Saturday 17 December 2016

CERITA PENDEK DARI JOHOR - "APALAH SANGAT 70 KERUSI, SYURGA PUN BAGAIKAN MILIK MEREKA JUGA"


Khamis lalu saya berada seharian di Johor atas sesuatu urusan di negeri itu. Kebetulan sudah berada di sana, saya mengambil kesempatan meninjau-ninjau suasana politik di negeri kelahiran UMNO itu dan bertemu beberapa rakan dan kenalan.

Antara yang sempat saya temui ialah bekas pemimpin UMNO dan Pas, juga pemimpin yang masih aktif PKR, Amanah dan PPBM Johor. Saya juga mengambil kesempatan berbual-bual dengan orang biasa yang kebetulan ditemui di beberapa kedai makan.

Secara umumnya, walaupun terlihat tenang di permukaan, kekalahan UMNO dan BN di Johor tampak tidak mustahil boleh berlaku dalam pilihanraya akan datang. Kemarahan dan kekecewaan mereka kepada Najib Razak bagaikan lava gunung berapi yang hanya menunggu masa saja untuk meletusnya.

Banyak sebab yang menjurus ke arah itu, tetapi saya akan mengulasnya dalam posting yang lain sedikit masa lagi.

Yang paling menarik dalam kunjungan ke Johor kali ini ialah bila saya berjumpa dengan seorang bekas pemimpin Pas. Beliau kini sudah menyertai Amanah kerana melihat perjuangan Pas tidak sama lagi seperti dahulu.

Mengenai  kerjasama parti-parti pembangkang dengan Pas, beliau melihat usaha ke arah itu terlalu sukar untuk dijadikan kenyataan.

Katanya, alasan Pas agar 70 kerusi mereka jangan dikacau adalah petanda jelas parti itu tidak ingin bekerjasama.

Beliau menasihatkan PPBM khususnya, yang masih berusaha mencari jalan persefahaman dengan Pas,  agar jangan membuang terlalu banyak masa dan tenaga bagi tujuan itu, sebaliknya harus menyelesaikan terlebih dahulu soal pembahagian kerusi bersama PKR, DAP dan Amanah.

Jangan nanti, tambah beliau, PPBM terjebak dalam keadaan "yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran". 

Pas ni boleh juga dikata parti yang tamak, kalau syurga pun mereka boleh dakwa milik mereka, maka jangan hairan jika 70 kerusi itu, walaupun satu, mereka tidak mahu dilepaskan kepada sesiapa, katanya lagi.

Hakikatnya, PPBM dan Pakatan Harapan jangan terlalu berharap dan membuang banyak masa dengan Pas, tetapi bersedialah mulai sekarang dengan pelan tiga penjuru untuk mengalahkan UMNO dan BN. (SH 17/12/2016).

65 comments:

  1. Salam Tn Budin,memang ada kebenaran pd pandangan ini namun harap2 presiden PPBM ariff atas sebab2 masih berunding dgn PAS..mudah2an ada strategi politik yg memihak PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cukup- cukup la berlembut dengsn Pas. Tiga penjuru pun apa salahnya. Pas memang berhajat untuk kacau daun saja. Jadikan PRK K Kangsar sebagai panduan.

      Delete
  2. Budin.....Puak yang dok dalam pis sekarang ni, "rebus pun tak empok!" Buang masa jer dengan geng keliru celaru ni. Leave them alone!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  3. Pasberg..parti mabuk.
    Kaki u-turn!
    Ahlul pas pis pus, korang takyah nak marah aku, korang cek dulu hadi tarbus kau tu dulu. Ckp tak serupa buat! Sembang masjid marang boleylaa..sembang politik, sembang ekonomi sembang tadbir baek takyah! Satu lagi..sembang berbini dua sampai buih mulut..haa yg tu okey. Yg lain takleh harap. Penipu je.

    ReplyDelete
  4. Orang Melayu jangan jadi seperti kacang lupakan kulit dengan bersekutu bersama pembangkang. Baca dan pelajarilah sejarah dengan betul tentang kehebatan empayar Melayu zaman dahulukala. Hanya UMNO dan Najib sahaja pembela tulen orang Melayu.

