Friday 20 October 2017

LEBIH BAIK HADI CAKAP BEGINI SAJA - MARILAH BERSAMA-SAMA PAS MEMENANGKAN BN


Walaupun tidak dizahirkan secara rasmi, kecondongan Pas kepada UMNO dan BN serta keinginan mahu melihat Najib Razak terus kekal sebagai Perdana Menteri semakin sukar untuk disangkal.

Satu demi satu kenyataan yang dikeluarkan oleh pimpinan parti itu, jika disoroti, semuanya lebih menjurus ke arah untuk memastikan Najib tidak kecundang dalam pilihanraya akan datang.

Pas seolah-olahnya lebih rela mereka sendiri yang kalah asalkan yang menang ialah Najib.

Sama seperti UMNO dan BN yang tidak rela melihat Pakatan Harapan dan Tun Mahathir Mohamad menduduki Putrjaya, Pas juga sedemikian adanya.
Lantaran itu, meskipun Pas merupakan sebahagian daripada pembangkang, tetapi yang dimusuhi mereka bukanlah UMNO dan BN, sebaliknya adalah Pakatan Harapan yang merupakan sesama pembangkang juga.

Boleh dikata tidak ada, kecuali oleh Tuan Ibrahim Tuan Man, serangan daripada Pas yang ditujukan kepada UMNO dan BN. 

Dalam beberapa keadaan, Pas hanya mendiamkan diri terhadap sekian banyak kemungkaran dalam negara, termasuk kecurian wang berbilion-bilion yang diperkatakan di seluruh dunia.

Tetapi, sedikit saja ada ruang untuk menyerang Pakatan Harapan, mulut pimpinan Pas melakukan serangan macam bertih jagung jadinya.

Beberapa lama ini sebelum ini, Pas mengatakan mengundi Pakatan Harapan sama seperti mengundi DAP. 

Nada itu sama seperti apa yang dimainkan UMNO, meskipun hakikatnya mereka sedar DAP hanyalah bertanding 52 kerusi Parlimen saja dan saingannya pula adalah MCA, MIC atau Gerakan yang jelas merupakan parti-parti bukan Melayu dalam BN sendiri.

Pas yang dulunya bertemakan Islam dan menolak kebangsaan atau assabiyah, kini Islamnya entah ke mana, tetapi Melayunya kadang-kadang lebih daripada UMNO sendiri.

Sementara UMNO hanya berbaju Melayu dan bersamping songket, Pas siap bertanjak dan berkeris untuk memperlihatkan keMelayuannya.

Mungkin kerana agaknya gaya serangan kepada DAP itu tidak berapa jalan, kali ini Hadi sendiri mengatakan mengundi Pakatan Harapan adalah sama seperti mengiyakan kezaliman Tun Mahathir semasa berkuasa dahulu.

Kenyataan ini dengan sendirinya mengesahkan lagi bahawa Pas memang mahu menolong BN dan tidak mahu Pakatan Harapan menang dalam pilihanraya akan datang.

Tidakkah Pas sedar kezaliman Tun Mahathir dahulu adalah kezaliman UMNO dan BN, manakala Tun Mahathir kini sudah bersama Pakatan Harapan yang mahu melakukan reformasi institusi dan menyelamatkan negara?

Jika kezaliman Tun Mahathir dahulu yang ditakuti, Pas sepatutnya menolak UMNO dan BN kerana Najib adalah pewarisnya. Dahulu Najib menyokong kezaliman Tun Mahathir, sekarang beliau sendiri mengetuai kezaliman itu.

Maka, Najib jauh lebih wajib untuk ditolak dan ditakuti berbanding Tun Mahathir.

Tun Mahathir sebaliknya sudah meninggalkan kezaliman itu dan mahu berjuang untuk memperbaikinya.

Pilihanraya sudah terlalu dekat tarikhnya. Pas atau Hadi Awang tidak perlu terus berselindung di sebalik serangan kepada DAP atau Tun Mahathir untuk menyatakan sokongan kepada Najib, UMNO dan BN.

Lebih baik saja berterus-terang begini - marilah bersama-sama Pas untuk mengalahkan Pakatan Harapan dan memenangkan BN.

Najib menang, Pas pun senang.

Erghhhhhhh.....ehhh tiba-tiba sendawa pulak!! (ShahbudinHusin 20/10/2017)

271 comments:

  1. Replies
    1. Undi PAS = Undi BN
      Undi BN = Undi PAS

      Pertandingan 2 penjuru
      PAKATAN lawan BN/PAS

      Delete
    2. Pas hilang arah bila tdm letak jawatan. Mereka perlu bertahlul air liur basi untuk bersama pakatan dan lelong perjuangan kepada negara kebajikan. Hilang semua hudud yg dikatakan 0.008% sahaja dlm ajaran islam yg digembar gembur sebelum ini. Sekarang peluang pas kembali kerana musuh utama mereka telah kembali semula ke arena politik. Musuh mereka ialah tdm dan itu sahaja yg mampu menguatkan urat leher dan suara mereka yg dah lama tenggelam.

      Delete
    3. Macam-macam lah ucapan kalau dah gila talak ni. Tu lah, sedap sgt kutuk PAS. PAS sebenarnya sengaja nak sakitkan hati PH je. Itu pun payah nak faham.

      Apalah yg bengap sgt main politik.

      Delete
    4. Bekas spr kaw2 hentam mantan masa berucap diklepko:klentong-basi sbb masa tu Najib belum dilantik sebagai pm.

      Menurutnya lagi, pelbagai penipuan telah dilakukan dalam pilihanraya. Oleh kerana itu, selagi dia terus berada di dalam Pakatan Harapan, dia tidak akan membiarkan perkara itu berlaku. Sebaliknya akan memastikan kerajaan sedia ada disepak keluar.

      Justeru, siapakah 'BOS' yang dimaksudkan oleh Abdul Rashid, memandangkan boss dia dahulu hanyalah Dr. Mahathir dan Abdullah Badawi. Kalau dia hendak mengatakan Abdullah Badawi sebagai penipu agak mustahil memandangkan Abdullah Badawi mengharungi PRU 2004 dalam keadaan yang sangat selesa sehingga berjaya memenangi PRU itu dengan kelebihan majoriti lebih dua pertiga. Bagaimanapun PRU 2008, Abdullah Badawi berhadapan dengan masalah sehingga akhirnya memaksa dia meletakkan jawatan dan menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Najib Abdul Razak pada tahun 2009.

      Delete
    5. Tan Sri Ab. Rashid Ab. Rahman ialah seorang pesara kakitangan awam warganegara Malaysia berketurunan Melayu yang pernah memegang jawatan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) sejak 17 November 2000 hingga 30 Disember 2008.

      Delete



    6. China + lebai



      Chibai




      Pas dah nk pupus...

      Delete
    7. 1.apa yg najib dah buat pd pa$ ni
      2.mesti najib dah pasang perangkap pd pa$ dan pa$ sudah terjerat
      3.tali kelekang unta sudah di pasang pd hj hadi
      4.najib boleh tunggang unta tu bila bila masa shj
      5.aku risau hj hadi di umpan dedak dan ada bukti pd tangan najib
      6.dedak kira biasa tapi takut ada video sex hj hadi
      7.kerana sejak keblkgn ini ugutan video sex jadi trend
      8.aku tak boleh byg kan sama adengan mcm Mustafa ali
      9.aduhai nak muntah kalau di byg kan
      10.trend video sex ialah pembayang kpd pru14 sudah hampir tiba
      11.biasa nya najib akan guna last bullet ini bila masa utk umum pru

      Delete
    8. PAS TIDAK TAKUT KEPADA KEPUPUSAN SELAGI ISLAM DIJULANG,PAS TIDAK KESAH DENGAN SIAPA IANYA BERGAMBUNG ASALKAN TIDAK MENOLAK HUKUM ALLAH HATTA SYAITAN SEKALI.

      Delete
    9. Solat 2 imam dalam satu qariah dulu.....hukum Allah ke??

      Delete
    10. 21:34 & 22:25 ... dah baca ke idak 20:58 jgn lagho ya.

      Delete
    11. Dan 22:41 harap baca 20:58 ye

      Delete
    12. 22.46....harap baca ye.

      Petikan FMT News 14 Okt 2017.

      Bekas pengerusi SPR ikrar halang penipuan pada PRU14

      PETALING JAYA: Bekas pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman sedang mempersiapkan sebuah pasukan untuk menghentikan sebarang cubaan melakukan penipuan pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) nanti.

      “Macam-macam perkara yang hendak ditipu. Saya bagaimanapun sedang ‘monitor’ perkara ini, selagi saya di barisan depan, saya tidak akan benarkan semua ini berlaku.

      “Saya sedang siapkan jentera, tuan-tuan jangan takut, undi yang tuan berikan adalah rahsia. Jadi kita boleh keluarkan kerajaan ini,” katanya pada himpunan “Sayang Malaysia Hapuskan Kleptokrasi” di Padang Timur, hari ini.

      Rashid yang juga naib presiden PPBM mendakwa hanya pegawai tertinggi kerajaan yang menyokong kepimpinan Barisan Nasional (BN).

      “Selagi ada kerajaan yang memimpin sekarang ini, negara kita tidak akan menjadi baik. Kita harus malu pada dunia yang kini mengutuk kita, yang tidak mengutuk hanyalah pegawai tertinggi kerajaan,” dakwanya.
      ___________________________________

      Petikan FMT News 14 Feb 2017.

      Bekas pengerusi SPR dakwa Umno guna senarai undi naikkan keahlian

      PETALING JAYA: Bekas pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman mendakwa ketua bahagian Umno menggunakan nama daripada senarai pengundi untuk dijadikan ahli Umno supaya ahli parti berjumlah 3 juta.

      Rashid, kini naib presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) berkata ia dilakukan dengan tujuan menubuhkan cawangan Umno di serata negara.

      “Belum tentu lagi betul ke tidak 3 juta. Yang saya tahu dulu, tak ada pun. Hanya sejuta sahaja.

      “Yang lain semua ketua bahagian masukkan nama daripada senarai pengundi,” katanya pada satu forum PPBM di Alor Setar, Sabtu lalu.

      Turut hadir ialah Pengerusi PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad, dan beberapa pemimpin PKR and DAP lain.

      Rashid yang berkhidmat dengan SPR selama 27 tahun sebelum bersara sebagai pengerusinya, bagaimanapun tidak menerangkan lanjut, dan berkata perlu masa berjam-jam untuk menghuraikan apa yang diketahuinya.

      Delete
    13. Mentekedarah dedak macam mana tak support MO1

      Delete
    14. Mr Jebon,
      Kau betul best la. Sebiji macam Jamal Jamban yang Rafizi kata adalah badut politik yang dia suka secara peribadi.
      Perbezaannya cuma adegan kau dan dia berlainan. Dia mempunyai dua watak iaitu aggresive dengan tukul besi dan watak kurang siuman dengan tuala dan berus gigi. First of its kind in world politic arena.
      Blog Tuan Budin diceriahkan oleh sekor lagi badut macam kau tetapi watak kau tidak bertukul besi. Cuma kelihatan lebih lembut dengan agenda tersembunyi iaitu mengkhianati sesama insan untuk kekataan sendiri.
      Kebanyakan komen di blog Tuan Admin semuanya berfakta tapi you punya banyak banyak Auta.
      Tetapi macam Rafizi juga secara peribadi saya suka badut nacam kau kerana terlampau tegang pun tidak baik nanti cepat tua. Komen kartun kau meneutralkan kesemuanya ketegangan itu.
      Thank you clown for making my day full of laughther. Well laughther is the best medicine anyway. No one should have any doubt again that you must have obtained your MBA from the top among the top Circus in the world. Keep it up, hopefully you can come up with more worst then the ridiculously twisted comment that you have put up.
      Well done again for your unimaginable useles efford.

      Delete
    15. NurBaiti Ramli20 October 2017 at 22:25
      PAS TIDAK TAKUT KEPADA KEPUPUSAN SELAGI ISLAM DIJULANG,PAS TIDAK KESAH DENGAN SIAPA IANYA BERGAMBUNG ASALKAN TIDAK MENOLAK HUKUM ALLAH HATTA SYAITAN SEKALI.

      Komen balas:-

      Astaghfirullahal-'azhim di atas komen manusia ini yang amat menyimpang daripada petunjuk AlQuran.

      Lihatlah bagaimana Allah membongkar kepalsuan mereka apabila mereka menggunakan syaitan sebagai 'kayu ukur' kpd kesanggupan mereka untuk bergabung dengan sesiapa saja di atas nama Islam (kononnya) hatta syaitan sekalipun padahal di dalam AlQuran Allah berulangkali memperingatkan manusia bahawa syaitan itu adalah musuh yang nyata.

      "Aku berlindung kepada Allah daripada syaitan yang direjam. Iaitu mereka yang membisikkan was-was dan ragu-ragu di kalangan manusia dan menyebakan manusia menjadi was-was dan ragu-ragu. Termasukah syaitan-syaitan dari kalangan jin dan manusia."

      Delete
  2. Replies
    1. Hadi makan pil


      Pil apa yg boleh melompt

      Galop galop

      Delete
    2. Dah konpom golap gulito maso dopan penyamun MO1 Najib

      dongan ponahsihat dio Hadi penipu.

      Tidak syak laie..

      Delete
    3. Tahniah tuan, dapat nombor wahid.

      Delete
  3. Pas pon dah jadi layu akibat kemelayuan...lebih melayu dari islam puak ni.apa2 hal lebih melayu,dasar sebenar dan amalan islam tolak tepi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang dah tak tinggal dlm rumah rakit dah skrng ni

      Delete


    2. 2013


      Hdi kata org serawak pkai cawat


      Ini mulut busyuuuk tok guru hadi todi

      Delete
  4. Replies
    1. Gila talak tahap 4. Tunggu nak mampus je.

      Delete
    2. Lobai pas ni kat orang bawahan kena tawaduk lupkan duniawi, tp ularmak boleh pakai odi, ferrari merz bagai..pas pis pus..pastalqin

      Delete
    3. Pas umpama cikaro gatal
      Ingin bermukah dgn gincu pink
      Psal lama sangat jdi bersekudukan

      Delete
  5. Itulah tanda kejatuhan PAS sudah hampir. PRU14 akan kalah royop. Habis wang pertaruhan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perrr janji dapat Kelantan sudaahhh.....

      Delete
    2. Tok guru apa tau. Woluk pandai lah

      Delete
    3. Janji dapat masuk syurga di Golok

      Delete
    4. Z pasar borong gila janda tahap 4, tunggu nak mampus je.

      Delete
    5. Jaga2 wak jgn sampai keguguran..

      Delete
    6. Pas pis pus..ularmak pas boleh doggie tau..pastu pkai spender beso

      Delete
    7. Doggie dgn wak kojola kengkang lima kupang

      Delete
    8. So amanat tahun 80an di banggol peradong yue terguna pakai lgi ker pada puak yg dituduh kafir itu masih terguna pakai hingga hari ini?
      Jika tidak lgi aderkah tuan guru telah membuat sidang media menyatakan khilaf nya tntang amanat itu?
      Pokoknyer adakah masih jahiliah puak barisan itu?
      Atau king maker telah mengislam kan mereka?
      Membangun bersama islam yg bagaimana tu?
      Kawan yang jahil mohon
      Pencerahan terutama ukhti nur baiti ramly nama btul lgi

      Delete
    9. Bro RATK,

      Mereka semua menyangka amanat takfir itu telah selamat disapu ke bawah tikar dan tidak akan kembali mengejar mereka sampai bila-bila.

      Sudah jelas sekali bahawa mereka benar-benar menyangka Allah sifat lalai dan lupa, wal'ayazubillah.

      Tunggu dan lihatlah apa yang bakal berlaku apabila penghakiman itu benar-benar tiba.

      Delete
  6. Sumbangan Tun jauh lebih besar dp kezalimannya,zalim yg bagaimana,tak terdengar mana2 ahli pas atau pemimpin pembankang kena sula...
    Lebih baik menyokong Tun,beliau tak pernah rompak wang negara masuk akaunsendiri,bukan sikit2 pulak tu.....billion2 beb....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa cerita berniaga kosmetik

      Delete
    2. 19.58..Gila atau dah nyanyuk sangat ke kau ni. Duit2 beratus billion yg Madey rembat sepanjang 22 tahun rejim diktatornya tu pun kau nak sokong dia. Otak letak kat tapak kaki ke apa? Kau tunggu aje lah, tak lama lagi keluar lah keputusan RCI FOREX tu..kita sama2 tengok apa jadi pada malaon perembat harta rakyat tu !

      Delete
    3. Steady la geng Najib! Malaun yg perembat duit felda, derma Arab, filem lucah, hartanah2 di US, berlian, tabung Haji, hakmilik kekal kpd China, makan duit cukai apa cerita?

      Delete
    4. Hello Geng Najib , RCI forex tu tak ada pun rakyat yang terpekik terlolong saperti kanser yang di bawa olih 1MDB .

      Yang terpekik terlolong pasal 'forex loss' tu hanya Najib serta beberapa kerat para penjilat dia saja .

      Saya berkeyakinan , keputusannya tidak mendatangkan impak yang memudaratkan kepada Mahathir kerana :

      1) Nor Yaakob sudah pun menyatakan dia yang melakukan urusniaga forex itu .

      2) Tiada satu syarat pun yang menyatakan urusniaga itu di mestikan mendapat lampu hijau dari Mahathir . Ia berlainan dengan urusniaga 1MDB dimana di bawah Artikel 117 penubuhannya , keizinan Najib di perlukan untuk semua urusniaga yang di lakukan .

      Delete
    5. Geng Najib........ini zaman komputer......dengan mudah boleh jejak transaksi bank dan buat money trail.

      Beratus billion bukan sikit2.........tentu ada transaksi yg panjang boleh dikesan melalui komputer perbankan canggih masakini.

      Ini bukan zaman perang Hitler......ni zaman IT..........sumer akaun seluroh dunia disimpan dalam perisian komputer. Sumer aktiviti keluar masok duit dicatit secara otomatik oleh komputer.

      2.6 bilion pon orang boleh kesan.........inikan pulak jumlah besar beratus-ratus bilion.

