Monday 21 December 2015

NEGARAWAN SEJATI

Ke mana pun Tun Mahathir Mohamad pergi, beliau sentiasa saja menjadi perhatian ramai yang secara tidak langsung menggambarkan perasaan rakyat terhadap wibawa dan kepimpinannya.

Semalam, beliau bersarapan pagi di The Loaf Pavilion dan lihatlah betapa rakyat tetap menyanjung dan menghormatinya.

Mengambil gambar, apatah lagi jika dapat bergambar dengannya, seolah-olah mendatangkan kepuasan yang tiada tolok bandingnya bagi sesiapa yang tersua dengan Tun Mahathir. 

Ia bagaikan tanda penghargaan atas jasa, sumbangan dan pengorbanannya selama 22 tahun membina negara ini.

Itulah tanda-tanda negarawan sejati. Tidak ada mana-mana pemimpin lain, sekurang-kurangnya buat waktu ini, baik yang sudah bersara atau masih berkuasa, menerima penghormatan rakyat seperti Tun Mahathir.
Cuba Najib Razak melakukan perkara yang sama,  bersarapan di mana-mana pusat membeli belah secara terbuka - adakah beliau juga akan dikerumuni rakyat untuk diambil gambarnya?

Apabila persoalan itu ditanyakan kepada seorang bekas Ahli Parlimen UMNO, jawapannya cukup mudah - "sedangkan lalu di jalanraya dengan diiringi polis pengiring pun ramai yang tidak mahu ke tepi memberi laluan, inikan pula kalau berada di tempat lain!"

Bagaimana pula jika kedua-duanya, Tun Mahathir dan Najib, diletakkan di kedai makan yang berbeza tetapi di pusat membeli belah yang sama, siapa agaknya yang lebih hangat mendapat perhatian rakyat? ( SH 21/12/2015).

18 comments:

  1. Jangan kan nak ambik gambar..
    Ambik order Najib pun lambat. Silap-silap air dalam cawan ke ludah !

    Tuan jangan malukan Najib.
    Ahli UMNO akan memenuhi Pavilion
    Kebetulan Ibrahim Ali kata UMNO sibuk menyambut Krismas tau.

    Tuan tak ingat ke Najib makan kedai Mamak dengan Rosmah di PJ?
    Dan makan di KLCC untuk mendekati anak-anak muda dengan slogan 1M4U?

    Masa itu lagi orang dah tak peduli..Mana ada orang ambil gambar Najib masa itu ...

    Najib makan nasi bajet pun cuma macai-macai dalam restauran ..

    Tuan silap cabar Najib sekarang ... ramai yang akan ambil gambar Najib lah

    tapi dengan syarat Najib bawak 'bini' baru dia sekali lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moron Jibo dah tidak boleh berubah. Tetapi yang lebih dahsyat lagi di mana letak akal yang waras dan agama yang suci pada ketua-ketua agensi yang terlibat siasat kes RM2,600 juta1MDB dan SRC RM42 juta? Apa nilai mereka di mata isteri, anak, kakitangan bawahan, saudara mara, rakan2 dan seluruh rakyat Malaysia. Mereka tu semua dah nak pencen, janganlah bersubahat menutup jenayah, kemungkaran terhadap rakyat Malaysia. Malu, malu, malu kita di mata agama dan dunia.

      Delete
  2. PM Najib berada dalam keadaan lebih selesa sekarang ini kerana ada pihak yang sanggup jadi terompah/alas kaki baru untuk meneruskan segala penipuan wang dan harta rakyat...

    Kesian penyokong yang sentiasa wala'......

    ReplyDelete
  3. Ramai akan ambil gambar Pok Jib....tapi setakat pemberita je lah... klau untuk orang ramai..wat "habis kodak' je....

    ReplyDelete
  4. Sedangkan legacy nya pun Tun M tidak ambil peduli apabila LKW 'sound' kat dia atas arahan si semua orang tahu lah!

    Ada Tun M mencari dan mengejar popularity sebagai mana " I LOVE PM "???

    To this day over my travel Tun M's name came to the fore whenever I was asked where I came from and that for a good 30 years! However, lately things changed a little bit but with a 'grain of salt' you got INSINUATED...that's how bad the good name of the country been tarnished!

    UMNO and its members, jangan lah berangan Mat Jenin that bugis can turn things over, the damaged was BEYOND repair!

    MLN

    ReplyDelete
  5. Ini waktu Tun M mendarat di Halim Kesuma Perdana Jakarta utk menerima anugerah 'Star of Soekarno'dah bersara tapi Tun masih mendapat status Tamu Negara di Indonesia.Semua laluan di tutup sewaktu rombongan kami yg mengiringi Tun ke hotel Borobudor Jakarta.Untuk makluman TIDAK semua ketua negara yg pencen dapat keistimewaan begitu,hanya ketua negara kuasa besar saja.Kalau Tun datang lagi begitulah kami aturkan.