    ~ Cik Serikandi
    Vampire Of Grahi

    ReplyDelete
    Replies
    1. komen tuk hang satu ja...pala butuh pak hang...

      Delete
    2. Cakap kau nie dah melalut byk sgt nie.. Dah mabuk todi ke?

      Delete
    3. Bukan todi tp mabok makan duit haram...

      Delete
    4. Kehebatan empayar penyamun membela bapak penyamun.

      Delete
    5. ooi serikandi kepala butuh hang
      lebih baik hang pie jilat pungkok najib pencuri !!!
      pemakan duit haram macam hang nie mana nak ingat mati
      patut sapu muka hang dng taik najib lebih baik lahh.
      org yg makan dedak, bangang and bahalol cam hang nie aja yg dok kata najib and umno baik....tuuuiiih !!!

      Delete
    6. Anon 12.19 sesat, salah masuk blog.
      Dia sepatutnya nak masuk blog CUCU TOK SELAMPIT,
      tapi tertekan masuk sini.
      Tu yang merapu-rapu.
      Nasib baik dia tak UGUT kita semua nak
      lapor ke SKMM.

      Delete
    7. cik serikandi..carut maki hamun fitnah memang sudah sebati dan terlekat dlm setiap hati sanubari mereka..sabar dan teruskan perjuangan demi martabat melayu..biarlah mereka hanyut dgn dunia munafik mereka..

      Delete
    8. sejarah apa kebendanya. ini masalah Melayu yg dah berkurun, bengap dan mudah dicucuk hidung. byk mkn benda haram di luar sedar, ini jadinya... lemah lesu melayu

      Delete
    9. Anon 12:19 tu bukan serikandi tapi serigala..jage-jage!

      Delete
    10. Cik Serikandi. Tolong masuk di blog Bangla. Disana barulah kamu dialu alukan.

      Delete
    11. Macamla org xperasan yg sericandy dgn anon 1522 tu org yg sama

      Juga sama dengan graduan merapu dulu

      Dan sama je dengan nakhoda sewel

      Delete
    12. macai ni baca sejarah x hbs ni, umno tu cuma pati proxy penajajah dan kroni british sbb tu dari dulu sampai sekarang makin menjadi2 sifat kapitalis dan kroni nya dan lepas tu guna akta yang x islamik dan demokratik menindas dan menakutkan org.
      Ia bukan nya bela bngsa tapi memperdaya dan khianat bngsa nya sendri, ia nya pati untuk crook2 elit 20% tu.
      Org melayu kena berubah spt mana firman tuhan tu, sila baca dan fikir sikit ayat 13:11 tu. inshaaALLAH melayu akan lbh maju tanpa umno ni, usaha dan yakin pada tuhan bukan nya pada umno..
      ada masa gi tgk video 10 tahun sebelum merdeka dalam youtube tu....baru tahu sape sebenar pejuang bngsa dan negara dan pa umno ni..

      Delete
    13. Semoga org2 jahat jatuh tergolek dlm pru14 ini.

      Delete
    14. Aku stuju srikandi...kita mesti sokong pas...pas untuk islam dan melayu....hanya pas dan umno shj mmpu menjamin kuasa melayu hingga 20000 tahun lagi....ayuh smua sokong pas..pas..pas..pas.....passssssssssssssssssss..

      Delete
  5. "Bermula 12 Disember ini, bau busuk 1MDB akan semerbak lagi ke seluruh dunia."

    Hari ni dah 17hb Disember. Apa sudah jadi Budin? Sekarang bau apa?
    Kan ke patutnya Riza Aziz dah kena tangkap. Bila DOJ nak tangkap Najib ni? Apasal senyap aje? Tak da bunyi apa apa dari DOJ pun! Ada kah balaci balaci sini yang berani jawab? Aku rasa tidak. Setakat maki hamun sajalah jawapan yang ada...So predictable from pembangkang mentality.