      Yang ciput lagikan orang boleh nampak.......yg besar pulak tak boleh....??

      2.6 bilion pon orang simpan dalam akaun bank..........takkan beratus-ratus billion orang nak simpan bawah bantal......

      Apa punya gilerlah.....

      Jangan jadi sewel buat cerita..........kalo betol ada transaksi hitam putih yg beratus billion tu........dah lama Kassim Baba orang kaya penyamun guna bukti tu untuk dakwa Tun M.........

      Lagi cepat hayat politik Tun M mati.......lagi selamat kedudukan Kassim Baba....

      Tak gituuu...??

      Delete
    6. Pantang tinggal kejap geng najib mula membuai taik disini
      Dengan propaganda cilabi karangan jasa agensi putar belit

      Delete
  7. auta seorang presiden parti yg tiada masa depan dalam politik malaysia.cari la hujah yg lebih bijak dan dinamik utk promosi parti anda.kesian lebai PAS ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat apa nak percaya kat parti angkat sampah tu.
      Pengikut Angguk Saja

      Delete
    2. 19.58..jangan buat tuduhan dan fitnah sesuka hati kalau takde bukti. Nak buat apa menambahkan dosa kering aje..aekurang2nya DSHA berpijak di bumi yg nyata, bukannya berfantasi spt PH...melalak siang malam nak tawan Putrajaya tapi dalam kelambu sendiri banyak lubang2...nampak aje mcm tidur sebantal, tapi mimpi asing2 !

      Delete
    3. Geng Najib...
      suruh lebai PAS g belajar sifir dulu lah...

      Delete
    4. Hello Geng Najib ,

      Pandainya kamu menasihati orang lain jangan sembarangan membuat tuduhan dan fitnah .

      Kamu tu bagaimana pula ? Bukankah kamu sendiri yang banyak membuat tuduhan serta fitnah . Yang bohong tak usah katalah . Kalau benar Mahathir curi berates billion , silakan buat laporan kat ajensi2 yang para walaunta bilang hebat tu .

      Oh ya .... sudah yakin kah kamu Mat Indera tu asal keturunannya dari Siak , Riau atau masih lagi percaya dia orang bugis ?

      Delete
    5. Bro Diny.....ini taraaakkk baca punya worang.

      Delete
    6. Hadi awang tak berfantasi geng najib hehe tak berfantasi kakak ko
      Ko nie sama cam pak lebai hidup dlam fatamorgana

      Nk btndimg sendirian konon taruk 100kerusi tue pehal?
      Mnang sume?
      Kalo ko geng najib ngan lebabai mmang berfantasi sampai inzal kot ape lebodoh analogi kau tue

      Delete
  8. Replies
    1. Udah diupgradekan.......sekarang Bank Milo.

      Dulu kereta cabuk ajerrr.....sekarang Audi.

      Delete
  9. Mcm tu lah alkisah lobai2 pas yg selalu nak makan free...

    ReplyDelete
  10. Rakyat kini semakin cerdik,temberang berasaskan kaum dan agama,tak main lagi ler......
    Yg dok menekan rakyat kini ialah gst,nilai ringgit merudum,hg barang dan rumah tak terkawal hg melambung2,graduan ratusan ribu menganggur,pati semakin rambai dan bermaharajalela...kini dr afika dan amerika selatan pun berlambak2 di kl tu....melayu merempat di tanah air sendiri...salah Tun lagi ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dahlah merempat berpenyakit hiv/aids pula tu.

      Delete
  11. Yg dok jahanamkan tabung haji,felda,mara ,kes mdbbb dan bagai2 lagi tu sape pula punya angkara?,setau gua,tun dah bersara dr jwt piem sejak 2003,nak menipu tu berpada2 le

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas mana tahu mathematics. Setakat tahu kira 1 2 3 4 saja.

      Delete
    2. Nak temuntah hijor teman kalo baca pasei Pas ni.

      Mula2 Amanat Berassaappp
      Lepas tu Hudud
      Kemudian Negara BerrrrKebajikan
      Terkini RUU355

      Ehhhhh.....beraaapaaa banyak tukaaarrrr daaaa.....

      Delete
  12. PAS/Hadi declare sajalah masuk BN dan sokong perjuangan UMNO.
    Senang penyokong nak buat pilihan.

    Minta maaf pada puak UMNO yang telah dikafirkan dan punca sembahyang dua imam dan juga haram memakan sembelihan puak UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Solat Hajat KO udah lamaaa ke lauuuuttt......

      Delete
  13. Dah mula hamun TGHH pula. Hari Jumaat ni buatlah kerja yg lebih baik. Baca surah Al-Kahf ke. Lebihkan sedekah ke. Buat apa tambah dosa fitnah dan hamun Ulama'. TDM memang banyak yg perlu dijawab. Dari lesap harta rakyat beratus billion, penjara dan bunuh org yg menentangnya ke keruntuhan system kehakiman. TDM patutpun pencen dan bertaubat. Malang nafsu dan egonya terus memujuk TDM untuk teruskan kerosakan dgn fitnah. Kalau saudara benar sayang TDM suruhlah dia pencen, bertaubat dan habisksn sisa hidupnya buat amal solih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yong Jebon........ada baiknya kalo ko jaga amal soleh ko jerrr......

      Sebokkan diri dengan amal soleh......tapi bukan sebok merasa diri tu soleh.
      Paahaaammm maknanya tuuu Yong.....??

      Apa ko tak rasa Pahlawan marang meraaapuuu marang sekeperrr ko tu ada banyak persoalan yg perlu dijawab..??

      Bila ditanya jawapannya melencong ke lain. Lain ditanya lain dijawab. Nampak macam jawapan tapi bukan jawapan.

      Yong Jebon......duit yg dipulangkan pada Tok Arab tu pon mana hitam putihnya selain dari cakap air lior ajerrr...??

      Kamu bagi video yg kabornya Tok Arab ngaku bagi derma........tapi cakap Tok Arab tak dengar cuma diulas pemberita.......kalo betoi....apa salah tunjukkan rakyat bukti hitam putihnya...??
      Kan ke senang gitu boleh tutop sumer spekulasi.

      Dulu leasehold dikatakan freehold. Jauh bezanya tu Yong.......

      Sign pon sign buta sepatah haram tak baca.

      42 juta masok akaun pon tak tau dari mana, dari sape....

      Akaun di Ambank yg dah ditutop dulu tu sape tuannya...??

      Yong Jebon.....tak payahlah susah payah mikiokan amalan tobat orang.....

      Kamu pikio hei kamu udahle.......amalan kamu konpom diterima ke Yong...?? Pasti.....??

      Delete
    2. Correction
      Freehold dikatakan leasehold.

      Sorry Yong.....teman tersilaappp...

      Delete
    3. Make it simple Mr J,

      Tak payah nak toleh kiri kanan dpn blkg...; TGHH perlu tanya diri sendiri:

      Mengapa, bila berpeluang mentadbir negeri T'ganu; hanya bertahan SEPENGGAL shj...???
      Kenapa tak boleh yakinkan penduduk T'ganu, utk terus kekal memerintah...???

      Bila berpeluang rampas balik dgn undi tak percaya, PAS memilih utk tidak mahu buang undi tak percaya; PAS memilih utk stick agar BN kekal mentadbir T'ganu.

      Lepas tu, menggelupur utk dptkan pengaruh agar rakyat T'ganu memilih mereka semula...

      Jadik, mcm mana nak mengorak langkah utk mentadbir negara...?????
      Ada kerusi dlm Dewan Rakyat pulak, ambil pendirian "berkecuali" bila tiba waktu beri undi samada bersetuju atau menolak.
      Mampu ke...?????

      Wayang....

      Delete



    4. Lebai masuk politik makna lebai mulut yahudi


      Klau tak nak d maki... jgn campur aduk.dakwah dan politik



      Aman dunia Aman islam

      Ini islam dah mcm belacan dek hadi mulut yhudi

      Delete
    5. j lagi. hari tu menyampah dgn blog ni banyak fitnah dia cakap. masuk jugak, rindu la tu.

      ko yg selalu cakap, apa2 pun harus ada bukti. tapi ko jugak yg tulis ikut sedap aja. lesap duit beratus billion? rc belum keluar lagi la de!

      tu la cakp org, ko pun sama jugak kan? jadi jgn la nak fasik kan org ka, nak munafik kan org ka.

      bila kita debate pasal politik ni, hal yang nyata. facts and figures must be there. klu tak macam chimpanzee la, otak ada tapi tak bole pikir.

      org salahkan hadi ni sebab dr perangai dia sendiri sebelum ni dah serabai. itu kenyataan. jadi klu kami2 ni salah, ko tolong la tunjuk bukti yg kami ni salah, bukan pakai air liur. klu ambik mba pun jawap pakai air liur, fail! tapi klu mba dari outer space, tak tau la aku.

      aku takde mba. tapi aku tau kalau 25-9=15 tu salah!

      sampai sekrg hadi tak nak review amanat dia, tapi dia pandai. ko baca mulut dia klu dia cakap. dia kata klu undi ph, sama dgn undi tun. tapi dia tak cakap suroh undi umno kan? klu dia cakap undi la umno, kan dah terbalik dgn amanat dia dulu! ni la org politik! cakap lain kat mulot, tapi maksud lain.

      najib pun macam tu kan? ko pun sama kan?

      Delete
  14. My gut feeling is telling me that most of the statements coming out frm tghh are not from him but from pmo. Definately najib is running the whole show now and hadi is only acting on najib's behalf. I know heavy metal when i heard one and this song that is sang by hadi has najib's tune in it. Fortunately, the majority of people in malaysia does not like this kind of song no more. We all like what Tun is singing now with a bit of twist and it will be a big hit!

    ReplyDelete
  15. HIMPONAN.KELEPETOKWAN DI ALOK SETAQ
    CANCELL SBB BOGIS NAK BAGI KAKI&PENAMPAQ
    COMA BOGIS PAKATON SAJA TERKINJAQ KINJAQ
    ASAL DEDAQ TOK WAN TOKONG BAGI KAT DEPAQ

    KIKIKIKIKI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE..HE..HE..TAKUT LER TUUUU....NANTI BALIK DARI BERHIMPUN RAMAI PULAK CAI-CAI FUKATAN HAPRAK YANG KOJOL....KAH...KAH..KAH...

      Delete
    2. Jeles ke..badak mana

      Delete
    3. Tak berniaga ker malam ni

      Delete
  16. Mr J,hang nampak ke Tun memikul c4 meletupkan altantuya,menembak tauke am bank,serta duduk mencangkung menyimen kelvin?,tak elok menuduh tanpa bukti,tentu sheikh alhadi murka,tanpa 4 otang saksi lagi...

    ReplyDelete
  17. RATK
    Z pasar borong
    Macy

    4 ekor gila janda tahap 4.
    Tunggu nak mampus je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau dulu yg akan mampos aku rasa!

      Delete
    2. NASIB BAIK AKU TAK KENA

      KAKAKAKAKAKAKAKAKAKAK

      Delete
    3. RATK + Z + MACY= 3

      Dia kira jadi 4...

      AHHHHHHHHHHHH pening aku

      Delete



    4. Dia ada 4 lubang

      Telinga
      Hidung
      Bontot
      Pantat

      4 la wei...

      Delete
    5. Patutle kengkang yeoppp.....
      Baaagusss punya service.

      Delete
  18. Zack ,mengira 1 2 3 4 mcm mengira bini aje,nasib baik dlm Islam L dibenarkan mpy isteri serentak cuma 4,jika tidak,pemimpin2 pas pis pus ,sibuk dok kira bini dan kepala anak aje,di parlimen jd pasu bunga...diamanahkan membela rakyat,jd pembela perompak pula,rosak msia jd nya.ini kalilah bah...

    ReplyDelete
  19. Kerana budi prinsip tergadai,hebat betul penangan rm90 juta nih,tukar kiblat dr mekah ke beijing...ish...ish.....tentu lim kit siang punya pasal nih....

    ReplyDelete
  20. Berkain batik, orang beriadah
    Jalanan ke kota ,meratanya ada
    Marhean berpolitik,perang tak sudah
    Dahanan cinta , patahnya tiada


    Selakkan tabir,jahitan ngerutu
    Serikan beranda,gubahan batu
    Kelak di takdir,cintakan di satu
    Ajarikan dinda, tuhan yang satu



    Selaut gelora rindu buat abang
    Mas merah/KL/20 Okt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sini badak sana badak atas badak bawah pun badak, sapekah badak

      Delete
    2. ngapa bro 21:14 ?????????????????/

      Delete
    3. 2114..tu tengah gila Betina...sebab nak kahwin tak dak duit....

      Delete
    4. Jeles ke..kami ada badak bakal pm,, ko hado

      Delete
    5. Badai rindu gelora buat ayang:

      Keldai buta, kaki berkutu
      Belimbing muda, tinggal di dahan
      Andai kita, jadi bersatu
      Ku bimbing dinda, mengenal tuhan

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Tumbuh kemaman, berbulu lipan
      Berhimpun duri, lada peria
      Subuh di taman, selalu di depan
      Walaupun diri, muda belia

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
  21. saya masih belum putus asa n akan terus berdoa agar satu keajaiban akan berlaku. insya'allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah berlaku pun pak rahman
      Si kojola kengkang dah mengandung

      Delete
    2. Rahman dan Orang Bulan...mana pi Wak Suman Tempe (Othaman Ahmad)....dah lama tak siot kat blog ni sejak balik dari Padang Pj...he..he..

      Delete
    3. Budak suman masih terpinga pinga dia Bangsa Bogis Singapork... dah la Bogis singapork di layan mcm babi oleh lee kwan yew... sampao sini mamak kutty plak mulut celupar maki hamun bangsa bogis.... tu la budak suman amat punya perangai... di mana ada kesempatan dedak kat situ dia bertenggek....

      Delete
    4. Badak lg hebat..td gi zoo taiping...satu kolam dia conquer..bangkrup le malaysia

      Delete
  22. Bertaubatlah Mahathir, pesan Presiden Pas
    Ikuti wawancara Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bersama wartawan Muhammad Shamsul Abdul Ghani

    Baru-baru ini, Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa menyokong Pas sama seperti beri undi kepada BN, dan minta Pas supaya bertaubat. Boleh Datuk Seri jelaskan mengenai perkara ini?





    Pas bukan parti dalam BN dan kita akan bertanding di kerusi di mana BN bertanding. Selayaknya Mahathir bertaubat kerana dialah penyebab kerosakan sistem negara, mengurangkan hak dan kuasa Melayu-Islam dan Majlis Raja-raja, mengamalkan demokrasi tempang dan memerintah negara secara diktator. Semua kesalahan ini beliau tidak mengaku dan tidak minta maaf kepada mangsa, bahkan masih lagi mempertahankan salah lakunya. Ini menunjukkan beliau tidak jujur untuk selamatkan Malaysia. Yang beliau mahu adalah jatuhkan Najib sahaja. Hakikatnya, mengundi DAP, PKR, Amanah, Bersatu adalah mengundi dan mengiakan kezaliman Mahathir.

    Mahathir kata kebencian Pas kepada Amanah dan DAP melebihi azam untuk selamatkan negara dan agama. Apa komen Datuk Seri?

    Sejak ditubuhkan sehingga hari ini, Pas tidak meninggalkan matlamat untuk menyelamatkan negara melalui Fasal 5 Perlembagaan Pas. Bezanya, Pas mahu selamatkan negara dengan Islam bersama jaminan Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan Islam sebagai agama Persekutuan. Adapun DAP tidak menghormati perkara ini dengan berani menunjukkan sikap menentang usaha memartabatkan mahkamah syariah melalui pindaan RUU355. Amanah pula ditubuhkan di atas restu DAP untuk menggantikan Pas, malangnya Amanah tidak berjaya mendapatkan undi Melayu, bahkan penubuhannya memberi bebanan kepada DAP. Tambahan pula, kita melihat harapan DAP untuk selamatkan negara adalah palsu dengan beberapa kes pemimpinnya terpalit isu rasuah. Pas yang memerintah Kelantan hampir 27 tahun adalah kerajaan bersih tanpa rasuah dan diiktiraf sebagai pentadbiran berintegriti oleh agensi-agensi kerajaan yang membuat audit kepada pentadbiran kerajaan, walaupun tempoh masa pemerintahan lebih panjang.

    Polemik hubungan politik Pas-Umno sering dimainkan. Boleh Datuk Seri jernihkan isu ini, tambahan menjelang PRU14 nanti.

    Pas ambil pendekatan tahaluf siyasi dan taawun bagi hadapi PRU14. Pas bertahaluf dengan parti-parti dalam Gagasan Sejahtera bagi menghadapi BN dan Pakatan Harapan. Adapun dengan Umno-BN, kita mengambil pendekatan taawun iaitu menyokong apa yang baik dan positif demi keutamaan Islam dan Melayu dan kita membantah apa yang negatif dan salah yang merugikan negara dan rakyat seperti GST, TPPA, DLP dan Akta 164.

    Menjelang PRU14, pendirian Pas jelas iaitu tiada kerjasama dengan Pakatan Harapan. Namun, isu pertembungan tiga penjuru sering ditimbulkan. Bagaimana strategi Pas agar tiga penjuru ini beri keuntungan kepada parti?

    Persoalan strategi adalah rahsia, cumanya Pas telah meneliti satu persatu bagi setiap kerusi dan menyusun strategi berdasarkan maklumat akar umbi. Sasaran kita untuk menang 40 kerusi adalah realistik dan boleh dicapai.

    Saya juga melihat penganalisis politik sangat dipengaruhi oleh keputusan PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar untuk mengunjurkan apa yang bakal berlaku pada PRU14. Pas melihat dua PRK ini sebagai kes tersendiri, dengan pengertian lain. Senario politik di dua kawasan ini tidak mewakili keseluruhan senario politik di seluruh negara. Setiap kawasan ada ciri-ciri tersendiri, mengambil kira komposisi kaum, kedudukan kawasan di bandar atau luar bandar, parti-parti mana yang bakal bertanding, siapa calon dijangka bertanding, isu-isu setempat dan lain-lain. Oleh sebab itu, dalam mempertimbangkan boleh menang atau tidak, Pas tidak sekadar menganalisisnya berasaskan dua senario, tiga penjuru atau dua penjuru. Pas juga tegas bersama akidah Islam dan bersama asas Perlembagaan Negara yang mahu dirungkaikan oleh berbagai aliran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak harapkan si Mamak Madey ni Bertaubat....ekeleh sah harap ler....makin Tua makin MEROYAN....

