Tuesday 13 June 2017

APA NASIB ZAKARIA, CEO FGV SELEPAS DIBERI SURAT TUNJUK SEBAB INI?


Sebagaimana yang ditulis dalam blog ini pada 10 Jun lalu bahawa Lembaga Pengarah Felda Global Ventures atau FGV akan menghantar surat tunjuk sebab kepada Zakaria Arshad pada Selasa 13 Jun, perkara itu akhirnya dimaklumkan kepada Bursa Malaysia, hari ini.

Dalam kenyataannya kepada Bursa Malaysia, Lembaga Pengarah FGV memaklumkan bahawa Zakaria, CEO FGV dan Ahmad Tifli Mohd Talha, Ketua Pegawai Kewangan diberi tempoh selama tujuh hari untuk menjawab secara bertulis surat tunjuk sebab berkaitan hutang tertunggak Safitex dengan Delima Oil Products, sebuah anak syarikat FGV.
Kedua-dua mereka juga akan terus diberi cuti sehingga menerima notis selanjutnya daripada Lembaga Pengarah FGV.

Apakah Zakaria dan Ahmad Tifli akan menjawab surat tunjuk itu sebagaimana yang diarahkan atau mereka akan meletakkan jawatan masing-masing sebelum tempoh tujuh hari itu berakhir?

Jika mereka menjawabnya, apa pula nasib mereka seterusnya selepas itu?
Adakah Lembaga Pengarah FGV boleh menerima jawapan mereka dan Zakaria serta Ahmad Tifli akan kembali semula sebagai CEO dan CFO atau penyingkiran jawatan akan berlaku?

Inikah yang dimaksudkan Najib Razak dalam ulasannya mengenai kemelut FGV bahawa ia mesti diselesaikan dalam Ramadan ini juga atau sebelum ketibaan Hari Raya Aidil Fitri? (ShahbudinHusin 13/06/2017)

56 comments:

  1. Jd kambing yg diwarnakn la lps ni

    ReplyDelete
    Replies

    1. Walau apa keputusan dan tindakan sekalipun, yang rugi adalah warga felda dan rakyat.....

      Tak adakah perasaan malu orang orang melayu ni pada orang kafir....

      Segala apa yang diamanahkan semuanya di lingkupkan....

      Adakah orang melayu semakin maju atau semakin membusuk...

      Dah tak ada ubat untuk mengubati penyakit orang melayu ni...

      Orang melayu dah tak nak berubah....

      Ustaz ustaz pun nampaknya dah tak berjaya untuk ubah malah mereka pun ikut sama membusuk..

      Berapa banyak mufti kita ada, tapi.....

      ....amat mengecewakan....

      ....islam tak mampu untuk membetulkan keadaan ini....

      ...sekiranya ada bagaimana????..... zikir... solat hajat ....ceramah... hafal quran.... ini semua bukan islam ..... ini adalah cara ustaz ustaz cari makan.....

      Kita tak ada pilihan....kita perlu meminta pertologan orang kafir untuk membetulkan orang melayu...

      Kita perlu memanggil orang inggeris untuk menjajah kita semula....

      Atau kita panggil orang jepun untuk menjajah dan menyeksa kita seperti yang mereka lakukan pada datuk nenek kita....

      ....betullah apa yang najib buat sekarang.... memberi sedikit demi sedikit tanah pada china dan berhutang dengan mereka....

      ...lama kelamaan kita akan dijajah oleh mereka...... penjajahan moden iaitu penjajahan ekonomi......

      ...dimasa itu barulah padan muka anak cucu kita..... kena jajah....

      Delete
    2. Padan le mukako....

      Delete
    3. ...dan ko sekali....

      Delete
    4. Bukankah kita dah kena jajah?


      MALAYSIA WILAYAH KE 63 CHINA KOMUNIS???

      Delete
    5. PAS hari ini menyatakan sokongannya terhadap cadangan penggubalan Akta Sumbangan dan Perbelanjaan Politik (PDEA) kerana ia dilihat mampu mengekang kegiatan politik wang dalam kalangan parti-parti politik di negara ini.

      Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata cadangan itu, yang dikemukakan Jawatankuasa Konsultatif Nasional Mengenai Pembiayaan Politik (JKNMPP) pada tahun lepas, amat diperlukan kerana Malaysia tidak mempunyai undang-undang khusus yang memantau dana parti-parti politik.
      Bagi menyokong penggubalan akta itu, beliau berkata PAS bersama-sama sekutu dalam blok pakatan yang dinamakan Gagasan Sejahtera telah menghantar dokumen yang merangkumi pandangan parti Islam itu terhadap PDEA termasuk cadangan pelan tindakan kepada JKNMPP pada April lepas.

      "PAS mahu akta ini diwujudkan dan kita harapkan JKNMPP yang dipengerusikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low Seng Kuan akan membawa cadangan penggubalan akta itu ke Parlimen.

      "Akta itu kelak dapat membendung pihak-pihak tertentu daripada terus mengamalkan politik wang yang akhirnya akan merosakkan parti-parti politik di negara ini," katanya kepada pemberita selepas menutup program Munaqasyah Rakyat peringkat kebangsaan di sini, hari ini.

      Program itu, yang dianjurkan buat julung kalinya oleh PAS, dihadiri kira-kira 200 peserta terdiri daripada anggota gabungan Gagasan Sejahtera, badan bukan kerajaan, tokoh akademik dan aktivis masyarakat bagi mendapatkan maklum balas dan pandangan terhadap ucapan dasar presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang semasa Muktamar PAS ke-63 di Kedah pada Mei lepas.

