Thursday 31 January 2019

PEGUAM NEGARA CETUS KRISIS PERLEMBAGAAN TERBARU?


1.  Pada 24.01.2019, KOSMO! ONLINE bertajuk "Tubuh tribunal siasat tuduhan serius membabit ahli SPR" telah melaporkan :


"Satu tribunal ditubuhkan bagi menyiasat tuduhan serius membabitkan enam Ahli Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung peranan mereka dalam persiapan dan pelaksanaan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) ketika sebelum dan hari pengundian pada 9 Mei 2018.",


"Peguam Negara, Tommy Thomas berkata, tribunal itu dianggotai lima hakim bersara yang pernah memegang jawatan sebagai hakim Mahkamah Persekutuan dan mereka dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong menurut Perkara 114(3), 125(3) dan 125(4) Perlembagaan Persekutuan.",


"Katanya, mereka terdiri daripada Tan Sri Amar Steve Shim Lip Kiong selaku Pengerusi dan dianggotai oleh Tan Sri Zaleha Zahari, Tan Sri Suriyadi Halim Omar, Tan Sri Jeffrey Tan Kok Wha dan Datuk Dr. Prasad Sandosham Abraham.", dan


"Tribunal akan bersidang di Mahkamah Klang pada pukul 10 pagi, 28 Januari ini untuk menimbang teliti hal perkara berhubung mandat daripada Yang di-Pertuan Agong berkenaan dengan enam anggota SPR iaitu bekas Timbalan Pengerusi SPR; Tan Sri Othman Mahmood, Datuk Md. Yusop Mansor, Datuk Abdul Aziz Khalidin, Datuk Sulaiman Narawi, Datuk K. Bala Singam dan Datuk Leo Chong Cheong."


(Link Laporan : http://www.kosmo.com.my/terkini/tubuh-tribunal-siasat-tuduhan-serius-membabit-ahli-spr-1.828689)


2. Namun, pada hari pertama persidangan TRIBUNAL berkenaan pada 28.01.2019, Rakyat Malaysia telah dikejutkan dengan Laporan MALAYSIAKINI bertajuk " ‘Tribunal siasat dakwaan salah laku enam ahli SPR hanya akademik’ " yang melaporkan :


"Tribunal khas untuk menyingkirkan enam bekas anggota Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjadi keliru selepas seorang peguam yang dilantik oleh Jabatan Peguam Negara berkata tindakan itu adalah perkara akademik memandangkan semua mereka telah meletak jawatan.",


"Pada hari pertama pendengaran itu, peguam M Puravelan yang mewakili Badan Peguam Malaysia memberitahu panel lima anggota berkenaan bahawa tujuan ditubuhkan tribunal itu telah diambilalih oleh perletakan jawatan enam anggota SPR itu yang berkuat kuasa pada 1 Januari lalu.", dan


" “Dari segi perkembangan, sebagai pegawai di mahkamah ini, kita bertanggungjawab untuk memberitahu bahawa, itulah kedudukan perundangan Undang-undang Malaysia dan Undang-undang Am,” katanya pada permulaan tribunal itu, yang bersidang hari ini."


(Link Laporan : https://www.malaysiakini.com/news/462039)


3. Apa yang lebih mengejutkan lagi adalah Kenyataan Peguam Negara TOMMY THOMAS seperti dalam Laporan MALAYSIAKINI 30.01.2019 bertajuk "AG jelaskan mengapa tribunal bukan sekadar akademik" yang melaporkan :


"Peguam Negara, Tommy Thomas hari ini tampil mempertahankan isu penubuhan tribunal bagi menyiasat enam bekas anggota Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang menurut sesetengah pihak hanya bersifat akademik.",


"Ini termasuk kenyataan oleh pengerusi tribunal itu sendiri, Steve Shim Lip Kiong yang mempersoalkan penubuhan itu memandangkan semua enam anggota SPR berkenaan telah meletak jawatan pada 1 Januari lalu.",


"Menerusi satu kenyataan media, Thomas menjelaskan semua mereka tidak kebal daripada penelitian dan siasatan tribunal semata-mata kerana mereka telah meletakkan jawatan.",


"Pertuduhan-pertuduhan (salah laku) ini amat serius, dan sekiranya dibuktikan, akan menunjukkan kesalahan diri anggota-anggota SPR dalam cara pengelolaan PRU-14.", 


"Tempoh yang relevan yang ditugaskan untuk siasatan Tribunal ialah pada hari mengundi (9 Mei 2018)",.


"Anggota-anggota ini masih memegang jawatan dalam SPR pada masa tersebut, dan tindakan mereka pada masa itulah yang disiasat," katanya sambil menjelaskan  tribunal itu mempunyai dua mandat yang berasingan", dan


"Tommy berkata jika tribunal berpuas hati sebegitu, maka mereka perlu membuat syor kepada Yang di-Pertuan Agong tentang tindakan yang boleh diambil, termasuk memecat anggota SPR berkenaan."


(Laporan lengkap MALAYSIAKINI 30.01.2019 di Ruang Bawah)


4. Malangnya, rentetan peristiwa dan latarbelakang penubuhan dan prosiding TRIBUNAL itu, seperti yang dirumuskan di Perenggan 1 hingga 3 di atas, telah pada dasarnya menimbulkan satu lagi KRISIS KEPERLEMBAGAAN yang sepatutnya menjadi tanggungjawab kesemua pihak untuk dielakkan dan dihindarkan dalam era "MALAYSIA BARU " ini. Namun, apa yang lebih mengejutkan adalah ianya telah diakibatkan dan tercetus dari Pejabat Peguam Negara TOMMY THOMAS sendiri, sedangkan antara tanggungjawab utamanya adalah sebagai PENASIHAT UNDANG-UNDANG Kerajaan !!


5. Persoalan PERLEMBAGAAN terpenting ?? !! :


" Adakah PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN, membenarkan penubuhan TRIBUNAL di bawah PERKARA 114(3) yang perlu dibaca bersesama PERKARA 125(3), terhadap anggota Suruhanya Pilihan Raya (SPR) setelah mereka sudahpun MELETAK JAWATAN dan peletakan jawatan DITERIMA ataupun TIDAK DIBANTAH pada atau sebelum tarikh efektifnya, iaitu 01.01.2019 ?? !! "


6. Pembacaan satu (1) frasa yang menjadi kata kunci kepada Persoalan di atas adalah perkataan " If the Prime Minister, ... represents to the Yang di-Pertuan Agong that a judge of the Federal Court (digantikan dengan 'a member of the Election Commission' menurut Perkara 114(3)) OUGHT TO BE REMOVED ... ", yang wujud di PEKARA 125(3) PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN, yang dengan jelas memberi JAWABAN bahawa seseorang anggota SURUHANJAYA PILIHAN RAYA (SPR) yang ingin dilucutkan jawatan semestinyalah masih dalam jawatan pada masa penubuhan TRIBUNAL berkenaan !!


7. Walhal, bukankah peguam yang dilantik oleh TOMMY THOMAS untuk mewakili Pejabat Peguam Negara, iaitu  M Puravelan sendiri telah mengakui di hadapan TRIBUNAL berkenaan pada hari pertama prosiding bahawa tugasan TRIBUNAL itu sudah menjadi isu akademik sahaja, disebabkan peletakan jawatan kesemua anggota SURUHANJAYA PILIHAN RAYA (SPR) itu telahpun berkuatkuasa pada 01.01.2019, iaitu sebelum penubuhan rasmi TRIBUNAL itu ??!!


8. Bagaimanakah Peguam lantikan TOMMY THOMAS sendiri mempunyai pendapat yang bercanggah dengan pendapat TOMMY THOMAS akan kerelevenan TRIBUNAL ini untuk diteruskan ??!! Percanggahan yang memalukan seperti ini yang melibatkan isu berkaitan PERLEMBAGAAN, TIDAK BOLEH dibenarkan berlaku sama sekali !!


