Tuesday 29 October 2013

Muhyiddin Sudah Minta Maaf, Pas Bila Lagi?


Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin akhirnya akur untuk meminta maaf kepada keluarga Allahyarham Ustaz Azizan Razak berhubung kontroversi ucapannya yang dianggap menyinggung perasaan dan mengguris hati keluarga bekas MB Kedah itu.

Menurut Muhyiddin, sebagai umat Islam dan manusia biasa, beliau memohon maaf sekiranya ucapannya sebelum ini menyinggung hati dan perasaan keluarga Ustaz Azizan.

"Bukan tujuan saya untuk orang kata mencemarkan nama baik Allahyarham atau merendah-rendahkan dan memperkecilkan beliau. Kalau kenyataan saya sebelum ini disalahtafsir dan menyinggung mereka, saya mohon maaf walaupun bukan itu tujuan dan maksudnya," tambah beliau.

Sehubungan itu, Muhyiddin berharap keluarga Allahyarham Ustaz Azizan yang berpengaruh besar di Sungai Limau sedia memaafkannya dan melupakan kejadian tersebut.

Kesediaan Muhyiddin meninta maaf ini sesuai dengan cadangan yang dilontarkan oleh blog ini yang mahukan TPM itu segera berbuat demikian lantaran isu tersebut telah menjadi panas di Sungai Limau, selain keluarga Ustaz Azizan sendiri menuntut perkara yang sama kepada beliau.

Sebelum itu, Mahfuz Omar, Pemuda Pas Kedah dan Muslimat Pas juga mahukan Muhyiddin meminta maaf kerana kenyataannya yang mengaitkan pemotongan subsidi gula dengan pemotongan kaki Ustaz Azizan kerana kencing manis dianggap tidak sesuai, keterlanjuran dan mengguris hati keluarga bekas MB Kedah itu.

Selain isu Muhyiddin itu, satu lagi isu yang sedang berlegar menjadi perbualan ramai di Sungai Limau ialah berkaitan tindakan Pas menggunakan gambar palsu yang memaparkan calon Pas, Mohd Azam Samad sedang berbual-bual dengan Ustaz Azizan ketika beliau menjadi MB Kedah sedangkan gambar asalnya ialah wartawan Sinar Harian sedang menemubual Ustaz Azizan di pejabatnya.

Lantaran kedua-dua isu berlaku dalam waktu yang hampir serentak dan terus menjadi perbualan, blog ini telah mencadangkan agar Muhyiddin dan Pas sama-sama meminta maaf untuk meredakan keadaan dan mewujudkan suasana kempen yang sihat dan damai.

Muhyiddin dicadangkan perlu meminta maaf kepada keluarga Ustaz Azizan manakala Pas pula perlu meminta maaf kepada pengundi Sungai Limau kerana penggunaan gambar palsu itu dianggap penipuan kepada pengundi dan dalam masa yang sama mencemarkan nama baik parti Islam itu.

Muhyiddin dalam hal ini telah bertindak pantas dan menunjukkan jiwa besarnya sebagai pemimpin dengan sedia meminta maaf dan mengakui kesilapan yang telah dilakukannya.

Maka dengan itu, sementara Pas Kedah dilihat sedang mencari punca bagaimana gambar palsu itu boleh dimuatkan dalam buletin kempennya, belum terdengar lagi ada kata-kata maaf yang dilafazkan.

Sebenarnya, masih belum terlambat untuk Pas turut meminta maaf dan menunjukkan mereka juga matang dalam berpolitik. (SH 29/10/2013)

1 comment:

  1. UMNO kena minta maaf pada orang ISLAM yang beriman kerana menyokong dan senyap bila Pemimpin mereka tolak HUDUD dan menghina nabi ditakuti jadi MURTAD

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...