Friday 21 June 2013

Berapa Lama Lagikah Kerajaan Najib Boleh Bertahan?


Esok, 22 Jun akan berlangsungnya kemuncak perhimpunan Blackout 505 di Padang Merbok, Kuala Lumpur. Sejauh mana berjaya atau gagalnya perhimpunan itu menghimpunkan seramai mungkin rakyat membantah keputusan pilihanraya lalu, masih lagi menjadi misteri. Jika dinilai berdasarkan beberapa perhimpunan peringkat negeri yang boleh dianggap berjaya sebelum ini, kita tentunya boleh menjangkakan limpahan kehadiran di Padang Merbok itu walaupun pihak polis tetap menganggapnya sebagai perhimpunan haram.

Selain mengisytiharkan ianya haram, pihak polis juga dilaporkan akan meminta bantuan tentera untuk mengawal keadaan pada hari perhimpunan itu nanti. Sedikit-sebanyak ini mungkin menimbulkan rasa gementar di kalangan sesetengah rakyat untuk turut menyertainya.

Walaupun PR dan NGO yang terlibat dengan perhimpunan itu sedang bekerja keras memastikan ia benar-benar berjaya dan mampu meninggalkan impak yang diharapkan, sejauh mana ia benar-benar berjaya hanya dapat ditentukan pada hari perhimpunan itu berlangsung saja.

Perhimpunan aman ini walaupun sasaran dan tuntutan yang dimahukan oleh PR lebih kepada ditujukan kepada SPR tetapi kesannya tetap kepada kerajaan. Seluruh dunia akan memerhati keadaan negara kita berikutan perhimpunan itu nanti. Kehadiran yang ramai dalam perhimpunan esok akan menimbulkan persepsi bahawa kerajaan pimpinan Najib sedang ditolak oleh rakyat manakala jika berlaku unsur-unsur keganasan atau kecederaan pula, kerajaan akan dikecam kerana tidak menjaga keselamatan dan bertindak keras terjadap peserta perhimpunan.

Kehadiran yang ramai dalam perhimpunan esok juga akan memberi kesan kepada Parlimen yang bakal dirasmikan pembukaannya pada Isnin, 24 Jun nanti dan diikuti dengan permulaan sessi Parlimen pada hari berikutnya. Apatah lagi seperti yang dilaporkan, peserta perhimpunan juga akan berkampung di sekitar Bangunan Parlimen sehingga majlis perasmian pembukaannya oleh Yang Dipertuan Agong itu berlangsung.

Dalam keadaan itu, tidak dapat tidak, kerajaan pimpinan Najib akan dilihat semakin goyah serta lemah. Lalu, persoalan yang timbul, berapa lamakah Najib mampu bertahan jika perhimpunan seperti itu berterusan?

Di Parlimen dengan BN hanya mempunyai jumlah kerusi sebanyak 133 berbanding PR 89, ditambah wujudnya elemen tidak puas hati di kalangan sejumlah Ahli Parlimen Sabah dan Sarawak terhadap Najib di mana mereka yang terbabit dilaporkan telah mengadakan pertemuan dengan Tengku Razaleigh Hamzah untuk meluahkan perasaan mereka itu, apa yang bermain di fikiran rakyat ialah apakah sessi Parlimen nanti akan memberikan jawapannya?

Apakah mungkin Ku Li dan PR dapat mencapai kata sepakat untuk membentuk sebuah kerajaan yang baru?

Walaupun sukar meramalkan apa yang bakal berlaku, sama ada undi tidak percaya kepada Najib bakal berlaku atau sebaliknya, tetapi yang pastinya ia bukanlah sesuatu yang mustahil. Setidak-tidaknya sessi Parlimen yang bermula Isnin ini tetap mendatangkan debaran buat Najib.

Dalam masa yang sama jika Anwar dan PR terus menekan kerajaan dengan beberapa siri perhimpunan aman lagi di seluruh negara, ia akan menyebabkan kerajaan terus lemah dan mungkin pula memaksa Najib mengalah kepada beberapa tuntutan yang diminta oleh Anwar dan PR. Ini kerana jika keadaan terus tidak aman, kerajaannya makin dilihat lemah sementara persepsi dunia makin memburuk terhadap negara, Najib barangkali tiada pilihan selain mengalah dan sedia berunding.

