Saturday 11 May 2013

Ahmad Said Mula Mahu Membalas Dendam


Menteri Besar Terengganu, Ahmad Said yang baru mengangkat sumpah jawatan itu dilaporkan oleh Bernama hari ini bahawa beliau tidak akan melantik pegawai pembangunan di kawasan yang dimenangi oleh PR dan juga tidak akan membina rumah mampu milik di kawasan tersebut.

Kerajaan negeri hanya akan membina rumah mampu milik di kawasan yang BN menang saja. Di kawasan yang dimenangi pembangkang juga, biarlah mereka sendiri menyelesaikan masalah rakyat dan rakyat boleh terus mengadu kepada wakil rakyat yang mereka pilih, demikian lebih kurang kata beliau dengan nada sedikit angkuh dan penuh dendam kesumat.

Dengan hanya menang 17 kerusi DUN di Terengganu manakala PR menang 15 kerusi, tindakan MB Terengganu itu jelas menunjukkan ketidakmatangannya dalam berpolitik. Sebagai MB yang gajinya dibayar dari hasil cukai rakyat, termasuk juga rakyat yang mengundi PR, tindakan beliau itu tidak boleh diterima sama sekali.

Lainlah jika selepas ini mereka yang mengundi selain BN atau rakyat yang tinggal di kawasan yang dimenangi oleh PR tidak lagi diwajibkan membayar apa- apa cukai kepada kerajaan.

Proses pilihanraya dan siapa yang dipilih oleh rakyat adalah pilihan yang dibenarkan oleh undang-undang serta perlembagaan. Mengundi Pas atau PR bukanlah suatu kesalahan yang membolehkan mereka dihukum sebegitu rupa.

Menjadi pemimpin haruslah berjiwa besar dan sedia menghadapi apa saja cabaran daripada rakyat. Tidak bolehlah menjadi pemimpin dengan mengharapkan sokongan 100 peratus. Menyokong dan menentang ada kebaikannya yang tersendiri kepada kerajaan dan pemimpin itu sendiri.

Tetapi ini nampaknya tidak begitu difahami oleh Ahmad Said walaupun beliau bukanlah baru sehari dua bergelar pemimpin.

Sebagai MB juga, Ahmad Said haruslah menyedari tindakan menghukum rakyat dengan tindakan sebegitu lebih menggambarkan kebodohan berbanding kecerdikannya. Selepas pilihanraya, dan beliau terus diberi peluang menjadi MB, bermakna beliau harus menjadi pemimpin kepada semua rakyat Terengganu, bukannya kepada satu puak saja. Soal siapa yang dipilih oleh rakyat haruslah dilupakan dengan memandang ke depan dan memberi perkhidmatan yang lebih baik.

Lagi pula tanggungjawab menyediakan pembangunan dan kediaman mampu milik untuk rakyat adalah tanggungjawab kerajaan negeri kepada sesiapa yang layak tanpa mengira mereka mengundi BN atau PR. Sebagai kerajaan, haruslah bersikap adil dan tidak memihak kepada hanya sekelompok rakyat.

Mengepikan sebahagian rakyat dan menafikan pembangunan di kawasan yang tidak mengundi BN juga tidak akan menjadikan UMNO dan BN menjadi bertambah baik atau lebih diterima rakyat. Malahan melalui amalan politik kebudak-budakan dan tidak matang, ia lebih memudahkan BN tumbang dalam pilihanraya yang seterusnya.

Dengan menjadi MB dan mengekalkan kuasa hanya dengan kelebihan dua kerusi saja, tindakan Ahmad Said mahu menghukum rakyat yang tidak mengundi BN jelas menggambarkan beliau mempunyai pemikiran yang tidak melebihi daripada budak-budak yang belum mencapai akil baligh atau belum bersunat saja.

Selalunya hanya budak-budak yang suka membalas dendam seperti itu. Tetapi politik bukanlah permainan yang diatur dengan cara yang sama kerana setiap lima tahun kita perlu semula mendapatkan mandat daripada rakyat. Jika beginilah cara memimpin dan mengurus negeri yang diamalkan oleh Ahmad Said, dengan hanya kekurangan dua kerusi saja, Pas dan PR nampaknya tidak perlu terlalu bekerja keras untuk menawan negeri itu dalam pilihanraya akan datang nanti.

Ahmad Said dengan amalan politik balas dendam dan sikap tidak cerdiknya itu telah menyediakan laluan yang lebih mudah untuk Pas menawan negeri itu. (SH 11/05/2013)

2 comments:

  1. memang tak cerdik dan menampakkan kebodohan sendiri.. dia ingat kerajaan negeri tu diperintah macam sebuah dinasti pula

    orang bodoh dan suka berdendam akan dapatlah balasannya diakhirat nanti..

    ReplyDelete
  2. kita bagi makan ke kat orang yang nak racun kita....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...