      Empat panelis iaitu Pengarah Penyelidikan PAS Pusat Dr Zuhdi Marzuki, Timbalan Presiden Ikatan Dr Samarudin Rejab, bekas Presiden Ilmuan Prof Dr Badlisham Mohd Nasir dan pengerusi Kongres Rakyat Mohd Azmi Abdul Hamid mengemudi sesi selama empat jam di Dewan Bankuet Majlis Bandaraya Shah Alam itu.

      Pada Oktober 2016, JKNMPP membentangkan usul kepada Kabinet untuk menuntut ketelusan lebih tinggi daripada parti politik berhubung keperluan pelaporan dan pendedahan derma politik yang ketat, termasuk mencadangkan pengenalan PDEA.

      Cadangan PDEA berfungsi sebagai platform untuk mewujudkan sistem berkesan bagi pembiayaan politik meliputi bidang pentadbiran derma politik, pembelanjaan dan pendedahan pembiayaan politik, pembiayaan negeri bagi aktiviti politik dan hubungan antara politik dengan peniagaan.

      Akta berkenaan juga akan meningkatkan dan menambah baik undang-undang sedia ada termasuk Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) 2009, Akta Suruhanjaya Pilihan Raya 1957, Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, Akta Pertubuhan, Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001.

      Low sebelum ini dilapor sebagai berkata cadangan akta itu diharap dapat dibawa ke Parlimen untuk dibahas dan diluluskan sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).

      Delete
    6. Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi khuatir ada sindiket yang akan menggunakan hasil kegiatan mereka untuk membiayai parti-parti politik, terutama semasa pilihan raya umum.

      Beliau yang juga timbalan perdana menteri berkata, perkara itu boleh berlaku jika kegiatan judi tidak dihapuskan sepenuhnya.

      "Ini bukan tuduhan, cuma dikhuatiri (berlaku pembiayaan parti politik)," beliau dipetik sebagai berkata pada program Penerapan Nilai-nilai Murni Ramadan Kementerian Dalam Negeri (KDN) di sebuah masjid di Balik Pulau, hari ini.

      Timbalannya di KDN Datuk Nur Jazlan Mohamed, Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Chuah Ghee Lye, pegawai-pegawai kanan Bukit Aman dan kontinjen negeri turut hadir dalam acara itu.

      Zahid juga mengarahkan polis negeri memerangi habis-habisan kegiatan perjudian yang menurutnya semakin serius di negeri itu.

      Beliau mengarahkan pihak yang terlibat, termasuk ketuanya ditangkap dan diheret ke mahkamah.

      "Mulai hari ini, saya arahkan ketua polis negeri (banteras judi). Saya tidak mahu lagi ada laporan 'kingpin' (ketua) terdiri daripada tauke besar (ada) di Pulau Pinang.

      "Jangan khuatir, jangan takut. Kami di Bukit Aman, KDN akan berada di belakang polis (Pulau Pinang) untuk beri sokongan kuat (hapuskan judi)," katanya.
      Selain itu katanya beliau juga tidak mahu masyarakat Pulau Pinang menjadi mangsa.

      Ini berikutan perjudian merupakan masalah paling tinggi di negeri tersebut.

      "Saya bersimpati dengan mereka yang menjadi mangsa judi," katanya lagi.

      Delete
    7. Kami kecewa kerana di sebalik empat pemimpin kanan DAP memberikan reaksi sarat dengan retorik dan lencongan daripada persoalan diajukan kami, tiada sesiapapun yang menjawab soalan-soalan kami. Kami ulangi persoalan itu secara ringkas di bawah:

      a) Adakah benar kerajaan Pulau Pinang telah menjual atau memperdagangkan sekurang-kurangnya RM37 bilion nilai tanah, hak pemilikan tanah dan aset sejak DAP mengambil-alih pada 2008?

      b) Adakah benar tidak banyak lagi tanah yang tinggal untuk dijual sebagaimana dinyatakan exco Pulau Pinang, Chow Kon Yeow tahun lalu?

      c) Adakah benar bahawa kos bagi projek Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PMTP) telah meningkat harganya dari RM27 bilion kepada RM46 bilion pada tahun sebelum ini sebagaimana dinyatakan Chow Kon Yeow?

      d) Adakah benar kerajaan Pulau Pinang akan mengambil langkah membuat pinjaman bagi menampung jurang berjumlah RM19 bilion sebagaimana dinyatakan Chow melalui temuramahnya dengan The Edge pada Julai tahun lalu?
      e) Adakah kerajaan Pulau Pinang baru-baru ini telah memindahkan dana sebanyak RM609 juta dari rizab kerajaan negeri dan diberikan sebagai pinjaman kecemasan kepada PDC, yang menyaksikan agensi milik kerajaan Pulau Pinang itu mencatatkan penyusutan keuntungan sebanyak 80 peratus pada tahun sebelum ini dan sebanyak RM30 juta diberikan kepada Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBA)?

      Kesemua soalan ini adalah bersangkut paut kepada masa depan Pulau Pinang dan penduduknya, terutama pada ketika pengesahan dibuat oleh kerajaan Pulau Pinang bahawa perbelanjaan kerajaan negeri telah melonjak naik sebanyak 500 peratus sejak DAP mentadbir negeri itu pada 2008.

      Delete
    8. Dulu, Imam Syafi'i tangan dan kakinya dirantai lalu dibawa menghadap pemerintah dan hampir dipancung kerana dituduh sebagai penyebar aliran Syiah dan pemecah belah masyarakat.



