Friday 8 April 2016

MESKIPUN SELEPAS LAPORAN PAC, KEMELUT 1MDB BELUM LAGI BERAKHIR


Walaupun Najib Razak mengatakan Laporan PAC mengenai 1MDB yang dibentangkan di Parlimen membuktikan wang RM42 bilion tidak hilang seperti didakwa Tun Mahathir dan Zahid Hamidi pula menyifatkan laporan itu telah membuktikan tiada "tangan ghaib"  dalam mendapat keuntungan daripada syarikat pelaburan itu, beberapa persoalan tetap memerlukan jawapannya.

Begitu juga, masih terlalu awal untuk membenarkan kenyataan Azalina Othman Said yang pantas mengampu dengan menyebut Laporan PAC menunjukkan tiada salah laku jenayah dalam 1MDB sebagaimana didakwa banyak pihak sebelum ini.

Antara persoalan yang perlu difikirkan ialah:- 

- bayaran AS$1.4 bilion atau RM5.5 bilion kepada Aabar Investments PJS Limited sebagai deposit sekuriti tanpa kebenaran Lembaga Pengarah 1MDB.

Sehingga ini 1MDB juga masih belum mengemukakan pengesahan sama ada anak syarikat International Petroleum Investment Corp atau IPIC itu ialah Aabar Investments PJS Limited (British Virgin Island) atau Aabar Investment PJS (Abu Dhabi).

Meskipun 1MDB mengemukakan sijil yang dikeluarkan Offshore Incorporations Limited untuk membuktikan Aabar Investments PJS Limited adalah anak syarikat IPIC, namun Jabatan Audit Negara mendapati syarikat itu tidak tersenarai dalam kumpulan IPIC berdasarkan penyata kewangannya pada 2013 dan 2014.

Jadi, apa misteri Aabar Investments PJS Limited itu? Syarikat apa dan kepunyaan siapakah ia?

Jika Lembaga Pengarah tidak meluluskannya, siapa pula yang pandai-pandai membuat bayaran tersebut?

Bolehkah dipercayai pengurusan kanan begitu berani meluluskan bayaran sebesar itu atau adakah pihak lain yang telah memberi kebenaran dalam gelap kepada pengurusan kanannya untuk berbuat demikian?

- bayaran sebanyak AS$700 juta atau RM2.72 bilion kepada Good Star Limited, sebuah syarikat yang tiada kaitan dengan Petro Saudi yang menjalinkan kerjasama dengan 1MDB, juga tanpa kebenaran Lembaga Pengarahnya. 

Good Star dipercayai ada kaitan dengan Jho Low.

Oleh kerana tiada kebenaran Lembaga Pengarah, siapa yang meluluskan pembayaran itu dan mungkinkan pihak pengurusan juga begitu berani membuat keputusan sendiri mengenainya?

- dalam tempoh empat tahun, dua firma audit iaitu Ernst & Young dan KPMG telah ditamatkan perkhidmatannya oleh 1MDB kerana dikatakan sering mendesak dokumen-dokumen penting dan bertanya terlalu banyak soalan.

Kenapa langkah penamatan diambil oleh 1MDB dan bukankah sesuatu yang normal bagi syarikat audit meminta dokumen penting dan bertanya banyak soalan?

- mengapa laporan audit oleh Jabatan Audit Negara yang menjadi asas siasatan 1MDB masih diletakkan dibawah Akta Rahsia Rasmi meskipun setelah Laporan PAC dibentangkan di Parlimen?

Sebelum ini Hasan Ariffin, Pengerusi PAC ada memberitahu laporan audit itu hanya diletakkan dibawah Akta Rahsia Rasmi hanya sementara pihaknya menyiapkan laporan saja, tetapi Ambrin Buang kemudian mengesahkan kedudukan di bawah Akta Rahsia Rasmi itu tidak berubah.

