Tuesday 20 December 2016

HADI MESTI MOHON MAAF?


Penjelasan Pas berhubung pemergian Hadi Awang ke Iran.

Pemergian TGHH ke konferensi berkenaan adalah antaranya permintaan wakil Ittihad Ulama Muslimin daripada Iran, Dr Abdurrahman Bayraan (org sunni dan dilantik oleh Syeikh Dr Yusof Qardhawi) supaya dapat membawa suara kelompok Sunni yang berada di Iran bagi mengurangkan sedikit tekanan terhadap ahli Sunni yang berada dan menjadi rakyat Iran. Selain dari itu TGHH juga menjelaskan isu isu keganasan dan puncanya di waktu ini.

TGHH juga memaklumkan pemergian beliau kepada Setiausaha Agung Ittihad Alami iaitu Prof Dr Ali Qaradaghi yang datang ke Kuala Lumpur bulan lepas, dengan hujah di atas. Jadi tidak timbul ianya bercanggah dengan pandangan Syeikh Dr Yusof Qardhawi. Selain dari TGHH, antara tokoh Sunni lain yang hadir ialah Sheikh Dr Mustafa Ceric (Mufti Bosnia Herzegovina), Mufti Iraq, Wakil Hamas, Mursyid Am Saadat Party Turki, Sheikh Dr Taj El- Din Hilaly (mantan Mufti Umat Islam Australia), wakil dari Jamaat Islami Pakistan dan sebagainya lagi.

Isu yang dibangkitkan mengenai apa yang berlaku di Syria dalam minggu ini adalah memerlukan kupasan dan analisa yang lebih mendalam, dan insyaAllah TGHH sendiri akan megupasnya secara bebas tanpa dipengaruhi oleh mana mana media antarabangsa atau mana mana pihak, berdasarkan gambaran yang lebih luas. Lajnah Hubungan Luar dan Antarabangsa PAS Pusat akan memaklumkan tarikh dan waktunya yang sesuai untuk program berkenaan.

Dr Ahmad Samsuri Mokhtar 
Setiausaha Politik Presiden PAS
18 Dis. 2016



Penjelasan balas oleh Kesatuan Ulama Islam Sedunia

Lawatan Timbalan Ketua Kesatuan Ulama Islam Sedunia ke Iran Tidak Mewakili Kesatuan Ulama Islam.

Kesatuan Ulama Islam Sedunia (KUIS) yang diketuai Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradawi dan setiausaha agungnya Dr. Ali al-Qaradaghi membantah keras lawatan Syeikh Abdul Hadi Awang, Timbalan Ketua Kesatuan Ulama Islam Sedunia dan Presiden Parti Islam SeMalaysia ke Iran baru2 ini.

KUIS melahirkan rasa hairan terhadap masa lawatan itu, iaitu pada masa Iran memainkan peranan jahat dan membunuh kekuarga kita di Halab / Aleppo khasnya dan Syria amnya, di samping peranan dan ketamakan Iran terharap wilayah2 kita termasuk Iraq dan Yaman.

Serentak dengan bantahan ini, KUIS menganggap lawatan tersebut adalah lawatan yg tidak sah daripada mana2 kakitangannya dan ia tidak mewakili sesiapa selain orang yang melaksanakannya.  KUIS menunggu Syeikh Abdul Hadi Awang menilai semula secara sendiri lawatan yang tidak direstui ini sama ada pada sempenanya dan juga pada tempatnya!

Apabila KUIS berusaha demi kesatuan umat Islam, ia mengambil pendirian yg jelas terhadap ketamakan sektarian yang dilakukan Iran dari satu aspek, dan ia tidak lupa peristiwa2 yang dilalui umat Islam, sungai2 darah yang mengalir di Halab / Aleppo dan jutaan mangsa bunuh, cedera, terpenjara, pelarian daripada kalangan orang2 Syria di merata tempat.

19 Disember 2016.


Konflik di Syria bukan saja berkaitan politik, tetapi sudah melarat kepada konflik kemanusiaan. Majoriti penduduk Syria yang berfahaman Sunni telah sekian lama ditindas oleh pemerintah Basyar Al Assad yang berfahaman Syiah.

Bukan saja penentang diburu dan dibunuh, malah kanak-kanak serta kaum wanita turut dibunuh dan dirogol dengan kejam. Lebih buruk, kekejaman pemerintah Syria itu disokong pula oleh  tentera-tentera Syiah tajaan Iran, Lubnan dan Russia.

Oleh itu, pemergian Hadi Awang ke persidangan di Teheran pada 15-17 Disember lalu, jelas tidak sesuai dengan masa kerana ia berlangsung di ketika kekejaman di Syria, khususnya di Aleppo sedang berlaku dan seluruh dunia pula mengutuknya.

Di negara kita, beberapa tabung dan kutipan derma turut dilakukan untuk membantu umat Islam di Syria, malah di masjid-masjid pada setiap Jumaat, jemaah turut diminta mendoakan kebaikan dan keselamatan buat mereka.

Maka, di mana wajarnya Hadi perlu hadir ke persidangan di Teheran dan duduk bersama-sama  dengan pemimpin Iran yang dianggap sebagai pembunuh itu?

Walaupun Setiausaha Politik Hadi cuba menggambarkan pemergian Presiden Pas itu seolah-olah dengan restu Yusuf Al-Qardawi, tetapi KUIS dalam jawapan balasnya nyata membantah keras dan tidak merestui kunjungan itu.

Lupakah Hadi bagaimana beliau berada sepentas dengan Najib Razak membela umat Islam di Rohingya ketika memutuskan untuk berada bersama-sama pemimpin Syiah yang dianggap pembunuh di Teheran itu?

Dari sudut yang lain pula, jika Hadi boleh begitu berlembut dan berjiwa tenang dengan Syiah yang jelas terlibat serta sedang meraikan kekejaman dan pembunuhan di Syria, mengapa beliau begitu keras terhadap DAP dan Amanah yang tidak setitis darah pun sudah ditumpahkan untuk membunuh sesiapa?

Apa pun alasan, hujah dan kewajaran yang cuba dilakukan untuk memaksumkan pemergian ke Teheran itu, Hadi mesti mengakui kesalahannya kerana telah menyinggung perasaan umat Islam atas kehadirannya itu.

Beliau seterusnya harus berjiwa besar dengan meminta maaf kepada seluruh umat Islam, bukan saja di Malaysia, tetapi juga di seluruh dunia. (SH 20/12/2016).

146 comments:

  1. Hadi cuma jalankan protokol Zion saja. Apa susah sangat kita umat Goyim nak faham? Macan Najib juga, pelancar adab mentadbir yg direncana Zion.

    Jika faham protokol ini, tak payah rujuk Syiah pun, kita dah boleh kenal ikan lelaki dan pondan di air.

    ReplyDelete
    Replies
    1. zion nenek kau lah!

      Delete
    2. 1325, ko ni Lobai Bangang Tolobeh Islam mano lo datang singgoh sini.

      Beso lo, lobai-lobai bilo abeh ideo, sembor ai lio kosong pon jadi lo. Janji dapek Takbir!!

      Delete
    3. 13.50 lobai lubang mak kau lah, kau ni adik beradik rosmah gemok apo? :)

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. 11:59 hang memang terrer bro. Baru bagi tajuk "Hadi cuma jalankan protokol Zion saja" je orang dah berebut percaya. Jadi kawan cadangkan buatlah lagi tajuk protokol zion tu untuk pemimpin2 lain pulak sbb lebih senang nak relatekan dgn apa yg depa pernah buat. Sure laku heheh...

      Delete
    6. 17.08 nenek kau je percaya zion ni. BODOH membaca komen pun tak faham .....

      Delete
    7. Dalam artikal ni saya guna balik panggilan PAN, with hell lah nak hormati mereka.Dan kali ni saya nak merapu kembali setelah saya melihat banyak pemuka pemuka dan waluan PAN masih lagi duk selak kain PAS sana sini.Kalau mereka amat ghairah nak ajar PAS supaya ikut kepala otak mereka,saya juga boleh ajar mereka supaya ikut kepala saya.Satu yang saya nak ajar PAN dan GAN ini ialah supaya pergi mampus, amankan dunia.Kalau tak nak mampus pun pergi gabung dengan PKR sementara masih ada yang berminat dengannya.


      Dulu ada pencacai PAN mendakwa kenapa saya suka mengacau rumahtangga PAN, jawaban saya sebab mereka telebih dulu suka memporak perandakan rumah tangga PAS.Kalau mereka tak kacau PAS saya juga nak ada masa nak layan mereka.Tapi jenis bebal tak boleh diajar masih juga melalak tak pandai berhenti dan tak pandai nak hormati pendirian orang.

      Banyak aritikal mengenai pendekatan dan kaedah serta sudut pandangan PAS merupakan penerangan kepada umum agar umum boleh faham apa yang PAS sedang lakukan.Dan kalau tak mahu setuju dengan apa yang PAS buat pun tak semestinya boleh sewenang wenangnya mengutuk dan mempersoalkan tindakan yang PAS ambil itu serta sewenang wenangnya menuduh dengan membuat kesimpulan mengikut akal pendek mereka.Sepatutnya mereka menghormati tindakan PAS ini dan kalau nak bantahpun, kemukakan pula alternatif tindakan yang mereka ambil dan tunjukkan lah fakta fakta hasil dari tindakan mereka itu.

      Ini tidak apa sekalipun sondol juga macam babi hutan.Tak ada sedikitpun fakta didakwanya benar, tidak sedikitpun ada tanda tanda sokongan dikatakan ada sokongan malah dalam kes Mohd Faiz tu pun nak tunjuk pandai yang memdedahkan kebebalan mereka sendiri.Ada ker dalam kes solat Agung pun disuruhnya Mohd Faiz adili dulu, Apa semua boleh adili solat Agung dan solat seluruh umat Islam.Kes in bukan sahaja biadap dengan Agung tetapi biadap dengan ALLAH juga sebab ALLAH yang perintah kita semua orang Islam supaya solat bukan untuk adili.Apa yang agung lakukan ialah sesuatu yang biasa dilakukan oleh hamba kepada Khalidnya, apa yang nak diadili?

      Bengong punya PAN, pergi mampus lah.............

      Delete
    8. 1. Pada 17 Disember 2016, genaplah 6 tahun kebangkitan dunia Arab yang lebih dikenali sebagai "The Arab Spring". Kisah Arab Spring ini bermula apabila Mohammed Bouazizi, seorang pemuda di Tunisia telah membakar dirinya sebagai tanda protes kepada pihak berkuasa tempatan yang menganiaya dirinya yang merupakan peniaga kecil.



