Friday 25 January 2019

PUAK YANG "TAHU DOSA DAN PAHALA" BELUM TENTU MAMPU MEMAHAMI APA ITU KEBENARAN


Ada pihak yang membuat kenyataan bahawa “DAP tidak tahu pahala dan dosa”, hakikatnya, memang benar, kerana soal pahala dan dosa ini merupakan konsep pembalasan yang dikaitkan dengan “keimanan dan ketaqwaan” dalam konteks falsafah pemikiran dan ajaran Islam.


Seorang muslim adalah dituntut untuk yakin dan beriman dengan hari akhirat yang padanya ada pengadilan dan pembalasan, disinilah pahala dan dosa itu menjadi perkiraan penentuan.


Adalah jelas bahawa DAP memang tidak mengetahui soal “pahala dan dosa,” khususnya dalam konteks falsafah pemikiran Islam, memandangkan kebanyakan ahli DAP adalah terdiri daripada mereka yang bukan beragama Islam, namun demikian, terdapat juga ahli-ahli DAP daripada kalangan mereka yang beragama Islam.


Adakah ahli-ahli DAP yang beragama Islam itu juga boleh ditafsirkan sebagai tidak “tahu pahala dan dosa?” Apakah ini bermakna pihak terbabit cuba menafikan akan hakikat pegangan dan kefahaman agama dalam kalangan ahli-ahli DAP yang beragama Islam?


Mereka, ahli-ahli DAP yang bukan Islam mungkin tidak mengetahui soal pahala dan dosa dalam konteks pemikiran dan ajaran agama Islam, namun itu bukan bermakna mereka tidak mengetahui soal nilai, etika dan moral, khususnya berhubung dengan bentuk perlakuan yang berkaitan dengan norma tingkah laku dalam pembentukan masyarakat sivil.


Hakikatnya, mereka tentu amat arif berkaitan dengan falsafah, konsep serta makna kebaikan, kebenaran dan kejujuran. Sebaliknya puak yang mengaku bahawa diri mereka “tahu pahala dan dosa” belum tentu mempunyai kemampuan untuk memahami dan menghayati apa itu yang dikatakan kebenaran, kebaikan dan kejujuran dalam realiti kehidupan politik mereka.


Bukankah kelihatannya orang yang mengaku “tahu pahala dan dosa” itulah yang begitu “rakus” mempertahankan pelaku rasuah, sanggup bersekongkol mempertahankan perasuah sehingga apa sahaja pendedahan salah laku berkaitan rasuah pihak-pihak tertentu yang telah pun diseret ke mahkamah, masih tetap dipertahankan sehingga bergegar tulang sum-sum.


Demikian juga keadaannya kes yang melibatkan Tabung Haji (TH) dan 1Malaysia Development Berhad (IMDB), bagi mereka ini tidak ada isu salah laku yang perlu dibangkitkan, segala apa yang dilakukan adalah betul, tiada penyelewengan berlaku, hanya fitnah semata-mata, itu kata pihak yang “tahu pahala dan dosa.”


Wal hal Tom Wright dan Bradley Hope menulis hampir 400 muka surat menjelaskan segala bentuk skandal dan penipuan yang membabitkan IMDB. Namun bagi orang yang “tahu pahala dan dosa,” bagi mereka itu adalah fitnah Yahudi dan campur tangan luar untuk jatuhkan Islam.


Meskipun dalam aspek moralnya menunjukkan bahawa TH dan IMDB telah memperlihatkan unsur “keraguan yang munasabah” dalam aspek salah laku pengurusan, namun dengan hanya berdasarkan taklimat dan penerangan daripada personaliti yang juga diragui akan kredibilitinya, sudah boleh memutuskan bahawa “kami berpuashati dengan penjelasan yang diberikan,” tanpa adanya usaha untuk membuat semakan silang (mungkin juga kerana alasannya, selagi belum terbukti akan kesalahannya, maka seseorang itu tidak boleh dikatakan bersalah, mungkin juga, kerana orang yang “tahu pahala dan dosa” itu sentiasa berbaik sangka orangnya).


Orang yang “tahu pahala dan dosa” inilah juga yang menyemai dan menyebar budaya takfiri, boleh pula “menjiratkan” orang lain yang tidak sehaluan dengan mereka atau menentukan hukum syurga neraka hanya berdasarkan “nombor ahli parti mereka”.


Orang yang “tahu pahala dan dosa” inilah juga yang memberikan pelbagai gelaran kepada pihak-pihak yang bertentangan dan menyanggah pemikiran hipokrit mereka, gelaran jebon, barua, pengkhianat dan munafik haraki, menjadi antara “zikir” yang meniti dibibir-bibir ahli puak mereka.


Kerana mereka “tahu pahala dan dosa”lah maka mereka patut berdoa laknat, (melaknatkan rakan yang berbeza pandangan dengan mereka), kerana mereka ini “tahu pahala dan dosa”lah, dahulu mereka berdoa “K.O UMNO” dan kini mereka kerabat UMNO, kerana mereka “tahu pahala dan dosa”lah terdapat kalangan pemimpin mereka yang seronok aksi “pay per view”.


Puak yang “tahu pahala dan dosa” inilah juga secara wewenang mentafsir ayat-ayat al-quran untuk kepentingan diri mereka, semata-mata untuk mengesah dan menghalalkan tindakan mereka, biar pun pada awalnya mereka bertindak mengharamkannya, namun boleh dihalalkan bagi memenuhi nafsu politik oportunis mereka.


Realitinya 60 tahun mereka memusuhi UMNO, namun hari ini, mereka sudah boleh berdakap-dakapan, bahkan pimpinan mereka sudah meminta para pengikut mereka melupakan segala sengketa di antara mereka dan UMNO, tentunya ini kerana mereka “tahu pahala dan dosa” bagusnya mereka. Mereka sudah mampu untuk mentafsirkan ayat-ayat al-quran yang dulunya mengharamkan, sebaliknya kini sudah boleh menghalalkan.


Sedangkan Buya Hamka, menulis dalam Tafsir Al-Azhar, Juzuk 1, Terbitan PTS Publishing House, muka surat 49, menjelaskan bahawa "Baik golongan Ibnu Taimiyah mahupun golongan Imam Ghazali atau jalan lapang yang diberikan Al-Qisthallani, pendapat mereka sama bahawa mentafsirkan Al-Quran menurut hawa nafsu sendiri atau mengambil satu-satu ayat untuk menguatkan satu pendirian yang telah ditentukan terlebih dahulu adalah terlarang (haram); pentafsiran seperti ini adalah tafsiran yang curang."


Hakikatnya, kerana mereka “tahu pahala dan dosa”lah mereka bebas untuk bertindak dan melakukan apa sahaja bentuk tindakan politik, jika perlu bersekongkol dengan UMNO parti yang mereka tentang habis-habisan, sehingga wujudnya “dua surau; surau hijau dan surau biru”, sehingga berlaku pulau memulau dalam satu kampung, hakikatnya itu adalah dahulu, waktu telah berlalu, maka ia harus dilupakan.


Inilah asas pemikiran puak yang “tahu pahala dan dosa”, sanggup perbuatkan apa sahaja asalkan mereka terus dapat melangsungkan politik oportunis berteraskan pemikiran Machiavelli. Itulah realitinya falsafah dan pemikiran politik mereka, tanpa segan silu berselindung disebalik politik Islam. Hanya kerana mereka “tahu pahala dan dosa”.


Dr. Kamarudin Musa 

Fakulti Pengurusan Dan Ekonomi

UPSI

150 comments:

  1. Ingatkan Tuan Budin yg tulis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la...tokojuit beruk den....ingat ka tuan budin terantuk kepala kat mana- mana sampai lari dari tajuk semasa...bila atok nak turon bagi abam pulak naik....

      Delete
    2. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = ICERD = LGBT = UEC = PBT ELECTION = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    3. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN = LEPAS SATU-SATU KELUAR BENDA TAK ELOK DARI PH KALAU DIBIARKAN MACAM-MACAM BALA BENCANA TUHAN AKAN MENIMPA BALA EKONOMI BALA HURA HARA MASYARAKAT BALA BENCANA ALAM = MP UMNO LEPAS SORANG-SORANG KENA TAHAN LEPAS NI BUNGKUSLAH UMNO TAKTIK YANG TELAH DIJANGKA JIKA MAHA ZALIM PERINTAH = PATUT LA GAMUDA KENA TAMATKAN KONTRAK RUPANYA MAJORITI PEKERJA BUMIPUTRA = FIRAUN MODEN GUNA TEKTIK PENJAJAH PRIBUMI MALAS = KEPADA PENGUNDI PH PRU-14 YANG MENYESAL UNDI PH JANGANLAH MENYESAL DAN BERPUTUS ASA KEMBALILAH KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH ALQURAN & SUNNAH BAIKI DIRI DAN UNDILAH PIHAK KETIGA IAITU PAS AND THE GENG SUPAYA DAPAT MEMBERI WAJAH BARU KEPADA MALAYSIA = KAMI TELAH YAKIN SEJAK SEBELUM PRU-14 LAGI AKAN BERLAKU PERKARA MALANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA KERANA MEMILIH PH AKAN TETAPI KERANA TERLALU TAKSUB MEMBUANG JIBENG MEREKA TELAH TERLANJUR = GS BAIK TAPI DIANGGAP JAHAT = PH JAHAT TAPI DIANGGAP BAIK = SEGALA JANGKAAN TENTANG PH ADALAH TEPAT KERANA KAMI TELAH MENGENALI FIGURE SEPETI MAT DIR, ANU WAR-WAR, MuJAHAT, TOKONG DLL = NEGARA SEMAKIN HARI SEMAKIN TERUK DI BAWAH PH = PAKAR BISNES BUAT HARTA PAKAR HANCING JUAL HARTA = ERA BN MAHKAMAH DOK BELAH BN ERA PH MAHKAMAH DOK BELAH PH SPRM PUN SAMA = NASIB LA KAU JIBENG MASA KAU PEGANG KUASA TAK BALUN HABIS-HABIS MAT DIR. BILA DIA PEGANG KUASA DI HENTAM KAU HABIS-HABIS. TAK PE LA JIB NANTI KAU DAPAT KUASA BALIK KAU BELASAHLAH DIORANG HABIS-HABIS = DEMOKRASI PH PELIWAT BANDUAN PUN BOLEH NAIK JADI MP DAH TU SILAP-SILAP JADI PM PUNYALAH BANGANG BAHALOL = JOM TONG DRAM HANYA ULAS EKONOMI ERA BN-JIB SAHAJA TAK ADIL BETUL. DAH DAPAT DEDAK TAK. MANA DIA BN-MAT DIR LAGI TERUK TAK ADA APA-APA KOMEN PUN = MuJAHAT TAK RISAU DICOP LIBERAL. LAMA-LAMA BOLEH JADI MURTAD TAK TAKUT KE MASUK NERAKA JAHANAM = SITI MASIN DAH TAHU SEKARANG PH TERUK JUGAK BILA DAPAT KUASA = MAT DIR MINTA NASIHAT SI YAHUDI NAK KENAKAN CUKAI BARU SAMPAI ORANG MATIPUN KENA BAYAR = TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA = SST 10% TAPI HARGA BARANG NAIK 40% = PH & BN PENGKHIANAT RAKYAT TIDAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT PARTI = BN ROSAK KERANA SEKULARIS, NATIONALIS DAN KAPITALIS = PH TAMBAH PARAH LAGI KERANA DI TAMBAH LIBERALIS, PLURALIS DAN MALAYSIAN MALAYSIA = MPS UMNO FOR SALE. RM20M AUCTION PRICE = ADAKAH ANU WAR-WAR SEORANG PELIWAT. JIKA BUKAN MAHA ZALIMLAH PELIWAT SEBENAR. SEORANG MESTI JADI PELIWAT SEBENAR = ELOKLAH TOK DIR LETAK JAWATAN. DAH DEKAT DENGAN PINTU KUBUR SELANGKAH JE LAGI. DULU DAH PEGANG 6 PENGGAL. JIBENG PUN DAH JATUH. APA NAK TUNGGU LAGI. NANTI TAK PASAL-PASAL ORANG KATA TAK HABIS-HABIS KENCING = BIARLAH PULAK LEPAS NI PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA PULA KENA HENTAM = MAT SYABU BUKA AIB ATM DAH TU MAT SABUN PULA PULAK KATA JANGAN BUKA AIB

      Delete
    4. PH = BN & PH KERJA PECAHKAN REKOD BURUK DUNIA. BN PECAHKAN REKOD DENGAN MEMBERIKAN KEWARGANEGARAAN PERCUMA KEPADA SEMUA WARGA NEGARA ASING MENYEBABKAN MEREKA MENGUASAI EKONOMI NEGARA KERANA TIDAK HIRAU HALAL DAN HARAM. PH PECAH REKOD DENGAN MEMBERI ORANG TUA BANGKA JADI PM DAN WAITING PM. SELEPAS EKONOMI TERLEPAS DARI TANGAN MELAYU BERI PULA KUASA POLITIK KEPADA BANGSA ASING = BANGSA ASING BUKAN NAK BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH. MEREKA HIDUP SENANG DAN MEWAH DI BUMI MELAYU SEHINGGA BANGSA MELAYU SENDIRI MEREMPAT. BANGSA ASING TIDAK AKAN MENIKMATI APA YANG MEREKA DAPAT PADA HARI INI JIKA MEREKA HIDUP DI TANAH BESAR CHINA DAN INDIA = KINI BANGSA ASING HENDAK RAMPAS SEGALANYA DARI TANGAN MELAYU DENGAN BANTUAN MELAYU BANGSAT DAN PEMBELOT = CROOKED PM BANGKITKAN LAGI PASAL SUBSIDI, SAJA NAK KENCING RAKYAT MALAYSIA, TAK PAYAHLAH ZAMAN SEKARANG SATU DUNIA DAH TAHU. KRONI SAMPAI HABIS KAUT SAMPAI HARTA NEGARA TINGGAL KUAH JEE. NAK BAGI KEPADA RAKYATPUN BERKIRA. YANG JADI BILLIONAIRE TU YANG DAPAT SUBSIDI LAH TU KALAU TIDAK MANA BOLEH JADI KAYA RAYA MACAM TU, BAGI LESEN, PERMIT, TANAH, MONOPOLI SATU-SATU BISNES, DAH TU KATA MELAYU MALAS, SEBENAR MAHA KENCING NI NAK BUAT PROJEK LAIN BUANG DUIT, JAMBATAN BENGKOK LAH, 3RD NATIONAL CAR LAH, SAJALAH NAK HAPPY GO LUCKY GUNA DUIT RAKYAT, NANTI DIA YANG DAPAT NAMA, PAYAH BETUL MELAYU JADI YAHUDI NIE, MENJAJAH BANGSA SENDIRI = P. PANDIR TAK SEDAR DAH TUA NAK MAMPUS SIBUK JADI BARUA DAP NAK BUANG MELAYU&ISLAM&RAJA. TAK TAKUT MUNGKAR NAKIR TUNGGU NAK BELASAH DALAM KUBUR = NAK TAHU MACAM MANA BODOH PH, TENGOKLAH PERANGAI SIGARAGA BUDAK MENTAH BERHINGUS CAKAP MEREPEK-REPEK TAK SEDAR JADI KALDAI DAP = SIAPA TUAN? SIAPA KULI? BANGSA MANA KUASAI EKONOMI DAN POLITIK NEGARA? BANGSA MANA BERSUSAH-PAYAH MENJAGA PERBATASAN DAN PERAIRAN NEGARA?BANGSA MANA MENGAWAL KEAMANAN BANDAR DAN KAMPUNG? KUIL, TOKONG BERSERAKAN MERATA TEMPAT, APA LAGI YANG BANGSA ASING MAHU? BANGSA MANA PALING RAMAI MISKIN? NEGERI MAJORITI BANGSA MANA YANG PALING TERABAI?= KAMI SOKONG NAJIB JATUH TAPI KAMI MENENTANG SEKERAS-KERASNYA USAHA JEJASKAN BANGSA DAN AGAMA KAMI DAN TANAH TUMPAH DARAH KAMI = KEADAAN TERDESAK BEGINI MEMAKSA PAS DAN UMNO MEMBULATKAN GAGASAN POLITIK SATU LAWAN SATU DI PRU=15 = TOK PAU TAK PAYAH BERLAGAK ALIM LEBAI DAH TENTU LOMPAT PARTI HUKUMNYA HARAM, MAHA DAYUS PLAK SYIK TAPIS DAH TU BOLOS = KEMENTERIAN BARU HAL EHWAL LGBT DI BAWAH MENTERI DATO` SERI MuJAHAT = MP2 UMNO DOK BERLAGAK BERINTEGRITI PATUT DIAM JE LAH JIBENG TU SAMPAI MAHKAMAH PUTUSKAN, KORANG JUGAK DULU BERMATIAN DOK SOKONG DIA SEBELUM PRU-14, DAH JADI MACAM PH GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENCE , POODAH = MALAYSIAN MALAYSIA DAH DAPAT KUASA, LANGKAH SETERUSNYA IALAH MENGHANCURKAN ISLAM MELAYU YANG SEMEMANGNYA TELAH DILEMAHKAN SEMASA PEMERINTAHAN BN YANG TUNDUK KEPADA TUNTUTAN MCA/MIC = MANA ADA HUTANG BAGUS BODOH, BON SAMURAI TU HUTANG BUNUH DIRI NAMA NYERR = MAHA FIRAUN PEMIMPIN ULTRA MALAY TELAH MENCETUSKAN PERISTIWA BERDARAH 13 MEI UNTUK MENJATUHKAN TUNKU SEPERTI YANG DICERITAKAN OLEH TAN SRI GHAZALI SHAFIE = MAHA ZALIM JANGAN SALAH GUNAKAN KUASA DIBERI RAKYAT UNTUK MEMCETUSKAN KERESAHAN MASYARAKAT DENGAN ISU ISLAM MELAYU. SIAPA YANG MULAKAN ICERD, UAE & LGBT KALAU TIDAK PUAK HAPRAK KAMU. KAMU SEMUA AGEN FREEMASON = TOKONG TAK PAYAH NAK SUSAHKAN MASYARAKAT YANG TELAH SUSAH DENGAN KENAKAN UNDANG-UNDANG BARU CARI PASAL NAK TAMBAH KANTUNG PH. BUAT LAW TO CONTROL POLITICAL FINANCING DULU. MANA KAMU DAPAT DANA SEHINGGA DAPAT TUMBANGKAN KERAJAAN BN. BUKANKAH DARI ISRAEL DAN IRAN? = MAK LAMPIR DAYUS MASUK PARTI DAYUS BERSAMA MAHA DAYUS MAHUKAN PULUS = TOK PAU DAH KENA HINA DAN DIPERLECEH OLEH MAK LAMPIR, JADI AHLI KELAS KEDUA, TUNGGU APA LAGI BELAHHH LAAA = MAHA BELIT PADAM ELEKTRIK SELURUH NEGARA NAK BUAT IPP = YANG PENTING DAKWA, PERBICARAAN TAK PENTING, MASYUUUUUKKKK =

