Tuesday 12 January 2016

BEGINIKAH BUDI BAHASA SEORANG MENTERI MENJAWAB TEGURAN SULTAN?

Apa patut kita panggil menteri yang seorang ini? Biadap? Kurang ajar? Tiada budi bahasa? Atau sombong dan angkuh?

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Abdul Rahman Dahlan berkata, kerajaan tidak mempunyai kuasa menghalang pemaju daripada membina rumah mahal berbanding perumahan mampu milik kerana Malaysia bukanlah sebuah negara komunis.

Katanya, apa yang boleh kerajaan lakukan hanyalah merayu kepada pemaju agar di samping membina rumah mewah, turut juga melaksanakan tanggungjawab sosial membina rumah-rumah mampu milik.

Kita tak boleh kata jangan bina rumah mahal kerana ini bukanlah negara komunis. Kita sebuah negara demokrasi dan setiap ahli perniagaan berhak membina jenis rumah yang mereka mahukan, katanya lagi.

Jawapan ini diberikan oleh Abdul Rahman sebagai reaksinya atas teguran Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah terhadap pemaju-pemaju perumahan kebelakangan ini yang kelihatan lebih suka membina rumah mahal berbanding rumah-rumah mampu milik.

Titah baginda, istilah rumah "mampu lihat" semakin disuarakan oleh rakyat berpendapatan rendah, terutama di kalangan orang-orang Melayu dan Bumiputera berikutan ianya diluar kemampuan mereka untuk memillikinya.

Baginda seterusnya bertitah, negara harus berhati-hati serta meletakkan kepentingan jangka panjang untuk mengelakkan penjajahan melalui instrumen pemilikan hartanah yang pada akhirnya boleh menyebabkan pribumi "merintih sendiri kerana bumi dipijak milik orang."

Sesungguhnya, teguran baginda itu amat bersesuaian sekali dengan apa yang berlaku sekarang dan kerajaan seharusnya bersikap positif serta mengambil berat mengenainya, bukannya menjawab dengan alasan, "kita bukan negara komunis."

Bukankah jawapan sebegitu sama sekali tidak melambangkan budi bahasa yang sepatutnya ditunjukkan oleh seorang menteri dalam berkomunikasi dengan Sultan?
Meskipun bersetuju dengan teguran Sultan Perak itu, tetapi kenapa perlu menyebut "kita bukan negara komunis"  sebagai alasan terhadap perkara yang dibangkitkan oleh baginda?

Apakah Abdul Rahman mahu menunjukkan kepada orangramai bahawa seolah-olah Sultan Perak tidak tahu apa-apa dalam teguran itu dan kerajaan juga tidak boleh berbuat apa-apa untuk menanganinya?

Tidakkah Abdul Rahman sedar bahawa Sultan Nazrin bukan saja seorang Sultan atau "payung negeri" yang dihormati dan disayangi kerana keprihatinannya dengan rakyat, tetapi juga disebabkan baginda berkelulusan tinggi  sehingga ke tahap Doktor Falsafah?

Dalam pada itu, benarkah kerajaan tidak ada kuasa sama sekali dalam menguatkuasakan peraturan kepada pemaju untuk membina rumah-rumah mampu milik sebagaimana yang disebutkan oleh Abdul Rahman itu?

Habis, apa kuasa yang kerajaan ada sebenarnya?

Buat apa setiap kali pilihanraya, UMNO, BN dan menteri-menteri meminta kepada pengundi agar mereka diberikan kuasa untuk membela rakyat jika untuk membina rumah mampu milik (bukannya diminta percuma pun), kerajaan boleh berkata tiada kuasa?

Jika begitu, bukankah lebih baik ditukar saja kerajaan yang ada ini? (SH 12/01/2016).

103 comments:

  1. Biadap...hukuman patut disula pistol 7 inci bengkok anwar ibrahim

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok esok di sana nanti jangan cari Anwar..
      bergumbira lah puas2 sementara datang jemputan..

      Delete
    2. ...aikkkk..ada experience dh kena ke???????

      Delete
    3. Syabas Anon 17:58, anda telah mempraktikkan ajaran adab pekerti daripada ibu bapa anda. Syabas!!!

      Delete
    4. Macai Bangsat detected

      Delete
  2. admin, jap lagi ada pembetulan...
    salah petik ...
    di luar kontek..
    saya gurau...

    Ini hanya tahap Menteri yang salah lubang dilahirkan...

    ReplyDelete
  3. Diharap rahman dahlan tidak menjejakkan kaki ke bumi negeri Perak selagi tidak memohon ampun daripada Paduka Seri Sultan Nazrin. Kalau rahman tak tahu guna kyasa menteri, sila letak jawatan. Jika kerajaan tidak tahu guna kuasa kerajaan untuk jaga negara, elok kerajaan pun letak jawatan. Jika hanya pandai salah guna kuasa, mereka wajar dihukum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang hendak dikepohkan, MB Perak pun senyap sunyi saja dan langsung tidak ada usaha untuk mempertahankan sultannya. Ini bermakna MB Perak pun bersetuju dengan si Rahman tu.