      2. Semenjak daripada itu, protes kebangkitan rakyat terhadap rejim diktator yang berkuasa telah merebak daripada Tunisia (Disember 2010) ke;
      - Mesir (Januari 2011)
      - Libya (Februari 2011)
      - Yaman (Januari 2011)
      - Syria (Januari 2011)

      3. Kaedah revolusi yang diambil itu telah berjaya menumbangkan;
      - Presiden Tunisia, Zainal Abidin Bin Ali
      - Presiden Mesir, Hosni Mubarak
      - Presiden Libya, Muammar Ghadafi
      - Presiden Yaman, Ali Abdullah Salleh
      Presiden Syria, Basyar Al Assad pula masih tidak berjaya dilucutkan kuasanya sehingga kini.

      4. Namun, kebangkitan ini tidak membuahkan hasil seperti yang diidamkan. Ya, sememangnya rejim diktator yang zalim lagi korup berjaya ditumbangkan tetapi ianya perlu dibayar dengan kehilangan nikmat sebuah negara yang aman dan stabil. Hanya Tunisia sahaja yang sedang menjalani proses penyuburan demokrasi sedangkan Mesir kembali ke zaman gelap apabila Jeneral As Sisi merampas pula kuasa daripada Presiden Mohd Morsi.
      Bagaimana pula dengan Libya, Yaman dan Syria.?
      Negara tersebut sudah musnah, kacau-bilau akibat tiada Kerajaan yang stabil memerintah.

      5. Apa yang lebih malang lagi ialah apabila Arab Spring ini telah menjadi medan Perang Wakalah (Perang Proksi) di sebalik tabir. Hakikatnya, ummat Islam telah menjadi mangsa pertaruhan pertembungan blok kuasa besar dunia iaitu antara Amerika dan Rusia. Kelihatan zahirnya seolah perang ini antara Sunni dan Syiah. Satu pihak menyokong Sunni, satu lagi pihak menyokong Syiah.
      Kuasa besar ini menyalurkan sumbangan dana, senjata bagi menyemarakkan api permusuhan sehinggalah berlaku pertumpahan darah sesama ummat Islam.
      Maruah, tanah air, nyawa, harta benda ummat Islam telah hancur sekelip mata akibat persengketaan yang tidak berkesudahan ini.

      6. Pada masa sama, muncul pula kelompok esktrem Sunni yang menggelar diri mereka sebagai IS/ISIS. Kita pun tidak pasti siapa sebenarnya mereka ini.? Silap gaya, mereka ini adalah ciptaan dan tajaan musuh bagi memburukkan imej Islam sebagai agama yang ganas. Mereka sanggup membunuh, menyeksa dan memerangi orang Islam sendiri atas nama menegakkan "Islamic State".


      8. Kesimpulannya, konflik Asia Barat yang sudah berlarutan bertahun-tahun lamanya ini tidaklah semudah zahir apa yang kita lihat. Kita mungkin lihat ini hanyalah pertembungan antara Sunni dan Syiah sehingga terlupa bahawa adanya kuasa besar di belakang yang sedang mencatur dan memetakan masa depan dunia Islam.

      9. Saya tetap berkeyakinan penuh kepada kebijaksanaan Tuan Guru Presiden PAS, yang juga Naib Ketua Kesatuan Ulama Sedunia yang gigih berusaha mencari jalan penyelesaian melalui kaedah rundingan dan diplomasi.
      Beliau sering menyebut dalam ucapan samada ketika kuliah di masjid, majlis ceramah parti mahupun berbahas di Dewan Parlimen bahawa urusan ummat Islam sewajibnya diselesaikan oleh kita sendiri, usahlah kita menjemput kuasa besar kuffar masuk campur hal ehwal negara ummat Islam.

      10. Apabila perang yang masih tidak bernoktah itu berlaku, adakah jalan penyelesaiannya hanya melalui kaedah perang juga.?
      Adakah salah untuk kita memilih jalan perdamaian seperti perbincangan dan diplomatik agar kedua-belah pihak menghentikan serangan.?
      Kepada yang begitu bising lagi tidak keruan apabila terlihat gambar Tuan Guru Presiden PAS menghadiri persidangan di Tehran itu, apa pula usaha kamu untuk menyelesaikan konflik di negara Arab itu.?
      Atau sekadar gah menjadi pahlawan pengkritik tegar di alam media sosial sahaja

      Delete
    9. You talk nonsense and rubbish....!!

      Delete
  2. mengapakah orang yang kononnya tahu hal ehwal agama ini berkelakuan pelik dan tak normal? bukan saje yang dalam parti pas malah lebih teruk lagi dalam parti umno dan mereka yang diamanahkan dalam kerajaan. macamana nak tarik orang bukan islam dan dapat hormat dari mereka? negara kita gah pada nama saje, namun realiti dalam negara berterabur dengan kleptokrasinya, salahguna kuasa, menyamun merompak, aksi mereka nampak sangat MEMBISU, MEMBUTA DAN MEMEKAK.....mana prinsip2 isle yang dilaung-laungkan????

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan lah dok mengikut orang, dah tentu lagi kuat agama lagi bodoh seseorang tu, otak ada fikir lah sendiri, pi sekolah belajar sains, matematik, etc .... agama simpan dirumah.

      Delete
    2. orang bukan islam nampak ok hidup mereka, tak payah tarik masuk ke era kegelapan, nak buat apa!

      Delete
    3. Agaknya PINTU HATI Allah sudah tutup. Belajar agama tinggi tinggi balik Malaysia makan dedak haram.
      Dedak haram ini makanan haiwan saja.
      Baiknya haiwan dia tak pandai berbohong. Jika beri dedak terus dia makan. Tapi manusia pandai berbohong tak mengaku makan dedak, malu makan duit haram, takut orang tahu. Tapi tak malu dengan Tuhan.
      Konon nya hari ini kita sapu duit haram, esok kita taubatlah, kan Allah itu maha pengampun.
      Majoriti rakyat Malaysia tidak bersedia mengampun kamu wahai 'kaum pencuri' diatas segala harta rakyat Malaysia yang kamu curi.
      Harap kaum kamu faham.

      Delete
    4. anon 14.45, perangai rasis orang melayu/islam memang tidak boleh dipisahkan. cakap kosong penuh emosi, mengata orang no. 1, orang tak setuju, berlainan pendapat semua pemakan dedak ikut andaian otak singkat anda. tuhan dicipta macam kawan baik lama. kesian.

      Delete
  3. Hadi dan PAS tak nak bantah ke:

    1. Pembunuhan berpuluh ribu orang awam oleh tentera saudi di Yamen.

    2. Pembunuhan dan siksaan berterusan terhadap puak kurdish oleh turki.

    3. Pembunuhan dan siksaan berterusan terhadap pemimpin dan penyokong Muslim Brotherhood dan Morsi oldh kerajaan al sisi di mesir.

    4. Diskriminasi berterusan terhadap puak majoriti Syiah di Bahrain.

    Semua contoh tu ialah kekejaman orang islam sesama orang islam. Jangan PAS buat tak tau, berhenti lah sikap hipokrit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang ISLAM mana boleh guna otak untuk berfikir, ostat2 fail SPM dan pakcik IQ rendah macam hadi lah yang diorang dengar... bodoh dan teramat bodoh.

      Delete
    2. setuju...janji, boleh pungpang ayat2,hadis (*tah sahib tak),ckp melayu telo fadang fasir sikit, maka dah kira terpelajar..biar bidang apa pun,dia lah fakar. Fakar apanya..zakar ada. tgk pompuan dia yg kedepan. Secara dasarnya mmg ramai ulalamak jenis ni, otak dia terletak dizakar pun

      Delete
    3. 12:15...kamu tahu ke kalau Hj Hadi pernah terlibat menjadi orang tengah untuk mendamaikan perang sesama Islam di timur tengah sblm ni?tak tau bukan?lain kali nak komen luaskan dulu pengetahuan...tak semestinya cari thru google jer...jgn sesuka buat kesimpulan...tengok cepat je dah ada yang termakan pancing kamu

      Delete
    4. Kamu tahu ke yg lobai kapla atau kapla lobai tu maksom Dan di berikan ilmu laduni,boleh melihat masa depan.ni kaum lobai yg cakap...tarafnya lebih tinggi sikit dr abuya.hebat sungguh..konpam syurga teratas Dan bg lobai2 bawahan syurga bawahan..Dan bg puak2 thahghut Dan assobiyyah seperti biasa di neraka paling bawah..undi pas masuk syurga

      Delete
    5. 17:18 patutlah timur tengah sangat damai! BODOH nanak beranak laki bini!!!!!!! hantar badut pi sarkas ok kot bangang bukan jadi pendamai ..... sekolah BODOH tiba2 boleh jadi pandai. BODOH kau sekali lagi!

      Delete
    6. anon 21:06 apa ayat ko ni. BIJAK beno bunyinya. Ayat tunggang langgang tapi nak bagi komen. Kalau nak jadi tak pandai pun, sendiri-sendirilah...tak payah lah nak tayang kat orang ramai...

      Delete
  4. Hadi saja ke perlu minta maaf? Engkau dengan Tun Mamak tak payah minta maaf ke sebab nak tipu Agong dan rakyat tentang surat deklarasi cacat akal yang kononya dapat sokongan 1.4 juta rakyat Malaysia. Budin kena cermin diri sendiri dulu sebelum nak berlagak macam bagus sangat nak nasihat orang lain supaya minta maaf.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mintak tolong jangan alih tiang gol

      Tiada siapa yang tipu agong. sememangnya ada melebihi 1 juta surat deklarasi. tak perlu minta maaf. tiada nyawa yang korban.

      yang muslim bunuh muslim kerana berbeza aliran itu apa? berbeza aliran namun tak berbeza akidah...hadi sepatutnya jangan masuk campur. Dahlah ulamak sedunia membantah keras lawaatan hadi. hadi wrong time at wrong palce. parti isle katakan namun aksi hadi langsung tak mencerminkan seorang muslim yang waras.