9. Secara alternatif, sekiranyalah  Peguam Negara TOMMY THOMAS sememangnya telah berhasrat untuk adakan TRIBUNAL berkaitan alegasi salahlaku yang ditampilkan terhadap kesemua anggota SURUHANJAYA PILIHAN RAYA (SPR) berkenaan, maka kenapakah Peguam Negara TOMMY THOMAS tidak menasihati Kerajaan (Perdana Menteri) untuk menasihati KeBawah Duli Yang Maha Mulia YDPA supaya surat-surat peletakan jawatan kesemua anggota SURUHANJAYA PILIHAN RAYA (SPR) berkenaan pada ketika itu, samada :


(a) TIDAK DITERIMA sama sekali sehingga penubuhan dan keputusan TRIBUNAL berkenaan ??!!, ataupun


(b) DITERIMA bersyaratkan kepada keputusan TRIBUNAL berkenaan ??!!;


10. Walhal kesahihan pendapat peguam lantikan Pejabat Peguam Negara, iaitu  M Puravelan bukan sahaja disokong oleh peruntukan PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN (seperti yang dinyatakan di Perenggan 6 di atas), malah peletakan jawatan kesemua anggota SURUHANJAYA PILIHAN RAYA (SPR) berkenaan, tidak langsung menutup jalan PERLEMBAGAAN dan PERUNDANGAN sebenar untuk TOMMY THOMAS teruskan dengan hasrat beliau untuk meneliti dan mengambil tindakan berkaitan kesemua alegasi terhadap anggota-anggota SURUHANJAYA PILIHAN RAYA (SPR) berkenaan, melalui nasihat yang wajar kepada Kerajaan (Perdana Menteri) untuk menasihati KeBawah Duli Yang Maha Mulia YDPA untuk menubuhkan satu SURUHANJAYA SIASATAN DIRAJA (RCI) dengan terma-terma rujukan alegasi berkaitan, supaya SURUHANJAYA SIASATAN DIRAJA (RCI) dapat membuat rekomendasi yang sewajarnya berhubung tindakan lanjut yang perlu diambil di sisi  PERLEMBAGAAN dan PERUNDANGAN  terhadap anggota-anggota SURUHANJAYA PILIHAN RAYA (SPR) berkenaan, sekiranya alegasi salahlaku tersebut adalah terbukti kelak !!


11. Perlu juga dinyatakan bahawa tindakan TOMMY THOMAS dalam mengeluarkan Kenyataan yang bertentangan dengan Hujah peguam yang dilantik oleh TOMMY THOMAS sendiri, untuk mewakili Pejabat Peguam Negara, iaitu  M Puravelan semasa prosiding hari pertama di hadapan TRIBUNAL berkenaan, yang kini sebenarnya telah ditangguhkan untuk KEPUTUSAN isu yang sama, adalah tidak mmematuhi tatasusila dan peradaban mana-mana pihak yang terlibat dalam prosiding berbentuk KEHAKIMAN yang menanti KEPUTUSAN, kerana boleh berbentuk "salah campur dalam urusan keadilan" ("interference with the course of justice"), dan boleh dalam budibicara mutlak pihak berkenaan dianggap secara lanjut sebagai penghinaan terhadap TRIBUNAL berkenaan  !!


12. Walau apa sekalipun, ianya kini adalah KEWAJIBAN diri TOMMY THOMAS mengambil segala langkah yang perlu di sisi PERLEMBAGAAN dan PERUNDANGAN untuk memperbetulkan segala kesalahan dan kekhilafan yang memalukan dan menjengkelkan ini, dan seterusnya untuk MEMINTA MAAF kepada Perdana Menteri Malaysia dan Kerajaan Malaysia di atas pelaksanaan tugas berhubung isu TRIBUNAL ini, yang sememangnya amat memalukan dan menjengkelkan ini!!


Haniff Khatri Abdulla

Peguam.

52 comments:


  1. Bekas Ketua Hakim yang mengeluarkan pendapat yang terhadap YDP Agong dll tak lama dulu tidak di lantik ke Tribunal itu.

    M'kini kata " Bekas Ketua Hakim Negara, Abdul Hamid Mohamad mendakwa Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V melakukan beberapa kesilapan semasa menduduki takhta, termasuk berhubung pengampunan ke atas Presiden PKR, Anwar Ibrahim."

    ReplyDelete
  2. Sesiapa yang tak puas hati di atas hal PH lantik bukan Melayu / Muslim sebagai Peguam Negara perlu blame Najib dan Umno.

    Najib curi duit rakyat RM2.6 bilioon di 1MDB, rasuahkan sebahagian nya kpd ketua2 bahagian Umno, beri berbagai kemudahan kpd syarikat2 China Kominis sehingga menjejaskaskan kedaulatan negara ini, mcm2 lagi pemerintahan nya yang tak betul -

    sehingga Tun Mahathir perlu gunakan segala pihak pembangkang menggulingkan Najib dan Umno/Bn di Pru14.

    Bila sudah menang, kena lah beri laluan kpd kehendak2 parti pembangkang lain seperti DAP.

    Perkara itu semua - termasuk lantikan Thomas sebagai Peguam Negara - tidak akan berlaku jika Najib dan Umno/Bn tidak menjahanamkan kepentingan negara di masa pemerintahan nya yang lalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alli jaga bodoh bahlol sial anak haram. Mahkamah belum memutuskan Najib bersalah atau tidak. Kalau Najib dah jahanamkan ekonomi negara, dah lama kau tu mampus. Ekonomi negara sekarang lagi teruk drp zaman Najib. Tak payahlah nak spin alih tiang gol tuduh kerajaan dulu teruk. Yg sekarang lagi teruk.
      Kes kapal selam Scorpene bila nak siasat?
      Ali jaga kandang babi tolong jawab.

      Delete
    2. Alli jaeger ni macam tak sekolah pulak lah. Bodohnya jika dikaitkan pelantikan Thomas and friends ni akibat dari DS Najib dan BN ni menjahanamkan negara...ini lah mentaliti 3rd class...semua yang berlaku dalam negara ni diletakkan kesalahan pada BN dan DSNR. Cuba lah tanya pada Tun Madey kenapa dia beriya2 sangat nak melantik Thomas and friends tu jadi AG..dah tentu lah kerana desakan dari Tokong Kit Sial dan DAPigs..takkan lah korang tak tau dia tu kan peguam pada Ah Beng dalam kes Banglow murah tu.

      Sekarang kan dah jadi kerajaan...takkan lah berfikiran masih macam pembangkang lagi beb????

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Posting ini dikeluarkan pkl 5:07 pg tapi si TongGeng begitu gelojoh terkinja-kinja melonggokkan sampah entah apa2.

      Dia nih siapa nak komen - lawyer, magistrate, hang kebon tak berkontol.....?? Entah2 mengundi pun tak pernah.....!!

      Delete
    5. Ek elehh, Kejora....Umno baru bertelor sebiji, Kejora Stor Kunyit dah macam nak rak riuh sekampung, terloncat-loncat bagai beruk terkena belacan.

      Cerminlah diri tuu dulu.....siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
    6. Umno yg lahir tahun 1946 baru berusia 72/73 tahun dah nazak dek ulah najib razak.

      Kebetulan - brader nuar & hadi awang pun yg berusia sama kelihatan fisik mereka mendahului umur, tidak seperti ketamprilan 'the hansome old man'.
      Ketika Tun berusia 72 tahun pd tahun 1997, beliau kelihatan lebih remaja dari usianya ketika itu...dan tetap setia pd Tun Siti Hasmah sehingga hari ini. Sebaliknya, ada orang sampai berbini 3, dan ada skandal2 seks.

      Delete
    7. Anomouse @ Geng Najib,

      Rakyat dah memutus Najib Al Jibo bersalah.

      Dah humban dia dan Umno Bn di Pru14.

      Kau nak melompat mcm eruk, lantak lah.

      Bagus mcm ungaka, bunyi mcm menangis merayu.

      Delete
  3. Kata orang bodoh tapi diri sendiri yang tak faham. Adalah jadi perkara lazim kerajaan baru buat pembaharuan. Tuduhan dah di buat dan akan dibicarakan . Tak perlu nak bela sesiapa Dsnr dah ada peguambelanya sendiri. Dahlah guna nama anon (07.49) pandai2 nk sahkan dan bodohkan orang... tunggu aje bicara mahlamah. Kalau nk bela dsnr... pergilah jumpa dgn peguam dia. minta kerja jadi penolong... bukat menyalak kt sini dan kata orang bodoh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha betul tu bro !.

      anon (07.49)-Trial date lagi 2 minggu je.. jawatan tukang sorak, tukang nangis , tukang buat kecoh depan mahkahmah untuk support pahlawan bugis ada kosong lagi tu.. sila laa apply..

      Delete
    2. Kerajaan PH pimpinan 'The Blessed Grand Old Statesman' memerintah ikut Rule of Law, bukan suka2 humban orang ke penjara tanpa due process of lawful rulings. Pendakwaan pun dibuat berlandaskan bukti & fakta kukuh & diikuti dgn perbicaraan mahkamah. Tarikh perbicaraan bukan bidang kuasa PM, ianya terletak budibicara Kehakiman.

      TongGeng bercangkol-bahlol & tak berkontol begitu tolol untuk memahami proses undang2 negara...!!

      Delete
    3. Kejora Stor Kunyit pun sama bahlol macam TongGeng....!!

      Delete
    4. macam2 najibut ni buat dah dan akan buat.....bak tukar peguam, nak tukar hakim.....alasan last sekali nanti....sakit perut tak leh g mahkamah....

      tunda lagi kes......dalm kepala bapak tu......nak tunda sampai 5 tahun lagi!

      Delete
  4. Kan tak pasal2 pagi2 macam ni aku dah kena mintak laluan dan divert sikit dari tajuk posting tu...mengenai apa pulak yeer???

