Wednesday 28 June 2017

SIAPA APANDI ALI? BUKANKAH BELIAU JUGA PEGUAM NEGARA YANG BERSIFAT POLITIK?

Reaksi Peguam Negara, Apandi Ali yang menyifatkan saman sivil Jabatan Kehakiman AS atau DOJ sebagai bermotif politik, bukan saja memualkan, tetapi hanya menambahkan lagi ketidakyakinan rakyat terhadap beliau.

Alasan beliau bahawa saman itu bermotif politik adalah disebabkan DOJ tidak pernah membuat sebarang permohonan rasmi kepada Jabatan Peguam Negara untuk mendapatkan sebarang keterangan atau maklumat lanjut berhubung tuntutan yang mereka kemukakan.

"Jika mereka minta sebarang maklumat berkaitan 1MDB, adalah menjadi tangggungjawab kita memberi bantuan.

"Jadi, saya rumuskan tindakan DOJ itu adalah bersifat politik," kata Apandi.

Wahh...senangnya bagi alasan!

Kenapa Apandi tidak menjawab berdasarkan fakta undang-undang, tetapi mirip seorang ahli politik?

Sebenarnya, kenyataan Apandi itu sendiri lebih bersifat politik untuk melindungi semua pihak yang terkait dengan skandal 1MDB dengan beliau nampaknya sanggup membutakan mata dan hatinya terhadap semua fakta yang selama ini terbentang terang-terang di depan mata.

Lagi pula, kalau benar saman DOJ itu bersifat politik, kenapa bantahan secara rasmi terhadap Amerika Syarikat tidak segera dilakukan atau setidak-tidaknya memanggil Dutanya di Malaysia untuk menyuarakan bantahan?

Walaupun Apandi adalah Peguam Negara, tetapi lantikan beliau tidak diragui turut bersifat politik kerana ia berlaku secara tergesa-gesa dan mengejut hanya beberapa jam setelah Gani Patail dilucutkan jawatannya ketika mengetuai Pasukan Petugas Khas untuk menyiasat berkaitan 1MDB.

Kalau bukan bermotif politik, apakah tujuan lain perlantikan beliau sebagai Peguam Negara secara tergesa-gesa dan mengejut itu?

Apakah yang boleh kita harapkan daripada beliau jika lantikannya sendiri daripada awal sudah bersifat politik?

Motif politik Apandi di sebalik kenyataannya itu juga terserlah dengan kononnya Jabatan Peguam Negara sedia memberi bantuan jika diminta oleh DOJ.

Dalam hal ini, apakah Apandi telah lupa bagaimana beliau telah menolak sebanyak dua kali permohonan Peguam Negara Switzerland untuk mendapatkan bantuan perundangan bersama atau MLA untuk menyiasat berhubung penyelewengan dan penggubahan wang haram yang dikaitkan dengan dana 1MDB?

Jika jujur untuk menegakkan keadilan dan takutkan Tuhan, kenapa permintaan Peguam Negara Switzerland itu ditolak mentah-mentah?

Kenapa sampai dua kali permohonan pun tetap ditolak juga?

Mengapa hanya setelah DOJ memfailkan saman, baru Apandi cuba bermurah hati kononnya sedia memberi kerjasama jika diminta?

Apakah tidak mungkin jika DOJ juga meminta bantuan untuk melengkapkan penyiasatan atau sebelum memfailkan saman, ia juga akhirnya akan ditolak sama seperti yang dialami oleh Peguam Negara Switzerland?

Jika Apandi dengan mudah menolak saman DOJ dan menyifatkannya bermotif politik, kenyataan beliau itu juga bersifat politik dan semata-mata bertujuan melindungi orang yang melantiknya melalui kuasa politik.

Lalu, apa lagi tugasnya kalau bukan, "You help me, I help you"? (ShahbudinHusin 28/06/2017)

130 comments:

  1. KUALA LUMPUR: Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang sepatutnya meminta anak beliau Penang Official 1 (PO1) meletak jawatan berhubung kes rasuah yang dihadapinya sekali gus orang lain akan melihat tuntutan Kit Siang secara serius. Setiausaha Akhbar Perdana Menteri, Datuk Seri Tengku Sariffuddin Tengku Ahmad, berkata Kit Siang juga seharusnya berhenti menggunakan isu lain untuk mengalihkan perhatian rakyat daripada isu skandal forex Bank Negara.

    Kalau PO1= Lim Guan Eng, maka MO1 sudah tentulah Najib....kan kan kan.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lim beli rumah ambik LOAN bank. Beza harga rendah banding harga tolol pasaran yg dibtentukan tuhan umno jabatan peniliain


      Najib beli berlian tak pakai loan bagi rismah.. Pakai duit curi


      Ini beza penyamun dan pembeli bona fide purchaser


      Delete
    2. DoJ: isunya bukan siasatan atau undang undang Amerika tapi keghairahan PH
      Posted on Wednesday, June 28 @ 07:30:08 MYT
      Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol


      Analisis Isu "

      Assalamualaikum,,

      Surat terbuka TGHH menyentak hampir semua orang yang selama ini leka dengan keghairahan mahu mensabitkan Najib dengan salah urus 1MDB.Keputusan PAC terutamanya mengenai tidak adanya Najib dalam senarai tertuduh kerana ketiadaan bukti tidak diterima oleh kebanyakan penuduh tegar yang diketuai oleh Mahathir.Sekalipun kenyataan itu dikeluarkan sendiri oleh naib pengerusi PAC, Dr.Tang Sing Giow, MP DAP tetapi oleh kerana ianya tidak mengikut selera PH, maka ia tidak diterima.

      Tiba tiba bila DoJ menjalankan siasatan mengenai salah urus 1MBD, ramai pula yang melompat kegembiraan.Walaupun DoJ tidak mengaitkan Najib tetapi Mo1 yang digunakan oleh DoJ mendapat reaksi positif dari PH, mereka tetap mahu mensabitkan Najib dengan 1MDB.

      Inilah makna sebenar kepada kata kata TGHH bahawa kita patut menerima keputusan siasatan dalam negeri walaupun buruk mana sekali pun daripada t meminta pihak luar meneruskan siasatan untuk mensabitkan sesuatu yang tidak boleh kita buktikan kepada penyiasat dalam negeri.

      PAC ialah badan penyiasatan dalam negeri yang tidak diterima keputusannya tetapi DoJ ialah badan asing yang menyiasat sesuatu yang tidak ada kena mengena dengan negara kita, tetapi merasakan mereka saja betul, PH dengan pantas menerima keputusan DoJ sebagai betul, lapuran DoJ menyebut Mo1 maka cepat cepat PH menekan Najib dengan soalan siapa Mo1?

      Itulah keghairahan PH untuk mensabitkan Najib dengan 1MDB sekaligus mahu menggunakannya sebagai modal meraih undi di PRU 14.Dalam keghairahan itu kita juga mendengar bagaimana beberapa wakil PH telah terbang ke Amerika menemui DoJ dan dalam pertemuan mereka ini tersebar cerita bagaimana nama Najib dibawa bersama untuk dimasukkan ke dalam keputusan DoJ, cuma sehingga kini masih belum ada nama Najib, tapi mereka masih belum berhenti berusaha.Tetapi siapa tahu Mo1 itu mainan PH dan DoJ?

      Saya percaya sesuatu mengenai ini sudah sampai ke pengetahuan TGHH sebab itu beliau menulis surat terbuka khusus untuk parti parti PH yang sedang berada dalam mood terlalu ghairah sekarang ini.Perlu juga diingatkan TGHH bagi yang mengenali beliau bukan jenis manusia yang suka cakap sia sia.Setiap sepatah perkataan yang disebutnya satupun tiada yang sia sia.Kalau dulu dia bercakap mengenai calon PKR yang jual pil kuda, memamg betul dan kalau sekarang ini beliau mengingatkan agar jangan jual kehormatan negara dengan mengundang campur tangan asing, maka perlu diberikan perhatian, jangan sampai menyesal nanti.

      Pendaknya, surat terbuka TGHH sebenarnya satu ingatan agar jangan jual kehormatan negara, sebelum memuji DoJ sebagai badan yang tak boleh dijual beli, terima PAC terlebih dahulu, apatah lagi PAC diketuai oleh ahli pembangkang juga.Tak perlu memuji DoJ lebih lebih konon, kerana disebalik semuanya itu mereka sangat berminat untuk campur tangan kalau diundang dan ada yang boleh menguntungkan mereka.

      Itu ingatan TGHH kepada semua, urusan negara kita biar kita urus sendiri,1MDB cuma satu dari 1001 macam kepincangan BN buat masa sekarang, jadi kenapa fokus kepada 1MDB semata dan lupakan yang lain?

      "

      Delete
    3. Saya yakin kalau menurut idea anon 904, tidak keterlaluan bahawa hampir semua MO1 setiap negeri di Malaysia, malah menteri2 & pegawai2 tinggi perlu membuat perkara yg sama. Itu jika siasatan & undang2 dilaksanakan mengikut kehendak yg benar!!!

      Delete
    4. Jgn jual negara...?
      Bukan Malaysia dah nak jadi salah satu province negara China ke...???

      Delete
    5. Kau tulis banyak2 tu siapa wakil PH yang pergi jumpa DOJ???

      Bila dia pergi???

      Pegawai mana yang dia jumpa???

      Kalau tak ada bukti main ikut tulis je samalah dengan ayatullah Hadi pro syiah!!! Tulis ayat al-Quran bagai tak ada kaitan pun dengan kes 1mdb!!!

      Apa kau ingat kami semua bodoh macam walaun PAS dan UMNO ke???

      Delete
    6. SAYA cuba mengagak bila agaknya Datuk Zaid Ibrahim berdoa kepada tuhannya? Bila saatnya?

