Sunday 18 December 2016

MANA SATU BOLEH PAKAI, CAKAP MENTERI AGAMA ATAU MENTERI EKONOMI?


Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab terhadap agama Islam, Jamil Khir Baharom berkata, tidak timbul soal kerajaan tidak telus dalam perbelanjaan projek Landasan Keretapi Pantai Timur atau ECRL apabila terdapat perbezaan jumlah kos sebanyak RM9 bilion berkaitan dengannya.

Ini kerana, katanya, jumlah kos RM44 bilion (sebenarnya RM46 bilion) yang dinyatakan oleh syarikat China itu tidak termasuk kos tanah yang diambil bagi pembinaan projek tersebut.
"Memang RM55 bilion yang ditandatangani, China pula beritahu RM44 bilion (sebenarnya RM46 bilion) untuk menyediakan ECRL.

"Dalam hal ini ramai yang persoalkan ke mana perginya RM9 bilion lagi. RM44 bilion (sebenarnya RM46 bilion) sebab nak siapkan keretapi dengan jalan, soal pengambilan tanah yang hendak dibuat, China tak bayar.

"Sebab itu jumlahnya berbeza," kata Jamil Khir lagi ketika berucap merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Pertubuhan Kelab Alumni UMNO Luar Negara kali ke 15 di Kuala Lumpur.

Dalam beberapa kenyataan oleh Najib mengenai ECRL sebelum ini, beliau juga menyebut kosnya ialah RM55 bilion.
Pertikaian mengenai kos sebenar projek itu hanya muncul apabila laman web CCCC, syarikat China yang dianugerahkan projek itu menyebut jumlah kos yang ditandatangani oleh mereka dengan kerajaan Malaysia ialah RM46 bilion.

Menjelaskan kekeliruan itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab kepada Unit Perancang Ekonomi atau EPU, Abdul Rahman Dahlan pada 9 November lalu mengatakan peningkatan kos sebanyak RM9 bilion itu kerana pertambahan jarak sejauh 88 kilometer daripada perancangan asal.

Menurut beliau, kerajaan pada mulanya hanya merancang laluan dari Tumpat ke Gombak sejauh 600 kilometer dengan kos lebih kurang RM46 bilion.

Kemudian, tambahnya, kerajaan memutuskan untuk meneruskan laluan sehingga ke Pelabuan Kelang supaya barangan boleh dihantar terus ke Pantai Timur.

"Pertambahan kos RM9 bilion itu adalah adalah kerana pembinaan landasan tambahan sejauh 88 kilometer lagi yang termasuk juga jambatan dan terowong sepanjang 50 kilometer," jelas Abdul Rahman yang pernah menggelar dirinya sebagai Menteri Ekonomi.
Namun hari ini, Jamil Khir selaku Menteri Agama nampaknya berbeza hujah mengenai kos RM9 bilion bagi pembinaan ECRL itu.

Beliau mengatakan ia disebabkan kos pengambilan tanah, manakala Abdul Rahman Dahlan pula mengatakan ia disebabkan pertambahan jarak dan pembinaan landasan baru.

Mana satu yang betul dan boleh dipakai? 

Apa yang dikata oleh Menteri Agama atau apa yang dijelaskan oleh Menteri Ekonomi?

Bagaimana sesama menteri boleh berbeza fakta dalam satu projek yang sama?

Atau kedua-dua cakap menteri ini tak boleh pakai sama sekali? (SH 18/12/2016).

88 comments:

  1. Dua-dua pemakan dedak..tak bolih pakai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 20.12,
      Sebenarnya kedua dua menteri dedak ini standard bercakap macam budak tengah melancap ja. Menteri agama bercakap lagi teruk sama standard dengan dengan perempuan monopos tapi gatal nak mampos harap otak bodoh habis.

      Delete
    2. Hahaha abg jamil...jgnlah ko ingat ko pandai kira sgt dan lebih tahu drp orang lain.

      Berceramah agama ko pandailah. Itu saja pun yg ko tahu.

      Dalam ceramah agama semuanya betul kat ko belaka. Luar drp ceramah agama lain yg ko buat.

      Kami kat luar kerajaan pun professional, lebih professional drp ko yg makan gaji dan selain jadi kerbau kpd najib tu.