Apa lagi yang mahu disembunyikan daripada pengetahuan umum dengan terus meletakkannya di bawah Akta Rahsia Rasmi?

- bekas CEO 1MDB, Shahrol Azral Ibrahim Helmi dan pengurusan 1MDB dicadangkan oleh PAC agar disiasat oleh agensi-agensi penguatkuasa atas beberapa kelemahan pengurusan yang pernah berlaku.

Adakah Shahrol Azral sekadar kambing hitam semata-mata dalam hal ini?

Benarkah beliau dan pengurusan saja yang membuat keputusan dalam beberapa perkara dan mengabaikan keperluan mendapat kelulusan Lembaga Pengarah?

Dalam hal ini juga, mengapa Najib sebagai Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB tidak dikaitkan dengan sebarang pertanggungjawaban meskipun seperti yang diketahui umum, resolusi 1MDB memerlukan tandatangan dan kelulusan Perdana Menteri dalam semua perkara besar melibatkan syarikat pelaburan itu.

Mungkinkah siasatan terhadap Shahrol Azral akan mendedahkan segala-galanya?

Apa di sebalik kata-kata Shahrol Azral bahawa beliau tidak melakukan sebarang kesalahan sewaktu menjadi CEO 1MDB?

Jika beliau yakin dirinya tidak melakukan kesalahan sedangkan PAC melihatnya seolah-olah ada melakukan kesalahan, siapakah yang sebenar-benarnya terlibat dalam kesalahan itu?

- mengapa secara tiba-tiba Lembaga Pengarah 1MDB menawarkan untuk meletakkan jawatan sebaik Laporan PAC dibentangkan, sementara sebelum ini Arul Kanda Kandasamy juga turut mengumumkan hasrat mahu mengundurkan diri?

Apakah mereka ingin membebaskan diri atau ia menunjukkan seolah-olah Lembaga Pengarah sedia memikul tanggungjawab atas beberapa kelemahan yang dibangkitkan dalam Laporan PAC serta dalam masa yang sama memperlihatkan pihak lain kelihatan putih bersih daripada sebarang kekotoran?

Jika perletakan jawatan itu diterima, siapa pula yang bakal menduduki Lembaga Pengarah 1MDB selepas ini?

Selain itu, Laporan PAC ini juga hanya menyingkap persoalan-persoalan yang banyak berlegar dalam negara saja, itu pun belum lagi berakhir sepenuhnya. Selain penyiasatan oleh SPRM, PDRM dan Bank Negara terhadap Shahrol Azral dan pengurusan 1MDB mungkin mendedahkan perkara-perkara lain, jangan lupa  bahawa tujuh negara iaitu Amerika Syarikat, United Kingdom, Switzerland, Singapura, Hong Kong, Luxembourg dan Australia belum lagi menutup failnya, khususnya berkaitan penggubahan wang haram yang dikaitan dengan syarikat pelaburan strategik itu. 

Segala-galanya belum berakhir lagi, khususnya bagi Najib yang menubuh dan menjadi Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB. (SH 08/04/2016).

63 comments:

  1. First huge payout 1mdb made was to good star days after jv psi-imdb. This was in 2009.
    Siasatan hanya mula in 2015. Dan berbagai bagai kepincangan dikesan.
    Kalau transactions dilapor tiada mendapat kebenaran bertulis perdana menteri, tak perdana menteri tak melenting langsung dan lepas lebih dsri 6 tahun (setelah disiasat) baru pulak nak cakap perkara asas dalam M&A. Apa punya bahalol dah hassan ariffin cari makan ni. Dan apa punya bahalol perdana menteri ni langsung tak bertindak keatas pengurusan imdb. takkan tak bentang akaun kepada perdana menteri kalau provision M&A memang jelas.
    Skrip apa ni ?

