Friday 5 June 2015

Jawapannya Hanya Satu - NAJIB PENAKUT!!


Apa pun alasan yang mahu digunakan mengenai pembatalan program Nothing2Hide di PWTC pagi tadi, jawapan yang paling tepat ialah Najib sah seorang yang penakut.

Kiranya beliau seorang yang berani dan berdarah Bugis asli, jawapannya juga cuma satu - hadir di forum tersebut sebagaimana yang sudah dipersetujuinya sebelum ini. Beliau seharusnya mencontohi sikap dan keberanian Tun Mahathir Mohamad yang sedia hadir walaupun hanya dijemput melalui saluran media sosial saja.

Tetapi yang jelasnya beliau bukan saja tidak berani untuk bertentang mata dan duduk sepentas dengan Tun Mahathir Mohamad, bahkan juga tiada kekuatan untuk berhadapan dengan rakyat, khususnya untuk memberi jawapan dan penjelasan mengenai 1MDB.

Jika beliau seorang yang benar-benar berani dan bersedia hadir di forum tersebut, tentu saja faktor keselamatan bukan perkara sukar bagi pihak polis menanganinya. Bukankah pasukan polis kita antara yang terbaik di dunia?

Pihak polis sebenarnya cukup kekuatan untuk mengawal keadaan di sebuah program yang sekadar berskala sederhana seperti itu. Apalah sangat susahnya untuk mengawal keselamatan yang hanya kehadirannya tidak sampai 5000 orang sedangkan Najib juga biasa hadir dalam program-program yang lebih besar daripada itu.

Dengan ini gegak gempitanya bahawa beliau seorang keturunan Bugis dan darah yang mengalir dalam tubuhnya bukan sebarangan darah, sebaliknya adalah darah pahlawan, terpadam dengan sendirinya bermula padi Jumaat yang mulia tadi.

Alasan keselamatan yang dikeluarkan oleh Ketua Polis Negara yang membatalkan program itu tidak boleh diterima oleh sesiapa pun yang waras akal fikirannya. 

Ini kerana forum itu adalah sesama UMNO iaitu Najib sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri manakala Tun Mahathir adalah mantan kedua-dua jawatan tersebut.  Tun Mahathir hadir hanya untuk bertanya soalan manakala Najib pula memberikan jawapan. Mereka bukan datang untuk bertumbuk atau berkelahi. 

Mereka yang hadir pula bukanlah juga untuk bergaduh atau bergasak atau ada membawa sebarang senjata, parang, kayu atau sebagainya, sebahagiannya untuk bertanya soalan manakala ramai yang lain adakah semata-mata untuk mendengar jawapan. Jadi, di mana soal keselamatan begitu membimbangkan?

Lagi pula tempat berlangsungnya program itu ialah PWTC, sebuah bangunan milik UMNO di mana Perhimpunan UMNO diadakan setiap tahun dengan jumlah kehadiran yang jauh lebih besar lagi. 

Mustahil pihak polis tidak mampu mengawal keselamatannya? Di bangunan itu sudah tercatat sejarah berlaku beberapa pertandingan sengit perebutan jawatan dalam UMNO sebelum ini tetapi tidak pernah pun berlaku perkara-perkara yang di luar kemampuan pihak polis mengawalnya.

Apakah dengan kehadiran antara 2000 hingga 3000 hadirin saja, maka polis sudah tidak mampu mengawalnya?

Faktor keselamatan mungkin boleh diterima jika peserta forum Nothing2Hide itu melibatkan antara kaum atau agama yang tentu saja para pesertanya lebih mudah tercuit perasaan dan memungkinkan berlakunya ketegangan.

Semua yang hadir sebenarnya datang dengan lapang dada dan fikiran yang terbuka. Lagi pula, penganjur sendiri  iaitu Sukaguam yang memaklumkan dalam sidang akhbarnya beberapa hari lalu mengenai kesediaan mereka mengalu-alukan kehadiran Tun Mahathir di program itu.

Dalam penilaian umum, pembatalan yang dilakukan oleh polis melalui arahan Twitter Ketua Polis Negara, Khalid Abu Bakar itu adalah semata-mata untuk menyelamatkan air muka Najib itu. Ia mungkin dilakukan atas idea penasihat Najib atau boleh jadi juga ianya adalah kehendak Perdana Menteri sendiri bagi mengelakkannya daripada bertembung dengan Tun Mahathir.

