Saturday 6 June 2015

Ini Baru Darah Bugis!!

Tindakan Najib Razak yang selalu berbangga dengah darah Bugis yang mengalir dalam tubuhnya, semakin hari semakin tidak membawa kelebihan kepadanya untuk mempertahankan kerusi Perdana Menteri yang semakin bergoyang sekarang ini.

Setelah direkodkan beberapa tindakan pengecut dan penakutnya sebelum ini, keputusannya tidak hadir, walaupun sudah bersetuju sebelum ini, dalam forum Nothing To Hide yang turut dihadiri oleh Tun Mahathir Mohamad, bagaikan suatu pengesahan mutlak seolah-olah tiada setitik pun darah Bugis mengalir dalam pembuluh darahnya.

Ini kerana orang Bugis bukanlah seperti yang ditunjukkan oleh Najib itu. Mereka ada keberanian dan jati diri yang kuat, walaupun kerap diam. Orang Bugis bukan selalu menjerit tapi dalam masa yang sama kerap pula memberi helah untuk melindungi sesuatu.

Kalau dah bertempik kata nak berlawan, orang Bugis tetap akan melawan walau hingga terasak ke dinding sekali pun.

Setelah tidak menyahut cadangan berforum terbuka sebagaimana yang telah dipersetujui oleh Tun Mahathir, tindakannya "lari malam" daripada bertentang mata dan mempertahankan hujah dalam program tersebut benar-benar memalukan dirinya, UMNO yang dipimpinnya serta kerajaan di di mana beliau menjadi ketuanya.

Tidak pernah kita ada pemimpin sebegini rupa, hanya gah bermadah dan berbicara sehala tetapi takut untuk berhujah secara bersemuka. Jauh sekali orang Bugis pernah berbuat demikian.

Lantaran itu, semua pihak terpanggil memberi reaksi masing-masing atas sikap yang ditunjukkan Najib itu. Setelah rakyat biasa dan pelbagai khalayak lain memberikan reaksi kerana ketidakhadirannya dalam forum tersebut, golongan istana juga tidak terkecuali berbuat demikian.

Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim adalah yang paling awal menyatakan pendiriannya berhubung tindakan mengecewakan Najib itu. Menulis di facebook Johor Southern Tigers, baginda meluahkan kata-kata, "Bagaimana boleh diadakan suatu forum  bertajuk Nothing2Hide dengan mengetengahkan seseorang yang ingin menyembunyikan segala-galanya? Tentu sekali dia tidak akan muncul.

"Kepada mereka yang telah diberikan amanah, jangan salahkan rakyat kerana hilang keyakinan dan kepercayaan terhadap anda, tetapi fikirkanlah mengapa rakyat telah hilang keyakinan dan kepercayaan terhadap anda."

Memang sudah menjadi pengetahuan umum, Kesultanan Johor ini adalah berdarah Bugis. Sebagai Tunku Mahkota Johor, dengan kelantangannya bercakap dalam pelbagai isu sebelum ini serta keberaniannya membangunkan bolasepak negeri Johor, tidak disangkal lagi darah Bugis sedang mengalir dengan lancar dalam seluruh tubuh baginda.

Baginda bukan saja berani mempertahankan idea dan perancangannya dalam membangunkan sukan bolasepak itu, bahkan tidak gentar untuk berhujah dengan sesiapa saja. Jika tidak bersetuju, baginda bukan saja tidak gentar memberikan teguran, bahkan meletakkan jawatan dan mengasingkan diri daripada Persatuan Bolasepak Malaysia atau FAM berikutan ada perkara-perkara yang tidak dipersetujuinya.

Baginda dengan jelas tanpa ragu-ragu memihak kepada rakyat dalam isu ketidakhadiran Najib dalam forum tersebut. Sebagaimana rakyat kecewa dengan tindakan Najib menyembunyikan diri dan berselindung di sebalik helah keselamatan kerana tiada kekuatan untuk menghadiri forum itu, baginda juga nampaknya senada dengannya.

Keberanian dan jujur meluahkan pendirian ini tentunya akan menjadikan baginda lebih disayangi sebagai bakal raja kerana tidak takut menegur pemimpin serta memahami perasaan rakyat jelata.

Apalagi mahu dikatakan selain "Ini baru darah Bugis" atas sikap  berani, jujur dan bersama-sama rakyat yang ditunjukkan oleh Tuanku Mahkota Johor ini. 