      Demikian pertanyaan dilontarkan Ahli Parlimen Pasir Mas, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz menerusi laman facebook, malam tadi ekoran catatan Zaid di twitter berhubung insiden membabitkan pesawat AirAsia Airbus A330 dari Perth ke Kuala Lumpur pada pagi kelmarin.
      Berikut tulisan Nik Abduh.

      Saya cuba mengagak bila agaknya Dato Zaid Ibrahim berdoa kepada tuhannya? Bila saatnya?

      Di dalam al Quran di banyak tempat, Allah menggambarkan saat kegetiran terumbang-ambing dibadai gelora besar di tengah lautan (apatah lagi kalau di langit tinggi seperti kes penerbangan AirAsia semalam), seluruh penumpang kapal yang tak pernah ingat Allah pun akan mengangkat tangan berdoa memohon pertolongan dan pembabasan daripada kecelakaan.

      Ia adalah fitrah manusiawi yang tersembul keluar dari dalam diri manusia hatta mereka yang hidup penuh alpa daripada mengingati Allah sekalipun. Saat bersabung nyawa disapa takdir alam milik-Nya adalah saatnya Allah tunjukkan kepada manusia hakikat kehidupan. Mereka perlukan Allah. Allah-lah empunya langit bumi dan segala kejadiannya.

      Saya doakan saatnya nanti, fitrah Dato Zaid Ibrahim akan tersembul keluar. Biar Allah tunjukkan dengan hikmat-Nya bahawa untuk menagih harapan hidup dan umur lebih panjang, dia akan dipaksa fitrahnya untuk turut berdoa kepada tuhannya.

      Setakat ini, jawaban yang saya dapat ialah mengapa ada juga Melayu muslim yang begitu marah dan bencikan PAS. Ya, kerana PAS mengajar ahlinya untuk sentiasa BERDOA semoga PAS berjaya mara ke Putrajaya nantinya.

      Orang berpuasa di bulan Ramadhan akan merindui doa. Orang tak puasa memang sah akan menolak doa. Saya tak jumpa lagi kes orang puasa tolak doa. Mungkin ini kes pertama?

      Delete
    7. TGHH memberi nasihat yg betul supaya kita tak ulang kesilapan pemimpin empayar islam dahulu yg buat taik dan kemudiannya ada pemimpin lain yg ghairah nak tumbangkan pemimpin korup ni mula bersekongkol dgn kuasa musyrik. Kuasa musyrik dah mmg membenci Islam dan umatnya. Diberi pula peluang besar. Kita sendiri pun dah terkena bila Johor bersekongkol dgn Belanda utk kalahkan Portugis. Apa hasilnya? Melaka menjadi pula milik Belanda, jumlah perajurit Islam melayu gugur bukan sikit kerana menyangka Melaka akan dimiliki semula.

      Jd kita jauhi kuasa asing Amerika dan Israel.

      Begitu juga kuasa China mesti pihak pemerintah jauhi sbb mrk juga kuasa musyrik yg rakus meluaskan jajahan melalui cara halus dan licik iaitu cara labur dan pinjamkan duit yg byk sehingga kita tak mampu nak bayar. Akhirnya perangai Along akn muncul dgn taring mahu meragut kuasa umat Islam di tanahair ini. Ingat China bg duit free tu takda niat tersirat? Bodoh benarlah China. Mrk suka sgt negara kecil yg tersepit tambah2 lg negara Malaysia jni terletak dlm MIDDLE KINGDOM impian China.

      Allah larang sekeras kerasnya kita berbaik dlm hal masa depan umat islam.

      Berkawan sekadar kerjasama biasa dan kedamaian shj yg dibenarkan. Kalau meminjam pun mesti pd jumlah kecil yg boleh diurus pd bila2 masa tp bukan spt hari ni dgn China yg amat merbahaya.

      Kalau Najib dah tak tau mcmna nak tadbir keewangn elok benar turun dr jwtan sensitif PM tu. Cukup2lah dah nikmati glamour dgn jwtn politik tertinggi tu. Boleh lah serah pd org seterusnya. Apa guna rosakkan negara dan haru birukan rakyat.

      Delete
    8. PERHATIKAN siapa yang jadi agen Sarawak Report untuk tadah beg James Bond kutip crowdfunding di Malaysia bagi mencari dana untuk lawan Presiden PAS di Mahkamah London.

      Yang bantu itulah mereka yang manusia sehati dan sejiwa dengan Sarawak Report untuk berkonfrantasi dengan perjuangan Islam yang didukung PAS di Malaysia.
      Angka £30,000 tak sukar untuk dikumpulkan oleh Sarawak Report kerana kufar dan yang sewaktu dengannya akan bersatu hati bagi menentang Islam dan perjuangan Islam. Kalau tak cukup, boleh minta dengan deretan nama-nama besar tauke barat dan Yahudi yang kaya raya. Angka sebanyak itu sekadar celah gigi saja.

      Mereka yang sayangkan Islam perlu melihat bahawa fitnah 90 juta ini bukan ditujukan kepada batang tubuh Presiden PAS seorang diri dan bukan juga kepada parti PAS kerana namanya PAS tetapi kerana peranan yang dimainkan oleh PAS sebagai benteng Islam di bumi Malaysia. Maka kerana itu imej PAS perlu dirosakkan. Fitnah ini ditujukan kepada PAS kerana perjuangan Islam. Berjaya merosakkan imej PAS bermakna berjaya merobohkan sebahagian dari benteng Islam yang berdiri teguh di Malaysia. Kalau PAS sebuah parti sekular, pastinya PAS tak akan berhadapan dengan fitnah yang jijik ini.

      Tapi begitulah sunnah Allah. Dalam perjuangan getir ini, kalau kita merasa sakit maka musuh kita juga merasa sakit. Lebihnya di pihak PAS kerana kita ada Allah sebagai tempat berharap, apa yang mereka tak harapkan.

      Kalau kita disindir tadah tin Milo, mereka pula tadah beg James Bond! Pokoknya kutip derma dari publik juga. Maknanya mereka pun sakit juga. Kalau kita tak tidur malam, apa kurangnya mereka.

      Jangan ingat PAS ini parti Tok Lebai yang ahlinya 'orang darat' kilas kain pelikat berselipar Jepun. Bunyi Mahkamah London pun dah kecut perut. Nak jijak kaki di London pun sesat kebarat, apatah lagi nak failkan saman!

      Untuk Rekod Presiden PAS pernah menang kes saman lawan Daily Mirror, sebuah akhbar berpangkalan di London pada tahun 2007 apabila akhbar yang berpangkalan di London tersebut menyiarkan gambar Presiden PAS dan mengaitkan Tuan Guru Presiden dengan beberapa siri keganasan dan pengeboman di United Kingdom. Akhirnya Daily Mirror terpaksa bayar ganti rugi dan mengemukakan permohonan maaf. Mungkin Sarawak Report miss dengan rekod ini.

      Delete
    9. Kita setuju Tun Mahathir menentang Najib dan menjatuhkan UMNO/BN. Tetapi meletakkan Mahathir sebagai pimpinan utama dalam gerakan untuk jatuhkan BN suatu yang silap. Dia tidak pernah meminta maaf atas kesalahan lalu. Memang dia bukan kleptokrasi tetapi dia juga penyangat yang telah merompak wang rakyat sebelum ini. Adakah kerana dia nak jatuhkan Najib kita boleh maafkan dia sedangkan dia tak pernah BERTAUBAT. Islam ajar kita maaf orang yang bertaubat. Bukan saya kata tapi report daripada parti BERSATU sendiri.

      Delete
    10. Islam ajar kita untuk berwaspada dengan bukan Islam yang menentang Islam. Jika orang Islam bersama mereka, walaupun ada PHD... akan bodoh mengambaikan agama sendiri. Oleh itu bersamalah parti Islam tolak pemikiran sekular dan liberal oleh parti AMANAH atau UMNO

      Delete
    11. Tulis panjang panjang baik buat surat khabar...komen pendek2 je dol..tak de masa nsk baca..PAS PIS PUS..

      Delete
    12. 11.18....ape bukti tun madey penyangak?
      Ini kes SR lawan PAS...bukan kes kafir lawan islam....orang kafir tak hormat orang islam kerana orang islam sendiri merompak dan bersubahat dengan perompak...
      Kalo hj hadi difitnah baham 90 jota kenapa hj hadi tak saman Husam Musa?...hik2 bodosnye macai...

      Delete
    13. Dengar cerita, kekayaan yang dimiliki oleh anak Tun Mahathir Mohamad, Tan Sri Mokhzani, Mirzan, Datuk Seri Mukhriz dan Datin Paduka Marina melibatkan pemilikan dengan kira-kira 488 syarikat dan itu adalah satu jumlah yang banyak.

      Hasil laporan dari Exco Armada PPBM, Abd Wahazir Abd Wahabi, kini pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan meneliti kekayaan mereka untuk melihat sama ada wujud perbuatan rasuah dan salah guna kuasa sebelum disiasat.
      Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Azam Baki berkata, pihak agensi itu perlu meneliti maklumat berhubung perkara itu yang disifatkan kekayaan luar biasa yang dimiliki mereka.

      Beliau berkata, pihaknya telah menerima aduan berkaitan isu tersebut namun beliau enggan mengulas mengenai perinciannya.

      "Kita perlu melihat perkara itu terlebih dahulu. Jika kita dapati benar wujud kesalahan rasuah dan salah guna kuasa baru siasatan akan dijalankan untuk tindakan selanjutnya.

      "Selebihnya, saya tidak mahu memberi sebarang komen mengenai perkara ini," katanya.

      Abd Wahazir telah menyerahkan senarai nama syarikat dimiliki oleh keempat-empat anak bekas Perdana Menteri itu kepada pihak SPRM untuk diteliti.