      Dulu, Imam Hanafi ditangkap, dipenjara, dicambuk, disiksa dan dipaksa minum racun oleh pemerintah lalu meninggal dunia kerana tidak setuju dengan peraturan pemerintah yang bertolak belakang dengan syari'at islam.
      Dulu, Imam Maliki dicambuk lebih kurang 70 kali oleh pemerintah kerana sering mengeluarkan fatwa yang bertentangan dengan peraturan pemerintah.

      Begitu juga Imam Hambali, Imam Sufyan At Tsauri, Imam Nawawi, Imam Said bin Zubair, Syaikh Al Bantani dan para ulama lain sejak zaman Nabi yang ketika bersikap tegas terhadap kezaliman pemerintahan mereka mendapat siksaan dan fitnah keji.

      Justeru tidak aneh, bahkan sangat-sangat wajar, kalau sekarang kita lihat ulama2 sekelas Syekh Yusuf Qardhawi, Dr. Zakir Naik, hingga Habib Rizieq mereka diusir, dituduh dengan pelbagai tuduhan.

      Delete
    9. KEGIATAN perjudian yang semakin berleluasa di negeri ini dilihat berpunca daripada dasar dan pendekatan pentadbiran Kerajaan DAP Pulau Pinang. Kapitalisme yang menjadi antara tunjang pemerintahan DAP hanya mengutamakan keuntungan dan perolehan kewangan tanpa melihat kesan ke atas aspek sosial masyarakat.



      Bahkan, tidak ada bezanya DAP dengan pemerintahan BN yang juga berpaksi sedemikian. Dalam konteks ini, Kerajaan Persekutuan yang diterajui BN meluluskan lesen judi, Kerajaan Negeri Pulau Pinang pimpinan DAP pula adalah pihak pemberi ‘kemudahan’ lesen premis.
      Ini menyebabkan kegiatan perjudian di Pulau Pinang umpama ‘cendawan tumbuh selepas hujan’. Itu tidak termasuk perjudian secara tersembunyi yang berselindung di sebalik aktiviti perniagaan, di mana kegiatan ini semakin berleluasa dan taktik ini bukan lagi satu rahsia.

      Peniaga berani ‘mengambil kesempatan’ itu kerana kerajaan yang memerintah pun seperti itu. Seperti kata pepatah Cina, “Ikan busuk bermula dari kepala”. Jika berlaku tangkapan atau tindakan undang-undang, akhirnya hanya membawa kepada saman. Mereka terlebih mampu untuk bayar.

      Setelah itu, sama ada kegiatan diteruskan, atau mereka akan memohon lesen sah. Sebab itu sebagaimana diisytihar oleh Polis Pulau Pinang, kes berkaitan kegiatan perjudian semakin meningkat tahun ini melibatkan tangkapan dan rampasan. Suatu ketika, penguatkuasaan polis akan berdepan kebuntuan maksimum.

      Kerana terpaksa berdepan punca kuasa yang membenarkan kegiatan ini berjalan dan pada masa itu menghadapi pula kemelut masalah sosial dari kesan sampingan atau percambahan masalah dibiakkan dari kegiatan perjudian. Dari porak peranda keluarga hinggalah kepada jenayah.

      Gengsterisme, pinjaman Along, pergaduhan, kecurian dan seumpamanya adalah kebejatan yang akan lahir kelak. Pemerintahan DAP mungkin megah mengaut laba dari hasil kerancakan kegiatan perjudian di negeri ini, tetapi ia akan berdepan krisis di suatu masa nanti.

      Hakikatnya, pemerintahan DAP bukanlah demi kesejahteraan rakyat, sebaliknya mengambil kesempatan atau peluang membina kekayaan dari kerosakan sosial rakyat. PAS telah menunjukkan solusi sebagaimana pemerintahan Kerajaan Negeri Kelantan yang menggunakan kuasa atas premis untuk menyekat aktiviti perjudian.

      Delete
    10. BPMS memang melonjakkan perjuangan PAS ke satu tahap baru yang dicemburui pesaing kita. Sebolehnya musuh politik PAS akan terus berusaha untuk membina tembok pemisah antara PAS dan masyarakat yang menjadi mad'u kita sehingga PAS berterusan dimusuhi dan dimomokkan dengan pelbagai tohmahan palsu.

      Robohnya tembok pemisah ini membuatkan mereka tak mampu tidur lena. Lantas tuduhan UG menjadi senjata untuk menyerang. Kita hadir ke majlis kerajaan dituduh UG. Kita berunding dengan Polis dituduh UG. Kita bekerjasama dengan SPR ditohmah UG. UG! UG! dan UG!

      Bagi mereka, wira sebenar adalah mereka yang ditangkap dan digari Polis! Kalau tak kena gari pun, berlakonlah macam kena gari. Lalu isytiharkan kepada dunia bahawa akulah wira rakyat sejati!

      Delete
    11. Oleh Zaharin Mohd Yasin

      Nazri Aziz adalah kawan saya, sejak mula dilantik jadi Exco bawah 30 tahun di tahun 1978, saya dilantik oleh beliau duduk berbagai Biro Pergerakan Pemuda UMNO yang akhir Biro Antarabangsa beliau menjadi Pengerusinya sehingga tahun 1995, walau pun saya tidak ada apa-apa jawatan dalam peringkat Pemuda UMNO Bahagian.