      Delete
    5. PH = DI NEGARA MAJU MANA ADA JAMINAN MAHKAMAH SAMPAI HARGA JUTAAN HANYA GOVERMENT OF THE APE SAHAJA BUAT GITU = NELSON MANDELA MENJADI TAHANAN POLITIK KERANA MEMPERTAHANKAN BANGSANYA AKIBAT DASAR APARTHEID, ALJUBURI PULA DITAHAN KERANA KORUP DAN MASALAH PERIBADI JADI JANGAN DISAMAKAN KEDUANYA = JAMINAN MAHKAMAH BEGITU TINGGI SEKALI MENUNJUKKAN SESEORANG ITU BERSALAH SEHINGGA DIBUKTIKAN SEBALIKNYA = KULIT SAMAK SEJAK JOIN PARTI KUALI DAH JADI BANGANG. APA DIA INGAT JACK MA KUALI MACAM DIA KE = ASAL BERKENAAN ISLAM ADA JE NAK KRITIK. PASAL KHITAN PUN TAK PUAS HATI. JIJAH&IJAH TAK BERKHATAN KE = ALJUBURI NAK MINTA PAS KRITIK PASAL IMDB. TAK TAU KE TENGAH PROSIDING MAHKAMAH KAN JADI HINA MAHKAMAH PULAK. KERJA KAU CEPATKAN KEPUTUSAN BIAR RAKYAT TAHU = HEBAT PH MENTERI TAK ADA PARTI PUN BOLEH HURU HARA KAN NEGARA = MEMANG BENAR KERAjaan BERUK, BARU 6 BULAN PERINTAH NEGARA DAH LUPA TUNTUTAN MALAYSIA BARU NAK TELUS NAK DEMOKRASI, SEKARANG DAH JADI AUTOKRASI LEBIH TERUK DARI BN, = HIMPUNAN 8 DISEMBER BESAR MAKNANYA KERANA TELAH DIPERMAINKAN OLEH KAFIR DAN MUNAFIK. WALAUPUN SETAHUN JAGUNG MEMERINTAH MEREKA SUDAH MENCABAR ISLAM MELAYU DENGAN PELBAGAI CUBAAN. JADI APA SALAHNYA RAKYAT MEMBERI ISYARAT SUPAYA LEBIH BERHATI-HATI = SIAPA PETANI SIAPA PEKEBUN, TIDAKKAH MEREKA SEMUA BANGSA MELAYU. NEGERI MANA PALING MISKIN. TIDAKKAH NEGERI MAJORITI MELAYU = KALAU DIKUMPUL ASET TOKEY BANGSA CINA TENTU KEKAYAAN MEREKA MELEBIHI NEGARA. DENGAN ASET SEBANYAK ITU MRREKA DENGAN MUDAH BOLEH MENUMBANGKAN NEGARA = RAJA GULA BAWA LARI HARTA MALAYSIA KE HONG KONG, RAJA BOLA BELI KELAB LUAR NEGARA = MAHA KRONI DALAM MASA 10 TAHUN PERTAMA PENSWASTAAN TELAH SWASTAKAN 75 SYARIKAT KERAJAAN MENYEBABKAN KRONI MEREKA TERMASUK ANAK MAHA BELIT MENJADI BILIONARE HANYA DALAM MASA 8 TAHUN SAHAJA KE-9 TERKAYA. KRONI ALJUBURI TERLIBAT SAMA. SELEPAS 1993 LEBIH BANYAK DISWASTAKAN. ANAK MAHA KRONI ADA 203 SYARIKAT 12 LISTED COMPANY TETAPI MAHA BELIT BERDALIH KAYA DENGAN USHA SENDIRI = PH KACANG LUPAKAN KULIT = KERAjaan PH TAK PANDAI JANA EKONOMI HANYA TAHU POTONG SANA CANTAS SINI = ICERD BARU TANGGUH BUKAN BATAL LAGIPUN BANYAK LAGI TEKANAN DARI LUAR PASTI MENERJAH KEDAULATAN ISLAM MELAYU = DEMO 8 DIS. BANYAK ISU YANG HENDAK DILUAHKAN RAKYAT BUKAN HANYA ICERD KERANA SEJAK PH PERINTAH NEGARA PELBAGAI ISU YANG TIMBUL YANG MERESAHKAN RAKYAT = MENTERI PH LEBIH GEMARKAN MENUNJUKKAN KUASA DARI MERAIH HATI RAKYAT = PARTI KADOK BERSATU TERIMA LAGI 3 EKOR KADOK JADI AHLI, SEKIAN DIMAKLUMKAN = PM-4 SWASTAKAN SYARIKAT KERAJAAN, PM-7 SWASTAKAN GLC PLAK, BALIK-BALIK PUSING SITU JUGAK, AKHIRNYA YANG KAYA IALAH KRONI, BILA RUGI BAIL OUT RAKYAT TANGGUNG = MELAYU TIDAK ISTIMEWA KERANA TANAH INI ADALAH TANAH MEREKA. YANG ISTIMEWA IALAH PENDATANG YANG MENDAPAT PELBAGAI KEISTIMEWAAN = SEBELUM PERUSUH MEMBELASAH PENJAWAT AWAM PEMIMPIN PH TELAH BERTALU HENTAM MEREKA = BERITA SENSASI : 5 EKOR LAGI KADOK JADI AHLI PARTI KADOK BERSATU. HARAP MAKLUM = MAMAK BENDAHARA BELASAH PENJAWAT AWAM 6 BOMBA MATI, BELASAH LAGI 1 PARAH. PENJAWAT MELAYU ITULAH YANG KENA KUTUK DAN DIPERLUKAN SAAT KECEMASAN DAN MENGGADAI NYAWA = PH RACIST BUKTINYA RUSUHAN KUIL KENAPA TANGKAP MELAYU SAHAJA MANA INDIA TAK KENA YANG BAKAR KERETA DAN PUKUL HAMPIR MATI PENJAWAT AWAM = PENYOKONG PH GANGSTER PEMIMPIN PH PUN GANGSTER HABIS KUCAR KACIR SATU NEGARA = ICERD BERMAKNA HAPUSKAN SEKOLAH KEBANGSAAN CINA DAN INDIA DAN MEREKA HENDAKLAH PULANG KE NEGARA MASING-MASING = BANGUNAN TINGGI NAMA MEREKA, PROFESIONAL NAMA MEREKA, HARTA NEGARA HABIS DIKAUT TAPI MEREKA MASIH MENGHARAPKAN KERAJAAN BANTU BANGSA MEREKA = MAHA KELING KEDEKUT NAK MAMPUS SUKA SANGAT KACAU PENJAWAT AWAM. TAK TAHU KE DIA RAKYAT MALAYSIA MAKIN BERTAMBAH RAMAI. NISBAH SEBENAR ADALAH BERPATUTAN = ALKISAH EXAM SPM 2018 : SEKOLAH CINA MENDAPAT SOALAN BOCOR. SOALAN PULAK LUAR TARAF DAN ADA YANG TIDAK MEMPUNYAI JAWAPAN DAN MACAM-MACAM LAGI PERSOALAN. MAKIN TERUKLAH DIKERJAKAN PUAK HAPRAK = PARTI KUALI NAMPAK SANGAT SOKONG SYIAH BILA PERSOAL SAUDI SERANG YAMAN. KENAPA TIDAK DISOAL IRAN SERANG SYRIA =

      Delete
    6. PH = MELAYU HANYA 10% SOLAT 5 WAKTU PATUTLAH BILA MENGUNDI PANGKAH KAFIR DAN MELAYU MUNAFIK. APAPUN BOLEH DIMAAFKAN LAGI SEBAB MELUAT DENGAN JIBENG. TAPI PRU-15 PASTIKAN PANGKAH GS = PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA MINTA MELAYU BELAJAR BAHASA CHINA TAK KE BIOL PATUT MINTA KAUM CHINA LAH BELAJAR BAHASA MELAYU. DIA TAK TAHU KAH ADA YANG TINGGAL LAMA BERANAK PINAK MASIH TAK TAHU BAHASA MELAYU. BANGLA DATANG LIMA ENAM BULAN DAH TAHU CAKAP MELAYU = TOKONG MANA NAK INSAF DALAM KEPALA HOTAK DIA KERJA NAK JATUHKAN ISLAM MELAYU JE MANA DIA NAK TOLONG TEKSI MALAYSIA DAN NEGERI PANTAI TIMUR BETUL TAK = JIBENG DAH TERPAKSA INSAF KAN MANA DIA ADA KUASA LAGI = CROOKED PM JE YANG TIDAK INSAF KATA NAK LETAK PANDAI MENGACAH BERLAKON YEA = SIGARAGA DOK SIBUK BALA RASUAH. BN & PH SAMA-SAMA RASUAH JE MEMAMG RAKYAT MALAYSIA BANYAK KENA BALA SEBAB MEREKA = DAP BANYAK BUAT BALA. BALA NEGERI DENGAN TANAH RUNTUH DAN RATUSAN BANJIR. BALA NEGARA DENGAN BALA EKONOMI. RAKYAT SUSAH RAMAI MENGANGGUR DAN BERHENTI KERJA. KERJA TUDUH JIBENG YANG HILANG KUASA = PANDIR JASIN TUDUH SABOTAJ DALAMAN. SEDARLAH DIRI SIKIT SEBAB KAU BUAT TAK BAIK LAH ORANG MARAH KAU = MAK LAMPIR HATI TISU TAK SEDAR DIRI DARI MANA DATANG. LUPA BANGSA LUPA PERLEMBAGAAN NAK BUANG MELAYU. BANGSA LAIN DAULATKAN BANGSA SENDIRI. KAU PULAK NAK BUANG BANGSA SENDIRI. KALAU BOLEH AGAMAPUN NAK BUANG SAMA = TOKONG EGO SERANG KELANTAN LUPA PP JIBENG BANYAK BANTU KURANGKAN HUTANG. SI JIBENG PULAK ABAIKAN NEGERI MAJORITI MELAYU. PADAN MUKA JATUH TERJELEPUK. = MAK LAMPIR DAN SIGARAGA JADI BARUA DAP, PUJA KETUANAN BUKAN MELAYU. NON-MALAY DAH KUASAI EKONOMI DAN POLITIK. DIA ORANG BARU TIGA GENERASI KAT NEGARA NI. CUBA BAYANGKAN APA NAK JADI PADA ANAK CUCU CICIT MELAYU SEDIKIT MASA LAGI = MuJAHAT DAN GAY PERGILAH MAMPUS KAU SEMUA. MENTERI AGAMA KERJA BILANG BERAPA GAY KAT MALAYSIA. BODOH PUNYA MENTERI = SEBELUM PECAT PENJAWAT AWAM PECAT DULU MENTERI-MENTERI BODOH MACAM SIGARAGA, TOKONG, MASLAN EHHH MASLEEE, TONY PUAKA DLL = TOK PAU DAYUS JADI KADOK YANG SI MAHA DAYUS PULAK BOLEH TERIMA MASUK PARTI DAYUS, ELOKLAH TU SEMUANYA DAYUS BELAKA = LEPAS NI SATU-SATU PIMPINAN UMNO KENA BERCUTI DAN LEPAS TU TAK ADA LAGI PEMIMPIN LEPAS TU UMNO TERBUBAR SENDIRI = MULA-MULA TOLAK BANGSA SENDIRI LEPAS TU TOLAK AGAMA SENDIRI PULAK, INILAH KERENAH MELAYU PH = JIBENG DAH JADI SAMPAH TAPI MP PH JADI LIPAS & TIKUS JADI ADA BENDA PADA JIBENG YANG MASIH BOLEH PAKAI = TIADA APA PEMBAHARUAN YANG DIBUAT PH HANYALAH MENGULANG APA YANG TELAH DIBUAT BN BAHKAN MENAMBAH PARAHKAN LAGI MASALAH NEGARA = LIBERALIS PH MEMUJA DAN MENDEWA EROPAH SEHINGGA APA SAHAJA YANG DATANG DARI SANA ADALAH SEMUANYA BAIK BELAKA = DENGAN MEMPROMOSI LGBT TENGOKLAH ANGKA GOLONGAN ITU TELAH BERTAMBAH BERLIPAT GANDA = PH HANYA SATU JE MODAL DIA JIBENG SELEBIHNYA KACAU KIRI KACAU KANAN MACAM DAJJAL = MARAHKAN JIBENG KAKI BUAT HUTANG TAPI PH PUN SAMA BUAT HUTANG NAK BAYAR HUTANG, KERJA MAIN GALI KAMBUS JE = PH KERJA DIA TUDUH SANA TUDUH SINI DAKWA SANA DAKWA SINI, BETUL KE SALAH KE BELAKANG KIRA YANG PENTING DAPAT TEBUSAN. SIAPLAH MP PEMBANGKANG LEPAS NI KENA SEDIAKAN RM10JUTA SETIAP ORANG, PANDAI MAHA ZALIM BUAT DUIT. SATU ORANG 50 TUDUHAN KIRA PERANGKAP KENA MANA SATU TAK BOLEH LEPAS = MAHA ZALIM ANTI SUBSIDI ANAK BERANAK DIA SEMUA DAH JADI BILIONAIRE ANGKUT HARTA NEGARA. NAK BAGI RAKYAT MAKAN PUN SUSAH SANGAT, CAKAP LAH TERUS TERANG KEDEKUT ANTI MELAYU. BANGSA CINA DAH KAYA LEBIH DARI KERAJAAN BOLEH PULAK KERAjaan BANTU = TUJUAN HIDUP ADALAH UNTUK BERBAKTI KEPADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. INI TIDAK PH NI KERJA DIA NAK MEROSAKKAN APA YANG DAH BAIK DAN BAGUS

      Delete
    7. PH = ICERD ADALAH MALAYAN UNION VERSI MODEN = MELAYU HANYALAH KULI DAN MEREMPAT DI NEGERI SENDIRI TIADA KETUANAN PADA HAKIKATNYA = HANYA MEREKA YANG TIADA PANDUAN HIDUP BERPANDUKAN HUMAN RIGHTS PBB. KITA UMAT ISLAM SUDAH ADA ALQURAN DAN SUNNAH. SEMUA HAK MANUSIA DIJAMIN OLEH KEDUANYA = MAHA ZALIM PEMECAH BELAH MASYARAKAT BILA MENGHASUT PEMIMPIN UMNO KELUAR PARTI = KALAU TIDAK KELUAR KENYATAAN MENGELIRUKAN BUKAN MuJAHAT LAH NAMANYA DULU LGBT, SYIAH DAN SEKARANG TABUNG HAJI. KALAU TAK SALAH BETULKAN. KALAU PENJENAYAH DAKWA. BERTINDAK AKAL LUAR SEDAR SEBAGAI PEMEANGKANG = BERITA SENSASI : 13 LAGI EKOR KATAK DARI DARUL KADOK DIJANGKA JOIN PARTI KADOK BERSATU = MAHA NAJIS GUNA POLITIK KOTOR ALA PENJAJAH PECAH PERINTAH TERHADAP PEMBANGKANG DENGAN KATAK KADOK MELOMPAT = KULIT SAMAK TUDUH NABI MUNGKIR JANJI TAPI DIKUTUK OLEH ONE JIJIK DENGAN MENYALAHKAN PAS = KAPAL AQUA JATUH SEPARUH HARGA AKIBAT MAHA KELENTONG KATA DOJ DAH LULUSKAN SEBENARNYA INI SEMUA PEMBOHONGAN TIADA LANGSUNG BUKTI = TOMMY TOM CAT CAKAP BESAR SYARIKAT DIA SAHAJA TAHU PASAL KAPAL UNTUK BOLOT KONTRAK. INILAH KORUP YANG BERLAKU DI DEPAN MATA MAHA KORUP TAPI DIBIARKAN SAHAJA = KATAK-KATAK DESAK SI KOMEDI LETAK JAWATAM. PATUT MEREKALAH YANG LETAK JAWATAN KERANA MENYIA-SIAKAN AMANAH RAKYAT = MAHA DEDAK KATA JIBENG TABUR DEDAK RUPANYA DIA PENDEDAK NO. 1 NEGARA BILA BANYAK KATAK-KATAK UMNO MELOMPAT = MAHA NAJIS HANYA TERIMA KEPADA TAIK YANG BAIK. HARAP MAKLUM = KULIT SAMAK PATUT TAUBAT LETAK JAWATAN MASUK PONDOK BELAJAR ALIF BA TA SUPAYA MULUT TAK CAKAP MERAPU = BILA MAHA MERAPU KATA MALAIKATPUN BUAT SALAH ADA PAKAR HADAS KATA BETUL....PUNYALA KAKI PENGAMPU PUNYA LOBAI..BAWA AYAT QURAN...MANA ADA AYAT KATA MALAIKAT BUAT SILAP..BAHALOL = MAHA FREEMASON GASAK KOMEDI BUBAR UMNO TAPI DIA DEGIL..MAKA MAHA MULA MAIN POLITIK KOTOR LAIN DENGAN AJAK RAMAI MP LOMPAT PARTI..AKHIRNYA TERBUBAR UMNO DAN TUBUH UMNO 3...ALJUBURI MEMANG JANGAN HARAP NAK MERASA = BANGSA ASING DATANG KE TANAH MELAYU JADI KULI DAH TU DIBERI WARGA NEGARA BERAMAI-RAMAI ITULAH YANG MENDAPAT KEISTIMEWAAN DAH TU KUMPUL HARTA JADI KAYA RAYA MEREKALAH BANGSA YANG ISTIMEWA = MELAYU TIADA KEISTIMEWAAN KERANA MEREKA PERJUANGKAN HAK MEREKA YANG SEMAKIN TERHAKIS = MAHA U-TURN DAH BUAT MACAM-MACAM PUTAR BELIT APA NAK HERAN...SEKALI KATA NAK 2/3 MAJORITI SEKALI KATA NAK PEMBANGKANG KUAT = MAHA ZOMBIE CAKAP TIN KOSONG NAK LETAK JAWATAN..SEKARANG TOKONG PULA IKUT PERANGAI YANG SAMA....KELUAR TERUS LAH PH NAK KENCING APA LAGI = MAHA KACAU TAK HABIS-HABIS NAK USIK ISLAM/MELAYU/RAJA...TERKINI SEKOLAH KEBANGSAAN DIKATAKAN SEKOLAH AGAMA...KATA ISLAM AGAMA SYUMUL KALAU ADA SERBA SEDIKIT APA SALAHNYA = MANA-MANA KELING YANG RASIS MESTI DIDESAK HEBAT SUPAYA LETAK JAWATAN ATAU DIPECAT = PH TAK HABIS-HABIS MAINKAN RAKYAT...SENYAP JEE PASAL PETROL = PARTI BABI HUTAN BILA DITANYA APA LAGI YANG MEREKA MAHU..,MEREKA TIDAK MAMPU MENJAWAB,,,,INI BERMAKNA MEREKA TELAH DAPAT LEBIH DARI CUKUP DAN TELAH ATASI PERIBUMI,,,BERMAKNA MEREKA HANYA INGIN HURU-HARAKAN KEHARMONIAN NEGARA = PATUT DAH JADI KERAjaan PANDAILAH JANA EKONOMI INI TIDAK TAHU POTONG SANA CANTAS SINI,,CARILAH IDEA KREATIF TAMBAH LAGI EKSPORT ATAU KURANGKAN LAGI JMPORT = TOKONG KIT SIAL MARAH SANGAT ISLAM PASAL KRISMAS SEBAB KRONI KUAT DIA JOSEPH NOBITA DAH MURTAD MASUK KRISTIAN = KENAPA NAK TIRU BN APUNGKAN HARGA MINYAK...TURUNKAN SAHAJA RM1.50 DAH TENTU JANJI DITEPATI DAN KALAU TURUN LAGI DAPAT PAU LAGI = KERAjaan HAPRAK KUTUK BN PASAL KORUPSI PATUT AMBIL BERAT PASAL RASUAH SAJA SUDAHLAH INI MELEBIH-LEBIH NAK KACAU KEHARMONIAN NEGARA...TUJUAN SUPAYA RAKYAT LUPAKAN MANISFESTO = ELOKLAH JUGAK MuJAHAT MENGGATAL DARI BUAT KENYATAAN HURU HARA SATU NEGARA = KETIKA PEMERITAHAN KING CHARLES 1 GEREJA TELAH MENGHARAMKAN PERAYAAN KRISMAS KERANA IA SEBENARNYA HARI PAGAN TIADA KENA MENGENA DENGAN JESUS =

      Delete
    8. PH = BAPAK MAK SYABU ANAK MAT GANJA = SEMENJAK PARTI BABI PERINTAH PP TARIF AIR SUDAH NAIK 4 KALI, SEDARLAH DIRI SIKIT WAHAI PENYOKONG PH = LOKMAN ADAM DITAHAN DI BAWAH AKTA HASUTAN PH TAK BISING TAPI BILA PENGKUTUK SULTAN DITAHAN BISING PULA = SATU2NYA WANITA PARTI BABI ADA COCK ANTI CONSTITUTION TAK SETUJU ISLAM AGAMA RESMI. SATU PERSATU KEBENCIAN MEREKA KEPADA ISLAM DITUNJUKKAN = TO PH, OPPOSITIONS ARE GUILTY UNTIL PROVEN INNOENT. BUKTINYA JAMINAN YANG TELALU TINGGI BILA KES MAHKAMAH = MAHA ZALIM GOPOH NAK JADI PM MALAM PRU-14 DENGAN SALAHKAN AGONG = SETELAH MAHA KORUP SELESAI TUBUH UMNO 3.0 BN 2.0 TIBA SAAT AZMIN JADI PM DENGAN HISHAMUDDIN TPM = APA NAK DIHERANKAN SALIB BESAR DI PP. BUKANKAH PEMIMPIN PARTI BABI DIBARISI EVANGELIST = BEKALAN AYAM TEMPATAN KURANG TAPI PH MASIH NAK EKSPORT NAMPAK SANGAT TAK PERIHATIN MASALAH RAKYAT = PAKAR HADAS AKUI PECAT IMAM BUKAN BAWAH BIDANG KUASA TAPI KENAPA MANGKUK HAYUN TU BUAT KENYATAAN. NAMPAK SANGAT NAK HURU-HARAKAN MASYARAKAT = SEBENARNYA SEMUA DALAM PH TAK LAYAK JADI PM. MAHA ZOMBIE PALING BANYAK BUAT SALAH, ALJUBURI JADI PM BUSUK NAMA NEGARA SATU DUNIA, JADI PILIH GS KITA TENGOK MACAM MANA = KENAPA MELAYU SANGGUP JADI BALACI KEPADA KAFIR HARBI BILA TAK PUAS2 NAK RAMPAS UITM SATU2NYA MILIK BUMIPUTRA, PROFESIONAL NON BUMI YANG JAUH LEBIH RAMA, KENAPA BIUL SANGAT, BELAJAR JE TINGGI TAPI OTAK BERKARAT = PH BIKAN SAHAJA KENAKAN SST TAPI PELBAGAI CUKAI TERMASUK YANG TIDAK DIHEBOHKAN DALAM MEDIA SELAIN MENAIKKAN TARIF = PH KAKI PAU, APA TIDAKNYA MINYAK SAWIT TURUN TAPI MINYAK MASAK TAK TURUN, INGAT PETROL JE KENA PAU, CUKAIPUN MACAM2 DAAA = MENTERI PH BELUM PRU BERLAGAK SUCI, LEPAS PRU SEGALANYA KOTOR, BELUM PRU RASUAH, LEPAS PRU DUIT MINYAK, BERSIH & SPR PULA KATA KALAU ISTIHAR KIRA BERSIH, KALAU GITU SIAPA YANG BAGI RASUAH BOLEHLAH ISTIHAR = TOKONG KIT SIAL DAH PANDAI BERDALIH MACAM BN DULU YEA = LOMPAT PARTI ADALAH RASUAH BESAR, PH TAHU NAK KENCING RAKYAT JEE, SAMPAI SEKARANG TAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT. MAHA KATAK PENYOKONG KUAT PENYOKONG UTAMA KATAK2 LOMPAT = TOKONG NOBITA BAGI PERUNTUKAN KEPADA TIGA KOLEJ SWASTA YANG TIADA PERUNTUKAN DALAM BAJET. KAN DAH KATA INI AKIBATNYA BIARKAN KAFIR HARBI PERINTAH NEGARA = TOKONG KIT SIAL BILA LAGI NAK KELUAR PH, BERANI UGUT JE, MEMANG SAH TAK DE TELOR = PERANGAI PEMIMPIN2 MELAYU YANG MENAGIH SIMPATI UNDI DARI BUKAN MELAYU NON MUSLIM AMAT MEMALUKAN KERANA MEREKA HILANG JATI DIRI DAN SANGGUP MENGGADAI PRINSIP = RAMAI IBUBAPA TERBEBAN DENGAN YURAN PIBG. PH DIAM JE CARI JALAN NAK PAU = HARGA KOMODITI JATUH TERJELEPUK PH TAK KISAH SEBAB YANG TERLIBAT MAJORITI MELAYU =

      Delete
    9. Tarif air: Kenapa rakyat pula perlu berkorban, soal Khalid



      Bekas Menteri Besar Selangor, Abdul Khalid Ibrahim mengecam tindakan seorang menteri Pakatan Harapan (PH) yang meminta rakyat mengasihani kerajaan berhubung keputusan menaikkan tarif air di negara ini.

