Thursday, 29 June 2017

EHHH....SIAPA YANG PANIK?

Ketua Penerangan UMNO, Annuar Musa berkata, tindakan pembangkang cuba memanipulasi laporan DOJ adalah bertujuan mengalih tumpuan daripada isu penubuhan Suruhanjaya Diraja berkaitan urusniaga mata wang asing atau forex yang ditubuhkan kerajaan.

Kata beliau, keputusan kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Diraja itu telah mewujudkan keadaan panik di kalangan pembangkang.

Benarkah pembangkang sedang panik?

Sebelum panik, mari kita fahami dahulu beza antara DOJ dengan forex.

Isu DOJ ialah berkaitan 1MDB yang daripada syarikat pelaburan kerajaan tersebut dipercayai hampir RM20,000 juta telah diselewengkan dan dalam masa yang sama, hutangnya pula mencecah RM55,000 juta.

1MDB ditubuhkan oleh Najib, Pengerusi Lembaga Penasihatnya Najib, Perdana Menteri Najib, Pengerusi Mesyuarat Kabinet Najib, Menteri Kewangan Najib dan orang yang terikat secara langsung dengan Artikel 117 M & A syarikat iaitu berkuasa meluluskan sebarang urusan berkaitan kewangan dan pelaburan 1MDB juga adalah Najib.

Berdasarkan laporan DOJ, turut didedahkan bahawa "Malaysian Official 1" telah mendapat sejumlah RM3,000 juta daripada dana 1MDB yang dilencongkan melalui akaun peribadinya, manakala "isteri Malaysian Official 1" menerima hadiah barang kemas serta perhiasan mewah daripada Jho Low bernilai kira-kira RM128 juta.

Meskipun sehingga ini tiada sesiapa mahu mengaku sebagai "Malaysian Official 1", tetapi Pengarah Komunikasi Strategik BN, Abdul Rahman Dahlan dengan bangga mengesahkan ia adalah Najib.

Urusniaga matawang asing yang menyebabkan negara kerugian sehingga AS10 bilion kira-kira 25 tahun lalu adalah diuruskan oleh Bank Negara dengan pegawai yang dikatakan bertanggungjawab mengenainya ketika itu ialah Nor Mohamed Yakcop.

Ketika itu, Tun Mahathir Mohamad hanyalah Perdana Menteri dan Pengerusi Mesyuarat Kabinet, manakala Menteri Kewangan ialah Anwar Ibrahim.

Memang berlaku kerugian dalam urusniaga forex, tetapi ia adalah berkaitan perniagaan yang tertakluk kepada ada masa untung, ada masa rugi. 

Namun, tindakan pencegahan telah diambil untuk mengelakkan kerugian lebih menimbun, bahkan Nor Mohamed Yakcop juga telah diarah meletakkan jawatan dan dilarang terlibat dalam urusan kewangan negara sebagaimana yang disahkan oleh Anwar ketika mengadap Pasukan Petugas Khas sebelum ini.

Meskipun berlaku kerugian, nilai ringgit ketika itu tidak begitu terancam atau jadi lemah dengan mendadak. Segala-galanya dalam keadaan terkawal, malah sehingga Tun Mahathir berundur pada 2003 dan Tun Abdullah Badawi menjadi Perdana Menteri dan meletakkan jawatan pada 2009, nilai ringgit tidaklah terlalu buruk berbanding ketika era Najib yang diselubungi gerhana 1MDB.

Di sebalik kerugian forex juga, tiada sesiapa termasuk Tun Mahathir dan Anwar yang diketahui ada kemasukan beribu-ribu juta wang ke dalam akaun bank peribadi mereka.

Tetapi, di sebalik 1MDB, begitu ramai yang mendapag manfaat dan untungnya, termasuk tiba-tiba mampu menghasilkan filem di Hollywood dan memberi apartment mewah di New York dan London.

Selain itu, berbeza dengan forex di mana beberapa tindakan telah pun diambil, apa tindakan  kerajaan terhadap petualang-petualang 1MDB?

Maka, antara DOJ yang bertindak berkaitan 1MDB dan Suruhanjaya Diraja yang ditubuhkan kabinet untuk menyiasat forex, siapa yang sepatutnya lebih panik? 

BN dan Najib atau pembangkang serta Tun Mahathir?

Adakah Annuar Musa turut sama panik bersama mereka yang sedang panik? (ShahbudinHusin 29/06/2017)

148 comments:

  1. Benda yang dah reput 20 tahun dikorek balik atas motif politik semata mata untuk mencemar tunggak dan teras PH, Tun Mahathir.

    Annuar Musa sendiri cemas kerana seluruh Kelantan, BERSATU fokus di Ketereh dengan ujudnya pejabat Bahagian di situ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benda yg dah reput 20 tahun di korek balik....tapi dua tiga tahun lalu LKS ,LGE dan Anwar lah yg beriaria korek utk di tubuhkan RCI.Apasal masatu kau tak cakap macam tu.Lagi pun kalau dosa dah kiamat nanti lagi lah di korek balik,apa salahnya.Aku pun daselama 20 taun berdoa supaya perkara ini di adili.

      Bayangkan berapa nilai RM sekarang kalau kehilangan tersebut tidak berlaku ,dan betapa kekayaan negara sekarang kalau krisis kewangan 1998 tidak terjadi ,kerana kehilangan tersebutlah merupakan salah satu punca mengapa rm di serang oleh Soros.

      Delete
    2. Aktivis anak muda, Jufazli Shi Ahmad yang merancang untuk mencabar Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman di kerusi Sungai Sibuga pada pilihan raya umum ke-14 nanti menyertai DAP sebagai ahli seumur hidup pada 5 Jun 2017 lalu.

      Kemasukkan ke dalam DAP dikatakan ada kaitan dengan penangkapannya pada 9 November 2016 tahun lepas di sebuah pusat beli-belah di Kuala Lumpur dan disiasat kerana memfitnah, menghasut dan kesalahan di bawah Akta Komunikasi dan Multmedia. Dia ditahan sehingga 15 November 2016. DAP dikatakan banyak membantu. Ini kes balas bukti... (PAS sangat lemah dalam hal-hal begini)


      DAP yang menghadapi imej buruk terutama untuk masyarakat Melayu, Islam mengambil kesempatan untuk menggantikan tokoh Melayu Islam yang sedia ada seperti Zairi dan Dyana yang kini dilihat terlibat skandal seks dan pengaulan bebas dengan akhlak yang merosakkan.

      DAP mahu pemuda Melayu Islam yang Islamik bagi dijadikan ikon untuk PRU-14, maka Jufazli adalah tokoh yang baik utuk projek ini.

      Sebenarnya kemasukkan Jufazli Shi Ahmad ke dalam DAP bukan suatu isu besar sehingga lebai perlu ulas melainkan setelah masuk DAP Jufazli Shi Ahmad mengeluarkan kenyataan yang rasa perlu lebai ulas.


      Selepas beberapa hari dia menjadi ahli DAP seumur hidup, dia mengeluarkan kenyataan pada facebooknya dia masih Islam dan tidak murtad.

      Tak ada sesiapa pun kata masuk DAP boleh jadi murtad. Mungkin kita sahaja perasaan orang kata kita murtad kerana DAP ada agenda kristianisasi. Perasaan itu membuatkan kita seolah-olah memandang seorang kepada orang lain.

      Masuk DAP takkan jadi murtad... HANYA JADI BODOH. Ini lebai bertanggungjawab.

      Kenapa lebai kata jadi bodoh?
      Apa hujah lebai?
      Lebai ada bukti ke?

      Melati Rahim


      Kita masih ingat lagi gadis Jamila Rahim (lebih dikenali nama pena/samaran Melati Rahim) yang berpurdah masuk Parti DAP yang kononnya parti DAP lebih dekat dengan keadilan erta meletakkan dasar kemanusiaan sebagai tunjang dan teras utama, yang juga merupakan salah satu asas dalam ajaran agama Islam katanya. Mungkin ini juga alasa geng pan & ikram sanggup perHAMBAkan (pinjam pakai ayat A. Samad Said) diri kepada DAP.


      Wanita Islam dikehendaki memabtasi diri dengan bukan mahram. Wanita yang memakai purdah pula biasa lebih lagi bertujuan menjaga dirinya daripada bukan mahram. Tapi bila masuk dalam DAP akhirnya DIPERBODOHKAN dengan amalan Islam liberal, yang sebenarnya DAP anti-Islam secara tersembunyi.

      Apa terjadi dengan Melati Rahim setelah pernah berpuasa dan berbuka dengan bukan mahram dan makan setalam pula... Setelah kejadiaan "BODOH" ini Melati Rahim sudah macam menghilang diri.

      Delete
    3. A. Samad Said



      Awal Ramadan baru-baru ini A. Samad Said telah dipergunakan oleh DAP untuk membela Hannah Yeoh setelah didedahkan gerakan kristianisasi oleh Dr Kamarul Azman Yusoff pensyarah UUM.

      Pada majlis sebelum berbuka A. Samad Said diminta mengulas tentang Hannah Yeoh oleh Lim Kit Siang. Kalau anda lihat keadaan A. Samad Said pada masa itu banyak tutup muka dengan tangan yang mengambarkan keadaan di'perbodoh'kan. Ini sesuailah bila dia mahu menyertai DAP dia kata dia hanya mahu jadi hamba DAP sahaja. "Hamba" dalam bahasa klasik Melayu moden ialah diperbodohkan...

      A. Samad Said ada menulis...
      “Yang disorot hanya bahagian terkhusus kerana kebetulan Hannah seorang mubaligh Kristian yang sangat padu dan cekal dan kini dalam dunia siasah tanah air.”

      “Yang dinampak—atau diserang—tampaknya sengaja tertumpu kepada pergerakan agamanya untuk sesuai mendakwa DAP mempunyai hasrat, kononnya, berazam menafirkan Melayu.”

      “Pendeknya, yang dinampak atau sengaja ingin dinampakkan, ialah hajat siasah Hannah Yeoh, lebih-lebih lagi DAP, untuk mengembangkan agama Kristian.”
      Hanya memahami bahasa tersirat boleh membaca apa yang tersirat dalam hati seseorang yang sudah tersilap langkah.

      Dr. Ariffin Omar


      Senator lantikan parti DAP, Senator Dr. Ariffin S.M Omar berpandangan bahawa tiada apa yang perlu dirisaukan jika Pulau Pinang menjadi Bandar Kristian. Beliau mengatakan demikian ketika menjawab persoalan yang ditimbulkan oleh Senator Tan Sri Dato’ Seri Dr Ibrahim Abu Shah, yang menimbulkan perbahasan mengenai aktiviti evangelisme dalam negara.

      Rekod Hansard perbahasan yang berlangsung pada 19hb April 2017 di Dewan Negara itu turut mencatatkan Tan Sri Dato’ Seri Dr Ibrahim Abu Shah mendedahkan perihal Pulau Pinang yang mempunyai komuniti Evangelis Kristian yang pesat berkembang serta mempunyai hubungan rapat dengan gerakan Evangelis Kristian dunia.

      Dr Ariffin adalah pengasas pergerakan NGO bukan politik, ALIRAN masuk DAP tahun 2011 dan sekarang adalah Naib Presiden DAP setelah bekas Naib Presiden DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim telah digugurkan daripada jawatan senator seterusnya keluar DAP.

      Kalau lihat kepada pendidikan dan penglibatan Dr. Arifin Omar sudah pasti anda akan dapati dia buikan sebarang orang, tapi malangnya DAP memperbodohkan dia dengan agamanya sendiri.


