Wednesday 17 June 2015

Nazir Razak Cuba Hantar Mesej Perubahan Kepada Rakyat


Sejauh mana penglibatan Nazir Razak iaitu adik kepada Perdana Menteri, Najib Razak dalam penubuhan sebuah parti politik baru yang kini menjadi perbualan ramai, masih tidak dapat dipastikan secara tepatnya lagi. 

Mengikut laporan portal berita Asia Sentinal, Nazir yang kini Pengerusi Kumpulan CIMB sedang giat mengadakan pertemuan dengan beberapa tokoh perniagaan di Kuala Lumpur dan United Kingdom bagi membincangkan rancangan itu dalam usaha menamatkan era politik perkauman yang memecah-belahkan rakyat.

Apakah beliau terlibat secara langsung dalam kepimpinan utamanya, sekadar penggerak di belakang tabir atau bakal menjadi penyumbang dana utamanya saja.

Apa pun penglibatan Nazir dalam sebuah parti baru di ketika abangnya menjadi Perdana Menteri dan Presiden UMNO, ia adalah mesej yang jelas bahawa keluarga Tun Razak mulai berpecah dan mahu menjauhkan diri daripada kepimpinan Najib yang semakin ditolak rakyat.

Penglibatan Nazir dalam parti baru ini sudah tentu jauh berbeza kesannya dengan Kadir Sheikh Fadzir yang menubuhkan Ikatan sedangkan beberapa adiknya masih berada dalam UMNO  atau perbezaan wadah perjuangan yang menjadi pilihan antara Shahrir dengan Khalid Samad selama ini.

Ini kerana kedudukan Najib sebagai Perdana Menteri yang sedang berdepan dengan pelbagai masalah serta tekanan ketika ini bukan saja memerlukan sokongan daripada rakyat dan ahli UMNO, malah lebih mustahak ialah daripada ahli keluarga sendiri.

Sokongan keluarga dan adik-beradik adalah penting serta boleh dianggap tangkap azimat bagi menambahkan lagi kekentalan jiwa seorang Perdana Menteri dan ini tidak sama dengan adik-beradik Kadir Sheikh yang hanya menjadi Ketua UMNO Bahagian dan Ahli Parlimen, begitu juga dengan Shahrir yang sekadar pernah menjadi menteri sahaja.

Tetapi dengan adik kepada Presiden UMNO dan Perdana Menteri sendiri berbeza pendapat, malah berhasrat menubuhkan sebuah parti baru pula, ia adalah mesej yang terang lagi nyata bahawa keluarga sendiri enggan menyokong dan tidak mahu  bersama-sama dengan kepimpiman abang sendiri.

Sekiranya berita ini benar dan menjadi kenyataan, sudah tentu pakcik tua di kampung dan makcik-makcik Felda mulai keliru dan rapuh sokongannya terhadap Najib dan juga kepada UMNO dalam pilihanraya umum akan datang.

Bagaimanakah mereka mahu terus menyokong Najib dan UMNO sedangkan ada adik-beradiknya sendiri pun sedang mencari haluan lain untuk menjauhkan diri?

Tindakan Nazir dalam penubuhan sebuah parti baru secara umumnya tidaklah memeranjatkan kerana beliau sebelum ini sudah beberapa kali menunjukkan perbezaan pendapatnya dengan Najib, khususnya berkaitan isu 1MDB.

Beliau pernah mengkritk Ahli Lembaga Pengarah 1MDB yang hanya berdiam diri di sebalik pelbagai dakwaan timbul mengenai syarikat itu. Beliau juga mengkritik ketidakhadiran Arul Kanda dalam proses pendengaran dengan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara atau PAC dan baru-baru ini pula melahirkan kehairanannya kerana perlantikan audit bagi akuan berakhir Mac 2015 bagi 1MDB masih belum dilakukan lagi.