      Delete
    2. itu mamak pun tak guna juga tu. Kalah undi di Pangkor nasib baik menang di Lumut. Itu pun masih tak sedarkan diri lagi tu. Kau tunggulah PRU 14 nanti. Dah tak ada tempat selamat kau nak lari.

      Delete
  4. orang sbah mana ada raja?? memang xde respect la tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami tiada raja pun kami tatap menjunjung KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA, ini menteri mangkok memang bahalol, jahanam sial

      Delete
    2. Tak kira Raja atau rakyat. Mesti kena hormat.
      Ini negara bukan dia yang punya. Ini tanah peribumi bukan UMNO yang punya.

      Delete
    3. Ini menteri umno la.. jawapan standard la.. tidak pyh d kaitkan dari mana datangnya penyamun ni.. bezanya beradab ngan tidak beradab jer...

      Delete
    4. Return to sender, hantar balik ke negeri asalnya.

      Delete
  5. Hinanya rakyat malaysia di mata pemimpin regim bn.yg ni masih kita nak bg mandat?yg ni lagi kita nak bg nasihat.ayuh rakyat malaysia.rakyat ada maruah bukan balaci kerajaan yg dipijak2 bila tak diperlukan

    ReplyDelete
  6. Maaf menteri ni memang kurang beradab kerana mungkin berasal dari negeri yang tidak bersultan ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak lagi negara yang tidak beraja/bersultan.. lebih baik tingkah lakunya.. masalahnya bukan sbb negeri tidak bersultan bro.. bengap ngan tak bengap jer.. standard jadi menteri

      Delete
    2. Makin ramai menteri bodoh.. makin cepat BN bungkus.. terima kasih rahman dahlan..

      Delete
  7. Apa nak buat??? Menteri bodoh. Hanya Menteri bodoh shj yg cakap Kerajaan tak bolih kawal harga dn pembinaan rumah. Housing Developer's Act tu apa bendenya??? Bukan kah itu satu cara kawalan. Bodoh punya menteri. Aku rasa Akta itu pun dia tak tahu. Mana ada pemaju2 rumah buat housing project tanpa kawalan majlis Peerbandarn Negeri. Bodoh punya Menteri. Macm orang tak pergi sekolah.

    Dh lah Menteri bodoh... kurang ajar pula tu. Hantar dia balik Sabh. Kabinet Najib..kebayakan menteri2 semuanya bodoh. Tu fasal Najib pula sapu RM2.6billion dan banyak billion yg kita tak tahu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang bodoh menteri ni...kalau tak jalan jemm,keluar kerja awal.statement dr menteri ni bukan boleh selesaikan masaalah.
      buat sakit hati.memang bangang menteri ni

      Delete
    2. Rahman dahlan memang kurang ajar

      Delete
  8. Maaf menteri ni memang kurang beradab kerana mungkin berasal dari negeri yang tidak bersultan ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu mereka sembah sultan sulu
      Kota belud bandar cowboy sebab tu Rahman Dahlan pun perangai cowboy

      Delete
    2. Bukan salah rakyat Sabah x bersultan...tp level menteri harus seperti itu. Jika bijaknya lebih...x jayak jadi menteri

      Delete
  9. Celaka ko rahman. Dah sah malaysia bukan negara komunis..ko nk bagi tw lg kt rakyat, malaysia bukan negara komunis...
    Kami rakyat malaysia, nk buktikan next election you are nobody!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini yang bangkit kan masalah rakyat ini ialah Raja.
      Boleh pulak kata bukan negara komunis. Lain lah kalau yang bercakap ialah badan-badan NGO.



      Delete
    2. Mana sultan Perak dan kita semua tahu kalau negara ni bukan negara komunis kalau tak diberitahu oleh Tuan Menteri Rahman Dahalan. Terima kasih kerana memberitahu sultan Perak dan kami semua tentang perkara itu wahai Tuan Menteri yg bijaksana.

      Delete
    3. Mana sultan Perak dan kita semua tahu kalau negara ni bukan negara komunis kalau tak diberitahu oleh Tuan Menteri Rahman Dahalan. Terima kasih kerana memberitahu sultan Perak dan kami semua tentang perkara itu wahai Tuan Menteri yg bijaksana.

      Delete
  10. Bila kerajaan tidak ada kuasa, buat apa menjadi kerajaan? Bukankah menjadi kerajaan itu dengan tujuan mendapat kuasa yang boleh digunakan untuk membantu rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahman dahlan kalau tiada kuasa lebih baik mengancak saja bah. Pukiang na ka

      Delete
  11. Lumonol Review


    Is the glass half full, or half empty? A simple little question really, but how you answer that question may give you valuable insight into your present circumstances in life. Most everyone at some point has been told by their friends or loved ones to "think positive." But why are we told that, and does it really impact our life?

    http://thelumonolreview.com/

    ReplyDelete
  12. lihatlah bentuk pemikiran pemimpin UMNO lemah, lembab dan langsung tidak prihatin...anda telah mengundinya untuk memimpin maka lain kali pemimpin ini dan partinya yg penuh pura2 wajib di lenyapkan dari lanskap politik Malaysia...jika anda ada akal..dan tidak lembu....