      Tegas Abdul Khalid, tindakan itu jelas memalukan terhadap PH yang dilihat sering kali melaungkan slogan kepedulian rakyat.

      "Jika berita itu benar, ia agak memalukan apatah lagi kerajaan PH yang sentiasa melaungkan slogan kepedulian rakyat.

      "Memang benar, anggota politik hendaklah pandai bercakap dan mengkritik tetapi kebolehan itu sahaja tidak cukup untuk mengurus sumber ekonomi dengan bijak," kata Abdul Khalid menerusi hantaran yang dimuat naik di laman sosial Facebook miliknya, lewat petang tadi.

      Abdul Khalid berkata demikian merujuk kenyataan Menteri Tanah, Air dan Sumber Asli, Dr Xavier Jayakumar bahawa rakyat perlu melihat keputusan menaikkan tarif air sebagai satu tanggungjawab dan mereka wajar menunjukkan rasa belas kasihan kepada kerajaan.

      Menurut Xavier, ini kerana kos utiliti air yang ditanggung kini adalah sangat tinggi dan semua itu menggunakan peruntukan kerajaan selain menegaskan caj tarif air Malaysia masih merupakan antara yang paling terendah di rantau Asia Tenggara.

      Mengulas lanjut, Abdul Khalid berkata negara tidak hanya memerlukan pemimpin yang bijak berkata-kata sebaliknya memerlukan komitmen yang tinggi dalam memastikan kehidupan rakyat dapat dibela.

      Malah, kata Abdul Khalid kerajaan yang jujur akan meletakkan kepentingan rakyat dari awal perancangan dan bukannya hanya mengikut rentak dan telunjuk ahli korporat.

      "Namun, jika ahli politik memilih untuk mengambil langkah sumbang, mengapa rakyat pula yang perlu berkorban dan bergolok bergadai? soal Abdul Khalid.

      "Tanggungjawab tersebut memerlukan pemahaman serta komitmen untuk mengambil langkah-langkah bijak bagi memastikan rakyat mendapat pulangan terbaik," katanya.



      KOMEN : Celaka, semasa BN memerintah engkau (PH) sokong Khalid bagi air free Selangor... Bila PH ambil memerintah engkau nak naikan harga air... Rakyat ada akal boleh fikir

      Delete
    10. Hakim, peguam patut jaga adab, bukan menari bagai ‘kera kena belacan’



      KUALA LUMPUR, 23 Jan — Datuk Seri Abdul Hadi Awang meminta ketua hakim dan peguam negara menjaga adab ketimuran, integriti dan maruah dengan tidak menari bagai “kera kena belacan”.

      Mengingatkan mereka supaya “tidak lebih Barat daripada Barat”, beliau berkata taraf mereka tidak sama dengan seniman, apatah lagi bagi yang”sudah tua hampir bersara atau sudah bersara”.

      “Kita wajib sedar di mana bumi kita berpijak, di bumi Malaysia yang bersifat seni ketimuran agama dan budayanya,” kata ahli parlimen Marang di Facebook hari ini.

      Presiden PAS merujuk perbuatan Tan Sri Richard Malanjum dan Tommy Thomas yang menari di pentas dalam satu majlis. Rakaman mereka tular di media sosial.

      Kejadian dalam majlis makan Pembukaan Tahun Perundangan 2019 dianggap boleh mencalar institusi kehakiman dan sistem keadilan negara.

      Turut sama, peguam Datuk S Ambiga dan peguam Siti Kassim sekaligus mengundang kecaman ramai terhadap integriti perundangan negara.

      Delete
    11. Tiada lagi pembalakan jika dapat royalti



      KOTA BHARU: Kerajaan negeri bersedia menghentikan semua aktiviti pembalakan di negeri ini sekiranya Kerajaan Pusat dapat menyelesaikan pembayaran royalti minyak yang dijanjikan sebelum ini.

      Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, berkata pembayaran royalti dianggarkan RM700 juta setahun itu dapat digunakan untuk menampung pembangunan termasuk membantu Orang Asli.

      “Pandangan saya, kalau betul kerajaan (pusat) ambil berat mengenai Orang Asli, dia sepatutnya segerakan royalti. Antara punca kita tebang balak kerana hasil negeri terhad.

      “Kalau dapat royalti seperti mana yang sepatutnya, kita mungkin boleh berhenti terus tebang balak, tidak payah buat dah, sebab royalti RM500 juta hingga RM700 juta setahun dapat selesaikan masalah, jadi Orang Asli tidak terganggu.

      “Hasil balak kita peroleh lebih kurang RM100 juta hingga RM120 juta setahun, maknanya dengan royalti itu kita boleh cover (tampung).

      “Sekarang pun pembalakan tidak ganggu penempatan Orang Asli sebab kita sudah tetapkan kawasan,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Sambutan Hari Murabbi Ummah di sini, hari ini.

      Mengulas lanjut, Mohd Amar berkata, pihaknya sudah bersetuju 11,331 hektar tanah di seluruh Kelantan yang dikhaskan untuk Orang Asli.

      “Biarpun kita tidak mengiktiraf tanah adat, kita sudah mewartakan hutan seluas 4,856 hektar untuk penempatan dan penanaman di dalam hutan simpan khas untuk Orang Asli yang tidak dibenarkan sebarang aktiviti pembalakan.

      “Malah kita turut menetapkan seluruh kawasan hutan di negeri ini menjadi kawasan rayau untuk Orang Asli,” katanya.

      Sementara itu, ditanya mengenai kes saman daripada Kerajaan Pusat, Mohd Amar berkata pihaknya sudah bersedia untuk berdepan prosiding itu

      “Esok penasihat undang-undang negeri akan membentang laporan mengenai kes ini kepada Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob dan kemudian kita boleh rangka tindakan dan usaha akan buat.

      “Bagaimanapun kita yakin mempunyai kes yang kukuh atas beberapa faktor yang akan dibawa di mahkamah nanti ,” katanya.

      Delete
    12. Siri Kebodohan Menteri



      Ini namanya kebodohan, tuan tuan.
      PDK itu bawah JKM. jKM bawah kementerian yg mereka sedang kuasai, yg Menterinya adalah orang mereka.

      Jadi TPM membodohkan diri sendiri utk raih simpati. Ini Seni berkempen secara bebal.

      Bebal tu tak kena bayar, kalau bebal itu berbayar dah lama Wan Azizah jatuh miskin.

      Nota tambahan*
      depa kata PDK Kg Keledek pun tak wujud. Kakakaka. Muhong
      FB
      Rosli Daud

      ....



      Kata TPM "Saya hendak beritahu,saya tidak di benarkan solat di pusat dalam komuniti (PDM)"

      Ada 2 point utama di sini

      1:Di halang mahu bersolat
      Tentang mahu bersolat tapi di halang untuk menunjukkan perbuatan menghalang itu adalah benar benar zalim dan mahu bangkitkan sentimen keagamaan di sini

      2:Lokasi kejadian
      Berlaku di Pusat Dalam Komuniti(PDM) yang untuk makluman semua orang pun tahu ianya di bawah JKM(Jabatan Kebajikan Masyarakat).
      Dan rasanya semua tahu JKM ini di bawah Kementerian mana yang link terus hingga lah ke Kerajaan Pemerintah di Putrajaya.

      Jika begitu lah hal keadaannya maka sesiapa yg menghalang orang yang mahu bersolat adalah benar benar zalim ialah Kerajaan PH yg memerintah sekarang!!!

      Semalam TPM cuba nak troll lawan tapi terkena kat kawan PH sendiri mengenai penyalahgunaan kenderaan kerajaan dalam Pilihanraya

      Hari ini cuba pula bangkitkan sentimen keagamaan&kebencian tapi kena kat PH juga

      Dah ko ni kenapa jijah?😂

      Nasib baik jijah tak kata kena halang solat kat Putrajaya😂

      Bodoh memang percuma tapi tak perlu di bazirkan sangat...malu kat anak anak Ammay 24January 2019🏹
      KOMEN : PH kan kaki kencing

      Delete
    13. SYED SADDIQUE STUNS THE ENTIRE WORLD AT BBC Hardtalk 23/1/19......!!

      Kini terkenal seluruh dunia, dapat jolokan - "Bakal PM, genius, world class, young & most eligible batchelor".

      Walau diasak bertubi-tubi dgn soalan2 provokatif, Syed Saddique tetap tenang dgn senyuman menawan menjawab hingga membuat 'Hard Talk' jadi no sweat 'So Easy Talk'.

      Kebijaksanaan beliau memukau satu dunia hingga dianggap setaraf dgn Tun Dr. Mahathir, jika dibandingkan dgn Najib yg melenting-menggelupur sedikit masa lalu.

      ps:
      KJ pujaan Kejora pun tak dapat penghargaan sedemikian. Agaknya macam manalah gamatnya kalau si Jawa Pornorogol, Jahid Komidi, Hadi Awang & tak lupa jagoan tengek Pantatoon kena Hardtalk BBC.

      Kejora Kunyit yg sering memperlekeh Syed Saddique sebagai Menteri Sukaneka.,..!!

      He he he

      Delete
    14. "justice league" = Anonymous = GENG NAJIB yang sentiasa menjilat Najib dan just lick Al Jibo's assol.

      Dia copy paste apa saja yang takda kaitan dengan blog post, cob menarik perhatian pembaca kpd karutan nya, coba sabotaj blog ini yang pro-PH.

      Dia asyik copy paste dan demikian juga akan di buat kepada nya sebagai balasan.

      Delete
    15. 'Bukan Ramli tapi Najib!'
      2019-01-24 13:17:42
      Pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang mengkritik tindakan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak yang kerap berkempen untuk calon BN Ramli Mohd Nor sempena Pilihan Raya Kecil Parlimen Cameron Highlands 26 Januari ini.

      Beliau berkata demikian dalam ceramah Pakatan Harapan di Tanah Rata, Cameron Highlands malam tadi.

      Read more at https://www.kinitv.com/video/69899O74#BLT9DqsD7xAW0OQW.99

      Najib sudah tak ada jawatan, menngelabar dan melatah ke sana sini.

      Delete
    16. Satu soalan justice bagi league kite:
      Apabila Sang Takfir Hadi Awang mengkafirkan orang Melayu mukmin adakah itu merupakan dosa kah atawapun dosa best atawapun dosa mutlak. Lagipun adakah Awang itu akan masuk pintu syurga walaupun semua orang yang pangkal undi PAS berharapan pahala jikalau Awang terima sogokan RM93 juta dari Kleptokrat Kubra si Ahjibgor Mappadulung (atas nama memperjuangkan Isle dia gotu)???

      Delete
    17. Bila agama dicampuraduk dengan politik, jadilah 'poligama'iaitu kepentingan politik mengatasi tuntutan agama. Haram boleh jadi halal dan sebaliknya mengikut tuntutan semasa. Oleh itu,dulu UMNO itu kafir, sekarang ok pilak. Dulu kerjasama dengan DAP ok, sekarang DAP anti-Islam pulak. Imej sebagai agamawan dan ulamak sudah bertukar kepada ular dalam semak. Fikir2 kan.

      Delete
    18. MENU UTAMAINSTALL MR ANDROIDMENGENAI KAMIARKIDADMINISTRATOR
      Najib sindir kasut, stokin hitam sekolah...tambah beban pada Orang Asli



      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak memulakan langkah kempen di Pos Betau dengan mengkritik kerajaan Pakatan Harapan gagal menangani kenaikan kos sara hidup.

      Malah, Najib turut menyindir langkah Kementerian Pendidikan memberi penekanan terhadap pelaksanaan kasut dan stokin hitam untuk semua pelajar sekolah.

      Beliau berkata demikian dalam ucapan di hadapan masyarakat Orang Asli di Pos Betau, Cameron Highlands hari ini.

      Delete
    19. TG Haji Hadi Bukan Gila PM



      Lebih kurang dua minggu sebelum pembubaran Parlimen, saya masih ingat ketika saya, Dato Tuan Ibrahim dan TG Haji Hadi sedang berbual dengan beliau di Pejabat Agung. Beliau memaklumkan, tidak mahu bertanding DUN di dalam PRU 14.

      Saya kata tak boleh, Tuan Guru mesti bertanding. TGHH sinonim dengan rakyat Trengganu dan diterima oleh semua lapisan masyarakat dalam usaha PAS untuk menawan Trengganu.

      TGHH tegas tidak mahu bertanding dan hendak pastikan Dr Ahmad Shamsuri bertanding di DUN Rhu Rendang yang diwakili sejak tahun 1982 (selama 36 tahun tidak pernah kalah).

      Sedangkan Dr Shamsuri sebagai Ketua Pengarah Pilihanraya PAS Pusat yang tidak ada dalam kepalanya untuk bertanding. Alhamdulillah impian TG Haji Hadi tercapai.

      Tiba-tiba Lim Kit Siang buat rekaan, TG Haji Hadi hendak menjadi PM Malaysia kalau Pakatan Rakyat menang di dalam PRU 13. Mungkin beliau sudah habis gas hendak serang TG Haji Hadi dan PAS.

      Maaflah kami lebih kenal Presiden kami daripada Lim Kit Siang. Masyarakat Malaysia lebih hormat beliau dari segi moral dan integriti daripada Lim Kit Siang. Sepenggal menjadi MB Trengganu, tidak memiliki banglo yang berharga berjuta ringgit seperti Lim Guan Eng.

      Beliau bukan seorang yang gila pangkat dan habuan dunia. Bukan pelahap kepada jawatan. Beliau hanya hendak Islam didaulatkan di negara ini.

      Lagi banyak beliau menyerang TG Haji Hadi semakin ramai orang menyampah dengan Lim Kit Siang. Jika selama ini pemimpin PAN mengutuk beliau dan membuat berbagai tohmahan, itu pun tidak terjejas, inikan pula serangan Lim Kit Siang.

      Hj Idris Hj Ahmad
      Naib Presiden PAS

      Delete
    20. Punyalah dah terdesak PH untuk menang PRK Cameron Highlands ..



      Punyalah dah terdesak PH untuk menang PRK Cameron Highlands .. sampaikan Solat Jumaat pun dijadikan modal berkempen demi nak raih undi dan sokongan kepada calon bukan Islam D4P/PH.

      Ini baru sahih lagi tepat parti penunggang agama.

      Kutuk PAS macam tak ingat mati dan tak gentar dosa kononnya parti menunggang agama, tetapi sejak PAS ditubuhkan tahun 1951 belum kedengaran lagi PAS berkempen cara gini.


      Nak tanya sikit .. Tun Mahathir jadi imamnya ke solat Jumaat ini???

      TENKIU
      #UP

      FB
      Hanisya Abdul Hamid

      Delete
    21. Aibkan Institusi Kehakiman dan Hilang Wibawa Perundangan Negara



      1. Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mencela sikap Ketua Hakim Negara (Tan Sri Richard Malanjum), Peguam Negara (Tommy Thomas) dan Menteri (YB VK Liew) di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang) yang berdansa dalam satu majlis makan malam sepertimana yang tular dalam media sosial mutakhir ini.

      2. Tarian mereka dikhayalak awam telah mengaibkan institusi kehakiman dan menjatuhkan wibawa perundangan negara. Sangat memalukan.

      3. Sikap tidak profesional dan mengaibkan mereka bersama beberapa orang aktivis guaman kontroversi telah mengundang pelbagai kritikan negatif dalam kalangan rakyat.

      4. Bukankah ia boleh menjatuhkan penghormatan rakyat ke atas mereka?

      5. Tidakkah ia boleh mencetuskan konflik kepentingan dengan pihak-pihak yang berkepentingan?

      6. Selayaknya Perdana Menteri dan kabinet menilai semula kedudukan mereka di posisi penting dalam sistem kehakiman dan perundangan malah wajar digugurkan jawatan mereka supaya wibawa institusi ini dapat terus diperteguhkan dan dihormati oleh rakyat.

      Islam Memimpin

      Sekian

      Nasrudin bin Hassan
      Ketua Penerangan PAS Pusat
      https://m.facebook.com/kpenerangan

      Delete
    22. Penyakit "Malaysia baharu"



      Bila diperhati, sangat mudah kelihatan satu sikap kumpulan yang merasakan mereka sudah menang dan menguasai, dan sudah tidak memandang berat keperluan menghormati orang lain, malah mengabaikan dan melanggar standard tadbir urus yang dilaungkan mereka sendiri. Sikap ini termasuk sekali kegembiraan berlebihan, "euphoria," dan juga "hubris" yang tidak dapat ditahan lagi.

      Sebahagian pendirian yang terzahir ini berpunca daripada mentaliti dan dibina dan dikukuhkan sendiri ke atas diri masing-masing, sehingga pembawaan budaya politik yang gasar ini tertonjol dengan tidak terkawal. Sikap ditunjukkan ini juga mendedahkan sifat perkauman dan kompleks superiority yang telah lama diterima tanpa dipersoalkan.

      Ini jelas diperhatikan melalui kecenderungan satu golongan besar kaum bukan Melayu (dan Melayu juga) yang secara nominalnya mengikut ideologi liberal Barat, walaupun jelas ikutan ini berjalan dengan selektif menurut syahwat dan keperluan politik semasa menghadapi kumpulan masyarakat konservatif.

      Golongan ini kelihatan mewarisi sikap penjajah, kolonialis yang melihat orang Melayu dan golongan konservatif dari sudut yang penuh masalah. Mereka sangat cenderung untuk mempermasalahkan hal-hal orang Melayu dan Muslim, melihatnya sebagai penyakit yang perlu dirawat (problematizing dan pathologizing).

      Dalam media tertentu, mudah ditemukan tulisan-tulisan bertema "kenapa Melayu jadi begini?," "kenapa Melayu sukar berubah?," dan pelbagai lagi persoalan lain, yang sebenarnya tidak kurang penting untuk disoal pada kaum bukan Melayu.

      Ini boleh dilihat dengan jelas melalui banyak isu yang dibingkai sebagai masalah dikait dengan "kemunduran" dan "hambatan agama" orang Melayu Muslim, seperti perkahwinan di bawah umur, masalah sekolah tahfiz, hal ehwal halal dan malah sebarang usaha penghayatan agama oleh pihak konservatif.

      Apa yang dapat diperhatikan ialah semua hal orang Melayu dan berkait Islam dilihat melalui perspektif yang menghina dan merendahkan (disdain dan derision). Kenyataan-kenyataan orang bukan Melayu termasuk pemimpin parti-parti politik yang mengaku mendukung "Malaysia baharu" sudah dengan terang menunjukkan sifat ini.

      Maka tidak hairan respons dan reaksi orang Melayu seperti disaksikan sejak beberapa bulan lalu terzahir. Berdasarkan perkembangan semasa, terutama tekanan ke atas orang Melayu yang terus kuat, dijangka keadaan tidak akan reda dalam masa terdekat.

      Haris Zalkapli

      Delete
    23. Apa sebenarnya status ECRL?



      SAYA ingin meminta penjelasan daripada Kementerian Kewangan berhubung status terkini projek East Cost Railway Link (ECRL) yang dianggarkan bernilai RM81 bilion. Berdasarkan notis yang dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan pada 3 Julai 2018, pihak kontraktor China Communications Construction Co Ltd (CCCC) telah diarahkan untuk menghentikan projek berkenaan sehingga satu tarikh yang akan dimaklumkan kelak.

      Namun, pada 18 Januari 2019, pihak The Edge telah melaporkan berita bertajuk, “EPCC contract with CCCC for ECRL project terminated – source”. Media tersebut telah memetik satu sumber tidak dinamakan yang mendakwa pihak kerajaan telah membatalkan kontrak ‘engineering, procurement, construction and commissioning (EPCC) dengan pihak CCCC.

      Semalam dan hari ini, media Singapura The Straits Times pula melaporkan berita bertajuk, “KL scraps ECRL deal with China firm, seeks replacement’. Pada masa yang sama, Tun Daim Zainuddin pula mengatakan Malaysia masih berunding dengan China dan akan memuktamadkan perbincangan dalam masa terdekat. Perkara ini menunjukkan ketidaktentuan projek ECRL dan berita penting mengenainya telah dilaporkan terlebih dahulu oleh media Singapura berdasarkan sumber yang tidak dinamakan.

      Rakyat Malaysia perlu tahu apakah status sebenar projek berkenaan. Kerajaan tidak menyatakan secara jelas sehingga ia menyulitkan pelbagai pihak. Masalah utama yang dihadapi oleh kerajaan adalah polisi-polisi yang tidak jelas, sering melakukan pusingan-u dan tiada keselarasan. Masalah ini akan mempengaruhi sentimen bisnes dan pelabur dan ia akan menjejasakan pertumbuhan ekonomi negara.

      YB. HAJI AHMAD AMZAD HASHIMAhli Parlimen Kuala Terengganu

      Delete
    24. Butiran pindah aset LTH ke syarikat tujuan khas (SPV)



      PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) maklum akan pelan pemulihan kedudukan kewangan semasa Lembaga Tabung Haji (LTH) sepertimana yang telah dibentangkan pada 15 Januari 2019 lalu.

      Berdasarkan laporan tersebut, PAS berharap agar urus tadbir korporat LTH berada di landasan yang betul serta dapat memulihkan keyakinan umat Islam terhadap institusi ini.