Sebagai Perdana Menteri, jika beliau sedia hadir, di mana-mana dan dengan kehadiran berapa ramai sekali pun, pihak polis tentu saja sentiasa siap siaga memastikan keselamatannya.

Sementara sudah beberapa kali berbangga dengan darah Bugisnya sebelum ini, tetapi dengan ketidakberanian hadir di forum ini, bahkan mungkin sudah menggigil dan tidak tidur nyenyak sejak semalam lagi, Najib wajib memeriksa darah keturunannya selepas ini.

Beliau harus memastikan apakah darah Bugisnya masih asli, sudah tercemar atau sudah bertukar menjadi darah keturunan lain. Kalau masih berdarah Bugis, kenapa tidak seberani seperti Bugis-Bugis yang lain? 

Barangkali ramai orang Bugis, terutama yang tinggal di Tawau di mana Najib berkunjung ke sana tidak lama dulu turut hairan dengan sikap penakut yang ditunjukkan Najib ini.

Atau mungkin juga Najib satu-satunya Bugis yang penakut yang pernah lahir ke dunia ini. (SH 05/06/2015)

61 comments:

  1. penyokong penyokong Najib pulak bacul sampai sanggup jilat haid rosmah... takde bangsa dalam dunia yang perangai suka menjilat haid kecualai orang melayu umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakahkah....mmg lawak la lu ni bro....nak jilat apalagi...kan rosmah tu dah menopaus....kakakah..

      Delete
    2. kah..kah..kah..depa jilat semua skali taik pun depa jilat..kah.,kah..kah..? makhluk yg bedarah pahlawan lanun bugis keturunan andi 'griffith' tgh dayung sampan ke lautan hindi dan berakhir di situ..kah..kah..kah..?

      Delete
  2. Cakap darah bugis la, pahlawan la, Tun nak tanya soalan pun takut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah.... pertama kali aku tengok orang bugis takut dengan mamak. hairan bin ajaib...............

      Delete
    2. Asri,

      Mana atak Bugis , Jawa ,Cian ,India ,Melayu pon tatak maa aa.

      Malaysian Malaysia maa aa .

      Delete
  3. Pahlawan telur kecut.lari ketakutan sampai terberak bertabur.pdrm tolong bersihkan sampai terkena tahi.sembunyi dlm kapal selam sekopi ke?.kselam ini bila timbul tak ingin tengelam.bila tengelam tak ingin timbul.boleh buat teka teki pula.ada orang nampak kapal ni d lima baru-baru ni ke.dsorok bagai senjata nuklear.teropong tentera sulupun tak nampak.teropong mh370
    tak boleh pula.teropong kapal cina d tebing patingi ali buat-buat tak nampak ke.harga sudah sekian mahal belum kira hal-hal lain lagi.upah selengara sekian hal pula.jgn jadi tukun tiruan sudah.buat kerja angkut kopipun dpt juga hasil.

    ReplyDelete
  4. HAHAHA, Najib penakut ke? Apapun, demi keselamatan, Najib perlu dengar nasihat yang dikeluarkan oleh PDRM. Nampak sangat terdapat unsur-unsur fitnah dan sabotaj ke atas forum tersebut.

    Jika Najib penakut, sudah awal Najib meletakkan jawatan. Yang penakut hanyalah penulis blog seperti Shahbuddin ni. Hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha ha! Ada makhluk mcm ni idup! Hahah

      Delete
    2. kau nie dah terang2 najib tu bacul...buat tak paham lagi...

      Delete
    3. Orang dah malu....gitu ler. Spin jgn tak spin, kot2 boleh buat diri sendiri percaya.

      Delete
    4. Anonymous5 June 2015 at 15:07

      Kesian siAnon ni - sudah terang lagi bersuluh pun masih nak tegakkan benang yg basah kuyup

      ish ish ish

      Delete
    5. Tak tahu ke..bibir Najib tu merah dan TUN Mahatir yg masih Kacak dan bergaya ...so faham faham je la mengapa NAJIB batalkan ....takut nafsunya bergelora sebab NALURI NAJIB HALUS dan. LEMBUT mudah
      Terangsang PAHLAWANnya...

      Delete
    6. najib tak resign bukan sebab dia berani, dia tak resign sebab takut nanti kena siasat kaw kaw pasal 1MDB. Penakut sangat dia ni.

