Saturday 9 April 2016

LEMBAGA PALING PELIK DALAM DUNIA

Jika tidak pernah bertemu, bagaimana lembaga itu membuat keputusannya?

Untuk apa pula ia ditubuhkan atau apakah selama ini Lembaga Penasihat 1MDB hanya "patung" semata-mata?

Dalam beberapa perkara penting berkaitan pelaburan dan komitmen kewangan misalnya, siapa yang sebenarnya membuat keputusan penting berkaitan 1MDB?

Bukankah Artikel 117 M & A 1MDB memerlukan kebenaran bertulis daripada Perdana Menteri yang juga Pengerusi Lembaga Penasihat syarikat pelaburan itu?

Apakah ini bererti hanya seorang individu saja yang membuat keputusan bagi pihak lembaga itu?

Atau agaknya mereka main SMS atau Whatsapp saja untuk mencapai persetujuan?

Pelik? Pelik?
Yang ini juga tidak kurang juga peliknya. Kementerian Kewangan rupa-rupanya hanya mengetahui tentang operasi dan hal ehwal korporat 1MDB semata-mata melalui akhbar saja.

Kesian...pelaburan bilion-bilion, hutang juga bilion, tapi Kementerian Kewangan tidak tahu apa-apa sedangkan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB adalah orang yang sama.

Adakah 1MDB ini hanya Menteri Kewangan seorang saja yang berhak tahu mengenainya, bukan pihak-pihak lain dalam kementerian tersebut, meskipun syarikat pelaburan itu adalah anak syarikatnya?

Dah jadi dua kali peliklah pulak!! (SH 09/04/2016).

62 comments:

  1. Saya rasa Najib Rosmah dah kalut gila skrg ni. Entah2 boleh bunuh diri pun boleh jadi. Haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masin mulut anon 22:11 hihi... Aminnn

      Delete
    2. Selagi dia ada kuasa selagi itu lah segala galanya boleh dia tutup.
      Pdrm, sprm dan bermacam2 m yg ada tak boleh sentuh dia.
      Maka dia akan terus bermaharajalela
      Dia akan gunakan tv3 dan semua media arus perdana untuk mencanang yg dia tidak bersalah sama sekali. Semua itu adalah fitnah.

      Delete
    3. Dia lupa ke Kita Ada tuhan?

      Delete
    4. Mmg 1MDB ini sebenarnya di-setup untuk rembat duit secara langsung tanpa malu2 lagi. Lepas rembat, sumer pak2 menteri dan pembesar penguasa buat muka kiut ja. Percayalah raja2 pun 2x5 jugak. Masakan sambil lewa ja buat statement berkentut2 sesama sendiri. Ada bahagian beberapa ekor sultan ni ada terpalit jugak.

      Tuhan ka, raja segala raja ka, kuasa rakyat ka.. Najib dan Rosmah apa peduli.. sbb sblm.jadi PM pun, sudah berapa banyak bilion dia sudah kebas. Raja ngan Sultan pun 2x5 ja buat muka kiut..

      Jangan ingat Najib dan Rosmah akan terus berdiam diri. Malah berganda2 makin aktif merembat duit melalui projek lain pulak. Sbb pencacai dan pendedak sedia kowtim tahap extreme-gaban sedia cover up apa saja yg mendatang termasuk raja2 yg bersubahat berdiam diri dgn habuan masing2 diperolehi.

      Lihat saja Najib Rosmah laki bini ni.. tak ada apa2 reaksi positif pun nak berhenti. 2 ekor ni buat derkkk jer sambil beberapa ekor menteri dan penguasa2 yg dilantik dgn habuan yg tinggi terjamin sepanjang hayat, berterusan menjawab dgn selamba bodoh kiut miut ja. Namakan saja siapa, Khalid Tweeter, Azalina Pengkid, Zeti BNM, Ahmad Maslan.. senang ja nak kenal mereka2 ini.. muka penuh dililit lemak dan berperut boyot serta bibir tebal juga gelaran2 bodoh Tan Sri Datuk Seri Segala KepalaButuh bagai..

