Sunday 20 March 2016

KEBERANIAN, KETERBUKAAN DAN KETELUSAN YANG PATUT DICONTOHI

Isu pembelian banglo sederhana mewah oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menjadi perbualan ramai sejak sehari dua ini.

Namun, sesuatu yang membanggakan ialah beliau kekal dengan keberanian, keterbukaan dan ketelusannya, sesuai dengan keyakinannya bahawa tiada ada yang hendak disembunyikan di sebalik pembelian rumah itu.

Lim Guan Eng bukan saja meminta SPRM menyegerakan siasatan terhadapnya agar beliau boleh memberikan segala maklumat mengenainya, malah tanpa ragu-ragu menjemput sekumpulan wartawan dan jurugambar melawat rumahnya untuk melihat sendiri keadaan rumahnya yang djadikan kontroversi itu.
Sekurang-kurangnya, sementara sedia untuk disiasat, beliau tidaklah seperti Pahlawan Bugis yang seorang itu, yang bukan saja sudah lama tidak mengadakan sidang akhbar secara terbuka, malah nampaknya mula dilindungi daripada terjahan soalan-soalan oleh wartawan antarabangsa.

Lim Guan Eng bukan saja tidak takut dengan wartawan, malah tidak juga berdolak-dalik atau memberi pelbagai alasan remeh berkaitan pembelian rumah tersebut.



Keberanian, keterbukaan dan ketelusan yang wajar dicontohi oleh sesiapa saja yang bergelar pemimpin. (SH 20/03/2016).

63 comments:

  1. Harapkan pagar, pagar makan berbillion ringgit dan ratusan juta ringgit ! Rakyat hidup menderita kerana kenaikan harga barangan, perkhidmatan dan tol dan nilai ringgit merosot menyebabkan kenaikan harga susu dll. Pemakan dedak tetap sokong selagi bekalan tidak terputus!

    28 kampung Melayu telah dirobohkan semasa pemerintahan regim roket tetapi kaum roket mendapat hak milik tanah 999 tahun dan sifu roket campurtangan dan menentang ajaran Islam dan hukum Allah.

    Terpulanglah mau jadi apa
    Mau jadi hantu mau jadi buaya
    Terpulanglah mau bikin apa
    Mau bikin masalah serah teruskan saja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni bodo ke apa? Berpuluh tahun umno/ Gerakan menang mejoriti dan berpuluh tahun proses pemindahan Melayu dr Penang. Kenapa ko tak bising. Dasar pemakan dedak. Bila ko berkuasa dulu adakah nasib Melyu terbela..mmg dasar umno celaka..

      Delete
    2. Sepatutnya geng Jamal pasang banner di beberap tempat di Pulau Pinang macamana geng Jamal letak banner yang menerangkan maksud liwat.

      500 orang termasuk Jamal sanggup berkumpul depan Yayasan Mahathir tetapi tidak ada sekor pun yang berani berdiri depan rumah LGE.

      Sultan Perak titah dengan mengingat jangan tanah dipijak milik orang apabila tanah beberapa ekar telah di jual pada China.

      UMNO pun nak ambil tanah orang melayu di tengah-tengah KL.

      Delete
    3. UMNO kalau jujur dan bersih macam LGE, orang cina pun tak marah kalau kampung cina kena halau.

      LGE kalau ikut sama macam perangai orang UMNO, dan kemudian robohkan pulak Kampung Cina, orang Cina pun marah.

      Jangan jadi macam Najib.
      Jadi lah LGE. Kata Anwar Ibrahim jadi macam Anwar Ibrahim.

      Delete
    4. Apa kau merepek ni Labu, Mcm Shabudin MP Bkt Gelugor kau ni. Merepek dlm Parlimen shj berani. Luar apabila dicabar tak berani.