      Delete
    2. lepas tu tak dijemput kecik hati pulak ... patunye toksah la layan mentelah dulu dia la hilang kuasa raja sampai la si Faiz tu cakap mcm2 perihal agung patutnya tanya mantan apo sobab lucutkan kekebalan dulu. skrg asik nak hentam pas nak ajak bersama dgn hentam menghentam cela memcela .. mana peginya budi bahasa ... oo budi bahasa yang tak reti cebuk tu dah dijadikan tuhan persembahan ... apa nak buek'an.

      Delete
    3. 12.47,

      sapa kecik hati. I was with umno guys in a dinner. all of them said it was a mistake for najib to deny tdm for the installation of the king.

      12.47,

      i do not know what is your level of education. you must do some reading on history. saya sarankan anda banyak membaca supaya ada ilmu untuk berdiskusi

      Delete
    4. 12.51 bukan agong baru yang menyampah dengan tun m? apa punya level of education orang yang dengar dan percaya cakap2 orang UMNO? i suggest you too do more reading and thinking, please ....

      Delete
    5. anon 12.25, very good points!

      Delete
    6. 12.45, semua pembunuhan perlu dikeji dan dihentikan, bukan hanya sesama kaum islam lain aliran je, sila buka mindar yang sempit penyuh dogma agama ....

      Delete
    7. Khalid samad, selama ini aku ingat keling saja ada golongan 'pariah', rupanya kamu ini 'pariah'.
      Kamu keturunan kelingkah?
      Kamu reka cerita yang tidak benar.

      Delete
    8. anon 13.46, jahat nya mulut kau, mak kau pun bercakap macam ni ke? patutlah.

      Delete
    9. maaf, silap anon 14.55 mulut jahat bukan 13.46, tekilaf. :)

      Delete
    10. Kepada anon 1344,

      1255 tu bukannya anon tapi ada terang2 situ namanya khalid samad

      Nampak sangat lepas post kau post pulak sokongan kononnya org lain sokong kau

      Padahal kau yg letak sendiri

      Itulah halusinasi yg bermain dalam kepala hitam org2 amno kununnya 3 jota ahlinya akan sokong

      Delete
    11. suka hati dia lah panggil anon ke khalid smad ke bodoh, ada tumbuh bisul kat pungkok bini kau ke? LOL ... aku piula benci UMNGOK, PAS, bekas penjilat UMNGOK dan sebagainya, pergi mampus ....

      Delete
    12. Orang Melayu ni bila kat luar muka nampak baik shj...tapi bila kat dalam internet...gulp!! :-)

      Delete
    13. Asyik nak marah je...patut la ramai menganggur...tak tau makna sabar

      Delete
  5. Cofucious said..."dont confuse yourself" hadi dah haru buat semua keliru. Ketegag nak mampoih! Cakap orang tak mau dengar. Nak orang jer dengar cakap dia. Tak pa, hang tunggu aku cantaih puraum nih!

    ReplyDelete
  6. Pertelagahan syiah dan sunah ini adalah mainan politik. Jangan kita terlampau naif dan terlibat dengan perkara yang kita tidak ada pengetahuan mendalam. Siapa kita untuk mengkafirkan sesama Islam yang mengucap dua kalimah syahadah dan mengamalkan semua rukun Islam. Kita ada kebolehan untuk berinteraksi terus dengan Allah SWT ke untuk tahu mazhab mana yang betul, mana yang salah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang giler je berinteraksi dengan benda bayangan! :)

      Delete
    2. Kepada kumbang tanduk,

      Kalau antara sunnah & syiah pun xdapat nak bezakan, dok diam2 dan belajar lagi. Tak payah nak memekak kat sini

      Delete
    3. betul tajul bodoh memang susah nak bezakan benda-benda bodoh dalam dunia ni ..... SUNNAH = SYIAH = TAJUL = Bodoh, macam tak ada beza je .... lol

      Delete
    4. Betul tu 21:11..hang pon aku nampak cam KALDAI = BAGHAL = BAHLOL..takdak beza pa pon...toLOL

      Delete
    5. Tuan2 semua... jangan silap faham... syiah bukan mazhab dlm islam tapi ajaran (agama) yg takde kaitan dgn islam. Nak dikira ibadat seakan-akan islam, yahudi pon solat jugak... cth lain... sy. Ali k.w pernah kata "kalau kamu lihat puak khawarij beribadah nescaya kamu rasa betapa sedikitnya ibadat kamu.."
      Cth. 2..
      Dalam ajarah syiah (kecuali zaidiyah).. solat boleh dihimpun dan dikerjakan dalam satu waktu.. sape2 kata syiah tu islam sila buat lah yer...?

      Delete
  7. Den sotuju sangat dongan pondapat Raja Kumbang...sapo kito nak kafirkan sesamo Islam? Tapi den nak gak donga ponjolasan dari bang ji hadi apo lak kato eeaa...bukan apo cumo nak mengelak dari kekusutan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang-orang bodoh yang suka berkhayal pasal tuhan memang suka mengkafirkan manusia walaupun kehidupan merempat, spender sendiri, bini dan anak beranak pun orang "kafir" yang buat. LOL

      Delete
    2. Hj Hadi kafirkan org umno masih tak tarik balik dalam"Amanat Hadi"

      Yg ni apa cerita?

      Delete
    3. ceritanya hadi ngan kau sama BODOH dong!

      Delete
  8. Hari ni selasa. Klu x saman sr, minta maaf bab ni pun boleh lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. anon 13.31 kau ni mesti bekas penjilat tegar UMNGOK yang sekarang berebut-rebut nak hisap kote ds anwar berulang kali! PAS dah mulakan proses pun BODOH, kau ni memang BODOH macam orang2 PAS gak, BODOH macam Hadi Awang IQ rendah.

      Delete
    3. Bila masa pas dah mulakan proses?

      4-5 Kali mengata org lain bodoh sedangkan sendiri yg bodoh boleh tak perasan pulak

      Delete
    4. oi tajul badoh suka buan komen bodoh, mungkin lebih bodoh dari hadi bodoh .... banyakan membaca, tak pun refer ke posting bawah tu ... tajul bodoh!

      Delete
  9. http://www.zaid.my/current/satu-lagi-gimik-pas/

    Satu lagi gimik PAS


    ---

    p/s: ....anyway PAS dah hantar notis ke SR.

    ReplyDelete
  10. That guy and pas as a whole have to beg for forgiveness not just for siding with Iran for what Basyar has done to Syria and Syrians but also for siding with Basyar's counterpart on our side of the world... If you dear Shah know what I am saying... Really, in the moslem world today, there are two leaders who have brought nothing but troubles for their people - and it seems that that head of pas and pas as a whole have become their good friends. Pas for All (excluding of course those truth seekers and freedom fighters of Malaysia today)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tinggalakan saja ajaran arab padang pasir .....

      Delete


  11. PAS tidak lagi akan bekerjasama dg Dap Dan Amanah dlm apa2 masalah dan keadaan sekali pun.

    Breaking news TV3

    Sila lihat TV3 untuk mendapatkan berita politik mutakhir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai bekas UMNGOK ni, kata tak tengok TV3, tak baca UTUSAN, lidah bercabang, patutlah BODOH!

      Delete
    2. Anon 1427 & 1527 sama2 bodoh

      Dok diam2 la

      Delete
    3. Tajul dan omaknya lagi BODOH dari anon 1427 & 1527. hahahahaha

      Delete
  12. Hadi tetap Hadi itulah Wajah Hadi yg sebenar yg pernah menghalalkan darah sbhgn umat Islam di Malaysia tanpa minta maaf sampai kini.Haji Hadi hanya ahli politik yg perjuangan nya after fame and fulus not after ummah and islam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi adalah seorang yang sangat bodoh.

      Delete
    2. Dia juga seorang pembunuh

      Delete
    3. juga penfitnah
      ingat tak kes pil kuda?

      Delete
  13. Apabila lobai mengangkat pencuri Dan penyamun sebagai amirul mukminun Dan apa yg kita nak hairan apabila lobai berbohong pada umat Islam.lobai2 semua maksom Dan di janjikan syurga teratas dgn bidadari.klu di tegur maka akan keluar lah fatwa kafir mengkafir..tak percaya tunggu lah.

    ReplyDelete
  14. hahahahahha..lobai lontoih buat hal laghiiii,den dah kobankan dulu,kalau ado ula,samy velu dan lobai lontoih ni,lobai ni den tibai dulu.
    satu sen pun den tak cayo,cakap dio.Si walaun..walaunn PAS,sangup kato,kalau lobai lontoih ni,buek silap dapat pahalo..ini lah Parti Ajaran Sosat..di abad ini.Menhghabehkan boreh jo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 15.03, den suroh lobai nuar tibai pungkok wa'ang laki bini naik sewel nanti.

      Delete
    2. hahahahahahahaha

      Delete
  15. Polemik bermazhab perlu dihentikan kerana ia membawa kepada perpecahan. Tiada siapa yang boleh menentukan siapa sesat dan tidak....stop judging people tetapi carilah kebijakan yang menguatkan Islam dan ummah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. religion is a waste of time!

      Delete
    2. kuatkan umat manusia .....

      Delete
  16. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga GOD akan cederakan ko besok

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  17. Kamu dgn fahaman kamu Dan aku dgn fahaman aku.

    ReplyDelete
  18. fahaman kamu semua tak boleh pakai ..... buang masa sahaja!

    ReplyDelete

  19. Negara ini BUKAN di takbirkan oleh matdey or SR or DOJ or FBI PR pakatan.

    Negara INI ditakbirkan oleh UMNO dan rakan2 BN .
    Bila UMNO kata ya, ya.
    Bila UMNO kata tidak, tidak.
    Bila UMNO kata tangkap, tangkap.
    Bila UMNO kita lepas, lepas.
    Dan TV3 adalah jurucakap UMNO.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro takbir ke tadbir? Yang mana satu? Sila bg pencerahan ye..terima kasih.

      Delete
    2. Bro tu apa, bg tu apa?

      Delete
    3. TAKBIR!!!! mamak itu adalah 1/3 manusia .... :)

      Delete
    4. TAKBIR pandai TADBIR bodo... tapi TAKBUR.. perghhh..

      Delete
  20. Tuan Budin.

    Apalah sgt kehadiran Hj Hadi ke Syria itu. Beliau mempunyai rekod flip flop @ bolak balik yang jauh lebih buruk bukan sebagai pensubahat tetapi sebagai pelaku utama.

    Agama adalah barang dagangannya dan ia berubah mengikut kepentingan. Tanpa sebarang pendapat baru (qaul jadid) untuk memfasakhkan pendapat lamanya (qaul qadim) yang sepatutnya turut diisi dengan taubat dan permohonan maaf, beliau telah beberapa kali melanggar fatwanya sendiri.