    ReplyDelete
    Replies
    1. doj proceedings got delayed because of jlo trustee filing of seizure, now that it's out of the way, you bet it'll resume with urgency

      Delete
    2. Don't think from 12 to 17 everything can be solved within a week. Definitely will take some time. Stupid!!

      Delete
    3. Anon 12.35 aka Knalid samad celop,
      Jangan lah kau samakan cara kerja DOJ dan pejabat AG malaysia @ Najib yang jalan kerja macam kanggaroo dan putar menipu. Sedangkan kes Anuar yang dalam bicara pun hampir bertahun tahun selesai ini kan pula kes tipu dan mencuri melibatkan kerajaan kleptrokrasi terbesar didunia mesti la makan masa kau lihat la nanti 2017 bakal menjadi pentas pembentang kelakuan jenayah najib dan geng geng nya harap sabar sekarang baru prosiding sita harta dengan penyiasatan masih jalan insya Allah 2017 setelah trump pun dah sah jadi presiden US keadaan akan lebih jelas jadi najib pun dengan tergesa gesa akan jalankan PRU awal selewat lewat pertengahan 2017 atas sebab untuk dapat mandat baru supaya apa yang terkeluar dari DOJ dan pihak switzerland nanti tak akan menjejaskan beliau kerana sudah dapat mandat baru disamping itu dengan mandat baru hasil menipu rakyat yang najib rasa bodoh boleh menyakinkan lagi kerajaan China untuk memberi hutang besar sambil joli kata mengadai banyak harta rakyat melaysia kepada China...sekarang kegiatan dipercayai ini masih dalam proses dengan kerajaan China mahu mandat baru rakyat malaysia diperolehi untuk elak risiko kerana mereka pun tahu kerajaan ini yang dikawal najib adalah kerajaan pencuri dan penyamun.

      Delete
    4. Saman DOJ belum lagi berakhir, baru nak mula...http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2016/12/14/saman-doj-diteruskan-permohonan-keluarga-jho-low-ditolak/

      Delete
    5. kes money laundering 1mdb bukan hanya dibicarakan di US tp di singapore jugak yg mana 3 telah dijatuhi hukuman penjara yg ringan dan seorang lg sedang dlm menunggu dijatuhi hukuman.
      hukuman penjara yg ringan dipercayai adalah kerana mereka telah ada deal utk mjadi saksi pendakwa bg kes ini kemudian.
      sila baca blog outsyedthebox utk info terkini.

      Delete
    6. Khalid samad ini iblis yg kuat makan dedak najib. Jangan layan lah. Tujuan dia untuk provok saja.
      serupa 'unknown', tugas dia minta dedak dari umno untuk hidup.

      Delete
    7. Sabaq tuan2, kita tunggu pulak apa komen sikhalidsamad celup ni, bila prosiding doj bermula...hahaha org jenis ni memang tak tau insaf..

      Delete
    8. Pak Khalid.......ko pikir saman DOJ ni macam kerja org gomen ye. Tak payah bicara mahkamah, tak payah soal-jawab....tak der saksi....tak der bukti...tetiba org tu didapati tidak bersalah dan kes ditutup. Ada laporan tapi diOSAkan. Sape berani tanya memang nahaslah org tu. Omputih tanya pon kena bawak balai beb.....so don't play play ok.

      Oleh kerana money trail duit rembat tu panjang berrrrbelit-belit jalannya.....jadi logiklah siasatan dan saman ambik masa yg panjang sikit.

      US bukannya M'sia. Tak der shortcut2....semua in detail...complete.

      So just wait n see !!

      Delete
  6. after obtaining a good result during the last election, it changed them completely and resulted in exposing their hidden true colors, something got into their heads and completely forgot their campaign message that gave them the support in the first place
    the non muslim support has gone completely that's for sure
    umno is manipulating and using them for the religion votes because they can never collaborate as it will split the malay votes and the coalition partners especially those in East Malaysia will certainly not agree

    ReplyDelete
  7. salam, saya tlh pun memohon utk menjadi ahli se umur hidup PPBM n bersedia aktif d tempat kelahiran saya - Pekan Pahang.

    saya akan berusaha utk menjemput semua pesara kanan kerajaan membantu PPBM. saya tahu sebahagian besar drpd mereka sudah mual dgn kepimpinan UMNO yg ada sekarang.

    selamat meneruskan n menghidupkan obor perjuangan yg tulin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga Allah permudahkan urusan tuan, amin.