    ReplyDelete
  13. aduhai...parah BN kalo berterusan mcm ni.setiap minggu silih berganti menteri2 berebut 2 nak jadi lebih bijak dpt ahmad maslan.

    ReplyDelete
  14. 1. Orang Sabah tidak pernah ada sultan memerintah negerinya. Jadi memang menteri dari Sabah ni tak tahu nak berbahasa dengan sultan. Kalau ada pon hanya sultan sulu yang memang orang Sabah benci.
    2.Inilah sikap menteri yang ingin memperjuangkan nasib rakyat hanya dibibir daja tapi hakikatnya lebih memperjuangkan tembolok sendiri.
    3. Apakah susah sangat kerajaan menetapkan hanya rumah bernilai 3 juta keatas saja yang bolih dimiliki warga asing

    ReplyDelete
  15. Rahman Dahlan ni lah contoh terbaik jenis Menteri Haram Jadda, Menteri Bangang. Ini jenis menteri yang memperjuang perut dan benda bawah pusatnya dan para cukong. Nama pun kerajaan yang berkuasa tapi kalau tak mampu mengguna kuasa yang ada untuk kebajikan dan kesejahteraan rakyat berbanding menjaga kemewahan para kontraktor kapitalis, lebih baik tak usah jadi menteri. Orang ada otak perlu bijak cari solusi apa lagi kuasa ada ditangan. Kalau kuasa dah ada ditangan tapi masih tak mampu atasi masalah sedia ada yang tidak adil kepada rakyat kebanyakan, lebih baik lah jadi peminta sedekah daripada jadi menteri jenis bangang dan bengong. Baru boleh pegang jawatan tinggi sikit, lupa dan tak sedar diri. Hampeh punya menteri. Tunggu masa weh!

    ReplyDelete
  16. Mungkin kerana "KERAJAAN(KOMUNIS) TIDAK PUNYAI KUASA) maka jalan jalan raya di Sabah di bena ala kadar kot. Sebagai contoh(kerana pernah melalui nya)jalan dari Kota Kinabalu ke Sandakan yang di panggil "HIGHWAY KONON" terutama di bahagian Kinabatangan(siapa wakil rakyat nya dan kroni siapa yang membena nya) di kebanyakan bahagian jalan nya begitu sempit dan tidak punyai "SIDE TABLE". Mungkin Negara ini bukan Negara Komunis maka di bena jalan yang sedemikian rupa dari yang terdapat di Negara Komunis kot.

    Jangan lupa bahawa rumah rumah atau apartment yang terdapat di Wilayah Iskandar merupa kan rumah rumah atau apartment yang di bena di bawah kemampuan rakyat terbanyak, terutama bani ME-layu, Fikir kan lah, bangsa dan yang berasal dari mana yang bakal menghuni Wilayah Tersebut?

    Percaya lah bahawa SABAH akan terus berkaedaan demikian(dari segi pembangunan) sekira nya mereka mereka yang separuh tiang di angkat sebagai ketua

    ReplyDelete
  17. Jawapan tu untuk ahli umno aje...sebab dia tahu...taraf pemikiran ahli umno setakat UPSR aje...ahli umno akan percaya apa yg dia cakap...tak caya?...tengok blog pro umno....mesti sokong punya.

    ReplyDelete
  18. Mamat yang mengamuk kat JPJ tu cakap betul lah..

    Jumpa JPJ, JPJ kata tak ada kuasa. Jumpa Polis, Polis pun tidak ada kuasa.
    Habis siapa yang ada kuasa ??? Duit cukai jalan, ada kuasa. Duit bayar saman, ada kuasa...

    Sekarang Menteri sendiri cakap Kerajaan tidak ada kuasa. Najib pun sama bagang. Dari nak semak bajet, tolong semak dulu menteri-menteri kabinet..

    ReplyDelete

  19. Masalah rumah mampu milik ialah salah kerajaan. Sebelum ini ada isu dimana Pemaju bersetuju membina rumah mampu-milik dengan syarat kerajaan yang menyediakan tanah. Tapi dari beri tanah pada rakyat, awal-awal tanah dah di rembat oleh puak-puak UMNO. Lanun sial ini lah yang menjual tanah kepada taukeh-taukeh cina.



    ReplyDelete

  20. Tak dia, bini dia. Tak anak dia atau suadara adik-beradik dia ada buat bisness pemaju perumahan.

    Zahid kena ambil tahu ..

    ReplyDelete
  21. Apa nak jadi la Malaysiaku ini.

    ReplyDelete
  22. Makin ramai menteri bodoh.. makin cepat BN bungkus.. terima kasih rahman dahlan..

    ReplyDelete
  23. Raja pun kena juga. Rakyat lain lah.

    ReplyDelete
  24. Orang Sabah sendiri benci dengan menteri tahi kuda ni. Baru setahun jagung dah berlagak cakap besar. Kalau nak tau kampong dia kat kota belud sabah tu masih tertinggal di belakang, penuh dengan tahi kuda. Aromanya makdatuk yang dah berkubur pun boleh bangun dari tidur. Macam tu lah kalau bagi bunga kat beruk.