      Lebai tak akan menghuraikan tentang Dr Aziz Bari, Dyana Sofya, Zairil, Mejar Zaidi, Aspan Alias (seorang blogger yang pernah menulis kritikan tentang pengurasan calon DAP dan memuji sikap PAS dalam artikelnya) yang sudah pasti pembaca boleh melihat bagaimana kedudukan mereka ini dan kesudahan yang pasti dihadapi mereka.


      Berkenaan Zaid Ibrahim pula, maaf lagi lebai tak nak ulas kerana dia ni dah bodoh tentang Islam sebelum lagi masuk DAP. Bila masuk DAP tak perlu DAP nak perbodohkannya...

      Tapi kemasukkan Zaid Ibrahim tak payah kita risau, dia ni bukan boleh mendekat Melayu Islam kepada DAP, menjauhkan lagi mungkin ada.

      Maaf lebai menulis kasar
      Tapi kasar itu menjurus kepada hakikat sebenar bila kita menolak cara hidup agama kita sebagai jalan penyelesaiaan masalah. Allah pasti lebih kasar lagi dalam peringatanNya.

      Delete
    4. JGN D LAYAN NUAR MUSANG DAN ISA SEMAK

      ANUAR DAN ISA KAKI RASUAH ANTARABANGSA..

      DARI LAHIR SAMPAI NAZAK MERASUAH

      Delete
    5. Assalamualaikum,,,

      Entah betul atau tidak apa yang saya dengar dalam waktu terdekat ni! Cerita tentang PAN yang mengeluh kerana dilanyak oleh PAS, yang nampak baik untuk menawarkan bantuan kepada saman PAS kepada SR dan kisah mengatakan PAN itu panggilan untuk PAS bukan untuk parti oren yang sepatutnya dipanggil AMANAH.Tiga cerita terbaru PAN ini sungguh mengejutkan. saya rasa terharu pulak dengan nasib malang mereka.Sudah hilang nampaknya mulut celupar pengarah pengarah mereka yang profesional tapi diganti pulak dengan suara suara memerangkap.

      PAN dikatakan sedia membantu PAS memenangi saman terhadap SR,hilang sudah herdikan herdikan awal mereka kepada ketidakmampuan PAS menyaman SR, sudah hilang tuduhan sepuluh sen naib persidennya yang menuduh dengan wajah harimau tiada gigi, PAS terima dedak dari Najib.Tapi tiba tiba PAN kata nak bantu PAS! Apa sudah jadi?

      Paling mengejutkan PAN mengeluh kenapa PAS serang mereka, kenapa tak serang UMNO, menterbalikkan keluhan ahli PAS ketika PAN rancak menyerang dengan serangan presepsi dan fitnah yang tak henti henti dulu.Kalau dulu ahli PAS yang mengeluh kenapa PAN serang PAS, tak serang Umno, kini PAS pulak yang kena!

      Kemana pergi hero hero tiada gigi mereka.KS, Mujahid Rawa, Husam kuasa 10, Wan Rahim, Sallehuddin Ayub, Ahmad Awang dan yang lainnya yang selama ini tidak henti henti menyerang dan menghentam PAS,Tapi dalam whatapps group masih ada lagi macai mereka yang mengulang ulang perangai macai Umno.PAS yang begitu kuat diserang sekarang dituduh pulak menyerang mereka bukan Umno.Ini yang peliknya, Kenapa jadi macam tu?

      Lebih dasyat PAN dikatakan panggilan untuk PAS, sesuai dengan sejarah penubuhan PAS yang berasal dari nama PAN ISLAMIC PARTY.Lawaklah pulak, sama lawaknya ketika macai Umno satu ketika dulu cuba menjenamakan semula PAS kepada PIS sebab Islam tu sepatutnya I bukan A.Kelakar gila puak puak ni,ikut suka dia saja mentafsirkan sesuatu yang sudah selesai penubuhannya.Lebih lawak apabila masih ada macai PAN yang merujuk PAS sebagai PIS. lawak gila........



      Inikah parti yang kita harapkan untuk memimpin kita? parti macam ni lebih layak pimpin orang gila......

      Delete
    6. PATUTLAH SUIT MARA HABIS BUDAK 10A TAK DAPAT PEGI OVERDEAS SUDAHNYA BELAJAR D UNIKL

      HABIS DUIT PELAJARAN MARA DINREMBAT UMNO MUSANG PANTAT TIMUR.

      PEGUAM NEGARA PUN ORG PANTAT TIMUR

      HAJI HADI PUN SAMA PANTAT TIMUR

      Delete
    7. Semasa Dalam PAS, Serang PAS
      Tubuh PASMA, Serang PAS
      Tubuh pula GHB, Serang PAS
      Tubuh pula parti AMANAH (PAN), Lagi serang PAS
      Bukan serang aje, pelari kerusi PAS, curi bangunan, harta PAS termasuk pembaris, kerusi dan meja pasti.
      TIBA-TIBA TANYA KENAPA PAS SERAG KAMI
      TAK SERANG UMNO/BN?
      itu politik "munafik"

      Delete
    8. 1. PAS tegas menolak kaedah pengurusan kewangan 1MDB yang bercanggah dengan Syarak seperti mendapatkan modal dengan cara pinjaman RIBA dan sebagainya.

      2. Berhubung isu 1MDB, PAS mengambil penyelesaian yang bersifat fundamental dengan usaha membetulkan urustadbir negara, mengembalikan sistem pemisahan kuasa dan membenteras politik wang.

      3. Dalam masa yang sama, PAS konsisten atas apa jua dakwaan penyelewengan dana 1MDB dan salah laku, justeru ia mestilah disiasat oleh satu badan siasatan yang profesional dan telus. Suruhanjaya Diraja mesti ditubuhkan segera untuk merealisasikan sebuah siasatan yang tidak berpihak.

      4. PAS bersama GAGASAN akan menghantar memorandum kepada SPRM tidak berapa lama lagi guna menjelaskan penyelesaian fundamental mengenai isu rasuah yang membarah, termasuklah berkait 1MDB.

      5. Perlu ditegaskan, bahawa PAS mempunyai polisi dan pendekatan tersendiri dalam merealisasikan strategi dan roadmap perjuangannya. Tidak terikat dengan mana - mana pihak, demikian juga tidak terkesima dengan gerak tari pihak yang mempunyai agenda mereka sendiri.

      6. PAS kini dalam fasa menumpukan perhatian serius terhadap isu-isu yang secara langsung menyentuh kehidupan rakyat terbanyak seperti isu kenaikan harga barang, pengangguran, kos sara hidup, GST dan sebagainya.

      7. Kerajaan perlu menunjukkan ketelusan sekaligus membina keyakinan rakyat terhadap kemampuan Agensi negara seperti SPRM, POLIS, BANK NEGARA dan Peguam Negara dalam menyiasat serta mengambil tindakan kepada pihak terlibat.
      PAS melahirkan kebimbangan dengan terhakisnya keyakinan rakyat terhadap institusi tersebut.

      Sejahtera Bersama Islam

      Sekian.

      Nasrudin bin Hassan
      Ketua Penerangan PAS Pusat

      Delete
    9. Laporan Kajian Kebolehlaksanaan Projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang menghubungkan tanah besar ke bahagian pulau menelan lebih hampir 61 kali ganda lebih mahal daripada projek hampir sama di Kanada.

      Memetik pengakuan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemudahan Awam dan Pengangkutan Pulau Pinang, Lim Hock Seng, kajian kebolehlaksanaan, reka bentuk terperinci dan kajian impak alam sekitar bagi projek terowong negeri berharga RM305 juta.

      Bagi kos kajian kebolehlaksanaan, RM31.269 diperuntukkan bagi kajian pembinaan tiga jalan raya utama untuk ke terowong berkenaan dan RM20 juta lagi bagi kajian untuk membina terowong berkenaan.

      "Menjadikan jumlah kajian kebolehlaksanaan RM51.269 juta iaitu 0.93 peratus daripada kos pembinaan," kata Hock Seng.

      Walaubagaimanapun, jumlah berkenaan adalah 61 kali ganda lebih tinggi berbanding projek sama yang lebih panjang di Kanada.
      Cadangan laluan terowong Quebec City-Lévis sepanjang 7.8 km

      Kos kajian projek terowong dasar laut menghubungkan Quebec City-Lévis di Kanda sepanjang 7.8 kilometer hanya menelan kos RM325,000 berbanding RM20 juta untuk melakukan kajian kebolehlaksanaan untuk laluan dari Persiaran Gurney ke bahagian pulau sepanjang 7.2 kilometer.

      Memetik laporan CBC News, projek di Kanada yang menelan belanja RM13 bilion itu dijangka siap menjelang 2030 dan kos penyelenggaraan bagi 100 tahun kemudian dianggarkan bernilai RM7.5 bilion.

      Kos berkenaan diumumkan oleh jurutera awam dilantik oleh Kemeterian Pengangkutan Quebec, Profesor Bruno Massicotte, setelah menyiapkan laporan berkenaan dalam tempoh kurang setahun.

      Sementara konsortium Zenith-BUCG Sdn Bhd yang dilantik kerajaan Pulau Pinang untuk menyiapkan laporan berekenaan masih belum menghantar kajian lengkap kepada Kementerian Kerja Raya sungguhpun sudah masuk tahun kedua kajiannya.

      Dilaporkan juga, kerajaan negeri teraju Ketua Menteri Lim Guan Eng juga sudah meluluskan RM135 juta bayaran pendahuluan kepada konsortium berkenaan dengan menyerahkan beberapa bidang tanah kerajaan negeri kepada syarikat berkenaan.

      Delete
    10. Di dalam tulisan beliau semalam, 22 Jun 2017, Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad, menyebut: “Pembangkang mungkin terpaksa menghadapi kemungkinan pilihan raya diisytiharkan batal dan tidak sah jika BN kalah dengan jurang yang tipis. Atau, kerajaan akan enggan mengaku kalah. Pembangkang akan dituduh menipu. Tiada bukti diperlukan untuk kerajaan mengisytiharkan ini. Para pembuli BN bersedia untuk mewujudkan ketidakstabilan. Atas asas ini boleh ada satu perisytiharan darurat dan Parlimen akan digantung. Kerajaan berbentuk “Mageran” (Majlis Gerakan Negara) akan ditubuhkan dan negara akan diperintah secara perintah mutlak seperti yang berlaku pada 1969.”

      (Teks sebenar tulisan Tun Dr Mahathir di dalam bahasa Inggeris: “The opposition may have to face the possibility of the election being declared null and void should the BN lose by a small margin. Or, the Government will refuse to admit defeat. The opposition would be accused of cheating. No evidence would be needed for the Government to declare this. The bullies of the BN will be ready to create instability. On this basis there could be a declaration of a state of emergency and Parliament would be suspended. A “Mageran” (Majlis Gerakan Negara – National Operations Council) form of Government would be installed and the country would be ruled by decree as happened in 1969.”)

      Tulisan Tun Dr Mahathir ini mengingatkan saya kepada ucapan Setiausaha Agung DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, di Singapura pada 10 Disember 2014 lalu yang turut menuduh BN tidak akan menyerahkan kuasa jika ia mengalami jika BN kekalahan.