      Delete
    7. Aku bolih bayangkan, yg Najib bolih ketawa kah kah kah ketika arahan d buat kpn.... Tuan2 bayangkan Dan di kata kat mahathir "apanama hoi Mamak, sikit baru aku tipu day mengelabah"

      Delete
    8. anon 15.07 pun jilat taik makluk darah pahlawan lanun bugis..keselamatan apa? keselamatan ayah ko ke? kah..kah..jilat jgn x jilat..mmg benar makluk darah pahlawan lanun bugis tu ...kecut telur la...

      Delete
    9. Pahlawan bugis ke ' chicken little' he he

      Delete
    10. Beb,
      1mdb ni dia tak takut....tapi kes tuya tu sebenarnya lagi hebat,.walaupun d diamkan je. Tu sabit habis beb ! Tapi tak pa....sini lepas....sana besok jawab kaw2.....termasuk yg bersekongkol d dunia ni.....ramai yg nak kena bawak tu..
      PAHLAWAN TELOR KE DLM....
      DESPERADO BUGISO

      Delete
  5. Barua taraf haramjadah 'pahlawan berdarah Bugis' detected! Anon 15:07

    ReplyDelete
  6. Hukum Karma! Jelas berlaku kepada 2 belah pihak. Tun Mahathir dah merasai bagaimana rasanya dihalang polis dan diringi keluar. Itulah rasa pembangkang yg ditekan oleh dia waktu berkuasa dahulu sehingga sekarang. Rasalah hukum karma itu. Bagi Najib pulak.. Hukum karmanya mudah..cakap berdegar2! Pahlawan la..darah bugis la.. Tp..chabuttt! Ini ke pemimpin yg kita nak? Kesimpulannya.. Pemimpin melayu kita cukup lemah..yg kita cukup lemah utk berfikir. Merujuk kpd artikel zaid ibrahim.. Indeed! Org melayu malas nak berfikir..Dah terang lagi bersuluh tp ttp nak menyokong najib+hadi. Bab Hadi. Tak yah komenlah..org yg berfikir akan tahu apa yg terjadi dimuktamar Pas! Kang komen kang kata isu tak related! Maklumlah.. Ulama PAS suci2 belaka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni macai anwar mcmana leh menyemak kat sini..org cite pasal lain..baca tajuk dulu sblm komen

      Delete
    2. Ape bende ni? Takkan terus gila kot jibby tak datang?

      Delete
  7. Hi
    Nti prhimpunan agong UMNO ada brani ka???
    Tak boleh lari dahhhhhh
    Big mama cepat bagi bantal busuk n botol susu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau perhimpunan agong umno semuanya penjilat . safe sikit.

      Delete
  8. Org putih kata ' when u smell blood, go.for the kill'. Sudah rasa ade kegusaran yg besar dihati presiden umno. Lain drpd ape yg dilaungkan..darah pahlawan bugis konon.....

    ReplyDelete
  9. Ini saki baki penjilat yg masih tinggal mengharapkan duit brim walaupun hampir mati dicekik gst ha..ha..tak lama kan menyorok cam bos dia juga

    ReplyDelete
  10. Dah agak dah, dia tak akan muncul. Tapi tak terfikir pulak alasannya sampai macam tu sekali... faktor keselamatan.

    ReplyDelete
  11. Maaf kan dia...keris bugis tertinggal atau tergadai...mcm mana nak masuk gelangang

    ReplyDelete
  12. Maaf kan dia...keris bugis tertinggal atau tergadai...mcm mana nak masuk gelangang

    ReplyDelete
  13. Maaf kan dia...keris bugis tertinggal atau tergadai...mcm mana nak masuk gelangang

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana ada kerisnya..dahhakis..tinggal ulu je, itu pong dah reput...asik celup dlm telaga berasid..........nasib badan( mengkarp tingge spenda)

      Delete
  14. ..Tungging punggung ke langit la...klau abang Jib berani dating..haha..

    ReplyDelete
  15. inilah pertama kali aku tengok orang bugis takut dengan mamak. hairan bin ajaib...............

    ReplyDelete
  16. Dak agak dah dari awal lagi pahlawan bugis ni tak kan datang punya....kalau program utk rakaman mungkinlag dia ada keberanian sikit, itu pun kena tapis soalan2 yg diberi

    ReplyDelete
  17. Nasib baik la dia tak mengaku Melayu....

    Lega aku dia bukan pahlawan Melayu...