      Beberapa perkara yang perlu diperincikan oleh pihak LTH.

      Pertama, aset-aset yang telah dipindahkan kepada SPV hanya dimaklumkan secara kasar. Ini memerlukan perincian agar semua pendeposit maklum akan kedudukan pelaburan LTH.

      - Sebanyak 106 ekuiti domestik yang tersenarai daripada pelbagai sektor perniagaan, satu syarikat peladangan dan 29 buah hartanah.

      - PAS meminta pihak LTH untuk mendedahkan butiran termasuk nilai keseluruhan aset yang telah dipindahkan tersebut.

      Kedua, LTH akan diletakkan di bawah Bank Negara Malaysia yang bertindak sebagai ‘supervisory role’ kerana melibatkan aktiviti pengambilan deposit.

      - Sebgaimana kenyataan Datuk Seri Zukri Samat Ketua Pegawai Eksekutif LTH bahawa fungsi utama LTH bukan pengurus dana tetapi mengurus haji. Maka sekiranya LTH di letakkan di bawah BNM adakah fungsi LTH diurus sebagai sebuah bank?

      - Tambahan pula, LTH tertakluk kepada AKta Tabung Haji 1995. Dibawah seliaan BNM, akta manakah yang akan diguna pakai? Adakah Akta Bank dan Institusi Kewangan 1989?

      - Fokus seliaan tersebut adalah merangkumi polisi pelaburan dan penentuan strategi pengagihan aset strategik.

      - Oleh itu, adakah LTH juga akan tertakluk kepada akta dan polisi BNM serta sejauh mana intervensi yang dibenarkan?

      PAS juga menyokong laporan polis ketiga yang dilakukan oleh LTH semalam bagi menyiasat dakwaan sekiranya terdapat ‘kesilapan’ akaun yang dilakukan oleh pihak pengurusan lama.

      Semoga kemelut urus tadbir dan kewangan LTH akan dapat diselesaikan secara adil bagi memastikan wibawa institusi kewangan terbesar umat Islam di Malaysia dipulihara semula.

      Islam Memimpin

      NASRUDIN HASSAN
      Ketua Penerangan PAS Pusat

      Delete
    25. 'Bossku' buat Anwar panas, kata Isham Jalil




      SHAH ALAM - Populariti bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib yang kian memuncak kini tidak disenangi oleh beberapa pemimpin termasuk Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Dakwa bekas Pegawai Khas Najib, Isham Jalil berkata, ini dibuktikan dengan kenyataan Anwar yang kurang senang dengan kehadiran bekas Perdana Menteri itu berkempen di PRK Cameron Highlands.

      "Semalam beliau (Anwar) pula bercerita pasal 1MDB.

      "Mungkin mereka cuba menghangatkan isu 1MDB ini semula di saat populariti 'Bossku' Najib sedang meningkat dan di saat rakyat semakin tidak berpuas hati dengan prestasi kerajaan.

      "Nampaknya kini Anwar pun mungkin sudah mula rasa tercabar dan tertekan dengan populariti 'Bossku' Najib," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Semalam, Anwar dalam satu ceramah di Tanah Rata, menempelak Najib kerana hadir ke Cameron Highlands 'tanpa rasa bersalah' meskipun Najib orang yang bertanggungjawab merosakan imej Malaysia di mata dunia.

      Jelasnya Isham, setiap kali ada masalah pentadbiran kerajaan PH atau kesilapan dasar mereka sendiri, yang mereka tidak mampu selesaikan, mereka akan petik 1MDB.

      "Kalau ikut pemimpin-pemimpin PH ini, mungkin mereka rasa mereka semua murni dan bijak mentadbir dan semua benda adalah salah 1MDB dan salah Najib: Tak boleh hapus PTPTN: 1MDB.

      "Tak boleh hapus tol: 1MDB; Tak boleh turun minyak: 1MDB; Harga sawit jatuh: 1MDB; Harga getah jatuh: 1MDB; Ekonomi negara jatuh: 1MDB; Orang hilang kerja: 1MDB," katanya dipetik dalam kenyataan itu.

      Bagaimanapun katanya, hakikatnya apa yang berlaku amatlah berlainan.

      "Anwar sudah tercabar, lebih-lebih lagi bila 'Bossku' Najib kini popular dalam kalangan orang muda berbanding Anwar. 20 tahun lepas orang muda sokong Anwar.

      "Tapi sekarang Anwar sudah tua. Orang muda kini pun mungkin tidak ingat beliau. Beliau pun mungkin sudah tidak boleh “relate” dengan orang muda sekarang," katanya.

      Jelasnya lagi, "tapi orang muda kini mula suka Bossku Najib. Anwar pasti panas,".

      Katanya, silap haribulan Anwar mungkin mencipta sejarah menjadi bakal Perdana Menteri paling lama iaitu bakal PM ke-5, ke-6, ke-7, ke-8 dan seterusnya.

      "Kena tanya Bossmu Tun Mahathir. Kepada Datuk Seri Anwar, bersabarlah. Kalau ada rezeki itu, ada lah. Kalau tidak ada, nak buat macam mana.

      "Rezeki tidak pernah salah alamat.Semuanya ketentuan ALLAH," kata Pengerusi Sukarelawan Malaysia itu lagi.

      Delete
    26. Timbalan Menteri DAP dan Isteri mengamuk 'kantoi' guna aset Jabatan Perhutanan Pahang



      Selepas ‘kantoi’ dua lelaki memakai baju parti politik Pakatan Harapan menggunakan kenderaan kerajaan Jabatan Perhutanan Negeri Pahang kini tular pula video Tengku Zulpuri Shah Raja Puji Timbalan Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli mengamuk kepada sekumpulan penyokong BN kerana mendedahkan salahlaku PH menyalahgunakan kenderaan jabatan.



      Sebelum ini Fuziah Timbalan Menteri JPM menafikan PH menggunakan jentera kerajaan dalam kempen PH.

      Dilaporkan penyokong BN sebelum ini bertindak menahan pacuan empat roda itu dan menanggalkan logo PH di badan kereta bagi membuktikan bahawa kenderaan tersebut adalah milik Jabatan Perhutanan Negeri Pahang



      Dalam rakaman video itu, Tengku Zulpuri mengakui mereka (penyokong BN) ada hak untuk mencari bukti (PH salah guna harta kerajaan untuk berkempen) tetapi mereka tiada hak untuk menahan dan mengoyakkan bendera yang disifatkannya sebagai perbuatan kurang ajar.

      "Cari (bukti) boleh, tapi awak tak boleh koyak macam gitu, awak tak boleh buat kurang ajar," katanya kepada salah seorang penyokong BN dalam video berkenaan.

      Tambahnya lagi, mereka (penyokong BN) juga boleh ambil gambar kenderaan dan nombor pendaftaran untuk membuat laporan (kepada SPR).

      Sumber memaklumkan terdapat 5 buah kenderaan jenis pacuan 4 roda dinaiki oleh jentera PH sebelum ini dibekalkan oleh Jabatan Perhutanan Negeri Pahang atas tujuan kerja namun sebaliknya digunakan untuk kempen PH. Walaubagaimanapun satu kenderaaan itu telah ‘dikantoikan’.

      Susulan itu Tengku Zulpuri bersama pengikutnya menyerang petugas BN itu. Sekalipun Timbalan Menteri itu berbuat salah beliau sedikitkan tidak menunjukkan rasa salah atau meminta maaf atas kekasarannya.





      Mesyuarat dalam kementerian Air, Tanah dan Sumber Asli pun isteri masuk. Hebat isterinya..




      Apabila isteri jadi kaki kontrol suami. Ke mana suami pergi dia ikut dan campur kerja suami. Mengamuk pun isteri ikut sama dengan suami

      Video itu juga menunjukkan Timbalan Menteri DAP itu meninggikan suara bertindak kasar dan dibantu isterinya Puan Aida Ross turut mengapikan suami dan sesekali 'acah-acah' menyerang petugas BN itu.

      Kerana 'kantoi' Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang Datuk Seri Dr. Sallehuddin Ishak mengarahkan kerajaan negeri menarik balik kenderaan yang dipinjamkan kepada kerajaan Pusat sebelum ini.

      Dr. Sallehuddin berkata, arahan penarikan balik kenderaan milik jabatan terbabit dikeluarkan bagi mengelakkan isu lebih besar.

      Dua laporan polis telah dibuat oleh calon BN Ramli Mohd Noor berhubung salah laku penyalahgunaan jentera kerajaan itu dalam kempen PH di PRK Cameron Highland.






      Sebelum ini di pejabat Timbalan Kementerian Air, Tanah dan Sumber Tengku Zulpuri terkenal dengan sikap isterinya Puan Aida Ross yang mencampuri urusan kerja suaminya di kementerian kini dalam episod Tengku Zulpuri menyerang petugas BN Puan Aida Ross juga terlibat.



      Salah satu sikap campurtangan isteri Timbalan Menteri ini dalam kerja suami. Kadang dia masuk dalam mesyuarat kementerian seperti punya kuasa






      Tukang tampal bendera di kenderaan Jabatan Perhutanan lagi...isterilah arah suami

      Delete
    27. ‘Ceteknya pengetahuan Kit Siang’



      Pemimpin veteran parti rasis dan cauvinis DAP, Lim Kit Siang menonjolkan kecetekan pemikirannya apabila mengusulkan supaya Orang Asli diberikan taraf kerakyatan penuh jika Pakatan Harapan (PH) menang dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Cameron Highlands, Sabtu ini.

      Ahli Parlimen Bera, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam satu kenyataan mempersoalkan jika selama ini Kit Siang hanya menganggap masyarakat Orang Asli ini berstatus Penduduk Tetap (PR) yang diberikan kerajaan Malaysia.

      Beliau menegaskan, Orang Asli bukan sahaja masyarakat Bumiputera yang cukup istimewa, malah untuk pendidikan mereka sekalipun, kerajaan terdahulu telah menyediakan biasiswa penuh.

      “Bukan sahaja sekolah percuma malah mereka dibekalkan dengan pakaian lengkap persekolahan percuma dan mereka mendapat duit poket dari kerajaan dan lain-lain keistimewaan.

      “Apakah secetek itu pemikiran seorang Ahli Parlimen yang paling lama berada dalam Dewan Rakyat ini?,” soalnya.

      Beliau berkata, untuk pengetahuan Kit Siang, Kabinet Kerajaan Barisan Nasional (BN) sebelum ini telah mewujudkan satu Majlis Penasihat Orang Asli untuk memantau pembangunan masyarakat Orang Asli.

      “Majlis ini dipengerusikan oleh Menteri di Kementerian Kemajuan Luar Wilayah(KKLW). Jawatankuasa dalam Majlis tersebut terdiri daripada Wakil-wakil Orang Asli, Persatuan Orang Asli Semenanjung, Wakil Persatuan Keusahawan Orang Asli, Wakil Profesional, Wakil Belia Orang Asli dan lain-lain.

      “Majlis ini merupakan badan yang bertindak bagi pihak kerajaan untuk mengkaji dan memikirkan keperluan pembangunan kepada seluruh Masyarakat Orang Asli Malaysia,” katanya.

      Dengan kenyataan dangkal penasihat DAP itu, Ismail berkata, jelas sekali Kit Siang tidak pernah tahu akan perkembangan pembangunan Orang Asli sehingga tanpa sedar beliau mengakui bahawa beliau tidak tahu menahu status kedudukan mereka.

      “Saya nasihatkan Orang Asli agar tidak menyokong DAP yang tidak pernah memikirkan pembangunan Orang Asli malah Kerajaan Baru ini juga yang telah membatalkan projek-projek untuk kepentingan Orang Asli,” katanya.

      Beliau berkata, bukti bahawa Kerajaan PH tidak langsung mempedulikan pembangunan dan masa depan Orang Asli apabila Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) diletakkan di bawah Menteri Perpaduan sedangkan ketika era pemerintahan BN, JAKOA diletakkan di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar.

      “Lebih ironi lagi DAP menentang usaha BN untuk mengangkat wakil Parlimen daripada kalangan Orang Asli dan bakal menjadi Orang Asli pertama dalam sejarah sebagai Ahli Parlimen yang akan membawa suara seluruh masyarakat Orang Asli di dalam Dewan Rakyat apabila menang di Cameron Highland.

      “Malangnya DAP bersungguh-sungguh mahu mengalahkan Calon BN yang berasal dari Masyarakat Orang Asli,” katanya.

      Delete
    28. MENU UTAMAINSTALL MR ANDROIDMENGENAI KAMIARKIDADMINISTRATOR
      Yang pimpin Bersatu, PKR adalah Umno



      SAYA ikuti sepenuhnya ucapan dasar Dr. Mahathir dalam Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu yang intinya menyesali keburukan pimpinan Umno Najib dan meletakkan sentimen masyarakat majmuk menggagalkan cita-cita perjuangan kemerdekaan yang Melayu mahu.

      Bolehlah dikira kini falsafah kebangsaan Melayu, satu bahasa, satu budaya, satu kebangsaan, satu bahasa pengantar di sekolah-sekolah yang jadi tapak perjuangan kemerdekaan musnah dan tersadai belaka.

      Betul-betul ia mimpi. Maksud ini ada dalam ucapan itu.

      Pimpinan Najib dengan Umno tidak boleh dibela oleh sesiapa. Tiada loyar boleh mewakilinya malainkan berloyar buruk. Keburukan dan kegagalan yang ada pada Umno itu bukanlah bermula dari tahun 2003 setelah ia ditinggalkan oleh Dr. Mahathir.

      Tun Abdullah Badawi dan Najib adalah mewarisi pemerintahan dan sistem yang sudah buruk. Cuma menambah buruknya sahaja terutama di bawah Najib.

      Jika momok PH tidak mudah dan tidak siapa dapat membetulkan keburukan yang Umno dan Najib tinggal dalam masa yang singkat, kerana terlalu teruk adalah benar. Rasuah dan hutang adalah amat melampau, tak terpikul oleh orang yang kemudian.

      Mungkin Mahathir dan Anwar Ibrahim mati dulu belenggu itu tidak selesai lagi. Tetapi beban dan belenggu yang ditinggalkan oleh pemimpin-pemimpin sebelum tahun 2003 justeru teruknya juga adalah tidak terpikul oleh Abdullah dan Najib.

      Yang dikira keburukan yang ditinggalkan oleh Tunku Abdul Rahman, Tun Razak dan Tun Husein Onn disebut oleh pendatang baru Anwar Ibrahim ke dalam Umno sebagai yang tidak dapat dikompromi. Dia menyertai Umno semasa Mahathir kerana dia tidak mewarisi teruk orang-orang sebelumnya. Kononnya sebagai anak yang berbapa dan beribukan Umno, dia tidak dapat menerima keburukan mereka, tetapi dikatakan Dr. Mahathir adalah lain.

      Gejala rasuah dan penyelewengan kerajaan dan orang-orangnya dikatakan begitu teruk menyebabkan menteri Bahaman Samsudin yang jadi menteri sejak tahun 1955 tidak mahu jadi menteri lagi di bawah pimpinan bersama Tunku Abdul Rahman dan Tun Razak.

      Masa itu rasuah sudah ada tetapi tidak seteruk jiran di utara dan selatan. Menteri Bahaman kata ia sudah teruk.

      Bila Mahathir datang, siapa kata dia bersih daripada yang diwarisinya. Persepsi merasakan dia tidak kurang dari orang sebelumnya. Cuma masa itu tidak ada orang yang marah kepada Umno dan pemimpin seperti yang ada pada zaman Najib. Cuma Najib teruk itu sudah memuncak.

      Pembangkang sejak 61 tahun dahulu sudah membangkitkan hal itu. Bila Tun Razak jadi PM, dia beri laluan kepada BPR, SPRM masa itu bagi menangani amalan rasuah, ada MB dan YB yang dihukum. Tun tidak teruskan kelonggaran itu.

      Isu agama, tidak siapa memperjuangkan satu agama bagi masyarakat berbilang agama. Ia bukan cara Islam. Tetapi bahasa, sekolah, kebudayaan dan lain-lain, itulah yang dimahukan oleh Penyata Razak dan Penyata Rahman Talib. Tunku melambatkan kerana perlembagaan menyebut supaya tunggu 10 tahun selepas merdeka.

      Menjelang 10 tahun merdeka, Parlimen tidak laksana sepenuhnya dasar satu bahasa, satu sekolah. Albar kata, Mahathir dikirim Tun Razak jumpanya, ajak jangan laksanakan dasar itu 100 peratus demi kemenangan Umno dalam pilihan raya.

      Menteri Pelajaran Rahman Ya’kub tahun 1970 tetapkan dasar satu bahasa pengantar bagi semua sekolah. PM Tun Razak takut nanti Cina hantar anak sekolah luar negeri. Bila Rahman Ya’kub jadi Ketua Menteri Sarawak, Razak batalkan pelaksanaannya.

      Mahathir, Anwar pernah jadi pimpinan Umno. Apa mereka buat memartabatkan falsafah perjuangan Melayu? Jangan salah sentimen Cina dan India! Pemimpin Umno dari dahulu tidak buat kerja, Najib sambung sahaja.

      SUBKY LATIF


      KOMEN : Hanya bertukar baju dan stail aje

      Delete
    29. Segala bentuk sampah diselerakkan yg langsung tak membawa manfaat malah memudaratkan.

      Delete
    30. Setuju benar dgn luahan sdra Mukallaf.....

      "Apabila Sang Takfir Hadi Awang mengkafirkan orang Melayu mukmin adakah itu merupakan dosa kah atawapun dosa best atawapun dosa mutlak. Lagipun adakah Awang itu akan masuk pintu syurga walaupun semua orang yang pangkal undi PAS berharapan pahala jikalau Awang terima sogokan RM93 juta dari Kleptokrat Kubra si Ahjibgor Mappadulung (atas nama memperjuangkan Isle dia gotu)...???"

      Delete
    31. 'Buat apa undi BN, pemimpin mereka pun keluar parti'

      PRK CAMERON | Dalam kunjungannya ke kubu kuat BN hari ini, Pengerusi Bersatu Dr Mahathir Mohamad merayu pengundi di Felda Sungai Koyan memilih calon PH, M Manogaran esok.

      Bercakap di kawasan majoriti Melayu itu, beliau berkata tiada gunanya mereka memberikan undi kepada BN sedangkan ramai pemimpin gabungan itu baru-baru ini meninggalkan parti terbabit dan memilih menyertai PH.

      "BN ditolak buat kali pertama (selepas PRU14) sebab dipimpin oleh seorang penyangak. Sebab itu kita buang Najib (Razak) dari jawatan perdana menteri, beliau kena buang oleh parti sendiri.

      "Ramai orang parti Umno jumpa saya termasuk Mohamad Hasan, Ahmad Zahid Hamidi jumpa juga nak kerjasama.

      "Ramai berduyun-duyun nak masuk Bersatu, nak masuk PH. Orang sudah tidak percaya lagi kepada Umno.

      "Umno tidak ada apa-apa lagi. Saya yakin Umno tidak ada masa depan lagi, jadi buat apa pilih mereka?" katanya.

      Mahathir berkata demikian pada ucapannya di ceramah "Membangun Bersama Harapan" hari ini.

      Beliau yang juga perdana menteri berkata, tindakan BN meletakkan calon Orang Asli daripada suku Semai, Ramli Mohd Nor, juga bukan bertujuan untuk menjaga kebajikan masyarakat di situ, sebaliknya lebih kepada ingin mengekalkan kuasa.


      "Kata layan Orang Asli... ini (BN) nak tipu ambil Orang Asli bertanding.

      "Mereka bukan sayang Orang Asli tapi sayang jawatan, sebab itu bertanding," katanya.

      Beliau turut mengimbas semula bagaimana Umno mula ditolak rakyat pada PRU ke-12, ketika ia dipimpin perdana menteri kelima Abdullah Ahmad Badawi, sehingga menyebabkan parti itu hilang kuasa di lima negeri.


      "Selepas BN kalah, Pak Lah berundur, dan Najib naik. Mula-mula saya seronok sebab bapanya, Tun Razak sangat prihatin kepada rakyat, bangunkan Felda, bangunkan kawasan luar bandar semua junjung tinggi Tun Razak.

      "Jadi kita ingin anak dia (Najib) begitu juga. Kata orang, bapak borek anak rintik, (tapi) rupa-rupanya penyangak, " katanya.

      Delete
    32. KJ pujaan Kejora pun tak dapat penghargaan sedemikian. Agaknya macam manalah gamatnya kalau si Jawa Pornorogol, Jahid Komidi, Hadi Awang & tak lupa jagoan tengek Pantatoon kena Hardtalk BBC.

      Kejora Kunyit yg sering memperlekeh Syed Saddique sebagai Menteri Sukaneka.,..!!

      He he he

      Delete
  2. eh betul ke apa yang kau tulis ni ? bila akai dah diletak kat tempurung kepala lutut , dah tak ada geli geleman nak buat statement macam ni , pemiliran yang macam nilah yang menyebabkan banyak muka melayu yang dok melantak kat kedai kedai cina makan minum dengan lahap tanpa "was-was " tidak seperti zaman mak bapak kita dulu tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu pendapat kau....sebagai srorang pentaksub PAS yang jumut. Jika kau anggap orang lain tiada perasaan geli geleman, otak kat tempurung lutut, orang pula menganggap kau letak otak kau dslam lubang jubur haji hadi....

      Delete
    2. Yg dok mkn d kedai cina moka cam mlayu belom tentu mlayu nak habag bagi.
      Ada siam indon bangla keling cina sakai dan bagai-bagai lg jgn hangko tudoh sembarangan.
      Kalu pake baju mlayu siap dgn songgkok dan baca bismillah bila nak makan nasik baru lah boleh pangge mlayu kot.
      Tapi sejak ph ambil aleh takok pemerintahan teman dah jarang mkn nasik selalu dok mkn koah.
      Kwah kwah koah koah kyah..