      Delete
    2. Nk harap badak tu bertaubat..heyyy i bakal presiden pasemno la..merangkp pm malaysia..ko hado

      Delete
  23. Apakah lima kelebihan Pas berbanding Pakatan Harapan untuk menewaskan BN?

    Dasar Pas adalah Islam dan Pas tidak pernah menjual prinsip ini demi meraih undi pilihan raya atau kemenangan sementara. Islam jadi akidah perjuangan yang kukuh. Kedua, Pas ada kekuatan akar umbi yang tidak dimiliki oleh pembangkang lain. Kita ada 196 kawasan dan 7,063 cawangan di seluruh negara. Ketiga, Pas bersama Gagasan Sejahtera yang didukung oleh parti-parti politik, NGO-NGO dan tokoh-tokoh masyarakat.

    Keempat, Pas meninggalkan politik tegang dan amalkan Budaya Politik Matang dan Sejahtera yang lebih mendekatkan Pas dengan pengundi dan mewujudkan keamanan serta kestabilan politik negara. Kelima, orang Melayu bersama Pas. Kita perlu sedar undi teras politik Malaysia adalah Melayu. Mana-mana parti yang mahu jadi pemerintah mesti dapat undi Melayu dan kita lihat Bersatu dan Amanah tidak dapat menarik undi Melayu kepada Pakatan Harapan, cuma Pas perlu juga melibatkan bukan Islam yang masih tidak fanatik perkauman dan agama.

    Kekuatan Pas terletak pada dasar Islam, akidah perjuangan

    Bagaimana pula Datuk Seri melihat sikap pengundi terhadap Pas kini?

    Alhamdulillah, selepas DAP memutuskan hubungan dengan Pas, pengundi Melayu mula beralih kepada kita. Ini hasil konsisten Pas yang tidak mudah dicucuk hidung oleh DAP, khususnya dalam isu hak kepentingan orang Islam, berkaitan pindaan Akta 355 dan sikap berani kita menolak politik cauvinis perkauman.

    Tambahan pula dengan pendekatan Budaya Politik Matang dan Sejahtera yang kita buat, kita berjaya mendekati pengundi Melayu-Islam khususnya, dan bukan Islam yang menolak politik perkauman DAP. Kita sedar tidak semua orang bukan Islam suka DAP yang rasis dan perkauman.

    Kita juga telah berjaya merobohkan benteng dengan agensi kerajaan, penjawat awam, NGO dan banyak pihak yang bersedia jumpa kita. Ini hasilnya selepas kita mengamalkan Budaya Politik Matang dan Sejahtera yang dapat mengurangkan ketegangan, selain kita tidak bersama Bersih setelah ada bibit-bibit untuk mengubah hala tuju sebenar Bersih.

    Pas dilihat terus diasak di segenap penjuru, apa yang membuatkan Pas terus kebal meskipun terus diasak?

    Kekuatan Pas terletak pada dasar Islam dan akidah perjuangan yang tidak boleh dibeli oleh sesiapa.

    Pas sudah membuktikan betapa istiqamahnya untuk menegakkan akidah dan syariat tanpa mempedulikan apa juga halangan dan cabaran. Malah, pimpinan Pas sekalipun akan tercampak keluar atau dicampak oleh ahli jika tidak beristiqamah dengan Islam dan cuba mengubah haluan Pas. Pas parti milik ahli yang bersama Pas kerana Islam. Pimpinan boleh datang dan pergi tetapi ahli Pas tetap istiqamah bersama bahtera Pas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas istiqamah..golongan brahmin aka ularmak pkai odo porche..yg bawahan disuruh bersedergana lupkn dunia..isle pah..pas pis pus

      Delete
  24. Diuji dengan masalah kesihatan baru-baru ini, adakah ia mengganggu tumpuan Datuk Seri kepada parti? Lebih-lebih lagi dengan jadual padat di dalam dan luar negara.

    Alhamdulillah, kesihatan saya semakin baik dan saya dapat menghadiri mesyuarat dan program-program parti secara beransur-ansur.

    DAP tiba-tiba nyatakan hasrat bertanding di Kelantan. Adakah ini boleh dilihat sebagai perang terhadap Pas dan bukan untuk lawan Umno. Sebab seperti diketahui Pas memang dah lama bertapak di Kelantan.

    Itu hak demokrasi dalam negara kita yang membenarkan untuk mana-mana parti bertanding dan meletakkan calon, asalkan ada kawasan parlimen, bukan Pulau Kapas atau Pulau Bidong yang tidak ada pengundi.

    Melihat sambutan anak muda pada Himpunan Fastaqim 2.0 baru-baru ini, bolehkah ia diterjemahkan sebagai sokongan anak muda pada PRU14?

    Alhamdulillah, saya rasa terharu dengan kehadiran peserta Fastaqim 2.0 yang kebanyakannya anak muda. Ini satu harapan kepada Pas bahawa masa depan Pas sangat cerah. Dengan program-program yang dijalankan sepanjang dua hari, saya berterima kasih kepada anak muda yang berminat dan berani hadir serta menyertai pelbagai aktiviti yang diadakan.

    Di dalam Pas hari ini juga, saya ingin menjelaskan, Pas dibarisi beribu profesional muda yang tampil memperkemaskan pasukan profesional sedia ada. Oleh sebab itu, Pas tidak ketandusan pasukan yang membuat analisis berkaitan potensi pilihan raya dan gerak kerja parti lain. Pas hari ini mempunyai persediaan pilihan raya lebih lengkap dan menyeluruh dengan tampilnya profesional muda ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 21:22,TQ diatas kesungguhan anda mengirim
      ucapan Hj. Hadi tersebut.Tetapi yang aku musykil
      kenapa di kalangan rakan aku yang berasal dari
      kelantan yang dulunya pekat hitam kat parti Pas
      sudah berubah angin kepada PAN. Mereka cakap PAS
      sudah tidak seperti dulu lagi, tak sama macam
      diZaman Tuan Guru Nik Aziz. Orang Kelantan sejak
      dulu lagi aku tengok lebih pro kepada ketuaan
      kelantan. Masalah Haji Hadi bukan dari Kelantan.

      Haji Hadi di lihat bermusuhkan Husam.Punca Husam
      dipecat pun kerana tidak mahu pas dan umno berbaik.
      Inilah logik yang bersarang pada orang kelantan.
      kerana sejak dulu pas umno bermusuh.

      Jadi Husam dilihat lebih kukuh pegangannya dari
      Haji Hadi dalam menentang musuh.Dengan Husam
      sebagai pengerusi PAN kelantan,pasti tsunami
      perpindahan pengikut PAS ke PAN akan berlaku.

      Pas perlulah bekerja keras untuk mempertahankan
      Kelantan, Tapi aku tak nampak Pas mampu bertahan

      Delete
  25. Budaya Politik Matang dan Sejahtera(BPMS)
    PAS menampilkan BPMS adalah kerana ingin mengubah pendekatan politik konvensional negara yang sangat terpengaruh dengan populisme.
    Kriteria pertama BPMS; Politik Bertunjangkan Prinsip. Prinsip merupakan perkara yang sangat asing dalam kamus politik hari ini. Orang lebih minat dengan pragmatik, iaitu bertindak berasaskan keuntungan. Mengamalkan BPMS bermaksud berpegang kepada prinsip Islam, dan tidak akan berubah walau apapun berlaku. Pragmatik pula menggunakan Islam dalam bab yang menguntungkan sokongan politik sahaja. Yang merugikan, dikesampingkan.

    Kriteria kedua BPMS, Politik Dakwah. Dakwah bermaksud mengajak kepada kebaikan, amar makruf mahi mungkar. Bila berdakwah, ada perkara orang suka dan ada perkara orang benci. Populisme hanya mengehadkan bab dakwah pada perkara yang orang suka sahaja, walaupun perkara itu bukan keutamaan (aulawiyat) dan mengesampingkan perkara dibenci walaupun ianya adalah keperluan (dhoruriyat).

    Kriteria ketiga BPMS, Politik Berasaskan Solusi atau Penyelesaian Islam. Politik populis hari ini menfokuskan kepada mendedah masalah dan kepincangan sahaja, kerana rakyat memang suka dengar kutukan dan cemuhan. Malangnya tidak mementingkan soal bagaimana mahu selesaikan masalah itu, kerana rakyat tidak suka berfikir benda yang kompleks.

    Kriteria keempat; Politik Utamakan Rakyat. Meletakkan kebajikan rakyat dihadapan, sanggup bertolong-menolong dengan pesaing politik demi rakyat. Tetapi populisme tidak boleh menerima apa-apa tindakan yang memberi mileage kepada pesaing politik, walaupun ianya menguntungkan rakyat.

    Kriteria kelima; Politik Damai dan Diplomasi. Populisme hari ini lebih suka dengan politik konfrontasi dan penentangan, kerana lebih membakar semangat dan meriah.

    Kriteria keenam; Politik Benar Bukan Persepsi. Politik mengutamakan facts and figures. Mementingkan keabsahan sesuatu maklumat. Namun populisme tidak kisah sama ada benar atau rekaan, yang penting boleh untung politik.

    Kriteria ketujuh; Politik Rasional dan Profesional. Politik mendahulukan perancangan dan pengurusan strategik. Tetapi populisme adalah politik cacamerba yang tidak mementingkan rangka dan dasar. Mana yang rakyat suka, balun sahaja.

    ReplyDelete
  26. Gejala Dakwah Populis

    Populariti diperlukan atas tujuan dakwah dan politik. Islam mengharuskan popular. Yang ditegah adalah populis iaitu berpura-pura. Yang dilarang adalah menjadi popular sebagai matlamat, bukan wasilah. Ditakuti yang dicari hanyalah redha manusia, bukan lagi redha Allah.

    Takut manusia marah sampai membelakangi kebenaran, ini populis. Buat satu perkara tapi cerita 10, ini populis. Tolak program yang tidak menaikkan populariti, ini populis. Buat apa yang orang suka, bukan apa yang orang perlu, ini populis. Takut melawan arus, ini populis.

    Berikut adalah petikan kuliah Tuan Guru Ayah Chik bertarikh 24 Februari 2017 di Masjid Rusila. Menjelaskan dakwah antara prinsip dan populis:

    "Seringkali berlaku dalam Harakah Islamiah, mereka yang lemah iman terperangkap dalam pujuk rayu manusia sehingga lupa pertolongan Allah. Lalu mereka mengadakan uslub-uslub yang terlalu longgar mengenai pergantungan kepada akidah dengan berlindung di sebalik perkataan 'hikmah'. Ramai yang beralasan hikmah dalam dakwah ialah kena bercakap yang orang setuju sahaja, yang orang suka dengar. Yang orang tak suka dengar jangan bercakap. Barulah orang ramai datang kepada kita.

    "Ramai pendakwah-pendakwah terpengaruh dengan cara sebegini. Akhirnya sikap ini membawa kepada meletakkan sebab-sebab manusiawi mengatasi anasir rabbaniyah dalam menjayakan cita-cita dakwah Islamiah. Selepas itu mereka jadi hanyut dalam arus yang memesongkan dari matlamat asal untuk mencapai redha Allah, kepada matlamat yang songsang seperti untuk kedudukan dan harta.

    "Jangan begini! Jangan sekali-kali! Mesti bergantung dengan Allah SWT. Setuju tak setuju, suka tak suka itu hal mereka, jangan pedulikan. Teruskan bercakap cara Islam. Apa yang Islam suruh kena cakap, apa yang Islam larang, Islam tegur juga kena cakap. Orang nak marah biarkan marah. Nak lari habis pun tak apa! Ini prinsip kita. Kena teguh dengan cara sebegini.

    "Malangnya banyak kalangan pendakwah pilih jalan supaya orang ramai mari, bukan niat nak perbetul. Menarik hati orang ini adalah kerja Allah SWT. Tuhan boleh tarik seramai manapun yang Dia kehendaki. Hidayah adalah urusan Allah. Serahkan sahaja urusan ini kepada-Nya. Bukan tanggungjawab kita nak suruh orang ramai. Tanggungjawab kita adalah menyatakan Islam sahaja."

    ReplyDelete
  27. Saya akui cetek ilmu agama,ingat bertanya kp mr J
    Menurut Rasulullah SAW ada 4 jenis hati
    1 bersih_beriman
    2 tertutup_enggan terima kebenaran
    3 sakit_bersifat munafik
    4 terbalik_ada iman tapi campur nifak

    Agak2 kamu mr J kumpulan yg mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2133..Agak2 ko Mamak Madey dari kumpulan yg mana...

      Delete
    2. 2149 ..badak tu manusia ke?

      Delete
  28. PKR, DAP dan PAN akhirnya tanpa Tun M...
    PKR, DAP dan PAN kononnya lawan Umno. Sehingga memusuhi PAS kerana katanya PAS berbaik dengan Umno. Mahathir pula bekerja bertungkus lumus bagi menyelamatkan Umno. Mahathir cuma tidak suka Najib. Tapi jiwa serta kasih sayang Mahathir kepada Umno tiada tolok bandingnya.
    Tapi yang hairannya mengapa PKR, DAP dan PAN boleh terima Mahathir? Sehingga berantakan dalaman parti masing-masing kerana Mahathir. PKR yang sekian lama menjulang Anwar dan memusuhi Mahathir kerana kononnya menzalimi Anwar tiba-tiba berpaling tadah. Dijulangnya Mahathir dan disisihnya Anwar. Politik apa yang mereka sedang amalkan ini?

    Bacaan saya ialah kita tunggu dan lihat. Sampai saatnya nanti PKR, DAP dan PAN akan dikencing oleh Mahathir. Takdirnya Bersatu memperolehi beberapa kerusi. Manakala Umno pula memperolehi kerusi yang tidak mencukupi 2/3 diparlimen.

    Apakah mustahil bersatu akan kembali kepada Umno dan mencukupkan kuasa 2/3 mereka di Parlimen? Ketika itu Umno berjaya diselamatkan oleh Bersatu. Untuk penyatuan itu Mahathir meletakkan syarat Najib hendaklah diganti dengan sesorang yang Mahathir mahu.

    Cita-cita Mahathir tercapai. Najib berjaya diturunkan dan Umno berjaya diselamatkan. Ketika itu PKR yang sudah pecah dua akan semakin lemah. Sebahagian mereka ada yang bersama DAP dan sebahagian yang lain akan pergi kepada Umno. Dan untungnya PAS ialah sebahagian PKR ada yang akan datang bersama PAS.

    PAN yang waktu ini semakin tersisih daripada keluarga PH akan semakin hilang. Pemimpin PAN juga akan bertebaran mencari dahan untuk berpaut.

    PAS yang sudah bersih daripada bakteria perosak terus melangkah dengan tenang dan bergaya melalui lorong-lorong politik yangg matang dan sejahtera

    ReplyDelete
  29. SELEPAS GAGAL DI PETALING JAYA, MAHU BERDEMO PULA DI ALOR SETAR
    Sesudah gagal di Petaling Jaya pada perhimpunan pertama Sayangi Malaysia Hapus Kleptokrasi, Sabtu lepas, pembangkang mahu buat lagi himpunan yang sama. Kali ini di Alor Setar, Kedah.

    Perhimpunan di Kedah itu akan diadakan di Dataran Harapan Baru Stargate dan ia bermula pada pukul 4 petang hingga 12 malam. Sejumlah 100,000 orang dijangka akan hadir di Kedah, seperti yang diangan-angankan oleh Presiden PAN, Mat Sabu.

    “Ramai orang dari merata-rata pelusuk Malaysia akan hadir di Kedah memberi sokongan kepada demonstrasi Pakatan Harapan (PH) yang diketuai Pengerusi PH, Mahathir Mohamad dan DAP” kata Mat Sabu.

    Di Padang Timur MBPJ, Mat Sabu kata ada 100,000 akan hadir. Kemudian turun angka jadi 30,000. Petang itu, Mat Sabu amat yakin akan “achieve target” dan padang akan “melimpah limpah” dengan orang katanya.

    Akhirnya yang hadir 4,000 orang sahaja. Hanya 4% sahaja dari sasaran sebenar. Hari ini di Alor Setar, entah berapa juta orang lah yang dijangka hadir. Silap silap “melimpah ruah” sampai ke atas “highway”.

    Mat Sabu dan Mahathir amat yakin orang Kedah akan datang untuk “dengaq” kelentong basi depa malam ini. Belum tentu lagi orang Kedah akan “mai”. Orang Kedah pun cerdik, depa tau dah siapa yang duk kelentong depa berpuluh tahun dulu.

    Kubang Pasu apa jadi setelah 22 tahun orang itu jadi Perdana Menteri. Berapa ramai orang Kubang Pasu yang keluar dari kemiskinan sejak dia jadi PM? Rumah dia pun tak dak di Kubang Pasu, ada di Country Height, The Mines dan London. Sebab itulah masa Mahathir bertanding G7 dulu, orang Kubang Pasu bagi dia kalah.

    Malam ini, Mahathir nak mai Kedah cerita bab “kelentong-basi” lagi. Kalau orang Kedah tanya nanti jenuh Mahathir hendak jawab. Mahathir boleh jawab kah kalau ada orang tanya soalan sebegini ;

    “Lanun Kerala mana yang curi duit sampai RM32 billion? Duit tu hang sorok pi mana?”

    Pasti ada kerusi terbang kalau ada orang tanya soalan macam itu malam ini.

    Kalau untuk perhimpunan kedua ini, gagal dan kehadirannya lebih teruk, Mahathir kena akur bahawa kepimpinannya dalam PH telah gagal sepenuhnya.

    Dua kali cuba cetuskan momentum sebelum pilihanraya. Dua kali gagal. Tidak memberi impak yang diharapkan sebelum PRU14. Tengok muka Ambiga, Wan Azizah dan Kit Siang, sudah tahu awal lagi yang himpunan itu gagal.