      Ucap Lim Guan Eng: “Kita tahu bahawa BN adalah jenis yang tidak berpuas hati jika kalah. Mereka adalah jenis yang sangat tidak berpuas hati jika kalah dan mereka tidak akan menyerahkan kuasa dengan mudah. Sekarang, apa akan berlaku jika mereka enggan menyerahkan kuasa? Dan saya fikir ini adalah satu soalan yang sangat penting dalam minda rakyat, terutamanya dalam pilihan raya lepas bila kita menang mandat popular tetapi bukan bilangan kerusi, kita boleh lihat kacau-bilau besar jika isu ini timbul. Sekarang, jika kita mendapat kuasa, di dalam kedua-dua dari segi undi popular, maknanya tentunya undi popular, tetapi (juga) dari segi bilangan kerusi, dan kemudian kita tidak dibenarkan untuk mengambil-alih kuasa, saya fikir perkara ini mesti diselesaikan di jalan-jalan raya dan ia akan diselesaikan di jalan-jalan raya.”

      (Teks sebenar ucapan Lim Guan Eng di dalam bahasa Inggeris: “We know that BN are sore losers. They are really sore losers and they will not give up power that easily. Now, what will happen if they refuse to give up power? And I think this is one very important question in people’s minds, especially in the last election when we won the popular mandate but not the number of seats, we can see the huge mess if this issue comes out. Now, if we win power, both in terms of popular votes, that means the popular votes, but (also) in terms of the number of seats, and then we are not allowed to take power, I think the matter has to be resolved on the streets and it will be resolved on the streets.”)

      Jika dibandingkan antara tulisan Tun Dr Mahathir dan ucapan Lim Guan Eng maka ternyata kedua-duanya mempunyai tema yang sama, iaitu kononnya PH akan menang di dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 dan kononnya BN tidak akan menyerahkan kuasa. Apa yang berbeza adalah mengikut Tun Dr Mahathir, bila ini berlaku, pihak BN yang akan membuat kacau tetapi mengikut Lim Guan Eng, bila ini berlaku, pihak PH yang akan membuat kacau, dengan turun di jalan-jalan raya.

      Mungkin sahaja Tun Dr Mahathir belum mengetahui perancangan yang sudah lama ada dalam fikiran Lim Guan Eng bila beliau meluahkan apa yang ada dalam fikiran beliau semalam, tetapi jelas di sini bahawa Lim Guan Eng jauh lebih samseng berbanding Tun Dr Mahathir kerana sanggup merancang untuk melakukan sesuatu demi kuasa berbanding Tun Dr Mahathir yang tiada perancangan itu.

      Delete
    11. Apa pun, tulisan Tun Dr Mahathir dan ucapan Lim Guan Eng ini adalah terlalu jauh ke hadapan seumpama pepatah Inggeris, mengira anak-anak ayam sebelum mereka menetas (“counting one’s chickens before they hatch”).

      Walhalnya, baru di dalam keluaran akhbar mingguan The Edge Malaysia 19-25 Jun Strategis DAP, Liew Chin Tong, mendedahkan pelbagai permasalahan besar yang melingkari PH, khususnya masalah kepimpinan, termasuk untuk menentukan “siapa akan jadi PM?”, masalah penawaran dasar-dasar bersama, masalah penurunan tahap sokongan pengundi bukan Melayu, khususnya pengundi Cina, dari 85% ke 65%, dan masalah ketidakpercayaan antara Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tun Dr Mahathir serta orang-orang mereka.

      Persoalannya sekarang ialah antara ketiga-tiga ramalan ini, ramalan siapakah yang lebih berwibawa: Ramalan Tun Dr Mahathir dan ramalan Lim Guan Eng yang menyatakan PH akan memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 atau ramalan Liew Chin Tong yang menyatakan sangat sukar untuk PH memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14?

      Apa yang paling jelas ialah para pemimpin PH ini sememangnya kaki bertelagah sesama sendiri sehinggakan di dalam isu peluang untuk PH memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14, dan isu apa akan berlaku jika PH memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14, pun mereka boleh bertelagah.

      Delete
    12. Mereka yang mengasaskan masjid liberal, dikira mengasaskan agama baharu. Ini kerana penyembahan kepada Allah yang Esa diambil kaedah dan caranya daripada Rasulullah S.A.W.

      Kalimah syahadah yang kedua; Muhammad itu Pesuruh Allah, memberi erti bahawa cara dan kaedah penyembahan atau ibadah mesti menurut yang ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W.

      Kalimah syahadah yang kedua itu menuntut setiap muslim agar mematuhi cara dan kaedah ibadah Rasulullah S.A.W.

      Solat berjamaah berimamkan lelaki jika ada makmum lelaki dan sof tidak bercampur lelaki dan perempuan adalah cara yang ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W.

      Ijmak para sahabat dan para ulama, di sepanjang zaman, bahawa itulah cara solat berjamaah Rasulullah S.A.W.

      Apabila sabit dengan ijmak, maka ia wajib dipatuhi. Tiada khilaf dalam isu ini.

      Jika perbuatan menyalahi kaedah dan cara solat berjamaah Rasulullah S.A.W. itu (yang sabit dengan ijmak), dibuat dengan sengaja, bukan kerana jahil, maka yang demikian adalah perbuatan bid’ah sesat dan menyanggah pengertian kalimah syahadah yang kedua.

      Bahkan, sebenarnya ia sudah melampau kerana merampas hak Allah dalam mensyariatkan agama Islam, kerana Rasulullah S.A.W. sendiri hanya menerima wahyu dan arahan kaifiat solat berjamaah itu. Baginda bukan pencipta cara ibadah.

      Delete
    13. Masjid gay pula adalah satu pengisytiharan perbuatan maksiat dosa besar.

      Perbuatan hubungan seks sejenis itu sabit sebagai satu maksiat bertaraf dosa besar melalui ijmak para sahabat dan para ulama, di sepanjang zaman.

      Orang yang melakukan hubungan sejenis secara senyap-senyap adalah dikira melakukan maksiat dosa besar.

      Manakala orang yang mengisytiharkan maksiat dosa besarnya itu adalah sebenarnya memerangi Allah Taala secara terbuka.

      Lebih teruk daripada itu, mengaitkan masjid dengan gay, adalah satu usaha yang jelas untuk menghalalkan satu perkara haram yang telah sabit secara ijmak.

      Kedua-dua golongan ini mengisytiharkan penolakan mereka terhadap autoriti Allah Taala dalam mensyariatkan agama Islam.

      Pengasas masjid liberal menolak autoriti Allah Taala (hak hakimiyah) dalam soal kaedah dan cara ibadah solat berjamaah yang telah sabit dengan ijmak.

      Pengasas masjid gay pula menolak autoriti Allah Taala dalam soal pengharaman hubungan seks sejenis yang telah sabit dengan ijmak.

      Menolak dengan sengaja autoriti Allah Taala (hak hakimiyah), adalah satu kekufuran.

      Serentak dengan penolakan itu, mereka mencipta agama baharu, yang tersimbol pada dua masjid; liberal dan gay.

      Semoga mereka belum terlambat untuk bertaubat.

      Nota:
      1) Menolak, dari sudut iktikad, sesuatu yang telah sabit dengan ijmak, hukumnya kufur. Contohnya iktikad bahawa solat fardhu lima waktu itu tidak wajib dan iktikad bahawa tidak semestinya imam lelaki apabila ada makmum lelaki dan tidak semestinya lelaki dan perempuan diasingkan dalam sof.
      2) Ada kaifiat dan cara yang tidak sabit dengan ijmak, terdapat khilaf, seperti bacaan doa qunut solat subuh, maka implikasi perlanggarannya tidak seserius sesuatu kaifiat dan cara yang sabit dengan ijmak.

      Delete
    14. bosan lah walaun walaun ni bertempek kat sini,,pergi lah tempat lain ,,sini tak de dedak...shuhhhh

      Delete
    15. Satu sidang media di Cyberjaya baru-baru ini gamat seketika setelah salah seorang wartawan meminta komen Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional Datuk Abdul Rahman Dahlan berkenaan kabinet bayangan Pakatan Harapan menamakan Presiden Amanah, Mohamad Sabu sebagai Menteri Pertahanan.

      "Datuk, apa pandangan Datuk mengenai kabinet bayangan dikeluarkan oleh ahli DAP Datuk Zaid Ibrahim yang menamakan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri dan Mat Sabu sebagai Menteri Pertahanan?" tanya wartawan berkenaan.
      Soalan berkenaan kemudiannya disambut dengan gelak ketawa oleh para wartawan namun Abdul Rahman meminta pengamal media untuk kembali bertenang.

      Abdul Rahman yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Unit Perancang Ekonomi) kemudiannya menjawab ianya adalah hak pembangkang untuk menamakan sesiapa sahaja bagi mengisi jawatan kabinet bayangan mereka.

      "Sesiapa juga dalam kalangan pembangkang boleh jadi Perdana Menteri. Tapi saya cuma nak tanya, tak ada orang lain ke selain Dr Mahathir?

      "Cukuplah 22 tahun jadi Perdana Menteri sebelum ini. Ada ramai lagi calon boleh jadi Perdana Menteri. Tony Pua boleh jadi Perdana Menteri, dan kesukaan saya, (Naib Presiden PKR) Rafizi Ramli pun boleh jadi Perdana Menteri," katanya.

      Mengulas mengenai pencalonan Mat Sabu sebagai Menteri Pertahanan, Abdul Rahman berkata, respon para wartawan terhadap soalan yang diajukan sendiri mencerminkan samaada beliau sesuai menjawat jawatan berkenaan ataupun tidak.

      "Mat Sabu jadi Minister of Defence, god help us all. (Mat Sabu jadi Menteri Pertahanan, Tuhan tolonglah kami semua)," katanya.

      Kabinet bayangan dikemukakan oleh Zaid walaubagaimanapun tidak menamakan calon bagi jawatan Timbalan Perdana Menteri ekoran katanya "tiada keperluan undang-undang untuk mempunyai TPM, walaupun kita mengamalkannya bertahun-tahun lamanya."

      Zaid mencalonkan Naib Presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali selaku Menteri Kewangan, Penasihat DAP Lim Kit Siang selaku Menteri Pelajaran, Menteri Dalam Negeri diberikan kepada mana-mana pemimpin parti PPBM.

      Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dilantik selaku Menteri Wilayah Persekutuan dan Ketua Armada PPBM, Syed Saddiq Abdul Rahman selaku Menteri Belia dan Sukan.

      Delete
    16. 1. Bila marahkan DAP, jangan tersasul marah kepada Cina. Bukan semua Cina sokong DAP. Ramai juga Cina ahli DHPP. Ada Cina MCA yang agak toleran. Ada juga Cina GERAKAN yang kalau tak bergerak tak dapat makan. Ada Cina PKR yang rasional macam Tian Chua. Jadi jangan marah secara borong kepada Cina.



      Nak marah, marahlah pada DAP. Yang tepatnya pemimpin DAP. Ada penyokong dan ahli DAP yang tak setuju dengan provokasi DAP pada PAS. Ada penyokong dan ahli DAP faham RUU355 adalah untuk orang Islam saja. Untuk hukum orang jahat saja. Mereka ini faham. Bila orang jahat kena hukum, mereka boleh berniaga dengan aman. Jadi jangan marah atas nama CINA. Nanti kecil hati Cina yang ada dalam DHPP.

      2. Melalui FB, saya dapat maklumat sudah ramai penyokong PAN yang terikut-ikut mula insaf. Ada yang dah lembut hati pada parti asal, PAS. Ada yang sudah kembali kepada PAS. Dan ramai lagi akan kembali kepada PAS. Terutama sejak isu yang dibangkitkan oleh Dr Kamarul Zaman Yusof tentang peranan Kristian Evangelis di kalangan pemimpin DAP.

