Tuesday 20 June 2017

KALAU TAK LEPAS RAYA, TUNGGULAH LEPAS PILIHANRAYA....KITA TETAP KENA!!

Meskipun dilaporkan Jabatan Kastam tidak pernah merujuk kepada Kementerian Kewangan serta Kabinet dalam rancangan untuk mengenakan cukai GST kepada 60 bahan makanan dan ia segera dibatalkan setelah heboh diperkatakan, tidak bermakna perkara itu tidak akan menjadi kenyataan.

Ternampak kelakar bahawa hujah pembatalan itu dikatakan selepas Jabatan Kastam merujuk kepada Kementerian Kewangan.

Bukankah Jabatan Kastam itu sendiri merupakan jabatan di bawah Kementerian Kewangan dan adakah mungkin mereka berani melakukan sesuatu perkara tanpa restu pihak atasan?

Hakikat yang harus kita sedari ialah satu lagi usaha untuk "mencekik dan memangsakan" rakyat memang sudah ada dalam rancangan pihak kerajaan.

Barangkali ini juga sebahagian daripada konsep "rakyat didahulukan" yang menjadi pegangan kerajaan.

Hanya masanya tidak sesuai untuk dilaksanakan sekarang, maka itu ia segera dibatalkan, tetapi ungkapan paling tepat ialah mungkin cuma ditangguhkan buat sementara saja.

Yang jelas, kita belum tentu selamat daripada terus "dicekik dan dimangsakan" lagi pada masa akan datang.

Untuk itu, meskipun sudah dibatalkan, kalau tidak lepas Hari Raya, pasti lepas pilihanraya nanti, pengenaan cukai kepada 60 bahan makanan itu akan dikuatkuasakan juga akhirnya.

Mencukai rakyat adalah cara paling mudah untuk mendapatkan wang oleh kerajaan sekarang. Lihat saja sebelum ini, selepas gagal mengurus kewangan negara berikutan penurunan harga minyak dan tercetusnya skandal 1MDB, lantas cukai GST yang menyebabkan rakyat menghadiahkan sumbangan RM42 bilion setahun kepada kerajaan dikuatkuasakan.

Berikutan kekurangan dana untuk mempromosi sektor pelancongan sehingga banyak pejabat Lembaga Penggalakan Pelancongan ditutup, cukai pelancongan pula diperkenalkan mulai 1 Julai depan ini.

Bila saja kekurangan dana, poket rakyatlah sasarannya.

Hanya satu yang boleh menyelamatkan kita iaitu hati-hati dengan undi yang kita ada.

Silap memberi undi, kita akan terus melidi hingga mati. (ShahbudinHusin 20/06/2017)

90 comments:

  1. Cukai aje yang depa tahu, kalo tak naik cukai, depa giat dok saman..memang dasar menteri dungu hanya tahu menekan rakyat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi kita tak boleh salahkan menteri. Mereka memang dungu tapi yang memilih mereka 10x lebih dungu.

      Delete
    2. INILAH JADI BILA UMNO BERTUHANKAN KELING

      Delete
    3. PAS melahirkan keyakinan dan rasa percaya terhadap pihak berkuasa tempatan lebih berkemampuan daripada Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat untuk menyiasat isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

      Namun, Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, malangnya mereka kini sedang berhadapan 'halangan-halangan yang tidak boleh disebut'.

      "Pasukan polis negara umpamanya yang kerjanya sebegitu cemerlang dalam mengesan aktiviti kehadiran para pengganas sudah tentunya mampu mengendalikan kes 1MDB.

      "SPRM yang begitu rancak mengesan kegiatan rasuah antara penjawat awam walau kecil jumlahnya sudah pasti dapat membongkar segala yang berlaku di dalam 1MDB.

      "Begitu juga dengan kemampuan Ketua Audit Negara dan Gabenor Bank Negara yang sudah diperakui ramai," katanya dalam kenyataan yang dikongsikan di laman sosial Facebooknya.

      Justeru beliau berdoa agar pihak berkuasa tempatan diberikan keberanian untuk membongkar isu 1MDB.

      "Cukuplah hidup dalam keadaan tangan dan kaki digari dan mata sekadar dapat terbeliak membiarkan kemungkaran yang besar berlalu manakala telinga terpaksa mendengar arahan untuk mengendalikan kemungkaran yang kecil," katanya.

      DOJ dalam usaha untuk merampas pelbagai aset mewah bernilai AS$540 juta (RM2.3 bilion) yang didakwa dibiayai wang dilesapkan daripada 1MDB.

      Awal semalam, DOJ memfailkan permohonan merampas aset yang didakwa diperolehi menerusi dana yang diseleweng daripada 1MDB, antaranya lukisan, kapal layar dan barang kemas.

      Dokumen lebih 200 muka surat turut menyenaraikan 27 barang kemas yang dihadiahkan kepada isteri “Malaysian Official 1” (MO1) berjumlah AS$1.3 juta (RM5.5 juta) daripada taikun kelahiran Pulau Pinang, Low Taek Jho, atau Jho Low, yang kini dipercayai berada di China.

      Dokumen yang dikeluarkan DOJ minggu ini merupakan rentetan daripada kertas siasatan yang diumumkan pada Julai tahun lalu dengan pihak berkuasa Amerika Syarikat (AS) membuat permohonan menyita aset yang dikaitkan dengan wang 1MDB berjumlah lebih AS$1 bilion.

      Tuan Ibrahim juga berkata, kerajaan Malaysia perlu lebih cekap dan berupaya bertindak sendiri untuk mengelakkan sebarang campur tangan Amerika.

      "Tapi apabila kita sendiri melengah-lengahkan siasatan, maka ruang campurtangan itu terbuka luas.

      Delete
    4. Benarkah kerajaan negeri Pulau Pinang baru-baru ini bersetuju untuk menaikkan kadar air sehingga 77 peratus terhadap pengguna individu dan 58 peratus bagi perniagaan.
      Ia sudahpun mencetuskan kebimbangan apabila tahun lalu apabila Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mengumumkan Bajet 2017 bagi Pulai Pinang dengan pejabat ketua menteri dan setiausaha kerajaan negeri itu diperuntukkan RM707 juta, atau hampir separuh dari bajet keseluruhan negeri melibatkan RM1.45 bilion bagi tahun ini.
      Kebimbangan ini semakin meningkat apabila didapati, daripada jumlah RM707 juta itu, pejabat ketua menteri perlu memperuntukkan RM609 juta sebagai pinjaman kecemasan kepada Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) di mana ketua menteri juga adalah pengerusi agensi itu.
      PDC adalah milik sepenuhnya kerajaan negeri Pulau Pinang di mana ia turut merekodkan kejatuhan keuntungan sehingga 80 peratus pada tahun 2015.
      Bagaimanapun, ramai yang pelik mengapa pejabat ketua menteri perlu memperuntukkan pinjaman kecemasan sebanyak RM30 juta kepada Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) dengan ketua menteri juga adalah pengerusinya, di sebalik hakikat kadar air sudah dinaikkan sebanyak empat kali antara 2008 hingga 2016.