    Untuk mengelak pembangkang daripada rugi akibat kegagalan kali kedua, kutipan derma dijangka akan dilaksanakan sekali lagi di Alor Setar malam ini. Jika di Petaling Jaya dapat kutip RM68,000, malam ini entah berapa yang akan dikutip dari poket rakyat untuk habuan pemimpin pemimpin di atas pentas.

    Mat Sabu seperti biasa akan jadi wakil DAP untuk umum sesi kutipan derma pada malam ini nanti. Berapa pula jumlah kehadiran malam ini? Mat Sabu mesti akan sebut ratusan ribu.

    Lagi ramai orang dekat pasar malam dan nat (pasar pagi). Orang Kedah sudah tahu, Mahathir sekarang sedang diperkudakan oleh DAP. Mahathir hanyalah alat memancing undi Melayu sahaja.

    Sanggup cakap apa sahaja demi DAP. Orang Kedah lebih percaya Tok Bashah dan Barisan Nasional di Kedah. Tok Bashah duk di Alor Setar, dia tak balik rumah di KL pada setiap petang Khamis.

    Baik ambil pemimpin yang duduk di Kedah dari orang itu yang hanya mau kuasa sahaja di Kedah. Orang Ayer Hitam lama tak jumpa YB mereka. Lama dah hilang tak tau pi mana. Boboi namanya. DUN pun tidak terjaga, duk kalut hendak jadi Perdana Menteri pulak dah.

    ReplyDelete
  30. PAN BAKAL “TAWAN” NEGERI KEDAH BERMULA ESOK
    Menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-14, Parti Amanah Negara (PAN) cuba melebarkan pengaruhnya di negeri Kedah dengan menganjurkan Konvensyen Nasional 2017 Parti Amanah Negara di sini, hari ini.

    Bertempat di Hotel Royale Signature, konvensyen yang julung-julung kali diadakan itu bakal bermula pada Jumaat, 20 Oktober ini (hari ini) sehingga Ahad, 22 Oktober.

    Difahamkan bahawa pihak penganjur juga bakal mengadakan Kenduri Rakyat bermula jam 6 petang hingga 9 malam sebelum berlangsungnya Ceramah Mega yang diadakan bersempena Rapat Umum Pakatan Harapan Kedah, esok.

    Antara yang dijangka hadir menyampaikan ceramah politik berkenaan adalah Presiden PAN, Mohamad Sabu, Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Selain itu, turut dijangka menyampaikan ucapan adalah Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan kepimpinan PAN.

    Namun begitu, tidak dapat dipastikan sama ada Timbalan Presiden PPBM, Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang juga merupakan bekas Menteri Besar Kedah bakal hadir ke program berkenaan atau tidak.

    Mukhriz sebelum ini dalam satu kenyataannya mendabik dada menegaskan bahawa Pakatan Harapan tidak memerlukan PAS untuk meraih kemenangan pada PRU ke-14 nanti.

    “Saya tak berapa bimbang soal itu kerana kita pun telah buat keputusan bahawa pilihan raya akan datang ini akan menyaksikan pertandingan tiga penjuru di kesemua ataupun di kebanyakan kerusi.

    “Maksudnya, kita tak harapkan sokongan daripada PAS,” katanya.

    Walau bagaimanapun, tidak dapat dipastikan sama ada Ahli Parlimen Pokok Sena, Dato’ Mahfuz Omar akan hadir ke konvensyen anjuran PAN itu atau tidak.

    Mahfuz sebelum ini meskipun masih merupakan ahli PAS, namun mengaku secara terbuka menyokong Pakatan Harapan yang dianggotai DAP, PAN, PPBM dan PKR

    ReplyDelete
  31. Saya amat mengkagumi Tun,tanpa sumbangan beliau,tiada putrajaya,klia,high way U-S,beribu2 anak melayu berpeluang melanjutkan pelajaran ke Jepun dan Korea,orang asing hormat msia-tiger of asia,nilai ringgit tinggi,KL tower,twin tower,business era beliau rancak,harga makanan berpatutan,nyawa rasa selamat,dan 1001 macam kemakmuran hidup...kini tinggal kenangan saje.....ya Allah kembalikan kami spt zmn era Tun.

    ReplyDelete



  32. Mama njip berani panggil pru


    Telor pun takde


    kuantan dah ada tembok besar China


    Habis.... pahang darul chinaping


    Genting sial mcm beijing... babi di setiap sudut.. we serve pork


    Pahang darul chinaping

    Selamatkan malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysia Baru KONON...cakap pun MERAPU.....

      Delete
    2. Badak boleh bercakap ke

      Delete
  33. OHHH…. KASIHANNYA DAP!
    SEHINGGA himpunan ha­ram tajaan Pakatan Harapan dikepalai parti pimpinan Lim Kit Siang di Padang Timur, Petaling Jaya, Sabtu lalu, DAP terus ‘mati akal’ hendak mencari pengganti Pas.

    Masa kian suntuk menje­lang beberapa bulan lagi pilihan raya umum ke-14. Namun DAP terus termanggu-manggu untuk me­ngenal pasti rakan strategik daripada parti Melayu mana yang berwibawa untuk menarik sokongan pengundi Melayu.

    Selepas himpunan haram Sabtu lalu gagal dengan hanya menca­tat angka khalayak yang ‘indah khabar dari rupa’ – kira-kira 4,000 berbanding 100,000 yang diuar-uarkan Presiden PAN, Moha­mad Sabu sebelum ini – DAP sepatutnya sudah mencongak peluang tipis pakatan itu untuk menerobos kawasan-kawasan majoriti Me­layu.

    Kalau kerusi-kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri di kawasan Feldalah dikatakan mahu diagihkan kepada PPBM, ada jaminankah parti pimpinan Tun Dr. Mahathir Mohamad tidak akan ‘bungkus’ awal sebelum masuk gelanggang?

    DAP usahlah membandingkan himpunan Fastaqim anjuran Pas di Kuala Terengganu dua ming­gu lalu yang mencatat 250,000 hadirin. Memang ibarat langit dan bumi dengan himpunan haram di Padang Timur itu. Nanti DAP pe­ning kepala.

    Sepatutnya DAP lebih realistik. Semasa Dr. Mahathir membacakan ‘ikrar’ pakatan itu untuk menghapuskan rasuah menje­lang 2030 serta menjadikan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebagai badan bebas yang me­laporkan terus kepada Parlimen, siapa yang berada di sebelah pengerusi pakatan itu?

    Bukankah Kit Siang yang anak­nya, Lim Guan Eng sedang menunggu pendakwaan ra­suah di mahkamah.

    Walaupun didesak berulang kali supaya Guan Eng bercuti sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang sementara kes pengurusan rasuahnya disebut di Mahkamah Tinggi di Georgetown pada 14 November depan, DAP dan Kit Siang buat tuli sahaja.

    Guan Eng, 57, mengaku tidak bersalah terhadap dua pertuduhan rasuah membabitkan penukaran status tanah daripada zon pertanian kepada zon perumahan dan pembelian lot tanah serta sebuah banglo di Jalan Pinhorn di Georgetown di bawah nilai pasaran.

    Dia didakwa mengikut Sek­syen 23, Akta SPRM 2009 dan Seksyen 165, Kanun Keseksaan.

    Sementara ahli perniagaan Phang Li Koon pula didakwa mengikut Seksyen 109 Kanun Ke­seksaan, yang dibacakan bersama Seksyen 165 kanun sama kerana bersubahat de­ngan Guan Eng berhubung pembelian banglo itu.

    Takkanlah rakyat Malaysia ‘buta’ dengan permainan Kit Siang dan DAP ini?

    Isu perjuangan rasuah yang ditonjolkan oleh Dr. Mahathir pun seolah-olah ‘meludah ke langit, terkena batang hidung sendiri’.

    Bukankah dalam satu rakaman berdurasi selama 1 minit 15 saat, Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli dalam satu ceramah pernah menceritakan mengenai kekayaan anak-anak Dr. Mahathir iaitu Mirzan dan Tan Sri Mokhzani yang turut tersenarai antara orang terkaya di Malaysia.

    Rafizi yang juga Ahli Parlimen Pandan turut mendakwa, anak-anak bekas Perdana Menteri itu merupakan tauke arak apabila kekayaan dikaut selama ini membolehkan mereka membeli kilang arak di Filipina.

    “Mirzan cukup kaya, kapal dia punya, lori dia punya, rumah agam besar di Kanada semua Mirzan punya. Sekarang ini Mokhzani tauke yang cukup kaya, semua kapal semua kontrak minyak semua dia punya dan yang terbaharu kayanya anak-beranak Mahathir ini sampai dia boleh beli kilang arak di Filipina. Dengan duit kilang arak itu juga, dia beli stesen-stesen minyak berjenama Esso yang ditukar kepada jenama Petron,” katanya yang dipetik daripada rakaman tersebut.

    ReplyDelete
  34. Bagaimana pula dengan hasil prosiding Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berhubung nilai sebenar kerugian Bank Negara Malaysia (BNM) akibat dagangan forex era 1990-an semasa pentadbiran Dr. Mahathir?

    Himpunan haram di Padang Timur menyerlahkan betapa DAP tidak boleh lagi mengharapkan PAN dan PPBM sebagai galang ganti Pas – untuk menarik soko­ngan pengundi Melayu.

    Padahal DAP sudah cukup gah dengan sokongan penyokong Cina tegar mereka.

    Mengapa? Kalau diteliti secara serius, macam manalah orang Melayu hendak bersandar kepada parti-parti kecil Melayu dalam Pakatan Harapan ini kalau usaha untuk mene­gakkan syiar Islam pun dibantah oleh ketua-ketua mereka.

    Contoh paling dekat de­ngan orang Melayu ialah apabila PAN dan PPBM selain PKR cuba menghalang pelaksanaan hukuman lebih berat di bawah Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965, pindaan Rang Undang-Undang (RUU 355) sebelum ini.

    Ini disifatkan oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai melakukan kejahatan yang tidak boleh diizinkan oleh umat Islam.

    Adakah DAP sebenarnya kepala harimau, ekornya ular dengan PAN dan PPBM sekadar kuda tunggangan mereka?

    ReplyDelete
  35. TIGA FIGURA POLITIK MALAYSIA BERJAYA ‘DIJINAKKAN’ OLEH ‘DEDAK’ LIM KIT SIANG
    SIFAT diktator Penasihat DAP Lim Kit Siang tidak perlu lagi kita ceritakan kepada khalayak umum. Rasanya semua sudah ketahui dan mengakuinya, kecuali para penyokongnya sahaja.

    Namun apa yang mahu diceritakan adalah bagaimana kejayaan Lim dalam ‘menundukkan’ tiga figura politik tanah air yang paling sukar untuk dijatuhkan oleh mana-mana parti politik sebelum ini.

    Pertama, Mohamad Sabu iaitu Presiden Parti Amanah Negara (PAN). Mohamad atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu merupakan pemimpin politik pembangkang yang cukup popular kerana lawak bodoh dan tidak berakalnya ketika menyampaikan ceramah.

    Dia merupakan aktivis totok PAS dan juga bekas Timbalan Presiden PAS sebelum bertindak meninggalkan parti itu. Ketika di dalam PAS, dia antara pemimpin paling lantang menentang UMNO/Barisan Nasional dan dijadikan ‘ayam tambatan’ PAS yang amat sukar dijatuhkan waima oleh UMNO/Barisan Nasional sendiri.

    Kedua, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Banduan liwat itu merupakan bekas Timbalan Presiden UMNO yang telah dipecat dan menubuhkan Parti Keadilan Rakyat atau PKR. Ketika di dalam kerajaan, Anwar merupakan ‘aset’ paling berharga buat UMNO. Dia dikatakan mempunyai cukup pakej untuk menggantikan tampuk kepimpinan negara pada ketika itu.

    Pembangkang amat gerun dan sukar untuk menjatuhkan Anwar kerana bekas Menteri Kewangan ini mempunyai karisma dan aura tersendiri yang boleh membuatkan orang ramai jatuh ‘stim’ dengannya.

    Ketiga, Tun Dr Mahathir Mohamad. Seluruh dunia pernah mengenali lelaki ini. Dia telah menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun hasil daripada perjuangan dan ‘keizinan’ UMNO/Barisan Nasional. Ketika mentadbir negara, Mahathir adalah musuh paling utama buat pembangkang, terutama PAS dan DAP.

    Setiap hari pembangkang akan menggunakan keseluruhan jenteranya untuk melawan dan menjatuhkan Mahathir dari kuasa yang dipegangnya secara amalan diktator. Namun, disebabkan agenda peribadi tidak kesampaian, maka Mahathir terpaksa lari menjauhkan diri daripada Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak kerana dia merasakan bahawa amat sukar untuk dirinya menggulingkan Perdana Menteri itu dari dalam kerajaan.

    Walau bagaimanapun, ketiga-tiga pemimpin politik ini mempunyai satu persamaan. Mereka telah berjaya dijinakkan oleh bekas Setiausaha Agung PAP yang kini berkuasa dalam DAP di Malaysia iaitu Lim.

    Lim telah berjaya menggunakan kepakaran yang dia ada – mungkin boleh diistilahkan sebagai ‘dedak’ – sebagai umpan memancing serta menjatuhkan Mat Sabu, Anwar Ibrahim dan Mahathir Mohamad.

    Sikap pandai berpura-pura yang ada pada diri Lim juga telah membuatkan tiga ahli politik ini terpesona dengan pujuk rayu Lim untuk mengikut telunjuk DAP tanpa mereka sedari.

    Inilah tiga figura politik tanah air yang boleh dikatakan ‘legend’ namun berjaya dijinakkan oleh seorang ‘dinasour’ politik diktator yang masih memegang kuasa sehingga ke hari ini iaitu Lim Kit Siang dari DAP.

    ReplyDelete
  36. DAP TERUS-TERUSAN MENGHINA ISLAM



    01: Baru-baru ini, Lim Guan Eng menyamakan usaha menghalang pesta arak di KL dan Selangor sebagai “taliban dan ekstremis”.

    02: Pelacur politik DAP, Hew Kuan Yau yang perasan dirinya “Superman” juga menghina Islam dengan perkataan ‘Sohai’ (bodoh).

    03: Kenyataan kurang ajar itu adalah kerana Guan Eng bangga pesta arak dapat diteruskan di Pulau Pinang manakala pesta arak yang dirancang di KL dan Selangor tidak dibenarkan.

    04: Walaupun dia tahu pesta arak di KL dan Selangor tidak dibenarkan polis atas faktor keselamatan dan bukan agama. Malah polis berjaya menahan beberapa suspek yang disyaki merancang serangan d ipesta arak itu.

    05: Tetapi Guan Eng tetap membuat hasutan sebegitu supaya orang bukan Islam membenci dan mencurigai Islam.Guan Eng yang telah diberi gelaran Khalifah Umar Abdul Aziz oleh Mat Sabu sebenarnya berpura-pura mesra Islam untuk pengaruh politik.

    06: DAP tidak pernah memperjuangkan Islam sebaliknya bercita-cita mahu menjadikan Malaysia negara sekular dan ‘Malaysian Malaysia’.

    ReplyDelete
  37. MAAF TUN MAHATHIR, JANJI SUKAR DIPERCAYA
    Tun Mahathir janji akan hapuskan GST jika beliau menang. Malangnya, beliau juga tidak boleh janji BR1M akan diteruskan dan subsidi lain seperti perkhidmatan kesihatan dan pendidikan akan diteruskan seperti sekarang.

    Beliau juga mendakwa antara punca beban kewangan kerajaan meningkat ialah kenaikan gaji kakitangan awam. Ini bermakna kakitangan awam mungkin berhadapan potongan gaji jika Mahthir menang.

    Mahathir boleh berjanji apa sahaja namun rekod pentadbirannya jelas tidak pernah menyebelahi rakyat biasa:

    1. meluluskan kenaikan tol 3 kali setahun dengan 10% setiap kali kenaikan
    2. Mewujudkan PTPTN
    3. Pernah benarkan kenaikan kadar faedah bank sehingga berbelas peratus setahun
    4. mengenakan yuran sekolah dan yuran peperiksaan SPM
    5. Menaikkan cukai kereta untuk melindungi proton

    Mahathir kena faham dahulu beliau mentadbir negara dengan “menangguhkan kos” kepada generasi akan datang. Yang membayar kos-kos pentadbirannya dulu adalah kerajaan hari ini.

    Lagi pun Mahathir tidak mempunyai kefahaman urusan kewangan negara. Dulu pun beliau bergantung kepada Nor Mohamed Yaakop sahaja.

    Hampir 90% mereka yang faham ekonomi dan kewangan kerajaan moden hari ini beranggapan GST ialah kaedah terbaik. Ia membolehkan kerajaan mempunyai kestabilan pendapatan untuk memberi perkhidmatan lebih baik kepada rakyat.

    Mahathir tentu tidak faham keperluan menjadi kerajaan kebajikan kerana lebih 40 tahun lalu beliau telah lama meninggalkan dunia klinik kebajikan di Alor Setar.

    Mahathir yang memahami hati nuraini rakyat biasa telah lama hilang sejak beliau bergaul dengan tokoh-tokoh dunia korporat dan menyambut hari jadi dengan kos mungkin mencecah puluhan atau ratusan ribu.

    Idea dan pandangan beliau telah berubah dari seorang doktor dan ahli politik rakyat, kepada doktor dan ahli politik yang dikelilingi idea-idea korporat.

    ReplyDelete
  38. 13 PERATURAN ASAS POLITIK DI MALAYSIA
    1. Kalau mahkamah isytiharkan Pakatan menang, keadilan terbela. Kalau mahkamah isytiharkan Pakatan kalah, maka hakim itu dirasuah dan di kawal oleh BN

    2. Kalau pemimpin BN beli banglo di bawah harga pasaran dari orang yang buat bisnes dengan kerajaan negeri, pemimpin tu perasuah dan layak ke penjara. Kalau pemimpin Pakatan beli banglo di bawah harga pasaran dari orang yang buat bisnes dengan kerajaan negeri, tu adalah pendakwaan terpilih.

    3. Kalau EXCO negeri BN di tangkap kerana rasuah, dia mesti kena letak jawatan masa tu jugak tapi kalau EXCO Pakatan kena tangkap rasuah, dia tak payah letak jawatan pun.

