Thursday, 9 May 2013

Permulaan Kebangkitan Rakyat Yang Digeruni Sudah Bermula...



Sebaik keputusan pilihanraya diumumkan dan Anwar menolak keputusan itu atas dakwaan berlakunya pelbagai unsur penipuan, manipulasi dan rencana yang didakwanya diatur SPR untuk memenangkan BN, Anwar lantas mengumumkan akan mengadakan suatu perhimpunan bantahan rakyat terhadap SPR di Stadium Kelana Jaya, Selangor.

Perhimpunan itu telah pun berlangsung malam semalam dengan kehadiran dikatakan melebihi 120,000 orang.

Anwar yang memang terkenal dengan kelebihan mengenai demonstasi dan membangkitkan semangat rakyat juga memberitahu, perhimpunan itu nanti akan menjadi permulaan kepada kebangkitan rakyat yang digeruni.

Dengan kehadiran seramai 120,000 dalam suasana hujan dan hari bekerja, bermakna sebahagian rakyat masih dalam suhu badan yang sedang mendidih dengan keputusan pilihanraya Ahad lalu dan juga terhadap SPR.

Melihat sambutan dan kehadiran rakyat yang luar biasa itu dan Anwar juga sudah mengumumkan akan mengadakan siri perhimpunan yang sama di beberapa bandar lain dengan dimulai di Pulau Pinang Sabtu ini, bermakna rakyat akan terus menyaksikan suara kebangkitan rakyat secara bersiri untuk tempoh beberapa lama lagi selepas ini.

Tentunya selepas semua bandar-bandar dibakar dengan semangat kebangkitan itu, suatu perhimpunan yang lebih besar akan diadakan di sekitar Kuala Lumpur pula selepas itu sebagai acara kemuncaknya untuk menekan kerajaan dan SPR supaya tunduk kepada tuntutan untuk melaksanakan pilihanraya yang adil dan bersih.

Mungkin juga selepas suatu perhimpunan, ia akan dituruti lagi dengan beberapa perhimpunan sehingga kerajaan tunduk dan akur dengan permintaan mereka. Tidak dinafikan, melihat kepada respon rakyat malam semalam, apa yang dikatakan Anwar bahawa perhimpunan yang benar-benar digeruni akhirnya akan menjadi kenyataan.

Ia nampaknya mirip dengan apa yang pernah berlaku di Indonesia, Thailand dan beberapa negara Arab sebelum ini.

Walapun ada rakyat yang mula muak dengan apa yang dilakukan oleh Anwar dan PR ini dan mahu mereka akur saja dengan keputusan pilihanraya yang lalu, hakikatnya sebahagian yang lain tetap bersemangat tinggi dengan perjuangan dan keyakinan mereka.

Orang yang berasa ditipu dan dianiaya tentunya akan berjuang habis-habisan menuntut hak keadilan mereka, malah ada yang sampai sanggup hingga ke hujung nyawa sekali pun. Orang yang sekadar melihat dan menyaksikan penipuan tidak sama perasaannya dengan orang yang mengalami. Inilah yang sedang berlaku.

Dalam hal ini, kerajaan dan SPR yang dituduh tidak boleh sekadar berdiam diri saja. Sesuatu harus harus dilakukan untuk meredakan masalah ini. Melawan peserta demonstasi dengan tangkapan, semburan air berwarna dan pukulan cota, mungkin tidak memberi makna lagi. Rakyat mahukan pendekatan yang lebih berhemah dalam hal ini.

Jika perlu berunding, berundinglah. Ketika ini kepentingan dan masa depan negara haruslah lebih diutamakan. Apa-apa isu yang dibangkitkan yang menjadi punca ketidakpuasan hati terhadap SPR dan perjalanan pilihanraya hendaklah dijelaskan dengan sejelas-jelasnya.

Ungkapan Pengerusi SPR yang meminta mereka yang tidak puas hati terhadap keputusan pilihanraya supaya mengemukakan bantahan dalam tempoh 21 bukanlah jawapan terbaik, lagi pula perkara itu sudah difahami oleh semua orang.

Jika ada kelalaian di pihak SPR semasa perjalanan pilihanraya yang menyebabkan keputusannya diragui, mereka haruslah mengakuinya. Janganlah terus berdalih dan bersikap sombong kerana suhu badan rakyat yang sedang mendidih tidak akan menjadi sejuk dengan jawapan seperti itu. Mana-mana kawasan pilihanraya yang diragui keputusannya, haruslah diselesaikan segera.

Jika perlu diadakan semula pilihanraya di kawasan-kawasan tertentu yang dipertikaikan itu, usahakanlah kearah itu asalkan negara ini selamat daripada huru-hara.

Kerajaan haruslah segera mengajak pimpinan PR mengadakan rundingan sebelum siri-siri demonstasi ini menjadi lebih parah. Semua orang tahu hal ini memang kelebihan Anwar. Jika dibiarkan dan tidak dibendung, kelebihan memang ada padanya.

Kerajaan sehingga ini masih lagi berdiam diri. Najib juga belum memberi sebarang respon lagi. Hanya Mahathir yang sudah nampak kebimbangannya terhadap siri kebangkitan rakyat yang sedang digerakkan oleh Anwar ini. Tetapi Najib dan kerajaan tidak boleh terlalu selesa dan memandang rendah perkara ini. Sesuatu harus dilakukan untuk menanganinya sebelum suhu kebangkitan rakyat menjadi tidak terkawal lagi. (SH 09/05/2013)

No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...