      Bikin malu saja ko ni. Buat bendang ko reti lah.






      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Nak Kira kos kursus Nikah Kawin pun tak reti, berangan pulak nak jadi Quantity Surveyor pulak Tok Lebai ni.

      Pi belajar sifir dulu Tok Lebai, kalau hang pandai kira2, belaci tak boleh senang2 kencing atas kepala hang dan suruh hang accept yang kos kursus kahwin sampai RM 300,000 !

      Nak kira kos projek mega kena yang expert, kalau ada degree social science, baik diam... orang yang ada Master dalam QS dari UITM pun belum tentu kira kos buat jamban dengan tepat, inikan nak kira kos ECRL,





      Delete
    5. Anjing Kurap Indon dari medan ini terlepas lagi. Ini manusia penyembah syaitan memang dengan sengaja suruh kita marah. Ini kafir laknatullah menyamar sebagai orang islam.
      Bangsa ini sanggup tukar agama kerana wang ringgit.
      Inilah contoh manusia yang akan menjadi PENGIKUT ADDAJJAL AKHIR ZAMAN.
      MULUT SEBUT NAMA ALLAH TAPI HATI KAFIR. SEMOGA ALLAH MENGHAPUSKAN MANUSIA BEGINI DIMUKA BUMI, SUPAYA TIDAK MENJADI VIRUS KPD MANUSIA LAIN DI INDONESIA DAN MALAYSIA.
      -----AAAMIINNNN----

      Delete
    6. Haha.. 1km ~ 100 juta. Landasan dibuat drpd emas ka?

      Syukur kpd Allah kerana rakyat terus hidup dalam kenikmatan bodoh. Bodoh ini nikmat juga sebwnarnya. Alhamdulillah.

      Delete
  2. Hahaha haha..hebat menteri2 umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu kira2 boleh ada macam2 jumlah total ye.....ni buku kira2 tiga 5 ke Tuan Budin.....kalau kira2 dari sebuah kerajaan takkan bercanggah2......kejap gitu....kejap gini.

      Kelakar betul lawak sarkis ni. Nampaknya senario cakap tak boleh pakai ni dah jadi satu kebiasaan dah....hari cakap lain esok cakap lain.

      Macam kesah lama dulu.....mula2 kata tak ada duit berbilion masuk akaun....pastu tetiba dah ada duit derma pulak....macam magik.

      Betullah orang kata kalo akar pokok tu buruk.....sampai ke buahnya pon busuk jugak. Semuanya tak boleh pakai.

      Makin hari episod cerita ceriti ni makin kelakar.....hihihihi geli hati mak aku.


      Delete
  3. Dua dua Tak boleh pakai Din
    Satu kaki ampu taraf A+++ and satu lagi dulu Saja cakap pasai Agama tapi bila dah dapat dedak, habis semua alimnya, duit Yayasan pun dikebaih habis.
    Kalau pie kat jerai Kws menteri dedak nie, Nama dia pun penduduk Malu nak sebut...
    Semua menteri umno yg dok sokong Najib pencuri memamng rakyat Akan tolak depa nie semua.
    Hapuskan umnobn Dari bumi malaysia nie,
    Hidup Bersatu, hidup Tun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Toksah duk cakap pasai agamalah. Rumah besaq macam istana, zuhud apa?? Zuhud sangatlah tu. Bukan orang tak dak mata tak nampok. Rumah besaq macam laut. Contoh baguihlah tu. Tang mana yg agama kata zuhud tu??

      Delete
  4. Dua duanya tak boleh pakai
    Integriti ketuanya dunia pertikai
    Kerja menyonglap memanglah pandai
    Ingatnya rakyat semua keldai

    Wahai menteri yang bijaksana
    Cakap apa pun dah tak guna
    Rakyat dah kenal intan dan kaca
    Siapa khianat siapa berdusta

    Buat apa nak cakap lagi
    Buang tenaga masa pun rugi
    Umpama tapai tak bubuh ragi
    Masam kelat rakyat tak sudi

    Sudah lama rakyat menunggu
    Sudah tak sabar nanti PRU
    Mahu ditukar menteri yang dungu
    Harta negara billion disapu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. the best from fan tun
      tepat dgn sentimen rakyat

      Delete
    2. Jibby perlukan badut2 utk alihkan sikit perhatian dari kt dia memanjang..sekejap pun jadi le..bila dah senyap, keluar statement lain pulak dari badut2 yg dlm waiting list..

