sebagai protes kepada tghh yg dilihat mesra umno.

      Mmg logik kerana ada sebilangan besar ahli pas warga tua yg menjadi mangsa amanat hadi yg mengkuncar kancirkan keluarga mereka, hubungan sesama sahabat dan penduduk kampung. Mereka masih lagi terkesan dan merasa dikhianati.

      Keadaan menjadi semakin menarik! Kita tunggu perkembangan selanjutnya. Adios umno!

      Delete
    2. Jho Low butir Taek adalah Melayu Isle sebebarnya. Isle waj8b makan Taek. Melayu Isle wajib taat tahap taek pada ketua.

      Delete
  48. Kementerian Pembangunan Usahawan dimansuhkan masa najib mula2 pegang jawatan PM. MARA jadi anak angkat KKLW. Kontraktor melayu hancur tanpa bantuan.

    ReplyDelete
  49. non graduan boleh join rempit2 zombie, pusing port2 sehingga suboh.
    mat garaduan boleh bawa uber.Minah graduan boleh buat nasi lemak dara.
    Sesekali ada acara dpt rm50 dan sehelai tshirt jd prop Akeristokarat. Ataupun boleh penuhkan 200k Fasttalkin.
    Janji melayu Isle...hebat.

    ReplyDelete
  50. Tengah viral..DS Jamal memberi makan t/hari percuma kpd rakyat Msia di restoran NGOnya selama 3 tahun mulai hari ini. Terbuka kpd semua tanpa mengira gender, ras, agama dan pegangan politik. Hebat betul DS Jamal. menglahkan soup kitchen pulak. Yg tak dialu2kan bukan w/negara saja. Ini lah cth aktivis Ngo yg perihatin terhadap sesama insan. Kekayaan tak kan dibawa mati..semasa hidup ni lah perlu dikongsikan. Tak lama lagi akan dibuka sebuah lagi outlet di sekinchan. Aku pun pelik, Madey Al Kutty yg super billionaire tu tak terfikir ke nak buat mcm DSJ. Kalau 1 billion dia sanggup jolok pada LKS, aku rasa 1000 outlet pun dia boleh buka kat Selangor ni. Org mcm Madey ni mana pernah cuba merasai kesusahan dan keperitan hidup rakyat marhaein...makan pun di hotel 5 bintang aje. Tu pun tak pernah keluar duit sendiri, ada aje balaci2 yg bayarkan...kedekut nak mampus. Duit org nak, duit sendiri..sori lah. Rakyat selangor yakin, DSJ ni ikhlas, dia pun sebut langsung takde agenda politik utk PRU dll. Apa kata kalau Macy dan RATK singgah kat outlet tu bila2 rasa nak makan t/hari free, boleh juga save budget sikit !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apabila balacai pelahap taek Najib terpaksa dikerah masok blog Anti Jubbo utk meratap, maka sah lagi bersuloh. Kegihilan meningkat mendadak selagi tak berani bubar. Simply obvious.

      Delete
    2. Slow sikit subur jubbo tu. Bergegar sg buluh.

      Delete
  51. BILA MAU BUBAR?

    ReplyDelete
  52. BUBARLAH KALAU DAH YAKIN KUAT

    ReplyDelete
  53. Geng najib tu sembang kencang, punggong penuh taek...skrg dia tgh gigil tahap kronik. Yg melegakannya hanya hidangan syok sendiri dan racun rakyat dlm media sehala.
    Dah cukup tu,smapai prigram Selamatkan malaysia pun tak boleh join. Memamg petualang subversif pro komunis CCP. UMNOBN hanya politburo komunis. Pastaliban adalah extremis gua.

    ReplyDelete
  54. seruan DS Najib Razak memang tepat lagi pun telah banyak inisiatif diperkenalkan oleh kerajaan kepada para belia yang ingin berkecimpung dalam dunia perniagaan..beliau tidak pernah gagal mentadbir negara dan setiap kejayaan yang dilakar oleh pentadbiran najib razak umpama mimpi ngeri buat pembangkang.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...