    4. Kalau pemimpin atau orang UMNO cakap pasal keturunan atau asal usul, BN ni rasis, tapi bila Pengerusi Pakatan hina kaum tu sebagai lanun, suruh balik tempat asal, takpe dia boleh je cakap macam tu.

    5. BN je yang kena declare siapa penderma, tapi Pakatan tak perlu declare pun.

    6. Kalau projek hospital BN yang menelan belanja sebayak RM150 juta dan melebihi deadline, BN ni kuat rasuah, tapi kalau projek Pakatan yang telan kos RM305 juta untuk report saja dan RM6.34 bilion projek, dengan lambat siapnya, deadline ke laut, Pakatan tak main rasuah, rakyat tak boleh tanya kenapa projek tu tak siap-siap.

    7. Kalau BN tuduh Kit Siang akan kawal Perdana Menteri atau jadi Perdana Menteri jika dorang menang sebab dorang ada jumlah kerusi parlimen yang paling tinggi, BN tu rasis. Kalau pemimpin DAP kata, gunakan Melayu untuk jahanamkan Melayu, tu bukan rasis.

    8. Kalau BN tak nak terima cabaran debat dari Pakatan, BN ada sembunyi sesuatu, BN penakut. Kalau pemimpin Pakatan tolak cabaran debat dari BN, sebabnya si pencabar tu bukan VIP.

    9. CEC DAP adalah satu badan mutlak yang akan menentukan siapa ahli politik yang salah gunakan kuasa atau perasuah, bukan mahkamah atau SPRM yang tentukan.

    10. Kalau Pakatan bagi sumbangan duit kepada rakyat tu adalah tanda prihatin pada rakyat, tapi kalau BN yang kasi, dorang kata tu dedak.

    11. Kalau Pakatan bagi duit kepada persatuan-persatuan Islam, mereka adalah orang yang pertahankan Islam tapi kalau BN bagi duit kepada JAKIM dorang cakap BN galakkan keganasan.

    12. Kalau Pakatan negeri kutip cukai hotel (dorang panggil cukai katil) boleh je sebab nak promote pelancongan tapi kalau kerajaan BN kutip cukai hotel dorang kata Kerajaan BN dah nak bankrup.

    13. Kalau ada yang kutuk BN secara online, dia akan di anggap hero walaupun dorang spam dengan cerita-cerita tipu, sebabnya Pakatan banyak duit nak tabur, tapi kalau ada orang kutuk Pakatan dengan bukti yang kukuh dia tu pemakan dedak atau cybertrooper.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boringggg! Banyak sgt artikel kopipes, x baca pun skip jer. Sampah kita langkau jer. Tapi tadi ada kutu cukup marah ngan najib masa nak beli barang di supermarket. Dihamunnya najib kaw kaw, org lain tgok angguk angguk setuju. Marah btul brg2 utk baby blum lahir kena gst! Nampaknya gi mana mana pun asyik kena maki jer najib ni. Masuk blog ni pun x abis lagi dok maki kat najib! Punya lah benci rakyat tgok muka najib kuar kat tv pun cepat jer tukar channel! Tu la, sapa suruh metekedarah duit rakyat!

      Delete
  39. PENJAWAT AWAM YANG SOKONG MAHATHIR IBARAT SEDANG GALI KUBUR SENDIRI
    Masih adakah lagi penjawat awam yang masih simpati dan sokong Mahathir? Kalau ada, maka eloklah berhenti sahaja. Ini kerana Mahathir sekarang sudah jadi ulu kapak kepada DAP untuk tebang pokok sendiri.

    Mahathir sekarang lebih suka tengok kakitangan awam hidup susah seperti di zamannya dahulu.

    Terbaru, Mahathir yang kini Pengerusi Pakatan Harapan berkata tindakan Datuk Seri Najib Razak menaikkan gaji penjawat awam, menambah jumlah penjawat awam kepada 1.6 juta serta menubuhkan agensi-agensi dengan peruntukan yang besar seperti Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) telah menjejaskan lagi dana kerajaan.

    Sebelum ini Mahathir berkata mahu buang penjawat awam jika DAP dan Pakatan Harapan berjaya menguasai Putrajaya.

    “Sebab itu kita tidak boleh terima sama sekali kerajaan yang ada sekarang ini, bahkan ada kakitangan kerajaaan tertentu yang perlu disingkir oleh kita juga” kata Mahathir ketika berucap di Demo Kleptokrasi di Padang Timur, Petaling Jaya pada 14 Oktober 2017.

    Banyak lagi agenda DAP yang mahu buang kakitangan awam ini. Kalau tidak percaya, baca pautan ini
    Memang benarlah ada orang kata darah yang mengalir dalam tubuh Mahathir sekarang sudah diresapi ‘virus’ DAP. Mahu buang penjawat awam, kutuk bangsa lain tetapi puji DAP sebagai “bukan lagi syaitan” adalah simptom simptom jangkitan virus DAP.

    Betullah kata Nik Abduh itu, barangkali otaknya “sudah senget”. Hanya penjawat awam yang “otak senget” sahaja yang tidak setuju gaji dinaikkan.

    Dulu Tony Pua pernah kata gaji penjawat awam ini satu beban. Sekarang Mahathir sudah dengar cakap Tony Pua. Mahathir pun kata tindakan Najib menaikkan gaji kepada kakitangan kerajaan ini sebagai satu beban.

    Apakah salah tindakan kerajaan Barisan Nasional mahu menambah kuasa beli rakyat khususnya 1.6 juta penjawat awam kerajaan? Ianya tidak salah. Ianya demi kebajikan rakyat. Kenapa Mahathir dan DAP anggap ianya salah dan beban?

    Benarlah apa yang dikata oleh Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ali Hamsa semasa berucap di hadapan 377 Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) muda pada 19 Oktober 2017 ;

    “Kerajaan sekarang di landasan yang tepat dan cemerlang, justeru jangan percaya kepada sesetengah pihak yang sengaja mahu mensabotaj negara”

    Apakah yang mahu diharapkan lagi oleh 1.6 juta penjawat awam kerajaan terhadap Pakatan Harapan? Jika pengerusinya sendiri menganggap penjawat awam kerajaan sebagai beban dan merugikan.

    Inilah gambaran awal kepada nasib dan masa depan penjawat awam kerajaan di Malaysia jika Pakatan Harapan memegang kuasa. Tidak mustahil, hampir separuh dari jumlah 1.6 juta penjawat awam akan dibuang kerja jika DAP dan Pakatan Harapan memerintah.

    Jauh berbeza dengan corak kepimpinan Datuk Seri Najib sekarang. Bukan sahaja memberi pelbagai insentif melalui setiap kali pembentangan bajet, malah masa depan penjawat awam kerajaan juga tetap menjadi aspek utama kepada fokus Kerajaan Malaysia pada hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kangkong murah..jap badak mkn ke kangkung

      Delete
  40. Sejak lapan tahun di bawah pentadbiran Datuk Seri Najib, banyak manfaat yang penjawat awam dapat. Antaranya ialah ;

    1) gaji penjawat awam naik sebanyak tujuh peratus hingga 13 peratus pada 2012,
    2) pencen minimum daripada RM720 naik kepada RM820 bagi mereka yang berkhidmat selama 25 tahun atau lebih pada 2012,
    3) penetapan gaji terendah daripada RM832 kepada RM1,200 sebulan mulai Julai 2016
    4) pemberian pergerakan gaji tahunan sebanyak tiga peratus setahun kepada pegawai yang telah mencapai gaji maksimum
    5) menaikkan kadar Bantuan Sara Hidup atau COLA sebanyak RM50 sebulan pada tahun 2012 bagi penjawat awam yang tinggal di kawasan pinggir bandar
    6) menaikkan Imbuhan Tetap Perumahan atau ITP minimumkepada RM300 sebulan pada 2015,
    Ini belum termasuk insentif lain termasuk perumahan, penambahbaikan jawatan kontrak ke jawatan tetap dan struktur gaji penjawat awam yang lebih baik. Banyak yang penjawat awam nikmati zaman Datuk Seri Najib.

    Oleh itu kenapa hendak sokong perjuangan DAP dan Mahathir untuk buang kakitangan awam?

    Bagi mereka yang masih menyokong Pakatan Harapan terutama yang berkerja sebagai penjawat awam, maka mereka sebenarnya tidak ubah seperti sedang ‘menggali lubang kubur sendiri’.

    Mereka tolong cangkul sekarang. Bila DAP datang nanti, terus DAP dan Pakatan Harapan tolak masuk dalam kubur. Akan kena timbus hidup hidup sejumlah 1.2 juta orang penjawat awam jika DAP berkuasa
    Pakatan Harapan mungkin mempunyai seorang pemimpin utama yang sudah tidak waras atau nyanyuk. Ini gara-gara pengerusinya, Tun Dr Mahathir Mohamad membuat ulasan serta membidas kerajaan dengan menyifatkan segala manfaat dan inisiatif yang di­salurkan kepada rakyat serta penjawat awam sebagai pembaziran terhadap kewangan negara.

    Adakah Mahathir terlupa jika perkara ini diketahui oleh 1.6 juta penjawat awam seluruh Malaysia, maka dia bakal menerima sumpah saranah dan cacian yang amat dahsyat? Atau dia sengaja untuk melarikan fokus rakyat kita daripada isu dia menghina keturunan Bugis?

    Bukan itu sahaja, Mahathir turut mempertikaikan bantuan ribuan ringgit yang diagihkan kepada jemaah haji selain berpendapat golongan yang telah bersara tidak layak menerima wang pencen.

    “BR1M misalnya telah membebankan wang kerajaan sebanyak RM7 bilion atau lebih pada setiap tahun, termasuk bantuan RM300 kepada para nelayan.

    “Pemberian RM800 kepada pengerusi JKKK, ribuan ringgit kepada jemaah haji serta bayaran pencen kepada golongan bersara yang tidak layak menerimanya dan lain-lain,” katanya dalam blognya di http://chedet.cc/?p=2640 semalam.
    Bukan itu sahaja, Mahathir turut tidak bersetuju tindakan Perdana Menteri Datuk Sri Najib Razak meningkatkan gaji minimum kepada rakyat di negara ini.

    “Peningkatan kadar gaji minimum kepada semua pekerja dalam pelbagai bidang di sektor kerajaan dan swasta. Daripada RM700 kepada RM1,200 – hampir dua kali ganda.

    “Apabila gaji minimum me­ningkat, mereka yang menerima lebih daripada kadar tersebut juga akan meningkat. Semua itu bagi mengekalkan keseimbangan antara pelbagai tahap dan pangkat para pekerja,” katanya lagi.

    Logik akal, sekiranya parti pimpinan Mahathir dengan kerjasama DAP (Pakatan Harapan) memerintah, mereka akan melakukan beberapa perkara drastik khusus untuk penjawat awam di Malaysia.

    Jika berpandukan rasa tidak puas hati Mahathir itu, maka tidak mustahil Pakatan Harapan akan mengurangkan jumlah penjawat awam di Malaysia yang kini rata-rata daripada mereka sedang ‘selesa’ dengan nikmat jawatan serta ganjaran diperoleh.

    Mereka juga berisiko tinggi untuk mengalami penurunan gaji apabila Mahathir sendiri tidak suka akan pelaksanaan gaji minimum.

    Soalnya sekarang, bersediakah 1.6 juta penjawat awam di Malaysia untuk menghadapi semua senario ini jika Mahathir kembali memerintah negara?

    ReplyDelete
  41. Cai2 anjing haprak, dah mula balik menyalak
    Himpunan kerepotuakasi, rakyat sudah tolak
    Kini dgn parti Pas, mereka kembali gila talak
    Tapi,..auw..auw..mcm bapok kain kena selak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badak oh badak kenapa anjing k9 ni menyalak..nk kena c4 ke

      Delete
  42. ‘KALAULAH PERKATAAN BUGIS ITU DITUKAR KEPADA CINA….’
    RAMAI orang sudah marah dengan tindakan Pengerusi Pakatan Harapan Tun Dr Mahathir Mohamad menghina Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dan seluruh keturunan bangsa Bugis semasa di Himpunan Anti Kleptokrasi yang gagal itu.

    Mahathir dalam ucapan penutupnya Sabtu lalu dipetik menggesa Najib agar pulang ke Sulawesi, tempat asal masyarakat Bugis.

    Antara kenyatannya itu berbunyi: “Mungkin kerana dia (Najib Razak) berasal dari lanun Bugis. Entah macamana dia sesat sampai ke Malaysia. Pergi baliklah ke Bugis.”

    Ini bukan sahaja telah mengguris hati penyokong Perdana Menteri, malah lebih besar daripada itu ia turut bertindak menghina bangsa Bugis secara keseluruhannya.

    Tiada langsung dari kalangan Pakatan Harapan khususnya DAP yang tampil untuk menegur atau menasihati Mahathir supaya meminta maaf.

    Malah mereka seolah-olah ‘menghalalkan’ apa yang dikatakan oleh bekas Perdana Menteri itu walaupun tidak mustahil dalam kalangan penyokong serta ahli Pakatan Harapan itu pun pasti ada bangsa Bugis.

    Cuba banyangkan jika sekiranya perkataan ‘Bugis’ yang disebut dalam ucapan Mahathir itu ditukar menjadi ‘Cina’, apa agaknya akan terjadi?

    Mungkin tak perlu kita membuat jangkaan terlalu mendalam, yang pastinya penguasa Pakatan Harapan iaitu DAP pasti akan bangun dan menentang bagaikan dunia mahu kiamat.

    Sudah tentu Malaysia akan gegak gempita oleh DAP dan kuncu-kuncunya, termasuklah dari kalangan penyokong PPBM sendiri.

    Inilah wajah sebenar Pakatan Harapan yang kununnya mahu mengambil alih tampuk pemerintahan negara yang berbilang bangsa ini.

    Percayalah, mereka tidak akan berdaya untuk menjadi pemimpin kepada masyarakat majmuk di Malaysia sekiranya diberi peluang.

    Justeru itu, Mahathir bukan sahaja harus tampil meminta maaf dan merendahkan egonya, malah dia juga sudah layak untuk ditangkap di bawah Akta Hasutan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bisikn badak kepada bugis..kikiki

      Delete
  43. MAHATHIR PUN BERMAKSUD MAHU HALAU MUHYIDDIN BALIK SULAWESI?
    Apabila anak keturunan Malayalee Kerala, India Tun Dr Mahathir Mohamad berkata “kamu balik la ke Bugis, rakyat tak perlu kamu”, maka secara tak sedar dia juga sedang hina orang kanannya sendiri.

    Orang yang dimaksudkan itu adalah Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin.

    Menurut carian di internet, Ahli Parlimen Pagoh itu berketurunan Melayu Bugis iaitu dari sebelah bapanya. Manakala ibunya pula berasal dari keturunan Jawa.

    Mungkin Mahathir yang juga Pengerusi Pakatan Harapan cuba menghina Datuk Seri Najib Razak dan Muhyiddin dalam satu serangan.

    Ia tidak mustahil apabila pernah tular cerita bagaimana Muhyiddin terasa hati dan kecewa dengan PPBM yang dilihatnya tidak menghormati kedudukannya selaku presiden parti.

    Beberapa bulan lalu, timbul desas desus menyatakan bahawa Muhyiddin berkemungkinan bakal meninggalkan parti itu dan bersara dari politik.

    Semuanya kerana tindakan Mahathir yang mahu menguasai keseluruhan parti itu dengan mengangkat bersama Timbalan Presiden PPBM yang juga anaknya iaitu Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

    Sebagai presiden parti, Muhyiddin dikatakan sekadar menjadi ‘tunggul’ dan hanya menurut perintah dari anak beranak itu.

    Tidak mustahil cerita ini telah sampai ke telinga Mahathir, lalu dia bertindak menghina bangsa keturunan Muhyiddin dalam pentas yang turut dihadiri bekas Timbalan Perdana Menteri tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spesis badak sumatra tu dari indon jugak ke? Sesuai ngan bugis

      Delete
  44. BUANG PENJAWAT AWAM, MAHATHIR TERUSKAN PERJUANGAN DAP YANG BELUM SELESAI
    Mahathir pernah bersajak “tiada yang lebih menyayatkan dari melihat bangsaku dijajah, tiada yang lebih menyedihkan dari melihat bangsaku dihina” pada Mei 1996.

    Sekarang barulah ramai orang faham apa bangsa Mahathir yang sebenar. Mahathir bukan menangis untuk orang Melayu tetapi untuk bangsa dia, Kerala. Dia sanggup hina orang lain dan laksanakan perjuangan DAP demi anak anak dan kroni dia.

    “Sebab itu kita tidak boleh terima sama sekali kerajaan yang ada sekarang ini, bahkan ada kakitangan kerajaaan tertentu yang perlu disingkir oleh kita juga” kata Mahathir ketika berucap di Demo Kleptokrasi di Padang Timur, Petaling Jaya pada 14 Oktober 2017.

    Saranan Mahathir untuk membuang penjawat awam di Putrajaya ini disambut dengan sorakan yang kuat di padang pada malam itu oleh penyokong penyokong DAP. Mahathir berkata kerajaan Barisan Nasional yang berada di Putrajaya sudah tidak boleh diterima olehnya. Malah ‘kita” juga akan singkirkan kakitangan awam.

    “Kita” itu merujuk kepada siapa? “Kita” itu adalah gabungan DAP, PPBM, PKR dan PAN. Ketua ‘kita’ itu adalah Kit Siang. Mahathir kita sanggup buat sahaja demi tuannya iaitu DAP.

    DAP memang sudah lama berhasrat membuang penjawat awam yang ada di Putrajaya. Itulah perjuangan DAP sejak 2011 lagi. Dalam Sinchew Daily News pada 1 November 2011, Tony Pua pernah berkata jika pembangkang dapat perintah kerajaan pusat, maka satu projek yang dinamakan “Projek Khas Mengurangkan Kakitangan Awam” akan dilaksanakan.

    Pada 24 Oktober 2013, Kit Siang berkata “Kakitangan awam di Malaysia adalah yang tertinggi di dunia”. Perlu dibuang kerana membazir duit rakyat.