      Syarikat-syarikat itu sehingga kini masih beroperasi dan mereka ada kaitan menerima tender-tender kerajaan.

      Dalam pada itu, Abd Wahazir serta rakan-rakannya juga dikatakan telah berjumpa dengan Mahathir sendiri beberapa bulan lalu namun beliau menafikan perkara tersebut.

      Delete
    14. Inilah jadinya apabila terlampau mengikut cara pemikiran parti rasis dan cauvinis DAP yang sememangnya telah amat jelas tidak suka orang Melayu dan Islam, yang mana baik atau tidak baik pun sudah tidak tahu membezakannya lagi.

      Tidak menghairankanlah apabila PAS mendedahkan tahaluf siyasi antara PAS dan Pakatan Rakyat terbatal disebabkan timbulnya kesedaran bahawa gerakan Evangelis Kristian semakin terserlah dalam parti rasis DAP dan hal ini bakal merugikan Islam.

      Jelas gerakan Evangelis Kristian semakin terserlah dalam DAP apabila Naib Pengerusi Kebangsaan DAP, Senator Dr Ariffin Omar berpandangan bahawa tiada apa yang perlu dirisaukan jika negeri Pulau Pinang di bawah kerajaan parti rasis dan cauvinis DAP menjadi Bandar Kristian.

      Ariffin mengatakan demikian ketika menjawab persoalan yang ditimbulkan oleh Senator Tan Sri Dato’ Seri Dr Ibrahim Abu Shah, yang menimbulkan perbahasan mengenai aktiviti evangelisme dalam negara.

      Parti yang di bawah pimpinan pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang itu baru-baru ini dilanda kontroversi kerana pendedahan yang membongkar terdapat dakyah Evangelis Kristian dalam agenda politik mereka.

      Isu ini timbul setelah seorang pakar akademik kajian politik, Dr Kamarul Yusoff, mendedahkan isi kandungan buku ‘Becoming Hannah’ yang ditulis ahli DAP, Hannah Yeoh merangkap ADUN Subang Jaya dan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor.

      “Sedarkah kita bahawa tatkala DAP melaung-laungkan supaya urusan politik dipisahkan daripada urusan agama, pemimpin DAP sendiri sebenarnya sangat giat mencampurkan urusan politik dengan urusan agama?

      “Dan sebuah buku tulisan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri Subang Haya, Hannah Yeoh, bertajuk “Becoming Hannah” (“Menjadi Hannah”) adalah salah satu bukti nyata mengenainya,” kata Kamarul Zaman.

      Rekod Hansard perbahasan yang berlangsung pada 19hb April 2017 di Dewan Negara itu turut mencatatkan Ibrahim Abu Shah mendedahkan perihal Pulau Pinang yang mempunyai komuniti Evangelis Kristian yang pesat berkembang serta mempunyai hubungan rapat dengan gerakan Evangelis Kristian dunia.

      Selain daripada itu, beliau juga menyentuh tentang satu cadangan yang dikatakan dibuat pada tahun 2011 untuk menjadikan Pulau Pinang, Bandar Kristian dan Kristian ‘agama rasmi’ negara.

      Ariffin kemudiannya mencelah dengan berkata, “Apa salahnya kalau Penang hendak dijadikan Christian City, kena ubah Perlembagaan Pulau Pinang.”

      Susulan itu, kenyataan Ariffin itu telah mencetuskan kontroversi dan dikecam. Namun jeliknya sikap parti rasis dan cauvinis DAP ini gemar memutar belit kenyataan. Ini dapat dilihat apabila Ariffin menafikan beliau menyokong pembentukan sebuah bandar Kristian di Pulau Pinang.

      Malah beliau menyifatkan mereka yang tergamak untuk mempercayai tuduhan tersebut kononnya disifatkan tidak berkeupayaan dari segi intelek untuk membincangkan mengenainya.

      Ariffin berkata, beliau kononnya sebenarnya bertanya soalan retorik untuk mencabar dakwaan Ibrahim Abu Shah mengenai gerakan membentuk ‘bandar Kristian’ di Pulau Pinang.

      “Ia agak konteks sama sekali. Mereka katakan saya bersetuju untuk mengadakan bandar Kristian. Apa yang saya katakan dengan cara yang menyindir bagi menunjukkan individu yang tidak cukup intelektual.

      “Apa yang beliau maksudkan bandar Kristian? Tiada bandar Kristian di dunia ini. Dan jika ada pihak yang mahu menubuhkan bandar Kristian, perlu ubah Perlembagaan,” kata Ariffin.

      Delete
    15. Bersempena ulang tahun kematian Almarhum Datuk Fadzil Mohd Noor pada 23 Jun 2002, hari ini, 23 Jun 2017, beberapa pemimpin AMANAH kelihatan mencoretkan semula pengalaman peribadi mereka bersama Almarhum, sudah tentu bersama niat tersirat untuk menunjukkan bahawa perjuangan mereka adalah selari dengan perjuangan Almarhum.

      Seperti yang pernah saya beberapa kali sebutkan sebelum ini, perjuangan Almarhum Datuk Fadzil Mohd Noor sebenarnya adalah jauh berbeza dari perjuangan AMANAH sekarang, kerana Almarhum nyata mempunyai ketegasan mempertahankan prinsip perjuangan parti yang Almarhum ketuai, khususnya yang membabitkan agenda perlaksanaan syariat.
      Almarhum Datuk Fadzil Mohd Noor-lah yang mempengerusikan Mesyuarat Khas Jawatankuasa Harian PAS Pusat pada 7 Julai 2001 yang membuat satu keputusan penting yang mendorong DAP menarik diri dari Barisan Alternatif (BA), satu pakatan politik yang dianggotai oleh PAS, PKN, DAP dan PRM sejak tahun 1999, pada 22 September 2001.

      Keputusan penting yang tercatat kemas dalam lipatan sejarah ini adalah berbunyi bahawa “PAS tidak akan mengorbankan prinsip perjuangan dan undur ke belakang semata-mata untuk melayan kehendak Parti DAP” dan bahawa “prinsip (menegakkan Negara Islam) ini akan dipertahankan walaupun terpaksa kehilangan Parti DAP di dalam pakatan BA”.

      Ketegasan mempertahankan prinsip perjuangan parti ini dikekalkan oleh Almarhum Datuk Fadzil Mohd Noor sehingga ke akhir hayat di mana sehingga Almarhum pergi mengadap Ilahi pada 23 Jun 2002 sekalipun DAP kekal berada di luar BA sehinggalah DAP dan PAS, juga PKR, kembali bekerjasama selepas berlangsungnya Pilihan Raya Umum 2008.

      Ucapan dasar terakhir Almarhum Datuk Fadzil Mohd Noor pada Muktamar Tahunan PAS pada 31 Mei 2002 juga cukup tegas: “Agenda perlaksanaan syariat adalah agenda terpaling mulia dan maha besar yang perlu disegerakan oleh seluruh pimpinan negara ini. Ia adalah ibadah dan jihad yang paling awla (utama) yang perlu didepani oleh seluruh umat ini.”

      Pada peringkat peribadi, Almarhum Datuk Fadzil Mohd Noor pernah menulis kata-kata aluan di dalam salah sebuah buku saya kira-kira sebulan sebelum Almarhum pergi mengadap Ilahi, iaitu pada 20 Mei 2002, di mana kata-kata aluan Almarhum di dalam buku ini juga menjadi bukti jelas mengenai hala tuju terkini PAS jika Almarhum masih ada.

      Tulis Almarhum Datuk Fadzil Mohd Noor di dalam buku saya ini: “PAS sebagai wadah politik Islam dan sentiasa ke hadapan dalam soal penegakan Negara Islam telah maju setapak lagi bagi merealisasikan negara ini sebenarnya menjadi Negara Islam dengan dua buah negeri yang dikuasainya diperkenalkan Enakmen Syariah yang di dalamnya terkandung Hudud dan Qisas untuk benar-benar menepati negeri-negeri berkenaan menegakkan daulah Islamiah.”

      Jika benar perjuangan AMANAH diasaskan kepada perjuangan Almarhum Datuk Fadzil Mohd Noor, saya cabar pemimpin AMANAH menyebut apa yang Almarhum sebut ini, iaitu bahawa, jika AMANAH berkuasa, AMANAH juga akan memperkenalkan Enakmen Syariah yang di dalamnya terkandung Hudud dan Qisas di negeri-negeri yang dikuasainya!

      Delete
    16. Persoalannya, apakah benar PH alternatif terbaiknya? Maklumlah, ada orang yang berfikiran sekular berpandangan tokoh-tokoh ekonomi yang lincah dalam PH mampu mengubah nasib mereka. Mereka mudah terpesona dengan manusia yang mampu beretorik dengan teori-teori ekonomi. Kalau nak ikut pandai bercakap, BN sendiri dipenuhi oleh pakar-pakar ekonomi. Tetapi apa yang berlaku ialah rasuah, penyelewengan, kronisme, nepotisme dan tembolok sendiri. Justeru, janganlah mudah terperangkap dengan manusia petah bercakap seolah-olah menjuarai isu rakyat.
      Alternatif sebenarnya ialah PAS. Hujahnya ialah rekod pentadbiran kerajaan PAS baik di Kelantan, Terengganu dan Kedah. Lebai-lebai PAS-lah menyelamatkan ekonomi tanpa termonologi dan teori ekonomi yang tinggi-tinggi. Siang berjubah malam berkain pelekat. Namun, ekonomi negeri diurus dengan cemerlang.
      Buktinya, Tuan Guru Nik Abdul Aziz memimpin Kelantan tanpa rasuah dan penyeleweng dalam tempoh yang yang cukup panjang. Tuan Guru Haji Hadi masih mampu mengekalkan penghapusan cukai pintu, tol dan sebagainya meskipun pendapatan dominan, royalti minyak dikhianati. Ustaz Azizan Abdul Razak dapat menguruskan ekonomi Kedah dengan baik walaupun kewangan kerajaan negeri sebelum beliau, dikatakan nazak; hanya dapat bertahan dengan bantuan kerajaan Pusat. Ketiga-tiga kerajaan ini bersih. Semua ini adalah bukti; bukan persepsi.
      Jelas kecemerlang ekonomi bukan kerana tali leher dan teori dari buku kapitalis. Hanya manusia yang berfikiran sekular tertipu dengan kepalsuan diri. Nasib rakyat mampu digalas oleh pemimpin-pemimpin yang tahu kepimpinan adalah suatu amanah dari Allah. Mereka ini bukan semata-mata bertanggungjawab terhadap manusia yang mengundinya, tetapi yang lebih besar dari itu ialah mereka ada keinsafan tanggungjawab terhadap amanah Allah.
      Justeru, himpitan hidup rakyat dan kejatuhan ekonomi negara hanya dapat diselamatkan oleh PAS, insya Allah. Ini bukan isu isi bakul angkat sendiri. Ini adalah satu pandangan yang ikhlas berdasarkan track recocd dan senario parti-parti politik dalam negara masa kini. Rakyat perlu berfikir secara jujur untuk menemukan jawapannya.

