Wednesday 7 June 2017

ADAKAH HARI-HARI TERAKHIR ISA DI FGV SUDAH SEMAKIN HAMPIR?


Pantas dan cekap, barangkali itulah ungkapan paling tepat untuk menggambarkan mengenai tindakan SPRM terhadap kemelut yang melanda Felda Global Ventures Holding atau FGV ketika ini.

Baru semalam CEO FGV, Zakaria Arshad diarahkan bercuti sementara untuk berdepan siasatan dalaman sebagaimana yang diumumkan oleh  Pengerusi Lembaga Pengarah syarikat itu, Isa Samad dan kemudian Zakaria pantas bertindak balas dengan mahukan SPRM menyiasat keseluruhan perjalanan urusniaga FGV, tidak sampai 24 jam agensi penguatkuasa anti rasuah itu sudah pun memulakan tindakannya.

Menurut laporan media,  Zakaria dan Isa akan hadir secara berasingan ke pejabat SPRM di Putrajaya petang ini untuk diambil keterangan mereka.

Zakaria dijadualkan hadir memberi keterangan pada jam 2.30 petang, manakala Isa pada jam 5.00 petang.

Dengan ini bermakna, belum pun audit dalaman FGV memulakan penyiasatannya terhadap Zakaria, beliau telah terlebih dahulu berjaya mengheret Isa ke dalam penyiasatan SPRM yang dilaporkannya.

Sudah tentu kehadiran Zakaria lebih dulu ke pejabat SPRM ialah untuk diambil keterangannya berkaitan salah laku Isa sepanjang beliau menjadi Pengerusi FGV, manakala kedatangan Isa pula ialah lebih untuk dilihat bagaimana jawapannya terhadap maklumat-maklumat yang sudah sedia ada di tangan SPRM itu.
Ini berikutan semalam juga Zakaria ada memberitahu beliau sebelum ini cuba menghentikan beberapa pelaburan yang tidak masuk akal yang cuba dibuat oleh FGV.

Dalam keadaan ini, dari segi moralnya Isa sudah pun kalah di tangan Zakaria kerana beliau perlu mengadap SPRM lebih dulu berbanding lawannya itu yang belum lagi berdepan dengan audit dalaman.

Lebih memburukkan lagi moral Isa ialah, sehingga ini belum ada mana-mana pihak yang tampil mempertahankan tindakannya terhadap Zakaria.

Bukan saja semua parti-parti pembangkang bagaikan sepakat berdiri teguh bersama Zakaria, kelompok dalam UMNO sendiri selain lebih ramai yang mendiamkan diri, yang bersuara pula tampak menekan dan  mahukan Isa mengundurkan diri secara baik daripada FGV.

Begitu juga dengan pemain media sosial yang selama ini diketahui pro UMNO, Najib dan kerajaan, tidak ternampak yang tampil bersuara menyokong, mempertahan serta berdiri teguh di belakang Isa.

Isa seolah-olah tiada penyokong dan hanya bersendirian menghadapi kemelut dalam FGV ini.

Kenapa ini berlaku?

Apakah Isa tidak disenangi oleh UMNO sendiri atau terdapat isyarat tidak baik daripada Putrajaya yang tidak lagi memihak kepadanya?

Apakah kesalahan-kesalahan Isa, jika ada, di dalam FGV terlalu sukar untuk dipertahankan sehingga tidak ada mana-mana pihak dalam UMNO yang sudi tampil untuk membela dan mempertahankannya?

Dan adakah dengan adanya siasatan segera lagi pantas oleh SPRM ini menandakan hari-hari terakhir Isa di FGV sudah semakin hampir?

Apa pula pilihan terbaik bagi Isa?

Mahu tidak mahu, Isa sebenarnya mempunyai pilihan yang semakin terhad untuk dirinya. Berkeras untuk melawan hanya mendedahkan lagi dirinya kepada pelbagai kemungkinan yang tidak diingini.

Selain cakap-cakap yang berterusan mengenai penglibatan ahli keluarganya yang tertentu dalam perniagaan di Felda dan FGV sejak dulu, jika kita masih ingat, anak beliau sendiri, Najib Isa pernah diambil keterangannya oleh SPRM pada 2015 lalu berhubung pembelian hotel oleh Felda yang bernilai ratusan juta ringgit di London.
Sumber-sumber lain yang mengetahui pula berkata, terdapat juga ahli keluarga isterinya terlibat sama dalam beberapa perniagaan dengan Felda dan FGV selama ini.

Bermakna, jika Isa cuba bertahan dan berkeras dalam kemelut yang ada ini, beliau bukan saja mendedahkan dirinya kepada pelbagai kemungkinan, tetapi juga mungkin masa depan anaknya yang merupakan Exco Pemuda UMNO dan ahli keluarga isterinya kepada penyiasatan, dan tidak mustahil tindakan oleh pihak SPRM.

Pastinya penyiasatan SPRM yang menyeluruh akan menyelongkar segala kecurangan urusniaga yang pernah berlaku selama ini di Felda dan juga FGV.

Maka, berundur dan meletakkan jawatan adalah pilihan terbaik bagi Isa. (ShahbudinHusin 07/06/2017).

102 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Illuminati penyembah syaitan tanduk dua. Tentulah kau akan diberikan kemewahan dunia sebab kau jual roh kau pada syaitan. Saudara Shahbudin tolong jangan siarkan mesej drpd Igdahe Hernadez ini. Dia adalah agent Iluminati.

      Delete
    2. Dah 4 orang bertukar ceo pengurus besar sejak


      ISA PENDEK KENEK KETOT TERBANTUT NI JADI


      PENGERUSI


      SAMPAI DAH TAKDE MAMUSIA LAGI YG BOLEH JADI CEO



      KECUALI ANAK JANTANNYA

      YG PENAH D SIASAT SPRM JUALBELI HARTANAH LODNDON

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Dewa toro
      Sila angkat kaki drp bumi malaysia ini.

      Delete
    5. Begitulah bila hati sudah jatuh cinta tanpa mengira siapa diri kita dan dari mana kita dibesarkan. Cinta itu milik Allah sepenuhnya. Walaupun dibesarkan dalam keluarga yang bukan beragama islam, tapi cintanya pada agama suci ini mengundang anak ini untuk duduk bersama-sama rakan2 muslimnya dirumah Allah setiap hari tanpa ada rasa malu dan takut… Inilah dinamakan hidayah, hanya Allah yang Maha Memberi kepada hambaNya yang terpilih..

      Disurau Arrazi Subang 2 shah alam Selangor, terselit sebuah kisah indah buat sang anak ini walaupun dia tidak pernah mengenal erti agama dan tidak tahu kemana yang harus dipilih untuk hidupnya. Tapi berkat pergaulan dengan rakan-rakan sejirannya, telah membawa anak ini sentiasa dekat dengan rumah Sang Penciptanya.
      Anak ini dilahirkan dari rahim agama lain, dibesarkan dalam agama lain, tapi kini sentiasa berada dirumah Allah setiap hari. Yang menariknya, dia sudah biasa bersolat berjemaah disurau itu dan sudah menghafal beberapa surah penting yang membolehkannya bersolat dengan sempurna. Bayangkan seorang anak yang tidak kenal erti islam dalam keluarganya, merindui suasana dimasjid dan surau, kita yang sudah dilahirkan dalam Islam, masih tercari-cari dimana surau dan masjid. Dimana anak-anak kita ketika ada insan sementah itu sudah dekat hatinya dengan masjid.

      Bila dikenangkan dengan kisah anak ini, terasa malu diri kita kerana anak2 kita masih melekat dicyber café, pusat snooker dan juga pusat karoeke. Kita seperti tidak kisah untuk tidak kemasjid dan hanya membiarkan anak-anak kita mewarisi sikap kita tidak kemasjid hingga keakhirnya.

      Mari kita kenali anak ini yang tidak kekok bersolat bersama jemaah disini malah lebh tinggi hafalan dia berbanding anak-anak kita..

      Delete
    6. Agenda Kristianisasi di Malaysia yang hangat diperkatakan hari ini sebenarnya sudah terdedah di Jerusalem sejak lima tahun lepas.