      Delete
  5. Nampak sangat citer bohong sorang citer a sorang citer b

    ReplyDelete
  6. Najib pula kata ia adalah PELABURAN dari China. Apa yang saya faham kalau pelaburan, pihak Msia tak perlu bayar apa apa. Saperti pelaburan olih syarikat swasta yang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini bukan pelaburan. Ini perbelanjaan kerajaan. ECRL adalah perbelanjaan yg tidak perlu. Tak paham kenapa perlu ada perkhidmatan keretapi ke pantai timur. Lebuhraya yg ada pun dah cukup.

      Delete
    2. Tu namanya buat helah nak merembat. Buat projek yang tak penting pun!!

      Delete
    3. Yg peliknya kenapa pilih kontrak yg mahal, padahal ada yg lebih murah dari tu. Projek sepatut boleh murah lagi.

      Delete
  7. Asal Bn sudah semestinya 100% betul

    ReplyDelete

  8. Kedua menteri tersebut betul.
    Pampasan perlu di beri kpd tuan2 tanah yg berkenaan dan juga kos untuk memanjangkan lagi jarak lndasan tersebut. Tiada apa2 isu sebenarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju !!! ..... orang2 ni melayu slow sikit bro, IQ ada rendah sikit, lebih2 lagi bila beremosi. :)

      Delete
    2. Ni lagi sorang pemakan dedak... Ni sah pembaca tegar Utusan n tv3suku...

      Delete
    3. ni lah akibatnya kalau BODOH, generasi selepas generasi dok jadi pak turut, dapat ilmu daru ostat yang SPM pun cukup makan, dulu segala benda PR dan DAP buat semuanya salah, UMNO semuanya betul, sekarang kote bang nuar pun koarang sanggup jilat licin. aduh melayu melayu, BODOHnya melantun-lantun!!!!!!!!!!! :)

      Delete
    4. 21.20 ni lah bahana nya jadi BODOH, mak BODOH bapak BODOH anaknya pun BODOH, orang tak setuju je dengan kau semuanya pemakan dedak? kau tu penjilat kote anwat ibrahim ke? hoi kau ingat mukhriz tu amik pot ke dengan melayu merempat macam kau ni? dia lepak BSC nun, bini dia tengok bini hang jijik doh. BANGANG!!!!!!!

      Delete
    5. anon 21.26, perfect! hahahahahahaha

      Delete
    6. oi LEMBU 21.20m aku sekeluarga tak tengok TV3 , baca utusan macam kau keluarga LEMBU. anak2 aku tak nengok tv, katun upin, bagai macam anak kau BODOH, anak2 aku membaca buku, pi international school, bayar sendiri bukan merempat harap bantuan macam kau. ASSHOLE!!!!!!

      Delete
    7. khas untuk anon BODOH,

      BSC = Bangsar Shopping Centre.

      :)

      Delete
    8. 21.32...bravo bro. Aku pun nak hantar anak pi international school gak. Dah meluat dgn sistem pendidikan kita skrg. Saban tahun beribu dapat straight A, cakap omputih pun tak tau. Aku pun tak nak anak2 aku jadi bahlol macam si ano 21.20. Mamat ni big bad wolf pun mungkin tak pernah dengar...tahap upin ipin jerr.

      Delete
    9. satu malaisa bawah perintah amno.

      mlayu jd lembu.ada lembu dok kondo ada lembu dok ppr.ada lembu gemok ada lembu kuruih ada lembu feed lot ada mcm-mcm jenis lembu .tanah mlayu amno yg jaga dan kuasa.

      cina jd babi.ada babi dlm kandang ada babi hutan.ada babi gila..ada bemcm-mcm jenis babi..kandang babi amno yg punya..

      india jd biawak. ada biawak air ada biawak pasior. ada bemcm-mcm jenis.
      kandang ternak biawak masih dlm perancangan amno.coming soon..

      binatang-binatang ni suma hidup rukon,saling tolong menolong antara satu sama lain.aman makmog. bangunan bertinkat-tinkat...,. satu malaisa..

