Thursday 17 October 2013

Mungkinkah Ali Rustam Dan Isa Samad Dikambinghitamkan Untuk Memenangkan Pilihan Najib?


Bahang perebutan jawatan Naib Presiden UMNO semakin meninggi suhunya. Bukan saja calon yang makin sibuk mengatur strategi saat-saat akhir, bahkan para perwakilan juga tidak menang tangan memenuhi pelbagai jemputan bertemu dengan calon dan juga dengan ejen calon-calon yang bertanding.

Semakin dekat hari pengundian pada Sabtu ini, warna sebenar mengenai siapa yang bakal menang dan siapa yang bakal sudah mula dapat dirasakan. Jika sebelum ini Zahid Hamidi dianggap calon paling popular manakala Mukhriz Mahathir di tempat kedua dan tempat ketiga masih terbuka antara Hishammuddin, Shafie Apdal dan Ali Rustam tetapi kelebihan dilihat memihak kepada bekas Ketua Menteri Melaka itu, namun perkembangan di saat-saat akhir ini memperlihatkan semuanya bakal berubah.

Seorang lagi calon, Isa Samad bagaimanapun kekal dilihat tidak mempunyai peluang dalam pemilihan kali ini.

Hanya tinggal tidak sampai dua hari lagi ruang masa untuk berkempen, kebarangkalian makin meningkat bahawa ketiga-tiga penyandang jawatan Naib Presiden iaitu Zahid Hamidi, Hishammuddin dan Shafie Apdal akan mengekalkan jawatan masing-masing.

Perkembangan ini juga tentunya paling menggembirakan Najib kerana pelan asalnya yang mahu ketiga-tiga penyokong setianya itu dikekalkan, menemui kejayaan akhirnya.

Hari ini Ketua Wanita UMNO, Shahrizat Jalil secara terbuka menyatakan sokongan pergerakan itu kepada ketiga-tiga penyandang jawatan Naib Presiden dalam pemilihan pada 19 Oktober nanti. Secara berkias, penasihat kepada Najib yang bertaraf menteri itu berkata, pilihan Wanita UMNO kali ini ialah pertama, kepada calon yang mempertahankan kedaulatan negara (Hishammuddin selaku Menteri Pertahanan), kedua kepada calon yang menjaga keamanan negara (Zahid Hamidi selaku Menteri Dalam Negeri)dan ketiga, calon yang mampu memberi kesejahteraan kepada kehidupan rakyat (Shafie Apdal selaku Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah).

Dalam masa yang sama, Shahrizat juga turut memberi penghargaan kepada Hishammuddin selaku Pengerusi Jawatankuasa Pindaan Perlembagaan kerana memberi lebih peranan dan mengarus-perdanakan peranan wanita sistem pemilihan yang baru diperkenalkan.

Tidak syak lagi, sokongan terbuka Shahrizat kepada ketiga-tiga penyandang dan penekanan yang khusus diberi kepada peranan Hishammuddin, tentunya akan disertai dengan arahan kepada Wanita Bahagian dan Cawangan di seluruh negara agar turut akur dengan hanya mengundi calon-calon dipilih itu saja.

Dalam masa yang sama, perkhabaran dari kem Pemuda UMNO juga semakin kuat kedengaran bahawa Pergerakan Pemuda UMNO yang dipimpin oleh Khairy Jamaluddin juga bakal menyatakan sokongan terbukanya kepada ketiga-tiga penyandang jawatan Naib Presiden itu.

Dan entah dari mana secara tiba-tiba lagu nostalgia turut kedengaran bahawa KJ dikatakan amat terhutang budi kepada Hishammuddin kerana beliaulah yang membawa KJ ke dunia politik apabila melantiknya sebagai Exco Pemuda UMNO Malaysia ketika menjawat jawatan pegawai khas kepada Timbalan Perdana Menteri (Pak Lah) ketika itu.

Sesuai dengan kedudukan Hishammuddin yang agak lemah sekarang ini, faktor membalas budi ini dijangka akan melonjakkan Hishammuddin kepada kedudukan yang lebih selesa. Dengan dua sayap berada bersama-samanya, kedudukan Hishammuddin cukup selesa mulai hari ini.

Dalam masa yang sama, dua lagi calon Naib Presiden iaitu Ali Rustam dan Isa Samad pula secara tiba-tiba terlibat dalam siasatan politik yang mungkin menghakis sokongan terhadap mereka. Ali Rustam kini disiasat dibawah Akta Hasutan berhubung ucapannya berkaitan perniagaan kaum Cina yang dianggap menghasut dan tidak sesuai diucapkan dalam sebuah negara berbilang kaum.