      Delete
    17. Kerugian sekitar AS$10 bilion dalam perdagangan mata wang yang dikendalikan oleh Bank Negara Malaysia pada tahun 1990-an memberi impak yang cukup besar terhadap rizab negara hari ini, dakwa bekas penolong gabenor bank pusat itu, Datuk Abdul Murad Khalid.

      Menurutnya, wang AS$10 bilion itu, akan meningkat nilainya dalam tempoh 25 tahun kepada AS$26.66 bilion, atau lebih RM100 bilion, jika disimpan dalam tabungan kerajaan dengan kadar faedah sebanyak empat peratus setahun.

      "Jumlah kerugian itu adalah AS$10 bilion, yang bersamaan dengan kira-kira RM40 bilion hari ini," katanya dipetik oleh akhbar New Straits Times (NST) hari ini.

      Justeru, katanya, kerugian besar dalam skandal itu a mesti disiasat oleh Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) .

      Abdul Murad berkata, penubuhan RCI tidak sepatutnya dilihat sebagai langkah politik kerana ia akan membantu mencari kebenaran dan membawa kepada penutupan skandal itu.

      "RCI mesti menyiasat untuk melihat jika terdapat unsur jenayah dalam kerugian forex," katanya.

      Delete
    18. Penasihat DAP Lim Kit Siang sepatutnya meminta anak beliau Penang Official 1 (PO1) untuk meletak jawatan berhubung kes rasuah yang dihadapinya, dengan demikian orang lain akan melihat tuntutan Lim secara serius.

      Dalam kenyataannya, Setiausaha Akhbar Perdana Menteri Datuk Seri Tengku Sariffuddin Tengku Ahmad berkata Lim juga seharusnya berhenti menggunakan isu lain untuk mengalihkan perhatian rakyat daripada isu skandal forex Bank Negara.

      “Malah, beliau sepatutnya mendedahkan salah laku (Tun Dr) Mahathir Mohamad berhubung perkara ini, yang mengakibatkan kehilangan wang pembayar cukai US$10 bilion (RM42 bilion).

      “Selepas beberapa dekad menyeru penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja, Kit Siang kini membisu dan mengadakan pakatan baharu bersama Mahathir bekas pemenjaranya – semuanya demi kepentingan politik –mendedahkan sifat sebenar beliau, mengetepikan prinsip dan integriti dan kerakusan untuk berkuasa di Malaysia,” katanya.

      Tengku Sariffuddin juga berkata, “Pada zaman ini rakyat tidak menghormati diktator, seperti Dr Mahathir yang sendiri mengakuinya atau Kit Siang yang sering menafikannya”.

      "Oleh itu sebarang kenyataan oleh Kit Siang mempunyai kepentingan sendiri dan tidak boleh dipercayai,” kata Tengku Sariffuddin.

      Menurut beliau, Lim sepatutnya berhenti daripada cuba menyembunyikan bahawa DAP mempunyai kerusi pembangkang paling banyak, “oleh itu pada hakikatnya parti itu yang berkuasa”.

      Beliau berkata DAP merupakan pemimpin pembangkang utama, maka rakyat Malaysia perlu tahu siapa yang akan dipilih Lim menjadi Perdana Menteri jika pembangkang memenangi pilihan raya umum akan datang.

      “Kit Siang mestilah telus tentang pilihannya siapa yang menjadi PM, oleh kerana rakyat perlu tahu siapa yang akan memerintah mereka jika mereka memilih pembangkang.
      “Kerajaan pimpinan Kit Siang dan DAP akan mendatangkan bencana bagi Malaysia dan rakyat negara ini,” katanya.

      Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menghadapi dua pertuduhan rasuah berhubung pertukaran status tanah dari zon pertanian ke kediaman, pembelian beberapa bidang tanah dan sebuah banglo di bawah harga pasaran.

      Delete
    19. PAS hari ini mempersoalkan tujuan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi kerugian tukaran asing (forex) oleh Bank Negara Malaysia lebih dua dekad lalu.

      Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man bertanya jika motif sebenarnya adalah bertujuan menunjukkan adanya skandal yang berkadaran dengan 1MDB semasa tempoh pentadbiran bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

      "RCI menyiasat kerugian urus niaga mata wang asing (forex) Bank Negara, persoalannya, bagaimana RCI ini boleh membawa manfaat kepada negara dan rakyat. Apakah hasil siasatan RCI ini akan dicontohi. Apakah tujuan sebenar RCI ini.

      "Apakah ini untuk menyamakan bahawa di zaman Mahathir juga ada skandal sebesar 1MDB,

      "Dan oleh kerana Mahathir terus kekal menjadi perdana menteri sehingga 2003, maka ia menjadi satu kewajaran untuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk kekal berkuasa di sebalik skandal 1MDB yang memalukan Malaysia di peta dunia?," tanya Tuan Ibrahim dalam catatan di akaun Facebook miliknya.

      Jika kerajaan ikhlas terhadap RCI ini, katanya, ia harus mendedahkan laporan umum juruaudit mengenai 1MDB yang telah diklasifikasikan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).

      "Jika tidak, tujuan RCI ini hanya bersifat politik semata-mata kerana Umno melihat BERSATU sebagai ancaman di PRU14," tambah beliau.

      Semalam, kerajaan mengumumkan Kabinet bersetuju untuk membentuk RCI untuk menyiasat kerugian tukaran mata wang berjumlah berbilion ringgit pada tahun 1980-an.
      Kerajaan juga mendakwa, pasukan petugas yang meneliti skandal tersebut mendapati wujudnya unsur-unsur mengaburi fakta-fakta tertentu.

      Pengumuman ini susulan tindakan Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat yang membuat tuntutan jenayah sivil yang berkaitan 1MDB.

      Delete
    20. Parti Generasi Baru membatalkan hasratnya untuk menyertai Pakatan Harapan sehinggalah isu-isu yang dikatakan melanda kepimpinan gabungan pembangkang itu selesai.

      Kenyataan Majlis Tertinggi (MT) parti itu hari ini menggambarkan mereka tidak selesa dengan peranan Pertubuhan Pribumi Melayu Bersatu (BERSATU) dalam gabungan empat parti itu.

      “Kami juga percaya bahawa hanya PKR yang harus mengetuai Pakatan Harapan dan calon perdana menteri haruslah datang dari PKR, dan bukannya BERSATU,” menurut kenyataan itu.

      Parti Generasi Baru sebelum ini sedang cuba dijenamakan semula sebagai Parti Bebas Rasuah (PBR) oleh bekas senator Ezam Mohd Noor yang sebelum itu memohon menyertai BERSATU selepas keluar BN.

      Parti itu bagaimanapun kemudian terpalit dengan isu kepimpinan dengan pemimpin-pemimpin lamanya.

      Ezam dalam kenyataannya pada 2 Jun lalu berkata beliau perlu kembali berjuang melalui NGO kerana penukarannya masih tidak diluluskan oleh Pendaftar Pertubuhan (ROS).

      Sementara itu, Parti Generasi Baru juga berpendapat, Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali adalah calon perdana menteri terbaik untuk HARAPAN dan mencadangkan ia diumumkan segera.

      Parti itu berkata bukan sahaja “kecemerlangan” meneraju Selangor dijadikan sandaran, Azmin juga calon paling kanan dan paling sesuai berdasarkan senario semasa politik tanah air.

      Delete
    21. Bekas naib canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof Tan Sri Dr Ibrahim Abu Shah mencabar Naib Pengerusi Kebangsaan DAP, Senator Dr Ariffin Omar untuk membuktikan parti itu tidak terkait langsung dengan gerakan Christian Zionism di negara ini.

      “Buktikan DAP tidak terkait langsung dengan gerakan Christian Zionism," kata Ibrahim, memetik laporan Umno Online.

      Pada masa yang sama, Ibrahim mahu Ariffin membuktikan segala hujah yang beliau utarakan melalui kajian ke atas beberapa buku tertentu adalah salah.

      “Buktikan bahawa segala hujah yang saya bawakan melalui buku-buku tersebut adalah salah agar semua buku tersebut tidak akan dicetak dan dijual lagi di Malaysia.” katanya lagi.

      Buku-buku yang dimaksudkan ialah The Tenth Parallel: Dispatches from the Fault Line Between Christianity, and Islam – Eliza Griswold (2010), Art of Deception: Mereka Menipu Dunia – Jerry D. Gray (2012), The Armies of God: A Study in Militant Christianity – Iain Buchanan (2010), Sang Nila Utama and The Lion of Judah: Dominionism dan Christian Zionism in Malaysia – Iain Buchanan (2015).

