Saturday 31 December 2016

DI MANA MUFTI PERAK?


Dakwaan oleh "seorang tua" bernama Tunku Aziz Tunku Ibrahim kononnya sudah ada kesepatakan antara Tun Mahathir Mohamad dan Lim Kit Siang yang bersetuju menamakan Mukhriz Mahathir sebagai calon Perdana Menteri sekiranya Pakatan Harapan memenangi PRU 14, adalah jelas mengarut dan fitnah.

Hakikatnya, perkara itu masih dalam perbincangan dan belum lagi ada kata putus mengenainya.

Tak malukah "dah tua-tua"  pun masih bergentayangan dengan fitnah di sana sini?
Malangnya, tidak pula Harussani Zakaria mahu menasihatkan "orang tua" itu agar segera berehat dan lebih menumpukan kepada amal ibadah?

Bukankah "orang tua" sebegini yang lebih afdal agar dinasihatkan berehat, memperbanyakkan amal ibadah dan bermain dengan cucu-cucu berbanding Tun Mahathir yang sedang cuba memperbaiki dan memulihkan pelbagai kerosakan dalam negara?

Lebih dari itu, Tunku Aziz ini juga dikatakan sudah dinyatakan oleh "orang besar TV3" dalam laporannya kepada Perdana Menteri  sebagai antara punca kemerosotan penonton terhadap saluran televisyen itu?

Maka, meminta "orang tua" itu agar berehat dan memperbanyakkan amal ibadah turut merupakan pertolongan tidak langsung dalam memulihkan imej kerajaan dan dapat pula " membodek" Najib kerana menyelamatkannya daripada terus disokong oleh seseorang yang sudah dianggap "tidak berguna" oleh TV3?

Oleh itu, cepat-cepatlah bersuara wahai Tuan Mufti Perak? (SH 31/12/2016).

103 comments:

  1. Orang Perak tu yang harus 'bersara' dan pergi bermain dengan cucu-cicit serta beramal lebih lagi bagi memohon ampun atas sikap 'keterlaluan' beliau membuat kenyataan yang manggangu-gugat arus politik tanah air. Yang keruh depan mata dia tak nampak, yang mungkar dia seolah-olah 'membolehkan'. Tidakkah ini 'menjaga tepi kain orang lain namanya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada fitnah haram
      Ada fitnah halal....

      Fitnah yang dibuat oleh puak puak Punasihat Lebai Musang Berjanggut dan wala'un wala'un nya ada disertakan logo halal, maka ianya tidak menjadi kesalahan.

      Rosak imej Islam kerana Lebai Lebai yg tidak AMANAH dan takabbur-jahat dengan ilmu ilmu agama.

      Delete
    2. Itu mufti taik kucing....
      Tak takut dengan Allah...
      Mufti lidah biawak...
      Ptuiiih...

      Delete
    3. yang caci maki mufti tu ada ilmu ke..setaraf dengan mufti ke..jangan berkawan dengan syaitan2 kat dalam ni..cermin diri dulu..

      Delete
    4. Ko la setan 19:09 woi..

      Delete
    5. dia kan sdg membetulkan mana kusut tu.

      Delete
  2. Tunku Aziz bukan politikus. Pengalaman dia sebagai bureaucrat. Di Bank Negara, di Bangsa2 Bersatu. Tugas tugas pentadbiran, hal2 ekonomi. Mana dia tahu menilai perkembangan politik.

    Amat tohor pemikiran mengatakan Tun M nak letakkan anak nya Mukhriz terus sebagai calon PM. Masakan kalau di UMNO pun, tentu Tun mengharapkan Mukhriz sebagai Naib Presiden, setinggi nya Timbalan Presiden, dalam jangka masa singkat di hadapan ini. Sebab ada calon yang lebih ketara. Dan Mukhriz masih muda.

    Maka nyata lah Tunku Aziz itu mengarut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunku aziz cakap melayu pun tak reti.
      Betul ker tunku dia tu?
      Atau tunku palsu mcm tengku adnan mansor

      Delete
    2. Tunku Aziz betul keturunan Raja - Kedah. Adnan bukan "Tengku", bukan keturunan Raja. Dia berasal dari Aceh di mana nama "TEUKU' banyak di pakai.

      Di Malaysia ada yang tersilap, panggil dia Tengku". Bila dia ada kuasa dan pengaruh, melulu dia ke Jabatan Pendaftaran mintak tukarkan nama dia kpd "Tengku". Dapat. Bedebah.

      Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP kata bedebah = celaka, yang antara makna nya: membawa malang. Mana tak malang nya bila pemimpin Umno menipu, membohong, macam Mr Cash Is King @ Bugis Lanun.

      Delete
    3. Woii....tungku aziz.
      Tun Mahathir bukan mcm ko.
      Ko tu bekas banduan DAP!!!!
      Dulu ko masuk DAP berjuang dgn DAP sdgkan umno dah ada.
      Jadi tunggul kayu pun ko sanggup asalkan ada pangkat dan dpt kedudukan.
      Apa yg ko buat masa di dalam DAP dulu? Pernahkah ko bantu orang2 melayu?
      Apa jasa ko kpd orang2 melayu?
      Bila dah kena tendang drp DAP baru ko nak tunjuk baik dgn orang2 melayu.
      Woiiii tungku aziz..
      Dulu masa ko dlm DAP pernah kah kau ingat kpd orang2 melayu.?????
      Apa jasa ko kpd orang2 melay???
      Nama saja tungku aziz.
      Bercakap melayu pun tak reti....
      Tunggul kayu punya manusia.
      Ko dah jadi ahli umno ke tungku aziz???
      Kokok berderai derai ekor bergelumang dgn taik!!!
      Tungku taik!!!

      Delete
    4. Dulu dia masuk dap untuk jadi tokong. Dia ingat pagi2 kit siang nak mai bakar colok pi sembah dia.Malam karpal singh pula mai sembah.

      Delete
  3. Yang mufti Marsh sangat tu pasai memandai keluar hukum haram halal , dlm Islam rasuah tu hukumnya haram. Bantuan adalah digalakan.

    Mahathir ni dah jadi Nabi pula ke, dapat wahyu ke ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak. Dia ha nya mahukan rakyat jangan tertipu lagi dek Najib. Dah berbilion Ringgit penipuan. "Misappropriation of 1 MDB funds and money laundering", kata US DoJ yang nak rampas harta anak tiri dan kroni Najib.

      Macam macam lagi yang Bugis Lanun Mr Cash Is king buat tak betul. Boleh di senaraikan panjang beratus ela.

      Perlu gulingkan dia di PRU14. Kalau tak, lama dia merintah, jahanam negara

      Delete
    2. Kalau ikut cakap Mahathir, Malaysia dah 3 Kali jahanam
      1 pada tahun 2015
      2. Mac 2016
      3. Julai 2016

      Mahathir ni kuat kelentong, aku dah tak percaya cakap dia.