      Delete
  9. Haiii..dah hampir sebulan isu ni baru nak jawap wahai pak2 menteri. Kenapa ambik masa lama sangat nak jawap.

    Aku rasa lah mcm kes 1MDB tu jugak. Lama sbb nak cari apa jawapan ug sesuai kot. Utk kes 2 ekor menteri ni aku rasa lah..mungkin Najib bagi klu ja kalau nak jawap. Mungkin Najib bg kly jawap ja pasal tanah. Maka kedua2 ekor menteri ni akan cuba cari jawapan masing2 asalkan ada hubungkait dgn tanah ok lah. Maka sbb tu jawapan tak sama utk satu kes yg dilaKukan oleh Najib.

    Mmg standard bakul sampah menteri2 2 ekor ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. menteri agama pun ble jwb isu ekonomi
      itu menunjukkan tiada kredibiliti
      perkara ini patut dijawab menteri kewangan
      dlm kabinet najib ni dah lintang pukang pakat mkn dedak smpai tak tau tggjawab masing2

      Delete
  10. Biasalah orang menipu, lidah pasti bercabang

    ReplyDelete
  11. cakap orang Melayu kurang 50% boleh pakai, cakap mamak mengaku melayu pula suku je boleh pakai. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak kerana Mamak , Malaysia tak mungkin maju.Sekarang Melayu memerintah , lingkup habis.

      Delete
  12. Kesiankan para menteri umno...dek kerana nak cover bos penyamun terpaksa jadi bangang atau sebenarnya memang dah bangang..sorang cakap lagu ni, sorang kata lagu ni..dah berlagu lagu jadinya...yg pasti lagu yg didendangkan penuh keraguan dan ada unsur penipuan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku lebih kesian kat melayu yang rata-rata BODOH, dah bertahum-tahum diperbodohkan oleh menteri-menteri BODOH baru sekarang sedar. tapi masih lagi tak sedar diri sendiri yang BODOH.

      Delete
  13. MENTERI MANGKUK!!!!!!!!

    ReplyDelete
  14. ini lah akibat nya jika d minta menteri agama n pegarah strategic UMNO memberi pencerahan sendiri - rubbish.

    kos sebenar tidak mungkin melebihi rm25 bill.
    aagi ia nya 'single track n non elecrified'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Projek tu lebih mahal dari yg sepatutnya. Over than the actual rate. It supposed to be cheaper than that. What a waste. It's our money, so just couldn't be bothered.

      Delete
    2. abih nak suruh bekas cacai tukang iring jusa tinggi tun ke london hari tu ke ? :) apa dia habak hari tu , makan babi dan tak halal kat sekolah UK jadi bodoh? hahahahaha, patutlah saintis kat europe aan us tu semuanya bodoh2, kuat manak babi! hahahahahahaha, lawak

      Delete
    3. kurang pasti sama ada adr anon 14:34 merujuk kpd saya.

      jgn salah faham, saya tak pernah megiringi tun m k London. apa yg saya maksudkan ia lah selama 3 minggu terakhir tun razak berada d London utk menerima rawatan sahinggalah beliau nazak n mati, saya dpt memerhatikan nya kerana tlh d arah olih persuruhjaya tinggi utk menjadi pegawai bertugas.

      saya ada membuat satu artikel berjudul 'hari2 terakhir tun razak d london'. namun episode yg kurang enak tidak saya kongsi bersama melalui artikel tersebut.

      insya'allah, jika perlu saya akan maklumkan kpd warga pekan terlebih dahulu.

      namun jika najib berjaya d turunkan drpd tahta kekuasaan sebelum PRU 14, maka saya akan simpan dgn rapi maklumat2 ini.

      Delete
    4. Ya, saya masih ingat ulasan pak rahman berkenaan perkara tersebut. Pendedak hanya spin.

      Lagi satu, pada masa pak Rahman membuat komen tersebut saya bersetuju dengan kandungannya cuma saya tidak zahirkan persetujuan disebabkan ia adalah sangat sahih dan bertepatan dengan ajaran agama kita dan tiada pendedak yang persoalkannya.