      Sudah berpuluh kali tgk filem P Ramlee pun, masih gagal faham mesej yg nak disampaikan Allahyarham. Sia2 saja buang masa bergelak ketawa dpn TV.

      Jangan gagal dan gelapkan hati ya. Projek beli IPP mana yg x bersangkut dgn raja dan pembesar2. Perselingkuhan Kewangan ini berlaku secara sistematik. Walaupun kantoi tertonggeng dgn setiap lubang jubur penguasa dan pembesar masing2 menghala tepat ke arah matahari sekalipun, rakyat tak boleh berbuat apa2. FBI akan balik gitu ja.

      Jangan berharap hal2 begini akan berubah dgn doa2 berbuih mulut2 keluar dari kesemua lembu2 yg kita ternak di seluruh negara. Sudah bertahun acapkali kes2 ini berlaku dan terbongkar, rakyat masih belum serik2 ditipu malah selesa berpeluk tubuh tabah menunggu balasan datang melayang2 dari langit. Yg kelakar, tunggu FBI bertindak mcm dlm filem untuk kita.. berapa punya merapu daa..

      Delete
    5. Rakyat tak perlu bimbang, demi pepaduang melayu, parti lebai akan hantar penasihat penasihat yg kuat siku dan lutut untuk membantu 1MDB melakukan penyucian bagi menukarkan wang haram rasuah menjadi wang halal sedekah.

      Delete
    6. Kpd ahli2 parti Umat Melayu No Otak semua itu tidak pelik, malah, dipercayai bulat2 dan disokong bermati-matian.

      Delete
  2. Din..Apa yang nak dipelikkan..sekarang ni era lembaga hitam..dah la hitam..gelap pulak..macam orang pitam..mana nak nampak..mana nak sedar..kalau masuk court pun dah gerenti lepas..pasal itukan satu pembelaan atau dalihan yang paling afdal!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak masuk court macam mana... yg jadi pendakwa pon jadi pembela.

      Delete
    2. Betul kata anon 10.04
      Lepas kat dunia esok menangis penuh kesal di akhirat.

      Saya dan keluarga sebagai rakyat akan menuntut di hadapan Allah Taala di akhirat nanti atas semua kepincangan pemimpin yg mentadbir kerajaan sekarang ni.

      Allah maha mengetahui sedang pemimpin ini hidup mewah senang lenang, rakyat hidup terhimpit dgn kos kehidupan yg tinggi. Semata-mata dia hendak berkuasa kita di bawah ni menanggung beban yg berat.

      Insya-Allah semoga Allah izinkan kita berjumpa di akhirat nanti utk kami tuntut hak kami di hadapan Allah swt atas semua kepincangan dan pembohongan yg dibuatnya dlm tempoh pentadbirannya di dunia.

      Delete
  3. ha..ha...1mdb ni semuanya pelik...duit masuk ke akaun lain pun pelik....kata syarikat arab saudi dan putera arab tapi syarikat persendirian...Kena tipu hidup2 lembaga Pengarah sbb kan percaya ngan Tuan penasihat 1mdb.....MOF tu stand for Minister of Finance kot..bukan Ministry of Finance........Klu bab2 Najib ni xda yg peliknya dah.....

    ReplyDelete
  4. UMNO dan hubaya2 dedaknya akan terus pusing dan pusing berita sehingga semuanya happy ending.

    Berpuluh ribu scandal dah bertahun terjadi. Akhirnya apa kita dpt?? Letih layan isu ja.

    Kes altantuya dah clear, beli scorpene dah beres, NFC dah selamat, duit KWAP dan TH dah senyap, duit MARA pun dah selesai...skrg 1mdb tunggu giliran happy ending..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm masa yg sama, skandal baru terus dicipta secara diam-diam. Ada derang kesah? Sumer ada balaci tolong cuci dan cover. Jabatan dlm kerajaan bukannya ditubuh utk kesenangan rakyat, ianya utk penguasa bersenang lenang membuat wang utk suku sakat masing-masing saja.