      Delete
    2. amiin....Allahumma amiin...

      Delete
    3. parti cap bunga ke..tak lama la tu layu..

      Delete
    4. Aku rasa parti penyamun yg tak lama. Berapa lama benda haram rasuah ni boleh bertahan?? Rasuah dan duit rompak ni merebak sama macam kanser.

      Kerajaan Firaun yg kuat dengan tamadun Mesir yg salah satu teknologi piramidnya sampai sekarang orang tak dapat nak tiru tu pun jatuh jugak.

      Jangan nak perasan lebih2.
      Blahla lu.

      Delete
    5. PARTI DEDAK.
      Ahli seumur hidup.
      Nakhoda,Unknown,Cik Serikandhi, Kelly Castle.

      Delete
    6. Semoga org yg baik2 sahaja dapat kemenangan dlm pru14 ini.

      Delete
  8. kateny parti kepiah akan menyaman segala2 perkara yg tertunggak klu nak dekat2 pilihan raya... sbb kes akan berlangsung sampai 1-2 tahun selapas hari mengundi... bagi menutup tohmahan2 & modal bekempen,betul ke...?? dan lantaklah apa pun keputusan selepas tu, janji dia org dapat undi, betul ke??.. Janji depa dapat kepercayaan, betul ke??... kalau betul, bagus nie strategi nie... demam tekejut semua org nnti...

    ReplyDelete
  9. Salam Tuan Budin.

    Saya telah lama memberikan pendapat yang sama setiap kali tuan Budin bangkitkan cerita PAS yang enggan bekerjasama untuk jatuhkan kerajaan penyamun hari ini.

    Teruskan sahaja tanpa PAS. Mereka hanya akan menyukarkan rundingan dan menjadi liabiliti sahaja.

    Disebabkan PAS sejak asal kejadiannya hanya bergantung nyawa kepada retorika agama maka mereka pun sedar mereka tidak boleh membentuk kerajaan, kelak mereka akan dituntut tunaikan janji padahal semasa mereka berjanji mereka tidak ada sebarang niat pun untuk tunaikan.

    Tak percaya. Jom jenguk balik:-

    Sebelum pilihanraya "kalau kita menang besok sebelum ayam berkokok kita akan tegakkan hukum Allah"

    Selepas menang pilihanraya "hudud hanyalah 0.0001% daripada hukum Islam (jawapan orang beriman sebahagian dan engkar sebahagian kitab).

    Biarkan si pengkafir orang Islam itu bersekongkol dengan si penyamun. Kedua mereka punyai ketetapan sendiri.

    Lets move on.

    ReplyDelete
    Replies
    1. penyamun politik kotor tu kau..tak kan jatuh kerajaan disebabkan kerja jijik kau..

      Delete
    2. Aduh. Bau busuk betul Dubok 15:31. Tolong pergi jauh dari blog Tuan Budin.

      Delete
    3. Semoga org2 jahat kalah.

      Delete
  10. Nmpaknya isu ni telah mempromosikan pas. Mohon ph n ppbm jgn highlightkan dorg lg. Mereka dgn halatuju mereka. Kalau dihighlightkan juga, political mileage ada pada mereka. Mohon yg sangat2.

    ReplyDelete
  11. Sebahagian besar pemimpin mereka MUNAFIQ. Ahli mereka kebanyakan bagus, tetapi ramai FANATIK kpd parti, sebab mereka sangka parti islam.
    Saya kira TDM dab TSM sudah sedia maklum.

    ReplyDelete
  12. Bila PAS kata jgn usik 70 kerusi takkan TS Muhyiddin tak faham lagi??