      Beliau seorang yang macam itu di zaman mudanya.. garang dan berprinsip. Masa saya diarah oleh Anwar Ibrahim untuk dibuang sebagai Setiausaha Biro Kebajikan dan Agama, dimana Pengerusi Ustaz Dato Dasuki Hj Ahmad dan masa yang sama, saya juga ahli Biro Buruh dan Undang-Undang, Ustaz Dasuki Ahmad memberhentikan saya.. tetapi Nazri Aziz mengekalkan saya dalam Bironya dan dia berkata.. 'aku punya Biro, aku punya sukalah siapa aku nak lantik'. Itulah ketegasan Nazri Aziz yang saya kenal. Dia peduli apa dengan Anwar Ibrahim masa itu Ketua Pemuda.
      Jika dia hari ini membelasah seorang Menteri Sarawak atas sebab tidak buat kerja rumah@homework. Itu adalah cara dia. Menteri Sarawak itu bukan sahaja setahun jagung tetapi dalam masih proses belajar bagaimana menjadi Menteri.

      Soal cukai perlancungan yang dikenakan kepada Hotel bukan bertujuan untuk hasil Kerajaan Persekutuan dalam perkara membayar gaji dan pembangunan. Kutipan cukai itu bertujuan menampong kos isu-isu perkara pelancongan. Selama ini hasil kehadiran pelancong terlalu sukar digunakan untuk kemajuan pelancongan satelah masuk ke akaun wang yang disatukan oleh Kerajaan Persekutuan.

      Sebilangan besar hasil pelancongan di nikmati oleh rakyat saperti kedai2 dalam komplek, pengusaha syarikat travel, restoran dan sebagainya.. semuanya tidak dikembalikan atau dapat digunakan oleh Kementerian Pelancongan kerana wang itu bernama GST dan Cukai Perkhidmatan.

      Bagaimana untuk menampong kos pemasaran.. wang iklan, papan2 tanda iklan distinasi pelancongan?.. Program-program pelancungan dan berbagai aktiviti lagi dalam sektor pelancongan, dimana Kementerian Kewangan macam 'tahi hidung kering' hendak mengeluarkan wang bagi tujuan pembangunan sektor pelancongan..

      Begitu juga tidak semua PBT@pihak berkuasa tempatan yang memberikan peruntukan bajet kawasan pelancungan dalam kawasan kawal selia mereka, jika ada penglibatan PBT hanya dalam pembersihan sahaja.. Bagaimana dengan kemudahan saperti bilik air, kerusi dan dan kemudahan lain sebagainya?

      Saya pernah pergi ke Kuala Pahang, pintu masuk ke Gunong Tahan dan Taman Negara. Apa yang ada kemudahan untuk pelancong?.. Jeti sahaja.. Malah untuk membuat jejambat bagi kemudahan pelancong menyeberang sungai terus ke Hotel pun tidak mampu.. Kedai cenderahati pun tidak dapat diadakan.. atau komplek yang lengkap sebagai distinasi pelancongan. Nak salahkan Kerajaan Pahang?

      Maka dengan kutipan hasil ini, nanti Kerajaan Pahang dapat menuntut dengan Kerajaan Persekutuan sebahagian wang hasil tersebut digunakan bagi menyelasaikan beberapa isu program dan pembangunan pelancungan di Negeri Pahang. Bukan itu akan memberi faedah kepada rakyat dan negara.

      Maka dengan ini, saya menyokong keputusan Kerajaan Persekutuan mengadakan atau mengenakan cukai pelancungan dihotel. Sekian Terima Kasih.

      Bandar Sri Permaisuri.
      Jun 12, 2017.

      Delete
    12. The Financial Times mengeluarkan satu berita mengenai punca krisis diplomatik Arab Saudi dengan Qatar ini. Menurut akhbar Britain itu, ia bermula dengan satu ekspedisi perburuan sekumpulan keluarga Qatar di Iraq selatan pada tahun 2015. Ekspedisi perburuan ini menggunakan burung helang Arab, atau falcon. Malangnya mereka diculik oleh sekumpulan militan Syiah Iraq, Kataeb Hezbullah.

      Tuntutannya adalah sejumlah wang yang banyak dengan pembebasan beberapa militan Syiah yang ditawan oleh Tahrir al-Shams, kumpulan yang ada kaitan dengan al-Qaeda di Syria. Jadi Qatar membayar Kataeb Hizbullah bagi membebaskan rakyatnya. Ia dibuat melalui Iran. Qatar juga membayar Tahrir al-Shams bagi membebaskan militan Syiah yang ditawan seperti dituntut oleh Kataeb Hezbullah.

      Penyaluran wang Qatar ke Iran inilah yang dikatakan oleh The Financial Times telah menimbulkan kemarahan akhir Arab Saudi hingga membawa kepada krisis diplomatik ini. Tetapi mungkin juga ada punca lain yang tidak diketahui umum. Wartawan dan para penganalisis hanya berusaha mendapatkan maklumat. Tetapi akhirnya kementerian luar masing-masing yang bertanggungjawab mendapatkan penyelesaian.

      Delete
    13. SAMA ada Parti Buruh telah memenangi pilihan raya umum UK atau tidak, sama ada pemimpinnya Jeremy Corbyn menjadi Perdana Menteri atau tidak, ia telah mencatatkan satu kejayaan besar kepada golongan progresif.



      Sebelum Parlimen UK dibubarkan tujuh minggu lalu, Konservatif menerajui tinjuan pendapat dengan 21 mata. Ia adalah jurang yang amat luas. Banyak pihak meramalkan Buruh akan kalah teruk. Namun, beberapa minggu sepanjang kempen, Buruh mengejutkan banyak pihak apabila berjaya merapatkan jurang tersebut.

      Tiada siapa menyangka Buruh pimpinan Corbyn – yang dituduh oleh Konservatif, malah di kalangan elit Buruh sendiri, sebagai pemimpin lapuk, ketinggalan zaman serta tidak faham ekonomi semasa – berjaya menarik perhatian pengundi, khususnya golongan muda.