      Delete
    5. Anon 16.58 dan sahabat sekepala. Tak perlu jadi hipokrit. Kenapa isu rasisme yang dimainkan DAP kamu baru bising? Atau kenapa isu2 yang DAP buat kamu bising? Sedangkan rakan2 kamu MCA dan GERAKAN juga turut sama sahaja macam DAP. Saya bukan pro DAP. Tetapi janganlah nampakkan sangat hipokrit.

      Delete
    6. Nak kelentong apa ? Pengusiran orang orang Melayu dari Pulau ke Tanah Besar (Seberang) sudah bermula dari era Tun Lim Chong Eu lagi dan diteruskan oleh Koh Tsu Koon. Sebelum nak merapu dan merepek yg bukan bukan kerana tak ada fakta tapi auta untuk memburukan kerajaan DAP P.Pinang hari ini. Semasa UMNO dan BN berkuasa, apa yg dia orang buat untuk orang orang Melayu didalam Pulau terutamanya ?yg dia orang tahu penuhkan temolok sendiri serta kroni masing masing, ambil tanah orang orang Melayu diBatu Kawan pada harga yg murah kemudian dijual dengan harga tinggi untuk buat untung atas angin (tanya mamak hitam Tan Sri Kadiaq pasal kes penipuan ni) Jadi tolong hentikan memburukkan kerajaan P.Pinang hari ini yg konon nya menganiayi orang orang Melayu - poooooooooodah !

      Delete
    7. Statement Bodo..macam la hg dok Penang..

      Delete
    8. Anon 16.58 ,tolong betul fakta dan tanya orang yang betul betul penduduk penang ,aku bukan la penyokong DAP ,masa 2008 hingga 2010 masa kerajaan pulau pinang sibuk roboh gerai makan haram melayu aku lah antara orang orang yang sibuk bantu peniaga ini buat bantahan dan report polis , tapi amat memalukan bila polis tanya lesen berniaga depa peniaga melayu yang diroboh ini kata tak ada ,bila minta lesen dari kementerian kesihatan takada bila tanya ada perigi cucuk kesihatan tak ada jadi siapa yang salah sampai satu benda pun tak ada tapi nak berniaga kemudian si DAP ini mesti nak peniaga ini ada lesen sebab MPSP dan MPPP ini pun nak cari hasil juga kerana kerana peruntukan tak cukup dari federal sebab pembangkang ,kemudian kau boleh tengok ditempat aku bandar perda bukit mertajam semua peniaga pasar malam uptown dah berniaga balik sejak 2 tahun lalu sebab semua dah ada lesen dan banyak dah peniaga peniaga warung melayu berniaga balik sekarang awat umno tak bising pun pasai warong kena runtuh sebab dah kurang kerana semua peniaga dah jadi halal ada lesen ,jadi jangan perbodoh melayu la. Pasal kampong melayu disebelah pulau seramai 28 kampung di roboh yang itu tah tak boleh buat apa mereka itu duduk atas tanah taukey cina dan persendirian ,ini kamu kena pi bising kat makamah la jangan bodoh macam macai macai umno disini nak menipu dekat surat khabar lama(utusan) sejak pulau pinang diberi standard warisan dunia oleh unesco nilai tanah pulau pinang sudah naik mendadak sebanyak 200% jadi banyak individu dan taukey cina berebut jual tanah mereka ini la masalahnya kebanyakan penduduk tersebut cuma tuntut ganti rugi setimpal kerana banyak yang tau tanah tersebut bukan tanah kerajaan macam kes kampung pala ,tapi tanah persenderian dan makamah yang umpunya kuasa ,harap faham kes sebenar ,sebenarnya GERAKAN semasa BN memrintah dan umno tak pernah buat apa -apa dalam isu tanah ini sekarang baru nak sebuk setelah nasi jadi bubur DAP cuma tanggung najis yang ditinggal BN.