    SRC tak ada tekod pulak bayar akaun peribadi perdana menteri rm42 juta !
    Dah dibuktikan the money trsils memang lah bukan direct payment. Tapi jelas jejak nya. Yang balau yang terima ni pun pakai aje rm42 juta tsk tanya tanya dari mana datang nya macam memang dah biasa ada duit berpuluh2 juta dalam akaun ? Logik ke ? Dan kita nak tahu macam mana perdana menteri kita ni boleh biasa ada duit berpuluh2 juta dalam akaun persendirian ! Dan akaun dah tutup ! Bunyi nya lain benar. Macam ada elemen2 cuci duit. Jenayah tu !
    Akaun peribadi perdana menteri ada elemen cuci duit. Kita sangsi.
    Kita mintak jawab, perdana menteri tak pernah nak jawab. Lari dari menjawab selalu.
    Kita tak sangka perdana menteri kita ni se bebal pak pandir kalau betul la dia tak terbabit lsngsung. Boleh kita percaya ?
    perdana menteri kan boleh saman Dr.Mahathir kalau tak nak saman Wall Street Journal pun. Apasal tsk saman ? Nak tunggu siasatan buat apa ? Saman aje Dr.Mahathir dan biar dia tunjuk evidence pm terima duit yang punca nya 1mdb dealings. Kita nak bukti bukti ni dibentang di mahksmah. Apa sebab tak nak saman ni ?
    Badan badan siasatan negara lain ni tak kan siasat pun kalau tak ada bukti jelas fraud have been committed.
    Tak payah la nak berlindung diri dengsn Akta Rahsia Rasmi. Bila ada element of fraud involving pegaeai tertinggi kerajaan, sepatutnya kerajaan kena transpatent. Kerajaan untuk rakyat. Nak suruh rakyat Malaysia buat macam rakyst Iceland ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dude 2:20

      Your frustrations is as good as mine and you said it clear & conscise.....the element of fraud and I add, deceit are there to be proven Bugis-Pirate is GUILTY until proven innocent in a Court of Law!

      Delete
    2. najib is an ASSHOLE.

      Delete
    3. Azalina ayam tua...

      Delete
    4. sambil ketawa azalina berkata: "you guys can suck my BIG dick!"

      Delete
  2. Inilah 'Bolehland'....macam-macam perkara ganjil dan pelik boleh berlaku. Yang pasti kita rakyat akan terus susah entah sampai bila!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jibgor dan Jolok:
      "We may screw up your public money more than the Joker ever did, but that's fine, we don't mind, we've developed elephant skins. We sure as hell don't give a damn about Batman!"

      Delete
    2. salah tu, inilah akibatnya negara dengan majoriti rakyat yang menganuti agama terbenar sekali didunia! LOL

      Delete
  3. Swiss AG mengatakan US$4billion wang 1MDB telah diselewengkan dll maklumat yg disiasat olih agency antarabangsa.

    Mengenai Najib, dia diperakukan olih Sprm utk dituduh dibawah sek.403 Kanun Keseksaan kerana secara jenayah menylahgunakan wang SCRI RM42billion & kemasukan RM4.2billion wang rasuah yg bercampor wang 'derma' dlm akaun dia. Utk ni dia kena didakwa diMahkamah dan tak bolih dilepaskan.

    Isu 1MDB adlah isu pertanggungjawaban dan isu akauntability. Sebagai penasihat Najib harus dipertanggungjawabkan. Hutang 1MDB ialah RM50billion. Mana keuntungannya?????? walaupun tanah kerajaan di Sungai Beri diberi secara rendah kpd 1MDB dan dijual secara mahal. Duit yg sepatutnya jadi keuntungan ni la yg diselewengkan.