Daulat Tuanku!! (SH 06/06/2015)

36 comments:

  1. I could not agree more!!!

    First time on planet earth that we have a prime minister running away from a 89 years old man. Everyone is laughing at him.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengakuan tulus dari saya sendiri IBU ENDANG WULANDARI .saya mau mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga,serta penghargaan dan rasa kagum yang setinggi-tingginya kepada KI KANJENG DEMANG,saya kerja sebagai PEMBATU HONGKONG selama 9 tahun di HONGKONG ,dengan gaji lebih kurang 2.jta 5000.ribu /bln,tidak cukup untuk memenuhi kebutuhan sehari-hari,apalagi setiap bulan harus mengirim uang dikeluarga di jawa barat, sudah lama saya mengetahui roomnya ini, juga sudah lama mendengar nama besar AKI, tapi saya termasuk orang yang tidak terlalu percaya dengan hal seperti itu, jadi saya pikir ini pasti kerjaan orang iseng tetapi kemarin waktu pengeluaran, saya coba2 pasang angka 6D benar2 tidak percaya dan hampir pingsang,angka yang di berikan KI KANJENG DEMANG ternyata fositip tembus, awalnya saya coba2 menelpon, saya bilang saya terlantar di HONGKONG, tidak ada ongkos pulang,terus beliau mebantu kasih angka 6D, lansung saya disuruh mendaptar jadi member mulanya saya tidak percaya, mungkin angka ini keluar, tapi dengan penuh pengharapan saya pasangin kali 100 lembar, sisa gaji bulan ternyata tembus….!!!sekali lagi terima kasih banyak KI KANJENG DEMANG, saya sudah kapok kerja jadi pembantu,rencana minggu depan mau pulang aja ke jawa barat,,buat AKI,saya tidak akan lupa bantuan dan budi baik AKI. yng berminak ingin minta angka goib silakan hubungi KI KANJENG DEMANG Di Nomr ini 081-234-666-039 terima kasih....????>>>ATAU KLIK DISINI

      Delete
  2. Najib Dan rosmah betul2 memualkan!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. darah bugis konon. nak sembelih ayam pun takut

      Delete
  3. Yang menyebabkan rakyat bertambah meluat dengan Najib sebab sebelumnya dia begitu angkuh dan lantang menyalak berkenaan darah "pahlawan" yang konon nya ada padanya tapi bila sampai pada hari yang dia sepatutnya ada untuk bertarung ,tiba tiba kecut teloq bila mendapat khabar yg Tun sedang turut sama menanti kehadiran nya.

    ReplyDelete
  4. Bila nampak Ahmad Said disebelah TDM, terus tak jadi dialog kerana sebetulnya Ahmad Said yalah yang nothing-to-hide kerana tahu cerita sebenar 1MDB yang asalnya TIA (Terengganu Investment Authority) dan peranan China gemuk Jho Lho dari time TIA lagi hendak membalun khazanah negeri Terengganu ditukar dengan hutang atas nama pelaburan strategi.

    Promosi dialog hanyalah spin rekaan SukaGuam dan JASA untuk membersihkan imej yang tercalar. Tengok bagaimana Khairul dan Lokman Adam berkerja kuat sebelum dialog kononnya ingin memberi peluang TDM bertanya soalan terbuka kepada Najib. Ahmad Said kacau daun kerana tahu cerita sebenar...

    Sebenarnya perangai Bugis ada dua, keberanian dan melanun. Yang mana satu cocok gelarannya.

    ReplyDelete
  5. Daulat Tuanku...bravo TMJ....teruskan menegur pemimpin BN dan PAS...

    ReplyDelete
  6. Sedih dan duka nestapa hati kami rakyat Malaysia diperlakukan sedemikian rupa, hutang 1MDB akhirnya kami tanggung, hari-hari tanggung GST, mungkin sebulan sekali tanggung saman Polis/JPJ, AES dan macam-macam lagi.

    ADAKAH KAMI DAH TERSALAH PILIH PEMIMPIN ???????????????????

    ReplyDelete
  7. Tengku Mahkota Johor terhebat!rakyat jelata semua terharu dan gembira atas keperihatinan tentang situasi negara yang genting akibat bala bencana krisis ekonomi berpunca 1MDB dan kepondanan PIEM satu Mesia ni....Daulat Tuanku!moga Allah swt sentiasa meraati hidup Tuanku!!!dan tak lupa saudara Shahbuddin,blogger rakyat terbaekkk..bravo ! Tuan!Allah swt saja tempat kita memohon bantuan!

    ReplyDelete
  8. Darah Raja Bugis Tulin vs Darah Raja Bugis Palsu!