      Antara keberanian Corbyn ialah mengemukakan manifesto Buruh yang jelas dan berani. Ia tidak segan-silu untuk kembali kepada asas perjuangan sosialis, termasuk mencadangkan usaha memiliknegarakan semula perkhidmatan-perkhidmatan asas seperti keretapi, pos, kesihatan dan air.

      Antara lain, Buruh juga mahu:

      Menurunkan umur pengundi daripada 18 kepada 16 tahun;
      Menghapuskan yuran pendidikan universiti untuk menjadikannya percuma;
      Mengiktiraf Palestin sebagai negara berdaulat;
      Menghentikan jualan senjata kepada Arab Saudi;
      Mengenakan cukai tinggi kepada kelab bolasepak yang membayar gaji tinggi kepada pemain.
      Menambah peruntukan perkhidmatan kesihatan awam (NHS) serta menarik balik penswastaan program-program NHS;
      Menaikkan cukai korporat dan mengurangkan cukai perniagaan kecil;
      Menyediakan makanan berkhasiat percuma untuk kanak-kanak sekolah;
      Meluaskan khidmat percuma jagaan anak;
      Menyediakan jaminan bayaran pencen yang lebih adil;
      Membina 100,000 unit rumah mampu milik setiap tahun;
      Menanam sejuta pokok; dan
      Memberi hak yang lebih kepada penyokong pasukan bolasepak menentukan cara kelab ditadbir.
      Dalam hal ini, apa erti kejayaan kempen Buruh kepada politik Malaysia?

      Delete
    14. Qatar yang kini bukanlah seperti Qatar puluhan tahun yang lalu, berubah dengan sangat ketara. Satu tajdid dan pembaharuan yang sangat mengagumkan.

      Negara emirat di Timur Tengah itu telah memberi sumbangan besar dan memainkan peranan penting terutama berkaitan survival umat Islam. Ia bukan lagi seperti banyak negara jiran yang menghadapi kemelut dan peperangan yang berpanjangan.

      Negara ini adalah tempat yang memberi ruang dan peluang kepada tokoh-tokoh untuk berlindung daripada ancaman musuh termasuklah daripada negera asal mereka sendiri. Tokoh paling besar ialah mujtahid dan cendekiawan tersohor, Prof Dr Syeikh Yusof Al-Qardawi.

      Umum mengetahui beliau telah mendapat kerakyatan dan dilindungi di Qatar dan kesatuan yang dipimpinnya iaitu Kesatuan Ulama Sedunia bernaung di negara itu. Penulis turut berpeluang dan berkesempatan bertemu dengannya beberapa tahun lalu dan sekali lagi mengunjungi pejabat kesatuan itu beberapa bulan lalu bersama sahabat NGO Serantau Muslim.

      Negara ini juga dikenali sebagai negara yang lantang mempertahankan dan memperjuangkan isu Palestin, maka tidak hairanlah Qatar sangat dibenci oleh sekelompok kuasa besar dunia. Negara Islam lain lebih sanggup merelakan diri dan takut untuk menyatakan kebenaran dalam isu Palestin demi memikirkan kepentingan kuasa mereka.

      Qatar juga sangat cenderung mempertahankan gerakan Islam seperti Hamas dan Ikhwanul Muslimin dan ramai pemimpin gerakan ini berlindung di negara itu. Media tersohor, Al-Jazeera yang sentiasa mempelopori isu sejagat umat Islam juga berpusat di negara itu.

      Penulis sangat teruja apabila pertama kali sampai di negara itu, suasananya sangat menarik dan bersih. Tidak seperti negara-negara Islam lain di persekitarannya seperti Mesir yang dikenali sebagai negara yang kotor dan tidak bersistematik biarpun menjadi antara negara yang banyak melahirkan cendekiawan dan lulusan agama.

      Di negara inilah kita boleh melihat kehebatan umat Islam yang sebenar. Akhlak Islam dipraktikkan oleh pemerintah dan rakyat. Kita boleh lihat sistem pentadbiran negara yang efisyen dan bersistematik, maka tidak hairanlah negara ini dikenali sebagai antara negara yang pertama di dunia Arab dan berada di kedudukan ke-20 di dunia dalam memerangi rasuah.

      Ia juga negara yang paling aman dan selamat daripada sebarang risiko keganasan. Pergilah di ceruk mana sekali pun, anda akan jumpa pihak keselamatan sekerap yang mungkin. Ertinya, negara ini sangat mementingkan keamanan daripada ancaman keselamatan luar mahupun setempat.

      Qatar adalah sebuah negara yang kaya hasil daripada pengurniaan nikmat hasil petroleum ke-2 terbesar di dunia. Daripada hasil inilah telah mengubah negara itu menjadi sebuah negara yang maju dan kekayaannya dapat dinikmati oleh rakyat, bukan dibolot oleh aparat sang penguasa seperti di banyak negara termasuk negara penulis sendiri!

      Negara Qatar telah mengalami pertumbuhan ekonomi yang signifikan yang menjadikan negara itu sebagai salah satu negara terkaya di dunia. Rakyat Qatar secara puratanya berpendapatan yang tinggi, kemiskinan berjaya dibasmi dengan baik.

      Negara ini akan menjadi tuan rumah Piala Dunia tahun 2022, kini sedang giat membina stadium bola sepak berkapasiti tinggi. Penulis telah berpeluang melihat sendiri beberapa stadium yang sudah siap dan sedang pembinaan semasa berkunjung ke negara itu beberapa bulan lalu, hatta berlaku pembinaan stadium dalam jarak yang sangat dekat iaitu bersebelahan sahaja.