      Delete
    3. 958, kau cakap kasi isi sikit lah.

      Coba cari fakta yang menunjukkan Malaysia tak jahanam atau tak arah ke jahanam. Dari segi ekonomi, akhlak, rasuah, seleweng & songlap, bermacam macam.

      Tak boleh dapat ke? Sebab takda bukti kukuh ke? Ringgit bila nak pulih? Nak naik ke RM5.00 ke dollar ke?

      Delete
    4. 958, betul la tu. Dah jahanam nak masuk 6 kali dah..ko lambat tangkap. Dunggu tahap dungu la ko ni. Kelabu dedak ,pekak badak susah nak ubat. Kesian kan?

      Delete
    5. 958 kau percaya atau tidak pada Tun tidak penting lansung pada kami, tapi yang penting pada kami ialah kami tidak percaya pada kau.
      So, whatever you said is irrelevant to us. You are the same species as your 'Dedak Gang'.
      Pengkhianat rakyat. Phuuuiiii.

      Delete
    6. 9:58 @ Suharli Masrop @ Arni Togel @ Kejora...

      Mungkin kamu nie pekak badak & buta hati masih terus menghina & menidakkan jasa yang dicurahkan selama ini oleh bekas Mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamed.

      Siapakah Tun Dr Mahathir Mohamed jika mahu dibandingkan dengan Najib yang berfahaman Liberal, bersahabat & bersekongkol dgn Zionist Yahud, Amerika & kini beralih pula kpd China Komunis.

      Ingat Tun Dr Mahathir Mohamed merupakan penggerak kepada negara-negara Islam yang lain untuk membantu Bosnia Herzegovina ketika umat Islam disana disembelih oleh pengganas Serbia dengan mudahnya. Beliau juga turut berpakat dengan kerajaan Sultan Brunei pada ketika itu bagi menyediakan jumlah dana yang berjumlah berjuta dollar untuk membeli senjata dan peluru anti kereta kebal untuk kegunaan tentera Islam di Bosnia. Beliau juga pergi sendiri ke Bosnia di tengah kancah peperangan, bertindak menghantar ratusan komando Malaysia yang dibawa masuk secara sulit ke Bosnia untuk membantu saudara seIslam kita ketika era pencerobohan dan pembunuhan beramai-ramai umat Islam di Bosnia ketika itu.

      Insan inilah juga yang pernah mengalirkan air matanya ketika melawat Bunker yang menjadi pejabat Yasser Arafat di Palestin. Tun Dr Mahathir Mohamed juga merupakan pemimpin Islam yang telah dihubungi oleh Yasser Arafat bagi meminta bantuan dan pertolongan ketika diserang oleh rejim zionis. Selain itu, beliau juga lah yang mempertaruhkan nyawa isterinya,Tun Dr Siti Hasmah menaiki pesawat ke Baghdad membawa bantuan kemanusiaan kepada umat Islam demi untuk melepaskan sekatan Amerika Syarikat.
      Beranikah Najib sekarang ini menghantar Rosmah ke negara Arab yg sedang bergolak atau pun ke Myanmar di mana kaum Muslim disembelih..?? Tapi kalau lawatan melancung ke Australia, Eropah, USA tentu mau sebab boleh shopping sakan dgn duit rakyat & jet mewah kerajaan.

      Tun Mahathir kini dicatat dalam sejarah & diiktiraf sebagai seorang pemimpin kelas dunia yang berjaya meskipun hanya memimpin sebuah negara yang kecil.

      Beliau juga bukan hanya berjaya memerdekakan negaranya dari semua segi, tetapi turut berusaha memerdekakan negara-negara lain daripada belenggu falsafah pembangunan yang dijana dari barat yang jelas muflis idealistiknya. Ini diakui oleh mendiang Nelson Mendela.

      Pastinya kebanyakan daripada kita juga apabila berbicara mengenai pemimpin negara ini, sudah pasti sebak dan berlinang air mata kerana jasa yang dicurahkannya sudah pasti tidak mampu dibalas. Sebut saja pemodenan pembangunan negara dari landskap, monumen, lebuhraya, keretapi letrik, komputer, pusat teknolgi maklumat, pusat sains & R&D, litar lumba dunia, pelabuhan, lapangan terbang, putrajaya kelas dunia, dan banyak lagi...pasti nama Tun Mahathir tak akan lekang. Itupun hutang negara baru setakat 200 bilyon & duit UMNO semasa beliau melepaskan jawatan ada 2 bilyon.

      Cuba cerita apa Najib bina hingga hutang negara
      dah mencecah 800 bilyon, dan duit UMNO berapa yg ada....?????

      Delete
    7. Dulu bukan main lagi ngauman Najib dgn slogan 1Malaysianya...sama rata...sama rasa tak kira pendatang atau primbumi hingga bergelar Ajibgor. Kemudian Najib perkenalkan meritokrasi & meluputkan DEB & ISA atas dasar Liberalismenya. Pengkhianatan Najib terhadap agama, bangsa & negara cukup parah untuk dimaafkan.

      Sebelum ini kita anggap Anwar Ibrahim adalah pengkhianat kerana bersahabat dgn Yahudi Paul Wolfowitiz. Akan tetapi, malang menimpa lebih dahsyat lagi bila kerajaan kita pimpinan Najib melantik APCO Worldwide, sebuah firma perunding antarabangsa Yahudi Zionist sebagai Penasihat & Consultant. Kerajaan Umno-BN telah memberi kontrak bernilai ratusan juta ringgit untuk APCO Worldwide, syarikat Yahudi untuk menjadi penasihat utama kepada Najib & Rosmah, serta Duta Malaysia ke Amerika Syarikat ketika itu, arwah Jamaludin Jarjis @ JJ. Sumber mengatakan antara misi utama APCO dan JJ ialah mencantas sokongan meluas Anwar di kalangan ahli politik, cendekiawan dan tokoh korporat di Amerika Syarikat, khususnya apabila perbicaraan terhadap tuduhan liwat bermula bulan depan. APCO juga dikatakan diberi misi untuk membantu mengatur perjumpaan antara Najib dan Presiden baru Amerika, Barack Obama.

      Najib juga merestui perlantikan APCO setelah menghadapi krisis keyakinan terhadap kepimpinannya berikutan tuduhan yang mengaitkan beliau dengan skandal pembunuhan warga Mongolia Altantuya Sharibuu dan rasuah komisyen pembelian senjata semasa beliau menjadi Menteri Pertahanan.