      Ibarat kalau saya tulis di sini solat lima waktu itu fardhu kifayah barangkali tiada siapa yang akan menyatakan persetujuan dengan saya kerana ia adalah sesuatu yang jelas, terang lagi sahih dan tidak boleh dipersoalkan lagi.

      Ketika membuka cerita tersebut, pak rahman tidak persoalkan kebijakan Najib (walaupun dia tak tamat pengajian khabarnya) tetapi kepada iman seseorang yang terlalu biasa memakan makanan haram.

      Seseorang yang sudah terlalu biasa memakan makanan haram akan kehilangan cahaya iman di dalam hatinya. Mula2 makan makanan yang tak disembelih, dah terlalu biasa akhirnya akan makan hasil curi pula. Lebih hebat lagi ia makan hasil perbuatan curi-khianatnya ke atas amanah yang dipegang.

      Pendedak tidak akan merasa apa2 apabila memilih dedak berbanding kebenaran, disebabkan mereka juga sudah terlalu biasa memakan dedak itu, mereka sudah pun 'menyangka' (zhon) bhw dedak itu tidak haram. Yang haram hanya daging babi. Hakikatnya makan rasuah adalah lebih buruk dari makan babi.

      Mohon simpang dan peliharaan Allah daripada tergolong daripada golongan sebegini.

      Delete
    5. Maaf solat lima waktu itu fardhu Ain bukan fardhu kifayah.

      Delete
  15. Ambik tanah rm9b. Tanah sapa, berapa hektar, nilai berapa, sapa dapat berapa juta? Boleh kasi senarai?

    ReplyDelete
  16. Keduanya menteri mangkok ayun. Satu bodek satu lagi ampooo sana wa ampoo sini. Huhuhuhu

    ReplyDelete
  17. Nampak sangat perkara ini tidak pernah dibincang dalam kabinet kerana tiada seorang pun menteri yang ada telor yang mancadangakan ianya dibincangkan..macam 1MDB juga...

    ReplyDelete
  18. siapa pun di antara puak ini yang bercakap semuanya bau hancing.

    ReplyDelete
  19. Kesimpulannya,
    1. Samada setiap projek yang hendak dilaksanakan tanpa melalui mensyuarat jemaah menteri atau kabinet. ATAU
    2. Menteri yang hadir tidur dalam bilik mensyuarat.
    Teringat kes 1mdb,tidak ada satu pun menteri yang benar-benar tahu dan faham termasuk timbalan. Semuanya pakat pembohong seorang sikit untuk tutup tembelang yang akhirnya jadi bahan lawak jenaka

    ReplyDelete
  20. abang jamil yg kerja kat opis besar tu memang boleh dipercayai.
    sebab abang jamal pandai. pandai menipu bini.
    ku sangka dua, rupanya tiga. jamil jamil.

    ReplyDelete
  21. Pada entry yang lepas ketika saya menyebut tentang orang-orang yang memilih untuk terus belayar di dalam kapal lanun tidak boleh berharap untuk terus menjadi imam saya hanya sebutkan dua nama iaitu Tok Pa dan Asyraf Wajdi. Nama tok Men sengaja saya tidak sebut walaupun beliau memegang portfolio agama.

    Ini adalah kerana saya melihat Tok Men kelihatan lebih teruja dengan kemewahan hidup sebagai seorang menteri berbanding menggunakan kedudukannya sebagai menteri untuk kebaikan alif ba ta.

    Tok Pa dan Asyraf Wajdi kelihatan lebih berhemah daripada Tok Men sendiri.

    Sungguhpun beliau belum pernah terpalit skandal rasuah atau mencuri wang tetapi beberapa kes perbelanjaan mewah, tidak berpatutan dan tidak berfaedah di bawah kementeriannya menunjukkan sikap cintakan kemewahan di dalam diri Tok Men melebihi cintakan kebenaran ataupun keseronokan untuk berkhidmat.

    Tidak hairanlah apabila beliau sanggup mempertahankan kos ECRL yang luar biasa itu demi menjaga jawatannya yang datang bersama kemewahan.

    (Tak perlu diulas lagi, sudah banyak ulasan mengenainya termasuk oleh bekas orang dalam kementerian berkenaan iaitu pak rahman jpc pada 22:07 di atas)

    Malang nasib Tok Men, sekalipun beliau sendiri tidak membuat onar tapi beliau telah membiarkan dirinya dipergunakan ketuanya untuk mempertahankan onar yang dibuat ketuanya itu. Ini menjadikan Tok Men seorang pensubahat.