    ReplyDelete
  9. Saya pnya TMJ sudah bersuara....TM...negeri lain dok wat apa...atau tak ikut perkembangan semasa

    ReplyDelete
  10. Inilah rupa pemimpin yang diagung agungkan olih UMNO . Semua bapa segala bapa yang negatif ada kekal dalam dirinya :
    bapa penakut
    bapa pengecut
    bapa pembohong
    bapa penipu
    bapa rasuah
    bapa ...altantuya...
    bapa 1MDB
    bapa TH
    bapa tabung pencen
    macam2 bapa ..
    Ada kah betul menteri yang tak bersalah disuruh berhenti sedangkan bapa segala bapa diteruskan dan dikekalkan untuk teruskan melaksanakan sampai berkecai .Memang tepat ramalan TDM yang UMNO hayatnya menunggu masa....terakhir PRU 14 tapi tak mustahil lebih cepat dari itu...Wallah hu alaam.



    ReplyDelete
  11. Najib sah tiada keberanian kecuali berani MENIPU dan TIDAK BERTANGGUNGJAWAB.

    ReplyDelete
  12. Najib sah tiada keberanian kecuali berani MENIPU dan TIDAK BERTANGGUNGJAWAB.

    ReplyDelete
  13. Kenyang mkn sumpah la jib bon ni jwbnya.lagi lama dia bertahan lg byk sumpah dtg.tun sudah dpt sedikit balasannya.adeke bekas pemimpin dhalau begitu.kalau bkn krn ketakutan tahap tak masuk akal.org tua tu nak berucap biar la dia.bukannya dia nak lontar c4 ke.orgpun dah penat-penat pg-pg pegi situ.org yg ditunggu pun ketaq lutut tak jd dtg.jd apa salahnya kalau tun nak bercakap.kalau tak takut buat apa nak halang.alasan keselamatan apakah itu.rakyat lg nampak ada sesuatu yg cuba dsorok.tak faham knpa tun tak boleh betcakap pula.memalukan ini rebut mike dgn tun.nasib baik tun bkn mcm najmi jika tak ada juga yg makan ludah.lawak apakah yg sedang berlaku dnegara ini.ketidakadilan apakah ini.penipu apakah yg sedang menjerit-jerit dtv3.syarikat lanun apakah itu.gst mengcekek rakyat apakah begitu.petaka apakah yg telah turun dranau.tmj ada motif lain ke.sekurang-kurang dia betsuara juga.lain-lain sibuk dgn apa ye.apakah tak ingin kisah dgn hal rakyat.

    ReplyDelete
  14. Penulis kerap kali mengulang-ulang ayat akan keberanian bugis (penulis berdarah bugis kot). Adakah bangsa Melayu yang lain tidak berani? Selusuri bagaimana kedatangan bugis ke Tanah Melayu amnya dan Sabah khasnya. Bagi warga Sabah memang dah lama mengetahui akan perihal sebenar perangai kaum ini. Jangan tanya penulis blog ini, tapi tanya kaum-kaum lain di Sabah yang bukan berdarah bugis.REAL SABAHAN JUGAK BERANI, TIDAK AKAN TIKAM BELAKANG! PEACE NO WAR....

    ReplyDelete
  15. hang bugis ka hang malayu ka apa yang tercatat dalam sejarah pedih sampai kini hang depa tak berani lawan penjajah britis
    tunduk dengan kehendak britis demi sikit kebebasan
    hang hang tu banyak la

    ReplyDelete
  16. Cucu Datuk Merah6 June 2015 at 23:02

    Bugis memang POYO. Ngawong saja lebih. Abuk pun tarak..

    ReplyDelete
  17. Pendekar putar alam nampak tun lari lintang pukang

    ReplyDelete
  18. Power, Hebat, Terunggul !!
    Anda Pasti Mahukan Ini .... >>> CLICK HERE !!<<<

    ReplyDelete
  19. last 2weeks pakai super s7 from don't no where.....veil sana veil sini,x boleh jalan.......laa ni pegi arab Saudi presume buat umrah sekali...pakai tuhan Allah....next gi jumpe siapa plak.........apa daaa punya akidah

    ReplyDelete
  20. pahang vs johor......

    ReplyDelete
  21. Kehebatan darah bugis boleh atau tidak terkena penyakit kencing manis, darah tinggi, lemah jantuh, dan kanser ?

    Jangan marah.... saja bertanya,.....

