Wednesday 11 October 2017

KENAPA TAKUT DENGAN DAP? BUKANKAH NAJIB TERBUKTI LEBIH 'BAHAYA' BERBANDING KIT SIANG?


Dakwaan bahawa DAP akan menguasai negara atau Lim Kit Siang bakal menjadi Perdana Menteri sekiranya Pakatan Harapan menang pilihanraya, sebenarnya bukanlah isu yang logik untuk diterima akal yang waras oleh sesiapa.

Sudah dijelaskan banyak kali, terutamanya tentang jumlah kerusi yang ditandingi DAP, asas politik Malaysia ialah Melayu, tidak mungkin Tun Mahathir Mohamad yang merupakan Pengerusi Pakatan Harapan dapat dikuasai oleh Kit Siang dan lebih penting daripada itu, Kit Siang sendiri sudah menegaskan tidak berhasrat mahu menjadi Perdana Menteri, tetapi beberapa pemimpin UMNO masih lagi mengalunkan lagu yang sama.

Sekurang-kurangnya tidak orang yang kerap mendendangkan tentang DAP dan Kit Siang iaitu Annuar Musa, Salleh Said Keruak dan Abdul Rahman Rahman.

Tindakan mereka terus menakut-nakutkan rakyat, khususnya orang Melayu mengenai DAP dan Kit Siang tidak lain menunjukkan kegagalan untuk memasarkan Najib Razak sebagai produk yang benar-benar berguna, baik dan bermanfaat.

Terbukti sekarang ini Najib tidak boleh dipasarkan lagi sehingga untuk menjualnya terpaksa disertakan dengan ketakutan yang berupa khayalan semata-mata.

Lebih dari itu, keadaan ini juga memperlihatkan UMNO dan BN sudah ketandusan idea untuk memenangi pilihanraya akan datang sehingga perkara yang tidak logik pun dinyanyikan dengan tujuan menakut-nakutkan rakyat.

DAP secara secara umumnya hanya bertanding 50 kerusi Parlimen saja dan kawasannya pula ialah di bandar-bandar dan kawasan majoriti pengundi Cina. Lawan mereka bukan UMNO, tetapi parti komponen lain seperti MCA, MIC atau Gerakan.

Sejak dua pilihanraya lalu, DAP banyak menang di kawasan tersebut kerana pengundi menolak MCA, MIC dan Gerakan. Memang majoriti wakil rakyat DAP ialah kaum Cina, tetapi jika DAP kalah dan MCA, MIC atau Gerakan menang di kawasan-kawasan tersebut, wakil rakyat yang menang juga bukanlah Melayu.

Untuk menentukan DAP tidak menang dan tidak lagi ditakuti, cara sebaiknya bagi UMNO dan BN ialah memastikan MCA, MIC dan Gerakan bertambah kuat dan diterima pengundi. DAP menang hanyalah kerana pengundi bukan Melayu lebih mempercayai parti itu berbanding MCA, MIC dan Gerakan.

Hakikatnya, di 50 kawasan yang ditandingi DAP itu dan lawan mereka ialah MCA, MIC dan Gerakan, siapa pun yang menang, wakil rakyatnya tetap bukan Melayu.

Lalu kenapa takut dengan DAP, kaum Cina dan Kit Siang?

Bukankah MCA, MIC dan Gerakan lebih wajar ditakuti kerana dalam keadaan kurang kerusi pun,  mereka gagah mengugut UMNO dan BN untuk menolak Akta 355 untuk dijadikan usul kerajaan, bolehkah dibayangkan jika kerusi mereka lebih banyak?

Lagi pula, daripada 112 kerusi Parlimen minimun yang diperlukan untuk membentuk kerajaan,  jika pun DAP menang 40 kerusi misalnya dan selebihnya dimenangi oleh PKR, Bersatu dan Amanah, bukankah majoriti masih dikuasai oleh Ahli Parlimen Melayu daripada ketiga-tiga parti tersebut?

Bolehkah dengan 40 kerusi itu, Kit Siang menuntut kerusi Perdana Menteri?

Selain itu, kenapa perlu terus ditakut-takutkan pengundi Melayu dengan DAP dan Kit Siang?

Berbanding Perdana Menteri yang selama ini diketahui dibelakangnya ada Jho Low dan telah melakukan pelbagai perkara yang menyusahkan rakyat dan membebankan negara, adakah Kit Siang lebih patut ditakuti daripada memberi Najib menang untuk sepenggal lagi?

Yang paling nyata, dengan terus memainkan isu mengenai Kit Siang untuk menakut-nakutkan pengundi Melayu, UMNO secara tidak langsung mengakui tentang kuatnya pengaruh Tun Mahathir dan menunjukkan Najib sudah hampir kecundang dalam pilihanraya akan datang.

Sudah pelbagai usaha dilakukan untuk melemahkan Tun Mahathir, termasuk menyerang anak-anaknya dan cuba mencari kesalahan silamnya seperti menubuhkan RCI forex, mengungkit tentang Memali dan sebagainya, namun semunya nampak tidak menjadi.

Semua kerugian dalam pelbagai urusan melibatkan negara ketika era Tun Mahathir adalah amalan biasa dalam perniagaan - ada masa untung, ada masa rugi - tetapi jika dihimpunnya semuanya sekali pun, ia tetap tidak mampu menandingi skandal 1MDB yang mana ia menjadi sebutan seluruh dunia dan memalukan kita sebagai rakyat Malaysia.

Ketakutan kepada DAP dan Kit Siang tidak lebih umpama fatamorgana semata-mata, sebaliknya bahayanya Najib adalah sesuatu yang nyata dan sudah pun dirasai oleh kita semua. (ShahbudinHusin 11/10/2017)

213 comments:

  1. Dap lah penyelamat melayu !!!ingat tuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umnopork tak.mampu bela.melayu lagi


      Felda pun jahanam


      Anak peneroka isap dadah


      Budak budak tak sekolah main ganja spt d keranat kawasan 100% melayu

      Kes kerosin keramat kids adalah contoh Dato j kfc gagal d parlimen titiwangsa

      Melayu di haprakan di latih jadi pembunuh peraduan dan penagih


      MELAYU BAWAH NAJIP.UMNO MALIN TERUK

      SEGALA.DOSA NELAYU DI MALAYSIA ADALAH MELAYU PUNYA KERJA !!!


      INGAT TU KOPYPES

      Delete
    2. Kota belud pun kampong habisssss...sebab leadership nya pun orang mentaliti tahap kampong

      Delete
    3. Berblog dan mnjd bloger sprt Budin adalah obor pembawa CAHAYA, kadang2 CAHAYA itu samar2 ttpi CAHAYA itu tetap CAHAYA..

      CAHAYA dpt mmbawa perubahan yg lebih baik..

      CAHAYA dpt mmbuat perbezaan yg terang jelas..

      Apb CAHAYA semakin terang yg GELAP dgn sendirinya akan lenyap..

      Apb CAHAYA ddlm diri kita dan genarasi kita mnjd sgt terang benderang, maka tiada n TIADA lah lg "barbarick-minds" yg GELAP yg tiada Integrity yg suka merompak membunuh mmfitnah dan bermacam2 lg konspirasi HITAM yg menindas serta menzalimi sesama insan..

      Suburkan dan war2 kan CAHAYA ddlm diri kita dan generasi kita, sama sprt CAHAYA yg tlh dibawa oleh nabi2 dan wali2NYA itu.. krn ddlm CAHAYA itu bersinar2 semangat serta tenaga kearah memumupuk jiwa2 luhur LURUS telus tembus yg penuh INTEGRITY Transparency jujur amanah lg KUDUS yg pasti mmbawa sumber sumber sumber n sumber REZEKI yg berlipat2 kali ganda..

      Yess!
      Yess n yess!!

      CAHAYA Integrity MERIT n transparency adalah sumber REZEKI REZEKI REZEKI n REZEKI yg melimpah2 berlipat2 kali ganda drp ILAHI yg tak dpt diduga lg disangka2..

      Subur n war2 kan CAHAYA Integrity serta CAHAYA cinta sesama kita semua..

      Delete
    4. Provokasi dan penghinaan terhadap Islam semakin berleluasa. Begitu juga dengan fahaman Islam liberal dan perosak akidah. Inilah natijah daripada sikap kerajaan dan pihak berkuasa agama yang bersikap sambil lewa dalam menjaga agama. Dalam keadaan ini pun UMNO tak malu mendakwa sebagai parti yang menjaga kesucian Islam. Entah apa pula tahap provokasi terhadap Islam jika ditakdirkan Pakatan Harapan yang ditunjangi DAP memerintah?

      Apabila Raja-Raja, Perdana Menteri dan penjawat awam dihina, secepat kilat pihak berkuasa melakukan operasi untuk menangkap dan mendakwa pelaku. Agak-agaklah; apakah institusi-institusi ini lebih besar kedudukan daripada Islam itu sendiri?

      Berikut adalah beberapa contoh bagaimana pihak berkuasa bertindak pantas terhadap penghinaan kepada institusi tersebut.

      Polis telah menahan pemilik akaun Facebook yang menggunakan nama 'Catt Ginger' kerana didakwa menghina Yang DiPertuan Agong, Sultan Muhammad V.

      Seorang wanita ditahan dalam tempoh 24 jam selepas memuat naik satu kenyataan jelik terhadap Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar dan institusi diraja Johor melalui Facebook.

      Seorang lelaki berusia 46 tahun ditahan polis kerana didapati mengeluarkan kenyataan jelik terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menerusi laman social.

      Seorang kakitangan kerajaan ditahan selepas disyaki memuat naik komen menghina polis di laman Facebook selepas tidak berpuas hati dikenakan saman atas kesalahan nombor pendaftaran kenderaannya tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan.

      Penulis pasti tindakan-tindakan itu dilakukan tanpa perlu ada repot polis. Sebaliknya, untuk bertindak terhadap provokasi agama, pihak berkuasa seolah-olah menunggu satu jumlah laporan polis yang menggambarkan satu desakan yang kuat oleh masyarakat.

      Pihak berkuasa patut menjelaskan kepada rakyat persoalan-persoalan berikut. Apakah yang telah dilakukan apabila Lim Kit Siang mengkritik institusi agama Islam, JAKIM, dan bersetuju terhadap cadangan daripada The Malaysian Insider supaya JAKIM ditutup.

      Bekas ADUN PKR, Raveentharan Subramaniam pula melabelkan Islam bukan agama keamanan. Katanya, “Firstly Islam was never a religion of peace.”

      Apakah yang telah dilakukan apabila Siti Kassim berkata bahawa Tuhan itu terbentuk dari hasil getaran dan mendakwa bahawa al-Qur’an tidak pernah menyatakan mimpi Nabi Ibrahim a.s. untuk mengorbankan anaknya adalah dari Tuhan.

      Delete
    5. siapa FIRST?

      Delete
    6. Salah seorang peserta demontrasi yang ditahan polis menyalahkan ‘Kerajaan Azmin Ali’ di sebalik insiden perobohan rumah bekas pegawai masjid di Lapangan Terbang Subang dua hari lepas.

      Ketua Pemuda Parti Sosialis Malaysia (PSM), Khalid Mohd Ismath berkata sebelum dia ditahan, dia terpaksa berhadapan dengan jentera Kerajaan Negeri Selangor dan FRU Polis Diraja Malaysia.

      “Jika anda dapat merasa betapa kerasnya kayu cota.

      “Ini hanya berlaku di zaman Kerajaan BN memerintah. Namun hari ini, didepan kami, pegawai KERAJAAN NEGERI, PEJABAT TANAH DAN MBSA serta FRU PDRM menunjukkan bukti kerajaan Azmin Ali arah terus roboh walau proses mahkamah masih berjalan,” tulis Khalid di laman Facebooknya.

      Zakiyamani Yamani turut bersimpati dengan penahanan Khalid Ismath itu.

      “Aku nak ucapkan tahniah kepada Khalid Mohd Ismath menjadi perjuang dan benteng rakyat yang dizalimi ….

      “Apa yang aku faham di dalam kenyataan Khalid Ismath, Rara (Syefura Othman) dari DAP yang langsung tidak sensetif dengan nasib mangsa perobohan dan kezaliman kerajaan Selangor di bawah PH …

      “Dari tweet Khalid jugak ada mengatakan Kerajaan Selangor mengarahlan polis bertindak dan memukul pendemo sehinggakan ada yang berdarah …..

      “Sadis Pemimpin PAN menjadi bacul langsung tidak bersuara, terutama Mat Sabu , Salahuddin dan Khalid Samad , di mana mereka-mereka ini ketika ahli mereka sendiri dizalimi ??’

      “PH Selangor Kejam !!,”katanya.

      Delete
    7. Kit siang pun kit siang lah dri muda smpai ke tua rasuah agenda dier dari jiban n the gang klepet n perkauman jajaan parti lahanat nie

      Delete
    8. ...Tak Ambik Tahu.....

      Delete
    9. anon 11:26,

      tiada satu pun ahli Amanah duduk dlm exco kerajaan negeri Selangor. yg jaga hal ehwal perumahan ialah exco pas iskandar samad.

      kita tau betapa bencinya azmin kpd Amanah dan sayangnya dia pd pas yg pernah menyokong dia jadi mb.

      bilal tu dulu ahli pas yg bertukar kpd Amanah. sbb tu pas tak dtg sokong.

      Delete
    10. Idea yg baik adalah sumber CAHAYA serta tenaga ddlm minda ddlm dada kita semua..idea CAHAYA yg murni tiada prejudis bias trhdp kaum bangsa dan agama, serta TIADA kata2 kesat kesumat maki hamun yg sarat dan GELAP..

      Krn idea CAHAYA murni bak CAHAYA mentari yg terang indah menyenangkan MATA memandang..


      Berblog dan mnjd bloger sprt saudara adalah obor pembawa CAHAYA, kadang2 CAHAYA itu samar2 ttpi CAHAYA itu tetap CAHAYA..

      CAHAYA dpt mmbawa perubahan yg lebih baik..

      CAHAYA dpt mmbuat perbezaan yg terang jelas..

      CAHAYA dpt menyuloh sekecil2 samar GELAP n keliru apatah lg yg besar n nyata..

      CAHAYA itu tetap CAHAYA yg tak perlu kpd status-Quo glamor yg tak minta bayaran apa2-FREE-percuma!

      FREE FREE FREE n FREE percuma bak CAHAYA mentari, itulah Miracle lg ajaib indahnya CAHAYA ddlm minda ddlm dada kita!!

      Apb CAHAYA semakin terang yg GELAP dgn sendirinya akan lenyap..

      Apb CAHAYA ddlm diri kita dan genarasi kita mnjd sgt terang benderang, maka tiada n TIADA lah lg "barbaric-minds" yg GELAP yg tiada Integrity yg suka merompak membunuh mmfitnah meNGELIRU dan bermacam2 lg konspirasi HITAM yg menindas serta menzalimi sesama insan/manusia..

      Suburkan dan war2 kan CAHAYA ddlm diri kita dan generasi kita, sama sprt CAHAYA yg tlh dibawa oleh nabi2 dan wali2NYA itu.. krn ddlm CAHAYA itu bersinar2 semangat serta tenaga kearah memumupuk CINTA Kaseh sayang jiwa2 luhur LURUS telus tembus yg penuh INTEGRITY Transparency jujur amanah lg KUDUS yg pasti mmbawa sumber sumber sumber n sumber REZEKI yg berlipat2 kali ganda..

      Yess!
      Yess n yess!!

      CAHAYA Integrity amanah MERIT n transparency adalah sumber REZEKI REZEKI REZEKI n REZEKI yg melimpah2 berlipat2 kali ganda drp ILAHI yg tak dpt diduga lg disangka2..

      (..n TAQWA itu=CAHAYA Integrity MERIT amanah Transparency ddlm dada)

      Subur n war2 kan CAHAYA Integrity serta CAHAYA cinta sesama kita semua..

      "What we SAY(tru our HEART intently), we shall be.."

      Delete
    11. Macam macam cara nak 'halalkan' kafir jadi pemimpin. Sah kafir ini menentang Islam - dari isu murtad ke pesta arak. Dia juga hina ulama/pendawah Islam dari Zakir Naik ke TGHH. Begitu berani kafir ini dlm negara Islam akibat dapat menundukkan sebahagian Melayu pada DAP. Kini DSN yg Islam dihina dan diletak bawah kafir harbi. Anak kafir ini juga menghadapi dakwaan rasuah namun tetap dipuja. Mana perginya Iman kita? Betapa jauh kita dah hanyut dlm arus kafir, evengelis dan liberal. Matlamat hidup hanya jatuhkan DSN dan UMNO walau kafir harbi biar korup naik. Apakah kita akan hanya sedar ketika hisab di padang masyar?

      Delete
    12. Mr J,

      Macam mana kau tahu sah kafir tu menentang Islam??? Dia ada bunuh orang Islam ke???

      Dia ada rompak duit orang Islam ke???

      Hadi awang aku pun hina dia. Baru aku tahu dia ni sebenarnya bodoh. Dulu nak sekolah Inggeris tak layak belajar sekolah arab lepas tu keluar amanat bodohkan orang Islam dan keluarkan kenyataan syirik!!! Patut kena cerca lagi!!!

      Najib, kalau dah perompak duit rakyat tu biarlah kena hina, patut dia dulu kena potong tangan!!!

      Islam adalah agama kebenaran, Islam ambil kebenaran walaupun datang daripada bukan Islam!!!

      Islam menentang kebatilan walaupun datang daripada orang Islam.

      Anak Islam tapi mengebas duit rakyat berbillion-billion kau puja apa hal???

      Konon ulama Islam tapi keluarkan kenyataan syirik kau puja apa hal???

      Contohnya peristiwa Hifdul Fudhul yang Rasulullah suka atau kerjasama Salllehuddin al-Ayubi dengan raja2 Kristian.

      Orang mencontohi Rasulullah bukannya Hadi Awang!!!

      Ada ustaz PAS kata ulama/ pendakwah Islam Zakir Naik kafirkan orang, kenapa kau tak cakap dia pun kafir menentang Islam juga???

      Pesta arak dah lima tahun dianjurkan di KL dan bertahun-tahun di Melaka dan Johor, habis tu kalau ikut cakap kau Tengku Adnan dan Nordin Khaled kafir laknatlah macam tu???

      Kau sebut padang masyhar kau ingat sikit kau tu menyokong kleptokrasi dan ulama keluarkan kenyataan syirik, kau tu boleh lepas ke???



      Delete
    13. Tidak ada gelaran yang sesuai untuk Mahathir sekarang ini melainkan menggelarkanya sebagai “Bapa Hipokrasi”. Kerosakan yang dibawa oleh Mahathir bila bersama sama dengan pembangkang menyerlahkan sikap hipokrasi sebenar Mahathir.Kalau orang tanya mana macam mana RM32 billion boleh hilang? Mahathir kata “tidak tahu”. Bila ditanya pasa derma RM1 billion pada DAP, Mahathir kata “hanya orang gila yang percaya”.

      Ini jawapan orang yang penuh hipokrasi. Jawapan yang berbentuk “everything to hide”.

      Ketika ucapan terakhirnya di Masjid Negara, sebelum ditahan dan disumbat ke penjara. Anwar Ibrahim berkata “Rupa rupanya kuasa yang diambil daripada raja diserahkan kepada mamak bendahara (Mahathir).

      Sekarang kita mahu kuasa balik kepada rakyat. Baik satu syarat. Saya akan setuju beramai ramai ke Dataran Merdeka dengan satu syarat. Terima syarat, baru boleh pergi. Kita mahu reformasi. Kita mahu Dr Mahathir berhenti. Boleh? Berjalan sekarang” kata Anwar di Masjid Negara pada 20 September 1998. Malam tersebut, Anwar terus ditahan dirumahnya.

      Ramai puak reformis yang kena kayu cota dan air pemedih mata kerana lawan Mahafiruan pada ketika itu. Sepanduk sepanduk yang dibuat banyak bertulis minta “Mahathir Resign” atau letak jawatan. Kini selepas 19 tahun, segala galanya sudah jadi terbalik dan terpusing habis.

      7 Oktober 2017, ketika berucap atas “forklift” dalam kempen bersolidariti bersama Tian Chua, Mahathir berkata “Selagi kita tidak boleh jatuhkan kerajaan ini, kita tidak boleh adakan reformasi, kita tidak boleh buat apa apa”.

      Mahathir kini sudah bercakap hal “reformasi” dan mahu menjatuhkan kerajaan bila duduk bersama dalam pembangkang.

      “Di negara lain, rakyat berperang bermati matian untuk menukar kerajaan. Mereka berdemonstrasi di jalanan hari hari. Berjuta orang keluar. Mereka dikenakan gas pemedih mata. Ditembak sehingga mati tetapi mereka terus berusaha untuk menjatuhkan kerajaan yang zalim” kata Mahathir.

      Mahathir sedar atau tidak semasa dia berceramah ini? Dia sebenarnya kata kepada dirinya sendiri. Telinga dia yang pertama kali mendengar apa yang dia cakap ini. Dulu semasa reformasi, siapa yang kena gas pemedih mata, siapa yang berdemo untuk menjatuhkan pemimpin yang mereka panggil dengan gelaran Mahafiruan?

      Inilah Mahathir sekarang, penuh hipokrit dan umpama paku dulang paku serpih. Mengata orang, dia yang lebih.