    Dah tentu lah korang dah menonton satu video berkaitan.... a speech delivered by Uhuru Muigai Kenyatta, President of the Republic of Kenya, delivered at the the Anti-Corruption Conference in Bomas, Kenya on the 15th of January 2019

    The president was probably referring to how ministers benefitted from the lopsided toll concession deals that Mahathir’s nineties government signed in 1986.

    That year, Mahathir privatised the construction and maintenance of the North-South Highway to his crony, Halim Saad, for a period of 30 years.

    But for unknown reasons, he got the GoM absorb construction costs despite letting Halim collect tolls for that period and agreeing to a 10% increment of rates every three years.

    Prime Ministers who succeeded Mahathir were forced to stretch the concession period to minimise hikes in toll rates.

    Can you now see where the “excess benefits” the Kenyan President spoke of is coming from?
    Thanks to Mahathir, no matter who becomes Transport Minister, there are bound to be some “extra dollars” entering his (or her) pocket.

    Takkan lah benda ni yang dimulakan oleh Tun nMadey untuk kepentingan kroni2nya tu pun nak diletakkan kesalahan pada DS Najib jugak...ada akai ke haah????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Posting ini dikeluarkan pkl 5:07 pg tapi si TongGeng begitu gelojoh terkinja-kinja melonggokkan sampah entah apa2.

      Dia nih siapa nak komen - lawyer, magistrate, hang kebon tak berkontol.....?? Entah2 mengundi pun tak pernah.....!!

      Delete
    2. Wak Suman....Fuyoo..macam tak caya yeeer bila kita baca berita di bawah ni..tapi itu lah hakikatnya yang berlaku dalam Rejim Haprakan ni Wak!!!!!

      Cabutan Penganugerahan Projek Bersihkan Sungai Macam Sports Toto, Kata Pak Menteri..sapa lagi kalau tak Khalid Samad tu!!!!

      Ia dibuat melalui cabutan. Cabutan maknanya macam Sports TOTO, ambil nombor ini, masuk panel dia pusing-pusing keluar."

      Kata Menteri Wilayah Persekutuan dan menegaskan bahawa proses tender bagi projek itu dilakukan dengan telus.

      Adakah ini jawapan yang baik daripada seorang Menteri? Kawan saya pernah menjadi pemerhati untuk cabutan tender (tender opening) di beberapa buah Bank, bukankah tender diberikan mengikut harga dan kredibiliti syarikat?

      Adakah tender sekarang di bawah Rejim ni berdasarkan cabutan bertuah?

      Atau di bawah kerajaan PH tender diberikan seperti main tikam ala Sports TOTO? Dalam banyak-banyak contoh, Sports TOTO juga yang dipetik oleh Pak Menteri. Macam ni ke yang dikatakan menteri dari parti rahmatullilalamin ni haah????



      Delete
  5. Haah..Ini ada citer pasal ECRL tu beb !!!!

    26 Januari 2019, Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali memberitahu kerajaan telah memuktamadkan pembatalan kontrak dengan CCCC bagi projek ECRL yang di gantung pada Julai 2018 pada mesyuarat Kabinet 24 Januari 2019, dua hari sebelum itu...

    Keputusan itu diambil setelah meneliti semula kos dan mendapati ia terlalu besar serta di luar kemampuan kewangan kerajaan buat masa ini...

    Lim Guan Eng Pula Kata Dia Terkejut Dengan Pengumuman Azmin

    Dulu Guan Eng berjaya cetuskan fenomena TERKEJUT di Malaysia bila pertuduhan ke atas kes Banglo Talak Swimming Pool di gugurkan walau pun dah mula dibicarakan...

    Mungkin syok dengan fenomena TERKEJUT, Guan Eng sekali lagi nak wujudkan fenomena yang sama dalam isu pembatalan projek ECRL...

    Komen Guan Eng, Azmin tak ada dalam mesyuarat kabinet yang lepas (ponteng mesyuarat ke Jemin nie), jadi dia (Azmin), mungkin tak di maklumkan keputusan mesyuarat kabinet tu...

    Ehhhh...

    Kan ker Azmin kata pengumuman yang dia buat tu berdasarkan pada mesyuarat kabinet 24 Januari 2019...🤔🤔🤔

    Maksudnya, dia memang dimaklumkan tentang keputusan mesyuarat kabinet tu...😏😏😏

    Mana satu betul nie...😇😇😇

    Tanya pada Dr. Mahathir.... Cakap Dia Tak Tahu Sebab Baru Balik Dari Luar Negara!!!!

    Bila di tanya pada Dr. Mahathir, dia bagi jawapan standard yang skema, "Saya Tak Tahu"...🤭🤭🤭

    Tapi ada tambahan sikitlah, sebab baru balik dari luar negara...Aikkk..nampaknya macam menteri2 Rejim ni boleh suka2 aje buat keputusan sendiri tanpa pengetahuan dan kebenaran dari PM pulak???

    Bila di tanya tentang surat rasmi bertarikh 18 Januari 2019 yang gunakan 'letter head' MOF dikeluarkan oleh Lim Guan Eng pada Malaysia Rail Link Bhd (KTMB), memaklumkan keputusan kerajaan membatalkan projek ECRL adalah muktamad, Dr. Mahathir kata semua orang boleh bikin itu surat...

    Jadi kepada semua rakyat Malaysia, kalau dapat surat saman dari PDRM atau JPJ atau dapat surat dari LHDN, sila abaikan, sebab tu tak 'official', ikut teori Perdana Menteri Malaysia, Dr. Mahathir, semua orang boleh buat surat rasmi macam tu kecuali kalau Ketua Polis Negara atau Ketua Pengarah LHDN yang datang beritahu, barulah rasmi dan sah...😂😂😂

    Bila isu tentang ECRL nie di panaskan balik, kita nak tanya juga pada Dr. Mahathir, dulu masa baru balik dari negara China, Dr. Mahathir kata kerajaan Malaysia dapat tawaran dari syraikat2 negara China dan syarikat tempatan untuk teruskan projek ECRL dengan kos cuma RM10 bilion jer...

    Haah...Apa tunggu lagi, teruskanlah!!!

    Ker auta jer sebab nak tunjukkan lebih bijak dan cekap dari Datuk Seri Najib...

    Cheet, poodah...

    Finin lah...Sampai Bila Kerajaan Pakatan Harapan Akan Keluarkan Kenyataan @ Keputusan 'Flip Flop' macam ni haah???


    ReplyDelete
    Replies
    1. Posting ini dikeluarkan pkl 5:07 pg tapi si TongGeng begitu gelojoh terkinja-kinja melonggokkan sampah entah apa2.

      Dia nih siapa nak komen - lawyer, magistrate, hang kebon tak berkontol.....?? Entah2 mengundi pun tak pernah.....!!

      Delete
    2. Wak Suman...Did you know that...Amid fiesta of flip-flops, wtfs and “whodunnits,” ‘Brylcream King’ places gag order on ECRL discussions.

      By the way and FYI..that Brylcream king is Ah Beng @Nobita !!!!

      Cabinet ministers have been issued a gag order to stop making statements about the East Coast Rail Link (ECRL) while negotiations are ongoing about the project, says ‘Brylcream King’ Lim Guan Eng.

      Let’s take a look at the chronology of events – or rather, blunders – related to the so-called cancellation of the ECRL:

      18th Jan 2019: Brylcream King signs letter to cancel ECRL
      https://www.facebook.com/Jalil.backer/posts/10218434748200383

      22nd Jan 2019: Media reports that ECRL is cancelled
      https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2019/01/22/putrajaya-cancels-ecrl-contract-with-china-firm-says-report/

      24th Jan 2019: Brylcream King’s boss, Mahathir, says he’s unaware that the ECRL was cancelled
      https://www.nst.com.my/news/nation/2019/01/453866/despite-media-reports-pm-unaware-ecrl-contract-cancellation

      26th Jan 2019 Azmin Ali confirms that ECRL is cancelled
      http://www.theedgemarkets.com/article/ecrl-contract-cccc-cancelled-over-rm500m-interest-cost-azmin

      26th Jan 2019: Brylcream King is shocked that ECRL was cancelled despite having signed cancellation letter.
      https://m.malaysiakini.com/news/461802

      26th Jan 2019: Brylcream King says Azmin was not in Cabinet meeting that decided virtually nothing on ECRL.
      https://www.nst.com.my/news/nation/2019/01/454856/ecrl-or

      26th Jan 2019: Brylcream King backtracks, hints that Azmin may have been sleeping in Cabinet meeting, which is why he may not have known about a decision by Mahathir to let Lim make a decision on ECRL.
      https://www.nst.com.my/news/nation/2019/01/454856/ecrl-or

      27th Jan 2019: Muhyiddin uncertain if ECRL is canceled:
      https://www.themalaysianinsight.com/s/128714

      28th Jan 2019: “Don’t ask me about ECRL, wait for Guan Eng to answer,” says Brylcream King’s boss.
      https://www.malaysiakini.com/news/462079

      29th Jan 2019: “Tun M asked me not to answer about ECRL,” says Brylcream King.