      Qatar turut menganjurkan kejohanan sukan berkelas dunia seperti tenis, motocros dan sebagainya. Mungkin ramai yang beranggapan ia adalah 1 pembaziran besar, namun bagi penulis kemungkinan Qatar menjadikan platform ini untuk menempatkan mereka dalam kalangan negara tumpuan dunia, bukan sahaja di kaca mata umat Islam tetapi merangkumi seluruhnya.

      Qatar mahu membuktikan negara Islam juga mampu mempelopori segenap perkara. Pembangunan, pentadbiran yang baik, kepedulian dan bekersamaannya terhadap isu umat Islam, penguasaan ekonomi dan sebagainya.

      Delete
  2. 1.Bukankah lembaga pengarah sama2 buat keputusan utk pelaburan? Mengapa yg lain tidak diarah beri surat tunjuk sebab?

    2.Chairman suci bersih?

    ReplyDelete
    Replies
    1. FGV dah nak bankrap tunggu masa je. Semua gara2 Isa . Najib takut nak buang Isa, jadi zakaria dgn ahmad tifli jadi mangsa.

      Delete
    2. Kisah pelaburan fgv ni ramai yg Tak tahu..
      Urusniaga antara safitex Dan delima oil ni bkn urusniaga Masa Zakaria berkuasa..
      Urusniaga ni dibuat sblm zaman Zakaria dilantik ceo fgv lg..
      Zakaria ni antara yg menentang urusniaga ni..
      Sbb tu dari awal dah wujud perasaan tidak Puas Hati antara Isa dgn Zakaria..
      Perasaan tu Makin lama Makin menebal bila Zakaria asyik halang isa nk guna Duit fgv Dan halang urusan lain yg Tak masuk akal guna Duit fgv..
      Panjang nak Citer kes antara Isa Dan Zakaria ni..
      Yg didedahkan tu cuma sikit jer..
      Sbb tu Zakaria berani berdepan dgn Isa bila isu cuti ni meletup..
      Tp sblm Zakaria sempat Citer Kat public..najib dah Awal2 suruh Dua2 pihak Diam..

      Delete
    3. HUTANG FGV 4B

      CASH 1.8B

      CHAIRMAN LEMBAGA PENGARAH TOLOL NAK BELANJA LAGI 20B


      CEO KATA MANA NAK DAPAT DOIT. CHAIRPENDEK KATIK KATA NAK BELANJA PRU14 DAN PEMILIHAN AGONG ..

      INO JIWA UMNO... GLC BANKRAP TAKPE.. YG PENTING MASYUUUK

      Delete

  3. Ini bukan parti, ini syarikat, dan dalam syarikat:

    The boss is always right


    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu...kena tunjuk Boss is always right walaupun memanjang buat salah apa nakbuat nasib mentimun !

      Delete

    2. Sebab itu wujud mentimun, wujud durian, wujud tuan wujud kuli...itu lah dunia.

      Nak semua adil tunggu akhirat.

      Delete
    3. Makk aihhhh...indah betul bahasa kau."nak adil tunggu akhirat".so kau nak dok kangkang je kat umah siang malam tgok kemungkaran urusan umat melayu islam kita???

      Elok kau dok kat hutan kalimantan sorang2 tak payah ada tanggujawab sivil sbgai orang islam iaitu menegakkan kebaikkan dan menjauhi yang mungkar.joint la dgn parti supp kalu sudi

      Delete
    4. Anon babi

      Siapa stakeholder syarikat.. Berapa ramai BOSS kena pecat oleh pemilik saham?

      Ko belajar management tak? Siapa lebih tinggi dari bos?

      Kalau macam tu bos konkek adik ko yg kerja d FGV pun always right?.. Teruskan ISA konek atas bawah adik anon nih.. Heheheee.. Bos always right

      Delete
    5. Tuanpunya sistem kewanganlah boss...cuba cari siapa tuanpunya sebenar Bank Negara Malaysia!

      Delete
  4. najib dengan bongkaknya akan laungkan satu felda.....dia penyelamat felda.....he he he......strategy penyamun...

    sama macam dia laungkan......dia la yang daptkan quota haji dari saudi.....tapi kantoi....saudi memang naikan quota haji.......sama la mcm dia cakap.....dia layarkan kapal bugis....tapi kantoi....sauh tak naik.......adoiiii......knp la...pm ni tungau?

    -dad-

    ReplyDelete
  5. Kesudahan sinetron ni semua org dah boleh jangka..
    Skrip yg sama..hero dikambing hitamkan,penyamun tersenyum diangkat sebagai hero..
    Hahaha..pekara camni hanya boleh berlaku di Malaysia..
    Itu lah keunikan Malaysia..

    ReplyDelete
  6. Pernah saya memberi komentar di blog ini . Penghujong dari cerita sinetron FGV ini , kedudukan Isa Ketot tetap selamat .

    The stake is too high for Najib to take action on him . Period !

    ReplyDelete
    Replies
    1. FGV RUGI BERBILION PUN KATIK HIDUP LAGI


      SPRM MASUK FGV PUN KATIK KETOT HIDUP LAGI


      KEBAL BETUL KETOT NI


      DOA HAJI HADI PUN TAK MAMPU LAWAN KETOT NI

      Delete
  7. Hanya 60 tahun shj diperlukan utk kaum politik & kapitalis Melayu menjahanamkan bangsanya sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 9thn jer..zaman najib abis Hancur apa yg Tok moyang kita Bina selama ni

      Delete
    2. Bukan 22 tahun ke....

      Delete
  8. Isa, Zakaria dan Shahril adalah crew.. Dari seorang Director yang sama..

    Jangan buang masa dan minda untuk simpati ke atas mereka, pucuk pangkal mereka semua tetap selamat, kaya dan bahagia..