    Lupakan tentang RM90m yang belum dibuktikan. Mari kita lihat rekod hitam HH yang bersifat sahih lagi mutawatir. Fakta sejarah tidak berbohong.


    1. Amanat Hj Hadi.

    Beliau jelas telah mengkafirkan UMNO di atas alasan antara lain kerana UMNO mengekalkan perlembagaan penjajah. Anehnya apabila beliau bersama PR beliau berikrar menyokong dan mempertahankan perlembagaan yang sama. Tiada permohonan maaf dibuat kepada keluarga si mati Memali yang terpengaruh dengan amanatnya itu. Umum tahu ketika balu2 dan anak-pinak keluarga Memali hidup di dalam kedhaifan HH pula hidup di dalam kemewahan.


    2. Hukum Hudud

    Beliau mendakwa UMNO sebagai kafir kerana antara lain menolak hukum hudud sedangkan UMNO telah memberi alasan2 syarie apabila tidak melaksanakan hukum ini. Beliau malah telah menabur janji untuk melaksanakan hukum itu di Terengganu sekiranya PAS menang. Selepas beberapa bulan mentadibir Terengganu beliau ditanya tentangnya jawapannya ialah 'hudud hanya 0.0001% daripada hukum Islam'. Jelas beliau telah memberi satu jawapan 'beriman kepada sebahagian kitab dan engkar akan sebahagiannya'.


    3. Bekerjasama dengan kaum kafir

    Ketika PAS memilih untuk bersendirian, mereka telah mengkafirkan UMNO di atas alasan antara lain berkongsi kuasa dengan kaum kafir. Ketika mereka bersama PR dan bersekutu dengan kaum kafir pula (di bawah kepimpinan HH) mereka beralasan pula ia dibenarkan di bawah konsep tahaluuf siyasi. Tiada sebarang permohonan maaf dibuat kepada isteri2 yang diceraikan oleh para suami dan keluarga2 yang ahli-ahlinya meninggal dalam keadaan putus silaturrahim akibat fatwa2 HH.


    4. RUU 355

    Sebagai orang yang pernah mengkafirkan UMNO di atas alasan hudud dan perlembagaan penjajah beliau tidak sepatutnya menjadi orang yang membentangkan RUU355. RUU 355 hanyalah untuk menambah bidangkuasa hukuman mahkamah syariah berdasarkan perlembagaan dan langsung tiada kaitan dengan hudud. Sekali lagi beliau melanggar fatwa yang beliau sendiri keluarkan tanpa memberi alasan syarie mengapa fatwanya berubah.

    Kehadirannya ke Syria pula menunjukkan bahawa beliau sanggup pergi lebih jauh ke peringkat antarabangsa untuk mendedahkan siapa dirinya yang sebenar.

    Beliau adalah liabiliti kepada agama dan bukan aset. PPBM benar-benar patut melupakan hasrat dan harapan untuk mendapatkan parti pimpinannya bekerjasama melawan Najib.

    Seperti Najib yang sanggup berbolak balik semakin dalam dan semakin jauh di dalam isu2 pecah amanah dan keleptokrasi, HH juga sanggup berbolak-balik semakin jauh dan semakin dalam di dalam isu-isu agama yang semakin membelit dirinya.

    Kedua-dua mereka menunjukkan rasa aman dari kemurkaan Allah dan kedua-duanya ada ketetapan mereka sendiri.

    Ayuh tinggalkan HH dan PAS di dalam perjuangan menentang pemimpin pengkhianat yang menyamun daripada rakyatnya sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well said bro,I cannot agree more.bravo.

      Delete
    2. tinggalkan je semua PPBM, UMNGOK dan PAS, biar Cina DAP saja yang memrintah, malaysia akan ajadi bagus macam singapura ...

      Delete
    3. 12:17 Typical pendedak apabila tak boleh menjawab isu akan terus sebut DAP.

      Orang UMNO sgt memerlukan DAP untuk menjadi punching back dan divert isu apabila tidak mampu menjawab isu.

      Mujur ada DAP. Bolehlah UMNO bernafas.

      Delete
    4. Joe..bunyi macam tagline pamoga jer..what ever it is..good job with your comment bro!

      Delete
    5. Hamba sokong cina DAP berbanding lobai temberang.. (carta hutang kerajaan negeri dgn pusat) P. Pinang rm69 juta, negeri lobai rm1.34b...
      TAKBIR pandai, TADBIR bodo tapi TAKBUR

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
  21. adapun khilafnya Haji Hadi Awang memenuhi undangan dari puak kafir Syiah memberi mesej yg salah, dan lihatlah bagaimana rakusnya si jahil itu dengan lancarnya lidah mencerca dan memfitnah bagai anak' panah yg keluar dari busurnya.

    Malangnya si jahil itu tidak menyedari betapa pundaknya yg menggalas pada kehendak puak kafir itu sendiri.

    Telah rancak komentar yg bukan sahaja mencerca Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, bahkan ia menghinakan secara langsung iktiqad si jahil yg bersyahadah (masih benar akidahnya walaupun tergolong pada sifat si jahil).

    Maha Suci Allahswt - musuh Islam itu hanya mampu menghinakan umat Islam yg menjadi tunggangan nya tetapi sama sekali ia tidak dapat menghinakan Kesucian Islam itu sendiri - bahkan azab untuk musuh Islam itu kekal di dunia dan akhirat.

    Seringkali si jahil terjun ke jurang yg lohong tanpa ber'dasar akibat taasubkan pada khabar dusta tuan2 politiknya.

    Khabarnya si jahil itu sedang "berjuang" untuk menentang pemerintah yang zalim,klepotrasi,kronisme dan seterusnya akan "menyelamatkan Malaysia" -

    Lalu tatkala ditanya apakah bentuk kezaliman yg ditimpakan kepada sijahil itu ?

    Apakah sifat klepotrasi yg sedang diperbuat oleh si pemerintah ?

    Lalu jawaplah si jahil dengan angkuh - aku percaya dan "beriman" terhadap setiap khabar dari tuan2 politik ku.

    Siapa pula ketua yg memegang kuasa pemutus dari kalangan tuan2 politik kamu ?

    Lalu jawap si jahil - tuan2 politik kami itu sifatnya duduknya sama rendah dan berdiri mereka sama tinggi lalu apa perlunya mereka melantik kuasa pemutus dari kalangan mereka ? bukankah salah satu sifat zuhud itu tidak mengejar atau berebutkan kuasa pemutus.

    Inilah generasi Islam yang paling rendah ilmunya, paling kuat angan dan nafsunya, paling sedikit usahanya.

    Inilah keadaan dan sifat hubungan diantara si jahil dan tuan2 politiknya.

    Nauzubillahiminzalik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap betul menjual nama Allah ye?

      Sesedap dedak yg kau hadap hari2 tu?

      Mati nanti dedak xboleh bawa ya

      Delete
    2. Ko dah telajak. Siapa kata syiah kafir, org kafir tak boleh masuk Makkah. Yg duk buat haji berjuta2 bukan kah org syiah juga. Aku bukan syiah tapi aku tak kata syiah Ku kafir.

      Delete
    3. 1705 adalah specimen terbaik, nama scientific- Mekayu Selam. Habitatnya bawah temourong. Sifat perasan pandai , tapi sayang sebab Taek Low yg memenuhi seluruh bawah temourong tu dia tak dapat hidu pun. Dja ni tergolong dlm Species katak terancam sebab populasinya dh byk berkuranagan. Kalu jumpa boleh masokkan dlm balang berisi pengawet utk tuntunan kanak2 ditahun 2050. T.kasih

      Delete
    4. Kan dah kata puak2 ni akan mula mengkafirkan sesama Islam Dan melabelkan org yg tak sebulu dgn mereka sebagai jahil.kejap lg akan keluar lah ayat Quran Dan had is Dan di selang seli dgn maki hamun..apabila lobai kapla atau kapla lobai disentuh...jap je lagi..

      Delete
    5. Suadara2 semua.

      Asalnya saya tidak mahu membuka aib si Unknown ini di dalam blog ini tetapi memandangkan beliau membuat komen yang menunjukkan sifat naik tocangnya maka saya dedahkanlah supaya kawan2 dapat menilai taraf ilmu dan 'pejuang kebenaran' Unknown ini.

      Unknown cuba menyindir saya konon kepercayaan saya tentang keleptokrasi adalah 'beriman kepada berita yang dibawa oleh kaum kafir'. Maka saya menjawab terus di sini untuk saudara2 semua nilaikan.

      Ketika di blog Putra Merdeka, Unknown hanya banyak bullshiting around. Banyak tajuk telah dibahaskan di antara Unknown dan saya dan saya dengan rendah diri berpendapat ia seorang yang cetek ilmu dan tiada substans. Ia hanya mampu menjual bunga bahasa sahaja.

      Berkenaan isu keleptokrasi ini dan mencuri 2.6b misalnya, selepas Unknown berpusing-pusing cakap tanpa substans, saya, pak Othman dan seorang tanpa nama telah bersumpah laknat bahawa kami benar2 percaya 2.6b itu adalah wang curi.

      Kami telah meminta Unknown dan seorang pendedak lain turut bersumpah laknat bahawa mereka benar2 percaya wang tersebut adalah derma dan bukan wang curi.

      Unknown telah memberikan alasan untuk tidak bersumpah laknat sebagaimana orang Nasrani telah beralasan untuk tidak bersumpah laknat. Nyatalah beliau juga tidak percaya dengan apa yang dituturkan lidahnya.

      Unknown hanyalah bermain-main dan dia sendiri pun tahu dirinya seorang penipu dan kata2nya adalah tidak selari dengan hatinya.

      Kalau berani kerana benar silalah sumpah laknat wahai Unknown.

      Sekiranya kamu cuba berpusing2 juga aku akan kopipes alasan2 kamu yang mirip Nasrani itu di sini agar semua di sini mengenali 'pejuang kebenaran' yang suka memanggil orang lain jahil ketika ia sendiri tidak mampu berhujah berdasarkan disiplin ilmu.

      Delete
    6. Garisan yg betul dan salah tu memang dah terang dan jelas..hadis dan alquran jadi panduan...toksahlah mengelirukan orang unknown...kalo ko nak bertuankan najib, pegi la, takda sapa nak halang..tapi jgn kamu mempermainkan agama ikut kesedapan kamu..