      Delete
    3. Wak Suman...Betul ke Tun Madey is the Boss macam yang Wak cakap tu..kalau betul lah...abis kenapa ramai rakyat Msia, khususnya orang2 melayu kini mengatakan..

      Dap bakal mencorakkan Yadim ?

      Penstrukturan Yadim menyimpang matlamat penubuhan

      Pas menyifatkan penstrukturan baharu Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) di bawah Kerajaan Pakatan Harapan (PH) akan membawa badan amanah itu menyimpang jauh daripada matlamat asal penubuhannya pada tahun 1974.

      Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyudin Hassan berkata, pihaknya meragui dasar dan pendekatan baharu Yadim akan mencapai matlamat penubuhannya untuk menyelaraskan kegiatan badan-badan dakwah serta badan bukan kerajaan (NGO) berteraskan Islam akan dapat dicapai.

      Beliau berkata, sebaliknya Yadim akan berubah menjadi entiti untuk kepentingan politik PH berdasarkan komposisi Ahli-ahli Lembaga badan itu yang kini dibarisi sebahagian besarnya dalam kalangan pimpinan parti-parti PH termasuk dari DAP.

      “Bagi Pas perlantikan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP, Sheikh Omar Ali, sebagai salah seorang Ahli Lembaga Yadim memperlihatkan Kerajaan PH akan membiarkan Yadim turut dicorakkan oleh DAP walaupun DAP selama ini tidak pernah bersetuju dengan sebarang dasar Islam walaupun tidak langsung melibatkan rakyat Bukan Islam.

      “Ini termasuklah sikap DAP terhadap peruntukan-peruntukan jelas dalam Perlembagaan Persekutuan mengenai kedudukan Islam dan institusi agama Islam, usaha memperkasakan Mahkamah Syariah dan perlaksanaan Syariat Islam di negara ini,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

      Takiyuddin yang juga Ahli Parlimen Kota Bharu berkata, kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dr. Mujahid Yusof bahawa perlantikan Sheikh Omar adalah sesuai kerana kelayakannya yang memiliki Ijazah bidang Usuluddin amatlah dangkal kerana sebagai seorang ADUN DAP, beliau terikat kepada dasar-dasar DAP bukannya kepada ilmu yang dipelajarinya.

      Katantya, masih ramai lagi tokoh-tokoh agamawan yang lebih berwibawa dari segi ilmu dan mendapat keyakinan umat Islam berbanding Sheikh Omar yang walaupun bukan keturunan ‘Sheikh’, boleh dilantik menduduki Ahli Lembaga Yadim.

      “Pas menyeru Kerajaan mengkaji semula struktur keanggotaan Yadim demi memastikan Yadim tidak lari dari matlamat asal penubuhannya terutama visinya iaitu “menerajui urusan dakwah berdasarkan al-Qur’an dan as-Sunnah,” katanya.

      Kalau tun betul2 ada kuasa..kenapa dia tak berani untuk menegur DAPigs yang telah mula menyusup ke dalam Jakim tu haah????

      Delete
    4. Dalam DAP pun ramai orang Melayu Islam, contoh TS A Samad Ismail, Samongkok AK 47 dll. DAP hanyalah parti politik sekular sama macam PAS, UMNO, PKR, AMANAH & BERSATU, Apakah anggota2, ahli2 & penyokong mereka itu kafirr.......??

      Otak kau di lutut kerr atau di bontot.....??

      Delete
    5. Wak silap...parti2 lain tu menjadikan Islam sebagai tunggak utamma perjuangan mereka..tak macam DAP tu yang terang2 anti Islam dan tak rela undang2 Islam ditegakkan sepenuhnya di negara ni. Dah tentu lah ada agenda gelap lagi keji yang nak dilaksanakannya dengan meletakkan YB Paloh tu dalam JAKIM..takkan lah Wak yang dah tua bangka macam ni pun tak sedar lagi agenda tu haah???

      Delete
    6. Sheikh Imran Hossein, seorang Ilmuwan Agama tersohor pernah berpendapat ketika melawat Malaysia....

      "PAS telah melakukan syirik bila mereka menggunakan Islam untuk berpolitik demi mendapat kuasa memerintah di negara yg berpaksikan Perlembagaan Sekular di bawah naungan PBB (yg dikuasai okeh USA & Xionist Jew)".

      Delete
  6. Yang bestnya...bila di tanya tentang pengumuman kerajaan yang tak konsisten tentang projek ECRL, alasan Dr. Mahathir kerajaan nie kerajaan baru...

    Benar, kerajaan Pakatan Harapan baru setahun jagung tapi Dr. Mahathir sendiri ada pengalaman sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun, Azmin Ali ada pengalaman menjadi ketua kerajaan negeri Selangor selama 2 penggal dan Lim Guan Eng ada pengalaman sebagai ketua kerajaan negeri Pulau Pinang selama 2 penggal...

    Selangor dan Pulau Pinang adalah 2 negeri termaju di Malaysia...

    Apakah pengalaman sebagai ketua kerajaan Malaysia selama 22 tahun dan pengalaman sebagai ketua kerajaan negeri termaju di Malaysia selama 2 penggal belum cukup untuk mengelakkan mereka dari mengeluarkan kenyataan yang bercanggah antara satu sama lain!!!

    Malaysia benar2 sedang berada di ambang krisis ekonomi terburuk dalam sejarah negara ekoran dari dasar2 dan keputusan2 yang tak konsisten kerajaan Pakatan Harapan sejak mengambil alih Putrajaya...

    Keputusan flip flop mengenai status projek ECRL PASTI akan memburukkan lagi keadaan ekonomi negara kerana mereka mengeluarkan kenyataan di atas kapasiti sebagai seorang menteri kanan Malaysia!!!

    Keyakinan para pelabur akan terus hilang bila menteri kanan sendiri tidak sependapat dalam membuat keputusan yang mewakili kerajaan Malaysia...

    Perlu di ingatkan, negara China ialah negara kuasa ekonomi kedua terbesar di dunia...

    Isu ECRL pernah membuatkan negara China marah dengan Malaysia dan bertindakbalas dengan memulaukan import komoditi Malaysia...

    Yang menderita dan merana hasil dari dasar2 BODOH dan keangkuhan kerajaan Pakatan Harapan ialah petani kecil dan peneroka FELDA!!!

    Dapur mereka yang tidak berasap, anak2 mereka yang saban hari menangis kerana kelaparan, sedangkan Perdana Menteri dan menteri2 kanan yang membuat dasar2 dan keputusan2 BODOH masih tetap seronok mendapat gaji dan pendapatan belasan malahan puluhan ribuan ringgit sebulan...

    Anak bini mereka masih boleh berseronok berbelanja dan membeli belah barang2 mewah!!!

    Atau kekalutan yang berlaku nie kerana kroni2 desak untuk menaikkan kos pembinaan ECRL!!!

    Ingat lagi tak teori BATAL, TANGGUH DAN NAIKKAN KOS kerajaan Pakatan Harapan!!!

    Kepada kerajaan Pakatan Harapan, TAK PUAS2 LAGI KER MENYIKSA RAKYAT ni sejak menjadi kerajaan haah???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Posting ini dikeluarkan pkl 5:07 pg tapi si TongGeng begitu gelojoh terkinja-kinja melonggokkan sampah entah apa2.

      Dia nih siapa nak komen - lawyer, magistrate, hang kebon tak berkontol.....?? Entah2 mengundi pun tak pernah.....!!

      Delete
    2. Wak Suman..dah tentu lah Wak akan bersetuju 200% jika kita sama2 mengatakan Rakyat macam Wak Suman ni diperbodohkan oleh kerajaan Dap/PH tegak2 kan ????

      Jom kita sama2 luangkan masa untuk baca benda kat bawah ni..boleh kan Wak???

      KENYATAAN MEDIA

      1.Membaca kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad kononnya terdapat kelemahan dalam kerajaan, menteri-menterinya “buat silap kenyataan” dan “kenyataan bercanggah kerana kabinet masih baharu” membuat kita terfikir, apakah perkara ini disengajakan?

      2. Banyak persoalan yang timbul di benak fikiran. Tak kan sesama menteri tak ada perbincangan atau consultation? Takkan setiausaha-setiausaha yang dibayar ribuan gaji, tidak buat semakan? Takkan lah kerajaan sendiri tak ada satu sekretariat yang boleh memantau atau monitor kenyataan kenyataan yang sudah, sedang dan akan dibuat oleh pak menteri?

