Thursday 8 December 2016

PAS INGIN LIHAT UMNO MENANG, CUMA AGAK KESIPUAN UNTUK BERTERUS-TERANG


Pas semalam seolah-olah memberi kata dua kepada PPBM iaitu mereka tidak boleh menjalin hubungan dengan DAP dan Amanah jika mahu bekerjasama dengan parti itu.

Setiausaha Agung Pas, Takiyuddin Hassan berkata, syarat itu telah pun diberikan kepada PPBM dalam pertemuan sebelum ini.

Kita telah mengadakan pertemuan sebelum ini dan memberikan beberapa syarat, antaranya jika PBBM ingin mengadakan hubungan dengan Pas, mereka tidak seharusnya ada hubungan dengan DAP dan Amanah...itu pilihan untuk mereka, kaya Takiyuddin lagi.

Dalam erti kata lain, syarat Pas itu bermaksud kiranya PPBM memilih untuk menjalin hubungan dengan Pas, mereka mesti memutuskan hubungan DAP dan Amanah, sebaliknya jika bekerjasama dengan DAP dan Amanah,  parti itu kehilangan sama-sekali peluang untuk bekerjasama dengan Pas.

Walaupun syarat Pas itu agak pelik kerana mereka sebenarnya masih bersama dalam kerajaan negeri Selangor yang di dalamnya ada DAP dan Amanah, mari kita cuba fahami di sebalik kata dua Pas kepada PPBM itu.
Senario 1 - PPBM memilih untuk bekerjasama hanya dengan PAS, tapi tidak dengan DAP dan Amanah.

Dalam keadaan ini, PPBM atau Pas akan kalah di banyak kerusi campuran yang ditandinginya kerana tidak mendapat sokongan daripada DAP yang disokong antara 80 hingga 90 peratus oleh pengundi Cina.

Di kerusi-kerusi campuran yang terdapat pengundi bukan Melayu di mana PPBM atau Pas bertanding, sokongan kaum itu tidak mungkin diperolehi kerana DAP sudah tentu akan tidak tidak turun berkempen berikutan tiada kerjasama dengan parti itu.

Apabila DAP tidak berkempen dan hanya MCA serta Gerakan yang datang menyantuni pengundi bukan Melayu, mereka tiada pilihan lain selain mengundi calon BN. 

Dengan sokongan mutlak pengundi bukan Melayu, tetapi pengundi Melayu berpecah, akhirnya  yang paling berpotensi untuk menang ialah calon UMNO dan BN.

Di kerusi-kerusi majoriti Melayu pula, kedudukan antara UMNO dengan PPBM atau Pas yang bertanding boleh jadi seimbang keadaannya. 

Bagaimanapun, sebagai parti yang menguasai kerajaan, memiliki banyak wang dan PRU 14 merupakan pertarungan hidup dan mati, UMNO akan melakukan apa saja "do or die" untuk mencapai kemenangan.

Senario 2 - PPBM bekerjasama dengan DAP dan Amanah, tetapi tidak dengan Pas.

Dalam keadaan ini, PPBM akan mempunyai lebih peluang untuk menang di kerusi-kerusi campuran kerana mendapat sokongan yang penuh daripada DAP.

Peluang itu lebih terbuka jika yang berlaku hanya pertandingan satu lawan satu dengan BN. 

Tetapi kemungkinan lebih besar berlaku ialah pertandingan tiga penjuru kerana Pas tetap akan meletakkan calon atas nama blok ketiga sebagai sebahagian misi dakwah kepada bukan Islam. Bertanding sebagai blok ketiga inilah Pas berpegang kepada prinsip perjuangan kononnya.

Dalam konteks bertanding tiga penjuru antara PPBM, UMNO dan Pas di kawasan campuran, ia akan memberi kelebihan kepada PPBM untuk memenanginya.

Bagaimanapun, pertandingan tiga penjuru di kawasan majoriti Melayu akan memberi kesukaran kepada PPBM mahu pun Pas, sebaliknya kelebihan memihak kepada UMNO dan BN.

Di kerusi yang Amanah bertanding pula, disebabkan dendam kesumat yang terbuku dalam dada, meskipun Islam lebih menggalakkan menjadi pemaaf, Pas sudah barang tentu akan meletakkan calonnya bertanding juga.

Akhirnya, senang-lenang UMNO menang.

Kesimpulan mudahnya, berdasarkan telatah Pas dalam soal kerjasama ini mereka bukan sangat mahu menang pilihanraya atau ingin menjadi sebahagian kerajaan baru selepas PRU 14 nanti. 

Dalam hal ini, Pas sedar bahawa PPBM, khususnya melalui pengaruh Tun Mahathir Mohamad adalah ancaman terbasar yang mampu menggugat UMNO
dan kecenderungan memberi syarat-syarat yang berupa kata dua ialah untuk memberi kelebihan kepada UMNO dan BN.

Jika Pas benar-benar ikhlas ingin menumbangkan UMNO dan BN, mereka harus bersikap terbuka untuk saling bekerjasama dengan parti-parti yang mempunyai matlamat yang sama. Njaib, UMNO dan BN adalah punca segala masalah dalam negara.

Dengan meletakkan syarat-syarat sukar, hakikatnya terselindung niat untuk memenangkan atau memberi kelebihan kepada UMNO dan BN, cuma barangkali Pas masih kesipuan untuk berterus-terang. (SH 08/12/2016).

155 comments:

  1. Pada hemat saya kemungkinan ini merupakan satu strategi untuk gagalkan pakatan terutama sekali PPBM.

    Wayang kulit ini sudah disusun-aturkan cara permainannya secara teliti untuk melumpuhkan pakatan.
    Wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat apa nak percaya kat pas parti orang gila ni.
      Syurga Allah pun dia sanggup buat cheap sales aka jualan murah saja.
      Binatang kalau ada akal pun tak akan jadi ahli pas

      Delete
    2. Sorry, Pas berpresidenkan manusia berwatak sotong.

      Delete
    3. Jenis ular dlm semak lobai2 ni

      Delete
    4. BN tak akan terkalahkan punya. Bersolat dan berdoa beramai2, walau sampai pecah stadium, BN tak akan terkalahkan.

      Lain la kalo pakat2 pegi hinggut pagar pejabat2 kerajaan dan balaci2 BN sampai pecah, ada juga usaha kearah meruntuhkan BN. Mungkin peluang cerah jugak la.

      Takat berdemo BERSIH dan jerit2 dlm blog atau media sosial = tak ubah mcm anjing menyalak bukit. Jerit je gempak musti lebih. Rakyat 30 juta (yg sokong UMNO BN pun, tak ramai dah), nak lawan pekerja gomen 1.4 juta yg kerjanya menipu dan mendokong BN pun tak mampu.