      Delete
    7. awek2 syiah kat london boleh tahan brader, bini hang belum tentu lagi. lol

      Delete
  22. TGHH nak mohon maaf sorry la..!Kita tengok ja AMANAT dia dulu..? dulu mengkafirkan orang2 umno,tapi bila pas brbaik2 ngan umno ada hj hadi minta maaf pada orang2 umno tentang AMANAT dia dulu..?tak dak kan..?Dia rasa diri dia saja yang betoi..orang lain semua salah..Patut dia kena pecat dari kesatuan ulama sdunia tu..Carilah ulama yang tak sibuk dengan urusan politik..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku fikir amanat TGHH di tujukan kpd Mahathir. Kerana Mahathir memomokkan Islam,Seperti sup jari, janggut. surban dll.

      Delete
    2. Seperti sup jari, janggut. surban dll. ni perangai arab jahiliah, pengotor! pergi baca quran kau, ada cerita sup ekor, jangut menjela, kahwin 4???? bodoh!

      Delete
  23. Ala kau org ni.
    Sensitive sangat
    Mcm budak beringus ja berfikir.
    Hj hadi pegi sana atas jemputan
    Lagi pun nak eratkan sesama islam.
    Syiah pun islam jugak
    Tak kzn itupun tak boleh
    Tak suka ka islam ni bersatu
    Bongok betul la kau org ni.
    Bukannya hj hadi nak convert ke syiah
    Dia pun tau la..
    Agama dia tinggi pun hampa nak pertikai noh.
    Hampa apa ada..teloq 2 biji usung sana sini.
    Habis tu kalau Najib pi China hampa tak bisingpun.
    Komunis lagi negara dia pi.
    Apa..???
    Kalau Najib pi negara China maka dia dah tukaq ke fahaman Komunis ka?
    Mangkuk betul la pemikiran kau org ni.
    Suka sangat pandang buruk pada org.
    Tu lahanat namanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lupa leh mutaah 3 malan kt sinun..he he..lobai oh lobai..Ku ingat satu malam,rupanya tiga malam.

      Delete
    2. Kau kata "syiah pun Islam jugak"? Check betul2 fahaman kau nie bro.. jangan hadi dah buat salah pun kau kata dia betul jugak.. Nak eratkan sesama Islam? Syiah bukan Islam lah bro.. Kau nie mesti puak syiah sesat kan??

      Delete
    3. daripada anak perempuan keluar dgn kekasih kena songket suka sama suka.. baik relakan perkahwinan jenis kontrak2 nie... mungkin sbb duit hantaran mahal sangat kot... dalam Quran benarkan ape, yg sekat adalah manusia yg bukan maksom pun... so klu tak nak mutaah atau zina, semua kena tolak teori materialistik yg besawang dalam sanubari (mengangkat nafsu sebagai tuhan)... especially pakcik2 yg mewakilkan makbapak perempuan, yg dok sambut rombongan meminang... (bengang tul ak, klu dia melencong tang wang hantara last minit).

      tp sebagai ibu bapa yg berkuasa penuh terhadap anak perempuan, mutaah adalah opsyen kepada perkahwinan kekal... tp praktis disini adalah perkahwinan kekal, so maintain sajalah dgn perkahwinan kekal.. jgn la sampai mengharamkan perkara yg telah dihalalkan, besar dosany tu...

      tp nak control zina ketahap zero, mutaah adalah jalan penyelesaian... anak dah boleh dibinkan dan ada bapakny.. walaupun perkahwinan kekal, ramai bapak2 yg gagal menyara anak bini..

      so mmg tak ley nak bagi alasan dekat akhirat nnti la kenapa zina berleluasa... masyarakat sanggup tidak berkahwin atau melancap atau berpuasa atau menunggu mimpi best atau 'terlanjur'... sbb masyarakat dah bertaklid kepada ijtihad larangan mutaah.. i follow you je, sbb you all dah tetapkan...

      sy bukan la syiah pon, sbb geng dia orang pukul2 badan sampai darah macam geng jamal.. cuma jamal kena tombok je bedarah..

      sy cuma komen dari sudut akedemik... akedemik ke...?
      (goggle kan aje sebab-sebab diaorg pertahankan perkahwinan mutaah nie, tp tidak mengamalkan secara harian... tak silap dia org follow Quran jugak, kita follow Quran dan ijtihad dalam hal mutaah), lantak la kan.. sy kawin berakad dan bukan kawen kontrak@mutaah...

      Delete
    4. Kalau bukan islam melah dan madinah dia org tak blh masuk la bro.
      Sbb itu aku bilang, kau org ni bawa telor ja pandai..

      Delete
    5. Berani le cakap macam2 masa hidup ni...bila nyawa dah ditarik baru le nak sedar...masa tu semuanya tidak berguna lagi..

      Delete
    6. Hj Hadi tu ulamak. Pengetahuan agamanya tinggi. Mana ada org melayu sampai ketahab itu. Nak harapkan Lim Kick Siang....haram habuk. Nak harapkan hampa....telor yg 2 biji tu pun senget sebelah .

      Delete
  24. Ulaumak oiiii bertuahnya kalau Lebai Malang tu minta maaf. Kehkehkeh...

    ReplyDelete
  25. Ini khusus untuk Unknown yang masih membangkitkan isu 'kuasa pemutus' di sini padahal semasa di Putra Merdeka beliau mati akal ketika berbahas tentang majlis.

    Ini jawapanku ke atas soalan kamu berkenaan kata pemutus kononnya itu. Sila kamu jawab dengan disiplin ilmu.


    Unkniwn pun nak tahu siapa bakal PM @ kuasa pemutus kalau BN tumbang? Waaah, nampaknya sdr juga ada kepercayaan bahawa BN memang boleh tumbang. Syabas. Kalau tidak masakan soalan analogi sebegini boleh keluar. Betul tak?

    Tidak diberitahu siapa bakal PM dijadikan modal cerca, kalau diberitahu juga akan dicerca konon nak jadi PM untuk kepentingan peribadi. Kot mana pun tak kena.

    Jawapannya mudah, kalau dari sudut perlembagaan yang akan jadi PM ialah 'whoever commands majority support of the house'. Sebelum mengetahui siapa orang itu kenalah ada sitting / majlis dulu betul tak? Maka tunggulah keputusan pilihanraya dulu.

    Kalau bahasa aqidah pula jawapnnya, yang akan menjadi PM adalah dia yang Allah izinkan untuk menjadi PM. Bgmn nak dahului Allah kan? Ini soal taqdir dan khabar masa hadapan yang termasuk perkara2 di luar jangkauan manusia.

    Tak betul, songsang atau sesatkah kalau bakal PM ganti tidak dinamakan sebelum majlis parlimen ini bermula?

    Kalau ya sila tunjukkan satu dan hanya satu sahaja kitab sirah Muslimin yang ditulis di zaman salafussoleh yang merekodkan apabila Bani Abbasiyyah sedang di dalam proses menjatuhkan Bani Umayyah, mereka telah pun menjanjikan siapa yang bakal menjadi khalifah. Ada tak?

    Ya betul, mereka ada ketua pemberontak (setaraf kedudukan Tun M hari ini) tapi mereka tidak janjikan sang ketua ini yang akan menjadi khalifah ganti.

    Tahukah sdr di dalam kitab sirah juga tertulis kisah bgmn Abu Jaafar al Mansur hadir di majlis pemilihan untuk melihat siapa yang bakal dipilih menjadi khalifah selepas Abu al abbas as-safah, tetapi akhirnya majlis memilih baginda sbg khalifah gantian. Baginda sendiri pun sgt terkejut dengan pemilihan itu.

    Itulah dalilnya pemilihan sebenar hanya boleh dibuat apabila majlis bermula. Ia dalil sejarah amalan salafussoleh yang tidak ditentang oleh para Ulamak yang ada pada masa itu.

    Menamakan bakal PM hanyalah satu analogi. Analogi pula hanya bersifat 'menyangka-nyangka' maka selagi majlis belum bermula, ia tetap tidak muktamad.

    Silap menabur janji dengan menyangka-nyangka boleh jatuh sesat juga.

    Tak percaya?

    Kalau di dalam situasi berikut bgmn pula:-

    1. BN menang majoiriti mudah.

    2. MCA dan GERAKAN dan parti komponen Sabah Sarawak sapu bersih semua kerusi bukan majoriti Melayu.

    3. Kerusi UMNO signifikan kurang berbanding kerusi parti2 komponen BN yang bukan Islam.

    4. Zahid, Najib dan Hishamuddin ketiga2nya tumbang. Mastura Mohd Yazid dan Budiman kekal sebagai MP.

    Nah, di dalam keadaan di atas, sila beri jawapan siapakah bakal PM? Itu belum ditambah analogi PPBM menang semua kerusi yang ia tandingi.

    Kalau sdr tak boleh jawab, ketahuilah bahawasanya ia adalah kerana ia soalan analogi dan analogi adalah tidak muktamad selagi majlis belum berlangsung.

    Kalau sdr boleh jawab dengan yakin pula, maka nyatalah saudara telah sombong dengan Allah apabila mendahului ketetapanNya seolah-olah takdir masa hadapan ada di tangan sdr. Sdr boleh jatuh sesat kerana menyangka-nyangka takdir itu ada di dalam tangan manusia.

    Saya tidak katakan bahawa menamakan PM awal2 itu tidak Bagus, cuma point saya ialah sama ada bakal PM dinamakan awal2 atau tidak dinamakan awal2 ia tiada sebarang kesan ke atas iman dan aqidah.

    Menamakan awal2 tidak menambahkan iman, tidak menamakan awal2 juga tidak mengurangkan iman.

    Kedudukannya hanyalah harus (mubah) dan demikian ia tidak menjadi isu besar.

    Oooh lupa, sememangnya UMNO-Najib hanya bergantung kepada (1) menipu dan spin (2) mendahulukan perkara yang kecil2 berbanding perkara yang lebih besar (3) mencipta isu bagi perkara yang sebenarnya bukan isu.

    Bersambung..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menamakan bakal PM sebelum majlis berlangsung hanyalah satu unjuran / projection dan ia tidak muktamad.

      Apabila sdr mempercayai satu unjuran pasti akan berlaku maka sdr telah mendahului takdir.

      Orang yang mendahului takdir ini sesat sebab mereka menyangka-nyangka takdir manusia berada di tangan manusia.