    ReplyDelete
  4. Derama penipuan dalam penipuan,akhirnya akan terbongkar juga.Dont worry be happy.Nampak umpama ayam yang menyorok kepala dibawah timbunan kayu,malangnya pongkor yang bergelomang tahi maseh boleh dilihat oleh pencari .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa lagi ayam tu kalau bukan Azalina

      Delete
    2. Ayam tua ni begitu ghairah mengampu najib dgn harapan untuk dapat jawatan ketua wanita umno drp sharizat lembu

      Delete
    3. Setakat ini yg lebih jelas ialah terbongkarnya pembohongan Mahahtir.42 billion sah tidaka lesap dan belum terbukti wang RM2.6 di masukan ke dalam akaun PM Najib.Aku sangat memerlukan bukti sah dari kamu sekalian,toplonglah berikan utk membolehkan aku mempercyai Mahathir.

      Delete
    4. Kami pun harap kepada sisatan kerajaan USA, UK, HK, Sing., Luxem., UAE, untuk buktikan kepada AG dan IGP Malaysia jenayah Najib dan Jholow.

      Delete
    5. azalina is a babe doh! and she got bigger DICK than you guys. LOL!

      Delete
  5. You wrote that "Segala-galanya belum berakhir lagi...." I agree. After all, Pua has noted that both the reports from the PAC and the Auditor General have failed to consider certain documents that the parties concerned were looking for such as the numerous bank statements related to the 1MDB's overseas accounts. Apparently, these documents were never handed by the 1MDB to the PAC and the Jabatan Audit Negara.

    All in all, in my humble view, no final conclusions can be made one way or another about much of anything with the issuance of the PAC report. Perhaps one needs a court case or two involving some concerned parties? Or perhaps a Royal Commission of Inquiry? But since nothing much can be expected from the Malaysians themselves as proven time and again over the years, my best bet for the truth and nothing but the truth to come out would be with the foreign investigators and media organizations from western countries who want nothing but the best for their countries. Sad but true.

    ReplyDelete
  6. Skrng ni, it is not only money that is being laundered but also wrongdoings and criminal breaches are being laundered.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maruah bangsa too...hung in the open like dirty linen

      Delete
    2. bangsa melayu yang hina menjadi hamba aran padang pasir kaki kencing.

      Delete
  7. yang bijak pandai ingat rakyat bodoh sangat. akan terbongkar semua nanti. in sha allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih afdal berdoa kepada tuhan jesus. lagi power pada tuhan arab kaki kencing .... insy-al-jesus

      Delete
    2. Tetiba ade bau najis..oopp!!baru perasan anon 1829 baru keluar dari church mmberi komen..

      Delete
  8. That is the real reason why they took a longer time to investigate as to cover up here and there,,this is all bullshit..!!

    ReplyDelete
  9. Perdana Menteri Najib perlu pecat Menteri Kewangan juga Pengerusi 1MDB (1 Massive Debt Bomb).

    ReplyDelete
  10. Budin,
    Saya tak nak ulas panjang sebab cukup apa yg anda ulas cuma nak jelaskan apayg yg dikatakan oleh YB Tan tim pengerusi PAC yang byk org silap faham beliau berkata,"setakat ini Najib tak terlibat secara LANGSUNG "macai najib pun lombat mcm beruk memang betul tapi kemungkinan secara TIDAK LANGSUNG najib mungkin terlibat,kerana mana mungkin wang dgn jumlah besar boleh keluar tampa kebenarannya,kena ingat najib bukan setakat penasihat beliau juga executive chairman ada kuasa execute
    Dan TS Auditor general pun bijak dah mula arah sisiatan diteruskan keatas pengurusan dan bekas CEO pun dah mula sebut nama najib kita tunggu episod seterusnya.

    ReplyDelete
  11. Budin,
    Saya tak nak ulas panjang sebab cukup apa yg anda ulas cuma nak jelaskan apayg yg dikatakan oleh YB Tan tim pengerusi PAC yang byk org silap faham beliau berkata,"setakat ini Najib tak terlibat secara LANGSUNG "macai najib pun lombat mcm beruk memang betul tapi kemungkinan secara TIDAK LANGSUNG najib mungkin terlibat,kerana mana mungkin wang dgn jumlah besar boleh keluar tampa kebenarannya,kena ingat najib bukan setakat penasihat beliau juga executive chairman ada kuasa execute
    Dan TS Auditor general pun bijak dah mula arah sisiatan diteruskan keatas pengurusan dan bekas CEO pun dah mula sebut nama najib kita tunggu episod seterusnya.