      Alih2 buat kerja yang sama, membebel dan emo dlm blog, serta mengharapkan perubahan dgn pilihanraya. Ini betul2 kerja orang gila.

      Delete
    5. Tiap individu mesti main peranan masa mengundi.
      Undi selain BN.

      Delete
    6. Kebanyakan orang Melayu bersetuju jika pas dan umno mahu bersatu semula dalam Barisan Nasional setelah ditendang dahulu.
      Memang orang Melayu kena bersatu. Lebih lebih lagi orang Melayu dahulu dan sekarang sudah lama lemah dan tiada kekuatan dalam melayari bahtera kerajaan yang telah sekian lama diberi amanah oleh rakyat jelata.


      Kerajaan umno BN lemah dek para pemimpin yang pentangkan diri sendiri, satu sama lain asyik duduk kumpul harta ratusan juta setiap satu kepala setelah diberi amanah menjadi pemimpin..
      Bukan setakat asyik duduk kumpul harta, malah sudah banyak harta kerajaan dijual kepada orang china dari Negara china, semacam mahu menjual Negara ini kepada china.

      Atas sebab itulah para pemimpn Pas kelihatan kurang minat untuk bersatu dengan umno, kecuali bersatu, macam bersatu protes kezaliman dan kekejaman kerajaan Myanmar terhadap orang Islam dalam himpuan Rohiya baru baru ini.

      Akan tetapi pas kelihatan tiada minat langsung untuk bersatu memerintah Negara bersama umno, kerana Islam melarang tolong menolong dalam kemungkaran.

      Oleh itu, pressiden Pas datuk Seri haji Abdul Hadi Awang cuba mengambil pendekatan baru, iaitu cuba jadi penasihat sepertimana yang anjurkan oleh Islam bahawa nasihat menasihati harus dijadikan pegangan.

      Lebih labih lagi nasihat menasihat satu sama lain, apa tah sesama Melayu yang masih mengaku beriman adalah suatu usaha yang mulia harta terhadap mereka yang melakukan kezaliman.

      Pendekatan baru yang cuba digunakan oleh presiden ini telah mendapat bantahan kebanyakan orang Melayu yang faham Islam hanya diotak sahaja.

      Manakala mereka yang faham Islam dihati bersetuju dan bersedia bila bila masa jika diminta bantuan agar para pemimpin yang kejam dan zalim itu agar sedar diri dan bertaubat nasuha.

      Inilah rintangan dakwah yang dilakukan oleh Pas. Miskipun ia mendapat tentangan banyak penjuru , akan tetapi ia mesti diteruskan kerana ianya merupakan tanggungjawab sebagai seorang Islam dalam pengertian syar’ie.

      Ia juga adalah lafaz islam secara khusus yang diertikan sebagai syariat (ketentuan) yang diturunkan dan diwahyukan Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW untuk disampaikan kepada manusia.

      Pada penulis Pas adalah merupakan satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan mengembangkan Islam dari 73 puak yang berpecah dalam islam.

      Sepertimana yang telah dinyatakan oleh Allah melalui Firmannya yang bermaksud: “Dan hendaklah ada diantara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh membuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang orang yang Berjaya” (surah A’li Imran ayat 104)

      Allah SWT melarang dan meminta jangan kamu menjadi seperti orang orang Yahudi sepertimana firmannya yang bermaksud: “Dan janganlah kamu menjadi seperti orang orang (Yahudi dan Nassrani) yang telah bercerai berai dan berselisihan (dalam agama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi Allah) dan mereka yang bersifat demikian akan beroleh azab seksa yang besar” (surah A’ li Imran ayat 195).

      Delete

  2. Apa kata kalau PPBM atau Bersatu pulak letakkan syarat kepada PAS supaya meninggalkàn UMNO kalau ingin bekerjasama.

    Tapi sebenarnya itu semua auta PAS saja. Memang pun dia dah kenyang disumbat dengan gula-gula dedak UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku sokong tu..letak syarat tu..kalau tak mau..cop aja parti PAS ni barua umno..sarban di kepala tu hanyalah segumpal kain semata2

      Delete
    2. Yang sebenarnya Pas dah kesipuan. Dah terlanjur cakap dan nak gostan malu kerana sikap ego pemimpin2 lebai. Hati dah hitam.

      Delete
    3. Takiyudin tu bangang a.k.a syok sendiri. Negeri mana yg masih sokong PAS? Cuma ore2 pantai timur yg taksub a.k.a jumud saja yg masih sokong PAS. Negeri2 lain dah lama tolak Parti Ajaran Sesat a.k.a Pelacur Agama Semalaysia. Undi PAS boleh masuk SORGA dapat BIDADARI yg hot..Yabedabedu!!!

      Delete
  3. dah dari dulu cakap, x yah la tunggu parti lebai lemau tu. move forward je. buang masa ajak parti lebai lemau tu berkawan. silap2 kena tikam belakang lgi.

    ReplyDelete
  4. Inilah akibatnya masuk politik hanya Nak jd penasihat Saja...janji masuk...hal rakyat biarkan Org lain fikirkan...

    ReplyDelete
  5. Bila Nak Saman hal RM 90juta?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggulah ambik berkat hari selasa.

      Delete
    2. Orang2 pas ni kalau dah kaya mereka akan cari bini baru saja. Jgn bermimpilah nak bantu orang miskin.
      Nampak saya perempuan melelih air liur.
      Kalau tak ada kerja tu selalu melilau lilau masuk ke dalam kampong orang.
      Nampak saja perempuan tersengih sengih iklan muka. Cari peluang nak bertegur sapa.
      Mcm monyet.

      .

      Delete
  6. Ada satu cara untuk membolehkan pembangkang menang dgn membawa PAS turut serta.

    Tawar jawatan PM kpd Hadi jika pembangkang menang.

    Hadi sebenarnya seorang pemimpin Islamik yg baik dan berfikiran terbuka. Menyinggung perasaan Hadi akan menyinggung perasaan majoriti ahli PAS dan orang Melayu.

    Jika Hadi dihormati pemimpin2 parti2 komponen pembangkang, beliau akan menjadi terbuka dan sedia mendengar nasihat2, pandangan2 dan cadangan2 dari pemimpin2 lain termasuk yg bukan Islam. Sebagai perdana menteri kpd semua rakyat Malaysia, beliau tidak akan melakukan sesuatu yg menakutkan rakyat bukan Islam.

    Hadi juga tidak pernah dikaitkan dgn sebarang skandal seks. Apatah lagi memiliki wang berbillion ringgit dlm akaun peribadinya.