      Di atas alasan itu menamakan bakal PM atau tidak menamakan bakal PM berada di dalam footing yang sama iaitu hukum harus (Mubah). Tiada satu pihak yang lebih atau kurang.

      Sekurang-kurangnya orang yang tidak menamakan bakal PMnya tidak menanggung risiko jatuh sesat disebabkan 'menyangka-nyangka' bahawa takdir manusia berada di dalam tangan manusia.

      Ada pula orang yang menamakan bakal PM sekiranya mereka beriktiqad 'ini adalah plan kami, tetapi Allah lebih baik perancangannya' itu tidak mengapa. Tetapi apabila ia beriqtiqad 'inilah yang pasti akan berlaku tanpa keraguan lagi', maka sesungguhnya ia telah jatuh perangkap mendahului takdir.

      Sdr terlalu menekankan perkara ini dan kelihatan sangat yakin dengannya. Sdr kelihatan lebih tergolong di dalam golongan kedua. (Harap2nya tidak sampai begitu).

      وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الأرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلا يَخْرُصُونَ

      "Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikut menyangka-nyangka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)".

      (QS. Al-An'am, 116)

      Wallahu a'lam


      Unknown dipersilakan menjawab melalui disiplin ilmu untuk membuktikan ia bukan seorang jahil seperti yang ia suka sangat panggil ke atas orang lain.

      Dipersilakan wahai Unknown.

      Delete
    2. wahai sahabatku John Doe, bukankah kamu dan sebilangan komentator yg telah melafaz sumpah laknat berpandu pada "keyakinan" akan benarnya khabar yg dibawa oleh tuan2 politikmu dan sekutunya -

      sedangkan sifat dan keadaanmu tidak mengetahui melainkan sedikit dari apa yg dikhabarkan oleh tuan2 politikmu dan sekutunya.

      Maka di hari Pengadilan Yang Maha Adil, kamu akan mencari tuan2 politikmu beserta sekutunya sebagai saksi terhadap lafaz sumpah yg telah kamu perbuat semasa di dalam dunia.

      Dan benar aku juga bakal dipersoalkan berkait segala khabar mengenai Najib merompak berbillion ringgit melalui 1MDB -

      maka hujahku sesungguhnya, aku berlepas diri dan berpegang pada hujah hasil penyiasatan SPRM dan PAC yg diberi amanah bersandar pada ilmu yg mereka miliki.

      Qs. Al-an'am , Qalam Al-Quran ini benar-benar telah memperingatkan keadaan golongan seperti mu wahai sahabat.

      Ikutnya aku adalah diatas hak si Umara', hak si ulama dan hak si ilmuan dan merekalah hujah ku kelak pada Hari Pengadilan Yang Maha Adil.

      Ikutnya aku juga setelah aku mengetahui siapa yg memegang kuasa pemutus - apakah sama keadaanmu berbanding keadaanmu, wahai sahabat ?

      Delete
    3. Unknown sekali lagi beralasan seperti Nasrani.

      Isi sumpah laknat itu bukan ke atas kebenaran laporan2 itu tetapi ke atas kebenaran hatimu bahawa kamu percaya apa yang kamu tulis adalah apa yang ada di dalam hatimu.

      Kalau kamu tak tahu kebenaran fakta adakah kebenaran hatimu yang selari dengan tulisanmu juga kamu tidak ketahui?

      Inilah isi sumpah laknat kami dan sumpah laknat yang telah ditawarkan kepada kamu dan kamu telah beralasan sbgmn Nasrani telah beralasan.

      Hakikatnya kamu tahu apabila kamu mengatakan Najib tidak mencuri hati kamu mengatakan sebaliknya dan disebabkan itulah kamu tidak sanggup bersumpah.

      Hati dan lidahmu bertentangan. Di dalam ilmu aku ini dinamakan munafiq.

      Kamu kata kami berlepas diri dari sumpah aku? Bula pula sumpahku mengikat kamu? Sumber mana pakaimu bila mengatakan sumpah seseorang mengikat seseorang lain yang tidak bersumpah.

      Memang benar kamu beralasan seperti Nasrani.

      Kemudian kepada soal 'pelantikan kuasa pemutus' itu pun kamu gagal menjawab secara ilmiah. Jawapan tiada isi dan jawab kepada persoalan.

      Dan kamu dengan culas dan sonbongnya berulang2 memanggil orang lain sebagai si jahil padahal kamulah si jahil yang sombong.

      Menyombong memanggil orang lain jahil pada ketika diri sendiri sangat cetek ilmu dan hujah.

      Delete
    4. joh doe, kau pun 2 x 5 je rasis. bangang!

      Delete
    5. Unknown sangat suka memanggil orang lain 'si jahil'.

      Padahal beginilah cara Unknown menjawab soalan :-

      S : Siapa nama kamu?
      J : aku dari Tg Rambutan
      S : Kamu tidak menjawab soalanku?
      J : bukankah tadi aku dah jawab.
      S : soalanku bukan kamu dari mana tapi siapa nama kamu?
      J : Aku berlepas diri dari apa yang kamu lakukan.
      S : Bila aku mengikat kamu? Aku hanya bertanya soalan.
      J : Dan aku telah menjawab soalan itu
      S : Jawapan kamu tidak menjawab soalanku.
      J : aku telah menajwabnya tetapi kamu beriman kepada tuan2 politik kamu dan khabar orang kafir maka sebab itu kamu tidak memahami jawapanku.

      Inilah dia ilmu hebat si Unknown yang sangat suka memanggil orang lain si jahil apabila menjawab soalan.

      Berpusing-pusing tetapi tetap tidak menjawab soalan dan hujah dan kemudian mengatakan berlepas diri dari isu yang ia sendiri bangkitkan dan isu yang ia tak mampu jawab.

      Delete
    6. Terima kasih anon 21:21 di atas kata2mu itu.

      Delete
    7. John doe, kalo org tu tak dapat hidayah, toksah lah ko cakap apa...makin menjadi jadi kebodohan dan kebangangannya..

      Delete
    8. Betul bro.

      Tapi saya rasa orang tersebut adalah atheis yang asyik menghina Tuhan dan agama di sini.

      Kena sarankan dia pi masuk blog untuk para atheist baru betul.

      Delete
  26. 2043..bila siasatan atau pihak yg nak siasat dikekang dan awak pun tahu itu benar dan jelas. Dan mengambil sifat diam setaraf jadi satu sokongan oleh anda. Mcm mana nak kira tu. Apakah ini juga satu bentuk tak sudi guna anugerah akal yg diberi Allah?

    ReplyDelete
  27. kredibiliti Hj Hadi dan PAS sudah berada didalam longkang. Sudah terbukti PAS dan HJ hadi selama ini suka berbohong dan suka bermuka2 dalam menjual agama demi sedikit harta dunia. Cerita2 tentang keperluan dan mustahaknya PAS dalam arena politik Malaysia terutamanya demi untuk memartabatkan Islam hanyalah retorik dan 'wayang kulit" yang bersifat munafik, bayang2 dan ilusi. PAS dan Hj Hadi kala ini bukanlah parti islam bahkan mereka adalah parti politik yang mempergunakan agama demi pengaruh dan dunia, tidak berbeza dari UMNO yang mempergunakan bangsa untuk kuasa dan wang ringgit.

    Sudah jelas bahawa UMNO dan PAS adalah sampah politik yang perlu rakyat Malaysia singkirkan kewujudannya. Sampah itu tempatnya di tempat pelupusan dan hanya si gila yang menjadikan sampah sebagai harta pusaka dan "buah hati pujaan diri" baca "taksub". Rakyat Malaysia perlu membuang "kegilaan" mereka kepada sampah dan membuang sampah jauh dari diri dan hidup mereka. And both UMNO and PAS ARE rubbish. It's about time we realized that "important" fact!

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebut wayang kulit teringat la pulak si said, samad dan wokyoh..
      (dialog wokyoh) mu mmolek sikit sa'id, aku ni pok sedaro mung....
      (said) : pok sedara pon... dong gongggg..

      SITUASI HARI NI
      (Walaun pas) : ingat sikit, ajiadi tu ulamok wei...
      (Rakyat) ulama apo, jenis baso gonggg (bodo)..
      Bukan hamba kata... sa'id yg kata... hahaha

      Delete
  28. kredibiliti orang melayu dah lama dalam tong taik! di masa hadapan melayu akan hilang digantikan oleh mamak-mamak pengotor penganut agama arab padang pasir ....

    ReplyDelete
  29. persoalan Kuasa Pemutus adalah syarat yang paling utama apabila bertemunya dua individu atau kumpulan yg punyai niat dan tujuan yg sama.

    Pernahkah kamu mendengar dan melihat bertemu lebih dari satu individu yg membentuk jemaah lalu tiada kuasa pemutus dari kalangan mereka ?

    Sedangkan anak-anak kecil dialam persekolahan - urusan yg paling utama diajarkan agar melantik ketua dari kalangan mereka oleh para guru.

    Baginda saw meninggalkan wasiat,ikutlah pada Al-Quran dan Sunnahku -salah satu darinya pernah Nabi saw bersabda, "lantiklah ketua dari kalangan kamu hatta untuk memulakan sebuah perjalanan".

    Tuan2 politik kamu hanya bersekutu untuk menumbangkan kerajaan, tetapi mereka tidak bersekutu untuk mengikat sebuah tahalluf siasyi.

    perjanjian tuan2 kamu itu sama seperti sifatnya perjanjian genjatan senjata dalam sebuah peperangan - mereka tidak redha pada kuasa pemutus selain dari puaknya sendiri.

    Semenanjung Korea terpisah tetapi tidak berperang walaupun bermusuh adalah kerana terikat pada perjanjian sebegini.

    Lalu kamu mendakwa - diantara tuan2 kamu itu berpandu pada hasil keputusan kerusi DUN dan PARLIMEN yg bakal dimenangi -

    apakah tuan2 kamu itu sanggup membahagikan sejumlah dari 222 kerusi yg dipertandingkan secara sama rata sesama mereka ??

    MOU yg dimetrai selepas matinya Pakatan Rakyat diantara PKR,DAP dan PAN - mati tidak sampai setahun usianya apabila berhadapan godaan PRN Sarawak, apabila tuan2 kamu bagaikan kawanan Serigala akhirnya mereka saling menggigit (bertindihan kerusi).

    Siapa yang hendak kamu dustakan wahai sahabat ku John Doe ??





    ReplyDelete
    Replies
    1. Ia hanya dilantik apabila adanya majlis. Bgmn hendak melantik apabila majlis belum bermula.