      Presiden merangkap Ketua Pegawai Eksekutif APCO Margery Kraus telah melantik Paul Stadlen yang sebelum ini bertugas di London, bertindak sebagai Pengarah Urusan di Malaysia bagi membaiki pengurusan hubungan media dan reputasi antarabangsa.

      Antara pegawai kanan APCO ialah bekas Duta Israel ke Jerman, Shimon Stein yang pernah berkhidmat dalam kerajaan Israel untuk tempoh panjang. beliau adalah pakar polisi ekonomi dan hubungan antarabangsa.

      Beliau adalah individu penting dalam pentadbiran dua bekas Presiden Amerika, Bill Clinton dan Jimmy Carter, selain menjadi bekas ahli lembaga pengarah Yayasan Jerusalem dan Institut Sains Weizmann.

      Seorang lagi pegawai kanan APCO ialah Itamar Rabinovich bekas duta Israel ke AS dan Ketua Perunding Israel dengan kerajaan Syria ketika Yitzak Rabin masih menguasai kerajaan.

      Kepentingan Najib akan dipantau oleh pengurusan APCO yang turut merangkumi John W Magaw. Magaw pernah berkhidmat sebagai Pengarah Agensi Perisikan AS dan Pengarah Biro Alkohol, Tembakau, Senjata Api dan Bahan Letupan, selain menjadi ejen khas dalam Biro Sekuriti Presiden.

      Individu penting yang lain dalam APCO ialah bekas senator AS, Donald W Riegle Jr; Bekas Duta AS, J Stapleton Roy dan bekas senator serta duta AS, Jim Sasser.

      APCO yang bertindak memberi nasihat dalam aspek politik, perdagangan, kewangan dan kumpulan media, ditubuh pada 1984 dan berpengkalan di Washington.

      Selain memiliki 28 cawangan di Amerika, Eropah, Timur Tengah, Afrika dan Asia, APCO turut memiliki pejabat di Tel Aviv, Israel.

      Tak cukup dgn itu, Najib membenarkan Banker Yahudi, Goldman Sachs bertapak masuk ke dalam negara buat pertama kali dalam sejarah dgn tujuan untuk meraih duit berbilion-bilion US$ melalui satu skandal tersembunyi yg hanya diketahui oleh Najib, Rosmah, Jho Low, anak Rosmah & penasihat yahudi. Kesudahannya, Najib terperangkap dgn umpan Yahudi dl& kini menerima bala kerana derhaka kpd Tun Mahathir & khianat pd bangsa & negara.

      Ketika negara berjerebu dgn cuaca, himpunan kuning & hijau, krisis matawang Ringgit & economi, Najib & isteri menyelinap keluar lawatan tak rasmi ke kota London menggunakan jet mewah negara ditemani sepupu-sepipit si Hisaputing..kononnya mengintai untuk nembeli senjata & helicopter canggih. Ramai penganalisa politik berpendapat sebenarnya Najib & Rosmah tengah meraba sakau mencari punca baru bagi tabung derma yg dah mula kontang...dan kena beku di Spura, Amerika, Hongkong & Abu Dahbi & Switzerland.

      Harap ambil perhatian semuanya.....!!!

      Delete
    8. Punca orang asing & rakyat bukan Melayu tidak menghormati status istimewa Melayu/Bumiputra datang dari pemimpin Melayu Liberal yg menghapus DEB sejak pengunduran Tun Mahathir. Kewujudan Pemandul ilham Najib yg diketuai Kristian Sarawak Idris Jala telah memandulkan kebolehan jati diri Melayu. Dulu Petronas menguasai Lebuhraya PLUS & dikuasai oleh sepenuhnya oleh anak Melayu tapi kini tidak lagi. Malah stesyen2 minyak sepanjang lebuhraya PLUS sudah dipenuhi syarikat2 petrolium Yahudi. Dulu syarikat2 swasta digalakkan mengambil staff & pengurusan bumiputra berkelayakan, tapi kini tidak perlu lagi atas dasar liberal & 1Malaysia. Saban tahun puluhan ribu lepasan sekolah nganggur kerana kitchen kabinet Najib gagal menyediakan peluang pekerjaan, kilang2 milik syarikat asing semua dah cabut lari kerana kelembapan pentadbiran Najib yg tidak meyakinkan mereka. Lebih malang lagi, si Zahid Komdidi yg kuat tersengeh-sengeh mengimport jutaan Bangla. Bertambah berserabutlah negara...!!!

      Delete
    9. RON 97 up RM 0.15
      RON 95 up RM 0.20
      Diesel up RM 0.20

      Betul ke ini ? Biar Betek

      Delete
    10. puak2 katak bawah tempurung mana nampak sumbangan pm kini..lebih baik duduk kat highway biar mati katak..

      Delete
  4. Harussani,masa terang bersuloh pejam,masa kelam sapu belakang
    Haramsani,semua pekong bijan pekop hidung, buta mata, pandang sana
    Halalsani, telan taek low,taik Sondakh.

    Apabila bunyi dentuman lobai jenis ni, maka pecut larilah kamu, mcm bas Expresssani
    ....sebab kencing akan turun

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1003, rba kote hang

      Delete
    2. Rba ni ada cibai aje

      Delete
    3. RON 97 up RM 0.15
      RON 95 up RM 0.20
      Diesel up RM 0.20

      Betul ke ini ? Biar Betek

      Delete
  5. Mufti Harus Sana Sini...
    Mufti pulussss

    ReplyDelete
  6. Mahathir 22 tahun berjasa pada negara
    Malaysia dicemburui kawan dan lawan
    Rakyat bahagia diakui seluruh dunia
    Berkat kepemimpinan baik berwibawa

    Kit Siang ketua pembangkang dah lama
    Namun disegani setiap kali bersuara
    Walaupun dikutuk dihina sebegitu rupa
    Masih berprinsip membangkang bersuara

    Namun tidak serupa tunku aziz barua
    Masuk DAP kerana prinsip bersuara
    Jiwa hipokrit terlalu tebal padanya
    Sekarang merapu tak ada yang percaya

    Hahaha apa khabar harussaini perak
    Mata dibuta mulut dibisu telinga dipekak
    Apakah jasa selain timbul kontroversi
    Ilmu sejemput ada hati menasihati

    Tdm atau kit siang bukan persoalannya
    Tapi aziz yang glamor macam budak
    Harussaini mana berani tegurnnya
    Makan semeja buah cempedak dan dedak

    Harussaini berubah jangan diharap
    Bagai burung punggok rindukan bulan
    Selagi cash is king belom dalam lokap
    Berpilih-pilih fatwa dikeluarkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tungku aziz mmg tungku barua. Harapkan cakap besar saja.
      Dia ingat orang2 melayu ni serupa bodoh mcm dia juga

      Delete
  7. TUNKU tu betul ke sama dengan Tengku Adnan...ahaks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunku Aziz betul keturunan Raja - Kedah. Adnan bukan "Tengku", bukan keturunan Raja. Dia berasal dari Aceh di mana nama "TEUKU' banyak di pakai.