      Skandal akan terus berjalan dan tiada hentinya menunjukkan tanda-tanda lagi.

      Delete
    2. Anon 2240,statement paling win..! Ape nk jd malaysia ni..setiap hari rakyat menunggu ape yg akan jd lps isu itu,skandal ini..mcm2..penyudah nya,hampa..keadilan yg sering diharap2 kan oleh rakyat kadang2 tinggal harapan..mungkin slogan ini bole diguna pakai.. 'rakyat dibodohkan,cash diutamakan'..kpd mereka yg benar2 perjuangkan kebenaran demi maruah bangsa,agama dan tanahair,khusunya tun m,teruskan perjuangan anda..rakyat sentiasa bersama anda..

      Delete
    3. Lepas ni akan ada skandal lagi sebab tukang cuci ramai. Jadi tak kesahlah. Dah biasa, bukan tak pernah buat pun. Sekarang lepas, esok pun boleh lepas jugak. Ape hal nak risau, banyak kambing hitam. Selagi CASH is GOD hidup penuh penipuan dan rasuah boleh diteruskan.

      Delete
  5. On the basis of what you wrote, dear Shah, which of course has been mentioned in so many other places earlier, the PAC should have dragged in the head of the board of advisers to its proceeding so that questions could be raised for him to answer! And the fact that that did not happen could only provide to us all an additional evidence of the continuing failure of our so called public institutions in doing what is right for the country and the country alone. And the sad and sick saga will continue unabated...

    ReplyDelete
  6. Aku syak kalau Najib tak ada saudara kembar seiras serupa sebiji, Najib bela Hanturaya yang menjelma menyerupai rupa Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 15,000 orang bomohlah golongan yang terbaik yang tahu samada Najib ada hanturaya/saka atau tidak.

      Delete
  7. Pernah dengar "Auta Cina"?
    Tak pernah, kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 23.14 , cuba kamu rajinkan diri selongkar hal 1MDB ini jangan heran selain Jho Low ada beberapa cina yang terlibat menjadi tunjuk jalan kepada Najib bangsat ini untuk sapu dan rembat wang jaminan pinjaman kerajaan dalam 1MDB ini,
      tujuan saya nyatakan disini bukan nak cakap pasai perkauman tapi nak bagi tau semua melayu melayu yang masih dunggu bahawa semua pemimpin umno era sekarang adalah bangsat paling tak guna pada bangsa melayu kerana seperti saya ulang nyata beberapa kali dalam blog ini bahawa mereka ini bila nak cari kuasa akan pergi kepada masyarakat melayu dan cerita bermacam macam penipuan tentang ancaman yang cina jahat dan sebagainya bila ada kuasa akan bersama sama cina dan taukey cina jual projek dan sapu duit projek kerajaan untuk kaya.Terima kasih harap UMNO kali dijatuhkan semoga mereka boleh muhasabah diri dan menolak semua pemimpin yang ada sekarang dengan pemimpin muda dan ubah perjuangan dan hala tuju parti kepada perjuangan baru yang relevan dengan zaman ini. wallah hualam

      Delete
    2. Kebanyakan Lembaga Pengarah 1MDB, melayu.

      Najib bukan sahaja nak memalukan mereka tetapi memalukan bangsa melayu !