    Jgnlah Hadi dicerca. Berbaik sangkalah kpd beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Otak hadi mcm unta,sama mcm najib,kalau jd PM lingkup Malaysia..

      Delete
    2. PI MATI LA DGN PAS... BUANG MASA JE LAYAN

      Delete
    3. Aku nak tanya orang2 pas. Mana dia projek lebuh raya rakyat???
      Duit yg orang derma tu dah lebuh ker.
      Mcm ni ker yg dikatakan pemerintahan cara ulama dan negara berkebajikan?
      Ulama tambah bini baru. Tidur atas tilam empuk makan sedap2 walhal mangsa banjir di kelantan tu sampai ke hari ini masih tinggal dan beranak pinak dalam khemah selepas banjir besar dulu hingga ke hari ini.

      Delete
  7. Biarlah PAS terjun dengan lebai-lebai nya.

    Biarkan...biarkan!!!!

    ReplyDelete
  8. when tok guru was still around did umno treat pas with the same respect and friendliness it is doing now? nah , are they saying hadi is a better leader compared to tok guru? nah, it's just that they find hadi easier to manipulate now that umno is in trouble
    that son of tok guru is still wet behind the ears to realize that he is betraying his pop

    ReplyDelete
  9. Yelah jugak, dah berpuluh2 tahun main politik, dapatnya tak seberapa, ada harta pun kena bagi parti, penat jerih adalah. Jadi cara paling selamat, tak sakit kepala terpaksa ceramah siang malam, maka ikutlah cara UMNO KELANTAN yang tak suka UMNO MENANG, sebab boleh dapat banyak projek!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana dia projek lebuh raya rakyat tu?
      Boleh ker ulama bercakap bohong?

      Delete
    2. ya tak ya, kena tanya husam musa bro. hahahahahaha


      2 x 5, melayu bodoh lagi

      Delete
    3. Buat apa tanya Husam..tanyalah MB dan TMB Kelantan masa tu..walaun tolol.

      Delete
    4. Hanya ulama pas dan umno saja yg memuliakan perompak.
      Oiii hadi
      Ko cakap tak serupa al quran
      Lagi2 ko nak sesatkan orang

      Delete
    5. Apa pulak nak tanya Husam yg dah tak ada dalam PAS.
      Apa tempat dan tugas Husam dulu tu tak ada pengganti ke??
      Parti apa yg tak ada pengganti bila orang dah keluar atau dibuang?
      Tentu ada orang baru dilantik menggalas tugas yg dikosongkan.

      Pergi tanya orang baru yang bertanggungjawab menggalas tugas tulah.
      Apa dangkal sangat akal?

      Delete
  10. Lihat ... banyak kenyataan2 dr geng2 lobai ni. Kebanyakkannya menjurus kepada nak selamatkan umno sbb melayu. Bila melayu petintah...islam terjaga...hak melayu terjaga. Itu pandangsn kolot lobai2. Lobai bg alasan jika dap (cina) memerintah habis hak2 tersebut. Itu yg ditanam oleh lobai hadi pada walaunta2 pas. Sama sebijik apa yg dimainkan oleh umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skrip PAS berubah terhadap umno bila dapat dedak besar. Umno dipimpin oleh orang islam, kita kena hormati. Dulu umno kafir tak halal.

      Delete
    2. Ikut lobai2 pas ni semuanya haram pada mereka yg tak sebulu. Tapi kalau mereka halal..mcm lobai yg tengok blue film tu

      Delete
  11. Tak boleh TGHH menjadi ketua negara... kami ahli DAP ni nk diletak ke mana... ke laut.? PAS awal2 lg dh tak nak terima kami ni...

    ReplyDelete
  12. Tahi cicak blh berambus. Ini Tanah Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TERBAIK BOSS!!!!

      INI NEGERI TAHI COKLAT!!! (MACAM KITA LER...)

      TAKBEER!!!

      Delete
    2. Anon 10:47...ia ke ini tanah melayu? Cermin ape kamu tengok muka kamu tadi?
      Tak sedar diri....mengaku je pandai tapi buat kerja macam selll.

      Delete
    3. Bandar malaysia China dah pau bro 10.47...kau tak tau kaaa? Kau felda mana ni?

      Delete
    4. Cicak kan suka buang tahi merata2
      Busukkan Tnh Melayu saja.
      Tahi cicak tak ada baru melayu sman dan bersatu.
      Lihat saja lah kaum tahi cicak ni.
      Yg gangster banyak dr tahi cicak
      Yg kuat penipu pun dr tahi cicak
      Yg lidah berbelit bila bercakappun dr tahi cicak.
      Jadi kalau melayu nak aman, tahi2 cicak ni dihalau keluar saja.

      Delete
    5. YG TAK SUKA HUDUD DAN ISLAM DILAKSANAKAN DI TANAH MELAYU JUGA DR KAUM TAHI CICAK. CICAK SPECIS YAHUDI NI.

      Delete
    6. Mana dia ruu 355. Cakap nak bentang tiba2 buat pusing u lagi. Penipu punya ulama pas.
      Dalam masjid bolehlah bersyarah
      Dalam parlimen kena bentanglah bodoh

      Delete
    7. 12.49 mana Ada Tanah Melayu lg... Orang Asli pun Nak halau semua bangsa... Anda keturunan Apa Ye...


      Delete

    8. Bapak penyamun kaki songlap duit rakyat tu tahi cicak jugak ke?

      Yang lelong tanah Kem Sungai Besi tu tahi cicak jugak ke?

      Yang gadai stesen janakuasa tu tahi cicak jugak ke?

      Yang berlumba-lumba bagi kontrak ECRL yang di mark-up berkali ganda tu tahi cicak ke?

      Sekarang ni yang tak menyempat-nyempat nak jual Bandar Iskandar tu tahi cicak jugak ke?

      Banyak lagi kalau nak disambung...

      Delete
    9. Melayu pandai rasuah sbb si tahi cicak yg ajar.
      Melayu pandai kelentong kerana si tahi cicak yg biasakan.
      Melayu pandai cakap betbelit2 kerana lidah si tahi cicak yg ajar.
      Melayu gadai tanah2 sbb pengaruh si tahi2 cicak la.
      Sbb itu aku cakap si tahi cicak2 ni jgn di bg muka dan patut di halau saja.
      Mana negara pun sitahi cicak berada pasti si tahi cicak ni buat onar.
      Buka mata sikit wahai melayu.
      Kalau lambat diambil tindakkan habis tanah melayu ni. Melayu akan ditindas. Islam akan terpencil.
      Specis taik cicak ni mmg busuk di mana2.