      Lebih-lebih lagi bila pemuka PAN yang toleran dengan LBGT dan golongan Islam liberal. Mereka nampak PAN bawak punah terhadap Islam. Jadi yang terikut-ikut PAN mula sedar. Mereka nak kembali kepada PAS tetapi malu. Jadi kitalah yang kena proaktif dekati mereka. Santuni mereka. Maafkan mereka. Ajak mereka balik ke surau kita yang mereka pernah berkhidmat. Dan berkhidmat balik untuk parti kita. Paling kurang mereka sokong kembali perjuangan kita.

      3. Orang UMNO pun dah ramai janji nak pangkah PAS kali ini. Mungkin saja kerana BN belum tabur dedak. Dekat PRU lagi banyak dedak. Dedak madu pun ada. Tapi biarlah. Itu kerja biasa BN. Kita kena buat kerja politik matang dan sejahtera secara jamaah atau individu. Politik menerang. Bukan politik menyerang. Jauh sekali dengan politik natang. Yang itu SPR dengan strategis UMNO. Dengan ahli UMNO kita kena ziarah hari raya. Biar mereka terkejut beruk. Beruk dok kejut gitu seme.

      Bila mereka tengok TGHH bersama pemimpin mereka lawat MAHA dulu, kagum mereka pada Tuan Guru kita. Hilang rasa nak marah macam tahun 80’an dulu. Timbul rasa hormat. Apa salah buat baik lebih daripada biasa. Mereka nak mari kepada kita. Jangan kita buat sibuk gantung bendera saja. Nun, ramai anak-beranak, jiran tetangga kita yang dah tak tahan gaya Najib perintah negara. Gaya Rosmah apalagi. GST mereka cukup sakit hati. Kata makin murah. Rupanya kena tipu lagi. Peneroka Felda pulok nun. Hutang bertepek saham Felda FGV merudum. Silap-silap berlaku tsunami. Tak kan kita nak biar saja. Bantu dan selamatkan mereka ikut kapasiti kita.

      Cukuplah tiga peringatan ini. Kalau nak ikut hati banyak nak kata. Berhati-hati di jalan raya pada musim raya. Qiamullail bukan kerana nak lailatulqadar saja. Teruskanlah sebab yang kita cari ialah redha Allah Yang Maha Esa. Maaflah semua terutama kenalan PAN. Nak panggil AMANAH hati belum terbuka. Sebab kerusi yang dibawa lari dan markaz yang dicuri belum dipulangkan semula. Itu saja sebenarnya. Kepada semua insan seagama aku ucapkan SELAMAT HARI RAYA.

      Delete
    17. PAS is not relevance

      Delete
    18. Pengasas nasjid liberal dan jurunikah sesama jenis adalah anak bekas wakil rakyat UMNO...

      Delete
    19. 1 mdb telah dirompak...ape tindajkan pas untuk menghukum perompak?...sebelum membetulkan urustadbir 1 mdb...hukum dulu penjenayah...

      Delete
    20. Pas menang bukan bertanding sendirian...pas menang kerana undi penyokong pr...jadi pas tidak layak menyatakan Amanah curi jerysi pas...pas bertanding sendirian prk sg besar dan kuala kangsar pon kojol...

      Delete
    21. Pas bak bertanding 3 penjuru lawan umno...adekah ahli umno akan pangkah pas?....bodooh betul orang Pas...

      Delete
    22. Lobai Haha tak kisah
      Najib dan Rosmah
      Menang 3 penjuru Pas kalah
      Asal Melayu Islam sudah...

      Lobai Haha tak kisah...
      Walaun pun dah menyerah...
      Hidup dalam assobiyah
      Bersama BN laknatullah..

      Delete
    23. Cino MCA mintak jawatan TPM II masa Najib naik.

      Apo plak Melayu PasCHAI kek atas buleh kato Cino MCA toleran?

      Jawatan TPM II makno MCA Cino nak perintah Mesia. Toleran kejadah!

      Solamat Hari Rayo..udah-udah la jadi walaun.. makan otak-otak.. sel otak billiun2..

      Delete
    24. Parti PAN...Part MAT SABUN...Parti cap TAIK....penjilat Juboq LIM KIT SIAL....

      Delete
    25. Maka bersabda Tuan Punasihat Lebai Musang Berjanggut.....

      Kes niaga forex rugi ada 4saksi
      Kes 1MDB tak ada 4saksi

      Kesimpulannnya bijaN dan Mak Badak tak bersalah

      hahahaha hihihihi huhuhuhu

      Delete
    26. Jangan kata apa2 kpd PunaiSehat 90 juta. Islam adalah perisai ulamak dan kleptokrat. Inilah yg depa sebok Islam ngan RUU ni. Rembat diam2, mengkala kantoi, Islam sedia membantu.

      Raja dan Sultan, masing2 dgn hal sendiri menikus. Janji perut anak beranak terus memboyot. Apa nak heran, nak duit ja, boleh sedut dari rakyat anytime. Tempik sikit pasal Islam, berjujuk2 orang ramai sedia membodohkan diri sendiri untukmu Sultan (baca: tuhan yg Melayu sembah).

      Delete
    27. assalamualaikum tuan,
      ini adalah permainan politikus pengikut syaitan dan pengamal iluminasi iluminati , freemason, zionis yahudi yg ingin terus menguasai dan mencengkam rakyat. Ingatlah pesanan Rasullullah SAW bahawa ketika kehidupan manusia berada di akhir zaman , ISLAM AKAN MENJADI SESUATU YANG ASING walaupun kpd manusia yg mengaku beragama Islam. Hidup kita seperti di zaman jahiliyah yg tidak mengenal ALLAH. Yang benar dikatakan salah, yg salah diakui benar. Astaghfirullah, Ya ALLAH hamba mohon perlindungan MU dari fitnah DAJJAL.

      Delete
  2. 25 tahun dulu orang tak pernah cuba nak korek akaun Madey. Kalau dikorek masa tu, ntah2 berpuluh billion ada dlm akaun dia. Kalau tidak, tak kan DAP nak buat laporan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "kalau" org bodoh je guna ayat kalau

      Delete
    2. bro,baik menteri dan pencacai sama je terlajak bodoh.

      Delete
    3. Yang paling panik ialah Mahahtir anak beranak dan Doamdiam.Orang lain memang tak ada hal yg kena dia.Tukang jolok macam Budin ni memang tak jadi hal .Padan muka Mahahtir nak tunjuk hadal,sedangkan dosa sendiri terlalu banyak ,maklumlah 22 tahu bermaharaja lela,mana orang lupa, akhirnya nanti duduk sebelah Anwar di Sg Buloh.Ha,ha,ha,...

      Delete
    4. 6 tahun maahthir PM ada proton

      6 tahun pak lah PM ada koridor

      6 tahun Najib PM ada hutang 50b - ada babi jho low ada sharol anak babi ada 127juta cincin ada China komunis konkek barang melayu...ADA KLEPTOKRAT

      Delete
    5. Rakyat Diperbodoh30 June 2017 at 07:48

      00:01,
      Nak tahu kenapa 25 tahun dahulu, cerita Forex tak dikorek...?
      Sbb waktu itu, Tun = UMNO/BN...!

      Nmpk tak game UMNO/BN. Jika warga UMNO/BN; segala tingkahlaku bertaraf dosa, boleh dicuci menjadi sunat muakkad hukumnya...!!!

      Setiap cerita individu dlm UMNO/BN yg dicucikan dosa mereka, ada dlm poket individu lain dlm UMNO/BN yg turut melakukan salahlaku yg hampir serupa, malah mungkin lebih teruk.

      Maka, dasar yg digunapakai dlm UMNO/BN:
      "You help me, I help you" = yes man = penjilat tegar...!!!

      Tapi kena ingat, dosa yg dicuci ini, tidak menjadi halal yg mutlak. Boleh berubah menjadi dosa semula dgn darjah keharaman yg lebih tinggi.
      Boleh nmpk tak, apa yg boleh berlaku andai individu ini mula melawan arus...???

      Masih nak menyokong ideologi UMNO...?
      Moral: Pastikan BN berkubur terus dlm PRU14 tanpa nesan...!!!

      Delete
    6. budin yg panik kot

      Delete
    7. 15 tahun madey bersara...kenapa tak kirek?...cakap orang bodoos...

      Delete
    8. Budin...Blogger HAPRAK...penjilat juboq Dapigs...selamanya akan jadi blogger pembangang....tak beraya sama MADEY dan C. brown kat London ke?...

      Delete
    9. PH akan Melingkop ...sebelum PRU akan berbaling kerusi sesame sendiri....nak Harapkan MADEY dan si Nuar Al Jubori tu sah harap lah....

      Delete
  3. sebenarnya....isu forex muncul utk mengalihkan fokus dari 1mdb. nuar ni bodoh atau memang membodohkan diri sendiri.....dan cuba mengajak rakyat jadi bodoh.....memang nuar ni bodoh sebodoh2 nya....

    confident gile nuar ni.......dan klu org yg sama standard dgn dia setuju sangat2 dgn komen dia......

    kalau takde isu 1mdb, doj.....isu forex pun ntah ke mana.......

    sekarang kuat menjilat.....utk selamatkan diri sendiri.....bukan nak sangat percaya kat najib pun....sendiri punya kes belum settle.....nak dekat pilihan raya....jadi kerja menjilat ni makin kuat, terutama macam nuar.....ada kes berat....

    mr j....apakah ko punya standard pun sama macam nuar ni?

    -dad-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Confident gila menafikan red warrior dpt tajaan mara bila TMJ kemuka bukti, dh ckp plak dia kt luar negara tk baca abis posting TMJ last2 kena arah cuti dr pengerusi mara ni la tahap ketua penerangan asal jilat punggung najib dpt jawatan

      Delete
    2. Ko jilat lah punggung buntut kuali mamak MADEY tu.....Bengap macai PH ....nak harapkan Nuar AlJubori ...sah harap...

      Delete
    3. Dad, kenapa takut dgn siasatan forex ni. 1MDB dah habis disiasat oleh PAC, SPRM dan 4 negara luar. Alhamdulillah setakat ni tiada apa apa ditemui untuk dakwa PM. Kalau benar tak suka penyelewengan sepatutnya kita gembira forex ini disiasat. Nampak macam Kit Siang pun tak suka siasatan ni. Kenapa agaknya?

      Delete
  4. CINA DAP BUAT LAPORAN SPRM, TUN DR. MAHATHIR ADA KEKAYAAN RM1.194 TRILLION!
    Friday, 11 December 2015

    Ada satu perkembangan yang menarik....

    Siapa individu yang bernama Abdul Hamid yang tiba-tiba mendapat perhatian luar biasa hari ini, terutama daripada DAP?

    Chong Zhemin, Ketua Biro Pembangunan Ekonomi DAP Perak dan Setiausaha Politik Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming segera menggunakan isu yang dibangkitkan itu dengan segera membawanya ke pengetahuan SPRM menerusi laporan yang dibuat.

    Dalam kenyataan medianya, Chong Zhemin berkata laporan SPRM itu dibuat kerana dakwaan terbaru oleh Abdul Hamid bahawa Mahathir menyerang Najib kerana Najib telah menghalang Mahathir daripada membawa masuk dana berjumlah RM1.194 trilion ke Malaysia, sekaligus menjadikan Mahathir secara tidak rasminya merupakan orang terkaya di dunia.

    "Bekas rakan Tun Mahathir, Abdul Hamid mendakwa, antara alasan yang menyebabkan Mahathir menyerang Najib adalah kerana Mahathir gagal memindahkan wang berjumlah RM1.194 trilion ke Malaysia. Abdul Hamid juga mendakwa, Najib sebagai Menteri Kewangan enggan menandatangani dokumen yang membolehkan dana tersebut dibawa masuk.