      Delete
    3. SYED SADDIQUE STUNS THE ENTIRE WORLD AT BBC Hardtalk 23/1/19......!!

      Kini terkenal seluruh dunia, dapat jolokan - "Bakal PM, genius, world class, young & most eligible batchelor".

      Walau diasak bertubi-tubi dgn soalan2 provokatif, Syed Saddique tetap tenang dgn senyuman menawan menjawab hingga membuat 'Hard Talk' jadi no sweat 'So Easy Talk'.

      Kebijaksanaan beliau memukau satu dunia hingga dianggap setaraf dgn Tun Dr. Mahathir, jika dibandingkan dgn Najib yg melenting-menggelupur sedikit masa lalu.

      ps:
      KJ pujaan Kejora pun tak dapat penghargaan sedemikian. Agaknya macam manalah gamatnya kalau si Jawa Pornorogol, Jahid Komidi, Hadi Awang & tak lupa jagoan tengek Pantatoon kena Hardtalk BBC.

      Kejora Kunyit yg sering memperlekeh Syed Saddique sebagai Menteri Sukaneka.,..!!

      He he he

      Delete
    4. TABUNG HARAPAN TAK BOLEH BANTU KE?


      Bantulah Pak Hassan...'
      AMRAN ALI 8 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore931
      'Bantulah Pak Hassan...'
      Hassan dilihat tidur beralaskan papan di salah satu premis awam di sini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      MELAKA TENGAH - Penduduk di sekitar Tanjung Kling di sini, bimbang dengan nasib seorang warga emas yang dilihat sering berkeliaran, terbiar dan tidak terurus di kawasan terbabit.

      Mereka berharap, pihak berwajib khususnya Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) mengambil tindakan termasuk menempatkannya di rumah jagaan orang tua agar kehidupannya lebih terurus.

      ADVERTISING



      Seorang penduduk, Othman Abu, 55, mendakwa, warga emas terbabit, Hassan Ab Rahman, 62, berasal dari Kampung Pinang di sini, dikatakan mula mengalami masalah kesihatan mental sejak muda lagi.

      Othman yang juga jiran kepada Hassan berkata, warga emas itu tidak pernah berkahwin dan hidup sebatang kara.


      “Dia selalu tidur merata-rata, kadang-kadang di pondok menunggu bas dan ada masanya dia dilihat tidur di surau.


      Hassan dilihat tidur di pondok hentian bas di Kampung Pinang di sini.
      “Harapan kami, ada pihak yang bertanggungjawab terutama JKM supaya terjaga makan dan minumnya,” katanya yang juga Timbalan Ketua Nelayan di Jeti Pengkalan Lereh di sini.

      Menurut Othman lagi, biarpun difahamkan Hassan adalah penerima bantuan bulanan daripada JKM, namun dia sering diberikan sedekah oleh individu yang bersimpati terhadapnya.

      “Apa yang saya tahu, dia tidak suka meminta tetapi bila lihat keadaannya ramai yang hulur sumbangan pada dia, malah kami pun para nelayan selalu berikan makanan buatnya setiap kali melihat dia muncul di sini.

      “Meskipun begitu dia tidak mengancam sesiapa cuma ada kalanya dia gemar mengalihkan barang orang ke lokasi lain,” katanya.

      Othman juga memberitahu, warga emas terbabit juga ada kalanya berkelakuan normal dan berbual seperti orang biasa.

      “Saya pernah bertanya kepadanya, tentang adakah dia mahu menetap di rumah orang tua-tua atau tidak, jawabnya dia setuju.

      “Cuma terpulanglah kepada pihak terbabit mahu respon hal ini atau tidak,” katanya.

      Sementara itu, Pengarah JKM negeri, Burhanuddin Bachik ketika dihubungi berkata, pihaknya akan menghantar pegawai untuk melakukan siasatan hal ini sebelum sesuatu tindakan dapat diambil.

      Delete
    5. Segala bentuk sampah diselerakkan yg langsung tak membawa manfaat malah memudaratkan.

      Delete
    6. Setuju benar dgn luahan sdra Mukallaf.....

      "Apabila Sang Takfir Hadi Awang mengkafirkan orang Melayu mukmin adakah itu merupakan dosa kah atawapun dosa best atawapun dosa mutlak. Lagipun adakah Awang itu akan masuk pintu syurga walaupun semua orang yang pangkal undi PAS berharapan pahala jikalau Awang terima sogokan RM93 juta dari Kleptokrat Kubra si Ahjibgor Mappadulung (atas nama memperjuangkan Isle dia gotu)...???"

      Delete
    7. KOMEN2 KPD BERITA
      'Buat apa undi BN, pemimpin mereka pun keluar parti'

      Ahmad Albab

      Biasalah Tun kalau bg ucapan, atas pagar beralih arah....itu dulu le...tu pasai DAP guna utk pecah undi melayu......umno yg melompat tu semua takut kena siasat....masuk PH jadi suci.....

      Zue Man

      Yg kluar parti bkn krn x yakin dgn BN..itu semua demi kepentingan diri...klau BN masih lg jd kerajaan adakah mereka akn kluar parti..ada sesiapa blh tlg jawab?

      JAWAB NYA: PEMIMPIN BN OPPORTUNIST, SELFISH


      Shahrul Azwan
      Zue sebenar memang ada setengah pemimpin bn sudah berhajat utk meninggal kan bn dari dulu lagi sebab mereka sebenar ya masih sayang kepada parti bukan pemimpin tapi sekarang mereka nampak bn ni memang kian dipinggirkan dari arena politik bak kata sudah hampir karam

      Eucliwood 'kore wa zombie desu ka'

      Zue Man xmungkin BN akan menang PRU15 sbb nanti PRU15 da hilang semua ahli BN bukan masuk bersatu tetapi masuk Sg Buloh Inn kah33

      Delete
  3. Penulis ini menggunakan nama Fakulti Pengurusan Dan Ekonomi
    UPSI. Tulisan nya berbau politik. Sepatut nya dia gunakan jawatan politik nya.

    Diharapkan dia menulis rencana2 berkenaan ekonomi. Sejajar dengan jawatan dia di Fakulti Pengurusan Dan Eknonomi, UPSI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa jika dr ni menulis puji pujian kepada PAS, beliau akan diletakkan setaraf dengan ulamak besar oleh saudara

      Delete
    2. Tidak.

      Akan di letak bersama pensyarah UIA apekenama yang mengarut mengatakan Tun Mahathir dah tua sangat untuk berpolitik dalam satu forum.

      Gigil lutut dan pucat muka dia bila Tun Mahathir fdatang, duduk berdepan dengan dia.

      Dah terjun ke laut gamak nya dia bila Tun Mahathir menjadi PM ke7 dan memerintah negara kali ke2.

      Delete
    3. Manusia kini dah tak faham dosa pahala. Bila jelas DAP tu kafir musuh Islam tetap kita dokong dan pada masa sama rendahkan sama orang Islam. Kan Quran beritahu jangan ambil kafir sebagai pemimpin dan teman setia mengatasi org beriman? Bilakah akan sedar maksud ayat ini - di padang masyar?
      Orang Islam dimomokan sebagai korup dan kafir DAP yg ada berbagai tuduhan korupsi ditutup kes tanpa bicara. Semua golongan mereka 'disucikan' dari tuduhan korupsi. Mereka yg masih belum diperdaya setan dapat lihat kebatilan ini. Sedihnya Melayu Islam dokong kafir DAP yg memusuhi Islam....

      Delete
    4. Agaknya dalam dunia ni...cuma ahli pas dan umno sahaja yg akan masyuk syurga akhirnya.

      Delete
    5. Jamesdean, kalau kamu bukan Islam maka pelajarilah Islam. InsyaAllah selamat diakhirat. Sembahlah hanya Tuhan yg satu yg tiada sekutu baginya. Semoga Allah kurnia hidayah.
      Kalau kamu Islam maka pelajarilah Al-Quran dan sunnah. Segala nikmat dan konsep hebat kat dunia hanya kesedapan yg sementara. Akhirat juga tempat tinggal abadi. Islam bukanlah ikut angan angan kita tetapi adalah tuntutan Quran dan Sunnah.

      Delete
    6. мистер J балшои пиддарас
      дурнои тупои казеол, это рас
      думаеш он беликии княж
      просто раб внижие клас

      Delete
    7. simpati pemandu teksi dapat RM10 sehari
      Diterbitkan 24 Okt 2018, 5:33 petang |

      A+ A-
      Bekas timbalan menteri Datuk Ahmad Maslan meluahkan rasa simpati terhadap nasib pemandu teksi di Langkawi yang dilaporkan berhadapan dengan kesukaran dalam menjana pendapatan.

      "Kasihan pemandu teksi.

      "Ada yang dapat hanya RM10 sehari.

      "Yang di tempat lain seluruh negara pun bukan dapat banyak rezeki," katanya.

      Pemimpin Umno itu berkata perlu ada formula menang-menang antara pemandu teksi dan perkhidmatan Grab.

      "Mesti ada formula “win-win”, menang-menang dengan pihak-pihak berkaitan seperti #Grab agar nasib semua terbela, tidaklah rasa tertindas dengan dasar-dasar Pakatan Harapan (HARAPAN)," katanya lagi dalam ciapan di Twitter yang mengepilkan gambar laporan Utusan Malaysia yang memaparkan petikan pemandu teksi.

      Salah seorang daripada mereka, Senapi Mustapa dipetik berkata,"dari pagi hingga 4 petang hanya dapat seorang penumpang. Nasib baik dapat juga RM10. Sebelum ini, pernah satu sen pun tak dapat."

      Seorang lagi pemandu, Ahmad Sidek Ani menyalahkan kerajaan Pakatan Harapan.

      "Selepas menang dan menjadi kerajaan, mereka abaikan semua janji dan nasib pemandu teksi," katanya.

      Zam gesa jangan tolak ansur

      Sementara itu, Pengarah PicknGo Sdn Bhd, Valerie Chan dipetik berkata industri teksi menjadi sumber nafkah kepada 67,000 orang.

      Pada suatu acara dialog bersama Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di Langkawi baru-baru ini, pemandu teksi bertindak keluar daripada majlis itu.

      Mereka dilaporkan kesal dengan kenyataan Mahathir bahawa Putrajaya tidak akan melarang khidmat e-hailing, sebaliknya akan cuba mencari mekanisme untuk memberi persaingan yang adil antara teksi dan perkhidmatan perkongsian kereta itu.

      Bekas menteri penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin menyifatkan tindakan pemandu teksi itu sebagai biadap.


      Zainuddin mahu kerajaan tidak lagi 'bertolak ansur’ dengan pemandu teksi memandangkan sudah begitu banyak rungutan yang diterima daripada orang ramai tentang perkhidmatan itu.

      Katanya, perkhidmatan teksi di negara ini perlu ditambah baik secara keseluruhan dan tidak boleh ada istilah 'setengah baik, setengah tak baik’.

      Delete
    8. Segala bentuk sampah diselerakkan yg langsung tak membawa manfaat malah memudaratkan.

      Delete
    9. Setuju benar dgn luahan sdra Mukallaf.....

      "Apabila Sang Takfir Hadi Awang mengkafirkan orang Melayu mukmin adakah itu merupakan dosa kah atawapun dosa best atawapun dosa mutlak. Lagipun adakah Awang itu akan masuk pintu syurga walaupun semua orang yang pangkal undi PAS berharapan pahala jikalau Awang terima sogokan RM93 juta dari Kleptokrat Kubra si Ahjibgor Mappadulung (atas nama memperjuangkan Isle dia gotu)...???"

      Delete
    10. PM HADI AWANG......??

      Bayangkan Hadi Awang diasak bertubi-tubi di BBC Hardtalk atau Oxford.

      Tentu gamat asyik dgn 'aisey meng',....
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir baeah simeng

      Delete
    11. KOMEN2 KPD BERITA
      'Buat apa undi BN, pemimpin mereka pun keluar parti'

      Sofi Soleh
      Yang pasti BN sudah kalah - tiada istilah kalau lagi,
      Jika masih berangan nak menang pecat najib dan fokus kepada membina kekuatan sendiri dan betulkan kesilapan. Itu yang rakyat nak tengok bukannya asyik nak pertahankan Najib lagi. Disebabkan Najib BN lingkup rakyat benci sama dia.

      Ahmad Pamin

      Zack Kiy Itulah politik cerdek tahap dewa bkn mcm Bijan..

      Justin Iruna

      Zue Man waaa siang awal pagi masih dalam mimpi manis ke... hahahah Kalau BN bolih menang x akan kalah teruk GE14... bangunnn dari tidooor ooiiii hahaha

      Delete
    12. Othman Ahmad25 January 2019 at 18:16
      SYED SADDIQUE STUNS THE ENTIRE WORLD AT BBC Hardtalk 23/1/19......!!

      Kini terkenal seluruh dunia, dapat jolokan - "Bakal PM, genius, world class, young & most eligible bachelor".

      Walau diasak bertubi-tubi dgn soalan2 provokatif, Syed Saddique tetap tenang dgn senyuman menawan menjawab hingga membuat 'Hard Talk' jadi no sweat 'So Easy Talk'.

      Kebijaksanaan beliau memukau satu dunia hingga dianggap setaraf dgn Tun Dr. Mahathir, jika dibandingkan dgn Najib yg melenting-menggelupur sedikit masa lalu.

      Delete
    13. KJ pujaan Kejora pun tak dapat penghargaan sedemikian. Agaknya macam manalah gamatnya kalau si Jawa Pornorogol, Jahid Komidi, Hadi Awang & tak lupa jagoan tengek Pantatoon kena Hardtalk BBC.

      Kejora Kunyit yg sering memperlekeh Syed Saddique sebagai Menteri Sukaneka.,..!!

      He he he

      Delete
  4. Kebenaran itu selalu di lihat dan di interpretasi berlainan mengikut pendirian politik manusia. Mengikut Donald Trump, adalah benar US akan rebeh kecundang jika Tembok tidak di bina di sepanjang beribu batu sempadan nya dengan Mexico.

    Dia berpendirian populist, demagogue, ada media melaporkan dari tweet nya, dia tak tahu mengeja, tak berpelajaran tinggi.

    Di Malaysia belum ada begitu. Najib bhukan demagogue. Dia pencuri tak kisahkan dosa dan pahla. Balasan nya ia lah penjara. Takkan dia terlepas dari semua 39 + 6 tuduhan mahkamah nya itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. APA MENTERI PH DAH BUAT? PANDAI MAIN POLITIK JEE


      58% PPR dan PA di KL jadi lokasi paling berisiko tinggi penagihan dadah.
      Diterbitkan 8 Nov 2018, 7:13 pagi | Dikemaskini 8 Nov 2018, 8:16 pagi

      A+ A-
      Agensi Antidadah Kebangsaan Malaysia (AADK) mengesyorkan supaya kerajaan mewujudkan undang-undang baharu dengan membabitkan peranan ibu bapa bagi membanteras gejala sosial dalam kalangan remaja.

      Ketua Pengarahnya Datuk Seri Zulkifli Abdullah berkata peraturan itu membolehkan pihak berkuasa memanggil ibu bapa atau penjaga hadir ke sesi kaunseling berhubung masalah sosial anak khususnya isu penyalahgunaan dadah.

      "AADK berharap kerajaan mewujudkan undang-undang khas membabitkan peranan ibu bapa agar mereka ambil peduli semua tindakan anak mereka daripada terjebak dengan gejala sosial.

      "Langkah ini dilihat dapat membantu mencari penyelesaian di samping menghalang golongan remaja daripada terus terjerumus dalam kancah penyalahgunaan dadah dan masalah sosial lain," katanya kepada pemberita pada program 'Tea Talk Antidadah' di Program Perumahan Rakyat (PPR) Seri Pantai di Pantai Dalam di sini, hari ini.

      Kata Zulfikli, cadangan itu disyorkan susulan hasil operasi serbuan agensi itu ke kawasan PPR yang mendapati ramai remaja bawah 18 tahun terlibat dengan dadah sehingga sanggup menjadi ‘mata-mata’ atau 'penjaga air' kepada tokan dadah.

      Beliau berkata selain mewujudkan peraturan, masyarakat secara khususnya perlu mengubah mentaliti dan stigma negatif terhadap bekas penagih dadah.

      "Ramai bekas penagih kembali terjerumus dengan dadah kerana stigma masyarakat yang memandang serong terhadap mereka.

      "Masyarakat perlu sedar proses pemulihan adalah berterusan, selepas keluar dari pusat pemulihan, mereka (bekas penagih) perlukan sokongan komuniti," katanya.


      Dalam pada itu, Zulfikli turut mendedahkan sebanyak 58 peratus atau 178 PPR dan Perumahan Awam (PA) di seluruh Kuala Lumpur dikenal pasti sebagai zon merah atau lokasi paling berisiko tinggi penagihan dadah.

      Berdasarkan data AADK Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, sehingga Oktober tahun ini, 10 kawasan PPR dalam zon merah ialah di Wangsa Maju, Setapak, Sentul, Jinjang, Bandar Cheras, Sungai Besi, Salak Selatan, Pantai Dalam, Petaling dan sekitar Dang Wangi.

      Kebanyakan pengedar dan penagih dadah menjadikan unit rumah berpenghuni serta kosong, bawah tangga dan taman permainan sebagai 'port' atau lokasi utama transaksi jual beli dadah selain sebagai tempat melepas gian.

      - Bernama

      Delete
    2. Segala bentuk sampah diselerakkan yg langsung tak membawa manfaat malah memudaratkan.

      Delete
    3. Setuju benar dgn luahan sdra Mukallaf.....

      "Apabila Sang Takfir Hadi Awang mengkafirkan orang Melayu mukmin adakah itu merupakan dosa kah atawapun dosa best atawapun dosa mutlak. Lagipun adakah Awang itu akan masuk pintu syurga walaupun semua orang yang pangkal undi PAS berharapan pahala jikalau Awang terima sogokan RM93 juta dari Kleptokrat Kubra si Ahjibgor Mappadulung (atas nama memperjuangkan Isle dia gotu)...???"

      Delete

    4. KOMEN2 KPD BERITA
      'Buat apa undi BN, pemimpin mereka pun keluar parti'

      Shariff Rahman

      Tun nak bgtau, PH sekarang dah dijangkiti dgn wakil2 rakyat kaki dedak dr umno yg lompat parti tu. Masa najib berkuasa yg lompat2 ni pakat diam atas semua salah laku najib dan umno, jd pak turut nak jaga tembolok. Yg tinggal dlm umno sekarang sama ada yg berprinsip betul atau yg ada kes.. yg ada kes tu mmg undang2 tgh jerat depa dan akan clearkan dr umno.

      Jd elok juga la undi PH je.

      Love Peace

      Kalau BN menang tiada makna BN pembangkang mana ada peruntukan lebih baik rakyat CH undi PH sebab peneraju kerajaan duit banyak looo..😂😂😂

      Iman Haziq

      selesai kes 1mdb ni.. umno pun akan diharamkan... bekas2 pemimpin umno lepas tu bole le tubuh parti cap teko... serupa teko ayah pin.. haha

      Khairul Naimmudin Yusoff

      Betul ckp atok buat ape undi bn... pemimpin mereka pon keluar parti umno...

      Delete
  5. Kupasan yg sangat baik mengenai parti yg mengamalkan konsep "sesumpah politik" menghalalkan perkara yg memberi manafaat kepada mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketahuilah bahawa Syiah sebahagian daripada pengikut kapal baharu ini



      Bermula Mei 2018, maka alkisahnya bergembiralah sebahagian daripada rakyat sebuah negara yang mendapat pemimpin baru. Maka menjajalah mereka ke sana ke mari, di dalam televisyen dan di dalam radio negeri-negeri akan jahatnya kerajaan yang dahulu.

      Diumumkan seantero Malaya, tiadalah apa kerja lainnya kerajaan dahulu melainkan menjahanamkan negara dan tidak seperti mereka yang baru naik ini, siang malam tidak tidur memikirkan masalah negara.

      Maka setelah beberapa purnama, mulalah bangkit sekumpulan puak meminta jati diri dan meminta dihalalkan segala yang diharamkan sebelum ini.

      Bertebaranlah cereka direka, bahawa Syiah juga sebahagian daripada Islam, bahkan kononnya tertindas di bumi Malaya.

      Walhal bukan tidak kami ketahui bahawa Syiah sebahagian daripada pengikut kapal baharu dan kini mula menuntut janji ghanimah. Maka setelah berlalu lima purnama, melalui jalur hak asasi, melalui jalur hak beragama, lantas disuarakan oleh penganut agama lain supaya diiktiraf Syiah atas alasan kononnya kebebasan hak beragama.

      Sebenarnya Syiah tidak peduli sedikitpun samada ia dikata Islam atau tidak, kerana yang penting bagi mereka adalah pengiktirafan.

      Apabila Syiah ini mendapat pengiktirafan, maka ia akan menuntutlah kebebasan hak beragama, dan ia akan menuntutlah hak membuat masjidnya, hak membuat suraunya, hak untuk mengadakan acara ritualnya dan pelbagai lagi hak-hak yang akan dituntutnya.

      Atas sebab itulah Syiah tidak pernah dimasyhurkan ianya itu agama di Malaysia sepertimana Hindu dan Budha, bahkan dikatakan ianya sesat jualah selama-lamanya. Supaya ia tidak menuntut macam-macam daripada kerajaan.

      Namun di bawah pemerintahan baru ini, kita masih belum pasti lagi. Buku-buku yang diharamkan dahulu kini sudah tidak haram lagi, maka sedikit masa lagi kita sama-sama tunggu bagaimana berterabur kitab-kitab Syiah di pasaran buku Malaysia.