    Pada 22 Oktober 2016, ketika menganalisis “Bajet 2017”, Penang Institute menyatakan terlalu banyak wang diperuntukkan untuk perkhidmatan awam. Penang Institute yang dibiayai oleh kerajaan DAP Pulau Pinang mencadangkan supaya penjawat awam dibuang sejumlah 1.2 juta orang.

    Pada 24 Oktober 2016, Tony Pua, Ahli Parlimen DAP Petaling Jaya Utara menyarankan agar kerajaan membenarkan sebahagian penjawat awam terus dibayar gaji, tetapi mereka tidak perlu bekerja bagi mengurangkan masalah lambakan penjawat awam.

    Tony Pua menyifatkan jumlah penjawat awam di Malaysia adalah terlebih berbanding negara lain. Ahli Parlimen DAP itu bercakap demikian dalam satu forum berbahasa Mandarin bertajuk ‘Menganalisis Bajet 2017” di Dewan Perhimpunan Cina Selangor dan Kuala Lumpur.

    DAP konsisten menyatakan mahu membuang penjawat awam. Mereka mahu hapuskan GST dan membuang kakitangan awam dilihat sebagai satu cara penjimatan bagi mereka untuk tampung kekurangan hasil akibat GST.

    Kini Mahathir menyambut baik apa yang diperjuangkan DAP itu untuk membuang kakitangan awam di Putrajaya. Untuk rekod, jumlah penjawat awam sekarang adalah bersamaan 5.5 peratus daripada penduduk negara ini. Malah majoriti jumlah kakitangan awam itu adalah berbangsa Melayu.

    Inilah perjuangan sebenar DAP. Mahu orang Melayu disingkir daripada Putrajaya dan menggantikan penjawat awam itu dengan orang orang mereka. Gantikan dengan orang dari Kerala dan wilayah Fujian duduk berkhidmat di Putrajaya.

    Senanglah nanti untuk menjayakan agenda Kerala dan Fujian. Kerala sudah lesapkan RM32 billion, Fujian juga sudah lesapkan berjuta di Pulau Pinang. Teringin juga Fujian mahu lesapkan jumlah yang besar seperti yang dibuat Kerala.

    ReplyDelete
  45. APA GUNA SELAMATKAN MALAYSIA JIKA 900,000 PEKERJA KERAJAAN TIDAK SELAMAT
    Dulu Mahathir digelar “Ultra Melayu”, kini Mahathir sudah jadi “Ultra DAP”. Sanggup buat apa sahaja demi DAP. Bahkan sanggup derma DAP sampai RM1 billion semata mata hendak dapat jawatan Pengerusi Pakatan Harapan.

    1.6 juta penjawat awam di Malaysia harus “seriau” dengan agenda tersembunyi Mahathir dan DAP ini. Jika mereka terus sokong Pakatan Harapan, berkemungkinan periuk nasi mereka akan hilang.

    Penjawat awam wajib terus menyokong pentadbiran Najib Razak, pasti akan lebih banyak lagi insentif khas untuk mereka. Kalau bersimpati kepada Mahathir, tunggulah padahnya.

    Ramai orang Melayu akan kena buang di Putrajaya, merempatlah di tanahair sendiri. Jangan beri peluang kepada DAP untuk memerintah Putrajaya. Padah akibatnya kepada agama, bangsa dan negara.
    Semua pun tahu hasrat parti DAP dan kebencian mereka terhadap hub ekonomi orang Melayu.

    Hub ekonomi Melayu ada lah 1.2 juta kaki tangan kerajaan.

    Melalui kajian DAP Penang mereka dapati jumlah besar perbelanjaan kerajaan ada lah menampong biawak hudup yang di gelar kakitangan kerajaan.

    Tiap apa yang diumum oleh kerajaan sama ada kenaikan gaji atau elaun pasti jumlah besar dana kerajaan akan dapat kepada biawak hidup ini.

    Dan perbelanjaan untuk tampung mereka mereka ini bukan sedikit jumlah nya ia memakan berbillion billion sekali bayar.

    Dan berbillion lagi wang kerajaan habis kepada side payment lagi seperti wang pencen biawak hidup ini.

    DAP anggap nereka ini beban.

    Namun ramai juga kakitangan kerajaan pula bebal menyokong pihak yang melihat mereka sebelah mata sahaja.

    Tony Pua sudah berkali kali memberi kenyataan berkenaan biawak hidup ini.

    Konon nya atas mahu selamatkan negara maka wang negara harus di alih dari membayar gaji para biawak ini.

    Tony Pua dan DAP anggap kerajaan telah “over staff”.

    Ketika Najib memberi ransangan kepada kakitangan kerajaan beberapa minggu lalu pihak DAP pula berkira kira mahu menghumban mereka mereka ini secara berperingkat.

    DAP akan execute perkara ini selepas mereka berjaya takluki Putrajaya.

    DAP tidak akan membesarkan isu ini buat masa ini kerana kuathir para biawak ini tidak akan mengundi Pakatan Rakyat.

    Dan ketika mahu melaksana kan nya DAP akan menguna kan orang Melayu dari PH untuk mencadangkan nya.

    Maka kemarahan akan terjadi sesama melayu.

    Sebenar nya 1.2 juta kakitangan kerajaan ada lah hub ekonomi melayu

    Purchasing power dan ekonomi melayu ada pada 1.2 juta penjawat awam.

    Jadi apabila di execute hal ini ia di decoy di bawah alasan penjimatan wang kerajaan dan bukan serangan kepada ekonomi melayu.

    Ketika di execute nanti tidak akan ada seorang pun pemimpin melayu PH akan berani bersuara kerana mereka ketakutan akan di singkir.

    Itu lah bijaksana nya DAP untuk menyerang hub ekinomi melayu.

    Laungan mahu selamat kan Malaysia umpama salakan anjing sahaja kerana apa guna Malaysia selamat jika 900,000 rakyat nya tidak selamat.

    Dan apa guna mansuh GST jika 900,000 penyumbang GST sudah di mansuhkan pekerjaan merekaFikir sebelum terlambat.

    Menyatakan konon amaran ini hanya untuk menakutkan ada lah atas risiko sebdiri.

    Apabila sudah terlaksana ia sudah terlambat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bg badak semua terhidang mana terlmbat

      Delete
  46. TAHU TAKUT! MAHATHIR LARI KUNCI PINTU BILA BANGSA BUGIS DATANG
    Semegah-megah bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang disanjung tinggi itu, rupa-rupanya pengecut juga akhirnya.

    Dia dikesan telah lari meninggalkan Yayasan Kepimpinan Perdana (YKP) di Putrajaya sambil mengunci pintu pejabat itu sejurus selepas mengetahui kira-kira 200 Bangsa Bugis datang mahu menemuinya.

    Mereka mewakili Persatuan Rumpun Bugis Melayu Malaysia bertindak datang ke pejabat Mahathir bagi menuntut kemaafan dari Pengerusi Pakatan Harapan berkenaan.

    ‘Kerana mulut badan binasa’

    Ini rentetan daripada tindakan Mahathir dipercayai menghina bangsa Bugis semasa ucap utama Himpunan Hapus Kleptokrasi yang gagal pada 14 Oktober lepas.

    Di dalam ucapan itu, Mahathir berkata bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak harus ‘dihalau’ pulang ke Sulawesi iaitu tempat asal bangsa Bugis.

    Dia juga mengingatkan para penyokongnya, asal keturunan bangsa Bugis ini adalah dari kalangan lanun.
    ‘Tuntut maaf Mahathir’

    Mereka berkumpul kira-kira selama lebih setengah jam dengan kebanyakannya membawa sepanduk tertulis ‘Kami bukan lanun’ dan ‘Mahathir berasal dari mana’ serta melaungkan kenyataan ‘Kami bukan lanun’.

    Walaupun Mahathir bertindak pengecut dan takut untuk bertemu, wakil 70,000 ahli persatuan bangsa Bugis itu akan tetap mendesak Pengerusi PPBM memohon maaf secara terbuka.

    Sikap Mahathir yang hanya berani di gelanggang dan dihadapan penyokong sendiri amatlah mengecewakan ramai pihak.

    Sebelum ini dia terkenal sebagai seorang pemimpin yang tidak tahu erti pengecut, namun selepas ‘bersekedudukan’ dengan DAP, sifatnya mula berubah.

    Daripada seorang yang ‘ultra Melayu’, Mahathir sudah bertukar wajah menjadi ‘ultra DAP’. Daripada seorang Negarawan yang berhati kental dan berani menghadapi cabaran, sekarang Mahathir sudah bertukar menjadi seorang lelaki tua yang pengecut untuk berhadapan dengan kenyataan.

    Mahathir yang sekarang bukanlah Mahathir yang pernah kita kenali dahulu…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan semua spesis badak sama..lobai pas pun lobai tahik

      Delete
  47. “MAHATHIR” – SEBUAH JENAMA ROSAK “HERO TO ZERO”
    Nama Mahathir tidak se “gah” dulu.

    Jika satu waktu dahulu , sebut sahaja nama Mahathir maka lengkap dengan “aura” nya mendatang kan kekaguman serta rasa hormat kerana nama itu membawa kehebatan menjadi Perdana Menteri atas tiket UMNO.

    Namun lama kelamaan nama “Mahathir” kini tidak lagi “carry weight” atau di lihat hebat kerana banyak perbuatan jelek yang Mahathir sendiri lakukan.

    Jika satu masa lalu Mahathir amat di hormati di kalangan rakyat serta netizen, kini jika kita rajin layari media sosial , kita akan dapati rata rata rakyat menganggap Mahathir hanya seorang tua nyanyuk yng tidak jumpa pintu masjid.

    Untuk temui orng berusia 70 tahun yang aktif politik pun sukar, apa tah lagi yang berusia 92 tahun.

    Mungkin kerana sanggup menelan kahak nya sendiri serta menjual prinsip nya, maka semua pendirian nya yang lalu sudah di ubah , malah Tun Mahathir mendapat gelaran Mr U-Turn kerana tindakan nya.

    Sekian lama Tun Mahathir cuba “hoodwink” rakyat dengan kisah ciptaan nya ia itu wang derma RM2.6 billion dan kemudian nya dengan isu 1MDB, akhir nya yang muncul ada lah skandal lampau nya pula.

    Boleh di kata kan skandal Tun Mahathir 100 kali ganda teruk nya dari kisah yang tidak pernah berbukti berkenaan 1MDB.

    Apa yang ada hanya kisah sensasi dan kisah kisah tambahan yang akhir nya dapat di ketahui Mahathir dan orang orang nya sendiri yang membayar media dunia untuk menghebah kan.

    Malah DOJ juga terpalit dan ada kaitan dengan sogokan Mahathir.

    Jika rakyat sebelum ini tidak tahu bahawa wang negara lesap dalam jumlah ratusan billion ketika tiada media sosial , kini mereka yang menyokong Mahathir agak “slow” sikit untuk bercerita tentang integriti.

    Ini kerana Perdana Menteri 22 tahun tidak tahu macam macam berkenaan hal ehwal di bawah pentadnbiran nya.

    Walaupun Tun Mahathir berlakon tidak tahu dalam semua hal, rakyat yang bijak sudah tahu , ia cara jijik dan kotor untuk cuci tangan dan lepaskan diri dengan cara tidak bertanggung jawap.

    Kini sia sia lah usaha Mahathir dan rugi wang nya banyak berbelanja untuk memburuk kan Najib, tetapi Najib masih di situ menjadi Perdana Menteri.

    Yang nama bertambah buruk dan hancur kredibiliti ada lah Tun M sendiri.

    Selain di lihat sebagai pembohong dan penipu, Tun M juga di lihat sebagai penyamun yang sebenar yang menguna tipu muslihat untuk mengalih wang negara.

    Tun Mahathir walaupun rajin menulis dan berceramah , tetap mengelak kan dari menulis atau menjawap berkenaan kekayaan anak nya dalam memula kan perniagaan.

    Malah Raja Petra Kamaduddin dan beberapa individu lain juga mendakwa wang mula berniaga anak anak nya ada lah wang milik rakyat yang hilang satu waktu dulu dalam pelbagai kaedah.

    Antara kaedah di guna pakai ada lah “bailout” dan wang FOREX yang tidak dapat di kesan baki nya (RM25 billion).

    Sungguh “pathetic” kerana Mahathir bermati matian mahu rampas kuasa untuk kepemtingan peribadi nya dan atas sebab itu bermati matian memburuk kan Najib, namun sebalik nya , nama Tun Mahathir sendiri yang busuk, rosak dan kotor.

    Dari seorang negarawan , kini yang tertempek kepada nama nya ada lah “Mr Tak Tahu” .

    Terkini nama Mahathir menjadi semakin jijik di Indonesia apabila masyarakat Bugis di sana sudah mula “naik angin” dan di jangka kan akan membuat sesuatu seperti demo atau tuntutan maaf terhadap Mahathir.

    Presiden Jokowi entah kenapa tiba tiba memakai baju tradisi Bugis pada majlis kerajaan hai ini.

    Untuk makluman Joko Widodo ada lah berketurunan Jawa.

    Kini ramai cuba menjauhi Mahathir di hujung usia nya , melainkan penyembah tubuh badan nya atau di gelar “totok” Mahathir.

    Ini lah kes “form hero to zero” yang sebenar nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. From badak to pm..jeles kee

      Delete
  48. PPBM PARIT, KUALA KANGSAR ‘TUTUP KEDAI’ SEBELUM PRU14
    Krisis kepimpinan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Perak semakin parah dan merebak.

    Selepas pengasas parti itu di Perak iaitu Datuk Hamidah Osman meninggalkan parti itu, kini giliran dua Ketua Penaja Bahagiannya dari Kuala Kangsar dan Parit pula umum peletakan jawatan.

    Bukan sekadar keluar parti berseorangan, mereka berdua juga turut membubarkan kesemua ahli jawatankuasa di dua kawasan berkenaan.

    Sebagai tanda tidak lagi percaya dengan Tun Dr Mahathir Mohamad, Ketua Penaja Bahagian Parit, Rosli Ali turut mengumumkan keluar parti bersama 200 lagi ahli di bahagian itu, manakala Ketua Penaja Bahagian Kuala Kangsar, Dul Hayati Baheran pula memilih untuk terus bersama parti.

    Menurut Rosli, tujuan tindakan beliau itu adalah berpunca daripada kepimpinan parti yang tidak memperdulikan langsung mereka di Parit.

    Beliau turut menambah, PPBM Perak dilihat sudah lumpuh dan tidak lagi berdaya untuk menentang Umno dan Barisan Nasional (BN).

    “Tidak wujud semangat berpasukan dan kami jarang dilibatkan dengan sebarang perbincangan sehinggakan kami sendiri tak tahu apa yang berlaku dan apa yang harus kami lakukan sebagai Ketua Bahagian.

    “Objektif PPBM mulai lari dari landasan sebenar, PPBM bukan sahaja bermain dengan politik tidak matang dan berserabut tetapi lebih bersifat sebagai “sarang naga” yang menyaksikan golongan yang datangnya dari kem-kem tertentu berebut jawatan dan pada masa sama amalkan dasar cantas dan menekan,” katanya kepada pihak media pada Khamis.

    Manakala Dul Hayati pula mengakui parti pimpinan Dr Mahathir itu tidak akan berjaya menang dalam PRU14 depan, sekali gus angan-angan mereka untuk menjatuhkan BN di negeri itu mungkin tidak kesampaian.

    “Di Perak, khususnya Kuala Kangsar terlalu banyak campur tangan urusan di peringkat bahagian oleh wakil pengerusi negeri yang akhirnya menyebabkan perbalahan serta pecah belah.

    “Saya seolah tidak dipercayai dan tidak diiktiraf sebagai ketua bahagian Kuala Kangsar sehingga wujud dua kumpulan kepimpinan bahagian.

    “Saya amat kecewa pilihan raya hampir tiba tetapi tidak nampak gerak kerja yang boleh menjamin kemenangan melain perbalahan di peringkat bahagian yang langsung tidak mendapat perhatian dari pemimpin negeri mahupun pusat,” katanya lagi.

    Justeru, tindakan mereka ini adalah untuk memberi mesej jelas buat pimpinan tertinggi PPBM agar tidak sekadar memberi perhatian kepada para kroni, sebaliknya perlu juga untuk menyantuni ahli-ahli parti di akar umbi.

    Bagaimanapun situasi sekarang mungkin bertepatan dengan pepatah ‘nasi sudah menjadi bubur’ apabila PPBM di Kuala Kangsar dan Parit sudah lumpuh keseluruhannya

    ReplyDelete
  49. MAS: MAHATHIR CEMBURU NAJIB BERJAYA SELESAIKAN MASALAH YG DIA CETUSKAN
    UMUM tahu ia adalah Mahathir yang menjahanamkan MAS. Dari ada cash berbillion-billion, kepada bergantung bantuan kerajaan setiap tahun, pun berbillion-billion juga – bangunan sendiri pun terpaksa dijual. Dulu elok-elok kerajaan urus, Mahathir bagi pada kroni sehingga rugi dan akhirnya kerajaan yang kena ambil alih semula.

    Perdana Menteri selepas Mahathir, Paklah, buntu macam mana cara nak selamatkan MAS agar tidak terus menerus menghabiskan wang rakyat – sesuatu yang menjadi minat utama Mahathir selepas kuda. Macam-macam dah dibuat tapi MAS tetap macam itu. 2 kemalangan udara membabitkan pesawat MAS pada 2014, sekadar memburukkan lagi keadaan yang sedia buruk disebabkan Mahathir.

    Hanya setelah Datuk Seri Najib Tun Razak campur tangan dan Mahathir terkeluar dari circle kerajaan, barulah masalah MAS ini mampu diselesaikan. Dari suntikan dana RM 6 billion melalui Khazanah, membawa masuk orang asing sebagai CEO, penubuhan MAB, penyewaan pesawat dan sebagainya, MAS dalam laluan yang betul untuk keluar dari masalah kewangan yang membelenggunya bertahun-tahun.

    Memang ada harganya, seramai 6,000 kakitangan MAS terpaksa diberhentikan, penamatan banyak laluan antarabangsa dan sebagainya, tapi inilah pengorbanan yang terpaksa diambil untuk manfaat yang lebih besar dan syarikat penerbangan utama negara itu dijangka mula mencatat untung pada tahun depan.