    "Seandainya pendedahan tersebut adalah benar, ianya amat memeranjatkan dan telah memecahkan tiga rekod dunia.

    "Pertama, dengan RM1.194 trilion (USD279 bilion), akan menjadikan Mahathir sebagai orang terkaya di dunia, di mana nilai kekayaan bersihnya akan menjadi lebih 3.5 kali ganda lebih tinggi daripada orang terkaya di dunia menurut Forbes 2015 yang hanya memiliki USD79.2 bilion.

    "Kedua, dengan RM1.194 trilion dana yang dimiliki oleh Mahathir, akan menjadikan dia satu-satunya bekas Perdana Menteri di dunia yang mempunyai kekayaan terkumpulan bersamaan dengan 4.47 kali ganda berbanding belanjawan negara. Jumlah perbelanjaan Malaysia sebagai dinyatakan di dalam belanjawan 2016 adalah RM267 bilion.

    "Ketiga, Mahathir juga merupakan satu-satunya bekas Perdana Menteri di dunia yang mempunyai kekyaan luar biasa yang boleh membayar keseluruhan hutang luar negara. Hutang luar negara sekarang ini adalah berjumlah RM740.7 bilion.

    "Mahathir perlu menjelaskan bagaimana dia memperolehi kekayaan luar biasa itu yang merupakan 3.5 kali ganda berbanding kekayaan bersih Bill Gates, 4.47 kali ganda berbanding belanjawan negara dan 1.6 kali ganda berbanding hutang luar negara. Dia perlu menjelaskan dari mana sumber kewangannya dan juga jumlah cukai yang telah dibayarnya daripada kekayaan luar biasa itu.

    "DAP Perak hari ini telah membuat laporan di SKMM Ipoh ke atas Tun Mahathir berdasarkan dakwaan oleh Abdul Hamid. Saya menggesa, SKMM untuk melakukan siasatan sekiranya RM1.194 trilion dana yang dimiliki oleh Mahathir adalah secara haram dan mengambil tindakan segera sekiranya terdapat sebarang salah laku." - Chong Zhemin.

    http://buletinsengal.blogspot.my/2015/12/cina-dap-buat-laporan-sprm-tun-dr.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woww...
      Bukan billion lagi, tapi trillion...ribu2 billion.
      Mcm mana nak dapat kekayaan yg sebegitu kalau tak songlap...sebahagiannya atau mungkin semuanya mesti dari skandal Forex tu...

      Delete
    2. .
      .


      Yang bagi dedak pada barua dalam Bersatu ialah Najib. Bukan Mahathir.

      Tindakan mereka membuat lapuran mengenai kekayaan Mahathir 25 tahun dulu bukan sekarang.

      Walaupun begitu sikit pun Mahathir tak kisah. Siasat lah bukan sahaja untuk tuduhan kali ini tetapi terhadap apa yang DAP sangkakan ..


      Orang yang banyak duit apalagi dalam kedudukan lemah lah yang guna Cash is King !

      Delete
    3. Matdey kini pasti dlm kerisauan, tidor tidak lelap
      Udah makin terbuka cerita dia dulu kaki songlap
      PH ambik dia jadii ketua, nyata langkah yg silap
      Masa depan Puak Haprak akan terus jadi gelap

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

      Delete

    4. Alahai 00.12.
      RM1.194 trillion tu sikit sangat tu.
      Apasal tak kata TDM dah kebas ribu-ribu trillion, rezab Bank negara pun dah habis.
      Kan ada oomph kalo cerita camtu.

      Delete
    5. Admin bikin isu konon hati rakyat mahu dibakar
      Tapi semua nya hanya akan jadi bahan kelakar
      Skandal Forex akan disiasat hinggalah ke akar
      Matdey punya angkaraa silam pasti terbongkar

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

      Delete
    6. .
      .

      Ada beza nya ..

      Yang bodoh ialah 'kalau' untuk perkara yang dah lepas-lepas..

      'Kalau' untuk masa depan ialah sesuatu yang mungkin terjadi..

      'Kalau' ikut fahaman kau yang kedua-dua 'Kalau' itu sama pengunaan nya maka Najib lah yang paling banyak mengguna 'Kalau'

      Kalau tidak wala pada kerajaan.
      Kalau rakyat tidak bersatu
      Kalau MO1 itu bukan saya, siapa kah MO1 ?

      Delete
    7. Kalo Mahathir rembat duit rakyat sampai trilion.....dah lama Msia ni dah bankrap.....tp macam mana dalam masa 22 tahun time Mahathir Msia ni pesat membangun dengan KLIA, Twin Tower, KL Tower, Putrajaya, Highway2, hospital2 termasuk IJN dan banyak lagi......pada masa yg sama tak ditarik subsidi malah ditambah subsidi rakyat spt perubatan, pendidikan, beras, minyak dan bermacam subsidi lagi.

      Kalo mahathir samun duit rakyat sampai trilion dah tentu Msia berhutang pon lebih dari trilion.......tp zaman Mahathir tak pernah jadi kalut duk jual tanah, company pada orang luar.....kemudian kenakan GST untuk tampung hutang negara yg bertimbun........tapi sekarang dgn kutipan GST yg bermilion2 pon kenapa subsidi rakyat yg penting perubatan dan pendidikan dipotong yeoppppp???

      Kita pon tak pernah dengar cerita isteri Mahathir, Siti Hasmah ketika tu bershopping gila sakan dgn diamond, birkin, baju2, percutian mewah sampai dapat liputan yg memalukan negara dari media antarabangsa tentang pemborosan yg sama macam Imelda Marcos.

      Pon masa tu tak pernah dengar Mahathir buat majlis kahwin anak-anaknya secara mewah yg melampau2.

      Dalam masa 22 tahun Mahathir.....tak der pulak bank2 overseas yg diarah tutup kerana money laundering yg melibatkan duit haram dari Msia macam yg jadi sekarang di Singapore dan Switzerland......sampai org2 yg terlibat dgn kerja2 haram money laundering tu dihukum jel.

      Kita pon tak pernah dengar anak beranak Mahathir buat filem lucah yg bermilion2 dgn adegan2 yg memalukan.

      DOJ pon tak pernah keluar repot dgn beratus mukasurat pasal money laundering trilion Mahathir......sedangkan money laundering yg billion pon ada repot.....takkan yg trillion dia org tak nak buat.

      Sebelum ni kita tak pernah dengar Mahathir sign buta dokumen dgn tak baca satu apa pon macam org bangang......dan tak der pulak money trail duit trillion yg lesap tu.

      Orang bangang dan bahalol yg tak der common sense jer yg menyondol buta macam babi tonyok dan badak hingga tak tau nak bezakan satu2 hal.



      Delete
    8. Tuan Budin komen mengarut walaun ni tak payah di siarkan membuang masa...biar mereka komen kat blog lain...unspinner ke DR.Mim ke Mykemut ke...semaklah

      Delete
    9. Budak mentah jer nak komen burukkan Tun M. Mak pak dia pun dulu bangga ada PM hebat dan cerdik. Tak menyusahkan rakyat!

      Delete

    10. Pengasas kepada berita jam 0012 di atas tu ialah DAP, saya ulang DAP....

      Bukannya UMNO atau PAS atau MAC atau MIC atau Gerakan.

      Bukankah DAP tu mistress korang juga...tak caya juga ke???

      Delete
    11. Anon 0012 tu berperangai macam ular sawa . Bila kenyang , duduk senyap lah dia .

      Bila lapar , mulalah dia buat buat sibok . Cerita dia ni kalau tak silap sudah di ulang tayang lebih 10 kali . Cerita yang sama dari A hinggalah ke Z .

      Delete
  5. Please read the entire 7 volumes of the BMF REPORT and the WHITE PAPER - The best evidence and the unrebutted findings, according to Matthias Chang.

    Now we the rakyat is asking Najib and his cabinet why is there no official report on 1MDB made public?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak boleh bagi officual repot...nanti banyak pecah rahsia...bahaya najib...hik4

      Delete
  6. betul lah madey salah.duit.pun dia belasah..habis tu.tunggu apa lagi dedakian?.tangkap la madey tu.knapa biar dia berkeliaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabarlah bro, tunggu siasatan selesai.
      Lepas ini, Bamboo River Inn le Madey, suite sebelahan Bg Non Al-Jubori...

      Delete
    2. Matdey Forex kini semakin resah dan biimbang
      Makin sehari, semakin pecah dia punya lobang
      Dah nampak Sg Buloh In punya piintu gerbang
      Nak susun strategi baru ke London dia terbang

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

      Delete
    3. Biarkan dulu cai2 biingai Puak Haprak berkokok
      Skandal Forex akan buat terkedu cai2 mangkok
      Nanti di Sg Buloh In, penyonglap ini merengkok
      Biilik bersebelahan dgn Nuat si batang bengkok

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

      Delete
    4. kah3 melayu macai maju dgn bermimpi...

      Delete
    5. kat penjara Sg. Buloh...MADEY akan di tibai secukupnya oleh Ex Boyfriend...He He He mati tegak orang tua ni nanti dikejanya....

      Delete
    6. komen budak2 tak dapat duit raya.

      Delete
  7. .
    .

    Kalau panik Mahathir tak akan rela di panggil. Annuar ini ada masalah. Cakap macam tak guna akal.

    Sehingga hari ini hanya kenyataan dari Bank Negara mengenai sudut positif siasatan Forex.

    Apa pasal ambil masa yang lama nak tubuh siasatan di Raja ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous30 June 2017 at 01:12

      "kalau" org bodoh je guna ayat kalau

      Delete
    2. .
      .


      Ada beza nya ..

      Yang bodoh ialah 'kalau' untuk perkara yang dah lepas-lepas..

      'Kalau' untuk masa depan ialah sesuatu yang mungkin terjadi..

      'Kalau' ikut fahaman kau yang kedua-dua 'Kalau' itu sama pengunaan nya maka Najib lah yang paling banyak mengguna 'Kalau'


      Kalau tidak wala pada kerajaan.
      Kalau rakyat tidak bersatu
      Kalau MO1 itu bukan saya, siapa kah MO1 ?

      Delete
    3. Sebab dulu....MADEY ni MAHAZALIM dan MAHFIRAUN....orang takut....sekarang ni sapa nak takut sama diaaaaaaaaaa....nak-nak lagi berasmara ngan Dapigs....lago Bongok...tak sedar-sedar orang tua ni....

      Delete
  8. Antara KERUGIAN dalam urusan forex dengan KECURIAN dalam isu 1MDB, yang manakah satukah ada unsur jenayah? Urusan forex sehingga kini masih terus berlangsung, ada ketikanya mendapat untung dan ada ketikanya menanggung kerugian serta aktiviti ini telahpun establish sekian lama dan menjadi amalan di merata dunia pula. Berbanding dengan KECURIAN dalam 1MDB yang sebahagian wangnya masuk ke akaun peribadi Najib, kenapakah perkara ini tidak ditubuhkan Suruhanjaya DiRaja untuk siasatan? Kalau perkara sejelas inipun Wan Rosli tidak boleh fikir, memang sahih mutlak Wan Rosli itu bengong bertingkat-tingkat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerugian dlm forex sdg disiasat kerana ada disyakki berlaku kecurian

      heh he.. matdey sdg ketar lutut...

      Delete
    2. Apa lak susah-susahnya, suruh matdey tu buat program 'nothing to hide' dan sama-sama kita tengok, adakah dia akan lari macam Pahlawan Bugis pondan itu...ki ki ki......