      Delete
    10. setakat cakap besar bergegar gegar, hidup merempat mengharapkan subsidi kat tanah melayu boleh lah, hina punya bangsa syok sendiri

      Delete
    11. Aku harap dgn kesepakatan bersama BN, umno akan ambil tindakkan drastik utk menyelamat kan Tanah Melayu dari si tahi2 cicak ni. Specis penipu dan pembelit. Tak sedar datang menumpang buat taik merata2.

      Delete
    12. Buat apa nak salahkan bangsa lain kalau bangsa kita sendiri lemah.

      Lemah atas sebab diri sendiri bukan sebab orang lain.

      Islam dah bagi panduan mana yg halal dan haram, kenapa tak ikut? Kenapa buat juga pecah amanah, penipuan, penyelewengan, merompak, menyamun??

      Kalau ikut apa agama kata semua akan jadi baik.

      Merompak menyamun, menyeleweng ni bukan sunnah Rasulullah, malah ia ditegah dalam Islam, tapi orang kita yang mengaku takutkan Allah buat juga.

      Apa yang haram tu kalau dibuat juga akan menjerumuskan ke arah kemusnahan dan kehancuran saja. Itu memang ada termaktub dalam Al-Quran, Tapi orang kita buat juga benda haram, menyamun merompak, makan duit haram.

      Bila jadinya kemusnahan dan kehancuran kepada bangsa dan agama kita, janganlah kita salahkan orang lain atau bangsa lain sebab org kita sendiri yang tak ikut panduan agama yg sepatutnya. Org kita sendiri yg menyalahi garis Islam.

      Org kita sendiri yg pilih nak buat kerja haram, jadi terimalah balasannya.

      Bukan salah org tapi salah sendiri.

      Delete

    13. 14.56, mungkin kamu ini sesuai untuk dibuaikan dengan lagu 'Bangau Oh Bangau'.

      Delete
  13. bendera pun dah tonjol kosong bulat apalagi pemimpin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bulan kalau mengambang penuh berwarna kuning.
      Bulan pas yg sentiasa mengambang tu berwarna putih.
      Itu tandanya sakit. Byk sgt buat dosa. Kafir sana kafir sini. Ikut sedap mulut dia saja.
      Mula2 kahwin dgn umno kemudian minta cerai lepas tu rujuk semula minta cerai lagi.
      Last2 kahwin dgn DAP terus kena cerai.
      Dah 3 kali kena cerai kena cari cina buta laas

      Delete
  14. bendera pun dah tonjol kosong bulat apalagi pemimpin

    ReplyDelete
  15. Dah ditunjuk kan diatas pentas betapa Hadi dan Najib begitu mesra sungguh masih ada pemimpin pembangkang nak merayu supaya bekerjasama menentang UMNO BN?

    Apakah itu dinamakan pandai tak boleh diikut, bodoh tak boleh diajar?

    Kesian.... Rakyat lihat perangai seumpama itu tak lebih seperti gila talak walaupun tak pernah berkawin.

    Ilmu Allah tidak terhad setakat satu lawan satu saja yang boleh beri kemenangan kerana satu lawan satu juga belum tentu menang.

    Masaalah utama adalah mencari kaedah meyakinkan rakyat bahawa kerajaan BN pimpinan Najib sedang membawa meraka menuju ke zon hidup susah.

    Dedak@rasuah bukan seratus peratus bertenaga untuk menguasai fikiran rakyat supaya sokong calon BN tapi ia diiringi dengan ugutan siksaan penghinaan dan juga janji kosong.

    Sebenarnya pemimpin pembangkang gagal menyampaikan maklumat menyebabkan rakyat masih relex walaupun pun ekonomi negara sudah duduk dalam kubahan....?

    ReplyDelete
  16. Tanah Melayu yg tinggal hanya 12%. Itu ke yg nk kita banggakan. Skrg ni asset yg bukan rezab Melayu pun kjaan dah jual. Cuba suruh kjaan senaraikan apa asset yg bertukar tangan dari asset negara dan asset syarikat org Malaysia yg dah di jual kpd China Tanah Besar. Senaraikan juga projek mega yg diberi kpd mereka. Kat Johor ni Danga Bay water front, wilayah Iskandar, terbaru forest city yg merangkumi 4 pulau buatan, semua ni mainly diberi kpd sykt China Tanah Besar. Buat apa pembangunan kalau bukan kemampuan rakyat tempatan utk beli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Palestine 1916, Johor 2016. Amekkau..bangsa Johor sangat laa, Bangsa JhoLow kot..

      Delete
    2. Orang singapura berlambak2 kat Johor. JB tu dah macam kampung asal dia org. Ada tu yg pandang rendah, perlekehkan kita org Melayu, macam kita pula yg menumpang negeri dia org.

      Tak cukup gitu, yg kita ni masih juga nak bagi projek mega kat negara China. Padahal ada pilihan yg lain tapi ke situ juga yg dipilih.

      Delete
    3. Aku dh kata kaum tahi cicak ni jgn di bagi muka. Itu lah jadinya. Sbb itu kami dlm Pas tak suka puak lahanat jenis tahu cicak ni.

      Delete
    4. Dgn PAS pun aku tak caya. Dah sedondon dgn umno dah tentulah PAS sokong apa yg umno buat termasuklah projek mega dibagi pada negara tahi cicak. Aku tak pernah dengar pun PAS buat apa2 bantahan. Dalam Parlimen pun tak PAS tak pernah sebut hal ni.
      2X5=SAMA tak ada beza.

      Delete
  17. 11.09 relax bro....lawan 3 penjuru, tarak hal. Jgn kita anggap org2 kampung, felda, org PAS , tak faham isu 1mdb dan isu rm90juta. Mereka faham, ramai anak2 mereka kerja di bandar dan info kan sedara di kampung. Mereka mungkin tak faham sepenuhnya, tapi org kampung ni sensitif bila perkataan "curi" dan "duit haram" bermain di kepala mereka. Sebab tu Tun guna perkataan duit haram. Dia faham sangat psyche orang kampung. PAS dan umno bakal tumbang di kerusi kampung.

    ReplyDelete
  18. dia pernah cium tangan zambry mb perak tu. org kuat pas cium tangan org kuat umno. sapa lebih kuat?

    itulah mutu Islam pemimpin2 pas skrg!

    betulke pas menang saman SR dilongdong tu? betulke peguam KAPIR queen council tu bjaya bawa kes? betulke pas dpt gantiruga bilyun2 dr SR?

    mana hudud? dah laksana ke belum? sbb ada sekor ahmad mb kata nak letak jwtn kalau hudud gagal. sbb dia masih lg dlm jwtn, makna hudud berjaya la kan kan kan???

