Thursday 24 October 2013

Menunggu Janji Pilihanraya "BN Menang, Rakyat Senang" Dalam Belanjawan 2014


Pembentangan Belanjawan 2014 petang Jumaat ini yang akan dilakukan oleh Najib Razak tentunya ditunggu-tunggu oleh semua orang. Ramai yang ingin mendengar sama ada kali ini banyak berita gembira atau rakyat terus dibebankan dengan pelbagai kenaikan cukai dan pemotongan subsidi lagi.

Lebih-lebih lagi, pembentangan belanjawan kali ini dilakukan selepas BN menang tipis dalam pilihanraya Mei lalu yang turut dipenuhi dengan janji-janji manis yang ditaburkan kepada rakyat. Dengan kemenangan terus diperolehi dan sokongan orang Melayu luar bandar juga terus kekal bersama BN, belanjawan kali ini adalah saksi sama ada janji benar-benar ditepati atau sekadar janji dicapati.

Dalam kata lain, jika belanjawan tahun lepas adalah untuk memenangi pilihanraya, belanjawan tahun ini pastinya untuk menunaikan semua janji-janji itu pula.

Dalam manifesto pilihanraya dan juga sepanjang kempennya pada Mei lalu juga, pelbagai janji telah dihamburkan. Dari janji menaikkan BR1M kepada RM1200, menangani kos sara hidup, perumahan untuk rakyat, meningkatkan taraf hidup rakyat di bandar dan luar bandar, penjagaan kesihatan, pengangkutan, peluang pendidikan, pekerjaan dan sebagainya, semuanya menjadi santapan yang melekakan telinga rakyat yang diulang-ulang sepanjang kempen pilihanraya itu.

Dalam masa yang sama, pelbagai slogan yang indah-indah turut diluahkan sepeti janji ditepati, kami mendengar, dari rakyat kepada rakyat, BN menang, rakyat senang dan pelbagai lagi.

Tetapi sepanjang kempen pilihanraya itu, slogan yang paling popular ialah BN menang, rakyat senang. Di mana-mana terpampang kain rentang dan poster mengenainya, suatu gambaran bahawa BN benar-benar mahu menjanjikan kesenangan kepada rakyat, asal saja mandat kuasa terus diberikan.

Selepas pilihanraya, rakyat mula menuntut janji itu. Namun kenaikan harga barang dan ketidakseriusan kerajaan dalam berusaha dan bertindak dalam beberapa isu kenaikan harga barang seperti ayam, ikan, sayur-sayuran dan sebagainya, menyebabkan rakyat mula sangsi dengan janji-janji manis sebelum ini.

Kesangsian rakyat terbukti lagi apabila tidak lama selepas menang dalam pilihanraya itu, kerajaan bertindak menaikkan harga petrol sebanyak 20 sen sedangkan sebelum ini Najib berjanji tidak akan menaikkan harga minyak, malah berjanji juga jika harga minyak dunia meningkat, kerajaan akan menyerap dan menanggung kenaikan itu.

Malangnya, kenaikan minyak baru-baru ini tiada kena-mengena pun dengan kenaikan pasaran minyak dunia. Kenaikan yang hanya berlaku di Malaysia itu disebabkan kerajaan memotong subsidi untuk minyak untuk menambah kantung perbendaharaan negara yang semakin menipis.

Kini, dalam belanjawan pasca pilihanraya ini, rakyat sekali lagi ingin melihat banyak mana lagi janji-janji bakal dimungkiri dan sejauh mana juga janji ditepati bertukar menjadi janji dicapati.

Antara isu yang paling hangat menjadi perbualan dan kebimbangan dalam belanjawan kali ini ialah cukai GST. Yang menariknya, pelaksanaan GST yang tertangguh sejak sekian lama, sehingga ini tiada yang pasti sama ada ia akan dilaksanakan atau tidak selepas belanjawan ini. Semua pemimpin kerajaan asyik memberikan kenyataan yang kelabu dan tidak pasti mengenainya.

Tetapi yang pastinya, jika GST ini dilaksanakan ia pasti menyebabkan kenaikan harga barang lagi.

Turut ditunggu ialah sebanyak mana lagi subsidi yang selama ini dinikmati rakyat, akan dipotong dan dikurangkan. Namun melihat kepada begitu galak dan ramai pemimpin kerajaan yang bercakap bahawa pemotongan subsidi ialah untuk memberi kesejahteraan jangka panjang kepada rakyat, kebarangkalian beberapa jenis subsidi akan dipotong seperti tidak dspat dielakkan lagi.

Memotong subsidi sekarang seolah-olah suatu cara mudah menjimatkan perbelanjaan negara, sedangkan pelbagai pembaziran lain sengaja dibiarkan berleluasa dan berterusan. Pemimpin kerajaan bagaikan sudah putus idea untuk menambah tabung kewangan negara selain daripada memotong subsidi dan menjadikan rakyat bawahan sebagai mangsanya.

Pembentangan belanjawan tahun ini juga dilakukan di dalam suasana hutang negara paling tinggi iaitu 53.3 peratus daripada KDNK negara di mana had yang dibenarkan ialah 55 peratus. Berbanding dengan hutang negara ketika Pak Lah meletakkan jawatan pada 2009, paras hutang negara sekarang sudah meningkat sekali ganda. Pada 2009 hutang negara hanyalah RM362.4 bilion tetapi sehingga suku pertama 2013, ianya sudah meningkat kepada RM547.79 billion.

Maknanya, Najib adalah Perdana Menteri yang paling pandai berbelanja dan berhutang mengatasi semua penyandang sebelumnya.

Jika Najib berpegang kepada janjinya mahu menambah BR1M kepada RM1200, tidak dapat dielak bahawa sekali lagi akan menyebabkan hutang negara terus meningkat dan kita semakn menghampiri untuk menjadi Greece kedua.

Selain itu, Bank Negara juga melaporkan hutang isi rumah rakyat Malaysia adalah yang paling tinggi di Asia iaitu sebanyak 83 peratus daripada KDNK negara.

Pendek kata, cabaran dalam belanjawan kali ini memang bukanlah mudah. Ia suatu usaha yang getir dan menuntut kesungguhan serta iltizam yang tinggi. Tetapi ketika janji-janji manis ditaburkan kepada rakyat terutamanya janji BN menang, rakyat senang dan menambah BR1M kepada RM1200 bukanlah juga dibuat ketika zaman senang. Maknanya, ketika janji itu dibuat, kedudukan ekonomi dan kewangan negara disedari sepenuhnya oleh Najib dan BN.

Sebab itu, tiada alasan sebenarnya untuk memungkiri janji BN menang, rakyat senang ini, kecualilah memang itu nawaitu asalnya. (SH 24/10/2013)

2 comments:

  1. penipuan BRIM minimum rm1000 jadi buah semua rakyat tanpa kira fahaman politik. Yang paling keciwa mereka yg pangkah dacing kerana JANJI TELAH DICAPATI oleh pemimpin mereka sendiri...dalam tempoh seminggu 2 kali ahli umno tertipu oleh pemimpin sendiri, sabtu pemilihan kini brim bajet

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...