      Delete
    9. Tak payah cakap hal umno pulau pinanglah la ni.
      Bila dah tak ada kuasa baru nak cakap bantak. Baru terasa nak bela nasib Melayu.
      Awat masa kuasa dulu tak buat apa apa pun? Asyik berlungguk di restoren mamak pagi hingga ke malam.
      Siapa yg tak kenal tok non panjang? Pengerusi Badan Perhubungan Negeri P. Pinang?
      Apa kemajuan yg dia bawa ke Seberang Prai Selatan. Nibong Tebal tempat dia sendiri pun dah jadi pekan mati. Sungai Kerian kat tepi pekan Nibong Tebal tu bila2 masa saja akan telan pekan ni. Akan jadi mcm kota Gelangi.
      Sejak DAP memerintah ni barulah nampak perubahan yg ketera. Baru nampak perubahan kpd infrastruktur terutama sekali jalan raya. Dulu satu lorong saja sehala skrng dah jadi 2 lorong sehala.
      Zaman tok non panjang dulu jalan raya hanya bertampal tampal. Skrng telah di luaskan dibuat semula dan diturap baru. Perlebaran jalan masih diteruskan. Tebibg Sg Kerian pun mula ditambak.
      Apa yg UMNO tak buat dulu skrang DAP buat.
      Rakyat tak pernah minta gula kopi drp kerajaan yg mereka lantik. Apa yg rakyat mahu adalah hak rakyat.
      Siapa yg berjasa kpd rakyat itulah yg akan rakyat sokong.
      Tok non hang tak payah mai dok tabur janji manis hang kat kami lagi dah.
      Anggaplah masa hang dah berlalu. Kami pun dah pakat tak mau ingat kat hang lagi.
      Selamat jalan romeo.

      Delete
  2. Dari apa yg sy dengar, perkhidmatan bas dari port feri utk pergi dan balik kerja adalah percuma. Satu contoh kecil merakyatkan negeri. Berbanding dgn pahlawan bugis yg menekan rakyat dgn pelbagai kenaikan kos sampai rakyat dah xde buffer langsung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Islam hanya pada nama dan ibadat persendirian saja. Kebaikan Islam, umatnya tak pergunakan untuk kemaslahatan umum. Jadilah Islam nafsi2.

      Manakala org bukan Islam, lebih menampilkan nilai2 Islam dan nilai kemanusiaan sejagat untuk kemaslahatan bersama. Walaupun mereka tidak menyembah sebarang tuhan atau menyembah berhala.

      Jadi, di sini Islam nampak tiada kebaikan untuk umatnya atau menarik perhari bukan Islam mendekayi Islam. Islam dan umatnya diperlekeh2kan disebabkan perilaku umatnya sendiri cukup hodoh mempermainkan agama sendiri. Mmg layak manusia muslim begini dihina sebelum dihina dihadapan Allah sendiri kelak dan dihumban ke neraka Allah.

      Kebaikan bukan Islam, itu hal dia dgn Allah. Kita mana tahu, entah2 pengakhiran mereka lebih baik dari kita. Perilaku sekarang memungkinkan mereka mendapat husnul khatimah. Sedangkan kita, umat Islam sendiri, perilaku dan keadilan sosial kita, tak ubah seperti zaman jahiliyah dulu. Sungguh memalukan. Sudahlah bodoh tegar, tak nak berubah kelaku pulak tu. Akhirnya kita sendiri ug menjadi fitnah kpd ugama sendiri. Sungguh menjijikkan.

      Itu blom cerita hal pemimpin Islam terpalit dgn pelbagai kes rasuah billion2, bisnes riba billion2, curi duit rakyat berbillion2, bunuh sekutu dan seteru politik kerana yakin mereka mendapat keampunan Allah sebagai seorang Islam. Apa punya biol umat Islam begini.

      Delete
  3. Pak bugis mana berani tgk wartawan je lari sana sini mcm tgk teroris?penyangak #1

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan saja takut dgn wartawan, rakyat nak dpt info alternatif pun takut. Hr ni blog dinturtle & outsyedthebox dah tak bole di access lg. Blog hg ni Budin tunggu masa ja depa nak sekat.

