Sunday 20 October 2013

Pilihan Najib Berjaya Tapi Transformasi UMNO Gagal


Sehingga lewat tengah malam tadi, keputusan pemilihan bagi jawatan Naib Presiden UMNO menyaksikan ketiga-tiga penyandang berjaya mempertahankan jawatan mereka, termasuk Hishammuddin yang dianggap lembik dan tidak tegas sebagai pemimpin. Keputusannya setakat ini memperlihatkan Zahid mendapat 185 undi, Shafie Apdal 174 undi, Hishammuddin 100 undi, Mukhriz 91 undi, Isa Samad 7 undi dan Ali Rustam juga 7 undi.

Undi daripada beberapa bahagian lagi belum diperolehi tetapi dengan undi minimum hanyalah 96 undi, bermakna Zahid, Shafie Apdal dan Hishammuddin berjaya dalam pemilihan kali ini.

Untuk tempoh tiga tahun akan datang dan mungkin dipanjangkan sehingga PRU 14 yang akan diadakan sebelum 2018, status quo Naib Presiden yang merupakan pilihan dan orang kepercayaan Najib, juga berjaya dikekalkan.

Dengan kekalnya ketiga-tiga mereka itu, bermakna hasrat untuk melakukan perubahan kepada lapis ketiga kepimpinan UMNO berserta harapan wajah UMNO yang lebih segar dapat ditampilkan dengan menyelitkan Mukhriz Mahathir yang merupakan antara faktor kejayaan BN dapat menawan semula Kedah, terlihat gagal dilakukan.

Kegagalan Mukhriz memenangi jawatan Naib Presiden ini sekaligus mengecewakan ramai orang dalam UMNO sendiri kerana beliau dilihat antara pemimpin pelapis yang diharapkan untuk masa depan parti. Lebih mengecewekan lagi ialah kerana beliau hanya kekurangan beberapa undi saja dengan Hishammuddin yang ditakrif lembik dan tidak tegas itu.

Tetapi kejayaan mengekalkan status quo ini tidak lain adalah kerana kejayaan Najib yang mahukan keputusan sedemikian menjadi kenyataan. Bukan menjadi rahsia lagi bahawa Najib lebih menyenangi ketiga-tiga penyandang ini berbanding membenarkan Mukhriz memenangi salah satu daripada tiga kerusi Naib Presiden itu.

Najib mahu ketiga-tiga Naib Presiden sedia ada kekal bukan saja demi survival politiknya tetapi juga kerana keinginannya mahu memastikan sepupunya, Hishammuddin akan mengambil alih tempatnya sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri suatu hari nanti.

Menjelang hari-hari terakhir pemilihan, berikutan kedudukan Hishammuddin yang lebih genting berbanding Zahid dan Shafie, tersebar dakwaan bahawa wujudnya arahan daripada Najib yang mahukan status quo itu kekal benar-benar menjadi kenyaaan.

Lantaran itu telah bertaburan cai atau senarai calon yang menghendaki para perwakilan hanya memilih calon bernombor 01,02 dan 03 iaitu Zahid, Hishammuddin dan Shafie, sementara di masa yang sama terdapat juga perwakilan yang diarahkan hanya mengundi calon pilihan Najib itu saja.

Berikutan itu, meskipun Mukhriz pada awalnya dilihat calon yang popular dan selari dengan mood perwakilan, beliau akhirnya harus mengakui bahawa menjadi calon yang bukan pilihan Perdana Menteri, bukanlah sesuatu yang mudah. Dan benar jugalah seperti jangkaan bapanya, Mahathir bahawa peluang bagi Mukhriz adalah tipis berikutan faktor tersebut.

Dengan gagalnya Mukhriz dalam pemilihan kali ini, bermakna beliau sudah dua kali gagal setelah kali pertama kalah kepada Khairy Jamaluddin dalam perebutan jawatan Ketua Pemuda pada 2009. Kedua-duanya beliau kalah adalah kerana berlaga angin dengan calon pilihan Perdana Menteri. Pada 2009 beliau kalah kerana menentang calon pilihan Pak Lah dan sekarang kalah pula kepada calon pilihan Najib.

Kekalahan Mukhriz kerana adanya peranan atau campurtangan Najib dengan jelas dapat dilihat kerana beliau tidak mendapat walau satu undi daripada Pahang, termasuk di bahagian Pekan yang dipimpin oleh Najib. Kesemua 14 bahagian di Pahang memberikan undi kepada calon status quo yang memperlihatkan mereka akur, tunduk dan patuh kepada kehendak Najib.