      Apapun kita tunggu sahajalah, kesan daripada tangan-tangan jahil yang mengundi dahulu. Walaupun UMNO dan Barisan Nasionalnya itu jahat dan rasuah bagai, namun dalam tempoh 60 tahun mereka memerintah tidaklah sama dengan kerajaan baru ini yang lebih kurang beberapa bulan sahaja memerintah. Bahkan kerajaan baru ini dalam tempoh beberapa bulan ini sahaja sudah melebihi teruknya Barisan Nasional selama 60 tahun.

      Wallahu 'alam...apa nak dikata, tanggunglah kesan dan akibatnya.

      #tongkatsunan

      Delete
    2. Segala bentuk sampah diselerakkan yg langsung tak membawa manfaat malah memudaratkan.

      Delete
    3. Othman Ahmad25 January 2019 at 17:38
      Setuju benar dgn luahan sdra Mukallaf.....

      "Apabila Sang Takfir Hadi Awang mengkafirkan orang Melayu mukmin adakah itu merupakan dosa kah atawapun dosa best atawapun dosa mutlak. Lagipun adakah Awang itu akan masuk pintu syurga walaupun semua orang yang pangkal undi PAS berharapan pahala jikalau Awang terima sogokan RM93 juta dari Kleptokrat Kubra si Ahjibgor Mappadulung (atas nama memperjuangkan Isle dia gotu)...???"

      Delete
    4. PM HADI AWANG......??

      Bayangkan Hadi Awang diasak bertubi-tubi di BBC Hardtalk atau Oxford.

      Tentu gamat asyik dgn 'aisey meng',....
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir baeah simeng

      Delete

    5. KOMEN2 KPD BERITA
      'Buat apa undi BN, pemimpin mereka pun keluar parti' katan Tun M

      Ghazali Awang

      Kempeng penutup dari Tun yg begitu padat dan kemas sudah tak ada hujah dan peluang parti lawan hendak membalasnya....syabasss Tun ...tokoh negarawan Malaysia yg semakin naik darjatnya dari pandangan dunia antarabangsa.

      Kalindahow

      itu dia tun m last minute kempen dapat rumus dan respon hujuh2 kempen bn umno/pas.

      Tapi dia pakar kempen, tak dengar apa BN kata pun dia cakap ajer boleh bawak banyak undi.

      Betul kata dia, buat apa nak undi BN, pemimpin depa pun dah cabut lari.

      Delete
    6. Othman Ahmad25 January 2019 at 18:16
      SYED SADDIQUE STUNS THE ENTIRE WORLD AT BBC Hardtalk 23/1/19......!!

      Kini terkenal seluruh dunia, dapat jolokan - "Bakal PM, genius, world class, young & most eligible bachelor".

      Walau diasak bertubi-tubi dgn soalan2 provokatif, Syed Saddique tetap tenang dgn senyuman menawan menjawab hingga membuat 'Hard Talk' jadi no sweat 'So Easy Talk'.

      Kebijaksanaan beliau memukau satu dunia hingga dianggap setaraf dgn Tun Dr. Mahathir, jika dibandingkan dgn Najib yg melenting-menggelupur sedikit masa lalu.

      Delete
    7. KJ pujaan Kejora pun tak dapat penghargaan sedemikian. Agaknya macam manalah gamatnya kalau si Jawa Pornorogol, Jahid Komidi, Hadi Awang & tak lupa jagoan tengek Pantatoon kena Hardtalk BBC.

      Kejora Kunyit yg sering memperlekeh Syed Saddique sebagai Menteri Sukaneka.,..!!

      He he he

      Delete
  6. Penulis mengata, "Orang yang “tahu pahala dan dosa” inilah juga yang memberikan pelbagai gelaran .. jebon, barua, pengkhianat dan munafik haraki .."

    Dia menulis di zaman Jebon ke - tiada tarikh di letak di bawah nama dia. Dia mengharapkan jadi Ketua Jabatan di universiti itu? Dapat ke tidak - sekarang Jebon dah tak memerintah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Payung' kartel jerut peluang kontraktor bumiputera
      Meor Hisham Zulkifli | Diterbitkan 2 Nov 2018, 12:29 tengah hari |

      A+ A-
      ULASAN | Visi jelas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk memperkasa dan meningkatkan daya saing kontraktor bumiputera bagi menyeimbangkan ekonomi antara kaum jelas digagalkan oleh kehadiran kelompok yang boleh dianggap kartel pembolot tender utama kerajaan.

      Ketika banyak negara dunia menganggap monopoli adalah satu jenayah, lompang perundangan, kelemahan urus selia serta kegelinciran integriti, kartel berkenaan seakan-akan memperlekeh dan mempersenda Kementerian Kerja Raya dan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Hakikatnya, lebih 20,000 kontraktor bumiputera bukanlah lemah dan tidak mampu menjalankan projek mega, cuma mereka menjadi mangsa keadaan, atau lebih parah dituduh lemah untuk daya saing.

      Kemunculan kartel ini juga sebenarnya banyak berpunca daripada gelinciran integriti pegawai kerajaan - sama ada di peringkat kementerian atau pegawai perolehan - sejak bertahun-tahun lamanya.

      Pegawai terbabit biasanya dengan sengaja berpakat dan meminta kontraktor yang mereka kenali mengemukakan lima atau lebih nama syarikat untuk membida sesuatu projek.

      Tujuannya memang dapat difahami, iaitu bagi mengaburi mata Jabatan Audit Negara atau pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia jika ada kes berbangkit nanti.

      Masa berlalu dan ketika persekitaran rasuah semakin berleluasa dalam pentadbiran sebelum ini. Kemudian muncul individu yang mendakwa mempunyai hubungan dan sumber maklumat dalaman kukuh.

      Syarat berubah, strategi pun bertukar

      Orang sebegitulah yang mengumpulkan sehingga lebih 50 syarikat dalam kartel tersediri dan bersedia untuk mengaut hampir semua tender kerajaan.

      Perkara itu jelas kelihatan setiap kali sesi lawatan tapak untuk sesuatu tender, dengan kelompok terbabit bergaul sesama sendiri.

      Apabila sesi penerangan dijalankan mereka kelihatan acuh tidak acuh. Maklumlah, mereka sudah mewujudkan kartel sendiri yang mempunyai hubungan dan maklumat dalaman.

      Jabatan Kerja Raya (JKR) sebelum ini meminda peraturan dengan mensyaratkan hanya pemilik syarikat dibenar menghadiri proses pembidaan tender.

      Alasannya, bagi mengatasi tindakan pihak tertentu meminjam syarikat rakan atau kenalan bagi mendapatkan sesuatu tender.

      Namun langkah itu, gagal mengatasi masalah berkenaan apabila dalang kartel ini turut mengubah strategi.


      Mereka juga licik menyusun semua syarikat yang dinaungi dan - berpandukan maklumat dalaman daripada pegawai tertentu - memperoleh data mengenai jangkaan harga tender.

      Tidak sukar untuk mengesan kelompok terbabit kerana kebiasaannya harga yang dikemukakan syarikat-syarikat itu tidak banyak berbeza antara satu sama lain.

      Contoh terbaru kewujudan kartel ini adalah apabila borang tender untuk sebuah projek di Lumut pada minggu ini habis dalam tempoh hampir sekelip mata.

      Ia bukanlah sesuatu yang lazim untuk mana-mana pihak yang biasa memasuki proses mendapatkan tender.

      Kelemahan sistem cut off untuk bidaan tender turut mempunyai keburukan.

      Secara asasnya sistem cut off mengelompokkan harga tender yang ditawarkan mengikut belanjawan yang disediakan JKR.

      Delete
    2. Projek terbengkalai, kualiti merosot

      Namun jika 50 lebih syarikat memasuki tender dengan harga yang tidak jauh beza, maka pasti harga paling rendah yang ditawarkan syarikat bebas (tidak menyertai kartel), akan tersingkir.

      Malah, ada kalanya kelompok penender yang meletakkan harga yang lebih tinggi daripada dana diperuntukkan memperoleh tender terbabit, semata-mata berasaskan sistem cut off berkenaan.

      Oleh yang demikian kontraktor bebas pasti tidak mampu bermimpi mengatasi kehadiran kartel terbabit.

      Bagi syarikat yang menyertai kartel, ia memang rezeki yang lumayan, seumpama berenang dalam lubuk emas, kerana mereka sentiasa mempunyai komisyen bulanan untuk sesuatu projek yang dilaksanakan.

      Lebih-lebih lagi jika mereka menyerah kembali bulat-bulat kerja yang diperoleh kepada kartel menerusi kaedah 'Ali Baba' moden.


      Untuk syarikat yang memilih untuk melaksanakan kerja yang diperoleh secara sendiri, mereka perlu membuka akaun bersama dengan dalang kartel atau memastikan setiap bulan sejumlah 'ufti' diserahkan.

      Ia mesti dilakukan tanpa mengira syarikat terbabit sudah menerima bayaran daripada kerajaan atau tidak.

      Jadi tidak hairan kita mendengar banyak projek terbengkalai, kualiti kerja merosot dan sebagainya.

      Malah ada cakap-cakap di kalangan mereka yang terbabit dalam industri mendakwa, kualiti penyelenggaraan bangunan yang merosot pada aset kerajaan di Putrajaya juga berpunca daripada amalan berkenaan.

      Dikatakan kelompok kartel terbabit membolot hampir semua projek penyelenggaraan bangunan kerajaan di situ.

      Laporan Audit Negara yang diumumkan pertengahan tahun ini turut menyerlahkan betapa sebuah kementerian memberikan kontrak kepada beberapa syarikat yang kesemuanya diuruskan oleh hanya sebuah firma setiausaha syarikat.

      Nama-nama besar yang menawarkan khidmat penyelenggaraan - termasuk anak syarikat Lembaga Tabung Haji - turut menggigit jari angkara helah kartel berkenaan.


      Jika syarikat besar pun berputih mata, apatah lagi syarikat bumiputera yang biasa-biasa.

      Dan jika masalah ini berterusan, kerajaan HARAPAN - yang cuba mewujudkan pentadbiran bersih menerusi penghapusan amalan rundingan terus, anugerah langsung serta pelaksanaan tender terbuka menyeluruh - pasti akan terus dipersalahkan.

      MEOR HISHAM ZULKIFLI ialah bekas wartawan.

      Delete
    3. Segala bentuk sampah diselerakkan yg langsung tak membawa manfaat malah memudaratkan.

      Delete
    4. Setuju benar dgn luahan sdra Mukallaf.....

      "Apabila Sang Takfir Hadi Awang mengkafirkan orang Melayu mukmin adakah itu merupakan dosa kah atawapun dosa best atawapun dosa mutlak. Lagipun adakah Awang itu akan masuk pintu syurga walaupun semua orang yang pangkal undi PAS berharapan pahala jikalau Awang terima sogokan RM93 juta dari Kleptokrat Kubra si Ahjibgor Mappadulung (atas nama memperjuangkan Isle dia gotu)...???"

      Delete
    5. PM HADI AWANG - SELISIH.....!!

      Bayangkan Hadi Awang diasak bertubi-tubi di BBC Hardtalk atau Oxford.

      Tentu gamat asyik dgn 'aisey meng',....
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir baeah simeng

      He he he

      Delete
    6. SYED SADDIQUE STUNS THE ENTIRE WORLD AT BBC Hardtalk 23/1/19......!!

      Kini terkenal seluruh dunia, dapat jolokan - "Bakal PM, genius, world class, young & most eligible bachelor".

      Walau diasak bertubi-tubi dgn soalan2 provokatif, Syed Saddique tetap tenang dgn senyuman menawan menjawab hingga membuat 'Hard Talk' jadi no sweat 'So Easy Talk'.

      Kebijaksanaan beliau memukau satu dunia hingga dianggap setaraf dgn Tun Dr. Mahathir, jika dibandingkan dgn Najib yg melenting-menggelupur sedikit masa lalu.

      Delete
    7. KJ pujaan Kejora pun tak dapat penghargaan sedemikian. Agaknya macam manalah gamatnya kalau si Jawa Pornorogol, Jahid Komidi, Hadi Awang & tak lupa jagoan tengek Pantatoon kena Hardtalk BBC.

      Kejora Kunyit yg sering memperlekeh Syed Saddique sebagai Menteri Sukaneka.,..!!

      He he he

      Delete
  7. Kalau dia mencuri, merompak dan melanun RM2.6 biliun (kata2 Tun Mahathir), mana dia MAMPU MEMAHAMI APA ITU KEBENARAN.

    Mungjkn dia akan sedar itu salah bila sudah berada di dalam pejara beberapa tahun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada 4 Februari 1977, Ketua Polis Negara, Tan Sri Haniff Omar, berkata lima daripada enam pemimpin politik ditahan di bawah ISA itu telah membuat pengakuan bahawa mereka terlibat dalam aktiviti-aktiviti membantu CUF, namun dua daripada mereka tidak mahu membuat pengakuan terbuka kerana mahu menjaga karier politik mereka.

      Mereka dituduh sebagai individu yang bertindak bagi kepentingan PKM di bawah pimpinan Chin Peng.

      Kit Siang yang ketika itu merupakan Ketua Pembangkang dan Setiausaha Agung DAP mendakwa kenyataan Ketua Polis Negara yang merujuk kepada ‘dua orang yang tidak mahu mengaku secara terbuka’ itu merujuk kepada Heng Kai, Ahli Parlimen DAP Batu Gajah dan Kok Kit, Penolong Bendahari DAP Pusat.

      Dapatkan banyak lagi pendedahan mengejutkan antaranya bagaimana Kit Siang membunuh karier Devan Nair, serta kata-kata nista ahli-ahli DAP ke atas orang Islam pada tahun 1969. Kumpulan think-thank AIDC yang menerbitkan buku tersebut menyatakan 99.9% isi kandungan buku tersebut adalah benar dan sahih antaranya dari sumber Cawangan Khas tahun 1969 serta pendedahan ahli-ahli DAP yang telah berpaling tadah.

      Kumpulan think-thank AIDC.


      : Ini sebenarnya bukan rahsia lagi....

      Delete
    2. Segala bentuk sampah diselerakkan yg langsung tak membawa manfaat malah memudaratkan.

      Delete
    3. Setuju benar dgn luahan sdra Mukallaf.....

      "Apabila Sang Takfir Hadi Awang mengkafirkan orang Melayu mukmin adakah itu merupakan dosa kah atawapun dosa best atawapun dosa mutlak. Lagipun adakah Awang itu akan masuk pintu syurga walaupun semua orang yang pangkal undi PAS berharapan pahala jikalau Awang terima sogokan RM93 juta dari Kleptokrat Kubra si Ahjibgor Mappadulung (atas nama memperjuangkan Isle dia gotu)...???"

      Delete
    4. PM HADI AWANG - SELISIH.....!!

      Bayangkan Hadi Awang diasak bertubi-tubi di BBC Hardtalk atau Oxford.

      Tentu gamat asyik dgn 'aisey meng',....
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir baeah simeng

      He he he

      Delete
    5. Othman Ahmad25 January 2019 at 18:16
      SYED SADDIQUE STUNS THE ENTIRE WORLD AT BBC Hardtalk 23/1/19......!!

      Kini terkenal seluruh dunia, dapat jolokan - "Bakal PM, genius, world class, young & most eligible bachelor".

      Walau diasak bertubi-tubi dgn soalan2 provokatif, Syed Saddique tetap tenang dgn senyuman menawan menjawab hingga membuat 'Hard Talk' jadi no sweat 'So Easy Talk'.

      Kebijaksanaan beliau memukau satu dunia hingga dianggap setaraf dgn Tun Dr. Mahathir, jika dibandingkan dgn Najib yg melenting-menggelupur sedikit masa lalu.

      Delete
    6. KJ pujaan Kejora pun tak dapat penghargaan sedemikian. Agaknya macam manalah gamatnya kalau si Jawa Pornorogol, Jahid Komidi, Hadi Awang & tak lupa jagoan tengek Pantatoon kena Hardtalk BBC.

      Kejora Kunyit yg sering memperlekeh Syed Saddique sebagai Menteri Sukaneka.,..!!

      He he he

      Delete
    7. Haniff omar pengerusi genting tu ke? Oooo

      Delete
  8. Dosa tu kesalahan mencuri dan rasuah saja ka.........

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH YANG JAHAT SEBENARNYA


      Saya fikir isunya skrg bukan lagi persoalan kemampuan negeri menguruskan royalti petroleum kerana negeri mencapai standard pengurusan kewangan seperti ditetapkan Jabatan Ketua Audit Negara, tetapi kemampuan pusat memastikan wang royalti petroleum milik negeri yg dibayar oleh Petronas dibayar kepada Negeri seperti kehendak Akta dan Perjanjian.

      Mekanisma Petronas bayar dahulu royalti kepada Persekutuan termasuk royalti milik negeri perlu diperbetulkan. Apatah lagi perjanjian 1975 adalah antara Petronas dengan Terengganu. Terengganu bukan pihak ketiga kepada perjanjian.

      Terengganu tak sepatutnya diperlakukan seolah olah seperti “sub kontraktor “ kepada Persekutuan dalam Akta dan Perjanjian Petroleum ini.

      Mengapa Petronas bayar dulu kepada Persekutuan apa yg jelas milik negeri diperuntukkan dalam perjanjian.

      Adakah Terengganu sebagai pihak kepada perjanjian pernah mengeluakan apa apa “payment instruction”/arahan pembayaran kepada Petronas agar apa yg menjadi milik Terengganu dibayar dulu kepada Persekutuan dan persekutuan lepas itu bayar kepada Terengganu?

      Tidakkah Persekutuan sendiri sudah menerima bahagian royalti milik persekutuan sendiri 5% dari pengeluaran petroleum dinegeri negeri berkenaan, mengapa menjadi tamak sehingga mahu ditahan juga 5% royalti yg menjadi milik negeri?

      Wang yg ditahan itu pula, untuk apa? Negeri perlukan hasil mahsul yg menjadi milik negeri untuk pengurusan pentadbiran, kebajikan rakyat dan pembangunan negeri.

      Adakah wang ditahan kerana kerajaan persekutuan mahu “guna dulu” wang milik negeri untuk tujuan lain? Tidakkah jika itu tujuannya perlulah kepada persetujuan negeri jika persekutuan mahu guna wang milik negeri? Wang yg berbillion, bermalam satu malam pun bukan sikit hasil faedah riba diperolehi di bank (overnight rate). Siapa yg ambil manfaat atas itu?

      Tidakkah keutuhan federalisme yg dilaungkan oleh kerajaan persekutuan seharusnya bertitik tolak atas saling menghormati antara Persekutuan dan Negeri Negeri yg membentuk Persekutuan ini? Tiada negeri negeri , tiadalah persekutuan. Tiadalah lautan bagi persekutuan tidak kira contiguous zone atau exclusive economic zone EEZ. Itu adalah asalnya milik negeri yg dijadikan hak persekutuan melalui penubuhan persekutuan.

      Saya fikir, jika perlu, bagi mengelakkan salah guna wang royalti milik negeri oleh persekutuan, Akta dan Perjanjian yg ada perlu diperbetulkan dengan meletakkan peruntukan jelas bahawa bayaran bayaran royalti petroleum oleh Petronas mesti dibayar ke akaun pemiliknya.

      Royalti Persekutuan dibayar ke Persekutuan, Royalti milik negeri mesti dibayar kepada negeri.

      Tidak harus lagi berlaku seolah olah negeri bagaikan sub kontraktor pula meminta bayaran dari kontraktor utama yg telah terima bayaran penuh dari pelanggan.

      HJ AHMAD AMZAD HASHIM
      Ahli Parlimen Kuala Terengganu

      Delete
    2. Segala bentuk sampah diselerakkan yg langsung tak membawa manfaat malah memudaratkan.

      Delete
    3. Setuju benar dgn luahan sdra Mukallaf.....

      "Apabila Sang Takfir Hadi Awang mengkafirkan orang Melayu mukmin adakah itu merupakan dosa kah atawapun dosa best atawapun dosa mutlak. Lagipun adakah Awang itu akan masuk pintu syurga walaupun semua orang yang pangkal undi PAS berharapan pahala jikalau Awang terima sogokan RM93 juta dari Kleptokrat Kubra si Ahjibgor Mappadulung (atas nama memperjuangkan Isle dia gotu)...???"

      Delete
    4. PM HADI AWANG - SELISIH.....!!

      Bayangkan Hadi Awang diasak bertubi-tubi di BBC Hardtalk atau Oxford.

      Tentu gamat asyik dgn 'aisey meng',....
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir baeah simeng

      He he he

      Delete
    5. SYED SADDIQUE STUNS THE ENTIRE WORLD AT BBC Hardtalk 23/1/19......!!

      Kini terkenal seluruh dunia, dapat jolokan - "Bakal PM, genius, world class, young & most eligible bachelor".

      Walau diasak bertubi-tubi dgn soalan2 provokatif, Syed Saddique tetap tenang dgn senyuman menawan menjawab hingga membuat 'Hard Talk' jadi no sweat 'So Easy Talk'.

      Kebijaksanaan beliau memukau satu dunia hingga dianggap setaraf dgn Tun Dr. Mahathir, jika dibandingkan dgn Najib yg melenting-menggelupur sedikit masa lalu.

      Delete
    6. KJ pujaan Kejora pun tak dapat penghargaan sedemikian. Agaknya macam manalah gamatnya kalau si Jawa Pornorogol, Jahid Komidi, Hadi Awang & tak lupa jagoan tengek Pantatoon kena Hardtalk BBC.

      Kejora Kunyit yg sering memperlekeh Syed Saddique sebagai Menteri Sukaneka.,..!!

      He he he

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. cikgu KEJORA sahabat seIslam ku...

    Benar sketsa cinta itu
    adalah luahan rasa di minda teragung
    Mekarnya cinta seolah tiada masa layu
    Layu dan putusnya cinta pastinya membawa lara!


    Terima kasih atas pujian mu terhadap bakal isteriku
    Yang pernah suatu masa dirinya pernah diminda teragung mu
    Seolah dirinya pasti dalam dakapan mu

    Namun, jangkauan mu tiba-tiba direntap takdir
    Dan kamu tewas di medan percintaan ini!