    ReplyDelete
  12. PM jadah ni kes2 ciput libatkan tuduhan keatas bini dia, cepat saja dia saman. Tapi kes besar curi duit bilion2 yang dikatanya fitnah, haram satu pun dia tak berani saman. Lbh 50 media popular dunia cakap dia seleweng duit 1MDB tapi boleh pula jadah ni buat pekak badak tak saman wlu pun maruah dia dan negara Malaysia dipijak pijak sehinanya. Nampak sangat PM Malaysia ni jenis manusia dan pemimpin bacul, manusia yang tak ada maruah. Maka manusia mcm ni bkn mustahil kalau dia bedal duit secara haram. Cara dia mengelak menjawab, buat bodoh dan tak sensitif terhadap segala dakwaan yang bertubi2 datang yg dikatakannya fitnah adalah satu indikator bahawa PM Malaysia Najib Razak ni memang pemimpin yg sama sekali tak boleh dipercayai dan tidak mustahil inilah dalang sebenar penyamun duit 1MDB yg sebahagiannya lesap entah ke mana sehingga tanah negara terpaksa digadai. Dia ni penggembala kambing hitam yg cekap. 1MDB tak bermasalah kepala bpk dia apa klu krn 1MDB ni, aset negara terpaksa dijual pada orang asing. Cukup pembelit dan putar alam Najib Razak ni. Sudah2 laa wahai rakyat Malaysia. Sampai bila nak biar diperbodohkan Najib Razak dan regim pemakan dedak dia. Pastikan lanun ni disumbat ke lokap akhirnya.

    ReplyDelete

  13. Benda 'ghaib' mana boleh hilang dan pergi begitu sahaja.

    ReplyDelete
  14. Berdasarkan tulisan tuan din.. Lagi byk soalan yg muncul.. Jawablah cmna pun.. Tetap rakyat takkan terima.. Sbb.. Tak masuk akal langsung hasil siasatan.. Bygkan.. Semua siasatan.. "takda salah laku langsung. (kecuali mat despact kena tahan)"...

    ReplyDelete
  15. It will take 3 generations or more perhaps for things to get better. That is considering action is taken now. My children and their children and their children's children will still bear the brunt. I have my eldest safely abroad and my youngest is due abroad at the year's end and two more children are learning foreign language now to follow suit. The point is that they will have to suffer less abroad rather than stay in poverty in this god-forsaken land!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes it will take at least 3 generations for things to be better if all attempts and efforts to change the system is succesfull . We should not stop and just give up.

      But things definitely as it be if Ku Li is replacing Najib and UMNO is continue in power.

      I always worry about this.

      Delete
  16. Kenapa nak sakit kepala? Semua kesilapan dan kesalahan yang berlaku di malaysia, tdm kena tanggung. Mudah cerita. Sebabnya tdm yg lantik, tdm yang buat, idea tdm, tdm yg cadang, tdm yg bersungguh, tdm berlaka. Yang tdm tak mahu hanya hudud pas. Ikut pula pemimpin pas kata hudud tak perlu, negara kebajikan, tolak dulu, tangguh dulu. Salah tdm juga ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tdm tak buat 1 mdb. Dia pencen 12 tahun dah. Engkau tu dalam kelab 5B ke? Bodoh, biul, bangang, bahlol, dan kota Belud.

      Delete
    2. Senang btol anon 0950 bg jwpn smua ats tdm..baek pny spin..da xde modal lain..?bpe tan dpt dedak..?