      Mengulas lanjut, Ibrahim yang juga ahli majlis tertinggi Umno, beliau tersentak dan terkejut dengan kenyataan Ariffin sebelum ini di Parlimen yang seolah-olah tidak risau malah menyokong sekiranya gerakan ini mahu menubuhkan bandar Kristian.

      “Saya tidak melihat kenyataan yang dikeluarkan oleh beliau adalah secara sinis atau sindiran, kerana sekiranya Pulau Pinang ingin dijadikan bandar Kristian adalah realistik kerana kerajaan negeri majoriti dikuasai oleh pemimpin parti DAP.

      “Beliau sepatutnya sedar bahawa sidang Parlimen merupakan mesyuarat yang membincangkan segala perihal negara. Ini bermakna, segala yang diperkatakan dalam Parlimen adalah perkara yang serius dan bukan main-main,” kata Ibrahim lagi

      Delete
    22. Masa hadi awang kafirkan umno dulu dia guna bukti apa?

      Hadi awang sebenar benarnya pariah.
      Tok guru pariah.

      Delete
    23. The police have arrested a man for allegedly stabbing a Muslim teenager to death on suspicion of possessing beef, an officer said on Sunday, an attack that has drawn anger across the country. Cow slaughter is banned in most Indian states whose predominantly Hindu population consider the animal to be sacred. But Hindu hardliners and cow vigilante groups have taken to enforcing the law themselves ever since Prime Minister Narendra Modi’s Hindu nationalist government came to power in 2014. On Thursday evening 16-year-old Junaid Khan was killed and three others were injured in a fight that erupted in a train soon after it left Delhi for Mathura.
      Police officer Kamal Deep Goyal said the fight started over an argument over seats in the train. A group of more than a dozen men accused Junaid and his family, who were returning home after shopping for Eid, of having beef in their bags. “They started abusing us, saying we were Muslims and traitors. They said we should go back to Pakistan,” Junaid’s brother Shakir told television channel CNN-News18. Goyal said one of the attackers had been arrested and they were hunting for others in the group. The attack was the latest against Muslims who make up about 14% of India’s 1.3 billion population. In April, a Muslim dairy farmer was lynched in Rajasthan for allegedly smuggling cows. Opposition groups have criticised Modi for failing to speak up against the violence targeted at Muslims, accusing his party of a sectarian bias. “An atmosphere of hatred and Islamophobia is being created in the country,” said Asaduddin Owaisi, the head of the All India Majlis-e-Ittehadul Muslimeen (All India Council of the Union of Muslims).

      Delete
    24. Pas naj tegakkan negara islam...Pas ni berangan...tanding 100 kerusi simple majoriti pon tak lepas...berangan nak tubuh negara uslam..klentong lebig ...lobau2 pas kuat berkhayal...
      ...

      Delete
  2. Ah pandir...tak rasa bersalah ke bg anak bini kau mkn sumber haram?

    ReplyDelete
  3. Lidah bercabang seperti ular.

    Bila Switzerland minta info melalui MLA dia tak nak bagi.

    Bila DOJ buat saman tanpa meminta maklumat tambahan (DoJ tak perlu spt Switzerland sebab terdapat pembelian aset di dalam bidang kuasanya dan memadai untuk saman sivil) maka dikatanya pula DoJ bermotif politik.

    Celakalah kau Pandi.. Tunggu ja pabila keputusan Allah jatuh ke atas engkau..

    Tak lama dah. In shaa Allah.

    ReplyDelete
  4. tunggulah..aku mesti undi pakatan!

    ReplyDelete
  5. Betul budin. Kenyataan itu dan seblmnya sgt memualkan. Malu negara. Malu bangsa. Malu agama.

    ReplyDelete
  6. sudah2 nak membohong tu wahai admin... dari yg 1st tahun lepas pun isu yg didakwa oleh DOJ tak bawa ke mahkamah US pun... hanya tuduhan tanpa bukti... yelah cerita rekaan puak2 pakatan celaka di Malaysia... pembohongan akan terus dilakukan selagi adanya melayu2 bodoh yg sanggup jadi macai DAP PKR PPBM...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Byk dedak dpt raya ni bro. Hahaha...ko raya mana...bali ker

      Delete
    2. Ko ni sampai bila nak hidup dalam biol. Kalau dah DoJ tu fitnah, suruh lah pak tiri hang MO1 tu saman. Ni tak, pak tiri yang jelas sorang penipu bersiri malah dayus dan bacul untuk mempertahankan diri terus hang sokong. Hang ni nampak sangat lebih bacul dan bengong tahap gaban. Hanya krn BR1M, maruah hang boleh dihenyak dan dipijak sesuka hati. Kesian aku kat manusia jenis macam hang ni. Hidup tak sehebat mana tapi masih terus nak menjilat pak tiri perasuah dan sorang koruptor tahap mega itu. Sadisnya...

      Delete
    3. Malangnya Malaysia ada melayu2 bangang penyokong pengkhianat lagi kaki maksiat, macam 9.24.

      Delete
    4. memang orang tak pi mahkamah lagi, tapi barang dah kena sita. bukan sita dengan air liur, sita tak boleh guna dan ambil. mana ada 2 ekor yg rapat dengan pm najib pi us dah. sekor tu ikut pi china pun dengan ikatan diplomatik.

      Delete
    5. Setuju dengan 9.45!

      Delete
    6. Anon, muhasabahlah siapa yg sebenarnya khianati Melayu. Mereka yg cinta pada kafir evengelis DAP dan rela serah pemerintahan pada mereka bukan sahaja khianati Melayu tapi juga Islam. Malang fahaman khawarij ini tertular kalangan Melayu. Mereka hanya mahu runtuhkan kerajaan tanpa peduli akibat.

      Delete
    7. Laaa...
      Adakah Mr J masih tak terkesan dgn AKUBAT pemerintahan Najib SEKARANG...?????
      Duduk gua ke haper...

      Delete
  7. Apandi Ali tak ubah umpama penjilat bontot tegar MO1. Alasan yang beliau beri bertaraf sampah, semata mata untuk survival politik tuan besarnya. Ini kah rupa dan sikap sebenar seorang yang dikatakan keturunan pahlawan Kelantan?. Sikapnya tak ubah bagai MO1 keturunan pahlawan bugis yang telah pun menggelapkan 2.6 billion duit rakyat yang masuk ke akaun peribadi.

    ReplyDelete
  8. Babee ni dulu Exco pemuda


    Skrg dia jadi APUNDEK ALI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikiiii

      Zack

      Muka dah sama.mcm d hutan
      Cuma buang misai lebat jeer

      Delete
  9. Kalau berani pru14 buat sekarang la.

    ReplyDelete
  10. Kata kata berbaur politik berbunyi begini:
    Kalu berani pru14 buat sekarang la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong!!!!!!
      Bubarkan parlimen
      Nak tunggu apa lagi

      Delete
  11. Kami di di kedah dh ada 400 000 org utk undi pakatan harapan
    Di johor siap sedia 600 000 org undi pakatan harapan
    Di perak dh tak sabar 900 000 org nk undi pakatan harapan
    Di pahang tak tahan dah nk ubah dah standby 700 000 org undi pakatan harapan
    Nogori 300 000 org nk undi pakatan harapan
    Kelantan 88% nk undi amanah aka pakatan harapan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Phoooaaatttt zakar shit sila ambil dan isi borang spr untuk bertanding di batu pahat.
      Tak guna cakap besar!!!!

      Delete
    2. Dari gua musang ke tumpat..


      Masyallah bendera amanah bersusun... Teringat zaman 90an... Bendera s46 dan tayar lama terpacak di tepi jalan logo 46.... Sudahnya pru1990 menang s46 dan pas. .

      Anwar pun tak dapet tolong.. Tq Ku Li..

      Kami cadangkan dapatkan org kuat umno Kelantan join pakatan..

      Apa? Takde org kuat? Kalau gitu redah je lah ppbm dan amanah sebab nanti ada yb pas akan lompat


      Pastikan nik Omar jadi calon.. Inilah dia klon tok guru nik acis sebenar Nik Omar! Bakal MB kelate yg boleh d terima ramai

      Delete
  12. Selangor
    Penang
    Perlis
    Sabah
    Terengganu
    Tak payah cerita la
    Semua dah 95% nk undi pakatan harapan
    Sarawak 50% cukuplah

    ReplyDelete
  13. Pandi oh Pandi

    Kalau dah bodoh janganlah tunjuk bodoh tu dikhalayak ramai...apatah lagi di alam siber.

    Kalau KEBODOHAN kamu tu sebagai sifat peribadi kamu sendiri...tak apelah...kamu sorang je yang bodoh. Tapi kebodohan kamu tu mencemar Institusi Perundangan Negara dan juga kami semua rakyat Malaysia. Boleh tak ko mulakan cakap "mengikut taksiran peribadi saya......atau ini adalah pendapat peribadi saya..." jadi kami semua taklah terpalit taik ko yang makan dedak tu.

    Woi!...kalau Obama mencuri kat Malaysia...ko nak rujuk dengan DoJ USA dulu ke sebelum ko ambik tindakan?...
    DoJ buat siasatan mengikut undang undang dalaman USA sendiri...apa perlunya nak rujuk dengan AG Malaysia? Pihak Swiss mintak MLA habuk pun ko tak layan...

    Cakap jer! Pundek lah lu Pandi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr j aka wan rosli the snakeman sila komen.