    ReplyDelete
  6. Salute kpd yg berani. .. entahlah..bercampur baur perasaan saya..Tapi dah nama UMNO.. pergi mana pun.. jiwanya tetap UMNO hinggalah masuk lubang kubur sekalipun.

    At least rakyat ada rasa hormat yg mendalam walaupun dah tidak ada apa2 kuasa lagi.. walaupun sedikit.. jadi la.. dulu ligat bangunkan negara.. merembat tu merembat la jugak.. buleh tahan jugak merembatnya.. kurang2..anak cucu hidup senang lenang jugak la.. tak la papa kedana rakyat..

    Sejak zaman Pak Lah.. hinggalah je Najib.. gaji RM10,000 sebulan pun mcm miskin ja.. rumah pun masih menyewa 500 sebulan.. bil api 600-800 sebulan.. dulu 80-90 ja sebulan..rasa mcm papa kedana dah skrg.. anak2 ke sekolah..rm10-15 dah tiap sorang... kejap jer gaji dah abes.. patut la layak BRIM 4000..mmg teruk sungguh ekonomi skrg..

    Xguna salute pun Budin... ngabih bogheh jo.. anak cucu dia ttp kaya raya terjamin rezeki bertimbun2 lagi diberkati Ilahi..hampeh..

    ReplyDelete
  7. Jika Najib Razak di minta melakukan perkara yang sama, bersarapan di mana-mana pusat membeli belah secara terbuka , tewas Mahathir.

    Najib cuma makan roti canai tak ada telur dan segelas teh o..

    Lagi baik Najib pakai ketayap.Perkara macam ini tak jadi hal pada Najib.

    ReplyDelete
  8. Kalau sekarang I nampak Najib tgh sarap kt mana2 warunglah, mungkin I akan lalu sebelah dia dan kentut pelan2.. Maklum la dia masih berkuasa... Hahaha.. Tapi kalau Najib dah takde kuasa, mungkin I akan lalu sebelah dia sambil kentut kuat-kuat.. Ambik kauuuu... Kekekeke...

    ReplyDelete
  9. Memang tun seorg negarawan rakyat sentiasa menyanjugi nya yg hentam dan kutuk Tun ialah org umno yg pernah dididiknya itulah balasan yg diterima tun tangan yg pernah menyuap kini digigit

    ReplyDelete
  10. Memang tun seorg negarawan rakyat sentiasa menyanjugi nya yg hentam dan kutuk Tun ialah org umno yg pernah dididiknya itulah balasan yg diterima tun tangan yg pernah menyuap kini digigit

    ReplyDelete
  11. Tun Mahathir = dato' seri najib = khalifah bani melayu...kalau dato' seri najib sarapan di warung sekalipun akan ada juga sekelompok bani melayu yang akan kerumun walaupun dalam jumlah yang sikit...hehehe

    ReplyDelete
  12. If Najib eats in public, there will be many more people Q-ing to take pictures with him because his PR people will pay part-time actors and actresses and extras to do so.

    ReplyDelete
  13. Realitinya...
    Mahathir dikerumuni, diserbu dan sedia menjawab sebarang soalan, tuduhan..

    Mahathir tidak sempurna, masih ramai yang tidak menyukainya tetapi mereka masih ada hormat walau berbeza pendapat.

    Mahathir 22 tahun.membawa negara ke mercu bukanlah dengan cara menyalahkan kepimpinan mantan2 PM yang lalu tetapi bergerak.maju ke depan dengan plan, idea dan strategi..
    Ada untung ada rugi tetapi ada dokumen sebagai saksi...

    ReplyDelete
  14. Huh...takut la ambil gambar najib.nanti phone kena virus..

    ReplyDelete
  15. Tengok Cina pun respect DrM.

    Cepat2 la pecat Muhyiddin lepas tu buat parti baru. Muhyiddin jadi President. Muhyiddin ni ok jugak la aku tengok sekarang ni walaupun dulu tak berapa minat. Muhyiddin ni jadi Imam pun boleh , English pun not bad, pengalaman pun ada. Kalau menang PRU 14 jadi PM tak lah malu sangat kita klau dia berada di peringkat antarabangsa.

    Tapi yang paling penting mintak DrM jadi penasihat. Garenti rakyat berbilang kaum akan menyokong.

    ReplyDelete
  16. Penasihat percentage itu yg jadi ikutan dan trend skg ni.' Pemimpin melalui teladan'
    Dia yg mulai dan dia patut akhiri tapi sebelum tu kena bertaubat dan minta maaf kat seluruh rakyat Malaysia dgn segara pasti berjaya,
    Kalau tak Najib suruh Mahatir pegi Mampus ajelah.
    Pentaksub Mahatir mesti naik angin, cuba pikir all of this caused by Mahatir from the begining

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...