      Delete
    3. Ini lah alasan bahalol yang sering diguna oleh ahli ahli umno buta perut yang masih sokong najib dan orang yang anti TDM yang datang dari idea reformasi sebenarnya TDM melantik pak dol tidur dan najib melanun kena aka sesiapa sekali pun dikira pada pemilihan agung UMNO siapa yang calon dan undi bangsat bangsat ini kejawatan naib presiden ,Timbalan presiden ,jawapan nya sudah tentu perwakilan umno dan ahli umno peringkat bahagian bukan TDM pun TDM melantik mereka jadi TPM dan PM bila mereka ada jawatan tertinggi umno yang dipilih oleh perwakilan dan ahli bahagian umno jadi salahkan juga ahli ahli umno yang buta dan membudayakan pemberian wang atau rasuah diberi untuk mimilih ketua contoh klasik KJ dipilih secara rasuah pada 2009 ok harap faham dan tolong jangan ulang lagi dakyah bahalol ini kerana kesilapan pilih ketua harus ditanggung juga oleh ahli umno.

      Delete
    4. Anon 9:50, Kalau kamu yg rogol, mu yg bunuh, mu yg rompak, ... Bapak mu masuk jail atau dia bergantung?

      Delete
    5. Tdm ka yg ada masuk duit berbilion dlm akaun.. Tdm ka yg asas 1mdb.. Tdm ka yg buat 1mdb hutang.. Tdm yg buat gst.. Tdm ka tukar ag.. Tdm ka yg sekat penyiasatan.. Tdm ka yg beli beli belah jutaan rm.. Salah tdm ka tak sokong apa yg pm.. 1mdb salah siapa sebenarnya.. Awat masih takda salah siapa dlm isu 1mdb

      Delete
    6. Jika selalu menyalahkan TDM bermakna kita kena beri kuasa dan tanggung jawab kepada TDM sepenuhnya untuk memperbetulkan kesilapan yang lalu.

      Baru lah adil.

      Delete
    7. 12:12 suatu pandangan Yg bernas n masuk akal...TDM pun dah cabar Najib bertanya terus kat tun...ada berani

      Delete
    8. Anon 09:50 ni terlepas dr reban. Tapi nak lari mana lg klu tak ketempat yg berdedak. Skrg tengah kebulur dedak sbb tu mencelah diblog ni dn menceceh spy dpt sambung nyawa ngan dedak

      Delete
  17. Petunjuk utama kebodohan orang yang berkuasa ialah bila melakukan salah tidak akan mengaku salah dan tidak mahu meletak jawatan.Bila rakyat marhaen bangkit marah kerana menolak perbuatan diperbodohkan, si bodoh ini sekat dengan pelbagai undang2 double standart mereka tapi bila rakyat marhaen diam2 elak masaalah dikerasi, sibodoh ingat rakyat marhaen suka dan tak nampak sibodoh buat salah.negara kita negara islam tapi nilai islam apa sibodoh ini amalkan?Apabila berlapis-lapis kesusahan dihadapi rakyat ini menunjukkan berlapis-lapis dan melantun-lantun kebangangan orang yang berkuasa sebenarnya.

    ReplyDelete
  18. Sekadar nasihat kepada penjawat awam dan business executives yang ingin menganjingkan diri kepada ahli politik. Anjing boleh dikambing hitamkan apabila tiba saat dan ketikanya.

    ReplyDelete
  19. Kalau dah yakin sangat dengan lapuran PAC, bawa lah pulak ke mahkamah untuk di endorse kan.

    ReplyDelete
  20. Perkara ini nabi sendiri dah sabda bilamana yang melakukannya mungkar itu orang biasa, memang akan di dakwa habis-habis namun bila melibatkan orang atas - semua bole cover. Apa amaran nabi jika ini berlaku??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah sebab ulama yang bijak dan waras tertanya-tanya kepada Hadi Awang: Siapa yang layak menghakimkan mahkhamah hukumun hudud PAS (yang dahsyat akibatnya dalam tangan yang jemuan dan bangang)

      Delete
    2. Hudud kluk klek dedak yang hanya mahu di putarjaya dan kejap lagi akan buat u turn.