    ReplyDelete
  18. Apa yg dbuat jib bon dgn syrikat lanun tu.kenapa byk sgt hutang tak dpt byr.apa keje depa tu dok buat selama ini keja pinjam duit beli aset buat berniaga apa.tak ada untung ke.knpa hutang tak dpt byr.knpa minta tolong terlolong-lolong dgn tabung dana negara disana sini.knpa dah beli jual semula eset lubuk emasnya.knpa semuanya nak sorok kalau melibatkan krpentingan rakyat.hutang tu dijamin kerajaan.kerajaan tu rakyat la knpa rakyat tak boleh tahu knpa nak main sorok-sorok.kalau tak ada kesalahan knpa nak takut.dedahkan semuanya biar semua org puas hati.apa pula kaitan dgn syarikat jholo kwn kak borosmah tu.hutang tak byr jd bertambah byk.hutang dlm negara kata dah dsettel ananda.hutang luar negara dpt ke dcover ikip.apa keje lain dbuat 1mdb ni melabur dmana tak dpt untung ke.sampai bila nak habis soalan ni ye berbelit mcm kes 1mdb juga.persoalannya mampukah bangkai itu ditutup

    ReplyDelete
  19. Sebagai pihak yang berkecuali, pihak polis tidak patut terlibat dalam soal politik. Alasan faktor keselamatan sebenarnya memalukan keupayaan pihak polis sendiri. Forum ini diadakan di tengah-tengah perut PWTC, kalau polis tidak dapat menjamin keselamatan di sini, ada lagi tempat yang selamat di negara kita? Kalaulah dah sudii menjemput, takkanlah tak nak pula merima para jemputan yang hadir?

    ReplyDelete
  20. Najib Pahlawan Bugis dah kena sindrom penyakit kronik TB (Takut Bini).

    ReplyDelete
  21. Najib bukan sekadar penakut tetapi juga bacul dan dayus. Najib kini berselindung di sebalik IGP sekali pun beliau bukannya dijadula hadir di gelanggang tinju untuk bertinju. Alasan IGP konon pembatalan terpaksa dilakukan atas alasan keselamatan amat sukar untuk diterima kecualilah IGP menganggap rakayat Malaysia ini semuanya bebal dan bengap. Kalau setakat jadi IGP spesis kakak tua, budak tadika pun boleh.

    ReplyDelete
  22. en shahbudin keturunan bugis ke?

    ReplyDelete
  23. Darah pahlawan???? Kahkahkah

    Aga karebba
    Karebba madicing
    Tarpijak taik kucing
    Malompat malanting
    Bunyik berdenting
    Kelenting kelenting kelenting ting ting ting

    PM tin kosong banyak kelentong
    Kahkahkah

    ReplyDelete
  24. 1 guli dalam botoi akan bising bunyi nya
    1 kapai pun mesti gaduh punya pasai tak puas hati
    itu lah manusia

    ReplyDelete
  25. Najib... Najib... kau ni memalukan Bugis betul la.
    Bugis itu Banyak Uang Ganda Isteri.. bukan takut bini. Cisss
    Belum pernah ada sejarah pahlawan Bugis lari dari cabaran lawan. sekali layar berkembang, pantang biduk surut ke tepian. Itu falsafah Bugis yg mengaku pahlawan; titisan darah Sawerigading.
    Kau faham jugak ke maksud Siri' tu Najib? Kau cemar Siri' yg jadi nadi manusia Bugis...
    jangan pernah mengaku pahlawan Bugis klu masih pengecut.

    ReplyDelete
  26. Najib... Najib... kau ni memalukan Bugis betul la.
    Bugis itu Banyak Uang Ganda Isteri.. bukan takut bini. Cisss
    Belum pernah ada sejarah pahlawan Bugis lari dari cabaran lawan. sekali layar berkembang, pantang biduk surut ke tepian. Itu falsafah Bugis yg mengaku pahlawan; titisan darah Sawerigading.
    Kau faham jugak ke maksud Siri' tu Najib? Kau cemar Siri' yg jadi nadi manusia Bugis...
    jangan pernah mengaku pahlawan Bugis klu masih pengecut.

    ReplyDelete
  27. Najib... Najib... kau ni memalukan Bugis betul la.
    Bugis itu Banyak Uang Ganda Isteri.. bukan takut bini. Cisss
    Belum pernah ada sejarah pahlawan Bugis lari dari cabaran lawan. sekali layar berkembang, pantang biduk surut ke tepian. Itu falsafah Bugis yg mengaku pahlawan; titisan darah Sawerigading.
    Kau faham jugak ke maksud Siri' tu Najib? Kau cemar Siri' yg jadi nadi manusia Bugis...
    jangan pernah mengaku pahlawan Bugis klu masih pengecut.