      Delete
  4. Orang kalau nak serang musuh jangan bila musuh dalam keadaan posisi terbuka. Silap-silap yang menyerang yang kena balik.

    LGE tak buat perangkap. Kerana LGE dari mula sewa rumah sampai beli rumah adalah secara terbuka. Yang Najib punya, maklumat di bocorkan dan kemudian didedahkan oleh wartawan. Itu nasib baik kerajaan Najib halau dua orang wartawan Australia dan tidak membenarkan wartawan WSJ berada di sini. Jika tidak mereka pun sekali dengan wartawan tempatan melawat rumah LGE.

    Tenguk gambar LGE memasuki rumah, jalan depan pintu gate tak bertar.!

    ReplyDelete
  5. Dalam kes Guan Eng ni sekurang-kurangnya ia tidak melibatkan satu sen pun duit rakyat Pulau Pinang. Ianya lebih bersifat personal. Urusan peribadi dia. Dia nak duduk rumah besar ke, rumah kecil ke, nak duduk dalam reban ayam ke, buat khemah bawah jambatan Pulau Pinang ke, beli atas harga pasaran ke, bawah harga pasaran ke, tepi harga pasaran ke, beli rumah kat pasar malam ke, itu dia punya pasal la asalkan dia tak balun duit rakyat sudah. Asalkan dia tak menyusahkan hidup rakyat Pulau Pinang lantak dialah nak buat apa dengan urusan peribadi dia.
    Selagi ianya tidak melibatkan dana awam, wang awam, I will give him benefit of a doubt. Soal dia di pihak yang benar atau tidak biarlah siasatan tentukan. Yang aku heran kalau kes macam ni cepat je puak depa suruh SPRM masuk check tapi kalau bab yang melibatkan suku sakat depa pandai pulak depa buat don't know je. Kes dana anak yatim dulu. Pegawai sendiri tak amanah pi balun buat pi makan angin overseas. Pastu adjust guna cover buat kursus kahwin untuk student overseas. Apa kejadahnya duit anak yatim yang dananya dikutip dari orang awam dibelanjakan untuk program-program di luar negara? Apa tujuannya kalau bukan untuk pegawai dan menteri jalan-jalan makan angin free. Bukankah lebih dana yang banyak tersebut digunakan untuk program-program dalam negara supaya lebih banyak anak yatim miskin mendapat manfaat. Yang ni terang-terang melibatkan wang awam tapi tak ada pun wakil rakyat Umno teriak dalam parlimen suruh SPRM masuk siasat. Orang Melayu babi tak makan tapi kalau bab duit main sapu je dah tak tahu halal-haram.

    ReplyDelete
  6. Apalagi Shahbudin, Lim Guan Eng dah cabar tu.
    Dia mintak awak buat tuduh ni kat luar Parlimen.
    Maknanya, dia nak saman awaklah.
    Baru betul.
    Biar semua ditentukan oleh mahkamah, bukan AG.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayoooyooo......bukanb Tuan Shahbuddin dot.com, ye.
      HEHEHEHE........Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Datuk Shahbudin Yahaya, buat tuduhan di luar Parlimen.

      Delete
    2. Shahbudin ni bukan ada teloq.
      Aku sebagai Melayu malu mengaku Melayu
      kerana tindakan penakutnya tu.
      Ooii... Shahbudin, LGE tu pernah masuk
      penjara kerana mempertahankan gadis Melayu.
      Lu apa ada? Ada teloq pun kecut semacam.
      Bagi pada anjing, anjing pun tak mahu makan.

      Delete
    3. Nasih baik Shabudin MP bukit Gelugor umno melayu. Tak berapa malu aku. guan Eng cabar dia ulangi tuduhan yg dia buat dlm parlimen, dia tak berani. Pengecut dan bacul.

      Baik tuan admin, tulis artikel supaya orang tak keliru. Bukan Budin ni tapi Budin Bukit Gelugor yg penakut dan tak de telor.