      3. Percanggahan kenyataan atau kenyataan “half past six” pak menteri-menteri dalam Kerajaan Pakatan Harapan atau ‘HuruHara” ini bukan kali pertama berlaku. Bermula daripada kenyataan pasal stokin dan kasut hitam putih, hutang negara yang sekejap trilion sekejap bilion, status aset pertahanan negara, bayaran duit peneroka, hinggalah yang terbaru pasal ECRL, pak-pak menteri nampaknya main cakap sedap hati saja, tanpa melihat impaknya kepada tahap intelektual rakyat.

      4. Rakyat Malaysia pada zaman milineum sudah celik siber ini tidak suka diperbodoh-bodohkan dengan kenyataan “suku masak” kerana mereka sebenarnya tahu dan dapat melihat apa yang berlaku. Malah ada rakyat yang menepuk dahi ketawa apabila seorang timbalan menteri berkata, hasil susu getah boleh meningkat pada musim tengkujuh kerana pokok getah masih boleh ditoreh !

      5. Ada pula timbalan menteri lain yang kata ekonomi Malaysia sekarang masih okay, sedangkan rakyat di bawah merana dan bergelut kerana kos sara yang meningkat. Ada pula pemimpin yang asyik keluar negara, sedangkan perbelanjaan minyak pesawat itu boleh dihalakan kepada meringankan beban hidup rakyat.

      6. Namun apa lebih menarik yang ingin kita ketahui di sini adalah, apakah kriteria pemilihan pak-pak menteri ini semasa pelantikan dibuat? Faktor kebijaksanaan atas kertas atau pengalaman? Atau berdasarkan kekananan jawatan dalam parti?

      7. Jika diamati, majoriti kenyataan lintang-pukang ini datangnya dari pemimpin atau menteri yang belum “masak” dalam mentadbir negara. Tetapi anehnya, ada juga kenyataan itu datang dari pemimpin yang sudah “terlebih masak”, terbaru kenyataan ECRL dan juga status kewarganegaraan Orang Asli oleh “Uncle Lim”.

      8. Satu persoalan yang cukup menarik untuk diteroka. Apakah semua kenyataan ni bertujuan memalukan Dr Mahathir? Menteri DAP sengaja tersilap cakap? Menteri Amanah atau PKR sengaja mengeluarkan kenyataan silap? Adakah semua ini sabotaj kepada Perdana Menteri? Amat menyedihkan.

      9. Sebagai rujukan, semasa pemilihan menteri-menteri dan timbalan menteri ini dibuat, semua pemimpin parti membuat kenyataan “menyerahkan keputusan itu kepada kebijaksanaan Dr Mahathir (Perdana Menteri) tanpa bantahan.

      10. Sedangkan, jauh di benak hati kita, mestilah ada kalangan pemimpin atau ketua ketua DAP, PPBM, PKR, Amanah itu tahu kemampuan sebenar anak buah mereka. Kalau ada kalangan anak buah itu diketahui tidak kompeten dan mereka dimasukkan dalam senarai Dr Mahathir, maka sudah tentulah Dr Mahathir disabotaj oleh parti-parti komponen nya sendiri dari awal !

      11. Rakyat sedang memerhatikan pelbagai adegan ‘flip flop’ kerajaan Pakatan HuruHara. Bermacam drama u-turn, s-turn dan batal janji yang berlaku, sehinggakan bukan saja pelabur yang was-was untuk melabur, malahan kakitangan kerajaan dan orang awam sendiri keliru dan haru biru.

      12. Apakah ini seolah-olah balasan yang didatangkan ke atas sebuah kerajaan yang didirikan atas asas-asas fitnah? Apakah sabotaj dalaman kepada pentadbiran Dr Mahathir oleh DAP, Amanah, PKR ini akan berterusan ? Sama-sama kita saksikan.

      Jabatan Komunikasi Strategik
      Penerangan UMNO Malaysia
      30 Januari 2019.

      Delete
    3. TonfGeng..TongGeng..

      Jenis macam kau yg kurang socializing, sekolah tak tinggi mudah terpedaya, lah yg betul2 bodoh kena klentong dgn najib.

      I've already said many times but you still keep on nagging like a sinile granma, why you idiot...!!

      TUN M IS THE BOSS, NOT DAP, AND HE HAD SCRAPPED THE USELESS ECRL....!!

      Delete
  7. Izinkan aku untuk kongsikan dengan korang berkaitan dengan tribunal yang telah ditubuhkan oleh AG tu...boleh kan ???

    AG Tomato Benyek DiPerbodoh Bar Council!!!!

    Pasukan peguam mewakili empat bekas anggota Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang di siasat oleh Tribunal Pilihan Raya hari ini berhubung dakwaan salah laku ketika mengendalikan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lalu, sedang mempertimbang untuk menyaman peguam negara, Tommy Thomas...

    Peguam Mohd Khairul Azam Abdul Aziz berkata tindakan itu adalah kerana penubuhan serta persidangan tribunal itu tidak perlu diteruskan memandangkan Tommy Thomas mengetahui anak guamnya telah menghantar surat perletakan jawatan sekitar November 2018 dan perletakan jawatan itu berkuatkuasa pada 1 Jan 2019...

    Beliau turut menyifatkan penubuhan dan persidangan tribunal itu sebagai suatu pembaziran terhadap peruntukan perbelanjaan negara.

    Pengerusi Tribunal Khas Pilihanraya, Tan Sri Steve Shim, mengatakan ada 'two terms of reference' yang dibangkitkan iaitu :

    》Untuk mengenal pasti jika ada berlaku salah laku (oleh bekas anggota SPR pada PRU14)...

    》Menyingkirkan mereka (daripada SPR)...

    Bagaimanapun, dalam hal ini, anak2 guam saya telah meletakkan jawatan maka kedua2 'terms of reference' tidak terpakai...

    "Keadaan mungkin berbeza jika tribunal ini bersidang sebelum 1 Januari 2019"...

    "Tujuan tribunal hanya satu iaitu untuk tamatkan khidmat mereka, namun, orang dah letak jawatan tidak boleh di pecat" katanya kepada pemberita selepas persidangan tribunal itu di Kompleks Mahkamah di Klang, hari ini...

    Kata beliau, "Jika sekalipun anak guamnya masih berkhidmat dengan SPR, mereka mempunyai imuniti seperti mana yang tertakluk di bawah Seksyen 6 Akta SPR 1957 daripada di dakwa di mahkamah berkaitan salah laku melainkan ia hanya di bangkitkan menerusi tribunal seperti itu"...

    Disebabkan itu, menurut Mohd Khairul Azam, persidangan tribunal itu selepas anak guamnya meletakkan jawatan di sifatkan sebagai suatu kekhilafan dibuat oleh Tommy Thomas dan beliau sepatutnya bertanggungjawab ke atas segala kos yang dibelanjakan bagi menjalankan tribunal itu...

    Terdahulu, peguam M. Puravalen dari Badan Peguam yang membantu 5 anggota tribunal itu berkata dapatan daripada tribunal tersebut yang ditubuhkan bagi menyiasat dakwaan salah laku oleh 6 anggota SPR terbabit semasa penyediaan dan pengendalian PRU14 tahun lepas, berkemungkinan ditafsir sebagai 'akademik' memandangkan ke semua mereka telah meletak jawatan...

    Kronologi Penubuhan Tribunal Pilihanraya

    Kronologi penubuhan Tribunal Pilihanraya yang terdiri dari hakim2 Mahkamah Persekutuan iaitu Steve Shim Lip Kiong (Pengerusi Tribunal), Zaleha Zahari, Suriyadi Halim Omar, Jeffrey Tan Kok Wha dan Dr Prasad Sandosham Abraham dan mereka telah dilantik oleh Yang Di Pertuan Agong mengikut Perkara 114(3), 125(3) dan 125(4) Perlembagaan Persekutuan...

    》SPR yang kendalikan PRU 14...

    》BERSIH mengadu kepada Perdana Menteri bahawa wujud salah laku di pihak SPR ketika mengendalikan PRU 14...

    》Perdana Menteri minitkan surat aduan BERSIH berkenaan kepada Peguam Negara (AG)...

    》Peguam Negara (AG) menasihatkan Perdana Menteri untuk menubuhkan Tribunal Khas bagi memecat anggota SPR...

    》Peguam Negara (AG) MERAHSIAKAN dari pengetahuan Perdana Menteri bahawa ke semua anggota SPR berkenaan telah meletakkan jawatan...

    》Peguam Negara (AG) membiarkan Perdana Menteri mengadap Timbalan YDPA dan mempersembahkan representasi kepada Timbalan YDPA bahawa satu Tribunal Khas perlu diwujud kan untuk menyiasat salah laku dan jika benar wujud salah laku berkenaan maka kesemua 6 anggota SPR berkenaan harus di pecat...

    》Selepas Perdana Menteri menasihati Timbalan YDPA untuk menubuhkan tribunal ini, Timbalan YDPA telah berkenan untuk bersetuju dengan cadangan Perdana Menteri...