    ReplyDelete
  19. Hadi Awang, Nik Abduh dan Takiyuddin.

    Tiga orang ni korang kena check ke mana dia pergi. Atau check orang orang rapat mereka. Ada tak pergi ke pejabat PM. Pastu check bank akaun diorang atau family atau penasihat rapat diorang. Ada tak apa apa yang ganjil. Tiga orang ni. Dulu empat orang tapi sorang dah meninggal kat California.

    ReplyDelete
    Replies
    1. NikAbduh ini budak banyak putar belit cari dedak.
      Budak ini tidak saprrti bapak dia.
      Dia mengaku je dia ini fotostat nik aziz, tumpang glamour bapak. Perangai hantu.

      Delete
    2. Nik beduh tu blaja kat najip la

      Tumpang nama bapak

      Delete
  20. Pas = Sesumpah hijau yg sering tukar warna.

    ReplyDelete
  21. pru14 akan membuktikan bn menerajui kerajaan dah mengambil alih semula Selangor dan Pulau Pinang dimana kerusi Bn dan Pas menjadi majoriti dan diserahkan pada Pas menjadi MB di Selangor dan diserahkan pada Mca menjadi MB dan Kelantan kekal pada Pas. Dap di Selangor dan di Pulau Pinang tidak dapat majoriti kerusi dimana telah banyak di menangi Bn dan Pas. Pkr, Pan dan Ppbm hilang wang taruhan dikebanyakkan kerusi kerusi yang dipertandingkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mamat ni mesti pembaca setia Utusan n penuntun TV 3suku sejati...

      Delete
    2. Takut nya dengar... Takda modal lagi ke

      Delete
    3. wah hebat analisa kankong ni. Tahniah, 1256..anda contoh terbaik pembaham Tark Low

      Delete
    4. Hanya walaun biol je yg masih sokong Pas.

      Delete
    5. Masih ingat tak calon umno pru13, zulkifli nordin bertanding melawan khalid samad di shah alam. Dgn angkuh depan reporter i definitely will win. 101% akan menang besar. Last2 terlungkup..terus menikus sampai skrg.kahkahkah

      Analisa kangkung kat atas tu lebihkurang mcm cakap2 takbur zulkifli nordin ler tuuu..

      Delete
    6. Aku suka org cakap besar ni sebab selalunya yg pungpang bercakap dulu tu habuk pun tarak.

      Delete
  22. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. PPBM = PAS = UMNO! hahahahahahaha

      Melayu memang BODOH, hahahahahaha

      Delete
    3. PPBM .... Parti Puki Buat Muhyidin. hahahahahahaha

      Delete
    4. Dah tak ada point nak berhujah mula la nak mencarut2

      Tu je la level pecacai najip

      Delete
    5. Orang yang mencarut ni tak ada didikan agama atau mungkin ibu bapa bagi didikan agama tapi dia sendiri yang engkar tak mahu ikut.

      Mencarut-carut ni hanya merendahkan maruah diri sendiri.

      Kalau ada iman di dada lidah tak akan tergamak nak mencarut benda-benda yang lucah.

      Delete
  23. Bubar parti mat sabu boleh join mana2 parti..bubar pakatan harapan tuboh BARISAN RAKYAT merangkumi PPBM, PAS, DAP dan PKR itu yang cantik..lawan satu sama satu dengan BN. Hadi tentu setuju.

    ReplyDelete
  24. adapun lidah2 golongan yang jahil itu tidak segan untuk mencela dan memfitnah

    lalu Allahswt menghinakan golongan ini seburuk2 manusia - sasaran mereka adalah para Umara', para Ulama, para penguasa ilmu, dan mereka2 yang membantah kepadanya.

    Lihatlah keadaan kamu - apakah kamu lebih mulia dari golongan yang lidah kamu celakan itu ?

    Dahulunya PAS mengajarkan para pengikutnya dengan jalan ini - Maha Suci Allahswt sebahagian dari jemaahnya kini terpisah diantara yang diberi hidayah dan sebahagian lagi kekal menjadikan lidah2nya sebagai senjata untuk mencela.

    Tuan2 politik kamu mengadu domba PAS sebagai tunggangan UMNO untuk kekal berkuasa - apakah tuan2 kamu itu tiada perasaan malu sedikitpun ??

    Tatkala keadaan tuan2 kamu itu tiada terlantik pemegang kuasa pemutus dari kalangan mereka - benar-benar bagaikan kawanan binatang buas yg diletakkan didalam satu kurungan. Tuan2 kamu hanya saling berkhianat dan mempergunakan sesama mereka.

    Sesungguhnya pasti akan karam Pakatan Harapan sedikit masa lagi sebagaimana runtuhnya Pakatan Rakyat dan Barisan Alternatif pada waktu lalu.

    Sesungguhnya juga janji Allahswt itu benar walau kamu berpaut dengan kekuatan seluruh kaum kafir.

    Apa khabar DOJ ?
    Apa khabar FBI ?
    Apa khabar Husam Musa n Matthias Chang?
    Apa khabar WSJ ?
    Apa khabar Sarawak Report ?
    Apa khabar Singapura ?
    Apa khabar Switzerland ?
    Apa khabar COMANGO ?
    Apa khabar LBGT ?
    Apa khabar Majlis Peguam ?
    Apa khabar plurisme Agama ?

    Inilah diantara sekutu2 tuan2 politik kamu yang sehingga kini masih tidak mampu menumbangkan sebuah kerajaan islam yang "zalim" di sebuah negara kecil diberi nama Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 100% setuju.

      Delete
    2. PAS pelacur agama.

      Delete
    3. Berlagak sungguh pas. Kelantan ni kononnya serambi mekah. Tiang jamban mekah pun tak layak.
      Kat jln hamzah tu sarang pelacuran saja2.
      Dlm interview tv3 dulu mek tu mengaku ada penguatkuasa berserban yg dtg bukan untuk serbu tapi untuk maen. Lepas maen tak nak bayar.
      Pemerintahan cara ulama ker begitu?

      Delete
    4. Lobai2 ulor tu..
      Guno agamo utk politik.
      Siul bai

      Delete
    5. Unknown memang bodoh...kes berkaitan 1mdb kat spore dah berjalan, ada kena masok jel, itu pun dia tak tau. Ada perbicaraan 12 disember ni oleh DOJ terhadap aset jho low yg dirampas bernilai usd650m, itu pun dia tak tau. Kau ni kampung habis, tapi nak berlagak pandai.

      Delete
    6. Pendedahan demi pendedahan oleh sarawak report...tak terjawab. Kau tau baca sarawak report, Unknown a.k.a. nokhoda? Oooops sori, kau tak tau baca omputih.