      Delete
    3. .
      .

      Macamana lah nak menipu melalui Forex?

      Macamana duit dari kantong rakyat terus ke akaun Mahathir ? Namakan syarikat milik Mahathir yang terima duit untuk pelaburan ?

      1MDB sebuah Syarikat yang mengambil duit rakyat untuk di labur yang kemudian nya di lebur kan .. bukan terus di labur ke dalam Forex.


      Rakyat akan pandang Najib sangat bodoh kerana isu Forex.

      Delete
    4. Laaa...
      Kalau bukan dek disbbkn Forex pun, Najib memang bodoh le...
      Bukan setakat bodoh je, pengecut pulak tu...

      Pra-syarat kelayakan utk jd pemimpin UMNO kot..
      Syarat utk jd ahli2 biasa pulak, kena lebih bodoh lagi drpd itu...

      Delete
    5. MADEY dah Ketak lutut...Takut kena Jubog sama itu Nuar Al Jubori....

      Delete
    6. Anon anon kenapa marah sisatan Forex. Kalau tak suka penyelewengan patut kita sokong sisatan ini. Hatta MDB pun dah disiasat oleh PAC, SPRM, Swiss, Singapore, Hong Kong dan US. Setakat ini PM tidak dibabitkan dlm apa apa dakwaan. Takan takut forex disiasat? Mana prinsip kita sebagai pejuang keadilan?

      Delete
    7. Mr. Joker , kalau penganut penganut BN hanya mampu memberi komentar setakat yang di luahkan olih anon 12:21 , nasihatkan dia lagi baik jangan berkata apa apa .

      Dia hanya memalukan diri sendiri saja . Dia hanya memalukan ibu yang melahirkan dia .

      Delete
  9. lanjiao...x phm aku npe still ade anjing yg skg jibby..dpt tulang pun agak2 la..xkn sume keturunan dpt tulang..x kesian ke kt sedara mara len..hrp sume pengampu n jibby mati dlm keadaan pling hina sekali..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...ini hanjing kena bayar beb.. Upah kerja menyalak..
      Masa raya hanjing nak raya..

      Najib dan Rosmah dah pesan..
      Dah bagi A9 buat menyalak..
      Upah tulang dan tahi suruh kerja..

      Jaga blog dan facebook..
      Jaga update dan berita baru..

      Tapi hanjing sibuk makan lemang..
      Hanjing duk anyam ketupat..

      Dah kena sound hanjing babi dek Najib dan Rosmah...

      Hanjing kena la tunggu blog kena update..
      Dah 2 hari hanjing tak dapat beraya bro..

      Kahkahkah!!

      Delete
    2. Ha...Ha...Ha...ini anjing Dapigs tak dapat tulang....menyalak tak keruan...Syuhhhh...Syuhhhhh...nak mampos lah tu....

      Delete
    3. BUKAN MAIN HEBAT PEMAKAN DEDAK MASUK BLOG LEPAS RAYA

      BRP BYK DEDAK BIJAN TABUR

      OIK OIK OIK TELAN DEDAK MACAM BABI.. MACHAI NAJIB

      Delete
  10. woooooooooooooooooow nak tubuh siasatan diRAJA pada25 thn lalu.
    OKAYYYYYYYYYYYYYYY NO HAL,Apa kata amirul mukminin mesia,dan lobai hadi...TO BE FAIR..DEMI HUDUD ATAU RU355,bUAT JUGA SIASATAN DI RAJA,UNTUK 1MDB DAN 90JUTA DEDAK UNTUK PAS.
    Barulah nampak ADILLLLLLLL.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Ikut Islam kalau Forex.
      Ikut Kafir kalau 1MDB.

      Ugama suku yang di amalkan oleh ulama tiga suku !

      Delete
    2. He...He...He...MADEY dah Ketak lutut.....kat Sg. Buloh akan ditibai secukupnya oleh Ketua Peliwat Kau.......padan mukoooooooooo.....nak mampos la tuu....

      Delete
  11. Selalunya orang yang tidak amanah merasa panik bila kegiatan mereka terbongkar.......seantero dunia sudah tahu mereka menyalahguna duit rakyat.......sebenarnya dia yang sudah panik......kelakar.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Yang didakwa panik ialah pembangkang..

      Bukan pro pembangkang selalu nya tidak panik tetapi terus masuk ICU.

      Ada satu lagi yang bakal masuk ICU jika gagal dapat jawatan baru.

      Delete
  12. RCI Forex bikin cai2 jadi panik dan sakit kepala
    Cai2 haprak tau, isu ini kpd PH akan bawa bala
    Untuk alih perhatian Forex, 1MDB kiitar semula
    Rakyat mmg dah masak dgn PH punya formula

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
  13. Bro, baik KP umno dan pencacai mereka tidak ada upaya untuk berkomunikasi secara ilmiah dan fakta.
    Berckp seperti mereka tinggal dlm hutan rimba d mana undang2 nya cuma satu: siapa kuat dia hidup.
    Sedih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko la yang merempat dalam hutan.....jadi dedalu....

      Delete
  14. .
    .

    Selepas terbongkar isu 1MDB sehingga pemimpin UMNO termasuk Menteri Kewangan 2 berundur yang berpunca tidak berpuas hati dengan cara Najib maka di ungkit lah kerugian Forex.

    Yang dulu ialah isu 1MDB jadi macamana yang kemudian pulak yang mengalihkan perhatian ?

    1MDB dari tunai jadi cincin, jadi filem, jadi kapal, jadi dedak.. Forex tetap kekal dalam bentuk tunai..

    Jangan fokus Anuat. Tapi fokus pada isteri MO1.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jam OMEGA aku mana haaaa....Tanya Anwar Al Jubori...sama si Jijah Kipas.....sampai sekarang tak tahuuuuu...uhuk....

      Delete
  15. Ha ha ha
    Nuar Musa spin...

    1MDB dijadikan isu utk alih perhatian Forex ke, atau adakah realitinya nawaitu penubuhan Suruhanjaya Diraja Forex sebenarnya memang bertujuan utk mengaburi kisah 1001 mlm 1MDB...?
    Mana yg memberi impak yg terkini dan sekarang sedang dirasai...???

    Bkn pertama kali Nuar Musa spin.
    Ingat lagi kisah MARA, UniKL associated dgn The Red Warrior...?

    Serupalah jugak dgn hujah kononnya PH terus2an tembak PAS, yg mana seharusnya ditentang adalah BN; maka dirumuskan, BN mempergunakan PH utk mereka mendpt manafaat.
    Walhal, adakah kisah sebenarnya, BN yg cuit PAS utk fokus bergasak dgn PH sebagai talian hayat kpd BN...?

    Cer berfikir dgn cerdik skit...
    Spin, jgn tak spin...

    Adakah kesimpulannya: yg bodoh, bengap, tolol adalah rakyat Malaysia...???
    Barangkali, yea....

    Oh! Malaysiaku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko la yang raja Bengap....

      Delete
    2. 12:33,
      Aku akui aku bengap...
      Bengap kerana tak berjaya mencelikkan hijab penglihatan majoriti msykt di sekeliling aku yg tolol2; termasuk engkau; yg terus mengangkat dan menyembah pemimpin2 yg terang2an bersalahlaku...

      Hmmphhh...

      Delete
  16. Selamat hari raya


    Selesai raya turun jalan raya


    Siap sedia pilihanraya


    Semoga lahir Malaysia raya



    P.s target 5juta rakyat di jalan raya... Siapa turun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 5 juta Mak lampir...akan meragut batu kat Dataran Merdeka diketuai MADEY.....Dapigs terbahak-bahak mengilai....macai bongok....

      Delete
  17. Salam semua

    Saya selalu baca blog ni tapi first time nak komen. Sampai kini saya macam hairan dan tertanya-tanya. Kalau menteri najib dan geng 40 penyamun tu nak cover boss dia okayla kot. Boleh dapat serdak dedak sikit-sikit.

    Tapi yang mangkuk hayun, orang biasa tak ada jawatan ni pulun dok tutup kes najib ni kenapa ye?

    1. Depa tak tau bahasa inggeriske. Jadi tak baca berita luar negara. Atau depa baca tapi tak faham ke.
    2. Adakah depa ni bodoh lagi dari kaldai dan lembu sampai tak boleh faham kes-kes yang begitu jelas dan ketara.
    3. Bila kritik asyik kutuk Dap. Istilahnya dapig. Tapi takda rasa malu ka. Yang merasuah, pecah amanah, menipu rakyat ni kan orang Melayu. Apa gunanya kutuk Dap bukan depa yang jadi PM, bukan depa yang jadi Menteri Kewangan. Bukankah jelas kejahatan itu melambangkan moral orang Melayu begitu teruk dan hampas. Bukan kita patut rasa malu ka atas kelemahan bangsa sendiri.
    4. Bukankah bila kerajaan korup, yang buruknya akan balik kepada kita orang biasa yang takda kepentingan politik atau apa-apa tujuan melainkan hanya ingin hidup sekejap atas dunia ini. Kita bukan mencari kemewahan. Oleh itu, kita kena benci melihat orang biasa menjadi mangsa kejahatan penguasa politik.
    5. Bukankah kita ni orang Melayu. Yang sibuk puasa bulan ramadhan. Ada quran yang kita baca dan junjung. Ada ceramah merata2. Televisyen, tahfiz, sekolah agama, jabatan agama begitu banyak. Tapi kita macam bodoh dan tak faham benda yang begitu simpel. Mencuri itu adalah haram dan berdosa. Pencuri itu orang jahat. Kita tak boleh sokong dia.
    Sebagai orang Melayu, islam baru habis bulan puasa saya rasa malu melihat pengkomen di sini. Macam tak ada agama. Macam tak faham perkara yang begitu simpel. Stop talking about Anwar or Mahathir or PH or whatever. Itu sudah jadi history. Tak kirala history sedih ke burukke.

    Boleh tak korang bagi komen tentang People in power. Here and now. What is our future would be. Kita dan anak-anak kita ni bagaimana? Kemana nak bawa. Pemimpin begitu teruk dan korup. Anak-anak kita di sekolah menengah pun tahu baca internet dan berita luar negara. Apa legasi nak tinggalkan untuk anak dan cucu? Tinggal hutang beribu juta untuk depa tanggung? Tinggal nama busuk bangsa Melayu sampai tak boleh nak tanggung. Atau apa?

    Boleh bagi satu komen yang make sense tak. Komen macam orang ada akal yang sihat.

    Sekian. Maaf jika bahasa saya kasar.

    Dr.Jem

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini jawapan saya utk dr jem:

      1.memang depa tak tau english, especially yg graduate sekolah pondok PAS...atau yg lulus form 3 boleh jadi MB.

      2.yes yes yes

      3. DAP tu talian hayat umno

      Yg lain2 tu malas nak komen, sebab yg kenyang dedak tak akan mampu fikir dengan rasional.

      Delete
    2. Betul tu, saudara. Kerana dedak jugalah mereka bertempek di ruangan ini. Tak kiralah yang menyonkong BN atau parti "sekutu" BN, mereka berjemaah "salin dan tampal" (copy and paste) posting masing-masing di ruangan ini. Kalau nak harapkan orang berkunjung ke blog mereka, maaflah, berhabuk blog masing-masing. Ulasan masing-masing penuh dengan caci maki dan carut-marut. Itu sahajalah yang mampu mereka buat tak kira yang bersongkok tinggi mahupun yang berkopiah. Malang sungguh kerana songkok dan kopiah yang sepatutnya melambangkan kebijaksanaan dan kealiman dijadikan simbol memaki dan mencarut. Mereka ini tidak ada perasaan malu kepada Allah SWT dan Rasulullah SWT. Yang penting, DEDAK...