      Delete
  7. SPRM sila siasat rumah LGE tu.
    Dia pun dah beri green light.
    Tapi, janganlah rumah LGE saja,
    siasat juga menteri-menteri yang
    punya rumah-rumah bosar mengalahkan
    istana macam rumah Jamil Khir...

    ReplyDelete
  8. Nak buat macam mana. Mslang nasib rakyat Malaysia yg dpt PM darah lanun. Dulu Bugis kuat melanun di laut. Tapi sekarang di darat pun melanun. Tapi PM (Penyamun Malaysia₩ ni jenis dayus, bacul dan pengecut dengan reporter, forum terbuka atsu bersidang akhbar. Lelaki dayus tak layak jadi suami, apatah lagi kalau 0M jenis dayus, wajib diterajang turun dari puncak kuasa. Klu tak, sial dan malang rakyat Malaysia yg berketuakan manusia dayus dan bacul begini.

    ReplyDelete
  9. Harap semua pemimpin bn, pakatan dan pas ajak pemberita pi rumah2 mereka terutama kat kl, luar negara. Baru telus gitu. Kalu dapat, isi la borang istihar harta anak beranak, dapat juga rakyat lihat kekayaan pemimpin mereka. Bukan sembunyikan kekayaan tu. Kalu berani kerana benar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju.
      Tapi mereka ni pandai mengelat.
      Nanti mereka suruh JinFulus@Pas
      angkat rumah mereka letak ke tempat lain.
      Macam cerita Aladdin tu.
      Keruak. keruak... keruak...

      Delete

  10. Siratol MUSTAQIM... Jalan Yg LURUS
    Muhammad SAW Itu... LURUS Ber CAHAYA
    Menerangi KEGELAPAN... TERANG dan TELUS
    RAHMATAN-Lil-Alamiin... Keseluruh MAYA
    Tak WUJUD Fitnah... Penyamun Yg RAKUS
    Kaseh Mem-BERI Itu... Sifat Yg'ESA
    Kaseh Mem-BERI Itu lah Juga... Sifat Hamba-NYA
    Saling Mem-BERI Itu... Kan Dilimpah Gandakan-NYA
    Yg Saling Men CURI pula... Kan PAPA Kedana


    ReplyDelete
    Replies
    1. Curi curi dan songlap lah lagi
      Pitnah rasuah berguni berlori
      Pitnah liwat liwat dan pilkuda sedondon sejoli
      Berbaloi berbillion billion di akaun peribadi
      Musang berjanggut pun brkongsi melindungi
      Samun songlap pun dah jd derma yg suci
      Kesian pakcik mokcik felda melayu yg ditipu hari2
      Oleh penyamun dan lebai2 yg bersorban 'suci'
      Yg mnyamun mrompak dgn cukai saman tol2 dan gst
      Semoga pakcik felda dan org2 melayu kmpung kini
      Dah pun mula terhidu dan mnghidu bau tahi
      Yg selama ini tidak pernah sikitpon mrk sedari

      Delete
    2. hihihi..dah fitnah samun bilion berlori2
      rasuah lak lebai2 indon buat selawat perdana utk nabi

      Delete
  11. Guan Eng dh tunjuk jalan macamana nak jawab tuduhan2 rasuah terhadap dia.

    Sekarang pahlawan bugis kena tunjuk akaun2 bank dia pula pada pemberita mengenai kemasukan dan keluar RM2.6billion dan wang SCRI RM42million dan berdepan dgn orang2 yg menuduhnya spt Mahathir, Muhyideen, Tony Pua dan Rafizi depan massa media. Ada bernai????? Shahbudin MP tak de teloq. Jgn Najib pahlawn bugis pun tak de telor.

    ReplyDelete
  12. Macam ni baru ada Telor....namanya. Tak macam sorang lagi tuh....asyik nak lari jer...!!! Telor diapun dah dipegang Mama...Ha..ha...ha...!!!#Nothingtohide#. Kipidap LGE...!!!