      Baiah adalah satu kontrak dan kontrak memerlukan adanya majlis. Sebelum wujud majlis bgmn hendak berbaiah.

      Adalah kamu melakukan ijab qabul akad nikah sebelum majlis akad nikah bermula? Ini gila namanya.

      Aku telah memberikan analogi dan hujahanku dan kamu masih tidak menjawab soalan aku.

      Delete
    2. Unknown,
      Jawapan kamu berpusing pusing dan kamu hanya pandai bahasa sastera. Angkuhnya kamu memanggil orang sijahil.
      saya dah lama perhatikan cerpin kamu semuanya khayalan tanpa fakta.
      bahasa kelate panggil kamu 'keras keng'.
      Pi jumpa tok guru, kamu kena belajar lagi. Graduan Universiti Kelly Castle, JPA tak iktiraf.
      sorry, kamu becita cita nak mengajar orang lain yang lebih cerdik dari kamu.

      Delete
    3. Kuat weiii bbaloh.. mari nak jadi pengadil..
      Sape yg kata dia lagi cerdik dan menjahilkan opposisi MAKA dia yg kalah.. (sebab cuma org yg jahil saja rasa dirinya berilmu)
      Cth.. petikan kata2 imam as-syafi'e dlm penutup kitab al-umm "jika ada sesiapa yg menemukan helaian/tulisan (hujjah yg lebih baik dgn sanad yg jelas dan sempurna berkaitan perbicaraanku dalam kitabku, maka ambillah ia dan abaikan tulisanku kerana sesungguhnya helaian itu adalah sebahagian daripadaku... pergghhh... punyalah merendah diri..
      Moral : susur galur sanad x boleh ada nama anonymous yer (confirm hadis palsu)... haahahaa
      Jangan marah... ambo pengadil..

      Delete
  30. Astagfirullah - sahabatku John Doe, bagaimana kamu sanggup melafaz sumpah laknat terhadap dirimu sendiri bukan atas benar atau sekadar fitnah segala khabar mengenai kisah 1MDB tetapi bersandar hanya pada keyakinan "hati membenarkan lidah" ??

    Sahabatku sifat lafaz sumpah yg paling afdhal adalah apabila ia melibatkan dirimu sebagai saksi dan bukti - bukan bersandar pada keyakinan (sebenarnya telah jatuh taasub).

    seringkali kamu membandingkan kaum Nasrani yg akhirnya berhelah apabila tidak sanggup melafaz sumpah akan benar atau palsunya Kenabian Rasulullah bersaksikan Allahswt - bukankah ia melibatkan kaum Nasrani itu sendiri sebagai saksi dan bukti pada fitnah yg mereka lemparkan pada Rasulullah saw ?

    Sedangkan kamu wahai John Doe bersumpah laknat pada urusan yg kamu tidak mampu menjadi saksi dan bukti kerana kamu bukanlah pihak yg punyai aksess terhadap persoalan 1MDB, -

    kamu bukan pihak yg menuduh dan bukan juga pihak yang dituduh, kamu hanya berlandaskan sifat taasub.

    Teringat aku bagaimana seorang dari sahabat ku yg melafaz pengakuan sanggup menanggung segala dosa Anwar Bin Ibrahim (tak pasti merujuk hanya pada dosa meliwat atau keseluruhan dosa2 Anwar Bin Ibrahim) bersandarkan pada keyakinan yg pertuduhan liwat itu adalah konspirasi politik.

    Bukankah tindakan itu telah jatuh ke dalam sifat taasubnya kepada Anwar Bin Ibrahim ?

    Dan tahukah kamu sifat "yakin" itu bersandar dan terikat pada hujah yg dipercayai.

    Lafaz yg diucap terhijab sama sekali apakah hati turut membenarkan kerana ia adalah rahsia Allahswt dan si empunya diri, namun tanda-tanda zahir tersingkap melalui perbuatan dan bukan sedikit dari manusia yg melampaui batas lalu menjatuhkan hukum.

    Sudah terang kah kamu wahai sahabat mengapa aku tidak melafazkan sumpah - apatah lagi yg bersifat laknat kepada diriku sendiri.

    Kita semua memikul bebannya pada setiap lafaz di Hari Pengadilan Yang Maha Adil.

    ReplyDelete
  31. Unknown yang suka memanggil orang lain sebagai si jahil sememangnya beralasan seperti Nasrani.

    Kemudian ia cuba menutup alasannya itu dengan kalimah astaghfirullah.

    Ia langsung tidak berani bersumpah laknat mengesahkan bahawa hatinya adalah selari dengan tulisannya yang mengatakan Najib tidak bersalah, tidak mencuri melalui 1MDB dan 2.6b itu benar2 satu derma.

    Jelas ia menulis sesuatu tetapi apabila ia diminta bersumpah mengatakan tulisannya itu adalah seperti hatinya ia tidak berani.

    Ia sama ada konfius atau jahil bahawa sumpah laknat adalah berbeza dengan sumpah penyaksian. Hanya di dalam sumpah penyaksian seseorang itu mesti mempunyai pengetahuan peribadi fakta yang diberi keterangan.

    Ada pula sumpah laknat adalah bertujuan antara lain membersihkan nama si penyumpah daripada tuduhan.

    Walaupun selepas saya membuat tuduhan terus bahawa Unknown menulis perkara yang bertentangan dengan hatinya ia masih tidak mahu bersumpah laknat menafikan perkara tersebut selepas kami berbuat demikian.

    Ia memang hanya bullshiting around demi dedak.

    ReplyDelete
  32. Yg patut bersumpah laknat ialah penerima yg akaun nya di ambank.yg patut bersumpah laknat ialah anak tiri nya yg membuat filem lucah hasil dari setiap keringat rakyat Malaysia. Jika mereka tidak mau sumpah laknat,maka kita laknatullah je mereka tu.kenapa kita nak berbunuhan sesama sendiri.kita bukan ada duit berbillion harta bermillion pun.

    ReplyDelete
  33. Penyamun la ni hebat woooo.
    Dapat penasihat dr penasihat..

    Penasihat pun jd bangang sama mcm penyamun
    Kongsi dedakkkkkkk...

    ReplyDelete
  34. Saya rasa Hadi tidak perlu minta walaupun kehadirannya atas kapasiti peribadi.

    Hadi telah menunjukkan satu sikap berani yg tidak condong kpd mana2 pihak di mana setiap pihak mempunyai agenda dan kepentingan masing2. Lebih bahaya lagi di belakang pihak2 ini ada kuasa2 besar yg cuba mempergunakan 2 pihak bertelagah utk nerealisasikan objektif dan pengaruh mereka.

    Jgnlah kita hanya menuding jari kpd Syiah sahaja yg melakukan pembunuhan dan kekejaman. Apa kurangnya pihak Sunni?

    Lagi banyak saya baca dari pelbagai sumber saya menjadi semakin keliru. Tak tahu yg mana satu yg betul.

    Semalam, di masjid Raja Haji Fi Sabilillah, Cyberjaya, dalam sesi kuliah maghrib, mufti Terengganu membuat satu kenyataan yg agak dramatik. Beliau berkata Syiah yg diterajui Iran bersekongkol dgn Israel utk menghancurkan Islam. Secara tiba2 Ayatollah Khomeini jahat dan Shah Iran baik.

    Oleh itu, saya berpendapat Hadi Awang mempunyai niat yg murni dan baik apabila menghadiri konferensi tersebut utk menyatupadukan umat Islam seluruh dunia tanpa mengira mazhab dan fahaman.

    Hadi adalah seorang pemimpin Islam bertaraf dunia yg menunjukkan keberanian serta kepemimpinan independent.

    Ini juga menguatkan lagi keyakinan ramai bahawa Hadi Awang adalah tokoh yg paling layak utk menjadi perdana menteri Malaysia selepas pru14 nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebat penilaian anda (tapi sebahagian kecil bolepakai) Sebhagian besar melibatkan kebodohan Hadi memejam mata memekak telinga, melenakankan akal hal2 kotor yg jelas BN Najib ,anda sisih dengan mudah. Anda sah masih Mekayu Selam yg hwbitanyw dibawah tempurong yg dipenuhi Taek Low. Maaf, kebenaran jgn ditutup...kali ni anda fail, cuba lagi

      Delete
    2. Saya menilai dlm konteks lawatan dan ucapan beliau di konferensi Syiah tersebut.

      Isu 1mdb dan korupsi BN adalah hal yg berasingan. Hadi kelihatan mesra Najib dan BN adalah satu strategi bijaksana dan taktikal.

      Siapa Hadi yg sebenar akan diketahui sesudah beliau menjadi PM nanti.

      Delete
    3. Tak betul langsung.

      Dalam fanpage dia yang asal dia bagitau kata dia pergi ke Tehran sebagai wakil Kongres Ulamak Sedunia.

      Kemudian lepas Kongres Ulamak kecam Hadi kerana ke sana tetiba entry tersebut dipadamkan.

      Kalau kenyataan pertama HH itu benar kenapa perlu padamkan entry itu?

      Kalau kenyataan sdr Permadu pula benar mengapa juga perlu padamkan entry itu.

      Berhujahlah dgn kesemua anggota kongres dan bukan padamkannya.

      Ini hanyalah bolak balik HH sepertimana kes2 lain yg saya sebutkan.

      Delete
    4. Permadu 0031. Fail lagi. Hujah anda meleset. Dgn anda kata Hadi akan bagus bila jadi PM nanti, anda telah juga akui prinsip yg anda anuti songsang. Cara menghalalkan Matlamat. Anda boleh guna wang rompak anda buat Masjid. tahniah dalam kegelapan berterusan anda Pemadu

      Delete
  35. Tuan, saya cukup suka baca blog tuan. Byk pekara yg saya belajar mengenai politik malaysia & pemimpinnya. Bergerak dalam alunan gelobang yg sama.

    Tapi..... saya rasa kita perlu fokus pada satu matlamat. iaitu menjatuhkan kerajaan pimimpinan yg sedia ada.

    Bab PAS & 'ketua mereka itu', rasanya baik tuan reserve sikit. End of the day we have to gether all rakyat tidak kira apa pemahaman & background mereka utk mencapai matlamat, iaitu ingin merubah malaysia ke arah yg lebih baik.

    Sekali air bah, sekali pantai berubah...
    mungkin kalau kita relex & chill', party hijau itu akan ubah fikirannya yg celaru kepada fikiran yg jelas.