Siasatan itu dibuat berikutan laporan polis oleh DAP terhadap beliau. Dengan adanya siasatan polis itu, kedudukan Ali menjadi genting kerana akan wujud peralihan undi daripadanya disebabkan perwakilan beranggapan memberi undi kepadanya adalah sia-sia jika beliau akhirnya didapati bersalah dan digantung jawatan dalam parti.

Isa Samad yang juga Pengerusi Felda turut berhadapan laporan polis oleh sekumpulan peneroka berhubung kenyataannya yang berbeza kepada Bursa Malaysia berkaitan perletakan jawatan bekas CEO agensi itu, Sabri Ahmad.

Apa yang memeranjatkan isu laporan polis itu menjadi bahan besar di TV3 dan NST, konglomerat media yang rapat dengan Perdana Menteri, Najib Razak. Liputan secara besar-besaran dan meluas itu memperlihatkan seolah-olah ada agenda terselindung daripada pemegang tampuk kuasa untuk menggelapkan peluang bekas MB Negeri Sembilan itu daripada memberi cabaran yang sebenarnya dalam pemilihan kali ini.

Sama seperti kes Ali Rustam, laporan polis yang diperbesar-besarkan itu pastinya akan mengurangkan sokongan terhadapnya kerana perwakilan juga beranggapan sebagai sia-sia memberikan undi kepadanya jika selepas pemilihan nanti beliau didapati bersalah dan turut terpaksa melepaskan jawatan dalam parti.

Memberi kenyataan palsu kepada Bursa Malaysia adalah suatu kesalahan di bawah Seksyen 122B, Akta Industri Sekuriti yang boleh membawa hukuman maksimum didenda RM3 juta dan penjara selama 10 tahun.

Dengan kemungkinan itu, perwakilan seluruh negara pastinya tidak mahu mensia-sia undi mereka kepada Pengerusi Felda itu.

Apa yang berlaku kepada Ali Rustam dan Isa Samad di saat-saat akhir ini memperlihatkan bahawa kedua mereka bakal menjadi mangsa dan dikambinghitam untuk memberi laluan yang lebih selesa kepada ketiga-tiga penyandang Naib Presiden sedia ada. Jika ini berlaku, ia kali kedua bagi mereka di mana Ali pernah dihalang bertanding jawatan Timbalan Presiden pada 2009 manakala Isa pula pernah dilucutkan jawatan Naib Presidennya selepas pemilihan 2004 atas dakwaan mengamalkan politik wang.

Ali dan Isa kini umpama kuda yang sudah patah kakinya. Persepsi perwakilan terhadap mereka tidak lagi kukuh, bahkan makin menipis. Cabaran kepada ketiga-tiga penyandang Naib Presiden ini hanya tinggal Mukhriz Mahathir seorang saja lagi. Tetapi dengan hanya tinggal beliau yang memberi cabaran dan dalam masa yang sama terpaksa pula menumpukan lebih perhatian kepada persiapan pilihanraya kecil Sungai Limau, kelebihan secara automatik lebih memihak kepada ketiga-tiga penyandang sedia ada.

Undi kepada ketiga-tiga rakan karib Najib itu tidak akan berpecah lagi kerana telah dibantu oleh kedudukan Ali dan Isa yang makin lemah dan tidak diminati lagi oleh perwakilan. Perwakilan juga mula menganggap kehadiran Mukhriz yang berseorangan sebagai pengacau dan ini secara langsung memberi kelebihan kepada Zahid, Hishammuddin dan Shafie.

Menjelang detik-detik akhir sebelum pengundian, sama ada berlaku lagi pelbagai kejutan atau percaturan yang diorkestrakan dari jauh yang jelas mahu memberi kelebihan kepada ketiga-tiga penyandang, hendaknya janganlah ada yang terkejut jika selepas keputusan diumumkan nanti, Mukhriz sekali lagi gagal dalam merebut jawatan kanan dalam UMNO setelah sebelum ini beliau juga tewas dalam pertandingan Ketua Pemuda UMNO pada 2009 lalu.

Pemain-pemain orkestra kini terlihat sedang memilih lagu-lagu yang sesuai untuk mengekalkan status quo. (SH 17/10/2013)

3 comments:

  1. pak din ni banyak meroyan la.. pak din bertanding x naib presiden amno nanti? kehkehkeh

    ReplyDelete
  2. mane ader.....najib kene ikut telunjuk mahathir jugak......dua org itu..ali dan isa dimatikan supya tak kacau anak mahathir.....dan salah seorang dari tiga stooges tu....terpaksa ditendang supaya anak mahathir dpt ganti.....biasalah...kan mahathir nir suka main baling batu sembunyi tangan...dlm senyap2...dia bertindak...cuma penyokong UMNO/Bn sajer tak tahu..sbb spesies lembu.....ngikut jer keje komer......

    ReplyDelete
  3. pandailah ko hantar budak ko serang wangsa maju,aku respect ko,tahi kucinglah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...