Tuesday 29 October 2013

Muhyiddin Dan Pas Sama-Sama Kena Minta Maaf


Isu yang paling hangat menjadi bualan di Sungai Limau sekarang ini ialah berkenaan gesaan agar Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin memohon maaf kepada keluarga Allahyarham Ustaz Azizan Razak dan gambar palsu yang digunakan oleh Pas berkaitan calonnya, Mohd Azam Samad. Tidak mustahil juga isu ini akan berlarutan sehingga hari pengundianada 4 November nanti.

Muhyiddin sebelum ini ketika memperkatakan tentang pemansuhan subsidi gula telah mengaitkannya dengan Ustaz Azizan yang pernah dipotong kakinya kerana menghidap penyakit kencing manis. Apa pun nada dan tafsiran daripada ucapan Muhyiddin itu, termasuk niatnya yang tidak berhasrat menyinggung perasaan keluarga Ustaz Azizan, hakikatnya Muhyiddin tidak sepatutnya menperkatakan perkara itu dan barangkali beliau telah terlanjur dalam ucapannya itu.

Isu penyakit yang pernah dideritai oleh Ustaz Azizan tidak seharusnya disentuh dan dijadikan perbandingan dengan apa-apa kejadian sekali pun, tambahan pula beliau baru saja meninggal dan keluarganya masih bersedih dengan pemergiannya itu.

Sebab itu, tidak hairan bukan saja Pas yang merasa terpanggil untuk mendesak Muhyiddin meminta maaf kepada keluarga Ustaz Azizan, bahkan ahli keluarganya juga berbuat demikian. Sehingga ini, Mahfuz Omar, Pemuda dan Muslimat Pas telah menyeluarkab kenyaataan mengenai desakan mereka itu.

Keluarga Ustaz Azizan yang diwakili oleh anaknya, Mohd Rafiie Azizan nampaknya tidak dapat menyembunyikan kesedihan berganda yang sedang mereka alami sekarang iaitu sementara air mata masih belum kering kerana kehilangan anggota keluarga tersayang, tindakan Muhyiddin mengaitkan pemotongan subsidi gula dengan pemotongan kaki Ustaz Azizan seperti manambahkan lagi air mata yang bakal ditumpahkan.

Lantaran itu, beliau meminta Muhyiddin agar meminta maaf atas ucapannya yang dianggap menyinggung perasaan keluarga mereka itu.

Satu lagi isu ialah berkaitan penerbitan sebuah buletin yang dinamakan "Sinar Sungai Limau" yang didapati memaparkan gambar palsu yang melibatkan calon Pas, Mohd Azam Samad, juga dengan Ustaz Azizan. Gambar asalnya ialah wartawan Sinar Harian sedang menemuramah Ustaz Azizan tetapi telah dipalsukan dengan meletakkan gambar Mohd Azam seolah-olah sedang berbual-bual dengan bekas MB Kedah itu.

Barangkali tujuan Pas memuatkan gambar itu ialah untuk menunjukkan hubungan baik antara calon Pas dengan Ustaz Azizan berikutan banyaknya serangan daripada UMNO bahawa calon Pas itu tidak mempunyai hubungan baik dengannya, bahkan dikatakan mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Ustaz Pahrolrazi, seorang pemimpin Pas Kedah yang memang diketahui tidak mempunyai hubungan baik dengan Ustaz Azizan.

Memandangkan ramai pengundi di Sungai Limau adalah terdiri daripada saudara-mara dan kaum kerabat Ustaz Azizan, dan barangkali juga kerana terlalu mengharapkan undi daripada kelompok tersebut, maka berlakunya pemalsuan gambar tersebut sedangkan secara logiknya, perkara itu tidak perlu pun dilakukan oleh Pas.

Pas sewajarnya yakin dengan asas perjuangan yang dibawanya dan sokongan pengundi Sungai Limau, termasuk kaum keluarga Ustaz Azizan sejak lima penggal lalu juga adalah kerana keyakinan mereka terhadap perjuangan Islam yang dibawa oleh Pas melalui calonnya ketika itu, Ustaz Azizan. Kiranya keyakinan mereka kekal dan istiqamah terhadap Islam, siapa pun calonnya, sokongan tetap akan diterima.

Memanglah ada faktor peribadi dalam memberi undi di mana-mana kawasan pun tetapi peratusannya hanya kecil saja. Dan dalam hal ini, Pas sepatutnya melihat isu yang lebih besar untuk mendapatkan sokongan dan undi iaitu meyakinkan pengundi terhadap perjuangan Islamnya, bukannya terperangkap dalam isu kecil dan remeh yang akhirnya memalukan diri sendiri.

Dalam kedua-dua isu ini, apa pilihan kepada Muhyiddin dan Pas sebenarnya?

Muhyiddin sebagai TPM dan mungkin bakal menjadi pengganti Najib dalam waktu terdekat ini berikutan petanda keretakan dalam UMNO semakin nyata dengan bermulanya serangan terbuka Mahathir semalam, haruslah menunjukkan jiwa besarnya dalam hal ini. Beliau perlu segara mengucapkan kata-kata maaf kepada keluarga Ustaz Azizan atas keterlanjurannya yang mungkin tidak disengajakan itu.

Kalau perlu, luangkan masa bertemu dengan kedua-dua balu dan anak-anak Ustaz Azizan dan lafazkanlah kata-kata maaf di hadapan mereka. Tiada ruginya pun berbuat demikian.

Dalam masa yang sama, Pas juga perlu meminta maaf kepada pengundi Sungai Limau dan keluarga Ustaz Azizan atas pemalsuan gambar yang telah mereka lakukan itu. Walaupun pemalsuan gambar itu mungkin tidak mendatangkan apa-apa mudarat kepada perasaan keluarga Ustaz Azizan tetapi kepada pengundi ianya mungkin isu besar yang boleh menjejaskan intergriti Pas untuk memenangi pilihanraya ini.

Maka, penyelesaiannya yang terbaik juga ialah dengan meminta maaf, tambahan pula Pas juga sudah mengakui tentang kepalsuan gambar tersebut.

Kiranya Muhyiddin dan Pas dapat sama-sama berlapang dada dan bersedia bersikap terbuka atas kesilapan yang masing-masing lakukan ini, itulah petanda kematangan dalam berpolitik yang tentunya turut menggembirakan semua pihak. Dan siapa yang lebih dulu meminta maaf, dialah yang sebenarnya lebih matang dan layak disanjung. (SH 29/10/2013)

1 comment:

  1. Dalam keadaan panas berkempen mana mungkin ada ahli politik menyerah diri untuk memohon maaf. Meminta maaf sebelum pembuangan undi dilaksanakan akan menjadi peluru hidup kepada pihak lawan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...