Ketika timbul isu perbelanjaan mewah Rosmah Mansor dengan perhiasan mahal dan barangan berkelip-kelip yang cuba dikaitkan dengan harta pusaka Tun Razak, Nazir bersama abang-abangnya yang lain, kecuali Najib, turut sepakat mengeluarkan kenyataan bersama menolak dakwaan tersebut sambil mengatakan bapa mereka iaitu Perdana Menteri kedua adalah seorang yang amat sederhana dan berintergriti dalam kehidupan.

Tidak dapat disangkal bahawa dengan penglibatan dalam penubuhan parti baru ini, sama ada secara langsung atau tidak, Nazir bukan saja sedang menghantar mesej agar rakyat tidak lagi menyokong UMNO, malah yang lebih penting ialah mahu supaya Najib segera ditukar sebagai Perdana Menteri dengan apa cara sekali pun.

Barangkali setelah melakukan beberapa kritikan melalui media sosial bergambar, Instagram miliknya dan mungkin juga sudah memberi pandangan secara kekeluargaan kepada Najib agar berundur dan akur dengan kehendak rakyat yang semakin tidak puas hati dengan kerajaan pimpinannya, tetapi tidak juga  mendatangkan kesan, lalu menghantar mesej melalui penubuhan parti baru ini adalah pilihan terakhir yang cuba dilakukannya demi perubahan dan kebaikan kepada negara.

Maka, semakin tiada alasan lagi untuk  terus mengekalkan Najib dan keluarganya menghuni lebih lama di Seri Perdana.

(Laporan terbaru bagaimanapun menyebut Nazir mengatakan rancangannya ialah berkaitan penubuhan sebuah NGO baru saja, tetapi Saifuddin Abdullah yang dikatakan bakal memimpin parti baru itu berkata, "saya belum boleh komen lagi" pada waktu ini). (SH 17/06/2015)

15 comments:

  1. its better something rather than nothing.......mengharap kepada yang diharap.......mengkarap!!!!!! raayat juga kucing kurap.....tertirap disebabkan pelbagai korup.........nasib laa.....berpolitiking jee lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. ,,.,KISAH NYATA ,
      Aslamu alaikum wr wb..Allahu Akbar, Allahu akbar, Allahu akbar
      Bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki, namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang, hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yng saya punya, akhirnya saya menaggung utang ke pelanggan saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 800 juta , saya stress dan hamper bunuh diri anak saya 2 orng masih sekolah di smp dan sma, istri saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anakanaknya ditengah tagihan utang yg menumpuk, demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue, ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan KI JAMBRONG hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu saya berpikir dan melihat langsung hasilnya, saya akhirnya bergabung dan menghubungi KI JAMBRONG di No 0853-1712-1219. Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah Demi AllAH dan anak saya, akhirnya 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kini saya kembali sukses terimaksih KI JAMBRONG saya tidak akan melupakan jasa AKI. JIKA TEMAN TEMAN BERMINAT, YAKIN DAN PERCAYA INSYA ALLAH, SAYA SUDAH BUKTIKAN DEMI ALLAH SILAHKAN HUB KI JAMBRONG DI 0853-1712-1219. (TANPA TUMBAL/AMAN).

      Delete
  2. Saya Tak Bodoh, Saya Tak Bodoh, CGPA Saya 3.85 Lagi yang bodoh tu najib, Kata Ahmad Maslan

    ReplyDelete
    Replies
    1. harap cgpa tapi iQ berapa eakk!!!.......aku masih ingat kata kata kau'' kita tak ambil duit peneroka felda walau 1 sen pun''.....talk is cheap.....jangan buat buat lupa

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  3. Bak dalam filem "Abdul Wahab, Abdul Wahib, Abdul Wahub"

    Apa kata P.Ramlee "Ooooo .... yang abang sema dapat juta-juta. Saya hanya dapat rumah besar ini yang tak berapa lama lagi nak roboh. Iniiiiii tidakkkk adillll!!!!!"