    ReplyDelete
  22. Pi tanya telur dia kot dicampak org kesana.pak arabpun sambut bagai.borosmah nak tumpang shoping sekali angkut dgn jet peribadi.aw-aw dua ekor lg sj tumpang mkn angin.jaga-jaga jgn bergegar negeri pak arab pula.sekali tumpang mintak nyawa dgn prasarana.muhyidin pening seorg sek dia byk retak.kesian tun tak dbg utk bercakap.ramai lg rakyat yg bercakap kena penjara n mcm-mcm tun.bawak bertenang sj.mkin ramai org sokong tun.

    ReplyDelete
  23. Anon 1551
    UMNO made a gigantic mistake. We the rakyat didn't but we have to pay for that mistake. How unfair can it be.

    ReplyDelete
  24. It seems Che Det now is a big hero in the political scene now. Is his mission to inform the rakyat what have been already talked about by the Pakatan Rakyat and Anwar Ibrahim himself?

    If Che Det only keep quiet about 1MDB, do everybody believe at PKR Rafizi or Anwar said about 1MDB and other issues?

    What say UMNO supporters???? Who is right and who is a liar?

    Now Anwar is in jail, suddenly Che Det rise to the sky. Saiful tarik balik saman 50 juta.

    Do we still believe in UMNO to lead the country? .. after the leadership of UMNO had done so many problems.

    If UMNO supporters want transformasi, then transform your mindset from UMNO to PR. If you say PR will fail, common, is UMNO in the failure state now???

    Is Malaysia a democratic country? Mass Media democratic? TV democratic? Mainstream Newspaper democratic?

    Thailand change leadership, Indonesia change leadership, Phillipines change leadership.... do we still keep the old dinosaur full of penyakit???

    Is UMNO a government or Government UMNO???

    ReplyDelete
  25. Semua ada kira2 tu???
    Betul tak???

    ReplyDelete
  26. penyakit ahmad maselan akan berjangkit kat najib nanti. semua kenyataan najib akan jadi bodoh dan lawak.

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  28. Daulat Tuanku...harap TMJ menegur sesiapa saja di arena politik tanpa mengira parti jika ada kesalahan yg di lakukan...demi rakyat bawahan yg tidak boleh menegur kerajaan...kalau boleh tarik balik darjah kebesaran yg di kurnia oleh kesultanan Johor kpd PM Malaysia yg pengecut nih jika ada...tak layak utk dpt anugerah jika pengecut...

    ReplyDelete
  29. Kalau,hari2 rakyat,sumpah seranah najib dan bini....lama2 apa jadi ? Kata2 itu adalah doa...maka tatkala sampai saatnya doa itu termakbul.....maka binasa lah si penzalim rakyat. Itu pun dia tak terfikir ke ? Maaf......dia mana boleh pikir.....yg dia tahu cabut lari je ! Rakyat susah dia peduli apa.....
    Tlg beri satu fakta yg najib ni mmg hebat.....selain dari hebat......selain dari hebat menipu ?
    Sampai rakyat kata dia takdak teloq ?
    BERSARA LAH,JIB DAN HADAPI KES ANDA......BERANI BUAT TAK BERANI TANGGUNG....

    ReplyDelete
  30. Kalau,hari2 rakyat,sumpah seranah najib dan bini....lama2 apa jadi ? Kata2 itu adalah doa...maka tatkala sampai saatnya doa itu termakbul.....maka binasa lah si penzalim rakyat. Itu pun dia tak terfikir ke ? Maaf......dia mana boleh pikir.....yg dia tahu cabut lari je ! Rakyat susah dia peduli apa.....
    Tlg beri satu fakta yg najib ni mmg hebat.....selain dari hebat......selain dari hebat menipu ?
    Sampai rakyat kata dia takdak teloq ?
    BERSARA LAH,JIB DAN HADAPI KES ANDA......BERANI BUAT TAK BERANI TANGGUNG....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hebat....in his/her mind, they are invisible,expendable,live forever........but they forget,even prophets,firaun,hitler,lenin,tun razak are all dead
      malay proverbs" siakap senohong gelema ikan aya......buang sikap sombong,inshallah raayat akan percaya......

      Delete
  31. darah saja bugis...otak mayong!!!!

    ReplyDelete
  32. hahahaa..kalau seseorang itu berketurunan Bugis Tertinggi, dia tidak boleh mengahwini Bugis yg lain! dia perlu mencari bangsa yg lain asalkn bukan rumpun Bugis!! NAMUN, darahnya tatap Bugis, anak2nya tatap berdarah Raja Bugis. Bugis sndiri sifatnya - berani, bermaruah, suka simpan duit, bercucuk tanam di keliling rumah,gigih mengatur kerja & suka bergaduh! hahahaa

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...