      Delete
    5. PAS yakin cadangan kerajaan melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) ke atas lebih 60 barang makanan, sebelum membatalkannya mempunyai kaitan dengan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).
      Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mempersoalkan jaminan kerajaan supaya cadangan itu tidak akan diteruskan selepas PRU14.
      Beliau juga ingin tahu jika Jabatan Perbendaharaan kini berada di tahap kritikal sehingga BN sanggup mencadangkan pelaksanaan GST ke atas makanan asas, ketika PRU14 perlu diadakan dalam tempoh kurang 14 bulan.
      “BN tidak lagi boleh dikekalkan sebagai kerajaan. Ini kerana PAS menjangka jika BN terus memerintah, rakyat akan dipaksa membayar GST untuk petrol dan juga ubat-ubatan.
      “Cadangan terbaru menunjukkan BN sanggup melanggar janjinya untuk tidak mengenakan GST terhadap makanan asas. Tiada jaminan bagi rakyat, BN tidak akan melanggar janjinya yang lain, jika ia kekal berkuasa,” katanya dalam kenyataan hari ini.
      Hari ini, China Press memetik Ketua Pengarah Kastam, Datuk Subromaniam Tholasy sebagai berkata, lebih 60 barang makanan akan dikenakan GST termasuk teh, kopi, rempah, makanan laut seperti belut dan ikan todak, mulai 1 Julai ini.
      Buah-buahan diimport seperti avokado, buah ara, anggur, buah pic, ceri dan beri serta sayur-sayuran seperti kentang, kacang panjang, kacang, bayam dan jagung manis akan dikenakan cukai 6%.
      Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata, jika GST dikenakan ke atas lebih 60 barang makanan itu, sudah tentu ia akan menyebabkan kenaikan kadar inflasi.
      Beliau memetik laporan Bank Negara Malaysia yang menyasarkan kadar inflasi akan meningkat pada purata 3 hingga 4% tahun ini.
      Katanya, kadar inflasi mencapai tahap tertinggi dalam tempoh 8 tahun pada Mac lalu, apabila ia melambung kepada 5.1%, sebelum menurun kepada 4.4% sebulan kemudian. Kadar inflasi dijangka kekal pada paras 4% pada Mei.

      Delete
    6. Keling kejam buat keputusan











      Anak mamak batalkan keputusan







      Tahniah Kementerian Kewangan @ boss 1mdb baru






      Jom.belasah machai umno@najibpork dari menzalimi rakyat





      Keling VS. Mamak



      #paspork berdiam diri sebab kaya raya setakat GST audi Q7 apa ada... Kapal terbang pun boleh beli utk bini.... Dyit Curi Maaaa tak rasa duit mengalir pun

      Delete
    7. Losmah Kang Kang20 June 2017 at 09:35

      Menteri2 Umno semua memang Hanjing !

      Jho Low cina gemok babi tu dengan Riza Aziz anak sundal gemok tu rembat duit billion2 menteri2 umno sial ni semua tak nak buat sesuatu. Perangai macam binatang makan taik !

      Lepas tu suruh rakyat m'sia yang sengkek ni bayar GST !

      Delete
    8. Harga Minyak Donia jatuh teruk USD 46



      PETRONENAS MODAL KOREK LOBANG MINYAK USD 35 ( SELEPAS TOLAK RASUAH DAN KONISYEB )

      UNTUNG SATU TONG USD11


      Iran korek myk kos baru USD 18DOLLAR TAKDE RASUAH DI NEGARA SYIAH

      HABISLAH PETRONENAS.... KEMBALI DI.AMBANG BANKRUPT


      HASIL.MINYAK TURUN MAKNA BAJET NAJIB TURUN MAKNA DEDAK TURUN MAKNA PWRBELANJAAN LRT MRT TURUN MAKNA HARGA SAHAN TURUN MAKNA MODAL RAKYAT TURUN MAKNA GDP TURUN MAKNA GAJI PENJAWAT AWAM TURUN MAKNA EKONOMI TURUN .

      HANTA SATU NAIK... ORG MISKN BERTAMBAH RAMAI NAIK.. HARGA BARANG NAIK


      GST PUN NAIK 11% !!!


      BAJET NAJIB LARI BILA MINYAK DONIA JATUH DEK KE TAMAKAN SAUDEE WAHABEE GILABABEE WALJAMAH


      DARI JUNE HINGGA NOV kerajaan sesak duit... PWTRONENAS KENA JUAL SAMA PERTAMINA INDONESIA..

      KEMBALIKAN WANG 1MDB 20B MANA PERGI?...

      MACAM NI KA DATO JO KFC URYS EKONOMI? DATO SILVer HAIR URUS BNM? DAN KSU BEBALWANGAN URUS BAJET NEGARA?


      APA BODOH 3EKOR NI YG MENENTUKAN RAKYAT HIDUP MATI????

      MANA KENYATAAN TITM VP PAS??? SURUH ANAK BUAT DRAF KENYATAAN EKONOMI... DGN BANTUAN PEMUDA PAS YG TOLOL EKONOMI..

      JAHANAM MALAPETAKA MAKIN TIBA



      SELEPAS RAYA

      TURUN JALAN RAYA

      INI KALI 5JUTA RAKYAT

      BERSIH 5.

      Delete
    9. Anjing Dapigs dah meroyan....

      Delete
    10. There is a likelihood that some political cooperation between PAS and PKR or PPBM could be ironed out prior to the next general election (GE14), says a political analyst.
      According to Khoo Kay Peng, such an electoral pact could be agreed upon by PAS in states where PKR and PPBM’s Pakatan Harapan ally, DAP does not have a presence.
      Khoo said the Islamist party may not have a choice but to make such arrangements as it was not expected to have any pact with Umno.
      “A pact with Umno means Umno will need to give up some seats and this is something Umno will not do,” he told FMT.
      He added that the Pakatan Harapan parties will continue to collaborate in states with mixed seats, such as Selangor and Penang, among others, which it won in the past two general elections.
      “Seats in Selangor, Perak, Penang, Kedah and Negeri Sembilan are mixed and this is where PKR needs DAP to secure its presence.
      “Without DAP, PKR will not fare well as it does not have deep grassroots support in those states,” Khoo said.

      Delete
    11. Assalamualaikum,,, Presiden Pelangi Campaign, Numan Afifi menyifatkan kemanusian dan kasih sayang menjadi asas kepada perjuangan keserataan untuk LGBT.Katanya lagi kemanusiaan dan kasih sayang pasti akan menang.boleh percaya kah, LGBT menuntut keserataan berdasarkan kemanusiaan dan kasih sayang? Kemanusiaan apa kalau kerosakan kemanusiaan yang berlaku kerana LGBT, kasing sayang apanya kalau apa yang menjadi tumpuan hidup LGBT semata mata sex rambang? Apakah itu kasih sayang yang mereka perjuangkan?

      Dr Suhazeli Abdullah,Pakar Perubatan Keluarga, Klinik kesihatan Ketengah Jaya menjelaskan bagaimana LGBT menjadi punca utama penyakit kelamin yang membawa kehancuran kepada kemanusiaan.Sex semasa lelaki menyebabkan kerosakan yang teruk kepada dubur manusia yang dijadikan ALLAH untuk membuang najis dari badan.Kenapa manusia jadi bengang dan hina lebih hina dari binatang kerana gagal menggunakan kemudahan yang diberi ALLAH untuk meneruskan kehidupan dan kemanusiaan?

      Logik kah LGBT dengan dakwaan kemanusiaan dan kasih sayang mereka? Di mana nilai kasih sayang dalam hubungan kemanusiaan LBGT? Manusia dijadikan sebagai sebaik baik kejadian tetapi manusia boleh jadi hina dari haiwan kalau manusia berpendapat boleh mengubah fitrah yang ALLAH jadikan.Sebenarnya LGBT bukanlah perkara baru sebab ianya pernah berlaku di zaman Nabi Luth sehingga akhirnya manusia ketika itu dilaknati ALLAH kerana hanya tertumpu kepada kasih sayang sesama jenis dan hari ini LGBT mengulangi perlakuan umat Nabi Luth dengan menggunakan alasan yang dangkal,kemanusian dan kasih sayang.