      Delete
    2. Mr J dah mati tercekik dedak

      Delete
    3. Smlm.kami balun mr.j sampai bungkus

      ...M munafik
      ...R rahsiakan
      ...Jenayah

      ... Rosnah dan Najib 127juta barang kemas

      Delete
    4. Sebenarnya Anon, lain dari benci dan nak gulingkan kerajaan tiada apa apa point dlm debat kat sini. Hanya andaian sahaja. Anehlah kalau tiada orang lapur basikal dicuri tapi tiba tiba Polis semangat tangkap dan tuduh orang curi basikal. Sama seperti DOJ, MDB baik IPIC tak pernah lapur duit di curi tapi DOJ semangat nak sita harta orang. Saman jenayah tak nak pula - kenapa agaknya? Tiada teori dan andaian ke? Dlm pada itu Jho Low yg disita harta PM pula dibabitkan. Lapuran PAC telah pun keluar dan dibentang dan di tandatangani oleh 5 ahli parlimen pembangkang. Dr Tan Seng Geow dari DAP buat kenyataan akhbar kata Najib tak terlibat. Ahli Parlimen lain diam - takan diam kot kalau PM dibabitkan? Lapuran itu juga sahkan tiada duit hilang. Bila nak taubat dan terima kebenaran? Baliklah ke adab Islam - janganlah caci dan fitnah orang. Rugi nanti....

      Delete
    5. Khairudin lapor polis khairudin di SOSMakan...aneh betul pentadbiran Najib...Sprm siasat hantar laporann Apandir jadi hakim bebaskan Najib.....Aneh betul Apandir ni...Mr J dan Najib sama aneh...najib merompak mr j jadi pembela prompak...hik4...jho li merompak mr j bisu...jilat jubo cina jho lo..

      Delete
    6. 1 mdb tahu kah duit pelaboran di luar negara di curi?...kenapa Ipic saman timbangtara?.... Duit dah bayar tapi masih nak saman?...setuju bayar sekali lagi baru tutup kes...hik3...

      Delete
    7. Anon 1423, IPIC dan MDB telahpun sampai persetujuan untuk selesaikan pertelingkahan secara bersama. Kenapa buat andaian PM curi duit? Adakah apa apa bukti yg bukan andaian?? Kalau tiada hentikanlah fitnah. Anon 1420, tak payahlah buat andaian dan spin. Khairuddin dan Matthias sama sama ke merata dunia buat lapuran palsu pasal MDB walau PAC dah siasat dan bentang lapuran. Tujuan untuk negara asing campur tangan urusan Malaysia. Kalau Khairuddin banyak bukti kenapa tak diberi pada PAC sebelum ini. Bukankah Khairuddin ini juga yg hasilkan buku 50 dalil Anwar yg kita tak percaya dulu? Beringatlah saudara - kalau tiada bukti itu fitnahlah...

      Delete
    8. EMANG BETUL.NAJIB TAK TERLIBAT

      TAK TERLIBAT ARAHKAN CURI DUIT 1MDB. BETUL

      NAJIB TAK TAHU DUIT 47JUYA SRC MASUK.AKAUN. SEBAB DALAM.AKAUN ADA 30BILLION.?KALAU 47JUTA APA SANGAT

      kalau bawak pg mahkamah tak lulus. Ada kita tahu duit 47sen masuk.akaun kalau dalam akaun ada 30 000.

      Pecayalah kami sbg lawyer bebas tahu 'lacuna' dalam sistem perundangan... Najib akan bebas..

      Tak payah bawak pg mahkamah..

      Yang perlu di tangkap CEO src dan 1mdb...

      KENAPA AG TAK TANGKAP MEREKA.. Memang Najib tak terlibat.. Jadi tangkap lah CEO SRC DAN 1MDB

      kenapa tak tangkal sebab

      IGP BAPOK PONDAN TOLOL BABEE PKMAK? ATAU AG SETAN LANCHAU BURIT BABEE PANTET HARAM?

      Delete
    9. Anon 1423, IPIC dan MDB telahpun sampai persetujuan untuk selesaikan pertelingkahan secara bersama. Kenapa buat andaian PM curi duit? Adakah apa apa bukti yg bukan andaian?? Kalau tiada hentikanlah fitnah. Anon 1420, tak payahlah buat andaian dan spin. Khairuddin dan Matthias sama sama ke merata dunia buat lapuran palsu pasal MDB walau PAC dah siasat dan bentang lapuran. Tujuan untuk negara asing campur tangan urusan Malaysia. Kalau Khairuddin banyak bukti kenapa tak diberi pada PAC sebelum ini. Bukankah Khairuddin ini juga yg hasilkan buku 50 dalil Anwar yg kita tak percaya dulu? Beringatlah saudara - kalau tiada bukti itu fitnahlah...

      Delete
    10. Nak bukti ker mr j aka wan rosli the snakeman?

      Pembuktiaan hanya boleh dibuat dimahkamah.

      Kenapa perkara ini tidak dibicarakan sedangkan laporan drp SPRM telah dikemukakan kpd pejabat AG untuk diambil tindakan.

      Knp laporan PAC telah diosakan (OSA)? Apa sebab?

      Jgn cakap besarlah mr j aka wan rosli the snakeman.

      Delete
    11. Mr j kalo doj buat saman palsu harta2 jho lo dan riza aziz dah bebas dari sitaan ler...riza boleh buat filem semula ler?...
      Lotar buruk Apandir boleh buat nota bantahan laaa kerana kaitkan najib dengan rompakan...klentong ler mr J..

      Delete
    12. PACDAH BUST LAPORAN 28 BILLION LESAP TAK DAPAT DIKESAN....PAC SIASAT KERVAKAUN PELABORAN 1 MDB DILUARVNEGARA...

      IPIC SETUJU BATAL SAMAN KERANA NAJIB SETUJU BAYAR...APE JADI BAYARAN YG DAH DIBUAT KPD IPIV
      C SEBELUM IPIC SAMAN?...

      Delete
    13. Kenapa MOF perlu bayar berbillion kat ipic kalau tak hilang duit sebab salah bayar??

      BODOH SANGAT KE TUKANG BAYAR TU SAMPAI TERSALAH SYARIKAT..????

      YANG TUKANG SAIN PEMBAYARAN TU TAK TENGOK DULU KE ??

      MAIN SIGN JE PAYMENT INGAT RM10 KE???

      atau sengaja disalah bayar???

      Duit dilencongkan ke akaun lain??

      Duit tersalah bayar tu tak nak cari dan tuntut balik ke..???

      kenapa tak buat laporan polis??

      Sebab polis malaysia tgu laporan baru depa bertindak..selagi tkda lapor asyik main tweeter la IGP kita tu

      Delete
  14. Jentera pakatan harapan dh fully 99% ready
    Bring on pru14 now

    ReplyDelete
  15. Kami dah ready
    Tak kisah guna beg james bond ka, tin milo ka.
    Yg pasti kami pakatan harapan dh ready
    Pru14 bubar sekarang.

    ReplyDelete
  16. Kami pakatan harapan rakyat dh fully ready pru14
    Kami tak perlu tunggu asperasi negaraku
    Sukan sea
    Kunjungan pm china
    Atau nbos
    We are ready pru14
    Bubar now

    ReplyDelete
  17. Pandi itu memang babi, kalau tak percaya tanyalah Samivellu atau mana-mana orang india.

    ReplyDelete
  18. ag pandi beri ulasan ikut apa yang ahli umno nak dengar dan dedakman nak guna dalam ulasan blog. dah dia tak masuk akal, boleh kata semua ucapannya memang tak masuk akal bagi orang yang guna akal. ucapan ag pendi tu untuk orang yang tak ada akal, kepala lutut di atas, fikiran tak ada pasal otak tak ada akal untuk dedak dan a9. peluru bodoh untuk dedak, blogger bangang, a9 dari ag pendi di hari raya.

    ReplyDelete
  19. Kita Komen panjang2 pun dah dah guna.....puak2 Ni semua ada hujah masing2 dengan pendapat masing2..... Yg penting bila pilahanraya umum nanti pastikan bukan umno dan BN.....insyaallah kalau menang.....biar Kita pastikan undang2 negara yg tentukan...kalau dihukum pengkhinat negara biar ke Tali gantung puak2 Ni.........tak payah berhujah lagi......undi itu penentu......takbir...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju 10:25;

      Tak perlu lagi diberikan pencerahan...
      Mereka2 yg bebal tu, makin bertingkek2 bebalnya.
      Mereka2 yg tolol tu, makin menggunung2 tololnya.
      Biarkan mereka2 yg bodoh lg suka memperbodohkan org lain tu terjun dgn A9 mereka...

      Tak guna ckp byk. Yg penting, PRU14 pastikan BN UMNO PAS berkubur terus tanpa nesan...!!!

      Delete
    2. Pecahan 222 kerusi Ahli Parlimen:

      • Perlis: 3
      • Kedah: 15
      • P.Pinang: 13
      • Perak: 24
      Jumlah di utara Semenanjung = 55
      Pecahan di utara Semenanjung = 24.8%

      • Selangor: 22
      • WP Kuala Lumpur: 11
      • WP Putrajaya: 1
      • N.Sembilan: 8
      • Melaka: 6
      • Johor: 26
      Jumlah di barat Semenanjung = 74
      Pecahan di barat Semenanjung = 33.3%

      • Pahang: 14
      • Terengganu: 8
      • Kelantan: 14
      Jumlah di pantai timur Semenanjung = 36
      Pecahan di pantai timur Semenanjung = 16.2%

      Jumlah di Semenanjung = 165
      Pecahan di Semenanjung = 74.3%

      • Sarawak: 31
      • WP Labuan: 1
      • Sarawak: 25
      Jumlah di Msia timur = 57
      Pecahan di Msia Timur = 25.7%

      Sabah & Sarawak fix deposit BN. Tp, jumlahnya cuma suku andainya di Smmnjg BN terhapus dgn jayanya.

      Pastikan BN luput terus di PRU-14, setidak2nya di Semenanjung...!!!

      Delete
  20. APANDIR OOOH APANDIR...LOYAR BURUK PALING PANDIR DLM DUNIA..HIK3...