      Di Malaysia ada yang tersilap, panggil dia Tengku". Bila dia ada kuasa dan pengaruh, melulu dia ke Jabatan Pendaftaran mintak tukarkan nama dia kpd "Tengku". Dapat. Bedebah.

      Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP kata bedebah = celaka, yang antara makna nya: membawa malang. Mana tak malang nya bila pemimpin Umno menipu, membohong, macam Mr Cash Is King @ Bugis Lanun.

      Delete
  8. Ini tunku punahsihat SPRM..harrussani sana sini cakap 'cari makan'..blom cukup lagi mkn free,mana bolih lawan..tunku aziz the english-malay man..Damn you &go to Hell.

    ReplyDelete
    Replies
    1. INI Misti Rba...

      Delete
    2. 1001,rba taek low goreng hang , enak dimakan sebagai lauk dedak. Habiskan tau. Kesian, kan,?

      Delete
  9. BRIM is not poop. It's rasuah, kata Tun M. PKR Azmin pun kata begitu.

    ReplyDelete
  10. Najib lani dok kutip sampah2 macam ni saja lah. Satu lagi sampah dikedah, Baca blog KEDAH KE KL, lawak habis.
    Terus menipu wahai umno kedah supaya senang sikit kerja pembangkang. Kalau nak menipu pun cerdiklah sedikit. Awat akai hampa semua dah terputus kah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blog tu yg menipu

      Delete
    2. 1009 ko komen se cuit aje ke? Tak kasi fakta dan hujah ke? Malas nak cari ke? Nanti Najib kata kau "bangang, hamjadah", macam dia kata kpd penyokong2 nya yg macam itu di kempen PRU13, ko marah.

      Apa daaaaaa...

      Delete
    3. aku dah baca blog kedah ke KL
      mmg gelak la gelihati dgn iklan md bashah
      kami org kedah kami tau la
      kami nak mukhriz balik terajui kedah
      harap maklum nooo..

      Delete
  11. Ular & Bapa ayam pun kata rasuah juga.

    ReplyDelete
  12. eh eh eh eehhh, setahu oden admin ni la tukang hasut no wahid. Admin poyi la tolan ubek sebutir tak cukup duwo butir...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1026, hasut tu tv3 terlebih suku. Ko kna poyi baca byk lg beb. Bab FGV,siapa Sondakh, mana Taek Low, Bila nak saman. Ko ni yg penghasut nombor sebelum wahid. Agak2 la nak tolan taek low mcm tu saja, Kebangangan ko dah terserlah bak duwo butir tolo kicik ko tu. Alamat tinggal ko bawah tempurong mana ni, tak pornah jengok keluar kah? Oden katak dilapek la ko ni. Kesian kan?

      Delete
    2. Kau tak tolan ubek, kau tolan dedak. Tarak hasiat, sobab dedak tu lebih teruk dari melukut yg ado sikit boreh ada hasiat jugak.

      Sobab kau tolan dodak ajo bertahun tahu, otak pun tak banyak isi. Jadi, mano kau boleh komen yang ada isi.

      Delete
  13. Rasuah it surely is, especially so when BR1M is being disbursed by the circus management and not by the government. Sumpah laknat pledge used to seal the votes as stupid as stupid can, ever be. Harussani or Harubiru

    ReplyDelete
  14. Mufti Perak ikut Jamal Jamban lah.

    Ada juga pakai jubah serbu tempat judi haram. Perak tak kan tak ada tempat judi haram ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di mana mana pun ada judi haram di negara ini. Di galakkan dek celaka British kolonial yang bawak masuk pendatang "coolies", nakkan pekerja lombong dan penoreh getah di Malaya sejak abad 19.

      Celaka, bedebah besar depa. Dah lah gitu, kasi "tongkat" secara beri lesen berbagai jenis loteri dan judi - operator2 nya senang dapat kumpul duit untuk modal bagi perniagaan2 lain.

      Dahtu, pulas tangan pemimpin2 Melayu supaya setujukan depa tinggal sini, tambah pulak, kasi hak kerakyatan di masa Merdeka. Padah nya, negara ini jadi berbagai bangsa dan agama, ramai yg kangjor, tak reti terima kasih dapat itu semua, mencaci Melayu "lazy rentseekers", konon, pada hal mereka rentseekers dapat bermacam tongkat dari Bretes.

      Maka, berleluasa lah judi dan mcm2 maksiat di negara ini. Terutama nya di zaman pemeritahan Najib. Di Perak memang dahsyat. Sejarah kongsi gelap, penjahat dan gengster Ghee Hin dan Hai San amat merosakkan keadaan di Perak sejak penghujung abad 19.

      Delete
    2. judi tak judi
      sbg org islam yg tahu judi dll tu haram
      knp pi terlibat jugak
      dan menjadi tggungjawab utama mufti2 dan agamawan lah utk mdidik masyarakat supaya tidak berbuat dosa
      terimalah kenyataan malaysia ni berbilang bangsa dan budaya
      adapt lah utk survive
      jgn nak salahkan org lain pulak
      kuatkan iman

      Delete
  15. Janganlah dihina Mufti Perak itu. Dengar kata pemikirannya tidak seperti dulu. (Faham2lah ya). Lantas Umno masih biarkan dia berjawatan kerana boleh menjadi alat untuk mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa saja yg buat tak betul, sokong atau biarkan pencuri, perompak, pelanun, tak kelaurkan fatwa apa pun, perlu di hina.

      Delete
    2. elok la nak jadi pejuang keadilan, mcm la yg bukan Najib tu bersih semuanya, dai mimpi ka politik mana ada bersih bro, mufti nasihat dgr je la ko nak komen, amal ko tu timbang2 sikit la byk mana, kalu byk pun ko komen negatif ni mana nya yang positif. apa ko dpt dok cela2 lagi tu. diri sendiri tu kena utamakan, politik ni apa yg ko dpt hanya pencacai baik menyokong mahu pun membangkang, Faham... pentingkan amalan baik utk diri sendiri bro, ko mencela dah tentu dosa yg ko timbun, jgn cakap yg ko sokong tu 100% betul sama ja bro.

      Delete
  16. Amik brim jgn tolak tp awas bila ngundi klau undi bn sbb bri brim semata2 dia dh jd rasuah, haram mkn rasuah

    ReplyDelete
  17. Kredebiliti tunku abdul aziz ni ada lagi ke? Statement politik kata tun dan lks setuju lantik mukhriz jadi pm, kalu keluar dari mulut mat maslan, rahman dahlan, kruak, shahrizat....org tak kisah. Tapi tunku aziz sbgai org elit, tua berpengalaman, berkedudukan dan berdarjat bila cakap cam ni...pada saya sgt malang, hampeh habissss.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana Tunku Aziz tahu menilaikan hal2 politik? Dia bukan orang politik. Masuk DAP pun sebab Kit Sing nak eksploit dia, nak nunjukkan rakyat bahawa DAP ada Melayu di peringkat pimpinan tinggi, konon.