      Muhamad Abdullah Al Amin atau Ustaz Al Amin dalam satu catatan di blognya pada 6 Disember 2012 mendedahkan satu dokumen telah dijumpainya yang mengandungi sumpah dan janji mubaligh Kristian Malaysia untuk menukar Tanah Melayu menjadi sebuah Negara Pelangi (Rainbow Nation) iaitu pusat penyebaran agama Kristian di rantau ini.

      Ustaz Al Amin menjumpai dokumen itu ketika dia bersama-sama rombongan mubaligh dari Malaysia melawat Jerusalem pada tahun itu.

      Sebelum itu, Ustaz Al Amin mendedahkan pemandu pelancong mereka yang bernama Mahmood telah menceritakan perihal rombongan mubaligh Kristian dari Malaysia yang tidak menyukai pembangunan Islam di Tanah Melayu.

      1 Disember 2012 jam 8.30 pagi, hari terakhir kami di Palestin…

      Biasanya hari terakhir saya akan membawa jemaah semua ke Mount Of Olive (Jabal Zaitun), Pemandangan al-Aqsa dari atas bukit ini terlalu cantik terutama pada waktu pagi, ketika memancarnya cahaya matahari dari arah timur, ia menyerlahkan lagi warna emas Dome Of Rock.

      Bas yang kami naiki pada pagi ini adalah bas yang dinaiki oleh rombongan Kristian dari Malaysia sehari sebelumnya.

      Seorang jemaah menghampiri saya dengan membawa beberapa helaian kertas yang terdapat di dalam bas ini.

      Saya menatap kertas yang diberikan pada saya. Mata saya tertumpu pada tulisannya dan ia menjadikan jantung saya berdegup kencang, mungkin seperti degupan jantung Mahmood sejak seminggu lalu.

      Tulisan itu berbunyi..

      Decree For Malaysia

      “We decree and declare that Malaysia will be a “Rainbow Nation” in seding missonaries to bring the gospel to the surrounding nations as well as be the gateway to open its doors to outside missionaries to preach the gospel here..”

      Ini agenda Kristian di Malaysia, inilah yang cuba Mahmood ceritakan pada saya sejak semingga lalu.

      Ketika di Malaysia, saya selalu mendengar tentang agenda pendakyah Kristian, dan setiap kali berita itu keluar saya cuba untuk tidak mempercayainya kerana masih bersangka baik pada mereka.

      Lebih-lebih lagi, ada sahaja golongan ahli politik yang memberikan komen popular yang menafikan fakta ini.

      Kalau ada orang yang cuba bawa fakta ini, orang itu akan dicap sebagai penipu dan pembohong.

      Hal ini menjadikan ramai orang Islam kita merasa berada di zon selesa kerana mempercayai ahli politik yang punyai kepentingan.

      Bagi pendakyah pula, mereka memang berada di zon paling bagus kerana usaha dan perancangan mereka di nafikan sendiri oleh orang Islam. Mereka boleh buat apa sahaja kerana orang Islam sangat tidak sensitif, malahan ada yang membela perbuatan mereka.

      Delete
    7. Ada beberapa perkara yang saya ingin tekankan:-

      1. Bagi pendakyah Kristian, jangan pandang rendah kemampuan pendakwah Islam yang tidak berkepentingan di Malaysia. Kami para pendakwah dan orang-orang yang ikhlas akan tetap mempertahankan kedaulatan Islam di Malaysia sama ada menang atau kami mati di dalam usaha ini.

      2. Malaysia bukan milik orang politik yang ada kepentingan yang menyokong tindakan kamu kerana harapkan sokongan, Malaysia di dokong oleh ramai pejuang agama Islam, bangsa muslim dan tanah air umat Islam. Kalau orang politik sibuk dengan perpecahan mereka, maka perjuangan itu tetap dibahu oleh umat Islam dari bidang lain.

      3. Bagi umat Islam di Malaysia, ini bukan gimik popular, saya bukan ahli politik yang inginkan popular, Biarkan ahli politik bergaduh sesama mereka, yang boleh kita damaikan, kita damaikan atau sedarkan dengan apa cara sekalipun. Perpecahan ini satu yang sangat merugikan. Orang Kristian berbincang hingga ke luar negara merancang untuk mengkristiankan Malaysia, kita hanya menafikan dan hilang sensitiviti.

      4. Bagi sahabat-sahabat dari Jabatan Agama Islam, anjurkanlah banyak program-program untuk menjaga dan mengawal umat Islam di Malaysia, bahagian zakat jangan berbangga dengan jumlah kutipan, tetapi usahakan untuk kepentingan umat Islam melalui lapan asnaf seperti yang disebut dalam al-Quran.

      5. Bagi semua penguatkuasa agama. Jangan percaya dengan zon selesa yang dibisikkan dan penafian yang dicanangkan oleh orang berkepentingan. Jalankan pemantauan dan penguatkuasaan menurut enakmen yang telah diputuskan.

      6. Bagi orang kaya, tolong infak harta untuk menganjurkan program-program keagamaan, semoga Allah sentiasa bersama anda sekelian.

      7. Bagi sekelian yang membaca, kita umat Islam terlau beriya-iya ingin menjaga hati orang bukan Islam, adakah orang bukan Islam menghormati dan menjaga sensitiviti kita? Jalankanlah tugasan masing-masing di dalam ruang lingkup kemampuan anda semua, semoga Allah membantu usaha kita.

      Semoga pendedahan ini memberi inspirasi pada saya untuk terus membahu Islam, yang ingin bersama mari, yang mahu mencebek dan tidak percaya silakan, yang mahu berfikir, renungkan dan yang mahu mendokan, doakan semua umat Islam di Malaysia agar terpelihara dari agenda global orang kafir.

      Delete
    8. Ketua Menteri Lim Guan Eng sedang meniti ke arah pintu rasuah apabila memegang 19 jawatan penting di negeri itu secara serentak kata Setiausaha Organisasi MCA Pulau Pinang, Dr. Tan Chuan Hong

      “Lim Guan Eng memegang 19 jawatan penting, kuasa mutlak yang cenderung untuk disalahgunakan

      “Ia menjadi ahli politik yang paling sibuk di Pulau Pinang, ia membingungkan bahawa bagaimana Lim Guan Eng boleh memegang banyak peranan pada satu masa, memegang jawatan Pengerusi dalam badan-badan berkanun kerajaan dan syarikat berkaitan kerajaan,”katanya dalam Facebook.

      Menurutnya, kesediaan Guan Eng memegang 19 jawatan penting itu bercanggah dengan polisi yang dicanang oleh beliau sendiri iaitu CAT (Competency, Accountability and Transparency).

      “Ini bukan sahaja mengejutkan tetapi juga bercanggah dengan prinsip-prinsip CAT berkaitan dengan nilai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan di mana kerajaan negeri pimpinan DAP mendakwa akan diamalkan.

      “Di mana kredibiliti seseorang jika dia memegang semua jawatan yang mempunyai hubungan rapat dengan kedudukannya sebagai Ketua Menteri ? Dan bagaimana pula dengan prinsip perkongsian kuasa yang dianjurkan oleh kerajaan negeri?

      “Menjadi Ketua Menteri negeri dan (dalam masa sama memegang) pengerusi pelbagai agensi dan jabatan-jabatan kerajaan berkaitan akan membawa keputusan yang dibuat lemah, dan juga terdedah untuk rasuah dan salah guna kuasa.”

      Tambahnya, walaupun terdapat exco-exco dilantik dalam kerajaan negeri seperti Chow Kon Yeow (kerajaan tempatan), Phee Boon Poh (Kebajikan), Law Heng Kiang (Pelancongan) dan Jagdeep Singh (Perumahan), namun mereka hanya watak-watak tambahan sahaja, kerana kuasa mutlak masih terletak di tangan Guan Eng.

      “Sekarang Lim Guan Eng secara perlahan-lahan meniti di jalan yang tiada penghujungnya mengenai rasuah, politik geng, permainan kuasa dan rundingan tertutup jualan hartanah dan sebagainya. Semua ini berlaku disebabkan oleh salah urus dalam pentadbiran di Pulau Pinang.