      Kemanusian dan kasih sayang menurut Numan Afifi akan menang, memang benar kemanusiaan dan kasih sayang akan menang tetapi LGBT tidak, sebab akan tewas kerana tiada kemanusiaan dan kasih sayang dalam LGBT.

      Yang ada hanyalah kerosakan , rosak kemanusian, rosak kasih sayang dan lebih dasyat LGBT hanya akan memberi masalah kepada umat.Tiada nilai tambah dari sudut kehidupan tetapi kemusnahan yang ditempah LGBT akan terpaksa ditanggung bersama oleh masyarakat sekeliling, sama teruknya masyarakat terpaksa menanggung anak luar nikah.

      Tiada apa yang untung dengan LBGT yang sudah mula menyusupi kehidupan segelintir umat Islam yang dididik secara yahudi dan nasaran,pelajar pelajar yang pergi belajar ke US dan lain lain negara barat sebahagiannya kembali untuk membentuk masyarakat LGBT, bukan mereka tidak berpendidikan tetapi pendidikan yang mereka terima menjadikan mereka kaku dan beku akan erti kemanusian dan kasih sayang yang sebenarnya.Pada mereka kasih sayang hanyalah sex rambang yang menjadi amalan mereka.

      Minda LGBT akhirnya tertutup dan hari demi hari akan menjadi manusia yang tidak produktif serta menyusahkan pihak perubatan yang terpaksa merawat mereka kerana pelbagai bagai penyakit kelamin yang dihadapi.

      Kasih sayang dalam bentuk pembinaan keluarga menerusi perkahwinan yang dihalalkan ALLAH dengan janji Mawaddah wa Rahmah, tidak akan dapat dinikmati oleh LGBT. Mana mungkin LGBT boleh melahirkan anak? Oleh itu mana dia kasih sayang yang mereka perjuangkan?

      Semuanya palsu semata!

      Delete
    12. bhai,

      aku sarankan ko buat blog sendirilah. jgn bom blog org dgn kopipes tak kena tajuk.

      Delete
    13. Kekerapan kenaikan kadar
      Pulau Pinang turut menaikkan kadar air pada 2010, 2013, 2015 dan menaikkan caj air mentah negeri pada 2016.
      Di sebalik pinjaman kecemasan ini dan empat kenaikan kadar air, kami juga dimaklumkan bahawa kerajaan negeri Pulau Pinang melalui satu mesyuarat Exco yang berlangsung pada 26 Oktober 2016 telah meluluskan satu lagi kenaikan caj air terhadap seluruh Pulau Pinang, hampir sama dengan kenaikan yang sudah dilaksanakan pada 1 April 2015.
      Kerajaan negeri Pulau Pinang kemudian mengemukakan satu permohonan rasmi kepada kerajaan Persekutuan pada 23 Disember 2016 bagi memohon kenaikan kadar air ini di mana akan memperlihatkan bil untuk kegunaan domestik meningkat hingga 77 peratus manakala pemilik perniagaan akan menanggung kenaikan sehingga 58 peratus berkuatkuasa 1 April 2017.
      Berdasarkan kepada perkiraan kerajaan negeri Pulau Pinang, selain menindas isi rumah, permohonan semakan semula itu akan turut memberi kesan yang besar kepada kos operasi perniagaan.
      Dianggarkan, bil air bagi sesebuah kilang di Pulau Pinang akan meningkat dari RM88,000 sebulan kepada antara RM196,000 hingga RM284,000 sebulan atau kenaikan sehingga 45 peratus.
      Manakala sebuah hotel lima bintang dianggarkan akan menanggung kenaikan sehingga RM22,000 iaitu dari bil bulanan sebanyak RM48,000 kepada RM70,000 sebulan.

      Delete
    14. ASALNYA bermula 1 Julai ini, beberapa makanan tertentu akan dikenakan GST. Antaranya, ialah belut, ikan todak dan buah-buahan yang diimport seperti avokado, buah ara, anggur, nectarines, ceri dan beri.



      Lebih mendukacitakan ialah barangan asas sayur-sayuran seperti kentang, kacang panjang, kacang, bayam dan jagung manis dan bihun, kuey teow, laksa mee dan minyak kelapa juga akan dikenakan GST.
      Semua rakyat mengeluh mengenai kenaikan harga barangan dan kos sara hidup. Wujudnya cadangan perlaksanaan GST terhadap senarai barangan terbaru ini, meskipun dibatalkan kurang 24 jaM, kerana reaksi segera rakyat yang membantah. PAS yakin tindakan ini ada kaitan langsung dengan PRU14 yang tidak lama lagi. Namun apakah jaminan ia tidak dilaksakan selepas PRU14?

      Bank Negara telah mensasarkan bahawa inflasi negara akan meningkat pada purata 3-4%. Pada bulan Mac, inflasi melambung ke 5.1%, tahap tertinggi untuk 8 lapan tahun sebelum menurun ke tahap 4.4% di April. Di bulan Mei, tahap inflasi dijangka kekal di atas paras 4%.

      Belum lagi inflasi negara jatuh ke tahap yang disasarkan Bank Negara, kerajaan BN pula mengumumkan GST yang baru. Jika ia dilaksana seperti dipelankan, sudah pasti ia akan melonjakkan tahap inflasi semula.

      Apakah pembendaharaan negara kini di tahap sebegitu kritikal sehingga BN sanggup mencadangkan pelaksanaan GST ke atas makanan asas walaupun pilihan raya bakal diadakan dalam tempoh kurang daripada 14 bulan?

      Jesteru itu, BN tidak lagi boleh dikekalkan sebagai kerajaan.

      Ini kerana PAS menjangka jika BN terus memerintah, rakyat akan dipaksa membayar GST untuk petrol dan juga ubat-ubatan. Cadangan terbaru menunjukkan bahawa BN sanggup melanggar janjinya untuk tidak mengenakan GST terhadap makanan asas. Tiada jaminan bagi rakyat BN tidak akan melanggar janjinya yang lain jika ia kekal berkuasa.

      Jangan undi BN!

      Tuan Ibrahim Tuan Man
      Timbalan Presiden PAS
      19 Jun 2017

      Delete
    15. "Perempuan dijadikan untuk lelaki dan lelaki dijadikan untuk perempuan. Allah menjadikan lelaki dan perempuan sebagai satu pasangan, untuk berkasih sayang, untuk melahirkan zuriat melalui pernikahan. Namun ada juga sebahagian manusia lelaki dan perempuan menolak fitrah kejadian, memilih jalan songsang.

      Seks songsang adalah amalan kaum nabi luth. Lelaki tidak meminati perempuan dan perempuan tidak meminati lelaki, sebaliknya meminati kaum sejenisnya.

      Hal ini disebutkan dalam quran mafhumnya "Kami utus luth, ketika dia berkata kepada kaumnya: Adakah kamu membuat kejahatan yg belum pernah dibuat oleh seorangpun dari alam ini. Sesungguhnya kamu ingin kepada lelaki bukan kpd perempuan. Bahkan kamu kaum yg melampaui batas" (al-a'raf: 80-81)

      Ayat tersebut jelas menyatakan seks sejenis kaum nabi luth adalah perbuatan yg tidak pernah dilakukan oleh mana-mana manusia di dalam alam sebelumnya. Dan ia adalah perbuatan yg sangat keterlaluan.

      akhirnya kaum nabi luth dibinasakan Allah. Mereka dihancurkan dengan hujan batu berapi.