      Hipokrasi Mahathir ini juga terserlah apabila dia menegur dan menasihati para mahasiswa universiti bahawa amalan demokrasi tidak diajar dalam Al Quran.Pada tahun 2014, Mahathir mengaku dia membaca Al Quran dalam bahasa yang difahaminya. Tujuannya untuk dia mengetahui ilmu Al Quran.

      Dia juga menempelak mahasiswa yang tidak mahu ikut ajaran dalam Al Quran, sebaliknya hanya suka dengar hasutan pensyarah. Justeru dia berpesan kepada mahasiswa bahawa dalam Al Quran tidak pernah diajar kita untuk berdemo.

      Tetapi sekarang apa sudah jadi? Mahathir tanpa segan silu di usia 92 tahun menghasut rakyat untuk membelakangi Al Quran dengan meminta rakyat turun berdemontrasi.

      Apa yang dia tidak pernah gelar kepada para demonstran dahulu, apa pula yang dia tidak pernah lakukan kepada para demonstran? Semuanya dia sudah lakukan.

      Menggunakan nama hapus kleptokrasi, Mahathir memujuk rakyat untuk turun berdemo bersama-samanya pada 14 Oktober ini. Sebelum itu lagi semasa demo BERSIH 5.0, Mahathir telah menunjukkan hipokrasinya dengan mengajak rakyat untuk turun ke jalan raya menjatuhkan kerajaan.

      Delete
    14. Melalui sirah rasullullah abu lahab dan pemuka quraisy tue tidak menafikan rasulullah itu utusan allah malah sbelum ia diangkat mnjadi rasul ia telah digelar al amin kerana tidak pernah berdusta akan tetapi pemuka quraisy itu sndiri telah menawarkan harta pada baginda serta pangkat agar meninggalkan dakwah mnyeru kbenaran so mcam nk bgi dedak lar tue jdi umat slepas baginda ttap ader dan kita brharap sebahagian dri golongan ini maka abu lahab dan puak mreka itu mreka akur dgn kbenaran akan tetapi dlm perbuatan mereka hakikatnya engkar ini analogi kawan dalam menunjukan cash is the king dalam erti kata sbenar wallahualam

      Delete
    15. Nobody....

      That was an excellent write-up to school that bloody idiot.

      For icing the cake, I'll just hempuk dia dgn komen....

      @#$%%#..mana#$%@#+..duit..#$%^&+42bilyon..*&(!$%#duit..%^(&*+@%+..1mdb+*&$#.....??

      Jimat masa & tenaga kita. habis perkara.

      Salam Perjuangan.

      Delete
    16. Yes Pak Othaman, I fully agreed that comment by Nobody was excellent to counter that mr jebon al jho low kafir.
      According to that stupid spinner mr jebon as an islam oneself can do anything he/she likes even as clear as crystsal it was agaist the teaching of Islam and expect everyone must support for islam sake.
      Malaun,munafik kafir mr jebon ni dah gila agaknya. Oops sorry salah, memang sengaja kerana dedak bukan gila.

      Delete
  2. Kerana dap anak.melayu di rogol melayu selamat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takziah sedara kasim Ahmad

      Kelanda yg sgt d hormati..


      Peace di alam.barzakh


      Ingat pesan kasim

      Kbali kepada alkoran sepenuh Jgn pecaya hadith ciptaan manusia

      Terutama tuan guru YAHADI AHWANG

      Delete
    2. Kasim bodoh kafir murtad

      Delete
    3. "Perbincangan untuk menerangkan yang bagaimana di peringkat awal, saya yakin Syed Saddiq tidak mendapat maklumat tepat kerana tiadanya komunikasi.

      "Saya rasa Syed Saddiq hanya mendengar cerita dari satu pihak, dan tidak pernah cuba mendapatkan cerita daripada satu pihak lagi," kata Hamizura selepas pertemuan itu yang berlangsung lebih sejam.

      Syed Saddiq pula berkata, beliau akan bertemu dengan Hamidah untuk memulihkan hubungan mereka.

      "Ini cara terbaik untuk menyelesaikan isu ini. Ia bukan sahaja isu parti, tetapi silaturahim yang begitu baik sejak tertubuhnya BERSATU.

      "Saya akan jumpa bukan sahaja Hamizura, tetapi Datuk Hamidah untuk menyelesaikan isu ini seluruhnya. Jika ada tindakan lain, saya tetap menghormati tindakan Datuk Hamidah seperti yang saya nyatakan sebelum ini.

      "Insya-Allah, kita boleh bergerak ke hadapan dan tumpu isu yang lebih mustahak," katanya lagi.

      Delete
    4. Siapa yang bodoh kata Kasim bodoh kafir murtad???

      Kasim adalah intelektual Melayu dah tentu2 dia bukan bodoh!!!

      Ada tak satu mahkamah Islam di Malaysia atau di dunia atau pengakuan Kasim sendiri yang kata dia murtad???

      kalau tak ada macam mana kau kata dia kafir murtad???

      Kau ni sekolah di mana dulu bodoh sangat ni???

      Aku tau kau bukan pelajar universiti, pelajar universiti takkan bodoh macam kau!!!

      Delete
    5. KASSIM AHMAD KAFIR MURTAD. SIAPA SOKONG KASIM AHMAD DIA PUN MASUK GROUP YANG SAMA

      Delete
    6. ANTI HADIS MESTILAH KAFIR MURTAD

      Delete
  3. Kenapa umno hantu hantu kan melayu dengan dap???

    Mca lagi teruk


    Judi dah 70 tahun d Malaysia mca bn pwrintah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah lama sangat rakyat nak tanya pada Tun ni. Jangan pulak main pukul TAK TAHU, tapi mungkin juga TSMY, Zainuddin Maidin Dane Tun Daim boleh peringatkan ....

      Duit siapa yang Tun berikan pada Eric Chia untuk dana PERWAJA dahulu? Adakah duit poket dia ke atau duit dari rakyat yang mana akhirnya Perwaja menanggung kerugian yang banyak.

      Apakah tidak ada sesiapa nak peringatkan pada Tun mengenai isu ini? Atau akan membiarkan dia lakukan apa saja demi kesenangan keluarga dan kroni dia semata-mata?

      Delete
    2. anon 1055...jangan tanyer Mamak Madey Buah Kundur Kutty tu...dia tak ingat apa-apa dah...nak pula semenjak tiga menjak ni dok MEYEMBAH Ketua To Ko'Kong Dapigs tu....lepas tu Jilat balik Juboq si Nuar Al Juburi...dah terasa kelazatannnyer kot...

      Delete
    3. Kawan nk join mca or mic or gerakan layak tak agaknyer kawan nie melayu kalau tak bleh chauvinis lar tue

      Delete
    4. Tubuh la lg satu rci utk skandal perwaja klu nak tahu sgt. Skrg ni apa sj rci utk cari kesalahan TDM senang sj ditubuhkan. Lantik mr. Nike (just do it) jg pengerusi.

      Delete
    5. ...tak ambik tahu...

      Delete
    6. Awang Adik pengerusi MARA yg baru kata cerita lama tak yah bukak / ulang, tutup cerita lama, kita mesti padang ke hadapan...katanya...

      Delete
    7. Dulu Tun beri beberapa Melayu jaga perwaja rgu juga, kenapa kau tak tuduh melayu tu kebas duit rakyat???

      Zama Tun, ada untung ada yang rugi, Felda dan Petronas untung, zaman Najib Felda dan Petronas pun rugi sampai buang pekerja apahal???

      1mdb betul2 di bawah Najib apa cerita???

      Apakah tidak ada sesiapa nak peringatkan pada Najib mengenai isu ini? Atau akan membiarkan dia lakukan apa saja demi kesenangan keluarga dan kroni dia semata-mata?

      Bodoh kau ni hahahahhaaa!!!

      Delete
    8. Anonymous 11:13,

      Kenapa kau tak tanya Najib kenapa sembah komunis sampai jual negara kita???

      Lepas tu kenapa dia sembah tokong Jho Low kau ikut dia sembah sekali???

      Kenapa kau jilat Najib Al-Puki terasa kelazatan dan kesedapannya???

      Kau sembah komunis China kan??? Komunis mana ada tuhan!!! Sebab tu kau keluar kenyataan bangsat dan fitnah sebab kau tak ada tuhan kan???

      Bodoh punya budak!!! Negara dah teruk bawak cerita bodh!!!

      Kenapa kau tak jilat Najib al-Puki???

      Delete
    9. Demo pada Sabtu ini buat pula di padang yang dekat dengan pejabat PPBM di Petaling Jaya. Risau takut orang tidak ramai, Mahathir sudah tukar demonstrasi itu jadi macam karnival dan ada makanan percuma kepada siapa yang hadir berdemo.

      Bila Mahathir menjadi pengerusi pembangkang, nampak sangat demonstrasi yang cuba dianjurkan oleh pembangkang ini gagal. Dulu kalau pembangkang buat demonstrasi, mereka target sejuta orang. Sekarang ini, zaman Mahathir jadi pengerusi pembangkang, hanya 100,000 orang sahaja targetnya.

      Itu pun buat pada malam hari. Takut orang ambil gambar demonstrasi tidak ramai orang. Jadi bila gelap, tidak nampak sangatlah padang itu kosong dan tiada orang.

      Sekarang bila sudah berkawan baik dengan DAP dan PKR, Mahathir sudah lupa ajaran Al Quran? Apakah ayat Al Quran yang Mahathir guna sekarang untuk halalkan demonstrasi jalanan bagi menjatuhkan kerajaan yang sah?

      Inilah “Bapa Hipokrasi” di Malaysia, Mahathir sanggup buat apa sahaja untuk membolehkan anaknya menjadi Perdana Menteri. Gila sungguh hendak jadikan anaknya sebagai Perdana Menteri. Apa boleh buat, semuanya ini hanya untuk kepentingan kroni sahaja bukannya untuk rakyat pun.

      Delete
    10. Sdra2 seperjuangan///

      Toksah buang masa. Lain kali kalau si kojol menyenyeh dgn bahan kopipes, hempuk saja dia dgn.... @#$%^#$%@#$%^&*&*(!$%%^(&**@#$%^.....?? Habis perkara!

      Jimat masa & tenaga kita.

      Salam Perjuangan.

      Delete



  4. Mca rembat tanah sela gor pada harga bawah pasaran

    Pkfz port Klang geng cibai umno buat sial curi duit sampai lumpuh


    Mana pkfz slrg???

    ReplyDelete
    Replies
    1. PADA tahun 1976, Almarhum Ustaz Hasan Shukri yang ketika itu merupakan SU Agong PAS pernah sebut kepada Dr Daeng Sanusi Daeng Mariok, Pengerusi Lembaga Disiplin PAS sekarang.

      Kata Ustaz Hassan, "Kalau dalam masjid pun ada syaitan, maka jangan ingat dalam PAS ini semuanya malaikat."

      Suatu nasihat yang berpijak di bumi nyata. PAS bukan sebuah gerakan yang sempurna dan tip top daripada segenap segi. Ada ketikanya PAS bertindak sebagai hospital yang menerima kemasukan pelbagai ragam pesakit. Ada yang sedia untuk dirawat lalu pulih. Ada yang keras kepala melawan nasihat doktor dan akhirnya lari daripada hospital. Maka mereka ini tak berjaya diubati. Tapi ini bukan salah hospital.

      Peratusan yang engkar arahan makan ubat lalu bertindak lari dari hospital ini tak ramai. Adalah beberapa belas orang. Tapi biasalah bagi media. Beribu pesakit yang pulih tak dilaporkan. Ada seorang dua yang terjun lari dari hospital, itulah yang menjadi berita sensasi.

      Kenapa media tak jadikan berita sensasi apabila mesyuarat bulanan PAS Pusat meluluskan permohonan lebih dua ribu ahli baru setiap bulan? Yang istihar keluar parti beberapa belas orang dalam masa empat tahun, itulah dia kononnya berita panas. Kita cukup faham dengan trend dekat-dekat dengan pilihan raya. Pastinya akan ada orang PAS yang isytihar masuk Umno atas pentas ceramah Umno. Siapa mereka? Tanyalah orang tempatan. Pastinya orang tempatan akan senyum sinis.

      PAS adalah gerakan massa. Bukan sebuah gerakan elit yang selektif dan eksklusif. Semua kelompok masyarakat dipersilakan bernaung di bawah teduhan wadah perjuangan Islam yang dibawa PAS.

      Delete
    2. Pas tak chauvinis tapi melampau dlm mnghukum ditambah dengan tabiat mengada ada

      Delete
    3. Yer ker....Tak Tahu Ler....

      Delete
    4. Malaysia baru, PKFZ tanyalah pada TDM. Mana hilangnya 10 billion. Cuma dia akan jawab 'saya tak tau'. Inikah pemimpin pujaan yg 'hilangkan' beratus billion duit rakyat dgn ucapan 'saya tak tau'? Manusia yg kini tunduk pada kafir harbi?

      Delete
    5. Anonymous 10:57,
      Dato taki kata yang masuk PAS 30,000 sebulan, kau kata 2,000 sebulan, mana satu yang betul ni, Setiausaha PAS Pusat ke kau???

      Entah2 dua2 tak betul. Maklumlah PAS parti kaki penipu hahahahahaa!!!!

      Tiap2 kali pilihanraya kata menang kalah juga hahahaha!!!!

      Janganlah sebab Hadi berpeluk dengan syiah kau pergi mikut menipu stail syiah pulak hahahaha!!!

      Mana ada orang nak masuk PAS!!!

      Kau tengoklah sendiri ketua penerangan PAS NAsrudin HAssan kata beberapa tokoh nak masuk PAS di Fastaqim 2.0 apa jadi??? Seorang pun tak masuk!!!

      Kenapa tokoh-tokoh Melayu Islam taknak masuk??? Mereka intelek takkanlah nak join parti orang bodoh macam PAS hahahaha!!!!

      Delete
    6. Mr J,

      Dua hari sebelum meninggalkan Kementerian Pertahanan, Najib telah menandatangani perjanjian membeli Eurocopter. Helikopter ini berharga RM2 bilion. Brazil telah membeli helikopter yang sama dengan harga 1 bilion ringgit. Apakah Malaysia ditipu 1 bilion ringgit?

      Cara “menipu” ini samalah seperti cara Najib membeli jet pejuang Sukhoi (Rusia) dan kapal selam Scorpene (Perancis). Yang berbeza kali ini hanyalah tidak ada perterjemah cun dari Mongolia. Juga kali ini bukan syarikat perunding Razak Baginda yang menjalankan urus jual-beli.

      Belum pun satu bulan menjadi menteri kewangan, Najib telah “melarikan 5 bilion ringgit” duit KWSP. Duit ini ialah duit simpanan kaum buruh dan kaum pekerja. Duit KWSP adalah duit simpanan yang wajib disimpan oleh semua pekerja.

      Ada banyak lagi skandal, kenapa tak tanya Najib???

      Inikah pemimpin pujaan yg 'hilangkan' beratus billion duit rakyat dgn lari macam pondan bila berdebat'? Manusia yg kini tunduk pada kafir harbi China komunis yang menganiaya orang Islam di negara mereka?

      habis jalan di gebeng pun tukar nama China hahahaha!!!

      Sudahlah kau Mr J. Mahathir ada yang berjaya ada yang gagal. Najib semua gagal apa hal???

      Berpa banyak harta negara Najib jual baru kau sedar???

      Delete
    7. Sdra2 seperjuangan...

      That bloody insensible idiot J is not even worth a cent to argue with.

      So, just hack her with ....

      @#$%%#..MANA..#$%@#$%^&+$..42BILYON..#$!$%#..DUIT..%&&*+@%..1MDB+*&$#.....?????

      Jimat masa & tenaga kita, habis perkara.

      Salam Perjuangan.

      Delete
  5. Mca Cina + lebai pas


    Spt kata pak otoman

    CIBAI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudaraku,
      Apa sebenarnya disebalik waktu Subuh? Mengapa Allah berfirman demi waktu Subuh? Dan mengapa pula kita harus berlindung kepada yang menguasai waktu Subuh? Adakah waktu Subuh itu sangat berbahaya?

      Ya, waktu Subuh sebenarnya sangat berbahaya! Waktu Subuh itu lebih kejam dari sekawanan perompak bersenjata api. Waktu Subuh lebih menyengsarakan dari derita kemiskinan. Waktu Subuh lebih berbahaya dari api yang marak disiram petrol!

      Saudaraku,

      Jika ada sekawanan perompak menceroboh masuk kerumah kita, dan merompak kesemua barang yang kita miliki. Emas, wang tunai ribuan ringgit dan semua perhiasan dirompak. Laptop yang mengandungi data-data penting dirampas. Kereta yang belum habis ansurannya juga dicuri. Bolehkah anda bayangkan bagaimana pedihnya hati kita menerima musibah itu?

      Tapi ketahuilah, sebenarnya waktu Subuh lebih kejam dari perompak itu. Sebab jika kita 'culas waktu Subuh', sehingga melalaikan solat subuh, maka kita akan mengalami kerugian yang jauh lebih besar dari sekadar kehilangan laptop dan kereta. Bahkan kita juga akan kehilangan dunia dan segala isinya. Ingat, "Dua rakaat fajar lebih baik dari dunia dan segala isinya," (HR Muslim).

      Waktu Subuh juga boleh menyengsarakan kemiskinan di dunia. Sebab bagi orang-orang yang 'culas waktu Subuh', sehingga mengabaikan solat Subuh berjamaah di masjid, maka pada hakikatnya, merekalah orang-orang miskin sejati yang hanya mendapat upah 1/150 (0.7%) sahaja dari pahala solatnya.

      "... Dan barangsiapa yang solat Subuh berjamaah, maka ia bagaikan solat semalam suntuk" (HR Muslim).

      Saudaraku,

      Solat semalam suntuk adalah solat yang dikerjakan mulai dari tenggelamnya matahari hingga terbit fajar. Hebat! Solat selama sepuluh jam, atau lebih kurang 150 kali solat! Jadi, betapa agungnya fadilah solat Subuh berjamaah ini, khususnya bagi Kaum Adam. Dan betapa malangnya orang yang 'culas waktu Subuh', orang-orang yang mengabaikan solat subuh berjamaah di masjid.

      Waktu Subuh juga lebih berbahaya dari api yang marak disiram petrol. Mengapa demikian? Kerana Rasulullah telah bersabda, bahawa orang yang tidak mampu melaksa-nakan solat Subuh berjamaah, kedudukan-nya bersamaan dengan orang munafik.

      "Sesungguhnya tiada yang dirasa berat oleh seorang munafik, kecuali melaksanakan solat Isyak dan solat Subuh. Sekiranya mereka tahu akan keagungan pahalanya, niscaya mereka bakal mendatanginya (ke masjid, solat berjamaah) sekalipun harus berjalan merangkak-rangkak "(HR Bukhari Muslim).

      Saudaraku,

      Orang yang 'culas waktu Subuh' sehingga tidak mampu datang ke masjid untuk solat berjemaah, sesungguhnya adalah orang yang dalam keadaan terancam bahaya kerana dirinya sama dengan orang munafik. Sebab, ancaman bagi orang munafik adalah neraka Jahanam. "Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam Jahanam" (An Nisa: 140).

      Bukankah Jahanam lebih berbahaya dari sekadar api yang marak disiram petrol?

      Supaya kita tidak merasakan 'culas waktu Subuh' yang lebih kejam dari kejadian rompakan, agar kita tidak terkena 'culas waktu Subuh' yang lebih menyengsarakan dari derita kemiskinan, dan agar kita tidak terkapar 'culas waktu Subuh' yang lebih berbahaya dari sambaran api, maka : "Katakanlah! Aku berlindung kepada Tuhan yang menguasai waktu Subuh "(Al Falaq: 1) . Iaitu dengan memanfaatkan waktu Subuh sebaik-baiknya. Lakukan solat sunnah (solat subuh) dan solat berjemaah di masjid terutama bagi lelaki.

      Saudaraku,

      Tapi ada satu soalan yang tinggal, iaitu mengapa waktu Subuh boleh menculaskan kita? Jika diperhatiakn sesungguhnya waktu Subuh adalah waktu yang paling berat buat kita yang ingin beribadah. Mengapa? Kerana waktu Subuh adalah saat paling tenang, sehingga sangat baik untuk menenggelamkan diri dalam tidur nyenyak dan bermimpi indah. Ditambah lagi, umumnya suhu dingin waktu Subuh lebih sejuk berbanding waktu lain sehingga mereka yang sedang tidur semakin merapatkan selimutnya.

      Delete
    2. Aper lak wakti subuh kejam anon1100 kuat ko meraban waktu tak kejam tapi kita yg kejam surah al asr dah jelas mengataka demi waktu ssungguh nya manusia dalam kerugian kecuali mereka yg berpesan pesan dlam perkara yg benar dan yg sabar so ape msalah kopipes yg berjela jela dgn isi yg tak keruan jaja lak hadis yg tak kna mksud dan topik

      Delete
    3. ...tak ambik tahu....

      Delete
    4. RATK, sepatutnya surah Asr itu sedarkan kita betapa ruginya kita dlm usaha burukkan dan jatuhkan pimpinan islam PAS dan UMNO. Masa yg sama naikkan kafir harbi dan liberal sebagai pemimpin. Buanglah sikap benci keterlaluan pada pimpinan ini yg menyebabkan kita secara buta hati terima segala fitnah buruk walau tiada bukti. Bukankah usaha untuk kukuhkan akhirat itu jauh lebih berfaedah dari perjuangan yg sia sia ini?Bahkan perjuangan ini hanya bawa kita ke jurang berapi.