    ReplyDelete
  13. Apahal Budin sembang tepi jalan pun buat tajuk blog..lepas tu bebudak pakatan harapan tanpa tahu hujung pangkal mula memaki hamun PAS..jgn. asyik tambah dosa Din.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon Dubok 17:54 kenapa kau peduli sangat tajuk blog Tuan Budin. Kau pergilah mampus di blog lain. Menyibuk disini siapa suruh. Bangang.
      Neraka menunggu orang orang seperti kamu kerana cuma mengelirukan makcik dan pakcik yg tidak faham hal sebenar. Keadaan ekonomi yg tidak menentu sekarang, rakyat susah,cost of living tinggi. Syaitan. Kerja putar memutar fakta tu pergi lah di blog mengampu. Bahlol.

      Delete
  14. PAS dh termakan taek low..dh hopeless.
    Bekalan byk lagi. Pengikut jumud takut tak berani tegur Ulalamak, sbb nnt tk dpt pergi neraka yg disangka syurga.Umnu dan Pis mengAmal mungkar, Nahi makruf

    ReplyDelete
  15. Lobai2 tu pemikiran terkebelakang sbb suka sangat pada piss.

    ReplyDelete
  16. 700 billion hutang negara÷ bayar 50 billion setahun
    =14 tahun kena bayar hutang
    Pendapatan negara cecah 50 billion setahun...?

    Sedak ke pemakan dedak belake...

    Insyallah pribumi dan harapan menang pru14

    ReplyDelete
  17. Sebaik-baiknya jangan diajak ataupun dipujuk PAS itu menyertai Pakatan Harapan, kerana adalah amat terang lagi bersuluh PAS merupakan parti yang tidak boleh dipercayai langsung! Apa kata semasa PRU14 nanti PAS di dalam PH berjaya memenangi beberapa kerusi dan keputusan PRU itu hampir seimbang diantara BN dan PH. Saya amat yakin ketika itu, PAS akan menyertai BN untuk mendapat beberapa jawatan menteri. Ayuh!!! Muziumkan PAS adalah satu-satunya pilihan terbaik.

    ReplyDelete
  18. USTAZ SAYA INGIN BERTANYA...
    APAKAH HUKUMNYA SESORANG ITU PERGI MENCANDAT SOTONG TETAPI DALAM KEADAAN BERHADAS BESAR YAKNI BELUM MANDI JUNUB...

    2. APAKAH HUKUMNYA SOTONG2 YG DI PEROLEHINYA,SAMAADA HALAL ATAUPUN HARAM..??????

    MOHON JAWAPANNYA USTAZ....
    TERIMAKASIH USTAZ.....
    ASSALAMUALAIKUM.....

    ReplyDelete
  19. Hello ostaz pas chai. Mula2 kena menang 70 kerusi. Pas tu jadi yb ponteng mcm hadi awe. Pastu berbini byk 2 3 atau 4. Itulah syurga dunia tn budin. Syurga lobang. Leh wat giliran adil. Kikikiki

    ReplyDelete
  20. Hello ostaz pas chai. Mula2 kena menang 70 kerusi. Pas tu jadi yb ponteng mcm hadi awe. Pastu berbini byk 2 3 atau 4. Itulah syurga dunia tn budin. Syurga lobang. Leh wat giliran adil. Kikikiki

    ReplyDelete
  21. Saman DoJ akan dibakul sampahkan dan telah pun menjadi sejarah yg membasi.

    ReplyDelete
  22. Anon 20.22. Mintak huraian skit. Pendek sangat. Mu ni nk bodek ke kritik?

    ReplyDelete
  23. Bermula candat sotong itu harus hukom nye. Bahkan menjadi wajib utk cari nafkah atau rezeki. Rezeki kena usaha bebb. Tak kira junub ke tidak. Awat soalan bodoh sangat. Candat sotong dlm laut hukomnye halal. Candat sotong dlm bakul atau bot org lain haram. Encik masih dlm kelas tadika kemas ker?? Kikiki

    ReplyDelete
  24. Pas = TAKBIR pandai TADBIR bodo.. tapi TAKBUR.. hahahaa

    ReplyDelete
  25. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  26. Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jack Blessing, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (jackblessingfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  27. Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jack Blessing, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (jackblessingfirm@gmail.com)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...