    Benarlah pepatah yang mengatakan ikan membusuk daripada kepala.

    ReplyDelete
  22. jamil khir ni terpaksa lah akur sbb kalau bn kalah dia sudah tak ada kerja....dulu sebelum politik masih kerja tentera kor kagat...skg kalau bn kalah....sape nak ambik dia kerja lagi....nak jadi penceramah bebas....tak ada sape yan nak dengar...cakap je bagus....habok pun tarak....bertaubatlah jamil..hang tu dah jauh tersasar dari landasan agama....apa yang hang buat dengan kuasa yg hang ada....maksiat berlaku depan nata hang pun...tak mampu hang sekat atau bendung....undang2 islam pun hang tak tau....dulu berkopiah sekarang ni kopiah hang pun dah berabuk tak dipakai.....kesian umat islam kat Malaysia ni...ada menteri agama pun bagai harapkan pegar...pegar makan padi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalunya orang yang ada ilmu agama ni akan diuji Allah dengan perhiasan dunia, harta, wang dan nafsu. Di akhir zaman ni ramai dah terbukti kalah.

      Delete
    2. Still cannot comprehend statement 'akhir zaman'.

      If we read history and Quran benda ni dah wujud lama dah. Sejak kewujudan manusia pasti ada yang macam tu. Tak kira agama pun.

      Delete
  23. Bukan rasuah,tp derma..jadi tiada kes..

    ReplyDelete
  24. Dua2 statement pembohong tak boleh pakai

    Kalau ikut si Jamil alasan tanah. 600 km asal tu kalau dicongak kasar maknanya harga tanah dah jadi sekitar RM60/kps sedangkan kbanyakan tanah tu lalu hutan banat ataupun kampung/estet yg harganya xsampai 1/3 tu je. SAH BOHONG.

    Kalau ikut si Rahman dahlan (bukan abg Rahman jpc) alasan tambah jarak. 88km membawak kepada pertambahan kos 9 beliun. Maknanya lebih kurang RM100j/km. Melainkan najip plan nak buat rel guna emas 916, beza kos ni langsung xmasuk akal. Terowong 50km? Antara Gombak ke port Klang celah mana najip nak korek terowong tu? Mana ada gunung? Korek bontot je bolehla. SAH BOHONG JUGAK

    Jangan nanti ada beruk lain yg kata sebab GST je udahle. 44 beliun kalau ada gst pun baru 46 beliun lebih je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar. Kalau ada pun kawasan tanah tinggi dan berbukit bukau dalam laluan rel tu adalah dekat area tanah tinggi Genting dan Bukit Tinggi iaitu di antara laluan Karak ke Gombak. Tapi laluan tu sudah termasuk dalam pakej yang bernilai 46 bilion dari Tumpat ke Gombak seperti mana yang diumum Menteri Rahman Dahlan.
      Pertambahan kos sebanyak 9 bilion lagi untuk laluan sepanjang 88 km lagi adalah satu angka yang terlalu besar dan tidak munasabah. Nampaknya sekumpulan kelompok elit akan menjadi maha kaya selama 17 keturunan dengan nilai kontrak sebanyak tu.
      Dengan jurang di antara kaya dan miskin semakin melebar akibat kos sara hidup yang kini meningkat, golongan elit atasan pula nampaknya menjadi bertambah kaya dengan pengisytiharan projek-projek bernilai puluhan biliyon.

      Delete
    2. Tajul....kejap lagi keluarlah hujah2 sasterawan kampong nakhoda kapal korek.

      Tuuungguuuu.....

      Delete
  25. TEMAN2 SEPEJUANGAN ....YOK KITA SERANG BLOK2 YG PRO UMNO DAN PAS RAMAI....BIAR TAHU RASA DIA...GST YG SEMAKIN MENCENGKAM .!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Percayalah GST ni takkan selama-lamanya setakat 6% saja.

      Itu sebab kita kena sepakat ubah undi. Jom kalih.