    ReplyDelete
  25. Berhenti lah jadi menteri kalau isu yang begini pun tak boleh nak uruskan dengan baik. Bagi sahaja laluan kepada orang lain. Ramai lagi yang mampu mencari jalan penyelesaian terbaik untuk rakyat. Sayang sekali.. nampaknya kabinet Najib seolah2 dipenuhi dengan orang2 yang pandai tetapi dangkal pemikiran. Hancurnya BN pada PRU akan datang adalah kerana menteri yang begini rupa. Lulusan tinggi tetapi bodoh pemilihan.

    ReplyDelete
  26. Pertama pihak kerajaan telah gagal mensejahtera orang ramai yang begitu ramai impikan kediaman sendiri tapi berhadapan kesukaran untuk membeli akibat tiada kemampuan.
    Bayangkan apa akan berlaku 5, 10,15 tahun akan datang jika kelompok melayu yang memboyot tiada peluang untuk membeli rumah akibat tiada kemampuan.
    Penghapusan 'rumah Murah' atau perumahan awam yang sebelum ini benar membantu mereka yang berpendapatan rendah dan dibiayai secara kaedah sewa beli kepada PR1MA adalah tidak bersifat kebajikan.
    Kalau orang politik masakini tidak mencapai 6 deria rasa atau telah 'buta hati' maka tidak hairanlah pak menteri yang duduk dalam kerajaan sekarang suka-suka membuat komen 'bodoh' tanpa mencari punca apa,kenapa, bagaimana, bila, siapa untuk memikirkan soal kebajikan rakyat yang semakin tertekan dengan hak keperluan untuk hidup.

    ReplyDelete
  27. Mamat ni la yang cadangkan rakyat lagi baik menyewa daripada memiliki rumah sendiri jika tak mampu - Soal Jawab tv3 minggu lepas, pengacara Izwan Azir Saleh. Mamat lahabau tahap kronik.

    ReplyDelete
  28. Negeri yang tak ada Sultan under TYT and Agong. So he should no better. Menteri2 lain dr Penang, Sabah or Sarawak takde pun kurang ajar... payah bila ada pangkat sikit lupa bumi mana dia pijak. Takkan selamanya jadi menteri.. ye tak? Sendiri mau ingat bah... hi hi hi

    ReplyDelete
  29. Rahman dahlan yang tak tahu malu - kau tau tak yang Sultan Perak Raja Dr. Nazrin Shah tu macam ayahanda baginda juga berpendidikan tinggi, lagi tinggi daripada apa yang kau ada. Isteri baginda juga berpendidikan tinggi, Tuanku Zara seorang chemical engineer.

    Lain kali sebelum buka mulut kau kena guna otak kau dulu wahai Rahman Dahlan. Jangan biadap sangat. Kuasa yang kau ada ni sementara si najib tu masih bertahan je. Lepas dia dah takda esok kau bungkus sekali.

    Daulat Tuanku.

    ReplyDelete
  30. Selaku ketua Negeri/Agama Islam, memanglah KEWAJIPAN Sultan membuat teguran,jika ade perkara yg baginda rasa tak betul,menyimpang dari matlamat untuk membantu rakyat, mereka lah yg berhak untuk bertanya & menegur kerajaan.Tetapi kebiasaannya jawapan yg sering kita dengar/yg diberi dari Menteri yg ada hari ini semua jawapan yg angkuh,bodoh, sombong, bongkak,ego ,dll.. Dalam kepala mereka tiada langsung "ISTILAH UNTUK MEMBANTU RAKYAT"..asalkan kantung aku di isi ,nasib rakyat semua pergi mampos!!!ade aku kisah!!!..Inilah kualiti/mentaliti semua menteri yang ada di era Pm najib memerintah Malaysia hari ini, hancur, punah-ranah, tunggang-langgang negara Malaysia dikerjakan mereka. Siapa lagi yg hendak rakyat harapkan? Kalau seorang Sultan yg beri nasihat pun dibalas dengan jawapan sebegitu rupa,jawapan BODOH, BEBAL,BANGANG & Menyakit kan hati,apa lagi yg boleh rakyat harapkan dari mereka semua?(menteri)..Dari masa ke semasa (24 jam)mereka terus memperbodohkan rakyat.Di harapkan Tuan Penasihat yg akan dilantik buatlah sesuatu agar menteri2 yg ade pada hari ni janganlah, menampakkan sangat "Kebebalan & kebodohan" mereka.Bak kata rakyat"Bodoh tak boleh diajar Cerdik tak boleh nak di ikut".. Kemungkinan ape yg masuk dalam perut mereka Sumber dari rezeki yg HARAM/SYUBAHAT,menyebabkan keluar dari mulut mereka Perkataan yg tak sepatutnya diucapkan oleh seorang yg bergelar Menteri?, langsung tak boleh membezakan yg BENAR atau yg SALAH? Seribu satu alasan akan dicari untuk menghalalkan segala tindak-tanduk mereka.Semoga mereka semua diberi hidayah,sebelum jasad masuk ke liang Lahad.

