Monday 24 June 2013

Di Luar Jerebu, Di Dalam Parlimen Pun Jerebu Juga!!


Majlis pembukaan dan angkat sumpah Ahli-Ahli Parlimen hari ini berlangsung dalam suasana yang berbeza dengan sebelumnya. Selain kawalan ketat pihak polis di sekitar Bangunan Parlimen untuk mengelak sebarang kemungkinan yang tidak baik, di laluan ke Parlimen pula berlaku tunjuk perasaan dan protes oleh anak-anak muda yang dihalau oleh DBKL daripada Padang Merbok pada 4.30 pagi tadi.

Tunjuk perasaan secara aman di laluan utama ke Bangunan Parlimen itu bukan saja membawa poster yang mengktitik dan mempertikai SPR dan pimpinannya tetapi kemudiannya diikuti dengan aksi berbaring di atas jalanraya oleh beberapa orang penunjuk perasaan itu.

Sebelum ini, pada Sabtu telah berlaku perhimpunan aman di Padang Merbok yang kemudian diikuti dengan tindakan sekumpulan anak-anak muda bermalam di dalam khemah di padang itu bagi meneruskan bantahan mereka terhadap SPR. Pada mulanya mereka merancang untuk melakukan protes dan tinggal di dalam khemah itu sehingga majlis angkat sumpah dan ada sebahagiannya yang lebih cekal mahu berbuat demikian sehingga Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR meletakkan jawatan.

Bagaimanapun penunjuk perasaan itu hanya dapat bermalam di Padang Merbok tidak sampai dua malam apabila pada 4.30 awal pagi tadi, khemah-khemah mereka dirobohkan oleh DBKL dan dipaksa meninggalkan tempat awam itu. Mereka kemudiannya bagaimanapun meneruskan tunjuk perasaan di laluan utama menuju Parlimen pula.

Cuaca berjerebu tebal ternyata tidak menghalang kira-kira 200 penunjuk perasaan ini meneruskan bantahan dan meluahkan perasaan mereka. Beberapa orang daripada mereka kemudiannya ditangkap polis dan dibawa ke lokap polis di Jinjang. Mungkin mereka disimpan di situ untuk beberapa hari setelah tahanan reman diperolehi nanti.

Apa pun ini merupakan suatu episod yang pertama kali berlaku di mana majlis pembukaan dan angkat sumpah diselubungi dengan pelbagai kejadian sejak beberapa hari yang lalu. Sudahlah pemandangan gelap kerana diliputi jerebu, keceriaan majlis di Parliman pagi ini juga menjadi suram dengan aksi tunjuk perasaan dan adanya kawalan ketat oleh pihak polis itu. Sudahlah pedih mata dan paru-paru dimasuki asap jerebu, ada hati yang turut pedih dibuatnya juga.

Ini tentunya boleh membawa berbagai persepsi dan perbezaan pandangan mengikut penilaian masing-masing.

Selain jerebu di luar Parlimen, di dalam bangunan Parlimen juga suasana persidangan menampakkan kecenderungan akan muncul jerebu yang lebih tebal lagi. Dengan BN hanya mempunyai kelebihan sebanyak 23 kerusi berbanding PR, persidangan sudah mula menampakkan suasana yang panas dan mendebarkan.

Dalam pemilihan Speaker, suasana kekecohan sudah mula berlaku. Sebelum ini Anwar sudah memberi amaran agar pemilihan Speaker dilakukan secara undi sulit berikutan mereka akan mencalonkan seorang bekas hakim, Abdul Kadir Sulaiman untuk jawatan itu. Sementara ternampak Najib bersedia memenuhi tuntutan undi sulit itu tetapi apa yang berlaku dalam kertas undi diperlukan pula seseorang Ahli Parlimen itu menulis nama penuhnya juga.

Logiknya undi sulit apa kalau diperlukan meletakkan nama?

Dua wakil PR, Mahfuz Omar dan Gobind Deo lantas mengemukakan bantahan kerana mendakwa ianya melanggar peraturan tetapi ditolak mentah-mentah. Tenampak bahawa Najib masih takut untuk melakukan undi sulit yang benar-benar sulit sepertimana yang difahami oleh semua orang. Mendakwa undi sulit tetapi perlu menulis nama, bukanlah sulit sebenarnya. Budah sekolah tak lulus UPSR pun tahu kaedah itu bukan sulit.

Jika undi sebegitulah yang mahu dilakukan, lebih baik guna undi angkat tangan saja. Tak ada berbeza apa-apa pun.

Tetapi itulah yang dilakukan di Parlimen pagi ini. Seperti yang diduga tentulah calon Spekaer BN, Pandikar Amin Haji Mulia menang dengan 133 kerusi menewaskan lawannya yang mendapat 89 undi.

Cara pemilihan ini menampakkan Najib masih meragui kesetiaan Ahli-Ahli Parlimen BN. Beliau seperti dibayangi ketakutan akan kemungkinan adanya Ahli Parlimen ini yang belot dan menikamnya dari belakang. Tersebarnya berita bahawa sekumpulan Ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak mengadakan perjumpaan dengan Tengku Razaleigh untuk meluahkan rasa tidak puas hati terhadap layanan Putrajaya rupa-rupanya menimbulkan ketakutan yang bukan kepalang kepada Najib.

Dengan Sabah dan Sarawak menyumbang 1/3 daripada kemenangan BN tetapi hanya diperuntukkan 20 jawatan menteri dan timbalan menteri sebenarnya menimbulkan ketakutan bahawa kemungkinan Ahli Parlimen yang lain melakukan protes dan memihak kepada usaha undi tidak percaya terhadapnya. Inilah yang ditakuti Najib. Setelah menang pilihanraya, beliau kini bimbang disingkirkan melalui undi tidak percaya pula.

Disebabkan ketakutan itulah, maka pemilihan Speakar pun dilakukan secara sulit yang tidak sulit. Oleh kerana pada hari pertama lagi pun sudah berlaku kejadian seperti ini, adalah dijangkakan sidang Parlimen kali ini akan terus panas dengan pertikaman lidah, tuduh-menuduh, serang-menyerang hujah dan pelbagai aksi panas yang lain. Cara pemilihan Speaker yang dipertikaikan itu akan meleret kepada perdebatan dalam perkara-perkara yang lain selepas ini.

Walaupun mungkin dalam beberapa hari lagi jerebu mula beransur hilang, tetapi jerebu di dalam Parlimen akan terus berpanjangan setiap kali persidangan berlangsung. (SH 24/06/2013)


4 comments:

  1. Alat sulit bang Nuar & Mat Stopa....kuikuikui

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan hanya bang Nuar & Mat Stopa alat sulit, aku pun ada nak try ???

      Delete
  2. Bang Nuar dok makan semeja dengan Najib, yang kat luar sngup mati kerana percaya SPR tipu.
    Siapa yang kena tipu ?, dalam pada kata tipu angkat sumpah juga ,nasib lembu.... .

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...