    》Peguam Negara (AG) masih MERAHSIAKAN dari pengetahuan Perdana Menteri bahawa ke semua 6 orang Anggota berkenaan telah meletakkan jawatan...



    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan risau..ni ada sambungannya....

      》Peguam Negara (AG) GAGAL menasihatkan Perdana Menteri bahawa tribunal tidak boleh memecat mereka yang telah meletakkan jawatan...

      Tribunal yang ditubuhkan di bawah Perkara 125(3) hanya mempunyai 1 kuasa iaitu kuasa memecat...

      DI BAWAH PRINSIP RULE OF LAW, SESEORANG YANG TELAH MELETAKKAN JAWATAN TIDAK LAGI BOLEH DI PECAT!!!

      DISEBABKAN TRIBUNAL INI TIDAK LAGI BOLEH MEMECAT JADI TIADA ASAS UNDANG2 UNTUK TRIBUNAL INI MENYIASAT SEBARANG ADUAN SALAH LAKU KERANA IANYA MEMBUANG MASA TRIBUNAL KERANA AKHIRNYA TAK BOLEH PECAT ORANG YANG TELAH MELETAK JAWATAN!!!

      Peguam Negara (AG) sekali lagi GAGAL menjalankan tugas perlembagaan beliau untuk menasihati Timbalan YDPA dan memaklumkan kepada baginda bahawa sebenarnya pada tarikh perkenan tuanku itu, kesemua Anggota SPR berkenaan telah meletakkan jawatan...

      Pertama Kali Dalam Sejarah Perundangan Malaysia, Tribunal Khas Di Tubuhkan Untuk MEMECAT Orang Yang Telah Letak Jawatan!!!

      Sewaktu Tribunal Khas 5 orang bekas Hakim Mahkamah Persekutuan bersidang, pengerusi Tribunal, Tan Sri Steve Shim, membangkitkan pertanyaan kepada wakil Peguam Negara yang diwakili peguam kanan, M. Puravalen, bahawa panel difahamkan kesemua 6 orang responden telah meletakkan jawatan berkuatkuasa 1 Januari 2019 dan sama ada tribunal ini masih relevan...

      Peguam M. Puruvalen bangun dan menyatakan bahawa terma rujukan yang dinyatakan telah menjadi akademik dan sememangnya TRIBUNAL INI TIDAK BOLEH DITERUSKAN...

      Peguam2 yang mewakili kesemua responden juga bangun dan turut menghujahkan bahawa tribunal ini tidak lagi boleh berfungsi mengikut terma rujukan...

      Hakim2 yang menganggotai tribunal berkali2 bertanya kepada wakil Peguam Negara (AG) di dalam mahkamah "THEN WHY WE ARE HERE?"

      Peguam M. Puruvalen dengan penuh kesipuan memohon maaf berkali2 kepada panel kerana telah membazirkan masa banyak pihak...

      Mahkamah ditangguhkan jam 12 tengahari dan satu tarikh lain akan ditetapkan untuk keputusan...

      Jika Peguam Negara (AG) menasihatkan Perdana Menteri dan Timbalan YDPA dan tidak menyembunyikan maklumat ini dari pengetahuan Perdana Menteri dan Timbalan YDPA maka besar kemungkinan tidak wujud KESIPUAN pada hari Persidangan Tribunal seperti yang telah berlaku...

      Perjalanan Tribunal yang dianggotai 5 orang Bekas Hakim Mahkamah Persekutuan (Mahkamah tertinggi negara) telah berlangsung dengan keadaan penuh kesipuan kerana masing2 memahami bahawa prosiding ini adalah hasil dari KECUAIAN DAN KESILAPAN PEGUAM NEGARA (AG) yang gagal menjalankan tugas beliau...

      Di sebabkan itu, yang melakukan salah laku sekarang adalah Peguam Negara (AG) dan suatu Tribunal Khas perlu di bentuk di bawah Perkara 125(3) Perlembagaan untuk memecat Peguam Negara (AG)...

      Kredit :

      Mohd Khairul Azam Bin Abdul Aziz
      Peguambela & Peguamcara
      0129770412

      Delete
    2. Posting ini dikeluarkan pkl 5:07 pg tapi si TongGeng begitu gelojoh terkinja-kinja melonggokkan sampah entah apa2.

      Dia nih siapa nak komen - lawyer, magistrate, hang kebon tak berkontol.....?? Entah2 mengundi pun tak pernah.....!!

      Delete
    3. Wak Suman...selama ni Wak gebang dan mengaku kat blog ni yang Wak adalah pakar dan serba tau dalam semua hal..apa kata Wak cuba jawab soklan yang simple ni..boleh tak Wak????

      Soklannya ialah....KENYATAAN SAKSI TIDAK DIBENARKAN DALAM INKUES KEMATIAN ALLAHYARHAM MOHAMAD ADIB!!! NAK UBAH PUNCA KEMATIAN KE?!!!

      Maka terungkailah sedikit sebanyak mengapa kes kematian Allahyarham Mohamad Adib Mohd Kassim, anak muda yang menjadi anggota bomba yang dibelasah sampai mati oleh perusuh-perusuh kuil haram Seafield pada 27 November lepas.

      Allahyarham Mohamad Adib Mohd Kassim menghembuskan nafas terakhir di Institut Jantung Negara (IJN) pada 17 Disember lalu.

      Pada 10 Januari Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Noor Rashid Ibrahim berkata, polis telah melengkapkan sepenuhnya siasatan kes kematian Muhammad Adib dan kertas siasatan itu telah dirujuk kepada pejabat Timbalan Pendakwa Raya untuk tindakan selanjutnya.

      Sebelum itu, empat orang suspek yang membelasah Allahyarham Mohamad Adib telah dihadapkan ke mahkamah pada 10 Disember. Mereka berusia antara 21 sehingga 24 tahun.

      Bagaimanapun, dua orang daripada mereka dibebaskan dengan bon jaminan berjumlah RM200,000 manakala dua orang yang lain telah dibebaskan dengan jaminan polis.

      Walau bagaimanapun, pada waktu itu, mereka dituduh di bawah Kanun Keseksaan mengikut Seksyen 435 (khianat dengan api), Seksyen 148 (merusuh), Seksyen 427 (melakukan khianat) dan Seksyen 447 (pencerobohan jenayah) dan Seksyen 307 Kanun Keseksaan atas tuduhan cubaan membunuh. (RUJUK SINI)

      Dengan kematian Allahyarham Mohamad Adib, pertuduhan ke atas mereka secara automatik bertukar kepada Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati jikalau disabitkan dengan kesalahan.

      Bagaimanapun, sehingga kini keempat-empat suspek tersebut tidak ditangkap dan ditahan berbanding suspek-suspek jenayah bunuh yang lain.

      Manakala pihak Peguam Negara pula seakan-akan cuba bermain kongkalikong manakala pihak kerajaan pula cuba melambat-lambatkan dan menunda-nunda kes tersebut agar dilupakan oleh masyarakat.

      Hari ini prosiding inkues bermula. Namun sesuatu yang amat menarik telah berlaku.

      Sekaligus membenarkan cakap-cakap kedai kopi bahawa keadilan untuk Allahyarham Adib cuba dinafikan oleh pihak Peguam Negara dan kerajaan termasuklah menghalang PDRM daripada menangkap dan menahan semula keempat-empat suspek bunuh tersebut.

      Delete
    4. Posting ini dikeluarkan pkl 5:07 pg tapi si TongGeng begitu gelojoh terkinja-kinja melonggokkan sampah entah apa2. Kalau tak dia, si justice league, pun buat kerja sampah.

      Dia nih siapa nak komen - lawyer, magistrate, hang kebon tak berkontol.....?? Entah2 mengundi pun tak pernah.....!!

      Delete
    5. Wak Suman...Dengar khabarnya, puak DAPigs tak berapa setuju Peguam Negara (AG) buat Tribunal SPR ni.

      Sebab apa DAPigs tak setuju? Nanti kita cerita jap lagi.
      .
      Terdahulu, AG dilihat cuba nak menegakkan benang yang basah dengan mendakwa kononnya Tribunal itu bertujuan untuk menegakkan keadilan.
      .
      Jelas AG, 6 orang bekas Ahli Jawatankuasa SPR itu tidak dapat lari daripada undang-undang walaupun mereka telah meletakkan jawatan.
      .
      Kenyataan AG itu memberikan gambaran seolah-olah bekas Ahli Jawatankuasa SPR itu telah melakukan kesalahan sebelum, sewaktu dan selepas Pilihan Raya Umum yang lalu.
      .
      Soalnya, jika benar 6 orang bekas AJK SPR itu didapati bersalah melakukan kesalahan tersebut, adakah keputusan Pilihan Raya Umum yang lalu boleh dianggap sah?
      .
      Nah! Ini yang membuatkan puak DAPigs tak bersetuju. Jika keputusan PRU yang lalu dianggap tidak sah, DAPigs risau sekiranya Parlimen yang sedia ada hari ini terpaksa dibubarkan.
      .
      Dalam erti kata mudahnya, DAPigs risau jika kuasa yang mereka miliki melalui Rejim Pakatan Hancing hari ini terbatal dan Pilihan Raya Umum terpaksa diadakan semula.