      Tak masuk akal bahawa Tun M mahukan Kit Siang dll setujukan Mukhriz jadi PM. Ada yg lain yg lebih pengalaman politik, spt TS Muhyiddin. Pahal pun, Mukhriz masih muda. Jadi Timbalan pun dah besar di peringkat ini.

      Tak bijak sesiapa yang kata Tun nakkan Mukhriz jadi PM di masa sekarang.

      Delete
    2. tunku aziz ni dilahirkan sbg kerabat
      tp breed doesnt give u integrity

      Delete
  18. Fuad zakat potong je...sprm pun di rasuah la kalau pegawai siasat di pindah
    Insyallah..makbul doa rakyat hapus lenyap najib bn umno
    Insyallah menang pru14 pribumi. Warisan .harapan

    Pencacai dan makan dedak najib suka hati hang la nak kata apa


    ReplyDelete
  19. Yang di kejar sanjungan manusia,pujaan manusia.dapat label mcm2 haji,abuya,sahibul samahah bagai.salam wajib cium tangan walau lepas basuh berak.INI lah bangkai yg sampai di panggil akan membusuk lg najis.kejar harta dunia Dan pangkat dunia...zalim lah pd manusia tidak apa..tiap2 hari boleh tunggang tongek Dan pergi dpn kaabah minta ammpun krn telah zalim PD manusia..lps tu buat lg zalim lg..minta ampun lg..INI lah manusia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak semua manusia begitu, Bang. Tak majoriti pun. Ha nya segelintir.

      Tapi mangkin meningkat di Malaysia di bawah Najib. Kasi tahu lah saudara mara, sahabat handai, kenalan, namun yang tak berapa kenal pun, supaya jangan undi Najib dan Umno/Bn di Pru14.

      Mesti tukarkan pemerintahan negara ini kpd yang jujur, yang bukan Mr Cash Is King, bukan Bugis Lanun, bukan penyeleweng 1MDB dan pengsonglap berbilion Ringgit masuk akaun dia, anak tiri dia, kroni dia.

      Delete
    2. takkan nak undi dajal2 dapigs kafir2 laknat peliwat..pemfitnah..segala2nya..tak mungkin..kau undii ikut suka kau lah tak payah nak menyusah orang lain....

      Delete
    3. Hukum Allah SWT yg termaktub di dalam Taurat, Injil & Quran jelas mengharamkan urus niaga riba & pinjaman bunga (interest). Perbuatan terkutuk sedemikian adalah kunci kemusnahan manusia. Manusia akan menjadi hamba kpd manusia, hamba kpd duit, hamba kpd duniawi. Hutang 1 emdebik plus bunga sampai kiamatpun tak akan tuntas malah akan membelenggu hingga negara akan dijajah & diperhamba semula oleh orang asing kafir. Setelah menggadai negara kpd Yahudi, kini Najib beralih kiblat kpd negara tembok besar China. Lihat saja pembangunan Wilayah Iskandar di persisiran pantai Selat Tebrau & TRX, habis semua diratah & dimonopoli oleh syarikat2 asing China. Kini mereka akan dianugerahkan oleh Najib kpd tanah2 di pantai timur dgn pembinaan kereta api letrik.

      The divine laws prescribed by Allah Almighty in all His Revelations pertaining to ursury is crystal clear & final.

      Cina Jho Low & Negara China Komunis lebih membahayakan dari Cina DAP. Apa yg berlaku & yg dibimbangi di negara kita turut dialami oleh jiran Indonesia yg diutarakan oleh Imam Besar FPI dan Ketua Panglima TNI Repbalik Indonesia.

      Sila rujuk Youtube:
      1. Panglima TNI-RI Gatot Nurmantyo -Bahaya China Komunis Kuasai Indonesia.
      2. Ketua FPI Habib Rizief Warning Keras Pemerintah Hati-Hati Hutang ke China.

      Delete
  20. tidak salah jika kita membantu anak dlm kerjaya nya asalkan ia nya d lakukan secara sah(legitimate).

    lihat saja SBY yg sedang memeras otak utk menjadikan anak nya governor Jakarta. lee kuan yew memastikan anak nya d bimbing n d dedahkan kpd cara mengurus Negara semasa beliau berkuasa.

    lee guan eng serupa juga. olih demikian amat lah bertepatan utk tun m memimbing mukhriz yg juga sudah menunjuk sifat2 kepimpinan - ke mana tumpah nya kuah kalau tidak ke nasi.

    adalah juga hak najib utk membinbing anak2 nya bagai mana utk menjadi penyamun atau melelong Negara.

    saya berani menuduh tunku Aziz ni sebagai 'tukang karut'(dikir barat) atau tukang karang atau sailor(boria). beza nya dikir barat n boria sering membawa 'message' yg berguna kdp Negara.

    bagi tungku Aziz,saya anggap beliau ni tidak lebih drpd 'mercenary' murahan yg hanya bergelut utk terus hidup. prinsip utk menegak kan kebenaran yg beliau pegang teguh selama ini,tlh d campak keluar tingkap.

    olih demikian jgn hirau/endah kan sangat apa yg dia buat - hanya kesiankan lah dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko boleh ajar dia bimbing dia, tapi kalau dia Jenis otak biol memang biol juga.

      Delete
    2. Siapa yg biol? Kamu ke?

      Tak kasi penerangan pun, takda fakta dan hujah yang munasabah, nampak nya kamu lah yg biol.

      Delete
  21. haru sani patut letak jawatan sebagai mufti, kita sebagai orang berpendidkan agama tidak boleh pentingkan diri, sedar diri dulu sebelum memberi komen kepada orang lain, berilah peluang kepada orang muda pula, kita sudah tua dah nak dekat padam. bagi lah peluang orang lain rasa mufti, janganlah sampai kita padam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia adalah ulamak, ulamak adalah waris Nabi, tugas waris nabi adalah memberi nasihat, kalau dia yak tunaikan tugasnya dia akan dipersoalkan di akhirat.

      Delete
    2. 13.28

      Ulamak? Persepsi manusia, wallahuaklam

      Ulamak pewaris nabi? Kalau betul pewaris nabi, mengapa langsung tiada ciri2 ajaran nabi yang betul di bawa apabila menjawat jawatan mufti perak?