    Untuk yang terakhir ,
    Sudikan senikata lagu di bawah sebagai warkah lara
    Untuk sang bekas kekasihmu "MAS MERAH"

    Penulis lirik: Flybaits


    Di angin lalu kusampaikan kerinduan
    Wajahmu ku terbayang
    Bersama janjimu kubawa dalam mimpi
    Kubawa dalam mimpi

    Malam sunyi rasa sepi
    Ku duduk seorang diri
    Terbayang wajahmu di awangan

    Hidupku di perantauan
    Penuh dengan cubaan
    Namun kau tetap jadi pujaan

    Walau kucuba untuk melupakan dikau
    Namun ku tak berdaya
    Diriku selalu terkenangkan dirimu
    Oh sayang... oh sayangku

    Alangkah hancur hatiku
    Bila pulang dari rantau
    Terlihat kau bersama teman baru

    Bertahun lama berpisah
    Kiranya kau telah berubah
    Janjimu hanya tinggal kenangan

    Hatiku menangis dengan seribu pertanyaan
    Mengapa oh mengapa
    Dari jauh kulihat kau berlalu pergi
    Berbahagialah di sampingnya

    ReplyDelete
    Replies

    1. Putra Singgora = Anomouse = GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      MENULIS TAK IKUT TAJUK POS, MEREPEK DAN NEBGARUT, COBA SABOTAJ BLOG YANG PRO-PH INI.

      Delete
    2. Untuk pastikan UMNO terus mampus 22 lagi Mahathir kena pangkah



      Tun M adalah seorang politician yang cukup menarik dan intelligent. Tun M berbeza dengan kesemua Perdana Menteri sebelumnya yang sememangnya berdarah elit. Tun M hanyalah anak seorang guru besar di sebuah sekolah.

      Di samping itu, Tun M pernah menjadi insan buangan dalam partinya sendiri. Berbeza dengan Perdana Menteri sebelumnya malah selepasnya yang naik ke puncak parti melalui jalan yang agak selesa dan lancar.

      Namun, kecerdikan Tun M khususnya dalam bacaan serta percaturan politik memberi laluan untuk beliau naik menggantikan Tun Hussein Onn walaupun sebelumnya Tun M hanyalah berada di kedudukan Naib Presiden 3 Umno (kedudukan ke-5 dalam parti).

      Kecerdikan politik Tun M juga memberi ruang kepadanya untuk berada selama 22 tahun di kedudukan nombor 1 kerajaan. Sepanjang Tun M berada di kedudukan nombor 1 kerajaan serta parti, Tun M cukup berstrategik dalam mencatur orang-orang dibawahnya serta rakan dari parti lain, lantas mengukuhkan posisinya.

      Ramai antara kita yang bersetuju bahawa Tun M ini zalim, malah dikatakan kemuncak kezaliman khususnya terhadap Pas berlaku pada zamannya memegang tampuk kerajaan. Tetapi saya yakin pada masa sama ramai antara kita yang bersetuju bahawa Tun M agak berjaya dalam membawa pelbagai pembaharuan selaku Perdana Menteri.

      Jadi untuk memastikan BERSATU bangun dan menguasai PH, Mahathir tak ada pilihan lain melainkan membunuh UMNO. Cara nak bunuh UMNO ialah cari kelasalah pimpinan mereka. Pimpinan UMNO sama macam Mahathir penuh dengan penipuan, bolok harta dan sebagainya. Cari dan pangkah aje. UMNO akan nampak kotor Mahathir dan sebagaian PH terselamat serta nampak bersih.

      Kalau UMNO tak mampus, maka sudah tentu BERSATU akan mampus apabila Anwar makin berkuasa dalam PH dan tak lama lagi bukan sahaja Anwar singkirkan Mahathir malah dengan BERSATU sekali.

      Delete

    3. Raja Troll? Najib cuma cari simpati, kata Mahathir

      Aktifnya Najib Razak di media sosial dan kekerapan beliau bertemu rakyat mungkin menarik perhatian ramai sejak tidak lagi menjadi perdana menteri.

      Namun di mata Dr Mahathir Mohamad apa yang dilakukan Najib itu tidak lebih daripada cubaannya untuk meraih simpati selepas kalah pilihan raya serta didakwa di mahkamah.

      Kata Mahathir apa yang dilakukan oleh Najib itu supaya beliau kelihatan seperti dianiaya oleh kerajaan PH.

      "Tapi kita bagi kelonggaran kepada dia.

      "Dah beberapa bulan kena charged (di mahkamah, tapi dia) bebas macam itu, cerita macam-macam (untuk) nak cari sokongan," katanya.

      Justeru kata Mahathir orang ramai wajar menilai perbuatan bekas perdana menteri itu sebelum memberikan perhatian atau sokongan.

      "Fikir tengoklah orang jenis ini boleh percaya ke tidak? Dia curi duit, kita tak boleh bagi dia curi duit (lagi)," katanya kepada pemberita selepas menunaikan solat Jumaat di Masjid Felda Sungai Koyan 1, hari ini.

      Delete
    4. Segala bentuk sampah diselerakkan yg langsung tak membawa manfaat malah memudaratkan.

      Delete
    5. Setuju benar dgn luahan sdra Mukallaf.....

      "Apabila Sang Takfir Hadi Awang mengkafirkan orang Melayu mukmin adakah itu merupakan dosa kah atawapun dosa best atawapun dosa mutlak. Lagipun adakah Awang itu akan masuk pintu syurga walaupun semua orang yang pangkal undi PAS berharapan pahala jikalau Awang terima sogokan RM93 juta dari Kleptokrat Kubra si Ahjibgor Mappadulung (atas nama memperjuangkan Isle dia gotu)...???"

      Delete
    6. PM HADI AWANG - SELISIH.....!!

      Bayangkan Hadi Awang diasak bertubi-tubi di BBC Hardtalk atau Oxford.

      Tentu gamat asyik dgn 'aisey meng',....
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir baeah simeng

      He he he

      Delete
    7. SYED SADDIQUE STUNS THE ENTIRE WORLD AT BBC Hardtalk 23/1/19......!!

      Kini terkenal seluruh dunia, dapat jolokan - "Bakal PM, genius, world class, young & most eligible bachelor".

      Walau diasak bertubi-tubi dgn soalan2 provokatif, Syed Saddique tetap tenang dgn senyuman menawan menjawab hingga membuat 'Hard Talk' jadi no sweat 'So Easy Talk'.

      Kebijaksanaan beliau memukau satu dunia hingga dianggap setaraf dgn Tun Dr. Mahathir, jika dibandingkan dgn Najib yg melenting-menggelupur sedikit masa lalu.

      Delete
    8. KJ pujaan Kejora pun tak dapat penghargaan sedemikian. Agaknya macam manalah gamatnya kalau si Jawa Pornorogol, Jahid Komidi, Hadi Awang & tak lupa jagoan tengek Pantatoon kena Hardtalk BBC.

      Kejora Kunyit yg sering memperlekeh Syed Saddique sebagai Menteri Sukaneka.,..!!

      He he he

      Delete
  12. SYED SADDIQUE STUNS THE ENTIRE WORLD AT BBC Hardtalk 23/1/19......!!

    Kini terkenal seluruh dunia, dapat jolokan - "Bakal PM, genius, world class, young & most eligible bachelor".

    Walau diasak bertubi-tubi dgn soalan2 provokatif, Syed Saddique tetap tenang dgn senyuman menawan menjawab hingga membuat 'Hard Talk' jadi no sweat 'So Easy Talk'.

    Kebijaksanaan beliau memukau satu dunia hingga dianggap setaraf dgn Tun Dr. Mahathir, jika dibandingkan dgn Najib yg melenting-menggelupur sedikit masa lalu.
    --------------------------------------------------------------------

    ps:
    KJ pujaan Kejora pun tak dapat penghargaan sedemikian. Agaknya macam manalah gamatnya kalau si Jawa Pornorogol, Jahid Komidi, Hadi Awang & tak lupa jagoan tengek Pantatoon kena Hardtalk BBC.

    Kejora Kunyit yg sering memperlekeh Syed Saddique sebagai Menteri Sukaneka.,..!!

    He he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. Othaman, tiada khasiat dunia akhirat kamu jadi Mahacai atau Siddiqcai. Kesian orang seperti kamu ini. Bagai haiwan ternak dicucuk hidung - ikut tuannya ke sana ke mari walau dibawa ke tempat sembelihan. SS ini manusia liberal - apalah guna sanjung dan puja mereka yg terpesung jalan. Orang Munafiqun zaman Nabi saw juga sangat pandai debat dan tutur kata. Hingga firman Allah dlm Quran Surah Munafiqun ayat 4;
      "Dan apabila engkau melihat mereka, tubuh mereka mengagumkanmu. Dan jika mereka berkata, engkau mendengarkan tutur-katanya. Mereka seakan-akan kayu yang tersandar."
      Janganlah ikut jadi kayu tersandar ini....

      Delete
    2. Aku sokong Othman. Mr J mengarut, konon nya tahu apa "khasiat akhirat" sesiapa pun.

      Othman kata, ".. Tun Dr. Mahathir, jika dibandingkan dgn Najib yg melenting-menggelupur sedikit masa lalu."

      Najib cabut lari darin interbiu Al Jazeera. Seluruh dunia nampak dia angkat kaki sebelum interbiu selesai.

      Kerja troll ajer ler yang Najib boleh buat - live interbiu dia gigil lutut, tak lama, cabut lari.

      Kot bila masuk penjara nanti dia mahu jadi Raja Troll jugak lagi.

      Delete
    3. GMN, pelajarilah Islam. Jangan ikut nafsu dan angan angan. Peliharalah diri dari ditipu Setan dan penolongnya. Alasan 'saya jahil' tak diterima di akhirat.

      Delete
    4. J, kamu kata.....
      "siasatan kes forex ditutup polis sejurus PH menang. Sebagaimana kes rumah murah, terowong
      bawah laut, air Sabah dll. Lari di dunia hanya tambah beban akhirat. Kes forex 'hilang' diakui semua. Skandal kewangan terbesar negara. Namun Mahacai anggap 'kehilangan' begitu besar adalah okay. Tak perlu PM tanggungjawab. Begitu tertutupnya minda mereka akibat taksub buta. Kinipun negara makin teruk bawah PH namun penglihatan tetap buta. Sayang..

      Ini jawapan ku:
      Apa saja yg kamu merepek nihh, J....??
      Kalau Tun M ada rekod jenayah sepertimana kamu tohmahkan tuu, mana mungkin dunia luar begitu hormat dan beri pengitirafan tak putus-putus kpd beliau.

      Haa..ini yg terbaru.....

      IAACA launches Dr Mahathir Mohamad fund to support anti-graft officers
      22 JAN 2019 / 20:52 H.
      VIENNA: The International Association of Anti-Corruption Authorities (IAACA) today launched the Dr Mahathir Mohamad Fund to help anti-graft officers who face risks in the line of duty.
      The announcement was made by IAACA president Dr Ali Fetais Al-Marri during his opening address at the 10th IAACA Annual Conference and General Meeting at the Vienna International Centre here.
      Al- Marri, who is also Qatar Attorney General, said the fund carried the name of the Malaysian Prime Minister in recognition of Mahathir’s efforts in fighting graft.
      Al-Marri said Qatar had agreed to start up the fund with 1 million Qatar Riyal (RM1.14 million).

      Delete
    5. J.....

      Bukan calang2 Anugerah/Penghormatan yg Tun dapat.......'Tabung Dr Mahathir IAACA' Antarabangsa PBB Pembenterasan Korupsi/Rasuah Sedunia, fahammmmm takkk....,??

      Delete
    6. Penghormatan dari manusia je,.. manusia jugalah yang bertuhankan firaun...pengiktirafan dari manusia memang tak boleh pakai sebab manusia sentiasa buat silap

      Delete
  13. Aik baru 8 bulan jadi pembangkang dah merapu meraban ho ho ho .

    golongan tau dosa pahala ini tau nanti ada malaikat akan tulung mereka masa pilihanraya malaikat meyamar jadik manusia bagi undi parti mereka menang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pendedahan Mengejutkan: DAP Dibantu Komunis Sejak PRU 1969



      Sebuah buku baru bertajuk "DAP BAHAYA KEPADA MELAYU DAN ISLAM DI MALAYSIA" oleh kumpulan think-thank AIDC.

      Pendedahan mengejutkan bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas, Yuen Yuet Leng membayangkan bahawa Komunis telah membantu parti-parti pembangkang, termasuk DAP, untuk memenangi sebilangan besar kerusi pada PRU 1969.

      Yuet Leng berkata Komunis menyusup masuk ke dalam pembangkang sebelum pilihan raya, yang membantu mereka menembusi kawasan yang sebelum ini dipegang oleh Perikatan kerajaan.

      “Komunis itu telah menyusup masuk dalam banyak organisasi undang-undang, termasuk parti-parti politik, dan itulah yang membawa kepada pembangkang menang pada Pilihan Raya Umum 1969,” katanya dalam program “Cerita Tanah Airku” di Telekom Malaysia bersempena dengan Hari Malaysia.

      Beliau berkata, rusuhan kaum pada 13 Mei 1969 berpunca daripada provokasi oleh sesetengah masyarakat Cina yang menyambut kemenangan pembangkang dalam PRU itu dan disambut dengan ‘aksi berlebihan’ daripada masyarakat Melayu.

      “Beberapa samseng Cina menjerit dengan kata-kata penghinaan perkauman yang melampau dan ini menjadikan orang Melayu sangat marah.

      Saat sukar dalam masa 48 jam, dan pada akhir kejadian itu, lebih 200 orang terbunuh dan 43 ditembak oleh pihak polis,” katanya.

      Beliau berkata sentimen isu-isu perkauman yang ditiupkan parti politik hanya akan membawa kepada kemusnahan negara. “Ia memerlukan usaha tiga kaum utama untuk menamatkan rusuhan.

      Saya hanya mahu hantar satu mesej kepada generasi muda hentikan perkauman. Kita tidak mampu menyelamatkan negara ini tanpa menghilangkan perkauman,” katanya lagi.

      Menurut rekod, salah seorang pengasas DAP, Chan Kok Kit dan veteran parti, Chian Heng Kai telah ditahan ISA selama 57 bulan dari tahun 1976-1981 kerana didakwa terlibat dalam Communist United Front (CUF).

      Kok Kit adalah salah seorang jawatankuasa pro-tem DAP pada tahun 1966. Manakala, Heng Kai menyertai DAP pada tahun 1967, setahun selepas parti itu diluluskan ROS sebagai parti berdaftar.

      Kira-kira tujuh tahun selepas tragedi 13 Mei 1969, pada tahun 1976, Kok Kit dan Heng Kai telah ditahan ISA bersama lima tokoh lain yang diklasifikasikan sebagai CUF.

      Ketika ditahan ISA, Kok Kit merupakan Penolong Bendahari DAP Kebangsaan, manakala Heng Kai pula adalah Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan yang juga merupakan Ahli Parlimen DAP Batu Gajah serta ADUN Pasir Puteh.

      Kok Kit merupakan salah seorang Ahli Jawatankuasa CEC pertama DAP bagi sesi 1968/1969 bersama Dr Man Hin (Pengerusi) dan Kit Siang (Setiusaha Organisasi).

      Tidak seperti Dr Man Hin yang menang di Parlimen Seremban Timur dan DUN Rahang serta Kit Siang menang di Parlimen Bandar Melaka pada PRU 1969, namun Kok Kit tidak bertanding pada PRU itu.

      Kok Kit hanya bertanding pada PRU 1974 di DUN Bandar Kelang, namun tewas, tetapi dia tetap merupakan pemain utama parti di balik tabir.

      Delete

    2. "Belum apa-apa dah baju oren"

      Mahathir berada di Cameron Highlands untuk membantu calon PH, M Manogaran, yang cuba merampas kerusi parlimen berkenaan daripada BN.

      Proses pengundian akan berlangsung esok.

      Kata Mahathir kerajaan hari ini sebenarnya memberi pengecualian kepada Najib sehingga beliau tidak dipakaikan seragam oren seperti tahanan Suruhanjaya pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) lain.

      Untuk rekod, semasa hadir di mahkamah, Najib dibenarkan berpakaian kemas, lengkap dengan sut dan bertali leher.

      Sedangkan, kata Mahathir, semasa masih menjadi perdana menteri dulu Najib bertindak sebaliknya.

      "Dulu semasa dia jadi perdana menteri, belum charge (tuduh) apa-apa (dah kena) pakai baju oren.

      "Shafie Apdal belum charge (dituduh) apa-apa, kena pakai baju oren. Orang lain semua kena pakai, tapi kita bagi kelonggaran kepada dia (Najib)," katanya.

      Sebelum ini, beberapa tokoh berprofil tinggi yang didakwa atau dibawa ke mahkamah untuk mendapatkan perintah reman, dipakaian seragam lokap SPRM.

      Antaranya ialah bekas pengerusi Felda, Isa Samad dan Ketua Parti Warisan Sabah, Shafie Apdal.

      Terdahulu Mahathir ditanya media mengenai gelaran Raja Troll yang dikaitkan dengan Najib ekoran kekerapannya menyindir PH di media sosial.

      Delete
  14. Adey syiekh albodin boah korma

    Ajaran islam saja yg ada halal haram ke. Ajaran agama laen tak ado halal dan haram ke.

    Patot cina dap rame beperangai
    seropa haramjadah sebab depa rame-rame anakharam kejadah.

    Contoh cam madey takkan dia taktau halal dan haram kot.
    Umat mlayu depa usek umat bkn mlayu depa tak berani nak usek
    Mlayu kena ikot peraturan yg diatog oleh poak kapiag.
    Ada akai ke takdak akai..

    Kwah kwah koah koah kyah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kunyit...kunyit..

      Tebal betul kulit kau, yer.....!?

      Siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'......???

      Delete
    2. Siapa yang tak suka Cina dan DAP perlu maki hmun Pejajah Bretes sebab depa yang seliuh tangan pemimpin Melayu supaya setujukan hak kerakyatan kpd depa di masa Merdeka.

      Tapi sekarang masih ada lagi yang bermentaliti "ungrateful ingrates( double whammy), ultra kiasu, coolies pendatang itu. Tak hormat dan patuhi Perlembagaan negara, perlu disuruh hijrah ke negara lain yang mereka suka Perlembagaan nya.

      Delete
    3. Guan Eng jangan lupa pernah menangis minta bantuan pusat'
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 23 Okt 2018, 1:41 petang | Dikemaskini 23 Okt 2018, 6:22 petang

      A+ A-
      Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah mengingatkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng di saat beliau menangis meminta bantuan kerajaan persekutuan ketika mentadbir Pulau Pinang.

      "Pulau pinang pun sampai menangis dia telefon Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi (bekas timbalan perdana menteri), kita taklah sampai menangis minta bantuan daripada kerajaan pusat.

      "Dia sampai menangis, itu benda yang dia kena ingat. Asas yang paling penting adalah asas federalisme.

      "Semua negeri di Malaysia bergantung kepada peruntukan kerajaan persekutuan, tak ada negeri yang boleh berdiri sendiri termasuklah negeri Selangor yang kaya itu pun ada pinjaman dengan kerajaan persekutuan," jelasnya.

      Beliau merujuk tindakan Lim yang dilaporkan menelefon Zahid pada pukul tiga pagi bagi meminta bantuan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) ketika banjir besar melanda Pulau Pinang pada November 2017.

      Mohd Amar membalas kenyataan Lim - kini menteri kewangan - di Dewan Rakyat semalam bahawa kerajaan Kelantan tidak mampu membayar gaji kakitangannya tanpa bantuan Putrajaya.

      Lim berkata demikian ketika menjawab soalan Anggota Parlimen Kota Bharu Datuk Takiyuddin Hassan berkenaan pendirian kerajaan jika kerajaan negeri ingin meneruskan projek Rangkaian Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dengan inisiatif sendiri.

      Lim berkata pihaknya menunggu surat rasmi kerajaan negeri berhubung perkara itu, tetapi pada masa sama terfikir "bagaimana Kelantan boleh melaksanakannya apabila gaji (kakitangan awam di negeri itu) pun tak mampu bayar."

      Mohd Amar berkata kenyataan itu jelas berniat jahat dan timbul daripada sikap Lim yang anti terhadap negeri yang ditabdir PAS.

      "Dia ini kita nampak dia anti-Kelantan dan Terengganu sebab diperintah oleh PAS. Ada benda yang dia tak puas hati dengan kita. Boleh jadi dia anti-Islam atau Melayu, kita tak tahulah.

      Ini semua tak sepatutnya berlaku sebab rekod semua (peruntukan persekutuan kepada negeri) ada dengan Majlis Kewangan Negara. Tetapi bila dia sebut Kelantan saja secara spesifik ada niat jahat dalam dirinya," katanya yang juga naib presiden PAS.


      Beliau juga sekali lagi mengingatkan janji Pakatan Harapan berhubung pemberian royalti kepada negeri pengeluar minyak, termasuk Kelantan, yang kini belum selesai.

      "Royalti itu tidak kurang daripada RM700 juta setahun.

      "Kalau kerajaan pusat boleh bagi royalti mengikut perjanjian sebenar, maka tak berbangkitlah isu kerajaan negeri memerlukan bantuan pusat," katanya lagi.

      Delete

    4. KOMEN2 KPD BERITA

      Raja Troll? Najib cuma cari simpati, kata Mahathir

      Anatta Zen

      Peringatan yg baik dari tun ... najib ni sebenarnya penyangak. Bukan je penyangak, penyangak no 1 dunia. Berbilion duit disonglap. Masih belum dapat balik. Jangan lupa tu.