    Dan jangan lupa majoriti peneroka masih sokong dan percaya jampi serapah mereka.

    ReplyDelete
  9. Najib ni firaun bagi suku melayu. Hanya petir sahaja yang mampu kalahkan dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah tu


      Hanya isa samad dan ZZ p.d saja mampu kalahkan dia..

      ISA ada berani? Londeh Najib.. Bukti ada mufti hidup lagi

      Delete
    2. KUALA LUMPUR: Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mahu warga Felda terus menyokong kerajaan dalam usaha merampas semula enam kerusi di kawasan tanah rancangan itu daripada genggaman pembangkang pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) akan datang.
      Timbalan Perdana Menteri berkata, sebanyak 54 kerusi Parlimen dalam kawasan Felda, enam daripada telah terlepas ke tangan pembangkang pada PRU-13.
      "Kita memerlukan sokongan semua. Kita perlu rampas kembali enam kawasan yang terlepas ke tangan pembangkang," katanya ketika merasmikan mesyuarat agung tahunan kali ke-7 Majlis Belia Felda Malaysia di sini

      Read more at http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2017/03/03/tawan-enam-kerusi-pembangkang/#9bocAFkZUdIMCuZT.99

      Delete
    3. Zuhud sangat lah ko tu....

      Delete
  10. Malaysia hanya merdeka atas nama saja.
    Diri masih dibelengu totok kuat pada golongan Akeristokaratsi.
    Kuat melatah,cepat menuding, dan senang dimomok perihal kuno dan hantu.
    Yang paling baru diserap masok adalah MENTAL BONDAGE AGAMA ketahap Taliban. Siapa yg tak seiring akan dipulau atau dituduh sesat.
    Maka jadilah Melayu BODOH JUMUD BERJEMAAH.
    Kambing Felda pun sedang disiap utk lafah, kenduri sheesh kebab al arabikeh le kamu2, sannah hell wah

    ReplyDelete
  11. Mesti cari solusi bgmana meleraikan ikatan belenggu ke atas pemikiran orang yg mengaku Islam tetapi hakikatnya bukan Muslim.

    ReplyDelete
  12. Semua watak-watak dalam lakonan FGV dan isu cukai pelancongan adalah mainan UMNO, untuk mengalihkan fokus rakyat berkenaan dengan laporan Sarawak Report berkaitan bayaran RM9.5 juta dari akaun peribadi Najib kepada Shafee. Mereka sengaja mencipta sesuatu isu seperti ini, untuk melepaskan tengkuk bapak penyamun dari dibualkan oleh khalayak ramai mengenai bayaran RM9.5 juta itu. Mereka benar-benar berguru dengan Israel terlaknat dalam menangani masalah besar yang melingkari mereka.

    ReplyDelete
  13. http://khairulryezal.blogspot.my/2017/06/lim-kit-siang-iftar-makan-sedulang.html?m=1

    NI LA YG PUAK PLURALIST LGBT GAY.. SYIAH KAFIR YG SEKONGKOL EVANGLISTA HARAMJADAH ..

    HABIS MELAYU & OSTAD DI HAMUN & MAKI
    TOKONG MAKAN SEDULANG SAMBIL IFTAR LGBT
    PUAK HARAMJADAH SUJUD PADA HAWA NAFSI
    TATAU MANA YANG BENAR & PEMBOHONG LAGI
    PRU 14 MASA KITA HANCURKAN HARAMJADAH INI..

    BERAMBUSSS PLURAALIST GAY LGBT PKR .. SYIAH KAFIR SAMBIL SRKONGKOL MENGHINA DAN MENGHANCURKAN KESUCIAN ISLAM.....

    BERAMBUSSSSS .....

    INI KALI .....!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jemputan utk minah singapok

      Iftar di gereja malam junaat nih di St Mary..


      Jom iftar bersama parderi..

      Halaluyeeh...

      Delete
    2. Lu ngan kerajaan BN serta PAS dok tuduh Syiah kapiak....awat tilawah alquran tahun ni dijuarai orang Iran???

      Delete
    3. lain mcm mamat nih...

      Delete
    4. Dlm byk2 negara OIC, negara mana yg mula dgn ISLAMIC RRPUBLIC OF...?
      Lu 4.00 memenag totok jumud banggang tak ada ubat.
      Moga2 ko sempat taubat.

      Delete
  14. DIVERSION

    Shah, John Doe, Fan Tun, Perakman, Dato rahman jpc dan lain

    Dari dulu saya ada war warkan agar pihak atasan BERSATU pergi ke Sarawak untuk berbincang secara serious dengan pihak atasan PBB.

    Nah apa terjadi, Nazri dah paving the way for some cracks between federal and state BN. The latest letter below from YB dari sarawak speaks for itself.

    12.Jun.2017

    Tjg.ManisKenyataan sombong dan nada angkuh Nazri tidak mengejutkan saya.

    Saya masih ingat kenyataan beliau pada bulan September tahun lepas bila beliau mengatakan bahawa Sabah & Swk tidak akan mendapat bantuan dari Kementerian beliau jika kedua negeri ini memilih untuk tidak menguatkuasakan Tourism Services Act (TSA).

    Cadangan TSA ini juga mendapat bantahan dari Sabah dan MATTA.

    Nazri yang mengaku diri orang lama dalam politik tidak perlu menunjuk sikap melenting beliau dengan memperkecilkan kedudukan Karim sebagai Menteri sebuah negeri.