      Delete
    3. JESUS is the BEST!

      Delete
    4. Anon 1830 macai MISSIONARY yg cube menyebarkn fahaman salib dan menyemak dlm blog shahbudin..trselit komen2 yg mnghina islam..ade lebih baik kau bwk fahaman kau ke tempat lain..BODOH!

      Delete
  21. ALLAH BERKUASA ATAS SEGALA SESUATU...Kalau kalian lupa ...kita ingatkan balik...kalau ini dah pemimpin lupa ,artinya pemimpin sdh mabuk oleh kuasa...harap ulama kita ...tak seorangpun yg berani ungkap kebenaran....entah apa alasan..rezki bukan datang dari pemimpin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuhan JESUS LAGI POWER doh!

      Delete
    2. Al-Masih Nabi Isa akan turun dari langit dan membunuh Maha Dusta Ad-Dajjal.

      Delete
    3. Anon 1832 tak paham apa erti al masih sbb da overdose dgn holywater,berangan2 nk dibaptis kan di vatikan dan misi utama beliau utk menghina islam,cuba menyuarakan keyakinan beliau pada fahaman trinity..taktikal yg agak sadis dan bangang abadi..LOL apak kau..

      Delete
  22. umat Islam perlu kuatkn iman, tabah dlm liku2 kehidupan.semuany akan kembali kepadaNya.Ujian yg kita semua hadapi skrg adalah dr Allah untuk menguji setiap hambaNya.Muhasabah setiap apa yg berlaku.mulakn dgn diri,diri kepada kuarga,kepada jiran,dan kepada masyarakat umumny.dan dekatkn diri dengan jemaah Islam.Doa la kepada Allah yg Maha Bijaksana.Untuk kebahagiaan dunia dan akhirat.jgnlah dgn situasi skrg ini.masyarakat islam semakin lemah iman.Akhir kalam,sy berkata untuk dri sendri dan anda semua marilah berdoa moga Allah melindungi negara kita dr bala yg mkin hari makin berat tuk kita tempuhi..azab dr segala sudut.renungknlah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang melayu patut tinggalkan agama terbenar sekali didunia ni, main hari makin BODOH jadinya, kena kencing ngan tuhan arab dan pak arab sekali gus. LOL

      Delete
    2. Bodoh ko ni weh anon 1834..da mabok holywater..

      Delete
  23. Salam,

    Takkan annual financial report tak dibentang langsung kepada BOD? Dan BOD langsung tidak aware dengan cash flow. Bukannya sikit tapi banyak dah smp 50B to date.

    Di bawah MoF Inc atau Menteri Kewangan dan PM sahaja? Takkan tiada langsung orang lain dari Ministry dalam 1MDB? Tiada komen?

    Mustahil untuk aliran tunai ini tidak perlukan perkenan dari BOD sebelum apa - apa pelaburan atau bayaran dibuat.

    Even nak release sebarang cheque/grant atau draft perlu lalu banyak department dan dibawa ke meeting untuk pengesahan. Dan jika ada meeting mesti ada Minute of Meeting. Semua ada rekod.

    Mustahil - mustahil chairman tak tahu. Che det yg dah tua tu pun boleh explain briefly tentang PROTON punya account walaupun dia Non-Advising Advisor dalam PROTON.

    TQ

    ReplyDelete
  24. Najib ada lah Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB, berapakah upah dan elaun yang dibayar pada Najib?

    ReplyDelete
    Replies
    1. gaji seringgit sebulan tapi elaun kerayaan $2Billion USD

      Delete
  25. PAS umum akan bertanding 11 kerusi di Sarawak. Pengarah Pilihan Rayanya Cikgu Pa dalam ucapan ada mengatakan sekiranya PAS memang kesemua kerusi PAS tak boleh memerintah dan tak akan boleh mengubah apa-apa.