      “Monopoli kuasa yang dimiliki Lim Guan Eng bukan sahaja menunjukkan kepimpinan diktator, tetapi juga pengurusan yang lemah dari segi modal insan kerajaan negeri.”

      Delete
    9. ILMUWAN mengikuti dengan penuh prihatin polemik yang timbul apabila Pengarah MAPAN Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Kamarul Zaman Yusoff secara bersiri mengulas beberapa kenyataan pemimpin-pemimpin DAP yang begitu agresif menyerang kehendak umat Islam Malaysia memperkasakan undang-undang Syariah dengan alasan ia bertentangan dengan perlembagaan Malaysia yang didakwa sekular dan terpisah dari agama (Islam) oleh DAP.

      Namun, pada masa yang sama, Dr Kamarul Zaman berjaya mengemukakan fakta-fakta berupa rekod-rekod pandangan/ucapan pemimpin DAP sendiri yang aktif bercita-cita menjadikan impian politik mereka berakarkan agama kristian evangelis.

      1- Dr Kamarul Zaman Yusoff sebagai ahli akademik berhujah berdasarkan fakta terutama daripada sumber tulisan pemimpin DAP dalam buku autobiografi ‘Becoming Hannah,’ karangan YB DAP Hannah Yeoh, speaker DUN Selangor. Dr Kamarul Zaman juga bersusah payah menggali arkib, rekod-rekod ucapan, laporan berita dan sumber peristiwa untuk menyokong penghujahan beliau sesuai dengan kaedah ahli akademik yang mengupas sesuatu berdasarkan sumber yang jelas.

      2- Sumber lain seperti buku ‘Sang Nila Utama & the Lion of Judah: Dominionism and Christian Zionism in Malaysia’ (terbitan 2015) tulisan Iain Buchanan, ahli akademik dari New Zealand juga sarat dengan fakta (apa, siapa, bila, kenapa) dan rekod gerakan kristian evangelis yang turut mengaitkan pemimpin DAP dan Pulau Pinang sebagai pusat gerakan.

      3- Tujuan utama penulisan Dr Kamarul Zaman Yusoff hanyalah mengupas secara akademik hipokrasi DAP yang sering melaungkan pemisahan agama daripada politik terutama dalam menentang Rang Undang-undang 355 berkaitan had hukuman syariah. Beliau bukan mempersoalkan kebebasan beragama untuk penganut kristian atau bimbang terpesongnya akidah umat Islam dengan membaca buku biografi itu.

      4- Namun, beliau diserang secara peribadi, diancam dengan laporan polis, saman, dicaci-maki dan dipersoal ijazah PhDnya dan institusinya, UUM, yang dikenali antara universiti terbaik rantau ini dalam bidang sains sosial.

      5- Serangan ini beliau hadapi berseorangan dan ditentang ramai pemimpin DAP dan sekutunya daripada Parti Amanah Negara, Pakatan Harapan serta aktivis-aktivis yang condong memperjuang liberalisme.

      6- Kupasan akademik Dr Kamarul Zaman yang sarat dengan fakta & rekod sepatutnya dibalas dengan hujah berfakta juga daripada DAP dan sekutunya.

      7- Sebaliknya, ILMUWAN mendapati ia dibalas dengan serangan peribadi dan cuba dikaitkan pula seolah-olah Dr Kamarul Zaman sebagai pembawa kebencian, anti-kristian, perkauman, beragenda politik, diupah dan berbagai lagi nista.

      8- Serangan-serangan peribadi seperti ini menunjukkan kegagalan DAP, Parti Amanah Negara dan sekutunya membahaskan persoalan hipokrasi & ketidakselarasan (inconsistency) mereka mengikut budaya masyarakat sivil, kebebasan berbeza pendapat dan kebebasan akademik yang kononnya mereka perjuangkan.

      Delete
    10. 9- Serangan peribadi yang tidak berasas berserta dakwaan-dakwaan beliau anti non-muslim dan pemecah-belah ini amat tersasar daripada skop penghujahan akademik yang dialu-alukan oleh Dr Kamarul Zaman.

      10- Serangan DAP dan sekutunya terutamanya pemimpin Parti Amanah Negara setakat ini menepati penghujahan manusia jerami (strawman argument) – penghujahan yang tidak menjawab fakta asal, bahkan dipesongkan ke arah menjatuhkan individu yang menyuarakan persoalan untuk menutup kebenaran fakta yang dibawa dengan serangan karakter (character assasination).

      11- ILMUWAN menyeru pimpinan DAP dan sekutunya kembali menjawab hujah-hujah akademik Dr Kamarul Zaman dengan hujah ilmiah yang setaraf dan sesuai dengan perjuangan kebebasan bersuara dan akademik yang dilaungkan-laungkan mereka. Ia akan menjadi satu pendedahan yang baik kepada rakyat dalam mengurus perbezaan pendapat.

      12- ILMUWAN sebagai sebuah NGO yang memayungi ahli-ahli akademik dan profesional tanahair yang istiqamah dalam membangunkan negara & ummah secara holistik juga amat berharap agar polemik ini tidak dikaitkan dengan sentimen perkauman, anti-kristian dan non muslim yang sentiasa terjamin hak mereka disisi perlembagaan negara.

      Teruskanlah berhujjah dengan hikmah.

      Delete
    11. Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi mengulangi kesediaannya untuk menjadi Perdana Menteri kerajaan Pakatan Harapan sekiranya mendapat persetujuan semua parti komponen pakatan.

      "Jika tiada calon.. saya boleh cuba, dengan syarat semua pihak bersetuju," katanya dipetik temubual bersama media Nikkei Asian Review.
      Kenyataan sedemikan dikeluarkan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu sunguhpun Ketua De Facto PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan bukan ketetapan Dr Mahathir untuk meletakkan dirinya sebagai calon Perdana Menteri.

      "Ia bukan hak beliau (untuk menentukan), ia adalah hak Harapan (untuk menentukannya).

      "Orang tidak menawarkan diri (untuk menjadi Perdana Menteri), perlu ada kata sepakat," kata Anwar.

      Dr Mahathir melepaskan jawatan Perdana Menteri pada 2003 dan menerusi sebuah video diterbitkan beliau pada minggu lalu, Dr Mahathir berkata beliau tidak berhasrat untuk kembali menggalas jawatan berkenaan.

      Namun bersedia untuk mentadbir di Putrajaya bersama Pakatan Harapan jika ianya kemahuan penyokong pembangkang.

      Didalam temubual bersama Nikkei Asian, Dr Mahathir menjelaskan usahanya untuk menggulingkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ekoran Presiden UMNO berkenaan kata Dr Mahathir "menjadi terlalu berkuasa."

      "Saya juga berkuasa (ketika menjadi Perdana Menteri), tetapi saya tidak menyalahgunakan kuasa saya. Sebab itu saya dipilih semula sebanyak lima kali," kata Dr Mahathir.

      Penganalisis politik, Kapten (B) Abdul Rahmat Tun Mohd Haniff memetik penulis buku 'Malaysian Maverick', Barry Wain; majalah Time serta ahli politik Syed Husin Ali yang menyangkal kenyataan bekas Perdana Menteri itu.

      "Jika anda mempunyai salinan buku 'Malaysian Maverick' oleh Barry Wain, anda boleh melihat senarai salah guna kuasa yang Mahathir lakukan sewaktu pemerintahannya. Dan itu adalah sekadar yang ditemui oleh Wain.

      "Majalah Time memetik ahli ekonomi Morgan Stanley dari Singapura bahawa Malaysia kehilangan sebanyak US$100 bilion sejak awal 1980-an kerana rasuah.

      "Dibawah pemerintahan Mahathir selama 22 thaun, terdapat kerugian kewangan berjumlah sekurang-kurangnya ratusan bilion ringgit dan ini tidak termasuk tidak dibukukan, dan tidak dapat dikesan.

      Malah ahli politik Syed Husin kata Abdul Rahmat, menyatakan Dr Mahthir menggunakan pengaruhnya didalam Petronas untuk menggunakan dana syarikat minyak dan gas negara.