      Delete
    3. Woi tauke..lu ciakap mangsat-mangsat itu apa balang? Wa tau sana kedah punya olang slalu bilang mai sat-mai sat..itu sama ka? Ini celita umno juan pelojek sama cina haa..tatak helan la..paling lama aa..wa ingat balu 40 - 50 taun saja..lu punya laja sula juan sama olang puteh aa..wa ingat sula latut taun oo..kita olang cina menega punya olang..misti mau ontong maa..kita ikot sama olang puteh kasi bikin bolo sama milayu meh..lu tatak bule malah sama kita kalo lu punya busat punya olang angkat wang sikit kasi kita ontong libeh..kalo lu ingat lia olang bolo aa..lu punya laja lagi bolo la kalo itu maciam..liam-liam dudok tada bunyi..cina ciakap "bohsia"..tapi lia olang talak bolo maa..pasat suma sulah manyak kinyang..itu tintu punya bolo haa.lu olang laa..lu tengok guan eng..manyak pandei..sikit jam haa..milayu gelenti kena game sama lia..hahaha..

      Delete
  8. Selagi PM sial ini dikekalkan, bertambah tambah sial lah negara Malaysia ini. Sekarang semua orang yang bertanggung jawab sedang bersilat lidah untuk lepaskan diri dari "najis2 dan cirit birit" 1MDB yang mereka taburkan dijalanan. Dan ini semua berlaku kerana " bapa berak berdiri, anak2 berak atas kepala orang". "Bapa jenis sial, anak anak ikut sama". Bapa jenis ini patut dihumban ke laut dalam yang penuh jerung saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas ni akan ada skandal lagi sebab tukang cuci ramai. Jadi tak kesahlah. Dah biasa, bukan tak pernah buat pun. Sekarang lepas, esok pun boleh lepas jugak. Ape hal nak risau, banyak kambing hitam. Selagi CASH is GOD hidup penuh penipuan dan rasuah boleh diteruskan.

      Delete
  9. Sindrom diam, tak tahu, fitnah, tak pasti dan lain-lain yang seangkatan dengannya.

    Waspada dan harus beringat bahawa rakyat 30 juta sedang berbicara tentang fakta manakala pemimpin yang nombor wahid sedang bermain dengan masa.

    Count down 2 tahun dari sekarang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. count down gapo boh... hj hadi dan haron din bermati-matian sokong najib, mung nak bilang amende lagi... count up boleh ler, ikut kate tuang punai sehat!

      Delete
  10. Ketetapan telah dibuat di mesyuarat kabinet kayu baru2 ini di mana kelayakan utk mnjadi loyar buruk di msia dipermudahkan. Calon Xprlu lagi menghabiskan masa dan memecahkan kepala hotak buat chambering bagai. Calon yg Xpass srp amat dialu2kan krn verdict yg trending adalah 'tiada kes yg arif'. Bertingkat2 file utk ditelaah si pandi aka pandir berjaya jatuh hukum dlm beberapa jam shj. Beliau telahpun dicalonkan dlm universe book record! Pakcik pac cari mkn juga 'abam macho' pengerang yg kbornya lulus loyar tnjung rambutan yg telah berkata oneemdbik Xboleh disebut dlm parlimen....juga telah dicalonlkan bersama pandi! Berbalik pd sesiapa yg minat nk apply jawatan lowyer. Calon mestilah juga buta huruf dan sgt arif menjilat pungkok. Mrk yg terpilih kelak akan menjadi lowyer di jpm yg dengornya memerlukan seramai mungkin lowyer. Ini adalah sebagai persedian menyaman wsj, srwk report, msiakini, msiachronicle, kadir jasin, outsyed the box, dinturtle dan beberapa nama lain. Yg pastinya saman kpd wsj akan dikeluarkan pada hari selasa sebelum kiamat. Wslm.

    ReplyDelete
  11. Jika betul Lembaga Penasihat tidak pernah bertemu dan MoF pula hanya mengetahui mengenai hal tentang 1MDB, apa lah bangang nya Lembaga Pengarah tak rembat duit. Hidup terlajak mewah dan bercuti dengan naik pesawat sewa khas ke Hawai, London dan Bangkok.

    Mamat itu nak bagitahu yang Lembaga Pengarah telah diberi kepercayaan sepenuhnya oleh Perdana Menteri, pengasas 1MDB.