      Firman Allah mafhumnya "Maka tiada jawaban kaumnya selain berkata: Usirlah mereka (luth dan pengikutnya) kerana mereka itu kaum yg (berpura2) suci. Maka Kami selamatkan dia bersama bersama keluarganya kecuali isterinya termasuk dalam orang yg menerima siksaan. Kami timpakan atas mereka hujan batu. Maka perhatikanlah bagaimana akibat orang yg melakukan dosa itu" (al-a'raf: 82-84)

      Jelasnya Allah tidak mengiktiraf gulungan seks songsang ini. Mereka dilaknat Allah sebagai orang yg melampaui batas. Memang melampui batas, melampaui batas fitrah kejadian yg diciptakan Allah. Allah membinasakan merekatidak tinggal seorangpun.

      Namun perbuatan kaum nabi luth ini tidak berakhir begitu saja. Ia hidup kembali. Ia diamalkan lagi oleh manusia yg akalnya rosak. Mereka dinamakan dengan nama baru, gay dan lesbian.

      Dalam situasi hari ini, Parti Dap tidak menolak gulungan gay dan lesbian ini. Parti pan juga mengiktiraf keujudan mereka da keujudan itu perlu dihormati.

      "Parti Amanah Negara (PAN) bersedia menerima kewujudan dan mendekati golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender" (Dr dzulkifli ahmad)

      Allah tidak mengiktiraf gay dan lesbian, tapi parti yg mendakwa aprti islam, pan, mengiktirafnya.

      "Mereka sebenarnya wujud. Adakah perlu kita mencampak mereka ke dalam laut, buang ke gunung atau sumbat mereka ke penjara ataupun bunuh mereka?” (Dr Dzulkifli ahmad ketika ditemui pada forum Forum Islam dalam Perlembagaan Demokrasi)

      Allah menghancurkan gulungan gay dan lesbian tetapi pan mahu mereka diiktiraf dan kelakuan songsang itu dihormati.

      "Ini pendirian PAN kerana ia bersifat inklusif atas dasar hormat dan bila hormat bermakna kita iktiraf mereka, menerima kewujudan mereka, mendekati mereka kerana ia kecantikan agama kita" (Dr dzulkifli ahmad)

      Ertinya pan menghormati keujudan gay dan lesbian, menerima dan menghormati cara hidup songsang itu, jangan usik hatta jentik sedikitpun mereka, walau Allah sendiri melaknat kaum songsang itu dan menghancur leburkan mereka. Pan menganggap menerima keujudan gay dan lesbian, menghormati mereka, adalah ajaran islam dan itulah kecantikan islam menurut pan. Ertinya menghukum mereka sebagaimana Allah lakukan kpd kaum nabi luth adalah memburukan islam.

      Demikianlah kekufuran yg dilakukan oleh sebuah parti yg mendakwa parti islam, rahmatan fil alamin. Rahmatan fil alamin versi pan, menerima dan menghormati gulungan yg jelas dilaknat Allah.

      Tidaklah menghairankan jika disatu masa nanti, pan akan berfatwa bahawa perbuatan bersekedudukan tanpa nikah adalah normal. Pan menerima keujudan gulungan yg hidup tanpa nikah dan menghormati mereka kerana menghormati mereka akan menunjukkan islam itu rahmatan fil alamin.

      Jelas quran sendiri menyatakan sikap pan adalah sikap songsang. Jika gulungan gay dan lesbian itu songsang dari segi fitrah kejadiannya, pan pula songsang terhadap Allah dan quran.

      Wassalam.

      Delete
    16. KERAJAAN tidak boleh mengambil wang rakyat walaupun berdepan dengan kemelut kewangan, kata Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hassan.



      Nasrudin berkata golongan rakyat bawahan membanting tulang untuk hidup di negara ini tetapi kerajaan membuli mereka dengan pelbagai cukai.

      Katanya, beban rakyat perlu diminimumkan dan duit poket mereka tidak boleh dijadikan sumber utama pendapatan negara.

      “Bebaskan tadbir urus kewangan negara daripada rasuah dan salah guna kuasa yang membuatkan kantung negara tiris.

      “Depani kemelut kewangan, kerajaan tidak wajar belasah wang rakyat berterusan,” kata ahli Parlimen Temerloh itu dalam satu kenyataan semalam.

      Walaupun tidak mengulas secara langsung tindakan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) mengemukakan saman merampas aset yang dikatakan dibeli dengan wang dicuri daripada 1MDB, Nasrudin berkata kerajaan perlu bijak mencari sumber pendapatan negara menerusi pelbagai inisiatif.

      “Jangan culas mengusahakan peluang dan hapuskan pembaziran, tambah nilai keberkatan dalam orientasi ekonomi negara dan selamatkan negara dari industri dosa,” katanya.

      DoJ minggu lalu mengemukakan saman untuk merampas aset bernilai AS$540 juta (RM2.3 bilion) yang dikaitkan dengan wang 1MDB.

      Dalam pemfailan saman sivil ketiga dan terbaharu bagi pelucutan hak, DoJ ingin menyita antara lain, kapal layar Equanimity bernilai AS$165 juta (RM704 juta) dimiliki Jho Low, dan hak filem komedi "Dumb and Dumber To" dihasilkan Red Granite, syarikat penerbitan dimiliki bersama oleh Riza Aziz, anak tiri Perdana Menteri Najib Razak-themalaysianinsight.com

      Delete
    17. UMNO BN pandai mencipta pelbagai penyakit untuk rakyat. Bila rakyat mengeluh dan mengadu kesakitan, lantas mereka sediakan ubat penahan sakit (pain killer) untuk meredakan kesakitan seketika.

      Rakyat yang sedang kesakitan berterima kasih atas ubat yang diberi. Bagusnya kerajaan yang prihatin dengan aduan rakyat.

      Selepas itu Umno datangkan pula penyakit baru. Sekali lagi rakyat mengeluh dan sekali lagi pain killer dihulur lalu sekali lagi kerajaan menerima ucapan terima kasih. Bukan setakat tangan pemimpin yang memberi ubat dicium, malah dicium sampai ke siku.

      Penyakit bawaan Umno BN terlalu banyak malah sebahagiannya sudah membarah sehingga tak mampu lagi diubati.

      Rasuah, penyelewengan, kelemahan tadbir urus, kronisme dan nepotisme, pemborosan, hutang luar negara yang terus meningkat, kenaikan harga barangan dan kos sara hidup, pelbagai beban cukai mengelilingi rakyat, pemimpin hidup dengan kemewahan melampau dan pelbagai lagi wabak penyakit-penyakit yang pelik.

      Mangsa utama kepada wabak yang merebak ini adalah rakyat bawahan. Merekalah yang paling terkesan dengan pelbagai 'sign and symptom' penyakit. Tubuh rakyat yang lemah diserang wabak penyakit hampir tak berdaya lagi untuk melangkah. Tapi mereka terus berusaha untuk melangkah walau dalam kepayahan.

      Orang sakit majoritinya akan merintih dan mengeluh. Kalau tak mampu sembuh, sekurang-kurangnya ada ubat yang mampu meredakan sedikit kesakitan.

      Situasi rakyat yang menagih ubat penahan sakit inilah yang amat digemari oleh Umno BN. Lantas mereka datang dengan pelbagai bentuk dan aneka warna pain killer.

