Thursday 31 October 2013

Muhyiddin Dah Pandai Melawak, Katanya Projek Pembangunan Bukan Untuk Beli Undi...


Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin yang kini lebih lapang dadanya berikutan permohonan maafnya telah diterima baik oleh keluarga Allahyarham Ustaz Azizan sedangkan isu keterlanjurannya mengaitkan bekas MB Kedah yang dipotong kakinya dengan pemansuhan subsidi gula menjadi percakapan ramai, dilihat semakin bersemangat meneruskan kempennya untuk memastikan kemenangan BN di Sungai Limau pada 4 November ini.

Beliau bukan saja semakin kerap turun ke menemui pengundi, bahkan semakin rancak mencurahkan wang pembayar cukai rakyat atas nama UMNO dan BN bagi memastikan Pas tewas dalam pilihanraya kecil ini. Setelah pelbagai projek pembangunan dicurahkan sebelum ini, terbaru ini beliau memberi RM400 ribu untuk sebuah madrasah, RM3 untuk jeti nelayan dan kemudian lebih RM2 juta untuk sekolah-sekolah Cina.

Namun kata Muhyiddin, semua projek pembangunan dan curahan peruntukan kewangan itu bukan bertujuan membeli sokongan daripada pengundi Sungai Limau, tetapi hanya kebetulan saja pilihanraya kecil sedang berlangsung.

Katanya, bantuan kepada rakyat adalah program berterusan kerajaan, tidak kira sama ada berlangsung pilihanraya atau tidak.

Hahahaha...ramai yang ketawa mendengar kenyataan Muhyiddin ini. Ada pula yang berkata, TPM yang selama ini dikenali dengan wajah serius dan jarang tersenyum, rupa-rupanya sudah pandai melawak sekarang ini. Lawaknya ialah beliau datang setiap hari ke Sungai Limau dan memberi projek serta pertuntukan di sana-sini tetapi tidak mahu undi.

Maknanya dengan segala yang diberikannya ini, Muhyiddin tak kisah pun jika pengundi Melayu dan Cina terus menyokong Pas. Biarlah Pas menang dan BN kalah lagi untuk kali keenam berturut-turut. Sebabnya Muhyiddin tak mahu segala pemberiannya itu dibalas dengan undi.

Biarlah juga Menteri Besar Kedah yang juga Pengerusi BN Kedah yang telah malu besar kerana kalah bertanding Naib Presiden UMNO dua minggu lalu sedangkan namanya begitu popular di kalangan ahli UMNO, sekali lagi ditimpa malu kerana ditolak oleh pengundi Sungai Limau pula.

Apakah kenyataan Muhyiddin ini menggambarkan beliau sudah dapat menjangka peluang tipis BN di Sungai Limau? Jika benar tidak mengharapkan undi, lebih baiklah projek-projek itu tidak ditumpukan di Sungai Limau saja, sebaliknya turut diberikan kepada pengundi di Pagoh atau Pekan, Pahang kerana di kawasan tersebut juga pastinya ramai yang turut memerlukan bantuan serta perhatian daripada kerajaan.

Memang betul-betul lawak Muhyiddin ni...

Berikutan kenyataan Muhyiddin ini, ramai orang UMNO yang marah-marah kerana beliau memberi peruntukan besar kepada sekolah-sekolah Cina sedangkan sokongan yang diterima masih bekum pasti, barangkali turut juga ketawa kali ini. Di Sungai Limau terdapat 1,827 pengundi Cina tetapi dalam pilihanraya lalu BN hanya mendapat 180 undi saja sedangkan ahli MCA saja berjumlah 956 orang.

Dalam kempen yang hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi, walaupun Muhyiddin barangkali terus melawak dengan mengatakan tidak melakukan pembelian undi, tetapi dipercayai banyak lagi projek dan peruntukan kewangan bakal dicurahkan. Yang menjadi calon pilihanraya UMNO tetapi nampaknya wang pembayar cukai akan terus dilambakkan di Sungai Limau.

Sebab itu, kritikan bekas Mufti Perlis, Dr Asri Zainal Abidin bahawa pemimpin kerajaan membelanjakan wang pembayar cukai ini macam wang "mak bapak dia" memang ada kebenarannya. Tidak bolehkah wang pembayar cukai dibelanjakan mengikut peraturan dan tidak diselewengkan untuk kepentingan parti politik yang bertanding dalam pilihanraya?

Tidak bolehkah bila bertanding dalam pilihanraya, hanya wang parti yang digunakan tanpa melibatkan wang pembayar cukai? Atau hanya dasar-dasar parti yang dijadikan asas kempen tanpa melibatkan apa-apa pemberian, projek pembangunan dan sebagainya?

Memandangkan bapanya merupakan seorang imam dan ulama yang agak terkenal di Muar suatu ketika dahulu, Muhyiddin mungkin tahu sedikit-sebanyak hukum halal haram atau wajar dan tidaknya menggunakan wang rakyat untuk kempen pilihanraya ini. Sebab itu, agaknya beliau malu-malu untuk berterus-terang bahawa segala peruntukan yang dicurahkannya itu untuk membeli undi dan sokongan bagi memastikan kemenangan BN di Sungai Limau ini.

Agaknyalah...(SH 31/10/2013)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...