    Jika kita salah soal, itu lah jawapannya.

    Simpati juga pada Lembaga Pengarah. Dah taat dan buat kerja sungguh-sungguh demi masa hadapan negara tapi di balas dengan muka di baling taik. Inilah padahnya percaya sangat pada Najib. Sekurang-kurangnya Shahrir Samad dapat juga lah RM 1 juta...

    Kata Najib belajar tak lepas tapi dapat juga dia pekena Lembaga Pengarah yang berkelulusan dan berkelayakan tinggi. Najib... Najib.

    Patutlah Hj Hadi nak jadi penasihat. Senang rupanya kerja sebagai penasihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Senang rupanya kerja sebagai penasihat".

      Memang betul. Senang sangat jadi penasihat ala Najib. Dapat elaun beribu-ribu ringgit, bila something goes wrong, jawab tak tahu, tak bersalah.Saya pun ingin nak jadi penasihat okay.

      Delete
  12. Kalau cerita pasal Najib & Rosmah tak ada apa yang tak pelik,,semuanya pelik-pelik belaka..!!
    1)beli kapal selam yang tak boleh selam
    2)beli se bentuk Cincin RM24juta
    3)terima derma RM2.6billion
    4)dan banyak lagi perkara yang pelik pelik ini dia ekor buat..!!

    ReplyDelete
  13. Dalam Kewangan ada Timbalan Menteri Kewangan 1 & 2.
    Apa dia orang buat ?

    Najib tak boleh ke perintah dia orang jumpa Lembaga Pengarah 1MDB.

    Rupa-rupanya kerja Perdana Menteri, Menteri dan Timbalan Menteri yang paling utama ia lah baca akhbar. Baca pulak Utusan. Kalau baca akhbar yang di senaraikan oleh Tun Mahathir tentu Menteri-Menteri ini dapat maklumat yang betul.







    ReplyDelete
    Replies
    1. Good comment.

      Delete
    2. Depa tak buat apa pun sebab depa pun tak faham 1MDB tu apa.
      Pakat2 dok main kote sajalah

      Delete
  14. Orang kota belud percaya!!!!

    ReplyDelete
  15. Org kg2, felda2 org tua2 dgn org muda yg xmembaca sgt n tgk tv3 mmg sokong najib lg. Harap kpd semua rakyat malaysia sebarkn hal 1mdb ni bg diorg fhm. Supaya mse pilihan raya nnti brigt xpilih pemakan dedak, makhluk perosak bangsa n negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kata Encik Shahbuddin tulis buku tentang kisah sebenar di sebalik 1MDB ni, kemudian jual ke kawasan luar bandar. Tapi jgn la jual mahal-mahal. Murah-murah dah la.

      Delete
    2. Haha.. bagi free pun blom tentu mampu baca. Kes ni mmg dibuat supaya kompleks

      Baik Budin buat mcm Zaid Ibrahim.. dia cerdik kutip sorang RM10 bagi cukup 5 juta. Dapat 200k pun jadi la. Last sekali dia yg syok kumpul duit. Kita menganga jugak.

      Ada projek Syria Palestin pun.. saya nak tolong kutip jugak.. dpt 5k pun jadilah.. nak nomot akaun saya pun.. saya bleh bagi.. cipta slogan best2 sikik.. bagi syiok.. janji masyukkk

      Delete
    3. Anon 08.32, konpom blog ni kena block pastu Saudara Shahbudin kena tangkap. Buku diharamkan dan dirampas.

      Delete
  16. Geng deklarasi mesti turun ke akar umbi membasuh fikiran rakyat dan bagaimana rakyat boleh bangkit senada..benteras najib rosmah dan konco konconya...yakin pasti boleh tumbangkan najib ayonh bangkit rakyat bangkit..seluruh negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Gulingkan Najib kerana dialah perosak nombor 1 negara.PM paling bongok dan degil di dunia.

      Delete
    2. Dia muka tebal.....tak ada rasa malu maknanya tak ada iman.