    Parti AMANAH @ PAN pula mengumumkan akan bertanding 13 kerusi dan bersedia untuk bertenbung dengan PAS jika wujud bertindanan kerusi yang ditandingi. Pakatan Harapan tidak ada kesefahaman, malah PR dan DAP pun tak boleh duduk semeja bukan pilihanraya kali ini, malah sebelum ini pun.

    Aku cuba faham kenapa PAS nak bertanding juga di Sarawak dengan masyarakat Sarawak yang lebih bersifat memilih parti kaum dan masih wujud lagi anti-semanjung?

    Kenapa PAS rela mengorbankan banyak duit atas Pilihan Raya Negeri Sarawak ini?

    Aku cuba dapat penjelasan. Rata-rata pimpinan PAS yang aku jumpa menerngkan bahawa PAS 'berdakwah' bukan semata-mata politik. Misi utama ke sana adalah untuk mempamirkan Islam dan cuba masuk ke dalam masyarakat pelbagai kaum di Sarawak.

    Ada yang kata dakwah perlu pengorbanan dan perlukan masa yang panjang. Mereka cuba untuk menanam benih-benih baik untuk masa akan datang.

    Aku terfikir pula bagaimana dengan parti serpihan PAS, PAN pula?? Adakah mereka ada misi dakwah?

    Aku cuba layari facebook cybertropper parti AMANAH. Ini hasil aku jumpa.

    Rupanya mereka memperolokkan PAS bertanding 11 kerusi. Mereka tanya mana hudud? Malah mereka cuba sebotaj PAS macam UMNO sebotaj dengan menyiarkan poster PAS nak mulakan hudud di Sarawak.

    Aku rasa mereka ini 'saling tak tumpah macam UMNO'. Tapi tak hairanlah ramai pengikut PAN ini dulunya datang daripada keluarga UMNO. Tumbuh daripada makanan haram rasa tak bersalah perolokkan hudud.

    Bila nak bentang hudud awal-awal lagi Presiden PAN kata tak akan sokong RUU Hudud PAS tapi bila tak buat tanya bila nak hudud.

    Mereka jadi bodoh dalam dakwah, malah sikap mereka sudah berubah kerana mereka mungkin sudah kecewa dengan PAN yang tak tahu hujung pangkal. Nak balik semula kepada PAS malu atas dasar ego. AKhirnya mereka jadi jahat lebih jahat daripada UMNO merosakkan PAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harun Din kata hudud nyawa Pas. Knp tak berdakwah hukum Allah kpd rakyat Sarawak? Knp perlu double standard dlm perjuangan hukum Allah?

      Sebab itulah ramai orang Melayu yg celik politik dah nampak Pas ini memperalatkan hudud dan Islam utk habuan dunia golongan parti lebai malang.

      Lebai2 malang ini bersubahat bersama walaun2 bebal mrk menipu Allah dan ahli parti. Pas dah jadi Umno mengamalkan politik sekular matlamat menghalalkan cara.

      Hadi Awang selaku penasihat najib si ketua penyamun mulakan asas berdakwah dulu kat bini PM (Penyamun Malaysia), Rosmah supaya menutup aurat dan jaga kelakuan spt muslimah sejati.

      Delete
  26. Mana nak selesai ini bukan kes rm1 atau rm2 tetapi duit yg hilang n hutang berjuta ringgit yg songlap duit semuanya bapak penyamum penyangak anjing2 belaan semua ada jadi rakyatlah yg jadi mangsa barua2 ini hidup senang lenang

    ReplyDelete
  27. Mana nak selesai ini bukan kes rm1 atau rm2 tetapi duit yg hilang n hutang berjuta ringgit yg songlap duit semuanya bapak penyamum penyangak anjing2 belaan semua ada jadi rakyatlah yg jadi mangsa barua2 ini hidup senang lenang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahu takpe awak,,si perasuah cekek darah rakyat cukup cukup

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...