      Malah kemungkinan besarnya, mereka sendiri hilang kelayakan untuk memerintah!!!

      Bukan saja diorang jadi kerajaan yang tak sah...tapi termasuklah juga pemimpin2 yang jadi menteri dalam Rejim yang lain jugak tak sah jugak lah kan..terutamanya PM ke 7 tu...Yahooo..tak lama lagi akan diadakan PRU lagi sekali..ini lah peluang terbaik untuk rakyat menghumban PH jauh2 dari persada politik negara..setuju kan Wak suman Ooooiii????

      Delete
    6. Kenapa bengap sangat, TongGeng.....??

      I've already said many times but you still keep on nagging like a sinile granma, why you idiot...!!

      TUN M IS THE BOSS, NOT DAP, AND HE HAD SCRAPPED

      Delete
  8. Kengkawan semua..dalam sibuk2 kita membicarakan isu tribunal ni, jangan sekali2 kita terlupa berkaitan kes Allahyarham Adib tu yeer!!!

    Pengerusi Sekretariat Suara Rakyat UMNO, Datuk Lokman Noor Adam mempersoalkan apa istimewanya empat individu yang terbabit dalam kes pembunuhan anggota bomba Mohd Adib Mohd Kassim sehinggakan kerajaan pimpinan Pakatan Harapan (PH) seperti begitu melindungi mereka ini.

    Jelas beliau, ini terbukti apabila kenyataan saksi dalam kes tersebut ditolak.

    “Bila saya membuat laporan polis terhadap Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri dan Peguam Negara kerana disyaki melindungi Pembunuh Adib, mereka sumbat saya dalam lokap.

    “Hari ini sudah terjawab kenapa Peguam Negara beria-ia tidak mahu meluluskan permohonan pihak Polis supaya tuduhan di bawah seksyen 307 Kanun Kesiksaan ke atas empat individu kerana melakukan kesalahan ‘cubaan membunuh’ ditukar kepada pendakwaan di bawah 302 Kanun Kesiksaan kerana melakukan kesalahan ‘membunuh’.

    “…Sebaliknya, inkues diwujudkan untuk mengetahui punca kematian Adib sedangkan pihak polis telahpun mengambil kira keterangan saksi dan laporan bedah siasat arwah Adib sebelum melakukan pendakwaan di bawah seksyen 307 ke atas empat individu ‘istimewa’ ini,” ujar beliau dalam satu kenyataan media.

    Tambah Lokman, khabar angin yang mengatakan bahawa ada pihak yang meminta Kerajaan ‘menukar’ punca kematian arwah Adib daripada cedera parah akibat dipukul 4 individu ‘istimewa’ berdasarkan bedah siasat dan keterangan saksi kepada mati akibat kemalangan apabila keterangan saksi sudah ditolak bukan lagi khabar angin.

    Mahkamah Tinggi Shah Alam pada Ravi membenarkan permohonan Kerajaan PH untuk mengetepikan perintah koroner Rofiah Mohamad pada 18 Januari lalu yang meminta keterangan tujuh saksi (enam doktor dan Pegawai Penyiasat) bagi mengenal pasti punca kematian Adib.

    Menurut Hakim Datuk Ab Karim Ab Rahman, kenyataan saksi tidak boleh digunakan dalam inkues kerana peraturannya berbeza dengan peraturan perbicaraan jenayah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Posting ini dikeluarkan pkl 5:07 pg tapi si TongGeng begitu gelojoh terkinja-kinja melonggokkan sampah entah apa2.

      Dia nih siapa nak komen - lawyer, magistrate, hang kebon tak berkontol.....?? Entah2 mengundi pun tak pernah.....!!

      Delete
    2. Wak Suman...Apa pandangan Wak tentang Isu ECRL Dan Penubuhan Tribunal SPR dan pendapat majoriti rakyat Msia yang mengatakan Kerajaan PH Setaraf Program Maharaja Lawak ni haah???

      Exco Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Dr Najmil Faiz Mohamed Aris menyifatkan isu pembatalan Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) dan penubuhan Tribunal Pilihan Raya oleh kerajaan Pakatan Harapan menyerlahkan betapa kerajaan hari ini bukan sahaja caca-merba malah boleh diiktiraf setanding dengan program Maharaja Lawak.

      Menurut beliau keputusan kerajaan mengenai pembatalan projek ECRL yang saling bercanggah antara satu dengan yang lain khususnya kalangan menteri yang berkaitan seperti Menteri Kewangan Lim Guan Eng dan menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali menyerlahkan bagaimana harunya kerajaan hari ini.

      “Seorang kata batal…seorang lagi pula kata belum lagi dan ada pula kalangan kabinet lain pula terkejut dan terpinga-pinga. Apa semua ini dan apakah sebenarnya berlaku sesama mereka.

      “Begitu juga dengan pembentukan Tribunal Pilihan Raya…pelik dan ajaib apabila Ahli lembaga dah letak jawatan namun ditubuhkan pula tribunal. Saya pun tidak faham dan melihat ini adalah sebuah kerajaan yang penuh dengan kelucuan tersendiri.

      “Jika itulah gaya perjalanan pentadbiran mereka, apakah hari ini kerajaan yang ada tidak cekap dalam soal pentadbiran atau sebaliknya.

      Jika sebelum ini cukup popular dengan ‘u-turn’ hari ini penuh dengan lawak yang tersendiri,” katanya kepada UMNO-Online, di sini, hari ini.

      Mengulas lebih lanjut Dr Najmil yang juga Timbalan Ketua UMNO Bahagian Kuala Terengganu seterusnya menekankan apakah keperluan sebenar langkah kerajaan berhubung penubuhan Tribunal Pilihan Raya dan penjelasan berhubung kontroversi berkenaan perlulah diperjelaskan kepada rakyat.

      Tambahnya tanpa ada alasan yang mencukupi menyebabkan penubuhan tribunal tersebut sekadar melondehkan kelemahan pentadbiran mereka sendiri.

      Dilaporkan pasukan peguam mewakili empat bekas anggota Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang disiasat oleh Tribunal Pilihan Raya hari ini berhubung dakwaan salah laku ketika mengendalikan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lalu, sedang mempertimbang untuk menyaman peguam negara, Tommy Thomas.

      Peguam Mohd Khairul Azam Abdul Aziz berkata tindakan itu adalah kerana pihaknya melihat penubuhan serta persidangan tribunal itu tidak perlu diteruskan memandangkan Thomas mengetahui anak guamnya telah menghantar surat perletakan jawatan sekitar November lalu dan perletakan jawatan itu berkuatkuasa pada 1 Jan lalu.

      Dan mengenai ECRL pula, Menteri Kewangan Lim Guan Eng dilaporkan berkata beliau telah dinasihatkan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad agar tidak membuat sebarang pengumuman ketika ini berhubung projek tersebut.

      Delete
    3. Posting ini dikeluarkan pkl 5:07 pg tapi si TongGeng begitu gelojoh terkinja-kinja melonggokkan sampah entah apa2. Kalau tak dia, si justice league, pun buat kerja sampah.

      Dia nih siapa nak komen - lawyer, magistrate, hang kebon tak berkontol.....?? Entah2 mengundi pun tak pernah.....!!

      Delete
  9. Wah.. begitu hebat peluru hujah yg GN ledak
    Suman tempe baca, jadi terbatuk & tersedak
    Dia cuma mampu jwb mengejek spt budak2
    Tak komen kalu, takut Madey tak ulor dedak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Othman Ahmad31 January 2019 at 09:30
      Ek elehh, Kejora....Umno baru bertelor sebiji, Kejora Stor Kunyit dah macam nak rak riuh sekampung, terloncat-loncat bagai beruk terkena belacan.

      Cerminlah diri tuu dulu.....siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis......
      'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
    2. Wak Suman..dah tentu lah Wak dah dengar perbicaraan saman Sultanah Terengganu terhadap fitnah Clare Brown dalam bukunya Serawak Report bakal diadakan dalam bulan November depan.

      Bukan sikit2 saman tu..RM 100 juta tu. Wak pun tau..si Clare ni kan balaci tun Madey dalam konspirasi untuk mengenakan DS Najib dalam isu 1MDB tu..entah berapa banyak lah yang dia dah dapat untuk membuat fitnah terhadap DSNR tu.

      Padan muka dia beb...menanah lah bontot nanti bila masuk court.

      Daulat Tuanku!!!
      .
      Sesungguhnya sekalian rakyat Malaysia menyokong penuh tindakan saman yang dibuat terhadap Rewcastle ini diteruskan.
      .
      Semoga kebenaran dapat ditegakkan dan diharapkan agar tidak ada sebarang rundingan diluar mahkamah berlaku sepanjang tempoh perbicaraan ini nanti...setuju kan Wak???