    Najib memang penyelamat, terbukti sekarang MAS dalam laluan yang betul untuk diselamatkan dan tidak lagi rakyat perlu menanggung kerugiannya. Ini juga sebabnya kenapa tidak masuk akal Najib nak menjahanamkan 1MDB. Dalam negara ini, yang ada rekod jahanamkan syarikat ialah Mahathir. Perwaja, BMF, MAS sendiri, Telekom, cakap sajalah apa yang tak jahanam di tangan Mahathir.

    Sudah tentu kejayaan Najib umpama berita buruk di telinga Mahathir. Hari-hari dia buat fitnah Najib begitu, Najib begini semata-mata nak menunjukkan Najib tak berupaya memimpin kerajaan, tapi sebaliknya pulak yang berlaku.

    Tidak hairan apa pun yang Najib buat (bukan dalam isu MAS saja), salah di matanya. Bawa masuk orang asing sebagai CEO salah, sekarang orang asing tu dah keluar dan rakyat tempatan kembali menjadi CEO, pun salah juga lagi. Nasib baik Mahathir sudah tidak penting, maka itu segala pandangannya mengenai hal ini, ibarat anjing menyalakkan bukit.

    Justeru, rakyat perlu tahu itu saja. Mahathir bukan peduli pasal MAS pun sebab dialah punca syarikat itu jahanam. Pada Mahathir, yang penting cari apa saja cara nak burukkan Najib supaya dengannya dia dapat menjadi Perdana Menteri semula sebelum menyerahkan tampuk pemerintahan negara ini kepada keturunannya. Tapi rakyat bukan bodoh macam dulu, Mahathir yang semakin bodoh dari hari ke hari, itu yang buat demonstrasi pun takde orang nak mari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badak sedang menipu manusia..x kn badak nk wat sesuka ati..sape badak

      Delete
  50. GENERASI KINI ‘BUTA’ TENTANG KEHIDUPAN DI ZAMAN MAHATHIR
    Agak menjengkelkan apabila terdapat pihak yang mendakwa kononnya rakyat di negara ini hidup dalam keadaan senang lenang dan tidak menghadapi sebarang masalah yang membebankan kehidupan di zaman pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Kononnya di zaman itu semuanya ‘mudah’. Kononnya di zaman itu langsung tidak membebankan. Kononnya di zaman itu walaupun bergaji kecil, hidup rakyat gembira dan mampu membeli-belah tanpa wujud sebarang perasaan bimbang di hati.

    Lebih menjengkelkan, mereka yang mendakwa kehidupan ‘selesa’ rakyat di zaman Mahathir itu majoritinya budak-budak mentah yang cuba berpolitik dan mungkin ‘baru belajar’ tentang erti kehidupan sebenar. Mereka rata-ratanya tidak hidup di zaman Mahathir!

    Suka di sini penulis imbaukan kembali tentang apa yang berlaku di zaman Mahathir memerintah pada sekitar 1980’an hingga awal milenium dulu. Bukanlah mahu ungkit kisah lama, namun budak-budak hingusan itu rasanya perlu ‘disekolahkan’…

    Tahukah mereka bahawa di zaman itu ramai rakyat hidup dalam keadaan susah? Mereka fikir ibu dan bapa mereka dulu hidup senang seperti mereka? Celik-celik mata, gajet mahal dan telefon pintar sudah ada di tangan? Celik mata, semuanya di hujung jari.

    Penulis masih ingat bagaimana kami ke sekolah. Berkasut getah berwarna putih ‘Fung Keong’, berpakaian lusuh yang tidak berganti setiap tahun, beg sekolah kain berwarna hijau. Bermain bola sepak , yang berada mungkin mampu memakai kasut bola getah dan kain berwarna hitam, namun ramai yang hanya berkaki ayam.

    Padahal, dulu juga sudah ada kasut sekolah berjenama berharga puluhan ringgit, pakaian sekolah yang baru dijual di supermarket, beg sekolah pun ada yang hebat berharga RM40 ke atas. Kasut bola ‘stud’ kulit juga sudah banyak di pasaran.

    Berbanding di zaman ini, kasut sekolahnya berjenama dan mahalnya lebih RM20 sepasang. Baju sekolahnya berganti setiap tahun, dibeli sendiri dan ada yang menerima bantuan pakaian sekolah baru. Susah sangat nak tengok pelajar bawa beg sekolah berharga RM10. Baru wakil rumah sukan saja, tapi kasut bolanya berjenama Nike dan Adidas original!

    Kenapa kami tidak memiliki keselesaan itu semua ketika di sekolah rendah? Mengapa ramai yang terpaksa berjalan kaki berulang alik sejauh 10 km ke sekolah? Kerana ibu bapa kami ramai yang susah, bergaji kecil dan tidak mampu menghamburkan kami dengan keselesaan itu. Di zaman siapakah itu jika ia bukan di zaman Mahathir memerintah?

    Zaman dulu, kami ke sekolah menengah pun hampir sama seperti di sekolah rendah. Hanya orang kaya sahaja yang mampu naik motosikal ke sekolah. Di sekolah penulis dulu, tidak lebih dari 5 buah motosikal pelajar saja kelihatan di sekolah. Ramai yang jalan kaki dan naik bas sahaja.

    Tapi sekarang, lihat saja di sekolah sama ada di bandar mahupun kampung, motosikal pelajar lebih banyak dari motosikal guru. Pelajar bawa kereta lebih mewah daripada guru. Malah telefon pintar pelajar yang dirampas lebih mahal dan canggih berbanding guru!

    Mengapa kami tidak semewah itu di zaman remaja kami dulu? Kenapa kami tidak bertelefon bimbit walaupun sudah ada di pasaran? Kenapa kami terpaksa beratur di telefon awam dengan syiling? Kerana ibu bapa kami tidak mampu dan kami tidak mengada-ngada meminta yang mereka tidak mampu…

    Walau hidup dalam serba kekurangan, ramai di kalangan kami yang berjaya ke universiti awam. Berjalan kaki ke dewan kuliah adalah biasa. Berpeluh setibanya di dewan. Tiada komputer riba atau PC di bilik, telefon bimbit apatah lagi. Setakat makan mi segera indome adalah biasa, mi maggi lebih sedap namun ramai yang tidak mampu membelinya…

    Tidak seperti zaman sekarang, kenderaan kononnya satu ‘keperluan’. Paling tidak, kononnya perlu ada motosikal. Pensyarah kadang kala merungut tidak dapat ‘parking’ gara-gara kereta pelajar lebih banyak di fakulti. Setakat PC, pelajar sekarang tak pandang. Boleh kata setiap pelajar semuanya memiliki laptop berjenama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami ada penyamun bugis..ko hado

      Delete
  51. Bertahun-tahun selepas bekerja, barulah kami mampu membeli kenderaan sendiri. Itupun kalau bekerja. Sekitar 1997 hingga 1999, jangan haraplah mudah dapat kerja. Ramai yang berijazah, tapi terpaksa bekerja jadi ‘salesman’ di supermarket, peniaga tepi jalan, petani, penoreh getah dan cukup bertuah jika dapat jadi kerani.

    Tapi di zaman sekarang, baru kerja 3 bulan namun sudah minta slip gaji untuk beli kereta baru buatan luar negara. Walau tidak layak, kad kredit perlu ada paling kurang sekeping. Pakaian berjenama mahal satu kemestian, tidak dapat yang original, dapat yang tiruan pun sanggup!

    Tentang gaya hidup, siapa kata di zaman Mahathir tidak ada KFC atau McDonalds? Malah dulu ada McDota, SateRia, Grandy’s dan sebagainya. Tapi untuk makan di situ dua bulan sekali pun payah. Bukan kerana tak sedap, tapi tidak mampu!

    Tapi hari ini, setakat McDonalds atau KFC, itu biasa. Budak sekolah pun kini mampu lepak di Starbucks, Coffee Beans, Dome dan seumpamanya. Kerani sekolah pun mampu makan McDonalds setiap minggu. Begitu selesa sekali zaman sekarang…

    Zaman dulu, kami habiskan musim cuti sekolah dengan bekerja sambilan di warung kopi atau restoran. Ada yang mengutip tin, kotak dan botol untuk dijual. Ada yang ‘part time’ ambil upah menoreh. Hasilnya, bolehlah kami bayar yuran atau beli peralatan sekolah nanti.

    Berlainan pula di zaman ini, pantang cuti sekolah, daripada hotel tiada bintang hinggalah 6 bintang, semuanya penuh ditempah. Tak cukup hotel, homestay pun homestaylah, asalkan dapat melancong. Penuh gambar-gambar menarik di media sosial jadinya!

    Realitinya itulah yang berlaku di zaman dulu dan sekarang. Namun orang di zaman sekarang ini tidak putus-putus terbit keluhan dari bibir mereka. Lebih pelik, Mahathir dipuji melangit, namun Dato’ Seri Najib Tun Razak pula dipersalahkan hasil dari sikap ‘mewah’ diri sendiri?

    Pada hemat penulis, generasi sekarang yang berfikiran sedemikian mungkin menghadapi masalah ‘mental koyak’. Mereka tidak sedar bagaimana Mahathir ‘murahkan’ kos di zamannya, dan ‘mahalkan’ semua kos di zaman selepas pemerintahannya. Misalnya, kadar bayaran tol.

    Mereka tidak tahu bagaimana kedekutnya Mahathir yang enggan menaikkan gaji penjawat awam di zamannya. Mereka begitu jahil dengan kesusahan ibu bapa dan datuk nenek mereka di zaman ‘diktator’ itu. ‘Miskin’ betul pemikiran generasi sekarang.. lemah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gabungan bugis dan badak..yeah..jeles ke

      Delete
    2. Kau gelap hati.Hanya orang yang sanggup makan duit haram sahaja yang sokong Najib.Pada masa yang sama dahi hitam.

      Delete
  52. Smenjak Rafizi dedahkan maklumat terbaru penyelewengan wang peneroka felda, ramai jugak rakan rakan yg berasal dari tanah rancangan ambil kesempatan balik kampung sempena cuti deepavali nak tarbiahkan org tua mereka yg masih menyokong umno supaya buka mata dan sedar akan penyelewengan setan umno terhadap mereka. Dgn bebanan hutang yg sesetengahnya melebihi ratusan ribu, nampaknya warga felda telah ditipu keringat peluh mereka oleh raja klepto dan rakan2 subahat mereka hidup2. Janji rm5000 pun masih lagi tinggal janji, datang pula berita sedih kena klepet! Kesian org2 melayu, kaum kau sendiri rupanya yg bangsatkan kau!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takkan semudah itu wrga FElda akan termasuh hasutan dari sesiapa pun , hatta dari ahli keluarga atau sanak sedara sendiri. Kawan aku ada ceritakan bagaimana dia diherdik dan ditengking semata2 kerana cuba2 masuk jarum kepada bapanya bila nak menerangkan tentang isu FGV ni.Malah dia dianggap hendak menjadi anak yg derhaka kerana menidakkan sumbangan besar yg telah diberikan oleh kerajaan kpd warga Felda selama ini. Kawan aku pun giveup, dia tak mahu mengeruhkan lagi keadaan..kesimpulannya ialah, warga Felda ni rata2 adalah insan yg tahu erti bersyukur dan takkan sekali2 menggiggit tangan yg memberinya makan. Mereka bukannya terkesan pun dengan segala fitnah2 dan hasutan yg dijajakan oleh orang2 mcm Pizi dan Mazlan Aliman..orang2 yg masuk Felda 4 tahun sekali. semata2 utk mengemis undi berharga mereka. Kalau tak kerana PRU, jangan mimpilah muka2 tu akan jejak ke Felda. Kalau dengar cakap2 PH ni, seolah2 warga Felda dah berkiblatkan pada dia, tapi hakikatnya itu hanyalah fantasi mereka yg , semata2 utk memujuk hati dan ego saja..ialah PH ni kalau cakap mana ada nak kalah..jadi angan2 mat jenin PH utk bertapak di Felda ni hanya menjadi modal lawak dalam kalangan warga Felda di warung2 kopi aje !

      Delete
    2. Badak caner..lps pru nanti

      Delete
  53. Sudah terng lagi nyata kebenaran hadith Nabi s.a.w.bila hampirnya akhir zaman, ulama2 spt TGHH akan diperlekeh2kan, manakala orang2 yg ternyata tidak amanah lagi su' spt Madey, yg ternyata memakan harta rakyat disanjung dan dipuja2. Apa aje yg keluar dari mulutnya umpama wahyu yg langsung tak boleh disangkal kebenarannya, walhal ia hanyalah semata2 utk mengabui mata rakyat agar membenarkan segala tindakannya. Dah terang, siasatan RCI mendapati peranan Madey tak boleh disorokkan lagi dalam kehilangan berpuluh billion duit negara, tetap dituduh DSNR dan kerajaan sengaja hendak memerangkap Madey, sengaja menggali semula kisah2 silamnya..mereka lupa berpuluh billion dulu tu kini dah bernilai 100 billion dalam nilai mata wang sekarang. Bolehkah penyokong2 dan pemuja2 tegarnya memberi jaminan Madey tak akan mengulangi lagi perbuatan kejinya tu , jika ditakdirkan PH berkuasa nanti dan dia diangkat menjadi PM ke 7? Sapakah yg berani utk menegur dan menghalangnya berbuat sesuka hati, ibarat beraja di mata, bersultan di hati ketika itu nanti? Walaupun PAS di hina dan dicaci, tapi akhlak DSHH adalah berganda2 lebih mulia dari Madey..kalau tak takkan beliau diangkat di kedudukan tertinggi dalam majlis ulama2 dunia. Apa kurangnya DSNR dengan prinsip wassatiyahnya yg terbukti amat releven dalam dunia masa kini, sehingga mendapat pengiktirafan tertinggi dari KSA, Qatar dan Kuwait. KSA dan India begitu mengangumi kebijakan DSNR dalam memacu ekonomi negara hingga GST, yg disanggah di negara kita, menjadi model kpd mereka utk mengukuhkan ekonomi negara..India dah pun melaksanakan GST ikut acuan Msia baru2 ini, manakala KSA akan menyusul tahun 2018. Ramai rakyat akan bersetuju, jika persamaan besar di antara UMNO dan PAS adalah komitmen kedua2 parti ini utk menjunjung prinsip2 islam dalam segala bidang baik ekonomi, politik mahupun sosial..dan sentiasa berusaha utk mengujudkan negara bangsa yg semirip mungkin spt di zaman Rasullullah s.a.w..dan hakikat ini akan menjadi kenyataan dalam masa yg terdekat ini..InsyaAllah, sama2 lah kita berdoa semoga dipermudahkanNya !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah ..pas boleh jd penasihat badak..jeles ke badak jd pm ..ko hado

      Delete
    2. Geng Najib pendusta besar.

      Delete
  54. MAHATHIR DIBULI DAP - PATUT DAH TUA DUDUK RUMAH SAHAJA!
    Selama 22 tahun menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri, beliau dilihat telah membuli parti pembangkang dengan pelbagai helah.

    Namun kini apa yang dilihat adalah sebaliknya apabila dengan usia meningkat lebih 90 tahun, beliau pula menjadi mangsa buli pakatan harapan yang dianggotai oleh pakatan pembangkang yang pernah dibuli oleh beliau satu masa dulu.

    Pakatan Harapan kini dilihat membuli warga emas ini dengan membiarkan Tun Mahathir kesana kesini untuk berkempen demi satu tujuan iaitu melihat kejatuhan Barisan Nasional.

    Bayangkan dengan umur yang begitu lanjut, Tun Mahathir diheret kesana kesini melaksanakan misi yang dirancang oleh Pakatan yang kita ketahui di monopoli oleh DAP.

    Sejak dari mula kewujudan Pakatan, DAP hanya mendiamkan diri dan membiarkan PAS (ketika itu dalam pakatan) melakukan kerja kerja politik mereka sehinggalah Pakatan mencapai kemenangan di Pulau Pinang dan Selangor pada PRU13.

    Kini apabila negara dalam suasana bersiap sedia untuk pilihanraya umum yang ke 14, Tun Mahathir dibiarkan dibuli oleh Pakatan oleh penyokong beliau sendiri sedangkan Tun Abdullah Ahmad Badawi yang pernah di kritik hingga melepaskan jawatan oleh Tun Mahathir duduk dalam keadaan selesa disamping keluarga.

    Kadang kadang Sangkakala berasa agak sedikit pelik bagaimana pengikut Tun Mahathir boleh membiarkan malah turut sama mengusung lelaki berumur ini ke hulu dan ke hilir untuk politik.

    Adakah ini yang dinyatakan maksudnya bahawa mereka sayang kepada Tun Mahathir //Duduk rumah kan bagus.. berucap pun semput dah..

    ReplyDelete
  55. Saya dtg dari klorga yg besar, dan dri kategori brpendapatan sdrhana. Anak2 bleh dkatakan semua dah kerja, dan ada yg berjawatan dlm felda dan kerajaan. Ada juga saudara dekat2 yg bkerja bwah kmenterian kwangan. Kami dri keturunan pyokong tegar umno dan bangsa Melayu.

    Stahun dua ini mmg tdapat konflik yg ketara dlm pendirian klorga kami ttg umno. Kami cuba utk yakinkan dri kami ttg umno, tetapi fakta dan maklumat tidak dpt kami buang ke tepi. Ada ahli klorga yg berjawatan bercerita sambil tersedu menahan sebak ttg pengkhianatan umno trhadap peneroka yg majoriti bangsa sendiri. Mereka tahu lebih dri apa yg sdara Rafizi dedahkan. Begitu juga keadaannya didlm kmentrian kewangan dan KDN, cuma tidak boleh diceritakan kpd umum, tapi fahamilah apa yg cuba kami sampaikan.