      Nik Abu Bakar Nik Mat

      Ali Jem

      Teguran kalau dari raja troll baik pembangkang la patut dengar dan ambil perhatian kerajaan takyah dgr cakap penyamun, kim salam jelah...

      Nor Aloya

      Yang pasti raja troll Najib badut ni akan jadi kambing hitam malam esok selepas Umno tewas 5-0...kita dah boleh agak akan ada serangan demi serangan dari pihak Umno sendiri menyalahkan Najib...mungkin KJ orang yg pertama hentam Najib bila Umno tewas...

      Delete
    5. Segala bentuk sampah diselerakkan yg langsung tak membawa manfaat malah memudaratkan.

      Delete
    6. Setuju benar dgn luahan sdra Mukallaf.....

      "Apabila Sang Takfir Hadi Awang mengkafirkan orang Melayu mukmin adakah itu merupakan dosa kah atawapun dosa best atawapun dosa mutlak. Lagipun adakah Awang itu akan masuk pintu syurga walaupun semua orang yang pangkal undi PAS berharapan pahala jikalau Awang terima sogokan RM93 juta dari Kleptokrat Kubra si Ahjibgor Mappadulung (atas nama memperjuangkan Isle dia gotu)...???"

      Delete
    7. Sedap sebar fitnah Othman. Takut jadi penyesalan di akhirat. Belumkah umur cukup lanjut untuk kita tumpu akhirat? Mengapa mereka yg dokong Islam dihina? Mengapa rejim liberal dan kafir jadi dokongan? Ibarat Pak Othman hanya haiwan yg bawa beban - beban yg dibawa tidak menguntungkannya sedikitpun. Hanya kerana ikuti kehendak tuannya. Fokus akhirat Othman. Tiada guna bawa beban mereka yg terpesung...

      Delete
    8. APPERRR, PM HADI AWANG - SELISIH.....!!

      Bayangkan Hadi Awang diasak bertubi-tubi di BBC Hardtalk atau Oxford.

      Tentu gamat asyik dgn 'aisey meng',....
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir baeah simeng

      He he he

      Delete
    9. SYED SADDIQUE STUNS THE ENTIRE WORLD AT BBC Hardtalk 23/1/19......!!

      Kini terkenal seluruh dunia, dapat jolokan - "Bakal PM, genius, world class, young & most eligible bachelor".

      Walau diasak bertubi-tubi dgn soalan2 provokatif, Syed Saddique tetap tenang dgn senyuman menawan menjawab hingga membuat 'Hard Talk' jadi no sweat 'So Easy Talk'.

      Kebijaksanaan beliau memukau satu dunia hingga dianggap setaraf dgn Tun Dr. Mahathir, jika dibandingkan dgn Najib yg melenting-menggelupur sedikit masa lalu.

      Delete
    10. KJ pujaan Kejora pun tak dapat penghargaan sedemikian. Agaknya macam manalah gamatnya kalau si Jawa Pornorogol, Jahid Komidi, Hadi Awang & tak lupa jagoan tengek Pantatoon kena Hardtalk BBC.

      Kejora Kunyit yg sering memperlekeh Syed Saddique sebagai Menteri Sukaneka.,..!!

      He he he

      Delete
    11. J, kau kata.....
      "Sedap sebar fitnah Othman. Takut jadi penyesalan di akhirat. Belumkah umur cukup lanjut untuk kita tumpu akhirat? Mengapa mereka yg dokong Islam dihina? Mengapa rejim liberal dan kafir jadi dokongan? Ibarat Pak Othman hanya haiwan yg bawa beban - beban yg dibawa tidak menguntungkannya sedikitpun. Hanya kerana ikuti kehendak tuannya. Fokus akhirat Othman. Tiada guna bawa beban mereka yg terpesung".
      -------------------------------------------------------------
      REAKSI BALASKU:
      Amboi mak, cantik betul bahasa kamu tuuu, yer...!!

      Aku tertanya-tanya - kamu bila nak cerdik & dewasa, yerr, apakah kamu masih main pondok-pondok, dan kamu tuntut ilmu di pondok mana tuuu.....???

      Aku bercakap berlapekkan fakta, nas, dalil & bukti. Contohnya.....

      Kalau Tun M ada rekod jenayah sepertimana kamu tohmahkan tuu, mana mungkin dunia luar begitu hormat dan beri pengitirafan tak putus-putus kpd beliau.

      Haa..ini yg terbaru.....

      IAACA launches Dr Mahathir Mohamad fund to support anti-graft officers
      22 JAN 2019 / 20:52 H.
      VIENNA: The International Association of Anti-Corruption Authorities (IAACA) today launched the Dr Mahathir Mohamad Fund to help anti-graft officers who face risks in the line of duty.
      The announcement was made by IAACA president Dr Ali Fetais Al-Marri during his opening address at the 10th IAACA Annual Conference and General Meeting at the Vienna International Centre here.
      Al- Marri, who is also Qatar Attorney General, said the fund carried the name of the Malaysian Prime Minister in recognition of Mahathir’s efforts in fighting graft.
      Al-Marri said Qatar had agreed to start up the fund with 1 million Qatar Riyal (RM1.14 million).

      Delete
    12. J.....

      Itu bukan calang2 Anugerah/Penghormatan yg Tun dapat.......'Tabung Dr Mahathir IAACA' Antarabangsa PBB Pembenterasan Korupsi/Rasuah Sedunia.

      Fahammmmm takkk....??

      Delete
    13. Othman, sebelum ini Tun digelar perompak oleh Mat Sabu. Sila youtube. DAP selalu tulis tentang korupsi Mahathir. Hatta WSJ yg saudara kini suka rujuk pun tulis tentang Mahathir 'hilangkan' RM 100 billion. Sila baca link kat bawah. Apakah yg nak dihairankan dengan anugerah? Ariel Sharon pembunuh ramai ramai Palestin di Shabra Shatilla pun dianugerah Nobel Peace Prize. Mereka yg dokong liberalisma dan kekufuran sentiasa dihargai oleh puak kafir dan liberal. Apalah Othman dapat dengan bermati-matian jadi Mahacai dan menafikan segala penyelewengannya.
      https://archive.lowyinstitute.org/the-interpreter/what-mahathir-has-done-malaysia

      Delete
  15. Agaknya dalam dunia ni...cuma ahli pas sahaja yg akan masyuk syurga akhirnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecat Waytha Moorthy, tangkap perusuh pelampau agama dan kaum di kuil USJ 25



      Hujan lebat pagi ini dilihat pastinya menyejukkan suasana panas sekitar kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Putra Heights di Subang Jaya.

      Sudah berlaku dua siri rusuhan di laluan yang sibuk di Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) dengan pengguna mahu ke Shah Alam itu.

      Suasana di kuil yang tapaknya sudah menjadi milik syarikat pemaju, One City itu malam tadi sudah semakin melampau.

      Para demonstran sudah sampai tahap membuat sekatan jalan dan mengganggu pengguna jalan raya. Tindakan itu jelas menganggu ketenteraman awam.

      Isu perpindahan kuil dan politik pengurusan kuil dengan kemunculan dua kumpulan berbeza semakin beralih kepada isu perkauman dan agama.

      Pemaju One City yang mahu tapak kuil mereka dan duit pampasan jutaan ringgit juga sudah diperoleh salah satu pihak yang mengaku pengurusan kuil itu, pihak berkuasa dan orang awam pula jadi mangsa.

      Mereka antara 2,000 orang yang berkumpul di situ lewat malam tadi ada yang sudah berani menyerang dan membaling objek ke arah lori bomba! Kenapa sampai tahap begitu? Sebab, anggota itu Melayu?

      Kumpulan perusuh itu juga selamba menahan tujuh trak Unit Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) yang tiba di hadapan kuil itu jam 10.30 malam tadi.

      Akibatnya, trak FRU itu sejam terkandas ditahan kumpulan beraksi ganas itu. Dilaporkan juga, sebuah kereta Perodua Kembara milik orang awam yang lalu di hadapan kuil kira-kira jam 9 malam tadi ditahan dan dipecahkan.

      Perusuh juga cuba menghalang petugas media yang berada di lokasi daripada membuat rakaman - satu aksi yang jarang berlaku hatta ketika kerajaan BN memerintah dulu.

      Seorang wanita Melayu juga memberitahu, keretanya ditumbuk dan cermin kereta pecah ketika terperangkap dalam kerumuman perusuh itu.

      Wanita itu juga beritahu sebuah kereta juga dibakar dengan letupan kuat! Perusuh pelampau Hindu sudah makin keterlaluan!

      Semalam, sudahlah 18 kenderaan dibakar dan sebuah MPV polis dibaling batu! Sampai bila kerajaan PH harus berlembut dengan golongan pelampau dan membiarkan aksi ganas itu berlarutan?!

      Arahan polis supaya mereka bersurai juga tidak dipedulikan sehingga memaksa polis mengadakan kawalan selama 24 jam di kawasan itu.

      Delete
    2. Segala bentuk sampah diselerakkan yg langsung tak membawa manfaat malah memudaratkan.

      Delete

    3. KOMEN2 KPD BERITA
      Raja Troll? Najib cuma cari simpati, kata Mahathir

      Ross M. RosHm

      Tahun 2017 Najib dah kerah sprm soal siasat Tun suami isteri berjam jam tentang semua tuduhan yg u tulis tu..tapi satu bukti pun tak dapat untuk kaitkan tun dengan semua kes tu. Bukan macam kes adib sudah terang itu kaum u belasah tapi u punya sami still cakap dia kena langgar siap press conference lagi.

      Nick Albatata Mymoon
      Tak nampak pulak masa RCI FOREX, TunM sampai masuk Lokup. Semua berakhir tanpa apa-apa pendakwaan walau sejarah dikatakan wang negara PALING KURANG HILANG 32B akibat JUDI FOREX E
      DERIVATIF oleh Bank Negara yang PM adalah Tun dan MOF adalah DS ANWAR.

      Najib TAK CUKUP ZALIM kah masa tu? Atau Najib mula sebok dengan slogan AH GIB GOR dan mula belajar TROLL FB dan Media Sosial?

      Wang Jaminan hingga RM6J dengan tuduhan SUB BERDERET tu tak zalim kah? Sita akaun Najib tanpa sebab atas alasan siasatan termasuk AKAUN ANAK NAJIB HINGGA GAGAL TAMPUNG KOS RAWATAN CUCU tu tak zalim kah?

      Saidon Din

      Biarkan najib meroyan skrg.lepas ni dia akn membisu di sg buluh

      Amutalingam Barkeylow

      Habis lah mahu kalah En Ramli ku.

      Delete
    4. Setuju benar dgn luahan sdra Mukallaf.....

      "Apabila Sang Takfir Hadi Awang mengkafirkan orang Melayu mukmin adakah itu merupakan dosa kah atawapun dosa best atawapun dosa mutlak. Lagipun adakah Awang itu akan masuk pintu syurga walaupun semua orang yang pangkal undi PAS berharapan pahala jikalau Awang terima sogokan RM93 juta dari Kleptokrat Kubra si Ahjibgor Mappadulung (atas nama memperjuangkan Isle dia gotu)...???"

      Delete
    5. Pas Pis Pus masih dalam kesipuan ekoran Salah Nasihat dan Pembohongan hingga mantan YDPA letak jawatan.

      Mentabir negeri pun dah kelam kabut asyik mundur, ada ati pulak nak tadbir seluruh negara - akal letak kat lutut ker lebai2 jenggot keciput nihh....??

      Delete
    6. PM HADI AWANG......??

      Bayangkan Hadi Awang diasak bertubi-tubi di BBC Hardtalk atau Oxford.

      Tentu gamat asyik dgn 'aisey meng',....
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir baeah simeng

      Delete
    7. GMN, siasatan kes forex ditutup polis sejurus PH menang. Sebagaimana kes rumah murah, terowong bawah laut, air Sabah dll. Lari di dunia hanya tambah beban akhirat. Kes forex 'hilang' diakui semua. Skandal kewangan terbesar negara. Namun Mahacai anggap 'kehilangan' begitu besar adalah okay. Tak perlu PM tanggungjawab. Begitu tertutupnya minda mereka akibat taksub buta. Kinipun negara makin teruk bawah PH namun penglihatan tetap buta. Sayang....

      Delete
    8. Apa saja yg kamu merepek nihh, J....??

      Kalau Tun M ada rekod jenayah sepertimana kamu tohmahkan tuu, mana mungkin dunia luar begitu hormat dan beri pengitirafan tak putus-putus kpd beliau.

      Haa..ini yg terbaru.....

      IAACA launches Dr Mahathir Mohamad fund to support anti-graft officers
      22 JAN 2019 / 20:52 H.

      VIENNA: The International Association of Anti-Corruption Authorities (IAACA) today launched the Dr Mahathir Mohamad Fund to help anti-graft officers who face risks in the line of duty.

      The announcement was made by IAACA president Dr Ali Fetais Al-Marri during his opening address at the 10th IAACA Annual Conference and General Meeting at the Vienna International Centre here.

      Al- Marri, who is also Qatar Attorney General, said the fund carried the name of the Malaysian Prime Minister in recognition of Mahathir’s efforts in fighting graft.

      Al-Marri said Qatar had agreed to start up the fund with 1 million Qatar Riyal (RM1.14 million).
      ---------------------------------------------------------------

      Bukan calang2 Anugerah/Penghormatan yg Tun dapat.......'Tabung Dr Mahathir IAACA' Antarabangsa PBB Pembenterasan Korupsi/Rasuah Sedunia, fahammmmm takkk....,??

      Delete

  16. 'Buat apa undi BN, pemimpin mereka pun keluar parti'

    PRK CAMERON | Presiden dan timbalan presiden Umno sendiri bertemunya untuk bekerjasama, kata Mahathir.

    Betui, betui, betui.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SYED SADDIQUE STUNS THE ENTIRE WORLD AT BBC Hardtalk 23/1/19......!!

      Kini terkenal seluruh dunia, dapat jolokan - "Bakal PM, genius, world class, young & most eligible bachelor".

      Walau diasak bertubi-tubi dgn soalan2 provokatif, Syed Saddique tetap tenang dgn senyuman menawan menjawab hingga membuat 'Hard Talk' jadi no sweat 'So Easy Talk'.

      Kebijaksanaan beliau memukau satu dunia hingga dianggap setaraf dgn Tun Dr. Mahathir, jika dibandingkan dgn Najib yg melenting-menggelupur sedikit masa lalu.

      Delete
    2. KJ pujaan Kejora pun tak dapat penghargaan sedemikian. Agaknya macam manalah gamatnya kalau si Jawa Pornorogol, Jahid Komidi, Hadi Awang & tak lupa jagoan tengek Pantatoon kena Hardtalk BBC.

      Kejora Kunyit yg sering memperlekeh Syed Saddique sebagai Menteri Sukaneka.,..!!

      He he he

      Delete

  17. KOMEN2 KPD BERITA
    'Buat apa undi BN, pemimpin mereka pun keluar parti,' kata Tun M

    Ghazali Awang

    Kempeng penutup dari Tun yg begitu padat dan kemas sudah tak ada hujah dan peluang parti lawan hendak membalasnya....syabasss Tun ...tokoh negarawan Malaysia yg semakin naik darjatnya dari pandangan dunia antarabangsa.

    Kalindahow

    itu dia tun m last minute kempen dapat rumus dan respon hujuh2 kempen bn umno/pas.

    Tapi dia pakar kempen, tak dengar apa BN kata pun dia cakap ajer boleh bawak banyak undi.

    Betul kata dia, buat apa nak undi BN, pemimpin depa pun dah cabut lari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun juga ditimpa "malang" bila ada seorang penyokong yg sebodoh dia ni!

      Delete
    2. Dari kau ashik menjilat najib!
      seeloknya kau jilat juboq ayam,
      mana tahu, tengah-tengah kau jilat!
      ayam tu betelor!
      Bolehlah kau jilat sambil telan teloq..

      kahhhh kahhhhh kahhhhhhhh kahhhhhhhhhhhhh

      Delete
    3. Kunyit...kunyit..

      Tebal betul kulit kau, yer.....!?

      Siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete

  18. Ini untuk pengundi2 PRK Cameron Highlands:

    Orang Umno - bekas Menteri nya sendiri - pun hentam Najib lagi -

    KJ: Troll takkan buat orang lupa Najib ada kes mahkamah

    PRK CAMERON | Ditanya mengenai gelaran "bossku" yang disandarkan pada bekas PM itu, Khairy ada pendapat sebaliknya.

    Orang ramai masih tidak akan lupa apa yang berlaku di sekeliling Najib, kata KJ.

    "Orang ramai takkan lupa pada kes-kes mahkamahnya," kata nya.

    Tanda PH akan menang tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang bodoh macam GMN ini juga bakal bawa
      mudarat kepada PH.Kalau GMN ni ahli BERSATU,
      eloknya dia diterajang keluar!

      hi....hi...

      Delete
    2. Kunyit...kunyit..

      Tebal betul kulit kau, yer.....!?

      Siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

  20. LAPORAN LANJUT BERITA BEKAS MENTERI NAJIB HENTAM DIA -
    KJ: Troll takkan buat orang lupa Najib ada kes mahkamah

    PRK CAMERON | Kalau orang ramai teruja dengan gimik dan sindiran berterusan Najib ke atas PH, salah seorang bekas menterinya pula kelihatan tidak terkesan dengan aksi tersebut.

    Bekas menteri belia dan sukan Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata, dia tidak mahu mengambil kisah apa yang dilakukan bekas perdana menteri tersebut.

    Ketika tetap bersikap terbuka dengan kehadiran Najib di Cameron Highlands, Khairy juga konsisten dengan sikapnya terhadap anggota parlimen Pekan itu.

    "Biar dia buat apa yang dia mahu selagi ia membantu kempen BN," kata Khairy ketika ditemui dalam siri kempennya di Jelai, hari ini.

    Namun bagi Khairy selain sindiran dan jenaka berkenaan, orang ramai masih tidak akan lupa apa yang berlaku di sekeliling Najib.

    "Orang ramai takkan lupa pada kes-kes mahkamahnya," kata Khairy.

    Terdahulu bekas ketua pemuda Umno itu ditanya sama ada kemunculan Najib dengan pendekatan baru sekarang akan membuat orang ramai terlupa kepada skandal 1MDB yang dikaitkan padanya.

    Untuk rekod Najib yang semakin aktif di media sosial sejak akhir-akhir ini mengumumkan beliau sudah digelar sebagai Raja Troll.


    Kenyataan itu dibuat Najib semasa menghadiri kempen BN di Jelai, Pahang. Jelai ialah salah satu kawasan dewan undangan negeri yang berada dalam parlimen Cameron Highlands.

    Turut dipopularkan Najib ialah ungkapan pikak "malu apa bossku"

    Sementara itu apabila ditanya apakah Khairy akan turut memanggil Najib dengan gelaran "bossku" yang nampaknya dibanggakan itu, beliau menjawab ringkas: "Dia bukan presiden saya dah."

    SUDAH TERUK DAH PEMIMPIN2 UMNO NIH. BAK KATA TUN MAHATHIR, BAKPA NAK UNDI BN MCM TUH.

    ReplyDelete

  21. KOMEN2 KPD BERITA
    Troll takkan buat orang lupa Najib ada kes mahkamah - KJ, yg kata "bossku" King of Troll bukan boss dia

    Chris Lim

    Biar le Pekan syiok sendiri PRK ni. Kalau menang, x bermakna dia akan TERLEPAS tuduhan mahkahmah. Kalau kalah, DumngokPasumo akan ambik alasan Bijan dtg kempen KALAH PRU.

    Last Sunday Night

    GEMPAR!!! Najib Razak Buka Rahsia Tentang 1MDB Yang Sebenar
    https://sosmahal9.blogspot.com/.../gempar-najib-razak...

    Nor Aloya

    Kalau BN kalah PRK esok...KJ lah orang yg mula2 sekali hentam Najib

    Anatta Zen

    Dia bukan presiden saya dah. Orang tak lupa kes2 mahkamah dia.


    Ali Jem

    Belum d bicarakan pon rakyat dah tendang Najib dah sebab dah terbukti bersalah sebab terang2 dia tak menyaman wsj semasa dia berkuasa ckp je selasa nak sman sampai dah nak masuk mahkamah dengan berpuluh tuduhan...memang kalau satu dua tu bolehla sikit d buktikan x tahu menahu tapi kalau dah tigapuluh lebih pendakwaan tu mmg betul2 najib ni raja lah....

    Sofi Soleh

    kalau ditakdirkan terbukti bersalah di mahkamah pasti akan ada golongan yg taksub ni akan kata ini semua konspirasi politik pulak. Depa akan pusing jugak ... alahai depa yang menjilat Najib.

    ReplyDelete

  22. KOMEN2 KPD BERITA
    Troll takkan buat orang lupa Najib ada kes mahkamah - KJ, yg kata "bossku" King of Troll bukan boss dia

    Azizan Abdul Shukor

    KJ: Troll takkan buat orang lupa Najib ada kes mahkamah

    dia gelar diri dia raja troll..lim cakap jika di tilik maksud dalam bahasa ingeris troll tu bukan baik untuk seseorang guna..

    jika di terjemah serupa orang paling pelak suka troll ..

    tapi apa yang di troll semua tak masuk bok ..main redah saja..

    malu apa bossku ..yaa lah nak malu apa bini beli rantai seutas pun 16 juta satu

    dalam rumah simpan harata dari sumber haram 1.8 bilion nilai..raja kelepek lah kalu banyak mcm gunung ..malu apa boss ku..malu apa perkataan troll..pelag

    dalam umno pun sudah anggap najib kain buruk

    Najib dengan gelaran "bossku" yang nampaknya dibanggakan itu, beliau menjawab ringkas: "Dia bukan presiden saya dah." khairy

    Wan Mus

    Najib Perompak bantuan rakyat, brim, th,felda,nelayan, pekebun banyak dapat rezeki....projek lrt,mrt,ecrl,hsr semua jalan...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...