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'uzubillahi minassyaitoonir RAJIIIM....!

      Delete
  22. OMG this moron. Dia ni bekas Hakim kalau x silap saya dan satu ketika pernah jadi Bendari umno dan calun BN.
    Bro, mana briged Baju Merah? X nak demo depan KedutaannUS kah?
    Tempoh ari sibuk mengacau perarakan Bersih.
    Masha Allah, apa nak jadi dgn segelintir org Muslim d Msia ni? Menyokong yg terang2 sdah salah demi sesuap nasi..Sedih.....
    Ibu saya yg buta huruf dan dpt membesarkan kami dgn sempurna lagi bermaruah dari seorg yg d gelar AG... Insafla...
    AG imhat US x ada kerja lain kah....
    Msia is peanut to them....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baju merah tak kisah pun ..sebab "malay always right on their own world"...yahudi yg nak jatuhkan malaysia

      Delete
  23. Kita pun sebenarnya pening dn makin hilang kepercayaan dgn badan2 berkuasa di malaysia ni...... PDRM, SPRM dan jabatan peguam Negara.......PDRM dibawah KPN khalid abu bakar yg mana siasatan 1mdb sampai skrg xtau dh siap ke belum, integriti beliau pun bole dipersoal sbb salah seorang kawan rapat keluarganya terlibat sbg tauke judi di Melaka,Sprm bawah dzulkifli ahmad yg sampai skrg kejenya tangkap ikan bilis je, ikan paus yg duduk kt depan buat2 x nampak je,skrg ni katanya xnk xcampur urusan kes 1mdb.....dan yg paling menyakitkan hati,mata dan telinga kita sbg rakyat Malaysia ialah Peguam Negara......sampai sekarang jawapan mudah beliau nk lepaskan Najib ialah tiada ape ape kesalahan dilakukan najib???!! SERIOUSLY??? tiada apa apa kesalahan??? Duit SRC RM 42 JUTA MASUK AKAUN NAJIB MACAM TU JE, DILEPASKAN ATAS ALASAN TIDAK TAHU??SEBEGITU MUDAH, AGAKNYA-AGAKNYA KALAU RAKYAT BIASA, CTH. EN ABU TIBA TIBA DPT 40 JUTA DLM AKAUN, DIA TAK TAU SIAPA YG BAGI DIA, INGAT LHDN DGN SPRM NK LEPASKAN DIA KE??SILAP SILAP X SAMPAI 24JAM DITAHAN..... TAPI NAJIB???BEBAS,...SEOLAH OLAH UNDANG UNDANG MALAYSIA XBOLE DIGUNAKAN PD NAJIB,....SEMUA TUDUHAN ATAS NAJIB FITNAH!!!..NAJIB BERSIH!!....7/8 NEGARA SIASAT 1MDB SEMUANYA DIKATA FITNAH!!!.....WOW WOW!!!!MMG HEBAT NAJIB, RAMAI MUSUH SBB NAJIB BERINTEGRITI, BERANI,PEJUANG AGAMA DAN BANGSA........ Begitulah tafsiran pemakan dedak,pencacai,pembodek UMNOJIB.....XPELAH MUNGKIN NAJIB TERLEPAS KESALAHAN DUNIA....TAPI ALAM SELEPAS DUNIA, JANGANLAH NK MENGHARAP PADA APANDI ALI, KHALID ABU BAKAR...DAN DZULKIFLI AHMAD LG..JAWABLA SENDIRI....

    ReplyDelete
    Replies
    1. AG ni bkn peguam negara...tp peguam MO1..dilantik mmg utk tujuan melindungi MO1

      Delete
    2. Tambah lagi..waima sapa pun menyiasat...akhirnya kuasa pendakwaan terletak di tangan AG...dan dia awal2 dah declare MO1 suci

      Delete
    3. Kalau jawatan AG buatlah cara AG jgn nak berlagak jadi hakim pula

      Delete
  24. Budin..sedikit kemusykilan....kita ramai org2 yg handal pasal perundangan....xder ker org yg boleh amik inisiatif challenge keputusan gomen penyamun mengOSAkan laporan audit negara..challenge lar supaya laporan tersebut dinyahOSAkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apakah kini 1 dunia cuba jatuhkan malaysia@umno???

      Apa Perlunya 1 dunia nak jatuhkan BN@UMNO??

      PENTING SANGAT KE UMNO DI MATA DUNIA???


      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    2. Dah try challenge.semua kena rejek dek mahkamah

      Delete
  25. DOJ sejak dari awal telah pun meminta bantuan daripada AG jika mereka ikhlas dalam menyiasat isu 1MDB namun sehingga kini mereka hanya berlegar-legar di luar Malaysia dan turut membelakangi perananan AG sebagai penjaga keadilan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AG = Penjaga Keadilan Negara?

      Betui ka??

      Atau dia jaga tembolok dan 'tuan' nya SHJ???

      Delete
  26. Jika berbau politik...apa lagi...halau duta negara amerika.

    Begitu juga dengan duta2 negara yg siasat 1mdb.

    Semua negara itu nak jatuhkan kerajaan kan? Masuk campur urusan negara kan?

    Tapi apsal takde tindakan? Nota bantahan pun takde.

    Baghal punya penjilat2 mo1..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pun pukul je ramai2 duta US tu...sb jahat nak jatuhkan umno,BN

      Delete
    2. Mana2 negara yg siasat 1mdb pukul je duta2 depa kat sini...

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    3. Anon, negara negara yg siasat MDB telahpun tutup kes. Tinggal DOJ. DOJ pun main dengan undang undang sita harta je tak berani nak saman jenayah. Fikir fikirkanlah. Dalam pada itu tiada pihak yg lapur duit dicuri....

      Delete
    4. Pooraahhh.....mrj pariah....

      Delete
    5. KENAPA YA DI SINGAPURA 4ORG DI PENJARA DAN DENDA SEBAB MENGURUSKAN AKAUN DAN WANG MILIK 1MDB ? FALCON BANK DI ARAH TUTUP SEBAB URUSKAN WANG CURI 1MDB

      PELIK YA..? DI MALAYSIA TIADA SEBARANG TINDAKAN. DI LUAR NEGARA WANG HARAM 1MDB TELAH BUAT RAMAI ORG MASUK PENJARA

      PELAKON TITANIC PUN KENA JUGAK TERIMA BARANG HARAM..

      SATU DUNIA SIASAT DAKWA PENJARAKAN MEREKA TERLIBAT 1MDB

      BRKAS CEO GOLDMAN SACHS PUN DI PECAT ! BALA BETUL 1MDB DI PENGERUSIKAN ANAK BABEE RAZAK

      Delete
    6. Kalau aku lah..

      tak kira pemimpin melayu atau cina kalau salah tetap salah...bukan bangsa yang tentukan kebenaran seseorang.tapi ilmu dan amalan yang dipegang pemimpin itu

      Delete
    7. Mr J nak klentong...negara mana tutup siasat 1 mdb?...

      Delete
    8. Kenapa perlu bayar berbillion kat ipic kalau tak hilang duit sebab salah bayar??..kenapa tak buat laporan polis??

      Sebab polis malaysia tgu laporan baru depa bertindak..selagi tkda lapor asyik main tweeter la IGP kita tu

      Delete
  27. Tak pun pukul je ramai2 duta US tu...sb jahat nak jatuhkan umno,BN

    ReplyDelete
  28. KAWAN KAWAN

    BARU BULAN LEPAS KAMI TAWATKAN JUALAN MURAH

    1USD MYR 4.21

    MGU LEPAS KAMI TAWARKAN LAGI

    1USD MYR 4.25

    SEBELUM RAYA KAMI OFFEEER LAGI

    1USD MYR 4.27


    HARI INI TAWARAN LAGI

    1USD MYR 4.29


    NAMPAK KAWAN KAWAN DALAM SEBELAN DARI 4.21 SKRG 4.29

    KAWAN KAWAN... DARI JUNE - NOV NAJIB SENGKEK DUIT

    TAPI SELAIN TUHAN ADA SATU YG BOLEH SELAMTKAN KITA DARI MALAPETAKA JAHANAM EKONOMI NEGARA

    IAITU


    USDOLLAR

    SATU KELUARGA SATU US DOLLAR
    AKAN BANTU KITA BILA RINGGIT TAK.LAKU !!

    TATGET 4.70 - 5.40 (3BULAN)

    - JOM SABOTAJ - sambil buit duit

    Lupakan asb tabong uji bursa bond

    Ini kali USDollar !!!

    ingat kami ingat USDollar

    JOM SABOTAJ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah mentaliti Melayu - biar hancur negara asal puas nafsu. Betullah terkaan aku - isu ini tiada kaitan dengan kebenaran atau kebaikan untuk negara. Cuma nak puaskan nafsu akibat makan hasutan. Sesiapa yg diblog ini masih belum tertutup akal sedarlah sebelum terlambat. PH tiada keupayaan tadbir dgn segala konflik dalaman. Cuma disokong kerana nak puaskan nafsu jatuhkan kerajaan - biar hancur negara.

      Delete
    2. kerajaan kleptokrat perlu dijatuhkan, by hook or by crook...

      Delete
    3. Mr J apa pasal ringgit zaman pak lah jatuh dari 3.30 (aman najib) kpd rm 4.30 skrg?

      Apa Najib dah buat sampai ringgit jahanam

      Apa Najib gagal urus Matawang Malaysia lebih teruk dari Mahathir dan pak lah?


      Apa Najib dah buat atau dah gagal?

      Di.mana kebodohan Najib dan kegagalan Najib.

      Kami pembangkang dok tengok Najib buat kerja bodo urys Matawang ribggit

      Delete
    4. Takkan lah MR J nak mintak tolong kami pembangkang naik kan kembali nilai ringgit?

