Sunday 19 May 2013

Kimma, Mahu Apa Lagi?


Barisan kabinet yang diumumkan Najib baru-baru ini betul-betul menepati kata pepatah, "rumah siap pahat berbunyi". Rungutan, sungutan, rasa tidak puas hati dan tuntutan wujud di sana-sini satu demi satu. Ia berikutan keputusan Najib melantik Presiden Transperancy International, Paul Low sebagai menteri dan pemimpin Hindraf, P Waythamoorthy sebagai timbalan menteri.

Perlantikan mereka bukan saja diragui, malah ada pihak yang merasakan mereka juga layak menganggotai kabinet kali ini berikutan masing-masing kononnya mendakwa telah memberi sumbangan kepada kemenangan BN.

Selain beberapa parti dalam BN seperti PRS dan SPDP yang meluahkan secara terbuka rasa tidak puas hati sama ada atas jawatan yang diberi atau kerana dipinggirkan sama-sekali, beberapa pihak yang diluar BN pula tidak segan-segan mahukan mereka turut diberikan jawatan dalam kabinet.

Antaranya ialah Kimma dan IPF. Kimma melalui cawangan Pulau Pinang secara terbuka meminta kepada Najib agar wakil mereka diberikan jawatan sekurang-kurangnya timbalan menteri atas dakwaan parti itu turut memberi sumbangan dalam kemenangan BN dalam pilihanraya lalu.

IPF pula, setelah dijolok oleh MIC yang merasakan wakil parti itu lebih layak dilantik sebagai timbalan menteri berbanding wakil Hindraf, walaupun berharap sesuatu tetapi masih lagi beralas dalam tuntutannya. Presidennya berkata, pihaknya penuh yakin akan diberikan sesuatu oleh Najib berikutan sumbangan yang telah mereka berikan dalam menyokong BN selama ini.

Ini berbeza dengan Kimma yang secara terbuka menuntut jawatan timbalan menteri untuk parti itu.

Nampaknya, selain bergolak di dalam BN yang ditimbulkan oleh parti-parti komponennya seperti PRS dan SPDP serta wujudnya juga rungutan di kalangan pemimpin UMNO sendiri terhadap perlantikan kabinet kali ini, Najib juga sedang berdepan dengan karenah yang ditimbulkan oleh rakan-rakan yang rapat dengan BN sendiri.

Mujur juga NGO lain yang turut rapat dengan Najib seperti Perkasa, Jati, Tibai dan sebagainya, tidak turut sama menuntut jawatan menteri dan timbalan menteri. Jika tidak, rambut Najib bukan saja lebih memutih, malah lebih banyak gugurnya berbanding biasa.

Berhubung tuntutan Kimma, seorang pemimpin UMNO menyifatkan Kimma sebagai keterlaluan dan berlebih-lebih dalam tuntutannya itu. Ini kerana kata pemimpin itu UMNO itu, Najib sebelum ini sudah pun menyatakan kepada Kimma bahawa mereka sepatutnya bersyukur kerana Ketua Setiausaha Negara, Ali Hamsa yang dilantiknya memegang jawatan paling tinggi dalam pentadbiran kerajaan itu adalah mewakili mereka iaitu berketurunan India Muslim.

Dalam masa yang sama jika dilihat dalam konteks yang lebih luas, sama ada yang dilantik sebagai Menteri Besar dan Ahli Parlimen juga sebenarnya ramai yang mewakili kelompok keturunan India Muslim iaitu antaranya Zambry Kadir sebagai MB Perak, Azeez Rahim sebagai Ahli Parlimen Baling dan Reezal Merican sebagai Ahli Parlimen Kepala Batas.

Yang memegang jawatan sebagai ADUN dan pemimpin pelbagai peringkat dalam UMNO juga sebenarnya ramai yang boleh dikategorikan sebagai mewakili Kimma walaupun mereka memilih UMNO sebagai wadah perjuangan.

Sebelum ini pula, salah seorang menteri kabinet, Nor Mohamed Yakcop juga merupakan keturunan India Muslim dan dilihat mempunyai hubungan yang rapat dengan komuniti itu.

Sehubungan itu, berbanding pihak lain, Kimma boleh dikatakan paling beruntung dan mendapat manfaat paling banyak berikutan wakil mereka sudah pun berada di kedudukan yang penting dalam pelbagai jawatan dalam kerajaan.

Jadi pemimpin UMNO itu melontarkan persoalan kepada Kimma, apa lagi kamu mahu? (SH 19/05/2013)

2 comments:

  1. Mamak kalo itu macam perangai depa. Perasan terlebih Melayu dan mau sama taraf melayu tulin. Najib terpaksa ramaikan melayu terlebih melayu ni tuan kerana mentornya pun spesis tu juga. Dulu mamak Mahathir kowtim dengan mamak Mohamad Nor Yaakob lesapkan duit negara melalui aktiviti forex. Nampaknya kali ni JPA bakal jadi mangsa pula. Melayu akan bertambah layu nanti

    ReplyDelete
  2. KIMMA KALAU MACAM-MACAM PUN TENGOKLAH DULU PERKASA & JATI.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...