      Delete
    7. Terima kasih tuan kerana komen tuan beradap tapi bagaimana pun kalau manusia itu telah gelap hati oleh Allah akan tetap akan meracau yang bukan bukan kerana mereka bukan berpandukan Al Quran dan Hadis Rasul. Jangan risau teruskan perjuangan Rasullah pun dulu di gelar dan ditohmah bermacam macam sedangkan dia adalah kekasih Allah. inikan pula kita yang hanya ingin menyambung tugas rasullah. kebenaran hanya akan terzahir diakhirat kelak dengan balasan neraka atau syurga dan ketika itu barulah manusia akan menyesal. Alahuakbar

      Delete
    8. Unknown; apa khabar orang kampung?

      Delete
    9. sekiranya ia hanya "pendedahan" mengapa berlagak bagaikan menggenggam "bukti" ?

      Pendakwaan yg berjalan tidak "mengusik" sedikitpun pada watak utama yang kamu tuduhkan sebagai perompak berbillion dollar.

      lalu selama hampir 7 tahun dengan segala macam celaan, fitnah, adu domba yg kalian teriakkan setiap masa hanya bergantung pada "pendedahan" ?? dimana bukti tuan2 kamu simpan ?

      sejujurnya bagi orang yang berakal kisah 1MDB lebih banyak fitnah dari kebenaran yg dibawa tuan2 kamu - soalnya bila ia akan berakhir ?

      Apakah akan hilang begitu sahaja, sebagaimana kisah SEPINA dari FRANCE ? dan tuan2 kamu membawakan lagi "pendedahan" yg baru bagi menggantikan kisah 1MDB ?

      satu pesan aku tinggalkan untuk kalian - desak tuan2 kamu agar mereka melantik kuasa pemutus dari kalangan mereka sebelum bermimpi untuk menjadi pemerintah, agar bahtera yg baru dibinanya tidak lagi karam sebelum belayar. 😇😂

      Delete
    10. Jesus is the best! Sebab tu orang Melayu Bodoh ....

      Delete
    11. bro "Unknown", you are the BEST!

      Delete
    12. Saudara/saudari Unknown .. ini nasihat ikhlas. Dari komen awak, jelas awak tak tau apa2 pasal kes berkaitan 1mdb yg dari awal lagi di lapor sarawak report.

      Umpama macam org tak tau apa apa pasal kereta, tapi nak cakap pasal kapasiti enjin, pasal performance, pasal torque, pasal power output; walhal perkara enteng spt tayar pressure pun tak tau.

      Jgn buat malu diri sendiri nakhoda. Kesian kan diri awak sendiri; asyik diketawakan orang.

      Delete
    13. "Unknown" is the best!

      Delete
    14. yer sahabat sememangnya aku tidak mengetahui kisah 1MDB selain dari apa yg telah dikhabarkan kepadaku.

      Namun kita punyai akal bukan ?

      Segala "pendedahan" telahpun dijalankan siasatan oleh SPRM,PAC dan pihak polis - diakhir siasatan mendapati tiada bukti seperti mana yg kalian tuduhkan - tamat kisah 1MDB.

      Segala pendakwaan yg kamu sangka akan menjurus pula kepada terheretnya watak utama dimasa hadapan - hanyalah berupa harapan.

      Sejujurnya kita tidak perlu menjadi sehebat peguam untuk memahami asas perundangan dan keadilan.

      buat report polis - sertakan bukti - dakwa si tertuduh ke makamah.

      Sedangkan tuan2 kamu menuduh Najib merompak berbillion ringgit melalui 1MDB - tetapi mendakwa org2 yg tiada kaitan melalui saman sivil ?

      Ruang lingkup saman sivil akan terhenti sama ada ia berjaya untuk menyita atau diperintah agar mengembalikan segala aset yg hendak disita - itulah yang terjadi pada Red Granit. Namun DOJ terlindung dari disaman kembali.

      Kerana itu aku katakan kepada kamu, buat laporan polis sertakan bukti dan dakwa di makamah di luar negara atau di makamah antarabangsa.

      Belum pernah terjadi didalam dunia - si penuduh yg khabarnya punyai bukti kukuh tetapi tidak berani membawanya kemuka pengadilan - hey, sahabat Najib bukan penguasa dunia ini.

      Aku berikan contoh kecil.

      pernahkah kamu mendengar si peragut yg tertangkap semasa meragut dan didakwa untuk menyita hasil curinya terlebih dahulu ?? dan kemudian baru didakwa untuk kesalahan jenayah ragut ??

      Pendakwaan di Singapura tidak melibatkan sama sekali Najib dan 1MDB - ia melibatkan kakitangan BSI.

      Saman sivil oleh DOJ tidak melibatkan Najib dan 1MDB - ia melibatkan JHO LOW, Reza Aziz (melalui syarikatnya Red Granit), Khadim Al Qubaisi (bekas CEO IPIC) dan seorang Arab.

      Aneh sungguh keadaan kalian.

      Delete
    15. Kamu unknown yg aneh lg bodoh..

      Najib ketua penyamun sendiri mengaku mmg ada 2.6b masuk dlm akaun peribadinya. Ini satu bukti nyata kesalahan besar utk seorg pegawai kerajaan apalagi pemimpin no 1 negara. Rasuah peringkat teringgi. Sepatutnya ada tindakan susulan dari pdrm, sprm dan ag slps pengakuan najib.

      Dan bila lebai2 jual agama dlm Pas jd spt syaitan bisu berdiam diri serta berbaik2 pulak dgn geng penyamun @ pemerintah yg menzalimi rakyat marhaen. Lebai2 ini umpama dajjal peralatkan Islam.

      Tak perlu tunggu doj, sr, pembangkang dll membongkar skandal kewangan terbesar 1mdb. Hutang negara semakin menggunung..yg parah nnt generasi akan dtg tak kira bangsa dan agama apa.

      Berfikir guna akal dan otak yg dikurniakan tuhan. Jgn ikut lebai2 jual agama yg otaknya kt siku dan lutut. Kamu ini bagaimana?

      Delete
    16. Ni terbaru drp SR:

      "Put simply, the evidence against Najib is overwhelming and legions of bankers and collaborators are now cooperating with the FBI investigation to firm up that evidence. He will therefore be named and a warrant of arrest will be issued and Malaysia will be requested to extradite him to the USA to face those charges."

      Nakhoda sewel, kau nak spin mcmana cerita ni?