      Mr j kata pembangkang bodoh tapi nak mintak tolong pembangkang..

      Apa? Ini semua salah pembangkang? Pulak dah?

      Ringgit jatuh salah pembangkang?

      Mh17 jatuh salah pembangkang?

      Heli jatuh juga pembangkang


      Rosmah dapat 127juta berlian juga dalah pembangkang


      Semua salah poembangkang????


      Siapa pengerusi 1mdb?
      Siapa menteri kewangan?
      Siapa perdana menteri ?

      Kalau gagal.letak jawatang jgn salahkan pembangkang.. Kuasa di tangan P.M

      Delete
    5. Inilah mentaliti Melayu umno - biar hancur negara asal puas nafsu serakah pemimpin.Betul lah terkaan aku - isu ini tiada kaitan dengan kebenaran atau kebaikan untuk negara. Cuma nak puaskan nafsu akibat makan dedak. Sesiapa yg diblog ini masih belum tertutup akal sedarlah sebelum terlambat. BN tiada keupayaan tadbir dgn segala konflik dalaman.Dah 60tahun melayu masih megharap bantuan. BN Cuma disokong kerana nak puaskan nafsu kerajaan - biar hancur negara JANGAN HANCUR MELAYU BIJAN

      Delete
    6. Mr J28 June 2017 at 14:37
      Inilah mentaliti Melayu - biar hancur negara asal puas nafsu. Betullah terkaan aku -

      Mr J yg hipokrit. Inilah sikap Najib dan penipu macam kamu, curi tipu curi tipu curi tipu sampai negara jadi msikin akibat terlalu banyak harta dicuri.

      Delete
    7. Mr J,kurangkanlah dakyah sempit dan taksub tu sikit. kita tidak perlu tunggu pembangkang. sekarang ini pun..negara sudahpun ke arah mengalami kehancuran ekonomi, hutang, bebanan kos sara hidup yang tinggi.dibawah pentadbiran rejim Najib kerajaan Umno/BN lah..kalau kita tidak benteras mereka skrg..negara akan hancur ke bawah Mr J!

      Sampai bila kamu mahu pertahankan bangsa melayu tipu bangsa melayu?

      Delete
    8. Agama pun melingkop...

      Delete
  29. Sekiranya MO1 betul2 dan sunggoh2 tak bersalah(guiltless) biarlah mahkamah yg putuskan. Mahkamah Malaya dlm beberapa hal juga dibawah kuasa eksekutif... jadi apa nak takut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa?? MAHKAMAH?!
      Selisih 44 malaikat. 77 Polis Syurga diketuai chip Lobai Haha akan siap siaga elakkan perkara ini. Jgn mahkamah, Ajak debat, baru nak risek2 suai kenal masalah pun lari berguyang telor.
      Asal Melayu , Islam pulak tu...

      Delete
    2. Aku nak tanya. Akan jatuh kafirkah seluruh umat islam didalam dunia ni kalau mereka tak undi pas?

      Bagi aku pas ada parti untuk para pariah pariah sahaja.

      Delete
    3. Kenapa MOF perlu bayar berbillion kat ipic kalau tak hilang duit sebab salah bayar??

      BODOH SANGAT KE TUKANG BAYAR TU SAMPAI TERSALAH SYARIKAT..????

      YANG TUKANG SAIN PEMBAYARAN TU TAK TENGOK DULU KE ??

      MAIN SIGN JE PAYMENT INGAT RM10 KE???

      atau sengaja disalah bayar???

      Duit dilencongkan ke akaun lain??

      Duit tersalah bayar tu tak nak cari dan tuntut balik ke..???

      kenapa tak buat laporan polis??

      Sebab polis malaysia tgu laporan baru depa bertindak..selagi tkda lapor asyik main tweeter la IGP kita tu

      Delete
  30. Inilah mentaliti Melayu umno - biar hancur negara asal puas nafsu serakah pemimpin.Betul lah terkaan aku - isu ini tiada kaitan dengan kebenaran atau kebaikan untuk negara. Cuma nak puaskan nafsu akibat makan dedak. Sesiapa yg diblog ini masih belum tertutup akal sedarlah sebelum terlambat. BN tiada keupayaan tadbir dgn segala konflik dalaman.Dah 60tahun melayu masih megharap bantuan. BN Cuma disokong kerana nak puaskan nafsu kerajaan - biar hancur negara JANGAN HANCUR MELAYU BIJAN DAN ROSEMAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asal melayu kena sokong tak payah pikir baik buruk phuiiiiiiii... Phuiiiiiiik mrj

      Delete
    2. Ptuiiiiiiuuuu kau j

      Delete
  31. Isteri m01 patut saman isteri m01?

    http://shahbudindotcom.blogspot.my/2016/10/rosmah-lebih-jujur-berbanding-najib.html


    ReplyDelete
  32. Kalau manusia ini dah buta mata buta hati perut bucit kekenyangan maka apa yg berlaku semua tak nampak maka tunggulah nanti dipadang mahsyar jawablah didepan Allah

    ReplyDelete
  33. Mr J...kalo laporan 1 mdb palsu loyar burok negara boleh hantar bantahan kpd doj....hik3...Apandir tak berani buat bantahan...loyar burok berani buat komen motif politik plak...

    ReplyDelete
  34. Selepas raya TURUN JALAN RAYA

    SUDAH JADI KENYATAAN !!


    WAN AZIZAH KATA HIMPUNAN BESAR BESARAN SEPT INI


    KIH KIH .... JANGAN MAIN MAIN DHN KAMI


    OBE PHONE CALL SUDAH SIAP!!!


    JOM TURUN

    ReplyDelete
  35. .
    .

    Sudah lah kes bunuh atlantuya, tak perlu pun motif..

    Sekarang nak pakai motif atas siasatan DoJ..

    Motif tak penting. Yang penting fakta.

    ReplyDelete
  36. .
    .

    Pelakun dan model serah balik barang-barang berharga tu kenapa pulak ?

    Dia orang buat begitu pun sebab bermotif kan politik ?

    Habis kalau bermotif kan politik makna nya boleh lah Rosmah memiliki cincin dan yang lain-lain buat sesuka hati..

    Orang datang raya pun jadi isu politik ..

    ReplyDelete
  37. FUUYOOOOO....

    ST REGIS ADA 41 PRESIDENTIAL SUITS KATANYA
    DAH LA BOHONG BLOGGER BUTA FAKTA LAGI
    BARU SAMBUT AIDILFITRI FITNAH DAH D'JAJA
    MAMAK KUTTY YG BERGOYANG TELO KINI
    TAK KE BABI NAMEE NYRR NI.... KIKIKIKI...

    BERAMBUSSSS BARUA DAP@SINGAPORK...

    INI KALI.. SLMT HARI RAYA AIDILFITRI


    UBAHHH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa MOF perlu bayar berbillion kat ipic kalau tak hilang duit sebab salah bayar??

      BODOH SANGAT KE TUKANG BAYAR TU SAMPAI TERSALAH SYARIKAT..????

      YANG TUKANG SAIN PEMBAYARAN TU TAK TENGOK DULU KE ??

      MAIN SIGN JE PAYMENT INGAT RM10 KE???

      atau sengaja disalah bayar???

      Duit dilencongkan ke akaun lain??

      Duit tersalah bayar tu tak nak cari dan tuntut balik ke..???

      kenapa tak buat laporan polis??

      Sebab polis malaysia tgu laporan baru depa bertindak..selagi tkda lapor asyik main tweeter la IGP kita tu

      Delete
    2. 41 bilik tak penting....siapa 23 orang yg turut betcuti?....saper tanggong?..barua cina kominis kalut...ingat najib cuti di taman nagara jer...

      Delete
  38. http://thekl-chronicle.blogspot.my/2017/06/shahbudin-husin-mabuk-ketum-stregis.html?m=1

    Link khas unyuk blogger budak budin penipu.. baru abis pose bulan raya pun nak.menipu.. puiiiiii....!!

    TAK SERIK SERIK NAK MENIPU FITNAH
    FAKTA ST REGIS PUN RAKYAT SUMA DAH TAHU
    MENIPU BELIT FITNAH AMALAN SI HARAMJADAH
    TAK KE BABI NAMEE NYER TUHHH... PUUIIII..!!!

    BEEAMBUSSSS .... BARUA DAP@SINGAPORK


    INI KALI...!!!

    ReplyDelete
  39. Peguam Negara sepatutnya menyokong usaha DOJ untuk mengembalikan harta/wang hak rakyat Malaysia yang telah diselewengkan......

    ReplyDelete
  40. Woi AG! Lu ingat kami semua bodoh mcm lu ka??! Lu lengchai tahap macai la! Hari2 lu dgn budak2 lu skali dgn taiko2 lu mau bodoh2kan kami semua! Lancau la! Aku x kisah aku punya dosa mencarut pd org mcm lu sial! Tp lu ingat di Masyar nanti jgn lu terlolong2 terpekik2 mintak hampun dari kami semua! Lu ada peluang lg skrg atas dunia! Lu sendiri pikir la! Lu angkut bawalk masuk semua duit yg taiko lu kasi dlm lubang kubur nnt pun tarak cukup maa! Lu bawak semua duit ats dunia ni tarak cukup maa!

    ReplyDelete
  41. AG tak boleh harap. All things about money....pundek pandi

    ReplyDelete
  42. PASTIKAN BN DAN UMNO TUMBANG PILIHANRAYA UMUM!!!!

    ReplyDelete
  43. Apa yg blh diharapkan dgn Ag skrg orang besar umno suatu waktu dahulu maka kenyataannya lbh politik banding undang2

    ReplyDelete
  44. Negara telah hancur dek sistem kewangan & polisi fiskal berasaskan 'debt money', para politikus hanyalah alat para bankers...jgnlah taksub sangat pd permainan mereka.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...