      Tugas waris nabi menasihat? Apakah cara harussaini memberi nasihat ikut nabi? Bagai langit dengan bumi..., berpilih2 mengikut kata telunjuk cash is king? Nabi tak berbuat begitu

      Kalau dia yak tunaikan tugasnya dia akan dipersoalkan di akhirat? BETUL....ITU PUN SAYA SETUJU...SAYA BERHARAP DIA JAWAB DI AKHIRAT DENGAN JUJUR, BUKAN TEXT PEGUAM KAFIR DARI AUSTRALIA DAN KATA DUSTA APANDI DAN KHALID

      Delete
    3. Inilah kes yang jelas dari 1328 yang memalukan agama yang mulia. 'Ulamak pewaris nabi,tugas ulamak menasihat'
      Maksudnya Nabi memilih Mufti Perak. Kalau pada seseorang nasihatnya tidak masuk akal,maka Nabi salah pilih.
      Allah memilih Bijan sebagai PM oleh DPM. Jadi pada seseorang yang tidak boleh terima apa yang di lakukan oleh PM masudnya Allah yang salah?
      Sebab itu saya selalu kata jangan kaitkan agama dengan politik.

      1328 ni sudahlah bangang,bodoh pula.
      1328 ni sudahlah dedak,telan taik low pula.
      1328 ni sudahlah jahil,temberang pula.
      1328 ni sudahlah mengkhianat rakyat,sanggup berdosa pula.

      Delete
  22. Sdra seislam,

    Apa jasa harussaini sebagai orang islam dan mufti perak dan ahli majlis fatwa kebangsaan? Sejujurnya saya rasa KOSONG....sebagai imam solat berjamaah banyak.


    Please provide a list (kalau ada) for easy reference

    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba menarik ko dp masuk neraka kepada masuk syurga.

      Delete
    2. 13.33,

      Macam mana harussaini cuba bawa kamu dari neraka pada syurga....tunjuk sikit, leh tak?

      Delete
    3. Ikut cakap waris Nabi, kalau dia kata halal, halal lah, kalau haram haramlah, kalau suruh solat solatlah, kalau suruh puasa puasalah, ikut saja apa yg waris Nabi suruh.

      Delete
    4. 13.47,

      Kalau itu gayanya, menagapa najib penyamun, nape tak dinasihati dan berkata benar?

      Naper tutup mata, tutup telinga, tutup mulut?
      Naper tak nadihat rosmah?
      Naper tak nasihat kabinet dapur najib YANG HAQ DAN BATIL?
      Naper tak bercakap benar?
      Naper berpilih2 apabila menadihati?

      Ini namanya TAK JUJUR TAPI NGAKU PEWARIS NABI. NABI TAK KAN BERBUAT DEMIKIAN...SEOLAH2 NABI DIFITNAH.....ASTARGHFIRULLAH

      Delete
    5. 1347 Anugerah Moral ko ko terGadai, Anugerah Akal ko kna Sita. Ko ni contoh terbaik zombie Mekayu Selam buta n pekak, yg terdedah radiasi media spt tv3 terlebih suku. Ataupun ruji ko dedak rebus berlauk hirisan taek low. Kesian, sunggoh kan?

      Delete
    6. Ñasihat waris Nabi adalah kpd semua.

      Tok Arab kata itu satu derma, org christian/kafir kata itu curi,

      ko pilih sendiri Dari siapa ko percaya.

      Delete
    7. Kalau betul derma un, itu rasuah. Piagam SPRM kata bahawa derma ada lah rasuah dalam keadaan tertentu.

      Tapi itu bukan derma. Duit itu datang nya dari 1MDB. Berbilion lesap dari akaun 1MDB.

      Delete
    8. Ko DG kepercayaan ko
      Aku DG kepercayaan aku,

      Piagam aku adalah Al Quran dan Al Hadith

      Delete
    9. 1442, aku takut kau ikut ajaran sesat.

      Jaga jaga lah, terjemahan dan interpretasi Quran yang kau gunakan itu - tentukan betul dari segi yang di iktiraf dek penguasa agama di negara ini. Jangan ikut Shi'ah, contoh nya.

      Delete
    10. 14.42,

      Piagamku pun AlQuran dan Hadith yang sahih

      Ku percaya uztaz yang bercakap benar, tidak berfantasi, berauta dan berkepalsuan.... seperti harussaini?

      Aku percaya ustaz yang akan member nasihat, sebuah rumah adalah rumah bukan skyscrapper, buah rambutan buah rambutan bukan durian dan lain2

      Wallahuaklam

      Delete
    11. Insyallah kalau ikut Tok Mufti kemungkinan sesat adalah sifar berbanding dg mengikut org yg tak pernah belajar agama.

      Delete
    12. 1442, contoh specimen bangang out limit. Rasa lnya jenis ni tam makan hujah lagi dah. Kesian sgt kan?

      Delete


    13. Boleh kira specimen macam aku ni dlm pru14 ini. Dan secimen macam ko boleh kira juga.


      Delete
  23. 13:47,

    Berikan lah rujukan Al Qur'an, Bab berapa, Surah dsb nya di mana di sebut yang kamu kata

    "Ikut cakap waris Nabi, kalau dia kata halal, halal lah, kalau haram haramlah, kalau suruh solat solatlah, kalau suruh puasa puasalah, ikut saja apa yg waris Nabi suruh."

    Kalau takda dalam Al Qur'an, dan kalau kau kata ada dalam Hadith, masalah kesahihan lah. Kamu kena convincekan pembaca bahawa apa kamu kata itu betul ada dalam Hadith yang sahih.

    Jumlah Hadith mungkin lebih se juta. Imam Bukhari kumpul lk 600,000 Hadith, dia hafal ha nya lk 200,000 Hadith, tapi Kitab nya ha nya menyebut tak sampai 6,000 Hadith.

    Sayuti dan lain2 pun kumpul ratusan ribu Hadith tiap seorang. Hadith dari Sahabah (kawan rapat Nabi) tak masalah. Tapi ada Hadith yang di katakan di pungut dari "penglipur lara" atau "plain story tellers".

    Kau baca lah commentaries yang berkaitan di antara beribu mukasurat di dalam "The Meaning of The Holy Quran", Translation and Commentary by Abdullah Yusuf Ali.

    Ada jugak di sebut di dalam "A Thematic Commentary of the Quran" by Shaykh Muhammad Al Ghazali, "The Religion of Islam", by Muhammad Ali, "The Spirit of Islam" by Ameer Ali.

    Buku yang terakhir itu banyak menyebut pasal peroses mengsahihkan Hadith yang berlaku dalam masa ratusan, malahan ribuan tahun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di negara ini, pokok nya ia lah apa yang di suruh dan di larang pihak berkuasa agama - Jabatan Agama. Masalah nya pengaruh politik.