      "Jadi bagi Mahathir untuk mendakwa dirinya tidak pernah menyalahkan kuasanya sebagai Perdana Menteri sekadar satu sandiwara.

      "Ini menunjukkan betapa terdesaknya beliau untuk menyebarkan berita palsu kepada orang muda yang masih belum lahir pada waktu Malaysia berada dibawah cengkaman beliau," ujarnya lagi.

      Delete
    12. Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah sudah memohon maaf kepada Sultan Selangor dalam suratnya untuk menjelaskan kehadirannya di sebuah masjid pada 24 Mei lalu yang didakwa melanggar arahan Sultan Sharafuddin Idris Shah.

      “Adalah jelas saya telah mengingkari arahan ini dengan ucapan ringkas saya di dalam Masjid An-Nur di Kg Melayu Subang,” katanya hari ini.

      Pemimpin PKR itu dikritik beberapa kumpulan pro-Umno yang mendakwa beliau menyampaikan ucapan berbaur politik di Masjid An-Nur di Kampung Melayu Subang.

      Susulan itu, Sultan Selangor menyelar Sivarasa dengan berkata beliau “melampaui batas” kerana melanggar arahan kepada ahli politik supaya tidak menggunakan pentas masjid.

      “Teguran beta nampaknya tidak diendahkan dan beta ingin menegaskan, Ahli Parlimen Subang Sivarasa, ‘you have crossed the line!’,” Sultan Sharafuddin dilaporkan berkata pada 2 Jun.

      Sivarasa dalam suratnya kepada istana mengulangi penafiannya dengan berkata beliau tidak menyampaikan ceramah politik.

      Bagaimanapun, susulan ucapan Sultan Selangor itu, beliau mengakui mengingkari arahan itu.

      “Justeru, di dalam surat saya itu, saya telah memohon maaf kepada Tuanku di atas kesilapan saya ini,” kata Sivarasa.

      Beberapa gambar kehadiran Sivarasa sedang berucap di dalam masjid tersebar sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati beberapa NGO pro-kerajaan.

      Mereka turut menyerahkan memorandum kepada Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), untuk mengenakan tindakan dengan alasan Sivarasa memperlekehkan agama Islam.

      Ia disusuli siasatan Jais terhadap pengurusan masjid berkenaan.

      Delete
    13. PAS sedia meneliti langkah menyambung semula kerjasama politik dengan PKR di Selangor jika “menguntung Islam,” kata ketua Pemuda PAS.

      Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata tahaluf siyasi “boleh berlaku” dan parti itu akan “melihat dari semasa ke semasa” termasuk selepas pilihan raya umum nanti.

      “[Kita] tidak tahu apa benda yang akan berlaku. Kita akan lihat [selepas pilihan raya umum ke-14],” katanya dalam temubual dengan ProjekMMO baru-baru ini.

      Tambahnya, kerjasama politik itu sesuatu yang bersifat anjal, bergantung pada keadaan tertentu selagi menguntungkan “agenda Islam” parti itu.

      “Kita PAS [akan] melihat dari semasa ke semasa. PAS parti yang ada pendirian yang jelas dalam soal persefahaman.

      “Kita boleh kerjasama [dengan] mana-mana parti politik, yang penting, ia mestilah menguntungkan Islam,” katanya, anak sulung presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

      Beliau, yang baru memegang jawatan ketua Pemuda, ditanya sama ada parti itu boleh bekerjasama semula dengan PKR jika masih mengekalkan penguasaan 13 atau 15 kerusi pada pilihan raya umum ke-14.

      Ditanya lagi sama ada PAS tidak menolak kemungkinan kerjasama semula di Selangor, Muhammad Khalil berkata “kita akan lihat apa yang akan berlaku.”

      PAS menjalin kerjasama selama 17 tahun dengan PKR sejak parti baru itu ditubuhkan menjelang pilihan raya umum 1999.

      Namun bulan lalu, PAS membatalkan kerjasama politik dengan PKR antaranya dengan alasan bekas sekutunya tidak menyokong agenda Islam yang dibawanya.

      Tiga exconya bagaimanapun masih kekal dalam pentadbiran Selangor. PKR pula mengarahkan semua ahlinya yang memegang jawatan di Kelantan agar berundur.

      Muhammad Khalil sebelum ini mengakui walau PAS “tidak lebih kuat” dengan perpisahan dua parti itu tetapi keputusan parti tersebut “benar.”

      Mengulas peluang PAS di Johor pula, selepas serpihannya Parti Amanah Negara (Amanah) dikatakan semakin kuat, beliau berkata PAS telah menyelesaikan masalah kepemimpinan cawangan dan kawasan yang keluar parti.

      “Kita boleh atasi balik dengan berlakunya pemilihan kepimpinan baru. Ini menunjukkan kita tidak ada masalah yang besar di Johor,” katanya.

      Parti baru itu — Muhammad Khalil suka menyebutnya PAN, bukan Amanah — bergantung pada bekas sekutunya DAP.

      “Kekuatan PAN bergantung kepada kekuatan DAP, bukan kekuatan sendiri. Tempat PAN kuat adalah tempat DAP kuat,” katanya.

      PAS kini mempunyai dua kerusi negeri selepas Aminolhuda Hassan, wakil rakyat Parit Yaani, menyertai Amanah.

      Delete
    14. Hari ini KiniTV menyiarkan kenyataan Lim Guang Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang, mempersoalkan kehadirannya di majlis berbuka puasa menjadi masalah sedangkan sebelum ini tidak menjadi masalah.

      Dia seolah-olah tidak memahami kenapa? Katanya mungkin tahun ini hampir PRU.

      Lim Guan Eng betul-betul tak tahu atau memang dia sengaja nak sembunyikan apa sebenarnya yang berlaku.

      HADIR BERBUKA PUASA BAGI BUKAN ISLAM TAK ADA MASALAH PUN itu semua orang faham tapi kalau datang berbuka dengan tujuan lain sedangkan ANTI-ISLAM itu orang Islam marah.

      Apa Sikap DAP Terhadap Hudud Sebelum Ini?

      Lebai mengajak pembaca sorok 8 tahun lalu kenapa orang tak kisah pun Lim Guan Eng datang berbuka malah masyarakat Islam mengalu-alukan kedatangnya.


      27 Jun 2012 Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng 'dihujani' pelbagai persoalan berkaitan pendirian dan sikap parti itu terhadap isu hudud yang menjadi perjuangan parti rakannya PAS dalam Pakatan Rakyat pada Majlis Wacana II "Benarkan Dasar DAP Mengacam Islam" anjuran akhbar web berbahasa Melayu DAP Roketkini .

      Dalam program wacana itu, sesi soal-jawab menjadi panas apabila peserta Melayu yang rata-rata muda bangkit bertanyakan isu hudud kepadanya.

      "PAS ada pendirian, DAP ada pendirian. Tetapi ia tidak menghalang kerjasama dalam isu yang lebih besar," katanya. Jawapan DAP pada masa itu tidak menentang pun usaha PAS atas dasar muafakat.

      Memang kita tahu dasar DAP tidak setuju denan hudud dan PAS salah satu agendanya ialah hudud. Tapi masing-masing DAP dan PAS boleh bertolak-ansur dalam isu Hudud.

      Malah pada 29 April 2013 DAP dalam kenyataan bersamanya dengan PAS Pulau Pinang dengan sebelum PRU 2013 sangat jelas tidak menolak Hudud yang dibawa oleh PAS.




      "Kita berdasarkan kerjasama atau prinsip musyawarah. Kalau kita bersetuju, mari kita cari kata putus. (Perkara) yang tidak boleh bersetuju, kita terima pandangan yang berbeza," katanya.

      Kenyataan ini juga menunjukkan DAP boleh bersikap tolak ansur atas dasar muafakat dan PAS juga menerima bahawa DAP tidak sokong HUDUD kerana itu polisi parti mereka.

      Sikap ini membuat penyokong PAS dan masyarakat Islam boleh terima jika ada pimpinan DAP untuk berbuka puasa di majlis berbuka puasa anjuran PAS yang biasanya di surau dan masjid.