      Delete
  26. IMDB versi kedua in the making...hikayat belit2

    ReplyDelete
  27. Yang betul dua dua pun kaki pembohong

    ReplyDelete
  28. Menteri agama pun pandai belit

    ReplyDelete
  29. Projek ini tidak dibincangkan dengan terperinci oleh kerajaan. Kos disediakan berdasarkan keperluan kerajaan meminjam wang bagi bayar hutang 1mdb. Sebab tu la tiada penjelasan yang seragam bagi isu harga, keperluan dsbnya mengenai ecrl. Macam 1mdb. Bukan kenyataan 2 menteri ni sj yg tak boleh pakai malahan kenyataan pm sendiri pun tak jelas. Asyik berubah sj. Dah katakan menipu. Terpaksa menipu bagi menutup penipuan sebelumnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib hanya bincang ngan rosmah je..lepas tu suruh menteri menteri lembu backup dia..dah bagi dedak kan..iakan je lah apa saja yang najib buat.komisen projek dapat ka depa skt

      Delete
    2. Macam tu juga dengan 1mdb..najib bincang anak beranak dia je.pastu duit yg dia anak beranak songlap tabur skt kat menteri.menteri.lembu suruh senyap tak payah bising bising.sshhhhh... toksah bising bising la..rakyat malaysia kan bodoh bodoh..tu yg najib bgtau kat.Menteri menteri dia

      Delete
  30. Agama ciptaan tok guru ada sekolah agama,jabatan agama,dan menteri agama.Ini semua tidak ada kena mengena dengan mentaati peringatan Allah.Tidak akan berlakulah penyelewengan dan pecah amanah sekiranya kita beriman dengan Allah.Masalahnya menteri agama beriman dengan Najib.Datang pulak sorang lagi yang menjadi kebanggaan penuh sensasi kerana suka berjubah,kononnya pakaian 'islam'.Orang melayu pertamanya tidak suka membaca,dan keduanya membaca tapi tidak faham.Bila tidak faham,jubah tok arab pula yang didewa-dewakan,kononnya hanya dengan memakainya menjadikan seseorang itu suci.Ironinya,yang berjubah inilah yang kuat menyokong Najib.Memandangkan orang melayu kuat mendengar ceramah agama,dan pada masa yang sama suka buang sampah merata-rata,kuat merokok,suka berhutang,suka ponteng sekolah,ponteng kerja,tidak tepati masa,tidak jujur,tidak amanah,tidak sabar,tidak boleh diharap dan bermacam-macam lagi,MAKA....memang sesuai sangatlah orang macam si Najib dan isterinya ini menjadi pemimpin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Excellent - to the point. Syukran.

      Delete
    2. superb!! moga Allah keluarkan kaum melayu dari bawah tempurong yg dipenuhi taek low

      Delete
  31. Kedua2 mereka memang orang islam tapi tak layak jadi pemimpin negara. Islam berpaksi pada kebenaran tiada betkepalsuan, berrealiti bukan berfantasi dan berfakta jauh sekali berauta.

    Jamil walaupun menteri jaga hal2 agama setakat ini tiada langsung ciri2 pemimpin islam....

    Rahman setahu berauta setiap ksli buka mulut.

    Jadi kedua2 mereka langsung tsk boleh di percayai....BERAUTA, BERFANTASI DAN BERKEPALSUAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Auta, fantasi, palsu tak kesah bro....janji dapat selamatkan penyamun.

      Delete
  32. Menteri bangang ..itu PM yang cakap. Kesian kedua dua keldai ni ..

    ReplyDelete
  33. En jamil jerai......9 bilion.....suku untuk engkau, 90 juta untuk dia , ratus ratus juta untuk bro, brim, bra, 2.6b utk masuk account saya ya?!

    ReplyDelete
  34. Ntah2 dah ada senarai empunya tanah tu nama2 yg akan dapat billion2..cuba mintak senarai nama tuan2 tanah tu...ni peluang buat duit senang ni!!! Ada org2 Jibby tak? Ke, suku sakat Jibby yg bagi guna nama, dapat duit pass duit kt org lain..dalam dunia ni semuanya tidak mustahil..

    ReplyDelete
  35. Hampa kalut apa! Menteri agama kamek Ostad. Ostad kamek betoi. Tipu tipu tak main la... berdosa. Betoikan Ostad?