    ReplyDelete
  28. Jangan risau...what goes around comes around...tunggu saja...masa pembalasan akan tiba juga....

    ReplyDelete
  29. SukaGuam ini adalah macai berbayar UMNO, ingat bagaimana Khairul ini pernah menuduh TDM terkhilaf dalam analisa 1MDB diforum Sinar Harian dulu.. niat awal adalah ide penjanaan semula Najib cetusan Lim Kok Wing mengadakan forum terbuka kononnya Najib berhadapan dengan NGO terpilih seperti SukaGuam secara terbuka dan menjawab isu 1MDB secara terus. Perancangan tak menjadi kerana TDM datang tanpa diundang sedangkan memang promosi program menjemput rakyat untuk melihat Najib menjawab isu tanpa selindung. Kah kah kah nothing-to-hide jadi many-things-to-hide

    ReplyDelete
  30. Komen lg dbloq tuan budin ni semoga dmurahkan rezeki n d lindungi Tuhan.cerita jib bon jd makin meriah raja-rajapun sudah joint sekali.lucupun ada nak marahpun ada.jib bon dengar nama tunpun dah mcm nak pitam ini kan pula nak bersemuka.pm mcm apa laku begini.dulu org marah dgn tun secara serius.ini org boleh buat lawak giler pula.mana maruahnya pm ni.apa dialognya kalau takut org nak menyoal.yg polis tu sebut keselamatan bangang apa pula.ada org bawak c4 ke.i say kenapa namanya dekat-dekat dgn f4.barangkali bkn takut kena bom tp kena boo.apa punya penganjur tu.baik tukar nama jd sukanajib

    ReplyDelete
  31. Jika dibuat sidang secara teleconference, dimana Najib tidak perlu menghadirkan jasadnya di lokasi sidang tersebut cuma menjawab secara online shj, itu pun gerenti Najib mesti kecut telur juga. Trylah buat kalau tidak percaya dan sama-sama kita lihat natijahnya nanti. Aku berdarah mandailing ni cabar kamu Najib, tunjukkan kepahlawanan darah bugis kamu itu!!!
    Boleh jadi Saberi Cheek akan kata pula, talian sedang dlm penyelenggaraan untuk menutup kemaluan kontot pahlawan bugis nih.

    ReplyDelete
  32. Perpatah orang tua: siakap senohong gelama ikan duri,
    1. cakap bohong lama lama x harga diri
    2. cakap bohong dah tentu mencuri
    3. kalau mencuri tentu tangan kena gari
    4.tangan kena gari......muat lori
    .. 5. episode lepas ini....lu boleh reka sendiri

    ReplyDelete
  33. kah kah ... pengantin perempuan sudah datang .... mana penganti lelaki ?????


    Takut malam pertamakah ??? he he he

    ReplyDelete
  34. 1 Malaun Darah Bugis + 1 Minang Dibuat Bini
    1 Minang Dan Bugis
    1 Malaysia Di Bodohkan

    ReplyDelete
  35. Kalau ada sesiapa yg terjumpa telur gred D yg dah kecut, sila lapurkan kepada Balai Polis yg berdekatan atau terus pulangkan kepada tuan nya d Sri Perdana

    ReplyDelete
  36. Kalau ada sesiapa yg terjumpa telur gred D yg dah kecut, sila lapurkan kepada Balai Polis yg berdekatan atau terus pulangkan kepada tuan nya d Sri Perdana

    ReplyDelete
  37. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  38. Najib mngalami kemurungan yg terok. Udah ler jgn maki dia lgi. Cian dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dia nak pinjam duit suruh dia jumpa Halimah Jongang di atas tu.

      Delete
  39. Najib skg dlm mode defendsive dari segala serangan tun...muktamar pas baru je selesai.
    Geng hadi menang besar...projek ug akan jadi kenyataan..najib akan dpt nyawa baru dari haji hadi..isu 1mdb akan tenggelam mcm tu je..pr akan pecah..najib dpt political mileage dari haji hadi...

    ReplyDelete
  40. Ini pepatah bugis fahpada goci eh lofok canting tenglofok baldi eh

    ReplyDelete
  41. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...