      Ada pain killer yang namanya BR1M, bantuan hari raya, bantuan awal persekolahan, bantuan sara hidup nelayan, bantuan sara hidup penoreh getah, bonus setengah bulan gaji menjelang hari raya, dana bakti remaja, sedepa dua projek menurap jalan kampung, turunkan harga minyak 7 sen walaupun ketika naiknya 20 sen dan pelbagai lagi jenis pain killer.

      Maka selepas diambil pain killer, kesakitan yang ditanggung akan rasa lega untuk satu dua jam. Hilang kesan ubat, rasa sakit akan kembali menyerang. Lalu ubat tahan sakit ditagih lagi dan pemberi ubat datang lagi. Begitulah seterusnya. Jangan bagi orang sakit ini sembuh. Bila sembuh maka situasi ini bahaya bagi Umno BN kerana rakyat tidak lagi bergantung kepada pain killer.

      Tapi kita perlu tahu, pengambilan ubat penahan sakit untuk secara berterusan untuk jangka waktu yang lama akan mendatangkan kesan sampingan kepada tubuh badan lalu menjejaskan kesihatan untuk tempoh jangka panjang. Paling bahaya bila jadi ketagih ubat penahan sakit.

      PAS datang dengan membawa ubat alternatif untuk menyembuhkan dan mengajak rakyat untuk membina kesejahteraan hidup dengan 'ubat Islam'. Memang diakui, bila seseorang dah terlalu biasa dengan pain killer, agak sukar juga pesakit nak percaya bahawa penyakit mereka itu ada penyembuhnya. Sangkaan mereka derita ini akan ditanggung sampai mati berbekalkan ubat penahan sakit sahaja. Kita perlu yakinkan mereka akan keberkesanan 'ubat Islam' ini dalam merawat wabak bahaya bawaan Umno. Kalu lok jadi koho paroh!

      Delete
    18. SEMAKIN ramai yang gelisah dengan Pakatan Harapan. Gabungan pembangkang itu dilihat gagal mencapai kata sepakat, gagal menentukan siapa yang patut menjadi pemimpin.



      Laporan media, sama ada media massa atau media sosial, bertaburan memetik pemimpin, malah sumber juga menjadi bahan berita. Semuanya menonjolkan pertentangan pandangan yang ketara.
      Sebenarnya, dalam menentukan kepimpinan Pakatan Harapan, di saat ini ini belum ada keputusan rasmi. Yang ada setakat ini adalah cadangan di peringkat pimpinan tertinggi parti-parti komponen Pakatan Harapan.

      Namun, sebuah portal berita kelmarin melaporkan Bersatu mahu meletakkan Dr Mahathir Mohamad sebagai teraju Pakatan Harapan. Ada pula portal yang mengatakan DAP tidak bersetuju dengan cadangan itu. Malah ada juga wakil PKR dilaporkan tidak menyokong gagasan tersebut.

      Semalam pula, ada portal berita yang memetik sumber PKR mengatakan parti itu dalam mesyuarat biro politiknya telah bersetuju agar Mahathir menjadi peneraju jawatankuasa protem Pakatan Harapan yang mahu didaftarkan secara rasmi.

      Tetapi beberapa jam kemudian, suara rasmi PKR menafikannya, menjelaskan bahawa biro politik PKR tidak membuat sebarang keputusan tentang perkara tersebut.

      Adakah kekecohan dan kegagalan Pakatan Harapan membuat keputusan ini salah pihak media? Adakah media bersalah kerana menyibuk dengan urusan Pakatan Harapan?

      Masalahnya, jika semua pemimpin begitu ghairah menumpukan isu siapa yang akan memimpin Pakatan Harapan, sehingga tidak menjuarai isu lain, bukankah itu sahaja yang akan dilihat oleh pihak media?

      Jika setiap hari isu itu sahaja menjadi tumpuan utama pemimpin Pakatan Harapan, bukankah itu juga yang dilihat oleh rakyat?

      Dalam hal ini, portal berita biasanya melaporkan apa yang mereka rasa penting dan sensasi. Itu tugas media. Suka atau benci, itulah media. Tanpa media, sukar untuk pemimpin politik menyuarakan pandangan mereka.

      Yang menjadi persoalannya ialah mengapa sejak sebulan dua ini jarang kedengaran tawaran-tawaran Pakatan Harapan kepada rakyat?

      Delete
    19. Pregnant women in India are being advised to stay away from meat, eggs and lust — drawing derision from health experts who slammed the tips Tuesday as completely unscientific.
      The recommendations are contained in a booklet compiled by the government-funded Central Council for Research in Yoga and Naturopathy.
      Pregnant women must avoid “eggs, non-veg etc” and detach themselves from “desire” and “lust”, said the booklet, extracts of which were published in Indian media.
      “During pregnancy, women… should have spiritual thoughts, should read the life history of great personalities and should keep themselves in peace,” it went on.
      Doctors said the advice bordered on ridiculous, especially in a country that recorded a staggering 45,000 maternal deaths in 2015, according to the World Health Organization.

      About 174 women die of pregnancy-related causes in India for every 100,000 live births, compared with just 14 in the United States.
      “The dietary advice is not scientific at all. Advising to stay away from non-vegetarian food is ridiculous since malnutrition and anaemia are the biggest problems in our country,” said Sharmila Lal, a gynaecologist.
      “In fact if women are used to non-veg food, we encourage them to have it during pregnancy as it is a good source of protein and iron,” she told AFP.
      The ministry of Ayush, which promotes traditional healing practices, has defended the booklet, saying it only contained general guidelines based on the concepts of yoga and naturopathy.
      The diet plans are “based on clinical experience, simple naturopathy treatments and tips for remaining stress-free during pregnancy,” it said in a statement.
      Critics of India’s ruling Hindu nationalist Bharatiya Janata Party (BJP) say unscientific theories in healthcare are increasingly being floated in the name of tradition.
      Last month, a Hindu nationalist organisation said it was helping Indian couples conceive “superior” babies with high IQs and fair skin through a purification process rooted in ancient texts and mythology.

      Delete
    20. Masyaallah , siapa pulak yang membuat "essay" kat sini ??

      Ni kalau hantar kat Anuar Musa ni gerenti menang 10 ribu ringgit .

      By the way , nak Tanya dengan anon 11:25 .
      Apa ke halnya nama Khoo Kay Peng terpalit dalam komen anda ?

      Tan Seri Khoo Kay Peng tu dok kat London lah . Dia tak minat dengan politik Malaysia ni .

      I think the person you mean to imply is Prof. HOO KAY PENG ... the economist and political analyst ????

      Delete
  2. Senarai sudah ada cuma perlaksanaan ditangguhkan kerana ribut taufan DOJ sedang melanda negara sekarang.

    "NO MORE STATEMENT"

    ReplyDelete
    Replies



    1. Maaf...

      Kita karaoke dulu yaa...


      Mbah putarkan lagu dangdut lagi yaa....

      ...asalnya lagu Mbak Siti Badriyah..... Bara Bere.....


      Ayoh, sama-sama yaa...


      Judulnya...



      KEPALA ADA BATU BLAH LA LU


      ...three four.....