      Delete
    5. Rugi kakak ko mr j surah al asr tue mnyeru kita mengingati masa yg sifatnya meninggalkan kita yg lalai xder kena nk mmbela rejim klepet seruan dalam brpesan pesan dalam prkara hak dan mnyeru dalam kesabaran tue umum diguna pakai untuk mereka yg berjuang mnntang kbatilan seluruh alam umumnya so mr j ko dah pesongkan maksud wahyu yg amat tinggi darjatnya untuk mmbela rejim lahanat.so ape lak cash is the king?aku nk pencerahan dari sudut islam tue sndiri mr j

      Delete
    6. Islam agama kebenaran. Islam mengambil kebenaran walaupun ia datang daripada orang kafir. Islam menolak kebatilan walaupun ia datang daripada orang Islam!!!

      Besar pahala memburukkan perompak duit rakyat dan menjatuhkan pimpinan hadi PAS yang banyak keluarkan kenyataan syirik dan UMNO kaki rembat!!!

      Berpa banyak bukti lah sampai kalau kau kata fitnah, kau sebenarnya yang memfitnah!!!

      Sejak bila pula Islam bezakan akhirat dengan dunia??? Kalau kau selamatkan duit rakyat Malaysia bukan kukuhkan dunia akhirat ke???

      Otak kau ni letak kat mana yang bodoh sangat ni???

      Delete
  6. Mana Cubai UMNO yang kopipes???



    Apa.ko dapat kopyoes?



    Ia tunjuk umno tak.pandai komen

    Umno TOLOL

    Baka melayu tarap.pariah haram jadah

    Melayu kopypes tanda umno takde otak


    Otak melayu umno di jubor kopypes

    ReplyDelete
    Replies
    1. ISLAM mengikut bahasa Al-Quran daripada perkataan Al-Din, tidak mampu ditakrifkan oleh perkataan agama dan ideologi dalam bahasa lain, kerana tidak menepati kesempurnaan maksud dan objektifnya secara ilmu dan amali.

      Islam mampu membawa perubahan yang holistik yang tidak boleh dilakukan oleh agama dan ideologi lain, kerana semua sifat dan ciri yang positif dalam skop agama dan ideologi ada di dalam Islam dan menolak semua aspek negatif daripada semua pihak. Malahan Islam itu lebih sempurna daripada kedua-duanya, kerana banyak perkara dalam Islam tidak termasuk dalam lingkungan agama dan ideologi yang diketahui umum mengikut bahasa mereka.

      Maka Islam menolak teori sekularisma, Malaysian Malaysia dan cauvinis perkauman tanpa menafikan wujudnya kehidupan duniawi. Adanya kaum dan sifat kasih tehadap kaumnya adalah naluri kemanusiaan, namun sikap cauvinis boleh mencetuskan pertembungan di antara kaum, sehingga boleh merosakkan konsep Masyarakat Madani yang saksama dan menjadi naluri manusia. Tegasnya, Islam mempunyai penyelesaiannya yang tersendiri dengan konsep tanpa paksaan dalam beragama dan berbangsa.

      Islam mampu membawa perubahan holistik kerana datangnya daripada Allah Pencipta Alam yang Maha Mengetahui akan fitrah manusia dan tujuan mereka diciptakan di alam dunia ini.

      Firman Allah S.W.T:

      ۞وَلَقَدۡ كَرَّمۡنَا بَنِيٓ ءَادَمَ وَحَمَلۡنَٰهُمۡ فِي ٱلۡبَرِّ وَٱلۡبَحۡرِ وَرَزَقۡنَٰهُم مِّنَ ٱلطَّيِّبَٰتِ وَفَضَّلۡنَٰهُمۡ عَلَىٰ كَثِيرٖ مِّمَّنۡ خَلَقۡنَا تَفۡضِيلٗا ٧٠ الإسراء.

      “Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang baik-baik, serta Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk yang telah Kami ciptakan.” (Surah Al-Isra’: 70)

      Naluri dan fitrah manusia itu bercirikan jasad, roh, akal, bersendirian (individualistik) dan hidup bermasyarakat madani. Tujuan ciptaan manusia itu adalah beribadah, berkhilafah dan beramanah. Kesemua aspek ini termasuk dalam takrif Islam secara tidak berpisah dan tidak mampu disempurnakan oleh maksud perkataan agama dan ideologi lain.

      Ciri-ciri rohani dalam Islam yang tidak terpisah daripada jasad dan akal manusia adalah berwawasan kepada adanya balasan selepas kematian, bukan sahaja sekadar hukuman undang-undang negara di alam dunia semata-mata.

      Ini menjadikan setiap orang tidak mengira di mana sahaja kedudukannya, sama ada dalam keluarga rumah yang kecil sehinggalah masyarakat manusia yang berkeluarga besar dalam negara dan dunia berkewajipan memelihara keharmonian dan menegakkan keadilan terhadap semua. Keadilan yang syumul merangkumi aspek politik, ekonomi dan undang-undang syariat yang dikawal oleh kuasa pemerintahan Islam yang berdaulat.

      Kedaulatan negara yang hanya dipimpin oleh penganut Islam yang bertaqwa sahaja dapat mewujudkan kerajaan yang adil terhadap semua dan bersih daripada salah urus, salah laku dan tidak rasuah.

      Kerajaan PAS Kelantan yang memerintah lebih dua puluh tahun, walaupun menghadapi sekatan dan himpitan kerajaan pusat dahulunya boleh bertahan sehingga kini, dengan ciri kerajaan bersih tanpa rasuah, berkonsepkan pentadbiran Islam, walaupun sekadar mempunyai bidang kuasa kerajaan negeri yang menghadapi kerajaan pusat yang mencabuli konsep federalisma mengikut Perlembagaan.

      Delete
    2. Anon1101 islam tue maksudnyer berserah allah tue tunggal tidak beranak dan diperanakkan juga tidak berkehendak jdi mmberi maksud kita hambanya berserah pada yang satu dalam urusan apa skalipun so knapa pas nak meleret leret sdang falsafah dan mabda islam yg asas pun tak diterangkan dgn jelas apakah tugas mnyeru yg rasullullah tuntut pihak lebai jalankan?

      Delete
    3. Anon1101 islam tu mmberi mksud berserah allah itu tunggal tidak beranak dan diperanakkan juga tidak berkehendak dan laisa kamislihi jdi oa mmberi mksud islam itu mngajar penganut berserah pada yang satu dalam urusan apa skalipun tanpa menafikan usaha penganutnya dan akan dmkbulkan atas izinnya
      Persoalannya adakah pihak pas dah jalan tanggung jawab dalam mnyeru?atau cenderung menghukum? So jgn jaja agama mu utk dpt ganjaran yg sdikit juga mmenuhkan ruangan ini dgn kopipes meleret yg keluar tajuk wahai lebsi anda sah syok sendiri

      Delete
    4. Sudahlah Anonymous 11.01,

      Kalau zaman Nik Aziz mungkin aku percaya!!!

      Kalau zaman membalak sampai habis tanah adat orang asli kena tebang, habis banjir teruk, kampung2 melauyu nak kena ambil tanah, nak cerita apa lagi???

      Kalau kau nak bukti aku boleh carilah!!!

      Dulu pun aku pernah post. Aku cut & paste kalau kau nak!!!

      Mana ada pentadbiran Islam macam tu!!! Negeri kotor pentadbiran ISlam ke???

      Jangan hodohkan wajah Islam!!!

      Delete
    5. Inilah yg dikatakan....

      Dah ler hodoh, bodoh pelak...!!

      Delete
    6. Pak Othaman,bodoh tu tetap sudah tapi hodoh kah kalau cai cai umngok/paspispus ada muka sebiji macam jho low kafir ada yang macam badak air? Cuma minta pendapat Pak. Makasih

      Delete
  7. Terima.kasih DAP !!!

    LIM GUAN ENG KAMI UMAT MELAYU ISLAM SAYANG KAMU


    GURU KAFA DAPAT ELAUN 2008
    SURAU NAIK TARAF SURAU JUMAAT
    LEBAI LEBAI DI BERI JAWATAN PENTING KERAJAAN PULAU PNANG

    RUMAH KOS REMDAH DI BERI KPD MELAYU

    MAJLIS AGAMA.NEGERI PUNYAI KUASA PENUH TADBIR HAL AGAMA ISLAM


    MASYALLAH... LGE KAMI BERSYUKUR DAPAT KM YG AMAL.AJARAN IMAR ABDUL AZIZ

    TABARAKALLAH..


    KAMI MAHU DAP TERAJU PULAUNPNANG 2018-2013!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS kini mampu mewujudkan kepimpinan politik Islam dalam kerajaan bermula dari pelantikan calon melalui penapisan oleh Majlis Syura Ulamak dengan memastikan sifat ‘adalah (adil) mengikut istilah politik Islam, bersyaratkan seboleh-bolehnya tidak fasik, iaitu tidak melakukan dosa besar atau tidak mengekali dosa kecil, seterusnya diikat dengan Baiah dan Qasam (sumpah) mengikut Islam. Tindakan PAS mendahului cadangan terkini supaya ditapis oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

      Dalam aspek mengurus ekonomi negara, Islam mengutamakan hasil bumi dan pungutan yang diwajibkan daripada rakyat yang berada di tahap kemampuan sahaja. Maka konsep cukai yang membebankan semua termasuk si miskin dan penganggur tidak digalakkan kecuali dalam keadaan darurat. Adapun pengagihannya ditetapkan berdasarkan konsep Allah dengan firman-Nya:

      مَّآ أَفَآءَ ٱللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِۦ مِنۡ أَهۡلِ ٱلۡقُرَىٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي ٱلۡقُرۡبَىٰ وَٱلۡيَتَٰمَىٰ وَٱلۡمَسَٰكِينِ وَٱبۡنِ ٱلسَّبِيلِ كَيۡ لَا يَكُونَ دُولَةَۢ بَيۡنَ ٱلۡأَغۡنِيَآءِ مِنكُمۡۚ وَمَآ ءَاتَىٰكُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَىٰكُمۡ عَنۡهُ فَٱنتَهُواْۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۖ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعِقَابِ ٧ الحشر.

      “Apa yang Allah kurniakan kepada Rasul-Nya (Muhammad S.A.W) dari harta penduduk negeri, bandar atau desa (tanpa peperangan), maka adalah ia tertentu bagi Allah, dan bagi Rasulullah dan bagi kaum kerabat (Rasulullah) dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin, serta orang-orang musafir (yang keputusan). (Ketetapan yang demikian) supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (S.A.W) kepada kamu, maka terimalah serta amalkan dan apa jua yang dilarang-Nya kamu melakukannya maka patuhilah larangan-Nya dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksa-Nya (bagi orang-orang yang melanggar perintah-Nya).” (Surah Al-Hasyr: 7)

      Sejarahnya, Islam pernah mengurus negara yang besar mencecah tiga benua dan memimpin masyarakat majmuk berbagai agama, bangsa dan budaya, telah berjaya membangunkan Tamadun Islam (Hadharah Islamiyyah) berpandukan Ilmu Wahyu (Al-Quran), Hikmah Kerasulan (Sunnah) dan ilmu duniawi yang positif daripada semua bangsa yang bernaung di bawah Kerajaan Islam.

      Islam berjaya mewujudkan keamanan dan keselamatan rakyat dengan melaksanakan kehaibatan undang-undang syariat yang sukar menjatuhkan hukuman tetapi menakutkan penjenayah dan penyangak, serta mendidik masyarakat, bukannya menggunakan kekuatan undang-undang yang sering menghukum, tetapi gagal mewujudkan keamanan dan keselamatan, tanpa menakutkan penjenayah dan tidak mendidik masyarakat. Inilah maksud tawaran Allah sekiranya bersama Islam:

      وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمۡ وَعَمِلُواْ ٱلصَّٰلِحَٰتِ لَيَسۡتَخۡلِفَنَّهُمۡ فِي ٱلۡأَرۡضِ كَمَا ٱسۡتَخۡلَفَ ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِهِمۡ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمۡ دِينَهُمُ ٱلَّذِي ٱرۡتَضَىٰ لَهُمۡ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّنۢ بَعۡدِ خَوۡفِهِمۡ أَمۡنٗاۚ يَعۡبُدُونَنِي لَا يُشۡرِكُونَ بِي شَيۡ‍ٔٗاۚ وَمَن كَفَرَ بَعۡدَ ذَٰلِكَ فَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡفَٰسِقُونَ ٥٥ النور

      “Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh daripada kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Dia akan menjadikan mereka para khalifah (pemimpin) yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka: yang pernah berkuasa dan Dia akan menguatkan dan mengembangkan Al-Din mereka (Islam) yang telah diredhai-Nya untuk mereka; dan Dia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman penjenayah dan musuh). Mereka terus beribadat kepada-Ku dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain dengan-Ku dan (ingatlah) sesiapa yang kufur ingkar sesudah itu, maka mereka itulah orang-orang yang derhaka.” (Surah An-Nur: 55)

      Delete
    2. Anon1103 jgn jaja ayat quran utk bela yg batil hakikatnya puak yg ko bela tue dah trsasar dari mabda islam dan meraba raba dalam terang mana tidak mnyebut ayat suci akhlak umpama kultus yg mnganut fahaman dogma enggan berlapang dada dgn pndapat owg lain

      Delete
    3. Bukankah sudah ada pemimpin PAS yang berkata, buat apa bising-bising pasal rasuah, kan dunia ni masih berputar. Saya sarankan supaya PAS perbetulkan reban ayam sendiri sebelum nak mengelokkan reban orang lain.

      Delete
    4. Hehe anon1357 puak lahanat nie dah berak bersepah mana nak ngaku

      Delete
  8. Mengalun dalam guitar ku mesti lewat nada

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAMI UCAP TAHNIAH

      RAJA RAJA MELAYU

      KAMI SAYANG RAJA KAMI

      RAJA MELAYU BAGI AMARAN KEPADA PUAK PELAMPAU EKTREMID MELAYU ISLAM.CILAKA

      JANGAN MELAMPAU HAK.AGAMA.ISLAM


      KEDAI DOBI KO NAK MAIN ISU


      SEMUA UMAT ISLAM WASPADA RAJA MELAYU DAH MEMBELA KAMI NON MOSLEM SUPAYA PUAK.CILAKA PELAMPAU ISLAM JANGAN GUNA AGAMA LARANG HAK NON MOSLEM !!!


      AMBIK KAU UMNGOK MOSLEM !!

      JANGAN LAWAN CAKAP.RAJA RAJA MELAYU YG PERTAHAN HAK.KAMI ORG BUKAN ISLAM

      WE.LUV YU SEMUA RAJA MELAYU !!

      Delete
    2. Woi unkunun

      Apasal.1 ayat ke.ko.hari ni


      Komputer jem???


      Ingat 14 oktobet 2017!!!


      100000000 orang dataran timur mppj !!!

      Tunjuk.kamu.benci.pemyangak najibullah laknatullah !!!

      Delete
    3. Untuk kesekian kalinya PAS menegaskan mereka mampu memimpin negara dengan berbekalkan kontrak sosial sedia ada bersama tafsiran sebenar Islam.


      Pada masa sama parti itu tidak sekali-kali sedia bekerjasama dengan parti yang jelas sekularnya atau bersikap pragmatik dan opurtunis tanpa istiqamah hingga melanggar sempadan dipertahankan mereka.

      Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata Islam juga berkata Islam menolak Malaysian Malaysia dan cauvinis perkauman walaupun agama itu tidak menafikan keperluan kehidupan duniawi.

      Merujuk "kontrak sosial" itu sebagai perlembagaan persekutuan Abdul Hadi mengajar rakyat menolak mana-mana parti yang mahu merungkai asas berkenaan, sama ada melalui pilihan raya atau tindakan undang-undang yang berani demi menyelamatkan negara dan rakyat.

      Bagaimanapun anggota parlimen Marang itu tidak menjelaskan maksud "tindakan undang-undang yang berani" itu.

      Pada masa sama PAS enggan mengambil langkah semberono dengan kelemahan kerajaan sedia ada.

      "Walaupun adanya kelemahan dalam pengurusan atau bersifat penyelewengan sekalipun, PAS menolak tindakan membakar kelambu kerana marahkan nyamuk," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Jangan ulang 13 Mei

      Tanpa menjelaskan pihak yang disasarkan secara jelas dipercayai Abdul Hadi menujukan kenyataan itu kepada DAP.

      Parti itu memang memperjuangkan dasar Malaysian Malaysia sejak beberapa dekad lalu dan dilabel sebagai cauvinis sekian lama.

      DAP kini menjadi satu daripada seteru utama PAS walaupun kedua-duanya pernah bekerjasama membentuk Pakatan Rakyat sebelum gabungan itu berkubur beberapa tahun selepas pilihan raya umum (PRU) ke-13.

      DAP pula - serta Parti Amanah Negara (AMANAH) yang ditubuhkan oleh bekas anggota PAS yang diketepikan pada 2015 - mengecam Abdul Hadi dan kepimpinannya yang didakwa semakin lunak kepada Umno.

      Umno - serta presidennya Datuk Seri Najib Razak - kini menjadi sasaran utama pembangkang atas tuduhan salah guna kuasa serta penyelewengan, terutama membabitkan syarikat pelaburan milik kerajaan, 1MDB.

      Abdul Hadi menjelaskan peristiwa 13 Mei 1969 tidak boleh berulang lagi.

      "Begitu juga ruang campur tangan asing yang berlaku di negara lain oleh pihak yang menjemput mereka - hendaklah dihalang lebih awal," katanya.

      Delete
    4. Aper yg kita nk harap dgn hadi awang?pandai menghukum mmyeru masyarakat pecah belah?orang nie umpama dedalu yg akan mmbunuh sebatang pokok yg subur.

      Delete
    5. Kelantan pun hutang menimbun, negeri kotor, kes HIV akibat gay meningkat, PAS menegaskan mampu pimpin negara??? Kau dah gila ke???

      Di bawah kepimpinan hadi???

      Terengganu bawah hadi sekali je terus reject dia. Mana reti memerintah. Sesama walaon-walaon PAS boleh lah borak!!!

      Sama-sama bodoh!!!

      Delete
  9. DAP sanggup bagi

    MENTERI BESAR PERAK.KEPADA PA$!!


    WALAU DAP ADA 20KERUSI


    DAP BERTOLAK ANSUR

    DAP TEGAKKAN ANAT RASULLAH DENGAN MEMBERI ELAUN GURU AGAMA DAN MEMAMBAH SURAU DAN MASJID

    SEJAK 2008 DAH DUA KALI GANDA SURAU BSRTAMBAH DI PULAU PINANG SELANGOR

    DAP BUKAN NAK ARAK TAPI HANYA MENEGAKKAN PWRLEMBAGAAN PERSELUTUAN YG MENJAMIN HAK ORG BUKAN ISLAM!!


    JAMAL.JAMBAN LANGGAR PERLEMBAGAAN APABILA.MELARANG MON MOSLEM.MINUM ARAK


    RAJA RAJA MELAYU DAH BAGI WARNING.. JANGAN MELAMPAU HAK ISLAM !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. KELANTANGAN pemimpin DAP tetap berkeras mempertahan dan mahu pesta arak diadakan sebelum ini, menyerlahkan hakikat sebenar sikap parti itu. Walaupun menyaksikan bantahan ramai, DAP tetap dengan kedegilannya yang lahir dari sikap ego parti itu.

      DAP sengaja menjadikannya sebagai eksperimen untuk memprovokasi, mencabar dan memperlekeh sensitiviti awam terutamanya umat Islam Melayu di negara ini. Malah, DAP menzahirkan kedudukan politik sebagai kuasa untuk memaksa kehendak mereka dituruti.

      Sikap DAP ini sebenarnya satu ancaman kepada masa depan keharmonian dan keutuhan negara. Demi sokongan golongan bebal tertentu, mereka mengangkat dan memperjuang isu ini. Sedangkan ia mendatangkan mudarat kepada pelbagai kepentingan awam.

      Hanya setelah didedahkan info risikan ancaman pengganas oleh Ketua Polis Negara, barulah DAP terpaksa akur. Menunjukkan betapa parti itu lebih awal hilang kewarasannya sebelum mabuk. Malang lagi apabila parti politik bersamanya dalam PH hanya membisu.

      Rakyat Malaysia yang matang menerima realiti bahawa arak menjadi minuman golongan tertentu terutama kalangan bukan Islam. Tetapi menjadikannya keraian dengan berpesta besar-besaran bukanlah budaya negara ini. Ia jelas diimport dari luar.

      Jika demikiannya kecenderungan DAP, bayangkan kelak kegilaan mereka untuk mengimport banyak lagi perkara lain ke negara ini. Mereka mahu mensekularkan negara ini, sekali gus menggugat Islam yang menjadi tonggak dan Perlembagaan Negara ini.

      Tatkala gagal untuk kehendaknya dijayakan, DAP menjadikannya sebagai isu politik untuk membakar sentimen secara tidak matang. Walhal bantahan dikemukakan adalah berkait langsung dengan landskap hidup di Malaysia dan nilai hormat yang perlu diakuri.