      Salah ke tak salah lanun melanun, seleweng 1MDB dan songlap duit berbilion Ringgit pendakwaan nya di tangan Peguam Negara. Najib tak ngaku mengsonglap, Peguam Negara istiharkan Najib tak bersalah, tapi macam macam perkara berlaku yang tak meyakinkan ummat Islam.

      Antara nya: Jawab pasal RM2.6 bilion dalam akaun Najib tak tentu arah, Pengerusi PAC "di tendang ke atas", Laporan Ketua Audit Negara di atas akaun 1MDB di rahsiakan.

      Masakan Spore dah dakwa ke mahkamah, DoJ USA nak rampas harta mereka yang terlibat, kemukakan Laporan 134 ms ke mahkamah US, sebut "MO1" 16 kali dalam laporan itu.

      Tapi Mufti senang saja, kot depa kata depaa ikut apa gamen pusat kata, Jabatan Agama pun di bawah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, seorang politikus.

      Jadi, main diam aje le mufti2 itu. Macam di tanya di komen di atas, apa kerja nya, apa sumbangan nya kpd negara dari mufti2 itu?

      Delete
    2. "Ikut cakap waris Nabi, kalau dia kata halal, halal lah, kalau haram haramlah ..."

      Mufti tu Waris Nabi? Di mana di sebut begitu?

      Delete
  24. Saya takut tak mustshil pada suatu masa nanti muslim tak percaya pada institusi mufti lebih2 lagi mufti seperti harussaini atau shukri. Saya pada masa ini pun tak percaya sepenuhnya pada ilmu agama mereka tuntuti. Pewaris nama tak berkarektor atau bertindak seperti mereka.

    ReplyDelete
  25. Jika betul lah berita ini..

    Kes Sekolah Agama Ustaz Kazim di minta supaya di siasat semula oleh Peguam Negara, atau KPN setelah penjaga dan beberapa individu akan di saman 8 juta ringgit.

    Mengapa kes di siasat semula ?

    Jika ada campurtangan jangan haraplah Mufti yang macam hayunsana hayunsini yang usahakan keadilan untuk siasatan semula.

    Siapa lebih tinggi di setiap negeri-negeri dalam hal ehwal agama ?

    Mengikuti beberapa kenyataan Sultan Perak mengenai keadilan dan bahaya rasuah mungkin membuatkan Peguam Negara dan KPN berfikir berkali-kali ..

    Wallahualam.

    ReplyDelete
  26. Jika korang hendak memusuhi Ulamak itu korang punya suka,

    Semua masjid Dan surau2 semua diketuai oleh ulamak atau org yg rapat dg ulamak.


    ReplyDelete
  27. mereka2 yang cetek akal cetek agama ikut nafsu syaitan dan iblis saja yang suka berkubang di blog ini..takdirnya nanti akan terhasil pd pru nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blog ini banyak dicacai RBA dan bebudak mentah melayu yang anti agama...huhuhu.

      Delete
    2. 2017, anti ugama bererti menentang suruhan dan amalan. Menyorok sambil mengamalkan bathil dan mungkar. Itu definasi tepat siapa Kau. Pundek lu kah, pergi hahiskan makan taek low tu. Bodoh!

      Delete
  28. Tunku aziz ni melayu murtad tak sedar diri tak pernah cakap melayu nak cerita tentang orang melayu

    ReplyDelete
  29. Bukan semua cakap mufti tu btul belaka ada juga mufti yg tutup sebelah mata walaupun nampak pemimpin tak betul kesian nanti dia jawablah depan allah

    ReplyDelete
  30. Siapa tunku aziz ni. Aku tengok selalu benar keluar tv. Apa dia sumbangan kat rakyat. Dulu dlm DAP tapi dah keluar. Umur pun dah macam nak mampus. Cakap macam dia pandai betul. Kau pesanlah kat bangsat tua nak mampus ni supaya diam sebelum org ludah muka dia.

    ReplyDelete
  31. Apalah yg nak diharap pada mufti perak ni. Yang nyata mungkar tak berani nak tegur. Ikut pemimpin mana perintah. Kalau dibawah umno, dia ubah hukum ikut umno.. bukan ikut nabi tapi ikut contoh haiwan yg namanya sesumpah... asalkn jawatan dapat dikekalkn. Contoh orang yg tak takut mati. Ulama islam yg tulen takutpun nak terima jawatan mufti tapi orang tua ni, seolah2 kalau boleh jawatan tu nak bawa kekubur..

    Yang orang tua sorang lagi tu, lagi buang masa. Umpama barangan lupus menunggu masa diluputkan.

    ReplyDelete
  32. Mufti yg hilang akal ini masukan dekat tanjung rambutan saja dia pun baghal jua sebelum dia rosakkan org lain hailah mufi sawan

    ReplyDelete
  33. kita org melayu skg ni asyik bertetak kau aku...fitnah memfitnah...sedangkan isu yg lbh besar kita buat tak kisah....isu kaum cina telah berjaya mempengaruhi pemikiran kerajaan pimpinan sekarang...sehinggakan segala perubahan yang dibuat kerajaan jelas jelas menguntungkan kaum cina...kaum jahat ini makin hampir memiliki seluruh negara kita....mereka sungguh2 berusaha untuk menjatuhkan kuasa dan pemerintahan melayu...ditambah pula dengan pemerintahan sedia ada yang terlalu korup...dari atas hingga kebawah....cina mca..gerakan dan pkr...sebenarnya adalah pertubuhan auta yang sekadar ingin menutup supaya tidak ketara penampakkan sandiwara mereka.....sebenarnya tiga parti inilah mata dan telinga dap...pertubuhan cina terbesar malaysia....umno terlalu percaya pada mca dan gerakan...tanpa umno sedar yg dua parti komonen ini lah yg menjadi duri dlm daging...gunting dlm lipatan buat parti dap...semua kawasan yg mca dan gerakan bertanding adalah kawasan dap...segala peruntukkan yg kerajaan bagi pada mca dan gerakan untuk pembangunan kawasan mca dan gerakan semuanya dikongsikan dengan dap...atas kertas saja mca..gerakan dan pkr berbeda parti dan ideologi...hakikatnya dap, mca, gerakan dan pkr akan tetap berkumpul dibawah satu bumbung iaitu bumbung kaum