      Minyak wangi gst
      Bedak sudah gst
      Lipstikpun sudah gst

      Aku harap kamu mengerti diriku
      GST aku tak mau

      Sabun sudah gst
      Panadol sudah gst
      Teh o juga gst

      Yang kutunggu-tunggu saat kejatuhan mu
      Pasti kau jatuh juga
      Jangan belit belit sayang
      Kalau kamu memang bangang

      Ada Batu… ada ada Batu
      Ada Ketua kepala ada Batu
      Tarak Malu...tarak tarak malu
      Punya Ketua Nggak ada malu

      Ada Batu… ada ada Batu
      Kalau rasa sudah tidak mampu
      Tarak Malu...tarak tarak malu
      Sila berundur blah blah la lu


      Delete
  3. Contoh pemimpin yg menzalimi marharen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak. Tapi contoh Marhain yang menzalimi mereka sendiri. Dapat BRIM Rm500 terus pangkah BN walaupun time tu pihak PR dah bagi nasihat.

      Delete
    2. Marharen ke MAHAFIRAUN....

      Delete
  4. kan bekas yg buat cerita,mana ada kerajaan tak jadi pulak sbb bukan cerita dari kerajaan, sesuai la budin melidi sampai ahkir hayat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si Budin ni kejanya mengadu domba je la...dah macam Mamak Krala 2 aku tengok ....banyak dapat dedak Dapigs....

      Delete
    2. Budin...Budin...aku tengok ramai rakyat Malaysia ni Obes adalah...yg melidi tu hang kot....jangan la jadi Spesis Si Rapuji Sotong tu....

      Delete
  5. SEOUL - KOREA SELATAN . Bekas presiden Korea Selatan yang digulingkan, Park Geun-hye ditahan susulan kes skandal rasuah yang membawa kepada pemecatannya.

    Geun-hye,65, dibawa ke sebuah pusat tahanan di selatan Seoul selepas mahkamah meluluskan penahanannya.


    Dia dituduh membenarkan rakan rapatnya Choii Soon-sil untuk meminta wang dari syarikat, termasuk Samsung sebagai balasan untuk bantuan politik.


    GLOBAL
    Skandal rasuah: Bekas presiden Korea Selatan ditahan
    31 MAC 2017
    Park Geun-hye
    Geun-hye di bawa ke pusat tahanan di Seoul . - Foto EPA
    SEOUL - KOREA SELATAN . Bekas presiden Korea Selatan yang digulingkan, Park Geun-hye ditahan susulan kes skandal rasuah yang membawa kepada pemecatannya.

    Geun-hye,65, dibawa ke sebuah pusat tahanan di selatan Seoul selepas mahkamah meluluskan penahanannya.


    Dia dituduh membenarkan rakan rapatnya Choii Soon-sil untuk meminta wang dari syarikat, termasuk Samsung sebagai balasan untuk bantuan politik.


    Geun-hye yang dipecat dari jawatan awal bulan ini menafikan dakwaan tersebut.

    Beliau adalah bekas presiden ketiga Korea Selatan yang ditahan atas dakwaan jenayah, lapor Yonhap.

    Mahkamah Daerah Seoul Tengah sebelum ini mengeluarkan waran untuk menahan Geun-hye semasa dia sedang disiasat atas tuduhan rasuah, salah guna kuasa, paksaan dan membocorkan rahsia kerajaan.

    Penahanannya adalah selepas hampir 9 jam pendengaran di mahkamah pada Khamis.

    "Ia adalah wajar dan perlu untuk menahan Geun-hye sebagai caj utama dan terdapat risiko bukti dimusnahkan," kata mahkamah dalam satu kenyataan.

    Rakaman televisyen secara langsung menunjukkan bekas pemimpin itu dibawa dengan sebuah kereta sedan hitam ke pusat tahanan dari pejabat pendakwa.

    Kira-kira 50 penyokong, mengibarkan bendera kebangsaan dan menuntut pembebasannya, lapor AFP.

    Geun-hye boleh ditahan sehingga 20 hari sebelum didakwa secara rasmi.

    Jika sabit kesalahan dia berdepan lebih daripada 10 tahun di dalam penjara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu kat Korea.
      Ini Malaysia, rasuah dan pecah amanah jadi amalan harian.
      Malaysia bangga dengan kleptokrasi.

      Delete
    2. Betul...banyak bekas-bekas.....Lu Pikikmla sendiri...

      Delete
    3. Itu Korea ... Mana ada calon hantu kat sana

      Delete
    4. Itu la yg bijan takut sgt bila kalah nanti. Bamboo river in ler jawabnyer

      Delete
    5. Sepatutnya ngara islam ni xde isu rasuah.tapi terbalik plk.melayu islam bersilih ganti makan rasuah

      Delete
  6. Bekas Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra akan dihadapkan ke mahkamah untuk perbicaraan berkaitan rasuah dan salah guna kuasa pada hari ini.

    Pendakwaan membabitkan skim subsidi beras yang menelan belanja besar sewaktu pentadbirannya, dan jika disabit bersalah,

    Yingluck akan berdepan hukuman penjara selama sedekad, lapor AFP.

    Pengharaman itu dan perbicaraan yang berlangsung hari ini akan menumpukan pada pertuduhan bahawa Yingluck gagal mengawal amalan rasuah dalam program subsidi berasnya.

    Program yang menelan kos berbilion dollar itu dilihat sebagai tindakan populis untuk membeli sokongan khususnya dari rakyat luar bandar di wilayah utara dan timur laut.

    Namun Yingluck mempertahankan polisi itu dengan mengatakan ia adalah usaha untuk membebaskan golongan petani daripada kemiskinan selepas berdekad-dekad dipinggirkan oleh kumpulan elit Bangkok.

    Perdana Menteri wanita pertama Thailand itu digulingkan beberapa hari sebelum ketua tentera Prayut Chan-O-Cha mengambil alih tampuk pemerintahan pada Mei 2014.

    Menurut pengkritik, perkembangan itu disifatkan sebagai langkah susulan kumpulan jeneral kerajaan dalam usaha melumpuhkan kuasa pemimpin popular tersebut selain mengukuhkan dominasi politik mereka.

    Para analisis pula menjangkakan perbicaraan rasuah Yingluck akan digunakan untuk ‘menghalalkan’ rampasan kuasa selain meningkatkan imej jeneral-jeneral junta sebagai penentang rasuah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu kat Thailand.
      Ini Malaysia, rasuah dan pecah amanah jadi amalan harian.
      Malaysia bangga dengan kleptokrasi.

      Delete
    2. Itu Thailand... Mana ada calon hantu di Thailand

      Delete
  7. SEOUL - KOREA SELATAN. Perdana Menteri Korea Selatan, Lee Wan-Koo dilaporkan menyerahkan surat peletakan jawatan kerana didesak selepas terbabit dalam sebuah skandal rasuah.

    Menurut laporan BBC, Presiden, Geun-Hye bagaimanapun belum pasti akan menerima peletakan jawatan tersebut.

    Geun-Hye telah memberi arahan supaya siasatan rapi dijalankan berkenaan skandal rasuah berkenaan.

    Terdahulu, Wan-Koo menafikan dirinya menerima 30 juta won (RM101,057.91) sebagai dana haram kempen pada 2013.

    Di bawah undang-undang Korea Selatan, ahli politik dilarang menerima lebih dari 100,00 won (RM337.02) sebagai sumbangan.

    Skandal rasuah berkenaan mendapat perhatian selepas ahli perniagaan, Sung Wan-Jong dijumpai mati dan disyaki membunuh diri, awal bulan ini.

    Wan-Jong ketika itu sedang disiasat oleh pihak berkuasa kerana menggelapkan duit syarikat untuk memberi rasuah kepada ahli politik.