    ReplyDelete
  31. Selaku ketua Negeri/Agama Islam, memanglah KEWAJIPAN Sultan membuat teguran,jika ade perkara yg baginda rasa tak betul,menyimpang dari matlamat untuk membantu rakyat, mereka lah yg berhak untuk bertanya & menegur kerajaan.Tetapi kebiasaannya jawapan yg sering kita dengar/yg diberi dari Menteri yg ada hari ini semua jawapan yg angkuh,bodoh, sombong, bongkak,ego ,dll.. Dalam kepala mereka tiada langsung "ISTILAH UNTUK MEMBANTU RAKYAT"..asalkan kantung aku di isi ,nasib rakyat semua pergi mampos!!!ade aku kisah!!!..Inilah kualiti/mentaliti semua menteri yang ada di era Pm najib memerintah Malaysia hari ini, hancur, punah-ranah, tunggang-langgang negara Malaysia dikerjakan mereka. Siapa lagi yg hendak rakyat harapkan? Kalau seorang Sultan yg beri nasihat pun dibalas dengan jawapan sebegitu rupa,jawapan BODOH, BEBAL,BANGANG & Menyakit kan hati,apa lagi yg boleh rakyat harapkan dari mereka semua?(menteri)..Dari masa ke semasa (24 jam)mereka terus memperbodohkan rakyat.Di harapkan Tuan Penasihat yg akan dilantik buatlah sesuatu agar menteri2 yg ade pada hari ni janganlah, menampakkan sangat "Kebebalan & kebodohan" mereka.Bak kata rakyat"Bodoh tak boleh diajar Cerdik tak boleh nak di ikut".. Kemungkinan ape yg masuk dalam perut mereka Sumber dari rezeki yg HARAM/SYUBAHAT,menyebabkan keluar dari mulut mereka Perkataan yg tak sepatutnya diucapkan oleh seorang yg bergelar Menteri?, langsung tak boleh membezakan yg BENAR atau yg SALAH? Seribu satu alasan akan dicari untuk menghalalkan segala tindak-tanduk mereka.Semoga mereka semua diberi hidayah,sebelum jasad masuk ke liang Lahad.

    ReplyDelete
  32. Selagi kau jadi menteri, selagi seangkatan kau salleh keruak tu jadi penghidu bontot najib, terlingkup negara ni.

    ReplyDelete
  33. Berani buat macam ini pada Sultan Melaka?
    Rani Kulup akan belasah habis-habis..

    ReplyDelete
  34. Bapak borek, tentunya anak rintik .....

    ReplyDelete
  35. Rakyat Sabah sudah lama benci sama rahman dahlan, salleh said keruak, anifah aman, rahim bakri, bung mukhtar, menteri palui, perut makin basar, rakyat semakin matai kau kerjakan. Jaga-jaga kamu urang PRU bukan lama lagi.

    ReplyDelete
  36. alasan tak munasabah.ada banyak agensi kerajaan yg terlkbat dalam satu proses membangun projek perumahan.di peringkat federal ada jabatan perumahan negara .yg keluar lesen iklan.di peringkat negeri ada jabatan perancang,ptg,pbt dan banyak lagilah...aapa punya alasan.
    .

    ReplyDelete
  37. Putang inak ko rahman dahlan.

    ReplyDelete
  38. Mana dia pembelaan dari MB metalik nih! Titah Sultan kamu diperlekehkan oleh Rahman, awat si metalik tu berdiam diri saja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab dia pun sama si pencacai najib, serupa si rahman tungau

      Delete
    2. Setelah Tuanku di perlekehkan oleh menteri pasola ini,harap MB pertahankan lah Tuanku.kalau tidak,awak Zambry tak layak duduk di negeri Perak.
      DAULAT TUANKU..

      Delete
    3. Dasar Menteri Besar Mamak Tongkang

      Delete
    4. Woiii Zambri kader. Menteri Besar Perak dan bekas pensyarah UIA. Kau ni betul betul tunggul kayu. Kau ni betul tokong hindu. Sultan dipersenda dan diaibkan oleh bajau kota belud ni pun kau buat tak tahu.Sebagai anak Perak kau tak ada batu ker untuk mempertahankan Sultan kau.???? Sebagai Menteri Besar Perak kau ni memang Bacul punya manusia.

      Delete
    5. Terimakasih Tuanku perihatin dengan masaalah rakyat.
      Nak harapakan MB dan rahman hampeh.
      Saya sudah 20 tahun lebih tinggal di bandar kuala lumpur, tapi masih lagi menyewa.harga rumah semakin mahal..bawah kemampuan saya

      Delete
  39. Kononnya negara demokrasi sepatutnya lebih teruk daripada negara komunis. Pemimpin ni memang tak rela bagi bekalan air paip kepada penyokong beliau id pekan sendiri di Sabah.

    ReplyDelete
  40. Selagi laki semoh belum turun selagi itulah kita dipimpin menteri buta kayu.