Begitu juga di Johor, daripada 26 bahagian, Mukhriz cuma mendapat dua undi iaitu daripada Tebrau dan Johor Bahru. UMNO Bahagian Pagoh yang diketuai oleh Muhyiddin juga tidak memberi ruang kepada Mukhriz mendapatkan undi walaupun beliau diketahui rapat dengan Mahathir. Gambarannya ialah Muhyiddin juga patuh kepada pilihan Najib.

Hampir semua UMNO bahagian yang diketuai oleh menteri atau pemimpin yang rapat dengan Najib turut bertindak hanya memberikan undi kepada calon status quo dan mengenepikan Mukhriz seperti Putrajaya ( Tengku Adnan), Padang Rengas (Nazri Aziz), Besut (Idris Jusoh), Lembah Pantai (Raja Nong Chik) dan banyak lagi.

Ini bermakna dalam usaha memastikan pilihan Najib ini mampu memenangi jawatan Naib Presiden, Mukhriz sebaliknya dikekang dan disekat kemaraannya dengan pelbagai cara. Wujudnya arahan ataupun wahyu dari Najib serta blok undi yang selama ini agak disangsikan, lebih menyerlahkan kebenarannya berdasarkan paten undi daripada negeri-negeri dan bahagian-bahagian.

Mungkin Najib paling gembira dengan kejayaan ketiga-tiga Naib Presiden ini mengekalkan jawatan mereka tetapi dalam masa yang sama ia juga memberi gambaran bahawa transformasi UMNO telah gagal. Bukan saja pemenang Naib Presiden tidak berubah, malah pemenang jawatan MT juga masih dikuasi oleh orang-orang lama dan yang berjawatan menteri saja. Kemasukan pemimpin muda dan generasi baru dalam MT tidak pun melebihi bilangan jari sebelah tangan.

Jadi, apa transformasi dan wajah barunya UMNO selepas pemilihan ini?

Kejayaan BN menawan Kedah yang antara faktornya ialah janji BN meletakkan beliau sebagai Menteri Besar, sebenarnya memberi keyakinan bahawa jika beliau berada di kedudukan Naib Presiden, wajah UMNO juga akan turut berubah dan menjadi lebih disukai rakyat. Ini kerana, selain faktor kedudukannya ssbagai anak bekas PM, kehadirannya dalam UMNO juga tidak disertai dengan "baggage" berbanding ketiga-tiga penyandang yang sedia terpalit dengan pelbagai isu dan pertikaian rakyat.

Selain itu, berbanding Mukhriz yang berjaya membawa Kedah kembali ke pangkuan BN, ketiga-tiga penyandang Naib Presiden juga dikira gagal ketika masing-masing menjadi Pengerusi UMNO Pulau Pinang, Kedah dan Terengganu selama lebih dua tahun sejak 2009 lalu sebelum digantikan dengan pemimpin lain. Pulau Pinang gagal ditawan, Terengganu hampir tumbang dan Kedah ketika dipimpin Shafie juga tidak menunjukkan kemajuan.

Di kawasan Parlimen masing-masing pula iaitu di Bagan Datoh, Semporna dan Sembrong yang diwakili oleh ketiga-tiga pemenang Naib Presiden ini, tidak ada peningkatan undi yang ketara dalam keputusan pilihanraya 2013 dengan 2008. Ini berbeza dengan Mukhriz yang bukan saja berjaya menawan semula Kedah tetapi juga berjaya merampas DUN Ayer Hitam yang ditandinginya daripada tangan PAS.

Dengan kegagalan itu, tiada jaminan wajah-wajah lama Naib Presiden itu mampu membawa sinar lebih bercahaya kepada UMNO, terutama dalam menghadapi PRU 14 akan datang. Mereka ini hanya disukai dan diminati di kalangan ahli dan perwakilan UMNO saja tetapi agak jauh di hati rakyat.