      Delete
    2. Nyata dap bukan musuh rakyat agenda nya intergriti dgn demokrasi sbgai tunjang perjuangan tnpa mngira kaum dan boleh dsrtai oleh pelbagai bangsa cuma ia dikambing hitamkan oleh puak pngkhianat negara yg memomokkan dgn reputasi buruk itu maka dap adalah mngsa keadaan politik busuk puak lahanat

      Delete
    3. Malaysiabaru/RATK, apakah dedak sedikit DAP itu jadi laungan kita? Apakah dedak sedikit itu cukup bagi kita untuk gadai pimpinan dan akidah? Bukankah kafir Quraisy juga tawarkan 'dedak' yg lumayan pada Rasul saw untuk terima Allah dan sembahan mereka sekali. Namun Rasul saw tetap menolak? Bukankah Pimpinan Islam Malaysia yg menubuhkan segala institusi Islam dan membantu mereka sejak dulu. Bukankah DSZH baru umumkan RM30 juta untuk naik taraf tahfiz? Kenapa tidak dilaung? Kenapa dedak yg sedikit yg bertujuan untuk tundukkan org Islam pada pimpinan Islam jadi laungan?

      Delete
    4. Maaf tundukkan org Islam pada pimpinan kafir....

      Delete
    5. Mr j ktaowg xmkan dedak pun kitaowg suara rakyat terpinggir aku ttp dlm prinsip kebenaran dan aku tuntut dri lidah ko utk terangkan cash is the king tue apa dri perspektif ko klau ko lari itu tanda reputasi jiban mmg pengklepet

      Delete
    6. Bila pulak DAP lantang, MCA lagi lantang???

      Yang luluskan pesta arak di Kuala Lumpur, Johor dan Melaka dah bertahun-tahun tu DAP ke??? Hahahaha bodohnya kau ni!!!!

      Sudah-sudahlah menipu!!!

      Setiap yang berkaitan arak dibuat secara tertutup di bawah kelulusan pihak kerajaan tempatan.

      Kau ni tahu undang-undang dan peraturan negara ke yang cerita pungpang2 last2 sekali arak di Johor, demo di Selangor hahahahaha!!!!

      Bodoh sangat!!!


      Delete
    7. Bila DAP beri dedak???

      Yang aku tahu kafir harbi menganiaya orang ISlam China datang daripada parti komunis china!!!

      Kau tak payah makan dedak pun China komunis dah ambil tanah Malaysia satu persatu hahahaha!!!!

      Bangang-bangang!!!!

      Zahid Hamidi???

      Masa di Jordan dulu dalam pidatonya dia kata akan beri untuk anak-anak Malaysia berpuluh ribu daripada duit kocek sendiri depan orang ramai!!!!

      Apa jadi dengan duit tu??? Haram hahahahaha!!!

      Ahli politik macam tu kau percaya!!!!

      Jadi macam najib janji nak beri peneroka felda 5-10 ribu apa jadi???

      Auta je lah hahahahaha!!!

      Bila kau nak jadi cerdik???

      Delete
  10. Pemimpin2 umno contoh manusia hipokrit peringkat tertinggi. Dlm mengutuk bangsa cina, mereka lah yg banyak bergantung kepada tauke2 cina utk menjalankan projek projek kerajaan yg diperolehi mereka seperti memilih ikan dipasar. Every successful umno businessman, there is a chinese behind him! Dikampung cukup hebat berpidato mengutuk kaum cina, tetapi balik rumah mereka akan tidur sebantal. Poket mereka kembung hampir meletup, tetapi org org melayu kembung kelaparan. Hanya bila tiba masa utk menagih undi, dptlah org org melayu merasa sedikit tempias dari hasil mahsul negara. Adalah menjadi tugas kita semua utk memperbetulkan tanggapan buruk yg disemai oleh parti hipokrit umno ini kpd org yg belum memahaminya agar bala ciptaan najib dapat dihentikan dan kerosakan yg lebih besar dpt dibendung. Tanah melayu tetap menjadi milik org melayu walaupun umno tidak memerintah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MANGSA roboh rumah di Subang kini tinggal sementara di sebuah inap desa hasil bantuan PAS Kawasan Subang.


      Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Kehidupan Bandar Datuk Iskandar Samad berkata, Kerajaan Negeri telah menyediakan rumah di PPR Seksyen 8 Kota Damansara bagi kedua-dua bekas pegawai masjid berkenaan.

      Ia diuruskan oleh Perumahan Hartanah Selangor Sdn Bhd dan kerja-kerja pemindahan diuruskan oleh Majlis Bandaraya Shah Alam.

      "Mereka tak perlu bayar sewa dalam tempoh 6 bulan dan mereka boleh masuk dalam masa terdekat." Kata Datuk Iskandar.

      Datuk Iskandar A Samad ialah Ketua Pengarah Pengurusan Kecemasan dan Bencana Malaysia PAS Pusat (Khidmat Malaysia). Saya bekerja bersama Datuk Iskandar sebagai Timbalan Ketua Pengarah Khidmat Malaysia.

      Kerja kami menangani apa saja insiden bencana yang berlaku dalam negara sama ada banjir, tanah runtuh, ribut, kebakaran dam sebagainya. Kami di Khidmat Malaysia berjiwa penyelamat dan bukannya tukang roboh. Yang runtuh kami bina dan yang rosak kami baiki. Yang terperangkap bencana kami bantu dan yang memerlukan kami santuni.

      Inilah Khidmat Malaysia dan inilah bakti kami kepada negara. Lantaran itu, cubaan memburukkan imej Datuk Iskandar sebagai seorang pimpinan PAS dalam isu perobohan rumah di Subang adalah tak berasas sama sekali.

      Delete
    2. Pasa pas ko nk layan buletin program parti ko sila wat blog ko sndiri jgn nk merenyeh kat sni tmpat isu dibincang dari sini org tau puak ko nk cover ulah kowg asik dok puji dri sndiri ada hati nk memerintah kami my foot mmg selisih

      Delete
    3. Ini sebab sebenar rumah Bilal Razak kena roboh?

      Bilal Razak hanya mampu melihat dengan pilu apabila rumahnya di tepi Masjid Airport Subang adalah antara rumah yang dimusnahkan oleh pihak berkuasa dibawah kerajaan Negeri Selangor pimpinan Azmin Ali.

      "Tadi kamu roboh rumah saya, sekarang kamu tahan dua orang anak saudara saya! Kenapa kamu kejam begini!! " Bilal Razak menyatakan rasa kesalnya.

      "Dulu, waktu umno berkuasa, saya, arwah Ustaz Dahlan dan kawan-kawan langgar arahan jabatan agama bawah umno untuk bawa Ayoh Chik (Haji Hadi - Presiden Pas), Ust Nik Aziz (Mantan Mursyidul Am Pas) ke Masjid kami untuk berkuliah.

      "Sayalah yang menjadi Lajnah Tarbiah masjid yang aturkan kuliah, sayalah juga yang berkawal jaga keselamatan mereka demi melawan Umno.

      "Saya tak pernah terfikir, disaat hujung usia ini, kerajaan negeri yang asalnya pembangkang dulu sanggup buat saya macam ni, rumah saya dirikan diroboh tanpa pampasan.

      "Yang pertahan rumah saya orang PSM, bukan orang PAS, bukan orang PKR! Yang ditangkap bersama dua anak saudara adalah pimpinan PSM. Tergamak kamu buat begini. Tergamak kamu!" ~ Nik Aziz Afiq

      Begitulah keluhan hati Bilal Razak yang pernah menjadi Ahli Pas suatu ketika dulu. Begitu besar pengorbanannya sewaktu bersama parti lamanya itu dulu.

      Apabila beliau menukar wadah perjuangannya dengan memilih parti AMANAH, segala-galanya turut berubah...

      Kawan-kawan dari parti lamanya memusuhinya. Tidak ada pun seorang Pas yang muncul untuk bersolidariti dengan Bilal Razak dalam keadaan yang begitu mencemaskan. Hanya kerana Bilal Razak dan keluarganya telah besama dengan parti AMANAH Negara.

      Rupa-rupanya parti lama Bilal Razak ni sendiri punya angkara akibat hasad dendam terhadapnya.....

      Pegawai JAIS kebanyakannya orang PAS dan sebahagiannya orang UMNO... bekas suku-sakat Hassan Ali dan Khir Toyo...

      EXCO Agama pun ADUN PAS.... AJK yang kerjanya jaga tabung masjid pun orang PAS.
      Kak Badar Suria yang suaminya bekas Muazzin masjid itu, dulunya memang orang PAS, tapi sekarang sokong Amanah.... Sebab itu rumahnya kena roboh.

      Itu saja sebab utamanya.... Yang lain-lain semua bedo'oh belaka....
      Kalau tidak kerana Kak Badar sokong Amanah, isu keluarganya duduk di atas tanah rezab masjid tak timbul pun......

      Sebenarnya orang PAS bukan setakat bodoh, tapi memang jahat.

      Semua calon PAS patut dikalahkan dalam PRU-14 nanti....
      Orang PAS langsung tak layak diberi jawatan dan kuasa walau sedikit pun.... Pasti mereka akan salahgunakan kuasa yang diberi. ~ Awang

      Delete
    4. Ini sikap PAS yang kau bangga-bangkakan???

      Zalim macam ni memang tak layak jadi pemimpin!!!

      Patutlah hadi sepenggal je jadi menteri besar!!!

      Tak layak hahahaha!!!

      Penjual agama je PAS tu, sembang bolehlah!!!

      Delete
  11. umngok tiada modal menjual nama najib...lagi disebut nama itu semakin geli jari menaip...mca mic dengan bangga bercerita menolak ruu 355 yg menjadi kebanggaan pas sedangkan pas menganggap itu biasa saja...dap cuma mempertikaikan cara pelaksanaan sudah di tuduh pelbagai macam tuduhan dan hinaan...para sahabat tidak pernah mencaci menghina pada umat yg bukan islam... sedih melihat org Islam sendiri memberi pelbagai tuduhan hinaan cacian pd org yg tidak sehaluan...ini menambahkan kebencian pd bukan Islam dgn agama islam... sifat begini harus di jauhi

    ReplyDelete
    Replies
    1. IMPIAN bekas pemimpin Cawangan PAS Kampung Paloh, Dun Tendong menyertai Umno sudah lama kedengaran, malah ia juga sering disebut di kedai-kedai kopi.

      Adun Tendong Rozi Muhamad berkata, pemimpin terbabit meluah rasa kecewa selepas gagal mendapat sesuatu daripada kerajaan negeri.

      Katanya, pemimpin terbabit memberitahu orang kampung, dia mahu mengundang Pengerusi Perhubungan Umno, Datuk Seri Mustapa Mohamed datang ke Tendong.

      “Tindak tanduk pemimpin terbabit tidak disenangi Cawangan PAS yang dianggotainya. Ekoran itu mereka membuat mesyuarat menggantikannya dengan orang lain.

      “Perbuatannya melanggar disiplin parti. Cawangan membuat keputusan awal sebelum dia mengumumkan menyertai Umno,” katanya di Pasir Mas hari ini.

      Media hari ini melaporkan 50 bekas ahli PAS dari Dun Tendong menyertai Umno dan mendakwa PAS kian bercelaru dan lari daripada landasan perjuangan selepas ketiadaan Allahyarham Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

      Ketua kumpulan berkenaan diketuai Mat Zahid Junoh, 55 menyerah borang menyertai Umno Mustapa sempena Jamuan Rakyat di Kampung Paloh.

      Rozi berkata, hanya sekitar lima orang keluarga bekas pemimpin itu yang dikatakan menyertai Umno dan bukan 50 orang seperti digambarkan.

      Delete
    2. Kopipes umpama sampah nk crita program lebai sila tulis di laman yg khusus ini tmpat perbincangan isu politik

      Delete
    3. Orang yang keluar satu hal lah, tapi orang yang kata masuk PAs tapi tak masuk macam mana???

      Tokoh2 ni kebanyakannya menyifatkan berbohong adalah asam garam PAS!!!

      Islam apa kalau berbohong???

      Patutlah rakyat keluar PAS berbondong2!!! Parti menipu!!!

      Delete







  12. 14 Oktober 2017



    PELUANG TERAKHIR UNTUK.RAKYAT TUNJUK.KPD.KERAJAAN

    KAMI.BENCI GST

    KAMI.BEMCI 1MDB


    KAMI BENCI BOROSMAH


    KAMI BEMCI TANAH MARA OSTOLIA

    KAMI BEMCI GELI HELI REMBAT PROTON

    KAMI.BEMCI FOREX CITY


    KAMI.BENCI.KOMUNIS REMBAT TANAH KWRETAPI PAMTAI TIMIR


    KAMI.BEMCI NAJIP TAK.PEDULI


    BEMCI BENCI BEMCI BEMCINYEEER!!

    14 OKTOBER 2017!!! TURRRRUUUUUN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya seminggu lagi himpunan Sayangi Malaysia Hapus Kleptokasi akan berlangsung namun sambutan terhadap acara itu belum mencapai tahap yang diharapkan.


      Menyasarkan kedatangan 100,000 orang hari ini pemuda Parti Amanah Negara (AMANAH) turun padang ke tengah bandar raya Kuala Lumpur mengedarkan risalah mengajak orang ramai hadir ke Padang Timur Petaling Jaya pada 14 Okt ini.

      Pengarah teknikal himpunan itu Faiz Fadzil berkata sesetengah pemimpin Pakatan Harapan terlupa untuk menguar-uarkan himpunan itu pada majlis masing-masing.

      "Tidak banyak perhatian. Itulah sebabnya kami mempromosikannya. Kami akan meningkatkan promosi.

      "Kami perlu melakukan banyak perkara seperti memberi tumpuan kepada penggemblengan tenaga," kata Faiz yang juga adalah ketua Pemuda AMANAH kepada Malaysiakini hari ini.

      Antara promosi yang sedang dirancang itu termasuk flashmob, pengedaran risalah dan peningkatan kempen di media sosial.

      Faiz, anak kepada Allahyarham Presiden PAS Datuk Fadzil Noor, mengakui kurangnya kesedaran dan minat terhadap perhimpunan yang dijadualkan di Padang Timur. Petaling Jaya itu.

      Walau bagaimanapun, beliau percaya ini adalah kerana beberapa sebab, seperti faktor ekonomi.

      Katanya, akibat ekonomi yang tidak menentu, adalah sukar bagi orang ramai dari negeri-negeri lain untuk ke Selangor.

      Faktor lain, menurutnya, adalah orang ramai sebenarnya menyedari isu itu, dan sedang menunggu pilihan raya umum untuk menyatakan bantahan mereka.

      Delete
    2. Sokong 14october raikan demokrasi

      Delete
    3. Beli fumakilla untuk bunuh nyamuk kena gst tak?
      Kena!
      Beli ridsect untuk bunuh lipas kena gst tak?
      Kena!
      Beli c4 untuk bunuh orang kena gst tak?
      Taa..ak.

      Delete
    4. Haha beli pink diamond ade x gst?

      Delete
  13. Seronoknya melihat kecelaruan .kekecohan.kehancuran puak puak umno.akhirnya kemenangan PAKATAN HRAPAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awal Muharram atau Maal Hijrah adalah hari penting bagi umat Islam untuk menandakan peristiwa penting yang terjadi dalam sejarah Islam memperingati penghijrahan Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wa sallam dari Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masehi. Acara bersejarah berlaku pada 1 Muharram Tahun Baru untuk kalendar Hijriah. Tetapi tahun hijrah Nabi Muhammad dari Mekah ke Madinah diambil sebagai permulaan perhitungan untuk kalendar Hijrah.

      HIJRAH perlu difahami sebagai berpindah dari keadaan yang tidak baik kepada keadaan yang lebih baik. Pada ketika ini, kita dilanda dengan pelbagai ancaman dan agenda yang bertujuan untuk memusnahkan akidah umat Islam, terutamanya di Malaysia. Antaranya serangan terhadap pemikiran seperti liberalisme, pluralisme, sekularisme, dan lain-lain. Adakah kita sensitif atau celik dengan ancaman ini?
      Bukan saja serangan dan ancaman akidah tetapi masalah kehidupan rakyat yang semakin terdesak sehingga membebankan kehidupan rakyat seperti masalah kenaikan harga barang harian, GST, dan penyalahgunaan kuasa sehingga kehidupan rakyat semakin tersepit dengan masalah ini.

      Oleh itu, kita menyeru kepada semua rakyat bahawa kita perlu berubah dan berusaha untuk berpindah dari keadaan buruk kepada keadaan yang lebih baik dengan menukar sistem yang sedia ada secara keseluruhan dengan sistem Islam yang lebih adil untuk semua.

      Dengan kesempatan pada permulaan Muharram ini, Kami menyeru semua rakyat untuk bersedia menghadapi cabaran yang lebih besar, terutamanya mengubah sikap orang-orang yang sukar untuk menerima perubahan dari yang buruk ke yang lebih baik.

      Selamat menyambut Maal Hijrah 1439H kepada semua semoga itu kita dapat menikmati kehidupan yang lebih baik daripada hari ini.

      Delete
  14. Menakut nakut rakyat akan musuh2 yg direka adalah helah politik
    bodoh yg telah lama digunakan, mungkin sejak firaun menakut
    nakutkan orang kifti akan 'komplot' nabi Musa a.s. dan pengikutnya untuk
    menawan bumi mesir, beribu ribu tahun dahulu.
    Tapi 'bani' melayu kebanyakkannya tetap bengap mahu percaya
    parti yg merompak dan menipu rakyat jelata berkurun kurun lama nya.
    Soalnya adakah Arul Kanda, presiden dan ketua eksekutif 1MDB dan
    Jho Lo ahli2 DAP...? Atau adakah mereka juga melayu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alkohol adalah istilah yang digunakan untuk etanol, bahan yang sesuai untuk manusia minum, berbanding metanol, yang beracun. Gandum, jus buah dan madu yang ditapai telah digunakan untuk membuat alkohol (etil alkohol atau etanol) selama kira-kira 10,000 tahun.

      Penggunaan alkohol yang berlebihan ia dikelaskan sebagai depresan, yang bermaksud bahawa ia melambatkan fungsi-fungsi penting yang menyebabkan pertuturan tidak jelas, pergerakan yang tidak mantap, persepsi terganggu dan ketidakupayaan untuk bertindak balas dengan cepat. Adapun bagaimana ia mempengaruhi minda, ia lebih difahami sebagai bahan yang mengurangkan keupayaan seseorang untuk berfikir secara rasional dan merosakkan pertimbangannya.
      Overdosis alkohol menyebabkan kesan depresan yang lebih teruk (ketidakupayaan untuk merasakan kesakitan, ketoksikan di mana badannya muntah racun, dan akhirnya tidak sedarkan diri atau lebih teruk, koma atau kematian akibat terlebih dos toksik teruk). Reaksi ini bergantung kepada berapa banyak yang digunakan dan berapa cepatnya seseorang minum alkohol dan fikirannya jadi tidak menentu dan meracau seperti orang tidak siuman.
      Kronik penggunaan alkohol yang berat merosakkan perkembangan otak, menyebabkan demensia alkohol,
      pengecutan otak, pergantungan fizikal, polyneuropathy alkohol (juga dikenali sebagai 'kaki alkohol'), meningkatkan neuropsychiatric dan gangguan kognitif dan menyebabkan gangguan kimia otak.
      Apabila alkohol memasuki aliran darah, ia berziarah ke otak, di mana ia mula membuat pelarasan kepada reseptor dan proses dalam hampir setiap kawasan. Pelarasan ini menghasilkan pelbagai simptom, mulai dari perasaan euphorik yang mabuk, hingga mabuk keesokan harinya. Kebanyakan kesan alkohol mengubah cara kita membuat keputusan, memproses maklumat, dan melihat realiti.
      Bagaimanakah alkohol menjejaskan badan manusia? Ia juga melemahkan otot jantung, yang boleh menjejaskan paru-paru, hati, otak dan sistem badan yang lain, dan juga menyebabkan kegagalan jantung. Pengambilan minum dan minum terlalu lama dalam tempoh yang lebih lama boleh menyebabkan jantung mengatasi tidak teratur (arrhythmia) dan telah dikaitkan dengan kes-kes kematian secara tiba-tiba.
      Kesan penyalahgunaan alkohol tidak terhad kepada orang yang minum atau kepada mereka yang paling dekat dengannya. Penyalahgunaan alkohol dikaitkan dengan banyak masalah sosial termasuk serangan seksual terhadap kenalan dan kemalangan mengakibatkan orang yang tidak dikenali kehilangan nyawa mereka.
      Seperti mana yang dilaporkan dalam akhbar, beberapa bulan yang lalu di Sibu, apa yang sepatutnya menjadi sesi minum minuman keras di kalangan rakan-rakan berakhir dengan tragedi apabila salah seorang daripada mereka mati ditikam semasa pertengkaran.

      Delete
    2. Dadah lagi teruk kenapa ramai Melayu terlibat dengan dadah???

      Berapa banyak kes kerat kaki nenek, bunuh keluarga disebabkan dadah???

      Apasal PAS tak demo sekali lagi???

      Lagi pulak, melibatkan Melayu Islam yang teramai!!!

      Delete
  15. Dulu umno berjuang untuk merdeka dan bangunan malaysia. Hari ini umno jatuh untuk jatuhkan malaysia. Jatuhkan puak puak umno sendiri. Akhirnya PAKATAN HARAPAN menang pru14. Kerajaan malaysia kalah PAKATAN HARAPAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO dah buang tebiat tanda nak mampos bila menghantar wakil ke persidangan parti komunis republik China.

      Delete
    2. 09:41

      அவ்வளவு தானா
      (Is that all/itu saja kah?)

      இனி
      (Anymore/ada lagi tak....???)