    Penyiasat ketika itu menemui sekeping kertas dalam poket seluar Wan-Jong yang mengandungi satu senarai nama, termasuk nama perdana menteri dan jumlah wang yang dikatakan dibayar kepada penerima.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu Korea.. Mana ada anak PM jadi billionaire mi segera do sana

      Delete
    2. Anak tiri PM Malaysia jadi " instant billionaire" menang loteri tikam tikam dengan pak arab .

      Delete
  8. LIMA: Waran tangkap antarabangsa yang dikeluarkan pihak mahkamah berhubung siasatan kes rasuah meletakkan bekas Presiden Peru, Alejandro Toledo dalam senarai penjenayah paling dikehendaki di negara itu.
    Susulan itu, Kementerian Dalam Negeri menawarkan 24,621 pound (RM136,000) untuk maklumat yang membawa kepada penangkapan Toledo.
    Selain itu, Interpol juga digesan untuk mengeluarkan amaran merah bagi membantu mencari bekas pemimpin itu.
    "Sesiapa sahaja di dunia boleh bantu kami cari Toledo dan menuntut ganjaran itu. Peru tidak sanggup melihat seorang presiden melarikan diri daripada keadilan," menurut menteri Carlos Basombrio.

    Pendakwa mendakwa, Toledo mengambil rasuah 16 juta pound (RM89 juta) dari syarikat pembinaan Odebrecht SA dan hakim memutuskan beliau perlu dihukum penjara.
    Sementara itu, peguam Toledo, Heriberto Benitez bagaimanapun menafikan anak guamnya melarikan diri dan memberitahu beliau sedang menunggu keputusan rayuan. - Reuters

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perdana menteri dgn presiden luar negara buat salah je letak jawatan.Dan kalau agak meragukan je terus di pangil utk siasatan. Tapi kt malaysia perdana menteri di atas segalanya..tak usah nak termimpi la nak kena panggil untuk siasatan atau beri keterangan apa lagi nak dakwa.

      Delete
    2. Udah semua penjawat awan dia yang syorkan kepada sultan untuk dilantik ape nak dikata lagi.patut ada panel bebas yang lantik jawatan penjawat awam kanan.

      Delete
    3. Itu LIMA... Mana ada anak PM jadi billionaire segera

      Delete
  9. apa makna kata2 "kalau tidak selepas raya, selepas pilihanraya kita akan kena" tu. kalau pasal gst maknanya selepas pilihanraya akan terbentuk semula kerajaan BN, begitukah? macam mengaku kalah awal aje nampaknya tuan budin? tak yakin untuk menang ke....hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu metafora la bongok
      ko ni sekolah tahap srp je
      penyataan yg paling simple ni pun ko tak faham

      Delete
    2. Korang tak dapat beza di antara menyerah kalah dengan propaganda ke?

      Sebab tu ada istilah membaca "di antara dua bibir". Maksudnya membaca apa yang tersirat!!!

      Maksud Budin kalau kau pilih BN, kau memang bongok hahahaha...

      Kau sekolah mana dulu???

      Delete
    3. ITU SEBAB KENA BAGI PH MENANG


      MAKNA KALAU BAGI UMNO BNPORK MENANG... KENA LAH GST CONFIRM 100%


      KALAU BAGI PH MENANG SELAAAAAMAAAAT..


      #UMNOPORK BODO

      Delete
    4. ....0836 ni memang bangang...

      ....tak faham maksud tersirat atau bahasa sindiran...

      ....guna la otak woii....

      ...aku agak dia ni orang pas sebab depa mana pernah pakai otak...

      ...kalau orang umno pun mungkin juga, sebab urat keotak tersumbat dedak....


      Delete
    5. Metafora simple pun tak paham...mcm mana la nk faham tipu muslihat bijan?? Mcm isu 1mdb tu mmg rumit setakat iq mcm 8.36 mmg takkan dapt faham la gamaknya

      Delete
    6. Patut la senang kena kencing puok umno.benda simple pun tak paham.agaknya ramai yang kena tipu sb ayat bijan spin sikit je pakat angguk.aduhhhhhhhh

      Delete
    7. 8.36 Tak sekolah g sekolah ke dulu kocik kocik.

      Delete
    8. Metofora, sindiran, perli, kiasan pon tak paham. Kena kencing pon tak paham. Bodo piang , patut la dapat BR1M rm500 pon happy sepanjang tahun.

      Delete
    9. PH dah nak melingkop dah...akan berbaling kerusi sebelum PRU....parti cap Munge semakin layu....

      Delete
    10. Penyokong bn memang bodoh....guna kepala lutut utk berfikir.... ijan tipu pun dia tak faham.
      Spesis ini dia pandai mencarut saja saperti wak simen kihkih..kihkih...
      Dah otak 'kurangcerdik' nat wat camna?.......nasib orang melayu percaya cakap bn...

      Delete
    11. alhamdulillah, halalkan ye pahala2 puasa korang yang sesedap rasa maki orang lain. terima kasih banyak2 kerana sudi menderma walaupun tengah lalai dengan ego seolah diva.

      Delete

    12. ...alahai bangangnya ko 1212....

      ....apa kata petang nanti ko pi telanjang kat bazar ramadan....

      ....nanti ramai la dok maki ko..


      .....banyak la pahala ko dapat....


      Delete
    13. Itu bukan maki
      Itu fakta
      Kalau kita panggil pak pandir tu bodo , maki ke walhal mmg dia bodo
      Mankok laaa

      Delete
  10. BN menang rakyat senang, senang dirampok ditipu dan disamun oleh penyamun UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penyamun Dapigs ..............kena kencin Dapigs....

      Delete
  11. Saya cadangkan supaya membaca komen TMJ dlm FBnya.
    Tukar Kjaan skramg, kurang masaalah kita,semua.

    ReplyDelete
  12. Dia mari dah. Juara copy paste yang tak de kena mengena dengan artikel tuan budin

    ReplyDelete
  13. Harga Minyak Donia jatuh teruk USD 46



    PETRONENAS MODAL KOREK LOBANG MINYAK USD 35 ( SELEPAS TOLAK RASUAH DAN KONISYEB )

    UNTUNG SATU TONG USD11


    Iran korek myk kos baru USD 18DOLLAR TAKDE RASUAH DI NEGARA SYIAH

    HABISLAH PETRONENAS.... KEMBALI DI.AMBANG BANKRUPT


    HASIL.MINYAK TURUN MAKNA BAJET NAJIB TURUN MAKNA DEDAK TURUN MAKNA PWRBELANJAAN LRT MRT TURUN MAKNA HARGA SAHAN TURUN MAKNA MODAL RAKYAT TURUN MAKNA GDP TURUN MAKNA GAJI PENJAWAT AWAM TURUN MAKNA EKONOMI TURUN .

    HANTA SATU NAIK... ORG MISKN BERTAMBAH RAMAI NAIK.. HARGA BARANG NAIK


    GST PUN NAIK 11% !!!


    BAJET NAJIB LARI BILA MINYAK DONIA JATUH DEK KE TAMAKAN SAUDEE WAHABEE GILABABEE WALJAMAH


    DARI JUNE HINGGA NOV kerajaan sesak duit... PWTRONENAS KENA JUAL SAMA PERTAMINA INDONESIA..

    KEMBALIKAN WANG 1MDB 20B MANA PERGI?...

    MACAM NI KA DATO JO KFC URYS EKONOMI? DATO SILVer HAIR URUS BNM? DAN KSU BEBALWANGAN URUS BAJET NEGARA?