    ReplyDelete
  36. Sahabat ku John Doe, sejujurnya aku tidak tahu sama ada mahu bersimpati atau membiarkan ketaksubanmu membawa kamu lebih jauh.

    Berhujah denganmu bagai membawa secedok air dengan niat mahu memadam maraknya api - tiada memberi kesan.

    Doa dan harapanku agar kamu tidak pula membakar atau membunuh diri akibat dari keyakinan terhadap khabar yg dibawa oleh tuan2 politik dan sekutunya -

    Aneh sekali kamu hanya bersumpah laknat hanya untuk membuktikan "lidah dan hatimu saling membenarkan" ?? (manuver@pengalih yg sangat baik tatkala kamu menafikan sumpah itu tidak bersabit pada benar atau fitnahnya khabar yg dibawa oleh tuan2 politikmu dan sekutunya).

    Hakikatnya - seiring lisan dan hatimu (yg kamu buktikan dengan lafaz sumpah laknat) adalah bersandarkan pada "keyakinanmu" terhadap segala khabar yg dibawa oleh tuan politikmu beserta sekutunya berkait perihal Najib Tun Abdul Razak merompak berbillion ringgit melalui 1MDB.

    Sesungguhnya lafaz sumpah laknat itu mengikatmu sehingga tiba saatnya kamu berdiri untuk diri berhujah pada Hari Pengadilan Yang Maha Adil -

    bukankah pada waktu itu kamu akan mencari tuan2 politik itu beserta sekutunya sebagai hujah bela dirimu terhadap keyakinan yg dilafaz lidahmu dan dibenarkan pula seketul daging yg tertanam didalam dadamu (hati).

    Sahabatku John Doe .. bertaubatlah sebelum terlambat.. ermm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Unknown.

      Apa point kamu menulis sebegitu panjang? Bahawa sumpah laknatku itu akan mengikat aku dari dunia sampai akhirat?

      Ya betul katamu itu.

      Maka apabila aku berani bersumpah laknat itu jelas menunjukkan aku menulis apa yang aku percaya benar dan sanggup bertanggungjawab ke atasnya dunia dan akhirat.

      Dan apabila kamu enggan melakukannya ia jelas menunjukkan kamu hanya bullshitting around di atas isu yang sama. Kamu tidak berani bertanggungjawab ke atas apa yang kamu tulis sepertimana aku.

      Kamu menulis Najib tidak bersalah sedangkan hatimu mengatakan sebaliknya.

      Di dalam ilmu aku ini ialah sifat munafiq iaitu lidah dan hati tidak sekata.

      Dan dalam ilmu aku yang sedikit ini munafiq tempatnya di dalam neraka.

      Kamu khuatir aku akan membakar diriku semasa di dunia sbg lanjutan keberanianku bersumpah laknat sedangkan kamu sedikit pun tidak khuatir barangkali pelakuanmu membela kebathilan yang sangat terang itu akan menyebabkan kamu dibakar di sana.

      Kalaupun tidak mampu menjadi pejuang kebenaran, maka tutuplah mulut kamu daripada mempertahankan kebathilan kerana ia boleh menjadi sesalan yang kekal berpanjangan tanpa peluang untuk berpatah balik kelak.

      Bertaubatlah kamu sebelum kamu terlambat.

      Delete
    2. unknown ini dgn Pemadu 0031 tu sama mahzab sonsang puak Cara Menghalalkan Matlamat. Munafiqun tegar , bila sedar nanti mereka pakai serban besar pi repeat hj umrah masok washing machine. Kesian mereka kan, John Doe?

      Delete
    3. Sdr 9:23.

      Terima kasih di atas sokongan.

      Ya betul kesian mereka.

      Walaubagaimanapun saya dengan rendah diri mengatakan bahawa kita tidak dibenarkan melabel manusia lain munafiq secara direct seperti yang saudara/i lakukan.

      Saya hanya telah mengatakan kpd Unknown 'kamu telah beramal dengan amalan orang munafiq' tetapi saya tidak melabel 'kamu munafiq'.

      Melabel orang lain secara terus sebegitu adalah ditegah.

      Wallahu a'lam

      Delete
    4. Tn John Doe, Terima kasih diatas nasihat tuan. Saya akur mungkin sy kurang ilmu, tapi secara dasarnya- puak yg tak mahu tahu tapi tak mengaku bahawa Taek Low itu bersifat busuk dan hancing itu adalah tipu diri sendiri dalam tahu. Dan mereka ini tidak akan berani sumpah laknat

      Delete
    5. ..penjelasan 1011. Tahu tapi tak mahu mengaku yg benar, malah sekongkol, tambah pulak halang hina pihak yg buka kebenran. Jenis manusia macam ni nak label mcm mana yg sesuai?

      Delete
  37. Tuan Budin

    Terima kasih banyak-banyak sebab padamkan komen orang yang menghina agama dan menghina Tuhan secara langsung itu.

    Memang saya sangat berharap komen2 begitu dipadamkan.

    Salah forum rasanya kawan tu. Patut pergi masuk ke blog2 atheis untuk buat komen2 sebegitu.

    ReplyDelete
  38. tak payah suruh hadi awang minta maaf lah...suruh apa pun dia takkan dengar...dia dah tak boleh tahan gian ...ketagih nak jadi pemimpin...kesan gian dulu jadi MB tak habis lagi...dulu dia tak berani sangat nak tunjuk belang sbb malu dan segan pada dua orang Arwah Mursyidul....sekarang Arwah dua orang ni dah tak ada....aku lah raja...aku lah ketua...orang bawahan sekarang ni...semua jenis boleh dicucuk hidung....hadi sekarang ni dah gatal punggung nak duduk kerusi sebelah najib...salah satu cara nak bagi rakyat sedar akan ujudnya dia...cari publisiti murah lah...tengok sajalah protes rohingya....bukan main gempak...las las habok pun tarak...kerajaan myanmar tempelak...kutuk dan sindir pun dia diam saja...apa tindakan pun tak berani ambil...pergi iran isu global konon...simpati degan nasib syria...mcm simpati dengan rohingya jugak....hebatlah konon...nak jadi hero dunia...nak jadi pencetus damai pada penindasan dan ketidakadilan terhadap islam...inilah umpama kuman seberang laut nampak....gajah depan mata tak nampak....rakyat islam di negara sendiri pun tak nampu nak tolong...inikan pulak negara luar....hadi dan pemimpin pas lain....tengok dulu jiran sebelah rumah kita tu....tengok dulu dalam kawasan kita....aku yakin dan pasti...di kelantan dan terengganu masih bersepah rakyat yang susah...masih berlambak rumah penduduk yang senget benget..masih banyak rakyat yang tak ada bekalan letrik dan air bersih...masih beribu anak2 sekolah tidak berganti pakaian dan seragam...masih ramai rakyat yang makan sehari sekali....dari korang membazir peruntukan atau guna wang sendiri bayar tiket pesawat dan penginapan...baiklah korang anak orang islam dinegeri sendiri yang terlantar sakit dalam wad hospital tunggu duit pembedahan ....dari korang sibuk berkempen kumpul duit bantu filipina kena taufan...dan negara musibah lain....sebab kebanyakkan kita nanti bila mati...bukan rakyat filipina dan negara musibah lain yang nak usung jenazah kita....yang nak korek liang lahad kita...tu ha...jiran sebelah rumah kita...kejiranan...khariah kita yang nak pikul semua fardhu kifayah tu....tak payah hadi dan pemimpin lain nak minta maaf....sebab rakyat dah tak ingat berapa karung dah kesalahan yang korang buat....teruskan nyanyian minta maaf korang macam dalam filem pendekar bujang lapuk tu...berapa kali mau minta maaf daaaaaaa.....ish ish ish...

    ReplyDelete
  39. tak payah suruh hadi awang minta maaf lah...suruh apa pun dia takkan dengar...dia dah tak boleh tahan gian ...ketagih nak jadi pemimpin...kesan gian dulu jadi MB tak habis lagi...dulu dia tak berani sangat nak tunjuk belang sbb malu dan segan pada dua orang Arwah Mursyidul....sekarang Arwah dua orang ni dah tak ada....aku lah raja...aku lah ketua...orang bawahan sekarang ni...semua jenis boleh dicucuk hidung....hadi sekarang ni dah gatal punggung nak duduk kerusi sebelah najib...salah satu cara nak bagi rakyat sedar akan ujudnya dia...cari publisiti murah lah...tengok sajalah protes rohingya....bukan main gempak...las las habok pun tarak...kerajaan myanmar tempelak...kutuk dan sindir pun dia diam saja...apa tindakan pun tak berani ambil...pergi iran isu global konon...simpati degan nasib syria...mcm simpati dengan rohingya jugak....hebatlah konon...nak jadi hero dunia...nak jadi pencetus damai pada penindasan dan ketidakadilan terhadap islam...inilah umpama kuman seberang laut nampak....gajah depan mata tak nampak....rakyat islam di negara sendiri pun tak nampu nak tolong...inikan pulak negara luar....hadi dan pemimpin pas lain....tengok dulu jiran sebelah rumah kita tu....tengok dulu dalam kawasan kita....aku yakin dan pasti...di kelantan dan terengganu masih bersepah rakyat yang susah...masih berlambak rumah penduduk yang senget benget..masih banyak rakyat yang tak ada bekalan letrik dan air bersih...masih beribu anak2 sekolah tidak berganti pakaian dan seragam...masih ramai rakyat yang makan sehari sekali....dari korang membazir peruntukan atau guna wang sendiri bayar tiket pesawat dan penginapan...baiklah korang anak orang islam dinegeri sendiri yang terlantar sakit dalam wad hospital tunggu duit pembedahan ....dari korang sibuk berkempen kumpul duit bantu filipina kena taufan...dan negara musibah lain....sebab kebanyakkan kita nanti bila mati...bukan rakyat filipina dan negara musibah lain yang nak usung jenazah kita....yang nak korek liang lahad kita...tu ha...jiran sebelah rumah kita...kejiranan...khariah kita yang nak pikul semua fardhu kifayah tu....tak payah hadi dan pemimpin lain nak minta maaf....sebab rakyat dah tak ingat berapa karung dah kesalahan yang korang buat....teruskan nyanyian minta maaf korang macam dalam filem pendekar bujang lapuk tu...berapa kali mau minta maaf daaaaaaa.....ish ish ish...

    ReplyDelete
  40. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...