    ReplyDelete
  41. Alahai, untuk maklumat bila dapat title menteri,masa inilah tunjuk belang....,semua Menteri sama saje..sebelum jadi menteri tiap2 minggu ajak minum teh, jadi je menteri emma hp pun tukar. Call pun tk kenal...pergi jahanam politik malaysia ni....jadi politik kat afrika lagi bagus, silap hukum tembak. Bagi chance PAKATAN HARAPANNNNN PERINTAH pulak.

    ReplyDelete
  42. saya respect orang Sabah,
    menteri dari Sabah buat onar. orang Sabah kasi hantam cukup2...
    HIDUP SABAH.....diharap raayat negri yang bersultan di mata ambil pengajaran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang Sabah tak bersalah tetapi yang besalah ni Rahman dahlan. Kurang ajar punya manusia. Mustahil bajau tidak ada adat, tidak ada adap dan tata susila.
      Dia lupa ikrar rukun negara antaranya Kesetiaan kepada raja dan negara. Kesopanan dan kesusilaan.
      Masuk USNO lah rahman dahlan. Bikin busuk nama UMNO dan orang orang Melayu saja.

      Delete
    2. umno dah jahanam la bro
      sapa stay lg dgn umno maknanya sokong menteri2 yg mcm ni la...rela diperbidihkan dgn alasan tahap taik

      Delete
  43. Mungkin selepas ni ada menteri yang bijak pandai mencadangkan rakyat perlu buat lima atau enam kerja untuk mampu beli rumah

    ReplyDelete
    Replies
    1. cadangan ni belum mencukupi. untuk mampu beli rumah cadangan selanjutnya rakyat perlu berjimat dengan berbasikal ketempat kerja tanpa perlu beli petrol atau bayar tol, makan ubi kayu seperti amalan zaman penjajahan jepun, guna lampu minyak tanah supaya tak perlu bayar bil letrik, gali telaga untuk guna air tanpa bayar bil dan buat sementara tidur bawah jambatan

      Delete
  44. Ini bukan kali pertama.
    Sebelum ini Majlis Raja-Raja buat teguran supaya semua isu-isu di selesaikan dengan pantas.. Bukan selesai, tapi tak berkesudahan dengan masalah baru yang berkaitan dengan masalah lama lagi teruk dari yang awal. Mana penghujungnya ?

    Ini semua berkaitan dengan 1MDB. Semua ini Najib punya pasal.


    ReplyDelete
  45. Rani kulup mana.. rani kulup mana.. lambat bertindak pula ko hari ni rani kulup.. dah dapat datuk bukan main sombong ko aa rani kulup.. sultan dilayan mcm budak2 dah tu.. napa tak p lapor.. bangun rani kulup.. kipidap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayahanda Rani Kulop, apabila raja dicaci dan dihina kenapa tak buat laporan polis?

      Delete
    2. Rani Kulop berkata yang dia sangat keciwa kerana selama ini hanya Sultan Melaka yang menghargai pengorbanan nya membela bangsa melayu. Itu sebab hal-hal Sultan-Sultan lain dia tak masuk campur.

      Tapi kalau dia nak pingat penuh di dada dia.. dia tahu lah apa nak buat ..

      Delete
    3. Kemon datuk... peluang depan mata ni... kipidap...

      Delete
  46. terima je lah hakikat sistem demokrasi kapitalism yang diguna pakai sekarang ,yang bina ade kapital ,nak dijual dengan untung kepada yang berduit,
    orang yang berduit bertuhan kan duit siang malam , rajin kerje keras,
    yang miskin papa kedena hanya tadah tangan berdoa .pemalas .memintaminta. kiblat nak mati masuk syurga, --duduk jele dalam kesusahan kemalasan ,ujian tuhan, apesal nak cbuk duk rumah mewah.
    pendapatan negara datang dari cukai.cukai yang banyak datang dari rakyat yang productiviti tinggi.
    ,cukai tidak dapat dipunggut klu rakyat kulu kilir bercakap berbuih mulut pasal
    bende remeh.syorga neraka. tahu mintak derma .dan sruh kerajaan bina rumah mewah untuk mereka.

    ReplyDelete
  47. Bila menteri yg bertanggungjawab mengenai perumahan dan kerajaan tempatan tidak tahu bidang kuasa kerajaan dan tidak berusaha memperkasakan undang-undang yg sedia ada utk portfolio yg dipertanggungjawabkan kepadanya, langkah paling wajar adalah letak jawatan segera. Pembayaran elaun beliau adalah satu pembaziran dana pembayar cukai

    ReplyDelete
  48. Alahai rahman ni sebenarnya tak pandai pun sebab bukan dia boleh pikir benda yang rumit. Kerajaan boleh melakukan pembangunan sendiri ataupun minta syarikat swasta bangunkan dengan Tanah percuma ataupun tidak mengenakan cukai untuk bahan pembinaan bagi syarikat ni. Banyak cara yang ada. Tapi rahman bendul ni memang tak pandai dalam soal perumahan.