      Delete
    3. 0941...Pundek lah lu....

      Delete
    4. 09:41

      Wokey thamby....!!

      நிகழ்ந்துவரும் இன்றைய சூழலில் வெற்றிகரமாக இயற்கை விவசாயம் செய்யும் ஒரு விவசாயியின் அனுபவப் பகிர்வு நமக்கு ஆச்சரியத்தையும் உத்வேகத்தையும் அளிப்பதாய் உள்ளது. இது எப்படி சாத்தியமாகிறது… தெலுங்கானாவைச் சேர்ந்த இந்த விவசாயி சொல்லும் பல அரிய தகவல்களின் முதற்பகுதி இங்கே!

      Delete
    5. Banyak kes pembunuhan berkaitan alkohol berlaku seperti yang dilaporkan di akhbar tempatan, dua pelajar perubatan British ditikam oleh sekumpulan penduduk tempatan semasa konfrontasi berasaskan alkohol di sebuah bistro di Jalan Abell beberapa tahun yang lalu di Sarawak.
      Persoalannya sekarang, adakah alcohol memberi manfaat atau mudarat kepada rakyat Malaysia?
      Perlukah pesta arak 'Better Beer Festival 2017’ dibuat secara terbuka di negara ini sedangkan ianya banyak mendatangkan kemudaratan dari kebaikan? Sebaiknya kalau golongan yang ketagih arak ini hendak mengadakan pesta arak, mereka perlu mencari tempat tertutup dan hanya untuk ahli mereka sahaja bukan terbuka untuk orang ramai.
      Ada sesetengah orang berfikiran, apabila pesta alkohol dihalang di negara ini, pelancong takut untuk melawat negara ini. Alasannya sangat mengarut kerana kedatangan pelancong asing ke negara ini bukanlah tujuan mencari minuman keras tetapi mereka datang ke sini lebih untuk mencari ketenangan dengan melawat tempat rekreasi dan melihat alam semulajadi yang menarik di negara ini.
      Kalau tujuan mereka untuk minuman keras mereka boleh minum dengan berbagai jenis jenama dengan bebas di tempat mereka dengan harga yang rendah. Kalau mereka fikir dengan mengadakan pesta arak secara terbuka boleh menarik pelancongan maka golongan pelacur, penagih dadah dengan lain-lain golongan juga akan menuntut hak yang sama untuk menarik pelancong datang ke sini untuk menikmati kebebasan seperti yang mereka kehendaki.
      Walaupun mereka mendakwa, masyarakat bukan Islam di Malaysia selalu menyambut hari kebesaran, sama ada harijadi atau hari raya, upacara perkahwinan atau kesyukuran dengan pelbagai jenis minuman yang mempunyai kandungan arak.
      Bila disebut pesta arak, sudah tentu mereka yang hadir akan menikmati berbagai jenis minuman arak dan bila sudah terlalu banyak minum akhirnya mereka akan mabuk dan tidak sedar diri kecuali mereka datang ke situ sekadar melihat pesta saja.
      Pesta arak 'Better Beer Festival 2017’ tidak sama dengan sambutan hari kebesaran adat mereka dimana dalam pesta ini hidangan arak diminum secara besar-besaran dan terbuka yang boleh menyebabkan orang ramai mabuk dan mengancam keselamatan orang awam lain kalau tidak dikawal dengan baik apabila mereka pulang dalam keadaan mabuk dari pesta itu nanti.
      Walaupun alasan mereka hanya untuk orang bukan Islam, impak mereka tetap dilihat oleh orang awam apabila dibuat dalam ruang terbuka yang tidak terkawal. Kelakuan orang mabuk dan tidak sedarkan diri boleh menjejaskan imej negara ini yang terkenal dengan sopan santun dan mesra terhadap pelancong luar negara. Orang yang mabuk sudah tentu fikiran mereka kusut dan tidak dapat mengawal diri.
      Tidak semua orang bukan Islam meminum alkohol kerana sesetengahnya tidak minum alkohol kerana mereka menjaga kesihatan, budaya, dan agama mereka yang melarang perbuatan itu.
      1. Larangan alkohol dalam Quran
      Al-Qur’an melarang konsumsi alkohol dalam ayat berikut: “Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya minuman keras, berjudi, (berkurban untuk) berhala, mengundi nasib dengan anak panah, adalah termasuk perbuatan setan. Maka jauhilah (perbuatan-perbuatan) itu agar kamu beruntung.” (Qs. Al-Ma’idah[5]:90)
      2. Larangan alkohol dalam Bibel
      Bibel melarang minum alkohol dalam ayat berikut:
      a. “Anggur adalah pencemooh, minuman keras adalah peribut, tidaklah bijak orang yang terhuyung-huyung karenanya.” (Proverbs 20:1)
      b. “Dan janganlah kamu mabuk oleh anggur.” (Efesus 5:18)

      Delete
    6. Minum arak mmg haram anon1113 mmg dah termaktub dlm hukum islam tpi dah jadi merepek nk halang non muslim jgn minum bkan itu caranya yg pnting didiklah mereka yg islam supaya mnjauhi prkara mngkar dgn brhikmah itu lbih utama khalas

      Delete
    7. RATK, fahamilah beza kafir minum arak bersendirian dgn pesta meraikan arak. Kita tidak halang kafir minum arak. Kita halang kafir raikan arak dgn pesta. Perbuatan mungkar ini diharus diraikan dan dipromosi pada org lain.

      Delete
    8. Owh mrj ko yg xpaham budaya masyarakat mereka dowg bukan mnum arak cam mnum air suam arak mereka minum dalam acara sosial sperti meraikan event trtntu kita nk halang ker budaya mereka?atau kita yg sepatutnya halang umat islam mnertai event mereka tue?mana yg utama di dahulukan khalas

      Delete
    9. So dowg nak pesta bagai dowg pnya pasal kita yg islam didik pnganut kita jauhkan dgn cara berhikmah jadi xperlu meroyan bagai mr j asas didikan yg benar ckup utk mereka hormat mnghormati kepelbagaian anutan agama ko fham xsituasi negara pebagai kaum mr j atau ko tlah di brainwash oleh puak pemuka kultus ajaran sonsang

      Delete
  16. Chini pekan pahang bangkit
    PAKATAN HARAPAN perjuangan. Tidak melatah.
    Umno jua pecah belah meroyan sasau
    Untungnya menang PAKATAN HARAPAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan arahan Exco PAS, Datuk Iskandar Samad, Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Kehidupan Bandar Kerajaan Negeri Selangor yang meminta merobohkan rumah bekas pegawai masjid di Lapangan Terbang Subang, sebaliknya arahan itu dikeluarkan oleh Exco DAP, Ean Yong Hian Wah, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Pembangunan Kampung Baharu dan Pemutihan Kilang Haram dengan restu Menteri Besar Selangor.

      Menurut Wak Jimie, walaupun rumah itu dirobohkan Pemerintahan Kerajaan PKR dan DAP Selangor, namun PAS membantu penghuni mangsa tinggal sementara di rumah di PPR Seksyen 8 Kota Damansara.

      “Mangsa roboh rumah di Subang kini tinggal sementara di sebuah inap desa hasil bantuan PAS Kawasan Subang.

      “Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Kehidupan Bandar Dato Iskandar Samad berkata, Kerajaan Negeri telah menyediakan rumah di PPR Seksyen 8 Kota Damansara bagi kedua-dua bekas pegawai masjid berkenaan,”lapor Wak Jimie.

      Delete
    2. Seronoknyer puak lebabai lyan kopipes ekk

      Delete
    3. Ini sebab sebenar rumah Bilal Razak kena roboh?


      Bilal Razak hanya mampu melihat dengan pilu apabila rumahnya di tepi Masjid Airport Subang adalah antara rumah yang dimusnahkan oleh pihak berkuasa dibawah kerajaan Negeri Selangor pimpinan Azmin Ali.

      "Tadi kamu roboh rumah saya, sekarang kamu tahan dua orang anak saudara saya! Kenapa kamu kejam begini!! " Bilal Razak menyatakan rasa kesalnya.

      "Dulu, waktu umno berkuasa, saya, arwah Ustaz Dahlan dan kawan-kawan langgar arahan jabatan agama bawah umno untuk bawa Ayoh Chik (Haji Hadi - Presiden Pas), Ust Nik Aziz (Mantan Mursyidul Am Pas) ke Masjid kami untuk berkuliah.

      "Sayalah yang menjadi Lajnah Tarbiah masjid yang aturkan kuliah, sayalah juga yang berkawal jaga keselamatan mereka demi melawan Umno.

      "Saya tak pernah terfikir, disaat hujung usia ini, kerajaan negeri yang asalnya pembangkang dulu sanggup buat saya macam ni, rumah saya dirikan diroboh tanpa pampasan.

      "Yang pertahan rumah saya orang PSM, bukan orang PAS, bukan orang PKR! Yang ditangkap bersama dua anak saudara adalah pimpinan PSM. Tergamak kamu buat begini. Tergamak kamu!" ~ Nik Aziz Afiq

      Begitulah keluhan hati Bilal Razak yang pernah menjadi Ahli Pas suatu ketika dulu. Begitu besar pengorbanannya sewaktu bersama parti lamanya itu dulu.

      Apabila beliau menukar wadah perjuangannya dengan memilih parti AMANAH, segala-galanya turut berubah...

      Kawan-kawan dari parti lamanya memusuhinya. Tidak ada pun seorang Pas yang muncul untuk bersolidariti dengan Bilal Razak dalam keadaan yang begitu mencemaskan. Hanya kerana Bilal Razak dan keluarganya telah besama dengan parti AMANAH Negara.

      Rupa-rupanya parti lama Bilal Razak ni sendiri punya angkara akibat hasad dendam terhadapnya.....
      Pegawai JAIS kebanyakannya orang PAS dan sebahagiannya orang UMNO... bekas suku-sakat Hassan Ali dan Khir Toyo...
      EXCO Agama pun ADUN PAS.... AJK yang kerjanya jaga tabung masjid pun orang PAS.
      Kak Badar Suria yang suaminya bekas Muazzin masjid itu, dulunya memang orang PAS, tapi sekarang sokong Amanah.... Sebab itu rumahnya kena roboh.
      Itu saja sebab utamanya.... Yang lain-lain semua bedo'oh belaka....
      Kalau tidak kerana Kak Badar sokong Amanah, isu keluarganya duduk di atas tanah rezab masjid tak timbul pun......
      Sebenarnya orang PAS bukan setakat bodoh, tapi memang jahat.
      Semua calon PAS patut dikalahkan dalam PRU-14 nanti....
      Orang PAS langsung tak layak diberi jawatan dan kuasa walau sedikit pun.... Pasti mereka akan salahgunakan kuasa yang diberi. ~ Awang

      Delete
    4. PAS punya kerja rupanya hahahaha!!!

      Delete
  17. Suara sumbang yang cuba menakutkan orang Melayu konon DAP akan 'berkuasa' sekiranya PH menang dalam PRU14 kelak hanya dating dari pengecut UMNO.

    Sama ada UMNO ni bacul atau bodoh, kita kira mereka ni memang dah rosak sampai ke usus.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahli Parlimen Sungai Siput Dr Jeyakumar Devaraj mengingatkan Pakatan Harapan (PH) boleh kehilangan sokongan pengundi Melayu luar bandar dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) melainkan ia memberi tumpuan terhadap kebimbangan komuniti itu tentang kemungkinan kemerosotan hak mereka.

      Pemimpin PSM berkata terdapat kebimbangan di kalangan orang Melayu di kawasan luar bandar yang PH tidak akan tegas dalam mempertahankan hak-hak ekonomi mereka jika pakatan pembangkang mengambil alih kerajaan persekutuan.

      Justeru beliau berkata, PH perlu memberi tumpuan yang cukup untuk menangani kebimbangan itu, dan bukannya meletakkan lebih banyak tumpun terhadap isu seperti 1MDB dan rasuah membabitkan Barisan Nasional (BN).

      “Rasuah dan 1MDB adalah isu penting, tetapi selain membincangkan isu-isu itu, Pakatan juga harus menangani kebimbangan orang Melayu luar bandar tentang masa depan mereka.

      “Umno mempunyai sistem sokongan yang jelas berkenaan dengan insentif dan subsidi bagi golongan miskin Melayu, sehingga parti dilihat sebagai pelindung mereka,” kata Jeyakumar kepada FMT.

      Beliau menambah, PH belum bertindak secukupnya untuk menghapuskan keraguan tentang sistem sokongan yang diambil jika ia berkuasa kekal.

      Jeyakumar berkata, masih sukar untuk menangani tuduhan BN terhadap PH.

      Beliau juga memetik Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang memberitahu penjawat-penjawat awam awal minggu ini untuk membayangkan masa depan mereka jika pembangkang berkuasa.

      Beberapa ahli pembangkang sebelum ini mendakwa saiz perkhidmatan awam seramai 1.6 juta terlalu besar dan perlu dikurangkan.

      Jeyakumar berkata, ramai orang Melayu luar bandar dan di kawasan bandar merasakan bahawa walaupun Umno mungkin korup, tindakan menolak parti itu boleh menyebabkan insentif dan subsidi yang dinikmati akan hilang.

      “Mereka sedar kerajaan sedia ada ada (isu) rasuah dan ada perkara-perkara yang tidak betul.

      “Tetapi mengenai isu tindakan afirmatif, mereka di Pakatan telah memberi gambaran bahawa mereka memihak kepada pasaran bebas di mana pasaran akan menentukan isu.

      “Kebimbangan seperti itu akan membantu Umno mengekalkan undi Melayu kawasan luar bandar,” katanya.

      Oleh itu menurut Jeyakumar, subsidi-subsidi dilaksanakan oleh kerajaan Umno termasuk baja percuma bernilai RM300 juta yang diagihkan kepada petani padi, bayaran bulanan sebanyak RM300 untuk nelayan kecil dan faedah bagi pekebun kecil getah.

      Beliau berkata, masih belum lewat bagi PH untuk membuat kenyataan dasar untuk mengendalikan program sosial dan ekonomi yang disasarkan kepada golongan miskin Melayu walaupun ada insentif dan subsidi yang sedia ada, kerana orang Melayu juga menghadapi banyak masalah.

      Beliau memetik contoh pekebun-pekebun kecil getah yang mengadu menerima benih getah kelas rendah daripada kontraktor Bumiputera, menyebabkan mereka kurang mendapat keuntungan.

      “Para pekebun kecil merasa ditipu. Mereka menunggu selama 7 tahun untuk pokok itu tumbuh hanya untuk mendapatkan getah hasil yang lebih rendah. Perkara ini perlu dipertimbangkan.”

      Beliau juga berkata, walaupun kerajaan memberi RM300 kepada nelayan, ia juga mengeluarkan lesen untuk kapal asing untuk menangkap ikan di perairan Malaysia, menyebabkan penduduk tempatan kurang mendapat tangkapan.

      “Ini adalah isu-isu yang harus dilihat oleh Pakatan. Kita perlu mempunyai langkah untuk mengatasi masalah ini,” katanya.

      “Adakan perbincangan di peringkat bawah. Ia akan meyakinkan orang bahawa kita menyedari isu mereka. Isu-isu ini juga boleh dimasukkan ke dalam manifesto,” katanya.

      Delete
  18. Ayuh bersama 14hb october ini,menyatakan sayangi Malaysia..
    Pada sahabat2 kawan2 di sini,TIPS untuk mejaga kesihatan kita,bagi mereka >40,TIPS ini amat berguna.
    kita di usia ini akan menghadapi,penyakit seperti diabetes,darah tinggi,heart deseas,kencing manis,parkinson dan sebagainnya.

    Tuan-tuan tahu apa puncanya???/salah satu puncanya ialah..Darah kita..kita tahu cell2 darah kita di make up oleh cholestrol,tanpa cholestrol kita takkan hidup..
    Punca sebenarnya penyakit ialah Clogged asteries di dalam VESSEL darah kita.Bila pendidinding darah kita berlaku luka,membuatkan cholestrol,calcium,fiber datang untuk heal,mendinding luka2 itu,AKIBATNYA darah tak dapat mengalir dgn sepatutnya.PUNCA luka adalah BAD HABIT kita..seperti STRESS,insulin.kekurangan omegga-3 dalam badan kita. Stress harian kita..Insulin (toxic) hasil dari gula,,dan permakanan yg tiada omega -3.Jika ini berlaku ,penyakit2 yg kronik seperti darah tinggi,diabetes,kencing manis dan heart attack akan menyerang.
    Bagaimana nak mengatasinya.........KURANGKAN GULA..HABIT HARIAN KITA,pastikan tiada GULA..sugar kill?//Tiada teh tarik lagi,tiada coca/pepsi gula lagi.
    BUAT KETOS...Berpuasa,lakukan selama 7 hari..2 cloves/ketul bawang putih dicampur madu original,sebelom breakfast..satu sudu bawang putih dicincang lumat diacampur madu original..tiap2 hari selama 7hari..pastikan hari2 makanan /miniman TIADA GUNA GULA...ANDA akan mersa kehidupan ANDA merasa segar..seprti umur 25tahun.2.Pastikan kita cukup tidur minima 7jam sehari..
    Ini berdasarkan kawan2 saya,yg sama usia,5 orang sudahpun meninggal dunia,disebabkan HABIT PEMAKAnAN yg buruk...

    BERSAMA DI PADANG pj timur,,,14hb october ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon Dr 932

      Tq byk info kesihatan

      Bagi lah nasehat selalu

      Kami perlukan ramai doktor spt tun dr Mahathir

      Umur 92tahun

      Allah lanjut usia kekanda kami tun Dr M

      Delete
    2. Mamak Madey Buah Kundur Kutty dah nak mampos dah....

      Delete
    3. ALHAMDULILLAH, PAS telah selamat melancarkan dokumen Wawasan Induk Negara Sejahtera (WINS 2051) pada program FASTAQIM 2.0 di Kuala Nerus, Terengganu baru-baru ini. Ianya telah dilancarkan oleh Datuk Seri Tuan Guru Presiden PAS dengan memaparkan montaj penerangan ringkas tentang kandungan WINS 2051.

      Sebagai maklumat umum, WINS 2051 merupakan satu model baru yang dicetuskan oleh PAS sebagai panduan asas untuk mentadbir sebuah negara berdasarkan prinsip-prinsip Islam dalam realiti moden. Model ini bermula dengan menawarkan solusi kepada berbagai masalah kronik yang membelenggu negara, juga cadangan untuk membawa negara maju ke hadapan sehingga menjadi contoh kepada negara lain di seluruh dunia terutamanya dunia Islam.

      Falsafah WINS 2051 bertepatan dengan matlamat penubuhan PAS sendiri seperti yang termaktub di dalam perlembagaan iaitu 'membina sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam'. Menunjukkan PAS sehingga kini beristiqamah dengan perjuangan asal daripada awal penubuhan pada tahun 1951. WINS 2051 ibarat terjemahan kepada matlamat penubuhan PAS sendiri. Ini kerana PAS mempercayai hanya dengan penyelesaian Islam yang universal sahaja masalah negara boleh diselesaikan dan membawa negara ke arah kemajuan.

      Atas sebab itu, sebagaimana rujukan PAS juga, WINS 2051 menjadikan al-Quran sebagai panduan utama disamping Hadith, Ijmak dan Qiyas. Secara lebih khusus, WINS 2051 berpaksikan kepada ayat 13 Surah al-Hujurat, ayat 15 Surah Saba', ayat 96 Surah al-A'raf dan ayat 4 Surah Quraisy. Selain itu setiap prinsip, perancangan, program utama dan kunci capaian WINS 2051 menitikberatkan perbahasan syariah Islam.

      Dasar WINS 2051 pula tertumpu kepada dua (2) perkara iaitu Sejahtera dan Berkebajikan. WINS bakal dijalankan dengan berpegang kepada dasar ini. Setiap program yang bakal dijalankan mengikut kerangka WINS 2051 perlu mengambil kira kedua aspek ini. Sejahtera dengan maksud mengamalkan konsep keadilan yang sebenar, toleransi serta keharmonian antara agama dan kaum, kecekapan dan ketelusan pentadbiran serta ketenteraman awam. Berkebajikan pula adalah konsep taawun atau kerjasama antara semua institusi dalam negara samada di peringkat rakyat atau pemerintah dalam berlumba-lumba membuat kebajikan serta memberi manfaat kepada orang lain. Masing-masing mengembelingkan tenaga bagi menggalas tanggungjawab memelihara dan memakmurkan Malaysia. Juga bermotifkan agar mengutamakan kebajikan setiap pihak secara saksama.

      Delete
    4. Ini sebab sebenar rumah Bilal Razak kena roboh?


      Bilal Razak hanya mampu melihat dengan pilu apabila rumahnya di tepi Masjid Airport Subang adalah antara rumah yang dimusnahkan oleh pihak berkuasa dibawah kerajaan Negeri Selangor pimpinan Azmin Ali.

      "Tadi kamu roboh rumah saya, sekarang kamu tahan dua orang anak saudara saya! Kenapa kamu kejam begini!! " Bilal Razak menyatakan rasa kesalnya.

      "Dulu, waktu umno berkuasa, saya, arwah Ustaz Dahlan dan kawan-kawan langgar arahan jabatan agama bawah umno untuk bawa Ayoh Chik (Haji Hadi - Presiden Pas), Ust Nik Aziz (Mantan Mursyidul Am Pas) ke Masjid kami untuk berkuliah.