    ReplyDelete
  13. Di mana pendekar2 Melayu yg terror sangat nak bela nasib Melayu. Yg saya tau paling atas dah declare asal Bugis. (Pahlawan x bole nak confirm sbb kaki lari pintu belakang). Yg satu awal dah kata Jawa mcm lalang sembang. (Sekejap sana sekejap sini). Yg terbaru dah ngaku Aceh pulak!! (Org Aceh pun x kenal dia..haaahaa)
    Mana Melayunya.
    Cuba pi kaji sikit sejarah.. Melayu x akan hilang di dunia sbb memang x de Melayu pun... semua rojak dan dari dulu lagi Ketuanan Mamak bukan Ketuanan Melayu..
    haahaa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bugis, Jawa dan Aceh tu bukan rumpun melayu jugak ke?

      Delete
  14. Pasni ajak wartawan gi new York tengok rmh anak tiri najib.

    ReplyDelete
  15. Apa le biol sangat guan eng ni. Cakap aje le rumah tu ada sedagar Mongolia yg kasi derma!

    Bukannya kesalahan pun dpt derma! Apa motif dia derma pun bukan penting! Apa punya kacang punya masalah je ni...keh keh keh

    ReplyDelete
  16. en shah, ternyata Tun M seorang genius politik..walau berbagai umpan ditabur oleh balaci2 Najib untuk mengalih sasaran Tun, ternyata mereka masih gagal kerana Tun tak pernah menghiraukan jerik pekik mereka tetapi tetap pada sasaran utama NAJIB!

    ReplyDelete
  17. Tell the truth and shame the devil. 2.6 masuk dalam akaun peribadi seorang. Seorang lain, itu pun Menteri wanita jawab jawab wang telah pulang balik. Mcm mana Azalina tau hal ini ada bukti ke? Apa kita orang bodoh ke? Boleh tunjuk bukti RESIT ATAU BANK SLIP yg wang itu di BAYAR BALIK?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azalina Ada Telor (ovum) dah bocor maklumat. Tak kena OSA ke?
      Ye tak ye. Menteri boleh terlepas undang - undang.

      Delete
  18. Tell the truth and shame the devil. 2.6 masuk dalam akaun peribadi seorang. Seorang lain, itu pun Menteri wanita jawab jawab wang telah pulang balik. Mcm mana Azalina tau hal ini ada bukti ke? Apa kita orang bodoh ke? Boleh tunjuk bukti RESIT ATAU BANK SLIP yg wang itu di BAYAR BALIK?

    ReplyDelete
  19. Indeed, the title of your blog piece says it all about the so called non moslem Lim Guan Eng! However, when it concerns the other person (who the rest of this comment is intended for) there is just one proclamation after another that people need to believe in - with no proof needed to be provided to show that these proclamations have any basis at all. (Hence, dear Shah, your recent piece on Saturday with the title Mana Satu Kita Nak Percaya is referred to.)

    Surely it is not so hard to understand that words mean nothing without proof. Lidah tidak bertulang and that in Padang Mahsyar it is not the mouth that give evidence on the proof of conducts. But in Malaysia today, are we to believe that your audience in Pahang and of course the rest of us are just downright lembu? Do you think you are angel from above?

    The world is watching. In case that does not matter to you, there is Allah swt watching you too. But then again you probably think that He must be on your side since it is you and not anyone else who is the prime minister of Malaysia!

    Unbelievable. (Have you and your people heard of what is meant with the word Istidraj?)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Istidraj. Precisely.
      Lost on so many.

      Delete
    2. "Istidraj" means that Allah Most High allows a person to gain power and means but who unfortunately uses them for his selfish ends - and the retribution for his evil ways will be terrible.

      Delete
  20. Entah, saya tengok rumah lge biasa2 je. Tengok video the star lagi jelas rumah lge sama bentuk je dgn rumh jiran sebelah. takdak lah rumah self-design ke. Dalaman pun biasa2 je. Banyak lagi rumah2 datok datin yg lebat berat, kan?
    Apa2 pun sprm dah buka fail. Saya tabik Lim Guan Eng dgn sifat keterbukaan nya.
    Saya lebih percaya keterangan lge dlm menangani isu neh. Elok kan klu sorang itu buat mcm lge juga?