    ReplyDelete
  49. Itulah dia perangai menteri bn ni sultan bertitah pun dia tak peduli nikan pula rakyat macam kucing kuraplah dipandangnya agaknya menteri dari sabah ni memang tak beradab agaknya dia tak ada sultan yg ada beraja di mata dan bersultan dihati alangkah hina nya rayat perak dibuat begitu oleh menteti sabah ni malu malu hina hinanya

    ReplyDelete
  50. Itulah dia perangai menteri bn ni sultan bertitah pun dia tak peduli nikan pula rakyat macam kucing kuraplah dipandangnya agaknya menteri dari sabah ni memang tak beradab agaknya dia tak ada sultan yg ada beraja di mata dan bersultan dihati alangkah hina nya rayat perak dibuat begitu oleh menteti sabah ni malu malu hina hinanya

    ReplyDelete
  51. Tak boleh paksa bina rumah murah konon..abih tu rakyat bleh plak dipaksa bayaq gst,bayaq tol..ni xlain xbkn sbb mgkuk ayun ni ada dpt habuan mlalui projek rumah mewah. Menteri2 di bwh najib ni mkin hr mkin sama naik dgn najib. Apa benda pn nk pastikan depa untung..rakyat mampoih pi lah

    ReplyDelete
  52. Tak perlu marah2kan Rahman ni kawan.. Rahman ni bercakap benar. Kerajaan berniaga, bukannya kerajaan berbuat kebajikan. Sebab tu la harga barang meningkat naik sepanjang tahun.

    Jika kerajaan nak berbuat kebajikan, lebih baik tak payah jadi kerajaan. Duduk saja di masjid dan berzikir. Ini menteri2 dalam kerajaan, tugasnya membuat untung semaksimum mungkin. GST dinaikkan semaksimum mungkin, ini baru betul. Harga minyak ditentukan semaksimum mungkin walaupun harga dunia menurun.

    Lagi satu, menteri2 UMNO ini bukannya bapak kita nak tolong2. Dia akan tolong bila menguntungkan dia. Tolong merembat duit rakyat.

    Kali ini saya respek Rahman Dahlan ini kerana bercakap benar. Sikik hari lagi, dia kan jadi lebih keras daripada sekarang kerana ramai antara kita ni baik dan lembik. Tak nak bertindak apa2... biar saja si Rahman ni terus menjadi menteri.

    Salah siapa?? Kitalah yang bodoh. Rahman ni cerdikkkk.. duit masyukkkk.. elaun masyukkkk.. pencen MP dah bertahun2 masyukkkkk.. bodoh pun, salahkan diri sendiri.. membiarkan Rahman Dahlan ni terus membodohkan kita.. phui!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kurang setuju dengan mengatakan salah siapa?

      Majoriti rakyat tolak BN, 52% telah memberi undi kepada pakatan.Jumlah peratus mungkin lebih sekiranya pihak pihak berkuasa tidak memihak.

      Delete
    2. Ak slahkan 48% yg mengundi tu.

      Delete
    3. kami yg 48% ni dah insaf dan ambil iktibar. GE14 nanti siap la kau Be End

      Delete
  53. Woiii Dahlan bapak Rahman. kau tidak ajar anak kau mengaji alquran ker? Kau tak ajar anak kau agama ker?
    Kau tahu ker komunis tu apa? Komunis tidak percaya adanya tuhan.

    ReplyDelete
  54. Menteri kerajaan BN yang kata kerajaan tiada kuasa untuk bantu rakyat beli rumah mampu milik ni, sebenarnya sudah teringin sangat untuk hilang kuasa. Jika begitu keadaannya, jom kita berikan apa yang sangat dihajati kerajaan BN ni nanti.

    ReplyDelete
  55. Kau dah tau ni bukan negara kominis yg kau pegi bagi tanah2 negeri kat sykt pro kominis buat rumah buat apa? Lepas tu bagi jawapan bangang cakap tak mampu nak halang. Bila org ramai sumpah dia bodoh tau lak terasa. Kau yg dlm kerajaan kenalah pikir camana nak bina rumah murah2 org mampu beli. Ni buat prima nun jauh ceruk kampung. Tanah belah bandar jual kat China guna 1mdb. Dah masuk tahun baru melantun lantun bangang kau jadi menteri. Kerja jenis takmau berpikir. Ikut senang mulut je nak jawap. Dia dgn Najib sama je. Cakap 1mdb bayar hutang tak guna dana rakyat. Memanglah mangkuk pasal kau guna dan jual tanah2 raja amanah kat kau suruh jaga utk kegunaan rakyat. Yg kau jual bayar hutang tu tanah askar diraja tu kat sungai besi. Yg kau bodoh pegi jual sykt china buat apa. Tu yg sultan bising.

    ReplyDelete
  56. Heheheheeee ... Sebab kita bukan negara komunis @ demokrasi lahhh, sebab tu tanah berpuluh ekar (tengah bandar lagi) boleh jatuh ke kepada syarikat yang kerajaannya komunis.... Syabas negara demokrasi.

    ReplyDelete
  57. Rahman dahlan bikin malu orang sabah. Rahman dahlan bikin malu bangsa bajau kota belud. Kami bangsa bajau rakyat sabah pun tau beradab. Kami pun menjunjung raja-raja yang menaungi kita. Kami tidak kurang ajar macam si keparat rahman dahlan ni.