      Delete
    15. Sikap Ahli dan Penyokong DAP Terhadap Hudud Sebelum Ini

      Cina DAP (lebai fokus kepada masyarakat Cina yang sokong DAP) pada masa itu itu tidak kisah tentang hudud yang dibawa oleh PAS kerana hudud adalah untuk orang Islam dan untuk menghukum mereka yang jahat sahaja. Biasanya yang jahat, yang mencuri dan merompak harta rakyat adalah pimpinan UMNO dan Barisan Nasional.

      INi bukan omong kosong bahawa Cina DAP tak kisah pun. Lihat keadaan pada masa itu. Gambar tidak berbohong. Ini adalah bukti yang nyata bagi mereka yang berfikir menggunakan akal.



      Cina DAP bangga tampal stiker sokong hudud dibaju dan tubuh mereka yang ini jarang penyokong PAS buat!


      Laman Helen Ang seorang penulis berbangsa Cina pro BN ada memetik petikan di atas yang mengulas sokongan Cina DAP kepada Hudud bagi membenteras salahlaku BN terutamanya rompak wang rakyat.

      Apa Sikap Pimpinan DAP lain terhadap Hudud yang diperjuangkan oleh PAS?

      Malah pada masa itu ada Cina DAP mahukan Hudud untuk membenteras kemungkaran yang UMNO lakukan. Semasa Bersih 2.0 pun ada kempen untuk hudud oleh Cina DAP termasuk Anthony Loke Siew Fook.



      Jika kita tinjau pandangan Ahli-Ahli Parlimen DAP pada masa itu mereka tidak menolak dan menetang hudud. Mereka pernah menyokong hudud, Ong Kian Ming (YB Serdang) dan Thomas Su (YB Ipoh Timor), terang-terang menyokong dan boleh dibaca di Twitter mereka.

      Kelab Penyokong PAS terdiri daripada orang Cina juga menyokong hudud. Mereka pernah membuat kenyataan terbuka dalam hal ini. Ketua Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Hu Pang Chaw yang kini AJK pasti AMANAH (PAN) tidak menentang Hudud seperti sekarang. Dia buat kenyataan akhbar kenapa Bukan Islam takut dengan Hudud yang tak ada kaitan dengan mereka.

      Bukan itu sahaja anda dikalangan Cina DAP berkempen untuk hudud. Mereka pula lebih daripada PAS berkempen dengan mengedar risalah kepada masyarakat bukan Islam berkenaan hudud.


      Kita tahu Hannah Yeoh yang ada agenda kristianisasi pun menunjukkan sikap terbuka tidak menetang hudud, malah dia, Hannah Yeoh membenarkan usul hudud dibahaskan dengan bebas di DUN Selangor dalam satu kenyataannya semasa itu. Dia kata "I'm speaker for all parties" Kenyataan ini masih ada pada Youtube. Tapi sekarang maaf speaker ini tidak lagi terbuka dengan Islam, kenapa? Kerana ada orang Islam memberi "taring" kepada dia!!




      Mengejutkan ada juga Cina DAP buat kempen "Hudud In Penang 2020".
      Mereka tak takut pun kepada Hudud.



      Anthony Loke juga mempertahankan Islam yang diperjuangkan oleh PAS. Mereka tak rasa Islam itu mengacam mereka.

      Delete
    16. Siapa Mengubah Sokong Cin DAP terhadap Islam dan Hudud? Siapa sebenar PENGKHIANAT ISLAM?

      Sikap Cina DAP berubah bila dan kenapa? Lebai mengajak pembaca memahami dan menghayati supaya kita sedar siapa sebenar mengkhianati perjuangan menegakkan Islam di Malaysia ini?

      Cubaan mengambil alih kepimpinan PAS daripada Ulama
      Wujud pengeseran pendekatan dalam PAS, ada yang ingin ke Putrajaya dengan cepat menolak pendekatan menjulang syariat Islam. Mereka berkata dapat Putrajaya dulu baru kita laksanakan syariat Islam (hudud). Ramai orang miskin, basmi rasuah itu lebih penting daripada hudud.

      Maka mereka mendekati DAP dan PKR membawa slogan kebajikan lebih utama daripada hudud dengan tujuan menyingkir kefahaman dan golongan ulama dalam PAS yang berfokuskan syariat Islam sehingga jurang perbezaan dalam PAS makin besar kerana pengeseran kecil dibesarkan oelh akhbar pro-pembangkan g seperti Malaysiakini dan The Malaysian Insider (sebelum mati). Orang-orang seperti Dr. Zul dan Zul Solong dibelakang TMI memainkan peranan dalam isu ini.

      DAP lebih suka kumpulan (GHB) ini kerana mereka juga tidak mahu hudud sebagai dasar perjuangan mereka. Kumpulan ini GHB (sekarang parti AMANAH) telah membuka ruang untuk orang bukan Islam mendapat manafaat. Sikap DAP makin berubah kerana mereka menyangka kumpulan ini akan menguasai PAS pada masa itu kerana hampir 2/3 ahli majlis tertinggi PAS terdiri daripada kumpulan ini.

      Untuk mendominasi PAS, DAP mengambil sikap menyokong kumpulan ini untuk menjatuhkan Presiden PAS Abdul Hadi Awang.


      Majlis berbuka puasa di rumah Kamarudin Jaafar (dulu Setiausaha Agung PAS Pusat) dihadiri oleh pimpinan DAP dan PKR bagi merancang menguasai PAS.

      Mereka mencari seseoarng untuk di'perkuda'kan untuk melawan Abdul Hadi yang bersifat ulama, maka Ahmad Awang dicalonkan bertanding melawan Abdul Hadi merebut jawatan Presiden. Tapi Apabila parti AMANAH (PAN) tertubuh Ahmad Awang tidak dilantik pun menjadi Presiden, hanya sekadar "tukang baca doa" dalam majlis parti AMANAH (PAN)

      Bila pemilihan Muktamar PAS Pusat 2015, DAP dan sebahagian PKR terang-terang menyokong kumpulan yang ingin menjatuhkan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang.



      Malaysiakini akhbar pro kumpulan ini telah membuat kajian bohong macam kajian Rafizi dengan data-datanya mengatakan bahawa sokongan menjatuhkan Abdul Hadi Awang sangat besar dalam PAS. Orang yang bodoh selalu tertipu dengan fakta-fakta kajian rekaan ini.

      Keputusan akhirnya terbalik, tak sampai 20% ahli PAS sokong kumpulan pengkhianat ini. Ramai pimpinan pengkhianat disingkirkan oleh ahli PAS dalam pemilihan tersebut.

      Mereka tubuh parti baru diberi nama AMANAH (PAN).


      Kemudian DAP serang PAS hampir setiap hari. Mereka cuba singkirkan PAS dalam PAKATAN RAKYAT.









      Dulu ahli PAS bersabar kerana PAS masih dalam PR tapi bila tak bersama, mereka fikir mereka boleh tahan dengan serang PAS.... tunggu

      Itu saham yang dilaburkan oleh parti AMANAH (PAN) dan ahli-ahlinya. Merekalah yang menyebabkan sikap Cina DAP makin keras dengan hudud. Mereka yakni Islam AMANAH (PAN) sendiri merasakan hudud belum sesuai lagi kerana keutamaan 'fiqh alawiyyat' kononnya.

      Kesimpulannya...
      Puak-puak AMANAH (PAN) lah yang memberikan TARING kepada DAP untuk mengigit umat Islam. Inilah pengkhianatan terhadap perjuangan menegakkan Islam di bumi Malaysia. Mereka yang menjadi 'mastermind' adalah IRC, JIM dan kini dikenali sebagai IKRAM. Duri dalam daging kepada Jamaah Islam PAS.

      Delete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Puak2 ajk masjid berkenaan, seharusnya membalas jasabaik Sivarasa dengan menyertai wail wail di Batu Caves bila Taipusam nanti.

      Delete
    2. Cloistered mindset...so unislamic..

      Delete
    3. Adakah orang islam diharamkan untuk memasuki masjid?

      Sekiranya politik tidak dibenarkan dalam masjid, mengapa pernah berlaku khatib menggunakan mimbar untuk berpolitik.....