    Walaupun sedih utk tinggalkan umno, tapi demi masa depan anak cucu kita dan Malaysia, kami sklorga akan pastikan undi kami bukan lagi milik umno, tapi milik org2 melayu yg teraniaya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh,,amno ada badak bkl pm..lps yg tu mati dia la pm

      Delete
    2. Kwan stuju dgn anon 22:35. Sesiapa yg pernah melalui perjalanan hidup zaman Tun akan dpt mmbezakan kekurangan dizaman Najib. Sesiapa yg hidup dlm dunia realiti akan mengatakan bahawa zaman Tun adalah jauh lebih baik dri apa yg kita lalui skrang ni. Anak kwan dpt 8A dlm spm dua thun lepas, tetapi masih gagal utk dpt penajaan dri mana mana agensi kerajaan utk melanjutkan plajaran di N Zealand dlm bidang fizik. Ini tidak mungkin akan berlaku di zaman Tun kerana ramai teman2 dulu yg melanjutkan pengajian di UK dan US walaupun keputusan spm tidaklah sebagus itu. Dari segi ekonominya pula, wlaupun bgaji sderhana, masih mampu memiliki rumah dan simpanan ASB walaupun x seberapa. Skrang ni berapa kerat anak muda melayu yg dpt memiliki rumah dikejiranan yg sederhana? Sedikit sbanyak realiti kehidupan zaman Tun dan Najib!

      Delete
    3. 22.35 & 22.54.........saya nak berkongsi pengalaman saya dengan tuan berdua.

      Saya dan seluroh family, sedara-mara turun temurun penyokong tegar umno..........sejak zaman Kapal Layar kemudian bertukar kepada Dacing kami sokong tanpa putus.

      Mula2 dulu kami sumer cuba nafikan dan pujuk diri sendiri supaya terima sumer kenyataan penyelewengan yg jadi sebagai sesuatu yg tidak benar.

      Malangnya makin hari ia makin ketara menampakkan belang penipuan dan pecah amanah.

      Hingga saat itu........kami sumer dah tak dapat nak nafikan lagi kenyataan di depan mata.

      Hancur punah sumer pengorbanan sokongan turun temurun keluarga kami pada Kapal Layar dan Dacing (BN).

      Dulu kami dengan bangga memacakkan bendera dacing di sana sini..........hingga depan rumah dan halaman kampong sendiri pon kami pacakkan bendera dacing..........gitulah kentalnya rasa setia kami pada BN.

      Tak pernah sekali keluarga besar kami pangkah selain dari BN. Malah diPRU13 kami sumer masih undi BN.

      Tapi keadaan sekarang dah tak macam dulu.........sumer udah berubah sama sekali.

      Baru ni ada sedara saya bekas penjawat awam kerajaan yg memang ambik bekalan ubat darah tingginya untuk sebulan di Klinik Kesihatan Kerajaan pada setiap bulan.

      Baru ni dia diberi bekalan ubat hanya untuk 2 minggu........kemudian disuruh datang ke Klinik Kesihatan semula setelah habis bekalan 2 minggu.

      Bila ditanya orang yg bertugas kata.....mereka kehabisan stok ubat.

      Bayangkan apa akan jadi kalo ada kecemasan yg pesakit memerlukan ubat dengan segera??

      Bukan ke sepatutnya bekalan ubat mesti berterusan tanpa henti.........sebelom bekalan habis order baru akan dibuat?? Sekarang apa sudah jadi???

      Senario ini belom pernah berlaku........tapi sejak peruntukan perubatan dipotong.......sumer jadi haru-biru.

      Peruntukan perubatan dan pendidikan rakyat dipotong dalam bajet 2017. 2 aspek terpenting dalam kehidupan rakyat Msia tergamak dipotong.

      GST dikatakan boleh turunkan harga barang........tapi perkara sebaliknya yg jadi.......barang jadi mahal dan kos sara hidop harian rakyat jadi tinggi menggila.

      BRIM diberi pon tak dapat nak selesaikan masalah kos sara hidop yg tinggi.

      Malah GST yg dibayar lebih dari duit BRIM yg rakyat dapat.

      Perkara yg paling besar mempengaruhi keluarga besar saya bertukar arah ialah skandal 1MDB.

      Bila kami sekeluarga kumpulkan fakta-faktanya dan setelah difikirkan dengan logik..........kami rumuskan memang terdapat penyelewengan walaupon ini dinafikan sekeras-keras oleh mereka yg terlibat.

      Fakta, kenyataan, kebenaran dan logik akal tak boleh kita sangkal.

      Walau kita berperang dengan diri sendiri dan cuba untuk menafikannya..........ia jadi macam sesuatu yg menghantui kita.........bila dipikirkan ia tetap datang menampakkan hakikat sebenar yg tersembunyi.

      Akhirnya kita kalah dalam membuat penafian terhadap diri sendiri. Bukan pada orang lain......tapi kalah pada diri sendiri.

      Umpama kalah berperang dengan diri sendiri.......inilah yg dikatakan kebenaran mengatasi yg batil.

      Logik akal kita mengatasi emosi, hati dan perasaan.

      Maka dengan itu satu keluarga saya, sedara-mara dan kawan2 rapat sebulat suara bertukar haluan.........walau berat hati........tapi demi satu kebenaran ia tetap wajib digalas.

      Itulah agaknya perasaan yg dirasai oleh Tun Mahathir dan keluarganya........sedangkan dulu beliaulah yg bermatian pertahankan umno dan BN.

      Berat mata memandang.......berat lagi bahu yg memikul.

      Delete
    4. Bro phantom, kita sekapal.

      In shaa Allah kita akan menang kali ini. Yakinlah.

      Delete
    5. Ameen Yarabbal'alamin.

      Salam perjuangan Bro John Doe.

      Delete
    6. Saya kejora,saya kejora,diulangi saya kejora..!!!

      Saya tak setuju pandangan anon tu.kerajaan banyak bela rakyat
      Berjuta najib bagi rakyat.biar saya mati kering..biar anak saya merempat di masa depan..biar malaysia lingkop tapi saya tetap pangkah umno sampai mati.

      Aku tak kisah biar rakyat majoriti tersiksa,asalkan menteri2 terus bersenang lenang di tahta.

      Aku tak kisah segala cukai dikenakan ke atas rakyat asal tabung umno penuh untuk bagi gula2 pru nanti


      Aku tak kisah masa depan warga muda dipertaruhkan asal najib kekal berkuasa.


      Aku nak mati dalam umno
      Aku nak mati bersama ahli umno
      Aku nak najib jadi pm sampai tua


      Aku kejora..di ulang aku kejora



      Kahhh kahhh kahhh.....(mmg sial kejora ni kan?)

      Delete
  56. Izinkan CAHAYA menyuloh Diri mu..
    CAHAYA yg Lurus TIADA 'Bias" nya..
    Adakah kau JUJUR atau Penipu?
    Disitu lah kau temui, CAHAYA-Cinta..


    Adakah kau JUJUR atau Penipu?
    Disitu kau temui, CAHAYA-Cinta NYA..
    Yg JUJUR berKaseh Tak akan Merapu
    Yg ber CAHAYAkan-Cinta, Luhur Sntiasa


    "Where there is LIGHT, there is LUV...n when there r LUV n LIGHT there is expension of BEAUTIFULL understanding n co-operation my dearONE.."

    ..n of course in d LIGHT n LUV, there r NO corrupt n NO barbaric-MIND s wel n ONLY elegance-MIND exist hi hi..

    ReplyDelete
  57. Mengapakah lentur si daun palas
    Patah tumbang,terhiris mati
    Knapakah pantun Mas, tidak berbalas
    Apakah abang terguris hati

    Abang tetap dihati Mas
    mas merah/KL/11.15 Malam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mas pun tetap di hati abang:

      Parang merah, tidak bersarung
      Harga di bandar, masih serupa
      Garang ghairah, hendak bertarung
      Hingga tak sedar, kekasih menyapa

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    2. Keldai buta, kaki berkutu
      Belimbing muda, tinggal di dahan
      Andai kita, jadi bersatu
      Ku bimbing dinda, mengenal tuhan

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh


      Tumbuh kemaman, berbulu lipan
      Berhimpun duri, lada peria
      Subuh di taman, selalu di depan
      Walaupun diri, muda belia

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh


      Gelora rindu makin menyiksa
      Abang/KL/11.35 mlm

      Delete
    3. Remang di pintu,nafasan berdetik
      Sentak bantal,si teman sebelah
      Memang dah gitu taufan politik
      Jiwa tak kental,fahaman kan kalah

      Mas merah

      Delete
    4. Tangan dayang, mengasah pisau
      Mati tumbang, dipanah keris
      Jangan ayang, resah dan risau
      Hati abang, tak pernah terhiris

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    5. Halaman cantik, teratak lama
      Nila menyabung, mati berkecai
      Fahaman politik, kita tak sama
      Bila sebumbung, pasti selesai

      Kah kaahh kaahh kaaahh kaahh

      Delete
    6. Teramat dalam,terlihat lubang
      Buruknya titi,retak berkarah
      Selamat malam buat abang
      Esoknya cuti, Mas tak syarah

      Mas merah

      Delete
    7. Laju sungguh, terbang si angsa
      Pergi ke laut, siang dan cerah
      Malu sungguh, abang terasa
      Hati terpaut, seorang pensyarah

      Kah kaahh kaaahh kaahhh kaahh

      Delete
  58. http://thekl-chronicle.blogspot.my/2017/10/padan-muka-akhirnya-shafie-apdal.html?m=1

    LINK ATAS MASA MENETEK DNG SKANDAL ELOK JER TEKANAN DARAHNYER... BARU KENA SOAL SIASAT SPRM TETIBA MASUK SPITAL TEKANAN DARAH TINGGI KATANYEE. .. KIKIKIKIKI..

    MENETEK DNG SKANDAL ELOK TEKANAN DARANYER
    SOAL JAWAB SPRM TETIBA MENCANAK TEKANAN DARA PULA
    ALASAN NAK KE SPITAL IKUTAN TAKTIK PEMIMPIN DULI KALA
    BILA KANTOI SAKAU 1.5 BILLION MOLA LA LAKONAN SEMPATINYER....

    .....APA APA PUN BILA ISAP TETEK KAJIAN SAINS HAYAT MENYATAKAN BOLEH.MENGURANGKAN STRESS COMA DEGUPAN JANTUNG BERTAMNAH LAJU... BAIK UTK KESIHATAN... KIKIKIKIKIKI...


    BERAMBUSSSS BARUS SINGAPORK@DAP...


    INI.KALI.HAAAHHH...

    ReplyDelete
  59. Matdey penuh riak, takbor, bangga berkata
    Kali inii, PRU 14, Sabah pasti jadi milik kita
    Namun, dgn tetiba Matdey menitis air mata
    Pi’e Pedal dah sakau seribu lima ratus jota

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. GUA TALAK MASUK LAGI INI HALI!!!
      BILA GUA MASOK INI KOJOLLA MELALAK
      SOLANG-SOLANG......
      NASIB BAIK DIA BUKAN ITU ANJING..
      KALU TIDAK.. GUA BALING SAMA BATU

      Delete
  60. Fulamaaaakkk....mas merah sekelip mata dah jadi polong mata merah.....abang!!!! tolong pulihkan mas....mas dirasuk jin cintannnn bang...tolong!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. APATU BRO OO:25,,,,MANYIAK TAKOT WA...

      INI MALAM APA BRO......

      MARI CABUT LALI..OOOOO......HANTUUUUUU

      Delete
  61. MANA ITU HANTU..
    LU MANYAK BOHONG LA ANON!!!!!
    GUA CAKAP ,TALAK OLANG..

    GINI, GUA INGAT LO..
    ITU PRU KENA BIKIN AWAI LA...
    ITU LAKYAT MAU UNDI MA.

    ReplyDelete
  62. Pemimpin atasan pas mmg x kisah kalah asalkan bn menang. Sbbnya mrk akan terus senang lenang. Samada d beri dedak atau jwtn berbayaran tinggi tanpa perlu buat kerja. Ahli lain melopong lantaklah. Audi dan range rover menghiasi rumah. Pergh. Hebat pemikiran pemimpin atasan pas. Tabik spring.
    Alahai rakyat malaysia. Malangnya kita ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro 00:52
      Yang babenornya PAS memang dah berubah.Dan sungguhlah senario politik negara secara keseluruhannya berada di mega mendong.Sebagai sebuah negara,kita sedang di perhatikan negara lain. Saya dapat mengagak,kita sedang di tertawakan atas tindakan-tindakan tertentu
      yang tidak munasabah.

      Delete
  63. woi apek lu pegi tido la....
    esok mau niaga sayokkkk....

    Woi budin, hang boleh bukan tajuk baru...

    ReplyDelete
  64. Hati hamba kini sudah jadi tidak tentu arah
    Asyiik jer menjelma, bayangan Mas Merah
    Tapi coretan mlm ini, bikin berderau darah
    Rupa2nya Mas ayang, seorang pensyarah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAB NI AKU TAK MAU KACAU HANG
      HANG NAK KAWIN DOKTOR KE!!!
      HANG NAK KAWIN DENGAN RAJA KE!!!
      ITU HANG PUNYA PASAL...

      KAMI ORANG PH NI SPORTING BRO!!
      KALAU HANG JADI KAWIN NANTI...
      JEMPUT KAMI.

      ISLAM TU BERSAUDARA...

      Delete
  65. Kelibat Tun Mahathir punca UMNO berada pada kedudukan tidak selesa.Kelibat TGHH juga punca UMNO berada pada kedudukan tidak selesa.
    Kerana Tun M.. UMNO diramal akan kehilangan beberapa kerusi Parlimen dikawasan pengundi melayu.Kerana TGHH juga UMNO berhadapan dengan penyusutan majoriti undi.
    TGHH longgarkan jemaah PAS sehingga yg setia puluhan tahun melawan UMNO kini beralih kepada Amanah.
    Jemaah PAS mungkin tidak sokong Tun Mahathir akan tetapi tidak mustahil mereka ini menyokong Amanah kerana faktor sahsiah perjuangan asal.
    Tun M tak sebut mahu menentang TGHH melainkan mahu menumbangkan UMNO.Mana ada PH menentang PAS. Baca manifesto PH....yg hendak diselongkarnya 1MDB dan Felda.Adakah janji pilihanraya PH itu pro zalim?

    ReplyDelete
  66. Kejora bingaiii kononya hebat
    Sekali singah sekali disebat
    Pahlawan di sini amatlah hebat
    Baru dia tahu sini takleh tunjuk hebat



    Kahhhh kahhhh kahhh kahhh kahhhh


    ReplyDelete
  67. Sang kejora namanya anjing
    Dibela najib si anak razak
    Kuat menyalak seperti anjing
    Budin sergah terus nazak


    Kahhh kahhh kiiikikikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro....Kejora terusss kojol lepas baca pantun mike ni yeoppp......

      Delete
  68. Hebat sungguh pantun hamba ini
    Meroyan kejora lepas dibaca
    Sahaja hamba buat begini
    Kerna kejora sekor tu layak dicerca



    Kahhh kahhhh kahhhh kahhh kahhh

    ReplyDelete
  69. Tuan Budin:Pas yang dulunya bertemakan Islam dan menolak kebangsaan atau assabiyah, kini Islamnya entah ke mana, tetapi Melayunya kadang-kadang lebih daripada UMNO sendiri.

    Komen balas saya :-

    Mohon izin untuk membuat sedikit pembetulan kepada salah faham yang terlalu berleluasa.

    Perjuangan membela bangsa bukanlah perjuangan assabiyah. Ini adalah salah satu kekeliruan yang ditimbulkan oleh para pemimpin PAS sejak dahulukala di dalam usaha mereka untuk mewujudkan kebingungan dan kekeliruan di dalam masyarakat Melayu yg beragama Islam. Hasilnya orang-orang yang bingung ini sekalipun menyedari kebaikan UMNO (UMNO dululah dan bukan UmNo hari ini yg telah berpaling) takut untuk menyokong UMNO di atas alasan UMNO memperjuangkan kebangsaan dan kebangsaan itu assabiyah dan assabiyah itu dilarang baginda Nabi saw. Maka mereka pun menyokong PAS di atas kekeliraun ini.

    Assabiyah bukanlah kebangsaan. Asabiyyah adalah sikap mempertahankan puak sendiri secara membuta tuli.

    Masih ingat perkataan ta'assub (BM jadi taksub)? Perkataan ini berkongsi kata akar yang sama dengan assabiyah. Assabiyah mudah cakap ialah ta'assub / taksub.

    Kebangsaan dari sudut bahasa tidak disebut assabiyah tetapi disebut wathoniah.

    Almarhum Syeikh Abdullah Fahim (datuk Tun Dolah) apabila melihat bagaimana rata-rata orang Melayu menyangka untuk menjadi seorang Islam yang baik maka ia perlu menjadi Arab (walaupun Arab celup), telah menubuhkan sebuah sekolah agama di Kepala Batas Pulau Pinang yang dinamakan Madrasah Dairatul-Ma'arifil- Wathoniyyaah. Kalimah Wathoniyyah ini bermaksud kebangsaan.

    Antara konsep penting madrasah ini ialah 'Islam dan Melayu itu seiring dan untuk menjadi Islam tidak perlu menjadi Arab, kekallah menjadi Melayu'.

    Maka mana mungkin 'berkebangsaan' itu adalah assobiyyah.

    Sebab itu di sekolah ini pakaian rasminya bersama songkok dan pada hari Jumaat ialah Baju Melayu, sampin, dan songkok.

    Konsep yang sama dipakai oleh sekolah-sekolah agama kebangsaan di negara ini yang di dalam BA disebut 'Madrasah Al-Wathoniyyah Ad-Diniyyah' yg bermaksud 'Sekolah Kebangsaan Agama'.

    Lihat sajalah bangsa Turki yang diamanahkan memegang kekhalifahan selama ratusan tahun. Kesemua khalifah itu kekal sifat kebangsaan Turki mereka dan tidak seorang pun merubah diri mereka menjadi Arab hanya kerana kekhalifahan di tangan mereka.

    Komen tajuk:

    Biarlah PAS yang telah mengkafirkan UMNO di atas 1001 alasan dan tuduhan tidak benar seperti tuduhan assabiyah itu bersama-sama dengan UmNo yang telah berpaling. Kelak akan lebih mudah untuk zaaaas kedua-duanya serentak.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro John Doe.....very well-said Sir...

      Satu ulasan yg bernas, terperinci dan teliti.

      Terbaikkkk....salute....!!
      Keep it up Bro....

      Salam perjuangan.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...