    Abdul Wahib (abang no. 2) "Inikan namanya demokrasi terpimpin."

    Jawab Abdul Wahab (abang no. 1) "Demokrasi apa, demokrasi kepala hotak kau!!!"

    Kah kah ... Nazir sudah mengagak yang bangunan tua UMNO sudah macam nak roboh bila-bila masa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Demokrasi terpimpin. Pimpin rakyat terjun lombong

      Delete
  4. Mungkin NAZIR dah tak tahan dengan kebengaian abangnya si NAJIB dah le memalukan nama BAPAK dan juga nama keturunan BUGIS..tgapi apa pun adik NAJIB akan lakukan RAKYAT PASTI MENRAGUI KETULUSAN nya kerana NAJIB dah calit TAIT kat muka keluarganya dan bau busuk tetap ada susah nak hilang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia Dan keluarga terpaksa melakukan sesuatu agar nama bail arwah bapanya tidak tercemar at as tindak tanduk ahli keluarga nya yang telah mengabaikan segala amanah Dan tanggong jawap yang bolih menakibatkan perkara2yang tidak di ingini berlaku. Mudah2an allah mengembalikan ya ke jalan yang lurus agar maruah ayahnda serta keluarga nya terpelihara di mata rakyaat yang menyanjung tinggi atas jasa dan pergorbanan ayahndanya. Namum sebagai hamba allah kita tak berdaya menolak atau mengubah ketentuan illah. Subahanallah
      Hanya Allah saja yang lebeh mengetahuu segala2nya.

      Delete
  5. The Malaysian ringgit has slumped to as low as 2.79 to the Singapore dollar this month, hurt by its 1MDB political scandals and signs of Chinese economic weakness.
    Hoi Najib kau dok hayun telur lagi ker?????
    Ambil PENCEN sajalah. Rakyat dah meluat meluap luap.

    ReplyDelete
  6. Tiap tiap hari aku berulang alik depan Tun Razak Exchange milik 1MDB sebelah bulatan Kampong Pandan tu. Tak nampak pun apa apa kemajuan kerja kat tapak pembinaan tu. Orang pun tak ada.
    Dah jadi GAJAH PUTIH ...itu lah kot yang Najib kata NBOS dalam iklan Tv3.
    Itulah KPI seorang Perdana Menteri. Duit Rakyat didahulukan. Aku capai masuk poket.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  8. mesia di penuhi oleh pemimpin yg gila wang &-harta benda , yg penting dpt secara percuma dr hasil harta negara !!

    jom terjah lagi
    CLICK HERE !!

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  10. KISAH NYATA DARI SAYA BUKAN REKAYASA INI BETUL2 NYATA DIKELUARGA KAMI.

    Assalamualaikum wr.wb,saya seorang TKI di Taiwan ingin mengucapkan banyak terimah kasih kepada K.H.LUKMAN JAYA..Atas bantuan KYAI. kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan dan berkat bantuan K.H.LUKMAN JAYA pula yang telah memberikan mempercayakan kepada saya yaitu TUYUL MESIR yg beliau kontrakkan kepada saya selama 1 tahun..Alhamdulillah telah berhasil mendapatkan kekayaan yang lebih dari yang saya harapkan.sekali lagi makasih yaa K.H.LUKMAN JAYA.Saya sudah buka usaha Toko Emas di jakarta dan istri saya juga buka butik baju dimall mangga dua. Kini kehidupan keluarga saya jauh lebih baik dari sebelumnya.

    Bagi anda yg ingin seperti saya silahkan HUB/SMS K.H.LUKMAN JAYA di nomor hpnya di : +6285211199918 atau Kunjungi Blog : http://ramalanghaib.wordpress.com
    K.H.LUKMAN JAYA memang para normal yg paling terhebat.

    KARNA RASA HATI YANG GEMBIRA MAKANYA NAMA BELIAU SAYA CANTUNKAN DI INTERNET.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...