      Delete
    17. Unknown ko tau tak dalam perbicaraan mahkamah singapore org yg terlibat dgn kerja wang haram yg berkait dgn 1mdb tu kata mereka diupah bermilion2. Tajuk berita singapore pun sebut dia berkait dgn wang 1mdb........jadi ini ko kata tak ada bukti??? Apa bangang ko ni dah masuk mahkamah dan dijatuhkan hukuman atas org yg buat kerja kotor melibatkan wang 1mdb pun ko masih nak nafikan. 2 bank yg terlibat dgn duit 1mdb dah diarah tutup pleh Singapore.

      Jangan cakap kenapa benda tu tak dibawa ketengah di sini. Apa ko tak tau ke sape je yg berani sentuh pasal 1mdb tu memang nahaslah org tu.

      My goodness u just don't want to see the truth don't u? Your concept is to deny n deny n deny n deny........just denial.

      TAJUL, it's really a waste of time talking to these damn bloody shit people.

      Yuppp unknown......just go on stay as stupid as u can.

      Delete
    18. Kepada Unknown.

      http://www.straitstimes.com/business/companies-markets/yeo-earned-24m-through-illicit-profits

      http://www.straitstimes.com/business/property/kl-turns-down-swiss-request-for-assistance

      http://www.straitstimes.com/world/jho-lows-family-wants-to-change-swiss-trustees

      http://www.straitstimes.com/singapore/former-bsi-boss-gets-jail-fine-in-1mdb-linked-case

      Delete
    19. kisah 2.6b sudah pun diketahui adalah derma dari keluarga diraja Al-Saud (dana politik untuk PRU).

      Ia disahkan oleh menteri luar Arab Saudi dan disiarkan juga oleh lidah yang sangat kamu "beriman" dengannya iaitu WSJ sendiri.

      Aku hampir mempercayai suatu waktu dahulu apabila Tun menghabarkan FBI bakal menahan Najib untuk membantu siasatan berhubung kisah 1MDB - kini kamu membawakan sekali lagi khabar yang sama, aku tinggalkan khabar ini untuk kamu mempercayai nya.

      Prosiding jenayah kolar putih yg berlangsung di Singapura "berkait" dana dari 1MDB ?

      Sepanjang prosiding itu tiada sekalipun si tertuduh mengakui ia adalah berkaitan secara khusus melibatkan 1MDB, malah ada yang telah dihukum penjara dibawah akta perbankan - lalu apakah penyiasatan agensi Singapura terlalu bodoh atau sememangnya tiada pembuktian ?

      Maaf simpan sahaja apa yang kamu percaya untuk dirimu.

      Delete
    20. Tak reti baca omputih bukak dictionary.

      Delete
    21. Tajul.....biar ajerlah dia beriman saja kepada penyamun itu lebih afdal bagi dia.

      She can never come out from her shell. English illiterate, lack of knowledge and very narrow minded.

      That's the fact.

      Delete
    22. Najib sendiri mengaku terima rasuah 2.6b..walaupun dia menipu mengatakan derma dari raja arab sekali pun. Duit masuk akaun bank sendiri mmg kesalahan paling besar dari segi etika dan moral seorg pegawai kerajaan. ini rasuah peringkat tertinggi.

      pdrm, sprm dan ag wajib soalsiasat najib si ketua penyamun slps pengakuan dia tersebar.

      Delete
  25. Yang aku tahu, mangkuk2 dari PAN Imayam, PKR dan PPBM yang terhegeh-hegeh rayu PAS untuk realisasikan 1 lawan 1! PAS LANSUNG tak pernah minta kerjasama dengan PAkatan Hopeless yg diketuai DAPig!
    ...bengap punya MahaKutty, PPBM parti nyamuk yg terhegeh2, ada hati nak bagi 'deadline'!
    ...nak tanya sikit, bila deadline 'syok sendiri' tamat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang aku tahu , PBBM nak lawan orang makan duit curi...nak tanya sikit, kau tahu ke cerita 1mdb?

      Delete
    2. Walaun mangkuk dari PAS mmg tolol abadi.

      Delete
    3. PAS lagi hopeless...islamik konon, kaum minoriti orang asli gua musang pun tak boleh jaga...islamik konon, rakyatnya tak boleh dijaga, ramai orang klantan hijrah ke kl cari makan jadi drebar lori, jadi pak guard kilang, jadi kuli mamak buat tom yam...islamik konon, FDI di kelantan berapa riyal setahun?

      Delete
    4. Rm90 juta bila nak saman sarawak report?

      Delete
    5. sejutu ya bila deadline 'syok sendiri' tamat????
      cerita budak2 naik pokok sena lepas tu kencing dari atas ... habis basah kat puak2 dia sendiri.

      Delete
    6. PAS ok kena kencing ngan umno....dia orang sendiri cakap

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. TS Presiden PPBM aka mantan timbalan pm malaysia pun suka bau kencing pepet cina tua! hahahahahahaha

      Delete
    9. Macam dh komen kat atas tadi la

      Bila dh xada point nak berhujah maka mulalah mencarut2

      Petunjuk jelas pemikiran penjilat najip tahap budak darjah 2 je

      Delete
    10. Orang yang mencarut ni tak ada didikan agama atau mungkin ibu bapa bagi didikan agama tapi dia sendiri yang engkar tak mahu ikut.

      Mencarut-carut ni hanya merendahkan maruah diri sendiri.

      Kalau ada iman di dada lidah tak akan tergamak nak mencarut benda-benda yang lucah.

      Delete
  26. Ha ha kamu semua ni JAHIL AGAMA atau LUPA atau GILA ke apa, hingga lupa bahawa di akhirat nanti semua kamu tak akan boleh berkata kata begini kutuk orang tu kutuk orang ni dan menganggap aku sahaja yang betul. Allah hanya benarkan anggota kamu selain dari mulut sahaja yang bercakap dan pada hari itu kamu semua akan menyesal tapi sudah terlambat kerana pembalasan sedang menanti setelah kamu di adili dengan seadil adilnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembalasan untuk pencuri pun ada

      Delete
    2. Sedangkan ulamak2 suu dalam parti PAS pun tak takut dgn balasan akhirat spt mana janji Allah. Lebai2 jual agama peralatkan Islam menipu Allah, rasul, org melayu dan ahli2 parti yg jahil dulu, kini dan selamanya..

      Delete
    3. Pencuri, penipu...masuk neraka

      Delete
    4. semua orang melayu akan masuk neraka.

      Delete
    5. kote akan dibenarkan berkata2 diakhirat? WOW!!!!

      Delete
    6. Tolong jangan mainkan isu Agama dan Kaum di sini dan jangan mencarut-carut ye. Lama dah aku perhatikan kau.

      TUAN SHAHBUDIN,
      Tolong alert anon 16.21, 16.23, 16.26, 16.27, 16.34. 16.39, 20.29 daH banyak carutan yang dibuat oleh anon ini.