      "Sayalah yang menjadi Lajnah Tarbiah masjid yang aturkan kuliah, sayalah juga yang berkawal jaga keselamatan mereka demi melawan Umno.

      "Saya tak pernah terfikir, disaat hujung usia ini, kerajaan negeri yang asalnya pembangkang dulu sanggup buat saya macam ni, rumah saya dirikan diroboh tanpa pampasan.

      "Yang pertahan rumah saya orang PSM, bukan orang PAS, bukan orang PKR! Yang ditangkap bersama dua anak saudara adalah pimpinan PSM. Tergamak kamu buat begini. Tergamak kamu!" ~ Nik Aziz Afiq

      Begitulah keluhan hati Bilal Razak yang pernah menjadi Ahli Pas suatu ketika dulu. Begitu besar pengorbanannya sewaktu bersama parti lamanya itu dulu.

      Apabila beliau menukar wadah perjuangannya dengan memilih parti AMANAH, segala-galanya turut berubah...

      Kawan-kawan dari parti lamanya memusuhinya. Tidak ada pun seorang Pas yang muncul untuk bersolidariti dengan Bilal Razak dalam keadaan yang begitu mencemaskan. Hanya kerana Bilal Razak dan keluarganya telah besama dengan parti AMANAH Negara.

      Rupa-rupanya parti lama Bilal Razak ni sendiri punya angkara akibat hasad dendam terhadapnya.....
      Pegawai JAIS kebanyakannya orang PAS dan sebahagiannya orang UMNO... bekas suku-sakat Hassan Ali dan Khir Toyo...
      EXCO Agama pun ADUN PAS.... AJK yang kerjanya jaga tabung masjid pun orang PAS.
      Kak Badar Suria yang suaminya bekas Muazzin masjid itu, dulunya memang orang PAS, tapi sekarang sokong Amanah.... Sebab itu rumahnya kena roboh.
      Itu saja sebab utamanya.... Yang lain-lain semua bedo'oh belaka....
      Kalau tidak kerana Kak Badar sokong Amanah, isu keluarganya duduk di atas tanah rezab masjid tak timbul pun......
      Sebenarnya orang PAS bukan setakat bodoh, tapi memang jahat.
      Semua calon PAS patut dikalahkan dalam PRU-14 nanti....
      Orang PAS langsung tak layak diberi jawatan dan kuasa walau sedikit pun.... Pasti mereka akan salahgunakan kuasa yang diberi. ~ Awang

      Delete
    5. Alhamdulillah, PAS terbukti tak layak memerintah!!!

      Doa PAN jahanam PAS sendiri yang jahanam!!!

      Label DAPigs, PAS sendiri jadi PIGS!!!

      Di Fastaqim 2.0 Hasrudin Daud baru nak memfitnah terus kena kilat, rosak peralatan IT PAS rm90 ribu!!!

      Cakap mengenai bela rakyat mereka sendiri yang nak kebas tanah rakyat di Kelantan!!!

      Tuduh LGBT di KElantan kes HIV akibat gay meningkat!!!

      Berapa banyak bala PAS ni!!!

      Hindari PAS untuk menyelamatkan diri daripada bala Allah!!!

      Delete
  19. Tuan Budin dan Rakan2 Perjuangan,

    Inilah skrip yang di ulang2 dan psyh-war BTN, JASA, Cyber UMNO dan diolah berkali2 oleh pencacai MR. JASA, LSS/Eric Sito, RPK, Sharifudin, Anuar Musa et. al.

    DAP jadi bogeyman, TDM/Amanah/Melayu dikuda DAP, DAP nak evngelise negara blah blah.

    Tapi siapa yg dikudakan Cina Jho Lho sampai lingkup 1MDB, siapa yang menyembah kpd Parti Komunis PRC dan Evangelist POTUS USA, siapa yg dijemput keperhimpunan Parti Komunis PRC, siapa yg bertutur terketar2 "strengthen the US Economy" dan "the enemy of USA is the enemy of Malaysia".

    Tak terkata pergorbanan askar dan polis yang berjuang melawan Komunis Malaya dulu yang di payung olih Parti Komunis Cina PRC.

    HAMAS yalah musuh USA jadi sia2 Nasha digambarkan membaca doa dgn pemimpin2 Hamas diGaza dulu walaupun Nasha telah masyuk baik sampai tak tanggal coat, tahi leher dan lampu bulat melebihi lagak UMNO dari UMNO. Kalu ikut Husam dan Rafizi, byk nak kira angka 90 tu. Agaknya abis jari tangan dan kaki!

    Kalu bab 1MDB, skrip yg diulang tayang penyiasatan bipartisan PAC, wakil DAP Tang Seng Giaw kata ok, Audit Negara siasat, tiada pendakwaan, pensijilan halal Menteri Luar Saudi, pelan rasionalisasi 1MDB telah diperaku oleh pemimpin tinggi PAS dan Khalid mantan MB.

    Tapi kita tak lupa PAC asal dibekukan (PAC yang menyaran Jho Lho dipanggil sbg person of ineterest), Pengerusi PAC baru buat keputusan unilateral dan mengubah report, tiada penyiasatan money trail, tiada Audit Forensik kerana 1MDB tidak beri dokumentasi tertentu/ penyata bank luar negara dan Laporan Audit diOSAkan, tiada bahasan 1MDB diParlimen, permohonan MLA ditolak.

    Apa lagi modal dan skrip yang akan dipalukan? RPK secara imaginasi tuduh TDM bagi Lim Kit Siang 1B disambut KP JASA, JMM, Utusex berapi2 suruh LKS menyaman.

    Last2 balik kebasic, pita sex dan pelbagai helah time PRU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepanjang menjalankan program-program utama WINS 2051, ianya akan sentiasa berpandu kepada 10 prinsip umum iaitu:

      i. Pematuhan kepada prinsip dan penyelesaian Islam.
      ii. Insan berkualiti rohani dan fizikal adalah aset terpenting negara.
      iii. Kekayaan dan hasil tempatan adalah milik bersama negara, bukan dimonopoli oleh sebahagian pihak sahaja.
      iv. Pembangunan sosial dan ekonomi adalah tanggungjawab bersama kerajaan pusat, negeri dan rakyat/komuniti.
      v. Pengasingan antara kuasa Politik dan kuasa Ekonomi. Kuasa Politik sebagai penentu halatuju negeri, Perancang Program, dan Pemantau. Kuasa Ekonomi melaksanakan perancangan yang diputuskan tanpa campur tangan kuasa politik.
      vi. Pemisahan kuasa Badan Legislatif, Badan Eksekutif dan Badan Judisiari tanpa ada campur tangan di antara satu sama lain.
      vii. Menaiktaraf golongan miskin dan pengurangan kos sara hidup.
      viii. Penstrukturan sistem percukaian berdasarkan sistem fiskal Islam.
      ix. Pembangunan negara berasaskan prinsip lestari dan mapan.
      x. Kehidupan beragama sebagai asas kestabilan dan keharmonian antara kaum.

      Dalam melaksanakan matlamat WINS 2051 pula, ianya bakal dibahagikan kepada tiga (3) fasa utama. Fasa pertama (1) bermula daripada tahun 2018 sehingga 2030 bakal menekankan pendekatan transformasi ke arah menyelesaikan masalah yang membelenggu negara. Ia dinamakan sebagai program Transformasi Negara Sejahtera. Fasa kedua (2) pula bermula tahun 2031 hingga 2040 bagi membangunkan Malaysia memacu menuju negara maju. Seterusnya Fasa ketiga (3) akan bermula pada tahun 2041 sehingga 2051, yang melonjakkan negara sebagai pemimpin dunia sesuai dengan cita-cita perjuangan agar tertegaknya negara yang mengamalkan prinsip Islam yang adil dan saksama untuk semua manusia.

      Lujnah Pemerkasaan telah memperincikan rangka kerja WINS 2051 pada peringkat fasa pertama. Ia bakal menekankan penyelesaian masalah pada 9 teras utama kenegaraan iaitu berkaitan pentadbiran awam, pendidikan, ekonomi, kesihatan, keselamatan, pertanian, sosiobudaya, alam sekitar dan prasarana. 9 strategi perlaksanaan dirancang dalam menangani permasalahan di setiap sektor tersebut. Daripada setiap strategi yang dirancang, WINS 2051 menetapkan 9 program induk yang bakal menjadi program utama negara yang perlu dijayakan sepanjang fasa pertama.

      Bagi kesemua perancangan di fasa pertama ini telah ditetapkan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang sesuai bagi setiap program tersebut. KPI ini akan mengukur tahap kejayaan sesebuah program yang dijalankan. Setelah kesemua KPI berjaya dicapai, secara tidak langsung ianya bakal merealisasikan enam (6) kunci capaian kepada sebuah kehidupan yang sejahtera dan berkebajikan iaitu:

      i. Pengukuhan rohani (Penghayatan Nilai Taqwa/Insaniah)
      ii. Keharmonian dan berkebajikan
      iii. Ketelusan, Kecekapan dan Keberkesanan Urustadbir
      iv. Keadilan dan Kelestarian Sumber
      v. Keberkesanan Pembinaan Insan
      vi. Keselamatan dan Kesejahteraan Awam

      Apabila keenam kunci ini dicapai, maka ia menandakan proses transformasi negara sejahtera sudah berjaya direalisasikan. Namun fasa ini memakan masa yang paling lama diantara ketiga fasa WINS 2051 dengan mengambil kira proses Research and Development (RnD), mengenalpasti instrumen yang terlibat dalam transformasi dan juga penentuan agensi yang bakal menjalankannya.

      WINS 2051 merupakan satu harapan yang diletakkan oleh PAS untuk menyelamatkan negara dan seluruh rakyatnya daripada terus hanyut dengan pelbagai kepincangan. Diakui masih banyak yang perlu dibangunkan dalam mencapai matlamat WINS 2051 ini. Justeru Lujnah Pemerkasaan Parti terbuka untuk mengadakan dialog atau perbincangan dengan mana-mana jua pihak yang ingin membantu mengukuhkan lagi aspirasi WINS 2051.

      Di kesempatan ini juga, sekretariat Lajnah Pemerkasaan ingin merakamkan setinggi penghargaan kepada semua pihak yang telah menyumbang tenaga, buah fikiran mahupun wang ringgit sehingga dokumen WINS 2051 berjaya dilancarkan. Semoga Allah memberkati sedikit usaha yang dilakukan ini demi meraih keredhaanNya.

      Delete
    2. PAS cakap apa pun aku tak percaya!!!!

      Tak payah nak cut and paste lah!!!

      Delete
  20. Saya teruja dengan janji PH, untuk menghapuskan GST, maksimumkan PM selama dua penggal dan mengasingkan kuasa mahkamah dan pemperkasakan SPRM, insaallah pasti malaysia kembali makmur dan anak anak saya lepasan universiti dapat pekerjaan balik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seorang pemuda berbangsa Cina sanggup melepaskan kehidupan gelapnya untuk mendalami Islam selepas mendapat hidayah melalui azan yang didengarinya ketika bekerja sebagai pengutip hutang.


      Muhamad Shahriman Abdullah, 28, berkata, setahun sebelum itu semasa dia belajar di sebuah institut kemahiran di Bangi, Selangor, jiwanya sentiasa tidak tenang kerana desakan hidup.

      Bagaimanapun katanya, setiap kali mendengar azan berkumandang, jiwanya akan tersentuh sehingga dia sering bertanyakan kepada rakan beragama Islam mengenai maksud laungan azan tersebut.

      “Saya tanya kawan apa maksud azan. Kenapa perlu azan dan pelbagai soalan lagi saya lemparkan. Pernah juga dihalau sebab cuba masuk ke surau.

      “Melalui jawapan diperoleh dan buku-buku agama yang dibaca, saya akhirnya faham sedikit mengenai maksudnya. Tapi tidaklah sampai ke tahap untuk memeluk Islam,” katanya.

      Menurutnya yang mengalami kecacatan di tangan kanan sejak lahir, semua semakin jelas ketika dia bekerja sebagai pengutip hutang di negeri berkenaan pada penghujung 2013.

      Katanya yang merupakan anak bongsu daripada empat beradik, bagi menampung perbelanjaan dan hutang ditanggungnya, dia turut bekerja secara sambilan di kelab malam.

      "Saya berhenti jadi pengutip hutang susulan satu kejadian di sebuah rumah. Masa tu waktu Maghrib, saya paksa pelanggan bayar wang dipinjam, tapi dia tak mampu. Wanita tu yang berada dalam ketakutan merayu agar tidak diapa-apakan. Saya yang hilang pertimbangan terus berlaku kasar padanya sampai dia menjerit sebut Allahuakbar berulang kali disusuli laungan azan dari surau berdekatan.

      “Badan saya masa tu terus menggigil tanpa sebab, tapi saya faham maksud azan yang berkumandang. Saya juga hairan kenapa kemarahan saya reda dan sedar saya dah melampaui batas. Akhirnya saya nekad berhenti kerja termasuk di kelab malam untuk beri perhatian pada kerja lebih baik sebelum memeluk Islam pada 29 September 2014 dan berkahwin dengan orang Kemaman,” katanya.

      Muhamad Shahriman berkata, dia dan isterinya, Samsu Yanti Rozali, 30, kemudian menyara hidup dengan berniaga secara kecil-kecilan menjual burger dan ayam goreng di Kampung Rhu Rendang.

      “Itu kisah sebelum saya memeluk Islam. Setelah memeluk Islam, cara menghargai Islam itu adalah lebih penting melalui amalan dan perintah yang disyariatkan. Isteri saya juga banyak membantu.

      “Sebab itu saya perlu hidup berpegang pada Ahlul Sunnah Wal Jamaah. Tak kisah sama ada kita keturunan Islam atau baru memeluk Islam. Nasib saya juga baik sebab jawatankuasa Masjid Rhu Rendang sentiasa membantu,” katanya.

      Delete
    2. 11:21....

      Nampak macam bagus cerita ini, sumber cerita ini dari mana yer...??

      Delete
  21. Berblog dan mnjd bloger sprt Budin adalah obor pembawa CAHAYA, kadang2 CAHAYA itu samar2 ttpi CAHAYA itu tetap CAHAYA..

    CAHAYA dpt mmbawa perubahan yg lebih baik..

    CAHAYA dpt mmbuat perbezaan yg terang jelas..

    Apb CAHAYA semakin terang yg GELAP dgn sendirinya akan lenyap..

    Apb CAHAYA ddlm diri kita dan genarasi kita mnjd sgt terang benderang, maka tiada n TIADA lah lg "barbarick-minds" yg GELAP yg tiada Integrity yg suka merompak membunuh mmfitnah dan bermacam2 lg konspirasi HITAM yg menindas serta menzalimi sesama insan..

    Suburkan dan war2 kan CAHAYA ddlm diri kita dan generasi kita, sama sprt CAHAYA yg tlh dibawa oleh nabi2 dan wali2NYA itu.. krn ddlm CAHAYA itu bersinar2 semangat serta tenaga kearah memumupuk jiwa2 luhur LURUS telus tembus yg penuh INTEGRITY Transparency jujur amanah lg KUDUS yg pasti mmbawa sumber sumber sumber n sumber REZEKI yg berlipat2 kali ganda..

    Yess!
    Yess n yess!!

    CAHAYA Integrity MERIT n transparency adalah sumber REZEKI REZEKI REZEKI n REZEKI yg melimpah2 berlipat2 kali ganda drp ILAHI yg tak dpt diduga lg disangka2..

    Subur n war2 kan CAHAYA Integrity serta CAHAYA cinta sesama kita semua..

    Reply

    ReplyDelete
  22. PH sepatutnya lebih menjaja dan mempromasi janji 100 hari kapada rakyat kerana ini adalah satu janji yang pasti diterima rakyat. Lebih lebih lagi janji ini di buat olen tun yang terkenal dengan tegas.

    ReplyDelete
  23. Setuju dengan komen10:11, kerana BN tak mungkin dapat buat manifesto macam PH kerana BN hidup kerana gst dan mengekalkan PM sampai akhir hayat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 1015...lu apa citer ni...Najib baru 7 Thn...Si Mamak Madey Buah Kundur Kutty tu dah 22 Tahun...tu pun masih tak SEDAU diri lagi....

      Delete
    2. Tidak setuju dengan pendapat kamu
      Najib Baru 7 tahun dah rembat rm2.6 bilion ... tu yg diketahui ... yg tak disorok berbilion bilion lagi ...apa barang nak bagi kekal lagi!

      Delete
    3. 1049

      dah SEDAU ke belom???...ko sedowa jele melantak DEDAKKKKKKKKKKKKKK.

      Delete



  24. Melayu nak jadi barua DAP ke,???

    Cuba tunjuk muka sikit

    Atau pun dapatkan se jota tandatangan mana2 melayu yg ingin menjadi barua nih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mentang mentanglah kau yg jadi barua jho lo, komunis dan yahudi, nak tuduh org yg x sealiran dgn kau mjadi barua org lain. Hey bangang, melayu yg masuk dlm blog budin yg pro pakatan x pernah jadi barua dap atau barua sesiapa! Semuanya barua kepada diri sendiri yg prihatin kepada nasib negara yg punah ranah dikerjakan oleh siklepet tu. Kau yg barua sbenarnya!

      Delete
    2. BAPOK Macy dah MEROYAN siang malam.....muka kelabu asap....

      Delete
    3. Orang makan rojak dier makan dedak
      Jiban tukang berak dubuk dapat serdak macy biarkan dpwg meraban msih hidup tpi allah dah jdikan dowg umpama binatang ternakan yg meragut rumput tanpa menghiraukan rakan mereka di sebelah di sembelih untuk santapan si perakus dasar ananiyah atau selfish so aper yg kita bleh harapkan dari mereka nie?

      Delete
    4. Benar Macy n Ratk,
      1020 n 1128 tu memang hewan ternakan KERAjaan , lembu diberi makan rumput kering sambil dipakaikan reyban hijau....jadilah mereka BARUA KERAjaan dari dulu... kini....dan TAK LAMA DAH...dekat nak KOJOL dah KOJOL LA...CEPAT UMNO BN, PAKATAN HARAPAN AKAN MENGGANTIKANNYA DENGAN PEMERINTAHAN YANG LEBIH BAIK, BERAMANAH, BERINTEGRITI, BERMARUAH.

      Delete
  25. Berblog dan mnjd bloger sprt saudara Budin adalah obor pembawa CAHAYA, kadang2 CAHAYA itu samar2 ttpi CAHAYA itu tetap CAHAYA..

    CAHAYA dpt mmbawa perubahan yg lebih baik..

    CAHAYA dpt mmbuat perbezaan yg terang jelas..

    CAHAYA dpt menyuloh sekecil2 samar GELAP n keliru apatah lg yg besar..

    CAHAYA itu tetap CAHAYA yg tak perlu kpd status-Quo glamor yg tak minta bayaran apa2-FREE-percuma! Itulah Miracle lg ajaibnya CAHAYA ddlm minda ddlm dada!!

    Apb CAHAYA semakin terang yg GELAP dgn sendirinya akan lenyap..

    Apb CAHAYA ddlm diri kita dan genarasi kita mnjd sgt terang benderang, maka tiada n TIADA lah lg "barbarick-minds" yg GELAP yg tiada Integrity yg suka merompak membunuh mmfitnah meNGELIRU dan bermacam2 lg konspirasi HITAM yg menindas serta menzalimi sesama insan/manusia..

    Suburkan dan war2 kan CAHAYA ddlm diri kita dan generasi kita, sama sprt CAHAYA yg tlh dibawa oleh nabi2 dan wali2NYA itu.. krn ddlm CAHAYA itu bersinar2 semangat serta tenaga kearah memumupuk CINTA Kaseh sayang jiwa2 luhur LURUS telus tembus yg penuh INTEGRITY Transparency jujur amanah lg KUDUS yg pasti mmbawa sumber sumber sumber n sumber REZEKI yg berlipat2 kali ganda..

    Yess!
    Yess n yess!!

    CAHAYA Integrity MERIT n transparency adalah sumber REZEKI REZEKI REZEKI n REZEKI yg melimpah2 berlipat2 kali ganda drp ILAHI yg tak dpt diduga lg disangka2..

    Subur n war2 kan CAHAYA Integrity serta CAHAYA cinta sesama kita semua..

    "What u SAY(tru ur HEART intently), u shall be.."

    ReplyDelete
  26. Lihat keliling kita....dimana kita dan siapa disekeliling kita?...Apakah realitinya?

    Masyarakat majmuk...berbilang kaum, agama dan budaya.

    Melayu memang jaguh politik tapi kebanyakannya politik mengisi perut bukan perjuangan demi bangsa, agama dan tanahair.

    Cina jaguh ekonomi...cukup berkira dan mahir tentang kewangan. Pendek kata...tanpa cina ekonomi negara akan lumpuh....cina maju dalam ekonomi dan perniagaan kerana mereka dalam "survival mode"...tanpa kejayan dalam ekonomi...mereka akan terhapus.

    Pemimpin melayu terdahulu banyak berjasa...dari Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Dr Ismail dan Tun Dr Mahathir...mereka telah memacu negara mencapai kemajuan . Kita semua tahu kelemahan Tun Dollah....dan kini kita semua di era Najib....negara jahanam olehnya.

    Melayu kini menjadi angkuh kerana mereka memegang kuasa politik...dan menerajui kuasa pemerintahan. Momokan dan ugutan berunsur perkauman dan agama menjadi senjata politik mereka.