    APA BODOH 3EKOR NI YG MENENTUKAN RAKYAT HIDUP MATI????

    MANA KENYATAAN TITM VP PAS??? SURUH ANAK BUAT DRAF KENYATAAN EKONOMI... DGN BANTUAN PEMUDA PAS YG TOLOL EKONOMI..

    JAHANAM MALAPETAKA MAKIN TIBA



    SELEPAS RAYA

    TURUN JALAN RAYA

    INI KALI 5JUTA RAKYAT

    BERSIH 5.0

    ReplyDelete
    Replies


    1. Lima juta tu termasuk segala nyamuk, lalat, semut, tikus, mengkarung, cicak termasuk juda polong jembalang pelesit Dan lain lain lain lain.


      Delete
    2. Kali ni Madey....ketua Bershit 5....tunggu la PRU macam tak yakin je....

      Delete
    3. Fuyooo....5 juta Bingai nak melalak tak keruan....Ajak Mak Lampir sekali....

      Delete


  14. Budin pulak dah jadi Pak Nujum....Laaaaa ramaunya ahlil nujum dlm PH nihhhh !!!!!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan Pak Nujum...Kaki putar alam....Spesis Rapuji Sotong...Goreng topung pun sodap....

      Delete
  15. PASAL GST DI SPINN FITNAH MCM CIPAN
    NAK DIVERT ISU KABINET BAYANGAN PAKATAN RUPANYA
    MAT SABU DI LANTIK MENTRI PERTAHANAN
    AYOO YOO DROP OUT STUDENT PERTAHAN NEGARA
    KIKIKIKIKI.. NEGARA BOLE JAJANAM INI MACAM

    KIKIKIKIKI... MENTERI PERTAHANAN DROP OUT STUDENT KAH KAH KAH.. KIKIKIKIKI..
    MENTERI HAL EHWAL AGAMA BAGI BUDAK MUJAHIT MAKIN SUBUR LA PLURALISMA. LIBERALISMA.. SYIAH DAN EVANGLISTS DI MESIA
    TOKONG DI LANTIK JADI MENTERI PENDIDIKAN. . X NAK KOMEN LU FIKIR SENDIRI... KIKIKIKIKIKIKI..

    BERAMBUSSSSS BARUA DAP@SINGAPORK..

    INI KALI LAH... KIKIKIKIKI TAK LEH BAYANGKANAT SABUN JADI MENTERI PERTAHANAN. .. KIKIKIKI..
    MELEKAT KAT MUKA LAGI BAUNYER.... KIKIKIKIKI..

    ..... lawakk lawakkkkkk... kikikikikii

    ReplyDelete
  16. Shah,

    Pasti ada sambungannya.....hahaha

    The US Department of Justice (DOJ) has confirmed that the investigation into funds allegedly misappropriated from 1Malaysia Development Bhd (1MDB) is still ongoing.

    A representative from the department however declined to comment further about the nature of the investigation, including “whether the investigation is criminal or what its scope may be”.

    Nevertheless, as the probe is ongoing, the DOJ is therefore expected to make further announcements if it finds additional evidence of wrongdoing in the matter...



    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/386173#ixzz4kVbnggrD

    ReplyDelete
  17. Berapa banyak mau sambung haaahhh..... bila mau abis la.... dialogue P Ramlee tuuu....

    ReplyDelete
  18. What kind of human beings are bijan and bikmama, they don't even have a bit of shame. They have become so senseless (langsung tak rasa malu). They think they can hold to dignity with money. Yes they can buy votes with stolen money but not their 'maruah' anymore. Shameless, pariah creatures of the world.

    RAKYAT RULE,Pergi jahanam dgn parti bangsawan/mullah brahmin

    ReplyDelete
  19. Din, undi Melayu saja yang akan menentu hala Najib dan geng. Jangan-jangan, ada orang bagi BRIM sikit, bagi RM100, sebungkus nasi dan T-shirt, dah cukup "beli" undi Melayu.

    ReplyDelete
    Replies


    1. OK lah, lain kami bagi dlm bentuk zakat .,.asnaf B40....setuju?

      Atau ko boleh cadang apa2 istilah lain

      Delete
    2. Duit boleh beli melayu..malu jgk kdg2 bila fikir blik

      Delete
    3. Org apaboleh beli dg duit

      Doj pun mahathir beli dg duit

      Tapi duit mahathir tak boleh beli org UMNO atau PAS


      Delete
  20. Akan datang cukai apa lagi yang akan diujudkan....mungkin juga cukai kepala, cukai era penjajahan.....

    ReplyDelete
  21. 13.35
    berapaaaa banyak punya mungkin laaaaaa... kalau tak ada isu nak tambah keling jual botol pun bole tambah daaaaaa... itu dialog p ramli laaa.....!!!

    ReplyDelete
  22. Rakyat Malaysia kali ini kalau x berubah sikap dan mentaliti utk UBAH pemerintah.....teruskan saja masa depan anda serta keturunan anda di bawah genggaman umno.....dan jangan merungut lagi, terima sajalah takdir!

    ReplyDelete
  23. sederhana saja saya berani katakan bahawa ds hisham n ds zahid amat tidak serasi dgn rosmah mansor.

    keluarga besar pernah merayu kpd najib agar mengawal isteri nya tapi d tolak mentah2.

    tiada pilihan lagi bahawa utk mengenyahkan mek semah ini drpd terus mempengaruhi pentadbiran Negara, maka najib wajib d korbankan.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ini yang dikatan martabat Sufi karamah tahap wali sogo tahu petkara yg ghaib !!!


      Delete
    2. Aamin.
      ALLAH maha penyayang mendegar rintihan Rakyat teraniaya.
      Makin dibendung media,makin jelas dan,makin nampak Mungkar, makin busuk Tahik Low
      Mana mungkin UMNOBNPAS lawan kuasa ALLAH?

      TAKLAMADAH,
      INIKALILLAH,
      INSYAALLAH.
      SAMANLAH

      Delete
    3. ANON 15:56,

      saya memberi pendpt n membuat telahan berdasarkan pertemuan2 saya dgn mereka yg terbabit.

      ia nya bukan cakap2 kosong.

      Delete
  24. Dari dulu melayu gian benar dgn pungkuk keling. Ksn keling, mof keling, kp kastam keling, sib baik piem dah tak lg keling tp bininya pulak suka keling. Dah nama keling mentaliti ceti la dibawanya... cukai... saman. Undi la lg keling, bangang punya melayu

    ReplyDelete
  25. Budin tentu banyak masyuk kan. Tok wan banyak duit tu. Kastam dah sebut batal yg kau menyebuk buat propa apa kes?

    ReplyDelete
  26. Puak cacai haprak mcm tak hormat bulan puasa
    Kerja mengumpat mengeji saja sepanjang masa
    Ikut nafsu serakah, udah tak fiikir pahala & dosa
    Akhirat kelak siap lah korang kena dera & seksa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak komen komplen pun biarlah berpada
      Ini sampai hal peribadi dlm kain depa persenda
      Itulah akibatnya bila pendidikan agama tak ada
      Ditambah pulak dengan nipis nya iman di dada

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

      Delete
    2. Kita ni bukannya apa, sekadar ingin nak nasihat
      Sebab dok tengok cai2, ramai yg jahil dan jahat
      Tak kan lah tak nampak Matdey punya muslihat
      Tak takut kah nanti, nak masuk dlm liang lahad

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

      Delete
  27. Kera cikah kahkahkah Mai dah...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...