Wednesday 22 May 2013

Najib Makin Mengecilkan MCA


Faktor penting yang menyebabkan BN hanya mampu menang 133 kerusi berbanding 140 pada pilihanraya 2008 adalah disebabkan penolakan pengundi Cina terhadap BN. Akibat daripada penolakan itu, MCA hanya mampu menang 7 kerusi Parlimen berbanding 37 yang ditandinginya manakala Gerakan pula hanya mampu menang satu kerusi Parlimen sahaja.

MCA, sebagaimana yang diputuskan dalam resolusinya pada 2011 bahawa mereka menolak sebarang jawatan dalam kabinet dan kerajaan jika kerusi Parlimen yang dimenangi kurang daripada 15, iaitu jumlah yang dimenangi pada pilihanraya 2008. Kini dengan hanya menang 7 kerusi Parlimen saja, MCA terpaksa akur kepada resolusi itu.

Buat pertama kali kabinet yang diumumkan Najib tidak dianggotai oleh MCA. Najib bagaimanapun masih mengharap MCA akan kembali menyertai kabinet dalam masa yang sesuai nanti. Najib mengatakan bahawa MCA menolak menyertai kabinet kerana masih berpegang kepada resolusi itu dan penyertaan mereka dalam kabinet hanya boleh dilakukan jika resolusi itu dibatalkan terlebih dahulu.

Ia akan ditentukan dalam persidangan agung MCA penghujung tahun ini, sama ada perwakilan parti itu mahu mengekal atau membatalkannya.

Dalam masa yang sama, sesuai dengan pengharapan Najib agar MCA kembali menganggotai kabinet, beliau turut menyimpan satu jawatan menteri untuk parti itu iaitu menteri pengangkutan yang sekarang ini dipangku oleh Hishammuddin yang memegang Menteri Pertahanan dalam waktu yang sama. Difahamkan juga melalui sidang akhbar Najib selepas pembentukan kabinetnya minggu lalu, beliau turut memberitahu bahawa satu jawatan timbalan menteri yang akan ditentukan potfolionya kemudian juga turut disimpan untuk MCA.

Ini bermakna jika MCA mahu kembali menyertai kabinet, jawatan yang diperuntukkan Najib untuk parti itu hanyalah satu menteri dan satu timbalan menteri, suatu keadaan yang bukan saja berkurangan berbanding sebelumnya tetapi juga tentunya lebih kecil berbanding MIC yang sudah memegang dua jawatan menteri dan tiga timbalan menteri. Dalam komponen BN, MCA dikenali sebagai parti kedua terbesar selepas UMNO manakala MIC menduduki tempat ketiga.

Sebelumnya juga MCA biasanya diberikan tiga jawatan menteri dan antara 7 atau 8 jawatan timbalan menteri. Jawatan menteri yang biasa dipegang oleh wakil MCA ialah menteri pengangkutan, menteri kesihatan serta menteri perumahan dan kerajaan tempatan.

Tetapi dalam susunan kabinet yang dibuat oleh Najib, hanya menteri pengangkutan yang diperuntukkan kepada MCA manakala jawatan menteri kesihatan sudah diambil alih oleh MIC melalui S Subramaniam manakala jawatan menteri kesejahteraan bandar, perumahan dan kerajaan tempatan pula diambil alih oleh wakil UMNO, Rahman Dahlan.

Tidak syak lagi, tempat MCA sebagai parti kedua penting dalam agihan kabinet sudah diambil alih oleh MIC. Soalnya, mungkinkan MCA sedia membatalkan resolusinya dan kembali menyertai kabinet sedangkan peranan mereka makin mengecil?

Sesuai dengan kedudukan pengundi Cina yang merupakan kedua terbesar dalam negara ini, tindakan Najib ini dianggap kurang wajar dan makin menjauhkan komuniti daripada kerajaan. Jika MCA sudah mengugut pengundi Cina melalui resolusinya dan ia tidak juga berjaya menjadikan mereka kembali menyokong BN, bermakna tindakan Najib menghukum komuniti itu dengan menjadikan mereka kelompok yang makin mengecil dalam pentadbiran kerajaan, ia pastinya juga membuahkan hasil yang sama.

Tindakan Najib ini bukan saja menjadikan mereka semakin menjauhkan diri daripada BN dan kerajaan, bahkan merasakan tiada gunanya lagi kembali menganggotai kabinet dan kerajaan. Sudahlah kalah banyak kerusi, kedudukan dalam kerajaan juga bagai dipinggirkan.

Cabaran MCA dalam menghadapi PRU 14 dalam keadaan seperti ini bukan saja lebih getir, sama ada mereka kekal tidak menyertai kabinet atau kembali menyertainya, tetapi juga akan menyebabkan hasrat Najib dan BN untuk mencapai keputusan yang lebih baik daripada kemenangan 133 kerusi Parlimen turut bertambah sukar. (SH 22/05/2013)

1 comment:

  1. Penolakan MCA oleh masyarakat Cina kerana pada mereka MCA LANGSUNG tidak berperanan dalam kerajaan Malaysia. Ketidakpuasan hati bukanlah perkara baru tapi dah berakar sejak kemenangan besar Pak Lah pada 2004. Yang nyata sokongan padu masy Cina pada masa tu dibalas dgn peminggiran kepentingan masy Cina WALAUPUN MCA JUGA MEMENANGI JUMLAH KERUSI YANG BESAR. Yang nyata MCA bukan mewakili masy Cina tetapi KEPENTINGAN PERIBADI PEMIMPIN MCA!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...