    Siapa sebenarnya musuh dan pengkhianat melayu?
    Bukan Cina...bukan India...tetapi Melayu menjahanamkan Melayu. Pemimpin dan penjawat awam melayu mengamalkan rasuah....Berapa banyak kes SPRM melibatkan penjawat awam dan GLC...siapa yang terlibat?...Melayu bukan?

    Dog eat dog!
    Melayu makan Melayu.

    Tapi melayu dengan lantang berkata....ini semua agenda yahudi dan DAP!

    Bila Melayu nak bangun dari mimpi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Putra Kreko....baru bangun tidoq....

      dah Mandi junub ke lom....

      Delete

    2. Ko yg bermimpi balik ke zaman pak kaduk dulu ke zaman 1980 han dulu....UMNO da Mara ke zaman digital ni

      Zaman Hussain On dah habis di ganti dg zaman Marathir, zaman Mahathir pun lenyap di ganti dh zaman Pak Lah dan zaman Pak Lah pun lenyap sekarang zaman Najib pula.... Pemimpin datang, pemimpin pergi.....yg kekal hanya Allah.


      Delete
    3. 1132
      tu jele kerja ko...bejubo je yg ko tau...banyak sangat nengok prono... prono dan umno berpisah tiada...ke pas pun dah sama macam umno la ni...

      Delete
    4. UMNO dah Mara ke zaman digital ni....??

      Salah tuu...UMNO dah songlap beratus2 juta duit MARA macam Annuar Musa kebas, Ingat tuu....!!

      Delete
  27. LKS dan DAP ni mainan politiknya amat licik..apa taknya anak didik LKY, PAP tu. Ramai yg tersalah anggap, mungkin akibat kejahilan diri sendiri...tetap mempertahankan mana mungkin LKS jadi PM, jika kerusi DAP tak banyak mana jika dibandingkan dgn sekutu2 yg lain dalam PH. Nampak dari luar memang lojik..kalau ikut kiraan matematik mudah. Tapi kita lupa sapa yg sebenarnya menjadi big brother, play maker dalam menentukan segala hala tuju PH ni. Madey sedar dan nampak hakikat ini, sbb tu lah sanggup berhabis hingga 1 billion , hanya utk mendapatkan restu LKS agar dilantik menjadi pengerusi PH...tengok betapa pentingnya recommendation kuat LKS dan DAP utk Madey mencapai hajatnya. Ikut maklumat yg didedahkan oleh pimpinan tertinggi PH sendiri, kalau mereka bermesyuarat, semuanya tertumou kpd LKS sebagai pembuat keputusan terakhir..jika hitam diputuskannya, maka hitam lah jadinya, cakap2 yg mengatakan keputusan diambil secara konsensus hanyalah dongengan semata2...seolah2 tujuan mesyuarat tu hanya lah sebagai wayang utk mengabsahkan keputusan yg telah ditentukannya sejak dari awal lagi. Memang LKS tak mungkin jadi PMkerana hambatan peruntukan dalam perlembagaaan, tapi peranan DAP sebaik sahaja DS Nizar mengangkat sumpah sebagai MB selepas PRU13 lepas, mendedahkan betapa kuatnya pengaruh DAP di belakang tabir, hingga mereka boleh demand jawatan exco2 penting Perak diserahkan pada mereka. Dah dengar cakap2 yg mengatakan LKS ni pun dah letakkan syarat ketat jika hendak mendapatkan sokongan padu masykt cina terhadap PH...diberikan jawatan TPM ke 2, menteri kewangan dan menteri dalam negeri kpd wakil DAP. Andai kata PH memerintah nanti, yg senbenar2nya akan menentukan hala tuju negara adalah LKS dan DAP...ini lah tangan2 ghaib yg menggerakan menteri2 boneka di belakang tabir. Kemungkinan Madey menjadi PM ke 7 memang besar, tapi kemaslahatan rakyat Msia bukanmenjadi agenda utamanya...yg lebih penting, harta beratus2 billion yg dirembatnay sepanjang 22 tahun pemerintahannya dulu, yg kini diparking kat kroni2nya dapat dimilikinya semula. Jadi memang tepat telahan ramai penganalisa2 politik negara yg sebulat suara merumuskan, LKS lah yg akan menjadi PM Msia di belakang tabir !

    ReplyDelete
    Replies
    1. X ada berminat dgn kau punya dongeng! Kat ulu kampung boleh la kau jaja citer ni!mmg itu yg dorang percaya. Tapi kat sini org ada otak ada akal boleh pikir! Kau sendiri pun rasa x percaya dgn kau punya dongeng. Apa pun, realiti kehidupan seharian rakyat tak akan menipu. Mereka yg terpaksa bergelut utk menyediakan makanan atas meja dan mereka tahu siapa yg perlu dihukum. Pru14 adalah pertembungan antara rakyat dan najib. Najib pasti akan dihukum!

      Delete
    2. Yer ker...Tak Tahu ler aku....POK...

      Delete
    3. Genh Najib tulis panjang-panjang pun semuanya hampas.

      Delete
    4. Geng najib ade kuasa dlm PH menetapkan DAP big brother...temberang geng najib ni...buat teori bodooh..

      Delete
    5. geng najib biasala. macam mr j....ada fakta sikit, dia spin puas2. tapi banyak detail....sorok2. takut terburai sendiri punya taik!

      Delete
    6. Geng najib nie puak mr j dan sewaktu ngan nyer dasar lahanat menyepah buat sampah untuk minda

      Delete
    7. Depa tu semua Geng Spek Hijau , makan rumput kering...tak SEDAU SEDAU...bila nak SEDAU woi!

      Delete
  28. Idea yg baik adalah sumber CAHAYA serta tenaga ddlm minda ddlm dada kita semua..idea CAHAYA yg murni tiada prejudis bias trhdp kaum bangsa dan agama, serta TIADA kata2 kesat kesumat maki hamun yg sarat dan GELAP..

    Krn idea CAHAYA murni bak CAHAYA mentari yg terang indah menyenangkan MATA memandang..


    Berblog dan mnjd bloger sprt saudara Budin adalah obor pembawa CAHAYA, kadang2 CAHAYA itu samar2 ttpi CAHAYA itu tetap CAHAYA..

    CAHAYA dpt mmbawa perubahan yg lebih baik..

    CAHAYA dpt mmbuat perbezaan yg terang jelas..

    CAHAYA dpt menyuloh sekecil2 samar GELAP n keliru apatah lg yg besar n nyata..

    CAHAYA itu tetap CAHAYA yg tak perlu kpd status-Quo glamor yg tak minta bayaran apa2-FREE-percuma! FRE n percuma bak mentari, itulah Miracle lg ajaibnya CAHAYA ddlm minda ddlm dada!!

    Apb CAHAYA semakin terang yg GELAP dgn sendirinya akan lenyap..

    Apb CAHAYA ddlm diri kita dan genarasi kita mnjd sgt terang benderang, maka tiada n TIADA lah lg "barbarick-minds" yg GELAP yg tiada Integrity yg suka merompak membunuh mmfitnah meNGELIRU dan bermacam2 lg konspirasi HITAM yg menindas serta menzalimi sesama insan/manusia..

    Suburkan dan war2 kan CAHAYA ddlm diri kita dan generasi kita, sama sprt CAHAYA yg tlh dibawa oleh nabi2 dan wali2NYA itu.. krn ddlm CAHAYA itu bersinar2 semangat serta tenaga kearah memumupuk CINTA Kaseh sayang jiwa2 luhur LURUS telus tembus yg penuh INTEGRITY Transparency jujur amanah lg KUDUS yg pasti mmbawa sumber sumber sumber n sumber REZEKI yg berlipat2 kali ganda..

    Yess!
    Yess n yess!!

    CAHAYA Integrity MERIT n transparency adalah sumber REZEKI REZEKI REZEKI n REZEKI yg melimpah2 berlipat2 kali ganda drp ILAHI yg tak dpt diduga lg disangka2..

    Subur n war2 kan CAHAYA Integrity serta CAHAYA cinta sesama kita semua..

    "What u SAY(tru ur HEART intently), u shall be.."

    ReplyDelete
  29. NO 1 WINNER GOES THE TO BUDIN2 SPECIALIST IN FABRICATION RUMOURS, TWISTED & KIDDING BLOGGER OR BETTER TO SAY A SPAM ON BLOGGER THAT CREATE VERY HARMFUL VIRUS ATTACK PEOPLES FROM +VE TO -VE THINKER ... SO READ ONLY BUT DO NO TRUST AT ALL.

    ReplyDelete
  30. Oh! Thank u light Oh! thank u CAHAYA
    Yg GELAP2 samar keliru akan sirna BINASA
    Thank u CAHAYA yg bergema terus ber CAHAYA2
    CAHAYA perubahan CAHAYA keindahan dtg menJELMA

    ReplyDelete
  31. Tak apa bagi DAP tak dpt jd PM pun, tapi mesti mau ingat apa yg berlaku di Perak selama 11 bulan D.S Nizar jd MB.
    Portfolio tanah yg kelaziman mana2 kerajaan negeri di Malaysia di bawah MB tetapi di Perak pd waktu itu tidak lg di bawah MB. MB pd masa tu tak lebih drp jurucakap kpd Ngeh Koo Ham. Sendiri mau ingatlah. Hal-hal lain tak usah ceritalah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya kita masih ingat peristiwa kat perak,demokrasi dilacurkan! Rampasan kuasa oleh geng najib dgn rasuah dan salah guna kuasa!

      Delete
    2. Ya kita masih ingat, peristiwa kat Perak, satu-satunya kerajaan yg bersidang di bawah pokok di dalam dunia ini.

      Delete
    3. Hahaha....

      caiiiiu 13.34 tu bodohhhhhhh.

      Itu sekadar metafora...bodoh biar bertempat.logik akal mana ada sidang prlimen bwah pokok.sekadar nak tjuk apa yg umno dah buat iaitu merasuah 2mp pakatan

      Delete
    4. Yg 16 sept 2008 tu ceciter sikit. Dok canang satu Malaya ckp dah dpt beli 40 mp BN tu utk bentuk kerajaan PR. Tak cukup dgn itu, fitnah pulak ckp YDP Agong dah setuju, ketua turus tentera dah setuju...bila..bila...
      Dlm jel kesudahannya.
      Kalau aku bodoh, kau 3kali bodoh tambahan dgn bahlol lagi keturunan bodoh haramjadah.

      Delete
    5. Tapi kan 1415, ko memang bodoh + bahlol + badigol sbb ko alih tiang gol. Ko yg mula citer parlimen bawah pokok kat perak pas tu bila org respon ko alih pegi pd 40 MP bn yg tak bermaruah tu plok. Bincanglah terus kes rampasan kerajaan perak oleh bn tu sampai setel dulu, dah setel baru alih tiang gol...badigollllllllll

      Delete
  32. Idea yg baik adalah sumber CAHAYA serta tenaga ddlm minda ddlm dada kita semua..idea CAHAYA yg murni tiada prejudis bias trhdp kaum bangsa dan agama, serta TIADA kata2 kesat kesumat maki hamun yg sarat dan GELAP..

    Krn idea CAHAYA murni bak CAHAYA mentari yg terang indah menyenangkan MATA memandang..


    Berblog dan mnjd bloger sprt saudara adalah obor pembawa CAHAYA, kadang2 CAHAYA itu samar2 ttpi CAHAYA itu tetap CAHAYA..

    CAHAYA dpt mmbawa perubahan yg lebih baik..

    CAHAYA dpt mmbuat perbezaan yg terang jelas..

    CAHAYA dpt menyuloh sekecil2 samar GELAP n keliru apatah lg yg besar n nyata..

    CAHAYA itu tetap CAHAYA yg tak perlu kpd status-Quo glamor yg tak minta bayaran apa2-FREE-percuma! FREE n percuma bak mentari, itulah Miracle lg ajaib indahnya CAHAYA ddlm minda ddlm dada!!

    Apb CAHAYA semakin terang yg GELAP dgn sendirinya akan lenyap..

    Apb CAHAYA ddlm diri kita dan genarasi kita mnjd sgt terang benderang, maka tiada n TIADA lah lg "barbarick-minds" yg GELAP yg tiada Integrity yg suka merompak membunuh mmfitnah meNGELIRU dan bermacam2 lg konspirasi HITAM yg menindas serta menzalimi sesama insan/manusia..

    Suburkan dan war2 kan CAHAYA ddlm diri kita dan generasi kita, sama sprt CAHAYA yg tlh dibawa oleh nabi2 dan wali2NYA itu.. krn ddlm CAHAYA itu bersinar2 semangat serta tenaga kearah memumupuk CINTA Kaseh sayang jiwa2 luhur LURUS telus tembus yg penuh INTEGRITY Transparency jujur amanah lg KUDUS yg pasti mmbawa sumber sumber sumber n sumber REZEKI yg berlipat2 kali ganda..

    Yess!
    Yess n yess!!

    CAHAYA Integrity amanah MERIT n transparency adalah sumber REZEKI REZEKI REZEKI n REZEKI yg melimpah2 berlipat2 kali ganda drp ILAHI yg tak dpt diduga lg disangka2..

    (..n TAQWA itu=CAHAYA Integrity MERIT amanah Transparency)

    Subur n war2 kan CAHAYA Integrity serta CAHAYA cinta sesama kita semua..

    "What u SAY(tru ur HEART intently), u shall be.."

    ReplyDelete
  33. ALAHAI SITI KASIIIMMM...
    AWAT YG PI DOK BERDEMO BERKUNTAU SOKONG SANGAT PESTA ARAK TU...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm hal arak ini, saya sokong Siti Kasim. Beliau adalah cerminan rakyat Malaysia yang berjiwa Malaysia. Pesta arak itu bukanlah untuk orang2 Melayu atau Islam. Mengapa nak diganggu oleh puak2 Melayu Islam yang terlebih Melayu Islam nya.

      Begitulah juga dengan babi. Jika daging babi dijual di tempat awan dikatakan tak menghormati orang2 Islam, bagaimana pula daging lembu yang dijual di tempat awan? Adakah ia tak menghormati orang2 Hindu? Babi bukanlah untuk dijual kepada orang2 Melayu atau Islam.

      Begitu juga dengan pusat2 hiburan seperti kelab2 malam, pusat disco dsb sepatutnya tidak boleh diganggu, kerana setiap individu sebagai rakyat, mempunyai hak dan citarasa tersendiri. Citarasa terhadap pakaian, makanan, minuman, hiburan, aktiviti, anutan agama dll.

      Selagi kerajaan di bawah kongkongan​ puak2 Melayu orthodoks, selama itu tidak boleh wujud keharmonian, perpaduan dan kebebasan kaum. Hanya satu cara saja kita boleh singkir puak Melayu totok ini, iaitu dengan menukar kerajaan.

      Marilah kita sokong PH, dalam membina kerajaan perpaduan melalui gabungan PKR, PPBM & DAP yang pastinya lebih bersikap terbuka dan tidak kolot dengan kongkongan budaya atau agama.

      Saya percaya kerajaan di bawah PH akan memberi jaminan yang lebih terhadap kebebasan hidup kita semua sebagai rakayat Malaysia.

      Tak perlu nak ditakut dengan DAP. We are all Malaysians in our beloved Malaysia.

      Delete
    2. Sengaja cari modal politik konon perjuangkan kesucian islam...yg merompak dipertahankan...merompak di bolehkan dlm islam?...

      Delete
    3. Betul anon analoginyer bukannya dowg nk mabuk dier sruh kita minumkan utk dowg
      Dowg nk makan pork bukan dowg sruh kita masakkan hehe xtau lar kalau tiong lai suruh mr j ngan geng najib masakkan dier babi masak asam pedas kann

      Delete
    4. betul anon 1346

      kalau orang melayu minum arak atau makan babi atau melanggan pelacur atau menukar agama sekali pun, dia bukan buat salah dengan sesiapa, itu antara dia dengan tuhan

      apa yang orang lain nak risaukan

      di Negara maju seperti Negara barat, mereka bebas berbuat begitu dan tidak rosak pun bangsa atau Negara mereka

      kalau ph menang dan dap dapat menguasai pemerintahah, pasti kita akan mendapat lebih kebebasan dan kita juga boleh maju seperti Negara-Negara barat itu

      Delete
    5. Saudara pengkomen 15.38,

      Saya faham saudara mengharapkan sebuah kerajaan yang lebih liberal dan memberi lebih kebebasan kepada kita rakyat. Saya juga bersetuju, bagi memenuhi tuntutan kehendak saudara itu (dan juga saya), PH adalah jauh lebih baik dan menepatinya berbanding BN. Cuma yang ingin saya persoalkan ialah, kenapa perlu DAP yang menguasai pemerintahan. Mungkin kerana saudara nampak DAP dikuasai atau didominasi oleh orang2 China dan kebiasaannya mereka itu lebih bersifat liberal. Saudara jangan lupa tokoh2 Melayu dalam parti pembangkang juga ramai yang dapat memenuhi citarasa kita itu. Misalnya, Tun M sendiri bukan jenis yang kolot dan terkongkong dengan cara Melayu lama. Anak beliau memperjuangkan kebebasan dan hak asasi manusia seperti LGBT. Begitu juga dengan mantan TPM kita, DSAI. Anak beliau, Nurul Izah sangat kuat memperjuangkan kebebasan agama, hal penukaran agama atau murtad. Saya harap saudara tidak hanya memandang hebat kepada DAP sahaja dalam membentuk kerajaaan baru yang lebih liberal dan sosialis, tokoh2 Melayu kita dalam PKR dan PPBM pun ramai juga.

      Delete
    6. Buakn camtu anon1538 ph xkan buat sperti liberal nyer negara barat dalam acuan demokrasi disini tapi toleransi kaum itu penting utk hdup harmoni soal moral setiap penganut agama ada tanggung jawab mereka sendiri utk didik penganut mereka mengikut fahaman masing masing didikan akhlak tugas pada mereka yg diberikan kuasa melaksanakan bukan semberono nk bebas bagai kita mnusia bkan binatang yer

      Delete
  34. Dato Azam Baki, Bos operasi SPRM maklumkan Hamid Afdal, adik DSSA, warisan telah ditahan dalam kes penyelewengan 1.5 billion dana KKLW dulu tu. Masa tu, menterinya DSSA. Bbp hari lepas, naib presiden warisan, Peter Anthony dan ketua Pemudanya juga di tahan. Pelik betul warisan ni, pusing 1 sabah bagi nak rak..kononnya nak selamatkan sabah dari kronisisme lah..rasuah lah, tapi rupa2nya DSSA ni lah bapak segala perompak dana rakyat sabah. Tak heran kan, sapa pulak gurunya kalau tak si Madey...yg kesiannya rakyat marhaein sabah yg tak tau apa2 habis dikelentongnya. Dengar khabar, DSSA ni dah bbp hari tak tidur malam...asyik mengalami mimpi ngeri duduk dalam penjara aje. Jiran2nya pulak tu DSAI, Tian Chua, Pizi , memang cantik lah. Takkan lah warga sabah begitu bodoh nak serahkan pucuk pimpinan kpd DSSA dan Warisan yg ternyata kaki rembat harta rakyat...takut2 . tak sampai sebulan Sabah dah bangkrap, apa taknya..hasil mahsul negeri ni dikekahkan di antara kroni2nya. Yg paling kesian, Madey dan PH lah, baru berangan2 nak tumpang sekaki kat Sabah...rupa2nya dah terjam di tengah jalan !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ditahan untuk bantu siasatan ...blm pon didakwa...Isa samad pon tak didakwa...selain anggota watisan yg ditahan ketua pemoda umno turut ditahan...cepat benor ko melatah...

      Delete
    2. geng najib biasala. macam mr j....ada fakta sikit, dia spin puas2. tapi banyak detail....sorok2. takut terburai sendiri punya taik!

      Delete
    3. Aduh bro dad dah trburai dah ulah geng najib nie dier keje mmbuai pmbaca dgn tulisan taik diceduk dari kitab cash of the king karangan jiban al klepet kot

      Delete
    4. Kesudahannya...komentar auta mereka layak di......

      @#$%...2#$%^...56&*(*.../@#$%
      #$%^...%67&*...#$52%*.../B%^$
      @#$%...2#$%^...56&*(*.../@#$%
      #$%^...%67&*...#$52%*.../B%^$.....????

      Delete

  35. Apb CAHAYA perubahan itu tlh datang..

    CAHAYA itu mmbawa kita kpd erti nikmat KEDEWASAAN..

    Akhirnya CAHAYA itu datang juga dr dlm dada isi HATI manusia..

    Akhirnya CAHAYA itu tepat n terang menyuloh kdlm KEGELAPAN kesumat kezaliman..

    Hatta CAHAYA itu menerangi sgl 'rahsia' yg terserok samar KELIRU kini terang mnjd paparan..

    CAHAYA menerusi angka2 AUDIT @ HISAB n nilai ringgit adalah fakta2 nyata lg TERANG yg tak akan mampu utk dibendung n disembunyikan..

    Idea yg baik adalah sumber CAHAYA serta tenaga ddlm minda ddlm dada kita semua..idea CAHAYA yg murni tiada prejudis bias trhdp kaum bangsa dan agama, serta TIADA kata2 kesat kesumat maki hamun yg sarat dan GELAP..

    Krn idea CAHAYA murni bak CAHAYA mentari yg FREE FREE lg FREE, yg terang indah menyenangkan MATA kpd sesia jua yg memandangnya..


    Berblog dan mnjd bloger sprt saudara adalah obor pembawa CAHAYA, kadang2 CAHAYA itu samar2 ttpi CAHAYA itu tetap CAHAYA..