    ReplyDelete
  34. sambungan dari bahagian atas...
    keempat empat parti ini akan secara sulit bergabung....dap sudah ada mata dan telinga dalam kerajaan...pkr pulak jadi mata dan telinga untuk dap dijadikan hero puak pembangkang...pembangkang baru saja ura ura nak timbulkan apa2 isu...dap pulak yang timbulkan...sbb cina pkr akn ada akses untuk mendapakan maklumat dari semua parti pembangkang..pas ..amanah..bersatu dan pkr sendiri...lihat saja pru lepas...semua kawasan bertanding satu lawan satu mca atau gerakan melawan dap...semua kalah...bila mca dan gerakan kalah...maknanya bn kalah....pengundi cina mca, gerakan,dan pkr tidak kisah siapa yang menang asalkan calon cina yang menang...pengundi cina mca, gerakan dan pkr...semua akan tetap pilih calon bangsa mereka...apa mereka nak kisah.....wakil rakyat yang menang dap...tak perlu ada duit pun nak majukan kawasan sebab wakil mca dan gerakan kan ada untuk tolong mohon peruntukan daripada parti komponen bn....jadi dap perintah kawasan atas peruntukan kerajaan...hahaha siapa yang bijak dan siapa yang tertipu...? bayangkan sampai satu kawasan pun wakil bn cina menang....semua kalah....dalam keadaan macam itupun kerajaan masih melantik wakil mca dan gerakan untuk menjadi menteri atas kapasiti senator....seolah olah kalau tidak ada menteri cina dalam kabinet...malaysia akan lumpuh...sedangkan perundangan dan perlembagaan menetapkan hanya calon yang menang berhak dipilih...apaguna ada pilihanraya...kalau orang yang kalah masih lagi boleh menjadi menteri....baik lantik saja siapa yg kerajaan suka...tak perlu berhabis jutaan ringgit untuk buat pilihanraya....akan disambung lepas ini...

    ReplyDelete
  35. sambungan....
    atas kelemahan pemerhatian kita lah...akhirnya gabungan dari empat parti kaum cina yang bergabung ini....mereka berjaya memoengaruhi pemikiran kerajaan untuk melakukan beberapa perubahan drastik yg tanpa kita sedar akan mengukuhkan lagi empat gabungan parrti kaum cina ini....yang paling celaka adalah mca dan gerakan...atas sepanduk parti komponen inilah mereka atas arahan dap dan persetujuan cina dari gabungan empat parti ini mca dan gerakan berjaya untuk membuatkan kerajaan....
    1. menghapuskan ISA.....satu langkah yang sangat membahayakan kedudukan orang melayu...bila mana penjenayah tegar dah penjenayah naga tidak lagi akan dihukum seperti dulu lagi...buang daerah dan sebagainya...lihat saja hari ini...beza hukuman penjenayah melayu dan penjenayah cina tak kira jantina...penjenayah cina akan terima hukuman jauh lebeh ringan kerana mereka main duit...penjenayah melayu?.....contoh mudah...dua kes yg diberi hukuman bulan lepas...satu cikgu cina perempuan beranak lima sekolah swasta didapati mencuri sebotol minuman dan beberapa kotak peralatan kecantikan dgn nilai 150.00...bersalah dan dihukum hanya bon berkelakuan baik dua tahun...tanpa denda tanpa penjara...kes yang sama satu wanita melayu beranak empat mencuri dlm pasaraya...dgn jumlah curian kurang dari 100.00 dihukum penjara 14 hari. mmg kaum cina dari semua parti setuju sangat dgn pemansuhan ISA ini...sbb semua jenayah besar dadah...rompak..judi...pelacuran dan lain2...mereka punya....mca, gerakan, pkr dan dap akan berbuat apa saja lah untuk selamatkan kaum mereka.
    2. mca dan gerakan juga seperti juga diatas...akhirnya berjaya memujuk kerajaan supaya melancarkan penubuhan 1Malaysia...atas dasar kesepakatan...kebersamaan...satu bangsa..mereka berjaya...sangat berjaya...dan penubuhan 1Malaysia inilah bermula titik KEJATUHAN NEGARA DAN ORANG MELAYU...bila tertubuhnya 1M ini....rakyat mendapat sama rata....tidak ada beza....siapa yang berduit boleh beli apa saja...termasuk tanah rezab melayu yang dulunya tidak boleh dibeli oleh kaum lain...makin habis tanah rezab melayu dibeli...kampong2 semua sudah dinaiki taman perumahan dan rumah kedai...harga beratus ribu malah berjuta....1M...hak sama rata....br1m dah dapat sama rata...7juta yang layak....melayu layak 2 juta saja....yang lain kaum lain....1M .....kalau ada tanah peneroka yang baru dibuka tentu kena bahagi sama rata...satu orang 10 ekar...kalau ada 1000 ekar bahagi sama rata semua kaum...berapa ekar atau lot yang melayu akan dapat? ...orang melayu saja yang fikir akan kaum lain....kaum lain ada fikurkan kaum melayu?...ada cina fikir melayu...korang fikirlah....kaum india pulak....kalau disuruh pilih untuk sebelah kaum cina atau kaum melayu....agak2 korang...kaum mana yang akan india pilih....baru2 ini...pemimpin mca dan pemimpin mic...bersuara akn meletak jawatan masing2 seandainya kerajaan bersetuju menjalankan RUU35...sampai macam tu sekali mereka sanggup buat hanya kerana kita nak tubuhkan RUU35....mana dia pendekar, panglima , pahlawan hebat melayu seperti....rani kulop...ali tinju...jamal yunus...khairi jamaludin...nazri aziz...tajudin rahman...mat sabu...khalid samad...annuar musa...bung raden mokhtar,zahid hamidi...hishamuddin hussein...najib razak...raja2 melayu...semua takkan berani bersuara...itu baru dua org gertak kita....mca dan mic...dah kita diam sepi...inilah yang kita sepatutnya fikir sekarang....ISA dah tak ada....jadi penjenayah dan pemberontak sudah tidak takut....memiliki senjata api pun dah tak takut lagi....agak2 korang kalau berlaku kembali peristiwa 13may...boleh kah kita melayu menang bergaduh berperang hanya dengan menghunus pisau potong sayur dengan kaum cina yang menggunakan pistol dan senjata canggih lain yang tersimpan dlm simpanan sbb ISA tidak ada lagi....dan perlu diingat juga...andai berlaku 13may lagi...kaum india dan kaum bukan islam yang lain akan masuk sebelah siapa...kaum melayu atau kaum cina?....pada aku TS Harusani tak ancam negara....yang ancam negara?....fikir sendiri....

    ReplyDelete
  36. Jauh mata memandang 2221.
    Siapa perintah 60 tahun tu? Mesti dari kalangan yg tidak layak, tidak berpandangan jauh. Bangang wayang lebih. Siapa tembolok disi penuh dedak,itu kalangan mereka, mereka bukan Cina, mereka Melayu. Tak oerlu berbelit, Betul atau tidak?

    ReplyDelete
  37. TIK TOK TOK TIK...

    ReplyDelete

  38. เกมออนไลน์ เครดิตฟรี joker slot online คลิกเลย
    https://www.slot4u.com/joker123

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...