      Delete
  10. 2-3 hari Suman tua kedi hilang pergi bertapa
    Kini kembali semula spt beruk panjat kelapa
    Mmg rasa tak sabar, bapok ini nak ku jumpa
    Wak.. 19 Mei ini jgn pula cuba nak buat lupa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon..kau jangan letak pengharapan yang tinggi msangat pada dia tu beb...tak mananya dia berani nak menunjukkan mulka dia pada tarikh tu lah..kau tengok aje lah nanti, ntah apa2 alasan yang bakal diberikan nanti bhai...yang paling standard..kena balik ke Singapork kerana ada urusan penting keluarga!!!!

      Keh..keh..keh..Harrk...tuii..kokoikhkioikioikik!!!

      Delete
    2. Aku ada 2 keluarga besar (2 isteri) nak dijaga. Selain itu aku adalah anak sulung dari semua adik2 aku di Spore.

      Apa engkau ingat akunmacam engkau & TongGeng yg tak berkontol 24 jam bersidai-gayut di blog ini, haaaaa....??

      Kau 2 orang dah terbukti dalam blog ini bagai pengecut tak pernah berani muncul diri berdepan face-to-face dgn ku.

      Toksah temberangĺah....atau kau berdua mau aku paparkan semula bukti2 tersebut....??

      Delete
  11. Posting ni dikeluarkan pada pukul 5:07 pg
    Yg mula-mula hantar komen Ali Jaga 7:09 pg
    Ali jaga kandang babi masuk kerja shif pagi
    Masa tu Wak Suman masih belum bangun lagi

    ReplyDelete
  12. Suman tua nak lagak tak padan tulang reput
    Jln kaki 50 meter pun dia dah penat semput
    Dah tak berapa hari je, malaikat mau jemput
    Tapi sblm tu, 19Mei dia akan makan rumput

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku ada 2 keluarga besar (2 isteri) nak dijaga. Selain itu aku adalah anak sulung dari semua adik2 aku di Spore.

      Apa engkau ingat akunmacam engkau & TongGeng yg tak berkontol 24 jam bersidai-gayut di blog ini, haaaaa....??

      Kau 2 orang dah terbukti dalam blog ini bagai pengecut tak pernah berani muncul diri berdepan face-to-face dgn ku.

      Toksah temberangĺah....atau kau berdua mau aku paparkan semula bukti2 tersebut....??

      Delete
    2. BUKTI KEJORA MEMBOHONG, TAKUT & PRNGECUT HILANG LESAP PD 19/6/2018 DI DATARAN BANDARAYA J. BAHRU.

      Selain biadab & cakap besar, Kejora ternyata PENAKUT serta PRNGECUT. Dia langsung lesap menghilang diri tak muncul2 di blog ini....dan juga di Dataran Bandaraya JB pd 9 Jun 2018.

      Semuanya tertera dalam Arkib blog ini seperti petikan2 yg masih tersimpan dalam Arkib blog ini....

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 10:46
      APA PUN - Geng Najis tolong ingatkan sahabat seperjuangan kamu, Kejora Bangsat......
      Malam ini, 9 Jun, 2018 jam 11:00 malam di Dataran Bandaraya JB.
      Tak pun, kamu gantikan tempatnya kalau dia masih kecut pengecut, boleh kan.....?? Katanya kan kamu nih 'Pejuang Keparat'.....!!

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 10:48
      APA PUN - Geng Najis tolong ingatkan sahabat seperjuangan kamu, Kejora Bangsat......
      Malam ini, 9 Jun, 2018 jam 11:00 malam di Dataran Bandaraya JB.
      Tak pun, kamu gantikan tempatnya kalau dia masih kecut pengecut, boleh kan.....?? Katanya kan kamu nih 'Pejuang Keparat'.....!!
      GENG NAJIB 9 June 2018 at 20:15
      Fuyooo...Bukan main meroyan cai2 PH ni..disarankan agar mendapatkan rawatan di atas sebab ternyata usus kau orang dah buntu tahap kronik !!!!
      Keh..keh..keh..Kikikoikikiokikikoikhikioik....

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 22:40
      APA PUN - Geng Najis tolong ingatkan sahabat seperjuangan kamu, Kejora Bangsat......
      Malam ini, 9 Jun, 2018 jam 11:00 malam di Dataran Bandaraya JB.
      Tak pun, kamu gantikan tempatnya kalau dia masih kecut pengecut, boleh kan.....?? Katanya kan kamu nih 'Pejuang Keparat'.....!!

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 22:43
      gn....
      Kamu boleh tak turun nanti (11.00 mlm di Dataran Bandarya JB) ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 22:57
      gn....
      Kamu boleh tak turun nanti (11.00 mlm di Dataran Bandarya JB) ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 23:01
      Fan Tun....
      I'm awaiting anxiously to meet that son of bitch Kejora at Dataran Bandaraya JB.
      Wonder whether that skunk GN has the gut to replace his sahabat seperjuangan Kejora.

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 23:05
      gn....
      Jam dah menunjukkan pukul 11:04, boleh tak kamu turun nanti di Dataran Bandaraya JB ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      ps:
      TIDAKKAH ITU JELAS SI STOR KUNYIT INI PEMNOHONG, KAKI TEMBERANG, CAKAP BESAR TAPI SEBENARNYA PENAKUT DAN PENGECUT......??

      Anonymous 20 January 2019 at 04:41
      Mmg 9/6/18, aku cabar Suman bajingan
      Tapi apa nak buat aku udah kemalangan
      Cedera parah, habis patah kaki & tangan
      4 bulan aku dekat wad jadi gelandangan
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Othman Ahmad 20 January 2019 at 09:10
      Hi hi hi
      Datanglah kau punya temberang dgn berbagai alasan...
      - ada yg konon Mas datang bulan,
      - ada yg konon pasal spek hitam,
      - ada yg konon balik Kedah,
      - ada yg konon memanjang sibuk,
      - kini alasan baru konon "KEMALANGAN' tak pasal2, tapi kenapa baru sekarang bagitau, ada laporan polis ker, accident di mana, bagaimana kejaadian, bla..bla..bla..NAMPAK SANGAT ENGKAU TAKUT MENGELAK DIRI BERJUMPA AKU.
      He he he

      Othman Ahmad 20 January 2019 at 09:14
      Ini buktinya - SIKAP PENGECUT KEJORA STOR KUNYIT
      - Di Perhimpunan Pakatan Harapan di Padang Merbuk, Sekangor, pada bulan Sept 2017....Kejora tak berani muncul jumpa face-to-face dgn saya.
      -Kemudian di perjumpaan Felda Taib Andak pun dia tak berani datang setelah dia & TongGeng perlekeh-lekehkan jumlah ahli cawangan PPBM di sana.
      - Di Dataran Merdeka pd 1/2/18 dia sendiri menetapkan tempat, tarikh & masa tapi tak juga muncul2 datang berjumpa dgn saya setelah saya tercegat berdiri di tengah2 Dataran Merdeka lebih 3 jam.
      - Di Dataran Bandaraya JB pd 9/618 (selepas PRU 14) juga dia tidak muncul2.

      ps:
      Bukti semua masih tersimpan dalam Arkib blog ini.

      Delete
  13. samprong samperiit 30 January 2019 at 10:35

    tuan budin tolong delete komen yg panjang lebar mengarut.
    dulu rajin juga baca komen sekarang dah malas baca di sebabkan geng jilat,justice league,othman dll.
    buat semak ruangan komen.

    Reply
    Replies


    Anonymous30 January 2019 at 11:01

    Setuju sangat dgn pandangan Samprong
    Terutama nya, Suman cicak mengkarong
    Si tua itu cuma bilis tapi dirasa diri jerong
    Berguni-guni sampah dia kopipes borong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    Delete
    Reply

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian Suman panji hitam punya balachi
      Dia tak sedar sampah dibawa orng benci
      Ntah si samprong mana, tampil mencaci
      Kotey Suman sentap tinggal cuma seinci

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
  14. WOW Keren nie artikelnya
    Sambil baca artikel ini, Aku numpang promosi deh !

    HANYA DI KENARI POKER BANYAK BONUSNYA BOSSKU
    Bonus Welcome Untuk New Member:
    - Bagi deposit Rp.10,000 - Rp.14,999 Bonus Rp.5.000
    - Bagi deposit Rp.15,000 - Rp.24,999 Bonus Rp.10.000
    - Bagi deposit Rp.25,000 - Rp.49,999 Bonus Rp.15.000
    - Bagi deposit Rp.50,000 - Rp.99,999 Bonus Rp.20.000
    - Bagi deposit Rp.100,000 ke atas Bonus Rp.25.000
    - Bonus next deposit 5% untuk deposit Rp.50.000
    REAL PLAYER VS PLAYER !!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...