    ReplyDelete
  58. Kenapa dikata tiada kuasa?, Kerajaan Negeri Sembilan melalui Menteri Besar terbaik di negara ini boleh lakukan dengan mewujudkan dasar perumahan negeri sembilan dan tidak mengikut dasar perumahan yang digunapakai oleh kerajaan pusat. YAB Dato Seri Mohamad Hasan telah mewujudkan dasar yang mewajibkan rumah mampu milik mengikut pecahan-pecahan harga rumah kepada setiap pemaju yang berminat untuk laksanakan projek perumahan di negeri sembilan. Slogan "making people happy" benar benar dipraktikkan oleh YAB MB N9.

    ReplyDelete
  59. Kalau rahman dahlan, najib, ahmat maslan atau adnan mansor sangka mereka ini hebat sangat dan tahu segala hal marilah berdebat dengan rakyat
    Jomlah berdebat kalau berani, tak perlu menteri berdebat dengan wakil rakyat. Jom berdebat terus dengan rakyat.
    Kalau menteri bodoh jangan sangka rakyat pun bodoh. Jomlah berdebat.Jangan nak jadi samsenglah menteri menteri. Sedar diri tu sikit.Cakap jangan sebarangan.

    ReplyDelete
  60. Rumah murah ala tahun 1970-han patut diidupkan kembali. Ia lebih sesuai dengan demografi lokal.

    Meskipun ia separuh konkrit dan separuh kayu setidak-tidaknya ia mampu dimiliki majoriti golongan tertentu.

    Selebihnya ia memberi peluang kepada kontraktor dan syarikat hartanah (terutama kecil dan sederhana) untuk berkembang.

    Komisyen bawah meja mungkin kecil dan tidak setimpal kalau ianya di Selangor dan Penang tetapi apalah salahnya korbankan kepentingan diri demi kepentingan ramai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat rumah pasang siap. Kalau buat apartment, boleh ikut beberapa apartment di Shah Alam di seksyen 6.

      Delete
  61. Setuju biarlah rumah murah asalkan ada drpd takde. Org melayu bukannya nak rumah yg style2 janji boleh hidup dah lah. Najib lain new year nak tgk matahari pun tgk kat oversea. Labur 1mdb sampai arab duit tak nampak. Baik labur kat sini je. Org bukannnya takde isu nak balun najib, cuma dah bosan dgn jawapan bodoh dan perangai bangang tak masuk akal najib dan menterinya.
    C'mon la kau ajak org move on tapi bangang kau masih di takuk lama. Berenti la senang. Mati pun ok.

    ReplyDelete
  62. Kerajaan yang tidak mampu mengawal pemaju ialah kerajaan bodoh bangang palui sial.umpama orang memberi makan anjing lapar, anjing pemaju ini juga akan mengigit tangan kerajaan demokrasi bukan komunis yang pernah memberi makan.Apakah pemaju ini umpama anjing liar, singa atau serigala? Ataupun mereka golongan manusia yang tidak mampu dikawal kerajaan yang membuat dasar? Hentikanlah segala kebodohan ini.

    ReplyDelete
  63. Orang sabah bilang.. palui palui.. sot sot.. kili kili.. talingung punya menteri..

    ReplyDelete
  64. Takkan nak merayu pemaju ?
    Di mana menteri ni simpan akal dia ?
    Kalau menteri umno, memang tak cukup akal! Ikut bos dia !
    Cuba pergi tanya KSU kementerian ? Mesti ada jalan boleh kasi developer ikut perintah. Agensi kementerian tak ada power, pakai agensi kementerian lain mesti boleh. Bukan development permit ni majlis daerah yang bagi ?

    Menteri bodoh. Jawapan bodoh.
    Resmi cabinet bugis

    ReplyDelete
  65. Bukan ke mamak padukang tu yang jadi pilihan? Pilih la lagi.. kah kah kah.. PADAN MUKA.

    ReplyDelete

  66. BAHASA JIWA BANGSA.

    Kalau Menteri guna bahasa macam ini ... Bangsa sendiri pun tak nak mengaku. Dia dah jadi bangsa T !

    ReplyDelete
  67. Eh punya bodoh si rahman ni. Kalah ahmad maslan kalau ini macam. Bikin malu sabah betul. Ini la ni salah pilih sudah ni menteri bodoh. Yang pilih pun bodoh apa lagi yang mengundi pun nampak bodoh sudah. Heran aku 1 kampung benci sama BN. Duduk kedai kupi cerita semua tidak undi BN. Dalam opis aku kerja semua benci BN. Sekali pilihanraya BN juga menang. Urang sabah ni pandai juga membaca. Tau juga mana 1 simbol BN tu. Mana ada aku undi tu. Kenapa juga dia menang tu. Disebabkan menteri bodoh begini la ni sabah nda maju ni. Apa lagi keruak tu. Sama bodoh juga. Kunun tiada permintaan utk internet berkapasiti tinggi di sabah. Ni la masalah menteri keturunan ni. Sayang bha bodo betul mcm nda kena ajar bapanya ni. Kenapa la urang bodo begini jadi menteri. Padahal aku jauh lagi pintar dari ini orang. Kesian bapanya besarkan anak yg bodo begini. Kbai

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...