Senario ini kerapkali berlaku di beberapa negara lain sebelum ini di mana akibat tuntutan di jalan-jalanraya oleh penunjuk perasaan secara berterusan, kerajaan negara terbabit akhirnya tunduk dan sedia berunding. Mungkin akhirnya sama ada pilihanraya semula diadakan atau hanya pilihanraya semula di kawasan-kawasan yang dipertikaikan saja. Atau mungkin juga Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR terpaksa berundur akhirnya. Apa pun pilihan Najib, beliau tentunya akan mengutamakan keamanan negara walaupun akan dilihat seperti tunduk kepada tuntutan Anwar. Jika berkeras dan melawan pula, Anwar dipercayai akan terus dengan pelbagai siri perhimpunan yang memang menjadi kelebihannya.

Dan sekiranya beberapa perbicaraan mengenai petisyen bantahan pilihanraya berlangsung pula kemudiannya, semua itu akan turut memberi kesan kepadanya. Sekali lagi, kerajaan pimpinan Najib akan menjadi tidak stabil terutama jika beberapa petisyen memihak kepada pembangkang.

Menjelang hujung tahun pula, UMNO akan mengadakan pemilihan pucuk pimpinannya. Walaupun terdapat kecenderungan untuk mengelak pertandingan bagi jawatan Presiden dan Timbalan Presiden, terlihat juga arus yang mahu pertandingan menjadi terbuka sebagai bukti demokrasi masih wujud serta transformasi politik yang dijanjikan Najib bukan sekadar cakap-cakap tepi jalan saja.

Muhyiddin yang diharapkan oleh sebahagian ahli dan pemimpin UMNO untuk mencabar Najib, masih lagi mengambil sikap tunggu dan lihat. Beliau berkata, akan memutuskan perkara itu di suatu masa yang sesuai nanti. Terlihat seperti ada keinginan untuk mencuba bertanding. Begitu juga dengan Ku Li, sudah banyak dilaporkan di pelbagai medan penulisan bahawa beliau akan turut mencabar Najib kali ini.

Ini menjadikan sekirang-kurangnya tiga hambatan sedang menanti Najib iaitu serangan dan perhimpunan yang berterusan daripada Anwar dan PR yang boleh menyebabkan kerajaan terus lemah dan akhirnya mengalah demi keamanan dan kestabilan negara, kemungkinan berlakunya undi tidak percaya di Parlimen dan yang terakhirnya ialah kedudukannya sebagai Presiden UMNO akan dicabar dalam pemilihan parti.

Dengan ini, sukar meramalkan kedudukan Najib sebenarnya. Sejauh mana beliau mampu bertahan masih menjadi perbualan ramai. Dalam masa yang sama, Anwar dan PR juga masih mempunyai pilihan lain iaitu meneruskan momentum sokongan rakyat yang diterimanya dalam PRU 13 lalu sehingga ke PRU 14 jika ditakdirkan Najib terus juga kekal. Ia akan diadakan melalui pelbagai siri perhimpunan aman lainnya untuk menekan kerajaan sambil berterusan menuntut pilihanraya yang adil dan bersih dengan tujuan meningkatkan lagi sokongan rakyat terhadapnya.

Sebab itu, Tian Chua berkata, walaupun rakyat seperti tidak boleh menunggu tetapi Anwar sebenarnya boleh menunggu lima tahun lagi. (SH 21/06/2013)



1 comment:

  1. yg ditunggu2 oleh RKYAT itu
    yg sgt2 diHAJATI oleh simarhaen2 itu
    adalah UNVERSAL VALUE
    adalah nilai2 maha2 TINGGI dtg dr TUHAN yg'SATU!

    santuni lah umat/rkyat itu dgn RAHMAN & RAHIM
    jd kan rujukan kpd Muhmmad Musa Isa & Ibrahim
    jgn sesekali berNIAT utk menipu & ZALIM
    jgn sesekali merampas mrompak dr siMARHAEN

    jgn jd si tua2 bangka persis "budak2"
    gelojoh TAMAK kmaruk beruk mcm batak
    TAK puas2 TAK habis2 TAMAK menipu merompak
    yg jd pengikut hanyalah sitolol2 yg pekak badak

    HARGAI lah sbnar2 nilai INSAN..
    sebarkan lah NIKMAT hidup dgn penoh kasehSAYANG

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...