    ReplyDelete
  21. Harap2 lepas ni LGE minta PM tunjuk bukti ttg 1MDB & SRC pulokkkk...Baru Menarik Drama Dalam Parlimen lepas ni nihhh....

    ReplyDelete
  22. Aku orang Penang, kat Penang, rumah cam LGE ni kira cap ayam je. Nampak tak cantik dan outdate. Restoran McD pun lawa lagi. Di Bertam dan Permatang Pauh, rumah banglo kecik pun dah RM1j lebih. Semua pembeli Melayu plak tu. Boleh semak laman web Bertam Properties dan UDA Land. Semak juga rmh kontraktor2 melayu UMNO yg duduk kat kawasan tu..kah3.

    ReplyDelete
  23. UMNO kena minta Hj Hadi bentang usul akta baru supaya pemimpin pembangkang tidak boleh memiliki rumah berharga lebih dari RM 1 juta. Jika hudud gagal sekurang-kurangnya akta baru ini pasti berjaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa abang lambat sgt bg idea ni kt tuan presideng haah??! Asyik bkerut dahi tuan presideng fikir idea apa nk buat modal bg nasihat kt mr presideng hamno..!

      Lain kali...klu ada idea bagus kena cepat2 bg tau tuang presideng kita. Jgn susahkan beliau bekerut dahi fikir apa buah fikiran nk nasihatkan kerajaan hamno.

      Kalu nk harapkan tontowi...mcm2 idea karut dikemukakannya!! En. Amar kita lg le tk bleh pakai....kih kih kih.

      Lagi2 kalu Tar Snake...mat maslan pun serender...keh keh keh

      Delete
  24. Moga-moga kes sebegini menjadi iktibar semua buat para pengundi. Be End, tak payahlah hipokrit. At least Mr Lim Guan Eng gentlemen. Kalau salah ngaku salah. Tak de nak pusing kona baring. Begitu juga Mr Chua Soi Lek, mengaku salah masa kes skandal. As Muslim politician, kita patut malu dengan sikap gentlemen Non muslim politician.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akibat pengaruh poilitik PAS yang siang malam memainkan politik zahir dan mengabaikan bab ketelusan hati manusia

      Delete
  25. UMNO sebuah parti politik chauvinist kerana untuk orang Melayu sahaja...MCA sebuah parti politik chauvinist kerana untuk orang China sahaja... MIC juga sebuah parti politik chauvinsit kerana untuk orang India sahaja...DAP bukan sebuah parti politik chauvinist kerana untuk semua bangsa..sudah tiba masanya orang Melayu, China dan India pilih DAP untuk memerintah untuk menjaga kepentingan rakyat jelata..

    ReplyDelete
  26. Terbaiklah LGE. Tak payah nak bagi hujah kona baring banyak2 tak payah nak minta tunggu hasil siasatan yang entah bila akan selesai. Timbul je isu cepat2 beri penjelasan dengan berbukti dan bersaksi.