      Delete
    3. Lobai Haha tak kisah
      Najib dan Rosmah
      Bayar hanjing salak upah
      Asal Melayu Islam sudah...

      Lobai Haha tak kisah
      Najib dan Rosmah
      Upah like pesbuk salak blog shah
      Asal Melayu Islam sudah...

      Lobai Haha tak kisah
      Najib dan Rosmah
      Lantik pencuri untuk mentekedarah
      Asal Melayu Islam sudah...

      Lobai Haha tak kisah...

      Delete
    4. Dr. Jem penjilat Tegar Dapigs nak mampos ko...bangang la ko ni....maaf ...kalau bahasa saya kesat....

      Delete
  18. Kalu madey takut atau panik dah lama dia cium tangan najib, dari dulu dia dok diam2, dari dulu dia dok memuja2 najib. Logik apa orang2 umno pakai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab MADEY ni Bingai....

      Delete
  19. X USAH LAH BERPANTUN BERLAGAK BODOH
    CUBA SPIN ISU 1MDB YANG SEDIA HODOH
    TUN MAHATHIR BERDIRI TETAP UTUH
    SEDIA MENGHADAP BILA DISURUH

    BERBEZA PULA DENGAN NAJIP SI X MALU
    WANG NEGARA HABIS DISAPU
    MENAMPUNG 1MDB YANG HIDUP SEGAN MATI X MAHU
    BILA DITANYA DIA DIAM MEMBISU
    CAI2 NYA PULA SEMUA KATA TAK TAHU
    'INI HELAH DOJ' MEREKA MERAPU
    AKHIRNYA POKET RAKYAT JADI MANGSA DULU
    GST DIKENAKAN TANPA SEGAN SILU
    HARGA BARANG SEMUA NAIK X KIRA BULU.

    IMDB DAN ISU FOREX JAUH BEZANYA
    IBARAT LANGIT DAN BUMINYA
    FOREX RUGI PUN RAKYAT TETAP SEJAHTERA
    IMDB RUGI RAKYAT YANG MENANGGUNG AKIBATNYA

    TUN MAHATHIR SAYANG BANGSA
    NAJIP PULA MELINGKUPKAN NEGARA

    ReplyDelete
    Replies
    1. MADEY...menjilat ludah sendiri....dulu kata DAP resis sekarang ni persis....bingai....kawan la ngan Anjing dan To Kong Dapigs tu....macai HAPRAK....

      Delete
  20. http://taipingmali.blogspot.my/2017/06/a-kadir-jasin-ketar-dagu-takut-bossnya.html?m=1

    link atas jawapan pd semua maha panik tahap cipan
    kikikikiki.....

    FOREX BMF SATU NYAWA X BERDOSA JDI MANGSA
    BAILOUT HARAMJADAH SELAMAT ANAK & KRONI
    1MDB PAC & TAN SENG GIAW DAP KATA TIADA APA
    MAMAK TUNGGU MSUK KUBO CUMA ANAK PANIK GILA....


    KIKIKIKIKI... LINK TERBAIK SUMA DAH JAWAB TERPERINCI TIADA BAILOUT 100 BILLION OLEH MAMAK & DAIM...

    BERBUSSSSSS BARUA DAP@SINGAPORK


    INI KALI.... UBAHHH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ade bukti sape bunuh Jalil?
      ..kerana 1 mdb rakyat dikenakan gst...nak tambah lagi 60 jenis bahan makanan...jubo cina prompak pon mat singapork sanggup jilat...mat singapork barua cina jho lo...

      Delete
  21. Rakyat Diperbodoh30 June 2017 at 09:31

    Perasankan tak...?

    Level pemikiran Ketua Penerangan UMNO = Ketua Penerangan PAS Pusat = hujah2 tahap macai-macai A9 je...

    Ini yg nak diharapkan utk diamanahkan mentadbir negara...?
    Parah Malaysia...

    Moral: Pastikan BN & PAS dikuburkan terus dalam PRU14 tanpa nesan...!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu diorang respond slow..dan macam bodoh.. diorang kena keluarkan satu statement je pasal 1MDB..kalau tak jadi lah macam lebih 30 jawapan untuk satu soalan cepu emas...

      Kenapa akaun Ambank PM Najib MO1 ada 2.6 billion duit haram 1MDB?

      Delete
    2. Sah harap la PH nak menang...Melingkop lagi ada.....macai penjilat Juboq Dapigs...bingai...

      Delete
    3. 12:47,
      #NegaraMembangunMajuDgnPemikiranRakyatYgMundur

      Delete
  22. Ramainya baghal2, keldai2, lembu2 mesra UMNO yg menempel di sini.
    Adakah ini hasil ternakan feedlot laki si Shahrizat...?
    Bilangannya yg ramainya di sini, adakah menggambarkan inilah cara pemikiran majoriti penduduk rakyat Malaysia...?


    Hello... rakyat Malaysia...!
    Yg boleh berfikir dgn cara cerdik-pandai, dah pupus daripada bumi Malaysia ke...?
    Semua rakyat Malaysia dah jadi rakyat Zimbabwee ke ni, yg hanya pasrah menurut sahaja penindasan kekejaman walaupun dgn cara terang2an oleh si Mugabe...???

    #OtakTepuDedak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana blog budin adalah yang paling aktif dengan isu semasa dan anti najib.
      Lagi pun blog budin tiada sekatan...
      Mereka ini bukan ramai, cuma menyamar dalam pelbagai wajah demi duit.

      Delete
    2. Demi dedak Dapigs,...macai meroyan....lembu-lembu dan penjilat tulang Dapigs....

      Delete
    3. Anon 1003, berhujahlah dengan baik. Kenapa taksub sangat TDM? TDM ni sememangnya banyak U turn dan baggage. Kalau kita sayang kebenaran sepatutnya kita sokong siasatan forex. Biar siasatan tentukan TDM benar atau sebaliknya...

      Delete
    4. Kebenarannya... Najib juga ahli kabinet Mahathir... Najib juga yang bersetuju dalam apa-apa keputusan Kerajaan Malaysia berkaitan Forex..

      Apa pun keputusan RCI Forex... yang akan tercalar maruah dan tanggung malu ialah Najib.

      Tun M? Bukankah katanya baling gelas..gelas tak pecah?

      Delete
  23. Pembetulan budin...menteri kewangan semasa uruniaga forex Daim Zainudin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sori bro, bang non. Dia sendiri cakap.

      Delete
  24. RCI bukan mahkamah...RCI vk Linggam dan RCI UC di Sabah tak kemana pon...

    ReplyDelete
  25. Mat Singapork gummbiraa sungguh
    Konon forex nak siasat teguh
    Forex berabad baru nak tutuh
    Sebab Mahathir lawan si bodoh!

    Buatlah tiga siasatan diraja
    Siasat forek berabad lama
    Siasat emdibi gali semua
    Siasat 90juta dapat dimana?

    Siasat forek Mahathir tak kisah
    Sebab Mahathir bukan penjenayah
    Kerugian berlaku FBI dah sah
    Mahathir tak terlibat,dia tak salah!

    Laporan siasatan semua dah tahu
    Siapa bersalah sudah diburu
    Tanya Nor Mohammad dia pun tahu
    dalam kabinet masih melahu..

    Emdibi pulak pantang disiasat
    Jika sebut mesti pengkhianat
    Pengkhianat negara orangnya dahsyat
    Billion masuk poket dah sendat!

    Semua manusia diplanet bumi
    Tahu Bijan seorang pencuri
    Anuar Musang nak bela mummy
    Dengan harapan nak jawat menteri!

    Buatlah seribu siasatan Mahathir
    Rakyat fikir perbuatan membazir
    Tukang dakwa pula Pak Pandir
    Orang tak percaya mula ke akhir!

    Anuar Musang sudah terbalik
    Forex alasan emdibi di belek
    Emdibi songlap dunia pun pelik
    Sebab penjenayah tak diusik!!



    ReplyDelete
  26. Zaman 1990’an dulu, begitu lama, waktu itu handphone orang kampong tak pernah dengar lagi. Whatsapp masih belum cipta lagi.

    Pada tahun 1990’an, Unifi dan streamyx tak ada lagi pun.

    Kenapa sekarang baru hendak siasat cerita-cerita lama.

    Kalau hendak siasat sejarah-sejarah lama, kenapa tidak siasat siapa yang membuat fitnah kepada laksaman Hang Tuah.

    Siapa yang kurang ajar buat fitnah sampai Hang Tuah dihukum bunuh. Yang sebenarnya
    Hang Tuah tak salah pun.

    Cuba bayangkan kalau Hang Tuah tidak kena fitnah, sudah tentu negeri Melaka menjadi kuat dan mungkin Melaka tidak dijajah. Berapa billion ringgit boleh diselamatkan kalau Melaka tidak dijajah oleh Portugis.

    Kalau nak siasat cerita lama, siasat sekali siapa yang buat fitnah kepada Hang Tuah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhu..sindiran dan perli mu itu menikam merobek jantung hati perut walaun dan hanjing upahan A9.
      Tajam menikam bak kata Amir UK.

      Delete
    2. Apa halnya hang tuah pulak. Orang citer pasal penyamun weh. Bawa la bukti seperti masa, tempat, orang. Pembangkang guna doj, kerajaan guna kerugian forex. Sekarang ni, sapa ada duit dalam akaun mereka beribu juta. Tdm ada ker, anwar ada ker, najib dah sah ada pasal ada bukti dan disahkan sendiri. Bawa la bukti, kerajaan berkuasakan, setakat akaun tdm dlm bank bocor apa la sangat. Akaun lembu bocor beli kondo pun no hal, akaun bang non dan tdm tu kacang kuda jer.

      Delete
  27. Tuan, bila ada yg baca laporan doj dan tak masuk akal, jadi begitu la. Setakat nak cerita kat ahli umno yang tak ada akal tu, boleh la. Cerita kat orang kampung dan mereka reka cerita cina kuasai melayu kalu umno kalah, boleh la, pasal orang kampung kurang maklumat luar. Yang ada maklumat dalaman yang dispin macam Benar je. Kalu dengar menteri dan tan sri yg kurang akal ni cakap, mau muntah darah dan menanah telinga. Kesian telinga yang mendengar dan mata yg baca komen yg tak masuk akal dengan hujah air liur tanpa fakta konkrit.

    ReplyDelete
  28. Kalau diikuti jalan cerita politik negara, setelah DOJ melakukan siasatan dan beberapa hartanah milik jho low dan anak tiri najib di sita untuk dirampas barulah ada desakan dari pemuda umno umtuk menyiasat forex. Selepas itu kabinet tubuhkan badan penyiasat dan seterusnya RCI untuk siasatan lebih terperinci.
    Jadi, kenyataaan bahawa pembangkang terutama tun menjadi panik dengan mengunakan isu DOJ untuk alaihkan dari isu forex adalah suatu yang jelik dan menggelikan telingga.
    Dari awal isu 1mdb timbul, kenyataan tun adalah kosisten mengikut perkembangan semasa samada bukti dari dalam negara atau pun dari luar nagara. Tidak pernah berubah atau berpatah balik.
    Jadi kesimpulannya, yang panik sebenarnya adalah dipihak najib yang terpaksa tubuhkan RCI untuk siasat perkara yang lebih 20tahun dulu semata-mata untuk hentikan serangan tun pada najib serta mengurangkan pengaruh pada pembangkang.
    RCI ini ditubuhkan setelah badan penyiasat tidak menemui apa-apa bukti penyelewengan yang dilakukan tun sejak pak lah menjadi pm dan kemudian diikuti pm najib.
    Media arus perdana digunakan untuk mengambarkan yang tun ini telah bersalah sebaik saja RCI ditubuhkan. Propaganda lebih dari isu forex sendiri.
    Semua orang diserang, bermula dengan khamarudin, anina, muhyidin dan sekarang tun. Malangnya isu 1mdb masih juga belum terjawap hingga rakyat dah merasa menyampah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dan Rosmah dengan DOJ?