    CAHAYA dpt mmbawa perubahan yg lebih baik..

    CAHAYA dpt mmbuat perbezaan yg terang jelas..

    CAHAYA dpt menyuloh sekecil2 samar GELAP n keliru apatah lg yg besar n nyata..

    CAHAYA itu tetap CAHAYA yg tak perlu kpd status-Quo glamor yg tak minta bayaran apa2-FREE-percuma!

    FREE FREE FREE n FREE percuma bak CAHAYA mentari, itulah Miracle lg ajaib indahnya CAHAYA ddlm minda ddlm dada kita!!

    Apb CAHAYA semakin terang yg GELAP dgn sendirinya akan lenyap..

    Apb CAHAYA ddlm diri kita dan genarasi kita mnjd sgt terang benderang, maka tiada n TIADA lah lg "barbaric-minds" yg GELAP yg tiada Integrity yg suka merompak membunuh mmfitnah meNGELIRU dan bermacam2 lg konspirasi HITAM yg menindas serta menzalimi sesama insan/manusia..

    Suburkan dan war2 kan CAHAYA ddlm diri kita dan generasi kita, sama sprt CAHAYA yg tlh dibawa oleh nabi2 dan wali2NYA itu.. krn ddlm CAHAYA itu bersinar2 semangat serta tenaga kearah memumupuk CINTA Kaseh sayang jiwa2 luhur LURUS telus tembus yg penuh INTEGRITY Transparency jujur amanah lg KUDUS yg pasti mmbawa sumber sumber sumber n sumber REZEKI yg berlipat2 kali ganda..

    Yess!
    Yess n yess!!

    CAHAYA Integrity amanah MERIT n transparency adalah sumber REZEKI REZEKI REZEKI n REZEKI yg melimpah2 berlipat2 kali ganda drp ILAHI yg tak dpt diduga lg disangka2..

    (dan TAQWA itu=CAHAYA Integrity MERIT amanah Transparency ddlm dada)

    Subur n war2 kan CAHAYA Integrity serta CAHAYA cinta sesama kita semua..

    "What we SAY(tru our HEART intently), we shall be.."

    ReplyDelete
  36. Shah saya lebih suka Lim kit Siang /LGE jadi PM malaysia mereka lebih islam dari org melayu umno yg konon islam tetapi penuh dgn dosa rasuah betina sundal arak dan penipu mari kita doakan agar Dap memrintat amiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau pi tanya ustaz yg neutral, apa hukumnya kau keluarkan kenyataan spt di atas, sbb kau kata kau lebih suka lks/lge jd PM Malaysia yg pd saat ini jelas kafirnya.

      Tanpa prejudis

      Delete
    2. Ehemmm! Selamat dtg ke rancangan ente tanya ana jawab. Ehemmm! Dlm negara yg masharakatnya berbilang bangsa dan agama, sikap toleransi antara kaum amatlah perlu. Negara seperti malaysia yg ugama rasminya islam harus mempunyai pemimpin yg berugama islam! Tetapi perlulah diingatkan, pemimpin yg diangkat perlulah menjadi tauladan yg baik kepada rakyat baik yg berugama islam dan terutamanya kepada yg bukan islam. Kalau pemimpin islam yg mungkar menjadi pemerintah, akan memberi gambaran bahawa ugama islam adalah seperti yg dibawa oleh pemimpin tersebut, dan ini mencemarkan kesucian islam itu sendiri. Adalah haram hukumnya bersubahat dgn penjenayah walaupun dia seorg pemimpin yg tetinggi kerajaan. Umat islam dinegara terbabit perlu bersatu mencari dan mrnganti dan mencarikan seorg yg boleh membawa nila nilai islam yg boleh dicontohi.

      Soalan lain?

      Delete
    3. Haram angkat org kafir utk jd ketua kpd org Islam saat org Islam masih ada
      Pemimpin tertinggi Malaysia yg mana yg dpt kau buktikan sbg penjenayah?

      Delete
    4. 16:16...

      Tuu si Najibul Penyamun yg terkenal seantero dunia menyonglap puluhan bilyon duit negara. Bukti dah ada tapi dibakul sampah & dilenyapkan oleh Peguam Negara yg juga pemakan rasuah & dedak. Pegawai pejabat peguam negara yg menyiapkan kertas pertuduhan dibunuh & disimen dalam tong. Dakwaan Jenayah penyelewengan & money laundering 1mdb membabitkan MO1 masih berkuatkuasa dan dalam siasatan terakhir.

      Heran, Spura & Swiss negara bukan Islam tapi pemerintahannya bersih dan syiar Islam di sana kembang pesat tanpa bantuan pemerintah. Hampir langsung tak kedengaran warga Islam mereka hidup melarat di paras kemiskinan. Tapi di negara Malaysia pimpinan Najibul Penyamun, jutaan warga Islam sedang melarat derita untuk hidup dek cukai zalim & penipuan gst (gomen suruh tax).

      Delete
  37. kotey hang la coghito melalut lalut Kit Siang jadi pm ... buang maso ... bondo yg tak terjadi ... ko pikey melayu tunggol kayu ko .. raja2 boleh kono sogok ko, korang boleh mimpi la sampai mati jongkeh.

    ReplyDelete
  38. Saya sokong anon 13.46 dan Ruliros 14.20.
    Kita sokong PH. Kita harap LGE akan jadi our next PM.
    Lagi pun dlm PH, tiada lagi calon PM yg sesuai dan berwibawa. Tun M dah terlalu berumur, DSAI pula dengan masalahnya, sdr Mat Sabu tidak mendapat sokongan yang padu.
    Antara 4 komponen utama PH, iaitu PKR, PPBM, DAP dan PAN, saya rasa DAP yang paling layak mengetuai pemerintahan negara.

    ReplyDelete
  39. Umno dan macai2 upahan dah lame memainkan isu perkauman ini untuk mengekalkan sokongan melayu kpd umno yg sedang sakit tenat...DAP talian hayat umno untuk terus menyonglap dan merompak..

    ReplyDelete
  40. Dapat info yg sahih dari dalam PH sendiri...dah ada pertikaian dalam kalangan mereka untuk menentukan sapa yg nak menjadi key speaker dalam perhimpunan kleptokrasi pada14 Oktober nanti. Dikhabarkan parti2 komponen dalam PH tak mahu berkompromi dalam hal ini...DAP nakkan LKS, PKR tetap dgn Kak Wan, PAN mahukan Mat Syabu manakala Bersatu bertegas nakkan Madey. Semuanya tak mahu mengalah hingga sampai ke tahap memaki hamun dan mencarut antar 1 sama lain. Mcm ni ke pakatan yg dicanagkan kan mengambil alih pentadbiran negara..kalau isu simple mcm ni tak boleh diselesaikan sesama sendiri, cuba bayangkan kalau dah memerintah Msia nanti...mahu jahanam negara tercinta dikerjakanya !

    ReplyDelete
    Replies
    1. dengar2 ada petikaian dlm geng jibo. kak mah nak birkin, jibo cakap tak boleh, duit dah pulang balik pada arab. kak mah cakap, duit src tu kan ada lagi. jibo cakap tu tak boleh, nanti kang, semua nak mintak....jamban la, kelawaq la, zakar la. aku pun nak jugak!

      Delete
    2. Cerita klentong....dlm ph semua parti boleh bercakap... BIasalah kerja macai upahan...

      Delete
    3. Kita dapat info sahih dri dlm umno bahawa duit kwsp akan digunakan utk membeli kapalterbang dgn harga mark up. Berbillion akan diselewengkan utk dana pilihanraya!


      He2he2he2. Aku boleh tulis merapu cam tu! Tul tak geng najib?

      Delete
    4. Hehe kak ros gtau jiban kwan nak dedak ckit nk ajak uqasha sengrose kuar dating kahkahkah leh la kakk

      Delete
  41. Propaganda lapuk: Salleh, Rahman Dahlan diibaratkan ‘kuda’, ‘macai


    Pada 11 Oktober 2017
    oleh Pentadbir

    GELANG PATAH, 11 OKT: ‘Kuda satu helah’ – ini perumpamaan yang digunakan Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang bagi mengambarkan dua pemimpin Barisan Nasional (BN) dari Sabah.
    Beliau merujuk kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Abdul Rahman Dahlan dan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Salleh Said Keruak.
    Menurut Kit Siang, kedua-dua pemimpin UMNO terbabit seperti kuda yang tidak tahu mempelajari helah baru apabila mengulangi propaganda lama yang terserlah kedangkalannya.
    Rahman Dahlan dalam kenyataan sebelum ini mendakwa Kit Siang kononnya akan dilantik sebagai Perdana Menteri jika Pakatan Harapan (HARAPAN) memenangi pilihan raya umum akan datang.
    Manakala Salleh dalam kenyataan pagi ini menggunakan nada yang serupa dengan menuduh Ahli Parlimen Gelang Patah itu kononnya adalah pemimpin de facto HARAPAN.
    Selain perumpamaan ‘kuda satu helah’, Kit Siang turut mengelar mereka sebagai macai yang bertindak sebagai badut kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
    Malah, kata Kit Siang, beliau bersedia untuk menjelaskan sebab di sebalik tindakannya menggunakan label berkenaan.
    “Saya bersedia untuk membuktikan bahawa Salleh dan Abdul Rahman adalah macai, jika salah seorang daripada mereka bersedia untuk tampil dalam satu majlis terbuka,” katanya dalam kenyataan hari ini

    ReplyDelete
  42. Saya mewakilnya orang-orang kaum China.

    Apa salahnya kalau DAP memerintahkan Malaysia pun.
    Kita tengoklah di negeri Penang saya semuanya ok saja.
    Orang-orang Islam tidak pun ditindasan atau teraniayakan.
    Saya pun sentiasanya berbaik dengan rakan-rakan orang Melayu saya.
    Kalau BN dan Pas yang bergabung perintahkan, susahlah kaum saya.
    Nanti pusat-pusat hiburan banyaknya di arahan tutupkan.
    Semacamnya pesta arak yang cuba dihalangkan oleh Umno.
    Kalau Pas dengan sekalinya kedai arak tidak dibenar.
    Kedai mangnum 4D dan sportstoto mungkin diganggukan juga.
    Kami di negeri Penang saya boleh jualan babi di tepi jalan.
    Kalau Umno bersamanya Pas perintahkan Penang susahlah.
    Bagaimananya kami boleh jualan babi laginya.
    Saya sukanya PH kerana PH sukanya DAP juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya wakil kepada umno ingin bersuara

      Selama ini umno dan bn yg jaga melaysia, negara tambah maju
      Banyak kilang dtg masuk melabur beri peluang pekerjaan
      Masyarakat bilang kaum, mereka bebas ikut amalan masing masing
      Nak berjudi pun ada macam macam kedai judi, siap ada genting highland
      Kami jugak tak halang minum arak siap ada kilang arak tepi hway
      Mmg ramai yg rasuah tapi kami perlu dana utk bergerak
      Kalau ph amik alih, habis nanti dibongkar satu satu, nnti rakyat tahu duit byk pegi ke pemimpin dri pegi ke rakyat
      Kalau kami perintah pun, kami bukan nak jadikan malaysia negara islam yg betul islam? Selama ni nampak ke kami serious?
      Kaum cina tlglah undi kami, tak rugi pun selama ini kaum melayu tetap miskin

      Delete
    2. Apa kejadah nie, lagi2 bahan sampah...&%$# *&^%$ @#$%^#$%@#$%^&*&*(!$%%^(&**@#$%^......???

      Delete
  43. Mana dah pergi, si tua Kadok katak berudu
    Dah tumbang ke, kena pukulan padat padu
    Komen dari si tempang ini, hamba merindu
    Terutamanya cakar kera & karangan hindu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. #$%@#$%^&*&*#$%@#$%^&*&*
      #$%@#$%^&*&*#$%@#$%^&*&*
      (!$%%^(&**@#$%^......???

      Delete
  44. Melayu memang hebat.
    Semangat Kebangsaan Melayu tak dapat dikekang.
    Biarkan Melayu makan Melayu...
    Ada Melayu kesah?...
    Asalkan semuanya Melayu

    Melayu begitu jitu
    Terhantok sudah...
    Terngadah pun sudah...
    Namun Melayu enggan berubah...

    Babi melayu tak makan...
    Rasuah?...apa ko kesah?...

    Kleptokrasi?...
    Serupa juga demokrasi...
    Melayu memilih kleptokrasi melalui demokrasi...

    Agama melayu jadikan perhiasan.
    Pantang dicabar keimanan Melayu.
    Salib dan beer pantang sekali...
    Apa peduli orang lain...beer tetap najis bagi Melayu.

    Rasuah, tidak amanah, mencuri dan merompak...
    Macam tak biasa?...itu bukan jenis makanan atau minuman...tak serupa macam babi dan beer.

    Babi tetap haram...
    Beer tetap haram...

    Melayu...dibangsatkan sudah...
    Melayu...diharam jadahkan sudah...
    Melayu...dikencing dan diludah pun sudah...
    Asalkan semuanya Melayu...segalanya direlakan...

    Begitu bangsatkah Melayu bangsaku?

    ReplyDelete
  45. Apb CAHAYA perubahan itu tlh datang..

    CAHAYA itu mmbawa kita kpd erti nikmat KEDEWASAAN..

    Akhirnya CAHAYA itu datang juga dr dlm dada isi HATI manusia..

    Akhirnya CAHAYA itu tepat n terang menyuloh kdlm KEGELAPAN kesumat kezaliman..

    Hatta CAHAYA itu menerangi sgl 'rahsia' yg terserok samar KELIRU kini terang mnjd paparan..

    CAHAYA menerusi angka2 AUDIT @ HISAB n nilai ringgit adalah fakta2 nyata lg TERANG yg tak akan mampu utk dibendung n disembunyikan..

    Idea yg baik adalah sumber CAHAYA serta tenaga ddlm minda ddlm dada kita semua..idea CAHAYA yg murni tiada prejudis bias trhdp kaum bangsa dan agama, serta TIADA kata2 kesat kesumat maki hamun yg sarat dan GELAP..

    Krn idea CAHAYA murni bak CAHAYA mentari yg FREE FREE lg FREE, yg terang indah menyenangkan MATA kpd sesia jua yg memandangnya..


    Berblog dan mnjd bloger sprt saudara adalah obor pembawa CAHAYA, kadang2 CAHAYA itu samar2 ttpi CAHAYA itu tetap CAHAYA..

    CAHAYA dpt mmbawa perubahan yg lebih baik..

    CAHAYA dpt mmbuat perbezaan yg terang jelas..

    CAHAYA dpt menyuloh sekecil2 samar GELAP n keliru apatah lg yg besar n nyata..

    CAHAYA itu tetap CAHAYA yg tak perlu kpd status-Quo glamor yg tak minta bayaran apa2-FREE-percuma!

    FREE FREE FREE n FREE percuma bak CAHAYA mentari, itulah Miracle lg ajaib indahnya CAHAYA ddlm minda ddlm dada kita!!

    Apb CAHAYA semakin terang yg GELAP dgn sendirinya akan lenyap..

    Apb CAHAYA ddlm diri kita dan genarasi kita mnjd sgt terang benderang, maka tiada n TIADA lah lg "barbaric-minds" yg GELAP yg tiada Integrity yg suka merompak membunuh mmfitnah meNGELIRU dan bermacam2 lg konspirasi HITAM yg menindas serta menzalimi sesama insan/manusia..

    Suburkan dan war2 kan CAHAYA ddlm diri kita dan generasi kita, sama sprt CAHAYA yg tlh dibawa oleh nabi2 dan wali2NYA itu.. krn ddlm CAHAYA itu bersinar2 semangat serta tenaga kearah memumupuk CINTA Kaseh sayang jiwa2 luhur LURUS telus tembus yg penuh INTEGRITY Transparency jujur amanah lg KUDUS yg pasti mmbawa sumber sumber sumber n sumber REZEKI yg berlipat2 kali ganda..

    Yess!
    Yess n yess!!

    CAHAYA Integrity amanah MERIT n transparency adalah sumber REZEKI REZEKI REZEKI n REZEKI yg melimpah2 berlipat2 kali ganda drp ILAHI yg tak dpt diduga lg disangka2..

    (dan TAQWA itu=CAHAYA Integrity MERIT amanah Transparency ddlm dada)

    Subur n war2 kan CAHAYA Integrity serta CAHAYA cinta sesama kita semua..

    "What we SAY(tru our HEART intently), we shall be.."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cahaya itu akan bertanya kenapa ringgit dan dollar singapura yg dulunya sama nilai sama gagah kini kenapa hanya ringgit sja yg sgt jauh jatuh merudum!??

      nape reserve simpanan singapura melonjak2 hampir mncecah 700 billion dollar zero tanpa hutang?

      kenape pula Malaysia jd makin muflis defisit berhutang mncecah satu trillion?

      cahaya itu benar benar penting kpd seluruh rkyt malaysia, n syabass bro..

      Delete
    2. Sebab tembolok Borosmah & kedayusan Najib yg meruntuhkan kemakmuran negara.

      Delete
  46. pd hemat saya ,Perlembagaan Malaysia tidak menyebut yg warga2 n kaum2 lain d tegah menjadi PM.

    jika Rahman Dahalan mengeluarkan kenyataan ini d Indonesia, maka dia pasti akan d tangkap n d heret k makhamah olih kerana dia tlh melanggar peruntukan undang2 SARA (suku,agama,ras n adat).

    serupa lah najib berserta dgn kuncu2 nya dlm cabinet yg selalu menakut nakutkan pengundi dgn menggunakan isu SARA.

    calun PM ,selaku 'wakil tuhan' wajib mempunyai ciri2 'bersih, pintar n cekap' sebagai criteria utama.

    saya amat yakin bahawa ramai kaum melayu/umat islam d Negara ini yg mempunyai ciri2 tersebut n mampu memimpin dgn adil n saksama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walau tak sehebat ketokohan Tun Mahathir, tapi pasti mereka ini jauh lebih baik dari Sleeping Tun Dol ZZZZ ...dan pasangan Klepet terkenal seantero dunia, Najibul Penyamun & Borosmah.

      Delete
  47. MR. J/Mr. JASA,

    Dah lah kau makan duit haram buat kerja mencacai utk UMNO yang tak dihalalkan pembayar cukai mcm aku ni. Ni kau dan Jamal Jamban kononnya berjuang menentang arak, lihatlah paradoks kemunafikan:-

    1. MB UMNO Johor selamba membenarkan Oktoberfest diJB kerana tradisi bertahun2 bukan Islam
    2. Kilang arak Guiness dan Heineken telah beroperasi berpuloh tahun malah salah satu kilang dirasmikan pembukaan oleh bapak DSN. Salah satu Pengerusi sekarang yalah orang kepercayaan DSN, Idris Jala.
    3. FI Sepang bertahun2 ditaja oleh Heineken dan freeflowing pesta diPaddock dan VIP tent. Gadis circuit Petronas separuh bogel berkeliaran. Selambaja VIP2 dan pemimpin2 kanan UMNO berkerumun diF1.
    4. Telah viral gambar2 Jamal Jamban berpesta dipusat karaoke KL dengan GRO2 dan Artis2 perempuan Melayu. Tak nampakpun tungkul besi tapi yang nampak botol2 minuman yang disukai pengunjung karaoke berpesta
    5. Kasino Genting yalah ibu kepada pesta arak dan judi, siapakah dan keluarga manakah yang mengutip royalties dari tahun terbena kasino
    6. Syarikat Penerbangan Negara MAS disukai penumpang non-Muslim kerana free-flowing arak

    So what's new? Kalu nak ambil balik Selangor atas modal arak, rasanya berat. Kerana sial tungkul besitu, undi terbang kerana semua orang tahu wayang dan munafik UMNO.

    ReplyDelete
  48. Populariti BN di kalangan pengguna FB di negara ini dua kali ganda lebih tinggi berbanding Pakatan.

    Menurut kajian Politweet, 5.8 juta pengguna FB berumur 21 tahun ke atas berminat kepada BN berbanding 3.1 juta kepada Pakatan, menurut kajian yang dilakukan Julai lalu.

    Kajian itu menunjukkan, 51.6% atau 3.3 juta pengguna FB berumur 21 tahun adalah peminat ekslusif kepada BN berbanding 9.4% atau 600,000 yang dikenalpasti sebagai peminat ekslusif Pakatan manakala 39.1% atau 2.5 juta meminati kedua-duanya.
    Pecahan mengikut parti pula, UMNO mendahului dengan apabila menarik minat 4.4 juta pengguna (68.8%), PKR 1.8 juta (28.1%), DAP 1.3 juta (20.3%), PAS 950,000 (14.8%), MCA 740,000 (11.6%), Gerakan 150,000 (2.34%) dan MIC 81,000 (1.3%).
    Kajian mendapati, populariti Pakatan sepanjang dua bulan lalu telah menurun lebih 7% manakala populariti BN pula meningkat lebih 5%.

    hasutan blog2 seperti blog budin ni rupanya makin merosakkan kepercayaan rakyat muda kepada pakatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komentar auta kamu kopipes dari artikel sampah tak laku memang layak di......

      @#$%...2#$%^...56&*(*.../@#$%
      #$%^...%67&*...#$52%*.../B%^$
      @#$%...2#$%^...56&*(*.../@#$%
      #$%^...%67&*...#$52%*.../B%^$

      Tak gitu, kan..kan..kan.....????

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...