      Parti manakah yang menjadikan khutbah jumaat sebagai medan politik....

      Delete
    4. Kenapa salahkan Sivarasa pulak. Dia bukan datang storming macam tak beradab. AJK masjid tu yang pelawa dia masuk masjid. Dia akur saja ingatkan okay. Ni macam2 auta asyik nak salahkan non-muslim. Macamana nak jadi pemerintah negara majmuk kalau ini pun tak boleh nak handle? Elok species macam Umno dan Pas ni pindah je ke Arab Saudi jadi penjual cenderahati kat bazar Mekah. Ni kang sebut Mekah je sensitif meletup la tu. Btw keluarga raja Arab Saudi pun gila clubbing kat New York Vegas dan London. Hang tak tau ye. Ciannye.

      Delete
    5. Agree 17:03....

      Delete
    6. Mak aiiii...hati penuh rasa perkauman mamat tu.hati hitam sgt dah harap nama je ade bin kt tengah

      Delete
  3. Sudah sampai masa dan ketikanya Felda di overhaul - kena cuci bersih dalam ke luar. Siasat Isa Samad siasat Najib. Warga Felda buka mata anda luas2. Cukup2 lah anda semua dijadikan barang permainan dan sandaran oleh Umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Felda boleh tahan lagi sebab perlukan top overhaul utk kembali berfungsi

      Berbanding amno dan pas yg dh 'total lost' dah - tolak kat kedai besi burok je

      Delete
  4. rakan sebontot rupanya barua2 ni pai anak pun nama Najib..memang haram jadah....

    ReplyDelete
  5. Kita harapkan lepas ni kes fgv ni betulx2 dibawa ke muka keadilan....andaikata,en.zakaria bersalah dan isa pulak bebas,memang nampak ade campur tangan najib, almaklum la, Najibbon kan byk terhutang budi dgn isa samad pasal kes kt PD dulu.....makcik makcik, pakcik pakcik felda yg menyampah sgt dengan isa samad boleh buang terus umno dr felda...cayalah najib akan tolong
    Isa dgn mcm 2 cara....

    ReplyDelete
  6. Kita harapkan lepas ni kes fgv ni betulx2 dibawa ke muka keadilan....andaikata,en.zakaria bersalah dan isa pulak bebas,memang nampak ade campur tangan najib, almaklum la, Najibbon kan byk terhutang budi dgn isa samad pasal kes kt PD dulu.....makcik makcik, pakcik pakcik felda yg menyampah sgt dengan isa samad boleh buang terus umno dr felda...cayalah najib akan tolong
    Isa dgn mcm 2 cara....

    ReplyDelete
  7. harap perosak felda dihapuskan secara total. orang bawahan terima maklumat kecil, tetapi pegawai atasan tahu banyak maklumat dan siapa yang terbabit dalam kerosakan felda ini. ramai juga pegawai atasan felda yang lupa diri dan salah guna kuasa selain daripada orang politik. cuci bersih kerana felda merupakan penyelamat negara satu masa dahulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Termasuk bijan tu sekali..tak cekap ueuskan felda. Lantik pulak seseorg yg takda pgalaman sebagai ahli perniagaan jadi pengurusi. Mmg bungkus la..

      Delete
  8. Najib oh Najib.....

    Najib asked the S'pore PM Lee Hsien Loong, "Mr Lee, how do you run such an efficient government? Are there any tips you can give to me?"

    " Well," said Lee Hsien Loong , "the most important thing is to surround yourself with intelligent people."

    Najib frowned, and then asked, " But how do I know the people around me are really intelligent?"

    Lee Hsien Loong  took a sip of tea. "Oh, that's easy; you just ask them to answer an intelligent riddle."
    Lee Hsien Loong  pushed a button on his intercom.

    "Please send DPM Tharman Shanmugaratnam in here, would you?"
    DPM Tharman Shanmugaratnam walked into the room and said, "Yes, Mr Lee?"

    Lee Hsien Loong smiled and said, "Answer me this please, Tharman, your mother and father have a child.
    It is not your brother and it is not your sister. Who is it?"

    Without pausing for a moment, Tharman answered, "That would be me."

    "Yes! Very good," said Lee Hsien Loong.

    Najib went back home to ask Zahid hamidi the same question. "answer this for me. Your mother and your father have a child.
    It's not your brother and it's not your sister. Who is it?"

    "I'm not sure," said Zahid hamidi. "Let me get back to you on that one..."
    He went to his advisors and asked every one, but none could give him an answer.

    Finally, he ended up in the men's room and recognized Penang CM Lim Guan Eng's shoes in the next stall.

    Zahid hamidi didn't want but asked anyway, "Lim, can you answer this for me?
    Your mother and father have a child and it's not your brother or your sister. Who is it?n
    Lim yelled back, "That's easy, it's me!"

    Zahid hamidi smiled, and said, "Thanks!"
    Then, he went back to speak with Najib.

    "Sir, I did some research and I have the answer to that riddle.
    It's Lim Guan Eng!"

    Najib got up, stomped over to Zahid hamidi, and angrily yelled into his face.
    "No! You idiot! It's Tharman Shanmugaratnam !"

    AND THAT, IS PRECISELY WHAT'S GOING ON WITH FEDERAL GOVERNMENT IN Putrajaya !!
    ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good one..

      Delete
    2. As I had said , our government is being run by loads of idiots !

      Delete
    3. Memang setuju.. tanpa was was.

      Kemana la pergi nya orang orang yang lebih cerdik yang boleh bawa ketenteraman dan terus membawa kemajuan ilmiah, social, teknologi, produktiviti dan macam macam lagi perkara yang baik baik ???

      Kenapa la kita masih nak bagi peluang mentadbir negara Malaysia ni lagi kepada pelawak pelawak yang tidak amanah ???

      Kenapa la kerja umno sekarang menjahanamkan syarikat syarikat dan harta Malaysia. ?? Felda ni tak pernah bermasalah. Felda memang telah ditadbir dengan baik dan adalah syarikat yang berjaya.
      Felda telah dirosak kan.
      Ada apa kebaikan yang dilaku kan isa samad di Felda ni ? Menang tak ada.

      Tak cukip top overhaul aje Felda ni. Kena recond. Seperti juga umno & pas.

      OA

      Delete
    4. Najib kena tanya soalan teka teki ni pada tuan guru hadi awang ataupun pada mufti ikut pandangan agama. Apa agaknya jawapan...teka teki cukup mudah ni namun cukup mencabar minda para moron-moron umno dan pas.

      Delete
  9. Ha...ha..ha..Jib ekau jangan lupo..Iso samad ado pogang "trump card ekauuuuuuuuuuuuu"..ekau nak lari mano........Ingat 80an maso ekau mengamuk kek TPCA,ekau ajak umat melayu bunuh cino,pastu ekau sonyap-sonyap.Porghiiiiiiiii kek port dickson,hotel ming court,ekau bersamo ziana zain............ekau kono tangkap dgn ustaz2 "badar" nismilan..torkoncing ekau kek seluar....terpakso ekau call "iso pendek,maso itu dio jadi MB nismilan,ekau terpakso melutut kek dio.........last-last kes tu terpaksa didiamkannnnn...ekau berani tangkap iso pendek????

    ReplyDelete
    Replies

    1. ..ekau ni....

      ...berlapik la sikit...


      ...tak ado satera langsung...




      Delete
    2. Itu lah yang di katokan berani kerano bonar .

      Cakap berbolit bolit , cakap berdolak dalik tu setandard Najib . Orang tanyo lain dio jawab lain . Orang cerito ekau curi duit 1MDB , dio kato nak saman sampai mati . Lat lat sampai kini tak jadi jadi .

      Delete
    3. Mark Henry vs Nature Boy7 June 2017 at 23:08

      MenJALANG kat PD ke? Betapa seround? Hah? Hah? Hah? Saje tanye pasal nak tahu.. anak sapa la tu...? hu huuuu.

      Delete
    4. Masa tu auntie ziana bujang le, mana beranak.

      Delete
  10. Dengar cerita ada org nak jahanamkan fgv

    Supaya



    Murah syed mohtar boleh beli..???