    Sebenarnya 'harga pasaran' bagi sebuah rumah itu hanyalah sebagai panduan bagi pihak bank dan agen hartanah sahaja. Jikalau kita berurus niaga secara terus dengan pemilik, gerenti kita boleh dapatkan harga tawar menawar yang kurang dari harga pasaran. Apalagi kalau pemilik rumah tersebut mahu cepat2 jual dan dapatkan duit tunai. ( Contoh : 1MDB sanggup bayar hampir 10% komisyen kepada Goldman Sach kerana mahukan duit cepat daripada hasil jualan bon. Harga bon USD 3B tapi Goldman Sach cuma bayar USD 2.7B pasal najib nak duit cepat ). Dalam kes LGE, dia dah sewa rumah tersebut selama 7 tahun kemudian baru dibelinya. Sebagai penyewa, dia juga boleh minta harga diskaun istimewa berbanding jika orang lain yang beli rumah tersebut. Bagi pemilik rumah pula, duit hasil sewa selama 7 tahun telah dapat membayar sebanyak 25% dari harga belian asal jadi dia tak akan rugi jika jual dibawah harga pasaran. Ini adalah dari pengalaman saya sendiri yang membeli rumah sebagai pelaburan kemudian saya sewakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, betol tu.
      Saya ada sebijik link house intermediate di USJ.
      Kalau ikut pasaran, harganya sekarang ialah antara RM850-950K - bergantung pada renovationnya. Buktinya, saya lihat papan iklan lelong rumah di USJ kebanyakannya atas Rm850K.
      Tetapi malangnya, sudah 6 bulan rumah saya masih tak laku. Bahkan amat sedikit orang membuat panggilan, bertanya harga. Ada yang menawarkan harga hanya takat RM750K sahaja.
      Jika Lim Eng Huat atau Zahid KrokToyo membeli rumah saya dengan harga RM750K adakah dianggap ini salah laku atau resuah sebab membeli di bawah harga pasaran, padahal memang tidak ada orang menawar nak beli rumah saya kecuali beliau.
      Begitu juga, seorang kawan saya menjual rumah banglonya di Jalan Gasing dengan harga 1.3 million sahaja, di bawah harga pasaran sekarang yang mungkin dah cecah 2.5 million kerana hanya itu sahajalah tawaran yang diterimanya. Dia sentiasa berkata, It is a good bargin.

      Delete
  27. Hai Budin kes GE ni sama lebih kurang dengan bekas MB Selangor. Kipas je kerja kau yee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye lah Budin ni. Kuat betul kipas nya. Kasi kipas lg Budin. Biar puak pemakan dedak tu terasa bahang nya. :-)

      Delete
    2. Mana pulak sama. Toyo dah sah masuk penjara. Orang curi-curi ambik gambar pintu gerbang rumah dia yang berharga berjuta jugak.

      Delete
    3. kn faham jgk yg penjual tu ada dlm circle tanah manggis tu. tu yg kn ambik kira, jual2 jgk tp pasal apa xjual kt org lain 6juta. klu xada share dgn projek lain, mau jual tak kt bos besar?

      Delete
  28. Ini kes budi dan tergadai body...

    ReplyDelete
  29. Tunggu jelah sprm... Knp kipas kipas pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang benar tetap benar.

      Di jamin tidak ada mana-mana Pegawai SPRM akan di tukar dan di tahan.

      Najib patut mencontohi LGE dengan mengajak wartawan WSJ dan Sarawak Reports minum pagi.

      Delete
    2. ....dan jangan lupa, bawak reporter melawat rumahnya, terutama bilik di mana Rosmah dan Najib mengumpul hanbag hermes berpuluh-puluh, kasut, intan berlian dan jam tangan mewah dan lain-lain barang mewah gtermasuk minyak wangi yang bernilai ratusan ribu.
      Jangan lupa tunjukkan juga bank akaun dalam negara, pesisiran pantai dan juga di luar negara.

      Delete
  30. Tahniah Lim berani kerana benar apa nak takut klu itu benar mana anjing2 yg banyak bercakap n pemimpin2 melayu ada ke yg berani bersumpah tak rasuah tak samum duit rakyat berapa banyak harta yg dia ada dunia boleh lepaslah kat akhirat nanti jawablah kadang2 org bukan islam lebih jujur renongkanlah

    ReplyDelete
  31. Ada telor. Mana telor Tasek Gelugor?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana ada teloq...tasik gelugoq pun pusing tak habis....

      Delete
  32. banyakan beramal dan bezikir kepada allah moga kita dapat rahmat dan pertolongan dari allah. musuh islam sedang berusaha untuk pecahbelahkan umat islam malaysia. bangkitlah banyakkan amal hanya pada allah tempat kita memohon.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...