      Oghang Peghok kate menggelabah teben...

      Mat pet sound Gabra ke bro?

      Ore Kelate royak dop leh gi nate curi pitih lo ni..

      Orang Ganu kabor berat nanang doh mung ning!

      Orang Pahang cakap rodong koi duk Pekan suke2 curi reta gomen weyyy...

      Orang Johor kata Lu curi lu mati..Gua hentak lu bersepai gigi..

      Orang Melaka cakap macam celaka, cilakak sial dua ekor lahabau sakau duit!

      Delete
    2. Mukhliz sendiri TIDAK mampu memjawab soalan yg di kemukakan oleh exco Armada Ppbm berkaitan kekayaan luar biasa keluarga Mahathir. Sebenarnya kekayaan luar biasa inilah yg menjadi rakyat memikir berkali2 berkaitan kejujuran Mahathir.

      Kekayaan keluarga Mahathir sebenarnya bukan saja dipertikaikan oleh UMNO tetapi juga oleh DAP Dan PKR. Dan PAS dg Mahathir dulu memang sudah menjadi musuh ketat sejajak beberapa ulamak PAS mati di tembak di Mamali dulu... Dan beberapa puluh org lagi yg di tahan tanpa bicara di bawah akta ISA.

      Delete
    3. .
      .

      Anak Muda PKR yang memiliki harta berjuta telah di siasat dan di dakwa setelah satu lapuran di buat.

      Barua dalam Bersatu pun telah buat satu lapuran juga tapi mengapa tak buka file siasatan ke atas anak-anak Mahathir ?

      Dah tahu Mahathir bertindak bagi UMNO dengan menembak orang Memali mengapa lah di pertahankan pemimpin UMNO ? Kan Mufti cakap maafkan pemimpin UMNO ?

      Dari tubuh siasatan Forex adalah masuk akal tubuh siasatan baru untuk Memali.

      Delete
    4. Nak tuboh siasatan utk Memali buat apa ??

      Kejadian itu berlaku kerana ada manusia yang taksub dengan PAS termakan fatwa Hj. Hadi yang mengatakan orang UMNO itu kafir . Membunoh orang UMNO itu adalah jihad .

      Setahu saya fatwa pujangga Hadi tu masih di junjong olih PAS kerana belum 'di padam' olih Hj. Hadi .

      Delete
  29. .
    .

    Nak tahu panik atau tidak.. Mahathir dah terbukti tuduh Najib penjenayah dan memberi fakta mendakwa Rosmah memiliki cincin.

    Mahathir kata nak saman.. saman lah.



    Orang panik macam tu ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaun dan A9 free panik gila bro!
      Hahaha!

      Delete
    2. Anon, setakat ni tiada mana mana siasatan yg dapati Najib bersalah. Apakah TDM buat siasatan sendiri. Sekarang TDM sendiri disiasat kerugian 30 billion yg sebahagian kata dirompak. Tak dek ke nak tuduh sesiapa perompak? Kalau PM agaknya dah lama dah kena tuduh.

      Delete
    3. Sendiri cakap RCI Forex
      Sendiri cakap rugi 30b
      Sendiri cakap Tun M dah disiasat
      Mr J tau ker Forex tu apa?
      Forex bukan nama kedai Mr J.

      Delete
    4. Bila mananya Mahathir di siasat ?? Pasukan Khas yang di tubohkan olih Najib TIDAK PERNAH pun memanggil Mahathir untuk di siasat .

      Awak ni memang tidak di nafikan sah Mr. Joker ! Pandai membuat kelakar .

      Delete
  30. Panik serta gawat geng Madey punya khemah
    Mereka sedar RCI Forex bakal bikin PH lemah
    Usah risau, Madey akan diadili cara berhemah
    Tempatnya Sg Buloh In selepas di mahkamah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
  31. Masa zaman Pak Lah, dia tekan Pak Lah berundur sbb takut Khairy naik, tak ada peluang si Boboi...

    Kini zaman Najib, tekan Najib berundur pulak sbb Boboi dah kena cantas...

    Siapa pun jadi PM dia akan tekan serupa...sbb itu dia offer diri jadi PM kalau Puak Haprak menang...

    Lepas itu, Boboi ler pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua oran tahu, cuma cai haprak saja tak nak ngaku

      Delete
    2. Ape la sgt khairy tu nak banding dgn mukhriz..harta dia pun melambak .mukriz tu gaji MB pun brp bnyak yg dia serah kat badan2 amal di kedah...

      Delete
    3. Kalau KJ naik , bertambah hancus lah Negara ini .

      Apa cerita dengan lebih 100 juta duit KBS yang kena seleweng ?? Sudah sapu bawah karpet ke ??

      Delete
  32. Siapa yg panik? Yg nampak ketara panik sekarang isteri mo1, tapi sejak bila isteri mo1 masuk geng pembangkang?

    Pastu panik anak tiri mo1 sebab dah x mau pi usa lagi. Pastu suyugia si tembam singkek panik sebab dia dok asyik berlabuh rata-rata - sat kat filipina sat kat kampucia sat kat macau sat kat..gelagat org panik la tu. X lupa jua mo1 sendiri dah x bercuti kat kota-kota syopin di belah sana lagi dah..

    Mahathir panik? Mahathir awal-awal lagi dah bilang kalo nak buat rci forex, silakan, kan kan kan?

    Kalo yb nak tau betul-betul siapa yg panik tanya sendiri soalan ini - kes yg mana melibatkan penyonglapan wang, forex atau 1mdb?

    Yb jangan terlupa makan ubat, tau?

    ReplyDelete
  33. BOBOI BERADIK YG PANIK BUKAN MAMAK KUTTY
    BERAYA DI LONDON UTK CIPTA STRATEGI FITNAH
    1MDB TIADA BAILOUT DAN TIADA BUKTI LAGI
    RCI DEDAH MOLA LA MAMAK PANIK HARAMJADAH

    BAILOUT BERATUS BILLION HENGGET
    ANAK KRONI KENYANG HARAMJADAH
    ARI NI MAMAK KRONI MULA RASA PERIT
    SONGKAP RASUAH DAH MULA TERDEDAH

    BERAMBUSSS BARUA DAP@SINGAPORK INI KALI LAH...


    UBAHHH......!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib jual.Bini kpd cina babi pendek..


      Habis lunyai cina babi pendek tenyek isteri MO1 DGN emas 127juta


      Lunyai cipap badak

      Delete
  34. .
    .

    Sekurang-kurangnya Nazri berani berdebat dengan Mahathir..

    Siapa yang panik kalau bukan Najib ..

    ReplyDelete
  35. Miranda Kerr supermodel cun
    dan seksi pulang semula
    harta curi Jho Low yang disita DOJ
    bernilai 8.1 juta dollar.

    Jantan seluruh dunia mesti WOLaWOW
    termasuk Pemuda Umno Hutan Melintang!

    Sebelum tu..Leonardo de Caprio
    pelakon Titanic yang bikin
    semua perempuan termasuk
    bini no tiga Lobai Haha cair
    pulang Oscar dan gambar lukisan
    hadiah curi Jho Low kepada DOJ.

    Semua wanita juga confirm OOOOOOHHHHHH
    Termasuk bini MO1 dan anak tiri MO1 si gay tu...

    Sebab itu Umno sudah panik
    Bukan piknik..

    ReplyDelete
  36. Din, kononnya, negara kita kena bayar AS$600 juta kepada IPIC hujung bulan depan ... Tahukah dimana Najib akan dapat duit untuk membuat bayaran?

    ReplyDelete
  37. Maka allah turunkan balasan bencana untuk umno bn..najibrazak. rosmah mansor. Anuarmusa.nazriaziz.salkehkeruak...amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon mintan bencana ni bahaya. Boleh balik ke diri sendiri. Hati hatilah. Sedarlah perjuangan saudara untuk menaikan liberal kafir adalah perjuangan batil. Lihatlah sendiri betapa kepanasan penyokong tegar PH bila forex disiasat. Bukankah kita selalu doa Allah tunjukan kita kebenaran? Kenapa kini takut dgn kebenaran? Ataukah perjuangan kita hanya kemaruk jatuhkan kerajaan tanpa peduli agama dan bangsa digadai atau hancur. Fikir fikirkanlah....

      Delete
    2. Hai Mr Joker . Siapa yang panic ?? Kami tak panic . Saya langsung tak panic .

      Dari awal lagi kami telah alu alukan jika kerajaan nak tubohkan RCI keatas KERUGIAN FOREX . Tetapi kami juga meminta " from all those BN idiots " supaya RCI ditubohkan bagi menyiasat PENYELEWENGAN RIBUAN JUTA RINGGIT yang berlaku di dalam 1MDB .

      Memang kami kepanasan , bukan disebabkan forex akan di siasat . Kami kepanasan apabila banyak barang keperluan akan di kenakan GST .( walau pun di batalkan pada saat akhir ).

      Memang kami kepanasan kerana MOF terpaksa membayar sebanyak US600 juta kepada IPIC akhir july ini . Beranikah Mr Joker nafikan duit itu BUKAN dari cukai yang di perah dari rakyat .

      Memang kami kepanasan apabila dikatakan kemaruk untuk menjatuhkan kerajaan tanpa peduli agama dan bangsa digadai atau hancur ..Tolong jelaskan , siapa yang sibuk menjual Negara ?? Tolong buka mata tu besar besar dan lihat sekeliling .

      Ingat kata kata orang tua ..' raja adil raja di sembah , raja zalim raja di sanggah ' . Fikir fikirkanlah .

      Delete
  38. Yang panik em oo one
    Dunia siasat bukti tersimpan
    Curi duit beli berlian
    Rakyat susah haram tak kesian!

    Berjuta emas intan permata
    Beli dari wang negara
    Disah siasat satu dunia
    Hanya umno tidak percaya!

    Wahai pencacai usah dibanding
    Tun Mahathir tiada tanding
    Dizaman Tun rakyat tak runsing
    Tak masuk akaun macam si maling!

    SiMaling ini sudah tersepit
    Dalam umno relak tak sakit
    Sampai bila nak tinggi membukit
    Sampai masa pasti terjongkit!

    Si Nuar Musang dah alih tiang
    Mungkin kenyang mimpinya siang
    Jika Pakatan menang cemerlang
    Segala khianat pecah tembelang!!





    ReplyDelete
  39. Alahai pemimpin Malaysia sudah lah korup tuding menuding pulak. Sampai bila pun tak akan maju kerna pemimpin yg tak matang tak amanah tak bersih tak cekap. Hanya hebat dalam menyalahkan orang lain. Rakyat pula mudah disogok dimomok.

    Tapi kalau rakyat berani rempuh, ubah, maka langit yg gelap akan bertukar cerah. Percayalah. Hanya kita rakyat saja yg mampu mengubah nasib sendiri. Jangan berserah pada takdir semata-mata tanpa menggunakan akal dan kudrat yg Tuhan telah kurnia.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...