    Dan robert kuok wilmar dah pun sapu saham fgv.. Diam diam...


    Ini cara melayu buat kerja


    Dua dua ekor budak nogori minang adat candat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maybe it is a payback time for what bijan n da gang have done tu kuok before..

      Delete
  11. The answer to the question that comes in the form of your title to the posting, dear Shah, I believe is this: Afraid not!

    All because that guy was placed there for one and only one purpose by you-know-who: to assist in the plundering of FELDA the way so many other GLCs and GLICs have had to go through since he came to power.

    But I guess since the general election is just around the corner and the Felda residents' votes are crucial in winning that election, anything is possible. But once they win the GE (which Allah's prohibit), the same story will happen again.

    If in the case of dear Tun, it is always Perjuangan yang Belum Selesai, for that person it is perompakan bersiri yang tidak akan tamat-tamat, thank you.

    Sad but true.

    ReplyDelete
  12. Hahahaha Isa Samad sudah pegang bijik Najib. Tak berani Najib. Yang kesiannya nama kak Ziana Zain pun terpalit sama walaupun benda ni dah berdekad berlalu time diorang tu muda belia cun. Sekarang ni Najib dan kak Ziana pun dah berkoduttt hehehe.... Tapi SPRM tetap kena jalankan tuganya - siasat Isa Samad siasat Najib. Ayuh warga Felda kita bersihkan Felda. Mulakan hidup baharu dgn Pakatan Harapan!!!

    ReplyDelete


  13. Membuang komen2 yang menganggah pendapat PH hanya merugikan penyokong PH, kerana mereka tidak mendapat maklumbalas berkaitan dengan isu yg diketengahkan...Dan akan menjadikan mereka syok sendiri saja.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih saja lah yaa...

      Delete
  14. Najib akan slow talk dengan Isa Samad bagi selamatkan dia. Lebih penting Najib fikirkan dirinya agar kisah lama "cerita sundal" di PD yang didalam genggaman Isa tidak bocor dan sampai ke pengetahuan awam. Walau pun Isa pernah terbukti amal rasuah wang sebelumnya, tapi Isa tetap diangkat Najib ke protfolio tinggi kerana "jasa" tak terhingga Isa selamatkam maruah Najib ekoran kisah "hot" di PD puluhan tahun dulu. Ini punca kenapa Isa bagaikan "bapak emas" kepada Najib Razak dan sring dimanja2kan.

    ReplyDelete
  15. Takder nya Isa nk turun..najib terhutang budi scandal zz dulu Isa tolong cover..
    Bertabahlah lah Zakaria..ko ditakdirkan Jadi kambing hitam..Sapa suruh ko lurus dan tegas sgt sampai susah najib n kroni nk pusing duit org2 felda..

    ReplyDelete
  16. Bukan dapat durian runtuh tapi Felda yang ranap runtuh dikerjakan Najib dan koncu-koncu Umno nya. Warga Felda dah nampak dah ni. Masa untuk bongkar gerobok Isa Samad dan Najib. Keluarkan segala taik yg mereka simpan selama ini. Siram dgn clorox. Mulakan perjalanan baru bersama PH. Insya Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lantik piji teraju felda..

      Delete

    2. Piji ni baik jadikan menteri kewangan...

      Delete
    3. Hidup Rafizi!

      Delete
    4. Rapuji sotong tu ke....

      Delete
  17. Najib perkuda Isa Samad. Isa Samad nak kud Zakaria, tapi tak menjadi sebab Zakaria lurus sgt dan jujur sehingga gagal rancangan Najib dan Isa mengkongkek Felda. Sebab tu Isa nak buang Zakaria. Isa connfident je tak kan dipengapakan oleh Najib sebab rahsia Najib bercengkarama dalam bilik hotel dgn ZZain di PD dulu dia yg pegang. Kata pak Isa pada pak Jib "I grab your balls now cos U grabbed her pussy then. Fair?"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nuar perkuda Madey.....

      Delete
    2. Jho low perkuda jibby.

      Delete
  18. Poor ZZ after so many years have gone by this black episode still pops up and haunt her. Give her a break okay. It's that male scoundrel Najib who is responsible in tarnishing her good name. Bloody hell u Najib.

    ReplyDelete
  19. "Alamak!..siapa pulak dipintu?
    Ketuk kuat bertalu talu
    You pergi menyorok dulu
    I Banglong, dia orang pun tahu"..

    Pejabat agama jalankan tugas
    Bukan muhrim macam belangkas
    Dalam bilik berkongsi tandas
    maksiat Banglong kini terkandas!

    Ustat datang nak buat tangkapan
    Tapi Banglong teringat rakan
    Seorang Penghulu di Negeri Sembilan
    Tentu dia boleh kowtimkan!

    Memang benar telahan Banglong
    Tok Penghulu sudi menolong
    Tak perlu nangis jerit melolong
    Kes takde umpama kosong!

    Kini masa sudah berlalu
    Sudah pencen Tok Penghulu
    Tapi Banglong setapak maju
    Ketua kampung di Kampung Hulu..

    Kerana ingin membalas Jasa
    Banglong ambil jadi ketua
    Tok Penghulu kerja semua
    Kuat songlap rupanya dia!

    Walaupun tahu Tok Penghulu songlap
    Banglong pilih diam dan shut up
    Sebab Banglong sama setarap
    Kaki kelentong tak boleh di harap!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu Banglong dan Tok Penghulu Isa
      masing-masing ada kuasa
      wang projek berjuta
      Tapi aku ZZ macam mana
      meratap melolong
      terpekik terlolong
      hampa merana
      dapat bahana
      Kerna Banglong durjana
      kak Ros juge yang dipilihnya
      Begitulah dunia

      Delete
    2. Fan Tun dan anon 2030

      Mantap.....

      Cara penyampaian yang menarik...

      Mana Perak Man...kasi panas...

      Delete
    3. Terbaik bro fan tun..

      Banglong merayu minta pertolongan
      Penghulu kata, aku boleh uruskan
      Tapi syaratnya mesti ada balasan
      Bukan sekarang tapi di hari kemudian..

      Sekarang banglong kepala negara
      Penghulu datang menuntut jasa
      Banglong angguk terpaksa terima
      Walaupun tahu penghulu telah dibuang desa..

      Maka bermulalah episod duka
      Harta dipulun dan bahagi dengan sesuka
      Satu untuk kau, dua aku yang punya
      Gudang yang penuh dah tinggal sisa..

      Bila rahsia sudah terbuka
      Penghulu terpaksa mencari mangsa
      Untuk menutup malu dimuka
      Orang lain pula yang dia dakwa..

      Cerita penghulu baru bermula
      Akan dilondeh semua segala
      Penghulu telah membawa bala
      Banglong diatas pening kepala..


      Delete

    4. Hebat dan mantap King of Pantun, Fan Tun dan Perak Man...

      Idea spontan ni....bersesuaian dengan topik perbincangan pulak tu...

      Delete
    5. Dia dok syok syok tibai kat pd...kita jadi mangsa...dok kena tanggung bala...kesian pakcik makcik felda...



      Delete
  20. Ibarat mentimun dgn durian. Sapa yg teuk nanti. Sapa dibelakang ini bagi restu. Nampaknya semakin ramai melayu yg mengaku islam tetapi hidup dgn rezeki haram utk anak bini cucu cicit. Belumba2 kumpul harta rakyat jadi mangsa. Yg begelar agamawan pun bebelit2 pegangan tak berani menegur n bertindak demo kepetingan diri. Jahanam manusia2 ini.

    ReplyDelete
  21. Kita buat kira2 senang jelah. Isa samad ni memang ada rekod tak baik. Dah kena gantung dan buang jawatan menteri pun. Pelajaran pun tak tinggi mana. Setahu aku , dulu boss warden asrama je. Bukan anak felda.
    Jadi boss felda, 2 ketua pengarah dia buang. Ni sekarang ceo fgv pulak. Semua yg dibuang dah bertahun dalam felda dan semua berpelajaran tinggi. Ada yg dari harvard pun.
    Tak mungkin dan tak masuk akal semua yg dibuang ni tak betul. Dia saja yg betul dan tau semua. Bila Shahrir Samad ambil alih, semua pembelian yg dibuat oleh Isa Samad kena review. Ada yg tak proceed pun.
    Jadinya, siapa yg betul ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang ni nak cari melayu yang dapat berkhidmat dengan jujur dah payah nak jumpa....