    ReplyDelete
  36. Pak rahmanjpc 22:07 & john doe 00:31 komen anda memberi petunjuk yang tepat..teruskan beri pandangan dan komen dalam blog-blog bebas seperti ini.Tq.

    ReplyDelete
  37. Jamil layak jadi imam di masjid dan surau. Jadi pemimpin islam perlu kenal hukum halal haramnya sesuatu perkara, bukan complicit dengan yang nyata haram.

    Rahman dahlan boleh mengira namun tahap campur, tolak, darab, bahagi beliau ada masaalah. Jadi kalau soal derma, dedak...beliau ada kepakaran, namun perkara etika seperti songlap, curi, samun...dia kurang arif atau sengaja tak ambil kesah...serupa manusia 3.85

    ReplyDelete
  38. Salam Tn Budin,kawan-kawan..mana yang belum, sila ke blog "celah Gelegar"..komen/pandangan dari Tun Daim Zainuddin..

    ReplyDelete
  39. Dua2 geng perompak. Satu pun tak boleh dipercaya.

    ReplyDelete
  40. Tiger Woods, pemain golf pro yang kafir harbi pun akan sama-sama terkejut beruk untuk bertanya soalan siapakah dapat manfaat dari golf simulator Yapiem kalau tidak anak-anak yatim?

    Apa la nak jadi kalau orang agama pun tak reti makna malu.

    ReplyDelete
  41. setiap kali si jahil itu dikhabarkan padanya sesuatu yg bersifat adu domba - maka setiap dari si jahil itu berlumba-lumba menunjukkan kejahilannya, seolah-olah mereka "mengetahui".

    Demikianlah salah satu jalan bagaimana tuan2 politik mereka terus memperbodoh dan terus menunggangnya mengikut kehendak si tuan.

    Pernahkah kamu melihat seekor kuda yang sedang ditunggang, lalu kuda tersebut menoleh dan "melihat" keadaan dan sifat si penunggangnya ?

    Pernahkah kamu melihat seekor keldai yg pundaknya dipenuhi bebanan, lalu si keldai itu menoleh untuk "melihat" beban yg digalasnya itu.

    Demikianlah keadaan para pentaasub kepada tuan2 politik itu -

    apakah kamu pernah menoleh dan "melihat" keadaan dan sifat tuan2 yg sedang menunggang itu.

    apakah kamu pernah menoleh dan "melihat" beban yang digalas pundakmu ?

    Lagak kalian melebihi dari adilnya para Hakim, lebih berilmu dari para ulama dan ilmuan, lebih tinggi dari para Umara' apabila dikhabarkan berita berkait pada "keburukan" kerajaan.

    Tetapi menjadi lebih dungu dari seekor keldai, lebih buta dari seorang yg buta, lebih pekak dari seorang yg hilang pendengaran, apabila disampaikan pula khabar "keburukan" tuan2 politik kamu.

    hatta kamu "percaya" akan tumbuhnya pohon rendang yg menaungi dengan banyaknya buah walaupun tiada benih yang ditanam -

    demikianlah keadaan tuan2 politik yg berkhianat itu yang membawakan segala janji membuai nafsu dan kehendak yg disulam pendustaan paling jelas nyata apabila mendakwa - "kami ini sedang bekerjasama dan bersatu",sedangkan tiada diangkat kuasa pemutus dari kalangan mereka.

    Nantikan bagaimana buasnya tuan2 kamu tatkala "berunding" didalam soal pembahagian kerusi DUN dan Parlimen.

    Maka waktu itu kepala kamu sekali lagi akan berlaga mengikut tuan2 politiknya.

    Nauzubillahiminzalik - sekiranya kamu sudi menggunakan akal,iman, dan ilmu - nescaya kamu akan terselamat dari tipu daya politikus yg khianat itu.

    ReplyDelete
  42. Kelentong UMNO...

    ReplyDelete
  43. Lantakla politikus khianat ke apa..janji.najib mampus cepat

    ReplyDelete
  44. Maka jawapan pada soalan topik:
    >Dua2 tak boleh pakai

    siaoa tak betul, sial buat ulang kaji...guna hidung, bau hancing kencing dan busuk taek low akan membantu anda utk faham

    ReplyDelete
  45. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...