Secara keseluruhannya, keputusan pemilihan kali ini tidak menggambarkan adanya transformasi yang diharap-harapkan dan perjuangan menghadapi PRU 14 kekal sukar walaupun kedudukan Najib secara relatifnya menjadi semakin kukuh dalam UMNO. ( SH 20/10/2013)

6 comments:

  1. Alhamdullilah mukris kalah...cara mukris mendapat simpati perwakilan juga kotor..menggunakan isu melayu..jadi skrg mukris hendaklah berpegang kata katanya melayu diutamakan...jgn seperti ayahnya yg akan menyalahkan orang lain..kekalahan mukris ini adalah pemberian allah untuk dirasai mahathir..betapa peritnya kekalahan yg tidak sepatutnya berlaku...sama seperti tengku razaleigh kalah pada mahthir dahulu..dunia ini bulat...aku nak gelak sket...hahahahaha..padan muka..kerana mahathir melayu berpecah..skrg mukris pulak dah gugat perpaduan dlm umno...mukris dengan khairi pon jauh berbeza mcm mana nak jadi naib presiden...tpi aku percaya next pau mukris akan cuba lagi..dendam..malu....kepada tuan blog harap siarkan...aku benci melayu guna melayu untuk pecahkan melayu....aku sokong dato seri najib dan barisan terkini mengorak langkah ..hidup umno

    ReplyDelete
  2. Thanks Mukhriz,
    I very,2 happy your fail,
    Thanks Mahathir,
    Your mission fail.

    ReplyDelete
  3. klu lah duit SATU trillion yg dsonglap ke luar negeri tu dpt KEMBALI
    klu lah dpt defisit lebih 600billion di surpluss kan SEMULA

    klu lah nama ALLAH itu bukan tipu "sebutan" ttp "ACTION"
    klu insan dpt dsaksikan brasal SATU drp Adam as dgn penoh TAQWA
    klu lah insan itu bnar2 teguh dgn TAQWA(transparency & integrity)
    klu lah insan itu bnar2 INSAF bhw kita brkongsi NAFAS "SATU"udara

    klu hakikat nya kita brkongsi NAFAS dgn "SATU"udara..
    alangkah indahnya kita brkongsi..brkongsi..brkongsi..

    kita brkongsi..
    kita brkongsi CINTA kaseh & sayang sesama manusia..
    kita brkongsi sbnar2 erti KBNARAN & KEADILAN drp "TUHAN"

    "TUHAN"..
    "TUHAN" yg tlh mmberi kita brkongsi "NAFAS" ddlm "SATU UDARA"
    "TUHAN" yg tlh mnciptakan kita SEMUA brasal "SATU" drp Adam as
    "TUHAN" ygRAHMAN & ygRAHIM..
    "TUHAN" yg spenoh2nya CINTA kpd LOVING..GIVING & SHARING..

    ReplyDelete
  4. Umno tetap tak berubah.Transformasi atau pembaharuan yang dibawa cumalah medium untuk tutup kepincangan dalam umno.Perwakilan tetap tak berubah.Pru 14 bakal kuburkan umno.Umno masih tak berubah .Line up sama.Belia makin jauh dari umno.tunggu saat umno ditalkinkan.

    ReplyDelete
  5. transformasi tergendala...hahaha

    ReplyDelete
  6. Tiada jalan mudah untuk jadi pemimpin Umno lebih2 lagi jika seseorang itu menongkah arus.Jika dah memegang jawatan memang sukar untuk org lain untuk mencabar lebih2 lagi menyingkirkan pemegang jawatan krn bila dah memegang jawatan segala galanya halal,etika pemilihan hanyalah untuk mereka2 yg menentang.
    pemegang jawatan bebas mengadakan berbagai majlis untuk bertemu perwakilan sedangkan yg menentang hanya boleh bertemu dlm majlis2 yg di aturkan,inilah kelebihan pemegang jawatan boleh guna apa saja,taklimat cara mengundilah,taklimat keselamatan lah,pemimpin bersama rakyatlah dan entah apa lagi.
    berbagai iklan juga di muatkan dlm media masa menggunakan agensi kerajaan sebagai penanggung kos dan ianya hampir setiap hari menjelang pemilihan umno dan tenguklah lepas pemilihan ini apakah iklan2 itu akan berterusan atau sebaliknya?
    Sebelum pencalunan lagi sudah di atur perjumpaan oleh para pelobi pemegang jawatan dgn memilih mereka2 yg biasa menjadi perwakilan sebelum ini (G7) dan sudah pasti ade peluru yg di gugurkan bagi mengawal perwakilan yg akan mengundi.Ini sememangnya berlaku sekadar menafikan siapa pun boleh dan minta buktikan.Siapa yg sanggup membawa bukti bila perut dah kenyang heeeheeheee inilah yg berlaku dlm pemilihan umno kali ini.
    Transformasi memang berlaku tetapi hulur juga tetap berlaku malah lebih lumayan lagi maklumlah nak mengawal lebih ramai perwakilan krn yg menjadi agen calun di bhg2 sememangnya punya pengaruh.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...