      Ibarat mencari beras dalam sekam...

      Tapi kalau api dalam sekam ada ramai....

      Delete
  22. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  23. Adalah Malaysia sekarang sedang diperintah oleh SYAITTAN?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada kemungkinan. Sebab tu pemerintah yg ada sekarang ni cukup confident mrk takkan jatuh. Sebab perjanjian sdh dimeterai dgn Syaitan. Tengok je Illuminati pun dah berani masok blog. Illumimati bertopeng pemberi pinjaman tetap illumimati. Segitiga Mata Satu.

      Delete
  24. Saham fgv jatuh sampai RM1.66,next Target utk dilegokan ke China..cuma tunggu Masa Dan ketika jer..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adoiii kesian makcik pakcik Felda semua rupanya big boss China mali. Apa ke jadah ni yg kau dah buat Najib???

      Delete
    2. Buat apa lagi...songlap la...

      Tak guna punya najib...


      Adoiiii.....

      Delete
    3. Jual je saham FGV kat China
      Saham pasti melambung naik

      Delete
    4. AKU TAK SETUJU SAHAM JUAL KAT CHINA.
      NANTI BUAH SAWIT SEMUA JADI KECIK,

      BUAH SAWIT JADI SEPET!

      Delete
  25. Din, berani ke Isa songlap duit FGV seorang diri? Siapa yang kat belakang dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa lagi kalau bukan Najib. Kan Najib dah bagi green light kat Isa - kau perlakukanlah apa saja demi memuaskan naluri nafsu mu itu... I owe you one bro...

      Delete
  26. Tapi din..bkn ke si zakaria ni geng mafia fgv yg sama2 hisap cerut dgn azalina kat uk dulu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Payah, payah...makin berbelit cerita ni....patut buat filem nii...

      Delete
  27. Geng mafia fgv tak sama dgn geng mafia ori beb. Geng mafia fgv takat hisap cerut je.. geng mafia italiano tu cerut dia yg hisap orang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni mau kasi anak najib buat filem sebab cerut dihisap orang...

      Delete
  28. IKUT TAULADAN KETUA LAH TU.....
    KALAU ENGKAU KAKI SAPU,
    AKULAH PENYAPUNYA.....
    KALAU ENGKAU KAKI LELONG...
    AKULAH LOCENGNYA......
    KALAU ENGKAU MELANUN...
    AKULAH KAPALNYA.......
    KALAU ENGKAU BERAK......
    AKULAH KENTUTNYA.......

    SEMUA MELINGKUP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau engkau badak...
      Akulah kikynya...

      Delete
    2. Betoi bro 23:41

      aku tambah sikit nihhhh

      Kalau engkau kak singapork
      akulah negro berjuntainya

      kikikikikiki

      Delete
  29. SITUASI BERGOLAK FGV?
    SYARIKAT CHINA DAH TERLIOR TU YEOP!

    JUALLAH KAT CHINA,HABIS CERITA.

    ReplyDelete
  30. Terlampau banyak hal lah si najib ni. Pendekkan cerita tukar saja pemerintah. Kerajaan umno bn najib ni dah banyak sangat buat onar. Time to show them the door. Habis cerita. Mulakan hidup baru dengan pemerintah yg lebih berwibawa. Bukan yg macam ular sawa. Habis kita semua ditelannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak kemana nye PH ni...dah nak melingkop dah....Siang malam meroyan.....

      Delete
    2. Anoy 01.12
      Ilmu nujum Pak belalang atau mbah dari indon?
      Cuba Tgk2 nombor 4d Hari sabtu ni..Tak cukup Duit nk beli baju raya ni..

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. ini musibat mana jual mungkar kt sini. mmg pru kali Rakuat kena lawan dgn setaan.

      Delete
    5. Takkan nak bodoh Rakyat melayu ni. Dibayar gaji kpd mereka2 utk urus negara, Lahanat2 yg terus jahanamkan masa depan cucu cicit?
      Kalau m menang lagi UMNO BN, kalau masih PAS nk jampi basoh dosa mungkar..maka dah elok ditamat pupus terus bangsa yg bangsatkan diri sendiri.

      Delete
  31. Jual jangan tak jual...pokok sawit jerrr yg freehold, tanah leasehold, pekerja pulak indonhold dan banglahold, so no problem kalu nak jual.

    ReplyDelete
  32. Jual kat Geely...jadi Felda Geely Ventures Holdings

    ReplyDelete
  33. Jika SPRM tak gantung mati isa samad maka SPRM barua UMNO

    ReplyDelete
  34. Entah la..

    Apa saja yg terkait dengan najip..mesti bermasalah.

    Kalau korang tak sedar2 lagi....entah la.

    ReplyDelete
  35. Isu ni akan jadikan najib tersepit nk tolong ISA SAMAD ke nk harapkan undi org felda..... Kalo x tolong isa samad nanti takut kene bom dgn skandal dkt PD dulu, kalo x buang ISA samad, org kampung X2 FELDA akan pertikai Najib, org -org Felda byk yg xsuka ISA SAMAD sebab rekod die yg byk rasuah dulu, bg Najib xde cara lain, diam diri je......kalo reporter tanya, die akan jawab..... Biarlah mahkamah tentukan.....tp itu dgn press, yg keluar berita......tp percayalah, dlm diam akan tolong isa samad dgn pelbagai cara..... Bagi jibby, biarlah Felda rugi berjuta juta ke berbillion ke, yg penting isa samad mesti selamat, die paling takut kalo rahsia lama dia meletup

    ReplyDelete
  36. DIVERSION

    Shah,

    1. Ex IGP musa hassan WAS TOTALLY AND OR FACTUALLY WRONG about payments made to shafiee.....he shud apologize for making misrepresentations.

    2. My suspicion and the final truth on the murder of Altantuya seemes to come out albeit slowly but surely...was musa not the IGP then?

    3. Siapa yang makan cili dia akan terasa pedasnya....a silent individual sprung to life in defence of the indefensible....

    Wallahuaklam.

    ReplyDelete
  37. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  38. Isa bonsai dah terlajak dengan tindakannya dan sekarang tersepit. pada peringkat awal dia ingat dengan menggunakan kuasa sebagai pengerusi fgv dan mengarahkan ahli lembaga pengarah ceo akan akur dengan keputusan mesyuarat. dia tak sangka ceo akan engkar dan mengadu pula kepada sprm. tetapi sekarang isu dah meletup dan tidak dapat di bendung lagi. isa bonsai kena berdepan dengan siasatan oleh idris jala serta sprm. saya jangkakan selepas ini isu2 lain juga akan di bongkar dan ramai pemain yang lain akan terpalit. beliau tidak banyak pilihan. jika letak jawatan akan jelas beliau di pihak yang bersalah dan siasatan sprm tidak akan di hentikan. dari sudut kerajaan lebih baik isa bonsai di pecat/di ambil tindakan sewajarnya daripada kerajaan kalah separuh dari kerusi umno di kawasan felda pada pilihanraya akan datang. imej felda perlu di baiki juga.

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  40. 100% Pinjaman untuk tawaran anda!

    Kadar faedah yang rendah
    Kadar serendah 3%! Kadar faedah 0% untuk 6 bulan pertama

    TIDAK DITERIMA / TIDAK COLLATERAL
    Tidak perlu memanfaatkan sebarang aset untuk memperoleh modal

    NO RESTRICTIONS
    Dana boleh digunakan sama seperti wang tunai.

    PEMBIAYAAN SEBAGAI HINGGA 15 HARI
    Proses kelulusan cepat

    Kami tidak mengenakan bayaran untuk mengemukakan permohonan, kami dibayar semata-mata berdasarkan keputusan.

    PENGELUARAN INCOME NO
    Pendapatan yang dinyatakan sahaja

    Hubungi kami hari ini melalui e-mel. Springleaf_finance@outlook.com


      Adrian Winson

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...