      Delete
  17. Yang KSU Perbendaharaan cakap macam ini , Najib tahu ke tak?

    Lepas baca akhbar sambil sarapan pagi baru tahu kot?

    ReplyDelete
  18. DIDI KOTA BELUD10 April 2016 at 03:31

    Dahhhh..sarigar nama eh...hitam pulak tu..mengaku melayu pulak tu..bugis pulak tu...lagi aku pelik si sarigar ni....lembaga betul punya sarigar...mcm mana bodoh ni boleh jadi KASUT....Opppss..silap...KSU....kakakakakaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Short form kepada SERIGALA

      Delete
  19. Soalan pertama saya...

    Berapa elaun atau yuran yang dibayar kepada mereka2 ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka makan duit haram kerana tak menjalankan tugas dengan amanah sehingga mendatangkan kerugian kepada negara.

      Delete
    2. Suruh mereka pulangkan balik duit elaun sebab tak buat kerja dengan amanah.

      Delete
  20. Dulu ramai orang boleh tahanlah bijak pandai tetapi orang skrng sebahagiannya semenjak bugis tu Jadi PM jadi semakin bodoh, khususnya dalam kabinet dapurnya dan dalam umno. Adakah mereka dibangsatkan oleh chief bangsat mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketua bodoh akan pilih orang bawah yang lagi bodoh daripada dirinya.

      Delete
    2. Bukan bodoh.....tapi buat2 boddooo.....asal MASYUKKKKK....

      Delete
  21. Saudara SH, dari komen yang dibentangkan oleh pengkomen di halaman anda ini menunjukan kesemuanya tidak boleh menerima segala penjelasan yang dikeluarkan tentang 1MDB ini.Ini menunjukan kebanyakan pembaca tidak berpuas hati dengan penjelasan yang diberikan oleh pemerintah berkenaan kes itu.Nak tanya sikit adakah mereka2 yang berpalit dengan problem ini maseh tidak tahu/ buat2 tak tahu?.Macam semalam ada yang kata patut PM pecat menteri kewangan kerana kerenah ini,ada fahamkah mereka2 atau buat2 tak faham.Jika lembu/kambing pun bila dihalau akan lari mengikut arahan tuanya,inikan pula manusia.Muka pakai topengkah?.Lagi bertambah penipuan demi penipuan.

    ReplyDelete
  22. Kerajaan bayang-bayang....menggunakan halimunan, jin dan tonik!

    ReplyDelete
  23. 1. Najib signs to approve PetroSaudi JV deal:-

    http://www.theedgemarkets.com/en/article/najib-signs-approve-petrosaudi-jv-deal

    2. If only 1MDB's ex-CEO sings out loud now :-

    http://www.theheatmalaysia.com/Main/If-only-1MDB-s-ex-CEO-sings-out-loud-now

    ReplyDelete
  24. Nie menunjukkan awal2 lg dah tak betul.. Semua jd pak pacak, pak turut dan bebal

    ReplyDelete
  25. Senang cerita rakyat Malaysia rata2 dah termakan pil bonggok buatan Najib & Rosmah Sdn Bhd sehingga senang terpedaya dengan cerita cerita dongeng mereka....!!!!

    ReplyDelete
  26. Tidak ada apa yg hendak dipelikan kerana lembaganya teridi dari org gila kuasa org gila duit org gila harta org gila rasuah penyamun dan penyangak itu saja maka bermaharajalelalah mereka

    ReplyDelete
  27. Tidak ada apa yg hendak dipelikan kerana lembaganya teridi dari org gila kuasa org gila duit org gila harta org gila rasuah penyamun dan penyangak itu saja maka bermaharajalelalah mereka

    ReplyDelete
  28. Plot wayang 1MDB terlajak pelik bin ajaib. Aladdin lampu ajaib pun tak sepelik ini. Sapakah tuan directornya? MALAYSIA BOLEH!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...