Thursday 16 May 2013

Menunggu Reaksi Mahathir Mengenai Kabinet Baru Najib


Kabinet baru yang diumumkan Najib semalam menerima reaksi yang berbagai daripada masyarakat umum. Ada yang memuji dan tidak kurang yang mengeji. Ada yang gembira dan ada pula yang tidak berapa suka dengan kabinet baru itu. Yang mempertikaikan kerana Najib masih mengekalkan sebahagian besar wajah-wajah lama dan terdapat juga yang menyifatkan saiz kabinet ini masih lagi berskala besar, tidak sepadan dengan jumlah penduduk negara yang hanya berjumlah 28 juta orang.

Selain itu terdapat juga beberapa perlantikan yang mendapat pujian umum seperti CEO Maybank, Wahid Omar sebagai Menteri di JPM dan Khairy Jamaluddin sebagai Menteri Belia dan Sukan. Kedua mereka ini bukan saja mendapat pujian dan kata-kata penghargaan daripada rakyat biasa, malah juga daripada beberapa pemimpin parti pembangkang.

KJ terutamanya, mendapat fokus utama kali ini. Setelah tercicir selama empat tahun sedangkan pesaing yang ditewaskannya dalam perebutan Ketua Pemuda UMNO pada 2008, Mukhriz Mahathir diberi jawatan timbalan menteri, begitu juga naibnya, Razali Ibrahim yang turut dijadikan timbalan menteri, dengan perlantikan sebagai menteri kali ini umpama ganjaran berkat kesabarannya selama empat tahun itu.

Sementara banyak orang menerima perlantikan KJ, Kelab Chedet secara terbuka menolak perlantikan KJ ini atas alasan yang dikatakannya sudah difahami oleh semua orang dan tidak perlu diperjelaskan lagi kepada umum. Adalah dipercayai penolakan itu kerana dalam pemilihan 2008 KJ telah didapati terlibat dalam unsur-unsur politik wang semasa pertandingan oleh Lembaga Disiplin UMNO. Bagaimanapun beliau hanya diberikan amaran dan dibenarkan bertanding.

Kaitan lain mungkin mengenai penglibatannya dalam apa yang dipanggil budak-budak tingkat 4 yang menguasai kepimpinan Pak Lah ketika itu sehingga membuatkan Mahathir menjadikan campurtangan serta penguasaan mereka dalam kepimpinan negara sebagai asas utamanya menyerang dan berusaha menjatuhkan Pak Lah ketika itu.

Kelab Chedet adalah merupakan kelab yang ditubuhkan untuk menyokong idea-idea Mahathir. Ia dianggotai oleh golongan muda yang menyanjung perjuangan dan jasa bekas Perdana Menteri itu. Walaupun ia tidak dikaitkan secara langsung dengan Mahathir tetapi kelab ini didapati aktif menganjurkan pelbagai program berkaitan bekas Perdana Menteri selama 22 tahun itu.

Selain itu, kelab ini juga aktif dalam dunia internet dan laman sosial bagi menyokong apa juga pendapat atau saranan yang dikemukakan oleh Mahathir dalam pelbagai isu yang melibatkan UMNO dan negara.

Dalam konteks penolakan oleh Kelab Chedet ini terhadap perlantikan KJ, adalah dipercayai ia juga senada dengan pendirian Mahathir. Cumanya Mahathir belum lagi bersuara sehingga ini. Tetapi umum rata-ratanya menunggu reaksi beliau terhadap perlantikan KJ ini.

Ramai yang menantikan reaksi Mahathir, bukan saja dalam soal perlantikan KJ tetapi juga berikutan Najib dilihat mula memberi ruang kepada orang-orang Pak Lah menganggotai kabinetnya ini. Selain KJ yang merupakan menantu Pak Lah, Mahathir Khalid yang dijadikan timbalan menteri adalah juga bekas Setiausaha Politik Pak Lah sebelum dijadikan Menteri Besar Kedah sehingga pilihanraya 2008.

Mahathir Khalid juga merupakan orang yang memainkan peranan penting bersama Ketua UMNO Bahagian Kubang Pasu, Johari Baharom untuk menidakkan percubaan Mahathir bertanding sebagai perwakilan UMNO bahagian itu pada 2006. Walaupun Mahathir Khalid ada meminta maaf kepada Mahathir baru-baru ini tetapi kedudukannya sebagai orang Pak Lah tidak pernah terusik.

Selain itu, Abdul Rahman Dahlan dari Sabah yang dijadikan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan juga dikenali sebagai orang KJ dalam UMNO.

Ini bermakna, berbanding ketika Najib mula mengambil alih kepimpinan negara pada 2009, beliau kali ini dilihat memberi lebih banyak ruang untuk orang-orang Pak Lah dalam kabinetnya.

Dan sebagaimana yang diketahui umum bahawa Mahathir masih mendendami Pak Lah berikutan komennya yang kerapkali sinis dan menyindir era kepimpinan Pak Lah sehinggalah sekarang, perlantikan beberapa orang Pak Lah ini, terutamanya KJ pasti mengundang rasa kurang senangnya terhadap Najib.

Apakah penolakan oleh Kelab Chedet itu merupakan petanda awal bermulanya reaksi negatif Mahathir terhadap kepimpinan Najib?

Dalam masa yang sama, perlantikan beberapa orang yang pernah dikaitkan dengan rasuah politik dalam UMNO seperti Tajuddin Abdul Rahman sebagai timbalan menteri juga dijangka akan mengundang komen yang keras daripada Mahathir, tambahan pula sebaik keputusan pilihanraya 5 Mei lalu, Mahathir juga ada mengeluarkan kenyataan bahawa beliau tidak menyangka keputusan yang mampu dicapai oleh Najib lebih buruk daripada Pak Lah pada 2008.

Jadi, komen Mahathir yang seterusnya adalah paling ditunggu-tunggu. (SH 16/05/2013)

1 comment:

  1. Najib juga melantik pengerusi sekolah mubaligh sebagai timbalan menteri pelajaran hahahhahaha apa agenda Najib dalam UMNO.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...