    Nazri tentu lebih arif dan sepatutnya lebih sensitive tentang sentimen politik yang sedang hangat di mainkan di Sarawak terutama tentang hak negeri di bawah Perjanjian Malaysia, isu Peruntukan Pembangunan dari Federal dan Janji2 Pilihanraya yg tidak di tunai oleh Menteri2 Persekutuan.

    Sebagai org yg mengaku diri “Menteri lama dan berpengalaman” dan pernah memegang Portfolio Hal-Ehwal Undang2, tentu Nazri arif ttg Sejarah Perjanjian Malaysia serta kedudukan Sarawak dalam Persekutuan Malaysia.

    Kita bukan mempertikaikan tentang Hak Kerajaan Federal utk mengubal Undang2 yg berkaitan dgn Kutipan Cukai. Peruntukan tersebut memang ada dlm Perlembagaan Persekutuan.

    Tetapi kami ingin menyuarakan kekecewaan kami tentang Layanan serta sikap Kerajaan Pusat yang tidak membawa perkara ini melalui rundingan yang serious dengan Kerajaan Negeri.

    Putrajaya harus di ingatkan tentang 13 Perkara ‘Administrative Empowerment’ yang di serahkan kepada Kerajaan Negeri Sarawak yang telah dipersetujui antara Allahyarham Tok Nan dengan YAB PM semasa perjumpaan di Putrajaya pada 21.Jan.2016.

    Antara lain, telah dipersetujui bahawa ‘Kerajaan Negeri haruslah di maklum dan dibawa berbincang tentang apa2 cadangan untuk mengubal sebarang Undang2 yang akan memberi kesan kepada kedudukan Negeri terutama yang membawa impak dari kewangan.

    Nazri perlu diingatkan bahawa perkara ‘Pelancongan’ hanya di masukkan dalam Senarai Federal dalam tahun 1994 melalui Akta A885 Parlimen.

    Dan kerajaan Negeri tidak pernah dimaklumkan awal, dibawa berunding atau tiada kelulusan dari Kerajaan Negeri sebelum Penyenaraian perkara ‘Pelancungan’ dalam Federal List di lakukan.

    Seperkara lagi ialah, Nazri adalah Menteri yang membentangkan Territorial Sea Act, 2012 (TSA) di Parlimen pada 18.April.2012 dan diluluskan pada hari yang sama.

    Tiada seorang pun Ahli Parlimen dari Sarawak termasuk dari Pembangkang hadir semasa TSA diluluskan.

    TSA adalah antara undang2 controversy yang sering dibincangkan termasuk Petroleum Development Act (PDA) bila isu Royalty Minyak & Gas dibangkitkan.

    TSA dianggap sebagai Undang2 yg merampas Hak Negeri ke atas Continental Shelf.

    Jika dikaji secara mendalam, mungkin TSA ini tidak sah dan bercanggah dengan Perlembagaan.

    Saya tidak peduli kedudukan Nazri yang mengaku “Samseng Besar” di Putrajaya, orang yang banyak kelemahan memang cepat mengaku dirinya besar dan bongkak.

    Yang penting ialah tanda hormat dan saling memahami tentang kedudukan negeri Sarawak dalam Malaysia.

    Jika persepsi majoriti Rakyat Sarawak bahawa Putrajaya tidak ikjlas, mungkin BN kena kerja keras dalam PRU akan datang ini.

    Jika pemimpin seperti Nazri terus menunjuk keangkuhan Politik sebegitu kepada sebuah negeri yang sentiasa konsisten dan banyak menyumbang kemenangan BN dalam PRU, jangan terkejut jika rakyat yang semakin meluat akan bertindak balas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Continuation

      Polisi serta kejayaan agenda Politik BN samada diperingkat National atau negeri semakin diyakini tapi rakyat mahu pemimpin2 politik yang sentiasa menunjuk kesungguhan, kerajinan dan keberanian.

      Bukan pemimpin banyak retorik yang semakin sombong, angkuh serta “Beraja di Hati”.

      Abdullah Hj.Saidol
      ADUN “Anak Jagung Sayur”


      Sarawakians anticipated this. Bustari does not rule sarawak. Money is not everything. Tong biru is no longer the issue.

      Delete
  15. http://hajihassanomar.blogspot.my/2017/06/selepas-berbuka-puasa-boleh-liwat-ke.html?m=1

    LINK IFTAR LGBT

    LEPAS IFTAR MENYONDOL BERSAMA CIFUT BABI
    ANUTAN PLURALIST SYIAH LIBERAL MASAKINI
    PUAK HARAMJADAH IKUT HAWA NAFSU DUNIAWI
    PRU TIBA MASA UNTUK JAHANAM PUAK PUAK INI
    UNTUK RAKYAT MALAYSIA "LU FIKIR LA SENDIRI"


    Berambusssss....ini kali...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian. Komen tak ada kualiti

      Delete
    2. Bagus...komen yang membuatkan macai PH meroyan....

      Delete
    3. Aduhhhh...ada org umno sokong mat singapork? Org mcm mat singapork pun ada yg like? Rendah betul tahap pemikiran org tu. Komen penuh rasis dah bau perkauman pun nak sokong.

      Delete
  16. banyak putau belit macam ulau...wow...

    ReplyDelete
  17. Shah,

    Aka makna ini?.

    Inspector-general of police Khalid Abu Bakar has admitted that the suspect alleged to be the main intermediary in a police protection racket in Malacca is "known" to him.

    Khalid was responding to claims made by whistleblower site Sarawak Report that the suspect, Gopinathan Krishnan, was in direct telephone contact with him.

    "Yes, he is known to me and he is also known to my family," he said at a press conference in Kuala Lumpur today...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tambah sikit.
      I scratch my back, he garu my punkoq

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...