      Delete
  27. Kepada yang merapu sakan tu ingatlah kita akan mati akhirnya dan pembalasan hanya ada dua sahaja iaitu SYURGA dan NERAKA. Cuba anda nilai adakah komen yang anda tulis tu akan membawa anda ke NERAKA atau SYURGA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn taksub pd parti politik yg jual agama mensyirikkan Allah. Menyamakan PAS dgn Islam. Menyamakan ketua lebai mcm nabi..Lebai2nya nak jd tuhan menghukum org sana sini. Dosa besar yg tidak diampunkan Allah selamanya. Syurga neraka hak Allah yg tentukan.

      Delete
    2. tipu, neraka dan syurga adalah konsep ciptaan manusia.

      Delete
  28. lupakan je parti PAS tu. mat sabu pun lebih arif takkan tun M tak searif mat sabu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mat sabu IQ 299 beb, tun hanya tahap 51!

      Delete
    2. mat sabu arif mencarut kut.

      Delete
  29. bottom line, aku tak rela berkalifahkan peminat burit cina tua seperti kamu semua yang tak berminat untuk jadikan peliwat sebagai khalifah suatu masa dahulu. hahahahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap mencarut?

      Dedak najip bagi ikut celah benda tu ke?

      Delete
    2. Mencarut memang makanan dia. Tak mencarut tak hidup dia. Itulah level mertabat maruah dia. Tah macam mana bercakap kat rumah agaknya?

      Delete
  30. siapa setuju anwar kuat main bontot jantan jadi PM? sila angkat tangan! hahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. nyah kat sini semua setuju abang .......

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Pas = parti ajaran sesat

      Pas = pengikut angguk saja

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. Mencarut je la tahunya pecacai najip

      Dah takut la tu sbb dh tbayang2 dedak dh nak abis

      Delete
  31. Insyaallah Allah atas sifat kesombongan mereka ini,PAS bukan saja akan hilang banyak kerusi tapi akan di pandang sebelah mata oleh UMNO jika parti yg Dipimpin pencuri itu kembali berkuasa,Ketika tu baru pas sedar siapa mereka dimata pemimpin UMNO

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila bang nuar jadi PM, kamu semua kan jadi lauk dia, disontot jubor dengan rakus nya. hahahahahaha

      Delete
    2. Setuju dgn Abd Halim

      Delete
  32. Tuan shah...nampaknya ada anasir bermain api perkauman dan keagamaan bertapak di sini. Mungkin agent provocatuer. Silap haribulan nanti blog ni kena gam. Sekadar prihatin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BODOH betul saudara ni ....

      Delete
    2. Politik memang untuk menjaga agama kaum dan negara bukan kira nak mentekedarah saja cam babi sondol..,,apa kebangang budak budak beringus pembangkang haramjadah nih.

      Delete
    3. Kat selangor..umno mmg pembangkang haramj**** sebiji mcm anon 20:31 tulis.

      Delete
    4. Anon 16.51 saya pun perasan apa yg saudara nampak. Harap ADMIN SHAHBUDIN ambil perhatian.

      Delete
    5. 20.31 politik memang untuk menjaga agama kaum dan negara tapi bukan dgn buat provokasi ke atas satu2 kaum atau ke atas satu2 agama dgn mengatakan:

      Melayu bodoh,
      semua Melayu akan masuk neraka
      tipu, neraka dan syurga adalah konsep ciptaan manusia.
      kote akan dibenarkan berkata2 diakhirat? WOW!!!!

      Delete
  33. tinggalkan la PAS ni. takyah serabut. PRU14 BN menang sebab PAS....

    ReplyDelete
    Replies
    1. fuyoo ikan terubok cicah sambal tu.

      Delete
  34. Dari pengamatan saya setelah membacai pelbagai reaksi dari para Pemimpan PAS ternyata statement yang mereka keluarkan ada lah bersifat "EGO". Malah kenyataan TITM yang ada kala nya kelihatan melawan arus ternyata tidak konsisten. Elok lah PH usah hirau kan lagi Parti Pak Lebai jenis serban senget ni. Tumpu kan gerak kerja anda untuk mencapai kemenangan di PRU 14 nanti, insa'allah.

    ReplyDelete
  35. Tolol tolol pancacai pembangkang hujah tiada asyik mencarut itu petanda pakatun hopeless terus jadi pembangkang huhuhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu mesti bersatu utk buang si tahi2 cicak ni. Rosak Tanah dan bangsa Melayu kerana si tahi2 cicak ni la.

      Delete
    2. Biarkan lebai dgn labu2nya (walaun tolol)..biarkan..

      Delete
    3. setuju pembontot tegar jadi PM? teruskan luncai, hahahahahaha

      Delete
    4. Najib ler PM yg macai maksudkan pembontot tegar tu..teruskan luncai.kahkahkahkah

      Delete
  36. banyak sungguh Melayu.yg sgt otaknya dipenuhi Taek Low sehingga tak ada pendirian. Jerit slogan nunber satu, otak bingai, Taek Low penuh dipunggung. Kesian bangsa yg mundur ini

    ReplyDelete
  37. Lebai hadi ni olamak donia.
    Dia ni kasap
    Doa dia mustajab.
    Dia tau benda kita tak tau.
    Dia ada strategi sendiri.
    Keh keh keh.
    Strategi melingkup.

    ReplyDelete
  38. bohmai parti cap apa pon.depa dok canang nak membela bangsa mlayu dan agama islam dlm malaisa..
    parti mlayu.orang mlayu yg menjaga parti itu biag senang pemimpin parti besenang lenang dgn adek beradek dia.
    parti islam.orang islam yg menjaga parti itu biag pemimpin parti besenang lenang dgn adek beradek dia saja..
    yg depatau bagaimana nak menang pilehanraya dan nak terus kekal jd pemerintah..
    orang mlayu tetap jd kulibatak cina terus-terusan sampe mampuih..
    semua mlayu yg kontrol dari raja, menteri, pegawai kerajaan dgn pangkat dan pingat-pingat kebesaran yg berjela-jela.depa ni saja yg senang lenang mentekedarah tidak kira bulan gelap atau terang ,senang lenang sampe mampuih.
    mlayu kulibatak saja yg susah cari nak mentekedarah sampe mampuih..


    ReplyDelete
  39. Geram juga dgn PAS klu fikir mereka x nak compromise. Tp knp kita x persoalkan knp DAP pun berdegil dgn PAS x nak comprise isu hudud. Rasanya klu PKR, PAS, Bersatu bergabung dan tinggalkan DAP baru padan dgn DAP sbb peratus cina dgn melayu bgai langit dan bumi

    ReplyDelete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...